SONDAJ INSCOP: 54% dintre români spun că situația țării este mai rea decât în urmă cu 30 de ani

Potrivit sondajului de opinie intitulat „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I” realizat de INSCOP Research la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group, majoritatea românilor crede că situația țării este mai rea acum decât în urmă cu peste 30 de ani, însă majoritatea tinerilor de 18-29 de ani crede că situația țării este mai bună acum; pe de altă parte, un procent de peste 43% dintre români este de părere că situația generală a României va fi mai bună peste aproape 30 de ani, în 2050 (57% dintre tinerii de 18-29 de ani cred că situația țării va fi mai bună în 2050).

Sondajul de opinie „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I” a fost realizat de INSCOP Research la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de mediul privat și având drept parteneri academici Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea București, Universitatea Politehnică București, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași.  

Remus Ioan Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Proiectul Agenda România 2050 își propune demararea unei conversații naționale despre politici publice esențiale pentru viitorul României pe termen lung având ca punct de plecare opiniile românilor culese printr-o serie de sondaje de opinie naționale. Pornind de la ceea ce cred românii, dorim să încurajăm o conversație amplă a experților (din mediul academic, din sectorul public și privat) pe fiecare dintre temele proiectului. Proiectul își propune realizarea mai multor studii sociologice pe șase zone majore de interes pentru viitorul României, fiecare împărțită în teme specifice: societatea viitorului, infrastructura viitorului, mediul și resursele viitorului, economia și afacerile viitorului, tehnologiile și meseriile viitorului și locul României în lumea viitorului”.

Prof. univ. dr. Marian Preda, rectorul Universității București: „Salut această inițiativă prin care ne uităm la populația României printr-o radiografie realizată cu instrumente științifice, sociologice, dar centrate pe teme sociale și culturale, fără elementele politice, electorale care nasc pasiuni și critici și distorsionează adesea atât calitatea datelor cât și relevanța interpretării lor. Din rezultatele studiului vedem mai întâi tendințe puternice, opinii comune pentru o majoritate a populației orientată spre Occident, dar caracterizată de un grad mare de nemulțumire privind situația actuală, de o anumită nostalgie față de trecut, de perioada comunistă și de o mare îngrijorare față de viitor. Dacă ne uităm cu atenție la datele statistice vedem, însă, Româniile paralele. Pe de-o parte o sub-populație formată preponderent din persoanele cu nivel de educație ridicat, cu nivel de trai mediu sau ridicat, din tineri, din locuitori preponderent din urban, în special  din București-Ilfov și din orașele mari. Această sub-populație minoritară activă  se distinge în mod clar prin atitudini mai degrabă moderne, reformatoare, printr-un nivel de informare mai bun, un grad de acceptare mult mai mare a tehnologiei, a meseriilor viitorului, o exigență mai mare față de serviciile publice și o preocupare mai ridicată față de problemele globale. Dincolo de masa mare a pululației, la extrema cealaltă este o altă sub-populație minoritară alcătuită preponderent din persoane cu nivel scăzut de educație și nivel scăzut de trai, preponderent din mediul rural, adesea fără loc de muncă, o populație mai degrabă conservatoare, nemulțumită puternic de prezent și nostalgică după trecutul comunist egalitar, puțin sau superficial preocupată de problemele globale, de meseriile moderne, de tehnologie sau ecologie. Topite adesea în valorile statistice medii sau în tendințele puternice ale majorității populației, cele două sferturi «extreme» ale populației României sunt, unul dovada eșecului sistemului soci-economic al tranziției haotice de la comunismul ineficient la un capitalism inechitabil, celălalt rezultatul pozitiv al conectării noastre la valorile și resursele Uniunii Europene și speranța pentru o Românie viitoare modernă, eficientă economic și echitabilă social”.
 

 Percepția prezentului comparativ cu trecutul și viitorul. Reforma administrativ-teritorială a țării

  Direcție România

69,8% dintre români consideră că lucrurile în România se îndreaptă într-o direcție greșită și doar 24,3% sunt de părere că lucrurile merg într-o direcție bună. 5,9% dintre respondenți nu știu sau nu răspund.
Analiza socio-demografică: Sunt în medie mai optimiști decât restul populației în ceea ce privește direcția țării persoanele care declară că veniturile lunare le permit să aibă tot ce le trebuie fără să se restrângă de la nimic. Persoanele cu vârsta între 45 și 59 de ani, gulerele albastre, respectiv angajații la privat sunt în medie mai pesimiști decât restul populației în ceea ce privește direcția țării.

Comparația prezentului cu trecutul

Întrebați ce cred despre situația generală din România, comparativ cu cea de acum 30 de ani, 54% dintre respondenți spun că este mai rea, 35,6% că este mai bună, 8,5% că este la fel, iar 1,9% nu răspund.
Analiza socio-demografică: Cred într-un procent semnificativ mai ridicat decât media că situația în România este mai bună decât în 1989 următoarele categorii: tinerii sub 30 de ani, persoanele cu educație superioară, gulerele albe și persoanele care declară că veniturile lunare le permit să aibă tot ce le trebuie fără să se restrângă de la nimic. Persoanele cu venituri care nu le ajung nici pentru strictul necesar și persoanele cu educație primară cred într-un procent semnificativ mai ridicat decât media că situația din România este mai rea decât în 1989.

Comparația prezentului cu trecutul

43,5% dintre români cred că peste 30 de ani, în 2050, situația țării va fi mai bună decât acum, 14,3% că va fi la fel, iar 34,5% că va fi mai proastă decât cea din prezent. Ponderea non-răspunsurilor este de 7,7%.
Analiza socio-demografică: Sunt în medie mai optimiști decât restul populației în ceea ce privește situația țării în 2050 următoarele categorii: tinerii sub 30 de ani, persoanele cu educație superioară, gulerele albe și persoanele care declară că veniturile lunare le ajung ca să își cumpere și unele bunuri mai scumpe. Persoanele cu venituri care nu le ajung nici pentru strictul necesar și persoanele cu educație primară cred într-un procent semnificativ mai ridicat decât media că situația generală din România va fi mai proastă în 2050 decât acum.

Reforma administrativ teritorială

60,7% dintre români cred că o reformă administrativ-teritorială ar îmbunătăți calitatea serviciilor publice din România, în timp ce 31,9% sunt de părerea contrarie, iar 7,4% nu știu sau nu pot aprecia.        
Analiza socio-demografică: Nu sunt variații semnificative pe categorii socio-demografice în ceea ce îi privește pe cei care consideră că o reformă administrativ-teritorială ar îmbunătăți calitatea serviciilor publice din România. Locuitorii Capitalei și ai regiunii București Ilfov sunt cele mai sceptice categorii socio-demografice față de ideea că o reformă administrativ-teritorială ar îmbunătăți calitatea serviciilor publice din România.

În condițiile în care reforma administrativ-teritorială ar putea cuprinde posibilitatea unificării/comasării unor localități, 60,8% dintre respondenți  consideră  că reforma administrativ teritorială ar putea îmbunătăți calitatea serviciilor publice din România. 35,3% sunt de părerea contrarie, iar 3,9% nu știu sau nu pot aprecia.
Analiza socio-demografică: Gulerele gri și locuitorii din regiunea Centru sunt categoriile socio-demografice în rândul cărora se înregistrează cele mai ridicate procente de acord cu ideea că administrativ teritorială ar putea îmbunătăți calitatea serviciilor publice din România în condițiile în care ar putea cuprinde posibilitatea unificării/comasării unor localități. Locuitorii Capitalei și cei din urbanul mic sunt cele mai sceptice categorii socio-demografice față de acestă idee.

Reforma administrativ teritorială – regiuni / județe

59,9% dintre respondenți declară că ar avea o părere bună despre posibilitatea înființării unor regiuni care să reunească mai multe județe, 34,4% că ar avea o părere proastă, iar 5,8% nu știu sau nu răspund.         
Analiza socio-demografică: Tinerii sub 30 de ani tind să aibă o părere bună despre posibilitatea înființării unor regiuni care să reunească mai multe județe într-o măsură mai mare decât restul populației. În rândul inactivilor pasivi și ai celor care nu au cont pe rețele sociale se înregistrează cele mai ridicate procente de respondenți care declară că ar avea o părere proastă despre posibilitatea înființării unor regiuni care să reunească mai multe județe.

