OTP Group integrează FLOWX.AI, noul motor de orchestrare a experiențelor digitale bancare

0

OTP Group, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii financiare din Europa Centrală, anunță parteneriatul cu FLOWX.AI, platforma low-code/no-code care se adresează mediului de afaceri, pentru accelerarea și reconfigurarea experiențelor digitale ale băncii pentru clienții și angajații săi. OTP Group activează în 11 țări, având peste 16 milioane de clienți prin rețeaua formată din 1.500 de sucursale și 40.000 de angajați. 

În cadrul programului său de creștere, OTP Group se concentrează pe inovație și pe creșterea cotei de piață prin rapiditate operațională, experiența oferită clienților și prin atragerea și reținerea celor mai buni angajați din Europa Centrală și de Est. FLOWX.AI, platforma de dezvoltare digitală bazată pe low-code/no-code, contribuie la construirea unor experiențe relevante pentru angajații și clienții companiilor din domeniul serviciilor financiare în doar câteva săptămâni, precum: onboarding pentru operațiunile din zonele de Retail și Corporate, creditele imobiliare sau împrumuturi negarantate.

Platforma joacă un rol-cheie în transformarea ecosistemului de servicii financiare, într-un context în care 7 din 10 organizații nu au în plan să înlocuiască sistemele de bază în procesul de transformare digitală.[1] FLOWX.AI se integrează cu sistemele existente pentru a extinde rapid capabilitățile în ceea ce privește interacțiunea directă cu clienții, datele, integrarea și migrarea în cloud.

“În 10 ani, domeniul serviciilor financiare ar putea arăta cu totul diferit. Astfel, ca grup, am ales abordarea de a ne uita la cum putem să ne îmbunătățim capabilitățile în interiorul companiei pentru a ne deservi clienții acum. Viteza, ritmul schimbării și o experiență excelentă a utilizatorilor reprezintă cheia din perspectiva noastră. Alegerea unui partener precum FLOWX.AI contribuie la realizarea acestor obiective și la transformarea tehnologiei dintr-un punct nevralgic într-un avantaj”, a declaratZoltán Kaszás – MD and Group IT Strategy, OTP Group.

“Suntem încântați să fim parteneri cu FLOWX.AI, în calitate de platformă de orchestrare a experiențelor digitale. Această colaborare ne va permite să acoperim multiple piețe rapid și, în același timp, să livrăm soluții adaptate la nivelul fiecărei piețe, dar și de a alinia implementarea tehnică cu nevoile de business. Prin utilizarea unei platforme avansate, dar și prin migrarea către o arhitectură modernă, în cloud, construim o cultură internă bazată pe inovație, un real avantaj și pentru atragerea talentelor. Pe scurt, este o formulă de succes pentru noi”, a precizat șiConstantin Mareș, DCEO, Divizia Digitală, OTP Bank România.

Platforma FLOWX.AI vine cu avantajul rapidității în dezvoltare, cu o soluție livrată în maxim 10 săptămâni, precum și al scalabilității și stabilității, devenind platforma potrivită pentru volume mari și implementarea simultană în mai multe țări. Este concepută pentru a concentra implementarea digitală într-un timp foarte scurt, pentru creșterea profitabilității și a cifrei de afaceri din dezvoltările digitale și pentru accelerarea inovației. Aceste capabilități sunt posibile printr-o nouă paradigmă de dezvoltare software bazată pe AI și printr-o nouă abordare a arhitecturii, care ajută echipele tehnice să se concentreze pe task-uri complexe, eliminând activitatea redundantă sau pe cea de scriere de cod, fără valoare adăugată.

“Suntem entuziasmați de parteneriatul cu OTP Bank, a cărei viziune se aliniază perfect cu ideea pe care am avut-o când am dezvoltat FLOWX.AI: aceea de a aduce împreună echipe mixte de business și tehnologie pentru a dezvolta experiențe și produse digitale intuitive în săptămâni, nu în ani. Platforma noastră împlinește atât exigențele de fiabilitate, necesare în medii cu o asemenea complexitate și reglementare, cât și pe cele de rapiditate pe care clienții și angajații le doresc astăzi”, a concluzionatIoan Iacob, CEO și cofondator at FLOWX.AI.

Echipe mixte de consultanți și ingineri vor lucra împreună la implementarea soluțiilor pentru a se concentra atât pe customer experience, cât și pe tehnologie. Soluția FLOWX.AI este cloud-native și va fi dezvoltată pe o platformă cloud de business, infrastructură care va permite OTP Group dezvoltări ulterioare agile, care vor putea fi aliniate cu feedback-ul, nevoile și cerințele clienților.


[1] The End of Digital Transformation in Banking, Ron Shevlin, Forbes, ianuarie 2022

IVECO România raportează o creștere cu 33% a cifrei de afaceri în 2021 și cea mai mare cotă de piață pentru vehicule sustenabile

0

IVECO România, pionier și lider al industriei automotive în domeniul mobilității alimentate cu combustibili alternativi, raportează o creștere de 33% a cifrei de afaceri pentru 2021 și 90% cotă de piață în domeniul vehiculelor comerciale sustenabile din categoriile medie și grea.

Anul trecut au fost înmatriculate pe piața din România 14.796 de vehicule, în creștere cu 24% comparativ cu anul anterior, dintre care 8.316 vehicule ușoare (+17%) și 6.480 vehicule de categorie medie și grea (+35%). Cele mai multe înmatriculări de vehicule au avut loc în județele Timiș (876), Cluj (836), Argeș (794), București și Ilfov (754), iar județele cu cele mai mari creșteri ale numărului de înmatriculări la nivel național sunt Arad (+105%), Caraș-Severin (+88%) și Dolj (+84%).

„În ciuda crizei semiconductorilor și a blocajelor din sectorul logistic, generate de pandemie, anul trecut ne-a arătat că piața automotive este una puternică și rezilientă, iar transporturile terestre rămân în topul preferințelor operatorilor români din lanțul logistic. Numărul în creștere al înmatriculărilor înseamnă că ne îndreptăm tot mai mult spre achiziția de vehicule noi, mai puțin poluante, însă nu într-un ritm suficient de rapid și, mai ales, orientat spre sustenabilitate. Procentul vehiculelor sustenabile din piață rămâne încă foarte mic, însă sperăm ca pe viitor, prin PNRR și prin inițiativele generate de mediul privat să încurajăm tot mai mult achiziția de vehicule nepoluante, alimentate cu CNG și LNG, în transportul comercial din țara noastră”, susține Andrei Gagea, Director General IVECO România.

