Barometru Frames & Hygienium. A fost sau n-a fost? Ce cred românii despre pandemia COVID, la o lună de la ridicarea restricțiilor

0

6 din 10 români au devenit mult mai atenți la starea de sănătate, ca efect al pandemiei COVID-19. Iau mai în serios problemele medicale, încearcă să mănânce mai sănătos și sunt mult mai atenți la igienă. Este principala concluzie a unui barometru de opinie realizat de Frames la comanda Grande Gloria Production, producătorul gamei de dezinfectați Hygienium.


Privind în urmă la cei doi ani de pandemie, 73% dintre cele 1241 de persoane chestionate spun că pandemia a fost cea mai grea perioadă prin care au trecut în viața lor.  67% dintre respondenți au contactat virusul COVID, iar 56% s-au vaccinat.

Întrebați care au fost cele mai mari provocări generate de pandemie, cele mai multe răspunsuri au vizat teama de a-și pierde viața în urma unor forme grave de boală (89%), restricțiile de circulație (81%), problemele de la serviciu (61%) și lipsa interacțiunii cu familia și prietenii (48%).

A fost sau n-a fost o boală reală? 74% dintre cei chestionați afirmă că virusul a existat, altfel spus că pandemia a fost o realitate. Numai 11% consideră că pandemia a fost inventată, iar restul au evitat să răspundă.

Interesant este că 67% dintre cei chestionați consideră că măsurile luate au fost exagerate. Numai 23% consideră că deciziile ce au vizat pandemia au fost normale, iar restul au evitat să răspundă.

Întrebați care au fost lucrurile care i-au deranjat în perioada de pandemie, cei mai mulți dintre respondenți (78%) au reclamat comunicarea deficitară a autorităților, 61% n-au înțeles restricțiile de circulație,  iar 53% s-au declarat revoltați de restricțiile din magazine.

„Comunicarea deficitară a autorităților și măsurile cel puține ieșite din comun apărute în timpul pandemiei, de la scoaterea TAB-urilor și soldaților înarmați pe străzi la intonarea imnului național printre blocuri au rămas în memoria românilor, fiind remarcate în comentariile la acest barometru. La capitolul pozitiv, radiografia pandemiei indică asigurarea vaccinurilor și activitatea personalului medical, remarcată de 81% respectiv 74% dintre cei chestionați”, arată concluziile barometrului.

Românii, mai atenți la sănătate ca oricând

Un alt aspect pozitiv reieșit din barometrul  Frames & Hyigienium este faptul că, pentru 62% dintre români, starea de sănătate a devenit o preocupare mai importantă ca oricând.

Dincolo de purtarea obligatorie a măștii de protecție, 81% dintre cei chestionați au devenit mai atenți la igienă, principala preocupare fiind spălatul pe mâini de cel puțin 2 ori pe zi, menționată de majoritatea respondenților.

Folosirea dezinfectaților s-a aflat, de asemenea, în prim-plan, alături de o preocupare mult mai mare pentru curățenia locuinței sau a spațiului de lucru.

„Spălatul mai des pe mâini, folosirea gelurilor dezinfectante, focusul tot mai mare pe curățenie în casă prin soluții antibacteriene se află printre lucrurile pozitive pe care le-am câștigat din această pandemie.
Iar faptul că 78% dintre respondenți continuă să le folosească chiar și după ridicarea restricțiilor indică, practic, că avem un comportament de consum bine definit, cu efecte directe în protejarea stării de sănătate a populației. E principalul câștig al ultimilor ani”, a declarat Georgiana Mocanu, director executiv Grande Gloria Production, producătorul brandului Hygienium.




Barometrul de opinie a fost realizat în perioada 28 martie – 4 aprilie 2022, online și prin telefon, pe un eșantion de 1241 persoane, cu vârste cuprinse între 21 și 70 de ani, reprezentativ din punct de vedere geografic, la nivel național.

Principalele atribute ale focus-group-ului: persoane active, angajați, manageri, antreprenori, cu studii medii (43%) și superioare (57%), participanți activi la viața socială.

Hygienium este unul dintre cele mai cunoscute branduri dezvoltate, în România, de către Grande Gloria Production.

Produsele pentru igienă, protecție, curățare și dezinfectare dezvoltate de Hygienium, autorizate de Ministerul Sănătății, se regăsesc în diverse sectoare precum HoReCa, medical, farmaceutic, comerț (centre comerciale), producție etc.

Calitatea produselor Hygienium este recunoscută inclusiv la nivel international, produsele de siguranță sanitară dezvoltate la Galați fiind exportate în peste 25 de țări din întreaga lume, precum China, Marea Britanie, Turcia, Italia, Franța sau Germania.

Românii vor aloca în medie 533 de lei pentru masa de Paște și majoritatea vor petrece Sărbătorile acasă

0

Se apropie una dintre cele mai importante sărbători creștin-ortodoxe – Paștele, sărbătorit de 99% dintre persoanele din mediul urban cu acces la internet. 7 din 10 români vor petrece sărbătorile de Paște în propria casă, alături de familia restrânsă, în timp ce 13% vor petrece alături de rude, în propria casa, 13% acasă la alte rude sau în vizite scurte la familie. 6% dintre români vor celebra Paștele în vizite la prieteni, 3% vor opta pentru un concediu în străinătate, 2% vor merge la munte si 2% la mare, o arată cel mai nou studiu iSense Solutions.

Cele mai importante tradiții pascale pentru românii din mediul urban sunt sărbătorirea Paștelui alături de familie și apropiați (34%), urmat de vopsirea ouălor roșii (20%) și participarea la slujba de Înviere (17%). Mai puțin de 1 din 10 români spun că tradiția care contează cel mai mult pentru ei este momentul Învierii și cântarea specifică de Înviere (9%), urarea tradițională „Hristos a Înviat!” (8%), participarea la denii (5%), pasca (3%) sau respectarea postului Paștelui (2%).