_________________

În cadrul primului studiu sociologic național realizat în iunie 2022, temele cercetate au fost:

  • Percepția prezentului în comparație cu trecutul (1989) și viitorul (2050)
  • Reforma administrativ-teritorială
  • Percepția asupra viitorului tranziției energetice la surse de energie nepoluante
  • Percepția cu privire la protejarea mediului, reciclare, economia circulară a viitorului
  • Percepția cu privire la servicii și bunuri publice esențiale
  • Percepția cu privire la starea de sănătate a populației
  • Percepția asupra științei și tehnologiei. Meseriile viitorului
  • Securitatea națională a viitorului

    Prezentarea grafică a datelor primului capitol poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/06/28.06.22-Cap.-1-Raport-ROMANIA-Agenda-2050.pdf


Datele au fost culese în perioada 23 mai – 14 iunie 2022, metoda de cercetare fiind interviul prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1500 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste.
Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.53 %, la un grad de încredere de 95%. Sondajul de opinie este împărțit în mai multe capitole care vor fi publicate succesiv în perioada următoare.

Clusterele chemate să dezvolte soluții pentru refacerea lanțurilor de aprovizionare

0

În perioada 22-24 iunie 2022 USH Pro Business și ecosistemul de clustere din care face parte (Danube Engineering Hub, Danube Furniture Cluster, Bio Concept Valea Prahovei, Bio Danubius și Romanian Textile Concept)  a participat la Conferința Internațională a Clusterelor ce a avut loc la Cluj-Napoca. Evenimentul de talie internațională a constat în sesiuni tematice, workshop-uri, brokeraje B2B/C2C în jurul temei centrale: „Sustainable Business Performance”. Sub egida platformei europene a clusterelor ECCP (European Cluster Collaboration Platform) a avut loc loc prima ediție a evenimentului „C2Lab” de regândire în contextul tranziției verzi și digitale, a transformării industriale și a lanțurilor globale.

În cadrul evenimentelor a avut loc și Adunarea Generală a CLUSTERO (Asociația Clusterelor din România), principala platformă de cooperare, schimb de informații și sprijin pentru dezvoltarea peisajului național al clusterelor unde Danube Furniture Cluster a fost admis ca membru. Invitatul special a fost Antonio Novo, Președintele Alianței Europene a Clusterelor (ECA).

„Am participat la un eveniment în premieră destinat  proceselor de co-creare și identificare, prin capacitatea de inovare a clusterelor și membrilor săi, a unor soluții viabile adresate proceselor disruptive ale lanțurilor globale și europene, și de recreare a unor noi tipuri de legături de afaceri aliniate la marile provocări geo-politice, de securitate și de combatere a schimbărilor climatice cu care se confruntă mediul de afaceri din România și din Europa. Ne vom implica în mai multe zone tematice unde avem expertiză cum sunt agro-ecologia, designul și schimbările climatice, energia verde, zona manufacturieră, digitalizarea, abordarea holistică a sănătății umane, adică domenii unde clusterele USH Pro Business sunt active ” a declarat Costin Lianu, director general USH Pro Business.

„Inițiativa Comisiei Europene este remarcabilă și felicităm organizatorii, respectiv asociația Clustero și consorțiul clusterelor din zona de Nord-Vest. Consorțiul nostru de clustere Wallachia Hub, care acoperă în special Muntenia și alte regiuni din sudul țării, și-a adus contribuția la atelierele de lucru și se va implica în proiecte europene valoroase discutate cu acest prilej” a declarat prof. univ. dr. Irina Gabriela Rădulescu, manager al clusterului Danube Egineering Hub, care asigură secretariatul consorțiului de clustere Wallachia Hub.

Primele schimburi comerciale de energie electrică cu Ucraina/ Republica Moldova, după sincronizarea cu rețeaua europeană, vor fi realizate începând cu 30 iunie, pe interconexiunea cu România

0

 

Operatorii de Transport și Sistem (OTS) din Europa Continentală au confirmat faptul că au fost îndeplinite condițiile tehnice preliminare pentru a permite  schimburile comerciale de energie electrică între Ucraina și statele vecine. Acest proces  urmează sincronizării cu succes a sistemelor electroenergetice, realizată în data 16 martie  2022, și a acceptării Ukrenergo ca membru observator al ENTSO-E, pe 26 aprilie 2022. Aceste  realizări au fost obținute în urma unor eforturi intense din partea tuturor OTS-urilor din Europa,  în special ale Ukrenergo și ale operatorilor din statele învecinate. 

Schimburile comerciale de energie electrică cu Ucraina/Republica Moldova sunt planificate să  înceapă pe data de 30 iunie 2022 pe interconexiunea dintre Ucraina și România.  Comercializarea energiei electrice pe celelalte interconexiuni (Ucraina-Slovacia, Ucraina Ungaria și Moldova-România) va urma ulterior, după definitivarea aspectelor legate de regulile  de licitație. Capacitatea comercială totală va fi limitată în primă fază la 100 MW, iar după  această etapă inițială, este de așteptat ca valorile comercializate să crească treptat, în urma  unei evaluări lunare a impactului volumelor schimbate asupra stabilității și securității sistemului  energetic. 

Această realizare reprezintă pas suplimentar, atinsă la mai puțin de patru luni de la  sincronizarea de urgență a sistemelor Ucrainei și Republicii Moldova cu rețeaua europeană și,  în plus, demonstrează angajamentul puternic al operatorilor de transport și sistem europeni  față de Ukrenergo (Operatorul de Transport și Sistem din Ucraina) și Moldelectrica (Operatorul  de Transport și Sistem din Republica Moldova). Apreciem că în perioada imediat următoare,  se va finaliza și procesul de armonizare a detaliilor tehnice și comerciale privind schimburile  între România și Republica Moldova.  

Studiu PwC România: Piața de capital din România își continuă expansiunea cu un ritm mai scăzut decât în 2021, pe fondul incertitudinii economice și geopolitice

 

Capitalizarea companiilor listate la Bursa de Valori București (BVB), atât segmentul reglementat, cât și SMT, a ajuns la 229 miliarde RON la sfârșitul primului trimestru din 2022, cu 20% peste nivelul atins în perioada similară a anului trecut, dar sub nivelul înregistrat la 31 decembrie 2021, potrivit raportului „Multiplii de evaluare ai companiilor listate la Bursa de Valori București”, realizat de PwC România.

În 2021, piața locală de capital a stabilit un record în ceea ce privește capitalizarea, aceasta crescând cu peste 50% și ajungând la 249 miliarde RON (50 miliarde EUR) la sfârșitul anului, într-un context mai favorabil față de anul anterior, cu o reducere a îngrijorărilor legate de pandemie /restricții și o mai mare vizibilitate internațională, ca urmare a includerii mai multor companii românești în indicii FTSE.

„2021 a fost un an foarte bun pentru piața de capital din România, cu trei listări de acțiuni pe segmentul reglementat, după doi ani de pauză și un nivel record al capitalizării bursiere. Deși a dovedit în anii pandemiei că este o bursă cu o reziliență crescută la șocuri și incertitudine, 2022 a venit cu noi provocări atât din punct de vedere macroeconomic – inflație și dobânzi mai mari –, cât și geopolitic – războiul din Ucraina, ceea ce face ca investitorii să fie mai prudenți. Totuși, companiile iau în considerare tot mai mult bursa ca sursă de finanțare”, a declarat Sorin Petre, Partener PwC România.

Segmentul SMT – Aero rămâne cel mai atractiv pentru listări, în special pentru companiile mici și mijlocii, în primul trimestru 2022 fiind înregistrate șapte listări noi pe această piață. În 2021 au fost finalizate cu succes 20 de listări pe MTS, sectoarele IT și agribusiness fiind cele mai bine reprezentate. În urma acestor noi listări și datorită evoluției pozitive a companiilor deja listate, capitalizarea de piață a segmentului SMT la sfârșitul anului 2021 s-a dublat în decurs de un an (4 miliarde EUR la 31 dec. 2021 față de 2 miliarde EUR la 31 dec. 2020).

