Sondaj Undelucram.ro: 40% dintre angajați și-ar căuta alt job dacă angajatorul le-ar solicita să lucreze preponderent de la birou

0

1 din trei angajatori spune că a decis ca munca
să fie de la birou de două ori pe săptămână

  • 61% dintre angajații chestionați lucrează de acasă
  • 62% dintre salariați vor să munceasă remote pentru a fi eficienți
  • 13% dintre angajati vor să lucreze de acasă pentru a mai avea un job. 65% dintre angajați ar lucra de la birou doar dacă li s-ar cere
  • 46% dintre companii nu au reguli privind telemunca

Aproximativ 40% dintre angajați și-ar căuta alt job dacă angajatorul le-ar solicita să lucreze preponderent de la birou, iar ei nu și-ar dori acest lucru, conform unui sondaj realizat la finalul lunii august de către Undelucram.ro, cea mai mare comunitate online a angajaților din România.

Conform aceluiași studiu, în jur de 33% dintre specialiștii în resurse umane chestionați au răspuns că în companiile pe care le reprezintă angajații lucrează de la birou două zile pe săptămână.

Pentru acest sondaj au răspuns 2.813 angajați și 537 de experți în HR. 

Două joburi în același timp 

Astfel, în prezent, 61% dintre angajați lucrează preponderent de acasă (3-5 zile pe săptămână), iar restul de la birou. Totodată, 72% își doresc să continue astfel – să lucreze de acasă, în timp ce doar 28% ar vrea să lucreze preponderent de la birou (3-5 zile pe săptămână).

Cei care preferă să lucreze de acasă au ales acest mod de a munci pentru că li se pare mai eficient (62% dintre angajați) sau pentru că pot să aibă grijă și de familie&casă în timpul programului de lucru (57%). În jur de 13% spun că le place să lucreze de acasă pentru că acest lucru le permite să aibă încă un job. 

65% dintre angajați s-ar întoarce la birou doar dacă li s-ar cere 

De altfel, dacă ar fi să se întoarcă să lucreze de la birou, în jur de 65% dintre salariați ar face acest pas doar dacă ar fi o cerință din partea companiei. În jur de 50% dintre angajați ar lucra de la birou pentru a socializa, iar 27% din motive legate de eficiență.

În cazul în care compania le-ar cere să lucreze 3-5 zile pe săptâmână de la birou, 54% nu ar fi de acord. 

De asemenea, în cazul în care li s-ar cere să lucreze în majoritatea timpului de la birou și nu ar vrea acest lucru, aproximativ 40% dintre salariați și-ar căuta un alt loc de muncă. Aproximativ 36% dintre angajați ar vorbi cu alți colegi pentru a convinge managementul și departamentul de HR să schimbe această decizie, iar 25% s-ar conforma deciziei de a merge la birou pentru ca nu au alternative.

Mai bine de jumătate dintre angajați (52%) spun că angajatorii nu i-au întrebat ce cred atunci când au decis cum se desfășoară modul de lucru. 

În schimb, 90% dintre specialiștii în HR chestionați spun că și-au consultat salariații cu privirea la întoarcerea la munca de la birou. Aproximativ 7% nu au făcut acest lucru, iar 3% spun că o vor face. 

83% dintre specialiștii HR au discutat în departament sau cu managementul despre back to office 

Pe de altă parte, 83% dintre experții în HR afirmă că au discutat anul acesta în departament sau cu managementul companiei despre ideea de a rechema angajații să lucreze preponderent de la birou. În jur de 13% nu au vorbit despre acest subiect, iar pentru 4% discuția nu își are rostul pentru că în ultimii doi ani au lucrat doar de acasă. 

În jur de 90% dintre specialiștii în HR spun că managementul susține un echilibru între munca de la birou și cea de acasă. Aproximativ 6% dintre experții HR afirmă că managerii încurajează munca de acasă, iar 4% ar dori să cheme angajații la birou. 

46% dintre companii nu au reguli privind telemunca

De asemenea, experții în resurse umane spun că în urma discuțiilor avute cu managementul companiei au hotărât: munca să se desfășoare de la birou două zile pe săptămână (32% dintre specialiștii în HR), munca să fie de la birou patru zile pe săptămână (19%), decizia să fie a angajaților (12%), munca să fie trei zile pe săptămână de la birou (9%), angajatii să vină în fiecare zi la birou (7%), angajații să lucreze patru zile remote și una de la birou (3,3%), exclusiv remote – cu anumite excepții (3,1%) și angajații să lucreze trei zile remote (2,9%). 

Deși în foarte multe businessuri se lucrează de acasă de peste doi ani și jumătate, doar 54% dintre specialiștii HR spun că există reguli privind telemunca în companiile pe care le reprezintă. Totodată, 44% dintre angajatori au răspuns că vor stabili astfel de reguli. 

Îngrijorările angajatorilor 

Principalele îngrijorări ale specialiștilor HR privind munca remote sunt: faptul că angajații nu mai comunică la fel de bine unii cu alții – ceea ce poate afecta eficiența (33%), tendința ca angajații să nu își mai dorească să lucreze de la birou (29%), eficiența angajaților (24%), menținerea motivării angajaților (24%), faptul că inițiativele de HR nu mai sunt suficient de vizibile (10%) și faptul că urmează o criză economică în care este nevoie ca angajații să fie mai uniți și eficienți, iar aceștia nu vor să revină la birou (8%). 