Cu o cotă de piață de 25.6% și înmatricularea a 2.607 vehicule de categorie ușoară (3,5-7,49 t), IVECO își confirmă poziția de lider în această categorie pe anul 2021. În ceea ce privește preferințele clienților, cele mai căutate vehicule ușoare au fost cele cu șasiu și prelată (32,6%), cele cu șasiu și obloane rabatabile (14,7%), utilizate mai ales pentru transportul de mărfuri în general și în sectorul construcțiilor, și vehiculele cu șasiu cu temperatură controlată (14,6%), utilizate în distribuția de alimente sau medicamente.

În topul vehiculelor de categorie grea selectate de clienți, 61% dintre vânzări au fost reprezentate de autotractoare, folosite pentru transportul general de mărfuri, basculantele, folosite în construcții (13,5%), iar 6,6% au reprezentat vehiculele speciale și mașinile destinate activităților de salubrizare.

Pentru primul trimestru al anului 2022, IVECO își menține poziția de lider de piață pe segmentul de vehicule ușoare, cu o cotă de 26,3%, o creștere de 0.9% față de aceeași perioadă a anului anterior, deși piața a resimțit o ușoară contractare (de aproximativ 11%). În ceea ce privește gama de vehicule grele, piața a resimțit o creștere cu aproximativ 25% față de aceeași perioadă a anului anterior, iar IVECO a câștigat în plus 0,4% cotă de piață. 

Situația vehiculelor alimentate cu combustibili alternativi (CNG/LNG) în România

Sustenabilitatea a devenit politica principală asumată atât de companii, cât și de statele membre ale Uniunii Europene, în contextul Green Deal. Conform datelor transmise de Comisie, 25% din emisiile de carbon la nivel european sunt produse de sectorul transporturilor. Statele membre și-au propus ca până în 2050 să elimine 90% din emisii.

În ceea ce privește vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, acestea necesită stații speciale de încărcare cu Gaz Natural Comprimat (CNG) și Gaz Natural Lichefiat (LNG), pentru a face acest obiectiv realizabil. La sfârșitul anului 2020 existau peste 4.000 de stații CNG și 400 de stații LNG în Europa, iar în România există numai 3 stații CNG și nicio stație LNG.

Piața românească de vehicule alimentate cu combustibili alternativi, precum CNG și LNG a reprezentat în 2021 numai 2,6% din totalul pieței de vânzări vehicule de categorie medie și grea (192), iar procentul vehiculelor ușoare comercializate nu atinge nici măcar 1%.

Obiectivele 2022 – Consolidarea poziției și dezvoltarea rețelei de servicii

În prezent, IVECO România beneficiază de o rețea de 21 de puncte de vânzare și 24 de ateliere, în 22 de orașe din țară, iar în 2022 vizează extinderea în noi locații prin parteneriatele cu dealerii. Totodată, compania intenționează să continue creșterea din anii precedenți și să-și extindă activitățile de post-vânzare, vizând creșterea cotei de piață. Câteva dintre avantajele pe care IVECO își propune să le ofere și anul acesta clienților săi sunt intervențiile rapide de service, oferite prin asigurarea de stocuri mari de piese de schimb, dar și contracte avantajoase de întreținere și reparații, la prețuri avantajoase, care încep de la 3 euro/lună.

În plus, compania are în plan realizarea unei campanii interne de training a angajaților, pentru extinderea competențelor atât în ceea ce privește vehiculele convenționale, cât și pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, iar în pasul următor pentru cele electrice, într-o strategie integrată de creștere a competențelor tehnice ale întregului personal.

În 2021, activitățile post-vânzare au crescut pentru IVECO cu 20% față de anul precedent, clienții orientându-se mai mult către rețeaua autorizată, datorită promptitudinii și calității asigurate.

Elevii Bakery School au început practica la Carrefour România: Ce învață și ce oportunități au

0

Cei 15 elevi ai Bakery School din clasa a X-a au început practica la Carrefour România. Parteneriatul dintre instituția de învățământ, înființată de Puratos România, parte a grupului belgian Puratos, unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime inovative, și Carrefour România, parte grupul francez Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri la nivel mondial, are darul de a-i ajuta pe elevi să-și dezvolte noi abilități și să deprindă noi cunoștințe. Sub supravegherea și îndrumarea unui coordonator Bakery School, elevii fac practică în cadrul raioanelor brutărie și patiserie. Unii se ocupă de împachetarea și ambalarea produselor, alții de partea de vânzare. Conceptele teoretice și practica din laborator i-au ajutat deja pe elevi în momentul în care au pregătit diverse produse de patiserie și cofetărie, cum ar fi gogoșile sau bezelele. Stagiul de practică comasată durează șapte săptămâni, perioadă în care tinerii vor învăța și vor căpăta experiență. Pentru a oferi elevilor cele mai bune oportunități de studiu și pentru a-i ajuta să aplice cunoștințele deprinse la școală, Puratos România încurajează producătorii și distribuitorii din industria de panificație, patiserie, ciocolaterie să se alăture inițiativei companiei și să ofere stagii de practică elevilor săi.

Bakery School este prima școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie, ciocolaterie. Înființată din resurse exclusiv private de Puratos România, parte a grupului belgian Puratos, școala în sistem dual deschisă în Tărtășești, județul Dâmbovița, are 24 de elevi în clasa a IX-a și alți 15 elevi în clasa a X-a. Cele două clase sunt parte din proiectul amplu Bakery School pe care Puratos România l-a lansat în 2020, prin care dorește să demareze investiții de aproape jumătate de milion de euro în următorii trei ani, în dezvoltarea a trei școli în sistem dual pentru această industrie în județele Cluj, Iași și Dâmbovița. Dascălii care predau la Bakery School sunt: Corina Elena Gheorghe – profesor teorie Industrie alimentară (Brutărie), Ruxandra Proca – profesor teorie Alimentație publică (Cofetărie), Ana Mușat – Maistru instructor (Tutore) practică Brutărie, Cristina Stancu – Maistru instructor (Tutore) practică Cofetărie.