Listările de obligațiuni devin și ele tot mai atractive, în cursul anului 2021 segmentul principal al BVB înregistrând 15 noi emisiuni de obligațiuni de stat și corporative. Mai mult, finanțarea verde devine din ce în ce mai vizibilă, astfel că pe piața de capital din România au loc primele listări de obligațiuni verzi prin intermediul Raiffeisen Bank (prin cele două emisiuni) și BCR.  

„Bursa de la București este o bursă stabilă, care a demonstrat rezilientă la șocurile produse de criza sanitară și care a continuat să performeze într-un context macroeconomic incert. Analiza realizată pe ultimii 10,3 ani arată o îmbunătățire a performanței Bursei de Valori București cu toate că aceasta este încă dependentă de capitalul străin. Concluzia studiului indică faptul că investitorii de pe piața de capital au câștigat în medie cu până la 14% mai mult decât investitorii în obligațiuni guvernamentale atunci când vorbim de indicele BET-TR sau cu 5% peste dacă vorbim de BET, ceea ce poate reprezenta un argument suplimentar pentru investițiile pe Bursă”, a spus Raluca Alexandra Capațina-Stoica, Manager PwC România.

Alte concluzii ale Studiului

  • Valoarea cumulată a celor trei oferte publice inițiale de pe piața reglementată în 2021 a depășit 900 de milioane RON.
  • Indicele BET a înregistrat o creștere cu 14%, de la 11.190 puncte la 31 martie 2021 la 12.712 puncte la 31 martie 2022, ca urmare a creșterii numărului investitorilor și a unei vizibilități internaționale mai mari a pieței locale de capital odată cu includerea mai multor companii românești listate în indicii FTSE.
  • Ponderea capitalizării bursiere BVB în Produsul Intern Brut (PIB) a ajuns la 20,9% la sfârșitul anului 2021, România situându-se în urma unor țări din regiune precum Cehia, Grecia, Croația și Bulgaria, dar peste Slovenia, Ungaria, Cipru și Slovacia.
  • Cu un număr semnificativ mai mare de societăți listate în România față de alte țări din regiune, capitalizarea medie a BVB era 132 milioane EUR la 31 dec. 2021, mai mică decât cea înregistrată pe alte burse regionale, cum ar fi Cehia, Ungaria, Grecia, Slovenia, Croația și Bulgaria.
  • La 31 dec. 2021, sectoarele de activitate cu cea mai mare capitalizare bursieră erau: Petrol și gaze și Servicii financiare (fiecare cu peste 30% pondere în capitalizarea BVB) și Energie electrică (cu o pondere de 14% în capitalizarea BVB).
  • În 2021, valoarea totală tranzacționată pe segmentul principal al BVB (societățile analizate) a fost de 9 miliarde RON, reprezentând 6% din capitalizarea bursieră la sfârșitul anului. Sectoarele cu cele mai mari valori tranzacționate în 2021 au fost: Servicii financiare, Petrol și gaze și Materiale, cu ponderi de 42%, 23% și 9% în valoarea totală tranzacționată.
  • BVB a continuat în 2021 să își extindă inițiativa ESG menită să ofere informații despre obiectivele și realizările în materie de sustenabilitate pentru companiile listate, prin utilizarea ratingurilor de risc Sustainalytics. Începând cu luna februarie 2022, primele scoruri ESG sunt disponibile pentru nouă companii listate la BVB.

 

_________________

Studiul prezintă tendințele multiplilor de evaluare în perioada 2007-2021 pe baza analizei a 80 de companii listate pe segmentul principal al Bursei de Valori București (BVB), fiind axat pe următoarele sectoare de activitate: Bunuri de consum, Petrol și gaze, Servicii financiare, Sănătate, Industrial, Materiale și Energie electrică. 

STUDIU Accenture: Aproximativ 50% dintre companii vor investi peste o treime din bugetele lor de tehnologie în Inteligența Artificială până în 2024

0

Doar 12% dintre companii utilizează Inteligența Artificială la un nivel de maturitate care atinge un avantaj competitiv, în timp ce majoritatea organizațiilor încă experimentează cu tehnologia, conform unui nou studiu global realizat de Accenture (NYSE: ACN).

Studiul „The Art of AI Maturity: Advancing from Practice to Performance” prezintă diferite strategii pentru a implementa cu succes Inteligența Artificială și introduce un nou tip de indice care exprimă maturitatea AI a companiilor pe o scară de la 0 la 100. Conform raportului, maturitatea AI reprezintă gradul în care companiile își depășesc competitorii într-o combinație de capacități fundamentale și diferențiate legate de AI. Aceste capacități includ tehnologia – datele, AI, cloud-ul – precum și strategia organizațională, conceptul de AI responsabil, sprijinul din partea executivilor, talentul și cultura. 

Indicele plasează maturitatea AI a organizațiilor la un nivel mediu, cu un scor de 36, dezvăluind că majoritatea companiilor au un potențial semnificativ de îmbunătățire. Studiul arată că 12% dintre organizații folosesc deja Inteligența Artificială pentru a-și depăși concurenții. Denumite AI Achievers, acestea au ajuns la 64 pe scara de maturitate, aproape de două ori mai mult decât competitorii lor. Mai mult, maturitatea lor relativ ridicată în materie de Inteligență Artificială este corelată cu o creștere a veniturilor cu 50% mai mare decât a competitorilor lor. 

Analiza arată că majoritatea companiilor (63%) sunt AI Experimenters. Cu un scor de maturitate AI de 29, acestea abia își ating potențialul de Inteligență Artificială. La nivelul de mijloc și oarecum avansați în ceea ce privește nivelul lor de maturitate AI se află AI Innovators (13%), cu un scor de 50, și AI Builders (12%), cu un scor de 44.

Credem că fiecare parte a fiecărei afaceri trebuie să fie transformată de tehnologie, date și Inteligență Artificială, în unele cazuri ducând la o reinventare totală a companiei”, a declarat Sanjeev Vohra, lider global pentru Applied Intelligence la Accenture. „AI Achievers le arată colegilor lor ce este posibil atunci când eliberezi întregul potențial al talentului și al tehnologiei, lucrând în tandem, susținut de o viziune clară și de un angajament pentru schimbare. Dar chiar și acest grup, cel mai matur, are mult loc de creștere. Și în timp ce majoritatea industriilor au AI Achievers, acestea variază foarte mult în ceea ce privește gradul de maturitate al AI în general și salturile pe care le vor face.”

 

Exemple privind stadiul actual și viitor al maturității inteligenței artificiale în funcție de industrie:

  • Firmele de tehnologie au deja un scor ridicat de maturitate în materie de inteligență artificială de 54, care va crește moderat până la 60 în 2024 și le va poziționa la vârful maturității în materie de AI în toate industriile.
  • La polul opus, constructorii și furnizorii de automobile vor trece de la un număr moderat de 39 în prezent la 57 în doi ani – mizând pe o creștere semnificativă a vânzărilor de vehicule cu AI care se conduc singure.
  • În mod similar, companiile de retail vor evolua în ceea ce privește maturitatea AI, de la 38 în prezent la 54 în 2024, multe dintre ele manifestând un angajament mai profund față de transformarea AI față de companiile din alte industrii. Spre exemplu, compania Walgreens Boots, ca parte a eforturilor sale de a crea o organizație bazată mai mult pe date care să poată oferi clienților servicii digitale foarte personalizate, a migrat de la bazele de date tradiționale la baze de date și analize avansate în cloud. De asemenea, compania a construit peste 100 de produse cu Inteligență Artificială de mare valoare care creează profiluri detaliate ale clienților și o ajută să optimizeze mai bine inventarul și prețurile.

