Sondaj: Doar 1 din 3 părinți își va trimite copiii la școală cu haine și încălțăminte noi anul acesta

0

Pregătirile pentru începerea anului școlar 2022-2023 sunt pe ultima sută de metri, iar părinții fac eforturi pentru a asigura copiilor condițiile minime pentru începerea școlii. Românii au cheltuit în medie 540 lei pentru fiecare copil cu pregătirile pentru începerea școlii, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.

Conform datelor obținute în cadrul sondajului, cei mai mulți dintre respondenți (33,23%) au alocat bugete între 300 și 500 de lei, 31,2% au alocat între 500 și 1 000 de lei, iar la polul opus doar 8,11% au declarat că au alocat peste 1.000 lei. 

La întrebarea dacă bugetul alocat pentru cumpărăturile de școală se va reduce sau va crește, 47,74% dintre respondenți au declarat că bugetul va crește cu circa 30% și doar 12,17% au menționat că va fi similar cu anul trecut. 

Salariul din luna curentă este principala sursa de finanțare pentru 47,1% dintre români. Doar 24,5% strâng bani din timp, iar peste 11% vor cumpăra cele necesare pentru începutul școlii pe datorie (de la prieteni/card de credit). Meditațiile reprezintă o altă categorie importantă de cheltuieli. 1 din 3 români declară că apelează la acest sistem, iar cel mai frecvent, apelează la meditații la matematică (42,2%) și limba română (28,05%).

Principalele tipuri de cheltuieli sunt cele cu rechizitele. Cei mai multi respondenti alocă între 300 și 500 lei pentru rechizite. Pe locul secund, îmbracămintea și încălțămintea ocupă un procent de 34,82% din bugetul alocat, urmat de manuale și caiete speciale (21,79%).

Doar 1 din 3 părinți își vor trimite copiii la școală cu haine și încălțăminte noi. Iar 1 din 2 copii nu va avea parte de un ghiozdan nou odată cu începutul anului școlar. La polul opus, doar 3,6% dintre copii își cumpără mai multe ghiozdane noi în timpul anului, fiind considerat un accesoriu de modă.

Mall-urile și supermarketurile rămân în continuare destinația preferată pentru cumpărături – fiind menționate de 43,1% dintre români, urmate de magazinele specializate (22%) și librării (21%). Doar 14% dintre respondenți preferă varianta online pentru cumpărăturile de școală.  

Aproape toți respondenții spun că copiii lor folosesc tehnologia pentru școală. În acest sens, ecranele devin indispensabile în procesul educațional. Românii declară că smartphone-urile sunt pe primul loc (34,67%), urmate de tablete (29,7%), laptop (25,5%) și doar 10% – desktop, acesta avânt tendința să devină un instrument foarte puțin utilizat. 

Până pe 30 septembrie, CEC Bank are în derulare o campanie promoțională prin care încurajează plățile cu cardul: clienții care cumpără produse pentru școală și le achită cu carduri VISA  sunt înscriși automat în tragerea la sorți și pot câștiga diverse premii: tablete, iPad-uri Pro sau cursuri Dalles.

Sondajul privind pregătirile pentru începerea anului școlar a fost realizat online, de comparatorul financiar FinZoom, la cererea CEC Bank, pe un eșantion reprezentativ de aproape 1.100 de respondenți din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 61,8% dintre respondenți sunt salariați, 32,21% au vârsta cuprinsă între 25-40 ani, 35,86% au studii superioare.

Radu Puiu, XTB: Investițiile în tehnologie versus recesiunea care planează peste economia SUA

0

 

  • Scăderile au continuat să predomine pe piețele de capital în această săptămână. Modificarea poziției Fed este un factor care a dat peste cap planurile investitorilor.
  • În prezent, obiectivul Fed este de a reduce inflația prin încetinirea creșterii sub potențialul său, pe care oficialii îl consideră a fi de 1,8%.
  • Companiile din SUA se confruntă și cu problema dolarului puternic.
  • Dacă SUA este sau nu într-o recesiune rămâne un subiect controversat.
  • „În perioadele de încetinire, acțiunile de creștere, din care fac parte și companiile tehnologice, care prezintă situații financiare solide și management prudent pot reprezenta o oportunitate pentru investitori”, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Marile companii tehnologice au devenit mai puternice și mai profitabile datorită investițiilor din timpul unei recesiuni.
  • Unele investiții în tehnologie, precum ar fi securitatea cibernetică, vor continua să aibă performanțe bune chiar și în timpul unei recesiuni, se mai arată în analiza casei de brokeraj XTB România.

Scăderile au continuat să predomine pe piețele de capital în această săptămână. Acțiunile încheiaseră  deja săptămâna anterioară cu o stare negativă, traderii dorind să audă mult așteptatul discurs al Președintelui Rezervei Federale din SUA(Fed), Jerome Powell, de la Jackson Hole. 

Bloomberg a raportat că indicele Nasdaq 100 a înregistrat cea mai amplă scădere vinerea trecută de la săptămâna încheiată pe 10 iunie. 

Modificarea poziției Fed este un factor care a dat peste cap planurile investitorilor. Aceștia sperau la o schimbare de atitudine, dinspre una de înăsprire a condițiilor monetare către una neutră. 

În schimb, banca a afirmat că este hotărâtă să controleze inflația și își propune să continue reducerea bilanțului prin înăspriri cantitative și majorări ale ratelor de dobândă.

