Asociația Energia Inteligentă împreună cu Asociația pentru Energia Hidrogenului din România au lansat lucrarea „Hidrogen și gaze naturale în România”

0

Asociația Energia Inteligentă împreună cu Asociația pentru Energia Hidrogenului din România au lansat lucrarea „Hidrogen și gaze naturale în România”, publicată de Editura Didactică și Pedagogică, avându-i ca autori pe Dumitru Chisăliță și Ioan Iordache.

Hidrogenul ca Vector de Energie este un element esențial pentru dezvoltarea durabilă. Cu toate acestea, există multe provocări pentru implementarea componentelor unui sistem energetic bazat pe hidrogen. La nivel european, este acceptată ideea că prezența hidrogenului în sectorul energetic este o soluție care va rezolva o serie de probleme, precum securitate energetică, echitate energetică și mediu sustenabil. 

„Cartea este parte a evoluției hidrogenului de la chimie spre energie, viitor pentru care nu se pariază astăzi, ci, dimpotrivă, se investește” a declarat Ioan Iordache, Director Executiv, Asociația pentru Energia Hidrogenului din România și cercetător în cadrul ICSI Râmnicu Vâlcea.

„Anul acesta se împlinesc 100 de ani de la prima producție de hidrogen în România la Târnăveni și 85 de ani de la producerea în premieră mondială a amoniacului tot la Târnăveni în România. Conflictul din Ucraina este un element care tinde să realizeze o reîmpărțire a lumii în sfere de influență care are la bază actuala criză energetică, potențiala criză alimentară, perspectiva unei crize de metale necesare în tehnologiile de vârf și a unei posibile crize de apă potabilă. Aceste schimbări, alături de faptul că asistăm la o schimbare a mixului cererii, a funcției consumului, a constrângerilor schimbării mixului de producție, la inadaptabilitatea diferitelor sisteme de transport și distribuție la variabilitatea producției și volatilitatea consumului, impune obligativitatea creării unui Nou Model al Sistemului Energetic, care să permită României să treacă la fel de bine și următorii 50 de ani. Acest model trebuie să cuprindă în mod obligatoriu Hidrogenul ca Vector al Energiei. Iar pentru realizarea acestui demers se impune adaptabilitatea sistemelor actuale și viitoare să transport, distribuie și stocheze hidrogenul” a declarat Dumitru Chisăliță, Președintele Asociației Energia Inteligentă.

 „Hidrogen și Gaze Naturale în România” are ca scop facilitarea introducerii hidrogenului în sectorul energetic, un obiectiv principal la nivel european. Lucrarea tratează modul în care sistemul energetic al României și, implicit, sectorul gazelor naturale, poate să fie transformat și cum utilizarea hidrogenului ar putea deschide un nou capitol al tranziției energetice, deoarece proprietățile sale unice îi permit utilizarea pentru stocarea și distribuția energiei, fără emisii de dioxid de carbon, prin toate formele de întrebuințare. Volumul se încheie cu patru scenarii privind dezvoltarea infrastructurii de transport al hidrogenului prin conducte în România și cu câteva pagini pline de sugestii pentru decidenții din mediul privat și mai ales din mediul public.

În paginile de introducere ale cărții, Bart Biebuyck, Director executiv al Parteneriatului european pentru un hidrogen curat remarcă cum volumul lansat „analizează cu exactitate ceea ce știm deja și ce cunoștințe ne lipsesc pentru transportul și stocarea hidrogenului prin conducte de gaze naturale. În plus, cartea analizează oportunitățile pe care le-ar putea aduce acest lucru pentru Europa, cu un accent special pe România”.

Lucrarea „Hidrogen și Gaze Naturale în România” a fost lansată marți, 29 martie 2022 și s-a bucurat de prezența reprezentanților Guvernului și ai Parlamentului. La eveniment au luat totodată parte reprezentanți ai companiilor din sectorul energetic, ai mediului academic, precum și numeroși jurnaliști.

Caravană a Crucii Roșii Române pentru investigații medicale gratuite

0

Acțiune cu efect social semnificativ, Caravana de Bine a Crucii Roșii Române a avut o nouă oprire, a patra, în comuna Movila Miresii, județul Brăila. Beneficiare au fost 127 de persoane din mediul rural. Medicii au oferit 482 de consultații și recomandări terapeutice tuturor celor care s-au prezentat la control, copii, tineri, vârstnici.

Crucea Roșie Română informează că „timp de două zile, în cabinetele medicale constituite în Școala Gimnazială Movila Miresii , din cele 482 de consultații gratuite, 96 au fost de cardiologie, 40 de diabetologie și boli de nutriție, 75 de medicină internă – ecografie, 80 de oftalmologie, 69 de ORL și 122 de persoane au beneficiat de măsurarea parametrilor. În urma consultațiilor, toți cei care s-au prezentat au primit scrisori medicale cu rezultatele clinice și paraclinice, precum și recomandări terapeutice”. 

Raluca Buzea, manager proiect educație pentru sănătate: „În urma analizei de nevoi a comunității, realizată cu sprjinul voluntarilor filialei de Cruce Roșie Brăila, am constat că 84,21% dintre respondenți nu au realizat nicio investigație medicală în anul 2021. Tot pe baza nevoilor comunității am stabilit și specializările medicale pe care le-am adus în această Caravană. Însă, cel mai important aspect al acestui screening medical este depistarea de boli despre care pacienții nu știau. Acest lucru s-a întâmplat și aici în județul Brăila,  dar și în celelalte județe unde am fost și ne bucurăm că în felul acesta salvam vieți.” 