Costin Tudor

Deși pandemia a trecut, efectele ei le vedem foarte puternic pe piața muncii. Mai exact, peste 60% continuă să lucreze de acasă și s-ar întoarce la birou doar dacă li s-ar cere acest lucru. Mai mult, aproape jumătate dintre salariați ar căuta alt job dacă li s-ar impune munca de la birou. Astfel, specialiștii în HR sunt într-o poziție dificilă între a păstra libertatea angajatilor de a-și alege modul de lucru, dar și o tot mai mare nevoie de eficiență. De altfel, dacă adunăm procentele din studiu, observăm că pentru peste 65% dintre specialiștii în HR principalele îngrijorări privind munca remote sunt legate de eficiență. Probabil că soluția este ca angajatorii să fie cât mai atenți la starea de bine a angajaților și să găsească continuu medode noi de motivare și fidelizare a angajaților”,  spune Costin Tudor, fondator și CEO Undelucram.ro 

Toamna se numără inspecțiile fiscale. Datele publicate de ANAF indică o intensificare a controalelor în perioada următoare

0

 

_________________

Material de opinie de Alexandru Stancu, Senior Manager,
Bogdan Borleanu, Senior Consultant, și
Cristiana Negrei, Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România (foto)

Strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru perioada 2021-2024 este marcată de măsuri și acțiuni cu scopul de a îmbunătăți capacitatea de colectare și combaterea evaziunii fiscale. Astfel, ANAF continuă campania de informare a contribuabililor cu scopul de a crește conformarea voluntară și de a remedia deficiențele constatate în cadrul acțiunilor de control. Pe de altă parte, în ciuda intensificării numărului de inspecții fiscale, rezultatele din primul semestru al acestui an indică o scădere a sumelor stabilite suplimentar prin decizii de impunere, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.  

În tot acest context, trebuie avute în vedere și obiectivele asumate de ANAF până la finalul anului 2024: creșterea ponderii veniturilor bugetare în PIB cu 2,5% și reducerea decalajului de încasare a TVA cu până la zece puncte procentuale. Toate acestea, cu respectarea următoarelor direcții strategice: simplificarea procedurilor de administrare fiscală, digitalizarea ANAF, combaterea evaziunii fiscale și transparentizarea instituției.

Creșteri semnificative ale activității de control
în primul semestru din 2022 

Îndeplinirea obiectivelor propuse vine însă „la pachet” cu o intensificare a activității de inspecție fiscală (atât la nivelul persoanelor juridice, cât și al persoanelor fizice). ANAF a anunțat recent că are în derulare peste 550 de acțiuni de inspecție fiscală și control inopinat la nivelul marilor contribuabili. Potrivit celui mai recent raport de activitate, în primul semestru din 2022, instituția a efectuat 18.108 verificări, în urma cărora a stabilit sume suplimentare de plată în valoare totală de peste 1,5 miliarde de lei. La aceste sume se adaugă peste 420 de milioane de lei din acțiunile de combatere a evaziunii fiscale realizate de inspectorii antifraudă.

Comparativ cu primul semestru al anului precedent, chiar dacă numărul controalelor a înregistrat o creștere semnificativă, sumele de plată stabilite suplimentar au consemnat scăderi atât la nivelul activității de inspecție fiscală, de la 2,3 miliarde de lei la 1,5 miliarde de lei, cât și la nivelul structurii antifraudă, de la 917 milioane de lei la 423 de milioane de lei. 

Pe de altă parte, verificările documentare (controalele la distanță) au luat amploare în prima jumătate a acestui an. Numărul acestora s-a triplat comparativ cu primul semestru al anului precedent, iar sumele rezultate suplimentar ca urmare a acestor verificări au înregistrat creșteri semnificative, de la aproximativ 110 milioane de lei în primul semestru din 2021 la peste 410 milioane de lei în aceeași perioadă din 2022.

Acest trend cel mai probabil va continua în perioada următoare, dar rămâne de văzut și cum se va eficientiza activitatea de inspecție fiscală odată cu introducerea măsurilor de digitalizare (SAF-T, RO e-Factura, RO e-Transport) și dacă acestea vor determina o intensificare a controalelor la distanță (de tip desk-audit), dat fiind că ANAF are ca obiectiv până la finalul anului ca ponderea acestora în total să depășească 30%.

Cele mai importante deficiențe
constatate de ANAF în controalele anterioare

Din campania de informare face parte și documentul publicat recent pe site-ul ANAF care conține principalele deficiențe constatate în timpul acțiunilor de control desfășurate în primul semestru al anului 2022. 

Conform documentului, printre cele mai frecvente probleme identificate de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală se numără evidențierea unor operațiuni fictive (cazuri de fraudă de tip „carusel”, livrări intracomunitare fictive sau înregistrarea unor documente fictive pentru disimularea provenienței/prețului real al bunurilor), cazuri în care contribuabilii nu au evidențiat veniturile realizate (în special pe parte de comerț electronic), deficiențe în dotarea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și impozitarea incorectă a tichetelor cadou

Concomitent, deficiențele identificate de Direcția generală control fiscal se referă în principal la lipsa documentelor justificative pentru scutirea de TVA aferentă livrărilor intracomunitare de bunuri, deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile intra-grup, neîndeplinirea cerințelor legale privind reducerile comerciale acordate în funcție de volumul tranzacțiilor, neînregistrarea TVA colectată aferentă veniturilor din transmisii video electronice.

