Evoluția spre o economie performantă, miza conferinței „Piața de capital: reglementări și facilități menite să dezvolte piața de capital”

0

Este noua legislație o garanție că bursa de la București își va atinge potențialul? Cum poate economia românească să treacă mai ușor peste crizele generate de pandemie sau de războiul din Ucraina? Răspunsul la toate aceste întrebări, dar și la multe alte teme de pe agenda publică, au fost oferite de către miniștrii ai Guvernului României, de reprezentanți de marcă ai instituțiilor publice și de personalități ale mediului de afaceri în cadrul conferinței „Piața de capital: reglementări și facilități menite să dezvolte piața de capital”, organizată de Institutul de Studii Financiare și DC News Media Group.

Președintele ASF Nicu Marcu a transmis un mesaj prin care a reamintit că unul dintre obiectivele majore ale Autorității de Supraveghere Financiară este dezvoltarea durabilă a pieței de capital din țara noastră, iar pentru atingerea acestui obiectiv, ASF are în vedere identificarea tuturor instrumentelor și activităților care asigură premisele creșterii atractivității pieței de capital din România pentru investitori și pentru emitenți.

Nicu Marcu a subliniat că ASF are în lucru „Strategia Națională pentru piața de capital, proiect care beneficiază de sprijinul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, în calitate de consultant. Proiectul are ca obiectiv elaborarea unei strategii naționale care să includă principii și măsuri de reglementare pentru stabilirea unui cadru coerent pentru dezvoltarea pieței de capital si facilitarea accesului la finanțare pentru toate categoriile de investitori.

Ministru Finanțelor Publice, Adrian Câciu, a declarat că evoluția pieței de capital din România este una lentă, iar acest lucru trebuie schimbat mai ales dacă ne raportăm la actualul context internațional.

„Piața de capital din România s-a dezvoltat încet. A avut rezultate în 2021 foarte bune. Este o piață care, din punctul meu de vedere, are o serie de ancore foarte puternice. Evident, ca orice piață de capital, într-o situație ca cea pe care o trăim acum, este supusă unor provocări majore, având în vedere incertitudinile de pe piețele globale. Dar ceea ce văd în zona de capitalizare a Bursei de Valori București nu poate decât să ne încurajeze să muncim în continuare. Discutăm cu domnul președinte Nicu Marcu, dar discutăm și cu președintele BVB, domnul Radu Hanga- sunt anumite elemente pe care să le accelerăm- strategia pentru piețele de capital, care, în două săptămâni, va fi stabilită ca proiect de act normativ, astfel încât să avem o predictibilitate pe zona de dezvoltare a pieței de capital. Sunt o serie de elemente prin care încercăm să diversificăm oferta sau ofertele, dar și o întreagă susținere din perspectiva statului și a instituțiilor care pot să ajute la atragerea de investitori”, a declarat Adrian Câciu.

Un exemplu este adoptarea Legii privind reducerea impozitului pentru investitorii de pe piața de capital.

Despre efectul benefic al Legii privind reducerea impozitului pentru investitorii de pe piața de capital a vorbit și inițiatoruul acestui proiect legislativ, actualul ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja.

„Este cel mai bun lucru care s-a întâmplat pieței de capital din România în ultimii foarte mulți ani. Proiectul acesta de lege este un proiect al pieței, un proiect solicitat de ani și ani de zile cam de toată lumea și ceea ce am reușit până la depunerea lui a fost să așezăm în jurul mesei toți actorii relevanți și să generăm o viziune comună și un text normativ asumat de toată lumea: Vorbim de BVB, de Asociația Română a Băncilor, de ASF, de Ministerul de Finanțe, unde am avut cele mai lungi și mai complexe discuții, vorbim de toți actorii din această piață, care au solicitat o modalitate de a stimula investițiile de tip retail, investițiile persoanelor fizice în piața de capital românească. Am spus-o, o repet, este un proiect legislativ win-win-win, câștigă pe de o parte românii de rând, investitorii retail în piața de capital pentru că au  acolo un randament mult mai bun decât dacă și-ar ține banii într-un cont bancar în contextul unei inflații destul de ridicate sau, mai rău, acasă sub saltea. De asemenea, câștigă aceste companii românești care, iată, se pot finanța prin intermediul pieței de capital la un cost mult mai bun decât dacă ar apela la instrumentele financiar-bancare tradiționale și, de asemenea, câștigă bugetul de stat pentru că din toate aceste mecanisme pe de o parte generăm investiții, locuri de muncă, prosperitate, și, sigur că da, o colectare mai bună la buget”, a declarat Sebastian Burduja.

Președintele ISF, Valentin Ionescu, a oferit noi perspective asupra evoluției pieței de capital. Acesta a introdus în ecuație educația financiară, arătând că este un element fundamental în construcția unei economii performante.

Încă o dată, Institutul de Studii Financiare reușește să pună laolaltă oameni importanți din mediul economic din România. Mulțumesc domnului Nicu Marcu pentru că de mai bine de un an de zile, ISF și-a schimbat strategia, are mai multe întâlniri de genul acesta, are un focus mult mai mare pe partea de educație financiară și pe partea de cercetare, și am văzut feedback-uri foarte importante de la toți stakeholderii noștri. Oferim în mod gratuit multe seminarii de educație financiară și avem multe acțiuni pe care le oferim în mod voluntar tuturor cetățenilor României, de la elevi, studenți, angajați, până la cei din piața financiară”, a spus Valentin Ionescu.

Președintele ISF a mai vorbit despre provocările externe și despre tendințele în ceea ce privește apetitul pentru investiții din următoarea perioadă. Astfel, acesta consideră că lumea se va uita la variante care implică puține riscuri. În această direcție, chiar a recomandat tuturor titlurile de stat emise de Ministerul de Finanțe, care oferă niște randamente extrem de atractive.

„Putem asculta ce se întâmplă pe plan intern, dar nu trebuie uitat ce se întâmplă pe plan european și pe plan global. România este parte a Uniunii Europene, este parte a acestor circuite financiare și nu numai, și am văzut că, după această pandemie au apărut și alte crize. Suntem în fața unor crize care se manifestă simultan, toate acestea au dus la o volatilitate foarte pe piețele de capital mare la nivel global, european și, implicit, în România. Investitorii au căutat active mai sigure, cum este și normal, s-au orientat către obligațiuni. Acum, mai nou, eu sunt unul dintre investitorii care își doresc să cumpere titluri de stat, emise de Ministerul de Finanțe. Nu vreau să fac reclamă, dar recomand oricui. 7,2% la un an și 7,8% la trei ani este o dobândă foarte bună. Nicio bancă nu oferă o dobândă la fel de bună, la niciun tip de depozit. Plecând de la ideea că investitorii caută active mai sigure, încercăm să găsim soluții. Dar, foarte important este că aceste crize care s-au suprapus ne fac căutarea să fie foarte limitată, soluțiile sunt foarte limitate în a te proteja la toată volatilitatea dată pe mai multe clase de active. Când vorbim despre piața de capital trebuie să ne gândim și de implicarea în alte piețe financiare, cum ar fi piața asigurărilor sau piața pensiilor private. Turbulențele de pe piețele financiare au făcut cumva ca majoritatea investitorilor să-și regândească strategia de investiții și modul în care ei vor investi pe viitor, deși este foarte greu ca pe termen mediu și lung să ai o estimare cât mai aproape de ceea ce se va întâmpla. Nu în ultimul rând, războiul reprezintă un risc greu de asigurat, prin urmare este de așteptat în continuare cât timp acest conflict se va desfășura ca investitorii să continue să se retragă în active mai sigure, bineînțeles provocând o creștere a volatilității pe alte clase de active”, a mai spus Valentin Ionescu.