Despre Puratos

Grupul Puratos este unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime pentru industria de panificaţie, patiserie şi ciocolaterie. Compania a fost fondată în Belgia în 1919, cu sediul central la Bruxelles, are peste 9.000 de angajaţi în 71 de ţări, deține 63 de unităţi de producţie şi 88 de centre de inovaţie, oferind clienților ingrediente calitative și nutritive adaptate cerințelor locale. Produsele Puratos sunt comercializate în peste 100 de ţări.

Puratos România oferă materii prime pentru sectorul alimentar şi servicii specializate clienților săi din sectorul industrial, artizanal și retail printr-o reţea de 10 filiale la nivel național şi prin cele două centre de inovație, din București și Cluj-Napoca, destinate testării de produse și ingrediente inovatoare. Compania a fost înființată în anul 1995, în București, având în prezent o unitate de producție în județul Ilfov, cu trei linii de producţie distincte (linie de margarină, linie de mixuri pentru patiserie şi brutărie, respectiv o linie pentru umpluturi cu fructe, creme pe bază de apă și glazuri) şi 150 de angajaţi. Puratos România este unul dintre principalii jucători din sectorul de ingrediente pentru industria alimentară, având un portofoliu extins de produse, printre care maiele active și inactive, cereale încolțite și infuzate în maia lichidă, ciocolată belgiană Belcolade, umpluturi cu fructe, glazuri, creme fine pentru deserturi.

Curtea de Conturi a României a finalizat un audit al performanței privind activități din domeniul siguranței alimentare

0

Curtea de Conturi a României a finalizat o misiune de audit privind performanța activităților din domeniul sănătății și bunăstării animalelor, a hranei pentru animale, a siguranței alimentelor, precum și a activităților de control oficial. Acțiunea a vizat perioada 2015-2020 și s-a desfășurat în intervalul 21 mai 2020 – 12 noiembrie 2021 la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) și la Autoritatea Națională Fitosanitară (ANF).

Misiunea de audit a evaluat eficacitatea modului de organizare și coordonare de către ANSVSA a unităților subordonate din rețeaua națională proprie. Totodată, auditorii publici externi au analizat modul în care ANSVSA și unitățile din subordine, MADR și ANF, și-au asumat și îndeplinit obiectivele, atribuțiile și responsabilitățile stabilite prin lege în domeniul auditat. Constatările în urma misiunii și recomandările formulate de echipa de audit constituie un suport relevant pentru entitățile auditate în activitatea lor, respectiv în remedierea – acolo unde este cazul – a deficiențelor.

Echipa de audit semnalează, ca prim aspect, lipsa strategiilor naționale în domeniul siguranței alimentare, al calității alimentelor și în cel fitosanitar. Absența acestor strategii afectează coerența politicilor și a măsurilor în domeniu, obiectivele naționale pe termen mediu și lung fiind inexistente.

Schimbările frecvente ale managementului superior al ANSVSA – niciun mandat al președintelui nu a fost exercitat integral – și succesiunea de acte normative prin care s-a modificat structura organizatorică a Autorității și a structurilor teritoriale au creat vulnerabilități în continuitatea și coerența decizională. Totodată, este probabil ca sancțiunile aplicate de ANSVSA și de ANF să nu descurajeze încălcarea legii sau să nu fie proporționale cu gravitatea faptei, fiindcă nivelul amenzilor contravenționale nu a fost actualizat și nici armonizat cu regulamentele europene.

Resursele și echipamentele tehnice ale Direcțiilor Sanitare-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor auditate, ale Institutului de Diagnostic și Sănătate Animală, ale Institutului de Igienă și Sănătate Publică Veterinară și ale ANF sunt în mare parte depreciate tehnic și moral, având un grad de uzură între 69% – 100%. Acest lucru generează costuri mari de întreținere și riscuri majore de neîndeplinire a obiectivelor specifice.

În ceea ce privește pesta porcină africană (PPA), acțiunile de prevenție realizate de entitățile publice desemnate și de fondurile private de vânătoare au fost, în unele cazuri, insuficient de bine organizate și coordonate. Măsurile ineficiente privind testarea și supravegherea pasivă a efectivelor de porci mistreți au favorizat răspândirea virusului pe întreg teritoriul țării și creșterea presiunii virale asupra exploatațiilor comerciale profesionale de porcine.

Pe lângă pierderile aduse de decesul sau sacrificarea preventivă a animalelor, această boală a generat costuri însemnate pentru bugetul de stat, prin plata despăgubirilor către deținătorii de animale moarte sau sacrificate preventiv. Astfel, în perioada iunie 2018 – decembrie 2020, s-a achitat în acest scop suma totală de 589 de milioane de lei, reprezentând echivalentul a 122 de milioane de euro.

O altă constatare a auditorilor se referă la schemele naționale de calitate privind rețeta consacrată și produsul tradițional. Acestea nu au fost recunoscute la nivel european deoarece MADR nu a notificat Comisia Europeană înainte de adoptarea acestora. Astfel, din 1.374 de produse alimentare din statele membre, înregistrate în sistemele de calitate europene la data auditului, doar zece erau produse alimentare românești.

În ceea ce privește sistemul de control din domeniul fitosanitar, auditorii au constatat că, în toată perioada auditată, ANF nu a realizat integral planul de control privind monitorizarea reziduurilor de pesticide. Produsele Bio nu au fost verificate pentru a determina prezența sau absența reziduurilor de pesticide, deși au fost planificate acțiuni în acest sens.

Echipa de audit a formulat o serie de recomandări pentru eliminarea deficiențelor și pentru diminuarea riscurilor și a punctelor slabe, așa cum reies din analiza tuturor documentelor puse la dispoziție de entitățile auditate. Astfel, Curtea de Conturi a României înțelege să ofere suport acestor entități în demersurile lor, în limita competențelor și a atribuțiilor stabilite de cadrul legislativ.