În plus, campania de informare a ANAF se derulează și prin intermediul canalelor de comunicare electronică, cum ar fi un canal oficial de YouTube, materialele video publicate înregistrând peste 4.800 de ore de vizionare, dar și o pagină de Facebook cu peste 73.000 de urmăritori. De asemenea, până în prezent, au fost publicate pe site-ul instituției diferite ghiduri de îndrumare a contribuabililor, pentru a crește gradul de conformare voluntară. 

În concluzie, pentru atingerea obiectivelor strategice stabilite până la finalul anului 2024, autoritatea fiscală acționează, pe de o parte, prin campanii de informare a contribuabililor cu scopul de a stimula conformarea voluntară și, pe de altă parte, prin intensificarea activității de control fiscal pentru a reduce evaziunea fiscală și, implicit, pentru a majora veniturile la bugetul de stat.

În același timp, părțile implicate se așteaptă ca, odată cu implementarea completă a soluțiilor digitale de raportare, tot mai multe controale să se deruleze la distanță, finalitatea acestor demersuri urmând a se concretiza în eficientizarea activității de control atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile fiscale. Rămâne de văzut care este orizontul de timp în care această abordare va deveni predominantă. 

Accelerarea transformării digitale în sectorul serviciilor financiare din regiunea Asia-Pacific

0

 

Regiunea Asia-Pacific continuă să deschidă tot mai multe oportunități de dezvoltare a industriei financiare. Un raport McKinsey privind viitorul serviciilor financiare din Asia descrie regiunea ca fiind „motorul de creștere a consumului mondial”, estimând că această regiune are o oportunitate de creștere a consumului de aproximativ 10 trilioane de dolari în următorul deceniu.

De asemenea, cel mai recent raport EY Global FinTech Adoption Index, care a chestionat 27.000 de consumatori activi din punct de vedere digital din 27 de piețe, a arătat că Asia este lider mondial în ceea ce privește adoptarea FinTech.   

Digitalizarea serviciilor financiare
în regiunea Asia-Pacific, bazată pe sustenabilitate 

Există o nevoie actuală a băncilor de a deveni digitale pentru a oferi servicii mai bune, pentru a răspunde cererilor tot mai crescute și pentru a concura pe o piață din ce în ce mai competitivă. Însă, pentru a atinge acest obiectiv, băncile trebuie să aibă la dispoziție tehnologii inovatoare, care să le permită o mai bună putere de calcul, eficiență energetică și, în mod esențial, capacitatea de a valorifica inteligent datele.

Tehnologia, mai ales conectivitatea și datele, continuă să reprezinte motorul de dezvoltare a industriei financiare”, a spus Jason Cao, Chief Executive Officer al Huawei Global Digital Finance. 

Sustenabilitatea este, de asemenea, unul dintre criteriile pe care organizațiile trebuie să le ia în considerare pe măsură ce implementează soluții tehnologice de viitor. Ecologia este legată în mod direct de eficiența operațiunilor, iar tranziția digitală joacă un rol foarte important în acest sens. 

Huawei a semnat recent un Memorandum de Înțelegere cu banca singaporeză Oversea-Chinese Banking Corporation (OCBC) pentru „sucursale și clădiri verzi” prin care Huawei va contribui la facilitarea utilizării tehnologiei Smart Internet of Things (IoT). Huawei va colabora, de asemenea, cu OCBC în ceea ce privește dezvoltarea durabilă a operațiunilor băncii, pentru a reduce emisiile de carbon prin furnizarea de soluții inovatoare care se integrează cu dispozitivele inteligente IoT din sucursalele băncii.

Un alt exemplu este Kasikorn Business Technology Group (KBTG), ce a încheiat un parteneriat cu Huawei pentru soluția OceanStor Dorado 8000 V6, precum și FlashLink®,un algoritm inteligent conceput exclusiv pentru mediile flash, pentru a putea oferi performanțe stabile clienților, simplificând în același timp operarea și întreținerea (O&M) și reducând costurile IT.

Government Savings Bank (GSB) din Thailanda s-a asociat cu Huawei pentru conectarea unei infrastructuri de rețea în sucursalele mari și mici, astfel încât să asigure o funcționare optimă și un nivel ridicat al calității serviciilor oferite. GSB a folosit soluția SD-WAN de la Huawei pentru a crea o rețea puternică bazată pe cloud, care să răspundă noilor cerințe și obiectivelor viitoare de extindere a activității băncii.

Așadar, accelerarea transformării digitale, bazată pe soluții tehnologice inovatoare și principii de sustenabilitate, va aduce beneficii pentru numeroase instituții financiare din regiunea Asia-Pacific, ce își vor optimiza activitatea și vor putea oferi servicii mai bune tuturor clienților. Mai multe informații despre soluțiile Huawei Intelligent Finance sunt disponibile aici.

