Măsuri de dezvoltare durabilă și responsabilă a agriculturii locale

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a organizat reuniunea de informare „Gunoiul de grajd – bunăstare pentru fermieri! Măsuri locale pentru dezvoltarea agriculturii și protecția apelor”, în cadrul proiectului „Controlul Integrat al Poluării cu Nutrienți”. Reuniunea, dedicată regiunii București-Ilfov, a avut loc în sala Aula Magna a Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești”. Evenimentul face parte din seria reuniunilor zonale organizate de MMAP, încurajând „schimbul de informații, analizele pe cadrul actual de implementare și schimbul de bune practici între specialiștii și factorii interesați prezenți, spre beneficiul dezvoltării comunităților locale”.   

Lucrările au fost deschise de secretarul de stat Dan Chiru, din MMAP și de dr. ing. Aurel Badiu, vicepreședinte al ASAS. 

Preşedinte ProAgro, Ionel Arion, a prezentat rolul organizațiilor de fermieri în transferul de cunoștințe și promovarea de practici de mediu sustenabile, aspecte subliniate și completate de prof. univ. dr. ing. Valeriu Tabără, președintele ASAS.

Valeriu Tabara

Directorul APIA Ilfov, Nicuț Ion, a prezentat modalitățile prin care fermierii pot evita penalizările la plata subvențiilor, respectând normele de ecocondiționalitate.

Cristian Șlincu, director OJFIR București-Ilfov, a adus în atenție dificultățile întâmpinate de fermieri în realizarea de investiții FEADR.

În calitate de specialist al MMAP CIPN, Mihai Constatinescu, a oferit informații despre noutățile apărute ca urmare a revizuirii Programului de Acțiune și a Codului de bune practici agricole, precum și despre perspective de finanțare prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Ion Cioroianu, vicepreședinte Asociația Fermierilor din România, a reamintit beneficiile utilizării sistemelor de management al gunoiului de grajd, resursă pentru agricultură prin colectarea şi depozitarea corectă.

UMP CIPN a prezentat acțiuni în elaborare pentru implementare în perioada 2023 – 2027, alături de modalităţile unei comunicări eficiente către fermieri privind măsurile necesare protecţiei apelor. 

Proiectul „Controlul Integrat al Poluării cu Nutrienți” este parte a demersurilor Guvernului României de asigurare a implementării Directivei Nitrați, prin care se urmărește reducerea poluării cu nutrienți din surse agricole. Proiectul este în a doua fază, cea de finanțare adițională. În această fază a proiectului vor fi finanțate peste 80 de comunități locale.

Accelerator de business pentru antreprenori din horeca

0

Organizația Hospitality Culture Institute anunță echipele câștigătoare din domeniul serviciilor care au participat la F&B Business Accelerator – concepte inovatoare de restaurante, baruri și cafenele, program susținut de UniCredit Bank, implementat de Hospitality Culture Institute și APIO (Asociația pentru Promovarea Industriei Ospitalității) în perioada iunie-august 2022. Participanții la program au beneficiat de aproximativ 100 de ore de workshopuri și mentorat strategic, puse la dispoziție de peste 40 de antreprenori de top din horeca și retail, precum și de profesioniști din industrii conexe. 

Din echipa de mentori și traineri au făcut parte Dragoș Petrescu, președinte City Grill, Mihai Brenda, cofondator Tazz by eMAG, chef Cezar Munteanu, chef Alex Cîrțu, Paul Voicu și Raluca Stanciu, cofondatori FranchWise, Bogdan Almași, cofondator Ronin, Corina Constantin, vicepreședinte al Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă etc. De asemenea, datorită parteneriatelor strategice cu Țuca Zbârcea & Asociații și KPMG, antreprenorii înscriși în program au putut beneficia de mentorat strategic în domeniile legal & fiscal. 

Cele opt proiecte și echipele antreprenoriale din F&B Accelerator sunt caracterizate astfel:

Fadia Al Atar – Radia

Prezent pe piața internă de zece ani, prin restaurantele din București și Brașov (franciză), Rawdia comercializează preparate vegane și raw-vegane. În următorii trei ani, planul de business prevede deschiderea a trei noi locații în România, precum și alte trei locații în străinătate (Berlin, Paris și Londra).  

Zoltan Nagy – Ler – Potato Bar

Antreprenorul Zoltan Nagy a dezvoltat un restaurant fast-food bazat pe produse autohtone: cartofi și bere artizanală. În stabilirea portofoliului de produse s-a inspirat din țări și regiuni cu o cultură ridicată de consum a cartofului, cum ar fi: jacket potato US și UK, poutine Canada, tornado potato Asia, cartofi prăjiți Belgia, mashed potato US. Astfel, meniul oferit este compus din: felul principal (jacket potato, poutine/dirty fries), snacksuri (cartofi prăjiți, tornado potato) și desert (mushed potato). Produsele vin cu diferite ingrediente, care oferă atât meniuri cu carne cât și vegetariene. Pe lângă restaurant și-a propus să înființeze o berărie artizanală care va deservi restaurantul și care va ajuta în diferențierea față de concurenți, aflați pe piață.

Igor Lesan – Rombeer

Antreprenorul Igor Lesan a fondat în 2016 un concept nou pentru piața autohtonă, o berărie care îmbuteliază pe loc băutura comandată de clienți. În prezent, există 23 de stații Rombeer pe teritoriul României, dezvoltate în sistem de franciză. În următorii 5 ani își dorește să ajungă la 702 unități, iar 5% din totalul berii consumate în România să provină din stațiile RomBeer.

Bogdan Ioana – Restaurant Ritual

Fondatoarea Ioana Bogdan a dezvoltat și conduce restaurantul Ritual,  împărțindu-se între munca de chef și cea de manager. Misiunea Restaurantului Ritual este de a oferi clienților mâncare sănătoasă, de cele mai multe ori plant-based. Din punct de vedere al dezvoltării, Ioana vizează extinderea în alte orașe a brandului Ritual (aflat, momentan, doar în Deva) precum și vânzarea produselor proprii în alte locații.

