Accenture: Experiențele slabe în ceea ce privește soluționarea cererilor de despăgubire ar putea pune în pericol până la 170 de miliarde de dolari din primele de asigurare la nivel mondial până în 2027

0

 

Tehnologiile care utilizează inteligența artificială, cum ar fi învățarea automată și analiza datelor, ar putea transforma lanțul valoric al cererilor de despăgubire și ar putea îmbunătăți rezultatele pentru clienți

Industria asigurărilor riscă să piardă până la 170 de miliarde de dolari în următorii cinci ani din cauza experiențelor slabe legate de soluționarea cererilor de despăgubire. În plus, ineficiența proceselor de subscriere ar putea costa industria încă 160 de miliarde de dolari în aceeași perioadă, potrivit unui nou studiu Accenture.

Raportul “Why AI in Insurance Claims and Underwriting?” are la bază sondaje efectuate în rândul a peste 6.700 de asigurați din 25 de țări, peste 120 de directori de asigurări din 12 țări și a peste 900 companii de asigurări cu sediul în SUA. Studiul analizează modul în care industria asigurărilor răspunde la cele mai recente schimbări ale pieței, la presiunea exercitată de noii concurenți, la provocările cu care se confruntă asigurătorii precum și la modul în care tehnologiile de inteligență artificială (AI) pot fi aplicate pentru a satisface nevoile clienților.

Raportul a constatat că o treime (31%) dintre reclamanți nu au fost mulțumiți de experiențele lor în materie de soluționare a cererilor de despăgubire pentru asigurările auto și de locuință din ultimii doi ani. Din acest procent de 31%, șase din zece (60%) au menționat probleme legate de timpul de soluționare, iar 45% au menționat probleme legate de procesul de încheiere.

Nemulțumirea legată de experiența de soluționare a cererilor de despăgubire este un motiv cheie care îi determină pe clienți să schimbe asigurătorul. Aproape o treime (30%) dintre reclamanții nemulțumiți au declarat că au schimbat asigurătorul în ultimii doi ani, iar alți 47% au declarat că intenționează să facă acest lucru. În general, consumatorii care au declarat că nu sunt pe deplin mulțumiți ar putea reprezenta până la 34 de miliarde de dolari în prime anuale, sau până la 170 de miliarde de dolari în următorii cinci ani.

Raportul arată că tehnologiile pe bază de inteligență artificială ar putea îmbunătăți procesul de soluționare a cererilor de despăgubire. Spre exemplu, 79% dintre directorii de despăgubiri intervievați au declarat că sunt de părere că automatizarea, AI și analiza datelor bazată pe învățarea automată pot aduce valoare pe întregul lanț valoric al despăgubirilor – de la semnalarea despăgubirilor frauduloase, la evaluarea daunelor și estimarea pierderilor, rezervarea, ajustarea, optimizarea procesării și subrogarea. Cu toate acestea, adoptarea acestor tehnologii a fost lentă până în prezent, doar aproximativ o treime (35%) dintre directorii de despăgubiri declarând că organizațiile lor sunt avansate în utilizarea acestor tehnologii. Totuși, acest lucru s-ar putea schimba, deoarece aproape două treimi (65%) dintre companiile de asigurări intenționează să investească 10 milioane de dolari sau mai mult în aceste tehnologii în următorii trei ani, acordând prioritate aplicațiilor bazate pe inteligența artificială și tehnologiilor de automatizare, potrivit directorilor de daune intervievați.

Raportul a constatat, de asemenea, că asigurătorii ar putea reduce costurile operaționale de asigurare prin adoptarea tehnologiilor de inteligență artificială, realizând câștiguri de eficiență de până la 160 de miliarde de dolari până în 2027. Întrucât în prezent asigurătorii se confruntă cu sisteme îmbătrânite și procese ineficiente, cercetarea a constatat că până la 40% din timpul lor este petrecut în activități secundare și administrative – o pierdere anuală de eficiență cuprinsă între 17 și 32 de miliarde de dolari. Mai mult de jumătate (60%) dintre asigurătorii chestionați consideră că ar putea fi aduse îmbunătățiri calității proceselor și instrumentelor organizațiilor lor.

Inteligența artificială nu mai este o tehnologie a viitorului, ci o capacitate pe care mulți inovatori în domeniul asigurărilor o pun deja la treabă pentru a oferi experiențe mai bune clienților și pentru a-și crește forța de muncă„, a declarat Kenneth Saldanha, care conduce grupul Accenture pentru industria asigurărilor la nivel global. „Pe măsură ce oamenii și inteligența artificială colaborează din ce în ce mai strâns în domeniul asigurărilor, companiile vor putea să remodeleze modul în care operează, devenind mai eficiente, mai fluide și mai adaptabile. Companiile care au luat decizia de a implementa tehnologiile AI vor putea crea un avantaj competitiv susținut.”

Citiți raportul complet, “Why AI in Insurance Claims and Underwriting?” pentru a înțelege modul în care tehnologiile AI pot fi aplicate la scară largă în asigurări.





Metodologia de cercetare

Raportul se bazează pe patru sondaje privind cererile de despăgubire și subscrierea în domeniul asigurărilor, analizând atât experiențele clienților și ale angajaților, cât și modul în care răspund asigurătorii:

  • Un sondaj realizat pe 6,754 de asigurați din 25 de țări cu privire la cele mai recente experiențe în ceea ce privește depunerea de cereri de despăgubire pentru asigurări auto și de proprietate;
  • Un sondaj efectuat în rândul a 128 de directori de asigurări din 12 țări cu privire la strategiile organizațiilor lor de despăgubiri;
  • Un sondaj realizat în colaborare cu The Institutes, un furnizor de educație în domeniul asigurărilor, în rândul a 434 de societăți de asigurări de bunuri și de răspundere civilă cu sediul în SUA; 
  • Un sondaj realizat în rândul a 500 de societăți de asigurări de viață cu sediul în SUA privind adoptarea tehnologiei.

Pentru a ajunge la valoarea de 170 de miliarde de dolari a primelor la risc, Accenture a folosit datele unui sondaj realizat pe baza a 6,700 de solicitanți de despăgubiri, analizând piața globală a asigurărilor auto personale și de proprietate pentru a calcula volumul anual al primelor și procentul de persoane care fac o cerere de despăgubire anual. Aceste date au fost utilizate împreună cu datele din sondajul de opinie al consumatorilor referitoare la procentul de persoane care au declarat că nu sunt pe deplin mulțumite de experiența lor în materie de reclamații și cei care au declarat că, în urma nemulțumirii lor, au schimbat asiguratorul sau vor face acest lucru în următorii cinci ani. Accenture a folosit o abordare similară pentru efectua calculele în urma cărora s-a ajuns la valoarea de 160 de miliarde de dolari privind creșterea eficienței în asigurări – luând în considerare volumele anuale de prime personale, comerciale și de viață și costurile alocate cu angajații din domeniul asigurărilor pentru a determina un raport al cheltuielilor de subscriere. Câștigurile de eficiență au fost calculate ca fiind de 0,5-1 puncte procentuale din rata cheltuielilor, reprezentând între 9 și 15 miliarde de dolari pe an la nivel global.

Radu Puiu, XTB: Criza energetică își întinde tentaculele asupra industriilor europene, ajungând și peste Ocean

 

  • Prețurile la gaz și energie din Europa au crescut în ultimele zile, fiind de circa 15 ori mai mari decât media pentru această perioadă a anului.  
  • „Statele europene încearcă să umple spațiile de depozitare, dar sunt încă foarte dependente de gazul rusesc și orice reduceri ale livrărilor ar putea face raționalizarea o realitate”, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România. 
  • Industriile din cea mai mare economie a Europei, Germania, suferă un impact major. Lista industriilor care reduc producția este în creștere. 
  • Industria alimentară și a băuturilor, industria chimică și chiar prelucrarea petrolului – pe lista sectoarelor afectate de criza energetică.
  • Costurile ridicate ale energiei din Europa se revarsă și peste Ocean.   
  • În timp ce Regatul Unit este așteptat să intre în recesiune la sfârșitul acestui an, există un număr tot mai mare de dovezi că Germania se află deja în recesiune, se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Piețele energetice europene au devenit foarte strânse și volatile în toamna anului 2021, din cauza preocupărilor legate de rezervele limitate de gaze pentru lunile de iarnă. 