Hotărârea Consiliului de Administrație al BNR pe probleme de politică monetară în ședința din data de 5 aprilie 2022

0

Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României, întrunit în ședința din data de 5 aprilie 2022, a hotărât următoarele:

  • majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 3 la sută pe an, de la 2,50 la sută pe an, începând cu data de 6 aprilie 2022;
  • majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 4 la sută pe an, de la 3,50 la sută pe an și creșterea ratei dobânzii la facilitatea de depozit la
    2 la sută, de la 1,50 la sută pe an, începând cu data de 6 aprilie 2022;
  • păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară;
  • menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Rata anuală a inflației a continuat să crească gradual în primele două luni din 2022, contrar previziunilor, urcând la 8,35 la sută în ianuarie și la 8,53 la sută în februarie, de la 8,19 la sută în luna decembrie 2021. Contribuția componentelor exogene ale IPC a fost de această dată dezinflaționistă pe ansamblu, ca urmare a scăderilor de dinamică înregistrate de prețurile energiei electrice și gazelor naturale, pe fondul unui efect de bază și al schemelor extinse de plafonare, care au devansat consistent influențele creșterii relativ mai pronunțate a prețului combustibililor, a prețurilor LFO și a celor administrate.

Rata anuală a inflației CORE2 ajustat și-a accentuat peste așteptări trendul ascendent în primele două luni ale trimestrului I 2022, mărindu-se la 5,2 la sută în ianuarie și la 5,9 la sută în februarie, de la 4,7 la sută în decembrie 2021, în principal ca efect al accelerării creșterilor generalizate ale prețurilor alimentelor procesate. Prin urmare, evoluția componentei continuă să reflecte efectele majorărilor ample ale cotațiilor mărfurilor agroalimentare și ale costurilor cu energia și transportul, alături de influențele blocajelor persistente în lanțuri de producție și aprovizionare, potențate de cotele tot mai înalte ale așteptărilor inflaționiste pe termen scurt, de reziliența cererii pe anumite segmente, precum și de ponderea însemnată deținută în coșul de consum de produsele alimentare și de cele importate.

Rata medie anuală a inflației IPC și cea calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC – indicator al inflației pentru statele membre UE) au crescut în februarie 2022 la 6,0 și la 5,0 la sută, de la 5,0 la sută, respectiv, 4,1 la sută, în luna decembrie 2021.

Activitatea economică a continuat să slăbească în intensitate în trimestrul IV 2021 mai mult decât s-a anticipat, comprimându-se cu 0,1 la sută față de trimestrul precedent, însă exclusiv ca urmare a deteriorării semnificative a performanțelor agriculturii. Evoluțiile fac probabilă menținerea excedentului de cerere agregată la o valoare scăzută în acest interval, conform previziunilor din februarie, date fiind inclusiv implicațiile noii revizuiri a datelor statistice privind creșterea economiei pe parcursul anilor 2020 și 2021.

În același timp, dinamica anuală a PIB a consemnat în trimestrul IV 2021 o scădere sensibil mai pronunțată decât cea prognozată, la 2,4 la sută, de la 6,9 la sută în trimestrul III, dar aproape integral pe seama descreșterii la o valoare semnificativ negativă a contribuției variației stocurilor. Consumul gospodăriilor populației și-a diminuat doar foarte ușor aportul pozitiv, care a rămas astfel deosebit de ridicat, iar formarea brută de capital fix și-a ameliorat întrucâtva contribuția.

La rândul său, exportul net și-a redus ușor aportul negativ la dinamica anuală a PIB, în condițiile în care scăderea variației importurilor de bunuri și servicii a devansat-o pe cea a exporturilor. Pe acest fond, creșterea anuală a soldului negativ al balanței comerciale a decelerat semnificativ față de trimestrul III, dată fiind și restrângerea decalajului nefavorabil dintre dinamica prețurilor importurilor și cea a prețurilor exporturilor. În schimb, deficitul de cont curent și-a mărit substanțial avansul în termeni anuali, sub influența deteriorării semnificative a balanței veniturilor secundare, pe seama scăderii intrărilor de fonduri europene de natura contului curent, în raport cu perioada similară a anului precedent.

Evoluțiile recente ale indicatorilor cu frecvență ridicată sugerează o ușoară revenire a activității economice în trimestrul I 2022, probabil temporară, care implică, însă, descreșterea dinamicii anuale a PIB și în acest interval, pe fondul continuării manifestării unui efect de bază.

Astfel, în luna ianuarie 2022, menținerea constantă a variației anuale a comerțului cu amănuntul a fost acompaniată de scăderea amplă a celei din comerțul auto-moto și mai ales a celei din serviciile prestate populației. În schimb, dinamica anuală a producției industriale a revenit ușor în teritoriul pozitiv, cea a valorii comenzilor noi în industria prelucrătoare s-a dublat, iar volumul lucrărilor de construcții și-a accelerat puternic creșterea. Totodată, majorarea mult mai pronunțată consemnată în ianuarie de variația anuală a importurilor de bunuri și servicii în raport cu cea a exporturilor s-a datorat prioritar evoluției nefavorabile a prețurilor externe. Aceasta a provocat însă o cvasi-triplare a deficitului comercial în ianuarie față de aceeași lună a anului trecut, precum și o creștere chiar mai amplă în termeni anuali a deficitului de cont curent, inclusiv din cauza deteriorării ușoare a balanței veniturilor primare.

Piața muncii s-a caracterizat, la rândul ei, prin evoluții mixte în perioada recentă. Astfel, efectivul salariaților din economie s-a mărit ușor în decembrie 2021 și în ianuarie 2022, ajungând la un nivel record, în timp ce rata șomajului BIM a consemnat un salt în decembrie 2021, până la 5,7 la sută, iar în ianuarie și februarie 2022 s-a menținut constantă, deasupra minimului istoric atins în vara anului 2019. Deficitul de forță de muncă raportat de companii și-a accelerat însă creșterea în primele trei luni din 2022, rămânând totuși considerabil inferior vârfului său, iar intențiile de angajare pe orizontul următoarelor trei luni, relevate de sondajul DG-ECFIN, s-au mărit în primele două luni ale anului, dar au cunoscut o ajustare descendentă moderată în martie, în contextul incertitudinilor mari generate de invadarea Ucrainei de către Rusia și de sancțiunile internaționale instituite ca răspuns.