Societatea Națională de Cruce Roșie din România reamintește că „a lansat în luna februarie 2022 proiectul umanitar Caravana de Bine, dedicat persoanelor vulnerabile din mediul rural, menit să ofere acces la screening medical gratuit. Caravana face parte din Campania națională de promovare a sănătății în comunitățile rurale și este implementată de Crucea Roșie Română cu sprijinul financiar al United States Agency for International Development (USAID), prin intermediul apelului global al Federației Internaționale de Cruce Roșie și Semilună Roșie (IFRC). 

În contextul pandemiei Covid-19, sănătatea este mai importantă ca oricând, însă, de multe ori, oamenii din mediul rural nu dispun de informațiile și de resursele necesare pentru a preveni boli grave ori pentru a merge la medic atunci când apar primele simptome alarmante. Astfel, multe vieți se pierd inutil. Prin parteneriate cu oameni de bine, medici și personal medical, Crucea Roșie Română aduce medicii acolo unde este mai mare nevoie de ei. 

Caravana de Bine a Crucii Roșii Române a fost până acum în județele Buzău, Dâmbivița și Arad, iar următoarea oprire va fi în județul Ialomița în zilele de 8-9 aprilie. Până în luna septembrie 2022, Caravana va ajunge și în județele Botoșani, Caraș Severin, Mehedinți, Olt, Covasna, Giurgiu, Vrancea, Teleorman, Bacău, Bihor, Suceava. 

În fiecare comunitate rurală din cele 16 județe, voluntarii Crucii Roșii Române desfășoară demonstrații de prim ajutor pentru adulți si copii, sesiuni de educație pentru sănătate pe diferite teme – igiena dentară, nutriție și stil de viață sănătos (alimentația copilului mic, alimentația școlarului), prevenirea infectării cu SARS-CoV-2, prevenirea bolilor cu transmitere sexuală, TBC. De asemenea, voluntarii Crucii Roșii Române vor culege informații în vederea realizării de baze de date statistice, rapoarte și profile comunitare privind starea de sănătate, nevoia de servicii medicale și de educație pentru sănătate. 

În urma analizei de nevoi și prin consultare cu autoritățile locale, în cadrul Caravanei de Bine se vor organiza Centre mobile de vaccinare împotriva Covid-19. 

Caravana de Bine este susținută de parteneri responsabili, care asigură echipamente medicale de înaltă performanță și personalul medical de specialitate (medici și asistenți medicali): SanoPass, Perfect Care, Easy Medical, Philips, Sanofi, Emerald”.

Susținere pentru start-up-uri create de studenți

0

În continuarea parteneriatului dintre organizația Junior Achievement România și compania HP Inc. România, în anul universitar 2021-2022 se derulează a treia ediție a programului HP Life. Tinerii beneficiază de susținere oferită de HP Foundation pentru acces gratuit la varianta în limba română a cursurilor de formare a competențelor antreprenoriale și IT. Modulele componente acoperă procesul de înființare a afacerii, finanțare, marketing și comunicare, planificare strategică, previzionarea vânzărilor, administrarea operațiunilor ș.a.

Organizatorii anunță că „23 de consultanți voluntari, profesioniști din HP se vor implica activ, în perioada martie-mai 2022, în procesul de mentorat pentru echipele de studenți participante la Incubatorul JA BizzFactoryTM. Ei vor sprijini echipele să dezvolte ideile de afaceri, oferindu-le feedback, consultanță și recomandări, pe baza planului de afaceri și clarificându-le întrebările legate de poziționarea pe piață a business-ului, consolidarea secțiunilor planului de afaceri (ex. finanțe/marketing/clienți/vânzări etc.), utilizarea tehnologiei și instrumentelor digitale ș.a.”

Mugur Pantaia, Managing Director HP Inc. România: „Parteneriatul cu Junior Achievement România, în cadrul programului HP LIFE, a devenit deja o tradiție pe care o vom continua an de an, deoarece cred cu tărie că tehnologia și competențele digitale sunt o componentă importantă a procesului de educație. Am ajuns la a treia ediție a acestui program în România și sunt mândru de colegii mei care s-au implicat, devenind mentori pentru studenți și ajutându-i să-și dezvolte ideile de afaceri. Este minunat să văd că HP LIFE stârnește interesul tinerilor din România. Până acum, peste 125.000 de tineri au participat la cursurile organizate în cadrul acestui program.”  

Alice Duțu, director de programe, Junior Achievement România: „Într-o lume în care puterea pe care ți-o dau informația de calitate și accesul la tehnologie, este din ce în ce mai important pentru tineri să își dezvolte cu adevărat cunoștințele și abilitățile antreprenoriale, fie că vor lua decizia de a-și iniția și gestiona propria afacere, fie că se vor angaja și vor lucra într-o companie și vor veni cu propuneri legate de strategie. În ambele situații, resursele educaționale care îmbină elementele teoretice cu cele practice, așa cum sunt cursurile HP LIFE, care vin în completarea programului JA Educație antreprenorială, dar și o experiență de învățare practică, care îți dă posibilitatea să intri în legătură cu profesioniști din companii fac diferența și îi ajută pe tineri să se pregătească pentru provocările din viitor.”  