Când vorbim despre masa tradițională de Paște, datele arată că pentru 8 din 10 români din mediul urban ouăle roșii/vopsite nu vor lipsi de pe masa de Paște. Alături de ele, 52% dintre români vor pune pe masă și cozonac, iar 32% vor consuma și sarmale. Pasca, salata de bouef și fripturile de porc și pui vor fi consumate de 27%, 30%, respectiv 26% dintre români, pe când friptura și drobul de miel de 20%. Ciorba de miel este cel mai puțin popular fel de mâncare tradițional ce va fi consumat de Paște, urmând ca doar 8% dintre românii din mediul urban să aibă acest preparat pe masă în ziua de Paște. Atunci când vine vorba despre pască și cozonaci, 39% afirmă că prepară în casă pasca, iar 38% prepară în casă cozonacii. 22% preferă să comande cozonaci, iar 12% comandă pască. 19% vor avea aceste alimente preparate de către rude sau familie, iar 10% nu vor cumpăra sau prepara deloc aceste două preparate.

Suma medie pe care românii din mediul urban utilizatori de internet au de gând să o cheltuiască pentru produsele alimentare și băuturile de pe masa de Paște este de 533 lei.

45% declară că bugetul alocat va fi la fel ca cel de anul trecut, 17% vor aloca un buget mai mare decât în 2021, în timp ce 37% vor cheltui o sumă mai mică decât în anul precedent. Cea mai mare parte a bugetului, aproximativ 298 lei*, va fi alocată alimentelor de bază, urmată de cadouri (114 lei*), vacanțe sau călătorii (98 lei*) și articole vestimentare (77 lei*). (*Sumele medii sunt calculate din toată populația, indiferent dacă achiziționează sau nu categoria de produse/servicii respectivă).

Iepurașul de Paște este sărbătorit de către o parte importantă dintre românii din mediul urban, astfel că 43% dintre aceștia au în plan achiziționarea cadourilor pentru apropiați. Bugetul mediu alocat cadourilor de Paște de către aceștia este de 424 lei, iar cele mai oferite cadouri sunt articolele de îmbrăcăminte sau încălțăminte (40%), produsele de casă și cosmeticele (37%), jucăriile (33%), cărțile (23%), banii (19%), băuturile alcoolice (18%), articolele pentru hobby-uri (10%), bijuteriile (8%) și electronicele sau electrocasnicele (8%), dar și dulciuri (3%). Principala sursă de achiziție pentru cadourile de Paște sunt hypermarket-urile și supermarket-urile (53%), apoi magazinele online (49%), mall-urile (44%) si magazinele stradale (15%).

3% dintre romani vor petrece sărbătorile de Paște peste hotare. Cele mai populare destinații pentru vacanța sunt Italia, fiind preferată de 31% dintre cei care vor călători cu ocazia sărbătorilor pascale, urmată de Spania și Franța, care vor atrage 19% dintre turiști. Apoi Germania și Bulgaria (alese de 15% dintre cei care vor călători de Paște), urmate de Țările Nordice (Finlanda, Norvegia, Danemarca) și Ungaria, cu 12%. Anglia, Croația și Elveția vor atrage 8% dintre cei ce vor face Paștele peste hotare, iar Austria și Statele Unite ale Americii de 4%.

41% dintre românii din mediul urban vor dona de sărbătorile pascale către orfelinate, aziluri de bătrâni sau cazuri sociale. 15% dintre români vor dona bani, în medie 176 lei, iar 26% vor dona lucruri. 



Datele prezentate fac parte din studiul săptămânal iSense Solutions Omnibus, cercetare reprezentativă pentru populația utilizatoare de Internet din mediul urban, desfășurat în perioada 15-18 aprilie 2022. Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 1009 de respondenți, marja maximă de eroare +/- 3.09%, la un nivel de încredere de 95%.  

ASF: Piața de capital va avea o nouă dimensiune după adoptarea Legii privind reducerea impozitului pentru investitorii la bursă

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară salută adoptarea de către Parlamentul României a Legii privind reducerea impozitului pentru investitorii de pe piața de capital.

Această  nouă lege oferă o perspectivă diferită în ceea ce privește dezvoltarea pieței de capital autohtone, având în vedere că simplifică aspecte de ordin fiscal ce puteau constitui bariere pentru accesul la bursă al populației.

Facilitățile oferite prin intermediul noii legi vor încuraja cu siguranță micii investitori, impozitarea la sursă ducând la o debirocratizare a declarării veniturilor obținute din investițiile pe piața de capital, dar și la o ușurare a poverii fiscale. Mai mult, legea reprezintă un factor care va susține implicarea pe termen lung a investitorilor de retail în tranzacțiile bursiere.

”Prevederile noii legi dedicată pieței de capital vor genera cu siguranță un interes crescut în rândul celor care nu au abordat, până acum, piața de capital și vor transforma bursa într-un instrument și mai atractiv pentru finanțarea companiilor. Autoritatea de Supraveghere Financiară a contribuit la conturarea acestui nou cadru legal, cu implicații semnificative pentru dezvoltarea pieței de capital pe termen lung. Din aceste considerente, este de remarcat  largul consens în ceea ce privește implicarea în realizarea acestei legi”, a declarat domnul Nicu Marcu, Președintele ASF.

Autoritatea de Supraveghere Financiară are ca obiectiv prioritar dezvoltarea pieței de capital românești prin măsuri ce vizează atât actualizarea și îmbunătățirea permanentă a cadrului legislativ, cât și abordarea proceselor de autorizare și supraveghere într-o manieră care să răspundă în mod adecvat provocărilor legate de riscurile emergente.

STUDIU: Consumul de energie al centrelor de date se va dubla în următorii ani

0

Industria centrelor de date din Europa se află într-o dezvoltare accentuată, iar acest proces vine cu un paradox. Centrele de date sunt din ce în ce mai mari și vor consuma din ce în ce mai multă energie, însă pe termen mediu și lung vor ajuta statele europene să producă mai multă energie verde.

Potrivit unui studiu realizat de BloombergNEF, în colaborare cu Eaton și Statkraft, pe principalele cinci piețe europene – Marea Britanie, Germania, Irlanda, Norvegia și Țările de Jos – consumul de energie al centrelor de date se va dubla în următorii ani, de la 3 GW la finalul lui 2021, până la 5,4 GW în 2030. O estimare mai entuziastă arată că acest consum de energie al centrelor de date ar putea ajunge la 7 GW în 2030.

