Retrospectivă OLX: Cât a costat în 2022 să trimiți un elev la școală

0

Românii au căutat metode de a economisi, chiar și în privința rechizitelor necesare pentru începutul de an școlar 2022-2023. Datele OLX arată că interesul pentru articole școlare a fost cu 39% mai mare în august 2022 față de aceeași lună din 2021. În topul celor mai căutate articole școlare sunt rucsacul/ghiozdanul, urmate de pixuri/stilou și hârtie, iar cererea cea mai mare s-a înregistrat în București, Ilfov (22151), Argeș (2856), Iași (2682), Cluj (2457) și Constanța (2050).

Pe fondul creșterii indicelui prețului de consum, care măsoară inflaţia în România, puterea de cumpărare pentru anumite categorii de produse a scăzut, inclusiv pentru rechizitele școlare, conform OLX, liderul pieței locale de anunțuri generaliste. Drept urmare, cererea pentru ghiozdane a înregistrat o creștere cu 85% în august 2022, comparativ cu august 2021, cererea de pixuri a crescut cu 83%, iar cea mai mare creștere a fost înregistrată pentru hârtie, cu 284%. În ceea ce privește prețul mediu, 2021 versus 2022, per produs, la rucsacuri a crescut cu 8,33% până la 96 lei, al pixurilor cu 19,67%, iar pe de altă parte prețul mediu pentru hârtie a înregistrat o scădere cu 1.144%. 

„Inflația îi împinge pe români să cumpere tot mai des produse la prețuri mai avantajoase de pe OLX și observăm acest tip de comportament, chiar și atunci când vine vorba despre rechizitele școlare. OLX încurajează alegerile sustenabile, care prelungesc durata medie de viață a unui produs, prin simpla menținere în uz, ajutând în felul acesta și planeta. Factorul financiar este cel care îi împinge pe români să găsească soluții și observăm asta prin cererea mare, de la ghiozdane și până la hârtie, avută la începutul anului școlar 2022-2023”, declară Dragoș Matei (foto), Product Manager OLX. 

 

Pentru a veni în ajutorul consumatorilor de pe platformă, OLX a oferit în luna septembrie livrare gratuită prin OLX pentru articolele din categoriile Mama și Copilul, Electronice și Electrocasnice și Modă și Frumusețe.

PwC România și D&B David și Baias au asistat compania de software DataArt în achiziția firmei locale Lola Tech Cluj-Napoca

0

O echipă integrată de specialiști ai PwC România și D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România, a asistat DataArt, companie de inginerie software cu sediul în SUA, în achiziția firmei locale de software Lola Tech Cluj-Napoca.

Experții PwC România și D&B David și Baias au oferit servicii de asistență de due diligence fiscal și juridic și asistență potrivit dreptului român în legătură cu procesul de achiziție.

„Ne bucurăm că am fost alături de DataArt în această tranzacție importantă care marchează intrarea companiei pe piața din România. Planurile de dezvoltare anunțate de DataArt reconfirmă talentul și pregătirea specialiștilor IT români în a dezvolta soluții inovatoare la nivel global. Le mulțumesc tuturor colegilor care au contribuit la succesul acestei tranzacții”, a declarat Andreea Mitiriță, Partener PwC România. 

Tehnologia este unul dintre motoarele activității de fuziuni și achiziții din ultimii ani, având în vedere că digitalizarea influențează tot mai mult creșterea companiilor din toate industriile și relevanța lor pe piață. La nivel global, în prima jumătate a anului 2022, numai tranzacțiile pe segmentul software au reprezentat aproximativ un sfert din piața totală de M&A și vedem în continuare oportunități în acest domeniu”, a declarat Anda Rojanschi, Partener D&B David și Baias.

Echipa PwC România a fost formată din Andreea Mitiriță, Partener, Irina Nuțescu, Senior Manager, Ștefan Cristescu, Senior Manager, Mădălin Manea, Manager, Ștefania Chiricu, Senior Associate, Andreea Florentina Armencea, Associate, și Diana Jinaru Bratu, Associate. 

Echipa D&B David și Baias a fost coordonată de Anda Rojanschi, Partener, și alcătuită din Adina Oprea, Avocat Senior Coordonator, Adriana Popa, Avocat Colaborator și Diana-Beatrice Bortăș, Avocat Junior.

DataArt este o firmă globală de inginerie software cu sediul central în New York, o echipă de peste 6.000 de profesioniști și peste 20 de birouri în SUA, Europa, Orientul Mijlociu și America Latină.

IKEA România a înregistrat o creștere a vânzărilor online și offline, în anul fiscal 2022

0

 

Peste 22 de milioane de produse vândute în total, atât ​​piese de mobilier, cât și accesorii pentru locuințe;

În cele 2 magazine IKEA din România au fost vânduți peste 2,5 milioane de hotdogi.

IKEA România a înregistrat rezultate pozitive în anul fiscal 2022[1], cu o creștere de 2,5% a vânzărilor totale, respectiv de peste 13% pentru comerțul online, comparativ cu anul precedent. Mai mult, IKEA a vândut peste 22 de milioane de produse, dintre care 66,55% au fost piese de mobilier și 34,2% accesorii, cifra de afaceri ajungând la peste 1 miliard de lei.

Peste 4,5 milioane de oameni au vizitat magazinele IKEA din România, iar magazinul online a avut  peste 31,2 milioane de vizitatori. Anul fiscal 2022 a înregistrat o creștere și în ceea ce privește comenzile online, compania înregistrând un total de peste 400.000 de comenzi. Cel mai popular produs a fost purificatorul de aer FORNUFTIG, cu peste 2.400 de piese vândute în total, în timp ce categoria de mobilă favorită a fost HEMNES, cu peste 12.700 de piese vândute. 

„An de an, menținem pe piața din România o creștere solidă, indiferent de provocările cu care ne-am confruntat atât noi, cât și întregul sector privat. Sunt foarte recunoscătoare pentru toate eforturile colegilor noștri, care ne-au ajutat să ne extindem și să ne asigurăm că IKEA rămâne un brand accesibil pentru cât mai mulți români”, a declarat Violeta Neniță, Market Manager, IKEA România.