Dragoș Dumitru – Chef Box

Compania Chefbox IS a fost înființată în anul 2018 după ce a fuzionat cu o companie din același domeniu (horeca) înființată în 2016. Focusul principal a fost, până în martie 2020, livrarea prânzului în zona de birouri din Piața Victoriei din București. Odată cu pandemia, și-a concentrat activitatea pe livrarea de mâncare prin aplicații Glovo, Bolt, Tazz și FoodPanda. În prezent, lucrează la un sistem propriu de producție pentru care a accesat IMM Invest în 2021 și împreună cu un grant M2, a investit într-un spațiu de producție și livrare mai mare. Ceea ce își dorește este să facă producție pe scară mult mai mare, pentru a scala business-ul.

Ioana Popescu – Mantra Food

Mantra Food este un restaurant pescetarian, cu preparate de tip breakfast&brunch, preparate rapid, care se pot lua și la pachet. Restaurantul include și un laborator propriu de cofetărie vegană și raw-vegană. Pentru că este un concept care poate fi replicat, își dorește dezvoltarea în mai multe orașe din România, fie locații proprii, dar și un sistem de franciză. Așa că, în următorii 3-5 ani vizează extinderea în încă două orașe din România: Pitești și București, urmând ca după această perioadă să introducă sistemul de franciză. Totodată, ca oportunități de dezvoltare, antreprenoarea Ioana Popescu plănuiește o gama de produse de tip „to-go”, care pot fi ambalate ușor și luate la pachet, fie că vorbim despre torturi și deserturi raw-vegane, sandwich-uri mic dejun, budinci de chia, s.a.m.d. Pentru aceste produse planul de dezvoltare include o rețea de distribuție în magazine de tip Carrefour, Mega Image în următorii doi ani.

Lucian Valea – SunRai Village

SunRai Village este un sat de vacanță cu case maramureșene din stejar, fondat în 2020 în Sighetu Marmației, în urma unei investiții de 500.000 euro. Oferă cazare tradițională, centru de echitație, precum și numeroase locuri de joacă iar planurile pe termen mediu și lung prevăd francizarea întregului concept.  

Alexandru Talas – restaurant cu ingrediente gustoase și sănătoase 

Alexandru Talas îți propune să dezvolte un complex care va îngloba un restaurant cu ingrediente gustoase și sănătoase (fără gluten, zahăr, lactate), precum și o sală/spațiu de fitness și, de asemenea, un spațiu pentru întâlniri de grup de coaching în sănătate. Pentru antrenamentul de fitness și sănătate vor folosi metode de ultimă oră dezvoltate de cea mai mare platformă de antrenori Mindvalley.

Robert Agarici, project manager F&B Business Accelerator: „Observăm o nevoie în creștere pentru tot ce înseamnă know-how despre digitalizare, HR și noul operațional în industria ospitalității. Reușim prin programele noastre să pregătim antreprenorii români care se confruntă cu provocări ce țin de criza de personal, optimizare de costuri, scalare și, totodată, să îi expunem la diverse opțiuni de finanțare, precum fonduri și platforme de investiții sau investitori de tip angel.”

Anca Ungureanu, director Identitate și Comunicare UniCredit Bank: „Alegem să ne implicăm în acele proiecte care pot susține comunitățile să crească și promovează inovația și digitalizarea. horeca este o industrie reprezentativă pentru țara noastră și este important ca antreprenorii din această industrie să beneficieze de programe de accelerare, iar know-how-ul obținut să genereze concepte inovatoare și servicii de calitate.”

Hospitality Culture Institute „reunește lideri din ospitalitate, profesioniști din diverse industrii, arhitecți, reprezentanți media, antreprenori și manageri. Misiunea Institutului este de a identifica tendințe cu impact economic, social, politic și cultural și de a împărțăși know-how și soluții aplicate. Cele mai importante proiecte ale Hospitality Culture Institute sunt F&B Business Accelerator, Romanian Hospitality Awards, Conferința Națională de Turism Intern, National Food Service Research și Intimate Roundtable Conversations”.

Planificarea financiară și mersul la dentist, amânările cele mai frecvente

0

Activitățile cel mai des amânate la noi sunt planificarea financiară și mersul la dentist, arată un studiu realizat de compania Aegon România, componentă a marelui grup financiar mondial specializat în asigurări de viață, planuri de pensie și soluții pentru investiții. Același studiu indică drept cele mai frecvente activități mersul la cumpărături și vizitele la rude. Se regăsesc, de asemenea, între preferințe făcut curățenie în casă și studiat.

Între motivele invocate pentru evitarea mersului la dentist se află costurile mari ale tratamentelor și frica de medicul stomatolog; pentru amânarea planificării financiare, cauza principală ține de nivelul de educație financiară al populației. Autorii studiului reamintesc observația că „România ocupă ultimul loc în UE la acest capitol, cu o rată de 21%, față de media europeană de 52% (conform unui studiu realizat de agenția Standard & Poor’s Ratings)”.

Sînziana Maioreanu (foto), CEO Aegon România: „Am văzut din acest studiu că românii sunt atenți la modul în care își gestionează banii, sunt grijulii cu ziua de azi, însă prea puțini au planuri financiare pentru ziua de mâine. Ei bine, când vorbim despre educație financiară tocmai la asta ne referim – la o planificare atentă și disciplinată a bugetului personal și la decizii atent cântărite când e vorba de satisfacerea nevoilor și dorințelor. Educația financiară este deopotrivă importantă și binevenită pentru adulți și copii. În sprijinul lor venim și noi cu acest Ghid de educație financiară pentru cei mari și cei mici, un ghid în care am adunat sfaturi prietenoase și ușor de aplicat în viața de zi cu zi, sfaturi pe care, împreună cu colaboratorii noștri, le-am transmis în spațiul public în ultimii ani. Ghidul poate fi descărcat gratuit de pe website-ul Aegon România (). Am convingerea că, împreună, prin învățare continuă, putem schimba în bine parcursul nostru și al generațiilor care vin.”