Marian Siminică, directorul executiv al ISF, a prezentat un sondaj referitor la comportamentul financiar al românilor.

„Am inițiat un proiect de cercetare la nivelul institutului, bazat pe un sondaj de opinie, realizat cu sprijinul Inscop Research, având un eșantion de 1.303 de persoane, cu acoperire națională, vizând toate persoanele cu vârsta peste 18 ani. Am selectat o serie de rezultate interesante (…) și sunt niște concluzii care cred că ne vor ajuta ca să ne calibrăm proiectele de educație financiară. Îngrijorător este că doar două treimi dintre participanții la studiu au spus că au cunoștințe și că au auzit despre acțiuni, obligațiuni și fonduri de investiții. Vă dați seama câtă piață avem pentru educație financiară dacă o treime nu au auzit de astfel de instrumente financiare? Nu mai vorbim de faptul că ei nu sunt nici măcar ”eligibili” pentru a investi pe piața de capital, atâta vreme cât nu au auzit de astfel de instrumente. Paradoxal este că pe categorii socio-demografice, mai multe cunoștințe au persoanele în vârstă – 73% din persoanele peste 60 de ani au declarat că au astfel de cunoștințe, iar la tinerii între 18 și 29 de ani, ponderea este undeva la 63%”, a declarat Marian Siminică.

Gabriel Grădinescu, vicepreşedintele SIIF din cadrul ASF, a discutat despre reuşitele autorităţii în domeniul reglementării pieţei de capital. Acesta a prezentat, printre altele, condiţiile necesare pentru o reuşită pe termen lung. 

„Şi în debutul acestui an, autoritatea (n.r. Autoritatea de Supraveghere Financiară – ASF) s-a implicat activ în domeniul reglementării zonei de investiţii, în spiritul dezvoltării pieţei locale de capital. Suntem într-un plin proces de inventariere şi reconfigurare a normelor cu impact real asupra dimensiunii şi complexităţii industriei locale. Prin urmare, ne consultăm în permanenţă cu reprezentanţii industriei noastre, în toate ariile prioritate de dezvoltare. Vreau să se ştie că nu reglementăm dintr-un turn de fildeş, ci suntem mereu cu ochii pe piaţă şi reglementăm pentru piaţa de capital. Am continuat procesul de autorizare rapidă a fondurilor locale, mai ales prin noile pachete legislative pe care le promovăm sau le avem în lucru. Personalul autorităţii din cadrul pieţei de capital a elaborat în cursul anului trecut regulamentul numărul 11, un cadru mai suplu de organizare şi funcţionare pentru administratorii înregistraţi de F.I.A. În baza acestui nou pachet legislativ, au fost deja autorizaţi trei noi A.F.I.A (administrator fond de investiţii alternative n.r.) şi suntem convinşi că şi alţi administratori vor urma exemplul şi vor fi martori la crearea unui alt segment al pieţei de capital”, a declarat Gabriel Grădinescu.

Ovidiu Petru, director al Direcției Generale SIIF din cadrul ASF a vorbit despre proiectele de acte normative și reglementările pe care instituția le pregătește pentru următorii ani.

„Avem un dialog permanent cu piața și autoritatea europeană de supraveghere pe anumite proiecte pe care le lucrăm în România. Printre proiectele principale sunt cele de armonizare, perfecționare, standardizare a legislației secundare și primare. Am avut foarte multe regulamente în consultare publică. De asemenea lucrăm la foarte multe legi, unele din ele o să le vedem în curând în vigoare, precum legea supravegherii prudențiale, legea crowd funding-ului, o lege foarte importantă pentru noi. ASF va autoriza aceste platforme. În ceea ce privesc direcțiile mari de reglementare, avem această direcție de finanțe sustenabile, și avem un pachet mare de reglementări pe tot ce înseamnă finanțare verde. Se lucrează la pachetul de finanțe digitale- vorbim de mai multe regulamente pentru registrele de distribuție, care va intra în vigoare de anul viitor și ne-am bucura ca la nivelul pieței bursiere din România să fie testat. O altă direcție importantă e cea de colectare de date. Și aici lucrurile se vor schimba. Primul efect pe care îl vom vedea din 2025 va fi sistemul European Single Access Point, in care toate autoritățile vor transmite date către ESMA, platformă care va fi accesibilă tuturor analiștilor și investitorilor și vom putea vedea date din toate țările Uniunii Europene’’, a explicat Ovidiu Petru.

Viceguvernatorul BNR, viceguvernatorul Leonardo Badea, a trecut în revistă principalele provocări pe care trebuie să le depășească economia românească în această perioadă. Acesta a arătat că afacerile din România au nevoie de o finanțare puternică pentru a-și reveni de pe urma șocurilor prin care au trecut și încă mai trec.

„Cred că suntem cu toții de acord că traversăm o conjunctură complicată pentru economie și societate, caracterizată de riscuri și incertitudini în creștere, iar în perioada următoare șansele ca această situație să se rezolve sunt relativ reduse din cauza crizelor suprapuse cu care ne confruntăm. Tocmai de aceea, economia are nevoie să fie în continuare sprijinită prin toate mijloacele disponibile, având în vedere resursele în general limitate aflate la dispoziție. Știm că accesul la finanțare este cu precădere important pentru evoluția economiei și el poate fi asigurat printr-un mix de finanțare bancară și finanțare pe piața de capital. România, ca mai toate țările europene, are o economie în care predomină astăzi finanțarea bancară, dar finanțarea intermediată pe piața de capital a câștigat teren în ultimii ani și trebuie să continue să reprezinte o sursă complementară tot mai importantă în opinia mea, mai ales în contextul unui grad de intermediere redus, care ne plasează printre ultimele locuri în Europa”, a declarat Leonardo Badea.

Toaletarea corectă a arborilor din Capitală dă startul unui parteneriat între Platforma de Mediu pentru București și Direcția de Mediu a PMB

0

 

Platforma de Mediu pentru București și Direcția de Mediu a Primăriei Generale București au demarat  colaborarea pentru o mai bună gestionare a spațiilor verzi, în cadrul celui dintâi parteneriat între acest program al Fundației Comunitare București și o autoritate locală din Capitală. Ca prim pas, doi angajați ai Direcției de Mediu au participat, pe baza unor burse oferite de Platforma de Mediu, la un curs de perfecționare a abilităților de toaletare a arborilor. 

Conform Raportului de Cercetare privind Starea Mediului din București, care stă la baza Platformei de Mediu pentru București, lipsa de verdeață și deconectarea de la natură sunt printre cele mai grave probleme de mediu ale Bucureștiului.

În București sunt mai multe autovehicule decât arbori. În 2020, în Capitală, existau aproximativ 1.840.000 autovehicule, față de doar 1.717.339 arbori, inventariați la ultimul Cadastru Verde din 2011. Se poate estima o medie de 0,88 arbori pentru un bucureștean, în condițiile în care Uniunea Europeană recomandă 3 arbori pentru fiecare locuitor. Abordarea noastră este ca, în cadrul Platformei de Mediu, pornind de la problema identificată, să găsim soluții concrete și să le implementăm într-un exercițiu de colaborare la care participă autorități, societate civilă, experți și companii. Ne bucură demararea parteneriatului cu Direcția de Mediu a PMB, în care ne unim forțele pentru a gestiona mai bine și mai eficient spațiul verde al orașului”, a declarat Alina Kasprovschi, director executiv Fundația Comunitară București. 

Lucrările de îngrijire a spațiilor verzi au pus pe primul loc, până de curând, siguranța mașinilor și modernizarea rețelelor edilitare, iar avizele de toaletare nu au fost puse în aplicare, în mod corect, rezultând  adesea <reducerea coroanei la jumătate>, paradoxal, crescând riscul producerii de accidente. În majoritatea cazurilor, aceste intervenții au distrus arbori bătrâni din aliniamente istorice, extrem de valoroși pentru mediul urban prin serviciile ecosistemice oferite (reglarea temperaturii și a umidității, reducerea poluării, susținerea biodiversității). Interesul nostru este ca echipa primăriei să aibă competențele necesare pentru ca intervențiile asupra arborilor să se producă doar atunci când este strict necesar și într-un mod care nu îi pune în pericol nici pe ei și nici pe cetățeni”, a declarat Mihaela Chiriță, Directoarea Direcției de Mediu din cadrul PMB.

Conform unor date publicate în mass-media, în intervalul 2016 – 2020, Primăria Capitalei a avizat pentru defrișare 30.000 de arbori, iar 100.000 au fost toaletați. Din datele furnizate de Ecocivica, 10.000 de arbori au fost tăiați ilegal. Aproximativ 30% dintre arborii toaletați excesiv se usucă, cu un impact negativ asupra climei, poluării și sănătății. 

Cursul de arboricultură, organizat de Asociația Peisagiștilor din România, la care au participat și reprezentanți din Direcția de Mediu a Primăriei Capitalei, a avut ca scop dobândirea abilităților de bază în lucrările de îngrijire a arborilor din mediul urban: inventariere, evaluare, gestionare și monitorizare. 

Specialiștii în arboristică susțin că toaletările nu trebuie făcute preventiv și fără un argument întemeiat. Societatea civilă a criticat deseori aceste practici ale administrației publice, însă dincolo de ghidurile care oferă informații despre cum poate fi oprită o toaletare abuzivă, este nevoie de o colaborare reală pentru a schimba modul în care se intervine asupra arborilor din mediul urban. 

Inițiativa marchează debutul unei colaborări pe termen lung cu Direcția de Mediu a Capitalei, conform viziunii cu care a fost construită Platforma de Mediu pentru București. Ea va fi un proiect pilot, pentru a testa și modul în care poate fi dezvoltată în mod eficient colaborarea între societatea civilă și autorități, în cadrul Platformei de Mediu.


Platforma de Mediu pentru București a fost lansată de către Fundația Comunitară București si ING Bank, în aprilie 2022, ca un  spațiu de colaborare în care autoritățile, societatea civilă, companiile și cetățenii acționează împreună pentru a rezolva problemele de mediu care intoxică Bucureștiul și pentru a transforma Capitala într-un oraș în care locuitorii duc o viață sănătoasă și se simt bine, iar companiile prosperă fără a fi expuse unor riscuri legate de mediu.

Radu Puiu, XTB: Companiile aeriene ar putea crește considerabil prețurile la bilete de avion în acest an, după un salt de 10% făcut deja din cauza prețurilor petrolului

0
  • Pe cât de pesimiste sunt perspectivele pentru inflație și economie, pare o perioadă promițătoare pentru industria turismului, arată într-o analiză de piață, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Afectată în ultimii doi ani, industria de călătorii pare că este pregătită să părăsească acele perioade negative. 
  • Potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), călătoriile aeriene internaționale s-au redresat puternic în acest an, excepție fiind regiunea Asia-Pacific, care „rămâne semnificativ în urmă”.
  • Industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei în 2023, cu un an mai devreme decât se prognoza anterior. 

Anul trecut, călătoriile internaționale au fost la aproximativ 25% față de nivelul din 2019. 

În primul trimestru al acestui an, pe plan global, s-a atins un procent de 42% din valoarea din 2019. De fapt, ceea ce vedem este o rată de creștere foarte puternică pe unele piețe, SUA, Europa și America Latină atingând aproximativ 60%.

În privința segmentului de afaceri al industriei aeriene, acesta este prognozat să revină mai lent la nivelurile prepandemice. În schimb, raportul IATA a indicat faptul că există mai mulți călători „premium” care călătoresc la clasa întâi sau la clasa business.

Ce ne spune acest lucru? Există o categorie de persoane care au un venit disponibil suplimentar și care sunt pregătiți să plătească în plus pentru a beneficia de condiții mai bune. Aceste servicii tind să ofere și o marjă de profit mai bună pentru companiile aeriene, fapt ce poate ajuta rezultatele viitoare. 

Președintele IATA a declarat că redresarea traficului de pasageri accelerează și că, în medie, industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei în 2023, cu un an mai devreme decât se prognoza anterior. 

Acesta a menționat că prețurile ridicate ale petrolului și întreruperile de călătorie cauzate de lipsa forței de muncă nu i-au descurajat până acum pe călători, chiar dacă prețul petrolului a determinat o creștere a tarifelor cu aproximativ 10%.

Se observă un dezechilibru între ritmurile de revenire în funcție de regiune. Europa prezintă o cerere puternică pentru combustibil pentru avioane, pe măsură ce un număr tot mai ridicat de persoane se pregătesc de vacanță în această vară.

Regiunea a absorbit peste 13 milioane de barili de combustibil pentru aeronave în mai, reprezentând cel mai mare import lunar din octombrie 2020, potrivit datelor Vortexa Ltd. compilate de Bloomberg. Se estimează că nivelul consumului va crește în această vară, pe fondul relaxării restricțiilor și a cererii în creștere din partea consumatorilor.

Cererea de combustibil pentru avioane din Europa de Vest este prognozată să crească cu 17% de la sfârșitul lunii mai până la sfârșitul lunii august, atingând un vârf de 1,26 milioane de barili pe zi în ultima lună, potrivit prognozei BloombergNEF, care se bazează pe programele de zbor.

Potrivit datelor de la Eurocontrol, traficul aerian al Europei este încă la aproximativ 86% din nivelul prepandemic din 2019 pentru această perioadă a anului. Într-o prognoză din aprilie, scenariul de bază al organizației era ca această cifră să crească la 89% în august și la 92% până la sfârșitul anului.

În timp ce traficul intern de pasageri a înregistrat progrese considerabile în regiunea Asia Pacific, odată cu relaxarea restricțiilor în unele țări, traficul internațional, care este principalul generator de venituri pentru aeroporturi în ceea ce privește cheltuielile comerciale ale pasagerilor, a stagnat în mare parte din cauza restricțiilor și a tensiunilor geopolitice.

În plus, China joacă un rol cheie în regiune deoarece majoritatea aeroporturilor din Asia de Sud-Est și Australia depind în mare măsură de călătorii chinezi. Redeschiderea călătoriilor aeriene internaționale către și dinspre China nu numai că va accelera creșterea în regiune dar va oferi și un impuls industriei pe plan global. 

De la o analiză de ansamblu asupra sectorului ca întreg putem face trecerea la un exemplu singular, precum Boeing. 

Compania este unul dintre cei mai mari producători de aeronave pe plan global și pare a se afla într-o poziție bună de a profita de revenirea pieței. Este posibil ca firma să revină la niveluri de profit similare celor din 2018, înainte ca modelul 737 MAX să fie ținut la sol în urma sesizării unor defecțiuni ce a dus la accidente aviatice. O revenire în industria aviației și soluționarea diferitelor probleme pentru alte două modele, 787 și 777X, vor stimula performanța operațională și financiară a Boeing pe termen mediu și lung.

Totuși, atingerea unor rezultate optimiste depinde de o serie de catalizatori.

În primul rând, momentul reluării livrării modelului 787 pentru Boeing este un factor cheie de urmărit. 

În al doilea rând, investitorii așteaptă revenirea modelului 737 MAX pe piața aviației din China. Până acum, au existat o serie de vești negative în legătură cu potențiala întoarcere a modelului 737 Max în China.

În al treilea rând, se speră că va fi prezentat un flux de știri pozitive referitoare la modelul 777X.

Boeing ar putea traversa o evoluție optimistă pe un orizont de timp pe termen lung, această prezumție se bazează pe așteptările unei redresări mai rapide decât se anticipa a pieței aviației pe plan global și a revenirii la niveluri normale ale traficului aerian în următorii ani. În acest sens, Boeing ar putea fi un indicator al redresării și creșterii pieței aviatice la nivel mondial în următorii ani. 

Creșterea treptată a prețului petrolului începând din a doua jumătate a anului 2021 și accelerarea ritmului de creștere în urma războiului din Ucraina au majorat semnificativ costurile operaționale ale companiilor aeriene. 

Pe parcursul trimestrului patru din 2021, costurile cu combustibilul pentru avioane au reprezentat deja 24% din cheltuielile totale de operare ale companiilor aeriene, iar acest lucru va crește și mai mult. Chiar dacă prețurile petrolului se vor tempera în restul anului 2022, rezultatele vor fi afectate și acest lucru complică revenirea la profitabilitate pentru multe companii aeriene în acest an.

În ce măsură companiile aeriene sunt afectate depinde de strategiile de hedging a combustibilului. În general, transportatorii low-cost aplică rate de hedging într-o proporție mai mare decât transportatorii tradiționali, ceea ce înseamnă că impactul pentru 2022 va fi atenuat. Transportatorii tradiționali acceptă, de obicei, un risc mai mare în ceea ce privește combustibilul, prezentând rate mai mici de hedging. Aceasta înseamnă că prețurile mai mari ale kerosenului tind să le afecteze mai mult.

De asemenea, există o diferență între companiile aeriene europene și cele americane, cele din SUA tind să suporte riscul (companiile aeriene din sud-vest care folosesc hedgingul reprezintă o excepție).

Totuși, situația nu este pe deplin „roz”. Industria turismului se confruntă cu un deficit de personal, companiile care au concediat angajați sau i-au pierdut în fața altor sectoare în timpul pandemiei, întâmpinând dificultăți să compenseze decalajul pe măsură ce rezervările au început să crească. 

Acest adevăr s-a transpus în realitate în Marea Britanie, unde au apărut mai multe probleme în aeroport, pe măsură ce populația s-a pregătit pentru un weekend prelungit în contextul a două zile de vacanță. 

Prețurile ridicate ale petrolului reprezintă o altă amenințare, directorul RyanAir Holdings avertizând recent că, dacă vor rămâne la niveluri crescute, vor exista suprataxe la combustibil din partea companiilor aeriene de renume din Europa în acest an.

Accizele la băuturile alcoolice ar putea să crească. Comisia Europeană cere o analiză a nivelului accizelor în scopul reformării cadrului existent de impozitare

0

Georgiana Iancu, Partener,
liderul departamentului de Taxe indirecte EY România
Daniela Neagoe, Senior Manager,
Comerţ Internaţional, EY România (foto)

Uniunea Europeană a anunțat că a deschis până la data de 4 iulie 2022 o consultare publică, pentru a analiza dacă nivelul accizelor la alcool și băuturi alcoolice nu ar trebui să suporte o creștere, mai ales că ratele acestora nu au mai fost modificate din anul 1992. Cu doar două luni în urmă, un grup de lucru al Organizației Mondiale a Sănătății prezenta un studiu care sugera țărilor europene introducerea unui nivel minim de taxare de 15% pe prețul cu amănuntul pe unitatea de alcool, indiferent de tipul de băutură alcoolică, pentru „a salva vieți”, și inducea ideea că o astfel de măsură ar trebui considerată „o prioritate pentru sănătatea publică”. 

La nivelul Uniunii Europene, statele membre pot stabili accizele aplicabile la nivel național în funcție de propriile necesități, dar ele trebuie să depășească ratele minime specificate în Directiva 92/84/CEE, ce stabilește aceste rate minime ale accizelor la alcool și la băuturi alcoolice. 

Într-un fel, consultările demarate de Comisie nu sunt o surpriză. Planul de acțiune pentru o impozitare simplă și echitabilă, publicat în 2020 de Comisia Europeană și menit să sprijine strategia de redresare economică, prevedea inclusiv revizuirea ratelor accizelor, armonizate la nivelul UE, la alcool și băuturi alcoolice, „pentru asigurarea veniturilor și combaterea evaziunii fiscale”.

Evaluarea anunțată de Comisie urmează să acopere toate categoriile armonizate de produse alcoolice care intră în prezent în domeniul de aplicare al Directivei 92/84/CEE: alcool și băuturi alcoolice, produse intermediare, vinul și berea. 

Dar, Comisia apreciază că este necesară o analiză cuprinzătoare pentru a stabili „validitatea și eficacitatea cotelor minime ale accizelor la alcool și băuturile alcoolice”, care nu au fost actualizate de 30 de ani, dar și ”baza de impozitare (volumul sau conținutul de alcool al băuturilor), pentru a stabili dacă ele răspund în continuare nevoilor politicilor şi obiectivelor  evoluției pieței și a modelelor de consum. Aceasta presupune, spune Comisia în nota de informare, „revizuirea coerenței logicii de intervenție care stă la baza cadrului legislativ în lumina obiectivului de funcționare a pieței unice, dar și în ceea ce privește lupta împotriva fraudei fiscale, protecția sănătății publice și obiectivele societale mai largi, precum și valoarea adăugată a acțiunii UE”. În urma consultărilor, Comisia așteaptă să fie identificate problemele restante și, acolo unde este posibil, bunele practici pentru a aborda cel mai bine problemele identificate.

Analiza va servi drept bază pentru o discuție cu statele membre, privind stadiul actual și o posibilă evoluție a cadrului legislativ al UE. Printre aspectele avute în vedere în modelarea noilor rate de accizare putem vedea crearea unui nivel mai mare de echitate a taxării cu accize a produselor alcoolice, crearea unui mecanism care să asigure ajustarea continuă a nivelului accizei la inflație, menținerea unor regimuri speciale pentru anumite produse sau regiuni, o creștere graduală a nivelului de accizare, care să nu creeze perturbări nedorite ale pieței, asigurarea unui nivel de convergenţă a prețului la nivelul statelor, precum și setarea unui nivel minim raportat la prețul de vânzare.   

De asemenea, Comisia estimează că o legiferare a unei eventuale modificări a nivelului accizelor ar putea interveni din a doua jumătate a anului 2023. 

La acest moment, valorile accizelor în România sunt stabilite la  3.778,89 lei/hl de alcool pur pentru alcool etilic, în condițiile în care nivelul minim setat prin directivă este de 550 Euro/hectolitru şi la 453,47 lei/hl la produse intermediare – acele băuturi la care alcoolul nu rezultă în întregime din fermentare – în condițiile în care nivelul minim setat prin directivă este de 45 Euro/hl. Berea este taxată cu o acciză de 3,77 lei/hl/1 grad Plato comparativ cu nivelul minim de 0,748 Euro pe hectolitru/grad Plato setat la nivelul UE, iar vinul liniștit are acciză 0. 

Pe de altă parte, însă, veniturile din accize au însumat 28,62 mld lei în ianuarie-octombrie 2021, în creștere cu 14,6% (an/an), așa cum arată chiar cifrele oferite de Ministerul de Finanțe.  În structură, se remarcă o dinamică de 15,6% în cazul încasărilor din accizele pentru produsele energetice – determinată în principal de normalizarea consumului de carburanți față de perioada de referință, respectiv un avans de 11,9% al încasărilor din accizele pentru produse din tutun, susținut și de majorarea accizei la țigarete. Ponderea accizelor pe alcool, însă, nu este menționată, fiind cea mai mică. 

Ca să conchidem, putem spune că este destul de previzibilă, în contextul majorărilor deficitelor bugetare, dar și a îngrijorării legate de impactul consumului de alcool asupra sănătății populației, o majorare a cotelor accizelor la alcool sau băuturi alcoolice.  

Comisia Europeană aprobă o schemă românească în valoare de 4,3 milioane EUR, destinată sprijinirii operatorilor aeroportuari în contextul pandemiei de coronavirus

0

Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de 4,3 milioane EUR (21,37 milioane RON), menită să sprijine operatorii aeroportuari în contextul pandemiei de coronavirus.

Schema a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat. Sprijinul public se va acorda sub formă de subvenții directe. Măsura va fi deschisă operatorilor aeroportuari care administrează aeroporturile Bacău, Craiova, Iași, Sibiu, Suceava și Aeroportul Internațional Timișoara.

Schema urmărește să le acopere pierderile suferite în perioada ianuarie-iunie 2022 și să îi ajute să își continue activitățile pe durata pandemiei și după aceasta. Comisia a constatat că schema românească respectă condițiile prevăzute în cadrul temporar. În special, ajutorul (i) nu va depăși 2,3 milioane EUR per beneficiar; și (ii) se acordă până la 30 iunie 2022.

Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Mai multe informații cu privire la cadrul temporar și la alte acțiuni întreprinse de Comisie pentru a aborda impactul economic al pandemiei de coronavirus pot fi găsite aici.

Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.102939 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate.

Dezvoltarea colaborării economice româno-iraniene

0

Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB) a organizat o întâlnire de lucru dedicată promovarii colaborării economice si schimburilor comerciale cu Republica Islamică Iran, cu ocazia vizitei în România a ministrului asistent și director general în Ministerul Afacerilor Externe iranian, Mohammad Habibollahzadeh. Evenimentul s-a desfășurat în Sala Miron Vlasto din sediul istoric al CCIB. 

Au fost prezenți ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R. I. Iran în România, Seyed Hossein Sadat Meidani și atașatul comercial în cadrul ambasadei, Parvin Neginraz. Au participat oameni de afaceri români care activează în domeniile: energie, infrastructură de transport, managementul traficului, tehnologia informației, metalurgie, turism, echipamente, proiectare.

CCIB informează că „în deschidere, președintele CCIB, Iuliu Stocklosa, a vorbit despre potențialul economic al Capitalei, în context național, dar și despre activitatea Camerei bucureştene, cu accent pe strategia sa de relații externe, axată pe promovarea oportunităților de afaceri din spațiul extra-comunitar. În context, a evocat relația tradițională de colaborare în domeniul economic cu R. I. Iran, precum și potențialul semnificativ de creștere a schimburilor comerciale și a cooperării bilaterale, cu respectarea condiţionalităţilor ce decurg din calitatea de membru al Uniunii Europene pe care o are țara noastră. În context, a amintit de consultanța gratuită oferită de oficiul UE de la Bruxelles ”Due Diligence Help Desk on EU sanctions” pentru susținerea firmelor din UE, în special IMM-uri, care fac comerț cu parteneri din Iran. 

E.S. Mohammad Habibollahzadeh a exprimat interesul ţării sale pentru dezvoltarea relaţiilor economice şi de cooperare cu România, ținând seama de istoricul bun al relațiilor româno-iraniene și a prezentat principalele axe strategice ale economiei Iranului. În ceea ce privește domeniile prioritare de cooperare, diplomatul iranian a amintit: agricultura și industria de prelucrare a produselor agro-alimentare, metalurgia, industria auto (mașini hibrid, componente auto), energie, echipamente medicale, construcții, industriile: chimică (îngrășăminte), petrochimică, farmaceutică. A menționat că în conformitate cu datele statistice ale părții iraniene, volumul importului de produse românești este mai mare decât cel indicat de statistica română, înregistrându-se reexporturi din SM-UE, în principal prin firme germane, dar care datorită certificatului de origine sunt încadrate ca importuri din România. A recomandat promovarea contactelor directe între firmele din cele două țări.

În contextul conflictului din Ucraina, s-a discutat despre posibilitatea operaționalizării unor rute alternative de transport pentru produsele iraniene exportate în Europa, o variantă luată în calcul de oaspeții noștri fiind cea pe mare și ulterior, utilizând porturile românești Constanța, Brăila, Galați, pe Dunăre, în țările din centrul și vestul continentului.

În timpul sesiunii plenare a întâlnirii de lucru și în cadrul convorbirilor B2B ce au urmat, s-au reliefat oportunități de afaceri de interes pentru firmele românești, inclusiv pe linia găsirii unor soluții de asigurarea plăților reciproce pentru produsele și serviciile comercializate. În cazul în care reprezentanți ai mediului de afaceri din București, dar și din alte zone ale țării sunt interesați să-și internaționalizeze afacerile cu parteneri din R. I. Iran, sunt invitați să contacteze Serviciul Relații Internaționale al CCIB. Din aceeași sursă se pot obține informații relevante și utile cu privire la promovarea afacerilor pe piețele Statului Libia, Republicii Kîrgîze și Republicii Turcia, obținute recent în cadrul evenimentelor organizate la sediul CCIB”.

CCIB subliniază că, „după un an, 2021, în care schimburile comerciale bilaterale au înregistrat un volum de peste 5 ori mai mare față de 2020, din care exportul de aproape 7 ori, tendința de creștere s-a menținut și în primul trimestru al anului 2022. La 31 martie a.c., volumul total al schimburilor comerciale româno-iraniene (date disponibile) a fost de 105,1 mil. USD (+78%) comparativ cu primul trimestru al anului trecut), din care exporturile au fost în valoare de 83,4 mil USD (+71,5%), în timp ce importurile s-au cifrat la 21,7 mil. USD (+108,4%)”.

Foto: CCIB

Locuri de muncă vacante

0

Agenţii economici din județul Ilfov au înregistrate în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov1620 de locuri de muncă vacante, dinte care: 65 – pentru studii superioare, 608 – pentru studii medii, 374 – pentru muncitori calificaţi, 573 – pentru muncitori necalificaţi.

Oferta este în profesiile, meseriile, ocupaţiile: director vânzari, director tehnic, manager general, manager, manager în servicii sociale, șef serviciu/șef birou/bancă/societate de leasing, director/director executiv conformitate, șef serviciu, șef departament logistică, inginer mentenanță și reparații, inginer mecanic, inginer chimist, inginer în industria alimentară, inginer producție, inginer sisteme de securitate, analist servicii client, asistent comercial, manager proiect informatic, administrator baze de date, consilier juridic, agent de vânzari, agent servicii client, asistent manager, programator ajutor, tehnician pentru sisteme de detecție, supraveghere video, control acces, gestionar depozit, lucrător gestionar, dispecer, bucătar, ajutor ospătar, manichiurist, îngrijitor clădiri, cameristă hotel, vânzator, lucrător comercial, casier, agent de securitate, dispecer centru de alarmă, grădinar, instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze, zugrav, vopsitor industrial, sudor, lăcătuș mecanic, mecanic auto, mecanic utilaj, electrician de întreținere și reparații, tehnician pentru sisteme și instalații de semnalizare, alarmare și alertare în caz de incendiu, electromecanic, tâmplar universal, confecționer articole din piele și înlocuitori, operator mase plastice, cartonagist, stivuitorist, menajeră, femeie de serviciu, îngrijitor spații hoteliere, muncitor necalificat în agricultură, muncitor necalificat la ambalarea produselor solide și semisolide, muncitor necalificat în industria confecțiilor, muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor, lucrător sortator deșeuri reciclabile, ajutor bucătar, lucrător bucătărie (spălător vase mari), lucrător pentru salubrizare, curier, vidanjor-curățitor canale, paznic, portar etc.

Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei şi informaţiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obţine la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105, pe site-ul ANOFM https://www.anofm.ro/ sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

 

Aprobări ale ASF pentru achiziționarea a două companii de către Signal Iduna

0

Compania de asigurări Signal Iduna Asigurare Reasigurare a primit toate aprobările din partea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și anunță finalizarea tranzacției și demararea procesului de integrare a companiilor Ergo Asigurări și Ergo Asigurări de Viață în Grupul Signal Iduna. 

Ergo Asigurări își va continua activitatea ca entitate independentă sub noul consiliu de administrație aprobat de Autoritatea de Supraveghere Financiară: Tiberiu Maier (foto), președinte, Mesut Yetiskul și Mark Osterloff, membri.

Ergo Asigurări de Viață va urma etapele unui proces complex de fuziune estimat a se finaliza în prima parte a anului viitor. Consiliul de Supraveghere al Ergo Asigurări de Viață S.A. a primit aprobarea Autorității de Supraveghere Financiară și este format din: Tiberiu Maier, președinte, Mihaela Drugă și Mark Osterloff, membri.

Signal Iduna Asigurare Reasigurare, lider al segmentului de asigurări voluntare de sănătate din România, subliniază că „marchează astfel un moment cheie în evoluția companiei, ce încununează peste 14 ani de prezență solidă, inovație și creștere responsabilă în piața de asigurări locală”. 

Tiberiu Maier, președinte al Directoratului Signal Iduna Asigurare Reasigurare: „Suntem mândri să anunțăm unul dintre cele mai importante momente din povestea noastră de succes în România – finalizarea tranzacției Ergo Asigurări și Ergo Asigurări de Viață. Astfel, prin crearea unui ecosistem complex ce integrează expertiza Signal Iduna, capabilitățile celor două companii Ergo și procesul accelerat de transformare digitală, vom putea oferi noi soluții de asigurare cu valoare adăugată care să răspundă nevoilor tot mai diversificate ale consumatorilor. Rigoarea, devotamentul și grija față de clienți pentru care suntem recunoscuți în piața de profil, rămân atributele pe care echipa Signal Iduna se bazează în atingerea obiectivelor de business și de creștere constată.”

Signal Iduna Asigurare Reasigurare anunță că „a înregistrat la finalul anului 2021 un volum al primelor brute subscrise de peste 141 milioane lei. Compania are în portofoliu peste 200.000 de asigurați, valoarea despăgubirilor acordate ridicându-se la circa 87 milioane lei pentru soluționarea a peste 300.000 de dosare. Acest aspect reflectă schimbările majore observate în comportamentul de consum pe parcursul celui de-al doilea an de pandemie și totodată angajamentul ferm al companiei față de clienții săi.

Direcția strategică de diversificare a Signal Iduna în România va fi completată de un nivel consolidat al volumului primelor brute subscrise. Acesta va crește cu circa 50% ca rezultat al achiziției celor două companii Ergo și a evoluției pozitive înregistrate de ambele entități la finalul anului precedent. Ergo Asigurări a raportat un volum al primelor brute subscrise de peste 54 milioane lei, cea mai mare pondere a acestora fiind reprezentată de asigurările de bunuri și de asigurările de răspundere civilă. Ergo Asigurări de Viață a înregistrat un volum al primelor brute subscrise de peste 16 milioane lei, principalul segment de activitate fiind reprezentat de asigurările de viață de tip bancassurance”. 

Grupul Signal Iduna este caracterizat ca „unul dintre cele mai mari grupuri financiare din Germania. Fondat în urmă cu peste 110 ani, Grupul Signal Iduna și-a câștigat o reputație excelentă ca furnizor puternic și de încredere pentru asigurări și servicii financiare, oferind o gamă largă de soluții (asigurări, servicii bancare și investiții) clienților individuali și corporate. Conduita comercială a Signal Iduna este orientată către succesul pe termen lung și se bazează pe satisfacerea nevoilor clienților și pe dezvoltarea pieței, pe inovație și independență financiară. În prezent, Signal Iduna este prezentă pe piețele de asigurări din Germania, Polonia, Ungaria, România și Elveția unde desfășoară activități de reasigurare.

Pe piața locală, Signal Iduna și-a început operațiunile în anul 2008. Portofoliul companiei include: asigurări de sănătate private pentru familie și pentru companii, asigurări de viață, asigurări de accident. Signal Iduna oferă soluții de reasigurare, analiză și servicii de consultanță în ceea ce privește subscrierea riscului pentru gestionarea optimă a asigurărilor de sănătate. Expertiza Signal Iduna este susținută de acoperire la nivel național și de o experiență digitală simplificată și atractivă pentru clienți”.

Finanțare sindicalizată de 65,2 milioane de euro pentru Greenvolt

0

UniCredit Bank România a finalizat cu succes acordarea unui împrumut sindicalizat împreună cu Raiffeisen Bank Intenational și Raiffeisen Bank România, oferind o finanțare totală de 65,2 milioane de euro pentru Greenvolt – Energias Renováveis SA, pentru achiziția, prin intermediul subsidiarei sale V-Ridium Solar 45, a centralei fotovoltaice de 45 MWh LJG Greensource, cel mai mare parc fotovoltaic din România, situat în județul Giurgiu. V-Ridium Solar 45 este o entitate românească deținută de brațul de investiții în energie regenerabilă a V-Ridium-Greenvolt.

V-Ridium/GreenVolt au fost asistați în această tranzacție de Florin Vasilică, Managing Partner în cadrul NewBridge Capital în calitate de consultant exclusiv pentru tranzacția de M&A și pentru contractarea creditelor, de MPR|Partners pentru due diligence juridic și pentru documentația privind procesul de M&A și alte aspecte asociate acestuia, de EY România pentru due diligence financiar și pentru aspecte de structurare fiscală și contabilă, și de Wind Consultants pentru due diligence tehnic.

Pentru această finanțare de tip „club loan”, acordată pe o perioadă de 6,5 ani, UniCredit Bank a participat cu o cotă de 50% și a acționat în calitate de Aranjor și Hedging Provider. Raiffeisen Bank International, care a participat cu o cotă de 25%, a acționat în calitate de Aranjor și Hedging Provider, în timp ce Raiffeisen Bank SA, care a participat cu cotă de 25%, a jucat rolurile de Aranjor, Agent și Security agent. 

Băncile au fost asistate în această tranzacție de CMS România.

Răsvan Radu, CEO UniCredit Bank:Prin strategia adoptată la finalul anului trecut, UniCredit și-a reafirmat angajamentul de a juca un rol central în facilitarea tranziției către o economie mai durabilă. La fel ca în toate piețele în care Grupul este prezent, și în România toate deciziile și acțiunile noastre au la bază fundamentele ESG*, care devin o parte integrantă a modelului nostru de afaceri”.

Nicola Longo Dente, Vicepreședinte CIB UniCredit Bank:  „Suntem mândri să fim parte din această tranzacție pe care, în calitate de aranjor și Hedging provider, am coordonat-o pentru clientul nostru Greenvolt. Pentru noi,  este o realizare de referință pentru zona de finanțare pentru sectorul economiei verzi din România, iar tranzacția, finalizată alături de ceilalți finanțatori, reprezintă o realizare importantă pentru obiectivele de finanțare ESG ale UniCredit”.

Peter Lennkh, Membru al Boardului, Corporate Banking, Raiffeisen Bank International: „RBI își dorește să joace un rol de pionierat în migrarea către energia verde în regiunea ECE. Această tranzacție subliniază această ambiție.”

Alin Neacșu, Director Executiv Raiffeisen Bank: „Suntem bucuroși că am sprijinit Greenvolt în această tranzacție de referință pentru piața energiei regenerabile din România. Finanțarea proiectelor din domeniul economiei verzi este deja în centrul strategiei noastre din ultimii ani și ne reafirmăm angajamentul de a accelera în continuare sprijinul nostru pentru proiectele legate de ESG.”

Greenvolt – Energias Renováveis, SA („Greenvol”), companie deținută de Grupo ALTRI, SGPS, SA („ALTRI”), care activează în sectorul energiei regenerabile, este liderul în Portugalia în sectorul producției de energie electrică din biomasă forestieră. Cu o experiență acumulată în acest segment de aproximativ 20 de ani, Greenvolt are competențe tehnice extinse și dovedite în ceea ce privește proiectarea, execuția, operarea și întreținerea centralelor electrice pe biomasă.

* Environmental Social & Governance 

Leonardo Badea (BNR): Piața de capital trebuie să-și consolideze contribuția la finanțarea domeniilor prioritare ale economiei

Cred că suntem cu toții de acord că traversăm o conjunctură complicată pentru economie și societate, caracterizată de riscuri și incertitudine în creștere, iar în perioada imediat următoare șansele ca această situație să se schimbe sunt relativ reduse, din cauza crizelor suprapuse cu care ne confruntăm.

Tocmai de aceea, economia are nevoie să fie în continuare sprijinită prin toate mijloacele disponibile, având în vedere resursele în general limitate aflate la dispoziție. Știm că accesul la finanțare este cu precădere important pentru evoluția economiei și că el poate fi asigurat printr-un mix de finanțare bancară și finanțare prin piața de capital.

