Vacanța de vară 2022, mai scumpă indiferent de destinație

Ridicarea restricțiilor legate de pandemia de Covid 19 stimulează turismul în întreaga lume. În România, sosirile vizitatorilor străini au crescut în aprilie 2022 cu 189% față de anul trecut, la aproape un milion de persoane. În același timp, numărul românilor care au ieșit din țară a crescut cu 137%, la 1,4 milioane de persoane. Vara anului 2022 ar putea semnala accelerarea relansării turismului, dar din cauza inflației ridicate și a cererii mari ar putea fi cea mai scumpă vacanță din ultimul deceniu. 

Potrivit unuia dintre operatorii germani de turism, destinațiile de vacanță de vară cu cea mai rapidă creștere în prezent sunt Turcia, unde numărul de clienți care zboară spre Antalya a urcat cu 480% față de 2019, urmată de Mallorca (+140%) și Grecia (+74%). Turoperatorii își dispută locurile limitate de rezervare din destinațiile populare. Acestea și-ar putea atinge limitele de capacitate în vară din cauza unui mix de factori post-pandemie, potrivit unuia dintre cei mai experimentați antreprenori din turism din Germania. 

Grecia este, de asemenea, o destinație populară și pentru turiștii români. Dar vacanța din acest an ar putea fi mai scumpă decât vara trecută. Se așteaptă ca tarifele rezervărilor individuale la hoteluri să crească în această vară cu 10-15%, a declarat Grigoris Tasios, președintele Federației Elene a Hotelierilor (POX). Creșterea prețurilor energiei și produselor ar urma să aibă un impact de 25% asupra costurilor hotelurilor, o diferență pe care acestea nu o pot absorbi în totalitate. 

Vacanța va fi mai scumpă și pentru că prețurile alimentelor au crescut deja. Turiștii din Grecia văd deja souvlaki-uri cu 30% mai scumpe. Mâncarea clasică de frigărui de carne la grătar, învelită în lipie cu salată și tzatziki – iaurt cu usturoi și castraveți – costă acum în medie 3,30 euro în Atena și în împrejurimi. Prețurile ingredientelor principale, inclusiv ale cărnii, legumelor, pâinii și uleiului de floarea-soarelui au crescut. Sindicatul Restaurantelor din Atena a declarat pentru Reuters că prețul cărnii de porc a crescut cu 30% în ultimele 12 luni, cel al uleiului de floarea-soarelui importat în general din Ucraina cu 125%, iar facturile la electricitate cu peste 100%. Prețurile alimentelor au crescut mai mult decât rata inflației de 10,2%, cea mai mare din ultimii 28 de ani. 

Vacanța de vară din acest an, pe lângă faptul că va fi scumpă, s-ar putea să nu fie nici foarte confortabilă. Lupta pentru a rupe dependența energetică de Rusia face ca țările europene să impună reguli legate de aerul condiționat. Guvernul grec discută un plan care presupune măsuri de reducere a consumului de electricitate și a călătoriilor. Grecia se pregătește de măsuri preventive care includ economii de energie. Ea va urma modelul Italiei și Spaniei, limitând utilizarea inutilă a aparatelor de aer condiționat care trebuie reglate la 26-27 grade Celsius în timpul verii, precum și funcționarea luminilor și a aparatelor electrice în clădirile publice.  În scenariul extrem, în special în plin sezon turistic, ar urma să fie introduse întreruperi planificate de energie electrică în zilele lucrătoare.

Aflată pe locul 14 în topul european al celor mai scumpe țări de vizitat, Grecia se află în urma Elveției ce ocupă locul 2, a Franței ce e locul 3, a Italiei – locul 11 și puțin înaintea Spaniei ce ocupă locul 16. Turcia se află pe locul 41, în urma României care se află pe 34. Acest lucru ne arată că vacanța de vară din acest an ar putea fi o provocare pentru bugetul nostru, indiferent unde mergem. 

Cazacu, XTB: Turismul prinde aripi în Europa, America de Nord și Australia și suferă considerabil în Asia

0
  • În pofida unor creșteri de prețuri atât la transport cât și la cazare, masă și servicii la destinație, turiștii europeni și americani au în plan să cheltuiască mai mult pe călătorii decât în perioada pre-pandemică, adică față de 2019, arată, într-o analiză de piață, Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România. 
  • În același timp, turismul în Asia este afectat puternic de impactul restricțiilor din China. 
  • Autoritățile din Rusia au transmis populației să nu mai călătorească în Europa, ci să meargă mai degrabă în Turcia, India, Sri Lanka. 
  • Totuși, Turcia ar putea fi afectată de reducerea numărului de turiști, în contextul geopolitic actual. De la 4 milioane de turiști ruși, estimările ajung la 2 milioane anul acesta, însemnând venituri pierdute de 3-4 mld. dolari. 
  • Pentru Hilton Worldwide, profitul a revenit, și așteptările sunt de creștere.
  • Marriott este pe plus 6,4% anul acesta și cu aproximativ 14,1% peste nivelul de vârf pre-pandemic.
  • În cazul Airbnb, incertitudinea indusă de conflictul din Ucraina, dar și decizia de a se retrage de pe piața chineză au tras în jos cotațiile.

