Uniunea Europeană dezvoltă rezerve strategice pentru situații de urgență chimică, biologică, radiologică și nucleară

0

Pentru a îmbunătăți pregătirea și răspunsul UE la riscurile pe care le reprezintă, pentru sănătatea publică, amenințările chimice, biologice, radiologice și nucleare (CBRN), Comisia dezvoltă rezerve strategice de capacități de răspuns prin intermediul mecanismului de protecție civilă al UE. Aceste rezerve includ un stoc strategic rescEU în valoare de 540,5 milioane EUR, instituit în strânsă colaborare cu Autoritatea pentru Pregătire și Răspuns în caz de Urgență Sanitară (HERA). Acest stoc va fi alcătuit din echipamente și medicamente, vaccinuri și alte mijloace terapeutice pentru tratarea pacienților expuși la agenți CBRN, precum și dintr-o rezervă rescEU de decontaminare compusă din echipamente de decontaminare și echipe de intervenție specializate.

Ca un prim pas imediat, UE și-a mobilizat rezerva medicală rescEU pentru a achiziționa tablele de iodură de potasiu care pot fi utilizate pentru a proteja oamenii de efectele nocive ale radiațiilor. Aproape 3 milioane de tablete de iodură au fost deja livrate Ucrainei prin intermediul mecanismului de protecție civilă al UE, cu ajutorul Franței și al Spaniei.

Cu această ocazie, Janez Lenarčič, comisarul pentru gestionarea crizelor, a declarat: „Luăm măsuri concrete pentru a spori gradul de pregătire al Europei în fața potențialelor amenințări. Creăm atât o rezervă de decontaminare, cât și un nou stoc de echipamente adaptate situațiilor de urgență chimică, biologică sau nucleară. Le mulțumesc statelor membre pentru eforturile depuse. Obiectivul nostru este de a le oferi cetățenilor noștri capacități de reacție rapidă în cazul în care apare vreodată o astfel de situație de urgență.

Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: „Securitatea sanitară necesită o pregătire din partea noastră. Pregătirea pentru amenințările chimice, biologice, radiologice și nucleare este un element esențial pentru menținerea siguranței cetățenilor noștri și un aspect-cheie al unei uniuni europene a sănătății puternice. HERA este santinela noastră; aceasta lucrează în permanență pentru a sprijini acțiunile derulate de UE prin intermediul mecanismului de protecție civilă, cu scopul de a oferi Ucrainei și statelor noastre membre sprijin în materie de pregătire.”

Oamenii pot fi expuși la agenți CBRN ca urmare a unor dezastre neintenționate (de exemplu, scurgeri de substanțe chimice, incidente în centrale nucleare, răspândirea unei boli infecțioase) sau a unor incidente intenționate (de exemplu, atacuri teroriste). Pregătirea pentru abordarea riscurilor unor astfel de amenințări reprezintă o parte esențială a strategiei UE de constituire de stocuri CBRN. Prin urmare, Comisia dezvoltă în cadrul rescEU:

  • Un stoc strategic rescEU pentru situații de urgență CBRN: Stocul, care este conceput împreună cu statele membre, va include echipamente de răspuns, cum ar fi echipamente individuale de protecție și dispozitive de detectare, de identificare și de monitorizare, precum și medicamente, vaccinuri și alte mijloace terapeutice. Stocul va aduce o contribuție esențială la consolidarea rezilienței CBRN în UE, deoarece va include echipamente și medicamente care ar putea fi greu de fabricat în perioade de criză sau care ar putea fi necesare brusc în cantități mai mari decât cele disponibile în rezervele naționale. Stocul CBRN reprezintă un prim pas către crearea unor capacități mai bune ca răspuns la incidentele ce pot apărea în centrale nucleare, la situațiile de urgență legate de instalațiile chimice, la atacurile teroriste sau la răspândirea unei boli infecțioase și la multe alte amenințări.
  • rezerva de decontaminare rescEU: Aceasta va cuprinde atât personal, cât și echipamente pentru decontaminarea persoanelor, a infrastructurii, a clădirilor, a vehiculelor sau a echipamentelor critice care au fost expuse la agenți CBRN. La cererea statului membru afectat, rezerva de decontaminare rescEU poate fi mobilizată. Rezerva va fi dezvoltată și găzduită de Croația, Germania și Spania și va fi finanțată în proporție de 100 % de UE, cu un buget inițial de 66,7 milioane EUR.

Condițiile meteorologice extreme și amenințările emergente, cum ar fi COVID-19, dar și incidentele CBRN pot depăși capacitatea statelor membre ale UE de a-și acorda ajutor reciproc, în special atunci când mai multe țări europene se confruntă, simultan, cu același tip de dezastru.