STUDIU OLX: Cu cât s-a scumpit un weekend la Mamaia și unde mai poți să călătorești în România pentru sub 100 de euro

0

Liderul pieței locale de anunțuri generaliste, OLX a raportat date despre cele mai avantajoase destinații de vacanță pentru vara anului 2022. Studiul analizează evoluția prețurilor la cazări pe teritoriul României în perioada 1.07 – 17.08.2022 în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Datele OLX arată că cea mai avantajoasă destinație de pe litoralul românesc este Mangalia cu o medie de preț de 500 de lei/noapte, stațiunea Mamaia înregistrând cele mai mari creșteri de pe litoralul românesc, cu un preț mediu de 2,964 de lei/pachet de weekend.

 

Potrivit datelor OLX, top 3 cele mai ieftine orașe din țară în perioada 01.07. – 17.08.2022 sunt Mangalia (500 RON), Pitești (500 RON) și Tomești (500 RON). Comparativ cu anul 2021, cea mai mare scădere în 2022 pentru perioada de concedii este în Pitești (scădere de 500% față de 2021), urmat de București (scădere de 114% față de 2021) și Năvodari (scădere de 48% față de 2021). În același timp, cea mai mare creștere a prețului mediu pentru 2022 este în Micești (creștere de 426% față de 2021), urmată de Mamaia (creștere de 317% față de 2021) și Constanța (creștere de 84% față de 2021).

Alte locații de agrement avantajoase de pe litoralul românesc înregistrează prețuri medii de 666 lei/noapte pentru Saturn sau 700 lei/noapte în Mamaia-Sat, cu o scădere de 16% a prețurilor față de anul trecut. 

În același timp, Constanța înregistrează o creștere de 84% a prețurilor medii cu 968 lei/noapte în 2022, iar stațiunea Olimp a oferit cazări cu 2000 lei/pachet de weekend în medie – reprezentând o creștere de 39%, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. 

„După ridicarea relativă a restricțiilor, Românii au vrut să călătorească mai mult. Datele OLX ne arată că, deși prețul pentru destinațiile populare de vacanță din țară a crescut în acord cu scumpirile generate de contextul economic internațional, există și scăderi drastice și neașteptate. Vedem o scădere de peste 300% în ceea ce privește prețurile pentru unitățile de cazare din București, dar și scăderi pentru unitățile de cazare din Năvodari”, declară Andreea Stoican-Popescu, PR & Campaign Manager OLX Romania, Bulgaria, Portugalia.

Utilizatorii platformei folosesc filtrarea după preț ca factor fundamental în alegerea unei oferte de vacanță în diferite părți ale țării.

Magazinul online Froopt a intrat în portofoliul de investiții Netopia Ventures

0

Magazinul online Froopt de fructe și legume ecologice a intrat în portofoliul fondului de investiții Netopia Ventures, parte a grupului de firme Netopia.  Netopia Ventures are ca misiune să sprijine antreprenorii care vor să își dezvolte propriile business-uri, prin finanțare, precum și prin sesiuni de mentorat. 

Ioana Pantelimon, Froopt: „Una dintre cele mai importante direcții strategice atunci când vorbim de activitatea Froopt este sustenabilitatea. Promovăm agricultura ecologică, benefică în primul rând pentru mediu și care contribuie la menținerea ecosistemului pământului. De asemenea, prin lanțul scurt de aprovizionare pe care îl oferă Froopt, micii fermieri cu care colaborăm pentru furnizarea produselor se pot dezvolta organic, alături de noi. Faptul că am intrat în portofoliul de investiții NETOPIA Ventures ne va facilita extinderea și creșterea business-ului, menținându-ne strategia de sustenabilitate, și implicit a colaboratorilor și furnizorilor noștri de fructe și legume.”

Felix Crișan (foto), cofounder Netopia Ventures: „Abordarea Netopia Ventures este una atipică acestei piețe. Spre deosebire de alte fonduri de investiții, pe noi ne interesează mai mult ideea și mai ales dorința de a construi. Așadar investim în proiecte în care credem, în startup-uri care arată că prin viziunea lor pot oferi o inovație, fie că este tehnologică sau pe masă. Froopt este o companie care pune accentul pe sustenabilitate, susține producătorii locali, iar prin spiritul antreprenorial oferă posibilitatea consumatorilor finali să aibă acces simplu și rapid la o hrană sănătoasă.”

Froopt reamintește că „a fost lansat în mai 2021 și a încheiat anul trecut, după șase luni de activitate, cu o cifră de afaceri de 140.000 de euro. Pentru anul în curs, compania estimează venituri în valoare de peste 500.000 de euro. 

Obiectivul pe care Froopt și-l propune este să adune în jurul său mici fermieri români care produc responsabil și sustenabil și împreună cu aceștia să le ofere clienților care apelează la serviciile sale posibilitatea de a-și achiziționa produse alimentare sănătoase, din surse controlabile. 

Prin flota proprie, compania pune la dispoziția clienților săi livrarea a doua zi de la efectuarea comenzii. Astfel, legumele, fructele, sau lactatele, sunt transportate în București și Ilfov cu vehicule ce au încorporat tehnologie pentru a controla temperatura din timpul transportului. Pentru livrarea în țară, Froopt folosește curieratul rapid, iar coletele sunt transportate în temperatură controlată pasiv. 

