XTB România: Vremuri incerte pentru aurul negru

0

 

Reducerea producției anunțată de OPEC, încetarea excesului de aprovizionare din SUA, reducerea producției și în Rusia pot alimenta creșterea prețurilor pe piața petrolului. Acești trei factori majori au fost identificați și analizați de Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Anul 2022 a fost caracterizat de niveluri ridicate de volatilitate și agitație a piețelor de capital. 

Totuși, au fost unele active care au avut un parcurs mai agitat decât altele. Petrolul a făcut parte din această categorie, devenind extrem de ușor influențabil în fața fluxurilor de știri. 

Începutul anului aducea o cotație europeană a petrolului Brent în zona de 78 de dolari per baril, pentru ca, la o distanță de aproximativ două luni, să fie atins cel mai ridicat nivel din 2008, la 133 de dolari per baril. 

Creșterea agresivă, de peste 70%, a fost o urmare a izbucnirii conflictului din Ucraina și a valului de incertitudine referitoare la nivelul ofertei, ca urmare a sancțiunilor impuse Rusiei de către statele occidentale, consideră analistul XTB România.

Corecții puternice pe piața petrolului 

Pe piața petrolului nu a predominat doar o tendință de creștere, existând corecții importante. 

Astfel, sfârșitul lunii septembrie a marcat atingerea celui mai redus nivel de peste 8 luni, temerile tot mai accentuate legate de o potențială recesiune afectând așteptările investitorilor cu privire la această piață. 

Testarea zonei de 82 de dolari per baril a reprezentat o depreciere de peste 38% față de nivelurile din martie.

Întreaga dinamică a „aurului negru” ne arată numărul ridicat de factori ce pot influența această piață, chiar și de la o zi la alta, în funcție de așteptările investitorilor.

Contextul extrem de incert va continua să planeze asupra pieței petrolului.

Investitorii ce au participat la o conferință Barclays au estimat că prețurile țițeiului din SUA (cotația WTI) vor fi în medie între 80 și 100 de dolari per baril anul viitor, sugerând o perspectivă mai puternică decât arată prețurile contractelor futures.

Recent, Goldman Sachs, companie  globală de top de investiții, și-a redus prognoza privind prețul petrolului pentru 2023 din cauza așteptărilor unei cereri mai slabe și a unui dolar american mai puternic. 

Aceasta a spus că problemele actuale cu privire la aprovizionarea la nivel mondial nu au făcut decât să consolideze așteptările de creștere pe termen lung.

Deficit pe piața mondială a petrolului 

Astfel, divizia de cercetare a mărfurilor  de la Goldman a redus prognoza pentru anul viitor cu 17,5 dolari per baril, în medie, chiar dacă anticipează un deficit pe piața mondială a petrolului în al patrulea trimestru din 2022 și din 2023.

A revizuit estimarea prețului petrolului în jos cu 19 USD per baril, în medie, pentru perioada cuprinsă între al patrulea trimestru din 2022 și al patrulea trimestru din 2023. 

De asemenea, previzionează că cererea globală de petrol va crește în 2023 cu 2,0 milioane de barili pe zi (bpd) la prețurile curente, față de o prognoză anterioară de 2,5 milioane bpd.

Deși poate fi surprinzător faptul că petrolul include în preț niveluri atât de scăzute de creștere, acest lucru reflectă părăsirea amplă a piețelor de către investitorii care au „fugit” de volatilitatea extremă a prețurilor din această primăvară.

Pe de altă parte, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol a subliniat problemele economice și ale cererii în Statele Unite și Europa, precum și limitele activității din China legate de pandemie, drept principalele motive pentru a care a decis reducerea producției. 

În Raportul lunar al pieței de petrol (MOMR), OPEC a revizuit în scădere estimarea privind creșterea globală de petrol pentru 2022 cu 460.000 bpd, invocând blocajele din China cauzate de pandemie, problemele economice din statele dezvoltate și presiunile inflaționiste extinse. 

OPEC estimează ca cererea mondială să avanseze cu 2,6 milioane bpd în acest an, până la o medie de 99,7 milioane bpd.

În mod similar, cartelul și-a redus prognoza de creștere a cererii de petrol pentru 2023 cu 360.000 bpd, așteptând o creștere de 2,3 milioane bpd anul viitor. 

Consecințe posibile ale majorării cererii

Majorarea cererii ar urma să fie influențată de același set de factori. În ceea ce privește prognozele de preț, părerile continuă să fie foarte variate. 

Astfel, analiștii Morgan Stanley și Rystad Energy estimează că prețurile ar putea atinge zona de 100 de dolari per baril în acest trimestru. 

Contractul futures Brent ar putea să depășească această zonă, se așteaptă Goldman Sachs. Pe de altă parte, Standard Chartered spune că nu se mai așteaptă ca cererea globală de petrol de anul viitor să depășească maximele istorice din 2019 și și-a redus previziunile de creștere a cererii împreună cu prognoza pentru PIB-ul din SUA.

În urma deciziei OPEC+ de a reduce producția cu 2 milioane de barili pe zi în noiembrie, Standard Chartered și-a revizuit estimările pentru piața petrolieră, prognozând o creștere a cererii de petrol pentru 2023 la 1,26 milioane de barili pe zi, ceea ce reprezintă o reducere de 900.000 bpd de la începutul anului. 

Analiștii de la Standard Chartered estimează doar o „relaxare treptată a restricțiilor pandemice din China”, ceea ce va determina un ritm mai redus al creșterii cererii de petrol. În același timp, instituția se teme cu privire la recesiune și la o potențială contracție a PIB-ului SUA.

Departamentul de Energie al SUA și-a redus așteptările atât pentru producție, cât și pentru cererea din Statele Unite și la nivel global. Acum vede o creștere de doar 0,9% a consumului din SUA în 2023, în scădere față de previziunile anterioare de creștere de 1,7%.

La nivel mondial, departamentul vede consumul în creștere cu doar 1,5%, în scădere față de o previziune anterioară de creștere de 2%.

Reducerea cererii de țiței contribuie la creșterea stocurilor de petrol și de produse petroliere. 

Stocurile de petrol brut din SUA au crescut cu aproximativ 7,1 milioane de barili în săptămâna încheiată pe 7 octombrie, potrivit datelor API, ceea ce a reprezentat o surpriză majoră față de creșterea așteptată de 1,7 milioane de barili.

Creșterea prețurilor alimentată de 3 factori majori 

În prezent, există trei factori majori care sunt definitorii pentru piața petrolului și care pot alimenta creșterea prețurilor, subliniază analistul XTB România.

