Rezultate în prevenirea consumului de droguri

0

În derularea la nivel naţional a unor proiecte de prevenire a consumului de droguri în unităţile de învăţământ în anul școlar 2021-2022, Agenţia Naţională Antidrog, prin cele 47 de centre de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în parteneriat cu structurile teritoriale ale Ministerului Educaţiei, a implementat opt proiecte naţionale de prevenire a consumului de droguri: ,,Cum să creştem sănătoşi” – pentru preşcolari şi pentru elevii de clasa pregătitoare, ,,ABC-ul emoţiilor” – pentru elevii din clasele I şi a II-a, „Necenzurat” – pentru elevii de 12-14 ani, „Fred Goes Net” – pentru elevii de 14-19 ani, „Mesajul meu Antidrog” – pentru elevii de gimnaziu şi liceu, „Acționăm just” – pentru elevii de gimnaziu şi liceu, ,,Abilități pentru acțiune” – pentru elevii de liceu, ,,Eu şi copilul meu” – adresat părinţilor.

Agenția Națională Antidrog anunță că în evaluarea proiectelor naționale au fost înregistrate următoarele rezultate: „22.520 preşcolari participanţi în proiecte, 56.202 de elevi participanţi în proiecte, 46.766 de elevi informaţi în cadrul proiectelor, 3.274 de clase participante la proiecte, 2.583 cadre didactice formate, 4.499 de cadre didactice informate în cadrul proiectelor, 1.249 de cadre didactice coordonatoare de proiecte, 2.776 de părinţi participanţi, 2.730 de lucrări realizate de elevi în cadrul proiectului-concurs Mesajul meu antidrog.

Cele opt proiecte de prevenire a consumului de droguri vor continua şi în anul şcolar 2022-2023, bazându-se, pentru implementarea lor, pe buna colaborare dintre Agenţia Naţională Antidrog şi Ministerului Educaţiei”.  

 

Luchi Georgescu, Beciul Domnesc: Noi, producătorii români, nu suntem susținuți de stat nici 5%

0

Să fii producător de vin în România presupune multe provocări, iar dacă nu ar exista pasiune și devotament, probabil nu ar exista nici vinul românesc.

Luchi Georgescu, acționarul majoritar al companiei Beciul Domnesc, cel mai mare producător de vin ca volum din țară, vorbește într-un interviu acordat revistei FoodBiz.ro despre ce înseamnă să administrezi o plantație de viță de vie și să produci vin în România.

„Beciul Domnesc are în proprietate 1.400 de hectare pe care le exploatează aproape integral, pentru că o parte din ele nu sunt încă în producție, anul acesta și anul viitor intră chiar toată suprafața în producție. Înseamnă greu, înseamnă dificil, înseamnă câteodată imposibil, dar înseamnă dragoste, muncă, dedicație și să creezi un produs care te însoțește toată viața, de când ne naștem, până murim”, a mărturisit Luchi Georgescu.

Vinurile românești, deși sunt vinuri premiate la concursuri europene și internaționale, sunt destul de puțin comercializate peste hotare, unul dintre motive fiind lipsa marketingului de țară. Beciul Domnesc este exportat, în mod special, în zonele unde există comunități mari de români care sunt apropriați de produsele naționale. În alte părți ale lumii, livrările sunt nesemnificative, de unde și sentimentul de nemulțumire.

Un clasament recent arată că România se află pe locul 12 la nivel mondial la producția de vin din punct de vedere cantitativ și pe locul 13 dacă ne raportăm la calitate. Producătorul de vin Luchi Georgescu nu împărtășește, însă, acest rezultat, consideră că România merită un loc mult mai sus în clasament.