Pe piața financiară, principalele cotații ale segmentului monetar interbancar și-au accelerat creșterea în februarie și martie 2022, atingând maxime ale ultimilor 9 ani, sub impulsul noii majorări a ratei dobânzii de politică monetară, precum și pe fondul înăspririi pronunțate a condițiilor lichidității și al așteptărilor privind continuarea creșterii ratei dobânzii-cheie. Randamentele titlurilor de stat și-au accentuat, la rândul lor, mișcarea general ascendentă, consemnând creșteri ample în primele zile din martie, doar parțial corectate ulterior, în condițiile deteriorării abrupte a sentimentului investitorilor financiari, mai ales față de piețele din regiune, odată cu declanșarea războiului din Ucraina și cu instituirea sancțiunilor internaționale. În această conjunctură, și cursul de schimb leu/euro a cunoscut o ajustare ascendentă, mult mai modestă totuși decât cele evidențiate în regiune, și succedată de o cvasistabilizare pe noul palier, în contextul acțiunilor BNR în sfera gestionării lichidității, dar și pe fondul relativei calmări ulterioare a volatilității pe piața financiară internațională, inclusiv sub influența inițierii de către Fed a ciclului de creștere a ratei dobânzii reprezentative.

Dinamica anuală a creditului acordat sectorului privat a continuat să urce în teritoriul de două cifre în primele două luni din 2022, ajungând la 15,8 la sută în februarie și la 15,49 la sută pe ansamblul intervalului, de la 14,31 la sută în trimestrul IV 2021, în principal sub impactul unei noi majorări a variației deosebit de înalte a componentei în lei – până la 19,8 la sută, ca medie a perioadei –, dar și cu aportul accelerării creșterii creditului în valută. Ponderea componentei în lei în creditul acordat sectorului privat s-a mărit în februarie la 72,5 la sută.

Potrivit actualelor evaluări, rata anuală a inflației este așteptată să crească ceva mai pronunțat în următoarele luni decât s-a anticipat în luna februarie, sub impactul șocurilor pe partea ofertei.

Determinante pentru noua înrăutățire a perspectivei apropiate a inflației sunt majorările mult mai ample anticipate a fi consemnate de prețul combustibililor, și mai ales de prețurile alimentelor procesate, în principal sub influența creșterii mai puternice a cotațiilor țițeiului și a materiilor prime agroalimentare, pe fondul războiului din Ucraina și al sancțiunilor internaționale instituite. Efectele inflaționiste astfel exercitate sunt așteptate să prevaleze pe orizontul apropiat de timp, față de impactul dezinflaționist substanțial prezumat a fi generat de prelungirea cu încă un an a schemelor de plafonare a prețurilor la energia electrică și gazele naturale pentru consumatorii casnici. Incertitudini însemnate rămân, totuși, asociate modului de evaluare și de includere în calculul IPC a impactului acestor scheme.

Incertitudinile și riscurile la adresa previziunilor pe termen mediu cresc însă considerabil în contextul războiului din Ucraina și al sancțiunilor asociate, ce reprezintă un nou șoc global amplu pe partea ofertei, de natură să exercite efecte divergente asupra inflației și a activității economice pe plan intern, în principal pe calea agravării crizei energetice și a blocajelor în lanțuri de producție, dar și prin intermediul altor canale, incluzând dinamica economiei și a inflației la nivel european/mondial, încrederea consumatorilor și a investitorilor, precum și percepția de risc față de regiune, cu impact asupra costurilor de finanțare.

O sursă importantă de incertitudini și riscuri rămâne, de asemenea, absorbția fondurilor europene, în special a celor aferente programului Next Generation EU, care este condiționată de îndeplinirea unor ținte și jaloane stricte în implementarea proiectelor aprobate, în timp ce ameliorarea situației epidemiologice pe plan intern a condus la încetarea stării de alertă în prima decadă a lunii martie 2022 și la ridicarea tuturor restricțiilor de mobilitate, cu efecte favorabile asupra activității economice.

Totodată, incertitudini și riscuri sunt asociate conduitei viitoare a politicii fiscale, dată fiind cerința continuării consolidării fiscale corespunzător angajamentelor asumate în cadrul procedurii de deficit excesiv, dar într-un context economic și social dificil pe plan intern și global, marcat de implicațiile războiului din Ucraina și ale sancțiunilor impuse Rusiei, însă și de tendința de înăsprire a condițiilor de finanțare.

În ședința din data de 5 aprilie 2022, pe baza evaluărilor și a datelor disponibile în acest moment, precum și în condițiile incertitudinilor foarte ridicate, Consiliul de administrație al BNR a hotărât majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 3 sută pe an, de la 2,50 la sută pe an, începând cu data de 6 aprilie 2022. Totodată, s-a decis majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 4 la sută pe an, de la 3,50 la sută pe an și creșterea ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 2 la sută pe an, de la 1,50 la sută, precum și păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.


Deciziile CA al BNR urmăresc ancorarea anticipațiilor inflaționiste pe termen mediu, precum și stimularea economisirii prin creșterea ratelor dobânzilor bancare, în vederea readucerii durabile a ratei anuale a inflației în linie cu ținta staționară de 2,5 la sută ±1 punct procentual, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile în contextul procesului de consolidare fiscală.
BNR monitorizează atent evoluțiile mediului intern și internațional și este pregătită să utilizeze instrumentele de care dispune în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu.

Investitorii individuali rămân fideli acțiunilor tech, în ciuda volatilității recente

0


  • Companiile din domeniul tehnologiei domină topul eToro al acțiunilor deținute la sfârșitul primului trimestru, în ciuda amenințării la adresa sectorului cauzate de creșterea ratelor dobânzilor.
  • Tesla și Nio rămân pe primele locuri la sfârșitul primului trimestru, acolo unde s-au situat și în cea mai mare parte a anului trecut

Investitorii individuali rămân fideli acțiunilor companiilor din domeniul tehnologiei, în ciuda faptului că sectorul a fost printre cele mai afectate de volatilitatea pieței din ultima vreme. Datele furnizate de eToro arată că nouă dintre cele 10 cele mai deținute acțiuni de către utilizatorii săi la nivel global la sfârșitul primului trimestru erau acțiuni din domeniul tehnologiei.