Junior Achievement România subliniază că „echipa de studenți care demonstrează în cadrul pitch-ului că are un pilot de business fezabil și care utilizează inteligent tehnologia are șansa de a câștiga premiul Best Tech Idea, și va fi susținută cu resurse pentru a-și dezvolta start-up-ul. 

De asemenea, voluntarii înscriși anul acesta au ocazia să se implice prin Virtual Innovation Challenge, în lucrul efectiv pe echipe de studenți, pornind de la probleme reale, pentru a identifica soluții fezabile prin folosirea tehnologiei. Ei le vor împărtăși tinerilor din experiența lor profesională, cu exemple și soluții, pentru a se pregăti să lucreze în domeniul/jobul respectiv, elemente pe care le consideră relevante pentru ei, pe care le pot utiliza dacă vor fi angajați într-o companie sau își vor deschide propria afacere. 

La edițiile anterioare ale programului HP LIFE, 35 de voluntari au fost mentori pentru 18 echipe de studenți și i-au sprijinit să-și dezvolte ideile de afacere. Peste 1.200 de studenți de la universități din toată țara au participat la webinare.

Cursurile HP LIFE au fost apreciate pentru conținut, aplicabilitate și studii de caz, atât de către profesorii, cât și de tinerii participanți”.  

ÎCCJ și DGSC invalidează anumite practici nelegale ale ANAF des întâlnite în inspecțiile de prețuri de transfer

0

Tematica prețurilor de transfer rămâne una dintre ariile de interes pentru organele de inspecție fiscală. Astfel, companiile se confruntă cu ajustări de prețuri de transfer generate de modificarea sau chiar înlocuirea de către organele fiscale a studiilor de comparabilitate prin includerea/excluderea unor comparabile, fără a avea la bază o justificare propriu-zisă bazată pe pretinse deficiențe din dosarul de prețuri de transfer pregătit de companii.

Într-o soluție recent pronunțată, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a menținut soluția Curții de Apel București de cenzurare a modalității nelegale prin care organele fiscale au modificat studiul de comparabilitate întocmit și prezentat de contribuabil, chiar dacă acesta era complet și corect întocmit, în linie cu reglementările din materia prețurilor de transfer.

Mihail Boian

„Dezlegările date de Înalta Curte apar astfel extrem de relevante și edificatoare în materia prețurilor de transfer, instanța delimitând într-o manieră clară importanța pregătirii și fundamentării temeinice a documentației prețurilor de transfer care, astfel, devine obligatorie pentru organele fiscale dacă este corect întocmită. În alte cuvinte, o analiza de prețuri de transfer completă și legală care dovedește respectarea principiului valorii de piață va împiedica organele fiscale să efectueze un nou studiu de comparabilitate în baza altor comparabile din alte baze de date publice, să stabilească alte valori ale intervalului de piață și să procedeze la ajustări de prețuri de transfer”, a concluzionat Mihail Boian, avocat partener în cadrul D&B David și Baias SCA.  

În esență, ÎCCJ a realizat o analiză detaliată a îndatoririlor contribuabilului la momentul documentării respectării principiului valorii de piață a tranzacțiilor sale și, totodată, a rolului și atribuțiilor organelor de inspecție fiscală în verificarea respectării acestui principiu de către companiile afiliate. Astfel, Instanța Supremă arată că la momentul identificării comparabilelor, companiei nu îi revine obligația de a verifica toate sursele de informații disponibile și nici de a utiliza o anumită bază de dată pentru a identifica tranzacțiile comparabile. În acest sens, instanța statuează că metodele de stabilire a prețurilor de transfer nu reprezintă altceva decât instrumente analitice pentru analizarea valorii de piață a tranzacțiilor, iar organele fiscale trebuie să fie flexibile în determinarea prețului de piață și să ia în considerare termenii contractuali agreați de părți întrucât materia prețurilor de transfer nu e o știință exactă, ci presupune o anumite variabile care fac imposibilă determinarea unui anumit preț exact.

Pornind de la această premisă, Înalta Curte apoi conchide într-o manieră fundamentată că organele fiscale sunt obligate să ia în considerare valorile cuprinse într-un dosar de prețuri de transfer corect și complet întocmit de contribuabil și nu sunt îndreptățite să efectueze un nou studiu de comparabilitate dacă nu au constatat existența unor deficiențe în legătură cu cel efectuat de către contribuabilul verificat. 

În speță, organele fiscale au decis înlocuirea comparabilelor din studiului de comparabilitate cu motivarea că una dintre comparabilele identificate de companie avea o activitate comercială mai largă decât cea a companiei supuse controlului fiscal. Această constatare a stat la baza invalidării studiului chiar dacă compania a demonstrat că pentru acele activități suplimentare derulate de societatea comparabilă, aceasta percepea o remunerație separată față de cea aferentă activității similare celei realizate de contribuabil. Această practică a organelor fiscale a fost invalidată de Înalta Curte care a conchis asupra obligației organelor fiscale de a proceda la ajustări de comparabilitate atunci când identifică companii comparabile și de a stabili gradul de similitudine după efectuarea unor asemenea ajustări, aceasta cu atât mai mult cu cât în dosarul prețurilor de transfer, compania efectuase asemenea ajustări și delimitări.