„Este imposibil să fim pe locul 13 mondial la calitatea vinului, se vede în toate concursurile internaționale la care producătorii români participă anual, câte medalii luăm. România ia foarte multe medalii pentru că, în momentul acela, nu ai nevoie de marketingul de țară, pentru că degustările se fac în orb. În momentul în care discutăm de promovarea vinului în afara țării putem să spunem că este cam zero. Deci noi producătorii, ca și în foarte multe alte domenii, nu suntem ajutați, și spun aceasta fiind în cunoștință de cauză, nu știu dacă 5% din ce ar trebui.
Dacă mergem la târgurile internaționale, trebuie să ne aranjăm singuri standurile, facem propriile investiții, nu putem participa sub steagul țării, ca o prezență unitară a mai multor producători … să putem să prezentăm unitar că noi suntem producători din România, nu că România are niște producători aruncați pe la niște standuri”, a declarat acționarul majoritar al Beciului Domnesc.

Ea se plânge că nu se fac eforturi pentru a comunica, nu doar că producem vinuri multe, dar și că acestea sunt foarte bune, de top european sau mondial.

Avem un raport calitate-preț foarte bun, ceea ce înseamnă că vindem ieftin calitate bună, însă România nu este valorizată vizavi de calitatea pe care o oferă.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Studiu Deloitte: România rămâne printre statele europene cu cele mai ieftine locuințe

Un român are nevoie de 6,3 salarii medii brute anuale pentru a-și cumpăra un apartament standard (70 mp) . De asemenea suntem printre puținele țări în care cel mai scump oraș nu este capitala.

România se află pe locul al doilea în topul țărilor europene cu cele mai ieftine locuințe, după Bosnia și Herțegovina, conform studiului Deloitte Property Index 2022, realizat în 23 de țări și 68 de orașe, cu un preț mediu de 1.266 de euro/mp, calculat pe baza datelor din principalele orașe din România. Comparativ cu anul anterior, prețul mediu este mai mare cu 7,3%. Printre statele de pe continent cu cele mai mici prețuri medii se mai află Serbia (1.520 euro/mp) și Portugalia (1.537 euro/mp)*. În clasamentul pe orașe, cel mai scump din țara noastră este Cluj-Napoca, cu o medie de 1.940 de euro/mp, urmat de București (1.573 de euro/mp) și Brașov (1.348 de euro/mp).

În privința gradului de accesibilitate a locuințelor pentru cetățenii fiecărei țări, calculat în funcție de numărul de salarii medii brute anuale necesare pentru cumpărarea unui apartament standard (70 mp), România se află pe locul șapte din cele 19 țări pentru care a fost calculat acest indicator. Astfel, un român are nevoie de 6,3 salarii anuale pentru o astfel de achiziție. Conform studiului, locuințele cel mai greu accesibile sunt în Cehia, unde este nevoie de 13,3 salarii medii brute anuale pentru o locuință proprie, iar cele mai accesibile sunt în Irlanda (3,1 salarii medii anuale), Norvegia (4,4) și Belgia (4,5).

„Piața imobiliară este considerată un barometru al economiei, fiind influențată de mai mulți factori, cum ar fi disponibilitatea terenurilor pentru dezvoltări imobiliare, aprovizionarea cu materii prime și materiale, costul construcțiilor, piața energiei etc., dar și de puterea de cumpărare a populației și de condițiile de finanțare. Anul acesta, un factor important va fi reprezentat de accesibilitatea și costul creditului, influențate puternic de inflație. În 2021, dobânda medie pentru creditele ipotecare în lei a scăzut sub 4% pe an, potrivit datelor BNR, dar de anul acesta este de așteptat să crească, pe fondul inflației generalizate. Pe de altă parte, investițiile imobiliare sunt considerate o clasă de active care protejează valoarea banilor în timp”, a declarat Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, Lider al Serviciilor de Consultanță Fiscala pentru sectorul Imobiliar.

Marea Britanie se află pe primul loc în clasamentul țărilor cu cele mai scumpe locuințe, după o creștere anuală de aproape 21%, până la o medie de 4.905 euro/mp. Austria, cu un avans de 7,3%, se află pe locul doi, cu o medie de 4.782 euro/mp. Prețuri de peste 4.000 de euro/mp s-au mai înregistrat în Franța (4.639 euro/mp) și în Germania (4.600 euro/mp). La polul opus, cu cele mai ieftine locuințe dintre țările pentru care există date disponibile la nivel național, se află Bosnia și Herțegovina (974 euro/mp) și România (1.266 euro/mp).