Singura acțiune din top 10 care nu este o acțiune din domeniul tehnologiei este GameStop, retailerul de jocuri video ale cărui acțiuni au crescut cu peste 40% în ultima lună. Acțiunile sale au primit un nou imbold săptămâna trecută, după ce compania a anunțat o divizare a acțiunilor.

Ben Laidler, strategul pentru piețe globale de la eToro, spune: „Acțiunile din domeniul tehnologiei au fost printre cele mai afectate în 2022, Nasdaq fiind într-o perioadă de corecție și cu mai multe nume mari considerabil subevaluate. Există mai multe motive pentru această situație. Evident, unul dintre motive este războiul din Ucraina, care a afectat încrederea investitorilor în general. Dar poate mai relevant pentru sectorul tehnologic este faptul că marile economii – și în special SUA – au început să crească ratele dobânzilor pentru prima dată în ultimii ani.

Inflația ridicată și creșterea ratelor dobânzilor tind să lovească acțiunile din sectorul de tehnologie mai puternic decât alte sectoare, deoarece evaluările lor se bazează pe câștigurile viitoare și nu pe cele prezente. Problema este că, într-un mediu de inflație ridicată/creștere a ratelor dobânzilor, acele câștiguri viitoare valorează mai puțin și, teoretic vorbind, fac sectorul mai puțin atractiv.”

Datele eToro arată că producătorii de vehicule electrice Tesla și rivalul său chinez Nio sunt cele mai deținute acțiuni de pe platformă atât la nivel global, cât și în România, ceea ce indică faptul că investitorii văd potențialul pe termen lung al domeniului. Numărul investitorilor care dețin acțiuni Tesla a crescut cu 12% (17% în România) între T4 2021 și T1 2022, în timp ce a existat o creștere de 6% (10% în România) a numărului de investitori care dețin acțiuni Nio în această perioadă de timp.

Amazon (+13% față de T4 2021) și Apple (+12% față de T4 2021) s-au menținut pe locurile trei și, respectiv, patru la nivel global, în ciuda faptului că prețul acțiunilor ambelor companii a scăzut cu aproximativ 2% de la începutul anului.

Meta Platforms, compania mamă a Facebook (+48% față de T4 2021) a urcat un loc și a devenit a cincea cea mai deținută acțiune de pe platforma eToro, în ciuda faptului că acțiunile sale au scăzut cu peste 33% în ultimele trei luni. 

Alibaba (+9% față de T4 2021), Microsoft (+27% față de T4 2021), producătorul de cipuri NVIDIA (+27% fa față de T4 2021), Alphabet, compania mamă a Google (+13% față față de T4 2021) și GameStop (-3% față de T4 2021) au completat top 10.

Compania UiPath, născută în România, a coborât de pe locul al doilea pe locul al treilea în rândul investitorilor români în T1 2022, în timp ce Apple și-a păstrat poziția a patra. Meta a devenit, de asemenea, a cincea cea mai deținută acțiune de către români (+62% față de T4 2021), iar Microsoft a intrat în top 10, arătând apetitul acestora pentru tehnologie.

Laidler adaugă: „Majoritatea acțiunilor de tehnologie sunt ciclice prin natura lor, ceea ce înseamnă că pot să fie acum la modă printre investitori și apoi aceștia să-și piardă interesul. Este adevărat că, din punct de vedere istoric, companiile de tehnologie au fost incredibil de populare printre investitori în cea mai mare parte a ultimului deceniu.

Deși sectorul s-a clătinat în ultima vreme, faptul că indicele NASDAQ, care are o pondere mare în sectorul tehnologic, a crescut cu peste 12% de la mijlocul lunii martie sugerează că recenta corecție ar putea fi de scurtă durată. 

Bineînțeles, este foarte dificil să fim siguri că așa se va întâmpla, având în vedere contextul economic incert. Dacă situația din Rusia se agravează sau dacă băncile centrale măresc ratele dobânzilor mai repede decât se estimează, atunci acest lucru ar putea avea ramificații negative pentru toate acțiunile, inclusiv pentru cele din sectorul tehnologic.

Cu toate acestea, mulți investitori ignoră în mod clar factorii macro pe termen scurt și investesc în sectorul tech din cauza oportunităților pe termen lung.”

Cele mai deținute acțiuni de către clienții eToro la nivel global la sfârșitul T1 2022

Poziția actuală(T1 2022)Acțiune  Poziție T4 2021  Poziție T1 2021
1Tesla Motors, Inc.12
2Nio Inc.21
3Amazon35
4Apple43
5Meta Platforms 617
6Alibaba58
7Microsoft810
8NVIDIA Corp1012
9Alphabet911
10GameStop Corp74

Sursă: eToro 

Cele mai deținute acțiuni de către clienții eToro
în România la sfârșitul T1 2022

Poziție actuală(T1 2022)Acțiune  Poziție T4 2021  Poziție T1 2021
1Nio Inc.12
2Tesla Motors, Inc.32
3UiPath Inc.2n/a
4Apple45
5Meta Platforms Inc934
6Palantir Technologies Inc.63
7GameStop Corp54
8Alibaba714
9Amazon.com Inc88
10Microsoft1113

Sursă: eToro 

Restaurarea picturii murale din Aula Academiei de Studii Economice a fost finalizată cu sprijinul One United Properties

0

  • Celebra pictură murală a fost realizată acum 88 de ani de artista Cecilia Cuțescu-Stork, prima femeie din Europa care ocupă o catedră universitară de artă
  • Procesul de restaurare s-a desfășurat pe parcursul a 6 luni și s-a încheiat în luna martie a acestui an
  • Pe 6 aprilie, Ziua ASE, a avut loc dezvelirea picturii restaurate 

One United Properties (BVB: ONE), principalul dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, s-a implicat în restaurarea celei mai mari fresce de interior din țara noastră, celebra pictură murală din Aula Magna din Palatul Academiei de Studii Economice din București (ASE). „Istoria negoţului românesc”, pictură murală realizată de artista Cecilia Cuţescu-Storck acum 88 de ani, este unică prin desenul său cu o suprafață de peste 100 mp. Restaurarea a început în toamna anului 2021 și a fost finalizată în luna martie 2022, iar pe 6 aprilie, chiar de Ziua Universității, a avut loc evenimentul de dezvelire a picturii restaurate.  