Indiferent de industrie, impactul Inteligenței Artificiale asupra companiilor este în creștere și se accelerează. Cele mai mari companii din lume care au discutat despre AI în cadrul conferințelor lor privind rezultatele financiare în 2021 au avut cu 40% mai multe șanse să vadă o  creștere în prețul acțiunilor – de la 23% în 2018. În plus, investițiile în materie de inteligență artificială sunt în creștere. În 2021, 19% dintre companiile analizate au folosit peste 30% din bugetele lor de tehnologie pentru proiecte de AI. Până în 2024, procentul organizațiilor care investesc peste 30% din bugetele lor de tehnologie în AI va crește la 49%.

Ulterior, modelele de învățare automată utilizate pentru cercetare sugerează că ponderea companiilor AI Achievers va crește rapid de la 12% în prezent la 27% până în 2024. În același interval de timp, scorul general al maturității AI va crește de la 36 în prezent la 50.

Adoptarea inteligenței artificiale la scară largă și încorporarea ei mai profundă în toate aspectele afacerii nu mai este o alegere, ci o necesitate și o oportunitate cu care se confruntă fiecare industrie, organizație și lider”, a declarat Vohra. „În timp ce știința inteligenței artificiale este revoluționară, valorificarea ei pe deplin este o artă pe care liderii trebuie să o practice în mod continuu. Raportul nostru oferă recomandări aplicabile despre cum să crești nivelul de  maturitate AI pentru a te alătura grupului AI Achievers.”

Obligația de a utiliza sistemul național RO e-facturare în contractele de achiziție publică

0

_________________

Andrei Stefanovici, Director, și
Denisa Neamțiu, Senior Associate,
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL

Reglementările la nivel european

Directiva 2014/55/UE/16 aprilie 2014 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice (Directiva) reprezintă cadrul prin care s-a decis elaborarea unui standard comun al facturii electronice. De asemenea, Directiva prevede obligația Statelor Membre de a adopta norme la nivel național care să oblige autoritățile și entitățile contractante să accepte facturile emise potrivit acestui standard de operatorii economici. 

Statele Membre au optat pentru două maniere diferite de transpunere a Directivei: (i) fie au impus obligativitatea ca în contractele B2G să se utilizeze doar facturile electronice, fie (ii) au lăsat operatorului economic dreptul de a utiliza aceste tip de facturi, fără a exista o obligație în acest sens. 

De exemplu, Estonia a impus prin legea contabilității obligația autorităților/entităților contractante de a accepta facturi în format electronic. În Estonia nu există un sistem național centralizat în vederea utilizării facturii electronice, fiecare autoritate având în mod individual obligația de a recepționa facturile în această formă. Similar, Polonia a lansat un sistem opțional național de facturi electronice (KSeF).

De asemenea, Austria a optat pentru obligarea operatorilor economici la utilizarea facturii electronice numai în cazul contractelor încheiate cu autoritățile federale – cu anumite excepții, cum ar fi contractele de leasing sau contractele de asigurări. În aceste situații, este obligatorie utilizarea portalului de servicii federale – platformă la nivel central prin care se asigură transmiterea ofertelor către autoritățile federale. Și reglementările din Spania prevăd că toate facturile transmise entităților din sectorul public trebuie transmise în format electronic, prin intermediul unei platforme (FACe) oferite gratuit tuturor entităților publice. 

Reglementările la nivel național

Reglementările naționale aplicabile sunt:

  • Ordonanța de Urgență nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieței pentru acestea (OUG 120/2021)
  • Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea OUG 120/2021 (Legea 139/2022).

Potrivit OUG 120/2021, Ministerul Finanțelor a fost abilitat să creeze, dezvolte și să administreze sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura (Sistemul RO e-factură) are drept scop primirea facturii electronice de la emitent cu respectarea structurii facturii elaborate potrivit standardelor europene.

În vederea accesării sistemului de către operatorii economici naționali, aceștia trebuie să fie înscriși în spațiul virtual (SPV), precum și în Registrul RO e-factură. Factura electronică trebuie să respecte toate elementele prevăzute de art. 4 alin. (1) din OUG 120/2021 și se transmite prin Sistemul RO e-factură. 

După transmiterea facturii electronice, sistemul RO e-Factura verifică în mod automat fișierul. În măsura în care factura este corect întocmită, i se aplică sigiliul Ministerului de Finanțe. În caz contrar, dacă sunt identificate erori, factura electronică nu se consideră transmisă în sistem, respectiv nu este primită de către destinatar. Emitentul primește un fișier ce conține erorile identificate și care trebuie corectate, factura corectată urmând să fie retransmisă tot prin sistemul RO e-Factura. Data comunicării facturii către destinatar este data la care aceasta este disponibilă pentru a fi descărcată, destinatarul fiind notificat în acest sens. 

În măsura în care destinatarul are obiecții, acesta înștiințează emitentul facturii electronice prin transmiterea unui mesaj în acest sens în sistemul RO e-factură, iar în cazul contractelor B2G comunicarea se face inclusiv prin intermediul sistemului național de raportare — Forexebug, prin transmiterea unui mesaj.

Obligația de a utiliza factura electronică
în contractele de achiziție publică

Până la data de 1 iulie 2022, operatorii economici au posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, în conformitate cu dispozițiile art. 5 din OUG 120/2021. În măsura în care aceștia optează pentru utilizarea sistemului, au obligația de a utiliza în mod exclusiv acest sistem de facturare, autoritățile contractante fiind obligate să accepte acest tip de facturi. 

Începând cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliți în România au obligația de a utiliza factura electronică în executarea contractelor de achiziție publică, în conformitate cu dispozițiile art. II din Legea 139/2022. 

Ulterior adoptării Legii nr. 139/2022, se face însă următoarea diferențiere:

  • Operatorii economici străini au opțiunea de a utiliza sistemul de facturare electronică în contractele B2G, situație în care autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a accepta acest tip de emitere a facturii;
  • Operatorii economici români au obligația de a utiliza în mod exclusiv sistemul de facturare electronică în contractele B2G. 

Atât OUG 120/2021, cât și Legea 139/2022 ating dezideratele Directivei de a implementa la nivel european obligația autorităților/entităților contractante de a accepta facturile emise în format electronic. 

Prin urmare, ulterior datei de 1 iulie 2022, având în vedere obligativitatea emiterii facturilor în format electronic, în măsura în care operatorul economic român transmite factura în altă formă, aceasta este inopozabilă autorității/entității contractante, ipoteză în care termenul de plată al acesteia nu curge până la comunicarea ei în format electronic.

Potrivit dispozițiilor art. XXXVII din OUG 130/2021, aceeași obligație există și în contractele încheiate între profesioniști (B2B), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat. Pentru celelalte contracte de tipul B2B, utilizarea sistemului național de RO e-factura este opțională și este posibilă numai în măsura în care și destinatarul este înregistrat în sistem. În caz contrar, părțile nu vor putea utiliza sistemul de facturare electronică, urmând ca factura să se emită potrivit dispozițiilor contractuale.


Este lăudabil demersul legiuitorului român de a crea o asemenea platformă de facturare electronică, beneficiile unui astfel de sistem și, în special, a facturii electronice fiind multiple. Crearea acestui sistem, precum și utilizarea facturii electronice contribuie la realizarea priorităților de politică publică, cum ar fi digitalizarea activității sectorului public, transparența financiară și promovarea dezvoltării durabile. Totodată, utilizarea sistemului și a facturii electronice va aduce în mod specific o contribuție semnificativă la reducerea costurilor și la eficiența sectorului public.

Bucurați-vă de muzică într-o seară de vară la Palat! Start EUROPAfest 2022

0

Între 1 și 9 iulie fă-ți loc în agendă pentru EUROPAfest, singurul festival din Europa care reunește jazz, blues, pop și muzică clasică. Sub sloganul “It’s all about live quality music!”,  jmEvents, organizatorul festivalului a decis ca 2022 să fie dedicat cu precădere jazz-ului, care înseamnă libertate, spontaneitate, energie. Bucureștiul va răsuna în acordurile muzicienilor din 23 de țări prin concerte, jam sessions, concursuri, workshop-uri. De 17 ani EUROPAfest se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei și al Alteței Sale Regale Principele Radu, iar are din 2015 are titulatura Europe’s Finest Festivals.