În urma activării mecanismului de protecție civilă al UE, rescEU oferă un nivel suplimentar de protecție și asigură un răspuns mai rapid și mai cuprinzător la dezastre. Rezerva rescEU este finanțată în proporție de 100 % de UE, iar Comisia Europeană menține, în strânsă cooperare cu țara care găzduiește rezerva, controlul asupra funcționării acesteia. În caz de urgență, rezerva rescEU oferă asistență tuturor statelor membre ale UE și statelor participante la mecanism și poate fi implementată, de asemenea, în țările vecine ale UE.

Autoritatea pentru Pregătire și Răspuns în caz de Urgență Sanitară (HERA) a fost înființată pentru a consolida capacitatea Europei de a preveni, de a detecta și de a reacționa rapid la urgențele sanitare transfrontaliere, fie că este vorba de amenințări naturale sau de amenințări provocate de om. În acest scop, HERA finanțează dezvoltarea, fabricarea și achiziționarea de contramăsuri și de echipamente medicale esențiale.

ASF: Mai multe opțiuni pentru șoferii români. Scade concentrarea pe piața RCA

0

Concentrarea excesivă înregistrată pe piața RCA, în ultimii ani, începe să se reducă treptat, după falimentul companiei City Insurance S.A. Cel puțin șase din cele opt societăți, autorizate să vândă asigurări de răspundere civilă obligatorie auto, au acumulat cote de piață considerabile în prima lună a acestui an, conform analizelor efectuate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Compania cu cele mai mari vânzări rămâne Euroins România Asigurare Reasigurare, a cărei cotă de piață a crescut doar marginal, de la 35,4% pe ansamblul anului 2021, la 37,6% în luna ianuarie 2022. În același timp, cotele de piață ale altor firme au crescut, marcând un proces de diversificare până la un nivel care nu a mai fost atins în ultimii ani, concentrarea accentuată fiind, de altfel, una dintre marile probleme ale pieței RCA. 

Allianz-Țiriac Asigurări S.A. a avut o cotă de piață de aproape 18,7% în ianuarie, iar Groupama Asigurări S.A. a ajuns la 14,5%, arată datele ASF. Cu o singură excepție notabilă și ceilalți jucători din piața RCA au avut, în ianuarie, cote semnificativ peste cele obișnuite din ultimii ani. Grawe România Asigurare S.A. s-a apropiat de 11% din vânzările de RCA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group S.A. a atins 9,7%, iar Omniasig Vienna Insurance Group S.A. 7,4%, în timp ce Generali România Asigurare Reasigurare S.A. a marcat o cotă de doar 1,27%. Este de menționat faptul că asigurătorul francez Axeria Iard, intrat pe piața din România cu o sucursală directă, în baza sistemului Freedom of Establishment (FOE), reglementat de normele Uniunii Europene, apare cu portofolii importante, deși a debutat în ultima lună a anului 2021. Potrivit datelor raportate de intermediari, compania a avut vânzări notabile în prima parte a acestui an.

Primele brute subscrise pe piața RCA au ajuns, la sfârșitul lunii ianuarie a anului 2022, la peste 810,5 milioane de lei.

Este de remarcat și structura vânzărilor pe perioade de valabilitate. Peste 82% din polițele RCA, vândute în ianuarie, se întind pe 12 luni. În general, dominante în portofolii erau polițele pe 6 luni, care în prima lună a acestui an au avut o cotă de doar 5,6%. Polițele pe o lună au reprezentat 11,3% din totalul vânzărilor.

Anul trecut a adus un record în ceea ce privește numărul de contracte RCA. În 2021, erau în vigoare aproximativ 6,7 milioane de polițe, cifră care include și cele peste 1,44 milioane de polițe emise de City Insurance S.A., valide la finele anului precedent. Prin comparație, la finalul anului 2020 erau în vigoare 6,5 milioane de polițe RCA, în 2019 puțin peste 6 milioane, iar la sfârșitul anului 2018, doar 5,5 milioane de polițe.

Codul european al comunicațiilor electronice: Comisia Europeană sesizează Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la 10 state membre

0

Comisia Europeană a sesizat astăzi Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la neîndeplinirea de către Spania, Croația, Letonia, Lituania, Irlanda, Polonia, Portugalia, România, Slovenia și Suedia a obligației de a transpune integral Codul european al comunicațiilor electronice și de a comunica Comisiei măsurile naționale prin care acesta a fost transpus în legislația națională.

La locul de muncă, acasă sau atunci când călătoresc, europenii se așteaptă să beneficieze de o conexiune la internet rapidă și fiabilă. Codul european al comunicațiilor electronice modernizează normele UE în domeniul telecomunicațiilor în beneficiul consumatorilor și al industriei, prin stimularea concurenței, mobilizarea investițiilor și consolidarea pieței interne și a drepturilor consumatorilor.