România, ca mai toate țările europene, are o economie în care predomină finanțarea bancară, dar finanțarea intermediată pe piața de capital a câștigat teren în ultimii ani și trebuie să continue să reprezinte o sursă complementară tot mai importantă, mai ales în contextul unui grad de intermediere redus care ne plasează printre ultimele locuri în Europa după acest criteriu.

Refacerea economiei ulterior efectelor celor mai recente crize, cea pandemică și cea determinată de invazia Ucrainei de către Rusia, precum și numeroasele transformări structurale impuse de contextul geopolitic, de nevoia protejării mediului și de avansul tehnologiilor și, în special, al digitalizării, constituie importante oportunități de dezvoltare sustenabilă a intermedierii financiare, atât prin sistemul bancar, cât și prin piața de capital.

Drumul de urmat pentru dezvoltarea economică în condițiile actuale de incertitudine ridicată este greu de definit, nu doar în cazul României, ci chiar într-un context mai larg, de exemplu pentru țările Central și Est Europene cu care adesea ne comparăm. Devine din ce în ce mai evident faptul că nu există doar soluții unice generale la aceste provocări, deși aceste soluții izvorâte din solidaritate la nivel internațional și european au un rol important, dar totuși este necesar ca țările emergente să-și analizeze și soluțiile particulare, diferențiate care se pot aplica la nivel local.

Astfel, cazul României poate fi analizat pentru a se identifica principalele priorități economice. Dacă încercăm să fim cât mai sintetici în abordare putem spune că sunt două categorii de priorități economice:

A.           Priorități în vederea diminuării vulnerabilităților care pot afecta siguranța națională

B.           Priorități în vederea dezvoltării sectoarelor în care România deține avantaje competitive

Șocul pandemic și cel generat de războiul din Ucraina au evidențiat multe vulnerabilități care ar putea fi incluse în prima categorie, în special cele privind dependența de lanțurile externe de aprovizionare în cazul unor materii prime, produse și echipamente de maximă importanță pentru populație și pentru economie, cum sunt cele din domeniul sănătății, al energiei și al combustibililor, domeniul agro-alimentar, al comunicațiilor etc.

În ceea ce privește a doua categorie, aș menționa doar că în opinia mea ne aflăm din nou într-un moment propice pentru revizuirea strategiei naționale privind sectoarele economice în care România deține avantaje competitive, revizuire care trebuie să aibă ca scop adaptarea și îmbunătățirea politicilor structurale țintite spre dezvoltarea acestora. Spre exemplu, sectoarele  agricol, alimentar, IT și energetic.

Sectoarele industriale generatoare de valoare adăugată ridicată, deși au contribuții importante la creștere, au în continuare un rol modest în structura economiei.

Pentru ameliorarea vulnerabilităților amintite și pentru susținerea sectoarelor în care exporturile românești sunt competitive, unul dintre factorii determinanți este finanțarea de proiecte care să conducă la dezvoltare și la creșterea tehnologizării. Pe lângă finanțarea europeană sau cea bancară trebuie să avem în vedere și piața de capital din România, deoarece prin natura sa, scopul acestei piețe este de a finanța proiecte de afaceri pe termen lung.

Dar pentru ca această opțiune să fie viabilă, trebuie ca piața de capital din România să-și continue parcursul spre dezvoltare. În acest sens, trebuie acționat nu doar prin creșterea numărului de oferte publice secundare de vânzare (listarea companiilor de stat prin vânzarea unor pachete de acțiuni existente), ci și prin creșterea numărului de oferte publice primare de vânzare (listarea pe bursă de pachete nou emise de acțiuni și obligațiuni), care să aducă la cota bursei un număr cât mai mare și mai diversificat de instrumente financiare.

Doar prin aceste operațiuni de piață companiile vor putea atrage resurse financiare noi necesare în implementarea propriilor proiecte și, implicit, piața de capital va putea juca un rol mai important în dezvoltarea economiei.

De asemenea, pentru consolidarea pieței de capital din România, sunt vitale demersurile în direcția creșterii încrederii investitorilor în mecanismele și regulile pieței și reducerea birocrației ce ține de diverse obligații ce cad în sarcina acestora.

Mai mult, pentru dezvoltarea industriei alimentare și a celei energetice nu trebuie să ne referim doar la proiectele mari de finanțare, care necesită oferte publice primare de vânzare și listarea pe piața principală a Bursei de Valori București, ci și la cele de nivel mediu sau mai mici care necesită alte tipuri de piețe sau de mecanisme de finanțare. Și aici mă refer la „piețele de creștere” pentru IMM sau la mecanismele de finanțare care completează ofertele publice de vânzare – finanțarea participativă.

Astfel, prin dezvoltarea acestor piețe de creștere pentru IMM și a operațiunilor de finanțare participativă (crowdfunding-ul) întreprinzătorii mai mici pot iniția noi proiecte de afaceri sau le pot dezvolta pe cele existente în industria alimentară (de ex. fabrici de prelucrare a produselor agricole de bază) sau în industria energetică (de ex. parcuri de panouri fotovoltaice).

Concluzionând, piața de capital din România trebuie să joace un rol mai important în finanțarea economiei, iar noua reglementare fiscală, proiectele existente de dezvoltare ale Bursei de Valori București (Contrapartea Centrală Română, posibil pe viitor și piața de creștere pentru IMM), precum și noile proiecte legislative care vor intra în vigoare (legea privind finanțarea participativă) creează premisele necesare consolidării pieței de capital.

Îmi amintesc de momentul favorabil din toamna anului 2019, când, în urma unui efort îndelungat și susținut al întregii comunități a pieței de capital locale, agenția internațională de rating FTSE Russel a anunțat că piața de capital din România îndeplinește criteriile pentru a fi promovată de la categoria piețelor de frontieră la cea a piețelor secundare emergente, schimbare ce a fost efectiv implementată peste exact un an. La momentul acela, așteptările și speranțele erau ca dinamica pozitivă să continue într-un ritm similar și în decurs de încă un an piața de capital din România să primească o confirmare similară și din partea celeilalte agenții internaționale foarte importante, adică de la MSCI. Acest lucru totuși nu s-a întâmplat încă, bineînțeles că nu putem ignora contextul dificil al ultimilor doi ani, care se prelungește în prezent, așa cum aminteam chiar la începutul intervenției mele, însă este foarte important ca eforturile comunității să continue în această direcție. Consolidarea pieței este însă necesară tocmai de aceea, astfel încât efectele negative ale conjuncturii globale să fie cât mai bine gestionate, piața de capital să continue să își îndeplinească funcțiile în ansamblul economiei, iar la momentul la care presiunile exogene și cele ciclice se vor mai diminua, aceasta să își poată relua trendul ascendent în beneficiul companiilor și al investitorilor.