EUROPAfest debutează pe 1 iulie cu Opening Gala Concert – Jazz at the Palace pe scena Sălii Auditorium a Palatului Regal, care găzduiește Muzeul Național de Artă al României. De la 20:00 vom sărbătorii deschiderea ediției cu no. 29 alături de câștigătorii „Deutscher Rock und Pop Preis“, eveniment considerat Oscarul muzical al Europei. “Best guitarist” 2021 – Peter Autschbach | Germania și Samira Saygili | Turcia, Germania vor evolua alături de artiști din Italia, Statele Unite și Indonezia. Evenimentul include atât recitaluri, cât și sesiuni comune de jam session. 

Între 2 și 8 iulie, de la 20:00, Sala Auditorium va găzdui zilnic un concert cu două sau trei trupe de jazz care vor aduce publicului din România ultimele tendințe de pe scenele din Europa, SUA, America de Sud și Asia.  Capitala va fi animată de concerte precum Summertime Jazz,  Italian Jazz Night, Nothing but Jazz, It’s Jazz Time, Jazz a Perfect Day sau Best of Jazz. Sofisticat sau relaxat, oricine își poate regăsi stilul preferat în varietatea de evenimente oferite. 

Pe 9 iulie are loc Gala EUROPAfest care celebrează într-o atmosferă plină de emoție și entuziasm cele mai bune trupe ale ediției 2022, iar publicul va avea ocazia să afle cine sunt câștigătorii acestui an.

Luigi Gageos, directorul EUROPAfest: “Suntem încrezători că munca întregii echipe se va materializa într-un festival de calitate, care invită la răsfăț. Am reușit și anul acesta să avem un line-up atractiv, atent selecționat din 23 de țări, care aduce jazz în toate formele sale. Nouă seri de vară în care pasiunea artiștilor va trece dincolo de scenă ajungând la fiecare spectator, invitând la relaxare, timp de calitate și trăiri autentice. Fiecare seară include două părți, la început concertul, iar apoi Jam sessions, când artiștii se provoacă muzical cu alți artiști din festival. Rând pe rând, piesă după piesă, vom trăi intens cu toții pe ritmuri și acorduri diferite, neștiind la ce să ne așteptăm. Ne vom bucura de momente interpretative inedite, născute chiar atunci, în fața publicului, într-o evoluție spontană, originală și de multe ori nonconformistă. Vă așteptăm să împărtășim trăiri și emoții unice, așa cum se cuvine unui festival internațional de 29 de ani ! Bucurați-vă de muzică într-o seară de vară la Palat ! Vă invit pe 1 iulie să spunem împreună Start EUROPAfest 2022!”

Studiu: 7 din 10 cumpărători din Generația Z și din Generația Millennials declară că preferă să se informeze înainte să facă o achiziție

0
  • 7 din 10 cumpărători din Generația Z și din Generația Millennials declară că preferă să se informeze înainte să facă o achiziție;
  • „cumpără mai puțin, dar bun” este unul dintre sfaturile de cumpărături pe care l-au primit de la părinți jumătate dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 39 de ani;
  • persoanele din Generația Millennials parcurg într-un procent mai mare toate etapele procesului de cumpărare față de cei din Generația Z care sunt mai hotărâți.

 

Starcom România lansează studiul Purchase Journey – Gen Z vs. Millennials, care analizează în profunzime fiecare etapă a procesului de achiziție al tinerilor din Generația Z și generația Millennials, precum și alte aspecte care contribuie la procesul decizional, cum ar fi sfaturile primite de la părinți cu privire la cumpărarea diverselor produse sau criteriile importante de care țin cont în acest demers. 

,,Particularitățile procesului de achiziție pe diferite generații de vârstă este un topic foarte util și apreciat în industria noastră, oferindu-ne posibilitatea de a înțelege nevoile/barierele acestora și de a interveni în anumite etape ale acestui proces cu soluții dedicate pentru fiecare generație în parte. Bineînțeles, urmărirea comportamentului de cumpărare a generației Z, este un proces dinamic, la fel ca și nevoile lor. Putem observa din studiu că nu îi găsim în fiecare etapă a procesului de achiziție, că unele decizii sunt spontane și bazate mai mult pe driveri emoționali”, a declarat Andreea Zanfir, Head of Consumer Insights, Starcom România.

Comportamentul de cumpărare

Potrivit noului studiu, 7 din 10 cumpărători din Generația Z și din Generația Millennials preferă să se informeze înainte să facă o achiziție. În plus, studiul arată faptul că o experiență anterioară pozitivă a acestora cu un magazin sau cu un brand contribuie la o nouă cumpărare cu viitoarea ocazie de achiziție.

În timp ce pentru persoanele din Generația Millennials, cumpărăturile sunt în mare parte o activitate bazată pe decizii raționale – obișnuiesc să strângă în prealabil suma de bani necesară pentru a achiziționa un produs și preferă să aștepte mai mult pentru produsul dorit, cei din Generația Z sunt mai spontani când vine vorba de achiziții, le plac cumpărăturile rapide și cu o experiență cât mai simplă / fără complicații. De asemenea, comparativ cu Millennials, Gen Z privesc cumpărăturile în mai mare măsură ca pe o activitate de familie, cel mai adesea aceștia accesând bugetul familiei pentru a achiziționa bunuri sau servicii.

Sfaturile de cumpărături ale părinților

Când vine vorba despre sfaturile oferite de părinți, încă de la o vârstă fragedă, indiferent de generație, calitatea produselor și prețurile sunt pe primul loc, în momentul în care părinții își învață copiii să facă diverse cumpărături. „Cumpăr mai puțin, dar bun” este unul dintre sfaturile de cumpărături pe care l-au reținut jumătate dintre persoanele din generația Millennials.

Conform studiului realizat de Starcom România, observăm că nici una dintre generațiile mai tinere nu percepe că un preț mai mare poate justifica o calitate mai bună. Mai mult decât atât, pentru ei prețul ar trebui plasat într-un cadru valoric, asociat cu beneficii diferențiatoare pentru a fi acceptat.

Principalele etape ale procesului de achiziție

În ceea ce privește procesul de achiziție, reiese faptul că, în comparație cu cei din Gen Z, persoanele din generația Millennials sunt mai conștiente de etapele procesului de cumpărare prin care trec atunci când fac o achiziție. În acest moment, tinerii din Gen Z pot părea cumpărători mai hotărâți, cel mai probabil deoarece își formează preferințele de brand de la vârste mai fragede,  fiind expuși din copilărie la o cantitate mare de informații comerciale.

Cu toate acestea, există și alte motive care pot explica de ce tinerii din Gen Z nu trec întotdeauna prin toate etapele de achiziție. Printre acestea se numără: 

– stabilirea unui buget (întrucât cel mai probabil unele achiziții sunt încă făcute de către părinți, sau cu ajutorul acestora); 

– scurtarea listei de mărci în funcție de buget nu este o piedică atât de mare ca în cazul Millennials, care cumpără doar produse pe care nu le au sau de care au nevoie; 

– informarea-compararea produselor și a prețurilor (persoanele din Gen Z iau într-o mai mare măsură decizii de cumpărare mai spontane, spre deosebire de Millennials);

– testarea produselor (nu au aceeași răbdare și nu resimt aceeași presiune de a face alegerea potrivită, ca Millennials; în plus, atașamentul lor față de produse este mai mic, deoarece sunt mereu în căutarea următorului produs nou lansat);

– unii dintre ei nu sunt factorii de decizie finali.

Procesul de achiziție pentru categoriile cu valoare mică de achiziție

Conform studiului Purchase Journey, în ceea ce privește categoriile  cu valoare mică de achiziție, stabilirea bugetului este a doua cea mai importantă etapă din parcursul consumatorului în rândul generației Z, imediat după identificarea nevoii. În plus, aspectele care contribuie la decizia finală de cumpărare, după ce aceștia se acomodează cu bugetul, sunt: nevoia imediată de produs (27%), vizualizarea / testarea produsului (24%) și metode de plată flexibile (24%). Un factor favorabil loialității și recomandărilor ulterioare este verificarea satisfacției pe care aceștia o au legată de produs dupa efectuarea achiziției, Gen Z apreciind brandurile cărora le pasă.