Primul este anunțul recent al OPEC privind reducerea producției. 

Cartelul ar reduce producția de petrol cu două milioane de barili pe zi – o lovitură majoră pentru piața mondială a energiei, deoarece OPEC+ furnizează aproximativ 40% din consumul mondial de petrol. 

Totuși, trebuie să subliniem că organizația deja întâmpina probleme în creșterea producției la obiectivele anterioare. 

Dacă ținem cont de noul obiectiv de producție din noiembrie și de producția actuală, atunci OPEC+ ar trebui chiar să crească producția cu aproximativ 1,1 milioane de barili pe zi pentru a respecta cotele! 

Cu toate acestea, multe dintre statele OPEC nu sunt capabile să crească producția. 

În al doilea rând, eliberarea rezervelor strategice de petrol din SUA va lua sfârșit, excesul de aprovizionare pe care SUA l-a adus pe piață începând din aprilie urmând să dispară. 

În cele din urmă, există șanse crescute de întreruperi în aprovizionarea Rusiei. Exporturile rusești de petrol au scăzut înainte de embargoul asupra petrolului rusesc impus de Uniunea Europeană, care urmează să înceapă până la sfârșitul anului. 

Rusia a amenințat că va reduce producția de petrol, ca răspuns la plafonul planificat al prețului petrolului rusesc de către țările G7. 

Dacă Kremlinul trece printr-o reducere a producției, aceasta va pune mai multă presiune asupra ofertei globale de petrol, fapt ce ar putea împinge prețurile și mai sus.

Cele trei elemente sunt așteptate să devină active în acest sfârșit de an, iar mixul lor ar putea exercita o presiune de creștere asupra prețurilor. 

Chiar și cu o perspectivă de creștere prudentă, piața petrolului rămâne extrem de restrânsă, cu stocuri scăzute aproape de minime istorice și capacitate neutilizată a OPEC.

Partea de ofertă este așteptată să conducă din nou prețurile între sfârșitul perioadei de eliberare a SPR (Rezerva strategică de petrol) din SUA și scăderea așteptată a producției Rusiei de la sfârșitul acestui an, se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB.

eToro: Investitorii individuali și-au redus investițiile pentru a acoperi facturile gospodăriei, dar sentimentul este mai optimist pentru T4

 

  • Încrederea investitorilor individuali la nivel global a scăzut, dar 64% dintre aceștia sunt încă încrezători în portofoliile lor
  • Investitorii sunt mai defensivi, deținând numerar și acțiuni din sectorul energetic
  • Investitorii de retail sunt pregătiți să treacă peste furtună, 63% dintre respondenții la nivel global dețin investiții pe termen lung

Unul din cinci (18%) dintre investitorii individuali reduce suma pe care o investește pentru a acoperi costul facturilor în creștere ale gospodăriei, dar sentimentul pentru trimestrul al patrulea pare mai optimist, potrivit celui mai recent studiu Retail Investor Beat al rețelei sociale de investiții  eToro. 

Studiul, un sondaj trimestrial realizat în rândul a 10.000 de investitori individuali din 13 țări de pe trei continente, a arătat că doi din cinci (41%) investitori și-au redus suma de bani destinată investițiilor în ultimele trei luni. Acest lucru este reflectat de o scădere a încrederii investitorilor individuali, care s-a redus cu 17 puncte în ultimele 12 luni, de la 81% în T3 al anului trecut la 64% în T3 al acestui an. 

În timp ce unul din cinci (18%) dintre toți investitorii individuali la nivel global își reduc investițiile pentru a plăti facturile crescânde ale gospodăriei, 16% fac acest lucru pentru a-și construi un fond de economii de urgență, iar 12% păstrează numerar, fiind gata să investească atunci când piețele vor începe să își revină.

Referitor la respondenții din România, numărul investitorilor care și-au redus suma de bani pe care au investit-o în ultimele trei luni a fost cu 11% mai mare (52%) decât media globală (41%). Cu toate acestea, încrederea investitorilor de retail din România rămâne la un nivel ridicat, de 84% la sfârșitul celui de-al treilea trimestru, în creștere cu 1% în ultimele 12 luni.

În rândul investitorilor români, 30% dintre aceștia atribuie decizia de a reduce investițiile faptului că doresc să aibă un fond de economii pentru urgențe, 23% fac acest lucru pentru a acoperi costul facturilor gospodăriei, mai mari decât de obicei, în timp ce 21% păstrează numerar în rezervă pentru momentul în care piețele vor începe să-și revină.

În ciuda faptului că înrăutățirea condițiilor de piață afectează încrederea, numărul celor care doresc să reducă suma pe care o investesc în trimestrul al patrulea este așteptat să se reducă la 31%, iar 69% dintre aceștia intenționează să investească aceeași sumă de bani sau o sumă mai mare în următoarele trei luni – ceea ce sugerează că investitorii individuali sunt mai puțin pesimiști în ceea ce privește T4. Investitorii români sunt puțin mai prudenți decât media globală, întrucât 51% dintre ei se așteaptă în continuare să reducă suma de bani pe care o vor investi în T4.

 

Ben Laidler

„Investitorii individuali se confruntă cu un cocktail de condiții de piață dure, facturi în creștere și rate ipotecare mai mari, așa că nu este de mirare că mulți și-au schimbat prioritățile”, comentează Ben Laidler, Global Market Strategist la eToro.

Nu e nicio surpriză că încrederea le-a fost afectată în ultimul an, dar este admirabil faptul că majoritatea rămân pozitivi, ceea ce arată reziliența acestora. De asemenea, scăderea încrederii investitorilor poate avea și un aspect pozitiv, deoarece poate fi un indicator important care semnalează adesea că ne aflăm aproape de un minim al pieței. Dacă nivelurile de încredere sunt deja foarte scăzute, atunci este mai puțin probabil ca investitorii să fie surprinși de alte vești proaste, și atunci chiar și o mică veste bună poate contribui foarte mult la stimularea interesului pentru piață.”

Pentru al doilea trimestru consecutiv, inflația rămâne cea mai mare preocupare pentru investitorii individuali, 24% dintre aceștia menționând-o ca fiind principalul risc pentru portofoliile lor, urmată de starea economiei mondiale (22%). Pentru investitorii individuali din România, starea economiei globale este principala preocupare (26%), urmată de creșterea inflației (24%) și de conflictele internaționale (17%). 