Froopt oferă clienților săi una dintre cele mai mari game de legume și fructe bio vândute online. În prezent și-au extins gama cu noi produse complet ecologice, precum:  lactate, conserve de legume și fructe, sucuri naturale și produse de băcănie. Totodată, compania are în plan extinderea sortimentelor  și către produse din carne. 

Potrivit datelor Froopt, coșul mediu de cumpărături este în valoare de circa 215 lei pe comandă. De asemenea, 44% dintre clienți comandă cu recurență de două sau trei ori în fiecare lună. Cei mai mulți dintre aceștia sunt familii tinere cu copii, care își doresc o alimentație sănătoasă și sunt preocupați de calitatea hranei pe care o consumă. 

Printre companiile în care Netopia Ventures a investit până în prezent se numără: Milluu – o soluție complet digitală dedicată închirierii rezidențiale, ce conectează direct proprietarii de apartamente și chiriași, MOCAPP – platformă digitală pentru managementul campaniilor cu influenceri, SupplyBlockchain – soluție bazată pe blockchain, care permite urmărirea produselor de-a lungul lanțurilor de producție și distribuție, Soundfeed – o platformă de management al contractelor de licențiere de muzică sau Oveit, cu al lor proiect Streams.live – un marketplace video pentru magazinele online”.

Comisia Europeană –schemă de ajutor românească de 1,5 miliarde de euro pentru întreprinderile mari consumatoare de energie

0

Comisia Europeană aprobă o schemă de ajutoare a României în valoare de 1,5 miliarde EUR menită să compenseze costurile indirecte ale emisiilor suportate de întreprinderile mari consumatoare de energie.

Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă de ajutoare a României menită să acorde o compensație parțială întreprinderilor mari consumatoare de energie confruntate cu o creștere a prețurilor la energie electrică ce rezultă din costurile indirecte ale emisiilor în cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii („ETS”).

Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Această schemă în valoare de 1,5 miliarde EUR sprijină obiectivul României de a reduce riscul de relocare a emisiilor de dioxid de carbon pentru industriile sale mari consumatoare de energie. În același timp, stimulentele pentru o decarbonizare eficientă din punctul de vedere al costurilor a economiei sale vor fi menținute, în conformitate cu obiectivele Pactului verde, iar denaturările nejustificate ale concurenței vor fi limitate.

Măsura adoptată de România

Schema notificată de România, cu un buget total estimat de 1,5 miliarde EUR, va acoperi o parte din prețurile mai ridicate la energie electrică rezultate din impactul prețurilor carbonului asupra costurilor de producere a energiei electrice (așa-numitele „costuri indirecte ale emisiilor”) suportate în perioada 2021-2030. Măsura de sprijin vizează reducerea riscului de „relocare a emisiilor de dioxid de carbon”, situație în care întreprinderile își mută producția în țări din afara UE cu politici mai puțin ambițioase privind clima, ceea ce duce la sporirea emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel mondial.

De această măsură vor beneficia întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectoarele expuse riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon enumerate în anexa I la Orientările privind anumite măsuri de ajutor de stat acordate în contextul sistemului de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră după 2021 („Orientările privind ajutoarele de stat acordate în cadrul ETS”). Aceste sectoare se confruntă cu costuri semnificative ale energiei electrice și sunt expuse în mod deosebit concurenței internaționale.

Compensația va fi acordată întreprinderilor eligibile sub forma unei rambursări parțiale a costurilor indirecte ale emisiilor suportate în anul precedent, plata finală urmând să fie efectuată în 2031. Valoarea maximă a ajutorului va fi egală cu 75 % din costurile indirecte ale emisiilor suportate. Valoarea ajutorului se calculează pe baza valorilor de referință privind eficiența consumului de energie electrică, care asigură faptul că beneficiarii sunt încurajați să economisească energie.

Pentru a putea beneficia de compensație, beneficiarii trebuie fie (i) să pună în aplicare anumite recomandări formulate în urma auditului energetic, (ii) să acopere cel puțin 30 % din consumul lor de energie electrică din surse care nu produc emisii de dioxid de carbon (prin instalații de producere a energiei din surse regenerabile de la fața locului sau din aproprierea sitului, prin contracte de achiziție de energie electrică fără emisii de dioxid de carbon sau prin garanții de origine), fie (iii) să investească cel puțin 50 % din valoarea ajutorului în proiecte care conduc la reduceri substanțiale ale emisiilor de gaze cu efect de seră ale instalațiilor lor. Beneficiarii vor trebui să respecte una dintre aceste obligații în termen de trei ani de la acordarea ajutorului.

România a notificat, de asemenea, o modificare a unei scheme anterioare de compensare parțială a întreprinderilor mari consumatoare de energie pentru creșterea prețurilor energiei electrice rezultate din costurile indirecte ale emisiilor suportate în perioada 2019-2020. Schema anterioară a fost aprobată de Comisie în mai 2020. Prin această modificare, România prelungește până în 2022 termenul pentru plata ajutoarelor pentru anul 2020, având în vedere întârzierea plăților din cauza unei rate de îmbolnăvire excepțional de ridicate în contextul pandemiei de coronavirus.