Studiul arată că „majoritatea românilor, cu precădere familiile moderne (părinți 30-44 ani, cu studii și venituri medii sau mari) știu exact ce venituri generează (79%) și și-au făcut o rutină din a plăti întotdeauna facturile la timp (90%), însă grija lor pentru siguranța financiară nu se numără printre priorități. Cei mai mulți își administrează cu responsabilitate veniturile pe termen scurt, ceea ce îi lasă descoperiți când vine vorba de «bani albi pentru zile negre». Același studiu mai arată că 60% dintre români nu au un plan de rezervă în caz de boală sau accident, iar 70% dintre aceștia nu știu ce consecințe financiare ar avea decesul, îmbolnăvirea sau implicarea lor într-un accident”.

Sînziana Maioreanu subliniază că „un plan de rezervă poate însemna un depozit de câteva salarii puse deoparte pentru cheltuieli neprevăzute, dar și să faci investiții în propria educație, să ai un plan suplimentar pentru pensie, o asigurare de viață sau plan de siguranță financiară în caz de îmbolnăvire sau accident. Câți dintre noi ne punem serios întrebarea – Dacă mâine m-aș îmbolnăvi sau aș suferi un accident, ar putea ai mei să se descurce singuri, fără veniturile mele întregi o perioadă bună de timp? Aș avea cum susține cheltuielile casei, plus medicamente, tratamente, deplasări? Ne e teamă și de întrebare și de răspuns. Dar cred că astfel de întrebări trebuie să ni le punem și să acționăm în consecință, tocmai din grijă și iubire față de familie. Soluțiile de protecție financiară există.” 

Cercetarea Aegon România s-a desfășurat în februarie 2022 și a inclus circa 600 de respondenți cu vârste cuprinse între 30 și 50 de ani, dintre care 70% cu copii. Eșantionul este eterogen din punct de vedere al studiilor, venitului și statusului relațional. Respondenții provin din toate zonele țării și locuiesc în orașe sau în apropierea acestora.

Aegon România „face parte dintr-unul dintre cele mai mari grupuri financiare din lume, specializat în asigurări de viață, planuri de pensie și soluții pentru investiții. Aegon are, la nivel mondial, o tradiție de peste 175 de ani. În total, cei peste 22.300 de angajați ai companiei oferă servicii financiare pentru aproximativ 34,4 milioane de clienți din America, Europa și Asia. Aegon a intrat pe piața din România în 2007, prin compania de pensii private, și în 2008 prin compania de asigurări de viață. În prezent, Aegon are în România peste un milion de clienți și 150 de angajați”.

Companiile din România, tot mai expuse atacurilor cibernetice

0

Compania de gestionare inteligentă a energiei electrice Eaton prezintă un studiu tehnic „ce adresează problema securității cibernetice pentru sistemele de control industriale și prezintă soluțiile pentru protejarea eficientă a rețelelor OT (Operational Technology)”.

Pornind de la observația că „digitalizarea devine din ce în ce mai extinsă la nivelul tuturor industriilor, astfel că de ceva vreme nu mai vorbim doar despre IT (information technology – tehnologia informației), ci tot mai mult despre OT”, autorii studiului semnalează că „procesul de digitalizare a conectat clădirile comerciale, rețelele electrice sau chiar unitățile de producție. Dar chiar dacă suntem tot mai conectați, aspectul securității a rămas destul de mult în urmă.

În prezent, există mai multe dispozitive inteligente decât oricând, iar atunci când există o nevoie de conectare la o rețea a unei componente care nu a fost proiectată pentru o conexiune sigură, se deschide un vector uriaș pentru o posibilă exploatare neconformă. De asemenea, actorii externi ai amenințărilor au evoluat de-a lungul anilor și acum folosesc metode și capacități mai sofisticate pentru a efectua atacuri cibernetice. 

Dacă securitatea cibernetică în industria IT a devenit ea însăși o industrie uriașă la nivel mondial, securitatea cibernetică pentru tehnologia operațiilor nu este privită ca o necesitate, iar această lipsă de inițiativă provoacă anual pierderi de miliarde de euro companiilor. Potrivit unei statistici a Agenţiei pentru Securitatea Sistemelor Informatice din Franţa (ANSSI), în perioada 2020-2021, în Europa, numărul atacurilor cibernetice s-a majorat cu 37,7%. Același document arată că 32% dintre organizaţiile vizate de atacuri cibernetice în 2021 au fost de acord să plătească o răscumpărare hackerilor, faţă de numai 26% în 2020.

Tendința aceasta este confirmată și pe piața din România, acolo unde specialiștii spun că s-au înregistrat cu 31% mai multe atacuri cibernetice în 2021 față de 2020, principalele ținte fiind industriile de retail și transporturi”.

Ce sunt rețelele OT și cum diferă de cele IT?

Studiul conține observația că, „atunci când vorbim despre OT – operational technology – discutăm despre modul în care hardware-ul și software-ul sunt folosite pentru a monitoriza și controla procese fizice, dispozitive și elemente de infrastructură. Rețele OT există în foarte multe industrii, iar atributele lor merg de la monitorizarea infrastructurii critice până la controlul roboților sau a liniilor de producție.

Pe lângă elementele componente ale rețelelor, o altă diferență semnificativă între cele două este prioritatea. IT-ul utilizează modelul CIA (confidentiality, integrity, availability – confidențialitate, integritate, disponibilitate) pentru a determina modul în care sunt protejate datele și sistemele, în timp ce OT-ul are o ordine inversă – disponibilitate, integritate, confidențialitate. Prioritatea se traduce prin faptul că o rețea IT poate fi trecută în offline pentru actualizări, pe când una OT are nevoie de o planificare strictă a acestor operațiuni deoarece trebuie să fie disponibilă cât se poate de mult. 

Diferențele de prioritate fac ca decalajele dintre cele două să fie considerabile. Echipele de securitate IT sunt instruite să fie proactive și să folosească multiple elemente de securizare a rețelelor, pe când cele OT nu sunt întotdeauna abilitate să intevină imediat cu măsuri, prioritate având disponibilitatea rețelei. 

De acest decalaj în implementarea soluțiilor de securitate pot profita hackerii care, așa cum am văzut, provoacă pierderi considerabile companiilor în fiecare an.