În ultimele 12 luni, au fost vânduți peste 2,5 milioane de hotdogi, o cantitate suficientă pentru a crea un drum de 433 km până la Timișoara, zonă care reprezentă următorul reper important în extinderea IKEA în România. 

IKEA își menține angajamentul de a rămâne aproape de oameni, creând astfel noi formate care să rămână accesibile, convenabile și sustenabile atât în prezent, cât și în viitor, prin dezvoltarea permanentă a unui mediu de tip omnichannel. IKEA România a deschis recent un punct de ridicare comenzi în Oradea, iar Sibiul va fi un alt oraș ai cărui locuitori se vor bucura de produsele și serviciile IKEA, printr-un punct de ridicare comenzi dedicat. În plus, compania a lansat în septembrie un nou serviciu de ridicare a comenzilor în magazinul IKEA Pallady, Click & Collect Box.

Accesibilitatea în materie de prețuri rămâne una dintre priorități pentru IKEA România. Începând cu 1 octombrie, compania scade prețurile unora dintre produsele gamelor sale. Clienții se vor putea bucura de prețuri mai mici cu până la 20% la unele dintre cele mai populare produse, incluzând soluțiile de depozitare emblematice KALLAX sau mobilierul de dormitor MALM.


[1]  Anul fiscal 2022 pentru IKEA România s-a desfășurat în intervalul 1 Septembrie 2021 – 31 August 2022.

Încercarea de eludare a sancțiunilor impuse de UE împotriva Rusiei te poate pune pe lista neagră a Comisiei Europene ca individ

0

_________________

Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România
Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România

Ca răspuns la situația din Ucraina, Comisia Europeană a elaborat o serie de restricții asupra importurilor și exporturilor de bunuri de origine rusă. Companiile europene nu mai pot exporta/importa anumite bunuri către/din Rusia, iar companiile rusești nu mai pot vinde anumite bunuri pe piața din UE. De exemplu, petrolul şi produsele petroliere conexe, cărbunele, oţelul, lemnul, băuturile alcoolice de origine rusă sunt interzise să fie importate în Uniunea Europeană.

În condiții bine stabilite, comerțul cu anumite bunuri (de exemplu, produse alimentare, medicamente sau anumite semifabricate) este încă permis între cele două teritorii, însă importatorii şi exportatorii tot trebuie să fie atenți de la cine achiziționează sau cui vând astfel de produse.

Motivul principal de îngrijorare este că restricțiile nu se opresc doar la nivel de produs, ci se extind și asupra entităților care comercializează respectivele mărfuri și a persoanelor care controlează în mod direct sau indirect aceste companii.

Comisia Europeană atrage atenția că în perioada următoare va intensifica eforturile și măsurile împotriva încercărilor de eludare a acestor sancțiuni, dat fiind numărul mare de astfel de cazuri din ultimul timp. Mai precis, cei care încearcă să eludeze sancțiunile (atât ca indivizi, cât și ca entități) vor fi puși pe lista neagră de sancțiuni care vor fi făcute publice. De exemplu, persoanele care achiziționează bunuri rusești supuse restricțiilor, dar care sunt transportate din alte teritorii/ţări în Uniunea Europeană riscă să ajungă pe lista neagră. În oglindă, persoanele care exportă mărfuri din UE prin alte teritorii, cu intenția de a facilita importul ulterior al acestora în Rusia de către companii supuse restricțiilor riscă aceleași sancțiuni.

Pentru a se asigura că nu ajung pe lista neagră, este recomandat ca importatorii/exportatorii europeni să verifice în avans dacă partenerii comerciali sunt sau nu supuși sancțiunilor (de exemplu, prin activităţi de due-dilligence), precum și dacă dovezile de origine aferente mărfurilor sunt corect întocmite.   

În România, nerespectarea sancțiunilor internaționale se pedepsește cu amendă de la 10.000 de lei, la 30.000 de lei, precum și cu confiscarea bunurilor. De asemenea, autoritățile de control pot aplica și sancțiuni complementare, cum ar fi suspendarea activității companiei pe o perioadă între 1-6 luni.

În concluzie, pentru a evita amenzile și aplicarea de sancțiuni nedorite, importatorii/exportatorii trebuie să realizeze o verificare mult mai atentă și continuă a partenerilor comerciali și a dovezilor de origine ce stau la baza tranzacțiilor (cui vindem, de la cine cumpărăm, ce origine au bunurile). Atât activitățile de verificare a partenerilor comerciali cu ajutorul tehnologiei, cât și corecta utilizare a instrumentelor prevăzute de legislația vamală (de exemplu, Informațiile de Origine Obligatorii, efectuarea calculelor de origine în sistem black-box, pentru păstrarea confidențialității datelor, verificarea încadrării tarifare a produselor) reprezintă instrumente cheie care pot reduce semnificativ riscul de aplicare a sancțiunilor. Experții EY pot pune la dispoziție astfel de instrumente de control și monitorizare hibridă a sancțiunilor și a conexiunilor dintre diverse entități susceptibile de a încerca eludarea diverselor sancțiuni internaționale.  

Până la 90% dintre speculatorii amatori la bursă înregistrează pierderi de capital din cauza educației financiare precare

0

Perioada 2020-2021 a reprezentat un context favorabil pentru investițiile pe piaţa de capital. Cei mai mulţi dintre speculatorii de pe piața de capital din România au fost însă prinşi pe picior greşit, aproape 90% dintre aceştia înregistrând pierderi din cauza lipsa educaţiei financiare și a insuficientei cunoașteri a domeniului.