Ideea unei „aterizări line (soft landing)” pare de domeniul trecutului. Președintele Rezervei Federale, Jerome Powell, urmărește acum un scenariu mult mai dificil pentru economie pentru a pune capăt inflației crescute. 

Este cunoscut sub numele paradoxal de „recesiune de creștere (growth recession)”. Spre deosebire de o aterizare ușoară, este o perioadă prelungită de creștere economică la niveluri scăzute și șomaj în creștere, dar care se oprește înainte de o contracție totală a economiei.

Astfel, în prezent obiectivul Fed este de a reduce inflația prin încetinirea creșterii sub potențialul său, pe care oficialii îl consideră a fi de 1,8%.

Președintele Fed a declarat că reducerea inflației va necesita, probabil, o perioadă susținută de creștere sub tendință. „Mai mult decât atât, va exista foarte probabil o oarecare atenuare a condițiilor de pe piața muncii”, ceea ce, în termeni uzuali, se traduce printr-o perioadă în care șomajul va fi mai ridicat.

În plus, a lăsat deschisă posibilitatea unei noi majorări de dobândă de 75 de puncte de bază în septembrie, spunându-le colegilor bancheri centrali din Jackson Hole că scăderea recentă a inflației din SUA „este mult sub ceea ce vor să vadă factorii de decizie politică”.

Încetinirea economiei suficient de mult pentru a crește șomajul fără a trimite economia în recesiune este un scenariu extrem de sensibil, care va necesita un context favorabil. 

O economie slabă care crește la niveluri reduse este mult mai ușor de scos de pe traiectorie de un șoc neașteptat, precum un nou raliu al prețurilor petrolului.

În concluzie, Rezerva Federală din SUA se află într-o poziție foarte sensibilă, pe care o putem asemăna cu cea a unui echilibrist. 

Trebuie să fie foarte atentă cu modul în care „jonglează” deciziile de politică monetară și inflația fără a crea un dezechilibru care să ducă la un impact economic mai amplu asupra economiei.

Dacă SUA este sau nu într-o recesiune rămâne un subiect controversat. 

Din punct de vedere tehnic răspunsul este pozitiv, fiind înregistrate două trimestre consecutive în care economia a scăzut (Produsul Intern Brut a avut valori negative). 

Pe de altă parte, rămân destul de multe aspecte ale economiei care sunt solide, precum piața forței de muncă. 

Din punct de vedere istoric, septembrie și octombrie sunt cunoscute drept două luni volatile, aducând uneori scăderi ample ale burselor. 

Într-o perioadă de două luni cuprinsă între 16 iunie și 16 august, indicele tehnologic american, Nasdaq 100, a avansat cu mai mult de 24%, dar în perioada de 17 zile care a urmat până în prezent, indicele s-a depreciat cu peste 10%, ca urmare a modificării sentimentului în rândul investitorilor cu privire la poziția băncii centrale din SUA privind politica monetară. 

Această piață continuă să fie extrem de sensibilă și să fie condusă de fluxurile media, până când vom avea mai multă claritate cu privire la direcția exactă a inflației, pe măsură ce ne apropiem de 2023.

Unele investiții în tehnologie, precum ar fi securitatea cibernetică, vor continua să aibă performanțe bune chiar și în timpul unei recesiuni. Clienții și întreprinderile vor trebui să-și păstreze datele în siguranță.

Un studiu realizat de Ladders Inc. a constatat că aproape 15% dintre oportunitățile de angajare bine plătite sunt acum de la distanță (remote), o creștere semnificativă față de nivelul de 3,69% din 2019. 

Sectoarele care produc instrumentele care fac posibil lucrul la distanță, cum ar fi videoconferințele și software-ul de management al proiectelor, ar putea rămâne investiții bune chiar și într-o perioadă de retragere.

Deși situația actuală este sumbră pe termen scurt, ar trebui să avem speranță în viitor. 

Fundamentele sunt încă acolo, iar software-ul continuă să se extindă pe plan global. 

Din păcate, vor exista „victime” (companii care vor suferi sau vor dispărea), dar, în cele din urmă, acesta este un proces de „revigorare” a pieței, care va face ca ecosistemul tehnologic să devină și mai solid.

Știrile despre disponibilizări și încetinirea angajărilor au devenit obișnuite în Silicon Valley. Angajații sunt atenționați că afacerile se schimbă.

Există opinii ce susțin că această tendință este una pozitivă, deoarece companiile devin mai disciplinate.

În plus, companiile mari de tehnologie au avut mai mult succes în timpul pandemiei decât multe industrii, ceea ce le oferă mai mult spațiu de scădere. 

Nu au pierdut atât de multă forță de muncă în timpul pandemiei, așa că nu au fost afectate de atât de multe deficite. 

Sectorul tehnologic rămâne în continuare atractiv și în rândul investitorilor instituționali. 

Conform unui sondaj recent al BofA Global Research, administratorii de fonduri globale și-au mărit bugetul alocat pentru tehnologie cu aproximativ șapte puncte de bază, deși mențin o atitudine pesimistă (bearish) asupra sectorului în ansamblu.

Companiile din SUA se confruntă și cu problema dolarului puternic. 

Un dolar american mai puternic afectează profiturile companiilor care au operațiuni internaționale extinse și utilizează cursurile dolarului american pentru a converti valutele străine în dolari. 