Soluții pentru protejarea rețelelor

Sistemele OT sunt, în general, fragile. Acestea pot fi vechi de mai multe decenii, au o capacitate limitată sau chiar inexistentă de a primi actualizări și devin tot mai vulnerabile pe măsură ce trece timpul. Organizațiile au nevoie de o strategie cuprinzătoare de securitate cibernetică pentru a gestiona dispozitivele moștenite, pentru a actualiza configurațiile și pentru a aplica în mod regulat patch-uri la echipamentele care le acceptă. În același timp, organizațiile trebuie să implementeze un nivel suplimentar de protecție pentru a proteja dispozitivele moștenite care sunt esențiale pentru operații, asigurând în același timp securitatea noilor modificări aduse rețelei OT”.

Gabriel Tache, General Manager EATON România: „Soluțiile de securitate pentru rețelele OT sunt multiple și fiecare adresează anumite nevoi ale companiilor. Ele sunt asemănătoare, dar vin și cu cerințe diferite, iar experții în securitate cibernetică optează, de obicei, pentru produse care se integrează în mod corespunzător în sistemul existent. EATON propune o abordare cuprinzătoare a securității cibernetice, pe care am denumit-o SDLC, adică secure development life cycle sau ciclu de viață cu dezvoltare securizată. În plus, ne asigurăm că toate soluțiile și produsele aplică filozofia de ”securizare prin proiectare”. Cadrul de securitate cibernetică acoperă, de asemenea, gestionarea vulnerabilităților și răspunsul la incidente, care sunt necesare pentru a găsi, a aborda, a comunica și a remedia în mod activ problemele de securitate cibernetică din cadrul produselor și soluțiilor noastre.”

Ce trebuie să luat în considerare atunci când alegeți un furnizor de servicii de securitate cibernetică

Din observațiile communicate de autorii studiului mai reținem: „Asigurați-vă că furnizorii au experți interfuncționali, nu numai în domeniul securității cibernetice în general, ci și cu un accent specific pe sistemele OT și ICS (Industrial Control System). Aceștia ar trebui să înțeleagă caracterul critic și cerințele de siguranță și disponibilitate în timp real ale sistemelor și să fie capabili să aplice în mod eficient practicile de securitate cibernetică în domeniul OT.

Securitatea cibernetică ICS și OT nu sunt exact la fel, deoarece multe practici și instrumente IT, dacă sunt aplicate incorect, pot deteriora echipamente, pot declanșa sisteme sau, mai rău, pot provoca daune fizice. Pentru a gestiona transformarea digitală și a asigura continuitatea afacerii, este, prin urmare, extrem de important să se combine aspecte ale securității IT și OT, în loc să se privilegieze una în detrimentul celeilalte.

Pentru mai multe informații relevante, descărcați studiul tehnic Eaton: „Cybersecurity considerations for industrial control systems” („Considerații privind securitatea cibernetică pentru sistemele de control industriale”)”.

Eaton este definită ca „o companie de gestionare inteligentă a energiei electrice, dedicată îmbunătățirii calității vieții și protejării mediului pentru oamenii de pretutindeni. Suntem ghidați de angajamentul nostru de a face afaceri corect, de a opera în mod durabil și de a ne ajuta clienții să gestioneze energia ─ astăzi și în viitor. 

Prin valorificarea tendințelor globale de creștere a electrificării și digitalizării, accelerăm tranziția planetei către energia regenerabilă, ajutând la rezolvarea celor mai urgente provocări de gestionare a energiei din lume și făcând ceea ce este mai bine pentru părțile interesate și pentru întreaga societate.

Fondată în 1911, Eaton este listată la bursa din New York de aproape un secol. Am raportat venituri de 19,6 miliarde de dolari în 2021 și deservim clienți în peste 170 de țări. Pentru informații suplimentare, accesați www.eaton.com. Urmăriți-ne pe Twitter și LinkedIn”.

 

Sprijin pentru copiii afectați de scleroza multiplă

0

Programul de suport MS Kids Retreat, organizat de Asociația Pacienților cu Afecțiuni Neurodegenerative în parteneriat cu Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. dr. Alexandru Obregia”, Spitalul Clinic de Copii „Dr. Victor Gomoiu” și Societatea Română de Neurologie Pediatrică, își desfășoară a șasea ediție în comuna Poiana Mărului, județul Brașov, în perioada 29 august-1 septembrie 2022. 

Evenimentul este anual și „încurajează participarea tuturor copiilor și adolescenților afectați de scleroza multiplă din România. Copiii, parinții și cadrele medicale specializate vor avea oportunitatea de a schimba informații și de a înțelege mai bine însemnătatea diagnosticului de scleroză multiplă și modul în care acesta influențează viața de zi cu zi a celor afectați”. 

Anul acesta, participă 60 de persoane: 20 de copii și adolescenți cu scleroză multiplă, însoțiți de părinți sau aparținători, medicul neurolog, psihologul specializat în scleroza multiplă, precum și alți pacienți tineri-adulți cu scleroză multiplă. Jocurile și activitătile de comunicare vor fi organizate de compania Ascendis. În dialog cu ei se vor afla dr. Carmen Burloiu – neurolog la Spitalul Clinic de Psihiatrie Prof. dr. Alexandru Obregia, Irina Uricariu – psiholog specializat în scleroza multiplă la Institutul Psychos București, Anca Barbu – Ascendis Consulting. Finanțarea este parțial asigurată prin prisma evenimentului de fundraising Swimathon București, organizat de Fundația Comunitară București.

Finanțarea acțiunii a fost parțial asigurată prin prisma evenimentului de fundraising, Swimathon București organizat de către Fundația Comunitară București.

La deschiderea acțiunii, organizatorii subliniază: „Metodele prin care acest diagnostic este comunicat de medicul neurolog, informațiile furnizate în ceea ce privește înțelegerea și gestionarea bolii, sunt esențiale. De asemenea, suportul psihologic pentru scurtarea perioadei de negare și de furie, până în punctul în care diagnosticul este acceptat, sprijinul moral al comunității de SM din România, sunt doar o parte din drumul pe care copiii care suferă de scleroză multiplă și părinții, trebuie să îl parcurgă.