În schimb, Ungaria conduce la categoria creșteri de prețuri, cu un avans anual de 21,5% în 2021 față de 2020, urmată la mică distanță de Marea Britanie (21%), Slovacia (19,5%) și Cehia (18,4%). Per total, anul trecut, prețurile locuințelor au crescut în 18 dintre cele 21 de țări pentru care s-a calculat acest indicator. Scăderi de prețuri s-au înregistrat, în perioada menționată, în Spania, cu 8,5%, Slovenia, cu 3,8%, și Letonia, cu 1,3%. 

În topul orașelor europene cu cele mai scumpe locuințe conduce Parisul, cu un preț mediu de 13.462 euro/mp pentru un apartament, urmat de Munchen (10.500 EUR/mp) și Londra (8.426 EUR/mp). Printre orașele în care locuințele sunt mai scumpe decât cele din capitala țării se numără Barcelona din Spania (6.251 EUR/mp), Anvers din Belgia (4.050 EUR/mp), Milano din Italia (3.844 EUR/mp), dar și Cluj-Napoca din România (1.940 ERO/mp). 

„România se află printre țările analizate în care prețurile la apartamentele din marile orașe depășesc media națională, iar Cluj-Napoca se remarcă cu o diferență de peste 50%, în timp ce în București acestea sunt cu doar 25% mai mari. Așadar, discrepanțele de dezvoltare de la o regiune la alta se manifestă și pe piața imobiliară, atât la nivel de preț de tranzacționare, cât și în privința apetitului investitorilor pentru dezvoltarea unor proiecte rezidențiale. Zona de vest are un avantaj cert din acest punct de vedere și este de așteptat ca și în celelalte regiuni să apară concentrări urbane odată cu modernizarea infrastructurii care să favorizeze dezvoltarea economică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.  

Studiul Deloitte Property Index 2022, aflat la a 11-a ediție, analizează evoluția pieței imobiliare rezidențiale din 23 de țări și 68 de orașe europene pe parcursul anului 2021. 


*raportul nu include indicatorul preț mediu pe metru pătrat la nivel național pentru Bulgaria și Norvegia

Relocarea angajaților în alte țări din UE

0

Compania Accace România, cu expertiză în consultanță de afaceri și externalizare de servicii din Europa Centrală și de Est, prezintă o analiză asupra principalelor aspecte legale și fiscale la care trebuie să fie atenți angajatorii când optează pentru detașarea personalului în alte țări europene:

„Printre aspectele obligatorii pe care trebuie să le aibă în vedere angajatorii se numără atât cele de natură legislativă, fiscală, dar și diferite demersuri care țin de încheierea și înregistrarea contractului de muncă ale angajaților detașați. 

Care este timpul maxim legal pentru detașarea
unui salariat în altă țară din UE 

În ceea ce privește spectrul legal, limita maximă a detașării unui salariat este de 24 luni, iar activitatea salarială se va desfășura în numele întreprinderii de detașare. Astfel, potrivit Legii  16/2017, salariatul detașat de pe teritoriul României este salariatul unui angajator stabilit în România, care, pe o perioadă de maxim 2 ani, lucrează în altă țară UE sau pe teritoriul Confederației Elvețiene. 

Cum arată clauzele contractuale ale unui angajat detașat 

Anterior detașării salariaților în orice stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, angajatorul va trebui să efectueze o serie de demersuri. Printre acestea se numără: încheierea contractului de prestări servicii cu angajatorul la care dispune detașarea salariatului, încheierea cu angajatul a unui act adițional la contractul de muncă privind exercitarea temporară a unor sarcini în afara locului de muncă, menționând durata, moneda în care va fi plătit, beneficiile primite pe durata detașării sau condițiile care reglementează repatrierea sa. 

De asemenea, angajatorul din România va obține formularul A1 de la Casa Națională de Pensii Publice, care se eliberează doar în țara de origine a angajatului. În plus, va trebui să înregistreze în Registrul General de Evidență a Angajaților (REVISAL) durata perioadei de muncă ce urmează să fie prestată și va comunica detașarea salariatului în țara de prestare a serviciilor, înainte de detașarea sa. 