Din fericire, Europa a fost salvată de o iarnă relativ blândă, dar când preocupările de pe piață s-au diminuat, Rusia a invadat Ucraina. Piețele energetice au rămas foarte volatile și strânse, energia devenind parte a conflictului.

Prețurile la gaz și energie din Europa au crescut în ultimele zile, pe măsură ce panica din cauza livrărilor din Rusia a cuprins piețele, iar politicienii i-au avertizat pe cetățeni să se pregătească pentru o iarnă dificilă.

Etalonul de referință din Europa (Dutch Title Transfer Facility) a atins un nou maxim istoric, astăzi, la 315 euro pe megawatt oră. 

Prețurile sunt de aproximativ 15 ori mai mari decât media pentru această perioadă a anului. 

Presiunea ascendentă asupra prețului gazului a venit după ce Rusia a declarat că va opri gazoductul cheie Nord Stream pentru trei zile, pe 31 august, pentru lucrări de mentenanță. 

Conducta Nord Stream funcționează în prezent la doar 20% din capacitate, cu o singură turbină operațională, limitând debitul la 33 milioane metri cubi/zi.

Gazprom a spus că livrările prin Nord Stream vor fi reluate la acel nivel odată ce lucrările necesare vor fi finalizate. Totuși, există temeri că furnizarea ar putea să nu fie restabilită după lucrări. 

Problemele privind aprovizionarea cu gaze către Europa reprezintă laitmotivul creșterii prețurilor din ultima perioadă. 

Daunele aduse unui sistem cheie de conducte care transporta petrol din Kazahstan prin Rusia și în Europa au întrerupt aprovizionarea și au precedat anunțul făcut de Gazprom.

Europa a fost ținută „în șah” ca urmare a problemelor cu transporturile, fluxurile reluându-se doar la niveluri foarte scăzute, după ce luna trecută livrările au fost oprite pentru realizarea unor lucrări.

Situația de pe Vechiul Continent este dificilă, începutul oficial al sezonului de încălzire de iarnă fiind deja aproape, la o distanță doar puțin mai mare de o lună. 

Statele europene încearcă să umple spațiile de depozitare, dar sunt încă foarte dependente de gazul rusesc și orice reduceri ale livrărilor ar putea face raționalizarea o realitate.

Situația din Germania este deosebit de dificilă: dependența țării de gazul rusesc o face vulnerabilă, deoarece caută cu disperare metode alternative de aprovizionare. 

Statul are în vedere repornirea centralelor pe cărbune și ar putea prelungi durata de viață a centralelor nucleare rămase, dar, în același timp, îndeamnă și conservarea gazului. 

Industriile din cea mai mare economie a Europei suferă un impact major.

Fiind cea mai mare economie a Europei, combinația dintre expunerea industrială și industriile consumatoare de energie ar putea avea  un impact semnificativ asupra Germaniei, pe măsură ce criza continuă.

Lista industriilor care reduc producția este în creștere. 

Cea mai mare companie de produse chimice din Polonia, Grupa Azoty, a încetat să mai producă unele dintre produsele sale cheie și a redus producția de amoniac din cauza prețurilor record la gaz.

În Franța, noile comenzi au scăzut în această lună atât în servicii cât și în sectorul manufacturier. 

Producția din Franța se contractă pentru prima dată într-un an și jumătate, reflectând tendința observată în Germania. 

Cele mai mari economii ale Europei sunt puse sub presiune de inflația la niveluri record și de incertitudinea tot mai mare. O recesiune în Zona Euro este acum mai probabilă, potrivit analiștilor chestionați de Bloomberg.

Prețul gazelor naturale din SUA au urcat pentru scurt timp în zona de 10 USD per milion de unități termice britanice (BTU) marți, atingând cel mai mare nivel din 2008. Acesta a crescut cu peste 135% în acest an.

Această dinamică a urmat exemplul din Europa, pe măsură ce exporturile de gaze naturale lichefiate din SUA către „Bătrânul Continent” au crescut.

În plus, ritmul de creștere a stocurilor interne a încetinit, iar ca urmare, prețurile în SUA au crescut.

Care sunt cauzele care au alimentat criza energetică actuală din Europa? 

Pe lângă factorul geopolitic, există un mix de evenimente pe plan continental care a condus către realitatea actuală:

  • Disponibilitate nucleară foarte scăzută în Franța (Electricite de France și-a redus recent indicațiile de producție pentru 2023 la 300-330 TWh și se confruntă acum cu probleme de răcire care afectează nivelul deja scăzut de disponibilitate pentru 2022.)
  • Niveluri istorice scăzute de stocare a hidroenergiei din Scandinavia până în Peninsula Iberică (având în vedere condițiile de secetă pe scară largă.)
  • Închideri de centrale termice în Europa de Vest (în cazul centralelor cu tehnologie veche pe cărbune, nucleare și gaze.)
  • Logistica aprovizionării cu combustibil determinată de o combinație de niveluri foarte scăzute ale apei din Rin (de exemplu, impactul livrării de cărbune către centralele germane) și probleme logistice determinate de conflictul din Rusia. 
  • Perioade cu niveluri scăzute de producție eoliană și solară.

Dependența Germaniei de conducta Nord Stream 1 și lipsa unor alternative înseamnă că este economia majoră expusă cel mai mult riscului unui deficit al ofertei de gaze. 

La începutul acestui an, guvernul german a dezvăluit un plan în trei pași pentru raționalizarea gazelor, care ar putea duce la reducerea ofertei industriei, pentru a asigura disponibilitatea pentru gospodării și instituții critice precum spitalele.

Într-un astfel de scenariu, sectoarele consumatoare de energie, cum ar fi producția de metale și produsele chimice, ar fi cele mai afectate pe termen scurt.

Industria chimică este una care este direct expusă riscului unui deficit de ofertă a gazului, având în vedere cât de intensiv în energie și cât de mult din industrie este concentrată în Germania. 

Guvernul ar putea introduce raționalizarea, dar există încă multe întrebări cu privire la modul în care se va materializa acest lucru.

Este puțin probabil ca toate industriile să se confrunte cu același nivel de raționalizare. 

S-ar putea ca guvernul să încerce să protejeze industrii precum producția de alimente și băuturi sau companiile de sănătate. 

Dacă această ipoteză se va confirma, atunci alte industrii, cum ar fi cea de produse chimice, ar putea să aibă mai mult de suferit, producția lor fiind afectată mai tare. 

Problema este că substanțele chimice sunt folosite în atât de multe produse și procese. În cele din urmă, fiecare industrie ar simți impactul reducerii ofertei sau al prețurilor mai mari ale substanțelor chimice. 

Întreprinderile ar putea încerca să importe substanțele chimice de care au nevoie din afara Europei, dar lanțurile de aprovizionare sunt încă afectate de pandemie și nu există nicio garanție că fabricile din afara Europei au capacitate neutilizată de producție care să răspundă cererii în creștere.

Pe termen mediu și lung, un câștigător al crizei gazelor va fi probabil sectorul energiei regenerabile. 

Necesitatea de a reduce emisiile de carbon și de a reduce dependența de importurile de combustibili fosili din Rusia susțin demersul.

Proiectele de energie regenerabilă, cum ar fi fermele eoliene sau solare, pot să nu fie soluții instant la problemă, dar sunt mult mai rapid de pus în funcțiune decât o centrală nucleară, de exemplu.