Scopul APAN România este acela de a oferi sprijin copiilor afectați de scleroza multiplă și de a-i ajuta să devină mai puternici și mai optimiști, pentru a înțelege că visurile nu se opresc odată cu aflarea acestui diagnostic. 

Printre nevoile neacoperite ale copiilor/adolescenților afectați de scleroza multiplă se numără sprijinul educational, financiar, susținerea sănătății mintale, sprijn pentru aderența la tratament, informarea și conștientizarea acestei afecțiuni cu scopul de a se reduce izolarea sau discriminarea etc.

Toate aceste nevoi sunt o dovadă în plus asupra necesității decontării suportului psihologic de către CNAS, acordat atât copiilor, cât și părinților lor. APAN România militează pentru decontarea serviciilor psihologice integrate în scleroza multiplă.

Multumim partenerilor: Spitalul Clinic de Psihiatrie Prof. dr. Al. Obregia, Spitalul Clinic de Copii Dr. Victor Gomoiu, Societatea Română de Neurologie Pediatrică, Institutul Psychos, Ascendis Consulting, Fundația Comunitară București, The Public Advisors.” 

Callie Cox, analist de investiții al eToro în SUA: Piețele se luptă cu Fed, iar Powell tocmai a ripostat

_________________

Callie Cox,
analist de investiții al eToro în SUA

Cuvintele lui Powell de astăzi au fost o verificare a realității pentru acest ultimă creștere. El însuși a spus la începutul comentariilor de astăzi că mesajul este clar și direct: Fed nu se va opri până când inflația nu va fi sub control.

Am mai auzit acest comentariu într-o formă sau alta, dar este semnificativ faptul că tonul lui Powell a devenit din nou agresiv, în ciuda semnelor că inflația încetinește. Este posibil ca inflația să încetinească, dar este încă mult prea mare pentru a fi pe placul Fed, iar Powell este dispus să riște o creștere mai mare și sănătatea pieței muncii pentru a o reduce.

Limbajul lui Powell a semnalat, de asemenea, că Fed ar putea lăsa dobânzile la un nivel ridicat pentru o perioadă de timp, o pastilă greu de înghițit pentru investitorii care au în vedere creșterea economică. Dobânzile mai mari și o luptă continuă cu inflația ar putea fi un mediu excepțional de greu de depășit pentru companii, în special pentru cele mai mici sau mai speculative din domeniul tehnologiei.

Inflația nu va fi ușor de controlat, iar noi trebuie să ne obișnuim. Costurile continuă să crească într-un ritm rapid, iar Fed consideră că obiceiurile de consum și creșterea economică nu au fost lovite suficient de puternic pentru a inversa tendința. S-ar putea să simțim și mai mult din această creștere încetinită și inflația ridicată.

Cea mai bună abordare ca investitor în acest mediu este să determinați echilibrul corect între creștere și siguranță în propriul portofoliu. Poate fi costisitor să ratezi primele zile ale unei noi piețe de creștere, dar poate fi, de asemenea, costisitor să te extinzi prea mult pentru a lupta împotriva Fed. Deși este posibil să nu mai testăm din nou minimele acestei scăderi a piețelor financiare, este posibil, de asemenea, să nu atingem noi maxime prea curând.

Industria destinată animalelor de companie arată rezistență la recesiune

0

Pentru investitori, industria destinată animalelor de companie ar putea fi un sector care merită urmărit în aceste vremuri tulburi. Piața produselor și serviciilor legate de animalele de companie a crescut constant cu o rată de peste 6% pe an. La nivel global, aceasta a crescut de la 216 miliarde de dolari în 2020 la 232 miliarde de dolari în 2021. Dacă această rată de creștere anuală rămâne constantă, va împinge piața la 350 de miliarde de dolari până în 2027. 

Industria produselor pentru animale de companie a crescut cu aproape 70% în ultimul deceniu, depășind economia globală, care a crescut doar cu aproape 40%. Creșterea vertiginoasă s-a menținut chiar și în timpul crizei financiare din 2007 și a continuat de atunci cu o majorare de două ori mai mare decât a PIB-ului SUA, ceea ce face din aceasta industrie un posibil candidat pentru un portofoliu de investiții protejat la recesiune.

Deținerea de animale de companie se află pe un trend ascendent. Dintre țările UE, România are cel mai mare procent de gospodării cu pisici (48%) și câini (45%). În 2021, 46% din toate gospodăriile din Uniunea Europeană (90 de milioane de locuințe) dețineau cel puțin un animal de companie, în creștere față de 38% în 2020. Există 93 de milioane de câini și aproximativ 113.6 milioane de pisici în întreaga Europă, ceea ce face ca acestea din urmă să fie animalele de companie preferate în gospodăriile de pe continent. Dar, în ultima vreme, creșterea costurilor de trai începe să-i împingă pe unii proprietari de animale de companie să renunțe la ele. 

În Statele Unite, aproximativ 70% dintre gospodării dețin în prezent un animal de companie. În urmă cu 30 de ani, procentul era de doar 56%. Datele demografice ale proprietarilor de animale de companie se schimbă în timp, ceea ce duce și la modificări în comportamentul de cumpărare. Un sondaj a arătat că, în SUA, 32% dintre proprietarii de animale de companie sunt din generația Millennials, 24% din generația X și  27% din generația Baby Boomers. În general, oamenii au  tendința de a atribui animalelor de companie calități umane, de a le transforma în membri ai familiei și de a crește cheltuielile pentru acestea. Prin urmare, nu este o surpriză faptul că, într-o statistică privind vânzările online de bunuri de consum ambalate, produsele și hrana pentru animale de companie sunt pe locurile doi și trei după vitamine. Pentru comparație, cafeaua este mai puțin populară, fiind pe locul cinci. Piața americană a animalelor de companie este împărțită între alimente 36%, servicii veterinare 27%, consumabile 23%, toaletaj 10% și achiziții de animale 4%.

Un număr mare de companii cotate la bursă profită de aceste tendințe, cum ar fi companiile producătoare de hrană pentru animale, magazinele online, specialiștii în sănătatea animalelor de companie și, în ultimul timp, companiile de asigurări. Unele dintre aceste companii de top sunt Merck (MRK), o companie farmaceutică cu o mare varietate de vaccinuri și medicamente veterinare, Metlife (MET), o mare companie de asigurări care oferă și asigurări pentru animale de companie sau Chewy (CHWY), magazin online care oferă o mare varietate de produse pentru animalele de companie și proprietarii acestora. 