Un exemplu bun este Microsoft, care obține aproximativ jumătate din veniturile sale din afara Statelor Unite. 

Compania și-a redus previziunile de venituri pentru toate cele trei segmente, care includ produse Windows, servicii cloud și computere personale, menționând dolarul american ca principală cauză a deciziei.

În perioadele de încetinire, acțiunile de creștere (din care fac parte și companiile tehnologice) care prezintă situații financiare solide, management prudent și fundamente general stabile pot reprezenta o oportunitate pentru investitori.

Multe sectoare mai populare, cum ar fi tehnologia, ar putea reprezenta potențiale oportunități, întrucât prețul acestora evoluează la niveluri mai reduse. 

Chiar și în timpul unei piețe în scădere, companiile tehnologice potrivite pot fi alegeri inspirate.

S-ar putea crede că aceste companii ar intra în panică și ar începe să reducă activitatea de Cercetare și Dezvoltare, cheltuielile și orice plan de expansiune.

Realitatea ne arată contrariul. 

Microsoft și-a dublat fondul de bonusuri al angajaților și își face planuri de extindere. 

Google intenționează să angajeze mai mulți ingineri și merge mai departe cu extinderea Google Village în centrul orașului San Jose.

CEO-ul Apple, Tim Cook, a declarat adesea că Apple ar trebui să continue să investească pentru viitor, chiar și în timpul unei crize economice. De la ultima recesiune (2008-2010), Apple și-a dublat personalul și aproape și-a triplat vânzările.

În timpul Marii Recesiuni din 2008 până în 2010, marile companii tehnologice precum Apple, Google, Microsoft și Facebook au achiziționat peste 150 de companii și mii de titluri de proprietate intelectuală de la companii tehnologice mai mici, care au fost forțate să se închidă din cauza recesiunii. 

Rezultatul a fost că aproape toate marile companii tehnologice au devenit mai mari, mai puternice și mai profitabile datorită investițiilor din timpul unei recesiuni.

De aceea, ei nu intră în panică și, în schimb, își intensifică activitatea de Cercetare și Dezvoltare, angajează specialiști în diferite domenii și chiar își extind spațiile imobiliare și de birouri. 

Astfel, perioadele de recesiune reprezintă oportunități până și pentru companii de dezvoltare și extindere a activității.

Schimbarea mesajului lui Powell a atras atenția pe Wall Street. Prețurile acțiunilor au scăzut de când președintele Fed a promis că va face tot ce este necesar pentru a scăpa economia de o inflație prea mare.

Concursul Internaţional George Enescu, eveniment strategic de cel mai înalt nivel

0

Cu mesajul „Muzica speranței – Music of Hope”, se deschide ediția a XVIII-a a Concursului Internațional George Enescu, București, 4-18 septembrie 2022. De fapt, concursul a început în mai, cu o etapă preliminară, de prezentare video. Acum, urmează semifinalele și finalele, din nou cu public, după afectarea impusă de pandemie.

Concursul Internațional George Enescu este membru al World Federation of International Music Competition și al Alink – Argerich Foundation – Piano Competition Worldwide.

În avanpremiera evenimentului, ministrul culturii, Lucian Romașcanu, a subliniat susținerea acordată evenimentului, întărită sub aspect legislativ și financiar de Ordonanţa de urgență a guvernului nr. 83/2022, având ca obiectiv de bază îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale. Festivalul și concursul Enescu devin astfel evenimente strategice de cel mai înalt nivel, pentru care se asigură finanțare multianuală, indiferent de situaţia bugetului Ministerului Culturii.

Adresându-se participanților și tuturor oaspeților, directorul artistic al Concursului Internațional George Enescu, dirijorul Cristian Măcelaru, a spus: „Sunt extrem de bucuros să vă urez bun venit la București, să vă transmit un mesaj de speranță, să vă invit să vă bucurați de următoarele zile în același fel în care și maestrul George Enescu se bucura să creeze muzică și se bucura să sprijine tinerii muzicieni în a deveni mari talente. Sper ca toate aceste lucruri să vă aducă fericire și bucurie și le urez tuturor concurenților mult succes. Nu uitați că deja ați realizat cel mai important lucru: ați ajuns aici. Sunteți deja parte dintr-un proces care vă va schimba viața. Succes tuturor!”

Concertul de deschidere va cuprinde, pe 4 septembrie, la Ateneul Român, o premieră mondială: creația „An Axe For The Frozen Sea de Karlo Margetic”, lucrare premiată la secțiunea compoziție a ediției precedente a concursului, prezentată acum în interpretarea Filarmonicii George Enescu, sub bagheta dirijorului Ainars Rubikis. De asemenea, va fi prezentat Triplul concert pentru vioară, violoncel și pian de Ludwig van Beethoven, în interpretarea câștigătorilor edițiilor anterioare, Valentin Șerban (vioară), Jaemin Han (violoncel) și Yeon-Min Park (pian).

În competiție, se află 34 de tineri muzicieni din întreaga lume, calificați în semifinalele competiţiei, la secţiunile Violoncel, Vioară şi Pian, precum și 22 de lucrări orchestrale şi camerale, la secţiunea Compoziţie.

