Cea mai mare despăgubire plătită anul trecut pe o poliță CASCO a depășit 500.000 lei

0

Valoarea celor mai mari 10 daune plătite în 2021 de către asigurătorii din România în baza polițelor facultative CASCO a depășit 5 milioane de lei (circa 1 milion EUR), potrivit unei analize realizate la nivelul membrilor UNSAR.

Dintre acestea, cea mai mare despăgubire plătită a fost de peste 500.000 lei – și a fost achitată în urma unui accident rutier. Din Top 10 al celor mai mari despăgubiri plătite în baza acestui tip de asigurare, 6 au fost achitate ca urmare a producerii unor accidente rutiere, 3 din cauza unor incendii și 1 din cauza unei inundații.

La nivelul întregii piețe, despăgubirile totale plătite în baza polițelor CASCO s-au ridicat la peste 2 miliarde lei (aproximativ 410 milioane EUR), în creștere cu circa 10% față de anul anterior, arată datele oficiale ale ASF. În România, erau în vigoare la finele anului trecut puțin peste 1 milion de polițe facultative CASCO. 

„În ciuda speculațiilor unei asociații care nu are competențe de specialitate și care pare a urmări să inducă un sentiment de neîncredere la nivelul societății vizavi de conceptul de asigurare, sistemul de asigurări auto este alături de români atunci când neprevăzutul se produce. Statisticile arată că asigurătorii din România au achitat, în medie, în fiecare zi a anului trecut, despăgubiri de peste 1 milion EUR pentru daunele CASCO și aproape 2 milioane EUR pentru daunele aferente polițelor RCA”, au declarat reprezentanții UNSAR.

Subliniem, așadar, încă o dată, faptul că orice fel de dezbatere publică cu privire la sectorul asigurărilor auto și la funcționarea instituțiilor asociative ale acestuia ar trebui să plece de la datele oficiale ale autorităților publice care au atribuții cu privire la piața asigurărilor, și nu de la speculațiile unor entități private interesate care pot induce opinia publică în eroare.

În acest context dificil pe care îi traversăm, trebuie să dăm cu toții dovadă de responsabilitate. O asigurare este cu atât mai importantă acum”, au declarat reprezentanții UNSAR.

Soluții digitale pentru servicii medicale mai bune

0

Compania Novartis, prin intermediul rețelei proprii de centre de inovare BIOME și organizațiile din rețeaua EIT Hub Israel și EIT Health InnoStars conlucrează pentru noi soluții digitale de îmbunătățire a serviciilor medicale din România și din întreaga Europă. 

Programul ChallengEIT „își propune să identifice start-up-uri, spin-off-uri sau întreprinderi mici și mijlocii care au soluții funcționale pe care doresc să le dezvolte și să le introducă pe piețele europene în care Novartis activează. În momentul de față, compania Novartis este prezentă în 34 de țări din Europa Centrală și de Sud-Est și în Israel, grație centrului său de inovare – BIOME. ChallengEIT caută idei noi pentru îmbunătățirea serviciilor medicale oferite pacienților, printr-un acces optimizat la servicii de sănătate, diagnostic precis și la timp și un răspuns mai bun la tratament”. 

Adi Barel, directorul EIT Hub în Israel: „Acesta este primul proiect de inovație digitală în domeniul sănătății, dezvoltat între Israel și regiunile Europei Centrale și de Sud-Est, inclusiv România. Aplicând principiile open innovation, ne propunem să selectăm și să validăm soluții digitale ce pot îmbunătăți serviciile de sănătate oferite pacienților. Idei inovatoare sunt peste tot; indiferent dacă s-au născut la Bucuresti, Praga, Varșovia, Atena sau Tel Aviv, iar noi avem instrumentele potrivite pentru a le găsi și a le introduce pe piață, astfel încât oamenii să poată avea în măsură egală accesla inovație.”

Tal Vardi, BIOME Lead pentru Europa Centrală și de Sud-Est: „La Novartis, obiectivul nostru este acela de a contribui la reinventarea medicinei într-un mod activ. Ne aflăm într-un moment unic, în care știința, tehnologia și datele converg în moduri noi, palpitante pentru a ne ajuta nu numai să dezvoltăm noi medicamente și să le aducem pe piață mai rapid, ci și să lucrăm mai inteligent și mai eficient, să oferim clienților o experiență mai relevantă, cu rezultate mai bune pentru pacienți. Ne dam seama insa că nu putem și nu vrem să facem asta de unii singuri.

Drept urmare, suntem hotărâți să colaborăm cu ecosistemul IT din întreaga lume pentru a accelera inovarea, astfel ca împreună să putem găsi noi modalități de a îmbunătăți calitatea vieții și de a extinde viața pacienților prin valorificarea datelor digitale.”

Inițiatorii anunță că „până la 6 proiecte vor fi selectate in cadrul ChallengEIT, acestea urmând a participa la competiția finală. Câștigătorul va fi anunțat la sfârșitul anului 2022, iar lansarea proiectului ar putea avea loc la începutul lui 2023. 

Participanții selectați vor beneficia de servicii personalizate, printre care se numără: conectare cu mentorii EIT și Novartis, acces la rețeaua EIT de alumni și date, cu rolul de a valida și a îmbunătăți conceptul, produsul și soluția de afaceri. În plus, echipa câștigătoare va avea șansa de a obține finanțare și de a lucra cu BIOME pentru a-și șlefui proiectul de tip proof of concept”.  

Programul este deschis tuturor start-up-urilor si IMM-urilor care se pot inscrie aici până pe 15 august 2022. Proiectele depuse trebuie să răspundă uneia dintre următoarele patru provocări:

1. Schimbul de informații între medici (peer-to-peer) în mediul digital: cum se pot purta conversații în mediul online între medici din diferite țări, cum se poate intensifica schimbul de experiență și cum se poate îmbunătăți comunicarea cu privire la experiența și cazuistică în rândul profesioniștilor din domeniul sănătății, pentru a îmbunătăți serviciile oferite pacienților.

2. Ghidarea pacientului în procesul de tratament: cum pot fi sprijiniți pacienții pentru a gestiona complexitatea bolii și procedurile de tratament; cum pot fi îmbunătățite rezultatele obținute de pacienți în urma unui management mai bun al planului de tratament, fără ca aceștia să apeleze la „Dr. Google”.

3. Medicină de precizie și îngrijire personalizată: cum putem să anticipăm mai bine răspunsul la tratament și să evaluăm profilurile de risc ale pacienților printr-o îngrijire personalizată, eficientă.

4. Provocarea EUnite Movement – Accesul la servicii medicale: solidaritatea este una dintre pietrele de temelie ale politicii UE în domeniul sănătății. Cum putem îmbunătăți accesul la servicii medicale și ce sprijin putem oferi față de provocările apărute în contextul migrației, oferind acces eficient la cea mai bună îngrijire disponibilă, în special în perioade de criză”.

Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT) este „un organism înființat de Uniunea Europeană și Programul Orizont 2020 pentru a consolida capacitatea de inovare a Europei. EIT încurajează aceasta sprijinind antreprenorii, inovatorii și studenții în a-și transforma cele mai bune idei în realitate. EIT facilitează încheierea de parteneriate transfrontaliere dinamice numite Comunități de cunoaștere și inovare (CCI): EIT Food, Climate-KIC, EIT Digital, EIT InnoEnergy, EIT Health, EIT Raw Materials, EIT Manufacturing și EIT Mobility.

EIT Hub Israel este centrul satelit al Institutului European de Inovare și Tehnologie (EIT). Acest hub creează sinergii între Comunitatea EIT și ecosistemul de inovare israelian pentru a sprijini dezvoltarea start-up-urilor inovatoare și a crește numărul proiectelor de colaborare între UE și Israel și a celor din cadrul CCI. EIT Hub Israel face parte dintr-un proiect de cooperare internațională, precum și dintr-un hub omolog din Silicon Valley. Acest lucru înlesnește accesul EIT la cele mai recente descoperiri și cele mai bune talente din întreaga lume, creând oportunități de afaceri pe noi piețe. Pentru mai multe informații, vizitați: www.go-eit.eu”.

EIT Health este caracterizat ca „unul dintre cele mai importante parteneriate europene public-privat pentru inovarea în domeniul serviciilor de sănătate și una dintre Comunitățile de cunoaștere și inovare ale EIT. Numărând aproximativ 150 de parteneri, EIT Health este o rețea europeană unică de companii, universități, centre de cercetare, dezvoltare și spitale și institute de top. Rolul EIT Health este de a construi un ecosistem care să permită dezvoltarea serviciilor medicale pentru viitor, astfel încât cetățenii europeni să se bucure de vieți mai lungi și mai sănătoase. EIT Health contribuie la îmbunătățirea abilităților profesioniștilor din domeniul sănătății din întreaga Europă, investind în cele mai bune talente regionale și facilitează comercializarea de produse/soluții de sănătate inovatoare în cadrul UE. Grupul InnoStars este una dintre cele șapte regiuni geografice ale EIT Health. Acesta acoperă jumătate din Europa, inclusiv Polonia, Ungaria, Italia și Portugalia, precum și alte regiuni incluse în Schema Regională de Inovare a EIT – Statele Baltice, Croația, Slovacia, Republica Cehă, Slovenia, Grecia și România. Țările din acest grup s-au calificat pe poziții de inovare moderată conform Tabelei europene a inovației (TEI). Pentru mai multe informații, vizitați: www.eithealth.eu”. 

Novartis „reinventează medicina pentru a îmbunătăți și a prelungi viața oamenilor. În calitate de companie farmaceutică globală de top, Novartis folosește inovația științifică și tehnologia digitală pentru a crea tratamente revoluționare în domeniile medicale în care există cea mai mare nevoie. Deoarece căutam constant noi medicamente, ne clasăm în mod constant, la nivel global, printre companiile de top în ceea privește investiția în cercetare și dezvoltare. Produsele Novartis au ajuns la peste 800 de milioane de oameni din întreaga lume și găsim mereu modalitați inovative care să permită accesul la cele mai noi tratamente. Aroximativ 108.000 oameni, de 140 de naționalități lucreaza pentru Novartis, în intreaga lume. Compania Novartis este prezentă în România prin Novartis Pharma Services Romania SRL, ce reprezintă aria medicamentelor inovatoare și Sandoz SRL, având împreună peste 650 de angajați dedicați susținerii sistemului de sănătate din țara noastră. Raportat la numărul de studii clinice inițiate în ultima decadă în România, Grupul Novartis este în topul companiilor care investesc în cercetare și dezvoltare, la nivel local. Fabrica Sandoz din Târgu-Mureș produce medicamente care sunt comercializate în România și alte 60 de țări din Europa, America de Nord și alte regiuni. Grupul Novartis ofera un portofoliu vast de medicamente inovatoare, generice și biosimilare, care acoperă arii precum: oncologie, boli cardiovasculare, imunologie, dermatologie, neurologie, oftalmologie, boli respiratorii și altele. Descoperă mai multe pe www.novartis.com și pe www.novartis.com.ro. Urmărește Novartis Romania si pe LinkedIn, aici www.linkedin.com/company/novartis-romania”.

Novartis BIOME accentuează că „tehnologia și datele se împletesc în moduri noi, palpitante pentru a contribui nu numai la dezvoltarea de noi medicamente și aducerea acestora pe piață mai rapid, ci și la crearea unui mod de lucru mai inteligent și mai eficient, oferind clienților experiențe mai relevante și, în cele din urmă, obținând rezultate mai bune pentru pacienți.

Așa a fost creat Novartis BIOME – o rețea de centre de inovare din întreaga lume cu rolul de catalizator pentru colaborări digitale de impact, ce permite echipelor să se asocieze și să se dezvolte cu succes în ecosistemul tehnologic, aducând laolaltă tot ceea ce este mai bun din știință și tehnologie, pentru a crea soluții mai bune de asistență medicală și experiențe cât mai line pentru pacienți și îngrijitori, la scară largă.

Centrul BIOME din Europa Centrală și de Est, amplasat virtual în Israel, valorifică diversitatea a > 30 de țări, creând o punte între cele mai inovatoare ecosisteme prin valorificarea experiențele din întreaga Europă. Acesta deservește piețe importante precum Rusia, Polonia, Israel, Grecia, Ungaria, România și Țările Baltice, axându-și eforturile pe o gamă largă de domenii asociate îngrijirii bolilor cronice și tratării cancerului. Pentru mai multe informații despre Novartis Biome, vizitați: biome.Novartis.com #novartisbiome”.

Incendii în fondul forestier administrat de Romsilva

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunță că numărul incendiilor produse în fondul forestier pe care-l administrează „a crescut semnificativ în prima jumătate a anului, fiind înregistrate 711 incendii, față de 98 de incendii înregistrate în perioada similară a anului trecut.

Majoritatea acestor incendii, 693 din 711, s-au înregistrat în zone de deal și de câmpie, principala cauză fiind extinderea incendiilor de vegetație produse în proprietățile agricole vecine fondului forestier, în urma arderii miriștilor și a vegetației uscate.

Incendiile au afectat 10.304 hectare, din care 10.191 hectare au fost incendii de litieră, iar 98,93 hectare sunt suprafețe regenerate recent, 285.041 de puieți forestieri fiind distruși. De asemenea, în incendii au fost distruși și 1.129 metri cubi de lemn. 

Valoarea totală a pagubelor provocate de aceste incendii în fondul forestier administrat de Romsilva, în primele șase luni ale anului, este de 951.302,64 lei. 