„Mirajul câștigului facil la bursă este un viciu extrem de tentant și care vine pe fondul unei predilecții cauzate și de nivelul precar de educație financiară. Când piața este pe creștere atenția se mută dinspre caracteristicile produsului financiar și analizei acestora către un singur indicator: prețul. O strategie de investiții în 2020-2021 a fost să cumperi fiecare mică scădere (buy the dip). Această strategie nu mai funcționează în 2022. Mulți și-au îndreptat atenția către piața de capital, dar au sărit etape importante din educația financiară, iar speculatorii amatori pierd într-o proporție de 60%, 70% și chiar 90%, pentru că fac greșeala fundamentală de a tranzacționa fără să aibă un plan bine definit”spune Șerban Florea(foto), fondator al Selective Capital.


Principalele greşeli ale investitorilor pe termen lung

România este pe locul 123 din 143 de țări la nivel global și pe ultimul loc în Uniunea Europeană din punct de vedere al gradului de educație financiară. Doar 22% din populație are informații solide la acest capitol, în timp ce gradul de intermediere financiară ajunge la 26,6%, cel mai mic din Europa, de mai mult de 3 ori sub media europeană, potrivit datelor Asociației Române a Băncilor.

Una dintre dificultățile alfabetizării financiare în România este legată de absența unor cadre pedagogice care să aibă pregătirea necesară, susţine Şerban Florea. Prima etapă a educației financiare constă în stabilirea unui buget și în organizarea finanțelor în active și pasive. O dată ce sunt stăpânite aceste noțiuni și se realizează o disciplină a cheltuielilor într-un cadru stabil, se poate vorbi despre a doua etapă: economisirea. După ce sunt constituite fondul de urgență și fondul de siguranță de 6 -12 luni (după preferință), abia atunci se poate trece la a treia etapă, cea a investițiilor.

Condițiile favorabile de pe bursele de valori, excesul de lichiditate din piață și creșterile constante ale prețurilor activelor la nivel global au creat o „exuberanță irațională”, conform lui Şerban Florea, exuberanţă care i-a determinat pe investitori să nu ia în calcul riscurile în perioada 2020-2021. Inflația, dificultățile apărute în lanțurile de aprovizionare globale și prăbușirea prețurilor activelor și acțiunilor au început însă deja să creeze panică, mai ales în perspectiva unei recesiuni a cărei amploare nu poate fi încă anticipată.

Când vom vedea primele semne că blocajul lanțului de distribuție se relaxează, fluxul economic va putea absorbi aceste dezechilibre de preț într-un mod potențat de politica monetară, iar atunci nivelul inflației se va întoarce la valorile țintă care nu mai au impact asupra economiei. Din acel moment preocuparea tuturor băncilor centrale va gira către refacerea economică”, spune Șerban Florea.

Numărul investitorilor la BVB continuă să crească

Nu e prima dată însă când avem parte de acest tipar. Exuberanța urmată de panică a apărut de mai multe ori în istoria recentă, precum cea a pieței imobiliare din 2003-2007, urmată de criza din 2008-2009. Cel mai recent exemplu este însă excesul de lichiditate din 2020-2021, generat în pandemie, care a produs explozia unor instrumente alternative cum ar fi SPAC (cecuri în alb pentru idei „inovatoare”), cryptomonede și multe alte active cu risc ridicat. După numai un an valoarea bursieră a acestor active riscante a scăzut cu 80%-90%.

Investitorii interesați de tranzacționarea pe piețele de capital preferă bursele externe datorită accesului la informații și a costurilor mici de tranzacționare, în timp ce bursa autohtonă are costuri ridicate pentru investitori. Listarea mai multor companii ar revigora însă interesul investitorilor pentru piața de capital românească, în ciuda comisioanelor mari aplicate tranzacțiilor. La sfârșitul anului 2021, numărul investitorilor la Bursa de Valori București era de aproape 82.000, în creștere cu 24% comparativ cu finalul anului 2020, potrivit datelor Fondului de Compensare a Investitorilor. În acest an, numărul investitorilor a crescut abrupt și s-a apropiat de nivelul de 120.000 la încheierea primului semestru.



Selective Capital este consultant de investiții pe piața de capital și își propune să fie puntea de legătură care oferă suportul necesar investitorului, astfel încât acesta să fie informat, să înțeleagă și să acționeze conștient pe piața bursieră. Fondatorul companiei, Șerban Florea, are o experiență de peste 20 de ani de tranzacționare pe bursele de valori.

100 miliarde euro, pierderi în industria auto provocate de criza cipurilor

0

Allianz Trade prezintă o analiză asupra crizei actuale de pe piața cipurilor, cu explicarea consecințelor ei previzibile:

Penuria de cipuri din sectorul auto
a creat un deficit de 18 milioane de vehicule

Industria automobilelor a fost prima impactată de criza mondială a semiconductorilor. Pentru a face față crizei provocate de pandemie, producătorii și furnizorii au reacționat prin reduceri drastice ale stocurilor și comenzilor de semiconductori. La scurt timp după revenirea cererii de pe piața automobilelor, mult mai rapidă decât se preconiza în a doua jumătate a anului 2020, jucătorii din industrie au descoperit că producătorii de cipuri au realocat capacitățile de producție către piețele finale cu o cerere în plină expansiune precum computerele și centrele de date, lăsând astfel puține capacități pentru sectorul automobilelor. Deși au trecut aproape doi ani de la primele semne ale scăderii stocului de semiconductori, producția de mașini rămâne de departe sub nivelul din 2019, înregistrând un deficit cumulat de producție de peste 18 milioane de vehicule la nivel mondial. Situația a fost comparativ mai grea în Europa, spre deosebire de China sau America de Nord, producția de vehicule scăzând la un nivel fără precedent de aproximativ 13 milioane de vehicule în 2021. După ce a dat semne de îmbunătățire la finalul anului 2021 și în primul trimestru al anului 2022, recuperarea producției a fost din nou afectată de tensiunile suplimentare cauzate de blocarea lanțurilor de aprovizionare din Shanghai, precum și de invazia Rusiei în Ucraina.