Nevoia de a ieși din spațiul deja prea familiar al locuinței, cu rol deseori și de birou, se adaugă la dorința naturală de noutate și eliberare de rutină, cu posibilități amplificate de economiile făcute în perioada pandemiei. Rezultatul este o cerere în creștere pentru călătorii, inegal distribuită global, în ciuda unor creșteri de prețuri atât la transport cât și la cazare, masă și servicii la destinație. 

Regiuni în mare parte detașate de limitări din perioada pandemiei, precum America de Nord și Europa sunt în contrast cu Asia, unde este resimțit puternic impactul restricțiilor din China. 

Nivelul de rezervări se anunță, în anumite destinații dezirabile, a fi peste cel din 2019, cu toate că, în mod agregat, piața nu este văzută a atinge niveluri comparabile până anul următor. 

Iar activitățile recreative în afara locuinței, „out-of-home entertainment” sunt din nou la mare căutare, atât pentru localnici, cât și pentru turiști, stimulând piața călătoriilor și pe segmentul cazare și pe cel de transport. 

Participarea la concerte, evenimente sportive, teatru și alte spectacole a depășit așteptările în Australia, unde se estimează (CommBank iQ) o valoare cu 14% peste 2019, creșteri de 35% înregistrându-se pentru parcurile tematice. Aceasta, în pofida inflației care „înghite” zilnic din sumele liber alocabile și a creșterii masive a costului carburanților, care se vede în prețul biletelor de avion și al transportului în general, dar și al altor servicii precum tururi ghidate la destinații sau autobuze turistice. 

Chiar și pentru căile ferate europene se simte o presiune, cu un cost al energiei și al motorinei în creștere, deși nu toată lumea a decis să răspundă la fel. 

Pentru a stimula utilizarea mijloacelor de transport în comun, Germania a redus abonamentul lunar pentru călătoriile cu trenul, autobuzul și metroul la 9 EUR/lună, pe perioada verii, în încercarea de a încuraja transportul public și a reduce consumul de carburanți. Față de prețurile normale, reducerea atinge aproximativ 90%, în funcție de oraș, costul estimat fiind de 2,5 mld. Euro.

Cum au privit investitorii semnalele recente privitoare la sezonul turistic? 

Pentru Hilton Worldwide, profitul a revenit, și așteptările sunt de creștere: după pierderi de 0,72 mld dolari în anul de start al pandemiei, compania a trecut pe profit de 0,41 mld dolari anul trecut, iar în T2 se așteaptă (sursa: Refinitiv) un câștig de 1,04 dolari/acțiune față de 0,71 dolari în T1. Acțiunile au pierdut 7,8% anul acesta, și 15,2% din vârful atins în aprilie, dar au câștigat 23% din vârful pre-pandemic și 28% din ianuarie 2021, calculând până la închiderea de vineri, 3 iunie.

Marriott a avut, de asemenea, vârful în aprilie, la 195,9 dolari/acțiune. A coborât cu 10,8% de atunci până vineri, dar este pe plus 6,4% anul acesta și cu aproximativ 14,1% peste nivelul de vârf pre-pandemic. De la 1,25 dolari/acțiune în primul trimestru, profitul este estimat a crește la 1,54 dolari/acțiune în T2.

O situație interesantă este cea a acțiunilor Airbnb. Listată la o evaluare mult diferită de cea inițială, în plină suferință a sectorului, acum un an și jumătate, Airbnb a reușit totuși să crească semnificativ, cu peste o treime, în prima parte a traselului său pe bursă. Speranțele pentru o redeschidere rapidă se traduceau pentru investitori în șanse ca jucătorul agil și concurent din noua economie de tip „sharing” să culeagă crema redeschiderii. Deși lucrurile au părut a sta așa pentru vreo două trimestre, totuși au intervenit schimbări majore. Acțiunile Airbnb au atins un maxim de 212,58 dolari pe acțiune, însă parcursul de atunci a fost puternic descendent. Incertitudinea indusă de conflictul din Ucraina, dar și decizia de a se retrage de pe piața chineză au tras în jos cotațiile, care sunt în prezent (la închiderea de vineri) cu 33,2% sub nivelul din 5 aprilie, și cu 43,7% sub vârful din noiembrie.

Pentru Booking Holdings, vârful local a fost în februarie, iar scăderile consistente: de la un vârf de 2.715 dolari pe acțiune în februarie, s-a ajuns la un minim de 1.796 în 8 martie. Titlurile se tranzacționează acum la 2.335 dolari/acțiune, în revenire accentuată, dar totuși la 14% de vârfuri. 

Turismul în anumite regiuni a fost victimă a războiului din Ucraina, fiind afectat atât de reducerea disponibilității sau chiar posibilității de a călători cât și de costurile mai mari. 

Autoritățile din Rusia au transmis populației să nu mai călătorească în Europa, ci să meargă mai degrabă în Turcia, India, Sri Lanka. 

Potrivit datelor din Grecia, doar 1,1% din venituri proveneau de acolo. Totuși, Cipru și chiar și Turcia ar putea fi afectate de reducerea numărului de turiști, în contextul geopolitic actual. De la 4 milioane de turiști ruși, estimările unei asociații de tour-operatori din Turcia ajung la 2 milioane anul acesta, însemnând venituri pierdute de 3-4 mld. dolari. Cipru ar putea pierde aproape 290 mil. Euro, o cincime din veniturile turistice. 