În strânsă legătură cu raționamentul Înaltei Curți, într-o altă decizie de speță, Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor (DGSC) a procedat la cenzurarea practicii organelor de inspecție fiscale de „cherry picking” a comparabilelor. Astfel, DGSC a stabilit că, dacă organele de inspecție fiscală ajung la concluzia întemeiată că se impune modificarea studiului de comparabilitate prin introducerea unor noi comparabile, acestea trebuie însă să îndeplinească toate criteriile cantitative (e.g. cifra de afaceri, numărul de angajați, stocuri) și calitative (e.g. activitatea desfășurată) stabilite de către contribuabil în mod legal în studiul de comparabilitate efectuat cu ocazia întocmirii dosarului de prețuri de transfer.

Monica Todose

Apreciem ca fiind extrem de binevenite soluțiile ICCJ și DGSC în privința clarificării unor aspecte practice des întâlnite în inspecțiile fiscale legate de modificarea sau înlocuirea studiilor de comparabilitate întocmite în mod legal și complet de contribuabili, cât și cherry picking-ul comparabilelor, această din urmă uzanță, fie ea a contribuabililor sau a organelor fiscale, denaturând intervalul valorii de piață și scăzând gradul de transparență a analizei de prețuri de transfer”, a conchis Monica Todose, director în cadrul PwC România.

DGSC a statuat că este nelegală abordarea inspectorilor fiscali de a include o comparabilă în studiul de comparabilitate pentru un anumit an și de a exclude aceeași comparabilă din același studiu pentru un alt an. Aceasta întrucât, din moment ce organele fiscale nu au probat  în vreun fel că activitatea contribuabilului s-a schimbat de la un alt la altul, concluziile că activitatea desfășurată de compania comparabilă nu este una comparabilă cu a contribuabilului în cel de-al doilea an este nefundamentată și se impune a fi cenzurată.

În egală măsură, DGSC a invalidat includerea de către organele fiscale în cadrul studiului de comparabilitate a unor companii în privința cărora există indicii din surse publice că sunt afiliate (de exemplu, mențiuni incluse pe website-ul companiei conform cărora aceasta face parte dintr-un grup, informații incluse în bazele de date specializate). Prin această practică nelegală, atrage atenția DGSC, se aduce atingere tocmai scopului efectuării studiului de comparabilitate de identificare a intervalului valorii de piață care se realizează, prin definiție, prin raportare la tranzacții între independenți.

Nu în ultimul rând, mai arată DGSC și faptul că, în cazul în care există entități parte din același  grup care desfășoară activități similare, organele fiscale sunt obligate să adopte o abordare unitară în analiza prețurilor de transfer cu ocazia desfășurării inspecțiilor fiscale,  în temeiul art. 7 Cod procedură fiscală privind rolul activ al organului fiscal. Astfel, în ipoteza în care contribuabilul supus inspecției fiscale depune un studiu de comparabilitate prezentat într-o inspecție fiscală anterioară de către o societate afiliată care desfășoară activități similare, și care a fost admis de organele fiscale, acestea din urmă trebuie să pornească de la același studiu de comparabilitate și în cadrul inspecției fiscale desfășurate la contribuabil.

Tendinţă de creştere pe piața terenurilor pentru proiecte imobiliare

0

Asistența acordată de societatea de avocatură Filip & Company pentru Țiriac Imobiliare la vânzarea unui teren de 14,5 hectare în localitatea Dumbrăvița din județul Timiș confirmă o apreciere mai largă asupra tranzacțiilor de acest fel.   

Ioana Roman (foto), partener și head of Real estate la Filip & Company, în calitate de coordonator al echipei care a asistat Țiriac Imobiliare în tranzacție, subliniază:  „Putem observa o tendinţă de creştere pe piața tranzacțiilor cu terenuri pentru proiecte imobiliare, datorată numărului tot mai mare de tranzacţii care au fost deja încheiate sau care urmează a fi încheiate. Țiriac Imobiliare este una dintre poveştile de succes ale antreprenoriatului românesc. Având în ADN spiritul antreprenorial, Țiriac Imobiliare a arătat mereu capacitatea de a-și optimiza permanent modelul de business. Suntem bucuroși că am avut din nou ocazia să lucrăm în echipă. A fost o experiență excelentă ca de obicei.”

Din echipă au făcut parte, de asemenea, Andreea Gheorghiu (associate) și Alexandru Popa (associate).

Echipa de drept imobiliar a Filip & Company se caracterizează prin reputația dobândită odată cu „participarea de-a lungul timpului la cele mai importante tranzacții din România și are capacitatea și experiența necesare să acopere toate serviciile juridice adiacente tranzacțiilor imobiliare. Competența echipei include structurarea de tranzacții complexe, de la achiziții de proprietăți imobiliare până la vânzări de proiecte, dezvoltarea și finanțarea proiectelor imobiliare, închiriere, parteneriate public-private în domeniul imobiliar, proiecte de infrastructură, precum și diverse probleme de reglementare legate de dezvoltarea proiectelor imobiliare”.

Gebrüder Weiss România, 30% creștere a mărfurilor transportate în 2021 prin Home Delivery

0

Compania de transport și soluții logistice Gebrüder Weiss România anunță „o creștere cu peste 30% a volumului de mărfuri transportate anul trecut prin serviciul Home Delivery, nișat pe livrarea la domiciliu a comenzilor tip cargo (minim 25 kg). De asemenea, și cifra de afaceri realizată pentru această linie de business a crescut cu cca. 6%, comparativ cu 2020”. 