Penuria cipurilor a provocat pierderi
de aproape 100 de miliarde EUR în 2021 și 2022

Pentru a calcula impactul produs de penurie specialiștii Allianz Trade au comparat producția din anii 2021 și 2022 cu nivelurile din 2019. Având în vedere cheltuielile generale de consum pentru bunuri, în această perioadă, se preconiza că cererea va fi similară cu cea din 2019, dacă oferta ar fi permis acest lucru. 

Calculele arată că mai mult de 50 de miliarde de EUR au fost deja pierduți în 2021, echivalent cu 0,4% din PIB. Presupunând că producția europeană va scădea cu încă -1% în 2022, s-ar putea pierde în total 98 de miliarde EUR. Cu toate acestea, Germania a făcut față celei mai mari lovituri (o pierdere de 47,5 miliarde EUR în valoare adăugată în 2021 și 2022), deoarece sectorul automobilelor reprezintă o cotă mai mare din valoarea adăugată în ansamblu. Pe de altă parte, istoricul nivelurilor scăzute în cazul retailerilor sugerează că ar putea exista un mare potențial de creștere dacă producția va fi reluată în 2023.

La o primă vedere, situația pieței auto în România pare decuplată de tendințele globale, producția de autoturisme înregistrând o creștere de peste 15%, vânzările de autoturisme noi fiind în creștere cu 5% în primele opt luni ale anului 2022 față de aceeași perioadă din 2021. 

„Dacă luăm în considerare ultimele evoluții, observăm că vânzările de autoturisme noi au scazut cu mai mult de 20% în luna august față de perioada similară a anului trecut. Și mai important de specificat este că mare parte din producție a fost destinată exportului, motiv pentru care, ne așteptăm la un recul și pe această dimensiune. Chiar dacă mare parte din autoturismele produse local se adresează unui public cu buget mai redus și au potențialul de a menține nivelul comenzilor la un nivel ridicat într-o perioadă de criză, nu putem lua în calcul o perioadă lungă de timp. Totuși, cei mai importanți factori care vor modela cererea și oferta în perioadă următoare rămân gestionarea penuriei de semiconductori și, cu efect mai de durată, trecerea la producția în masă de modele electrice”, punctează Mihai Chipirliu, CFA Risk Director, Allianz Trade.

Cu toate acestea, suportul din partea statului ar trebui să rămână ridicat pentru un sector care contribuie cu mai mult de un sfert la formarea produsului intern brut, însă provocările la nivel geopolitic global și regional sunt de asemenea foarte mari. România este la granița unui conflict devastator și percepută cu un risc mai mare decât poate o arată cifrele, din punct de vedere al factorilor ce pot influența decisiv atât deciziile de a rămâne investit (sau căutarea unor măsuri alternative de disipare a acestui risc prin constituirea unor companii de tip „joint-venture”) cât și deciziile cele de continuare a investițiilor sau de relocare a facilităților de producție din alte țări. 

Figura 1 : Producția de vehicule (milioane de unități, variație în %)


Sursa: OICA, Allianz Research

În timp ce principalul motiv pentru producția globală scăzută este unul comun în toate regiunile, analiștii observă o dispersie semnificativă în performanța regională. Comparând reziliența înmatriculărilor de automobile cu capacitățile mature de producție de semiconductori la nivel regional, se observă o legătură puternică și pozitivă, care subliniază importanța producției locale de cipuri. Vulnerabilitatea Europei este mult mai accentuată din cauza faptului că producția cipurilor pentru automobile se bazează pe tehnologii de fabricație bine stabilite. Spre deosebire de cipurile de calcul sau de memorie prezente în smartphone-uri și calculatoare care utilizează cele mai avansate tehnologii de fabricație („noduri”) și care se găsesc doar în Taiwan și Coreea de Sud, cipurile pentru automobile se bazează pe noduri mature introduse în anii 1990 și 2000.
Tabel 1: Valoarea adăugată pierdută estimată a automobilelor (miliarde de euro și % din PIB)

  2021 lost automotive value added (bn EUR) 2021 lost automotive value added (% of GDP) 2022 lost automotive value added (bn EUR) 2022 lost automotive value added (% of GDP) 2021+2022 losses (bn EUR)
EU 28                 51.1    0.4%                 47.1                      98.2   
France                   3.5    0.1%                   3.8    0.1%                   7.2   
Italy                   3.3    0.2%                   3.2    0.2%                   6.4   
Germany                 25.3    0.7%                 22.3    0.6%                 47.5   
Spain                   3.2    0.3%                   3.2    0.3%                   6.3   
Poland                   1.4    0.2%                   0.9    0.1%                   2.2   
UK                   3.4    0.1%                   3.4    0.1%                   6.8   

Sursa: ACEA, Eurostat, Allianz Research 
Figura 2: Nivelurile stocurilor în UE, comercianții cu amănuntul din sectorul auto


Sursa: Eurostat, Allianz Research calculations

Pe termen lung, lanțurile de aprovizionare rămân în pericol pe măsură ce semiconductoarele devin omniprezente, iar mașinile devin din ce în ce mai tehnologizate datorită: conectivității (cipurile vor asigura conectarea prin WiFi la rețeaua producătorului și la telefoanele șoferilor prin Bluetooth), siguranței ( prin implementarea tot mai multor senzori de mișcare, de detectare a unghiului mort) și electrificării, datorită faptului că, mașinile electrice au de două ori mai mulți semiconductori decât mașinile cu motor cu combustie internă.

Figura 3: Conținutul mediu de semiconductori pe vehicul fabricat (în dolari americani actuali)

Sursa: OICA, IDC, Allianz Research calculations

În acest context sprijinul ar trebui să fie focalizat pe obiective imediate și rezonabile, deoarece, autonomia semiconductorilor este departe de a fi la îndemâna Europei. Cu toate acestea, factorii de decizie politică pot oferi suport, în special pe segmentele unde Europa este o piață importantă de producție. Ca rezultat, există puține stimulente, însă, cu toate acestea, sunt necesare soluții viabile din punct de vedere economic pentru a contribui la creșterea amprentei de producție pentru semiconductori de calitate industrială și auto. Astfel, factorii de decizie politică trebuie să încline balanța în direcția corectă pentru ca investițiile locale să fie mai valoroase decât externalizarea în Asia.