Pe de altă parte, Asia suferă puternic de pe urma restricționării turismului internațional de către China. 

În special tinerii din clasa de mijloc și cea cu venituri mari din China simt apăsarea limitărilor impuse în cadrul politicilor anti-covid. Pentru țările obișnuite cu un torent de turiști chinezi, situația este serioasă. La nivel global, călătorii din China conduceau în 2019 topul global, cu 154 mil. de vacanțe în străinătate, față de puțin sub 100 mil. realizate de americani. 

În Cambodgia s-a încercat stimularea turismului intern pentru salvarea industriei: 4,6 milioane de călători autohtoni au folosit serviciile până în aprilie, de 10 ori mai mult decât turiștii străini. 

În Thailanda, limitările, costul unui permis de acces și riscul de a fi trimis în carantină au frânat puternic revenirea. Sunt speranțe de revenire, unele măsuri fiind eliminate și altele ar urma să dispară, dar urcușul e abrupt: nivelul vizitatorilor este la 25% din 2019, față de 72% în Singapore și 65% în Filipine.

În privire generală, titlurile din segmentul ospitalității și al serviciilor de rezervare erau pregătite de „decolare” înaintea unor șocuri geopolitice, inflaționiste sau de tipul restricțiilor din China. Trendul de revenire, susținut de dorințe de călătorie acumulate, are șanse să continue, dar cu diferențe regionale imense.

FOCUS București – dezvoltare urbană, digitalizare, economie circulară

0

Avem plăcerea de a vă invita miercuri, 8 iunie 2022, începând cu ora 9:30 (înregistrarea de la ora 9:00), la cea de a IV-a ediție a conferinței „FOCUS București – dezvoltare urbană, digitalizare, economie circulară”, eveniment ce va avea loc în Aula Carol I a Palatului CCIB (Str. Ion Ghica nr. 4, etaj 2). 

Evenimentul, organizat de Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, reunește reprezentanți ai comunității de afaceri a Capitalei, precum și oficiali din administrația centrală și locală, pentru a clarifica problemele apărute în relația autorități – mediu de afaceri și pentru a identifica soluții și bune practici menite să transforme Bucureștiul într-o metropolă modernă a business-ului românesc.

Vom aborda, în compania invitaților noștri, teme de interes major pentru comunitatea de afaceri bucureșteană precum: digitalizarea administrației si accesul operatorilor economici la serviciile publice pentru rezolvarea problemelor administrative și fiscale, București Smart City – soluții și oportunități, infrastructura de transport – provocări și soluții inteligente, și, nu în ultimul rând, soluții de finanțare. De asemenea, evenimentul constituie un excelent prilej pentru participanți de a interacționa cu vorbitorii prezenți la conferință.

AGENDA 

8 iunie 2022, Aula Carol I, Palatul CCIB  

09:00 – 09:30 Sosirea participanților, înscriere și welcome coffee 
09:30 – 09:40 Deschidere oficială:  

 Domnul Iuliu Stocklosa, Președintele Camerei de Comerț și  Industrie a Municipiului București, Moderator 

09:40 – 09:50 Keynote speech:   Domnul Toni Greblă , Prefectul Capitalei  

09:50 – 12:30 Panel I – DEZVOLTARE URBANĂ și ECONOMIE CIRCULARĂ 

Strategii și politici publice pentru dezvoltarea Capitalei  
Proiecte, investiții și oportunități de finanțare  
Priorități de dezvoltare ale infrastructurii de transport 
Infrastructura în sprijinul companiilor și a cetățenilor – creșterea  
atractivității periferiilor pentru dezvoltarea afacerilor 
Transport public verde și soluții pentru decongestionarea traficului 
Soluții pentru transformarea capitalei într-un centru logistic integrat de transport
 Rețele inteligente de energie și eficacitatea energetică pentru comunitate
Modele de economie circulară
Regenerarea urbană, modele de succes 
Gestionarea deșeurilor și a rețelelor publice 

Vor prezenta alocuțiuni: 

1. Domnul Stelian Bujduveanu, Viceprimar General, Primaria  Municipiului București  
2. Domnul Aurelian Păduraru, Comisar General al Gărzii Naționale  de Mediu 
3. Domnul Robert Negoiță, Primarul Sectorului 3  
4. Domnul Ștefan Ioniță, director general CESTRIN  
5. Domnul Corneliu Samoila, Director General. adj. TIAB SA  
6. Domnul Dan Nicula, director general ADR București-Ilfov 

Sesiune de întrebări și răspunsuri 

Panel II – DIGITALIZARE ȘI TRANSFORMARE DIGITALĂ 

Digitalizarea administrației și accesul operatorilor economici la serviciile publice pentru rezolvarea problemelor fiscale și administrative 
Priorități imediate ale autorităților în relația cu operatorii economici 
București Smart City – soluții și oportunități 
Servicii publice și tehnologii inteligente pentru comunitățile locale: soluții și perspective 
Aplicații smart cu impact major asupra comunității 

Vor prezenta alocuțiuni: 
1. Domnul Dragoș Tohănean, Vicepreședinte al Autorității pentru  Digitalizarea României  
2. Doamna Ramona Porumb, Viceprimar al Sectorului 1  
3. Domnul Alexandru Valeriu Gâdiuță, Viceprimar al Sectorului 6  
4. Doamna Elena Tudose, Administratorul Public al Primăriei  Sectorului 2 
5. Domnul Mihai Iulian Anghel, Director general Direcția Mobilitate Urbană Sector 4  
6. Doamna Corina Neacșu, Manager de proiect, Maguay
7. Domnul Cosmin Coșereață, Managing Partner @ Blinkee City  România 
8. Domnul Eduard Dumitrașcu, Președinte Asociația Smart City  România 

Sesiune de întrebări și răspunsuri 

12:30 – 13:30 Networking Bufet

Liber la libere. Sau nu?