Cele mai multe incendii s-au înregistrat în fondul forestier administrat de direcțiile silvice Gorj, cu 124 incendii, Sibiu, cu 73 incendii, Caraș-Severin cu 48 de incendii și Mehedinți cu 44 incendii în fondul forestier administrat”.  

Dată fiind situația creată, Romsilva lansează următorul apel: „Având în vedere că marea majoritate a acestor incendii din fondul forestier au fost provocate de extinderea celor din proprietățile agricole învecinate, facem un nou apel la cetățeni să fie responsabili, să nu incendieze resturile vegetale și să nu lase focul nesupravegheat în apropierea pădurilor. De asemenea, rugăm turiștii care aleg să petreacă timpul liber în natură să nu aprindă focul decât în locurile special amenajate și să nu lase focul nesupravegheat.

Pentru a preveni și a stinge incendiile din fondul forestier administrat, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a adoptat o serie de măsuri suplimentare, având în vedere riscurile sporite de producere a acestora, pe fondul caniculei și secetei prelungite, a creșterii activității turistice și a intensificării activităților agricole pe terenurile limitrofe fondului forestier. Între aceste măsuri suplimentare se numără sporirea acțiunilor de patrulare și supraveghere a fondului forestier și a lizierelor pădurilor, în special a zonelor cu risc de producere a incendiilor și a traseelor frecventate de turiști, precum și întreținerea liniilor izolatoare, colnicelor și șanțurilor de minim sanitar.

Menționăm că toate suprafețele de fond forestier administrate, afectate de incendii, sunt refăcute de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, prin lucrări de regenerare a pădurilor”. 

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva subliniază că „administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. De asemenea, Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naționale, precum și 12 herghelii de stat.

Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional”.

Foto: Romsilva

Investitorii sunt nesiguri în privința pieței imobiliare, în ciuda creșterii prețurilor locuințelor

 

Prețurile locuințelor din România au crescut la sfârșitul primului trimestru din 2022 cu aproape 40% față de 2015, potrivit ultimelor date Eurostat. Este ușor mai puțin decât media celor 27 de țări din UE, care a înregistrat o creștere de aproape 46%. În aceeași perioadă, prețul chiriilor a crescut cu doar 18% în România și cu 10% în UE. Datele Eurostat arată că în privința chiriilor România este cu mult în urma economiilor țărilor vecine, precum Ungaria, cu creșteri ale chiriilor de aproximativ 43%, Polonia cu 40%, Cehia cu 21%. Însă aceleași economii au înregistrat o creștere a prețurilor locuințelor de peste 136% în Ungaria, 110% în Cehia și 60% în Polonia. 

În ciuda acestor creșteri spectaculoase ale prețurilor din imobiliare, România, Polonia și Cehia prezintă o caracteristică comună. Investitorii intervievați în recentul sondaj eToro Retail Investor Beat arată o încredere scăzută în actuala piață imobiliară, 54% dintre investitorii români și cehi și 50% dintre investitorii polonezi declarând că nu au încredere în piața imobiliară. De asemenea, 49% dintre investitorii polonezi și 44% dintre cehi consideră că piața imobiliară se va deprecia în următoarele 12 luni. Românii par ceva mai puțin pesimiști, doar 38% dintre ei considerând că situația de pe piața imobiliară se va înrăutăți, în timp ce 30% consideră că se va îmbunătăți, iar 29% nu văd nicio schimbare. 

În condițiile în care Robor este în creștere, creditele ipotecare se scumpesc, în cinci luni, dobânda s-a dublat, ajungând la peste 7% pe an, ceea ce face ca rata unui credit de 350.000 de lei pe 30 de ani contractat în iulie să fie mai scumpă cu aproximativ 760 de lei decât dacă ar fi fost contractat în luna februarie a acestui an. 

Același fenomen se observă și în Statele Unite. Dobânda pentru un credit ipotecar fix pe 30 de ani este acum de 5,65%, în creștere de la 3,29% la începutul anului. În timp ce potențialii cumpărători încep să resimtă împrumuturile mai scumpe, prețurile locuințelor sunt încă în creștere. În SUA, prețul mediu de listare din luna iunie pentru anunțurile active a fost de 450.000 de dolari, în creștere cu 16,9% față de anul trecut și cu 31,4% față de iunie 2020. În orașele mari, prețurile medii de listare au crescut în medie cu 13,3% față de anul trecut. Pe piața americană, locuința tipică a fost listată 32 de zile pe piață în luna iunie, în scădere cu 4 zile față de aceeași perioadă a anului trecut și cu 37 de zile față de iunie 2020. Prețul chiriilor începe să se tempereze. După o creștere de 11,4% în ultimul an, chiria medie pentru un apartament cu două camere în SUA a crescut cu doar 0,5% în iunie, în timp ce chiria medie pentru un apartament cu trei camere a scăzut cu 2,9%. De asemenea, au intrat pe piața imobiliară mai puțini cumpărători cu credite, cererile de credite ipotecare scăzând luna aceasta la minimul ultimilor 22 de ani, potrivit Asociației Bancherilor Ipotecari. 

Conform sondajului eToro Retail Investor Beat, spre deosebire de europeni, 54% dintre investitorii americani încă mai cred în piața imobiliară, iar 40% văd o evoluție pozitivă în următoarele 12 luni. Indiferent de diferențele de opinie cu privire la evoluția pieței imobiliare, 78% dintre investitorii români și cehi, 71% dintre investitorii polonezi și 69% dintre investitorii americani sunt încrezători în investițiile lor per ansamblu. 


Cercetarea Retail Investor Beat a fost realizată de Appinio în perioada 7-17 iunie 2022. Sondajele anterioare au fost realizate trimestrial împreună cu Opinium. Sondajul a fost realizat pe eșantion de 10.000 de investitori individuali din 14 țări – câte 1000 în: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Australia și Spania  și 500 de investitori individuali în Italia, Olanda, Danemarca, Suedia, Polonia, România și Republica Cehă. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro.

Bitcoin și Ether ating cel mai ridicat prag din ultima lună

Prețul Ether – criptomoneda asociată cu blockchain-ul Ethereum – a crescut după ce s-a aflat că actualizarea „The Merge” are acum o dată provizorie de lansare. Criptoactivul a urcat la peste 1.400 de dolari, cel mai ridicat nivel din ultima lună, după ce săptămâna trecută s-a tranzacționat la aproape 1.000 de dolari în anumite momente. 

Între timp, prețul Bitcoin a atins și el cel mai înalt nivel din ultima lună, tranzacționându-se în jurul valorii de 22.000 de dolari în această dimineață, într-o efervescență a pieței pe fondul știrilor privind Ether-ul. Token-ul Bitcoin s-a tranzacționat sub 19.000 de dolari la un moment dat săptămâna trecută pe platforma eToro, dar acum pare să înregistreze câștiguri semnificative. 

Inversarea scăderilor recente din spațiul crypto este un indicator foarte încurajator, care arată că investitorii continuă să realizeze câștiguri pe măsură ce noile informații și cicluri de piață se impun.