„One United Properties a ales să sprijine un important demers al Academiei de Studii Economice din București într-un moment important prin care ASE deschide manifestările dedicate celei de-a 110-a aniversări a universității. Pentru noi este o bucurie să fim parte din povestea restaurării și conservării unei opere de artă devenite simbol. Ne dorim să continuăm să ne implicăm în astfel de acțiuni de sprijinire a educației, dar și a patrimoniului cultural, de care merită să se bucure și generațiile viitoare”, a declarat Andrei Diaconescu, cofondator One United Properties. 

Restaurarea picturii murale din Aula Magna a Academiei de Studii Economice, posibilă cu sprijinul One United Properties, este dedicată celei de-a 110-a aniversări a universității. Proiectul a restaurat complet această lucrare emblematică și a fost coordonat de reputatul specialist, prof. univ. dr. Maria Dumbrăviceanu, de la Universitatea Națională de Arte București, Departamentul Conservare și Restaurare. 

„Suntem bucuroși să putem preda astăzi generațiilor ce vor veni și vor admira cu mândrie, peste ani, frumusețea sa unică, celebra pictură murală „Istoria negoțului românesc” din AULA MAGNA a Palatului ASE. Realizată de Cecilia Cuțescu-Storck, pictura constituie simbolul peste timp al primei universități economice a țării noastre. Ea a fost redată frumuseții sale inițiale printr-o necesară, minuțioasă și complexă procedură de restaurare, susținută integral de către Partenerul nostru Platinum, One United Properties, căruia îi mulțumim pentru generozitate și deschidere către mediul universitar, către frumos și trainic, către adevăratele valori. Mesajul transmis astfel invită la educație, normalitate, respect pentru frumos și istorie, pentru societate”, a adăugat Prof. univ. dr. Nicolae Istudor, Rector al Academiei de Studii Economice din București. 

Pictura în ulei realizată în perioada 1932-1933 de artista Cecilia Cuțescu-Storck, prima femeie din Europa care ocupă o catedră universitară de artă, ilustrează peste o sută de personaje în mărime naturală, dispuse în șase registre care se succed, ilustrând comerțul românesc de-a lungul timpului. Timp de 6 luni, specialiștii au lucrat la refacerea picturii de peste 100 de mp. Echipa de lucru și coordonare a proiectului a fost formată din Maria Dumbrăvician (Faber Studio, conf. univ. Dr. UNArte), Cristina Serendan (lect. univ. dr.), Ioana Olteanu (Faber Studio, drd.) și Laura Hangiu (Faber Studio), toți specialiștii Faber Studio fiind atestați de Ministerul Culturii. De asemenea, sub aceeași coordonare, studenți masteranzi ai Departamentului de Conservare și Restaurare din cadrul UNArte București au contribuit la realizarea documentației de specialitate.

           Intervenția pentru conservare și restaurare a demarat cu cercetarea suprafeței murale, a tehnicii în care a fost realizată pictura și a degradărilor apărute de la ultima restaurare. Identificarea detaliilor tehnologice și evaluarea stării de conservare, făcute de restauratori, au fost completate la un nivel tehnic superior, de investigații fizico-chimice realizate de echipa de cercetători a Institutului Național de Optoelectronică. Au urmat operațiunile specifice de conservare și restaurare, respectiv: stabilizarea peliculei de culoare, curățarea acesteia, consolidarea suportului, vernisare și, la final, reintegrarea cromatică.


Prin importanța și valoarea acestui demers, One United Properties devine primul Partener Platinum al Academiei de Studii Economice din București. Dezvoltatorul urmărește strategia de dezvoltare a unor zone urbane viabile, sănătoase, care să ofere armonie, reziliență economică, sustenabilitate ecologică și socială. Compania s-a angajat să investească în restaurarea locurilor istorice, fiind dedicată regenerării urbane și restaurării gloriei de odinioară a clădirilor. One United Properties își dorește restabilirea caracterului de utilizare al reperelor din București, păstrând în același timp moștenirea și frumusețea acestora. 

Academia de Studii Economice din București este liderul învățământului superior economic și de administrație publică din România și Europa de Sud-Est, bine poziționat în rankingurile internaționale de prestigiu. Cu o tradiție de 109 ani, Academia de Studii Economice din București este o universitate modernă, care se adaptează constant la provocările economiei de piață în strânsă legătură cu cerințele mediului de afaceri. ASE este într-o dinamică permanentă, oferind mereu noi oportunități celor peste 23.000 de membri ai comunității sale universitare.

Academia de Studii Economice din București își menține poziția de cea mai bună universitate din România în subdomeniul Economie și Econometrie, conform QS World University Rankings by Subject 2022

0

Academia de Studii Economice din București urcă pe locul 351- 400 în lume și își menține  poziția de lider la nivel național în subdomeniul Economie și Econometrie, conform  prestigiosului clasament QS World University Rankings by Subject 2022, dat publicității  miercuri, 6 aprilie 2022, chiar de Ziua Universității. 

Conform aceluiași clasament, ASE se menține în top 501-550 la nivel internațional și pe locul  al doilea în România în subdomeniul Business și Management

QS World University Rankings reprezintă unul dintre cele mai importante clasamente  internaționale de ierarhizare valorică a universităților pe diferite domenii. QS World University  Rankings by Subject cuprinde în acest an 1543 de universități și un total de 51 de discipline,  grupate în cinci mari domenii. Clasamentul evaluează și ierarhizează instituțiile de învățământ  superior în baza unei metodologii care ia în considerare criterii referitoare la reputația  academică, reputația în rândul angajatorilor, calitatea cercetării derulate (reflectată prin  numărul de citări ale lucrărilor publicate de membrii instituțiilor universitare) și indicele Hirsch. 

Azi, 6 aprilie, Academia de Studii Economice din București împlinește 109 ani de la înființare.  Prezența universității în acest clasament internațional validează, și de data aceasta, reputația sa  academică, calitatea activității cadrelor didactice, a studenților și absolvenților acestora și a  rezultatelor în domeniul cercetării de top din România.  