Roxana Cîrcu, numită manager regional al Endava pentru Europa Centrală

0

Roxana Cîrcu (foto) a fost numită în funcția de manager regional pentru operațiunile din Europa Centrală (Bulgaria, Republica Moldova și România) al companiei britanice de servicii tehnologice de ultimă generație Endava. Anterior, ea a condus cu succes centrul Endava din București, începând cu februarie 2019. Acum, preia de la Claudiu Constantinescu conducerea operațiunilor din Europa Centrală în noul an fiscal 2023.

Roxana Cîrcu, Manager Regional EC: „Sunt onorată să preiau acest nou rol în compania alături de care m-am dezvoltat în ultimii 10 ani și mă bucur să încep un nou capitol în care mi-am propus să creștem valoarea pe care o aducem clienților noștri și să oferim noi oportunități de creștere colegilor noștri”, a declarat Roxana Cîrcu, Manager Regional Endava EC. „Le mulțumesc colegilor din București care mi-au fost alături în ultimii ani și fără de care nu aș fi ajuns în acest moment important al carierei mele. Endava este o companie în continuă creștere, iar misiunea mea aici este să continui această evoluție alături de echipele din Europa Centrală, să atragem noi talente și să le oferim colegilor noștri posibilitatea de dezvoltare personală și profesională.”

Roxana Cîrcu are o experiență vastă în zona de leadership, fiind în companie de 10 ani, „timp în care a gestionat proiecte și programe complexe, conturi de client, centre de livrare, și a fost implicată într-o multitudine de proiecte strategice pe care Endava le-a implementat la nivel regional în ultimii ani”.

Odată cu începerea noului an fiscal, Endava a anunțat „noua structură de conducere regională, din care face parte Remi Savu, care va continua să coordoneze regiunea Adriatică (Bosnia și Herzegovina, Croația, Macedonia de Nord, Slovenia și Polonia) și care va lucra îndeaproape cu Roxana Cîrcu la alinierea operațiunilor în Regiunea  Adriatică și Europa Centrală. Echipei din regiune i se vor alătura 3 noi country managers: Darius Ștefan pentru Bulgaria, Veaceslav Panfil pentru Moldova și Daniel Țîru pentru Polonia.

Excepția notabilă în regiune este România, unde, datorită complexității, dimensiunii și contextului istoric, centrele de livrare și sateliții existenți sunt grupați în 4 clustere, ca un pas intermediar către realizarea unei structuri integrate la nivel național. Acestea sunt: București, a cărui conducere a fost preluată de Francesco Giovanne; Cluj Napoca-Târgu Mureș, sub conducerea lui Adrian Roman; Iași-Galați-Suceava, sub conducerea lui Iulian Antonovici și Timișoara-Sibiu-Pitești-Craiova-Brașov, sub conducerea lui Iulian Tatarcan și a lui Alin Grama. Managerii celor patru clustere vor raporta direct către Roxana Cîrcu, alături de managerii din Bulgaria și Republica Moldova.  

În acest moment, peste 5.000 dintre angajații companiei sunt localizați în regiunea Europa Centrală (Bulgaria, Moldova, România) și lucrează pentru diverși clienți din industrii precum procesare plăți, servicii financiare, TMT (Tehnologie, Media si Telecom) sau logistică. Fiind una dintre cele mai mari companii de software de pe piața locală și în topul celor mai doriți angajatori, Endava este în proces continuu de extindere a echipei”.

Endava se recomandă prin aceea că „reimaginează relația dintre oameni și tehnologie. Prin valorificarea tehnologiilor de ultimă generație, echipele noastre agile și multidisciplinare oferă o combinație de strategii de produs și tehnologie, experiențe inteligente și inginerie de clasă mondială pentru a ajuta clienții să devină companii digitale, bazate pe experiență, sprijinindu-i în călătoria lor de la generarea de idei la dezvoltarea și implementarea de produse, platforme și soluții. Endava colaborează cu clienții săi, integrându-se perfect cu echipele acestora, catalizând ideile și livrând soluții robuste.      

Clienții Endava activează în industriile de plăți și servicii financiare, TMT (tehnologie, media și telecom), bunuri de consum, retail, mobilitate și ssistență medicală.

La 31 martie 2022, 11.001 angajați Endava ofereau servicii clienților din locații precum Australia, America de Nord, Singapore și Europa de Vest și centre de livrare din Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Moldova, Macedonia de Nord, Polonia, România, Serbia, Slovenia, Argentina, Columbia, Mexic, Uruguay și Venezuela”.

24 % din acțiunile Promateris, vândute către Pavăl Holding

0

Omul de afaceri Florin Pogonaru și Tudor Georgescu, CEO al companiei Promateris, producător român de ambalaje biodegradabile și compostabile, beneficiază de asistența firmei de avocatură Filip & Company în vânzarea a 24% din acțiuni către compania Pavăl Holding. Echipa Filip & Company, coordonată de Alexandru Bîrsan, i-a inclus pe Olga Niță (partener), Anca Bădescu (associate) și Rareș Crâșmaru (associate).

Alexandru Bîrsan(foto), partener Filip & Company: „Promateris este unul dintre campionii noștri locali în economia circulară, luptă cu schimbările climatice și este o poveste pur românească a unui grup de oameni foarte frumoși și inimoși. Intrarea Dedeman în acționariat este o continuare firească a unei povești de creștere excepționale și sunt convins că va fi una dintre investițiile lor cele mai bune. Noi ne bucurăm că am putut să ajutăm și le mulțumim clienților pentru încredere și buna colaborare – ca de obicei, a fost o experiență excelentă.”