După încheierea, la 21 decembrie 2020, a termenului de transpunere a Codului european al comunicațiilor electronice, Comisia a inițiat 24 de proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea, la 4 februarie 2021, de scrisori de punere în întârziere, urmată de trimiterea, la 23 septembrie 2021, de avize motivate adresate unui număr de 18 state membre. Până în prezent, statele membre enumerate mai sus nu și-au îndeplinit obligația care le revine în temeiul Codului european al comunicațiilor electronice de a comunica Comisiei măsurile naționale de transpunere; în consecință, Comisia a sesizat Curtea cu privire la neîndeplinirea de către țările respective a obligației menționate.

În temeiul articolului 260 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), în cazul în care un stat membru nu transpune în legislația națională, în termenul prevăzut, o directivă adoptată de Parlamentul European și de Consiliu, Comisia poate solicita Curții de Justiție a Uniunii Europene să impună sancțiuni financiare.

Codul european al comunicațiilor electronice actualizează cadrul de reglementare care vizează sectorul european al telecomunicațiilor, pentru a ține seama de noile provocări. Codul a intrat în vigoare în decembrie 2018, iar statele membre au avut la dispoziție doi ani pentru a pune în aplicare normele prevăzute de acesta. Codul european al comunicațiilor electronice este un act legislativ esențial pentru realizarea societății europene a gigabiților și pentru asigurarea participării depline, a tuturor cetățenilor UE, la economia digitală și la societate.

Comisia a monitorizat procesul de transpunere și le-a oferit statelor membre orientări și asistență ample, cu scopul de a le sprijini în transpunerea directivei în legislația națională. În plus, Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice (OAREC) a elaborat și a publicat orientări menite să contribuie la punerea în aplicare cu succes a noilor norme.

Jumătate dintre români consideră că situația lor financiară din acest an s-a înrăutățit, iar estimările pentru perioada următoare sunt pesimiste

0

Jumătate dintre români (49,4%) consideră că situația lor financiară din acest an s-a înrăutățit față de anul trecut, iar 43% estimează că o vor duce mai rău în perioada următoare, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro. 

La întrebarea cum apreciază situația sa financiară în 2022 față de anul trecut, 49,4% din respondenți afirmă că aceasta s-a înrăutățit, 41,5% apreciază că situația lor financiară a rămas la fel și doar 9,1% consideră că s-a îmbunătățit.

În ceea ce privește perioada următoare, 42,3% cred că o vor duce mai rău în viitor și doar 28,3% se așteaptă ca situația lor financiară să se îmbunătățească, iar 29,3% nu preconizează că vor apărea modificări.

Întrebați dacă au schimbat bani la începutul lunii martie, pentru a avea valută în numerar în casă, 20% dintre respondenți spun că au făcut asta, în contextul în care, piața din România s-a confruntat cu o creștere a cererii de numerar de valută în primele zile de după izbucnirea conflictului armat din Ucraina.

Prețurile la energie: principalul motiv de îngrijoare

Creșterea prețurilor la energie este principalul motiv de îngrijorare în perioada următoare, pentru 24,7% dintre respondenți, de trei ori mai mulți decât cei care sunt preocupați că și-ar putea pierde locul de muncă. 

Această îngrijorare este fundamentată în contextul în care cheltuielile cu locuința și utilitățile au o pondere însemnată în bugetul românilor: 45,9% dintre respondenți spun că alocă acestor cheltuieli peste 40% din venitul lunar, în timp, ce doar 10,3% dintre români alocă lunar mai puțin de 20% din venituri cheltuielilor locative. 

35,6% dintre respondenți spun că nu reușesc în fiecare lună să-și plătească facturile, iar dintre aceștia, circa 10,1% întâmpină probleme în fiecare lună. 

În topul motivelor de îngrijorare, pe lângă prețurile la energie (24,7%) se află și riscul extinderii conflictului din Ucraina (19,8%), riscuri la adresa sănătății în contextul pandemiei COVID-19 (16,3%). Creșterea inflației și impactul asupra veniturilor și economiilor îi îngrijorează pe 13,2% dintre respondenți, iar o potențială penuria de alimente – pe 12,5% dintre ei. 

Sondajul privind situația financiară a românilor a fost realizat de comparatorul bancar FinZoom.ro, la cererea CEC Bank, în luna martie, pe un eșantion de aproape 1.400 de respondenți din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 60,3% dintre respondenți sunt salariați, 44,2% au declarat venituri între 2.500 lei și 5.000 de lei, iar aproape jumătate – 46,9% – sub 2.500 de lei lunar, 38,1% dintre cei chestionați  au vârsta cuprinsă între 25 și 40 de ani, 36% au studii superioare și puțin peste 13% studii postuniversitare. 

Fenomenul Non-Fungible Tokens – la ce folosim NFT-urile și cât de riscante sunt din punct de vedere juridic?