Bundesbank a spus în raportul său lunar că o recesiune în Germania, cea mai mare economie a Zonei Euro, este din ce în ce mai probabilă.

Scăderea producției economice în lunile de iarnă a devenit mult mai probabilă, conform băncii centrale. 

Instituția a completat, spunând că gradul ridicat de incertitudine cu privire la aprovizionarea cu gaze din această iarnă și creșterea bruscă a prețurilor este probabil să influențeze foarte mult gospodăriile și companiile.

Un argument care a susținut faptul că Germania suferă deja a fost publicat, iar datele de sondaj „flash” ale managerilor de achiziții (PMI) din august sugerează că cea mai mare economie a Europei se contractă.

În timp ce Regatul Unit este așteptat să intre în recesiune la sfârșitul acestui an, există un număr tot mai mare de dovezi că Germania se află deja în recesiune, ceea ce va avea un efect asupra întregului continent, inclusiv în Marea Britanie.

Problemele persistă și la nivelul statelor din afara Zonei Euro. 

Cel mai mare grup de afaceri din Regatul Unit (CBI) a avertizat că Guvernul din insulă trebuie să acționeze decisiv pentru a ajuta companiile cu facturile la energie în creștere în această iarnă, deoarece mii de companii ar putea intra în faliment fără susținere suplimentară.

Confederația Industriei Britanice (CBI) a îndemnat guvernul să înghețe tarifele pentru afaceri pentru încă un an și să ia măsuri rapide și direcționate pentru a preveni falimentarea afacerilor.

Intervenția CBI are loc cu doar câteva zile înainte ca autoritatea de reglementare a energiei din Marea Britanie, Ofgem, să dezvăluie noul plafon al prețului energiei pentru perioada de toamnă. Astfel se așteaptă ca facturile medii la energie să crească la aproximativ 3.500 de lire sterline din octombrie, iar începând din ianuarie costurile ar putea depăși pragul de 4.600 de lire sterline.

Companiile cu consum ridicat de petrol și gaze nu sunt singurele care se confruntă cu creșterea prețurilor la energie. 

Consumatorii mari de energie vor transfera, în diferite grade, prețurile ridicate la energie către consumatorul final, deși cu o oarecare întârziere.

De exemplu, industria alimentară și a băuturilor achiziționează multe produse din agricultură. 

Dacă fermierii trebuie să majoreze prețurile din cauza costurilor mai mari ale energiei, industria alimentară se confruntă și ea cu prețuri mai mari.

Prețul gazelor naturale afectează și alte părți ale economiei. 

O mulțime de fabrici de producție, inclusiv rafinăriile de petrol, funcționează cu gaz și este un ingredient cheie în îngrășământ. Aceste costuri vor fi transferate în cele din urmă și către consumatori.

Costurile ridicate ale energiei din Europa se revarsă și peste Ocean. 

Problema cu care se confruntă producătorii americani este că disponibilitatea regională a capacității conductelor a fost consumată de terminalele de export GNL, lăsând tot mai puțină capacitate disponibilă pentru ca producătorii să majoreze producția.

SUA a devenit cel mai mare exportator de GNL din lume în prima jumătate a acestui an, potrivit EIA (Administrația pentru Informații despre Energie), care a declarat că exporturile de GNL din SUA au crescut cu 12% în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu a doua jumătate a anului 2021. 

Acest context cere intervenții din partea guvernelor. Astfel miniștrii energiei din Uniunea Europeană ar putea organiza o întâlnire de urgență pentru a discuta despre problema creșterii prețurilor la energie electrică, fapt ce confirmă gradul de  iminență al crizei actuale. 

Republica Cehă, care deține președinția rotativă a UE, ia în considerare convocarea unei întâlniri pentru a dezbate ideea plafonării prețurilor la electricitate.

În plus, statele membre ale UE au convenit recent asupra unei reduceri voluntare cu 15% a consumului de gaze, dar aceasta ar putea deveni obligatorie dacă aprovizionarea continuă să fie întreruptă.

Prețurile ridicate pot determina în sine scăderea cererii, deoarece utilizatorii își limitează consumul de gaz.

Pe de altă parte, Germania va reduce temporar taxa pe valoare adăugată (TVA) pentru gazele naturale de la 19% la 7%. Se dorește, în acest mod, reducerea impactului  asupra gospodăriilor și companiilor care sunt afectate de creșterea costurilor la energie.  Noua taxă ar urma să intre  în vigoare în octombrie.

Se estimează că această măsură va avea un efect negativ asupra veniturilor guvernamentale de aproximativ 14 miliarde de euro.

Rata de impozitare mai mică se va aplica de la 1 octombrie și va expira la sfârșitul lunii martie 2024. 

Intervalul mare de timp în care se aplică sugerează gradul ridicat de incertitudine față de durata crizei actuale a energiei. 

Acest lucru denotă necunoscutele referitoare la conflictul din Ucraina și cât va mai dura acesta, dar și dificultatea cu care se confruntă statele în a găsi alternative viabile pentru furnizarea energiei care să satisfacă necesarul energetic.

Romanian Jewelry Week, târg de bijuterie contemporană

0

Târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate, evenimente surpriză deschid o largă perspectivă asupra creației și pieței de bijuterie contemporană la a treia ediție a Romanian Jewelry Week, organizate în perioada 5-9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locuri conexe din București, de Assamblage – Asociația Națională a Autorilor și Designerilor de Bijuterie Contemporană, cu sprijinul Bibliotecii Naționale a României și susținute de Europins. Design semnat de Kaustik.


David Sandu curator și fondator al Romanian Jewelry Week: „A fi designer de bijuterie presupune o continuă învățare și descoperire. Designerii români care fac pasul în piața internațională se confruntă cu aceleași situații pe care le întâmpină designerii și creativii emergenți din întreaga lume. Pe lângă creativitate și originalitate, este foarte importantă prezența constantă la evenimentele de profil specifice fiecărei branșe. Romanian Jewelry Week este una dintre aceste oportunități de a te întâlni, o dată pe an, cu restul comunității creative de autori de bijuterie, cu specialiști din domeniu, și mai ales cu publicul larg. Pe parcursul a 5 zile de expoziție și 2 zile de târg, 150 artiști, designeri și autori de bijuterie din România și din încă 29 țări vor putea fi întâlniți alături de lucrările lor într-un spațiu absolut special, Biblioteca Națională a României, spațiu ce găzduiește în premieră un eveniment dedicat bijuteriei contemporane.”

Autor bijuterie: Georgiana Ciceo


Organizatorii subliniază că „Romanian Jewelry Week 2022 continuă demersurile începute în 2020 și se conturează ca unul dintre cele mai ample evenimente din România dedicate bijuteriei contemporane, precum și un punct de reper pe harta internațională. Peste 150 designeri, școli, asociații și colective din peste 30 țări din întreaga lume fac parte din selecția ROJW 2022, propunând creații semnate de artiști contemporani din România, SUA, Canada, Mexic, Brazilia, Chile, Spania, Germania, Ungaria, Franța, Marea Britanie, Italia, Olanda, Grecia, Austria, Republica Moldova, Israel, China, Iran, Mongolia, Coreea de Sud și multe altele.


Printre colaborările speciale din acest an se numără expoziții capsulă ale altor săptămâni ale bijuteriei din Europa: Bruxelles Jewelry Week, Budapest Jewelry Week, Milano Jewelry Week și Legnica Silver Festival. ArtsThread va expune de asemenea o selecție a câștigătorilor Global Design Graduate Show 2021, un concurs internațional desfășurat în colaborare cu Gucci dedicat absolvenților de universități de artă și design din întreaga lume. SMCK on Reel, primul festival video dedicat bijuteriei de autor va prezenta o selecție curatorială a filmelor prezentate în cadrul Munchen Jewelry Week 2022, cu un focus special dedicat designerilor ucrainieni.