Filip & Company reamintește că avocații firmei „au avut roluri importante în multe dintre tranzacţiile semnificative de fuziuni & achiziţii din România. Fie că este vorba despre privatizări, tranzacţii de private equity, venture capital sau growth capital sau alte fuziuni şi achiziţii complexe, de foarte multe ori, cel puţin una dintre părţi a primit consultanţă juridică din partea Filip & Company. Totodată, avocații Filip & Company sunt clasați pe primul loc în cele mai prestigioase directoare internaționale – Chambers and Partners și Legal 500 în practica de Fuziuni și achiziții atât la nivel de echipă cât și individual”.

O treime dintre români se așteaptă ca prețurile la locuințe să scadă semnificativ până în primăvara anului 2023

0

Storia.ro, platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață, lansează un studiu despre felul în care românii percep piața imobiliară în prezent, acțiunile pe care le fac și estimările lor pentru următoarele 6-12 luni. Datele analizate au fost colectate în septembrie 2022 și sunt agregate de pe platformele Storia.ro și OLX Imobiliare.

Întrebați dacă își doresc să achiziționeze o proprietate în următoarele 12 luni, 38% dintre respondenți au răspuns că sunt siguri că da, o treime că oscilează între da și nu (33%), iar 12% că înclină spre da. Doar 9% sunt siguri că nu vor cumpăra o locuință în următorul an, iar alți 8% înclină spre nu.

Bugetul alocat pentru viitoarea proprietate se situează pentru jumătate din ei (54%) sub 60.000 EUR. Un sfert (25%) au un buget între 61.000  și 90.000 EUR, 12% se situează între 91.000 și 120.000 EUR și 8% depășesc 121.000 EUR.

Legat de felul în care a evoluat bugetul alocat pentru achiziții imobiliare în ultimele 6 luni, pentru  aproape jumătate dintre ei (42%) a rămas constant, în timp ce pentru 23% dintre respondenți a crescut, iar pentru 35% a scăzut. Evoluția diferă în funcție de buget. 44% dintre cei care sunt dispuși să ofere până în 60.000 EUR au scăzut bugetul, față de doar 18% dintre cei cu peste 121.000 EUR. Creșterile de buget au apărut în special la cumpărătorii care caută locuințe de 91.000-120.000 EUR (30%) și cei de peste 121.000 EUR (31%).

Cei care au spus că sigur nu ar cumpăra o proprietate, întrebați care ar fi schimbarea care i-ar putea face să se răzgândească , au menționat în proporție de 75% că scăderea prețului locuințelor ar fi factorul decisiv. Pe locul doi ca importanță se află scăderea dobânzilor la credite (27%), urmată de scăderea celorlalte costuri de zi cu zi (19%) și creșterea veniturilor personale (18%). Nevoia neapărată de a se muta i-ar convinge pe 8%, urmată de găsirea unei proprietăți perfecte pentru persoana respectivă – cu 6% și de creșterea semnificativă a chiriei – cu 3%. Dintre respondenți, doar 10% au afirmat că nimic nu le poate schimba decizia. 

„În privința așteptării legate de evoluția prețurilor, e normal ca oamenii să își dorească o scădere a acestora. Sunt copleșiți de creșteri pe toate planurile și nu își mai doresc o creștere de preț și în cazul viitoarei lor locuințe, aceasta având și un impact mare asupra bugetului total. Dacă se va materializa sau nu această scădere, rămâne de văzut. În termeni reali (ajustați cu inflația) avem deja o scădere a prețurilor medii în imobiliare (practic prețurile imobilelor au crescut mai lent decât rata inflației), deci suntem pe perioada de corecție la mijlocul ciclului imobiliar. În valori nominale (cifre efective) însă, e greu de crezut că inflația nu va afecta și piața construcțiilor, care are două componente principale: materialele și forța de muncă (manopera). Așteptările mele și ale colegilor mei din The Concept sunt ca pe perioada cât dobânzile bancare sunt sus să avem o domolire a creșterii la câteva procente an la an, iar din momentul scăderii dobânzilor să asistăm la o explozie a prețurilor pe o perioadă de 3-5 ani. Românii câștigă mult mai bine (în medie de 2.3 ori mai bine) decât câștigau acum 14 ani la vechea criză economică, în schimb prețurile imobiliare sunt mai mici ca în vârful din 2008, pe medie cu 10-12%”, a declarat Daniel Tudor, reprezentant al agenției imobiliare The Concept.

Referitor la modalitatea de plată, cei care ar cumpăra o proprietate ar achita cash în proporție de 60%, iar cu credit – 40%. Cei care pot achita cash au răspuns în proporție de 49% că sunt siguri că vor să cumpere o proprietate în următorul an, față de 33% dintre respondenții care ar apela la un împrumut. În ultimele 6 luni, bugetul celor cu cash a rămas același pentru 44% dintre respondenți, a scăzut pentru 33% și a crescut pentru 23% dintre ei. Pentru cei cu credit însă, bugetul a scăzut pentru 40% sau a rămas la fel (38%). Suma alocată locuinței a crescut pentru 23% dintre cumpărătorii cu credit.

„Faptul că peste jumătate dintre respondenții studiului Storia.ro doresc să achiziționeze o proprietate în următoarele 12 luni arată o cerere concretă, reală pentru locuințe în România, care alimentează în continuare noi dezvoltări imobiliare. Coroborat cu indicatorul de aproape 60% dintre respondenți care doresc să achiziționeze cu cash și nu cu credit, se confirmă încă o dată că piața românească este una atipică, la începutul dezvoltării ei. În acest moment, când dobânzile sunt sus, este benefic să existe atât de mult cash disponibil, pentru că dă combustibil pieței mai departe. Altfel, o piață imobiliară în care balanța ar înclina în mod copleșitor către credit ar fi foarte vulnerabilă în situații cum este cea actuală pe piața creditelor bancare”, a completat Daniel Tudor, reprezentant al agenției imobiliare The Concept.

În ceea ce privește așteptările pentru următoarele 6 luni,  39% dintre participanți anticipează o scădere semnificativă a prețurilor, 27% – o ușoară scădere, în timp ce 9% se așteaptă să stagneze. Doar 8% se așteaptă la o creștere ușoară și 5% la una semnificativă. 12% declară că nu știu la ce să se aștepte. Cei care se așteaptă în cea mai mare măsură la scăderi de preț sunt respondenții cu buget de până în 60.000 EUR (42%), în timp ce creșterile semnificative sunt anticipate mai degrabă de cei cu bugete de 91.000-120.000 EUR (8%).