Având în vedere aceste riscuri, mulți se orientează către o poziție mai defensivă, proporția celor care dețin lichidități crescând de la 26% la 46% într-un an, în timp ce numărul investitorilor care dețin acțiuni din sectorul energetic, în mod tradițional o protecție împotriva inflației, va crește cu 4% în următoarele trei luni (până la 51%). Proporția investitorilor români care dețin numerar a crescut de asemenea, de la 40% la 61% în ultimele 12 luni, iar numărul celor care dețin acțiuni în domeniul energiei ar trebui să crească cu 13% în T4. Între timp, proporția investitorilor individuali cu bani alocați sectoarelor serviciilor financiare și industriale (ambele de obicei ciclice și nedefensive) va scădea de la 65% la 57%, respectiv de la 45% la 41%. Investitorii români cu bani alocați serviciilor financiare și bunurilor de consum discreționar (de asemenea, ambele tipic ciclice și nedefensive) vor scădea ca proporție de la 82% la 79%, respectiv de la 31% la 26%.

Datele arată, de asemenea, că majoritatea investitorilor individuali la nivel global gândesc pe termen lung, două treimi (63%) dorind să păstreze o investiție pentru mai mulți ani sau decenii, în timp ce doar 3% se identifică drept investitori pe termen scurt. În sprijinul acestei afirmații, o treime dintre respondenții la nivel mondial subliniază că asigurarea securității financiare pe termen lung este principalul lor obiectiv în materie de investiții. 

Acest lucru se regăsește și în rândul investitorilor români, 60% dintre aceștia preconizând că își vor păstra investițiile mai mulți ani sau zeci de ani și doar 3% se identifică ca fiind investitori pe termen scurt. Obiectivul numărul unu în materie de investiții în rândul respondenților din România a fost pensionarea anticipată (44%), urmat de depășirea performanțelor conturilor de economii (40%) și economisire pentru pensie (39%).

Bogdan Maioreanu

„Menținerea unei perspective pe termen lung îți oferă un avantaj uriaș pe piețele volatile și ar putea oferi investitorilor individuali un avantaj față de investitorii instituționali. Este, de asemenea, o imagine foarte diferită de cea prezentată deseori despre investitorii individuali, descriși ca speculatori motivați de FOMO, sau investitori cu bani care cumpără mult și vând puțin.
Explozia investitorilor individuali din 2021 a transformat statutul acestei categorii în continuă creștere a pieței. Cu toate acestea, persistă percepția eronată că investitorii individuali sunt investitori pe termen scurt (day traders), care nu înțeleg piețele. În mod clar nu este așa, majoritatea dintre ei păstrând activele timp de ani de zile, răspunzând în același timp la condițiile de piață atunci când este necesar prin ajustarea portofoliilor lor”, adaugă Bogdan Maioreanu, analist eToro pentru România.

Timpi mai reduși pentru controlul sanitar veterinar al produselor alimentare: din noiembrie 2022 sistemul TRACES devine obligatoriu și în România

0

 

_________________

Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România
Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România

Siguranța alimentelor introduse pe piața din Uniunea Europeană a fost și rămâne o preocupare continuă a Comisiei Europene și a Statelor Membre, o direcție prioritară fiind şi automatizarea și simplificarea controalelor la intrarea pe piață a unor astfel de produse.

Dezvoltat și utilizat în Uniunea Europeană încă din 2004, sistemul TRACES NT (Trade Control and Expert System) este platforma electronică de certificare sanitar-veterinară pentru importurile și exporturile de animale vii și produse alimentare de origine animală/non-animală. În multe dintre statele membre acest sistem se utilizează deja în mod obligatoriu.

În prezent, în România utilizarea sistemului TRACES este opţională pentru controalele sanitar-veterinare obligatorii, o bună parte din aceste formalități realizând-se prin procese manuale, pe hârtie (de exemplu, prin informarea prin fax a punctelor de frontieră a sosirii transporturilor și completarea și semnarea manuală a documentului de intrare a produselor pe care este emisă viza sanitar-veterinară). 

Însă, luna noiembrie 2022 vine cu vești bune și pentru acest segment. Potrivit unei Ordonanțe de Urgență emisă de ANSVSA (Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor) în strânsă legătură cu autoritățile vamale, începând cu aceasta lună toate formalitățile de control sanitar-veterinar al importurilor de alimente destinate consumului uman vor fi realizate obligatoriu prin platforma electronică TRACES.

De exemplu, în cazul unui import de produse alimentare de origine non-animală operatorul economic are obligația să notifice în prealabil punctul de intrare de la frontiera României despre data estimată pentru sosirea transportului precum și natura acestuia. Această notificare se va realiza în mod obligatoriu prin utilizarea sistemului electronic TRACES NT prin care se va obține viza sanitar-veterinară. Practic, documentul de intrare pre-completat de operatorul economic și documentele aferente vor fi transmise către inspectorii sanitari veterinari prin platforma TRACES NT. În urma controalelor efectuate, inspectorii acordă sau resping viza de intrare a produselor pe piața din România tot prin intermediul acestui sistem.

Totodată, acest sistem va favoriza trecerea la un mediu de lucru fără hârtie (paperless), pe baza semnăturii electronice calificate și a sigiliilor electronice. Practic, utilizarea TRACES NT ar trebui să rezulte în timpi mai reduși de procesare a formalităților de control sanitar veterinar la punctele române de frontieră cu beneficii directe pentru importatori.

Ce trebuie să cunoască operatorii economici în prezent este că utilizarea sistemului TRACES NT necesită o autorizație de acces obținută în prealabil de la ANSVSA. Așadar, aceștia mai au timp până la sfârșitul lunii octombrie 2022 să o solicite și să se acomodeze cu noul sistem simplificat de obținere a vizei sanitar veterinare, astfel încât să evite orice întârzieri.

Echipa EY specializată în probleme de comerț internațional poate ghida operatorii vizați în fiecare pas cu privire la utilizarea și implementarea sistemului TRACES NT.

Călin Costinaș, CEO Profi: Este nevoie de asociere și centre de colectare

0

Chiar dacă Profi, cel mai mare angajator din România cu 28.000 de salariați, își asigură aproape în totalitate necesarul de legume din producția internă, în sezon, Călin Costinaș¸ Deputy CEO Profi, recunoaște că există o categorie de producători care nu reușesc să ajungă în rețelele de retail.

Este vorba de micii fermieri, care nu pot să asigure cantitate și constanță. Care ar fi soluția? Asociere, și mai ales, centre de colectare și sortare care să le faciliteze accesul în magazine.