Foto: Alex Damian

Program educațional și cultural „Cântă pădurea” în Carpaţi

0

Pădurea de lângă Grădina Zoologică Brașov este locul lansării, în premieră în România, a programului educațional și cultural „Cântă pădurea” în Carpaţi, organizat de autoritățile locale în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în perioada 2-4 septembrie. Manifestările se desfășoară la Brașov, în pădurea de lângă Grădina Zoologică, la Bodoc-Olteni – pârâul Sütő, la baia tradițională Sütei (județul Covasna) și la Sâncrăieni – Poiana Gesztena (județul Harghita).

Tánczos Barna, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Este un eveniment inedit, care promovează prin muzică valorile naturii și, în special, ale pădurii, cunoașterea florei și faunei și un stil de viață durabil și prietenos cu mediul. De aceea, am considerat important ca Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor să devină partenerul acestei inițiative și să o promovăm la o scară mai largă și în România. La fel de important este că seria de evenimente «Cântă pădurea» în Carpaţi este bazată pe multiculturalitate și poate juca un rol important în consolidarea relațiilor româno-maghiare, nu numai prin organizarea comună, ci și datorită spectacolelor muzicale, la care vor fi prezenți artiști de renume din cele două țări, ansambluri de muzică populară românească, maghiară și săsească. Îi încurajez pe toți să participe la programele pregătite de organizatori.”

Concertează Filarmonica Brașov, Orchestra Fonó şi instrumentişti de muzică populară braşoveni iar Ansamblul Poienița (Brașov), Ansamblul de dansuri populare Mátka (Brașov) şi Ansamblul Die Knöspe aus Rosenau (Râșnov) vor prezenta un spectacol folcloric.

Accesul publicului este gratuit. Vizitatorii se pot bucura de muzică și natură așezați direct pe iarbă sau pe pături proprii. 

Organizatorii subliniază că „participanții sunt aşteptaţi pentru plimbări ghidate în pădure, ture cu bicicleta, călărie, să asiste la concerte de muzică clasică în pădure, la concerte de muzică populară (românească, maghiară și săsească) și să se implice în diverse activități educative. De asemenea, vor avea loc activități culturale în cadrul târgurilor în care vor fi prezentate și promovate gastronomia, produsele și tradițiile locale, educația de mediu va fi la loc de cinste; de asemenea, vor fi ateliere de meșteșuguri și multe alte activități pentru copii”.

Programul detaliat al evenimentului:

https://www.muzsikalazerdo.hu/2021/files/2022/Muzsikal_Erdely_programfuzet_2022_A5_2%20(8)%20(1).pdf

Last call pentru burse de studii oferite de WU Executive Academy

0

Ultimele două săptămâni de înscriere pentru burse de studii în valoare de 200.000 de euro, oferite de WU Executive Academy, parte a Universității de Economie și Afaceri din Viena (WU), cea mai mare universitate de business din Europa, pentru programul Executive MBA Bucharest, cu înscrieri record în ultimii doi ani, precum și pentru programul Professional MBA din Viena. Pot candida manageri și antreprenori care vor să își accelereze evoluția în carieră. Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor este 15 septembrie 2022. Informații complete despre bursele de studiu și aplicații sunt disponibile pe site-ul WU Executive Academy. 

Adriana Georgescu, Program Manager al WU Executive MBA Bucharest: „Contextul geopolitic și economic incert a creat o dinamică complexă pentru persoanele care se gândesc să se întoarcă la școală pentru o diplomă de Executive MBA. Managerii se înscriu la cursurile de educație executivă din diverse motive: fie să găsească noi soluții de a trece cu bine peste criza economică prezentă la nivel global, fie că vor să își securizeze joburile, dar și pentru a putea accesa piața internațională de joburi. Ne bucură să vedem că și în acest an interesul pentru programul nostru se menține ridicat. Pentru ultimele locuri disponibile în noiembrie 2022, candidații interesați încă mai au timp să aplice pentru bursele de studiu oferite de universitate, burse care acoperă parțial costul școlarizării.”

Phillip Nell & Adriana Georgescu

Prof. Phillip C. Nell, director academic, Executive MBA Bucharest: „Principala misiune a WU Executive Academy este de a ajuta executivii talentați să își atingă potențialul și să își urmeze ambițiile profesionale prin educație. Bursele noastre sunt deschise pentru toți candidații și sunt atât burse de merit, cât și burse de ajutor financiar. Comitetul de admitere evaluează motivația, obiectivele de carieră și contribuția potențială la program, dar și situația financiară a fiecărui candidat în parte. Ultimele locuri sunt disponibile pentru cursurile care vor începe în noiembrie 2022, dar așteptăm cu nerăbdare să vedem și noi candidați pentru seria din 2023.”

Dintre informațiile prezentate de organizatori, reținem: „Având o tradiție de peste 15 ani, Executive MBA Bucharest oferit de WU Executive Academy este cel mai important program de tip EMBA din Europa Centrală și de Est. Acesta beneficiază de tripla acreditare internațională –  EQUIS, AMBA și AACSB, deținută de mai puțin de 1% din școlile de afaceri din lume și, de asemenea, ocupă locul 34 mondial în clasamentul Financial Times EMBA Ranking 2021. De la începuturile sale pe piață și până în prezent, WU EMBA Bucharest a ajuns la o comunitate de peste 400 de alumni. Pentru a fi admişi în cadrul programului de EMBA, candidaţii trebuie să aibă minimum cinci ani de experienţă într-o poziţie de management şi să dețină diplomă de licenţă.