Pe de altă parte, Milenialii par să fie mai conștienți de stabilirea unui buget în timpul cumpărăturilor (88%), chiar dacă au o situație financiară mai stabilă și mai independentă. Aspectele care contribuie la decizia finală de cumpărare, după ce se simt confortabil cu bugetul, sunt: un preț pe care și-l pot permite fără să fie o povară (46%), produse de calitate (39%), aspectul/ambalajul produsului (27%) și oferte speciale consistente (26%). Pentru a stimula loialitatea, mărcile trebuie să detensioneze procesul de achiziție, asigurându-i că fac alegerea corectă, simplificând următoarea decizie de cumpărare. 

Procesul de achiziție pentru categoriile cu valoare de achiziție mare, ce implică o investiție financiară mai mare

Pentru 41% dintre persoanele din Generația Z, principala barieră este aceea că produsele din aceste categorii sunt prea scumpe pentru bugetul lor. Din acest motiv, dacă află de o reducere considerabilă sau o ofertă specială, aleg să cumpere produsul cu toate că nu au nevoie urgentă de el în momentul respectiv.

Aspectele care contribuie la decizia finală de cumpărare, după stabilirea bugetului, sunt: gradul ridicat de recomandare (29%), originalitatea produsului (28%), politica de returnare rapidă și ușoară (26%), flexibilitatea plății (24%), reputația/popularitatea mărcii (24%) și faptul că este recomandat de influenceri / celebrități pe care le admiră (18%). 

Emoțiile pozitive declanșate de utilizarea produsului determină Gen Z să împărtășească entuziasmul cu prietenii, crescând gradul de recomandare și influențând decizia de cumpărare a altor persoane.

În cazul acestei categorii de bunuri cu o valoare mare, 26% dintre Mileniali nu achiziționează un produs dacă nu există o reducere considerabilă a prețului. De asemenea, printre aspectele care contribuie la decizia finală de cumpărare se numără: calitatea (38%); posibilitatea de a-l vedea/testa (28%); faptul că este recomandat de experți (27%); implicarea mărcii în cauze în care cred (CSR, sustenabilitate – 19%); relația pe care o construiesc cu marca (17%). Ceea ce îi va face să aleagă din nou marca și să vorbească despre ea cu prietenii/familiile lor este entuziasmul oferit de toată experiența procesului de achiziție.

 


Studiul Purchase Journey – Gen Z vs. Millennials a fost realizat online, pe un eșantion format din 600 persoane cu vârsta între 18 și 39 de ani, utilizatori de internet din mediul urban. Colectarea datelor a avut loc în perioada 27 Mai – 2 Iunie 2022.

Pericol inflaționist omniprezent pentru România

0

Inflația din zona euro va ajunge la 7,0% în 2022 și la 3,0%, în 2023, arată o analiză efectuată de Allianz Trade, care accentuează că și pentru  România, și pentru restul țărilor europene afectate de criza energetică, pericolul inflaționist rămâne omniprezent:

Inflația maximă din zona euro nu dă semne de scădere

În 2023, eforturile de normalizare impuse de Banca Centrală Europeană se vor risipi din ce în ce mai mult înainte ca rata efectivă a politicii monetare să atingă un nivel neutru. Pe lângă creșterile cauzate de prețurile la energie, a blocajelor în lanțul de aprovizionare și a incertitudinii geopolitice, riscurile tot mai mari de fragmentare a zonei euro vor afecta planurile de normalizare ale BCE.  Având în vedere că Rezerva Federală își va tempera ambițiile de creștere în 2023, va deveni mai greu pentru BCE să se opună tendințelor și să-și continue calea de normalizare.  Prin urmare, se conturează două majorări ale ratelor pentru 2023, ambele fiind preconizate în prima jumătate a anului.

În ciuda presiunilor inflaționiste, analiștii se așteaptă ca Banca Centrală să urmărească o normalizare treptată, dar hotărâtă, a poziției sale monetare în semestrul II din 2022. Astfel, începând cu luna iulie analiștii se așteaptă la creșteri suplimentare de 25 pb în special pentru lunile septembrie și decembrie. Așteptările pieței cu privire la un ritm de normalizare mult mai agresiv, inclusiv o creștere a ratei de 50 bps, par puțin probabil să se materializeze, perspectivele inflaționiste pe termen mediu par mult mai limitate, iar incertitudinea ridicată în jurul perspectivelor macroeconomice impune gradualism.

Prin creșterea cu 220 bps a ratei de politică monetară în următoarele 12 luni, ratele de schimb au supus BCE la „testul hawkishness”. Cu toate acestea, în ceea ce privește activele, acestea vor rămâne extrem de sensibile la evoluția orientării monetare a BCE. În cazul în care Banca Centrală se va comporta mai agresiv decât se așteaptă piața, acest lucru ar putea genera o scădere a valorii activelor. În acest caz, BCE va anunța cel mai probabil sfârșitul achizițiilor nete de active. Mai mult, este de așteptat ca aceasta să se angajeze în prealabil la o majorare a ratei în iulie – prima în ultimii 11 ani. Între timp, toți ochii vor fi ațintiți pe orice recalibrare a orientărilor BCE privind creșterea viitoare a ratei, care va depinde foarte mult de modul în care evoluează schimburile comerciale dintre combaterea inflației și gestionarea încetinirii creșterii.

Inflația maximă din zona euro nu dă semne de scădere. După o pauză de scurtă durată în aprilie, când măsurile guvernamentale au ajutat la menținerea temporară a inflației energetice sub control, dinamica a crescut în special în luna mai. Inflația globală din zona euro a crescut cu 0,7 puncte procentuale, ajungând la un nou nivel record de 8,1% (consens: 7,8%), în principal din cauza accelerării inflației în domeniul energiei (cu 1,7 puncte procentuale până la 39,2%) și a creșterii prețurilor la alimente (7,5% după 6,3% în aprilie). 

Cu toate acestea, presiunile asupra prețurilor continuă să se extindă, inflația de bază crescând cu 0,3 puncte procentuale până la un nou record de 3,8%. Perspectivele inflației rămân extrem de incerte și nu poate fi exclusă o nouă creștere. În timp ce măsurile de sprijin fiscal vor contribui la limitarea inflației cu aproximativ 0,5 puncte procentuale pe parcursul anului (de exemplu, reducerea consumului de combustibil în Germania și plafonarea prețului energiei electrice în Franța, Spania și Portugalia), analiștii se așteaptă la creșteri ale prețurilor la materiile prime (creșterea petrolului Brent ca urmare a embargoului UE asupra petrolului rusesc), inflația continuând să crească în timpul verii. În ansamblu, se preconizează că inflația din zona euro va ajunge la 7,0% în 2022 și 3,0% în 2023.

În ceea ce privește incertitudinea în jurul perspectivei economice, aceasta rămâne ridicată, cu riscuri în creștere care cer o normalizare graduală a ratelor. Dinamica economică a zonei euro s-a menținut remarcabil de bine pe fondul șocului prețurilor la energie, a blocajelor prelungite în lanțul de aprovizionare și a incertitudinii geopolitice ridicate. Cu toate acestea, sondajele de opinie orientate spre viitor indică mai multe obstacole economice. De exemplu, spre deosebire de titlul PMI, componentele anticipative, cum ar fi cele pentru comenzile noi de fabricație, au scăzut sub pragul neutru de 50, alăturându-se ordinelor de export, care au devenit negative în luna martie. 

Este de așteptat ca economia zonei euro să se extindă cu +2,6% în 2022 – în mare parte datorită unei creșteri solide reportate de 1,9 pp față de 2021 – înainte de o scădere la doar +1,3% în 2023. Între timp, riscurile rămân în mod clar înclinate spre dezavantaj. 

Atât pentru România, cât și pentru restul țărilor europene afectate  de criza energetică, pericolul inflaționist rămâne omniprezent. Deși analiștii se așteaptă ca în a doua parte a anului existe o reducere ușoară spre 12,5-13%, de la vârful de peste 14% la sfârșitul trimestrului doi, aceștia nu exclud însă posibile surprize neplăcute.