Programul special Romanian Jewelry Week va include în acest an și o serie de workshop-uri și conferințe, susținute într-un format hibrid de profesori, designeri, curatori și profesioniști din țări precum Israel, SUA, UK, Polonia și multe altele. Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week anunță de asemenea și un juriu internațional cu reprezentanți de renume din domeniul bijuteriei contemporane, care vor desemna premiile ROJW 2022: David Sandu – curator Romanian Jewelry Week și fondator Assamblage, România; Paulo Ribeiro – Joya Barcelona, Spania; Justyna Teodorczyk – Legnica Silver Festival, Polonia; The European Federation of Jewellery Bruxelles, Belgia; Charon Kransen from Charon Kransen Arts New York; The Ilias Lalaounis Jewellery Museum in Athens, Greece. O secțiune specială de premii va fi desemnată de Milano Jewelry Week, publicația online Lost in Jewellery și Bruxelles Jewelry Week”.

Magazinele MAMBricolaj, afaceri în creștere cu 11,2% în semestrul 1 din 2022 față de 2021

0

 

Lanțul românesc de magazine MAMBricolaj, cu materiale și accesorii pentru mobilă, listat pe piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB), anunță că „a încheiat primul semestru al anului cu o cifră de afaceri de 27,761 milioane de lei, în creștere cu 11,2% față de aceeași perioadă a anului trecut. Pe o piață în creștere cu 10% în primele șase luni ale anului, MAMBricolaj și-a majorat, totodată, câștigul EBITDA semestrial la 1,41 milioane lei, o creștere de peste 55% față de 2021.

Compania își menține planurile de dezvoltare și expansiune pentru următorii ani, obiectivul principal fiind extinderea rețelei actuale de magazine la un număr de 12 unități, în marile orașe ale țării.


Din cele trei unități pe care retailerul le deține în București, magazinul Morarilor a contribuit cu o pondere de 46,2% în cifra de afaceri realizată, înregistrând vânzări nete de 12,83 milioane lei, urmat de magazinul Luică, cu o pondere de 38,2% în cifra de afaceri totală, cu vânzări nete de 10,62 milioane lei.


Magazinul Ghencea, deschis la finalul lunii martie 2021, a contribuit cu 2,8 milioane lei (10,2%) în cifra de afaceri realizată pe primul semestru. De remarcat și creșterea diviziei de online cu o pondere în vânzările nete de 5,2%, respectiv 1,5 milioane lei, în creștere cu 66,6% comparativ cu aceeași perioadă din 2021.


EBITDA la șase luni este în valoare absolută de 1,416 milioane lei și reprezintă 5,1% din veniturile nete, față de EBITDA bugetat de 1,21 milioane lei, adică 4,1% din vânzările nete”.


Cristian Găvan (foto), fondator și acționar majoritar al rețelei MAMBricolaj: „Chiar și într-un context geopolitic complex, dublat de creșterea prețurilor la mărfuri și PAL, de dificultățile din lanțul de aprovizionare și de scăderea puterii de cumpărare din cauza inflației galopante din ultima perioadă, MAMBricolaj a depășit ținta propusă pentru primul trimestru, plus lunile mai și iunie, doar luna aprilie fiind în ușoară scădere față de așteptările inițiale. Se observă deja că românii sunt mai prevăzători în privința cumpărăturilor, decizia de achiziție ieșind din zona de impuls. Cumpărăturile pentru casă, pentru amenajarea locuinței, a grădinii, pentru reabilitarea termică și energetică vin după o cercetare a pieței, legată de prețuri, de specificațiile produselor și de calitatea acestora.”


Din datele oferite de MAMBricolaj, este desemnalat că, „în primele șase luni ale anului, a realizat aproape 131.000 de tranzacții la nivel de rețea, cu 5,2% mai mult față de S1 2021. Numărul clienților a fost mai mare cu 1,5%, iar media bonului pe client a fost de 424 de lei, cumulat în magazinele fizice și online, valoare de asemenea în creștere cu 5,2%.


Ca urmare a dificultății de a găsi personal specializat în București și pentru a susține dezvoltarea rețelei și deschiderea de noi unități în orașele mari, MAMBricolaj a majorat semnificativ nivelul de salarizare a personalului angajat în magazine, cu peste 20% față de 2021, atât pentru a păstra nivelul de retenție, cât și pentru a atrage oameni noi (inclusiv lucrători din Asia).


Cristian Găvan estimează că piața își va menține trendul în semestrul al doilea și se declară încrezător că modelul de afacere și măsurile de eficientizare operațională la nivel de companie și rețea de magazine vor ajuta la consolidarea poziției actuale a MAMBricolaj: „În prezent avem suficiente resurse financiare pentru a face față încercărilor din piață, dar și pentru dezvoltarea pe care ne-am propus-o în următorii ani. Împreuna cu membrii CA și cu echipa managerială, MAMBricolaj țintește în acest an o creșterea a cifrei de afaceri în cadrul rețelei actuale de magazine cu 17% față de 2021, de la 53,1 milioane la 64,3 milioane de lei, în condițiile unei creșteri a pieței de bricolaj și de mobilă și accesorii estimate la circa 10%.”


MAMBricolaj anunță că „principalele obiective și direcții de acțiune pe termen scurt (2022-2023) sunt creșterea componentei online ca pondere și valoare absolută în cifra de afaceri a companiei, consolidarea financiară și eficientizarea operațională la nivelul rețelei de magazine, diversificarea gamei de produse și servicii, creșterea productivității și calității personalului din magazine și continuarea planului de dezvoltare și expansiune (12 magazine până în 2026)”.


Lanțul de magazine MAMBricolaj reamintește că „oferă una dintre cele mai largi game de produse de profil existente pe piață – aproximativ 11.000 de produse sunt disponibile la vânzare în acest moment. Cea mai mare pondere în vânzările MAMBricolaj o au Panourile (27% din total), urmate de Obiectele de fixare/Balamale (13%), precum și de Accesoriile de mobilă și Accesoriile pentru dressing (ambele reprezentând câte 11% din totalul vânzărilor).


SC MAMBricolaj SA a fost listată, anul trecut, pe piața AeRO a Bursei de Valori București. Capitalul social curent este de 846.500 lei, divizat în 8.465.000 acțiuni. La data de 30.06.2022 structura acționariatului era următoarea: Cristian Găvan – 67,4584% din capitalul social și alți acționari – 32,5416%”.


Cristian Găvan, după o experiență de 26 de ani în producția de mobilă, „a venit, în 2011, cu un concept nou de magazin, situat la granița dintre bricolaj și fabricarea de mobilă, permițând publicului larg să participe la construcția propriei mobile, într-un mod similar procurării mobilei la comandă, dar la un preț mult mai avantajos. Astfel, cu ajutorul unui consultant MAMBricolaj, clienții au posibilitatea de a-și proiecta mobila pe are și-o doresc și de a participa efectiv la asamblarea ei, având la dispoziție în magazine o gamă largă de materiale, accesorii și culori. Primul magazin MAMBricolaj din București, cu o suprafața de 800 mp, a fost deschis în aprilie 2011, pe Blv. Burebista. Unitatea a fost mutată în 2019 pe Șos. Morarilor, iar suprafața a fost mărită la 1.100 mp. Al doilea magazin MAMBricolaj, cu o suprafață de 1.500 mp, a fost inaugurat, în 2014, în Str. Luică, iar cel de-al treilea a fost deschis în martie 2021, în Prelungirea Ghencea, pe o suprafață totală de 1.500 mp. Din 2014, MAMBricolaj are și magazin online. În prezent, MAMBricolaj implementează un proiect de montare de panouri fotovoltaice, urmând ca până la sfârșitul lunii august magazinul din Ghencea să fie alimentat cu energie verde. Este o investiție de 150.000 de euro, în urma căreia MAMBricolaj devine prosumator”.