 

Comisia a evaluat măsura în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat și, în special, cu Orientările privind ajutoarele de stat acordate în cadrul ETS.

Comisia a constatat că schema este necesară și adecvată pentru a sprijini întreprinderile mari consumatoare de energie să facă față creșterii prețurilor la energie electrică și pentru a evita ca întreprinderile să se mute în țări din afara UE cu politici climatice mai puțin ambițioase, ceea ce duce la o creștere a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel mondial. În plus, Comisia a constatat că schema respectă cerințele privind auditurile energetice și sistemele de gestionare prevăzute în Orientările privind ajutoarele de stat acordate în cadrul ETS. Prin urmare, aceasta sprijină obiectivele UE în materie de climă și mediu și obiectivele stabilite în Pactul verde european. În plus, Comisia a concluzionat că ajutorul acordat este limitat la minimul necesar și nu va avea efecte negative nejustificate asupra concurenței și a schimburilor comerciale din UE. Având în vedere aceste considerente, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

În plus, Comisia a constatat că, pe baza circumstanțelor excepționale invocate de România, modificarea schemei anterioare nu modifică evaluarea compatibilității măsurii, aprobată în mai 2020, cu normele UE privind ajutoarele de stat. Având în vedere aceste considerente, Comisia a aprobat modificarea schemei de ajutoare a României în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

 

Pactul verde european, prezentat de Comisie la 11 decembrie 2019, stabilește obiectivul ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. EU ETS este una dintre componentele esențiale ale politicii UE de combatere a schimbărilor climatice, reprezentând instrumentul său cheie pentru reducerea într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor a emisiilor de gaze cu efect de seră. La 30 iunie 2021, Parlamentul European și Consiliul au adoptat Legea europeană a climei aprobând obiectivul obligatoriu de reducere a emisiilor cu cel puțin 55 % până în 2030, în comparație cu nivelurile din 1990.

La 21 septembrie 2020, Comisia a adoptat Orientările revizuite privind ajutoarele de stat acordate în cadrul ETS în contextul sistemului de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră după 2021, ca parte a modernizării tuturor instrumentelor de prevenire a relocării emisiilor de dioxid de carbon legate de EU ETS, cum ar fi alocarea cu titlu gratuit a certificatelor de emisii de CO2. Orientările revizuite privind ajutoarele de stat acordate în cadrul ETS au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2021, odată cu începerea noii perioade de comercializare a EU ETS. Acestea se vor aplica până în 2030, cu o actualizare intermediară a anumitor elemente prevăzută pentru 2025.

Versiunea neconfidențială a deciziei de astăzi va fi publicată cu numărul de caz SA.102431 (în Registrul ajutoarelor de stat) pe site-ul web al DG Concurență. Buletinul informativ electronic Competition Weekly e-News conține lista deciziilor referitoare la ajutoare de stat publicate recent pe internet și în Jurnalul Oficial.

Gabriel Biriș: Creșterea economică de 5,8% este cât se poate de reală, dar….

0

Gabriel Biriș, co-fondator Casa de avocatură Biriș-Goran și fost secretar de stat în Ministerul de Finanțe spune într-un interviu exclusiv pentru FoodBiz despre cât de reală este creșterea economică a României de 5,8%.

„Creșterea economică de 5,8% este cât se poate de reală. Trebuie însă să avem grijă să nu ne îmbătăm cu apă rece pentru că o componentă foarte importantă a PIB-ului este consumul intern. Consumul intern a continuat să crească după creșterile susținute din perioadele anterioare, alimentate din mai multe surse: din creșteri de salarii, angajări la buget cu salarii foarte mari, creșterii de pensii și pensii speciale și de un credit, relativ încă, disponibil. Dar trebuie să ne uităm și la celelalte componente unde rezultatul nu este atât de pozitiv. ”

https://www.youtube.com/watch?v=4DuXPU0XhRs

„Creșterea economică este reală, este un motiv de bucurie dar trebuie să o privim cu multă prudență. Pentru că în spatele creșterii economice se ascund niște riscuri care provin din deficitul bugetar și deficitul balanței comerciale. Consumăm mai mult decât producem și cheltuim mult mai mult decât avem.”

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Sistem de control inteligent al rețelei de distribuție a energiei electrice

0

Compania de tehnologie Trencadis, specializată în dezvoltarea și implementarea de soluții software complexe pentru sectorul guvernamental și cel de business, anunță că „va începe implementarea pentru compania Delgaz Grid a unui sistem de control inteligent al rețelei de distribuție de energie electrică în județul Suceava. Circa 10.558 de utilizatori din zona deservită vor beneficia de creșterea calității serviciului de distribuție electrică. 

Proiectul, cu o valoare totală de 12,15 milioane de lei fără TVA, are ca obiective reducerea timpului de livrare a proiectelor prin faptul că sunt disponibile instrumente tehnice care permit implementarea schimburilor de date între sisteme doar prin customizare și nu dezvoltare (programare) și reducerea costurilor investițiilor prin utilizarea legăturilor existente între aplicații, prin faptul că se pot utiliza protocoale multiple de comunicații fără a fi necesare dezvoltări.