Mihai Chipirliu, CFA, Risk Director

„Efectul pozitiv asupra scăderii prețurilor din timpul verii venit din zona produselor agricole poate fi anulat de o posibilă întrerupere a furnizării cu gaz rusesc ca măsură de prevenție împotriva acumulării de stocuri pentru iarnă. Într-adevăr, România are o poziție favorabilă din punct de vedere al aprovizionării datorată zăcămintelor proprii însă prețurile de extracție/producție nu sunt mici. Efectul negativ datorat crizei energetice apare și prin importurile de diverse produse mai scumpe”, declară Mihai Chipirliu, CFA Risk Director – Allianz Trade.

În ceea ce privește costurile în creștere de finanțare a deficitului bugetar, acestea sunt departe de a fi atins maximele. 

Astfel, cu costuri de finanțare în creștere ritmul de îndatorare al companiilor este așteptat să depășească creșterile de profit, cu efect direct asupra lichidității și solvabilității companiilor. Astfel, decontarea acestor datorii presează bilanțurile companiilor în 2023, pe măsură ce crește decalajul dintre dinamica profiturilor și cea a costurilor de finanțare.

În 2023, procesul de normalizare al BCE va rămâne din ce în ce mai puțin accelerat înainte ca rata efectivă a politicii să atingă rata neutră. Ritmul și amploarea normalizării politicilor către rata neutră vor depinde de viteza presiunilor actuale asupra prețurilor scăzute, de evoluția pieței forței de muncă (și de implicațiile asupra salariilor) și de măsura în care așteptările inflaționiste vor continua să rămână ancorate. În timp ce riscul de efecte secundare este în mod clar ridicat, vedem puține dovezi ale unei spirale a prețurilor salariale. Chiar și în Germania – țara din zona euro cu cea mai scăzută rată a șomajului – presiunile salariale cresc, dar nu sunt alarmante (cu salarii negociate excluzând bonusurile care se extind cu +1,1% pe an în T1 2022). Perspectivele sumbre de creștere vor contribui la menținerea unui nivel ridicat al cererilor salariale ale sindicatelor, deoarece preocupările legate de securitatea locurilor de muncă vor începe să își revină. În plus, așteptările privind inflația pe termen lung rămân sub control. Valoarea așteptată preferată a BCE, swap-ul forward pe inflație 5y5y, se tranzacționează la 2,2%. În mod similar, așteptările inflaționiste bazate pe piață pe un orizont de 10 ani rămân încă ancorate în linii mari.

În prezent, BCE lucrează la un program de control al spread-ului pentru a se asigura că stresul de pe piața obligațiunilor nu reprezintă un obstacol în calea normalizării politicilor. Cu toate acestea, este puțin probabil ca un astfel de instrument să fie eficient în abordarea riscului de redenominare. Având în vedere că Rezerva Federala își va tempera ambițiile de creștere în 2023, va deveni mai greu pentru BCE să se opună tendințelor și să-și continue calea de normalizare. Prin urmare, se conturează două majorări ale ratelor pentru 2023, ambele fiind preconizate în prima jumătate a anului.

Conform estimărilor, în acest proces de descoperire, zona euro a rămas în urma SUA, unde așteptările privind rata de politică monetară au depășit aproximativ 3%. Orice indicație cu privire la intervalul în care BCE estimează rata neutră ar putea contribui la ancorarea așteptărilor pieței. Analiștii sunt de părere că BCE nu va putea să facă față în contextul unei creșteri de 220 bp a ratei de politică monetară în următoarele 12 luni și se așteaptă ca OIS la 12 luni să se stabilizeze în jurul valorii de 1.25% după întâlnirea membrilor săi. 

Figura 1: Prețuri în funcție de dobânda de politică, intervalul neutru (forwards OIS)

Sursa: Refinitiv, Allianz Research

Perspectivele ratei pe termen scurt conduc la creșterea întregii curbe a randamentelor. Randamentul Bund 10y este acum tranzacționat la peste 1.3%, adică 100 bps mai mare decât în urmă cu trei luni. Această creștere este aproape în întregime determinată de așteptările privind rata de politică monetară. Componenta de risc (prima pe termen) care conține incertitudine cu privire la perspectivele ratei, riscul de inflație și efectul așteptat al încetării achizițiilor de active rămân pe un teritoriu neutru. Prin urmare, o restabilire a prețurilor de politică în urma reuniunii BCE ar trebui să conducă, de asemenea, la randamente mai mici pana la sfârșitul anului. 

O consecință directă a mediului inflaționist ridicat a fost reajustarea continuă a contractelor futures de politică monetară, pe măsură ce participanții pe piață încearcă să-și urmeze traiectoria politică a BCE. Aceste modificări ale așteptărilor pe termen scurt continuă să afecteze performanța capitalurilor proprii, acțiunile având o performanță structurală inferioară de la începutul anului. În această privință, intervalul de timp relevant pentru deciziile de investiții s-a redus, piețele de capital neavând o orientare pe termen scurt și suferind de o volatilitate exacerbată (figura 2).

Figura 2: Acțiuni, rate pe termen scurt și lung (%)

Sursa: Refinitiv, Allianz Research

Spread-urile de credit au prezentat un model similar cu cel al piețelor de capital. Retarifarea anticipată de politică monetară a condus la o restabilire substanțială a riscului de credit al întreprinderilor, la o încetinire relevantă a piețelor primare și la o creștere a ponderii obligațiunilor corporative care tranzacționează sub nivelul de capital. Măsura este mai violentă în cadrul unui randament ridicat, în cazul în care așteptările de costuri de finanțare mai mari aproape au „ucis” piața primară. În mod surprinzător, și în ciuda creșterii prețurilor la riscul de credit, spread-urile de credit s-au oprit din ce în ce mai mult și chiar au crescut pe măsură ce combinația de randamente „mai mari” și așteptările unei protecții de tipul „orice este nevoie” ar rămâne prezentă în mintea investitorilor de credite corporative (figura 3).

Figura 3: Așteptările politicii EUR față de creditul corporativ (pb)

Sursa: Refinitiv, Allianz Research

 

În ciuda recentei reziliențe a riscului de credit corporativ, clasa de active nu este încă în afara pericolului, deoarece pericolul unei căi de politică mai mare decât cea așteptată și un impuls fiscal mai slab decât cel așteptat ar putea duce la o restabilire rapidă a riscului de credit, în special în cadrul unui randament ridicat. Acest lucru este valabil mai ales deoarece probabilitatea implicită de neplată a pieței creditelor corporative rămâne ușor ridicată, în ciuda spreadurilor de credit, ratele de nerambursare rămân extrem de scăzute (cu o întârziere de un an) (figura 4).

Figura 4: Spreadurile EUR HY față de probabilitatea de neplată și rata BCE

Sursa: Kamakura, S&P, Refinitiv, Allianz Research

 


Prezicem astăzi riscul comercial și de credit, astfel încât companiile să aibă încredere în ziua de mâine

Allianz Trade este liderul mondial pe piața asigurărilor de credit comercial și un specialist recunoscut în domeniile: garanții, recuperarea creanțelor, creditul comercial structurat și risc politic. Rețeaua noastră proprie de informații analizează modificările zilnice în solvabilitatea unui număr de peste 80 de milioane de companii. Oferim companiilor încrederea de a tranzacționa, prin asigurarea plăților lor. Vă despăgubim compania în cazul unei datorii neperformante, dar, mai important, vă ajutăm să evitați din start datoriile neperformante. Ori de câte ori oferim asigurări de credit comercial sau alte soluții financiare, prioritatea noastră este protecția predictivă. Iar, dacă survine un eveniment neașteptat, ratingul nostru de credit AA vă garantează că avem resursele, susținuți de Allianz, de a vă acorda compensații și de a vă ajuta astfel să vă continuați activitatea. Având sediul central la Paris, Allianz Trade este prezentă în 52 de țări și are 5.500 de angajați. În 2021, cifra noastră de afaceri consolidată a fost de 2,9 miliarde EUR, iar tranzacțiile comerciale globale asigurate au reprezentat o expunere de 931 miliarde EUR. Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați allianz-trade.com.