Programul va începe în luna noiembrie şi se va desfășura pe parcursul a 16 luni, în regim part-time. Acesta cuprinde 14 module, care încorporează noțiuni esențiale de management general și leadership global, dar și noi domenii de interes, cum ar fi transformarea digitală, business analitytics sau change management. Cursanţii vor avea ocazia să lucreze cu profesori de renume internațional de la WU și alte universități de afaceri de elită din întreaga lume, printre care IE, ESADE (Spania), Frankfurt School of Finance & Management (Germania) sau Carlson School of Management (USA).   

În medie, studenţii Executive MBA Bucharest au 14 ani experienţă de muncă şi 7 ani experienţă în poziţii de leadership. De asemenea, 60% dintre aceștia sunt bărbaţi şi 40% sunt femei, iar vârsta medie este de 36 de ani. Pe primul loc în clasamentul industriilor din care studenții provin este industria IT, cu o pondere de 28%, urmată de comerț, cu o pondere de 19% și de domeniul financiar şi asigurări, cu o pondere de 14%. Pe lângă acestea, domeniile variază de la an la an, de la construcţii, retail, industria manufacturieră, farmaceutică, la energie, avocatură sau antreprenoriat. 

WU Executive Academy este o instituție recunoscută internațional pentru calitatea programelor sale de educație executivă. În clasamentul QS Executive MBA Ranking 2022, publicat recent, programul Global Executive MBA oferit în parteneriat cu Carlson School of Management (SUA), a obținut locul 14 mondial la categoria Joint Programs, în creștere cu o poziție față de anul precedent. Programul a depășit cu mult ratingurile medii ale concurenților la trei dintre cele cinci categorii principale: Executive Profile (experiența profesională a studenților), Diversity și Thought Leadership (reputația academică)”. 

Centru de sprijin Blue Dot al municipalității bucureștene pentru refugiați

0

Primăria Municipiului București, Direcția Generală de Asistență Socială a Municipiului București, UNICEF și UNHCR au inaugurat un centru de  sprijin Blue Dot pentru copiii refugiați și familiile lor, în centrul capitalei, la Piața Kogălniceanu, pe Bulevardul Regina Elisabeta nr. 75. 

Inițiatorii reamintesc esența rețelei de centre de sprijin Blue Dot „pe care UNICEF și UNHCR au realizat-o împreună cu partenerii lor, incluzând autoritățile centrale, județene și locale, organizații ale societății civile din întreaga țară pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de bază ale copiilor și familiilor care s-au refugiat în România, furnizându-le servicii esențiale. Mamele ucrainene care vin la Blue Dot vor putea primi informațiile de care au nevoie, vor putea accesa servicii esențiale și suport, dar vor  putea fi de asemenea înregistrate în platforma Primero pentru a fi referite către serviciile specializate de care au nevoie, în timp ce copiii se pot juca într-un mediu curat și sigur.

Până la începutul lunii august 2022, peste 42.000 de femei și copii refugiați ucraineni au beneficiat de cel puțin un tip de serviciu de sprijin oferit în centrele Blue Dot din România. Până în prezent, UNICEF și partenerii săi au înființat 11 centre Blue Dot în România și lucrează pentru a deschide și mai multe centre de sprijin pentru copiii refugiați și familiile lor în alte zone ale țării, în funcție de nevoile copiilor refugiați. Până în prezent, UNICEF și partenerii săi au înființat 11 centre Blue Dot în România și lucrează pentru a deschide și mai multe centre de sprijin pentru copiii refugiați și familiile lor în alte zone ale țării, în funcție de nevoile copiilor refugiați”.

La inaugurarea noului centru, viceprimarul municipiului București, Horia Tomescu, a subliniat: „Ne bucurăm să lucrăm cu UNICEF și UNHCR pentru a furniza servicii și a contribui la integrarea copiilor ucraineni refugiați și a familiilor acestora, continuând în același timp susținerea deja acordată de primărie persoanelor vulnerabile din București. Situația umanitară din Ucraina continua să fie gravă, iar sfârșitul războiului nu se întrevede încă, astfel că eforturile pe care le facem trebuie să continue pe termen lung. Împreună cu partenerii noștri, îi putem sprijini pe refugiați și identifica noi modalități de furnizare a asistenței direcționând intervenția către cei mai vulnerabili.”

Anna Riatti, reprezentantul UNICEF în România: „Le mulțumim partenerilor noștri pentru colaborarea semnificativă și productivă pe care o avem. Încă din primele zile ale războiului, am lucrat cu municipalitatea pentru a ne asigura că nevoile de bază ale refugiaților sunt îndeplinite și că serviciile de bază sunt furnizate. Nu doar refugiații vor beneficia de aceste servicii, ci și copiii și familiile vulnerabile din București. Ca parte din programul de țară al UNICEF, lucrăm la parteneriate pe termen lung cu municipalități locale pentru a transforma comunitățile în unele prietenoase cu copii și pentru a sprijini integrarea socială a celor mai vulnerabili copii și a familiilor lor, crescând capacitatea autorităților locale.”

Foto: Adrian Catu, UNICEF

Studiu CPD SNSPA: Atitudini pro-vestice puternice ale publicului românesc

0

Centrul pentru promovarea Participării și Democrației (CPD) din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) lansează raportul „Atitudini ale publicului românesc față de SUA, UE, NATO și Rusia în vreme de criză”.