_________________

Monica Stătescu, partner,
Daria Olteanu, associate,
Andrei Anghel, associate,
Filip & Company (foto)

Un fenomen profund mediatizat la nivel global și, probabil, una dintre cele mai revoluționare creații în lumea virtuală din prezent, Jetoanele Nefungibile („Non-Fungible Tokens” sau „NFT”) ocupă deja un loc important în spectrul tranzacțiilor online speculative. Deși popularitatea NFT-urilor își continuă trendul ascendent într-un ritm alert, sistemele normative naționale și comunitare evită să adreseze în mod direct fenomenul NFT și implicațiile pe care acesta le aduce din perspectivă juridică în circuitul civil. În acest context de reglementare limitată, ne propunem în cele ce urmează să adresăm câteva aspecte relevante privind utilizarea și implicațiile juridice ale NFT-urilor. 

Ce sunt NFT-urile și care sunt particularitățile acestora?

Un NFT reprezintă un cod criptografic stocat sub forma unui contract inteligent (smart contract) ce se alătură unei pictograme statice sau dinamice, unui sunet, unei combinații între cele două sau chiar unui obiect având materialitate fizică. Ele constituie un veritabil activ digital care este tranzacționat liber în cadrul unei platforme digitale (așa-numitul marketplace) prin mecanismul blockchain. Fenomenul NFT este unul de dată recentă, primul NFT fiind tranzacționat în 2014, ajungând ca în 2022 să fie perceput drept o realitate virtuală a universului crypto.

Trăsăturile definitorii ale NFT-urilor sunt următoarele:

  • Unicitatea: în virtutea conținutului și a modului său de funcționare, un NFT nu poate fi copiat sau reprodus în niciun fel;
  • Indivizibilitatea si nefungibilitatea: nu sunt interschimbabile cu alte articole; și
  • Apartenența la portofelul virtual al unei persoane sau la un marketplace.

Cea mai importantă funcție a NFT-urilor este reprezentată de capacitatea acestora de a prezenta traseul jetonului de la momentul creării până la momentul tranzacționării sale. Astfel, activul digital înregistrează fiecare schimbare a situației juridice, cu ajutorul codului criptografic, care este amendat continuu odată cu fiecare tranzacție. În acest fel, succesiunea de tranzacții care a implicat NFT-ul în cauză poate fi probata cu ușurință.

Este important de menționat că NFT-urile nu trebuie confundate cu cryptomonedele. Deși acestea din urmă sunt adeseori folosite pentru tranzacționarea jetoanelor, așa cum le relevă și numele, cryptomonedele îndeplinesc rolul de moneda de plata, constituind „bani virtuali”. Ca atare, dacă elementul care definește NFT-ul la nivel principial este nefungibilitatea (nu sunt interschimbabile), crypto-monedele au ca specificitate tocmai reversul – fungibilitatea, ca trăsătură esențială. Or, tocmai prin caracteristică care le conferă potențialul valoric semnificativ, respectiv unicitatea fiecărui jeton, NFT-urile nu pot fi asimilate cu crypto-monedele.

Ce anume achiziționăm când cumpărăm un NFT?

Modalitățile de exploatare a NFT-urilor de către cumpărători sunt direct influențate de drepturile transmise acestora. Pentru început, trebuie facută precizarea că, odată cu tranzacționarea unui NFT este transmis întotdeauna dreptul de proprietate asupra codului criptografic al jetonului, împreună cu toată informația înscrisă în acesta până în momentul tranzacției și asupra copiei operei alăturate acestuia. Cu alte cuvinte, se transmite proprietatea asupra copiei elementului perceptibil din exterior, respectiv asupra metadatelor asociate operei, nu asupra operei în sine.

În această postură, cumpărătorul unui NFT se bucură de aceleași drepturi precum cumpărătorul unui tablou: poate vinde mai departe tabloul, însă nu poate reproduce pictura și/ sau vinde copiile operei și nu îi poate trage la răspundere pe cei ce reproduc ilegal respectiva operă. Pentru a putea exercita asemenea drepturi, separat și suplimentar achiziționării NFT-ului, cumpărătorul trebuie sa achiziționeze și drepturile de proprietate intelectuală asupra operei asociate NFT-ului, prin modalitățile prevăzute de lege.

Drepturile și obligațiile atașate unui NFT în momentul achiziției sunt reglementate în cadrul contractelor inteligente (smart contracts), care surprind mecanismul propriu-zis de funcționare al NFT-ului, și pot fi influențate inclusiv de platformele online unde se realizează tranzacția.

La ce putem folosi NFT-urile?