Totodată angajatorul român va menține raporturile de muncă cu salariatul, deoarece spre deosebire de detașarea națională, în cazul celei transnaționale contractul de muncă nu va fi suspendat. 

Ce taxe și impozite se impun în cazul angajaților
care își desfășoară activitatea în alte țări din UE 

Din perspectivă fiscală, în vederea determinării locului de impozitare a veniturilor este important să fie cunoscute durata pentru care se efectuează detașarea angajaților și dacă angajatorul îndeplinește condițiile pentru obținerea formularului A1. 

Astfel, în situația în care activitatea desfășurată de angajații din România pe teritoriul statului gazdă nu depășește 183 de zile, iar formularul A1 este valabil pentru această perioadă, declararea și plata impozitului, dar și a contribuțiilor sociale nu suportă modificări, angajatorul continuând să rețină, să declare și să plătească 10% impozit pe venit, respectiv 35% contribuții sociale potrivit legislației naționale.  

În cazul în care gradul de permanență al angajaților pe teritoriul statului gazdă ar urma să depășească 183 de zile, în mod natural, statul gazdă ar fi îndreptățit să impună taxarea veniturilor de natură salarială. Acest lucru ar atrage obligații declarative la nivelul angajaților detașați transnațional. Astfel, în România nu mai există obligația reținerii, declarării și plății impozitului pe veniturile salariale de către angajator, însă în țara în care lucrează, angajații au obligația de a obține un cod de identificare fiscală.  În baza lui vor declara și plăti impozit potrivit legislației statului respectiv. 

Este important de avut în vedere faptul că, în situația în care angajatorul intenționează să rețină și să plătească impozitul potrivit legislației statului gazdă, va avea nevoie de acordul scris al angajatului.

Situația se poate complica din punct de vedere legislativ în cazul în care condițiile prevăzute pentru obținerea formularului A1 nu pot fi îndeplinite. În lipsa acestui document, scutirea privind contribuțiile sociale în statul membru de detașare pe o perioadă de 24 de luni nu ar mai fi aplicabilă, iar angajatorul ar avea obligația de a se înregistra potrivit legislației din statul gazdă.  

În acest context și pentru evitarea oricăror riscuri, este necesar ca angajatorii să acorde atenție la modul în care își organizează activitatea din perspectiva deplasărilor interne sau transfrontaliere ale salariaților în conjunctura proiectelor pe care le întreprind, deoarece implicațiile juridice și fiscale sunt diferite.” 

Credit instant cu rambursare în rate pentru IMM-uri, fără garanții materiale

0

ING Bank România anunță lansarea unui nou credit cu rambursare în rate de capital egale – Credit Util, destinat antreprenorilor, care îl pot obține pe loc într-un office ING: „Verificarea situației întreprinderilor este realizată automat de bancă, fără a fi necesare documente financiare sau garanții materiale, pentru aprobarea instantă a creditului. Antreprenorii pot împrumuta până la 500.000 lei, pentru orice tip de cheltuieli necesare companiei, pe o perioadă de până la 5 ani”.  

Luana Sorescu, Head of Clients în divizia Business Banking, în cadrul ING Bank Romania: „Companiile mici au nevoie de susținere pentru a crește și a se dezvolta, iar atunci când apar noi oportunități, trebuie să acționeze rapid, dacă nu chiar imediat. Pornind de la aceste nevoi stringente ale antreprenorilor români, accentuate într-un context imprevizibil, am creat creditul la termen ING Util. Iar atunci când situațiile devin presante, ING Credit Util poate fi folosit pentru diferite cheltuieli curente precum plata salariilor sau a furnizorilor, pentru achiziții de stocuri, echipamente sau orice alte nevoi are compania.

Totodată, ING Credit Util reafirmă strategia băncii de a oferi produse și servicii relevante clienților noștri, care pot fi accesate cât mai simplu și rapid. Astfel, clienții ING pot accesa creditul fără documente financiare și garanții materiale, iar aprobarea se face instant. Ne dorim ca ING să fie un partener de nădejde pentru actualii și viitorii clienți, să le oferim predictibilitate şi instrumentele potrivite pentru afacerile lor.”

ING Credit Util a fost creat „pentru microîntreprinderile și companiile mici cu o cifră de afaceri între 100.000 lei și 9.000.000 lei în ultimul an fiscal.
Firrmele trebuie să fie înregistrate ca SRL-uri și să aibă cel puțin 2 ani de activitate.

Pentru semnarea documentației de credit, administratorii și asociații majoritari trebuie să se prezinte cu actul de identitate într-un office ING.

În cazul celor care nu sunt deja clienți ING, este necesară întâi deschiderea unui cont curent. Aceștia pot primi pe loc aprobarea creditului, însă vor avea acces la suma solicitată imediat ce se finalizează cererea de deschidere a relației. 

Costurile sunt avantajoase, adaptate profilului companiei. Lunar, la data scadenței (aleasă la început), suma de plată va fi debitată automat din contul curent al companiei”.

ING reamintește că, „potrivit unui raport realizat de BNR în anul 2021, ponderea stocului de credite pentru întreprinderile mici a ajuns la 21% din totalul creditelor acordate. Pentru a se dezvolta, companiile mici au nevoie de încrederea că pot apela la parteneri bancari care le oferă predictibilitate, stabilitate și care se adresează într-un mod cât mai rapid nevoilor lor.
ING Credit Util susține antreprenorii și companiile mici să își optimizeze afacerile, într-un mod rapid, util și la îndemână pentru orice tip de cheltuieli”. 

Comisia Europeană aprobă o schemă românească în valoare de 358 milioane EUR, menită să sprijine întreprinderile afectate de pandemia de coronavirus

0

Comisia Europeană a aprobat pe 9 august, o schemă românească de până la 358 milioane EUR (aproximativ 1,7 miliarde RON), pentru sprijinirea întreprinderilor în contextul pandemiei de coronavirus.

Schema a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar pentru măsuri de  ajutor de stat. Măsura va fi deschisă microîntreprinderilor și întreprinderilor mici și mijlocii afectate de pandemia de coronavirus care își desfășoară activitatea în sectoare precum industria prelucrătoare, comerțul cu ridicata și cu amănuntul și sectorul serviciilor de cazare.

În cadrul schemei, ajutorul va lua forma unor subvenții directe. Măsura urmărește să ajute întreprinderile să finanțeze investiții în active corporale și necorporale pentru a depăși deficitul de investiții acumulat în economie din cauza crizei provocate de coronavirus.

Se preconizează că de măsură vor beneficia aproximativ 1.000 de întreprinderi. Comisia a constatat că schema românească respectă condițiile prevăzute în cadrul temporar.

În special: ajutorul (i) nu va depăși 1 % din bugetul total al schemei per beneficiar; (ii) va fi util pentru investiții în active corporale și necorporale, dar nu și pentru investiții financiare; (iii) nu va depăși pragurile maxime stabilite pentru ajutoare în cadrul temporar și (iv) se acordă până la 31 decembrie 2022.

Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a facilita dezvoltarea anumitor activități economice care sunt importante pentru o a duce la o redresare durabilă a economiei, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE și cu condițiile prevăzute în cadrul temporar.

Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Mai multe informații cu privire la cadrul temporar și la alte acțiuni întreprinse de Comisie pentru a aborda impactul economic al pandemiei de coronavirus pot fi găsite aici.

Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.103503 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate. 

BestJobs: Angajații nu sunt pregătiţi să renunţe la munca remote și vor beneficii tot mai inedite pentru a se întoarce la birou

0

Prânzul gratuit, spațiul de lucru izolat și cafeaua de specialitate, principalele beneficii „altfel” cerute de angajați.

La cinci luni de la ridicarea restricțiilor anti-Covid, angajații vor să lucreze în continuare de acasă, mai ales că îngrijorările privind răspândirea virusului prind din nou contur, și au așteptări tot mai mari de la angajatori privind beneficiile pe care le acordă pentru a-i convinge să se întoarcă la birou.

În prezent, 24% dintre angajați spun că lucrează exclusiv remote, alți 34% împart biroul de acasă cu cel din sediul angajatorului și doar 42% s-au întors complet la birou, arată un sondaj realizat de platforma de recrutare BestJobs. Deși activitatea de la distanță rămâne modul de lucru preferat, 84% dintre respondenți spun că ar fi convinși să vină mai des la birou dacă angajatorul le-ar acorda beneficii care să le dea mai mult confort și să-i facă să se simtă ca acasă.

Pe lista beneficiilor „altfel” care ar face mersul la birou mai atractiv se numără mâncarea sau gustările gratuite (44%), un design al biroului care să permită distanțarea de colegi (31%) și care să includă mai multe zone verzi (31%), un spațiu de relaxare (29%), o atmosferă plăcută de lucru în colectiv (27%) și, nu în ultimul rând acces nelimitat la fructe și cafea de specialitate (21%). Totodată, 13% au declarat ar fi mai plăcut să meargă la birou dacă angajatorul le-ar permite să își aducă animalul de companie la job, mai arată sondajul BestJobs.

Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs

„Modul de lucru remote, în contextul pandemiei, a influențat cel mai mult felul în care angajații se raportează la birou. Acum, pe lângă beneficiile clasice pe care le preferă, precum tichetele de masă și asigurările de sănătate, candidații, mai ales cei obișnuiți cu lucrul de acasă, vor să regăsească și în spațiul de lucru facilitățile pe care le aveau în propriul cămin. Tocmai de aceea, regăsim pe lista de dorințe lucruri ca acces la fructe și cafea de specialitate, mâncare și gustări sau chiar posibilitatea de a veni la job cu animalul de companie. Accentul cade pe tot mai multă flexibilitate din partea angajatorilor, care se văd nevoiți acum să devină tot mai creativi privind beneficiile pe care le acordă pentru a-și ține echipele fericite la birou”,  spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

Cele mai răspândite beneficii acordate de companii, atât echipelor existente, cât și pentru pozițiile pentru care recrutează în prezent prin platforma BestJobs, rămân în continuare bonurile de masă, cursurile de specialitate și abonamentele sau asigurările private de sănătate. Pe listă se adaugă și bonusuri de performanță sau pentru vacanță, programe de dezvoltare personală și de creștere a coeziunii echipei, cafea la birou, program flexibil, decontare a transportului sau zile suplimentare de concediu de odihnă, potrivit datelor din platforma BestJobs.

Mai puțin de jumătate dintre angajați se bucură însă în prezent de facilități extra la actualul job, cum ar fi să aibă spații verzi în birou (21%), o sală de relaxare (10%), acces la mâncare și gustări gratuite (9%) sau la băuturi răcoritoare (7%). 6 din 10 angajați spun că și-ar dori ca angajatorul să se preocupe de crearea unui mediu de lucru cât mai plăcut, inclusiv prin oferirea facilităților preferate de angajați, iar aproape 14% consideră că angajatorul ar trebui să le dea libertatea să-și personalizeze spațiul de lucru pentru a-l face mai primitor și mai confortabil. 

20 de ani AHK Romania – Gala & Awards

0

AHK România celebrează 20 de ani de la înființare printr-o gală aniversară de excepție care va avea loc la Palatul Parlamentului, pe 1 septembrie 2022, începând cu ora 18:00.

Gala Aniversară de 20 de ani este un eveniment de mare anvergură al AHK România, cu aproximativ 700-800 de participanți din mediul de afaceri româno-german, dar și din mediul cultural, politic și administrativ. După discursurile invitaților noștri de onoare, vom decerna pentru prima oară Premiile Economiei Româno-Germane –„AHK Awards”. Acestea au scopul de a onora si promova companii și proiecte în contextul economic actual.
Vor fi premiate companii, proiecte sau inițiative ale mediului de business româno-german în funcție de4 categorii:
• Business Excellence;
• Our Employees – Our Success;
• Responsibility for the Future;
• Innovation and new technologies.

Seara galei aniversare va continua cu networking într-un cadru festiv, astfel membrii comunității AHK România și partenerii pot stabili noi contacte și își pot menține colaborările existente.

Găsiți aici agenda evenimentului.

 Detalii despre această inițiativa regăsiti pe site-ul dedicat: www.ahkawards.ro.

_________________


Pentru AHK România anul aniversar 2022 stă sub semnul sustenabilității, o temă extrem de actuală și care nu poate fi ignorată. Sustenabilitate înseamnă investiții în educație, cercetare și dezvoltare, în calitatea vieții din orașele și regiunile în care trăim. Sustenabilitatea presupune, de asemenea, sisteme economice durabile care să fie acceptate și susținute de societate. Pe acest complex tematic dorim să ne concentrăm în AHK Sustainabilityear 2022 și, printr-o serie de evenimente, să inițiem proiecte „verzi”, să provocăm la un dialog între actorii politici, economici și societatea civilă și să creăm idei noi, inovatoare pentru un viitor sustenabil. Companiile germane sunt pregătite să își pună la dispoziție tehnologiile de care dispun, Know-how-ul și Best Practice, pentru a aduce relațiile economice bilaterale la un nou nivel.

Stay tuned: #PartnerForSustainability #20AHKRomania

 

Cotele de TVA se majorează de anul viitor, cu implicații în sectoarele alimentar și real estate

_________________

Izabela Stoicescu, Senior Manager PwC România
Cristina Florea, Senior Consultant PwC România

 

O serie de noutăți legislative în domeniul TVA vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023 ca urmare a modificării Codului Fiscal prin Ordonanța Guvernului nr. 16/2022, cel mai mare impact urmând să fie în sectoarele alimentar, turism și real estate.

Creșterea cotei de TVA pentru anumite băuturi

Pentru unele băuturi (ape minerale și ape gazeificate care conțin zahăr sau alți îndulcitori sau aromatizate, sau alte băuturi precum băuturile pe bază de soia), cota de TVA va crește de la 9% la 19% începând cu 1 ianuarie 2023. Textul de lege face referire la anumite coduri tarifare care vor fi subiectul acestei majorări, și anume codurile 2202 10 10 și 2202 99. 

Astfel, producătorii, distribuitorii și retailerii care comercializează băuturi nealcoolice trebuie să efectueze o revizie a încadrării tarifare a produselor din portofoliu, pentru a evita surprize ulterioare în ceea ce privește cota de TVA aplicată pentru vânzările pe teritoriul României (cotă redusă versus cotă standard).

Analiza încadrării tarifare a băuturilor comercializate este de interes și în contextul introducerii sistemelor RO e-factura și RO e-transport, ambele sisteme acoperind și produsele cu codul NC 2202.

Totodată, marii contribuabili care au obligația raportării SAF-T vor trebui să aibă în vedere o reactualizare a mapării de TVA dacă sunt vizați de majorarea cotelor aplicate, în sensul utilizării unui alt cod de taxă pentru declarația SAF-T începând cu prima lună a anului viitor.

Creșterea cotei de TVA în sectorul turism și HORECA

În ceea ce privește serviciile de cazare, restaurant și catering, a fost majorată cota de TVA de la nivelul actual de 5% la 9% începând cu 1 ianuarie 2023.

Conform Notei de fundamentare a OG 16/2022, prin majorarea cotei de TVA, s-ar urmări facilitarea aplicării uniforme/corelate a cotei de TVA, indiferent de natura operațiunii: prestare de servicii sau livrare de bunuri.

În timp ce există argumentul potrivit căruia această creștere a TVA este o aliniere firească la nivelul aplicabil pentru produsele alimentare (9%), rămân întrebările separate legate de impactul macroeconomic, într-un context inflaționist cu maxime istorice. În timp ce bugetul de stat e revigorat pe termen scurt, e de așteptat ca nota de plată să apară ulterior, ca efect al acestor măsuri de majorare a cotelor de TVA.

Creșterea cotei de TVA pentru livrările de locuințe

Plafonul pentru livrarea locuințelor către populație pentru care se aplică TVA în cotă redusă de 5% va fi diminuat de la 700.000 RON la 600.000 RON (echivalentul a 120.000 euro) pentru o locuință de cel mult 120 metri pătrați. 

Drept măsură tranzitorie, pentru livrările de locuințe către populație pentru care sunt încheiate până la 1 ianuarie 2023 antecontracte, se aplică TVA 5% potrivit regulilor actuale (e.g. în limita sumei de 700.000 lei).

Totodată, dacă în prezent pot fi achiziționate mai multe imobile cu cota redusă de TVA de 5% în limita a 450.000 RON (fără TVA), începând cu 1 ianuarie 2023, doar o singură locuință a cărei valoare nu depășește 600.000 RON va putea fi achiziționată în regim de TVA 5%, în mod individual sau în comun. Vor fi excluse de la numărătoare ante contractele încheiate anterior 1 ianuarie 2023. Similar cu mecanismul anual, se va organiza un nou Registru al achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023, în format electronic, pe baza informațiilor furnizate de notarii publici.

Noua măsură fiscală este menită să atragă un volum mai mare de TVA colectată la bugetul de stat, cu prețul unui anti stimul pe piața real estate, confruntată deja cu întreaga paletă de dificultăți generate de criza actuală (prețurile în creștere la materii prime, dobânzi crescute, creșterea costului cu forța de muncă, etc).

Sondaj CEC Bank: românii au început să pună bani deoparte pentru zile negre

0

50% dintre români apreciază că situația lor financiară s-a înrăutățit față de anul trecut, iar 38% au anticipații pesimiste și se așteaptă ca situația să se înrăutățească, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.  

Principalul motiv de îngrijorare este creșterea prețurilor la energie – menționată de 38,5% dintre respondenți, în creștere cu 60% față de un sondaj similar realizat trimestrul trecut. Următoarele motive în topul îngrijorărilor este pandemia (16,3% – în creștere față de sondajul realizat în primul trimestru al acestui an) și riscurile la adresa aprovizionării cu alimente și bunuri de necesitate (14,6%).  

Îngrijorările față de conflictul din Ucraina, care se aflau pe locul doi în trimestrul trecut au coborât pe locul 5 (reducere de 50% în ponderea răspunsurilor), în timp ce perspectiva șomajului îi îngrijorează doar pe 5% dintre români, iar dificultățile la plata ratelor – pe 6% dintre aceștia. 

În contextul incertitudinilor și perspectivelor pesimiste, românii au început să pună bani deoparte. Astfel, dacă în primul trimestru, doar 47% dintre respondenți declarau că strâng bani lunar, acum ponderea a urcat la 63%. Majoritatea reușește să pună deoparte sume modeste: sub 300 de lei lunar (28,6%) și între 300 și 600 de lei (17,9%). Ponderea celor care declară că au un fond de urgență care să le acopere cheltuielile pe 3 luni a urcat de la 28,24% la 36,95%.

Cash-ul rămâne modalitatea preferată de economisire, cu o pondere de circa 47% – în scădere însă față de trimestrul trecut, urmând plasamentele la bănci – cu o pondere de 43,7%, în contextul în care valuta și conturile curente au o pondere de peste 2 ori mai mare decât depozitele.   

În ceea ce privește îndatorarea, 6 din 10 respondenți au contractat credite, iar dintre aceștia, 40% s-au împrumutat pentru casă. Pentru marea majoritate, plata ratelor nu ar trebui să ridice probleme, peste 60% dintre respondenții cu credite declarând că serviciul datoriei reprezintă mai puțin de 25% din veniturile lunare. Întrebați dacă au avut dificultăți la plata ratelor, 55% dintre respondenți au negat acest lucru, iar alți 34% au spus că li s-a întâmplat uneori.  


Sondajul a fost realizat online, de Finzoom, la cererea CEC Bank, în luna iunie, pe un eșantion reprezentativ de peste 1.390 de respondenți din toată țara.