În următoarele 12 luni însă, proporția celor care se așteaptă ca prețurile să fie semnificativ mai mici scade până la 30%, iar 24% să scadă ușor. O ușoară creștere este estimată de 12% dintre respondenți, o creștere semnificativă – de 7%, iar stagnarea – de 12%. Proporția celor care nu știu în ce direcție se vor îndrepta prețurile crește până la 18%. Pentru acest orizont de așteptare, cumpărătorii cu buget de peste 121.000 EUR sunt cei care așteaptă scăderi semnificative, iar creșterile sunt anticipate tot mai degrabă de cei cu buget de 91.000-120.000 euro (10%). 

„Luând în considerare creșterea costurilor de construcție, care încă nu s-au stabilizat, din păcate nu se poate discuta despre scăderi de prețuri ale locuințelor noi. În această perioadă, mulți clienți amână luarea unei decizii, în speranța unor prețuri mai accesibile. Momentan, în București prețurile apartamentelor în complexele rezidențiale noi sunt în stagnare, iar piața veche este direct influențată de evoluția pieței locuințelor noi. Pentru anul viitor, în contextul unei cereri ridicate de locuințe noi și a unui stoc nou în scădere din cauza  blocajului în procesul de emitere a PUZ-urilor de sector, nu preconizăm scăderi majore de preț, ci, cel mai probabil, anumite reglaje în cazul unor proiecte”, a declarat Despina Ponomarenco, președinta BUCHAREST REAL ESTATE CLUB (BREC).

Subiectele care influențează deciziile imobiliare în această perioadă sunt: pentru 62% – prețurile mai mari ale locuințelor, pentru 38% – creșterea dobânzilor la credite, pentru 36% – prețurile mai mari pentru coșul zilnic, pentru 28% contextul geopolitic, pentru 16% înăsprirea condițiilor de creditare, în timp ce 8% menționează modificările din noul Cod Fiscal.

Cu privire la starea pieței imobiliare din România, 80% dintre respondenți cred că ne aflăm într-o bulă imobiliară și tot atâția că e mai bine să amâne achiziția unei proprietăți. 

36% consideră că locuințele încă mai sunt accesibile și 19% că este un moment bun să cumperi o proprietate. 54% dintre cei cu buget de peste 121.000 EUR considera locuințele accesibile, față de doar 31% dintre cei cu 91.000-120.000 EUR.

Percepția unei bule imobiliare nu este probată, însă, de cifrele din piață. Indicele de accesibilitate este de 1,85 în primul trimestru din 2022, în timp ce, în 2008 – valoarea sa era de aproape 5. Indicele de accesibilitate este calculat pe baza prețurilor reale de tranzacționare, ca raport dintre prețul mediu per metru pătrat (mp) al locuințelor și salariul mediu net pe economie.

Senzația unei bule imobiliare, neprobată de cifre, influențează și sentimentul general care descrie felul în care se raportează respondenții la piața imobiliară: îngrijorare, în proporție de 48%, urmat de descurajare – 30%, frustrare – 18%, confuzie – 18%. Speranța este menționată de 13%, urmată de curiozitate – 8%, optimism – 6% și indiferență 3%.     

„Sondajul ne confirmă că există diferențe semnificative între așteptările potențialilor cumpărători și preconizările dezvoltatorilor și ale altor profesioniști în imobiliare. Considerăm că observațiile de aici sunt un punct bun de pornire pentru o discuție mai amplă despre ce influențează prețul imobiliarelor și care sunt așteptările cumpărătorilor. Misiunea noastră e să înțelegem perspectiva tuturor, să le oferim o voce și să facilităm un dialog coerent care să aducă mai multă claritate într-o perioadă cu atât de mulți factori de luat în calcul”, a declarat Monica Dudău, Marketing Manager Storia.ro și OLX Imobiliare.

Activitățile imobiliare din această perioadă sunt: pe locul 1 – urmărirea anunțurilor imobiliare, pentru 93%; pe locul 2 – urmărirea știrilor din domeniu, pentru 42%; pe locul 3, la egalitate, cu 29% – contactarea proprietarilor sau agenților și mersul la vizionări; pe locul 4, cu 16% este ofertarea proprietăților de interes, iar pe locul 5, cu 9% – consultarea băncii sau a unui broker de credite. Cei mai preocupați de știrile din domeniu sunt cei cu bugete de 91.000-120.000 EUR (61%), iar cei mai dispuși să meargă la vizionări sunt cei cu buget de peste 121.000 EUR (55% față de 21% în cazul celor cu buget de sub 60.000 EUR). 

Dintre cei care au completat chestionarul și au precizat veniturile în gospodăria lor, 24% au un venit de 2.501 și 5.000 lei; 17% se situează între 5.001 – 7.500 lei; 16% câștigă peste 9.000 lei, 10% – sub 2.500 lei și 7% – între 7.501 – 9.000 lei.

Studiul a fost realizat prin chestionar online, aplicat în rândul a 1,041 respondenți care utilizează platformele Storia.ro și OLX Imobiliare, în luna septembrie 2022.

Peste 30 de speakeri internaționali de la RedHat și Meta vin la DevCon 2022

0

Peste 5000 de participanți sunt așteptați la NORD Events Center

Catalyst Solutions anunță reîntoarcerea celei mai influente conferințe dedicate profesioniștilor în IT: DevCon. După cei doi ani de restricții, evenimentul revine în format fizic: 9-10 noimebrie, NORD Events Center, Pipera, București.