Pentru a ajuta investitorii să capete expunere la industria destinată animalelor de companie, eToro a dezvoltat un portofoliu tematic Pet Smart Portfolio, destinat investitorilor pe termen lung, care oferă o expunere echilibrată la o gamă largă de companii importante, incluzându-le pe cele menționate mai sus și care se ocupă de nevoile animalelor de companie și ale proprietarilor acestora. 

Un studiu recent a descoperit că tipul de animal de companie pe care îl dețineți sau la care sunteți expuși ar putea influența comportamentul dumneavoastră investițional. Acesta a arătat că proprietarii de câini sunt predispuși să își asume mai multe riscuri de investiții decât proprietarii de pisici. În cadrul studiului, 145 de proprietari de pisici sau de câini au primit o sumă virtuală de 2.000 de dolari și au fost rugați să investească o parte din ea fie într-un fond de acțiuni de risc, fie într-un fond mutual conservator. Proprietarii de câini, care au reprezentat 53% dintre participanți, au fost semnificativ mai predispuși să investească în acțiuni și de asemenea, au riscat mai mulți bani decât proprietarii de pisici. Într-un alt studiu, realizat de aceiași cercetători, s-a constatat că expunerea la imagini cu câini i-a determinat pe participanți să fie mai predispuși să investească mai mulți bani în acțiuni.

Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori au continuat tendința de creștere accelerată, înregistrând un avans semnificativ comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent

0

 

  • La nivelul industriilor analizate s-au remarcat valori maxime ale costului capitalului în prima jumătate a anului 2022

Costul capitalului a continuat o tendință crescătoare în cel de-al doilea trimestru al anului curent, conturată încă din a doua parte a anului 2021, conform analizei sectoriale EY România.

În cel de-al doilea trimestru al anului 2022, incertitudinea generată în contextul declanșării războiului în Ucraina a fost amplificată, iar riscurile la nivel global au crescut semnificativ, inclusiv ca urmare a dificultăților privind securitatea energetică, majorării prețurilor pentru combustibili, energie și materii prime. 

Securitatea energetică a Uniunii Europene este caracterizată de perspective îngrijorătoare pe termen scurt, rezervele de gaz natural fiind situate la un minim al ultimilor 5 ani. Investițiile privind producția de energie regenerabilă și creșterea eficienței energetice, precum și cele în capacități de stocare sunt susținute prin pachete de finanțare nerambursabilă promovate atât de Uniunea Europeană, cât și prin scheme de ajutor de stat la nivel național. Chiar dacă temporar există riscul unei utilizări mai ridicate a combustibililor fosili, pe termen lung este preconizată o accelerare a tranziției energetice.  

În România, investițiile au crescut în prima parte a anului 2022 și se dorește stimularea în continuare a acestora, în contextul atragerii de fonduri nerambursabile, fie prin Mecanismul de redresare și reziliență, fie prin alte instrumente europene de finanțare.

Majorarea prețurilor, înăsprirea politicii monetare, adoptarea unor măsuri de limitare a dependenței de importurile rusești, precum și provocările climatice au înfrânat optimismul și progresele înregistrate anterior. Într-o notă pozitivă, atragerea fondurilor nerambursabile, stimularea investițiilor în domeniile strategice și progresul privind tranziția către o economie verde sunt printre prioritățile de țară. În acest context investițional, randamentele așteptate de investitori pentru sectorul proprietăților imobiliare și cel al materiilor prime au înregistrat creșteri semnificative, fiind la un maxim din perioada de 7 ani analizată”, declară Ileana Guțu (foto), Partener și Coordonator al departamentului de Evaluare, modelare financiară și analize economice, EY România.

La finalul trimestrului al doilea, cele mai scăzute randamente au fost înregistrate de sectoarele telecomunicații și tehnologia informației, în timp ce sectorul proprietăților imobiliare și cel al materiilor prime se află la niveluri maxime.

Analiza se bazează pe datele financiare disponibile la sfârșitul celui de-al doilea trimestru (T2) al anului 2022, publicate de companiile listate din 10 sectoare: bunuri de consum și de larg consum, energie, servicii financiare, servicii medicale, produse industriale, tehnologia informației, materii prime, proprietăți imobiliare și servicii de telecomunicații.    

  • Multiplicatorii financiari au stagnat ca nivel în majoritatea sectoarelor, însă poate fi observată o tendință de scădere pentru sectorul bunurilor de larg consum, energie, sănătate și proprietăți imobiliare  

Sectoarele ale căror multiplicatori financiari au înregistrat creșteri în cel de-al doilea trimestru al anului 2022 sunt proprietățile imobiliare precum și sectorul materiilor prime, care înregistrează valori de 17x, respectiv 9,7x pentru multiplicatorul EBITDA. Cel mai redus nivel este înregistrat de companiile din sectorul de tehnologia informației, cu un nivel minim al multiplicatorului EBITDA de 4,1x.

Segmentul proprietăților imobiliare a fost impactat semnificativ în contextul creșterii cheltuielilor cu materialele de construcții, dar și a incertitudinii conturate de noul context geopolitic. Avansul prețurilor în segmentul proprietăților rezidențiale a fost accelerat, însă la un nivel inferior mediei Uniunii Europene, iar numărul tranzacțiilor în cadrul acestui segment a înregistrat o creștere de peste 50%, prin comparație cu anul 2020. Cererea a fost susținută de o serie de factori, printre care se remarcă creșterea susținută a veniturilor populației, fenomenul de telemuncă, precum și așteptările privind evoluția viitoare a prețurilor în acest segment. 