0

Simona Tudor,
HR & Payroll Manager, EY România

În afara celor 15 zile nelucrătoare de sărbători legale, angajații mai pot beneficia de anumite zile libere, remunerate sau nu. Ele sunt prevăzute în Codul muncii, în acte normative specifice sau reglementări și politici interne de resurse umane ale fiecărei companii, reglementate la nivel local sau aliniate la nivel global. Să vedem care sunt acestea. 

CONCEDIUL DE ODIHNĂ

Cel mai comun beneficiu al salariatului este concediul de odihnă, care pornește de la un minimum de 20 de zile, peste care fiecare angajator poate acorda în plus zile de concediu. Criteriile în funcție de care angajatorul poate lua această decizie variază, putând fi legate, de exemplu, de vechimea în muncă sau vechimea în companie. De asemenea, pentru minori, persoanele cu dizabilități, nevăzători sau pentru cei care își desfășoară activitatea în condiții deosebite, angajatorul trebuie să acorde zile de concediu de odihnă suplimentare.

EVENIMENTE FAMILIALE

În cazul unor evenimente familiale deosebite, salariații au dreptul la zile libere plătite, care nu sunt incluse în durata concediului de odihnă, zile ce sunt stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil sau prin regulamentul intern. Evenimentele pentru care angajații pot beneficia de zile libere plătite pot fi căsătoria salariatului, căsătoria unui copil, naşterea unui copil, decesul rudelor (de gradul unu sau doi), dar și în momentul în care angajatul își schimbă locul de muncă în cadrul aceleiaşi unităţi și își mută cu această ocazie și  domiciliul în altă localitate. Zi liberă se poate acorda și la schimbarea domiciliului în aceeaşi localitate. În trecut, aceste zile, precum și numărul lor era precizat în contractul colectiv de muncă aplicabil la nivel național. Doar că, în timp, desființându-se contractul colectiv de muncă, fiecare angajator poate decide numărul și criteriile de acordare a unor astfel de zile libere. 

SUSȚINEREA LUCRĂRII DE DIPLOMĂ

Salariaţii au dreptul la 30 de zile concediu fără plată, acordat o singură dată în viață, pentru pregătirea şi susţinerea lucrării de diplomă în învăţământul superior. Acest concediu se poate acorda şi fracţionat, la cererea salariatului.

Pentru formarea profesională a angajatului, de asemenea, se pot acordă zile de concediu, cu sau fără plată, la inițiativa angajatului sau angajatorului.

SITUAȚII PERSONALE

Pentru rezolvarea unor situații personale, salariaţii pot beneficia de învoiri sau concedii fără plată. Atenție, însă, deoarece în aceste cazuri este necesară aprobarea prealabilă din partea angajatorului și, de asemenea, în cazul concediului fără plată este obligatorie raportarea către autoritățile de muncă. Trebuie ținut cont că acest tip de concediu neplătit afectează stagiul de cotizare al angajatului și vechimea în muncă.

INCAPACITATE DE MUNCĂ

În perioada de incapacitate de muncă, angajatul poate beneficia de concediu medical pentru diverse afecțiuni sau stări de sănătate, cum ar fi boală obișnuită, risc maternal, maternitate, îngrijirea copilului bolnav, îngrijirea copilului cu dizabilități, accident de muncă sau boală profesională, carantină etc. Cel mai nou tip de astfel de concediu introdus de legislație este concediul medical pentru îngrijirea pacienților cu afecțiuni oncologice.

PATERNITATE. CREȘTEREA COPILULUI

La nașterea copilului, tatăl poate beneficia de concediu paternal (5 zile + 10 zile, dacă a urmat un curs de puericultură). Ulterior, oricare părinte salariat poate beneficia de concediu pentru creșterea și îngrijirea copilului, dacă îndeplinește condițiile de eligibilitate.

DIVERSE

În baza unor legi specifice, în funcție de situație sau context, țînând cont de prevederile și normele de aplicare, întâlnim și alte tipuri de zile libere plătite, cum ar fi: pentru părinți, situații speciale și vaccinare în perioada Covid, autorecenzare, votare, consultații pe perioada sarcinii, analize copil, donarea de sânge, inițierea procedurii de adopție sau de acomodare în cazul adopției, cu plată sau fără. Fiecare dintre acțiunile menționate oferă zile libere. 