Conferința își păstrează și componenta online, astfel încât îi poate oferi acces întregii comunități IT din România. Ajunși la cea de-a patra ediție, organizatorii DevCon așteaptă peste 5 000 de participanți în format fizic și online. Speakeri de la Microsoft, Meta, Azul Systems și RedHat, alături de peste 25 de companii IT vor susține sesiuni dedicate, masterclasses și discuții deschise. Participanții au șansa să rămână la curent cu ultimele tendințe din domenii ca Java, DevOps, Data, AI & ML, Web & Mobile. Întreaga agendă a celor două zile poate fi accesată dev-con.ro.

Principala misiune pe care și-o propune conferința premium, DevCon, este aceea de a oferi cel mai nou conținut în materie de IT și de a conecta comunitatea profesionistă a industriei. Conceptul pornește de la DevTalks AI & Innovation – Humanity Reimagined, proiectul-umbrelă care înglobează evenimentele din sfera IT organizate de Catalyst Solutions.  

„Ne bucurăm să anunțăm revenirea în format fizic a uneia dintre cele mai influente conferințe Tech din România. Nimic nu se compară cu posibilitatea de networking față în față, atât cu speakerii internaționali, cât și cu cele mai renumite companii IT. Este un prilej uriaș pentru particpanți să discute ultimele tendințe și schimbări din industrie, în timp ce-și pot construi relații cu profesioniști din piața locală și internațională. Celor cărora își doresc să participe la eveniment, dar nu pot fi prezenți la locație, le oferim șansa să-și rezerve locurile pentru versiunea online. Așteptăm peste 5 000 de pasionați ai tehnologiei IT să ni se alăture în cele două zile de eveniment full tech!”– Carla Tîrnăcop, Project Manager @DevCon 

Odată cu revenirea în format fizic a conferinței, participanții se pot bucura de o experiență completă, vizitând zona Expo a standurilor companiilor. Aceasta cuprinde quiz-uri, concursuri, premii și inclusiv o arie dedicată Gadgets & Testing. Astfel, pasionații de Tech au șansa să intre în contact cu cele mai noi gadgeturi și să exploreze zona Automotive, pe care organizatorii împreună cu partenerul acestei editii o vor pune la dispoziție.  

DevCon este susținut la această ediție de către parteneri, precum:   

  • Main Partner – Systematic 
  • Java Con – Cognizant Softvision, Luxoft Romania, Raiffeisen Bank, IDEMIA Romania 
  • DevOps Con – BCR, EPAM Romania, LSEG Romania, SoftServe 
  • Data, AI & ML Con – Cognyte, EMERGN, MassMutual Romania, rinf.tech 
  • Web & Mobile Con – Accenture, BearingPoint Romania, Molson Coors GBS 
  • Automotive Area Partner – Harman  
  • .NET Area Partner – Stefanini EMEA 
  • Sponsori ai evenimentului – IDS Consulting, MHP – A Porsche Company, Siemens 

În decursul celor două zile de eveniment, profesioniștii IT invitați la conferință vor oferi insighturi valoroase printr-o serie de keynotes în format fizic. Acestea vor fi susținute pe următoarele scene din locație:  

9 noiembrie: 

  • Java Con 
  • DevOps Con 

10 noiembrie: 

  • Data, AI & ML Con 
  • Web & Mobile Con 

În ceea ce privește versiunea online a evenimentului, specialiștii în IT vor aduce tips&tricks din zona Tech prin masterclasses și prin mult așteptatele open talks. Atât prin participarea in-person, cât și online, participanții au șansa să asiste la o gamă largă de teme abordate, printre care: Securitatea cibernetică este treaba tuturor, Folosirea Inteligenței Artificiale pentru prevenirea atacurilor de cord, Construierea de la zero a unui filtru publicitar bazat pe învățarea automată. Agenda completă a celor două zile de eveniment poate fi accesată pe dev-con.ro/agenda

Mihailo Joksimovic, Senior Software Engineer @Microsoft urmează să susțină unul dintre momentele cheie ale acestei ediții. Participanții sunt nerăbdători să asiste la keynote-ul său, May I interest you in…R?, în data de 10 noiembrie, pe scena Web & Mobile Con.  

Unul dintre motivele pentru care adorăm să mergem la conferințe este să auzim și să învățăm ceva nou, corect? Prin urmare, de ce n-am învăța ceva absolut nou? De ce n-am învăța puțin din… limbajul R? R este, de obicei, utilizat pentru statistici și învățare automată. Cu toate astea, cred că e păcat. E păcat, pentru că limbajul este frumos, are un set uimitor de pachete și biblioteci, fiind construit drept un limbaj perfect funcțional. Totuși, poți folosi OOP dacă vrei. ” – Mihailo Joksimovic, Senior Software Engineer @Microsoft

Ajunsă la cea de-a patra ediție, DevCon rămâne una dintre cele mai apreciate conferințe IT din România, conform testimonialelor a câtorva dintre profesioniștii comunității internaționale din industria Tech:  

A fost o plăcere să fim prezenți la o sesiune din DevCon Live 2021, organizarea a fost fantastică, profesionistă și de mare ajutor. Va fi o plăcere să participăm la următoarele ediții ale conferinței, chiar și fizic dacă restricțiile Covid vor fi înlăturate în viitor.” – Lorenzo Barbieri, Cloud Solution Architect @Microsoft 

Mi-a plăcut foarte mult profesionalismul și eficiența pregătirii evenimentului DevCon 2021. A fost categoric o experiență plăcută!” Georgiana Lupu, Florian, CEO & Founder @Wolfpack Digital

„Una dintre cele mai complete conferințe! În ciuda tuturor provocărilor de a realiza un eveniment online, echipa DevCon a reușit să organizeze una dintre cele mai bune conferințe la care am fost vreodată! Abia aștept ediția din 2022 – sunt nerăbdător să gust acea Timisoreana cu voi toți!”Carlos Mota, Android Tech Lead & KMP Architect @Avancee Software

Evenimentul este susținut de către partenerii logistici: L’OR, Dorna, Sunday Bites, Mabo Coffee
 

Pasionații de IT pot avea acces la eveniment prin achiziționarea biletelor pe dev-con.ro, la secțiunea Tickets.