„Lipsește o verigă și fără ea degeaba se face producție, dacă nu există posibilitatea comercializării. Este vorba de asociere și de centre de colectare și sortare, iar în absența lor este imposibil să se lucreze. Nu în ultimul rând, avem nevoie de centre de sortare și suprafețe protejate pentru a se extinde sezonul”, a declarat Călin Costinaș la BucharestFoodSummit.ro, ediția a V-a din 6-15 octombrie 2022.

El atrage atenția că sezonul românesc este foarte scurt, cu un vârf mare de producție, când prețul se prăbușește, pentru că nu există o eșalonare a producției pentru mulți producători.

Nu în ultimul rând, perisabilitatea produselor românești este o altă problemă, chiar și în sezon, și față de importuri, în condițiile în care marfa este livrată nesortată. Și sunt doar câteva din problemele care apar pe lanțul producător – retailer.


BucharestFoodSummit.ro, ediția a V-a, a adus laolaltă fermieri, antreprenori, retaileri, academici și autorități din Europa de Sud-Est, care colaborează pentru exploatarea oportunităților în timp de crize multiple. Dialogul va continua la TimișoaraFoodSummit, în perioada 23-25 noiembrie.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Reglementările în domeniul emiterii și tranzacțiilor cu monede virtuale devin preocuparea principală a autorităților europene

0

 

_________________

Alex Milcev, Liderul departamentului
de Asistenţă fiscală şi juridică, EY România

După doi ani de modificări, adăugiri și revizuiri, plus dezbaterile aferente, Consiliul European a pus la punct Cadrul de reglementare al Uniunii Europene pentru piața monedelor virtuale, așa-numitul MICA – Markets In Crypto Assets, care va fi urmat de procedurile Uniunii pentru punerea în aplicare a proiectului de lege.

Potrivit formulărilor din comunicarea oficială care a însoțit anunțul, noul cadru juridic, cu aplicare strictă în zona UE, vizează transparența, divulgarea, autorizarea și monitorizarea tranzacțiilor de către furnizorii serviciilor de cryptocurrencies. Propunerea vizează crearea unei abordări uniforme în toate cele 27 de state membre, din punct de vedere legal și fiscal. Urmează votul în Parlamentul UE pentru ca Regulamentul MICA să poată fi legal implementat, începând cu anul 2024.

Legea, cunoscută sub numele de MICA, va impune noi reglementări pentru numeroși actori de pe piața monedelor virtuale. Astfel, pe lângă burse, reglementările sunt destinate în primul rând emitenților așa-numitelor „stablecoins”, care sunt ancorate la active existente, cum ar fi dolarul american sau euro. 

Potrivit prevederilor MICA, stablecoins, precum USDT de la Tether și USDC de la Circle, trebuie să mențină rezerve suficiente pentru a satisface cererile de răscumpărare în cazul unor retrageri în masă. De asemenea, „stablecoins non-euro” importante din punct de vedere sistemic trebuie să se aștepte ca tranzacțiile lor să fie plafonate la 200 de milioane de euro pe zi. Deși este o prevedere controversată, eliminată inițial, a fost reintrodusă în reglementările finale.

Adoptarea proiectului MICA la nivelul Uniunii Europene, pe lângă faptul că reglementează cadrul de funcționare pe o piață care s-a născut și a început să funcționeze dincolo și în afara cadrului legislativ financiar-bancar existent (altfel nici nu se putea), este cel mai puternic semnal de până acum în sensul dorinței autorităților, la nivel global nu doar european, de a exista un control atât din punct de vedere al emiterii monedelor virtuale, cât și al tranzacțiilor, respectiv câștigurilor din aceste tranzacții.

Ce se întâmplă în România?

Potrivit Codului Fiscal, persoanele fizice care obţin câştiguri din tranzacții cu active digitale – categorie care include monedele virtuale și nu se reduce doar la acest domeniu – trebuie să plătească un impozit de 10% pe diferenţa pozitivă dintre preţul de vânzare şi preţul de achiziţie, inclusiv costurile directe aferente tranzacţiei, din momentul efectuării acesteia.

Cât privește Contribuția de Asigurări Sociale de Sănătate (CASS), dacă suma veniturilor din transferul de monedă virtuală depășește pragul de 26.760 lei, aplicația va calcula CASS în suma de 2.676 lei – adică 10% din acest prag și nu mai mult. Pe de altă parte, în cazul contribuției de asigurări sociale (CAS – pensie), legea prevede că veniturile din transferul de monedă virtuală nu generează obligația plății acesteia.

Este bine de știut că există pragul de 200 lei/ tranzacţie, sub care nu se impozitează aceste câștiguri, condiţia fiind ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 lei.

Termenul de plată a impozitului pe venit este termenul limită de depunere a Declarației Unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul I. 

În situația plăților la comercianții care nu acceptă direct criptomonede, prin cardurile emise de un exchange împreună cu VISA sau Mastercard, se realizează o tranzacție în care se vinde moneda virtuală și se cumpără fiat (banii clasici) prin acea platformă de exchange. 

Această vânzare a unei criptomonede este o operațiune care generează obligația de plată a veniturilor obținute prin tranzacțiile cu criptomonede și declararea lor prin Declarația Unică în anul următor.

Nu trebuie mizat pe faptul că lipsesc reglementările în domeniu, nu lipsesc, sau că Fiscul nu ajunge să depisteze tranzacțiile crypto și câștigurile din aceste tranzacții, indiferent în ce țară se întâmplă acestea. Schimbul de date, fie între autoritățile fiscale și bancare, plus reglementările la nivel de UE (ca să luăm doar acest exemplu), vin să întărească poziția statelor împotriva sustragerii de la plata impozitelor din câștigurile în acest domeniu, și împotriva spălării banilor murdari. 

În paralel, platformele de tranzacționare implementează și impun clienților, de la bun început,   regulile și formularul de cunoaștere a clienților – KYC – Know Your Customer, iar organismele de cooperare internațională au acces la datele oferite de exchange-uri despre tranzacții și beneficiari.

România trebuie să se conformeze legislativ și procedural-fiscal, prin urmare, ANAF a emis, încă din anul 2021, Ghidul pentru impozitarea veniturilor din criptomonede.

Suport financiar pentru un program al Société Générale Global Solution Centre

0

Société Générale Global Solution Centre anunță lansarea unui nou program de finanțare care „vizează susținerea proiectelor dezvoltate de organizații neguvernamentale din România și care oferă suport financiar în valoare de maxim 40.000 de euro”.