Studiul „arată că publicul român este dominat de atitudini pro-occidentale, peste jumătate dintre români având încredere în Vest, în timp ce încrederea în Rusia s-a prăbușit după începerea războiului”.

În sinteză, autorii studiului semnalează că „educația, urmărirea zilnică de știri și respingerea atitudinilor populiste sunt variabile ce corelează cu un nivel ridicat de încredere în Vest. În același timp, tinerii inactivi rămân vulnerabili în fața propagandei anti-occidentale, iar discursul populist tinde să inducă un nivel mai mare de încredere în Rusia, arată experții CPD”. 

Totodată, „autorii raportului atrag atenția că, deși România rămâne o societate dominată de încredere în Vest, riscurile legate de lipsa de informare și de deschiderea spre atitudinile populiste (pentru tinerii inactivi, în special) vor continua să se mențină.

Raportul interpretează date de sondaj (CPD SNSPA), date disponibile public privind căutările pe Google, precum și date de social listening extrase din mai multe surse, inclusiv Crowd Tangle (un instrument Facebook pus la dispoziție mediului academic pentru analiza paginilor și grupurilor publice de Facebook)”.

Documentul integral poate fi consultat aici.

Daniel Nicolăescu, director general cu mandat provizoriu al Romsilva

0

Ing. Daniel Nicolăescu (foto) este noul director general al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, numit de Consiliul de Administrație al RNP Romsilva pentru un mandat provizoriu de patru luni, începând cu data de 1 septembrie 2022. Numirea are loc în condițiile în care mandatul de director general exercitat de George Mierliță a expirat la 31 august 2022.

Romsilva precizează că „Daniel Nicolaescu, 53 de ani, a absolvit Facultatea de Silvicultură și Exploatări Forestiere  din cadrul Universității Transilvania din Brașov. În perioada 1994-1998, a activat în cadrul Direcției Silvice Vâlcea ca inginer responsabil de activitatea de fond forestier, regenerarea pădurilor și investiții la Ocolul Silvic Voineasa. Până în anul 2003, a fost șef la Ocolul Silvic Voineasa și apoi la Ocoalele Silvice  Brezoi și Cornet din cadrul Direcției Silvice Vâlcea.

 În perioada 2004-2021 a activat în sistemul forestier privat, ca șef al ocolului silvic de regim  Săliște, județul Vâlcea.

Daniel Nicolăescu a fost membru în Consiliul de Administrație al Regiei Naționale a Pădurilor în perioada 2016-2018 și ulterior, consilier al secretarului de stat pe probleme de păduri în cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, expert inginer silvic la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură Marin Drăcea. 

Începând cu luna aprilie a anului trecut, Daniel Nicolăescu a îndeplinit funcția de director Strategii și Politici Publice în Silvicultură în cadrul Asociației Administratorilor de Păduri (AAP). Este căsătorit și are trei copii”.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva reamintește că „administrează pădurile aflate în proprietatea publică a statului român, aproximativ 48% din totalul pădurilor la nivel național, asigură servicii silvice pentru circa un milion de hectare păduri aflate în alte forme de proprietate, De asemenea, Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naționale, precum și 12 herghelii de stat.

Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional”.

Foto: Romsilva

BCR a implementat soluția de plată contactless pentru parcările din Aeroportul Internațional Henri Coandă București

0

 

Banca Comercială Română a finalizat implementarea sistemului de plată inteligentă pentru parcările de la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă. 

Soluția inteligentă permite oricărui călător să achite parcarea la aeroport extrem de simplu și rapid. La accesul în incinta aerogării, sistemul emite la bariere un tichet cu cod de bare în baza căruia clientul va putea achita tariful parcării prin două metode: 

  • Fie direct la barierele de ieșire doar cu card bancar, fără să mai treacă pe la automatele de plată. La barierele de ieșire, sistemul integrat va identifica numărul de înmatriculare al autoturismului, va calcula și va afișa imediat pe ecran suma de plată;
  • Fie la unul dintre terminalele automate de plată instalate în parcari și aeroport cu card sau cash.

În ambele situații, plata se poate face contactless, prin simpla apropiere a cardului bancar contactless sau a oricărui dispozitiv inteligent de tip telefon, ceas, brățară, ce permite plăți prin tehnologia NFC. Călătorii au posibilitatea, de asemenea, să achite parcarea și cash la automatele de plată.

Sistemul de plată cu card implementat de BCR a fost construit având la bază arhitectura de funcționare reglementată de Mastercard și VISA, astfel încât orice card emis oriunde în lume, de orice bancă, sub însemnele celor două organizații, poate fi utilizat pentru plata parcării de la Aeroportul Internațional Henri Coandă.

„Pentru BCR, dezvoltarea strategică a României este strâns legată de digitalizare, de aceea vom continua să susținem importanța tehnologiei pentru îmbunătățirea calității vieții, mai ales că avem nevoie de servicii inteligente, care să creeze experiențe mai bune și mai sigure pentru fiecare dintre noi. Când vorbim despre orașe inteligente, nu putem să excludem din arhitectura urbană mobilitatea sustenabilă și digitalizată, care începe prin optimizarea infrastructurii. La Aeroportul Internațional Henri Coandă, am trecut de la digitalizarea în transportul public, prin implementarea soluției de plată contactless BCR pentru autobuzele și trenurile care fac legătura între aeroport și gară, la digitalizarea zonei de parcare. Iar posibilitatea de a plăti parcarea contactless, direct la barieră, la ieșire, este o soluție rapidă și ușor de utilizat, care înseamnă fluidizarea traficului, dar și apreciere pentru timpul călătorilor și a însoțitorilor”, a declarat Dana Dima, vicepreședinte Retail & Private Banking BCR.