În România, în primul trimestru din 2022, Produsul Intern Brut a înregistrat un avans de 6,5%, raportat la perioada similară a anului precedent și un avans de 5,2% față de ultimul trimestru al anului 2021. Această evoluție pozitivă a fost susținută de consumul privat, ca urmare a creșterii salariilor în contextul unui mediu inflaționist, precum și a eliminării restricțiilor privind pandemia de Covid-19. Perspectivele privind evoluția economiei sunt de creștere, însă cu un avans mai lent, în condițiile unor riscuri semnificative: presiunile inflaționiste, conflictul de la graniță și diminuarea puterii de cumpărare a populației, înăsprirea politicii monetare, precum și evoluțiile de pe piața energiei.

vContextul macroeconomic și geopolitic a modificat tendințele economice globale, determinând schimbări ale factorilor pe care investitorii îi iau în considerare atunci când evaluează planurile de investiții. Această tendință a fost observată mai ales în cazul investițiilor transfrontaliere, fiind de obicei caracterizate de incertitudine şi de un nivel mai ridicat al riscului. Este mai important ca oricând să se conștientizeze necesitatea unor scheme de ajutor de stat funcționale, care să susțină investițiile majore în economia României”, declară Ileana Guțu, Partener și Coordonator al departamentului de Evaluare, modelare financiară și analize economice, EY România.

Instrumentul de analiză sectorială este dezvoltat de Echipa de evaluare, analiză economică și modelare financiară (Valuation, Modelling and Economics – VME) din cadrul departamentului de Strategie şi Tranzacții al EY România, iar analiza sectorială poate fi accesată în secțiunea site-ului EY “Valuation Insights”/”Perspective de Evaluare”, baza de date fiind actualizată trimestrial. 

 

BestJobs: Peste 20.000 dintre candidații care și-au actualizat CV-ul online vara aceasta au ales să susțină cele 3 proiecte de educație din campania „Donează cu CV-ul tău”

0

Anul 2022 a început favorabil pentru candidați, pe fondul nevoii acute de specialiști în numeroase domenii. În loc să-și maximizeze aceste șanse și să atragă oferte de muncă potrivite, doar 33% dintre candidați aleg să își mențină CV-ul actualizat, după cum arată un sondaj recent BestJobs. Tocmai de aceea, în perioada mai-iulie, BestJobs a inițiat campania „Donează cu CV-ul tău”, prin care a încurajat candidații să își țină profilul la zi, dar și să contribuie în societate. 

Peste 20.000 dintre cei care și-au actualizat profilul profesional în această perioadă au ales să susțină cele trei proiecte educaționale din campania „Donează cu CV-ul tău”. 85% dintre aceștia au bifat în profilul lor posibilitatea de a apărea în căutările angajatorilor ca disponibili pentru a fi contactați.

Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs

„Actualizarea CV-ului cu regularitate devine un «must» pentru candidații care sunt în căutare de noi oportunități profesionale și vor să fie ușor de găsit de angajatori. Prin campania «Donează cu CV-ul tău», BestJobs și-a propus să determine candidații să fie proactivi și să își țină profilul la zi, dar și să facă o faptă bună, sprijinind proiecte cu impact în societate. Ne bucură faptul că acest demers a deschis apetitul candidaților de a se expune la ce oferă piața muncii și de a face o schimbare în bine în comunitate”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

Perioada campaniei a coincis și cu activitatea intensă a angajatorilor, aceștia efectuând 215.000 de contactări în intervalul mai-iulie. Cele mai multe oferte de angajare au fost făcute pentru poziții din domeniul Vânzări, pentru reprezentanți, agenți, consultanți sau consilieri vânzări. Au fost făcute oferte de angajare și pentru roluri din Contabilitate, precum contabil, economist și analist financiar, din Management și de asemenea IT (programator și dezvoltator software).

Campania „Donează cu CV-ul tău”, inițiată de BestJobs, a contribuit la susținerea a trei proiecte de educație și a determinat candidații să își țină profilul profesional actualizat

În cadrul campaniei, candidații români au fost încurajați să își actualizeze CV-ul, pentru a avea mai multe șanse să își găsească un loc de muncă, iar platforma a donat în schimb o sumă de bani pentru o cauză dintre cele trei susținute, la alegerea candidatului. 41% dintre românii care și-au actualizat CV-ul au ales proiectul de educație „Creștem Viitor”, prin care Școala de Valori ajută 30 de copii din familii cu situații financiare precare să se pregătească și să reușească la examenul de Bacalaureat, în timp ce 28% au sprijinit proiectul „Primul meu CV”, un program de pregătire dedicat elevilor de clasa a XII-a din mediul rural, iar 11% „Superheroyi de Ucraina”, un hub de suport și activități didactice dedicat copiilor ucraineni refugiați, ambele dezvoltate de Asociația pentru Responsabilitate Socială „Plan B”. 

 

 

Cât plătesc studenții pentru chirie în noul an universitar 2022-2023

 

Evoluția prețurilor în cele mai importante orașe universitare

În pragul unui nou an universitar, platforma de anunțuri imobiliare Storia.ro comunică prețurile medii actuale de închiriere pentru una, două și trei camere și evoluția lor față de aceeași perioadă a anului trecut, împreună cu o analiză a preferințelor și așteptărilor studenților de la viitorii proprietari și locuința închiriată. 

Uitându-ne la București, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Brașov și Timișoara, se remarcă o efervescență a categoriei de închirieri – oferta arată o creștere de 9% a numărului de anunțuri nou listate, dar și o epuizare mai rapidă a acestora, timpul de închiriere fiind cu 25% mai mic față de anul trecut. 

Astfel, la nivel național, în luna iulie a acestui an, numărul de anunțuri cu proprietăți de închiriat rămase active pe platforma Storia.ro este cu 6% mai mic decât anul trecut. Ca urmare, și prețurile sunt în creștere – de la majorări moderate în Iași (+4%) la cele semnificative, în Cluj-Napoca (+20%).

Oferta ca număr de anunțuri active

Anunțurile active la garsoniere, care sunt cele mai căutate de către studenți, se aflau în scădere cu 18% în marile centre universitare din țară și cu 11% la nivel național, tocmai datorită faptului că se închiriază într-un timp scurt, în ciuda numărului mare de anunțuri publicate.