Rechizitele și îmbrăcămintea depășesc tehnologia în preferințele părinților

 

Odată cu luna septembrie se apropie rapid și începerea anului școlar. Retailerii online și cei tradiționali se pregătesc pentru cumpărăturile legate de întoarcerea copiilor la școală. Dar ridicarea restricțiilor legate de Covid și revenirea la cursurile cu prezență fizică, combinate cu inflația ridicată, schimbă comportamentul clienților. 

În acest an, școlile din România vor începe pe 5 septembrie, mai devreme decât data tradițională de 15 septembrie din anii precedenți. Acest lucru îi va împinge pe părinți la o adevărată expediție prin magazine pentru a achiziționa rechizitele școlare necesare pentru acest an. 

Vara aceasta, în ciuda creșterii rapide a prețurilor care nu a fost însoțită și de o creștere similară a salariilor, vânzările cu amănuntul au crescut comparativ cu anul trecut, deși consumul dă semne de încetinire. Cele mai recente date arată că vânzările cu amănuntul ajustate pentru luna iunie au crescut cu 25,1% față de aceeași lună a anului trecut, având și o creștere de 10,1% în cazul articolelor nealimentare. Dar, în comparație cu luna mai 2022, vânzările acestora au scăzut cu 2,1%. 

Apropierea începerii școlii are însă potențialul de a aduce o creștere suplimentară a vânzărilor pentru retailerii români. Un raport recent provenind din Franța, unde școala începe la 1 septembrie, arată că, în ciuda faptului că volumul articolelor cumpărate pentru școală a scăzut cu 2%, cifra de afaceri a comercianților a crescut cu 5,7%. 

În Europa, majoritatea părinților fac planuri pentru întoarcerea copiilor la școală. Conform unui nou sondaj, 52% dintre italieni, 54% dintre spanioli, 57% dintre britanici și portughezi, 68% dintre turci, 75% dintre francezi și 77% dintre părinții germani spun că anul acesta copiii lor vor merge fizic la școală. Și datorită acestui fapt, 66% dintre consumatorii din Marea Britanie intenționează să cumpere articole școlare (creion, caiet, gumă de șters), 54% îmbrăcăminte și accesorii, 42% produse electronice, 26% rechizite și 14% produse sanitare. Observăm o situație similară în Franța, cu un procent și mai mare de părinți  (77%) care vor cumpăra rechizite școlare, dar numai 49% care vor cumpăra îmbrăcăminte. Părinții din Italia, Portugalia și Spania preferă anul acesta rechizitele școlare și îmbrăcămintea în detrimentul tehnologiei.  

În timp ce un procent similar de părinți, aproximativ 40% în Franța, Portugalia, Marea Britanie și Turcia, sunt pregătiți să cumpere electronice în acest an pentru copiii lor elevi, doar 21% dintre germani doresc să facă acest lucru, 39% dintre ei cumpărând în schimb mobilier de birou și produse sanitare. Laptopurile revin și ele la modă, 62% dintre portughezi, 50% dintre spanioli, 47% dintre britanici, 43% dintre francezi, 34% dintre italieni și 32% dintre germani intenționează să cumpere unul. 

Între 40% și 52% dintre cumpărătorii europeni vor prefera să-și cumpere rechizitele școlare din magazinele fizice, în acest an. Cel mai mare număr de cumpărători online este în Turcia – 60%, iar cel mai mic în Spania – 48%. Acest lucru arată că, în ciuda revenirii la normalitate, cumpărăturile pe internet rămân la modă. 

În timp ce inflația afectează comportamentul consumatorilor, un sondaj Deloitte realizat în SUA arată că părinții consideră rechizitele școlare ca fiind un articol esențial, în ciuda inflației și a deteriorării sentimentului privind viitorul economic. Potrivit sondajului, în SUA, se estimează că anul acesta va aduce o creștere de vânzări cu 18% la îmbrăcăminte și cu 7% la rechizitele școlare, dar și o scădere de 8% a achizițiilor de tehnologie pentru școală. 

Anul acesta, părinții vor trebui să plătească mai mult pentru rechizitele copiilor lor. Inflația a crescut prețurile articolelor de papetărie, mobilier și lenjerie de pat cu peste 21%, prețurile rechizitelor școlare cu aproape 10%, dar prețurile cărților au crescut cu doar 4,5% față de 2019. Pentru a achiziționa ceea ce au nevoie pentru anul școlar care urmează și pentru a-și permite produsele care au devenit mai scumpe, părinții iau toate măsurile pe care le pot lua, inclusiv reducerea cheltuielilor neesențiale, achizițiile făcute doar de la reduceri și cumpărarea de articole aparținând brand-urilor magazinelor sau fără brand. 

Potrivit Federației Naționale de Comerț cu amănuntul din Statele Unite, se așteaptă ca totalul cheltuielilor pentru întoarcerea la școală să egaleze nivelul record din 2021, de 37 de miliarde de dolari. Familiile având copii de la școala primară până la liceu intenționează să cheltuiască în medie 864 de dolari pe articole școlare, cu aproximativ 15 dolari mai mult decât anul trecut. Cheltuielile pentru întoarcerea la școală au crescut dramatic de la debutul pandemiei, pe măsură ce familiile s-au adaptat la școala online și cea hibridă. Comparativ cu 2019, în acest an, se așteaptă ca cei care fac cumpărături pentru întoarcerea la școală să cheltuiască în medie cu 168 de dolari mai mult. 

Contrabanda continuă să scadă

0

 

Piața neagră a țigaretelor a continuat să scadă și în iulie până la 6,1% din totalul consumului, comparativ cu 7,1% în  mai, conform studiului realizat de compania Novel. Procentul reprezintă un nou record istoric, fiind cel mai mic nivel înregistrat de la demararea cercetării comerțului ilegal cu produse din tutun, în anul 2008. 

„În luna iulie, piața neagră a scăzut la nivel național cu 1 p.p. De remarcat scăderea semnificativă a comerțului ilicit în partea de nord-est a țării, cu 13,4 p.p. față de mai, până la 13,3%, cel mai mic procent înregistrat în această zonă, cu toate că regiunea este în continuare cea mai afectată de contrabandă. Pe de altă parte, în regiunea sud-est piața neagră a crescut cu 3,9 p.p. până la 7,2%. Din punct de vedere al provenienței produselor de pe piața neagră, țigaretele etichetate ca fiind destinate Duty Free dețin cea mai mare pondere, de peste 50%, surclasând „cheap whites”, care au reprezentat până acum principala sursă”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.

„Contrabanda a atins un minim istoric de 6,1% din totalul pieței de tutun, un rezultat al eforturilor continue ale autorităților de aplicare a legii. Cu toate acestea, traficul ilicit continuă să reprezinte un risc serios la adresa dezvoltării economice și a siguranței comunităților. În primul rând, contrabandiștii își diversifică în continuu metodele. Astfel, potrivit Europol, în Uniunea Europeană există peste 5.000 de grupări de crimă organizată specializate în operațiuni transfrontaliere coordonate online. În al doilea rând, în România s-a intensificat activitatea de contrafacere: doar în 2022 au fost identificate și închise cinci fabrici ilegale de produse din tutun de pe teritoriul țării. De aceea, dincolo de bine-venitele modificări recente ale Codului Fiscal, prin care a fost creat un calendar de creștere predictibilă a accizelor pentru toate categoriile de produse din tutun, este nevoie ca autoritățile să acorde o atenție sporită și noilor forme de contrabandă. Pe fondul reducerii pieţei negre, BAT a plătit la bugetul de stat în 2021 cu circa 1,25 miliarde de lei mai mult faţă de anul precedent, ajungând la circa 11 miliarde de lei contribuţii prin accize şi taxe”, a declarat Ileana Dumitru, Director juridic și relații publice al Ariei Europa Centrală și de Sud în cadrul BAT.