În plus, la acest moment, există o inițiativă legală care propune ca, în cazul în care zilele de sărbătoare legală în care nu se lucrează se suprapun cu sâmbetele şi duminicile, liberele să se acorde în zilele care succedă celor de repaus săptămânal. Acest tip de beneficiu este deja implementat în anumite companii din mediul privat (inclusiv EY).

Suplimentar, faţă de cele deja menționate anterior, angajatorii pot veni cu alte tipuri de zile libere plătite, cum ar fi: pentru ziua de naștere a angajatului, ziua companiei sau orice alt motiv întemeiat. Acestea, însă, necesită o reglementare la nivel intern, precum și criterii de acordare și eligibilitate. 

În loc de concluzie, recomandăm angajaților să se informeze asupra drepturilor pe care le au din punct de vedere legal și al politicilor de companie, să informeze angajatorul cu privire la intenția de a beneficia de zile libere și să verifice dacă solicitarea lor este aprobabilă. 

Peisajul dinamic al amenințărilor cibernetice, o provocare pentru tot mai multe IMM-uri

0

 

70% dintre IMM-uri cred că amenințările cibernetice devin din ce în ce mai mult un risc de afaceri. Este rezultatul unei cercetări realizate de Microsoft în Statele Unite, în aprilie 2022, la nivelul a 150 de întreprinderi mici și mijlocii. Studiul arată că 1 din 4 întreprinderi mici și mijlocii a fost afectată de o breșă de securitate în ultimul an și nu a avut resursele pentru a se apăra de atacuri cibernetice. 

Potrivit analizei Microsoft, care și-a propus să înțeleagă mai bine nevoile în materie de securitate ale IMM-urilor, multe dintre aceste companii nu au acces la resursele și echipamentele necesare prin care să-și asigure un nivel ridicat de protecție în fața amenințărilor actuale de acest tip. În plus, 80% dintre IMM-uri au indicat că folosesc o soluție tradițională antivirus, dar 93% susțin că sunt în continuare îngrijorate de amplificarea numărului de atacuri cibernetice și de complexitatea acestora. 

Soluția de securitate cibernetică Microsoft Defender for Business pune acum la dispoziția IMM-urilor același nivel de securitate pe care se pot baza organizațiile mari care dispun de resurse importante în lupta cu atacurile cibernetice. Prin intermediul Defender for Business, aceste companii vor avea capabilități de detectare și răspuns la punctele finale pentru a se proteja împotriva atacurilor de tip ransomware și a altor amenințări cibernetice complexe.

„Microsoft își propune să ajute toate organizațiile să identifice soluțiile potrivite pentru a-și asigura securitatea cibernetică. Suntem bucuroși că putem oferi noi servicii care susțin acest mesaj. Prin intermediul soluției Defender for Business, IMM-urile vor avea la dispoziție noi resurse care le vor ajuta să detecteze, să răspundă și să se apere mai bine în fața amenințărilor cibernetice”, susține Vasu Jakkal, CVP, Microsoft Security, Compliance, Identity, Management.

Serviciul Defeneder for Business poate fi implementat rapid de organizațiile de pretutindeni, fiind gândit astfel încât să detecteze și să remedieze automat diferite tipuri de amenințări. El este, de asemenea, inclus în suita Microsoft 365 Business Premium, soluția integrată de securitate și productivitate dedicată organizațiilor cu până la 300 de angajați. Totodată, clienții au la dispoziție opțiunea de a-l achiziționa independent. 

Mai exact, noua soluție de securitate creată de Microsoft permite managementul amenințărilor și vulnerabilităților, ceea ce ajută la evidențierea și prioritizarea acelor puncte slabe care reprezintă cel mai urgent și mai mare risc pentru afaceri. Cu ajutorul Defender for Business, companiile pot construi o bază solidă pentru activitatea lor, prin descoperirea, prioritizarea și remedierea vulnerabilităților software și a configurațiilor greșite.

Totodată, opțiunile de reducere a suprafeței de atac ajută la minimizarea punctelor slabe, prin asigurarea unei mai bune securități a dispozitivelor și aplicațiilor ce pot fi considerate vulnerabile în fața atacurilor cibernetice. Acest serviciu asigură și protecție de ultimă generație împotriva amenințărilor de tip malware, funcționând ca un antivirus pentru dispozitive și în cloud.

Un alt beneficiu major al soluției de securitate create de Microsoft este reprezentat de detectarea punctelor finale și răspuns, care oferă alerte de detectare și răspuns bazate pe tiparele de comportament, astfel încât IMM-urile să identifice amenințările recurente și să le elimine.

Funcția de investigare automată și remediere ajută la extinderea operațiunilor de securitate prin examinarea alertelor și luarea de măsuri imediate pentru a rezolva atacurile. Prin reducerea volumului de alerte și remedierea amenințărilor, Microsoft Defender for Business permite clienților să prioritizeze sarcinile și să se concentreze pe amenințări mai sofisticate. 

Securitatea cibernetică este una dintre ariile de focus pentru Microsoft, compania derulând multiple acțiuni în direcția combaterii amenințărilor cibernetice și a minimizării riscurilor la care sunt expuse organizațiile de pretutindeni. Printre aceste acțiuni se numără atât dezvoltarea de produse și servicii care să ofere un nivel ridicat de protecție împotriva atacurilor cibernetice, cât și numeroase inițiative și campanii de prevenire a criminalității cibernetice. Toate aceste demersuri se aliniază misiunii companiei Microsoft, de a sprijini fiecare persoană din organizație din lume să-și valorifice pe deplin potențialul, prin intermediul tehnologiei. 