În 2021, compania a transportat „cca. 33.500 tone de mărfuri, direct la domiciliu, comparativ cu 25.500 tone, în 2020. În același timp, numărul de transporturi a scăzut ușor, cu 2%, de la 150.500 de transporturi în 2020, la 147.500 în 2021. Acest lucru a fost determinat și de eforturile Gebrüder Weiss România de a optimiza cât mai bine transporturile pentru a veni în întâmpinarea clienților, dar și pentru a susține politica locală de sustenabilitate”. 

Viorel Leca,
director general al Gebrüder Weiss România

Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss România: „Pentru al treilea an consecutiv, serviciul de Home Delivery raportează creșteri ale principalilor indicatori de performanță, fapt ce confirmă, o dată în plus, avantajele pe care le putem oferi clienților noștri pe acest segment. Evoluția din 2021 se datorează, în principal, adăugării în portofoliu a unor noi clienți, cât și consolidării relației cu colaboratorii deja existenți. Home Delivery este un serviciu foarte bine primit atât de clienții noștri, cât și de destinatarii finali, care beneficiază de livrare la locul de utilizare/ domiciliu cu doi livratori, livrări expres (24/48h) și în zilele de sâmbătă. În plus, în cadrul serviciului Home Delivery asigurăm, la cerere, și montaj, instalare, colectare ambalaje, eliminarea deșeurilor reprezentate de aparatele vechi, precum și gestionarea retururilor, aceste fiind unele dintre principalele avantaje competitive.”

Gebrüder Weiss România informează că „serviciul Home Delivery a fost lansat pe piața din România în 2018 și se adresează cu precădere segmentului e-commerce, pentru acele produse a căror greutate individuală depășește 25 kg. Prin urmare, principalii clienți ai Gebrüder Weiss România pe această linie de business activează în industrii precum retail (mobilier, electronice și electrocasnice) și amenajări interioare.

Un impact pozitiv în creșterea business-ului pe segmentul Home Delivery a avut și majorarea pieței de e-commerce. Potrivit unui studiu ARMO & GpeC*,  sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aprox. 10% mai mult decât în 2020. De altfel, și reprezentantul Gebrüder Weiss România preconizează că apetitul consumatorilor din România față de comandarea online a diverselor categorii de bunuri va rămâne, în acest an, cel puțin la același nivel ca în 2021. Tocmai din acest motiv, compania mizează pe o nouă creștere a performanțelor serviciului Home Delivery de-a lungul lui 2022.  

În acest moment, serviciul Home Delivery acoperă livrări la nivelul întregii țări, fiind gândit astfel încât să acopere principale nevoi ale segmentului de bunuri tip cargo și să facă față provocărilor de la livrare. Printre acestea se numără faptul că destinatarul are nevoie ca livrarea să se facă în interiorul locuinței, manipularea bunurilor ce se pretează a fi livrate în cadrul acestui serviciu poate fi realizată de două persoane, în timp ce livrarea trebuie să fie flexibilă”. 

Viorel Leca conchide: „Și anul acesta ne concentrăm pe consolidarea portofoliului de clienți și promovarea atributelor cu valoare adăugată, precum montaj, instalare, gestionarea retururilor. În plus, analizăm toate aspectele privind achiziția și impactul utilizării de vehicule electrice pentru livrările Home Delivery.”

Foto: ©Gebrüder Weiss România

Ziua Educației Financiare, un demers binevenit atât pentru consumatori, cât și pentru piețe

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară salută adoptarea de către Camera Deputaților a Legii care instituie data de 11 aprilie drept Ziua Educației Financiare.

România are nevoie de creșterea gradului de cuprindere a educației financiare atât la nivelul publicului larg, cât și la nivelul elevilor și studenților. Doar așa vom putea avea piețe financiare dezvoltate și consumatori bine informați, care să ia decizii financiare în deplină cunoștință de cauză.

„Educația financiară timpurie este o direcție strategică de acțiune pentru ASF și reprezintă piatra de temelie pentru schimbarea de paradigmă în ceea ce privește locul pe care se va situa România, în viitor, în clasamentele țărilor cu un grad ridicat de educație financiară. Ziua Educației Financiare va reprezenta un bun prilej de a celebra în fiecare an importanța acestui domeniu, care are implicații fundamentale în dezvoltarea economică a societății românești”, precizează domnul Nicu Marcu(foto), Președintele Autorității de Supraveghere Financiară.

Din anul 2015, de când ASF a lansat programele sale de educație financiară și până în prezent, lectorii Autorității au susținut cursuri și prezentări pentru aproape 4.000 de profesori, peste 18.000 de studenți și circa 162.300 de elevi din toate ciclurile de învățământ.

Studiu Reveal Marketing Research: 38% dintre români preferă angajatorii care se implică social

0

Cât de cunoscute sunt campaniile de rezolvare a problemelor sociale în rândul persoanelor active / inactive pe piața muncii? Prețuiesc aceștia mai mult companiile social responsabile sau nu țin cont de acest aspect atunci când optează pentru un anumit loc de muncă? Noul studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să descopere cât de important este pentru candidatul român ca angajatorul să întreprindă activități de responsabilitate socială.

Studiul oferă informații relevante despre modul în care sunt percepuți angajatorii care se implică în rezolvarea problemelor sociale, cât de cunoscute sunt astfel de activități în rândul lor și cum pot influența acestea decizia de a adera la un anumit angajator.

„«Responsabilitatea corporativă» este un termen cu care angajatorii operează tot mai frecvent în comunicarea cu angajații dar și cu potențialii angajați. În lumina acestor lucruri, candidații spun adesea că sunt mai dispuși să se angajeze în cadrul unei companii care «face bine».

De aceea am încercat să identificăm prin acest studiu care este percepția românilor, fie ei activi sau inactivi pe piața muncii, despre implicarea angajatorilor în proiecte sociale, dar și cum răspund ei având cunoștințe despre astfel de acțiuni”
, declară Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

Vizibilitatea campaniilor de CSR în rândul angajaților

57% dintre persoanele active pe piața muncii au auzit de cel puțin un proiect social în care compania la care lucrează în prezent se implică în mod activ, iar 43% declară că nu au auzit despre astfel de acțiuni ale companiei – într-o măsură semnificativ mai mare tinerii cu din segmentul de vârstă 18 – 30 de ani (70%), și mai puțin persoanele căsătorite, aparținând segmentului de vârstă 30 – 54 de ani (53%).

Se implică angajații în campaniile sociale organizate de angajator?


Șapte din zece români activi pe piața muncii declară că au participat la campanii sociale organizate de angajatori, într-o măsură mai mare familii cu copii (82%) – segmentul de vârstă 25 – 55 de ani, cu studii superioare – și într-o măsură mai mică tineri cu educație superioară și venituri mai mari (65%).

În ce fel de campanii sociale în care companiile se implică

Participanții la studiu au indicat următoarele cauze sociale pentru care ati auzit ca se implica compania în care lucrează: campanii pentru mediu, reciclare, ecologie (40%), acțiuni caritabile în general (proiecte de voluntariat, salvarea animalelor, etc.) – 38%, proiecte și campanii pentru copii / investiții împotriva sărăciei, ajutoare pentru familiile sărace, cauze sociale – 37%, campanii pentru sport și viață sănătoasă (24%) dar și construire / donații pentru spitale (22%) și proiecte pentru prevenirea cancerului (14%).

Percepții despre campanii de CSR ale
persoanelor inactive pe piața muncii

Respondenții care nu sunt angajați declară în proporție de 49% că ar fi influentați în alegerea unui job de nivelul de implicare al respectivei companii în rezolvarea problemelor sociale, în măsură semnificativ mai mare segmentul de vârstă 18 – 30 de ani (57%) și familii cu copii (66%). Cele mai importante cauze pentru ei sunt campaniile pentru mediu (51%), investiții impotriva sărăciei (47%) și campaniile de susținere a accesului la educație (46%).

Companiile digitale europene vin în sprijinul refugiaților din Ucraina

0

A fost lansat la portalul de centralizare a oportunităților de angajare şi formare în IT pentru refugiați ucraineni – Platforma publică Jobs & Skills for Refugees.

Contextul geopolitic actual evidențiază acum, mai mult ca niciodată, nevoia de coeziune și sprijin pentru cei care sunt direct afectați de urmările războiului din Ucraina. Milioane de ucraineni au ales calea pribegiei fugind din fața unui război nedrept care deja a provocat moartea a mii de oameni. 

Ca parte a misiunii continue de promovare și implicare activă în comunitate, Cluj IT Cluster se alătură inițiativei europene Portalul Oportunităților Digitale, un instrument dezvoltat de către European Digital SME Alliance, organizație umbrelă reprezentativă la nivel european care reunește peste 40 000 de companii digitale. Portalul a fost gândit ca un spațiu virtual de informare legat de oportunități de angajare, cursuri și sesiuni de formare dedicat pentru persoanele din Ucraina și poate fi utilizată în mod gratuit de către toate companiile angajatoare precum și de către furnizorii de formare, pentru a publica oportunități curente și viitoare.

La nivel naţional, Cluj IT Cluster acţionează ca partener al iniţiativei, asumându-şi rolul de facilitator şi agregator pentru companiile digitale care sunt deschise spre sprijinirea cetăţenilor ucraineni în căutare de oportunităţi profesionale cel puţin temporare.

„Tragedia umană supremă prin care trec mulți semeni de-ai noștri acum, în Ucraina, nu ne poate lăsa indiferenți. Am acționat prin comunitatea Cluj IT imediat după declanșarea războiului, încercând să venim în sprijinul celor aveau nevoie. Și vom continua să facem acest lucru. Ne alăturăm astăzi inițiativei lansate la nivel european de către Alianța Europeană pentru IMM-uri Digitale cu sediul la Bruxelles. Dincolo de aspectul practic al platformei care intermediază oportunități de lucru și de formare pentru refugiații ucraineni, mizăm și pe readucerea speranței în rândul celor afectați de război la o viață normală, cu preocupări normale.” a declarat Andrei Kelemen, Director Executiv al Clusterului Cluj IT. 

Procesul de reconstrucție al societății necesită un efort colectiv prin implicare tuturor actorilor, indiferent de sectorul de activitate. Portalul Oportunităților Digitale conturează un mediu sigur, funcțional non-stop, ce aduce mai aproape de persoanele afectate ce au părăsit Ucraina și nu numai, posibilitatea de reorientare profesională în orice țară de pe continentul European, atât din perspectiva ofertei locurilor de muncă în sectorul de IT cât și a oportunităților de dezvoltare a competențelor profesionale. 