„Novel înregistrează un minim al contrabandei, dar și schimbări semnificative în structura provenienței țigaretelor de pe piața neagră. Creșterea ponderii produselor tip Duty Free, din care o treime reprezintă produse destinate magazinelor din Republica Moldova, arată că este necesară o cooperare mai strânsă a autorităților de aplicare a legii din România cu cele din țările vecine și un cadru legislativ anti-contrabandă unitar în regiune. JTI va continua să sprijine autoritățile în activitățile pe care le desfășoară pentru combaterea comerțului ilicit. Recent, JTI și Poliția de Frontieră au reînnoit Protocolul de colaborare semnat în 2013, prin care sunt prevăzute suport logistic, expertiză și traininguri specifice pentru identificarea produselor contrafăcute, pe baza elementelor de siguranță ale mărcilor. JTI va continua colaborarea constructivă cu celelalte autorități de aplicare a legii, precum și campaniile publice anti-contrabandă derulate anual din 2010, în parteneriat cu Vama, Poliția de Frontieră și Poliția”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova și Bulgaria.

„România a făcut pași importanți în menținerea comerțului ilegal cu țigarete sub 10%, nivelul mediu din Uniunea Europeană. Este una dintre condițiile esențiale pentru a avea un mediu de afaceri echitabil, în contextul în care piața neagră a țigaretelor rămâne o realitate, iar contrabanda este principalul factor disturbator. Scăderea comerțului ilicit în România are ca efecte directe pozitive creșterea vânzărilor în piața legală și, implicit, majorarea contribuțiilor virate către bugetul statului. De asemenea, reducerea nivelului contrabandei ne permite să continuăm investițiile, să fim un angajator de top, să ne adaptăm la dinamica pieței și să ne dezvoltăm în mod sustenabil. Angajamentul nostru ferm se reflectă și în planul de investiții: doar în perioada 2022-2023, 100 de milioane de dolari au fost alocați, suplimentar, în procesul de transformare a fabricii noastre din Otopeni, după ce prima investiție de 500 de milioane de dolari a fost deja finalizată.”, a declarat Dragoș Bucurenci, Director External Affairs, Philip Morris România.

„Începând din noiembrie 2021, contrabanda continuă să scadă, ceea ce demonstrează că nu este vorba despre o fluctuație de conjunctură, ci de un trend real. Este un fapt îmbucurător, mai ales în condițiile actuale, când este imperios necesar ca România sa-și păstreze frontierele sigure, în beneficiul securității țării, a creșterii veniturilor bugetare, precum și a siguranței propriilor cetățeni. Acest nivel ar putea fi menținut și datorită recentelor îmbunătățiri legislative, care prevăd pentru Poliție și Jandarmerie atribuții de control al contravenienților din piețe, oboare, stații de metrou, zone unde se desfășoară de obicei comerțul ilegal”, a declarat  Adrian Pirau, Market Manager, Imperial Tobacco Distribution Romania.

„După cum arată ultimele date ale studiului Novel, cu privire la piața ilicită de produse din tutun din România, respectiv trendul descrescător al acesteia, ne propunem să menținem nivelul mediu al pieței negre la minimul istoric din ultimii 15 ani. Autoritatea Vamală Română a desfășurat acțiuni specifice de combatere a traficului ilegal cu țigarete și produse din tutun, atât cu forțe proprii, cât și în colaborare cu alte instituții și autorități de aplicare a legii. Astfel, în primele 7 luni ale anului 2022, echipele de supraveghere și control vamal de la nivel central, regional și local au confiscat un număr de 10,42 milioane de țigarete și peste 27 de tone de tutun de narghilea”, a declarat Președintele Autorității Vamale Române, Bogdan Lari Mihei.

 

„Acțiunile de amploare derulate pentru combaterea contrabandei se reflectă în datele consemnate de Novel. În primele șapte luni ale anului în curs, am reușit să înregistrăm rezultate foarte bune care constau în capturi semnificative de țigarete și destructurarea de rețele de crimă organizată. În perioada ianuarie – iulie au fost reținute în vederea confiscării, aproximativ 1,6 milioane de pachete cu ţigări de contrabandă, precum şi aproximativ 30.000 kg de tutun şi tutun pentru narghilea.  Eforturile în vederea reducerii fenomenului traficului ilegal vor continua la fel de susținut, în colaborare cu toate instituțiile statului cu competențe în combaterea contrabandei.”, a declarat inspectorul general al Poliției de Frontieră, comisar şef de poliţie Victor-Ştefan Ivaşcu.

„La nivel național, polițiștii structurilor de investigare a criminalității economice, împreună cu polițiști ai celorlalte structuri din cadrul Poliției Române, continuă acțiunile pentru prevenirea și combaterea contrabandei cu tutun și produse din tutun, pe întreg teritoriul național. Când este posibil, rezultatele sunt mediatizate, în vederea descurajării persoanelor implicate în contrabandă. Ne dorim ca traficul ilicit de țigarete să scadă și mai mult, acesta fiind într-un trend descendent încă din anul 2021”, a declarat directorul Direcției de Investigare a Criminalității Economice, chestor de poliţie Aurel Dobre.

În 2021, companiile de tutun au virat la bugetul statului peste 19,85 miliarde lei, în creștere cu 13% față de 2020. 

Banca Transilvania domina topul celor mai populare companii la BVB, in viziunea investitorilor individuali

0

 

Banca Transilvania domina clar editia din august a clasamentului celor mai populare societati listate in Romania in randul investitorilor individuali de la Bursa de Valori Bucuresti

Daca in luna mai era inlocuita de societatea Teraplast S.A. in varful clasamentului BVBescu Retail Pulse Chart, Banca Transilvania revine pe primul loc la editia din luna august, dominand clar topul celor mai populare societati listate la Bursa de Valori Bucuresti in viziunea investitorilor individuali, atragand voturile a 70% dintre participantii la sondaj.


Nuclearelectrica S.A. ajunge pentru prima data pe pozitia a 2-a in cei aproape 2 ani de cand este realizat clasamentul, obtinand un procent de 65% dintre voturi.

Podiumul este completat de OMV Petrom, care castiga o pozitie, de pe locul 4 pe care il ocupa editia trecuta. Teraplast S.A., societate care a dominat clasamentul in ultimul an, coboara 3 pozitii, ajungand pe locul 4.


One United Properties reintra in Top 10, in timp ce Arobs Transilvania Software coboara 3 locuri pana pe 13.


Clasamentul a fost realizat in luna august 2022 de site-ul bvbescu.ro, cu ocazia evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe Trimestrul II 2022 si cum investim”, care va avea loc pe data de 31 august 2022.


Atentia investitorilor, focusata asupra companiilor care au avut cel mai mult de beneficiat din cresterea pretului la energie


Impulsionati de rezultatele foarte bune obtinute de 3 dintre societatile din energie listate la bursa, investitorii de retail au dus Nuclearelectrica S.A. si OMV Petrom S.A. pe locurie 2, respectiv 3 ale clasamentului BVBescu Retail Pulse Chart.


Romgaz S.A. continua sa castige atentia investitorilor, reusind in luna august sa urce o pozitie, pana pe locul 8, in timp ce Conpet S.A. are parte de o crestere semnificativa, urcand 9 locuri si intrand in Top 20, pe locul 17. Transgaz S.A. ramane si ea in Top 20, ocupand locul 19, in timp ce Transelectrica S.A. coboara 2 pozitii pana pe locul 30.


Desi fost afectata de cresterea pretului energiei electrice, fapt care a dus la publicarea unor rezultate financiare slabe pentru primele 6 luni din 2022, societatea Electrica S.A. continua sa castige atentia investitorilor de retail, reusind o urcare de 4 pozitii in luna august, de pe locul 17 pe 13.