Pe măsură ce capacitatea de proiectare a centrelor de date este preconizată să înregistreze o creștere de 83% până în 2030, la fel va crește și nevoia de flexibilitate mai mare a sistemului de alimentare. Estimările Eaton arată că centrele de date vor oferi pieței energetice europene o flexibilizare de 16,9 GW în 2030, beneficiile fiind mult mai mari decât cele ale consumului. Iar cum piața energetică europeană ar trebui să ajungă în 2030 la o acoperire de aproape 60% din totalul necesarului de energie din surse regenerabile, (solare și eoliene), față de doar 27% în 2021, centrele de date se vor transforma în furnizori de flexibilitate energetică.

Gabriel Tache, General Manager Eaton Electric România

Dezvoltarea centrelor de date oferă o oportunitate unică sistemului energetic. Prin modul în care sunt construite, în special datorită capacității mari de stocare a energiei care există în sistemele de back-up ale centrelor de date, ele se pot transforma în jucători importanți pe piața energetică. Există un potențial enorm în ceea ce privește flexibilizarea pieței prin punere la dispoziție a resurselor centrelor de date și noi credem că toate părțile ar trebui să colaboreze pentru a accelera acest proces pe piața din România. În țara noastră, observăm o cerere în creștere pentru centrele de date cu putere instalată de până în 100 KW, iar după ce ele vor fi dezvoltate vor putea fi integrate în sistemul energetic național”, spune Gabriel Tache, General Manager Eaton Electric România. 

Economia și societatea noastră se bazează foarte mult pe date, exact în momentul în care trebuie să punem frână consumului de energie dacă dorim să combatem schimbările climatice. Nu există megabiți fără megawați și, pe măsură ce solicităm și producem din ce în ce mai multe date, nivelul consumului de energie va crește. Paradoxal, consumul mai mare va duce la o flexibilitate încă și mai mare pe piața energiei. Centrele de date se bazează pe trei mari categorii de flexibilitate energetică – sistemele UPS (uninterruptible power supply sau surse de energie continuă, în esență dispozitive de stocare a energiei), generatoare de rezervă și posibilitatea de a schimba sursele de energie în funcție de timp și locație. 

Piața din România va contribui și ea la acest proces, centrele de date fiind în dezvoltare accelerată, similară cu cea înregistrată la nivel european. Potrivit jucătorilor din industria națională, piața de infrastructură pentru centrele de date a crescut cu peste 20% anul trecut, iar această tendință se va păstra și în 2022. 

Eaton propune soluții integrate pentru întreaga infrastructură a centrelor de date, începând de la transformatoare și tablouri electrice pentru alimentare și distribuție și până la soluții software pentru gestionarea completă a alimentării cu energie. În acest moment sunt peste 20 de centre de date unde Eaton oferă consultanță și tehnologii, în special soluții de comunicație cu certificări de securitate cibernetică IEC 62443-4-2și UL 2900-2-2.

Super-Eurasia sau Super-Europa?

0

„Supercontinentul” Eurasia se vrea remodelat sub ochii noștri. Încă înainte de izbucnirea războiului din Ucraina mulți se întrebau de nu cumva europenii vor fi lăsați în urmă, iar Europa va rămâne doar o anexă la noul eșafodaj ruso-chinez. Dar – am mai scris – invadarea Ucrainei de către Rusia schimbă totul. Războiul lui Putin are consecințe profunde pentru securitatea și economia Europei și chiar și pentru modelul actual al Uniunii Europene. Vicepreședintele Comisiei Europene, Josep Borrell, menționa recent că, odată cu invazia din Ucraina, Vladimir Putin „ne obligă să regândim urgent multe elemente ale organizării noastre interne și ale viziunii noastre asupra lumii”.

UE este forțată acum să-și construiască o strategie proprie de apărare a securității și a valorilor care sunt însăși temelia blocului comunitar. UE va trebui să-și recalibreze atât structura, cât și principiile fundamentale. Odată ce Putin a readus războiul în Europa, europenii trebuie să se pregătească pentru o nouă lume, în care suveranitatea și securitatea lor sunt puse în joc. Revista „Time” publica încă din ianuarie ideea că deja nu mai trăim în vechea ordine liberală în care regulile trebuie aplicate, iar cei care le încalcă trebuie să fie pedepsiți. Ne regăsim trăind într-o nouă ordine în care puterea trebuie echilibrată cu altă putere. Autorul, Bruno Maçães (fost secretar de stat portughez pentru afaceri europene), sublinia că SUA trebuie să reflecteze dacă își pot permite să-și reducă prezența în Europa înainte ca la Bruxelles să fie creată o contrapondere adecvată pentru Rusia. Iar la Casa Albă, Biden se află în fața unei dileme: să ajungă la un „mare târg” cu Moscova, iar cele două mari puteri să își împartă între ele Europa, sau să sprijine dezvoltarea unui nou pol european capabil să echilibreze puterea rusă? Maçães spune că Europa trebuie să devină un actor suveran în politica externă și de securitate comunitară, și cu cât ezită mai mult să acționeze în acest sens, cu atât mai mult „va permite altora să-și asume rolul de reformatori și inovatori în spațiul european”.

Amenințată cu colapsul, UE trebuie să se relanseze sistemic: nu mai ajunge să fie doar o „simplă uniune economică și monetară”, spune Joschka Fischer – fost ministru german de externe – ci trebuie să se reconstruiască într-o uniune politică, de securitate și de apărare, în care candidații la aderare trebuie să parcurgă mai multe faze, prin îndeplinirea de standarde predeterminate referitoare la economie, stat de drept, securitate și alte domenii. La rândul său, fostul premier suedez Cald Bildt semnează un editorial în „Washington Post” în care susține că, implicațiile noii situații fiind fundamentale, viitorul Europei arată „mult diferit astăzi decât acum o săptămână”.

Așa că în timp ce la Bruxelles sunt decise noi și noi sancțiuni la adresa Rusiei, tot acolo fierbe mocnit o oală sub presiune: din ea va ieși noul model de funcționare a Uniunii Europene. Un model care ar trebui să se bizuie pe demonstrația de unitate făcută în contextul războiului din Ucraina. Un model care să facă „Super-Europa” și nu „Super-Eurasia” învingătoare.

În ce lume vom trăi?

0

În ultimul timp mi-am pus deseori întrebarea dacă ne vom aminti de actuala perioadă pe care o trăim ca pe un vis urât, ca pe un accident al istoriei pe care îl vom depăși și ne vom întoarce la viața dinainte de pandemie sau ne vom aminti de viața dinainte ca la un trecut care nu se va mai întoarce niciodată.

Ne aflăm doar într-o „pauză” fortuită a procesului de implementare și consolidare a modelului global de dezvoltare sau acest model este deja caduc și suntem în pragul apariției unui alt model?

Părerea mea este că trăim un moment de maximă importanță istorică caracterizat prin apariția unor semnale de necontestat ale începutului procesului de schimbare a principiilor și instrumentelor modelului de dezvoltare al economiei globale. Este momentul în care modelul de natură neo liberală „win-win” pe care îl credeam peren și unanim acceptat pare a fi înlocuit cu altul pe care îl percepem a fi diferit dar pe care încă nu îl putem identifica cu precizie.

Sunt totuși evidente anumite tendinței ale schimbării care au o intensitate și o amploare diferită ceea ce ne conduce la concluzii nu îndeajuns de fundamentate în acest moment. Astfel, cu o precauție necesară ar trebui spus că este puțin probabil ca urmările crizei sanitare și ucrainene să vadă apariția unui capitalism radical nou. Mai degrabă, asistăm la o accelerare a tendințelor preexistente înainte de criză sau reorientarea politicilor economice. Cinci tendințe majore care, prin realizarea unui sistem, vor schimba fața capitalismului, într-un sens din ce în ce mai puțin „neoliberal”.

Prima tendință este utilizarea spectaculoasă a datoriei publice pentru a stabiliza economiile. La nivel global, valoarea lor atinge un nivel fără precedent în istoria capitalismului.

Această creștere a datoriei publice a avut loc într-un moment în care ratele reale ale dobânzilor – adică costul real al datoriei către stat, ajustat cu inflația – au scăzut timp de patruzeci de ani. De mai bine de un deceniu, rata dobânzii la datoria publică a fost mai mică decât rata de creștere a economiilor dezvoltate. Un semn că rata globală a economiilor a crescut în raport cu rata investițiilor la nivel mondial. Aceasta este o situație radical nouă, pe care economiștii o descriu drept „ineficiență dinamică”: guvernele pot intra în datorii pentru sume foarte mari și pot aștepta câțiva ani pentru ca creșterea să genereze venituri pentru a finanța taxele de dobândă. Este probabil ca această rată scăzută a dobânzii reale să continue timp de mulți ani, chiar dacă inflația crește, în special ca urmare a scăderii investițiilor chineze. Acestea din urmă reprezintă acum 30% din investițiile globale, în creștere cu 10% față de acum cincisprezece ani. Criza a contribuit la creșterea în continuare a ratei de economisire, deschizând un spațiu bugetar ceva mai mare pentru intervenția statului național.

Întoarcerea statului

A doua tendință notabilă este rolul crescut al statului în orientarea economiei.

Există o conștientizare a faptului că piața singură nu este suficientă pentru a ghida investițiile necesare din punct de vedere social.

A treia tendință este problema climei și rolul statelor în reducerea emisiilor de CO2 și conservarea biodiversității. Deși în prezent există un consens cu privire la această necesitate, COP 26 a ilustrat încă o dată decalajul dintre evoluțiile necesare și angajamentele statelor.

O a patra tendință se referă la dezvoltarea comerțului internațional. Temele reindustrializării, suveranității economice și rezilienței structurii economice în fața șocurilor care împiedică comerțul internațional, toate indică direcția unei noi diviziuni internaționale a muncii. Deficitul actual de materii prime și produse are diverse cauze: oprirea capacității de producție din cauza COVID-ului, capacitate prea mică comparativ cu o cerere mai dinamică decât se preconizase (semiconductori), tensiuni geopolitice (petrol și gaze), creșterea prețurilor de transport de marfă. Identificarea fragilităților lanțului de aprovizionare determină guvernele să direcționeze investițiile către sectoare-cheie, inclusiv prin planurile menționate mai sus. Cu toate acestea, nu ar trebui să ne așteptăm la o mișcare masivă a transferurilor, ci mai degrabă la o oprire a tendinței de relocare.

Cea mai recentă tendință este evoluția Europei. Comisia Ursulei von der Leyen are ambiția de a afirma Uniunea Europeană ca actor strategic, iar criza a avansat integrarea europeană. Gestionarea tensiunilor geopolitice relativ la invazia Ucrainei arată, de asemenea, o coerență europeană în construcție. Aceste evoluții și mai ales poziționarea față de sancțiunile impuse Rusiei sunt încă precare și, uneori, puțin urmate de efecte. În plus, Europa este încă plină de forțe economice divergente.

În afara acestor tendințe nu putem să o omitem probabil pe cea mai importantă, aceea a începutului procesului de deglobalizare prin limitarea mecanismelor de funcționare a pieței libere globale. Acest lucru a implicat introducerea taxelor vamale și relocalizarea producției, ceea ce, conform criticilor globalizării, trebuiau să facă posibilă absorbția tuturor dezechilibrelor generate de „ultraliberalism”, fie că este vorba de daunele provocate lumii a treia sau de creșterea inegalităților considerate insuportabile în țările bogate. (Vezi impactul la nivel mondial pe care îl are teoria inegalităților capitalismului contemporan promovată prin lucrările lui Thomas Piketty.)

Sub acțiunea forțelor geopolitice dezlănțuite de statele agresive, deglobalizarea are loc și deja putem vedea efectele ei. Acestea sunt rezultatul conjuncției a două fenomene. Prima este epidemia de COVID, care a perturbat toate lanțurile de aprovizionare, cu consecințe dramatice asupra economiei mondiale.

Al doilea este războiul din Ucraina, care instalează în inima Eurasiei un fel de pământ al nimănui rupt definitiv de economia mondială.

Astfel, cele două motoare principale ale prosperității noastre sunt sacrificate pe altarul politicii și al războiului: energia relativ ieftină și comerțul liber.

Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem că economia globală continuă să se redreseze după criza pandemică și chiar în condițiile invaziei Ucrainei, la fel ca și comerțul, ocuparea forței de muncă și veniturile, dar această redresare este plină de dezechilibre: între țări, între companii și între populații, confruntate cu realități economice foarte diferite. Apar schimbări structurale, în care anumite sectoare, meserii, tehnologii și comportamente nu vor fi niciodată la fel ca înainte de pandemie.

Se semnalează de asemenea apariția și altor dezechilibre îngrijorătoare. În primul rând, redresarea variază foarte mult de la o țară la alta, reflectând diferențele în ceea ce privește situația sanitară, politicile publice și compoziția sectorială. În al doilea rând, în unele sectoare au apărut deficite acute de forță de muncă, chiar dacă ocuparea forței de muncă și orele lucrate nu și-au revenit încă pe deplin la nivelurile de dinainte de pandemie. În al treilea rând, decalajul persistent dintre cererea și oferta pentru anumite bunuri, combinat cu creșterea costurilor cu alimentele și energia, a condus la creșteri ale prețurilor mai puternice și mai durabile decât se preconizase.

Inflația este o mare incertitudine. Se preconizează că presiunile din partea ofertei se vor retrage pe măsură ce situația sanitară se îmbunătățește, cererea se stabilizează și tot mai mulți oameni se întorc la locul de muncă. Dacă constrângerile legate de ofertă persistă, întrucât PIB-ul și ocuparea forței de muncă continuă să crească și să alimenteze o creștere generală a prețurilor, intensificarea presiunilor inflaționiste ar putea dura mult.

Cum vom trăi în România? Cât de mult ne afectează criza globală și consecințele ei în viitor?

Deși România este o țară mică în economia mondială, este conectată la toate, la absolut toate fluxurile internaționale de capital, de informații, de materie primă, de alimente, de orice, pentru că trăim într-o economie globală, facem parte dintr-o piață unică europeană. Acest lucru înseamnă că asupra noastră vor veni efectele indirecte ale acestei căderi dar și ale acestor schimbări pe care economia mondială le înregistrează. Trebuie trecut la un nou concept de conducere a economiei care presupune un accent extraordinar de puternic și rapid pe obținerea unei independențe cât mai mari din punct de vedere energetic și alimentar prin resursele proprii pe care le avem.

Ar trebui să începem să refolosim resursele proprii, de gaze, de petrol, de mâncare, de tot ceea ce putem să facem, pentru a limita cât mai mult dependența de exterior.

Cred cu tărie că această criză, oricât de mizerabilă poate fi pentru alții, este o oportunitate pentru România de a-și realiza unele obiective pe care, în absența acesteia, nu și le-ar fi putut atinge.

Astfel, devenind un pion de extremă importanță al flancului estic al NATO/UE România poate folosi această poziționare ca pe un motiv de declarare a unei stări excepționale survenite în urma invaziei. Conform normelor UE, o astfel de „stare excepțională” dă posibilitatea cererii renegocierii PNRR prin care s-ar putea revizui unele „capitole problemă” cum ar fi cele ale reformelor salariale, ale pensiilor sau introducerea unor programe privind agricultura bio, irigațiile, deșertificarea.

Se creează posibilități pentru restructurarea și modernizarea industrială ca urmare a inevitabilei ascensiuni a politicii de înarmare. România va fi obligată în actualele condiții ale pericolului rusesc la granițele terestre și la Marea Neagră să aloce mai mult din buget pentru achiziționarea de armament. Achiziționarea poate fi o oportunitate de modernizare industrială dacă se extinde politica de offset prin care s-ar produce în țară părți componente ale produselor sau s-ar extinde operațiunile de mentenanță tehnică (modelul polonez).

Pe fondul acelei revizuiri a Green Deal despre care se vorbește, în noul context geopolitic în Europa, România ar putea folosi resurse de care dispune, precum cărbunele, pentru că în situații excepționale cum este aceasta, interesul vital al societății poate fi mai mare decât interesul ecologic pe o anumită perioadă.

Prin urmare, guvernanții ar trebui să pună imediat la punct un program pe termen scurt de rezolvare a unor probleme energetice prin aducerea pe piața energetică românească a unor resurse interne pentru a reduce cât mai mult posibil importul. Asta înseamnă o atenție sporită la economisirea resurselor, dar și începerea exploatării unor resurse pe care le putem pune în circulație imediat. Cum ar fi cărbunele, repunem în funcțiune Mintia și altele pe o anumită perioadă, continuăm investițiile pe segmentul hidro, continuăm negocierile cu americanii pentru energia nucleară.

În al doilea rând, un program de constituire a unor rezerve alimentare bine puse la punct. România are nevoie de un astfel de fond, pentru că importă prea mult, mai precis 70% din mâncarea de fiecare zi a românului.

Orice vom face și oricum ne-am gospodări, viitorul va fi diferit de ceea ce speram că va fi înainte de pandemie. Speram ca bunăstarea și încrederea noastră în viitor să depindă exclusiv de felul în care va evolua economia prin unii indicatori macroeconomici importanți, cum ar fi: creșterea economică, nivelul PIB, nivelul consumului sau al veniturilor pe cap de locuitor etc. Acum, suntem martorii unor situații pe care nu le mai puteam imagina în secolul XXI, „secolul revoluției verzi, al digitalizării și al inteligenței artificiale”. Realizăm că progresul și bunăstarea pot fi amânate sau chiar oprite cu viruși și cu tancuri. Lumea în care trăim și cu siguranță în care vom trăi va cunoaște un model de funcționare în care principiile și legile economiei vor fi dramatic supuse intereselor politice și violenței militare. Idealul păcii prin piața liberă globală pare din ce în ce mai îndepărtat.

 

ANUL 2022. Lumea se tulbură! Economiile naționale, cele regionale și economia mondială tremură! România este încă în ceață!

1990

După 1990, odată cu încetarea războiului rece și dispariția Uniunii Sovietice, omenirea, în evoluția ei, a cunoscut o schimbare de paradigmă: de la confruntarea mai mult sau mai puțin fățișă între Est și Vest, a început o epocă care a durat circa 30 de ani de mai bună colaborare politică și economică între statele lumii, cu uimitoare progrese științifico-tehnice și o mișcare accelerată spre globalizare. Omenirea începuse să se obișnuiască cu vremuri relativ liniștite și prospere.

Cei 30 de ani de aparentă evoluție spre o nouă ordine mondială politică, militară și economică se pare că nu au reușit să impună un curs mai favorabil nevoilor reale ale omenirii și ale planetei PĂMÂNT.

Tendința spre globalizare și dezvoltarea necontrolată a multinaționalelor au impus prea repede rolul pieței în defavoarea unei dezvoltări echilibrate, naționale și internaționale, în care statul să-și mențină rolul de supraveghetor și reglementator.

2020

Apare pandemia de COVID-19, care tulbură viața pe pământ.

Instituțiile internaționale nu sunt pregătite să răspundă problemelor generate de COVID-19, iar statele naționale încearcă să se descurce fiecare cum crede sau cum poate.

Este totodată, un prim semnal că instituțiile mondiale ONU, UNCTAD, OECD, FAO, FMI, Banca Mondială create într-o altă etapă și în alte condiții istorice nu au putut să răspundă cu măsurile necesare actualei situații istorice.

Este prima lovitură puternică dată omenirii și care a marcat începutul căderii economice, la nivel mondial, regional și național.

În același timp globalizarea, în plin marș în debutul secolului XXI, începe să se clatine.

2022

Începe invazia Rusiei în Ucraina, care nu este clar încă dacă rămâne un conflict local ori devine regional sau mai mult decât atât.

Clar este însă că efectele conflictului ruso-ucrainean asupra economiilor naționale, economiilor regionale și chiar economiei mondiale sunt deosebit de negative.

Iată cum prin evoluția mondială în mai puțin de trei ani putem să-i dăm dreptate lui John Bruton, fost prim-ministru al Irlandei, care afirma recent: „Globalizarea este un capitol încheiat”. Evident, în forma în care începuse să evolueze în ultimii ani înainte de pandemia de COVID-19 și de conflictul armat dintre Rusia și Ucraina.

Acum instituțiile internaționale, dar și guvernele naționale, vădit depășite de evenimentele anilor 2020-2022, nu mai acordă atenție protejării și promovării politicilor de creștere și dezvoltare economică, ci pun pe prim-plan strategii militare, sancțiuni economice și financiare care evident în fapt sunt necesare, dar sunt generatoare de efecte economice negative, care prevestesc o mare criză economică, socială și umanitară mondială.

Lumea economică se regrupează: pe de o parte lumea dolarului, euro, yenul japonez, iar pe de altă parte rubla, yuanul, rupia, rialul iranian.

Pentru țări cu economii naționale slab dezvoltate consecințele vor fi mai grave.

În această situație dificilă se află și România, care nu are o economie națională consolidată, cu un nucleu economic național solid bazat pe prelucrarea în țară a materiilor prime și folosirea acasă a forței de muncă, ceea ce ar fi avut ca rezultat o producție națională care să constituie pondere în consumul intern. Peste 80% din activitățile industriale din România aparțin capitalului străin, care oricând și, mai ales în condiții dificile, își poate reduce sau chiar închide activitatea în România, cu toate efectele negative ce pot urma.

O mare parte a bunurilor destinate consumului populației nu sunt produse în țară, deși avem materii prime suficiente, ci vin din import la prețuri care în ultima perioadă cresc vertiginos, cauzând alături de prețurile la energie, gaz natural și produse petroliere o inflație de peste 10% la sfârșitul lunii martie 2022, cu tendințe de creștere în trimestrul II al anului 2022.

Această situație deloc favorabilă, ba chiar periculoasă și economic, și social nu poate fi rezolvată numai prin recentele MĂSURI DE SPRIJIN aprobate de autorități.

Ele sunt o gură de oxigen pentru o perioadă scurtă, pentru că este real riscul ca odată cu expirarea termenului pentru care se acordă să ne trezim cu cămara (VISTIERIA) goală.

De aceea spun în titlu ROMÂNIA ESTE ÎN CEAȚĂ!

Recentele măsuri de sprijin aprobate de autorități trebuie obligatoriu să fie urgent completate cu măsuri de creștere a producției naționale, prin prelucrarea în țară a materiilor prime, menținerea forței de muncă acasă și creșterea mărfurilor pentru consum familial dar și consum productiv din producție internă, nu din import.

Este momentul să fie urgent deschise șantiere pentru infrastructura de transport (autostrăzi, căi ferate, transport fluvial și maritim, porturi etc.), unități de producție pentru prelucrarea în țară a materiilor prime care au ca efect și stabilizarea forței de muncă în țară și chiar reîntoarcerea românilor plecați în afara țării.

Nu cred că măsurile de amânare a rambursării creditelor pentru producție și pentru populație sunt soluțiile momentului, ci apreciez că în situații excepționale trebuie reduse dobânzile la credite și crescute dobânzile la depozitele populației și ale societăților comerciale, odată cu încurajarea acestora să investească în producție și servicii.

Autorităților ar trebui să le atragă atenția că sistemul bancar din România în care peste 80% este capital străin a încheiat în anul 2021 cu un profit net agregat de 8,3 miliarde lei, adică circa 1,66 miliarde euro, în creștere cu 63,9% față de 2020.

Ce sectoare economice din România au obținut această creștere ca să poți avea un asemenea profit la bănci? Nu cumva creditul este foarte scump și face producția românească necompetitivă?

Mai mult, la sfârșitul anului 2021 volumul depozitelor eligibile garantate de FGDB se ridica la 420,5 miliarde lei, din care 242,6 miliarde lei reprezentau depozitele eligibile ale populației, restul de 177,9 miliarde lei fiind depozite ale persoanelor juridice.

Știți ce dobânzi dau băncile la aceste depozite? În medie 1%!

De ce să constituie aceste depozite baza finanțării de către bănci a creditelor și să nu promoveze statul o politică stimulativă ca sumele din depozite să fie investite în diferite sectoare productive?

Sunt și multe alte oportunități pentru o stimulare a activităților productive care în paralel cu MĂSURILE DE SPRIJIN să dezvolte activități generatoare de plusvaloare în societatea românească.

Pentru aceasta este însă necesar ca guvernanții „SĂ GÂNDEASCĂ DINCOLO DE AZI. SĂ CONSTRUIASCĂ UN MODEL ECONOMIC ROMÂNESC ÎN UE DIN PERSPECTIVA ANILOR 2040”.

În acest sens, pentru realizarea unui nucleu național al economiei românești care să răspundă nevoilor prezentului și viitorului, Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) și revista „ECONOMISTUL” urmează să organizeze în luna iunie 2022 în parteneriat cu Academia de Științe Agricole și Silvice (ASAS), Academia de Studii Economice – București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER) – București, Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” (INCE), România Durabilă, Societatea Academică de Management din România (SAMRO), Asociația Confederațiilor Patronale din România (ACPR), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Consiliul Tineretului Român și Consiliul Național al Elevilor un FORUM ECONOMIC NAȚIONAL pe tema: „MODELUL ECONOMIC ROMÂNESC ÎN U.E. ROMÂNIA – ORIZONT 2040”. În acest fel sperăm să ne aducem contribuția la RISIPIREA CEȚII ÎN CARE SE AFLĂ ROMÂNIA ȘI LIMPEZIREA ORIZONTULUI ROMÂNIEI 2040

După 1990, odată cu încetarea războiului rece și dispariția Uniunii Sovietice, omenirea, în evoluția ei, a cunoscut o schimbare de paradigmă: de la confruntarea mai mult sau mai puțin fățișă între Est și Vest, a început o epocă care a durat circa 30 de ani de mai bună colaborare politică și economică între statele lumii, cu uimitoare progrese științifico-tehnice și o mișcare accelerată spre globalizare. Omenirea începuse să se obișnuiască cu vremuri relativ liniștite și prospere.

Cei 30 de ani de aparentă evoluție spre o nouă ordine mondială politică, militară și economică se pare că nu au reușit să impună un curs mai favorabil nevoilor reale ale omenirii și ale planetei PĂMÂNT.
Tendința spre globalizare și dezvoltarea necontrolată a multinaționalelor au impus prea repede rolul pieței în defavoarea unei dezvoltări echilibrate, naționale și internaționale, în care statul să-și mențină rolul de supraveghetor și reglementator.

Spre regionalizarea comerțului

0

Deși Rusia și Ucraina, împreună, reprezintă doar 1,9% din produsul mondial brut și 2,5% din comerțul cu mărfuri, efectul războiului în curs este, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Comerțului (The Crisis in Ukraine: Implications of the War for Global Trade and Development, 11 aprilie 2022), presupus să conducă la încetinirea cu 2,2 puncte procentuale a creșterii comerțului mondial în acest an și la o reducere cu 0,7-1,3 puncte procentuale a așteptărilor de creștere a produsului mondial brut. De ce așa? Cele două țări furnizează circa 25% din grâul, 15% din orzul și 45% din produsele derivate din floarea-soarelui exportate global. Rusia are o pondere de 9,4% din comerțul mondial cu carburanți, incluzând aici furnizarea a 20% din exporturile globale de gaze naturale. Dezechilibrul provocat constă în faptul că prețul unitar (comparativ mic) al produselor sus-menționate este inelastic. Adică, oricât ar fi acele produse de scumpe, nu ne putem lipsi de ele: nici de pâine, nici de căldură, nici de carburanți. Dar dependența nu se oprește aici: și Rusia, și Ucraina au o pondere semnificativă în exportul de oțel (4,6%, respectiv 2,2% din livrările mondiale), Ucraina este furnizorul a 90% din neonul pentru semiconductorii fabricați în SUA, Rusia este principalul furnizor (26% din necesarul mondial) de paladiu folosit în fabricarea convertizoarelor catalitice, principalele state afectate fiind SUA (43%), Japonia (45%), Coreea de Sud (38%), China (29%), Germania (26%), și 7% din necesarul mondial de rodiu (Italia – 34%, Coreea de Sud – 23%, Elveția – 20%).

Geopolitica a dat satisfacție suveraniștilor și a înfrânt globalizarea. Deja pandemia pusese pe butuci inovația din industria auto prin ruperea definitivă a lanțurilor de aprovizionare cu produse IT pentru ridicarea automobilelor la nivelul transpunerii inovațiilor IT în sectorul civil, astfel încât să fie deschisă cea mai tentantă piață. Viziunea despre viitor a devenit diferită: chiar și sloganul alianței aeriene One World a devenit caduc! Ridicarea Chinei la rang de putere globală, în toate sensurile, ambiția belicoasă a lui Putin de a reda Rusiei puterea sferei de influență și înverșunarea fundamentalismului islamic împotriva valorilor democratice proprii Occidentului grăbesc nașterea unei altfel de lumi, deocamdată caracterizată mai mult de neîncredere și aversiune.

În toți anii de după cel de-al doilea război mondial societățile au dus o campanie asiduă de încurajare și susținere a interdependențelor economice, a valorificării în beneficiul consumatorului a rezultatelor productivității, inovației tehnologice, costului forței de muncă și dezafectării barierelor tarifare și netarifare din calea comerțului, factori care au condus la o creștere a bunăstării globale nemaiîntâlnită. Companiile au gândit și pus în practică înțelegeri de acțiune la nivel transnațional care să protejeze drepturile angajaților, să înfrângă tentația de folosire a copiilor în procesele de producție, să promoveze economia verde și energia renegenerabilă. Toate acestea chiar în pofida diverselor ideologii și feluriților conducători îmbrăcați cu hainele autoritarismului și discriminării.

În ce lume vom trăi?

0

Invadarea Ucrainei schimbă totul. De la simpla explicație rusească a termenului „invazie” („operațiune specială” precedată de „exerciții militare”), până la aruncarea cu 70 de ani în urmă a întregii Europe. Și până la prăbușirea unor economii naționale. Atacul rus asupra Ucrainei a încheiat ordinea europeană așa cum a fost ea consacrată în actul final de la Helsinki din 1975, potrivit căruia principiul central al păcii europene este (era, până mai ieri) integritatea teritorială a fiecărui stat. Declarația asupra principiilor care acționează în relațiile dintre statele participante la Helsinki – cunoscută și sub denumirea de Decalogul – a enumerat următoarele 10 puncte:

1. Respectarea drepturilor inerente ale suveranității;

2. Nerecurgerea la amenințarea sau la folosirea forței;

3. Inviolabilitatea frontierelor;

4. Integritatea teritorială a statelor;

5. Reglementarea pașnică a diferendelor;

6. Neintervenția în afacerile interne;

7. Respectarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale;

8. Egalitatea în drepturi a popoarelor și dreptul popoarelor de a dispune de ele însele;

9. Cooperarea între state;

10. Îndeplinirea cu bună-credință a obligațiilor asumate conform dreptului internațional.

În pofida acordurilor de la Helsinki, trăim azi cele mai întunecate zile ale Europei de după Al Doilea Război Mondial. Ordinea de după Primul Război Rece este spulberată de Putin și putinism. Tocmai a răsturnat statu-quo-ul european, a ridicat A Doua Cortină de Fier, iar revizionismul dorit de el este direcția principală pe care mărșăluiește Kremlinul, cu și fără „operațiuni speciale” în Ucraina sau în altă parte. Invadarea Ucrainei va avea consecințe profunde și de durată nu doar pentru cele două state intrate în conflict, ci și pentru stabilitatea regiunii, pentru viitorul securității europene și pentru economia globală. Politologul Nina L. Hrușciova scria recent că Vladimir Putin pare să fi cedat obsesiei sale conduse de orgoliu de a restabili statutul Rusiei de mare putere cu propria sa sferă de influență clar definită.

Este deja evident că invazia Ucrainei de către Rusia va avea consecințe profunde și de durată nu doar pentru cele două state intrate în conflict, ci și pentru stabilitatea regiunii, pentru viitorul securității europene și pentru economia globală. Ca să nu mai amintim aici imensa suferință umană și criza umanitară fără precedent pe care o trăiește acum Europa, în premieră de la sfârșitul celui de Al Doilea Război Mondial. Evaluând modul în care atacul militar asupra Ucrainei va schimba fundamental epoca post-Război Rece, mai mulți cercetători ai fundației Carnegie Europe au opinat că Vladimir Putin „tocmai a răsturnat statu-quo-ul european”.

Printre ei, redactorul-șef al „Strategic Europe”, Judt Dempsey, consideră că invazia Ucrainei de către Rusia semnifică și sfârșitul amăgirii germane: „ostpolitik”, politica specială a Germaniei față de Rusia, s-a încheiat, convingerea că relația economică, comercială și politică de decenii a Germaniei cu Moscova va duce la modernizarea Rusiei a fost dezmințită. „Aceasta este o lovitură imensă pentru Berlin. Fiind cea mai mare economie a UE, Germania spera ca diplomația și arhitectura instituțiilor multilaterale să fie suficiente pentru a menține statutul perioadei post-Război Rece”, apreciază Dempsey.

În același timp, războiul din Ucraina produce serioase tensiuni suplimentare între coloșii economiei globale. America și China trebuie să afle dacă nu cumva soluția de pace în Europa de Est stă pitită undeva în buzunarele lor și ar putea fi scoasă la iveală, dacă vor găsi de cuviință să renunțe la orgolii. Joe Biden a vorbit cu Xi Jinping, într-un moment cheie al războiului din Ucraina, când China se gândește dacă să ofere asistență militară sau financiară Rusiei (care, de altfel, a solicitat-o). Iar dacă China va fi de acord, întreaga ei relație economico-politică cu economiile occidentale va fi schimbată pentru o perioadă lungă de timp.

Casa Albă a vrut să-și prezinte clar poziția, iar Beijingul a vrut să sublinieze că este pentru pace. Dar mulți analiști spun că este puțin probabil ca Beijingul să-și folosească forța diplomatică sau economică pentru a presa Rusia să oprească invazia. Ceea ce trebuia să liniștească lumea aduce și mai multă neliniște.

Sancțiunile economice impuse Rusiei nu au reușit să pună capăt luptelor din Ucraina și sporesc îngrijorarea cu privire la rolul pe care l-ar putea juca Beijingul în conflict. Criza din Ucraina aprinde tensiunile dintre SUA și China, mai degrabă decât să le atenueze. SUA doresc o distanțare a Chinei de Rusia și o aliniere la sancțiunile internaționale. Iar pentru China – arată o analiză a EIU – SUA ar trebui să înceteze sporirea sancțiunilor împotriva Rusiei, oferind, de asemenea, alte concesii bilaterale, cum ar fi eliminarea tarifelor impuse în era Trump, pentru a asigura o atitudine mai cooperantă.

Mulți se întreabă dacă neparticiparea Chinei la sancțiunile internaționale le va submina eficacitatea. Comerțul dintre UE și China a depășit în 2021 800 de miliarde de dolari, iar comerțul SUA-China a depășit 750 de miliarde de dolari, potrivit datelor oficiale ale Chinei, în timp ce comerțul cu Rusia a fost puțin sub 150 de miliarde de dolari. Shang-Jin Wei, profesor de finanțe la Columbia University, spune că, în cele din urmă, „neparticiparea Chinei nu va face o diferență uriașă, mai importante vor rămâne consecințele nefavorabile atât ale războiului, cât și ale sancțiunilor pentru țările în curs de dezvoltare”.

Pe de altă parte, invazia Rusiei în Ucraina și sancțiunile impuse Rusiei de către Occident au aruncat brusc o umbră de incertitudine asupra planurilor de creștere a Chinei, care a anunțat recent o țintă de creștere a PIB-ului pentru acest an de aproximativ 5,5%, cea mai scăzută țintă din 1991.