Notă de  avertizare privind declarațiile anticipative

Declarațiile din acest document pot include perspective, declarații privind așteptările viitoare și alte declarații anticipative, bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii companiei, și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Este posibil ca, în realitate, rezultatele, performanțele sau evenimentele să difere semnificativ de cele exprimate sau implicite în aceste declarații anticipative. Diferențele pot apărea din diverse cauze, printre care enumerăm (I) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației concurențiale, în special în activitățile de bază și în piețele de bază ale Grupului Allianz, (II) situația piețelor financiare (în special evenimente legate de volatilitatea pieței, lichiditate și credite), (III) frecvența și gravitatea daunelor asociate evenimentelor asigurate, inclusiv catastrofe naturale, și evoluția cheltuielilor asociate pierderilor, (IV) nivelurile și tendințele mortalității și morbidității, (V) nivelurile de persistență, (VI) în special în activitatea bancară, gradul de nerambursare a creditelor, (VII) nivelurile ratei dobânzii, (VIII) ratele de schimb valutar, inclusiv cursul de schimb euro/dolar american, (IX) modificări ale legilor și reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (X) impactul achizițiilor, inclusiv aspecte legate de integrare și măsuri de reorganizare și (XI) factori generali de concurență, în fiecare caz la nivel local, regional, național și/sau global. Probabilitatea ca unii dintre acești factori să apară sau să se manifeste mai pronunțat este mai mare ca urmare a eventualelor activități teroriste și a consecințelor acestora.

Raportul OECD privind piața de capital din România

0

Economia din România a cunoscut o perioadă de creștere relativ ridicată între 2015 și 2019, „după o perioadă de stagnare și o redresare relativ lungă după criza financiară din 2008”, apreciază „Raportului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) privind piața de capital din România: pregătirea unei strategii naționale”, lansat printr-un eveniment care a reunit reprezentanți ai Autorității de Supraveghere Financiară, ai Ministerului Finanțelor și ai OECD. Autoritatea de Supraveghere Financiară derulează, în colaborare cu Ministerul Finanțelor, proiectul privind Strategia națională pentru piața de capital, finanțat din fonduri europene, consultant fiind Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.

Raportul analizează piața de capital din România și propune un set de recomandări care privesc cu precădere îmbunătățirea cadrului instituțional, juridic și de reglementare, în vederea valorificării oportunităților de dezvoltare a pieței autohtone.   

O constatare a raportului este că „piețele de capital din România rămân subdimensionate. Cota țării în capitalizarea bursieră totală a Uniunii Europene este cu mult sub ponderea sa în PIB. Din 2008, 45 de companii s-au delistat de pe piața principală a Bursei de Valori București, comparativ cu doar 16 companii care s-au listat. Din 2017, nu s-a mai accesat capital monetar prin IPO (oferta publică inițială), iar până în 2020 activitatea SPO (ofertă publică secundară) a fost la fel de scăzută. Accesul la credit este deficitar, în special la capitalul disponibil pe piața de capital. Chiar dacă 99% din finanțarea datoriilor companiilor din România este formată din împrumuturi bancare, totalul creditelor bancare raportat la PIB reprezintă doar o treime din media UE, în timp ce finanțarea din piață reprezintă doar o optime din nivelul mediu al UE. În plus, IMM-urile din România prezintă niveluri scăzute de capitalizare, iar o parte semnificativă a companiilor au acces limitat la credite. În ciuda faptului că s-a implementat un sistem de fonduri finanțat de fondurile de pensii private, dezvoltarea limitată a pieței interne a valorilor mobiliare împiedică fondurile de pensii să-și diversifice portofoliile către un echilibru între riscuri și rentabilitate”.

Raportul formulează mai multe recomandări pentru îmbunătățirea cadrului legal, de reglementare și instituțional pentru piețele de capital și pentru pregătirea unei strategii naționale pentru piața de capital.

Domeniile vizate sunt: 

„ – Îmbunătățirea condițiilor de listare la bursa de valori prin: revizuirea procedurii de atragere de capital din perspectiva de reglementare, atât pentru ofertele publice inițiale, cât și pentru cele secundare; îmbunătățirea standardelor de guvernanță corporativă prin promovarea unei transparențe sporite a activităților comitetului de audit; listarea întreprinderilor de stat semnificative din punct de vedere financiar și asigurarea că acestea respectă cele mai înalte standarde de guvernanță corporativă; dezvoltarea unei campanii naționale public-private pentru a încuraja companiile să utilizeze finanțarea prin piață; și, prioritizarea autorizării și înființării unei contrapărți centrale

– Creșterea lichidității bursiere secundare prin: stabilirea unui mecanism care oferă participanților la piață cercetări cantitative independente asupra companiilor mai mici fără costuri sau subvenționează companiile de brokeraj pentru furnizarea unor astfel de cercetări pieței; crearea unei campanii naționale pentru a ajunge la acționarii inactivi pentru lichidarea acțiunilor legate de programul de privatizare din anii 1990; reducerea comisionului de tranzacționare perceput de ASF; simplificarea declarației impozitului pe câștiguri de capital și a modalităților de plată pentru a stimula participarea investitorilor la bursă; creșterea nivelurilor de free float ale companiilor deja listate; și îmbunătățirea eficienței managementului garanțiilor în România pentru a sprijini dezvoltarea operațiunilor de împrumut de titluri de valoare și a pieței instrumentelor financiare derivate

– Stimularea unei piețe dinamice de dezvoltare a IMM-urilor prin: stabilirea unei cooperări între bursă și Camera de Comerț și Industrie a României pentru a promova utilizarea finanțării bazate pe piață în rândul IMM-urilor; oferirea de seminarii și sesiuni de formare privind finanțării din piață pentru IMM-uri; creșterea pragului de renunțare la cerințele privind prospectul pentru a încuraja IMM-urile să facă oferte publice pentru a ajunge la un grup mai mare de investitori; sprijinirea companiilor mai mici în pregătirea informațiilor relevante și corecte care să fie dezvăluite investitorilor; proiectarea unui mecanism de transfer al companiilor listate pe piața AeRO pe piața principală; și, creșterea vizibilității pieței de capital privat și de capital de risc din România pentru agențiile guvernamentale tradiționale, fondurile de fonduri și alți administratori de active

– Promovarea economiilor gospodăriilor prin: utilizarea băncilor cooperative ca parteneri cheie în implementarea unui instrument digital de economisire la costuri reduse; valorificarea Strategiei naționale pentru educație financiară pentru a consolida cooperarea între toate părțile interesate relevante; șiintroducerea unui cont de economii individual, simplificat, scutit de impozite, adaptat gospodăriilor românești

– Creșterea rolului investitorilor instituționali prin: revizuirea metodologiei de ponderare a riscurilor aplicabilă fondurilor de pensii pentru a crește universul investibil al claselor de active; permiterea fondurilor de pensii să împrumute valori mobiliare; creșterea deductibilității fiscale a contribuției anuale la Pilonul III; și promovarea schemelor de pensii ocupaționale în sfera campaniei naționale public-private, cu scopul de a stimula economisirea pe termen lung

– Facilitarea finanțării din piață a datoriei pe termen lung prin: efectuarea unei revizuiri a cadrului de reglementare pentru a simplifica procesul de listare; reevaluarea cerinței de convocare a adunării generale extraordinare pentru emisiunile de obligațiuni; luarea în considerare a existenței vreunei autorități care să dețină capacitatea și datele necesare pentru a furniza ratinguri de credit pieței; adaptarea cadrului de reglementare actual al fondurilor de pensii care recunoaște doar ratingurile de credit de la cele trei mari agenții internaționale, pentru a include mai multeagenții de rating de credit; și, oferirea de stimulente
pentru emitenții și investitorii în obligațiuni verzi” 

Concluziile Raportului OECD pot fi regăsite AICI 

Raportul integral poate fi consultat AICI