Caracterul unic, potențialul variat de utilizare și natura captivantă ale NFT-urilor a atras atenția atât dezvoltatorilor de platforme și jocuri video online, cât și oamenilor din mediul de business general. Astfel, NFT-urile sunt utilizate la acest moment sub diverse forme:

  • NFT-urile ca activ virtual. În contextul în care dezvoltatorii de jocuri video, rețele de socializare și chiar producătorii de articole vestimentare construiesc adevărate infrastructuri virtuale care realizează sau facilitează accesul la produsele si serviciile lor, NFT-urile sunt folosite ca mijloc de tranzitare a mediilor virtuale de către utilizatori, oferindu-le acestora posibilitatea de a-și crea o personalitate virtuală unică, eliminând necesitatea înregistrării separate în fiecare dintre aceste medii virtuale. Astfel, NFT-urile îndeplinesc rolul de personalizare a avatarurilor online ale utilizatorilor, având capacitatea de a putea fi transpuse cu ușurință dintr-un mediu în altul. 
    • Un exemplu care se remarcă este reprezentat de studio virtual, brand-ul online dezvoltat de Nike care creează NFT-uri aferente unor perechi de încălțăminte. Astfel, fiecare posesor al unei perechi de încălțări va fi unicul posesor al aceleiași perechi în mediul online, având, totodată, posibilitatea de a tranzita cu celebrii sneakersi garderobele mai multor platforme online.
    • O altă serie de jetoane ce oferă posibilitatea deținătorului de a-și personaliza conturile pe platforme de jocuri video sau socializare este CryptoPunks. Apogeul seriei limitate de 10.000 de jetoane a fost atins în luna februarie a anului curent, când, potrivit informațiilor din presă, un singur jeton a fost vândut cu 23,7 milioane de dolari.
  • NFT-urile ca chei de acces. Accesul în diverse medii, precum spații virtuale, rețele sociale sau platforme de tranzacționare poate fi condiționat de deținerea unui NFT. Din ce în ce mai multe spații, virtuale sau reale, încep să-și contureze un caracter exclusivist prin permiterea accesului doar posesorilor unui jeton dintr-o anumită colecție.
    • Unul dintre pionierii acestei practici este Bored Ape Yacht Club, o societate online animată, în care accesul este permis doar celor ce dețin un NFT Bored Ape. Potrivit informațiilor din presa, cel mai scump jeton al acestei colecții a atins suma de 2,85 milioane de dolari.
    • Primul restaurant din lume car va aplica această modalitate de selectare a clientelei va fi FlyFish Club din New York. Localul se va deschide în 2023, însă deja au fost achiziționate abonamente pentru acces, potrivit informațiilor din presa, cel mai scump însumând aproximativ 14.000 de dolari.
  • NFT-uri în scop de garanție. Jetonul poate reprezenta o dovadă care să certifice deținerea anumitor valori mobiliare în legătură cu un debit.

Cum implementăm NFT-urile?

Contractele smart reprezintă elementul indispensabil punerii în valoare a NFT-urilor prin intermediul platformelor online. Acestea iau forma unui cod care implementează și pune în executare clauzele, termenii și condițiile oricăror operațiuni juridice ce vor avea loc în legătură cu NFT-ul și este înscris definitiv în elementul criptografic al jetonului.  Contractele smart reprezintă deci codificarea sub forma unui program de calculator a termenilor și condițiilor agreate de părți cu privire la operațiunea care implică NFT-ul (vânzare-cumpărare, închiriere etc.)

Avantajul semnificativ al acestui mecanism este executarea automată. Astfel, atunci când vânzătorul își manifestă oferta de vânzare a unui NFT, iar cumpărătorul acceptă acea ofertă, contractul smart este executat fără a mai fi necesară vreo formalitate, iar obligațiile principale ale părților sunt executate în mod automat (jetonul este transferat în portofelul virtual al cumpărătorului, iar banii ajung în contul vânzătorului). 

Beneficiul executării facile se răsfrânge și asupra celor ce nu sunt părți la contractul smart dar beneficiază de pe urma lui. Astfel, în situația în care creatorul jetonului deține un drept de suită (dreptul de a primi o cotă-parte din prețul fiecărei revânzări) sau dacă platforma percepe comision, acestea se colectează automat prin modul de funcționare al contractului smart.

Fie că vorbim despre vânzarea jetonului sau închirierea acestuia, mecanismul automat prin care sunt implementate contractele smart aduce un plus de stabilitate în circuitul comercial, asigurând respectarea obligațiilor contractuale care incumbă deopotrivă vânzătorului și cumpărătorului, inclusiv atunci când acestea se răsfrâng asupra unor terțe părți.

Reglementarea NFT-urilor

Cu o piață in valoare de aproximativ 41 de miliarde de dolari la finalul lui 2021, potrivit informațiilor din presa și o continua creștere în anul curent, NFT-urile nu se bucură încă de o reglementare legală care să le recunoască statutul și regimul juridic specific. 

Deși versiunea curentă a Directivei Anti-Spălării Banilor a fost amendată în 2018 pentru include schimburile de monedă virtuală sub incidența sa, situația NFT-urilor rămâne încă nereglementată. 