Invităm pe această cale întreaga comunitate IT din România să contribuie la acest efort, prin înregistrarea în portal a pozițiilor deschise și a  training-urilor gratuite disponibile, contribuind astfel la redefinirea ecosistemului european prin sprijinirea comunității ucrainene. 


Cluj IT Cluster este o asociaţie de tip cluster inovativ înfiinţată în octombrie 2012 la Cluj-Napoca. Cuprinde peste 90 de membri, companii IT, 12 universităţi, 2 institute ale Academiei Române, alte institute de cercetare-dezvoltare-inovare, instituţii din sectorul administraţiei publice şi comunităţi suport, care urmăreşte creşterea competitivităţii sectorului IT, vizibilitatea industriei IT româneşti precum și poziţionarea Clujului ca un hub digital inovator. Asociaţia susţine demersul de transformare digitală a proceselor în relaţia dintre diversele sectoare şi de realizare a interoperabilităţii între sisteme la nivel naţional şi european. Cluj IT promovează o abordare deschisă la care pot să contribuie şi de care pot să beneficieze în mod direct toţi furnizorii de produse şi servicii din domeniul IT, instituţiile publice, precum şi societatea în general.

Noua plafonare a prețurilor în energie – beneficii temporare pentru consumatori, incertitudini suplimentare pentru piață

0

Material de opinie de Dan Bădin(foto),
Partener Servicii Fiscale, Deloitte România

Presiunile apărute pe piața energiei în 2021, care au generat creșterea accelerată a prețurilor, au dus la implementarea unor măsuri specifice în majoritatea țărilor europene, în principal pentru protecția consumatorilor. Și România a adoptat astfel de măsuri, în toamna anului trecut, cum ar fi plafonarea prețurilor la energie, compensarea parțială de către stat a facturilor la energie electrică și gaze naturale, însă acestea au fost gândite ca soluții temporare, pentru depășirea iernii, aplicabile până la sfârșitul lunii martie 2022. Dar conflictul izbucnit la sfârșitul lunii februarie în Ucraina a adus noi provocări și a prelungit tensiunile în piața de energie. 

Pe baza acestor evoluții, suprapuse cu presiunile inflaționiste deja existente și cu avertismentele economiștilor cu privire la agravarea situației începând cu luna aprilie, imediat după expirarea măsurilor privind plafonarea prețurilor la energie aplicabile în sezonul rece, autoritățile române au decis să adopte măsuri suplimentare pentru limitarea impactului facturilor la electricitate și gaze naturale asupra populației și firmelor. Astfel, guvernul a emis o nouă ordonanță de urgență pentru plafonarea tarifelor pentru consumatorii finali, care conține, însă, și o extindere a taxării pentru producătorii de energie electrică, atât în timp, cât și ca arie de aplicare. 

Noua reglementare (OUG 27/2022) a apărut cu doar câteva zile înainte de expirarea măsurilor similare adoptate în toamna anului trecut, pe fondul temerilor cu privire la explozia tuturor prețurilor din economie în situația revenirii la tarifele de piață pentru energie și gaze naturale. De altfel, din această perspectivă, și Banca Națională României a avertizat, în cele mai recente comunicări, că se așteaptă la o accelerare a inflației începând cu luna aprilie.

Concret, ordonanța impune noi plafoane de preț pentru consumatori, respectiv 0,68 lei/kWh pentru un consum mediu lunar mai mic sau egal cu 100 de kWh (înregistrat în 2021), și 0,8 lei/kWh pentru un consum mediu lunar cuprins între 100 și 300 kWh, pentru energie electrică. Pentru gaze, prețul maxim este de 0,31 lei/kWk, indiferent de cantitatea consumată. Plafoanele includ TVA și se aplică distribuitorilor care alimentează consumatorii finali. 

Ordonanța similară adoptată în toamna anului trecut a introdus și un impozit de 80% pentru venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică din surse regenerabile. Prevederea a fost preluată în noua ordonanță și a fost extinsă atât ca perioadă, cu un an, cât și ca arie de aplicabilitate, pentru toți producătorii de energie electrică, indiferent de sursă. În același timp, a fost detaliată metodologia de calcul pentru acest impozit (aplicabil pe veniturile obținute din cantitățile vândute la prețuri mai mari decât plafoanele reglementate). În schimb, actul normativ prevede exceptarea capacităților noi de producție, puse în funcțiune după 22 martie 2022, de la impozitul suplimentar, măsură care ar putea compensa parțial lipsa de predictibilitate și ar stimula investițiile în domeniu, atât de necesare. 

Impactul asupra jucătorilor din piață

Plafonarea tarifelor va avea cu siguranță un impact pozitiv asupra consumatorilor în perioada de aplicare. În același timp, măsura, care se dorește a fi provizorie, ar putea avea efecte pe termen lung asupra companiilor din domeniu, în funcție de abilitatea acestora de a gestiona măsurile impuse de autorități.

Pentru companiile implicate, în special distribuitori, impactul depinde de modul și de momentul în care vor fi aplicate măsurile de compensare din partea statului (pentru diferența dintre prețul de achiziție, la nivelul pieței, și cel de vânzare, plafonat) prevăzute în ordonanță. Conform reglementării, pentru clienții casnici, compensările se acordă din bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, iar pentru clienții non-casnici, din bugetul Ministerului Energiei, dar depinde și de cât de bine va funcționa acest mecanism de compensare. Întârzierile în recuperarea sumelor respective vor pune o presiune ridicată pe disponibilitățile financiare ale distribuitorilor, cu impact asupra solvabilității acestora. 