„Ne bucurăm că suntem parte din simplificarea experienței de plată pentru parcarea Aeroportului Internațional Henri Coandă și credem că trecerea la un sistem de parcare smart, de la momentul intrării și până la ieșire, este una dintre soluțiile care va fi apreciată de toți cei care ajung la aeroport. Plata parcării cu cardul contactless la bariera automată va ajunge foarte curând în rutina oricăui conducător auto, aceasta și pentru că viitorul digital al României este susținut nu doar de transformarea economiei și evoluția tehnologiei, ci mai ales de ușurința cu care românii adoptă și utilizează serviciile digitale. De altfel, România este pe locul 2 în Europa în privința plăților digitale în domeniul transportului public, la patru ani de când BCR și partenerii săi au început să introducă sistemele de plată contactless în mijloacele de transport în comun din cele mai importante orașe ale țării. Peste 62,5 milioane de astfel de tranzacții s-au înregistrat, în ultimii trei 4 ani, din care 3,6 milioane numai în luna iunie 2022, într-un trend accelerat de creștere a utilizării, în contextul pandemiei”, a specificat Ciprian Nicolae, Șef Departament Acceptare Carduri, BCR.

BCR continuă să facă pionierat pe segmentul de transformare digitală a transportului public din România, după ce a introdus mai multe sisteme moderne de plată, unice în România din punctul de vedere al funcționalităților și al integrării financiar-bancare, care permit plata călătoriei cu cardul bancar direct din mijloacele de transport în comun. În orașele București, Sibiu, Oradea, Cluj, Iași, Buzău, Timișoara, Reșița, Ploiești, Pitești, Baia-Mare, Râmnicu-Vâlcea, Sighișoara, Craiova, Arad și Botoșani, BCR a lucrat îndeaproape cu regiile de transport public, iar soluția a fost adaptată de la un oraș la altul, în funcție de specificul local al companiei de transport. De asemenea, din martie 2020, BCR a pus în funcțiune, în parteneriat cu Metrorex, un sistem similar în toate stațiile de metrou din București, care permite plata cu orice card bancar contactless la toate porțile de acces. Din mai 2020, soluția de plată a fost implementată și la Societatea de Transport București, astfel că la acest moment în aproape toate mijloacele de transport călătorii pot achita cu orice card/telefon/ceas contactless. Iar din august 2021, BCR a introdus soluția de plată cu cardul bancar direct în tren pentru trenurile de călători care circulă pe ruta Gara de Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă.

Începutul toamnei vine din nou cu modificări aduse peste noapte Codului de procedură fiscală

0

_________________

Dan Dascălu Avocat Partener D&B David și Baias Coordonator al Departamentului de Litigii și Dreptul Muncii               
Mihail BoianAvocat Partener D&B David și Baias (foto)

 

Sfârșitul vacanței parlamentare de vară nu putea să nu aducă cu sine, și în acest an, o modificare fulger a Codului de procedură fiscală, care cuprinde atât clarificări benefice, cât și o serie de aspecte criticabile, care vor genera în unele cazuri mai multe dispute între contribuabili și organele fiscale. Cum nu a existat nici acum o dezbatere publică consistentă și de substanță a acestor modificări, unele dintre acestea sunt în opinia noastră extrem de importante din perspectivă practică și merită  abordate chiar post-factum. Prezentăm astfel câteva observații sintetice asupra lor:

Clarificări benefice 

Proiectul de modificare a Codului de procedură („Proiectul de OG”) aduce anumite clarificări punctuale și binevenite din perspectivă practică în special în privința suspendării termenului de prescripție dreptului de a stabili obligații fiscale în situația decesului contribuabilului, reglementarea colaborării cu organul fiscal prin mijloace electronice de comunicare la distanță care oricum era utilizată deja în practică, dar și clarificarea efectelor efectuării unei sesizări penale asupra inspecției fiscale în curs, i.e. limitarea încetării inspecției doar pentru obligațiile fiscale ce fac obiectul sesizării.

Alte modificări de interes vizează indicarea expresă a structurii specializate de soluționare a contestațiilor drept organ fiscal căruia trebuie să-i fie comunicată opțiunea contribuabilului de a merge în instanță în cazul în care contestația nu este soluționată în termenul prevăzut de lege, o modificare utilă tocmai din perspectiva consecințelor juridice pe care o asemenea comunicare ar trebui să o producă (i.e. încetarea procedurii de soluționare a contestației), în practică înregistrându-se deficiențe în această privință.

De asemenea, utile din punctul nostru de vedere sunt și referirile exprese în lege la masa credală atunci când este reglementată ordinea stingerii pentru debitorii care se află sub incidenţa legislaţiei privind insolvenţa, alinierea legislației procedurale fiscale cu competențele Autorității Vamale Române în contextul reorganizării acesteia, precum clarificările aduse în materia eșalonării; în fine, a fost salutată deja în presă inițiativa de publicare a listei debitorilor care nu înregistrează debite fiscale restante, în contrapartidă cu cea celor care au asemenea debite (desemnată uzual ca „lista rușinii”).