Evenimentele din ultimele zile au arătat cum criptoactivele se poziționează deasupra liniilor de câștig ale acțiunilor, în timp ce principalii indici bursieri sunt relativ stagnanți. Deși nu arată neapărat o disociere de modul în care se reflectă performanțele recente, divergența pe o perioadă mai lungă de timp ar putea marca o schimbare semnificativă.


Valoarea Ether crește pe fondului dezvăluirii
datei actualizării „The Merge”

Prețul Ether a crescut brusc la vestea că actualizarea The Merge are acum o dată provizorie. Ether a început să crească joi, pe măsură ce Ethereum Shadow Fork a intrat în funcțiune.

Acest Fork a fost cel mai recent dintr-o serie de teste pentru viitoarea „fuziune” a rețelei Ethereum și a fost implementat pentru a testa actualizarea pe o rețea mai aglomerată. Testul final este acum programat pentru 11 august, iar fuziunea rețelei principale este programată acum pentru 19 septembrie.

Saltul pozitiv al prețului a fost direct corelat cu răspândirea veștii că testul a fost un succes. Acesta este un bun indicator al sentimentelor investitorilor în legătură cu actualizarea „The Merge”, care a fost prezentat ca un factor major de schimbare pentru blockchain și pentru token-ul aferent. 

Trecerea la o rețea proof-of-stake are potențialul teoretic de a face ca Ether-ul să devină deflaționist, iar investitorii par să își stabilească pozițiile înainte de acest lucru. 


Polygon a fost ales pentru programul Disney accelerator


Compania de blockchain Polygon a fost selectată pentru programul Disney Accelerator – un program de dezvoltare a afacerilor, destinat companiilor foarte inovatoare. În anunțul său, Disney a declarat că dorește să se concentreze pe realitatea augmentată, NFT și tehnologia Web3.


Este extrem de încurajator să vedem că o companie cu o influență culturală uriașă precum Disney se implică în dezvoltarea de afaceri care susțin aceste teme. Am văzut în repetate rânduri că, în ciuda adversității pieței, jucătorii importanți sunt încă dispuși să sprijine și să dezvolte proiecte noi, ceea ce reprezintă un indicator real al potențialului actual al sectorului. 

Polygon va beneficia de aportul unei companii mari și mature care știe cum să profite la maximum de mediile digitale și creative. Compania, care oferă tehnologie blockchain pentru crearea de aplicații descentralizate (DApps) și utilizează criptoactivele MATIC, are deja o varietate de proiecte axate pe divertisment, sport și jocuri, care vor beneficia foarte mult de aportul Disney. 

Instanțele din Marea Britanie aprobă citarea prin NFT

Documente judiciare făcute publice săptămâna trecută arată că un judecător din Marea Britanie a permis ca documentele juridice să fie comunicate ca NFT prin intermediul blockchain. Evenimentul creează o nouă perspectivă privind capabilitățile tehnologiei NFT dincolo de arta digitală, cu care NFT a devenit recent sinonim. 

NFT-urile au dat lovitura în 2021 datorită unor colecții importante, cum ar fi Bored Apes Yacht Club (BAYC), care la rândul său a dat naștere unei criptomonede, Apecoin. Dar evaluările au fost afectate puternic în timpul recentelor scaderi ale piețelor, făcându-i pe mulți să pună la îndoială utilitatea sau popularitatea tehnologiei.

Dar transmiterea de documente prin intermediul NFT, pe blockchain, reprezintă un segment fascinant pentru NFT, care este încă puțin explorat. Într-adevăr, orice poate fi transformat într-un NFT, fie că este vorba de documente sau de certificate de proprietate, de la acte de proprietate până la acțiuni tradiționale. Faptul că o instanță permite acest lucru reprezintă un precedent extraordinar și subliniază faptul că acest spațiu are un mare potențial în viitor.

Incendiul – principalul risc asigurat care afectează companiile din România

0

Cele mai mari 50 de despăgubiri plătite anul trecut de Membrii UNSAR în baza asigurărilor de bunuri și proprietăți destinate companiilor au însumat aproximativ 108 milioane de lei (22 milioane euro), reiese dintr-o analiză realizată la nivelul asociației.

Riscul care a afectat în cea mai mare proporție activitatea companiilor asigurate din România a fost incendiul. Astfel, 69% din totalul acestor despăgubiri achitate de societățile de asigurare pentru companii a fost pentru acoperirea daunelor cauzate de incendii, valoarea lor ridicându-se la peste 74,4 milioane de lei. Pe locul secund s-au situat fenomenele atmosferice (furtuni, trăsnet), care au provocat daune ce au dus la plata unor despăgubiri de peste 11,1 milioane de lei. Topul celor mai mari 50 de despăgubiri plătite anul trecut este completat de riscurile legate de avarii accidentale ale echipamentelor / utilajelor (8,7 mil. lei), furt (5,2 mil. lei) și explozie (2,2 mil. lei).

În acest context, UNSAR lansează noua ediție a demersului #BusinessSOS,  având sprijin instituțional pentru educație financiară  de la ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară și în parteneriat cu BVB – Bursa de Valori București. Scopul proiectului este de a oferi celor interesați mai multe informații utile cu privire la asigurările dedicate companiilor. Prin intermediul materialelor puse la dispoziția antreprenorilor, aceștia pot afla care sunt principalele riscuri la care poate fi expusă o companie pe parcursul dezvoltării ei. Practic, această ediție #BusinessSOS evidențiază importanța existenței unui plan de asigurări care să însoțească un business în evoluția sa și care să asigure continuitatea unei afaceri și în cazul producerii unor evenimente neprevăzute. 

#BusinessSOS este susținut de următoarele organizații și instituții: AAFBR – Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România, APAPR – Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România, APPA – Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor, ARA – Asociația Română de Actuariat, ARB – Asociația Română a Băncilor, CCIFER – Camera Franceză de Comerț și Industrie în România, CCIpR – Camera de Comerț Italiană pentru România, FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților, FSAB – Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci, ISF – Institutul de Studii Financiare, PIAR- Patronatul Industriei Asigurărilor din România, PRBAR – Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare, RBL – Romanian Business Leaders și UNSICAR – Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări.

„Indiferent de tipul de activitate desfășurat sau de stadiul de dezvoltare al unei companii, este important să existe un plan de asigurări care să răspundă întocmai nevoii de protecție a business-ului respectiv. În orice călătorie antreprenorială este important să avem parteneri de încredere alături, iar asigurarea se numără cu siguranță printre ei. Aceasta este esența #BusinessSOS. Mulțumim cu această ocazie tuturor instituțiilor și organizațiilor care s-au alăturat și care sprijină acest demers”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.