AHK Business Outlook, primăvară 2022: Situația actuală a companiilor este bună, dar perspectivele economice ating un minim istoric

0

Companiile se confruntă cu numeroase provocări în urma pandemiei de Coronavirus și pe fondul războiului care a izbucnit în Ucraina. Totuși, aproximativ jumătate dintre companiile chestionate se descurcă bine. Acest lucru îl arată actualul chestionar de conjunctură realizat de AHK România în aprilie 2022. Din acesta reiese evaluarea actuală a situației economice și a situației companiilor, dar oferă și o imagine de ansamblu asupra celor mai importanți factori de risc în dezvoltarea afacerilor din punctul de vedere al companiilor, atât în general, cât și din cauza războiului din Ucraina. 

Situația actuală a companiilor germane din România s-a deteriorat într-o oarecare măsură, dar majoritatea continuă să o aprecieze ca fiind „bună” (peste 51%, toamna anului 2021: 67%). Mai mult de 37% dintre respondenți consideră că situația companiei lor este satisfăcătoare, iar restul de 10,7% consideră că situația este dificilă în prezent.  

Cele mai multe companii continuă să evalueze așteptările pentru afacerile pe care le derulează ca fiind „neschimbate” (2022: 48%, toamna anului 2021: 46,9%). „Doar” ca. 10% dintre respondenți cred că activitatea lor se va deteriora în următoarele 12 luni. Mai mult de 40% se așteaptă în continuare la o îmbunătățire (2022: 42,9%) a conjuncturii. Pe de altă parte, dezvoltarea economică locală în următoarele 12 luni se va deteriora considerabil în opinia companiilor participante la sondaj (peste 50% dintre respondenți). Doar 10,7% se așteaptă la o îmbunătățire (2021: 20,4%), în timp ce 37,5% apreciază că evoluția economică va rămâne „neschimbată” în următoarele 12 luni. Soldul atinge un minim istoric de -41 de puncte în acest an.
„Trăim vremuri foarte dificile și ne aflăm din nou într-o situație parțial paradoxală. În ciuda perspectivelor economice evident negative, companiile chestionate doresc în continuare să investească în România și, mai ales, să își mărească numărul de angajați. În ciuda crizelor, majoritatea companiilor chestionate se descurcă bine în prezent”, spune Sebastian Metz, director general, AHK România.

Datorită situației actuale bune a afacerilor, disponibilitatea de a realiza investiții rămâne ridicată. Pentru următoarele 12 luni, 25% dintre companii planifică cheltuieli mai mari de investiții (2021: 36,7%). 44,6% cred că acestea nu se vor schimba (2021: 32,7%) și doar 19,6% consideră că vor reduce investițiile. Este încurajator faptul că firmele sunt dispuse să continue să angajeze personal. 41,1% dintre companiile intervievate intenționează chiar să crească numărul de angajați (2021: 40,8%). Pentru 39% dintre respondenți, numărul de angajați va rămâne la același nivel (2021: 42,9%), iar 19,6% dintre respondenți spun că intenționează să angajeze mai puțin personal (2021: 16,3%). 

În ceea ce privește factorii de risc în dezvoltarea economică, creșterea prețurilor la materii prime și energie domină în mod clar agenda de criză a companiilor. Cu toate acestea, deficitul de personal calificat și costurile cu forța de muncă rămân, de asemenea, pe lista de priorități a companiilor. 

În ceea ce privește războiul din Ucraina, cele mai multe dintre companiile chestionate consideră că majorarea costurilor pentru energie și materii prime este o consecință pe termen scurt a războiului. Întreruperile în lanțul de aprovizionare și problemele de logistică, precum și lipsa materiilor prime și a serviciilor prestate în avans se numără, de asemenea, printre consecințele crizei actuale.

„Din discuțiile noastre cu reprezentanți ai companiilor, am aflat că situația actuală a fiecărei companii în parte depinde în special de poziția sa pe piață sau de prețurile practicate și de specificul companiei – nu este posibilă o afirmație «one-size-fits-all», așa cum s-a întâmplat în perioada crizei Corona. Multe companii sunt în prezent prinse la mijloc. Acestea se confruntă zilnic cu creșteri importante ale prețurilor la materii prime și energie, cu blocaje în aprovizionare, cu creșterea presiunii concurențiale pe piața forței de muncă și cu creșterile salariale ridicate care nu pot fi compensate de creșterea productivității. Aceste costuri ridicate adesea nu pot fi sau nu întotdeauna transferate în totalitate către clienți sau nu pot fi absorbite de piață”, este de părere Sebastian Metz, director general AHK România. 

Prezentarea grafica a sondajului poate fi regăsită aici.

Grupul BCR și Arval România au agreat un acord pentru preluarea unei părți din activitatea de leasing operațional a BCR Fleet Management

0

Grupul BCR și Arval România au semnat un acord pentru transferul unei părți din activitatea de leasing operațional a BCR Fleet Management.