Inițiatorii precizează că „noul program de finanțare, numit Academia de Educație pentru Persoane cu Dizabilități, are obiectivul de a sprijini inițiativele create de ONG-uri din România pentru a sprijini dezvoltarea educațională a persoanelor cu dizabilități în acord cu cerințele existente pe piața muncii, pentru a completa abilitățile acestora cu unele adaptate nevoilor pieței și a le crește șansele viitoare de angajare. 

Această ediție se adresează ONG-urilor care au expertiză în educație și capacitatea de a organiza programe de formare dedicate persoanelor cu dizabilități și vizează colaborarea în vederea constituirii unui program de instruire, personalizat și gratuit, prin care acestea să își dezvolte aptitudinile necesare pentru a fi integrați în forța de muncă digitală de astăzi, stimulând creșterea profesională și personală”. 

Cătălina Magui, director HR al Société Générale Global Solution Centre: „Noua ediție pe care o lansăm acum vine ca o continuare a programului de finanțare organizat în 2020 și a angajamentului companiei de a susține incluziunea socială și de a avea un impact pozitiv asupra mediului și a societății în general. Suntem aici pentru a ajuta la crearea condițiilor potrivite pentru implementarea unor inițiative care conduc către unui viitor mai bun și incluziv și care vor susține integrarea membrilor comunitățile dezavantajate.

Se spune că diversitatea înseamnă să fii invitat la petrecere, iar incluziunea înseamnă să fii invitat să dansezi. Iar prin prin activitatea noastră, prin proiectele pe care le dezvoltăm împreună cu colegii și cu partenerii noștri sau le sprijinim, ne dorim să contribuim la construirea unui viitor sustenabil și a unui mediu incluziv, în care orice persoană, indiferent de particularități sau abilități, să fie sprijinit să se dezvolte, să fie respectat și apreciat.” 

Perioada de depunere a proiectelor va fi de aproximativ trei săptămâni, de pe 12 octombrie până pe 01 noiembrie 2022, ulterior acestei date începând etapa de selecție a aplicațiilor depuse.

Toate detaliile despre noul program de finanțare pot fi găsite pe site-ul Societe Generale Global Solution Centre: Program de finanțare – Academia de Educație pentru Persoane cu Dizabilități – Societe Generale Global Solution Centre”.

Société Générale Global Solution Centre a fost fondată în România, în anul 2011, ca „un centru de servicii pentru Grupul Societe Generale. Compania oferă o gamă largă de servicii profesionale de înaltă calitate în diverse domenii de activitate pentru entitățile Grupului din întreaga lume: finanțe și contabilitate, resurse umane, IT, Know Your Customer sau compliance.

Société Générale Global Solution Centre în România înseamnă performanță, inovație și cei mai buni profesioniști. Având o echipă de peste 2.100 de experți și specialiști, compania deservește 35 de țări pentru toate liniile de business majore ale Société Générale”.

PayWell 2022: Creșterea salarială în companiile mari din sectorul privat a fost în medie de 12% în acest an, cea mai mare din ultimii 15 ani. Zilele libere suplimentare au devansat pentru prima dată tichetele de masă în topul beneficiilor

0

Salariile brute în rândul companiilor private au crescut în medie cu 12% în acest an, cea mai mare rată din ultimii 15 ani, pe fondul încercării firmelor de a compensa nivelul record al inflației, dar și în contextul unei piețe a muncii foarte competitive, potrivit studiului salarial PayWell 2022 realizat de PwC România. Pentru 2023, companiile private anticipează o creștere medie a salariilor brute de 9,3%

„Creșterile salariale sunt semnificative, depășind 10% în multe sectoare, cu procente pe care nu le-am mai văzut în ultimii 15 ani, chiar dacă nu au compensat erodarea cauzată de inflație. Presiunile pentru creșterea salariilor vor continua și în următorul an, însă ne așteptăm la procente ușor mai mici, în contextul perspectivelor incerte cu privire la creșterea economică. Observăm totuși că tot mai multe companii evaluează sustenabilitatea acestor majorări și accelerează alte măsuri de eficientizare și creștere a productivității”, a declarat Oana Munteanu, Director People & Organisation, PwC România.

Conform estimărilor companiilor respondente, cea mai mare creștere medie a salariilor,  de circa 18%, a fost operată în sectorul asigurărilor, urmat de retail cu 16,6%, centre de servicii cu 11%, industria farmaceutică cu 10,5%, bănci cu 10,5%, tehnologie cu 9,3% și industrie cu 6,6%.

Cele mai mari venituri salariale medii continuă să se înregistreze în sectorul de tehnologie, urmat în ordine de leasing, centre de servicii, industrie, bănci, sectorul farmaceutic, asigurări și retail.

Studiul reflectă și diferențe demografice în abordarea pachetelor de remunerare. Cea mai bine plătită grupă de vârstă este cea cuprinsă între 44 și 54 de ani, categoria 26-43 de ani fiind la un nivel apropiat. 

Uitându-ne la diferența de gen, observăm un decalaj de 23% între plata femeilor și a bărbaților. La fiecare un leu pe care un bărbat îl câștigă o femeie ar câștiga 0,76 lei, ceea ce înseamnă că, în continuare, femeile tind să ocupe roluri mai slab plătite.

În același timp, angajații cu performanțe ridicate sunt plătiți cu 8% până la 15% mai mult decât restul angajaților, la fel și cei care au o vechime mai mare în firmă.

Beneficii: Zilele de concediu suplimentare pe primul loc

După ce ani la rândul în topul beneficiilor s-au aflat tichetele de masă, în actuala ediție a raportului, zilele suplimentare de concediu au urcat pe primul loc, fiind urmate de aceste tichete, iar apoi de abonamentele medicale, bonusuri cu ocazii speciale, program flexibil și, marele absent din ultimi ani, evenimentele pentru angajați (de tip team building).

”Ponderea medie a beneficiilor din total pachet salarial este undeva la 5%, destul de redus față de statele din vestul Europei. Angajații au început să aprecieze și alte beneficii în afara celor devenite tradiționale. Ca tendință, au scăzut beneficiile precum mașina de companie, decontarea transportului, comunicații mobile, pentru că telefonul nu mai este considerat chiar un beneficiu, ci o necesitate. Se observă însă o creștere a beneficiilor din zona de timp liber și wellbeing (stare de bine), de la vouchere de vacanță, la sesiuni de terapie sau vinerea cu program redus”, a arătat Mădălina Trif, Senior Manager People & Organisation PwC România.


În cadrul studiului salarial şi de beneficii PayWell România 2022 au fost intervievate peste 180 de companii din industrie, banking, farmaceutic, retail, IT&C, BPO, asigurări și leasing.