„Un antreprenor mai informat este cu siguranță unul mai pregătit pentru a face față riscurilor. #BusinessSOS vine în sprijinul managerilor cu informații utile despre asigurările de bunuri și proprietăți, răspunderi profesionale, manageriale, asigurări pentru riscuri financiare sau cibernetice. Existența unui plan de asigurare face ca o afacere să fie mai rezilientă în fața riscurilor și să se concentreze pe dezvoltare și pe siguranța angajaților“, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR.

Mai multe detalii privind #BusinessSOS sunt disponibile aici: 

https://asiguropedia.ro/roadmap-business-sos/.

Activitatea de fuziuni și achiziții se menține rezilientă în 2022, dar noi șocuri ar putea altera perspectivele

 

  • Fuziunile și achizițiile (M&A) la nivel mondial au scăzut cu 27% față de S1 2021, dar au crescut cu 35% raportat la media ciclului anterior (2015-19)
  • Trecerea la relații mutuale protejate – „friend-shoring” – în materie de fuziuni și achiziții determină o creștere a tranzacțiilor între țările prietene
  • Sectorul tehnologiei domină aproape o treime din activitatea totală
  • Piața de fuziuni și achiziții din România în creștere cu 25% față de S1 2021

În pofida perturbărilor geopolitice și financiare majore, activitatea globală de fuziuni și achiziții în prima jumătate de an 2022 a fost rezilientă, potrivit analizei efectuate de EY. Cu un număr de 2.274 de tranzacții, cu o valoare totală de 2,02 trilioane USD, deşi S1 2022 a înregistrat o scădere a numărului de fuziuni și achiziții în comparație cu această perioadă a anului trecut (în scădere cu 27% ca valoare și 18% ca volum), activitatea este în creștere raportat la media ultimului ciclu de fuziuni și achiziții (în creștere cu 35% și, respectiv, 13%).

Potrivit analizei EY, natura tranzacțiilor transfrontaliere se schimbă și reflectă tensiunile geopolitice de pe scena mondială. În timp ce nivelul tranzacțiilor transfrontaliere în S1 a scăzut (24% în 2022, față de o medie de 30% în perioada 2015-2019), ponderea tranzacțiilor transfrontaliere între țări strâns afiliate (friend-shoring) a crescut (51% în 2022, față de o medie de 42% în perioada 2015-2019). Analiza constată că investițiile din China în SUA au scăzut, de la 27 de miliarde de USD în punctul culminant din S1 2016, la 1,9 miliarde de USD, în timp ce investițiile nord-americane în Europa au crescut de la 60 de miliarde de USD, la 149 de miliarde de dolari USD în aceeași perioadă. 

India și sectorul tehnologiei domină pe mai departe

După SUA (900 de miliarde USD) și China (175 de miliarde USD), care în mod tradițional se află în fruntea clasamentului celor mai active piețe de fuziuni și achiziții, India a avut un început de an extrem de activ, valoarea combinată a tranzacțiilor sale externe, interne și domestice sărind la 128 de miliarde USD, în creștere de 215% față de media ultimului ciclu de tranzacții (2015-2019). Potrivit analizei EY, pe lângă o explozie a fuziunilor și achizițiilor interne (107 miliarde USD, față de o medie de 21,5 miliarde USD în perioada 2015-2019), în S1 2022 s-a înregistrat, de asemenea, o creștere a numărului de companii deținute de indieni care au cumpărat active deținute de străini (6,2 miliarde USD versus 2,3 miliarde USD) față de media ultimului ciclu de tranzacții (2015-2019).

Dacă ne uităm la performanțele sectoriale, tehnologia a fost pe mai departe motorul principal în fuziunile și achizițiile de la nivel mondial în S1 2022. Deși activitatea de fuziuni și achiziții în valoare de 627 miliarde USD a scăzut cu 20% față de nivelurile record din 2021 (789 miliarde USD), aceasta a reprezentat, totuși, aproape o treime (31%) din activitatea globală de fuziuni și achiziții. Tranzacțiile axate pe ținte tehnologice sunt acum la un nivel dublu față de ciclul anterior (cu 95% mai mult față de media 2015-2019, de 322 miliarde USD). În schimb, analiza EY constată că sectorul științelor vieții continuă să aibă performanțe slabe, în ciuda recentei crize din domeniul sănătății. Sectorul a înregistrat tranzacții în valoare de 111 miliarde USD în 2022, până în momentul de față (în scădere cu 58% de la an la an și cu 48% raportat la media 2015-2019). Sectorul bunurilor de consum, care a fost în mod tradițional o piață activă de fuziuni și achiziții, a înregistrat, de asemenea, o scădere de 27% a activității față de S1 2021, până la 91 miliarde USD.

Capitalul privat este pregătit să stimuleze activitatea,
dar sunt de avut în vedere alte posibile șocuri

În pofida incertitudinii generalizate, a unei economii globale fragile și a intervenției sporite a autorităților de reglementare, fuziunile și achizițiile continuă în ritm alert, cu un flux deosebit de puternic de capital privat care impulsionează activitatea. Deşi condițiile de pe piața de capital s-au înăsprit brusc în prima jumătate a anului 2022, firmele de capital privat (PE) dispun încă de sume mari de numerar care vor trebui utilizate în a doua jumătate a anului. 

Analiza fuziunilor și achizițiilor din primul semestru 2022 în România

Piața de fuziuni și achiziții (M&A) din România a înregistrat 109 tranzacții în primul semestru din 2022, în creștere cu 25% față de S1 2021. În ciuda volumului mai mare de tranzacții, valoarea estimată a activității locale de fuziuni și achiziții a fost mai mică de la an la an, la 2,5 miliarde USD, față de 4,2 miliarde USD în S1 2021, ca urmare a unei scăderi de 51% a valorii tranzacțiilor dezvăluite.

Achiziția producătorului auto Ford România de către Ford Otosan Olanda, pentru 785 milioane USD a fost cea mai mare tranzacție din această perioadă, urmată de achiziția unui portofoliu de NPL-uri din România de către APS Holdings Corporation de la Bank of Cyprus, pentru 158 milioane USD, achiziția parcului eolian Beta Wind de către Energias de Portugal, prin subsidiara sa EDP Renovaveis, pentru 136 milioane USD și achiziția EXPO Business Park de către S IMMO, pentru 108 milioane USD.

Investitorii strategici continuă să fie actorii dominanți ai pieței de fuziuni și achiziții din România, reprezentând 89% din tranzacții. Tranzacțiile interne au înregistrat un avans de 45% în S1 2022 față de aceeași perioadă din anul trecut, totalizând 55 de tranzacții, în timp ce jucătorii străini și-au crescut activitatea cu doar 9% pe piața românească (49 de tranzacții) față de aceeași perioadă din anul precedent. În ceea ce privește proveniența, cei mai activi investitori au fost din SUA (5 tranzacții), urmate de Olanda, Polonia, Belgia și Marea Britanie (câte 4 tranzacții). 