În același timp, impozitul suplimentar impus producătorilor de electricitate va afecta profitabilitatea acestora și capacitatea de a investi, într-o perioadă în care independența energetică, imposibil de obținut fără investiții suplimentare, este tot mai des invocată la nivel european și local.

Din perspectiva bugetului de stat, acesta este afectat în ambele sensuri: costuri cu susținerea distribuitorilor, respectiv compensațiile pe care statul va trebui să le acorde în contul plafonării prețurilor, dar și venituri din impozitul suplimentar de 80%. În plus, rămâne de văzut și cum vor influența aceste măsuri consumul de energie, economia în ansamblu și, în consecință, veniturile bugetare conexe din taxele aferente (TVA, accize, impozit pe profit etc.). 

Perspectivele pe termen lung, în contextul conflictului din Ucraina

Dacă, în toamna anului trecut, planurile pe termen lung ale Uniunii Europene (UE) și cele ale României cu privire la viitorul energetic al blocului comunitar erau construite în jurul Pactului Verde European (Green Deal), respectiv tranziția către economia verde, contextul geopolitic actual amână, cel puțin pentru moment, măsurile anunțate în această direcție. În consecință, instituțiile europene, dar și statele membre la nivel individual, caută soluții pentru a-și limita dependența energetică de Rusia, provocare care se suprapune cu cea care implică protecția consumatorilor în fața scumpirilor. Un acord cu Statele Unite ale Americii pentru furnizarea de gaz natural lichefiat (GNL) în UE, amânarea planurilor de închidere a termocentralelor pe cărbune în anumite state, obligativitatea constituirii unor stocuri de gaze pentru iarna următoare (la prețuri avantajoase negociate de un grup operativ constituit la nivelul UE) sunt doar câteva din soluțiile vehiculate în prezent.

În România, una dintre soluțiile discutate intens în această perioadă pentru a reduce dependența energetică de Rusia este cea referitoare la exploatarea gazelor din Marea Neagră. Însă legea offshore, adoptată în urmă cu aproape patru ani, conține o serie de prevederi care limitează interesul investitorilor pentru dezvoltarea unor proiecte în zonă, iar modificările promise de autorități în repetate rânduri întârzie să apară. În plus, în contextul conflictului care se derulează inclusiv în zona Mării Negre, este posibil ca planurile de explorare și exploatare să fie amânate până la clarificarea situației. Pe de altă parte, recent au fost mărite capacitățile de producție ale centralelor termice pe cărbune. Energia nucleară reprezintă, de asemenea, o alternativă viabilă, astfel că este necesară finalizarea reactoarelor de la Cernavodă, iar dezvoltarea altor capacități similare ar putea deveni prioritară. 

Rămâne de văzut dacă măsurile recent adoptate se înscriu într-o strategie mai amplă, pe care autoritățile o au în vedere pentru a rezolva problemele de fond ale pieței din România, astfel încât să asigure independența energetică, mai necesară ca oricând în actualul context al conflictului din Ucraina și al relațiilor tot mai tensionate dintre UE și Rusia, cel mai mare furnizor de gaze naturale al UE, cu peste 40% din importurile totale. Nu avem însă, în prezent, clarificări din partea autorităților pe această temă, ceea ce indică faptul că, deocamdată cel puțin, nu există o astfel de strategie. 

Așadar, această nouă reglementare pare a rezolva o urgență de moment (protejarea consumatorului), în timp ce ridică numeroase semne de întrebare pentru perioada care urmează. Vor rămâne aceste măsuri temporare sau se vor permanentiza? Vor fi încurajate investițiile în energie, respectiv producția internă, în contextul fluctuațiilor din piețelor europene și al viitorului incert? Pe ce va pune România accent pentru a acoperi deficitul de energie – gaze naturale, energie nucleară, cărbune? Ce se va întâmpla cu planurile de tranziție către energia și economia verde? Implicațiile și consecințele sunt, și de data aceasta, incerte, iar piața rămâne tensionată în lipsa unei viziuni pe termen mediu și lung cu privire la politica energetică națională. 

Este evident că legislația națională în domeniul energiei rămâne fragmentată, bazată pe soluții de moment, care tratează efectele, și nu cauzele majorării prețurilor, și care induce noi provocări pentru companiile implicate, fără a oferi o minimă predictibilitate pe termen mediu și lung. În aceste condiții, jucătorii din domeniu și publicul larg așteaptă în continuare o strategie energetică națională care să cuprindă, în linii mari, soluții care să trateze cauzele scumpirilor, măsuri care să stimuleze producția internă și planuri concrete de aprovizionare pentru necesarul suplimentar. Fără a urma un „fir roșu” al strategiei, orice noi măsuri în domeniul energetic vor fi lipsite de coeziune și complementaritate, astfel că soluțiile de moment pot reprezenta, de fapt, noi obstacole în obținerea independenței energetice. 

În consecință, autoritățile statului trebuie să dea strategiei energetice naționale importanța și urgența momentului, fiind necesare dezbateri publice care să capteze idei inovatoare și critici constructive. Implementarea ulterioară a strategiei trebuie să permită României să își folosească potențialul ridicat, comparativ cu alte țări europene, astfel încât să devină independentă din punct de vedere energetic.