Acordul a fost încheiat săptămâna trecută, iar finalizarea tranzacției este condiționată de îndeplinirea mai multor condiții suspensive, inclusiv de aprobarea Consiliului Concurenței, fiind așteptată înainte de sfârșitul anului.

Înțelegerea mai prevede și că cele două entități vor colabora pentru comercializarea produselor de mobilitate Arval către clienții BCR.

Tranzacția face parte din strategia grupului BCR de a se concentra pe produsele sale bancare de bază, dar și de a continua să ofere clienților săi soluții de mobilitate într-un mod și mai eficient.

„Suntem foarte bucuroși că am semnat acest acord cu grupul BCR ce ne va permite, odată finalizată tranzacția, să oferim servicii unor noi clienți în România, și să răspundem la nevoile lor în creștere de mobilitate și tranziție energetică prin intermediul gamei noastre solide de produse și servicii”, a declarat Roxana LUPESCU, Director General Arval România.

„Grupul BCR folosește această oportunitate pentru a își ajusta strategia cu privire la produsul de leasing operațional și, prin intermediul acestui parteneriat, va putea să ofere clienților săi soluții îmbunătățite în cooperare cu un partener cu o expertiză globală în zona de mobilitate și administrare a flotelor”, a declarat Adrian LĂCĂTUȘ, Director General BCR Fleet Management.

BCR Fleet Management face parte din Grupul BCR și pune la dispoziția companiilor servicii de preluare a administrării parcurilor auto, oferindu-le garanția că flotele funcționează în parametrii tehnici optimi și asigurând eficientizarea costurilor de exploatare.

Prin această operațiune, Arval își va consolida poziția de lider în România și va întări cooperarea deja existentă cu Grupul Erste în regiune (Cehia și Slovacia).

30 de companii din România la Hannover Messe 2022

0

România a participat la ediția din acest an a târgului de la Hanovra, Hannover Messe, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei industriale, 30 mai-2 iunie, cu 30 de companii. Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, prin Programul de Promovare a Exporturilor, a susținut financiar organizarea, a trei standuri naționale în secțiunile: Engineered Parts and Solutions (8 companii), Digital EcoSystem (12 companii), Energy Solutions (6 companii). Alte trei companii au expus cu stand propriu: Sarmatec și Klaus Krallmann Prod (onsite), Forum Industry (online).

Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK România) subliniază că „în calitate de reprezentanţă oficială a economiei germane în România, are rolul de a susține şi intensifica relațiile economice dintre cele două state. Exporturile companiilor românești în UE au o pondere de peste 73% din totalul exporturilor, iar Germania este principalul partener economic al României (din anul 2007). Importurile din Germania au însumat anul trecut 19,8 mld. EUR (+18,4 %), iar exporturile au crescut la 15,3 mld. EUR (+8,4 %). Pentru a-și extinde activitatea pe piața germană este esențial pentru companiile românești să își intensifice prezența la târgurile și expozițiile organizate în Germania, mai ales că această țară este patria târgurilor și expozițiilor, numărul 1 la nivel mondial în ce privește organizarea acestor evenimente! Două treimi din târgurile-lider la nivel mondial se organizează în centrele expoziționale germane”. 

Sebastian Metz, directorul general al AHK România: „Una dintre activitățile asupra cărora ne concentrăm încă de la înființarea AHK România este strâns legată de susținerea companiilor românești în vederea participării la târgurile și expozițiile organizate în Germania. Acestea reprezintă una din cele mai bune platforme în vederea creșterii exporturilor companiilor românești și pentru promovarea puterii inovatoare și a competitivității firmelor românești pe piața internațională.”

La Hannover Messe 2022 au participat 2.500 de expozanți și aproximativ 75.000 de vizitatori din întreaga lume. Portugalia a fost țara parteneră. Ediția viitoare va avea loc în perioada 17-21 aprilie 2023.

Comisia Europeană a dat undă verde IMM Prod și Garant Construct

0

Schemele de ajutor de stat pentru IMM-uri și unități administrativ teritoriale – IMM PROD și GARANT CONSTRUCT, coordonate de Ministerul Finanțelor, au primit astăzi, 3 iunie a.c., aprobarea Comisiei Europene. Programele se derulează prin Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii și au un plafon total al garanţiilor de 4 miliarde de lei.

„Vești bune pentru beneficiarii eligibili ai celor două scheme de ajutor de stat. Acordul Comisiei Europene înseamnă practic că cele două programe au devenit operaționale și că de luni, 6 iunie, se pot adresa celor 21 de bănci partenere pentru a solicita finanțare. Este un sprijin real pe care Guvernul îl acordă atât mediului de afaceri, cât și unităților administrativ teritoriale pentru încurajarea producției autohtone și a investițiilor”, a anunțat ministrul Finanțelor, dl Adrian Câciu.

Bugetul schemei de ajutor de stat aferent Programului IMM PROD este de 268.544.792 lei, aproximativ 54,25 milioane euro, iar plafonul total al garanţiilor care pot fi acordate în 2022 este de 1,5 miliarde lei.

GARANT CONSTRUCT are un buget în valoare de 495.572.822 lei, aproximativ 99,11 milioane euro, cu un plafon total al garanţiilor pentru 2022 de 2,5 miliarde lei.