Cele mai active sectoare în funcție de volumul tranzacțiilor atrase rămân tehnologia (15 tranzacții) și sectorul imobiliar (12 tranzacții), urmate de produse industriale diversificate (6 tranzacții), sănătate (5 tranzacții) și telecomunicații, media și divertisment și energie și utilități (câte 4 tranzacții). 

Deși sunt excluse din calculul EY privind valoarea de piață, se remarcă alte patru tranzacții în S1 2022. În martie 2022, MBC Group, compania media cu sediul în Emiratele Arabe Unite, a achiziționat 30% din Antenna Group SA, firma de televiziune și producție cu sediul în Grecia, inclusiv operațiunile sale din România. În aceeași lună, Econergy International Limited a achiziționat de la PNE AG două proiecte fotovoltaice în România și SUA. Ambele tranzacții se fac pentru o sumă nedeclarată. În aprilie 2022, Groupe Bruxelles Lambert a semnat un acord definitiv pentru a achiziționa o participație majoritară în Affidea B.V., inclusiv operațiunile sale din România, pentru 1,1 miliarde USD, în timp ce, în mai 2022, Medicover AB a convenit să achiziționeze Laurus Medical din România și Allenort Kliniki Terapii din Polonia, pentru o sumă totală de 15 milioane USD.

 

eToro: Costul alimentelor de bază pentru micul dejun a crescut cu 71% în doar doi ani

 

  • eToro Breakfast Commodity Index analizează prețurile spot ale alimentelor de bază de la micul dejun, cum ar fi ceaiul, cafeaua, ovăzul, grâul, laptele, cacaua și sucul de portocale.
  • Sucul de portocale a înregistrat cea mai abruptă creștere a prețului produselor de bază dintre toate produsele din coșul de mic dejun, cu 124% în doi ani.
  • Cacaua a înregistrat cea mai modestă creștere de preț, de doar 7%, prețul acesteia fiind influențat negativ de un surplus de ofertă în timpul pandemiei Covid.
  • Creșterea de 71% a prețului produselor de bază pentru micul dejun depășește dramatic creșterea de 11% a Indicelui Prețurilor de Consum din Regatul Unit față de iulie 2020, ceea ce indică faptul că vor urma și alte creșteri de prețuri suportate de consumatori.

Costul produselor de bază care alcătuiesc un mic dejun obișnuit a crescut cu peste 70% în ultimii doi ani în Regatul Unit, potrivit celui mai recent indice al produselor de bază pentru micul dejun realizat de rețeaua socială de investiții eToro. 

Rata de creștere depășește dramatic creșterea de 11% a Indicelui Prețurilor de Consum din Marea Britanie pe aceeași perioadă, ceea ce indică faptul că este posibil să mai apară și alte probleme de preț pentru consumatori, în timp ce companiile alimentare caută modalități de a-și compensa costurile.

eToro Breakfast Commodity Index se bazează pe prețurile spot ale unui coș de nouă produse tipice pentru micul dejun – grâu, zahăr, cacao, ovăz, carne de porc, suc de portocale, cafea, lapte și ceai. Din iulie 2020, indicele a crescut cu 71%, principalii factori care au cauzat această tendință de creștere fiind războiul din Ucraina, problemele legate de lanțul de aprovizionare la nivel mondial și vremea nefavorabilă. 

Ben Laidler, Global Market Strategist la eToro, a declarat: „Prețurile materiilor prime au crescut pe toate planurile de la pandemia Covid datorită haosului din lanțul de aprovizionare global, iar războiul din Ucraina nu a făcut decât să exacerbeze această situație. Adăugați acest lucru la vremea nefavorabilă care a afectat o serie de recolte în ultimul an și veți avea un cumul perfect de factori care fac ca alimentele care se pun pe masa la micul dejun să fie mult mai scumpe pentru companiile din domeniul alimentar.
O mare parte din aceste creșteri de prețuri sunt deja transferate consumatorilor, prin prețuri mai mari sau prin dimensiuni mai mici.”

 

Sucul de portocale a înregistrat cea mai abruptă creștere de preț dintre toate produsele din coșul pentru micul dejun, prețul său de bază crescând cu 124% în doi ani, în mare parte datorită unei recolte deosebit de slabe de portocale în SUA, cauzată de vremea nefavorabilă și de boli. 

Prețul cafelei a crescut, de asemenea, vertiginos, cu 94% în aceeași perioadă, din nou ca urmare a vremii nefavorabile din principalele țări producătoare, cum ar fi Brazilia, precum și datorită problemelor cu lanțurile de aprovizionare la nivel mondial. Nu la mare distanță, prețul cărnii de porc a sărit cu 80% față de iulie 2020 – o tendință considerată a fi rezultatul creșterii costurilor de transport și a costurilor forței de muncă.

În timp ce prețul fiecărui articol din Indicele de produse de bază pentru micul dejun al eToro a crescut în ultimii doi ani, cacaua a înregistrat cea mai modestă creștere, cu doar 7%, prețul culturii fiind afectat negativ de un surplus de ofertă în timpul pandemiei COVID-19.

 

Mărfuri Baza = 100 Iulie 2020 Preț indexat Ianuarie 2021 Preț indexat Iulie 2021 Preț indexat Ianuarie 2022 Preț indexat Iulie 2022
Grȃu 100 135 132 158 163
Zahăr 100 119 143 149 146
Cacao 100 116 112 115 107
Ovăz 100 106 108 196 183
Suc de portocale 100 117 154 186 224
Lapte 100 113 123 163 178
Cafea 100 116 139 192 194
Carne de porc 100 113 180 151 180
Ceai 100 115 97 146 140
eToro Breakfast Commodity Index 100 117 133 159 171

Prețuri spot obținute în prima săptămână a lunilor iulie și ianuarie la fiecare șase luni din ultimii doi ani.

Raport PwC: Industria de media și divertisment din România va crește cu 10% în 2022, la 3,4 miliarde euro

Industria de media și divertisment din România este estimată să crească cu 10% în acest an, comparativ cu 2021, la 3,4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze majorări, conform celei de-a 23-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 (GEMO). Rata de creștere este similară cu cea de anul trecut, de 11%, iar previziunile arată că industria va continua să crească până în 2026 cu rate cuprinse între 6 și 9%.

Raportat la nivel de regiune, România are a doua creștere a industriei de media și divertisment dintre țările din Europa Centrală și de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia sectorul este estimat să urce cu 10,2% în acest an, în Ungaria cu 7,85%, iar în Cehia cu 7,45%.

Câștigători vs pierzători în 2022 și previziuni pentru 2021

O dată cu ridicarea restricțiilor din timpul pandemiei, industria cinematografică a început să-și revină și a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere de pe piața de media și divertisment din România, cu un avans de 68%, la 25 milioane euro. Creșterea estimată pentru acest an este însă și mai mare, de 83%, la 46 milioane euro, însă nu va atinge nivelul prepandemic de circa 60 milioane euro.