La acest moment se afla în dezbateri o propunere pentru un Regulament European privind criptoactivele care instituie diverse obligații cu rolul de a crește gradul de transparență în comerțul criptoactivelor și de a implementa un cadru sigur în care comercianții, dezvoltatorii și cumpărătorii să se înregistreze și să opereze transparent. Totuși, nici această propunere, în versiunea sa curentă, nu instituie prevederi specifice cu privire la criptoactivele de tipul jetoanelor unice și nefungibile.

Lipsa unei reglementari exprese a NFT-urilor este în același timp o oportunitate și un dezavantaj. Este o oportunitate pentru ca încă nu există reglementari restrictive specifice care să limiteze accesul, utilitatea sau interesul publicului pentru ele. Este un dezavantaj pentru că, în lipsa unei reglementări care  sa recunoască statutul și regimul juridic specific al NFT-urilor și al contractelor smart, nu există certitudinea că regimul construit de practică va fi confirmat de autoritățile competente investite cu analiza lui. De aceea, achiziționarea și utilizarea NFT-urilor necesită în egală măsură curaj și prudență, respectiv disponibilitatea de a accepta riscurile derivate din absenta unui cadru de reglementare clar împreună cu înțelegerea profunda a principiilor de drept și reglementare pe care autoritățile le-ar putea aplica în acest caz și riscurile pe care acestea le implică. Ca în multe alte situații similare în care inovația a depășit viteza de reacție și adaptare a autorităților legislative, ne așteptăm ca un regim legislativ specific NFT-urilor să fie adoptat în viitor, confirmând, sperăm, practica de până acum.

ClusterPower inaugurează cel mai mare centru de date din România

0

București, 7 aprilie 2022 – ClusterPower a inaugurat oficial pe data de 1 aprilie 2022 cel mai mare centru de date din România, în Mischii, județul Dolj. Valoarea proiectului a fost estimată la aproximativ 40 de milioane de euro.

Parcul tehnologic construit de ClusterPower se întinde pe o suprafață de 25.000 mp și va include un centru de infrastructură de Inteligență Artificială one-stop-shop dezvoltat cu tehnologia liderului mondial Nvidia. Campusul dispune de o infrastructură de calcul performantă, necesară dezvoltării de soluții digitale de ultimă generație, cu valoare adăugată ridicată. De infrastructura pusă la dispoziție de ClusterPower vor putea beneficia toți agenții economici din regiunea Europei de Sud-Est, primul beneficiar fiind chiar economia României.

Visul nostru a devenit realitate. România va beneficia de azi de un instrument necesar digitalizării naționale și va intra, astfel, în rândul țărilor care se pot baza pe o infrastructură digitală puternică capabilă să se racordeze la cerințele actuale, dar și viitoare, ale pieței globale. Mai mult decât atât, construcția data center-ului ClusterPower va însemna pentru noile generații de elevi și studenți români interesați de specializarea în domeniul IT, facilitarea accesului la cel mai puternic calculator disponibil la momentul actual în România, bazat pe tehnologia Nvidia DGX”, a afirmat Cosmin Georgescu, CEO ClusterPower.

La inaugurarea centrului de date, clienții și invitații au participat la un tur al campusului. Le-au fost prezentate infrastructura, sistemul de cloud, dar și sistemele de comandă și de control la distanță și tehnologia de ultimă generație pe care centrul de date le pune la dispoziție. Centrul de date oferă siguranță privind protecția datelor bazându-se pe cele mai noi tehnologii disponibile la ora actuală. 

Data center-ul oferă infrastructură de tip cloud ce funcționează în mod activ, pe echipamente fizic separate, arhitectură de comunicații de tip leaf-spine, tehnologie Application Centric Infrastructure (ACI) și servere Cisco UCS-X de generație nouă cu procesoare Intel și capacitate foarte mare de memorie care permit rularea celor mai critice sarcini de lucru.

Comisia Europeană solicită mandat din partea Consiliului pentru negocierea unor acorduri de transport rutier cu Ucraina și Moldova

0

Într-o propunere trimisă pe 6 aprilie, Consiliului European, Comisia Europeană propune începerea negocierilor cu Ucraina și Moldova în vederea încheierii unor acorduri de transport rutier de mărfuri între UE și cele două țări. 

Având în vedere că rutele tradiționale de transport din regiune sunt în prezent închise, inițiativa urmărește să asigure lanțurile de aprovizionare, inclusiv securitatea alimentară, în urma agresiunii neprovocate și nejustificate a Rusiei împotriva Ucrainei.