Programul IMM PROD are ca obiectiv acordarea de garanții guvernamentale de până la 90% din valoarea finanțărilor pentru asigurarea lichidităților și pentru investițiile care încurajează producția autohtonă, creșterea capacității de producție, reconversia de la intermediere la producție, digitalizarea activității și alinierea la obiectivele de mediu.

Beneficiarii eligibili sunt IMM-uri, inclusiv start-up-uri, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi familiale, forme de organizare a profesiilor liberale care pot desfășura activități de producție și care au sediul principal sau secundar într-o zonă urbană.

Programul GARANT CONSTRUCT are două componente – SubProgramul de susținere a proiectelor de investiții pentru IMM-urile din sectorul construcțiilor și SubProgramul de susținere a proiectelor de investiții la scară mică pentru UAT-uri, care presupun finanțarea unor activități din sectorul construcțiilor.

Obiectivul principal al programului este susținerea proiectelor privind îmbunătăţirea eficienţei energetice, investiţii în domeniul energiei verzi şi alinierea la obiectivele de mediu implementate de IMM-urile din domeniul construcţiilor şi de unităţile administrativ-teritoriale, prin acordarea de garanții guvernamentale de maximum 90% din valoarea finanțărilor.

Pentru 2022, plafonul total al garanţiilor de 2,5 miliarde lei, se împarte în mod egal între cele două componente.

Beneficiarii eligibili ai SubProgramului de susținere a proiectelor de investiții pentru IMM-urile din sectorul construcțiilor sunt IMM-uri, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi familiale, forme de organizare a profesiilor liberale, precum arhitecții și birourile individuale de arhitectură. SubProgramul de susținere a proiectelor de investiții la scară mică dedicat UAT-urilor, respectiv municipiilor, orașelor și comunelor are în vedere finanțarea unor activități din sectorul construcțiilor și a proiectelor de mică dimensiune.

Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul ședinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a adoptat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:

  1. Reglementare

Notificarea ESMA referitoare la intenția ASF de aplicare a prevederilor Ghidului MAR – Amânarea publicării informațiilor privilegiate și interacțiunile care fac obiectul supravegherii prudențiale;

Norma pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1/2015 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privat (norma va fi transmisă, spre publicare, Monitorului Oficial al României);

Norma pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 18/2018 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii facultative (norma va fi transmisă, spre publicare, Monitorului Oficial al României).

  • Autorizare

Aprobarea autorizării domnului Molnăr Octavian în calitate de director al SSIF IFB Finwest S.A. ca urmare a prelungirii mandatului și a alinierii societății la prevederile art. II din Regulamentul nr. 20/2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului nr. 1/2019;

Aprobarea domnului Erwin Hammerbacher pentru un nou mandat în funcția de membru și Președinte al Directoratului la societatea BCR Asigurări de Viață Vienna Insurance Group S.A.;

Aprobarea domnului Klaus Mühleder pentru un nou mandat în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere la societatea BCR Asigurări de Viață Vienna Insurance Group S.A.;

Aprobarea societății Signal Iduna Asigurare Reasigurare S.A. ca acționar semnificativ direct și a persoanelor numite în Consiliul de Administrație al societății Ergo Asigurări S.A. – domnul Tiberiu Cristian Maier, în calitate de Președinte și domnul Mark S. Osterloff, în calitate de membru al Consiliului de Administrație;

Aprobarea societății Signal Iduna Asigurare Reasigurare S.A. ca acționar semnificativ direct și a persoanelor numite în Consiliul de Supraveghere al societății Ergo Asigurări de Viață S.A. – domnul Tiberiu Cristian Maier, în calitate de Președinte, doamna Mihaela Drugă și domnul Mark S. Osterloff, în calitate de membri ai Consiliului de Supraveghere;

Aprobarea numirii doamnei Dănilă Oana – Georgiana în calitate de Director executiv al Sirius – Broker de Asigurare S.R.L. și a modificărilor aduse Actului constitutiv al societății;

Aprobarea solicitării S.A.I. Broker S.A. de autorizare a modificărilor intervenite în regulile Fondului de investiții alternative cu capital privat Smart Money;

Aprobarea solicitării BRD Asset Management S.A.I. S.A. de autorizare a Fondului deschis de investiții BRD Euro Simplu și înscrierea acestuia în Registrul public al A.S.F.;

Aprobarea retragerii de la tranzacționare și a radierii din evidența A.S.F. a acțiunilor emise de societatea Dan Steel Group Beclean S.A. Beclean având în vedere declanșarea falimentului;

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății L.M.C. Asig Broker de Asigurare S.R.L. (cesiune de părți sociale, structura asociaților, date identificare);

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății Personal Broker – Broker de Asigurare – Reasigurare S.R.L. (schimbare sediu social, durată funcționare societate și durată mandat administrator);

Avizarea prealabilă a modificării Prospectului schemei de pensii facultative pentru Fondul de Pensii Facultative NN Activ, administrat de NN Asigurări de Viață S.A.;

Avizarea prealabilă a modificării Prospectului schemei de pensii facultative pentru Fondul de Pensii Facultative NN Optim, administrat de NN Asigurări de Viață S.A.

*********

Despre Autoritatea de Supraveghere Financiară

Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. A.S.F. contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi. Mai multe informaţii puteţi găsi pe www.asfromania.ro.