Cu o tradiție de 109 ani, ASE este liderul învățământului superior economic și de administrație  publică din România și Europa de Sud-Est, cu o bună reputație internațională, concretizată în  numeroasele sale parteneriate și în situarea pe poziții notabile în clasamente internaționale de  prestigiu. Academia de Studii Economice din București este o universitate dinamică, într-o  adaptare permanentă la cerințele economiei de piață, în strânsă legătură cu cerințele mediului  de afaceri, oferind mereu noi oportunități studenților săi. 

Business și Management
Economie și Econometrie

Autoritatea de Supraveghere Financiară a autorizat un fond de investiții dedicat polițiștilor, pompierilor și jandarmilor

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară a autorizat un fond de investiții alternative, Nova Protect Fond, care se adresează unor categorii profesionale cu un anumit specific: pompieri, angajați în cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), polițiști/angajați în cadrul Poliției Române, angajați ai Administrației Penitenciarelor, jandarmi angajați ai Jandarmeriei Române, angajați ai Poliției Locale și ai Poliției de Frontieră, precum și pensionarii din cadrul acestor structuri care au vârsta maximă de 55 de ani.

Investitorii, care fac parte din categoriile profesionale menționate, au dreptul de a subscrie lunar titluri de participare în valoare de minimum 25 de lei. În plus, având în vedere gradul ridicat de risc al activității desfășurate de către aceste categorii profesionale, administratorul fondului de investiții alternative va oferi investitorilor posibilitatea de a beneficia, în anumite cazuri și în condițiile prevăzute în documentele fondului, de o poliță de asigurare, încheiată în numele investitorilor. Plata către investitorii fondului a sumelor asigurate se efectuează de către asigurător în cazul survenirii în viața investitorului a unor evenimente de natura accidentelor de muncă din vină proprie sau nu, cauzatoare sau nu, de invaliditate sau deces.

„Am constatat în ultima vreme o efervescență pe zona fondurilor de investiții, ceea ce demonstrează, alături de creșterea numărului de companii listate, că piața de capital este într-o expansiune accelerată. Fondul pe care l-am autorizat, ce vine cu o ofertă inedită, dar necesară în același timp, ne arată că România se aliniază treptat piețelor care pun la dispoziția investitorilor instituționali sau de retail produse și instrumente financiare cu un grad mai ridicat de sofisticare, care pot contribui la dezvoltarea și la maturizarea pieței de capital autohtone”, a declarat domnul Ovidiu Petru, Director general al Direcției Generale – Sectorul Instrumentelor și Investițiilor Financiare.

Strategia de investiții a fondului vizează realizarea de plasamente în instrumente financiare tranzacționate pe piețele financiare din România, din spațiul economic european, dar și din țări terțe membre ale G7, respectiv Canada, Japonia, Marea Britanie și SUA, respectând limitele investiționale și politica de investiții stabilite, conform prevederilor legale prin documentele fondului. Expunerea maximă realizată de fond, prin învestiții pe fiecare din bursele pe care acesta va efectua plasamente, poate fi de maximum 80% din totalul activelor sale.

Totodată, politica investițională va fi diversificată și va urmări realizarea de investiții pe piața valorilor mobiliare (acțiuni și obligațiuni), dar și în depozite bancare, instrumente ale pieței monetare, precum și în alte active lichide, potrivit prevederilor legale în vigoare.

Raport PwC: Peste 80% dintre băncile centrale au luat sau iau în considerare lansarea unei monede digitale

Peste 80% dintre băncile centrale au luat sau iau în considerare lansarea unei monede digitale, potrivit indicelui global PwC CBDC 2022 care analizează și clasifică cele mai importante proiecte CBDC (Central Bank Digital Currency).

Raportul notează că proiectele de monede digitale pentru populație și companii (retail) au atins niveluri de maturitate mai mari decât proiectele de monede digitale destinate instituțiilor financiare care au conturi la băncile centrale (wholesale), care au înregistrat progrese importante în ultimul an.

Gabriel Voicilă

Cel puțin 68 de bănci centrale au comunicat public intențiile lor privind instrumentele digitale, fiind deja disponibile trei monede digitale pentru retail și cel puțin 28 de proiecte pilot. În 2022 este așteptată o intensificare a proiectelor de cercetare, testare și implementare, incluziunea financiară fiind unul dintre principalele rezultate dorite. Totuși autoritățile financiare internaționale, inclusiv Fondul Monetar Internațional, continuă să reamintească faptul că țările care adoptă monede digitale trebuie să rămână vigilente și să evaluzez periodic diversele riscuri referitoare la aplicarea politicii monetare, finanțarea băncilor, securitatea cibernetică, integritatea și stabilitatea financiară”, a declarat Gabriel Voicilă, Technology Partner PwC România.

În topul proiectelor CBDC de retail incluse în index se află eNaira, moneda digitală a Băncii Centrale a Nigeriei (CBN), prima din Africa, și Sand Dollar, emis de Banca Centrală a Bahamas ca mijloc legal de plată în octombrie 2020. China a devenit de asemenea prima mare economie care a testat un CBDC în 2020, cu yuanul digital, iar începând din martie 2022, desfășoară programe pilot în 12 orașe, inclusiv în Beijing și Shanghai.

În ceea ce privește CBDC wholesale, proiectul principal din cadrul indexului este parteneriatul Autorității monetare din Hong Kong (HKMA) și al Băncii Thailandei (BoT) pentru lansarea proiectului mBridge, un concept care să permită efectuarea în timp real a plăților transfrontaliere în valută pe baza tehnologiei registrului distribuit (distributed ledger technology – DLT). De asemenea, pe un loc fruntaș se situează Autoritatea Monetară din Singapore (MAS) cu două proiecte noi.

În top 5 CBDC retail se regăsesc Nigeria, Bahamas, China, Jamaica și Caraibe de est, în timp ce pe wholesale principalele proiecte CBDC sunt deținute de Thailanda, Hong Kong, Singapore, Canada și Franța.

De asemenea, oferta de stablecoin, un tip de criptomonede care își poate păstra stabilitatea prețului în raport cu o referință precum dolarul american, euro sau yen, a explodat în ultimele 18 luni. Stablecoins sunt considerate „puntea” de trecere de la numerar la activele digitale, permițând tranzacții flexibile și accesibile și care pot suporta o potențială volatilitate pe care alte criptomonede nu pot.

Mai multe detalii despre raport aici.