Piața de servicii Over-the-top – OTT (ex. Netflix) din România a înregistrat anul trecut a doua creștere din piață, de 29%, până la o valoare de 44 milioane euro și va continua să crească și în acest an cu o rată mai mică, estimată la 18%, până la 52 milioane euro. România rămâne cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani. Anul acesta a marcat lansarea a două noi servicii pe piața românească: HBO Max și Disney+.

Cheltuielile pentru accesul la internet reprezintă cel mai mare segment al industriei, cu 37,5% din piață. În 2021, acesta a crescut cu 7%, la 1,16 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indică un avans de 10% în 2022.

Publicitatea pe internet a urcat cu 35%, la 500 milioane euro, în 2021. Acest segment va continua să crească și în acest an, cu 14%, la 569 milioane euro. România are cea mai mică piață de publicitate pe internet din Europa Centrală și de Est, dar cu cea mai rapidă creştere. Sectorul mobil domină piața, reprezentând 74,3% din totalul veniturilor din publicitatea pe Internet.

O creștere importantă, de 21%, a fost înregistrată și de segmentul de jocuri video și e-sports (sporturi electronice), până la 213 milioane euro. Pentru acest an,  se estimează un avans de 12%, până la 239 milioane euro.

Vânzările de carte au stagnat anul trecut la nivelul din 2020 de 89 milioane euro, iar anul acesta ar urma să crească până la 90 milioane euro. Piața de cărți audio din România pare să se dezvolte, iar podcasturile sunt deja populare în această țară. În 2021 au fost lansate în România două servicii de cărți audio: Echo și Voxa.

Televiziunea și conținutul video consumat acasă au avansat anul trecut cu 3% la o valoare de 539 milioane euro, anul acesta fiind estimată o stagnare. Acesta este al doilea cel mai mare segment din România în termeni de venituri generate, după accesul la internet.

În același timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut cu 11%, la 332 milioane euro, iar în 2022 sunt estimate să ajungă la 360 milioane euro.

Sectorul media B2B a revenit pe creștere anul trecut, de 9%, până la 140 milioane euro, iar perspectivele sunt și mai optimiste în acest an, fiind estimat un avans de 17%. Astfel, acest segment va ajunge la nivelul prepandemic.

Un alt segment care a revenit pe creștere anul trecut este piața de publicitate outdoor, cu plus 17%, la 30 milioane euro. Perspectivele pentru acest an arată un avans până la 38 milioane euro.

Deja afectate în ultimii ani, ziarele și revistele tipărite din România și-au continuat declinul cu 8% în 2021, până la 46 milioane euro, urmând să scadă cu 2% în acest an.

După scăderea din 2020, segmentul radio, muzică și podcast a crescut cu 11%, anul trecut, la 27 milioane euro, și este estimat să urce cu 14% în 2022, la 31 milioane euro.

La nivel global, veniturile industriei de media și divertisment au crescut cu 10,4% in 2021, la 2,34 trilioane dolari.


Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 16 segmente ale industriei de media și divertisment din 52 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; cărti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare și reviste, muzică, radio și podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradițională și consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video și sporturi electronice, realitate virtuală.

Radu Puiu, XTB: Prețul acțiunilor Tesla, dar și Twitter în scădere – Elon Musk a pierdut controlul sau are o strategie ascunsă?

 

  • Prețul acțiunilor Tesla a scăzut de când Musk a propus acordul pentru Twitter. La începutul lunii aprilie, acesta a atins un vârf de 1.145 USD pe acțiune, iar în prezent se situează la aproximativ 714,72 USD.
  • Musk a trebuit să ofere o cantitate semnificativă din acțiunile sale Tesla drept garanție pentru a asigura finanțarea pentru achiziția Twitter, ce se ridică la 44 de miliarde USD.
  • Prețul acțiunilor Twitter este și el în scădere, coborând în această săptămână tot mai mult sub prețul oferit de 54,20 USD.
  • Deoarece acțiunile Twitter au scăzut semnificativ de când Musk a încheiat un acord de cumpărare, achiziția pare să nu mai aibă sens din perspectivă financiară, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Totuși, cea mai recentă mișcare a lui Musk nu a determinat nicio retrogradare din partea majorității specialiștilor de pe Wall Street, se mai arată în analiza casei de brokeraj XTB România.

Nu există niciodată un moment plictisitor cu Elon Musk. Cel mai bogat om din lume încearcă acum să renunțe la acordul de achiziție al Twitter, despre care a pretins în urmă cu doar câteva luni că „ar putea salva viitorul civilizației”.

Reacțiile față de anunțul lui Elon Musk au fost ample. 

Pe Wall Street, prețul acțiunilor Twitter a scăzut cu 11%, luni, dar în următoarele două zile a reușit să recupereze aproximativ 13% și a revenit în apropierea nivelului de închidere al săptămânii trecute, 36,73 USD. Totuși, în timpul sesiunii de joi atitudinea negativă a revenit pe piață și cotația a scăzut cu mai mult de un punct procentual, până în zona 36,24 USD.

Angajații Twitter și-au exprimat sentimentul de confuzie și au subliniat o lipsă de conducere în cadrul companiei. 

Să facem o scurtă recapitulare a dinamicii înțelegerii: în aprilie, Musk s-a oferit să cumpere compania pentru 44 de miliarde de USD. El a susținut că Twitter are „un potențial extraordinar”. 

Apoi, a părut să ezite în declarații, afirmând că numărul de conturi false (bots) al Twitter este prea mare.

Twitter spune că „roboții” sau conturile false reprezintă aproximativ 5% din „utilizatorii activi zilnici monetizabili din întreaga lume”. Musk a susținut că procentul se îndreaptă către 20% sau mai mult.

Anunțul privind renunțarea la acord nu a fost trecută cu vederea. Marți, Twitter a afirmat că îl dă în judecată pe Musk, cerând instanței să-l forțeze pe acesta să concluzioneze înțelegerea.

Twitter a caracterizat ieșirea lui Musk „un model de ipocrizie” în procesul inițiat. 

Compania susține nu numai că el a încălcat acordul de cumpărare pe baza unei „narațiuni inventate” despre conturile false de spam (bots), dar și că a încălcat și obligația din acord de a nu denigra compania. 

Plângerea citează multe dintre propriile mesaje de pe Twitter ale lui Musk drept probe ce susțin afirmațiile.

Musk a făcut prima mișcare vinerea trecută, când a declarat, într-un dosar trimis instituției de reglementare, că va rezilia contractul de achiziție. 

Twitter îl dă acum în judecată pentru că a încălcat pe nedrept acordul și a cerut ca acest caz să fie audiat la Curtea Cancelariei Delaware, în septembrie.