Simtel Team S.A., societate care activeaza in domeniul energiei verzi, ramane la jumatatea clasamentului, coborand 3 pozitii pana pe locul 25.


Care sunt companiile de pe Piata Aero cele mai apreciate de investitorii individuali


Desi au intrat intr-un con de umbra in ultimul an, cateva companii listate pe Piata AeRO reusesc sa se mentina in atentia investitorilor de retail din Romania. 14 societati listate pe piata secundara se afla in Top 40, la fel ca in luna mai, insa, pentru prima data, nici una nu se mai afla in Top 10. Agroland Business Systems este societatea listata pe Piata AeRO cel mai bine situata in clasament, pastrand locul 11 ocupat la editia trecuta. Urmeaza Norfert S.A pe locul 12, Arobs Transilvania si Safetech Innovations S.A., pe 14, respectiv 15. In Top 30 se mai afla IHunt Technologies Import – Export S.A. (22), Simtel Team S.A. (25), DN Agrar (26), Holde Agri Invest S.A. (28) si Agroland Agribusiness S.A. (29).


Care sunt cele mai mari miscari in Top 50 BVBescu Retail Pulse Chart


Allwiev – Visual Fan S.A. semneaza cea mai mare urcare din Top 50, de 17 pozitii, ajungand pe locul 40. Pe contrasens, Agroserv Mariuta marcheaza cea mai mare coborare din Top 50, pierzand 20 de pozitii si ajungand pe locul 47.


In Top 50 mai patrund la aceasta editie Aerostar S.A. (48) si Firebyte Games (50), in timp ce Connections Consult, ABN Systems International si Aquila Part Prod Com parasesc primele 50 de pozitii. Nici o societate care a venit la Bursa in Trimestrul II nu reuseste sa patrunda in Top 50.


Cele 5 SIF-uri raman in continuare in subsolul clasamentului – nici una dintre aceste nu a reusit sa ajunga intre primele 50 de pozitii.

Iata care sunt companiile care ocupa primele 10 pozitii in BVBescu Retail Pulse Chart, din punctul de vedere al interesului investitorilor individuali la Bursa de Valori Bucuresti, in luna august 2022:

Poz Ant. Ev. Societate Domeniu
1 2 ^ TLV – Banca Transilvania Banci/Financiar
2 7 ^ SNN – Nucleareletrica S.A. Energie
3 4 ^ SNP – OMV Petrom S.A. Energie
4 1 v TRP – Teraplast S.A. Industrie
5 3 v M – Medlife S.A. Sanatate
6 5 v WINE – Purcari Wineries FMGC
7 6 v BRD – BRD Societe Generale Banci/Financiar
8 9 ^ SNG – Romgaz S.A. Energie
9 8 v FP – Fondul Proprietatea Financiar
10 13 ^ ONE – One United Properties S.A. Imobiliare

BVBescu Retail Pulse Chart este un indicator care arata interesul investitorilor individuali fata de companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti si este realizat pe baza unui chestionar completat de catre investitorii individuali din comunitatea BVBescu.ro.
Rezultatele financiare publicate de companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti pe Trimestul II 2022 vor fi subiectul principal de discutie in cadrul editiei din data de 31 august 2022 a evenimentului online „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare si cum investim”.
Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, Tradeville S.A. Life is Hard S.A. si Norofert S.A., Evisara.com (Partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, Ziarul Bursa, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, Romania Durabila, Prahova Business, Reusita TV si Bucuresti Business (Parteneri media).

 

Colliers: Boom-ul comerțului electronic încetinește

0

Conform unui raport realizat de Colliers, boom-ul comerțului electronic încetinește un semnal clar al unui consumator mai cumpătat în marile orașe, unde sunt înregistrate majoritatea achizițiilor online. În schimb, în formatele tradiționale, discounterii câștigă și mai multă cotă de piață.

25 august 2022: Piața de retail a înregistrat livrări limitate în primul semestru din 2022, fiind finalizate doar două proiecte care totalizează aproximativ 27.000 de metri pătrați, potrivit raportului de piață Colliers pentru primul semestru din 2022. Analizând structura consumului, consultanții Colliers punctează că vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, iar achizițiile de diverse produse electronice și electrocasnice au avut o evoluție bună. Pe de altă parte, categoria articolelor pentru renovarea, modernizarea sau amenajarea locuinței s-a stabilizat în ultimele trimestre, fiind influențată de faptul că piața rezidențială a atins un nou maxim de vânzări. Și comerțul electronic a bifat, de asemenea, un vârf, fiind în prezent doar ușor sub nivelul din 2021. În ansamblu, chiar dacă vânzările retailerilor de produse nealimentare pentru unele segmente ar putea stagna sau trece pe o pantă descendentă în a doua jumătate a anului, profitabilitatea retailerilor din România este una dintre cele mai bune din Uniunea Europeană.

Singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 de metri pătrați) din nord-vestul Bucureștiului și finalizarea noului Funshop Park Timișoara (10.800 de metri pătrați), un parc de retail deținut de dezvoltatorul polonez Scallier, nume relativ nou pe piața locală. A doua jumătate din 2022 se anunță însă mai activă, cu aproximativ 120.000 de metri pătrați de noi proiecte de retail finalizate. Totuși, consultanții Colliers nu exclud posibilitatea ca unele dintre aceste proiecte să fie amânate până în prima parte a lui 2023, mai ales dacă dezvoltatorii întâmpină anumite provocări în procesul de construcție sau de închiriere.

„În ceea ce privește cererea, este important de remarcat faptul că în centrul redresării economice din România în perioada post-pandemică a fost consumul robust, și, din fericire, vedem în continuare rezultate bune. Acest climat este rezultatul pieței foarte dinamice a forței de muncă, unde numărul total de angajați din economie este deja peste nivelul de dinaintea pandemiei  încă de la începutul lui 2022. Totuși, deși este îmbucurător că salariile au accelerat în termeni nominali, în termeni reali, acestea se situează ușor sub rata inflației de ceva timp. Iar dacă activitatea economică va încetini din cauza evoluțiilor din alte țări, acest lucru va duce, la rândul său, la o creștere mai lentă a salariilor, chiar dacă dinamica prețurilor rămâne ridicată. De asemenea, vânzările de produse nealimentare ar putea să se stabilizeze în a doua jumătate a anului, dar scenariul nostru de bază pentru economia României nu presupune o cădere bruscă”, subliniază Simina Niculiță (foto), Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

Randamentele mari pe care le oferă piața locală comercianților, plus redresarea rapidă din ultimele luni a vânzărilor de produse nealimentare, una dintre cele mai rapide din UE, au repus România pe harta retailerilor. După o perioadă de doi ani de liniște în contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, cu o diversitate de branduri care, fie și-au deschis primul magazin în prima jumătate a anului, fie au anunțat deschideri noi în viitorul apropiat, branduri printre care se numără și Primark, Bath & Body Works, Foot Locker sau TEDi. 

Gradul de neocupare din centrele comerciale rămâne relativ scăzut în majoritatea cazurilor, la nivelul unei singure cifre, iar marile centre comerciale dominante au acum puține spații disponibile. În ceea ce privește chiriile, deși nivelul de bază a rămas neschimbat, iar proprietarii au fost nevoiți să acorde unele reduceri, în special în 2020, dar și în 2021, situația a revenit treptat la normal. Cu toate acestea, chiriile procentuale anuale calculate în raport cu nivelul de vânzări ale retailerilor, rămân încă ușor sub nivelurile înregistrate înainte de pandemie, cu până la 5% sub acel nivel, în medie.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați mall-uri, iar restul în principal parcuri de retail. Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe (peste 200.000 de locuitori), deși ne așteptăm ca decalajul să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.