De asemenea, proiectul va genera un răspuns rapid la schimbări de reglementare prin faptul că datele se pot extrage cu ușurință într-un punct unic de integrare prin crearea oportunității de consolidare a sistemelor de raportare din companie”.

Emilia Jeleriu (foto), Director Sales, Solutions Design and BID, Trencadis: „Echipa noastră a mai implementat o serie de proiecte mari ce au avut în componență module de integrare și interoperabilitate pentru instituții precum Consiliul Concurenței, Registrul Comerțului și Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei. Acesta este primul proiect Trencadis care are ca scop strict componenta de integrare, unul extrem de important pentru Autoritatea Contractantă și cetățeni. Experiența, know-how-ul echipei și determinarea vor asigura o bună comunicare și colaborare cu toți factorii implicați pentru ne atinge obiectivele și rezultatele propuse.” 

Trencadis subliniază că între obiectivele proiectului de integrare realizat pentru Delgaz Grid se numără „posibilitatea securizării schimbului de date în interiorul companiei, precum și cu partenerii prin implementarea standardelor de securitate actuale, și asigurarea serviciilor de Single Sign On și reducerea timpului de acces la sisteme diferite în cadrul companiei.

De asemenea, proiectul, realizat de Trencadis împreună cu firma Power Net Consulting, va face posibilă implementarea de aplicații colaborative cu partenerii și prestatorii de servicii, livrarea rapidă a datelor specifice către operatorul de sistem de transport și furnizorii de energie, și facilitarea anunțării proactive sau reactive a clienților prin intermediul SMS, e-mail, portal, privind întreruperile planificate și neplanificate.

Pentru autoritatea contractantă și pentru cetățeni sunt importante, de asemenea, reducerea erorilor în procesul de schimb de date între aplicații și monitorizarea schimbului de date între sisteme, plus, eficientizarea utilizării resurselor prin uniformizare și standardizare pentru schimbul de date”.

Trencadis este definită ca „o inițiativă cu ADN 100% antreprenorial, lansată și dezvoltată în România, companie de tehnologie specializată în soluții de dezvoltare software pentru mediul guvernamental și cel de business. Cu o cifră de afaceri de peste 20 milioane de euro, Trencadis inovează sectorul public prin adaptarea continuă la cele mai recente evoluții în tehnologie, proiectare și comunicare, pentru a sprijini consolidarea acestuia și a spori capacitatea de a răspunde cerințelor și nevoilor societății”.

Delgaz Grid este caracterizată ca „o companie a grupului E.ON România, distribuitor integrat de energie electrică și gaze naturale din România.  Compania operează o reţea de gaze naturale cu lungimea de peste 24.000 km, respectiv o reţea de electricitate de peste 83.000 km. Acestea deservesc, în total, circa 3 milioane de clienţi şi acoperă judeţele din partea de Nord a României (Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Timiș, Arad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Mureș, Sibiu, Alba, Harghita, Iași, Botoșani, Vaslui, Suceava, Neamț, Bacău)”.

 

Cargus, chiriaș nou în Constanța Business Park

0

Compania de curierat Cargus este un nou chiriaș în Constanța Business Park, unul dintre cele mai mari parcuri de business din sud-estul Europei, dezvoltat de Globalworth și Global Vision. Cargus își va desfășura operațiunile într-o unitate de tip ambient, de clasa A, cu o suprafață de 2.800 mp, ce include și un spațiu de birouri de 250 mp.

Olivier Van Houtte

Olivier Van Houtte, CEO Cargus: „Creșterea continuă a pieței de e-Commerce și nevoia comercianților de servicii de curierat de calitate, eficiente și rapide au stat la baza deciziei de a investi în relocarea activității de procesare din Constanța într-un depozit mai mare, mai modern, cu o capacitate dublă de procesare. Mă bucur că am găsit în Global Vision și Globalworth parteneri puternici și sunt convins că noul depozit din spațiul Constanța Business Park va fi un standard pentru piața de curierat și logistică din județ.” 



Mihai Zaharia,

Mihai Zaharia, director de investiții Globalworth România și director piețe de capital Globalworth Group: „Cargus este una dintre cele mai puternice companii care oferă soluții de curierat business-urilor în continuă dezvoltare. Ne bucurăm să inițiem această colaborare în Constanța Business Park și să le putem oferi spațiile de care au nevoie pentru a deservi, la rândul lor, comunitățile de business din sud-estul României. Le mulțumim pentru încredere și suntem convinși că acest parteneriat va ajuta la dezvoltarea serviciilor oferite de companie în cel mai urbanizat județ din țară și întărirea poziției printre liderii din piața de curierat din România.” 

Sorin Preda, CEO & Founder Global Vision: „Suntem onorați de această nouă colaborare și ne bucurăm să creștem comunitatea de afaceri din Constanța Business Park. Cred că pe termen mediu și lung putem contribui împreună cu partenerii noștri la transformarea regiunii Constanța într-un important hub regional de business. Proiectul pe care îl dezvoltăm la Constanța reprezintă o investiție amplă, parcul având o suprafață de dezvoltare estimată la aproximativ 500.000 de mp, cu funcțiuni multiple, unde acomodăm deja o varietate de sectoare de activitate, de la curierat, logistică, până la producție și industrie ușoară. Cererea pentru aceste spații este în creștere, fie că vorbim de spații în unități cu mai mulți chiriași sau de unități individuale personalizate, unul dintre motive fiind tendința companiilor de a-și eficientiza operațiunile lanțurilor de aprovizionare și producție.” 