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Acordurile cu Ucraina și Moldova presupun liberalizarea parțială a transportului rutier pentru transportatorii din aceste țări. Acest lucru va permite Ucrainei să transfere mărfurile de export de pe rutele maritime – indisponibile în prezent din cauza blocării de către Rusia a porturilor ucrainene din Marea Neagră. Blocarea acestor porturi a afectat negativ și Moldova, care a pierdut rutele de transport prin Ucraina pentru propriile exporturi și a cărei economie a fost puternic afectată de războiul din Ucraina. Propunerea noastră va oferi o soluție imediată pentru economiile acestor două țări.” 

Comisia Europeană propune o mai mare flexibilitate pentru transportul rutier de mărfuri, permițând transportatorilor ucraineni, moldoveni și din UE să tranziteze și să opereze pe teritoriile celorlalți. Propunerea include, de asemenea, clauze privind recunoașterea permiselor de conducere ucrainene și a certificatelor de competență profesională.

Cursuri de formare profesională

0

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov organizează prin programul de formare profesională cursuri de iniţierea în ocupaţiile:   

  • femeie de serviciu – începând cu data de 28.04.2022; programul de formare profesională se organizează pentru un număr total de 14 cursanţi; durata totală a cursului este de 180 de ore, din care pregătirea teoretică 60 ore şi pregătirea practică 120 ore; programul face parte din planul judeţean de formare profesională şi se desfăşoară prin CRFPA Teleorman; programul de formare se desfăşoară la sediul Primariei Comunei Nuci; cursurile de formare profesională sunt gratuite pentru şomerii aflaţi în baza AJOFM Ilfov
  • operator introducerea validare şi prelucrare date – începând cu data de 12.04.2022; programul de formare profesională se organizează online pentru 14 cursanţi;durata totală a cursului este de 180 de ore, din care pregătirea teoretică 60 ore şi pregătirea practică 120 ore; programul face parte din planul judeţean de formare profesională şi se desfaşoară prin CRFPA Teleorman; cursurile de formare profesională sunt gratuite pentru şomerii aflaţi în baza AJOFM Ilfov

Locuri de muncă vacante

0

Agenţii economici din județul Ilfov dețin în acest moment 1869 locuri de muncă vacante, înregistrate în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov: 83 pentru persoane cu studii superioare, 617 pentru studii medii, 313 pentru muncitori calificaţi, 856 pentru muncitori necalificaţi.

Profesiile, meseriile, ocupaţiile în care agenţii economici din judeţul Ilfov oferă locuri de muncă sunt: director societate comercială, director comercial, director vânzări, manager, manager relații cu clienții bănci, contabil-șef, șef atelier, șef secție, șef birou comerț cu ridicata și cu amănuntul, șef departament mărfuri alimentare, inginer geolog, inginer construcții civile, industriale și agricole, inginer instalații pentru construcții, inginer mecanic, inginer chimist, inginer în industria alimentară, inginer sisteme de securitate, farmacist, administrator societate comercială, analist, consilier juridic, asistent medical generalist, agent vânzări, bucătar, specialist resurse umane, contabil, agent de vânzare, secretară, agent servicii client, administrator cont, bonă, vânzator, lucrător comercial, agent de securitate, zidar restaurator, mecanic agricol, cofetar, tâmplar universal, tapițer, mecanic auto, conducător auto transport rutier de mărfuri, macaragiu, şofer autocamioane, sudor, zugrav, lăcătuș mecanic, menajeră, femeie de servicu, tractorist, muncitor necalificat la ambalarea produselor solide și semisolide, casier, paznic, portar etc.

Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei şi informaţiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obţine la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105, pe site-ul ANOFM  https://www.anofm.ro/ sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Saga cotelor reduse de TVA – care sunt implicațiile pentru România

_________________

Autor: Georgiana Iancu (foto), Partener,
Coordonatorul Departamentului de Impozite Indirecte, EY România

Statelor membre li se oferă premisele să implementeze zero TVA pentru produsele esențiale – alimente, produse farmaceutice sau produse de uz medical. Consiliul Uniunii Europene tocmai a adoptat Directiva care permite „reformarea” cotelor de TVA în întreaga Uniune Europeană și oferă statelor membre flexibilitate în stabilirea cotelor. Cutia Pandorei a fost deschisă. Statelor le va reveni responsabilitatea găsirii acelui echilibru fin între atingerea obiectivelor de politică socială, care să ofere avantaje concrete contribuabililor, consumatori finali sau firme, sau în atingerea obiectivelor de politici verzi și neafectarea veniturilor bugetare sau respectarea neutralității TVA. Nu trebuie pierdut din vedere nici faptul că gestionarea mai multor cote creează complexitate și potențează litigiile privind corectitudinea aplicării cotelor de TVA și variațiile lor în limitele aceluiași sector, mai ales când se pune problema unor diferențe de cotă pentru produse aflate în concurență. Iar aici, noile instrumente de audit fiscal în timp real (SAF-T, E-Factura) în curs de implementare la nivelul administrației fiscale creează pârghiile unei detectări mai rapide ale diferențelor de cote şi tratament de TVA aplicabile pentru produse similare sau identice, la nivel de sector, sau cel puțin aceasta pare să fie direcția. 