Analiză OTP Bank: Creșterea încetinește pe măsură ce România se adaptează la prețurile energiei, iar inflația este aproape de vârf

0

 

Creșterile ratelor se vor încheia în curând, iar vestea bună este că s-a reluat consolidarea fiscală.

Potrivit analiștilor OTP Bank, creșterea economică încetinește pe măsură ce România încearcă să se adapteze la prețurile ridicate la energie, iar zona euro se îndreaptă spre stagflație sau chiar recesiune. Activitatea economică locală este direct afectată de o nouă apreciere a inflației, încetinirea creșterii economice și a cheltuielilor gospodăriilor, cu o creștere estimată a PIB-ului de 5% pentru acest an.

Având în vedere performanța recuperării economice, România a evoluat foarte bine în prima parte a anului, ținând cont de revenirea post pandemie și de redeschiderea HoReCa. Această activitate s-a văzut în creșterea PIB-ului, la fel ca și în cazul altor sectoare precum Informații și Comunicații, care au continuat să performeze. În acest moment România este încă într-o poziție bună, mai puțin influențată de criza internațională a gazelor.

„Expunerea României la importurile de energie este relativ limitată în comparație cu UE, dar tarifele mari la energie implică o deteriorare a condițiilor comerciale și mai târziu cineva va trebui să plătească prețul. În același timp, un sfert din PIB este foarte sensibil la fluctuațiile prețului energiei, respectiv sectoarele de transport, industrie, retail și HoReCa. Având în vedere și situația din agricultură, cu recolte cu 20-25% sub anul trecut din cauza secetei, vedem o creștere a PIB-ului puțin sub 5% pentru acest an”, au raportat analiștii OTP Bank.

Performanța economică în a doua jumătate a anului este influențată de scăderea din sectorul agricol și, de asemenea, de reducerea cheltuielilor de consum, cu efecte mai vizibile în anul următor.

„Estimăm o creștere de 2,5% pentru 2023, încetinirea fiind condusă de consumul casnic. Ar trebui să luăm în considerare și o performanță mai slabă la export, faptul că industria și toți marii consumatori de energie industrială vor avea o activitate redusă, iar performanța anuală în sectorul serviciilor se reduce”.

Până în prezent, inflația a continuat pe traiectoria ascendentă, iar după ce la mijlocul verii a trecut de pragul de 15%, în septembrie a ajuns la 15,9%. Evoluția inflației în ultima perioadă a fost incertă, având în vedere că efectul plafonării prețului energiei tocmai a apărut în date și au existat și alte influențe din sectorul de retail. Deocamdată, inflația a urmat traiectoria estimată, pare să fi ajuns la vârf sau aproape de vârf, iar după ce a oscilat între 15-16% timp de câteva luni ar trebui să urmeze un trend descendent.

„Pentru luna septembrie ne așteptam la un nivel ușor mai scăzut, de 15,4%; ne puteam aștepta în continuare la alte șocuri la prețurile alimentelor, dar este posibil ca prețurile materiilor prime să fi ajuns deja la maxim. Tendința sugerează că acum va urma o scădere foarte lentă a inflației, rămânând în zona de două cifre cel puțin până în primăvara anului viitor. Dacă luăm în considerare că inflația de bază, fără a include energia sau evoluția prețurilor alimentelor, se apropie de 6-7%, atunci când aceste prețuri vor scădea nu va exista niciun motiv ca România să aibă o rată ridicată a inflației”. 

În linie cu evoluția pieței, Banca Centrală a continuat politica monetară și a majorat rata de bază cu încă 75 bps, mai mult decât așteptările pieței, de 50 bps. Banca Centrală va continua cel mai probabil pe această cale și în luna noiembrie va crește din nou dobânda, până la 7%.

„În acest moment nu suntem departe de ratele maxime ale dobânzilor. Este clar că de la o curbă abruptă a randamentelor în urmă cu doar câteva luni, acum ne aflăm într-o poziție stagnantă, deoarece piața nu se așteaptă ca rata dobânzii să continue să crească mult.”

În tabloul macroeconomic extins, ocuparea forței de muncă este în continuare în creștere, iar până în lunile iulie – august nu a existat niciun risc de deteriorare pentru consolidarea pieței muncii. Cu șomajul la un nivel destul de scăzut, salariile reale rămân însă în urmă, scăzând cu o rată de 2-3%, ceea ce înseamnă că piața nu a reușit să țină pasul cu inflația.

„Acest lucru are efecte imediate în întreaga economie, iar zona de creditare a început să reacționeze, cu un volum mai redus de credite noi, care cel mai probabil va continua în 2023 din cauza încetinirii economice”

Este un context cu impact negativ asupra consumului public, dar vestea cu adevărat bună este că s-a reluat consolidarea deficitului bugetar, după implementarea măsurilor de reducere a cheltuielilor; situația probabil că va continua să se îmbunătățească.

„Cu toate acestea, deficitul de cont curent este încă mare, dar nu putem pune acest efect asupra prețului energiei. Deficitul de cont curent în România era deja mare înainte de criza energetică, iar efectele au fost limitate, România nefiind importator net de energie”.

1 din 10 tineri din Generația Z are intenția de a începe o afacere anul acesta

0

Peste o treime (36%) din Generația Z amână însă intenția de a-și deschide o afacere – este una dintre concluziile ce reies din cea de-a treia ediție a studiului „Insights PulseZ”.Studiul surprinde într-un instantaneu imaginea de ansamblu a membrilor Generației Z în 2022, cu nevoile, dorințele și barierele lor în construirea unei cariere antreprenoriale.

Jumătate dintre tinerii români care au luat în calcul să investească în propria afacere rămân motivați și dornici, în pofida lipsei resurselor financiare,care este și principalul obstacol identificat de cea de-a treia ediție a studiului anual „Insights PulseZ”.

Specialiștii programelor naționale “Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și “Insights” – parte a organizației Romanian Business Leaders (RBL), în colaborare cu agenția pentru studii de piață IZI data – au colectat și analizat răspunsurile a peste 1.200 de tineri din Românianăscuți între 1995 și 2010pentru a elabora studiul Insights PulseZ (accesibil aici). Scopul este de a surprinde stările și comportamentele în mediul online sau de consum ale tinerilor din Generația Z, precum și nevoile, motivațiile personale și preferințele lor.

Impactul pe care îl are lipsa resurselor financiare asupra elanului antreprenorial al tinerei generații este important, însă nu este o noutate. Mediul economic este puternic afectat și accesul la resurse este limitat și mai mult, comparativcu anii anteriori. Un semnal important este, în opinia mea, percepția legată de lipsa de cunoștințe care să îi ajute să facă primii pași pentru pornirea propriei afaceri, precum și lipsa suportului mentorilor. Aici este un vast câmp de acțiuni și trebuie să ne extindem eforturile prin programul național antreprenorial cu sprijinul mediului de afaceri,” a declarat Dragos Petrescu, Președintele Romanian Business Leaders și Lider de proiect Insights și Vreau sa fiu Antreprenor.

Relaxarea restricțiilor schimbă optica în privința sustenabilității

La momentul efectuării unei achiziții peste jumătate dintre participanții la studiu afirmă că acordă importanță și urmăresc ca brandul pe care îl au în atenție să fie sustenabil, procentul fiind însă în scădere față de anul trecut, 53% față de 61% în 2021.

Prezentul studiu relevă pentru România o generație dornică de a-și lăsa amprenta la nivel de societate, atentă la valori precum sustenabilitatea, care caută o carieră unde în primul rând contează ceea ce fac și abia apoi pachetul salarial. Alte concluzii desprinse sunt:  lipsa motivației intrinseci în ceea ce privește job-ul, nevoia de mentori și de structură în a aborda un proiect pe termen lung.  Eu văd în aceste rezultate ale studiului un semnal de alarmă la care managerii de azi ar trebui să fie atenți și să vină în întâmpinarea noilor generații cu viziune, inspirație și direcții care să facă munca tinerilor relevantă și plină de sens”, a declarat Dan Schipor, Partener Business Advisory pentru BDO România.

În privința comportamentelor sustenabile indirecte,ponderea celor care folosesc mai des mijloace de transport în comun decât mașina (40%) este aproape la același nivel ca anul trecut, în schimb cei care merg pe jos (55%) sau aleg să meargă cu bicicleta sau trotineta distanțele scurte (17%) au scăzut considerabil de la 70% și respectiv 25%.

Intențiile de achiziții sunt în creștere pentru 16% dintre respondenți

Jumătate dintre tineri își păstrează sau sporesc nivelul cheltuielilor efectuate în comparație cu anul trecut, cea mai importantă creștere a bugetelor alocate fiind semnalată la mâncarea comandată cu livrare (17%). Creșteri semnificative, de 16% și 15%, s-au înregistrat pentru electronice, produse IT&C și gadgeturi și respectiv produsele de fashion, ambele categorii având aproape jumătate (47%) dintre respondenți care au menținut același nivel.

„Contrastul între dorința de a reduce cheltuielile și creșterea semnificativă a cheltuielor apare în primul rând datorită inflației accentuate pe care o resimțim cu toții la nivel de societate, inclusiv la nivelul tinerilor. După părerea mea, situația economică actuală este cea care blochează dorința tinerilor de a începe imediat propria afacere, iar o treime dintre ei preferă să amâne această decizie pentru mai târziu, când condițiile ar putea fi mai prielnice”, a declarat Monica Muscă, antreprenor, Managing Partner First PR Agency.

Dacă intențiile de achiziții sunt în creștere pentru 16% dintre respondenți, la nivelul intențiilor de demarare a propriei afaceri, ediția din acest an a studiului arată că stagnează numărul tinerilor care nu intenționează sau nu sunt încă deciși să pornească un business. Peste o treime dintre respondenți afirmă că au intenția de a-și deschide propria afacere, însă nu în următorul an.

78% menționează lipsa resurselor financiare ca principal obstacol în calea tinerilor antreprenori

Principalele bariere în calea deschiderii unui business sunt: lipsa resurselor financiare, menționată de 78% dintre respondenți, lipsa instruirii de a începe o afacere (66%), lipsa mentorilor (64%) și lipsa cunoștințelor tehnice (56%). Fetele resimt mai puternic aceste bariere.

Lipsa resurselor financiare pentru investiții și climatul economic general a dirijat schimbarea de atitudine a tinerei generații față de bani. Mai mulți tineri doresc să economisească bani (57% față de 51% în 2021) și să câștige mai mult (53% față de 48%), cea mai importantă modificare intervenind la atenția sporită acordată cheltuielilor, 58% anul acesta în comparație cu 45% în anul anterior, însă mai este nevoie de timp și educație pentru a le pune în practică.

Motivația principală a tinerilor Generației Z pentru un business este dată de dorința de a veni cu o contribuție (30%), urmată în ponderi sensibil egale de faptul că pot face ceea ce le place (20%) și de posibilitatea de a câștiga mai mult de un salariu (19%). Cei mai mulți se gândesc să se orienteze către zona de servicii de preparare și vânzare a mâncării, urmați fiind de cei care vizează domeniul imobiliarelor. IT-ul (22%) ocupă un loc important și îmbucurătoare este opțiunea pentru artă și cultură (20%), domeniu în care fetele sunt majoritare.


Studiul „Insights PulseZ” surprinde starea Generației Z în 2022

Aflat la cea de-a treia ediție, studiul „Insights PulseZ” a fost conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights” – din cadrul organizației Romanian Business Leaders (RBL) în rândul a aproximativ 1.200 de tineri din România cu vârste cuprinse între 16-24 de ani, fiind reprezentativ la nivel național din punct de vedere al distribuției pe sexe, regiunii și mediului urban-rural. Cercetarea s-a axat pe surprinderea stărilor, comportamentelor, intereselor și dorințelor tinerilor din România, în noul context pandemic, membri ai generației Z.

Puteți descărca varianta publica a studiului aici.

Studiul a fost realizat cu sprijinul partenerilor de cercetare IZI data și susținerea partenerilor: Banca Transilvania, CAT Music, Chilli Ideas, Aegon, KRUK România, Bursa de Valori București, BDO. Parteneri media: HotNews, AGERPRES, Curs de Guvernare, IQads, Revista Cariere, Adservio, Jurnalul de Afaceri, New Money, Economistul, România Durabilă, Club Economic. Partener pe partea de comunicare este First PR Agency, iar pentru monitorizarea presei: Klarmedia.

România la cel mai mare târg de proiecte imobiliare și investiții din Europa

0

Români a participat la Expo Real München, cel mai mare târg din Europa pentru proiecte imobiliare și investiții, 4-6 octombrie 2022, eveniment în târgul creștere cu aproape 60% față de ediția precedentă.

Standul comun al participării românești a fost organizat, pentru al zecelea an consecutiv, de AHK România.