„Momentan sunt peste 100.000 de  metri pătrați de noi proiecte de retail care vor fi livrate în a doua jumătate a anului, însă pe termen mediu încep să prindă contur și proiecte mai mari. Totuși, chiar și cu aceste noi livrări de proiecte de retail care ar putea începe să depășească 200.000 de metri pătrați pe an, România, cu cei peste 4 milioane de metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail, rămâne o piață cu o ofertă subdimensionată. Și asta în comparație cu țările din Europa Centrală și de Est, mult în urma  țărilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum similar  cu cel din Cehia și Polonia, stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia și cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia”, explică Simina Niculiță.

Dat fiind că pe piața noastră este încă prezent un număr relativ limitat de branduri față de celelalte țări din regiune, acest context intern asigură încă o concurență limitată între retaileri și poate fi o explicație  de ce România oferă unele dintre cele mai mari medii de vânzări din Uniunea Europeană. Prin urmare, consultanții Colliers se așteaptă ca piața din România să rămână în continuare atractivă și să vedem noi branduri intrând pe piață în următorii ani.

 

 

Schimburile comerciale româno-germane își continuă creșterea

0

 

AHK România anunță cifrele privind schimburile comerciale dintre Germania și România în prima jumătate a anului 2022, conform Biroului Federal de Statistică (Destatis)

Volumul schimburilor comerciale dintre Germania și România își menține tendința ascendentă și în prima jumătate a anului 2022, însumând 18,4 mld. EUR. Creșterea este de 12,3% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut (primele 6 luni 2021: 16,4 md. EUR) , potrivit ultimelor cifre ale Destatis.

Astfel, exporturile către România s-au ridicat la 9,8 mld. EUR, ceea ce înseamnă o creștere de 8,8% față de perioada similară din 2021, în vreme ce importurile Germaniei din România au însumat 8,6 mld. EUR, în creștere cu 16,6% față de primele șase luni ale anului trecut. Aceste rezultate plasează România pe locul 19 în topul partenerilor comerciali ai Germaniei privind exporturile și pe locul 21 privind importurile.

„Dezvoltarea relațiilor economice româno-germane este foarte îmbucurătoare, în special în actualul context internațional dificil. Asistăm la un interes substanțial al firmelor germane de a deschide afaceri în România, respectiv de a a-și extinde aici activitățile, ceea ce pune bazele unei și mai bune dezvoltări a comerțului bilateral. Dacă se menține această dinamică, valoarea schimburilor comerciale bilaterale se apropie în 2022 de 40 mld. EUR. Având în vedere reorientarea lanțurilor internaționale de aprovizionare, dar și datorită deschiderii de noi zăcăminte de gaze naturale, România reprezintă un amplasament investițional bun pentru economia germană. Relațiile bilaterale nu se pot decupla însă de evoluțiile geopolitice globale. Inflația crescută, dobânzile mari, prețurile ridicate la energie, blocajele existente din lanțurile de aprovizionare, încrederea scăzută a consumatorilor sunt doar câțiva factori care apasă din ce în ce mai mult asupra economiei”, este de părere Sebastian Metz, director general și membru în Consiliul Director al AHK România.

AHK România în anul aniversar 2022
Pentru AHK România anul aniversar 2022 stă sub semnul sustenabilității, o temă extrem de actuală și care nu poate fi ignorată. Sustenabilitate înseamnă investiții în educație, cercetare și dezvoltare, în calitatea vieții din orașele și regiunile în care trăim. Sustenabilitatea presupune, de asemenea, sisteme economice durabile care să fie acceptate și susținute de societate. Pe acest complex tematic dorim să ne concentrăm în AHK Sustainabilityear 2022 și, printr-o serie de evenimente, să inițiem proiecte „verzi”, să provocăm la un dialog între actorii politici, economici și societatea civilă și să creăm idei noi, inovatoare pentru un viitor sustenabil. Companiile germane sunt pregătite să își pună la dispoziție tehnologiile de care dispun, Know-how-ul și Best Practice, pentru a aduce relațiile economice bilaterale la un nou nivel.

Revenire în forță pe piața muncii pentru startup-uri și companiile mici: peste 100.000 de joburi noi în primele 8 luni ale anului și aproape 2,5 milioane de aplicări

0

2022 a marcat o revenire puternică pe piața muncii nu doar pentru marii angajatori, care au scos în piață un număr record de joburi, ci și pentru angajatorii mici și pentru business-urile nou deschise. După doi ani dificili pentru multe dintre aceste companii, primele 8 luni ale anului au reactivat acest sector și, odată cu el, și încrederea candidaților de a aplica pentru joburile din companiile cu cel mult 50 de angajați.

Astfel, din ianuarie și până în august, peste 100.000 de locuri de muncă au fost postate pe eJobs.ro de recrutorii din startup-uri, nivel similar cu cel din 2019, dar cu aproximativ 20% mai mult decât în 2020 și 2021. Cele mai multe joburi au venit de la angajatorii din servicii, urmați de cei din retail, transport / logistică, import / export și turism. Iunie a fost luna cea mai prolifică pentru acest segment de companii, însă este de așteptat ca, din toamnă, să crească din nou numărul de oferte pentru candidați. Bucureștiul, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași au fost orașele cu cele mai multe start-up-uri care au căutat să-și mărească echipele.

„Practic, unul din trei joburi postate de la începutul anului și până acum au fost din sectorul angajatorilor mici, cu maximum 50 de angajați. Au fost peste 10.000 de companii care au făcut angajări. Vorbim fie de business-uri nou înființate, fie de business-uri care anul acesta și-au reluat activitatea la cote normale sau chiar au accelerat-o. Foarte interesant este faptul că, dacă în 2020 și 2021, pentru această categorie de angajatori aveam un procent mare de joburi remote, acum vedem o pondere marginală din totalul locurilor de muncă disponibile – aproximativ 8%”, spune Roxana Drăghici, head of sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România.

Odată cu creșterea numărului de joburi scoase în piață de startup-uri și angajatorii mici, a crescut și interesul candidaților față de aceștia. Astfel, în primele 8 luni ale anului au fost înregistrate aproape 2,5 milioane de aplicări, sub nivelul din 2021, însă cu 25% mai mult decât în 2019. „A fost o perioadă când cea mai mare parte a capitalului de încredere a fost transferată către angajatorii foarte mari, către multinaționale, care erau direct  asociate cu ideea de stabilitate, de solvabilitate, cu bugete mari. Faptul că pandemia a lovit în foarte multe business-uri mici și le-a forțat să sisteze activitatea i-a făcut pe candidați să fie, pentru o perioadă, mai circumspecți, însă acum par să fi depășit acea etapă. Din cele aproape 7 milioane de aplicări totale, din ianuarie și până acum, angajatorii mici au cumulat 2,5 milioane”, explică Roxana Drăghici. Tot la capitolul capital de încredere, de menționat este faptul că tendința candidaților este de a aplica mai degrabă la angajatorii mici din România decât din străinătate.

Cele mai căutate sub joburile din retail, servicii, IT / telecom, publicitate / marketing / PR și call center. Retailul, serviciile și IT / telecom cumulează jumătate din numărul total de aplicări. Disproporția cea mai evidentă apare în cazul transporturilor – este al treilea domeniu din punctul de vedere al numărului de joburi scoase în piață, însă ultimul din punctul de vedere al aplicărilor atrase.

Roxana Draghici, Head of Sales eJobs.ro

„Vedem diferențe din ce în ce mai difuze între angajatorii mari și cei mici. Sigur că volumul de angajări diferă, însă raportarea la tendințele pieței este aceeași – caută preponderent angajați full time, care să lucreze de la birou, iar plafoanele salariale oferite sunt similare. Este și motivul pentru care candidații nu mai au rețineri în a aplica și la joburile din companiile mici”, adaugă Roxana Drăghici.