Revizuirea cotelor de TVA este un proiect la care se lucrează de multă vreme la nivelul Consiliului UE, intenția forurilor europene fiind aceea de a oferi guvernelor mai multă flexibilitate în stabilirea şi adoptarea cotelor reduse de TVA, dar și în îndeplinirea priorităților generale ale Uniunii Europene (în principal reziliența sistemului de sănătate, Pactul verde european și tranziția digitală). Practic, vorbim despre prima reformare a cotelor de TVA  într-o istorie de aproape 30 de ani.  

Noua Directivă a actualizat și modernizat lista bunurilor și serviciilor pentru care sunt permise cote reduse de TVA (anexa III la Directiva de TVA), pentru a ține cont și de transformarea digitală a economiei. Actualizarea listei a fost determinată de o serie de principii, cum ar fi interesul consumatorului final și interesul general. Toate derogările existente, care au permis anumitor state membre să aplice cote preferențiale pentru anumite produse sunt deschise acum tuturor statelor, cu condiția respectării unor condiții similare. Directiva conține și o nouă dispoziție, care va da statelor membre permisiunea de a reacționa rapid în circumstanțe excepționale, cum ar fi pandemiile, crizele umanitare sau dezastrele naturale. 

Tot Directiva stipulează că produselor dăunătoare mediului, cum ar fi combustibilii fosili și îngrășămintele, nu li se vor mai putea aplica cote reduse, începând cu 1 ianuarie 2030 și, respectiv, 1 ianuarie 2032. 

Noile prevederi au intrat în vigoare chiar pe 6 aprilie 2022 – la publicarea în Monitorul Oficial al Uniunii Europene.

Statele membre vor continua să aplice cota normală sau standard de cel puțin 15%, dar vor putea aplica două cote reduse de cel puțin 5% la maxim 24 din categoriile de articole cuprinse în lista din anexa III la Directiva TVA – de exemplu apă, medicamente, produse farmaceutice, produse de sănătate și igienă, transport de persoane, cărți, ziare și periodice. De altfel, noua Directivă introduce 10 categorii noi în anexa III, cum ar fi: livrarea şi instalarea de panouri solare, îmbrăcăminte şi încălțăminte pentru copii, scaune auto pentru copii sau biciclete. Multe din categoriile existente dobândesc un domeniu de aplicare mai larg – de exemplu, transmisiunea în direct pe internet a unor evenimente sportive sau ore de exerciții fizice, atunci când sunt transmise prin internet, bunuri ecologice. În plus, fiecare stat membru poate stabili o cotă super-redusă (mai mică de 5%) și o scutire cu drept de deducere (cota 0%) pentru produsele care să acopere nevoile de bază, precum alimente, medicamente, produse farmaceutice, dar și panouri solare. 

Veștile bune trebuie însă tratate cu atenție – o structură fragmentată a cotelor de TVA nu va face decât să crească complexitatea, atât pentru companii, cât și pentru administrația fiscală, care trebuie să fie gardianul aplicării corecte a Legii. Ori, așa cum vedem din exemplele anterioare, scăderile cotelor de TVA nu au adus o reducere a evaziunii sau fraudei şi nici o creștere a veniturilor bugetare. 

Cum se văd reducerile de cote de TVA în buzunarul consumatorului? Experiența arată că prețurile răspund mai mult la majorările de TVA decât la scăderi. Potrivit unui studiu privind incidența modificărilor de cote de TVA asupra prețurilor, se pare că prețurile sunt de două ori mai sensibile la o creștere de TVA, decât la o scădere a cotei – pentru aceleași produse, cu același procent de creștere/scădere. Totodată, asimetria prețurilor este reflectată și în profiturile operatorilor economici. Concret, firmele cu rate mai mici de profitabilitate tind să transfere mai mult creșterile de cote de TVA prin prețul către consumatori, comparativ cu scăderile. Apoi, același studiu mai arată că asimetria persistă pe termen lung, chiar la câțiva ani după eliminarea unei reduceri de cote de TVA. Cu alte cuvinte, reducerile cotelor de TVA nu au întotdeauna chiar efectele scontate, cel puțin nu la nivelul consumatorului final. 

În concluzie, diversificarea structurii de cote reduse de TVA poate să ridice probleme și din punctul de vedere al neutralității TVA, atunci când produse similare aflate în concurență unele cu altele, pot fi subiectul unor cote diferite de TVA. Toate acestea fac ca soluția succesului noii Directive să stea în modul în care statele, deci și România, vor înțelege să acceseze beneficiile unor structuri flexibile ale cotelor reduse de TVA și cum le vor transpune în legislațiile naționale.