În linii mari, Musk a oferit trei motive pentru anularea înțelegerii: 

1.Twitter a încălcat acordul neoferind suficiente informații despre conturile de spam; 

2.Twitter a oferit statistici denaturate în privința numărului de conturi de spam în dezvăluirile sale către instituția de supraveghere financiară din SUA; 

3.Firma a încălcat acordul, neconsultându-l pe Musk când a concediat recent angajați din funcții importante.

Prețul acțiunilor Tesla a scăzut de când
Musk a propus acordul pentru Twitter.

La începutul lunii aprilie, acesta a atins un vârf de 1.145 USD pe acțiune, iar în prezent se situează la aproximativ 714,72 USD. 

Scăderea prețului a semnalat fie că Musk va trebui să ofere mai multe acțiuni Tesla drept garanție, fie să vândă și mai multe din propriile sale acțiuni pentru a finanța tranzacția Twitter. 

În plus, ținând cont de faptul că acțiunile Twitter au suferit o scădere semnificativă de când Musk a încheiat un acord de cumpărare, achiziția pare să fi început să aibă din ce în ce mai puțin sens din perspectivă financiară

Chiar dacă acest argument respinge motivele lui Musk pentru rezilierea tranzacției, procesul intentat de Twitter susține că scăderile de pe piața de valori și deprecierea acțiunilor Tesla, care reprezentau o sursă cheie de finanțare a tranzacției, au fost principalul motiv pentru care multimiliardarul s-a răzgândit. 

Chiar și pentru cea mai bogată persoană din lume, cumpărarea Twitter nu a fost niciodată o afacere ieftină. 

Musk a trebuit să ofere o cantitate semnificativă din acțiunile sale Tesla drept garanție pentru a asigura finanțarea pentru achiziția Twitter, ce se ridică la 44 de miliarde de USD.

Dar, în propriile mesaje pe Twitter, Musk a spus că nu este vorba doar despre bani: este vorba despre adevăr și este o chestiune de principiu. 

În timp ce mulți dintre fanii săi par să-l admire pe Musk pentru mesajele sale, unele dintre ele, precum cele despre „dărâmarea de pe piedestal” a Twitter, ar putea să funcționeze împotriva sa în instanță. 

Pentru a-și susține cauza la proces, Twitter a prezentat capturi de ecran cu cel puțin 13 mesaje care arată că Musk a discreditat compania în ultimele luni, precum și cazuri în care a făcut declarații false despre companie și despre stadiul tranzacției.

Din nou, nu este clar cum va evolua această situație pentru Musk. 

Devine tot mai evident că influența considerabilă a lui Musk și disponibilitatea fanilor săi de a crede tot ceea ce spune el pot avea consecințe negative în lumea reală.

Comportamentul lui Musk din ultimele luni a provocat deja unele daune, în special angajaților Twitter, care și-au exprimat îngrijorarea cu privire la siguranța locului de muncă. 

Mai mulți angajați Twitter au demisionat din cauza preluării iminente a companiei de către Musk.

Toată lumea se întreabă cum se va concluziona situația. 

Dacă instanța decide în favoarea Twitter, afirmând că motivele lui Musk nu sunt suficient de bune pentru a anula înțelegerea, atunci există două rezultate posibile, dar care sunt foarte diferite:

1.Musk ar putea fi nevoit să plătească o taxă de reziliere în valoare de 1 miliard de USD pentru că a renunțat în mod nejustificat la înțelegere; 

2.Instanța ar putea dispune o „performanță specifică”, ceea ce înseamnă că Musk ar trebui să își finanțeze întregul angajament de capital de 33,5 miliarde de USD și să cumpere Twitter.

Musk a întâmpinat și alte probleme. Acesta a susținut că a vrut să preia Twitter pentru că își pierduse drumul. El a vrut ca Twitter să promoveze „libertatea de exprimare” și totuși a avut dificultăți să definească modul în care urma să modereze eficient platforma în acest scop.

Chiar dacă CEO-ul Tesla se confruntă cu această situație delicată, asta nu i-a împiedicat pe cumpărătorii Tesla să alimenteze o creștere în timpul sesiunii de joi. 

Acțiunile producătorului de vehicule electrice (EV) au încheiat ziua cu aproape 1,5% mai sus, în timp ce indicii majori din SUA au înregistrat aprecieri mult mai timide.

Între timp, cele mai recente informații referitoare la companie nu sunt impresionante, fiind departe de nivelul procesului Twitter, dar merită menționate. 

Potrivit unui raport al Nikkei Asia, compania de electronice Panasonic intenționează să deschidă a doua fabrică de baterii pentru EV din SUA. 

Producția fabricii, care se pare că va fi situată în Kansas, urmează să fie dedicată produselor utilizate pentru alimentarea vehiculelor Tesla.

În plus, miercuri dimineață înainte de deschiderea pieței, Truist Securities a oferit un rating de „cumpărare” pentru acțiunile Tesla, indicând un preț țintă de 1.000 USD per acțiune. 

Analistul William Stein a afirmat că „cele mai bune zile ale companiei, în ceea ce privește producția în termeni de volum, inovarea produselor și, mai ales, inovațiile AI (inteligență artificială), sunt încă pe drum”.

Totuși, în primele zile după anunțarea acordului, sentimentele nu erau atât de liniștite. Mulți acționari Tesla au început să-și facă griji că timpul lui Musk, deja împărțit între companiile sale Neuralink, Space X, Boring Company și Tesla, ar deveni și mai restrâns odată cu achiziția Twitter. 

În plus, temerile că directorul executiv al Tesla ar trebui să-și vândă o parte din participațiile sale la producătorul de automobile, pentru a finanța parțial achiziția Twitter, s-au materializat rapid. Musk a vândut acțiuni Tesla în valoare de aproximativ 8,5 miliarde de USD.

Astfel, în cele trei luni de când Musk a inițiat oferta pentru Twitter, de 54,20 de USD pe acțiune, Tesla a avut performanțe slabe, pe fondul unei corecții ample pe piețele de capital, iar capitalizarea de piață a Tesla a pierdut 332 de miliarde de USD.

Prețul acțiunilor Twitter a scăzut și mai mult în această săptămână, sub prețul oferit de 54,20 USD. Cu toate acestea, acțiunile continuă să includă în preț posibilitatea ca cele două părți să atingă un acord asupra unei tranzacții la o valoare mai mică. 

Analiștii de la MKM Partners au spus, luni, că prețul acțiunii ar putea scădea până la 24 de USD, dacă investitorii concluzionează că acordul nu va avea loc. 

Asta ar implica o depreciere suplimentară de peste 33% față de nivelul de închidere al sesiunii de joi, de la 36,24 USD.

Totuși, așteptările analiștilor nu sunt atât de sumbre în ciuda numeroaselor necunoscute prezente în ecuație. 

Astfel, cea mai recentă mișcare a lui Musk nu a determinat nicio retrogradare din partea specialiștilor, majoritatea Wall Street-ului, adică 32 din cei 37 de analiști urmăriți de Bloomberg, oferind acțiunilor un rating de „deținere (hold)”.