Aspecte criticabile din modificările propuse

În primul rând, eliminarea termenului de 15 zile în care actele administrativ fiscale comunicate de organele fiscale prin SPV ca dată la care aceste acte se considerau a fi comunicate și înlocuirea acestuia cu data punerii la dispoziție a actelor prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanță. Chiar dacă Ordinul preşedintelui ANAF nr. 1090/2022 face în continuare referire la termenul de 15 zile, apreciem că această modificare va genera discuții și interpretări divergente în practică, iar organele fiscale ar putea considera actele comunicate la data încărcării acestora în SPV și, deci, punerii la dispoziția contribuabililor. În contextul în care sunt foarte cunoscute deficiențele de ordin tehnic care persistă încă atât la nivelul contribuabililor, dar mai ales la nivelul organelor fiscale în privința utilizării mijloacelor electronice de comunicare la distanță, apreciem că eliminarea termenului de 15 zile este prematură și va genera un efect exact invers decât cel urmărit de către organele fiscale respectiv, dispute și litigii cu contribuabilii legate de data comunicării actelor, cu impact direct în colectarea obligațiilor fiscale.

În al doilea rând, un impact deosebit asupra mediului de afaceri îl va avea extinderea duratei de efectuare a inspecției fiscale pentru contribuabilii nerezidenți de la 45 zile la 180 de zile, deci de 4 ori.

Nota de fundamentare nu cuprinde statistici cu privire la durata medie a controalelor derulate la companiile nerezidente sau cu privire la perioadele de timp necesare în mod obișnuit pentru obținerea de informații din alte state. În schimb, aceasta face referire la o serie de motive care constituie cazuri de suspendare a inspecției fiscale și care, prin natura lor, nu afectează durata unei inspecții fiscale. 

Pe de altă parte, indiferent de durata controlului fiscal, lipsa documentelor sau informațiilor din partea contribuabililor nerezidenți sau nevoia de alte informații de la alte autorități atrage în mod direct imposibilitatea derulării controlului – fie că vorbim de 45 zile sau de 180 zile – și suspendarea automată acestuia sau, în caz de expirare a termenelor maxime de suspendare, atrage estimarea obligațiilor fiscale în baza documentelor disponibile. 

De altfel, este general cunoscută practica inspectorilor fiscali de a depăși termenul maxim prevăzut de lege în derularea inspecțiilor fiscale, astfel încât, în practică oricum termenul în care inspecțiile fiscale erau finalizate se apropiau de dublul maximului prevăzut de lege – i.e. 90 zile în cazul nerezidenților. Astfel, ne așteptăm ca majorarea duratei inspecției fiscale cu 4 ori nu va conduce la finalizarea lor în 180 zile, ci în realitate, la prelungirea lor la 360 zile, deci de 8 ori mai mare decât în prezent.

Astfel, chiar dacă s-ar considera că activitatea unei companii nerezidente poate fi – așa cum se menționează în Nota de fundamentare – una mai complexă, din perspectiva probării tranzacțiilor derulate, decât cea a unui contribuabil mic sau mijlociu, apreciem că o măsură rezonabilă ar fi putut constitui cel mult dublarea duratei inspecției, adică, prelungirea ei la 90 zile. 

În al treilea rând, proiectul de lege aduce anumite clarificări cu privire la finalizarea controlului derulat de Direcția Generală Antifraudă în privința punctului de vedere al contribuabilului și a impactului acestuia asupra constatărilor inspectorilor antifraudă.

Deși salutăm pe deplin aceste modificări în condițiile în care, conform reglementării actuale, este greu de înțeles ce relevanță practică ar mai avea depunerea punctului de vedere după finalizarea controlului fiscal și întocmirea procesului verbal, apreciem că maniera redactării acestor clarificări este inexactă și susceptibilă de interpretări și aplicare arbitrară din partea organelor de control.

Pe de o parte, apreciem că inserarea sintagmei „dispune măsurile necesare” ca acțiuni pe care le va întreprinde conducătorul structurii în caz de refacere a controlului nu răspunde criteriilor de predictibilitate și previzibilitate prevăzute de normele de tehnică legislativă aplicabile. 

Pe de altă parte, nici cea de-a doua modificare legată de efectele punctului de vedere al contribuabilului nu este clară. Se menționează că acesta „se valorifică de către organele competente”, fără ca procedura valorificării și, respectiv, organele competente să fie definite de Codul de procedură fiscală sau măcar să poată fi identificate prin trimiteri legale corespunzătoare. Apreciem, astfel, că și această sintagmă va da naștere la interpretări diferite și, deci, la dispute fiscale între părțile implicate. 

Nu în ultimul rând, proiectul de OG aduce câteva modificări și în materia soluției fiscale individuale anticipate în privința obiectului acesteia, preluând în prevederile codului unele din cele incluse în Ordinul Președintelui ANAF nr. 3736/2015, dar și o serie de modificări care au ca efect îngreunarea restituirii taxei achitate atunci când cererea de emitere a soluției este respinsă, aceasta nemaifiind astfel posibilă, cu unele excepții, dacă Ministerul de Finanțe a inițiat analiza pe fond.

Proiectul de modificare a Codului de procedură a fost emis în baza legii de delegare legislativă, fiind pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului de Finanțe în data de 25.08.2022, fiind conform informațiilor publice disponibile, discutat în în ședința de Guvern din 31.08.2022, urmând a intra în vigoare după publicarea sa în Monitorul oficial.