Sebastian Metz, director general al AHK România: „România are acum o foarte bună ocazie, într-o perioadă economică foarte incertă, de a se poziționa ca un amplasament investițional industrial, atractiv, intra-european, inovativ. Prezența puternică a expozanților români la Expo Real München a oferit o platformă excelentă pentru a face cunoscută această locație la nivel internațional, promovând exact acest mesaj.”

Stefan Rummel, directorul general al Messe München, responsabil pentru Expo Real: „Într-o perioadă de schimbări majore, EXPO REAL reafirmă cât de valoroasă este ca platformă de schimburi și informații pentru industria imobiliară.”

Didier Balcaen, CEO Speedwell: „Speedwel s-a bucurat încă o dată de atmosfera internațională din domeniul imobiliar la ExpoReal München. Salutăm în mod deosebit prezența primarilor și a reprezentanților primăriilor din Galați, Brașov, Cluj, Oradea și Reșița, care au pus umărul pentru a atrage investitori străini. Prezența românească la ExpoReal crește de la an la an, așteptăm cu nerăbdare ca această tendință să continue și să vedem o prezență mai activă a autorităților locale, o necesitate pentru a inspira încredere pentru investiții ulterioare în uimitoarea Românie. Mulțumim AHK România pentru organizarea perfectă.” 

Tudor Popp, Managing Partner, Rec Partners: „Un Expo Real grozav, cu o creștere spectaculoasă în numărul de expozanți și participanți, o atmosferă mai optimistă decât mă așteptam și un stand al României mai activ și mai vizitat ca oricând. Autoritățile locale mai prezente, Brașovul cu stand propriu și conferințele din standul României au contribuit la o vizibilitate mai bună a României. Mai e mult loc de crescut și sperăm la anul la și mai multă implicare, mai ales din partea investitorilor și dezvoltatorilor.” 

Ionel Bogdan, președintele administrației județene Maramureș: „Târgul Expo Real a fost o ocazie importantă pentru județul Maramureș de a interacţiona direct cu ceilalți expozanți, de a se inspira din tendinţele de investiţii şi financiare, de networking internațional în care să se pună bazele unor conexiuni și parteneriate pe piețele imobiliare din Europa. Avem deja multe cereri de la investitori care doresc să dezvolte afaceri în Maramureș, iar prezența la Târgul Expo Real creează premisele necesare pentru ca marii investitori din Europa să își dezvolte afacerile în județul Maramureș.”

Allen Coliban, primarul municipiului Brașov: „Am reprezentat cu mândrie Brașovul la Expo Real. (…) într-o lume care își regândește politicile investiționale și felul în care se dezvoltă afacerile, Brașovul este acum pe această hartă. Pentru a atrage investiții nu este de ajuns să exiști; trebuie să comunici constant și să comunici strategic. Iar Brașovul o face, împreună cu investitori din Brașov și suntem mândri că suntem o comunitate unită – acesta este mesajul pe care l-am transmis și Europei și investitorilor europeni prezenți la Expo Real, alături de oportunitățile de investiții pe care orașul nostru le oferă. Suntem o comunitate unită, o comunitate orientată spre sustenabilitate și o comunitate care dorește să atragă investiții. Brașovul este deschis pentru investiții.”

Ioan Popa, primarul municipiului Reșița: „Mulțumiri vin către AHK România, o Cameră de comerț dinamică, pragmatică, căreia Reșița îi datorează participarea la Expo Real 2022, cât și suportul permanent pentru mediul investițional al orașului.” 

Din datele asupra târgului oferite de AHK România reținem: „Prezența aproape că a atins nivelurile de dinaintea pandemiei:. În cifre, comparativ cu 2019 (pentru că 2021 a fost încă marcat de pandemie): Anul acesta s-au reunit la Expo Real aproape 40.000 de vizitatori din 73 de țări (2019: 46,747 / 76). Numărul total de participanți a inclus 19.500 specialiști (2019: 22.065) și 20.456 de reprezentanți ai companiilor (2019: 24.682). Cei 1.887 de expozanți provin din 33 de țări (2019: 2.189 / 44). 

După Germania, primele zece țări expozante au fost: Austria, Țările de Jos, Elveția, Polonia, Marea Britanie și Irlanda de Nord, Franța, Portugalia, SUA și Cehia, la egalitate cu România. 

Din standul României au făcut parte reprezentanți ai autorităților locale în căutare de investitori interesaţi de amplasamente la noi în ţară: Primăria municipiului Galați, Maramureș Business Park, Primăria municipiului Reșița, Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru și Consiliul Județean Suceava, precum și cei ai mediului privat, având ca activități de bază dezvoltarea de proiecte comerciale, rezidențiale sau de parcuri industriale, servicii logistice integrate, inclusiv de dezvoltare urbană prin aplicații software, construcții civile și industriale, consultanță: AFI Europe, Alma Consulting, Bucharest Real Estate Club, DeRom Total, REC Partners, Olympian Park, Speedwell și WDP România.

Alături de standul comun al României, Primăria municipiului Brașov și Agenția Metropolitană Brașov împreună cu partenerii Urban Invest, Cartier Coresi, Maurer Imobiliare, AFI Brașov, Elmas, ARO Palace au avut propriul stand, Invest in Brașov.

Pavilionul României a fost foarte bine poziționat în prima din cele șapte hale ale expoziției, iar proiectele din țara noastră s-au bucurat de un interes sporit. Participanții standului comun românesc au avut permanent întâlniri pe parcursul celor trei zile ale târgului. Pentru a atrage atenția asupra potențialului României, la standul comun au fost organizate o serie de evenimente. Extrem de bine primite de public au fost cele două workshop-uri Investiții în orașele din România. Unde lucrăm și cum trăim și România, hub logistic și industrial emergent al Regiunii, ambele moderate de doi specialiști renumiți în Real Estate, Ionuț Oprea, editor, Romania’s Real Estate Guides Market Pulse Reports și Gerhard Rodler, redactor-șef al revistei Immobilien Magazin & Publisher of Building Times la Immobilien Magazin.

Expo Real, aflat la ediţia 24, a reprezentat pentru co-expozanţii români o oportunitate excelentă de a întâlni şi interacţiona cu participanți din numeroase ţări, dovedind încă o dată că este un pandant al networking-ului internaţional, al proiectelor de anvergură, al investiţiilor şi finanţărilor transfrontaliere. Aici se reunesc toate verigile lanţului de valori din domeniu, de la dezvoltatori de proiecte, investitori şi finanțatori, la regiuni economice şi oraşe, transformând expoziţia într-un eveniment unic pe piaţa internaţională.

Următoarea ediție Expo Real va avea loc între 4 și 6 octombrie 2023 la München.”