Cele mai mari scăderi s-au observat în Cluj-Napoca, unde, ca efect al dinamismului segmentului, găsim cu 34% mai puține anunțuri active în iulie 2022 comparativ cu iulie 2021, cea mai mare scădere fiind la garsoniere. Cu mai mult de un sfert a  scăzut și numărul anunțurilor active din Sibiu, aici oferta fiind diminuată în special la apartamentele de două camere (-37%) și la cele de trei camere (-36%). 

Conform datelor disponibile pe platforma de anunțuri imobiliare Storia.ro, în cele mai importante șase orașe universitare de la noi din țară, singurele creșteri de anul acesta ca număr al anunțurilor active cu locuințe scoase spre închiriere s-au înregistrat la apartamentele de două camere situate în Timișoara (+16%), Iași (+8%), București (+7%) și la apartamentele de trei camere din Timișoara (+13%) și București (+9%). 

Prețurile de închiriere în centrele universitare

Cele mai accesibile garsoniere și apartamente, dintre orașele analizate, sunt scoase la închiriere în Sibiu și Timișoara (de la 200-210 eur/lună pentru o garsonieră la 400 eur/lună pentru un apartament de trei camere). 

Cele mai mari prețuri sunt solicitate pentru închirierile în București și Cluj-Napoca (de la 290-300 eur/lună pentru o garsonieră la 550 eur/lună pentru un apartament de trei camere).

O garsonieră începe de la 200 de euro în Sibiu și ajunge la 300 de euro în Cluj-Napoca sau București. Spre comparație, la costul închirierii unui apartament de două camere din Cluj-Napoca poti închiria trei camere în Sibiu, Timișoara sau Iași. 

După Sibiu, Timișoara și Iașiul sunt cele mai accesibile orașe pentru închiriere, iar la polul opus, cele mai scumpe sunt Cluj-Napoca, Bucureștiul și Brașovul. 

Cea mai mare evoluție a prețurilor din iulie 2021 până în iulie 2022 a fost înregistrată în Cluj-Napoca, unde prețurile la garsoniere de închiriat au crescut cu 20%, la apartamentele de două camere cu 13%, iar la cele de trei camere cu 15%. Cluj-Napoca rămâne, ca și în cazul achizițiilor, cea mai scumpă piață imobiliară, în ciuda faptului că cel mai mare oraș universitar este Bucureștiul. 

Pe locul al doilea la creșterile medii ale prețurilor de închiriere (garsoniere și apartamente) s-au situat Bucureștiul și Brașovul – 11%, urmate de Timișoara, cu 10%. În București, creșterile au fost relativ temperate, iar prețurile la garsoniere au stagnat în Brașov, creșterea fiind dată mai degrabă de prețurile mai mari la apartamente de trei camere (+22%) și la cele de două camere (+11%). 

Iași, al treilea cel mai important centru universtar după numărul de studenți, a înregistrat cea mai moderată creștere dintre toate cele șase orase universitare analizate și rămâne cea mai ieftină piață de închirieri, cu o evoluție medie a prețurilor de doar +4%.

Pe lângă cele două mari creșteri care se detașează de media evoluțiilor prețurilor de închiriere (garsonierele din Cluj-Napoca – pentru care proprietarii solicită cu 20% mai mult față de anul trecut – și apartamentele de trei camere din Brașov – +22%), analiza Storia.ro a revelat o a treia mare creștere în Timișoara, unde închirierea apartamentelor de două camere costă cu 17% mai mult față de anul trecut. Cu toate acestea, în Timișoara prețul de închiriere a garsonierelor a crescut cel mai puțin, cu doar 5% față de anul trecut. 

Așteptările studenților de la viitorii proprietari și bugetul disponibil pentru închiriere

Un sondaj recent realizat de Storia.ro în rândul a peste 5.000 de respondenți studenți din întreaga țară arată că 44% dintre aceștia sunt interesați de garsoniere de închiriat, 38% de apartamente de două camere și doar 8% de apartamente mai spațioase, de trei camere. Factorii care determină această distribuție sunt în ordinea importanței: bugetul disponibil, apropierea de facultate, nevoia de intimitate, nevoia de socializare, accesul la transport în comun, confortul, utilitățile și curățenia. 

Conform sondajului menționat anterior, studenții care încep să își caute locuri de închiriat declară că nu au avut opțiunea unui loc la cămin – 16%, iar 81% aleg această opțiune pentru mai mult confort locativ. 

Ca sursă de acoperire a cheltuielilor legate de locuința închiriată sau a costurilor percepute de cazare la cămin, 71% dintre studenții respondenți sunt ajutați de părinți integral, în timp ce 21% au ca sursă salariul propriu și doar 6% bursa oferită de facultate

Aproape 41% dintre respondenți sunt dispuși să ofere până la 200 de euro lunar pentru plata chiriei, 34% pot dispune de un buget cuprins între 200 și 300 de euro lunar și doar 10% își permit o chirie mai mare de 300 de euro pe lună.

În privința așteptărilor pe care le au de la proprietari, cele mai importante fac referire la oferta unui preț corect, la comportamente neintruzive din partea proprietarilor, receptivitatea acestora la îmbunătățirile care ar trebui aduse spațiului, dar și la încheierea contractelor de închiriere. 40% consideră, de asemenea, important și foarte important ca proprietarul să accepte plata chiriei online. 

Când vine vorba de locuință, așteptările studenților sunt modeste – aceasta trebuie să fie în primul rând curată, să fie situată într-o clădire cu vecini rezonabili, să fie perfect funcțională, dar mai contează și dotările cu mobilier și electrocasnice și costurile mici de întreținere (în ordinea importanței). 

În privința confortului oferit de locuință, pentru 76% dintre respondenți este important ca aceasta să nu necesite renovări, să aibă centrală termică proprie (61%), să aibă o compartimentare eficientă (54%), cu un mobilier modern și de calitate (51%), dar și să aibă o bucătărie închisă (48%), lumină naturală (45%) și un spațiu deschis tip balcon, terasă sau grădină (34%) sau un balcon închis (20%). 

Majoritatea studenților preferă să închirieze locuința pe o perioadă nedeterminată (45%), în timp ce un procent de 22% preferă perioadele contractuale fixe de peste 12 luni și 19% perioadele fixe de până la 12 luni.