Cargus accentuează că „a ales relocarea depozitului în Constanța Business Park datorită poziției strategice a parcului și a unei bune conectivități cu zone importante din țară. Pe lângă funcțiunile moderne, parcul oferă acces la infrastructura de transport rutier, feroviar, aerian și maritim. Zona Dobrogei, respectiv Constanța, reprezintă o regiune cu importanță strategică și un volum mare de livrări pentru compania de curierat. 

În noul depozit, Cargus va procesa un volum mai mare de colete, răspunzând astfel creșterii pieței de e-Commerce și nevoilor comercianților din județul Constanța de servicii de curierat de calitate. Astfel, capacitatea de procesare a noului depozit va ajunge la 15.000 de colete pe zi, dublu față de cât este în prezent în depozitul actual. Depozitul va procesa colete atât pentru serviciile de livrare la adresă, cât și pentru cele cu livrare în rețeaua de puncte SHIP & GO, care numără în prezent peste 700 de locații.

În spațiul din Constanța Business Park, Cargus va implementa o nouă linie de sortare a coletelor și va beneficia de echipamente moderne de cântărire automată. Activitatea noului depozit va începe la finalul acestui an. 

Spatiul închiriat de Cargus se află în cea de-a doua unitate dezvoltată în Constanța Business Park, gradul de ocupare al acestei unități fiind de circa 80%. 

Constanța Business Park, proiect cu funcțiuni multiple dezvoltat de Globalworth și Global Vision acomodează în cele două clădiri existente companii precum Pepsi, Maspex, Mobexpert, DHL, Maracana, Lem’s. Printre chiriași se numără și companii care au ales sa își deschidă linii de producție, facilitățile parcului fiind dedicate și industriei ușoare. 

Constanța Business Park dispune de 40.000 mp în cele două unități livrate, iar construcția celei de-a treia clădiri va începe în curând, pe fondul unei creșteri a cererii de spații logistice și industriale. Amplasat pe o suprafață totală de 100 de hectare, parcul va avea un total de 8 unități cu specific logistic și industrial, iar planurile de dezvoltare includ și implementarea unui nod intermodal”.

Cargus are o experiență de peste 30 de ani și este caracterizată ca „prima companie de curierat de pe piața românească. În prezent, compania numără peste 5.000 de angajați și colaboratori, oferă servicii de curierat cu livrare la adresă, dar și printr-o rețea națională de sute de locații SHIP & GO, unde clienții pot ridica sau trimite pachete, deține 5 centre naționale de sortare, 51 de centre operaționale și o echipă de peste 2.500 de curieri care efectuează peste 50 de milioane de livrări pe an.

La începutul anului 2019, Cargus a fost preluat de Mid Europa Partners Investment Fund, unul dintre cei mai activi investitori din România. Cargus a înregistrat o creștere cu 20% a volumului vânzărilor în 2020. Pentru mai multe detalii, vizitați website-ul Cargus și pagina de Facebook Cargus”.

Globalworth este „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listata la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de aproape 200 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3.2 miliarde de euro, la 30 Iunie 2022. Aproximativ 96,3% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 660 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Oradea, Arad, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice”.

Cercetări de ultimă oră pentru sustenabilitate în construcții

0

Cercetarea la nivel de excelență în domeniul construcțiilor reprezintă esența evenimentului de profil ce reunește a XXII-a ediţie a conferinţei de cercetare în construcţii, economia construcţiilor, arhitectură, urbanism şi dezvoltare teritorială cu tema „Excelența în cercetările aplicative privind sustenabilitatea în construcții”, organizat de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Construcții, Urbanism și Dezvoltare Teritorială Durabilă URBAN-INCERC în perioada 27-28 octombrie 2022, precum și conferinţa aniversară la 60 de ani de existență a Sucursalei Cluj-Napoca a INCD URBAN-INCERC, în organizarea acesteia.

Vor fi prezentate cele mai noi cercetări din domeniul construcţiilor, economiei construcţiilor, arhitecturii, urbanismului şi dezvoltării teritoriale, prin reliefarea celor din cadrul Sucursalei INCD URBAN-INCERC Cluj-Napoca. Sunt programate o conferinţă ştiinţifică de comunicări realizate de cercetători ai INCD URBAN-INCERC, o sesiune de postere şi ateliere de prezentare şi dezbatere a rezultatelor unor proiecte de cercetare ale INCD URBAN-INCERC, precum și o conferinţă festivă dedicată celebrării a 60 de ani ai Sucursalei INCD URBAN-INCERC Cluj-Napoca, întregite cu o vizită tehnică.

Partener principal academic este Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, partener academic este Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, parteneri sunt Con-A Sibiu şi ASA ConsolisTurda.

Înregistrările pentru prezentările de comunicări trebuie să se facă până la data de 14 octombrie 2022. Organizatorii subliniază că „programul, ce va fi comunicat până pe 21 octombrie 2022, se întocmeşte exclusiv pe baza înscrierilor”.

Apelul de participare: