„Contextul
economic și financiar pe care îl traversăm este deosebit de dificil,
fiind marcat de situații excepționale precum: prelungirea pandemiei de
Covid-19, disfuncționalitățile în lanțurile de producție și distribuție,
majorarea prețurilor în sectorul energetic și agresiunea militară a
Federației Ruse împotriva Ucrainei, cu implicații profunde la nivel
economic și social, care vor rămâne de referință pentru foarte mult
timp.
În
pofida evoluției situației pandemice, pe fondul unui amplu sprijin
monetar și fiscal, economia globală a înregistrat o revenire în cursul
anului 2021, care a fost susținută de lansarea procesului de vaccinare,
relaxarea treptată a restricțiilor și redeschiderea activităților din
sectorul serviciilor. Viteza de redresare a fost, evident, inegală,
influențată de mai mulți factori, precum impactul diferit al blocajelor
apărute în procesele de producție și în lanțurile de aprovizionare.
Totodată,
se poate remarca o încetinire a procesului privind cooperarea globală,
având în vedere că pandemia și tensiunile geopolitice au polarizat
societățile, iar eforturile statelor s-au concentrat în special pe
gestionarea crizelor.
Pe
de altă parte, pandemia a accelerat foarte mult unele tehnologii, cu
progrese vizibile în zone precum inteligența artificială, domeniul
medical sau cel genetic, sectorul verde și cel digital. Reglementarea
corespunzătoare a acestor evoluții și implementarea de politici prin
care să se asigure dezvoltarea tehnologiilor reprezintă o provocare
importantă, necesitând, între altele, accesul la date de înaltă calitate
legate de sustenabilitate, îndepărtarea subiectivității, asigurarea
transparenței, un proces decizional puternic și o accelerare către o
economie mai durabilă. Cursul viitor al pandemiei rămâne în continuare
un factor de incertitudine, însă impredictibilitatea privind evoluția
economiei și a sistemului financiar global a fost amplificată în mod
semnificativ de războiul Rusia-Ucraina.
Invazia
Ucrainei de către Rusia a creat obstacole noi în parcursul spre
redresarea economică la nivel global și a amplificat riscuri de natură
geopolitică, care după mai bine de o lună de conflict militar intens
tind să rămână ridicate. Ca urmare a războiului din Ucraina, au fost
impuse sancțiuni economice și financiare fără precedent la adresa
Federației Ruse (eliminarea din SWIFT a mai multor bănci rusești și o
serie de alte sancțiuni împotriva altora, înghețarea unui nivel
semnificativ al rezervelor valutare, embargouri privind exportul de
înaltă tehnologie ș.a.), care au creat un nou val de provocări.
Creșterea
prețurilor și amplificarea volatilității pentru anumite categorii de
bunuri, cu precădere pentru petrol și gaze, dar și restrângerea
accesului la unele importuri de produse agricole pentru care Rusia și
Ucraina asigurau o pondere importantă a exporturilor la nivel global au
generat o serie de șocuri în ceea ce privește oferta, mai ales pentru
unele economii din spațiul european, în ceea ce privește lanțurile de
aprovizionare, prețurile mărfurilor și, nu în ultimul rând, nivelul de
încredere. Între cele mai expuse state se numără Moldova, Polonia și
Țările Baltice, având în vedere legăturile economice și geo-strategice,
dar și istoria lor lungă de relații tensionate cu Rusia. Efectele de
propagare ca urmare a conflictului dintre Rusia și Ucraina se răspândesc
la nivel mondial într-o perioadă în care majoritatea țărilor încă se
confruntă cu dificultăți economice, financiare, fiscale și de natură
socială, ca urmare a problemelor pe care le-au întâmpinat în timpul
pandemiei. Complexitatea situației este accentuată de o serie de alte
evoluții, precum: transformările induse de noile tehnologii, integrarea
tehnologiei digitale în multiple segmente ale societății, dezvoltarea
modelor de afaceri, care modifică fundamental modul în care se creează
plus-valoare, dar și schimbările în contextul geopolitic.
Remarcăm astfel faptul că impactul situației actuale nu poate fi comparat cu cel al pandemiei. Spre deosebire de situația cu care ne-am confruntat în plină pandemie, care a necesitat măsuri țintite, menite a debloca înghețarea temporară a unor sectoare economice, contextul actual este diferit având în vedere evoluția mediului macroeconomic, spațiul fiscal din ce în ce mai limitat și schimbările structurale care se produc la nivelul economiei, inclusiv ca urmare a pandemiei. Agresiunea militară a Federației Ruse împotriva Ucrainei și intensificarea tensiunilor pe care le-a declanșat generează creșterea susceptibilității și o serie de incertitudini din perspectivă economică, care ar putea conduce la derapaje ale procesului de redresare, determinând totodată o volatilitate semnificativă a piețelor financiare.
În
cazul României, pe lângă vulnerabilitățile de natură structurală ale
economiei, în actualul context trebuie gestionate corespunzător
potențialele riscuri aferente persistenței pandemiei și incertitudinilor
privind dinamica procesului de redresare economică, cele generate de
criza din sistemul energetic și de blocajele apărute în lanțurile de
aprovizionare și în procesele de producție. Alte surse importante de
riscuri și incertitudini vizează aspecte precum: ascensiunea puternică a
inflației, gradul de absorbție a fondurilor europene, creșterea
datoriei publice sau continuarea procesului de consolidare fiscală în
vederea atingerii țintei de deficit bugetar, conform reglementărilor
europene, până la finele anului 2024.
În
ceea ce privește sectorul bancar românesc, acesta înregistrează valori
foarte scăzute ale expunerilor față de Ucraina sau Rusia, nicio bancă
din România neavând participații directe de capital cu origini într-una
din cele două țări.
De
asemenea, expunerile instituțiilor de credit sunt reduse în ceea ce
privește contrapartidele având țara de reședință Rusia sau Ucraina, în
condițiile în care nu există credite și avansuri în sold acordate, iar
depozitele atrase se ridică la o valoare modică, de doar 17,9 milioane
lei pentru Rusia și, respectiv, de 40,7 milioane lei pentru Ucraina
(valorile exemplificate sunt aferente lunii decembrie 2021).
Prin
comparație, conform datelor publicate de Autoritatea Bancară Europeană
la data de 1 aprilie 2022, băncile din Franța, Italia și Austria au
raportat cel mai mare volum de expuneri față de contrapartidele având
țara de reședință Rusia, iar băncile din Austria, Franța și Ungaria au
avut cea mai mare expunere față de Ucraina.
Totodată, indicatorii relevanți din perspectiva sănătății financiare a sectorului bancar românesc se situează la valori adecvate, la un nivel comparabil sau chiar mai bun față de mediile europene evidențiate în datele din tabloul de bord al Autorității Bancare Europene, asigurând astfel o reziliență sporită a sistemului bancar național la eventuale șocuri. Astfel, sectorul bancar românesc prezintă o situație bună a indicatorilor în ceea ce privește solvabilitatea, calitatea activelor și profitabilitatea.
Din
punct de vedere al solvabilității sunt de menționat, pentru
exemplificare, rata fondurilor proprii totale, care se situa în România
la 22,26 la sută, comparativ cu o medie de 19,6 la sută la nivelul
statelor membre ale UE, în luna decembrie 2021.
De
asemenea, indicatorii relevanți pentru măsurarea calității activelor
s-au îmbunătățit în anul 2021. Astfel, în România, gradul de acoperire
cu provizioane a creditelor neperformante se situa la 66,07 la sută, media la nivelul UE fiind 44,5 la sută în luna decembrie 2021, iar rata creditelor neperformante se situa la 3,34 la sută.
Mai
mult, capacitatea sectorului bancar de a gestiona corespunzător
potențiale riscuri aferente unor șocuri la nivel macroeconomic de o
intensitate medie spre ridicată este indicată și de rezultatele celor
mai recente teste de stres privind lichiditatea și solvabilitatea.
Pentru
consolidarea acestei capacități, Comitetul Național pentru
Supravegherea Macroprudențială a hotărât majorarea ratei amortizorului
anticiclic de capital la 0,5% din octombrie 2022. În plus, cu scopul de a
acționa împotriva acumulării unor vulnerabilități pe un segment mai
riscant al pieței imobiliare, Banca Națională a României a înăsprit
limitele privind raportul dintre valoarea creditului și colateralul
asociat (indicatorul Loan-to-Value sau LTV) cu 10 puncte procentuale
(echivalent cu o creștere a avansului de aceeași magnitudine), pentru
creditele acordate persoanelor fizice aferente achizițiilor de imobile
ce nu fac obiectul reședinței proprii. Cu toate acestea, trebuie avute
în vedere în continuare potențialele riscuri și vulnerabilități la
adresa sectorului bancar și a stabilității financiare.
Un
rol important pentru promovarea stabilității financiare și a unor
sisteme de plată sigure și eficiente revine stimulării inițiativelor
privind cercetarea și dezvoltarea tehnologică.
Sistemul
financiar trece prin transformări importante în contextul procesului de
digitalizare care, pe de o parte, creează premisele reducerii
costurilor, creșterii eficienței, a competitivității și a incluziunii
financiare iar, pe de altă parte, generează riscuri, unele chiar
semnificative, precum cele de natură cibernetică. Furtul de date sau de
informații (cu precădere în Europa centrală și de est) și atacurile
cibernetice (manifestate mai pregnant în Europa de vest) sunt
identificate în contextul actual ca fiind unele dintre cele mai ridicate
riscuri la nivel european.
Luând
în considerare faptul că tehnologia conduce la schimbări profunde, iar
ecosistemul de active digitale și plăți evoluează într-un ritm rapid,
trebuie evaluat impactul acestora asupra stabilității sistemului
financiar, nu numai așa cum există el astăzi, ci și așa cum ar putea
evolua în viitor. De aceea, este important să înțelegem progresele
tehnologice și cerințele consumatorilor care conduc la aceste evoluții.
Pe
de altă parte, în contextul războiului din Ucraina, perspectivele
asupra creșterii economice din România s-au redus, în linie cu evoluții
similare pentru întreaga Uniune Europeană, astfel încât pe fondul
prelungirii conflictului și al incertitudinilor care diminuează nivelul
de încredere a companiilor și a persoanelor, este previzibilă o
încetinire a creșterii economice în perioada următoare. Evoluția
economiei naționale va depinde, între altele, și de efectele acestui
război, cu toate consecințele ce derivă din acestea.
Evenimentele
recente indică astfel necesitatea intensificării eforturilor de
tranziție către un model de creștere economică robustă și sustenabilă.
Având
în vedere că spațiul fiscal pentru acordarea sprijinului financiar este
unul limitat întrucât deficitul bugetar este mare și dificil de
finanțat, mai ales pe un fond internațional de creștere a dobânzilor, doi factori pot atenua semnificativ aceste evoluții nefavorabile și alte potențiale șocuri care ar putea apărea în viitor, putând genera considerabile efecte pozitive de antrenare pe termen mediu:
- fondurile europene alocate României (inclusiv prin PNRR) sunt semnificative. În comparație europeană, România a primit printre cele mai mari sume, astfel încât sunt șanse rezonabile ca economia să cunoască o reducere mai temperată a ritmului de creștere, concomitent cu implementarea de schimbări structurale favorabile. Pentru exemplificare, suma totală alocată României prin PNRR, ce poate fi atrasă în termen de 5 ani, este de 29,18 mld. euro, fiind formată din granturi în valoare de aprox. 14,24 mld. euro și împrumuturi în valoare de aprox. 14,94 mld. euro. Situația actuală ar putea constitui un catalizator pentru utilizarea eficientă a fondurilor europene, inclusiv prin facilitatea de redresare și reziliență, care are potențialul de a ajuta România să implementeze reforme structurale cu efecte pozitive din perspectiva dezvoltării economice. Accelerarea absorbției fondurilor alocate României de către Uniunea Europeană constituie astfel un demers absolut necesar pentru crearea premiselor de creștere economică și trebuie să reprezinte o prioritate în conjunctura actuală.
- războiul din Ucraina și efectele pandemiei au crescut șansele relocării din străinătate, în special din Asia, din Rusia și din Ucraina, în România a unor lanțuri de producție. Această relocare ar putea contribui atât la creșterea economică, cât și la atenuarea unor dezechilibre externe, prin asigurarea la nivel intern a unor capacități de producție care în prezent fac obiectul importurilor. Astfel, țara noastră ar putea deveni una dintre destinațiile pentru atragerea investițiilor relocate din zonele de conflict ca urmare a războiului. Din această perspectivă însă, România va intra în competiție cu alte țări, precum Polonia sau Ungaria. Pentru a stimula atragerea investițiilor relocate, România poate oferi, de exemplu, ajutoare de stat sau facilități fiscale.
De asemenea, cele două vulnerabilități care se manifestă la nivelul Uniunii Europene, respectiv vulnerabilitatea
privind asigurarea securității alimentare și vulnerabilitatea privind
asigurarea securității energetice (în condițiile în care agresiunea
militară a Rusiei împotriva Ucrainei a perturbat semnificativ aceste
piețe) ar putea fi gestionate mai bine în România comparativ cu
majoritatea covârșitoare a țărilor din Uniunea Europeană, dacă s-ar îmbunătăți guvernanța pentru aceste domenii la nivel politic și administrativ.
În
domeniul agroalimentar, războiul din Ucraina a creat mai multă
incertitudine cu privire la disponibilitatea viitoare a cerealelor și a
produselor oleaginoase, la accesibilitatea acestora (din cauza
prețurilor ridicate și a tendințelor inflaționiste) și a adăugat un nou
val de instabilitate piețelor deja tensionate. România este printre
principalii producători de cereale și oleaginoase din UE (25 la sută din
producția de porumb a UE, 34 la sută la floarea soarelui, 14 la sută la
soia), iar aproximativ 50 la sută din producție este vândută la extern.
Pentru exemplificare, potrivit datelor publicate de Institutul Național
de Statistică, în anul 2021 România s-a situat pe primul loc în UE la
producția de porumb boabe și de floarea soarelui, iar la grâu pe al
patrulea loc la producția realizată (după Franța, Germania și Polonia).
România exportă materie primă, având valoare adăugată redusă și importă
produse alimentare prelucrate, care au valoare adăugată mai ridicată,
astfel încât țara noastră înregistrează un deficit comercial cu produse
alimentare ridicat și în creștere, grevat cu precădere de
vulnerabilitățile privind bunurile de natură alimentară cu un grad mai
înalt de prelucrare. Nivelul
ridicat al importurilor de produse alimentare ar putea constitui o
vulnerabilitate, cu potențial sistemic. Criza determinată de pandemia
COVID-19 a scos în evidență o serie de aspecte semnificative pentru
domeniul agroalimentar, precum: necesitatea asigurării unui nivel
adecvat al sustenabilității alimentare care este o parte integrantă a
siguranței alimentare, eficientizarea lanțurilor de aprovizionare,
respectiv a proceselor de producție și, nu în ultimul rând, nevoia de
digitalizare a proceselor de producție și de distribuție.
Aspecte
precum cele menționate anterior, dar și altele derivate din potențiale
crize viitoare ar putea fi gestionate prin elaborarea unei strategii
privind domeniul agroalimentar care să aibă ca principal obiectiv
implementarea unei politici industriale pentru sectorul alimentar și
abordarea problemelor structurale din acest domeniu.
România
are premisele necesare pentru a se poziționa bine la nivel european
având în vedere, pe de o parte, potențialul agricol neprelucrat în
vederea obținerii de produse finite și, pe de altă parte, resursele
financiare pe care le poate atrage prin intermediul fondurilor europene,
inclusiv pentru dezvoltarea digitalizării sau a economiei verzi.
În
ceea ce privește sectorul energetic, România are printre cele mai mici
niveluri de dependență de resursele energetice importate din Rusia și
deține un potențial ridicat de a fi exportator net. Un rol important
poate reveni canalului privind energia verde, fiind planificate proiecte
de aproape 60 mld. euro până în anul 2030, atât în sectorul public, cât
și în cel privat. Acest lucru ar genera o structură și mai
diversificată a surselor de energie, diminuând dependența de conjunctura
favorabilă sau nu a uneia dintre resursele energetice.
Impactul
pandemiei și războiul din Ucraina au necesitat un răspuns masiv,
substanțial și, în anumite cazuri, fără precedent, pentru abordarea
efectelor economice și a celor sociale ale acestor fenomene
excepționale.
Scopul
principal pentru perioada care urmează nu ar trebui să fie revenirea la
situația existentă până la apariția acestor crize, ci valorificarea
inițiativelor care și-au dovedit eficiența pe termen scurt și
dezvoltarea acestora în obiective de politică pe termen lung. Acest
proces trebuie să implice transformările în ceea ce privește
funcționarea economiei, mecanismele de finanțare, furnizarea serviciilor
publice și identificarea de soluții pentru unele probleme structurale.
Spre
exemplu, o inițiativă foarte recentă în contextul eforturilor de
realizare a tranziției către o economie mai verde prin reducerea
emisiilor poluante a constituit-o semnarea unui memorandum de înțelegere
de către operatorii de sisteme de gaze naturale din România, Ungaria,
Polonia şi Slovacia pentru dezvoltarea unui sector energetic prietenos cu mediul, respectiv a unei reţele de hidrogen în regiune. În
acest sens, la inițiativa părții române, patru operatori de transport
și de sistem de gaze naturale din Europa Centrală, respectiv Transgaz
din România, FGSZ din Ungaria, Gaz-System din Polonia și, respectiv,
Eustream din Slovacia au încheiat un parteneriat strategic având ca scop
cooperarea în vederea identificării posibilităților de decarbonizare
privind operațiunile pe care aceștia le desfășoară, explorării
potențialului de a transporta gaze verzi și CO2, dezvoltării producției
de hidrogen și a identificării diferitelor industrii în cadrul cărora
poate fi utilizat hidrogenul.
Pentru
atingerea celor mai bune rezultate, o astfel de inițiativă trebuie
corelată cu strategia energetică, cu cea privind dezvoltarea durabilă și
cu realitățile economice.
La
nivelul UE, strategia privind hidrogenul vizează transformarea în
realitate a acestui potențial prin investiții, creare de piață,
reglementare, cercetare și inovare. Hidrogenul ar putea alimenta
sectoare care nu pot fi electrificate, asigurând de asemenea stocarea
pentru echilibrarea unor fluxurilor variabile ale energiei
regenerabile. Potrivit Strategiei UE, prioritară este extinderea
producției de hidrogen regenerabil prin utilizarea energiei solare și a
celei eoliene, însă pe termen scurt și mediu, pentru asigurarea unei
piețe viabile și pentru reducerea emisiilor poluante sunt necesare alte
forme de hidrogen cu un conținut redus de carbon. Inovația și cercetarea devin, astfel, elemente esențiale pentru dezvoltarea surselor de energie.
Gestionarea,
în continuare, a provocărilor pe termen scurt, mediu și lung presupune
implementarea unor reforme structurale, realizarea de investiții,
continuarea procesului de consolidare fiscală, un efort coordonat pentru
dezvoltarea cercetării și inovării, identificarea de măsuri pentru
facilitarea tranziției verzi și a celei digitale și, nu în ultimul rând,
revizuirea cadrului de guvernanță axată pe schimbări fundamentale
pentru asigurarea unei redresări economice durabile. România poate
valorifica o serie de avantaje pe care le are spre deosebire de alte
state, precum potențialul agricol și cel energetic, sau posibilitatea
de a atrage investițiile relocate, capacități care ar fi dezvoltate
printr-o utilizare eficientă a fondurilor europene.
În
ceea ce privește domeniul financiar, având în vedere amploarea
problemelor cu care ne confruntăm în contextul actual, precum:
instabilitatea geopolitică, schimbările structurale la nivelul
economiei, creșterea inflației, riscurile cibernetice ș.a., principala
provocare o constituie protejarea și consolidarea unui sistem financiar
puternic, competitiv și rezistent, care să susțină economia reală,
evitând în același timp volatilitatea.
În
acest sens, o atenție sporită trebuie acordată consolidării rezilienței
infrastructurii piețelor financiare, dezvoltării unor mecanisme
eficiente de gestionare a riscurilor și a vulnerabilităților și, nu în
ultimul rând, a cooperării și coordonării politicilor la nivel
paneuropean.
Parafrazând cele spuse de Josep Borrell, șeful diplomației europene, trebuie să aspirăm la tot ce este mai bun, dar să ne menținem pregătiți pentru ce este mai rău. Cred
că aceasta este esența strategiei unei comunități care țintește în
egală măsură dezvoltarea, dar și reziliența. Acestea sunt probabil
coordonatele cele mai importante pentru viitorul nostru”.