Studiu Horváth: Industria ambalajelor va crește cu 30%, la un trilion de dolari, în 2025

0

Industria globală a ambalajelor se află în plină expansiune și va crește cu circa 30%, până în 2025, de la 770 miliarde USD la 1 trilion USD, după ce s-a extins cu o medie anuală de 5.6% în ultimii 5 ani, arată un studiu recent al companiei de consultanță internațională, Horváth. În pofida eforturilor de a proteja clima și a diminua risipa de materiale, cererea de ambalaje va continua să sporească, mai ales odată cu extinderea comerțului on-line. Pe de altă parte, va crește și cererea de materiale de ambalare îmbunătățite și sustenabile, cu un impact mai redus asupra mediului, conform studiului „Industria europeană a ambalajelor în 2025 – tendințe, perspective și factori de succes într-un mediu de piață competitiv”.

Printre factorii care generează creșterea susținută a acestei piețe, Horváth a identificat: (1) îmbătrânirea populației – care prelungește perioada de consum și necesarul de produse ambalate (de la produse alimentare la medicamente); (2) gospodăriile cu mai puțini membri – ce consumă volume tot mai mari de produse; (3) urbanizarea și creșterea comerțului online; (4) cererea sporită de ambalaje sustenabile – care le va permite companiilor să își optimizeze produsele și să identifice noi modalități de diversificare a veniturilor și diferențiere pe piață.

O analiză detaliată bazată pe rapoartele de piață din studiu dezvăluie alte constatări interesante cu privire la tipul, utilizarea și distribuția cantității ambalajelor necesare la nivel mondial. Industria și transporturile par să fie semnificativ mai „sustenabile” față de consumul populației (59% dintre ambalaje). Procesele industriale necesită, în primul rând, materiale reciclabile precum hârtie și carton și ocupă aproximativ 41% din volumul total de ambalaje. În schimb, consumul se ridică la 59% din piața mondială a ambalajelor, folosind preponderent cantități mai mari de materiale plastice (compozite).

Trei sferturi din piața mondială a vânzărilor de ambalaje este dominată de hârtie și carton, precum și ambalaje din plastic, restul fiind alcătuit din metal, sticlă și alte materiale. 70% din toate ambalajele de consum sunt produse pentru alimente (51%) și băuturi (19%), 8% pentru produse medicale, 4% pentru cosmetice și doar 18% pentru alte bunuri/bunuri de larg consum.

Principalele tendințe: responsabilizarea
consumatorilor și „Smart Packaging”

În ultimii ani, direcțiile de dezvoltare a industriei ambalajelor au fost marcate, în mod decisiv, de conștientizarea sporită a publicului cu privire la necesitatea protecția mediului, alături de norme mai stricte care să preîntâmpine irosirea resurselor și producerea deșeurilor – deși mai sunt multe de realizat pentru diminuarea risipei. De exemplu, la nivelul anului 2018, dacă totalul deșeurilor de hârtie, carton și plastic, generate anual, ar fi fost calculate „per capita” ar fi rezultat 218 kg pentru fiecare locuitor al Germaniei, respectiv 105 kg pentru fiecare locuitor al Austriei.

Deși provocările privind reducerea impactului ambalajelor asupra mediului rămân însemnate, iar rezultatele în diminuarea deșeurilor sunt inegale, de la o țară la alta, în Europa se reușește reciclarea ambalajelor în proporție de: (1) 90% – pentru ambalaje de metal; (2) 87% – hârtie și carton; (3) 84% – sticlă; (4) 47% – plastic; și (5) 25% – lemn. Procentele ar putea crește, în viitor, odată ce peste 70% dintre europeni își declară o preferință pentru ambalajele „prietenoase cu mediul”, ceea ce înseamnă că acestea se pot refolosi, sunt biodegradabile și compuse în proporție tot mai mare din hârtie, în detrimentul materialelor plastice.

O altă tendință identificată de studiul Horváth este dezvoltarea soluțiilor „Smart Packaging”, care devin un diferențiator puternic pentru jucătorii din industrie. Pe termen lung, succesul pe piața ambalajelor va fi de partea celor care vor ști să îmbine proprietățile de ambalare „inteligente”, cum ar fi trasabilitatea, interacțiunea specifică cu produsul ambalat sau cerințele legate de tehnologia senzorilor, ceea ce vor face ca produsul și ambalajul vor „să crească împreună”, ca un tot întreg.

„Piața ambalajelor crește în toată lumea, dar calitatea și sustenabilitatea produselor se modifică, pe măsură ce consumatorii devin tot mai conștienți de impactul asupra mediului al acestei industrii. Companiile care vor putea propune ambalate atât inteligente, cu mai multe funcții decât protecția produselor, cât și prietenoase cu mediul, vor avea de câștigat, pe o piață unde tendința de concentrare a jucătorilor crește de la an la an”, a explicat Kurt Weber, director general al Horváth România.

La nivel global, zona economică Asia-Pacific este răspunzătoare în prezent pentru cea mai mare proporție de ambalaje, și anume aproximativ 40% cu o rată de creștere anuală estimată de aproape 7%. Urmează Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA) cu puțin sub 30% și America de Nord cu 26%.


Studiul „Industria europeană a ambalajelor – tendințe, perspective și factori de succes într-un mediu de piață competitiv”, publicat spre finalul anului 2021, include cercetări ample bine fundamentate despre piața internațională, analize și interpretări ale tendințelor de specialitate, precum recomandări concrete de acțiune bazate pe experiența de proiect specifică industriei și interviuri cu manageri. Materialul poate fi descărcat gratuit la acest link.

STADA România anunță o investiție de 48,3 milioane euro într-o nouă fabrică, în Parcul Industrial și Logistic Arieș, Turda, județul Cluj

0

STADA România, subsidiara din România a grupului STADA Arzneimittel AG, anunță o investiție de 48,3 mil euro într-o nouă facilitate de producție ce va fi construită în Parcul Industrial Arieș din Turda, județul Cluj. Proiectul de tip greenfield este parțial susținut în implementarea sa de Guvernul României, printr-o contribuție de ajutor de stat.

Noua unitate de producție și ambalare va cuprinde inițial 9 linii tehnologice de ultimă generație pentru produse în doză solidă (capsule și tablete), cu o capacitate de 100 milioane pachete pe an. Suprafața totală a unității este de aproximativ 30.000 mp și permite o extindere rapidă a liniilor de producție până la un număr de 12. 

Întreaga suprafață a terenului achiziționat este de 100.000 mp și permite de asemenea, o dezvoltare ulterioară a facilităților de producție, prin construcția unor noi clădiri, în funcție de cererea pieței și raportat la nevoile de dezvoltare continuă a companiei. 

Produsele finite din unitatea din Turda – atât medicamentele eliberate pe bază de rețetă, cât și produse farmaceutice eliberate fără prescripție medicală – sunt destinate să deservească cu preponderență piețele din Europa, în care grupul STADA își desfășoară operațiunile.

„Investiția în Fabrica de la Turda și parteneriatul cu Guvernul României arată încă o dată faptul ca STADA nu este doar un partener de încredere pentru autoritățile locale și autoritățile din domeniul sănătății, ci și o companie implicată în dezvoltarea piețelor în care activează. Am ales Turda pentru că este o localitate situată în inima unei regiuni importante din punct de vedere strategic pentru Grupul STADA. Este aproape de depozitul nostru din Timișoara, finalizat tot în acest an, aproape de unitățile de producție STADA din Serbia, precum și de laboratorul nostru de testare ce deservește grupul Stada la nivel global. Amplasarea geografică a fabricii oferă în egală măsură legături rapide pentru transportul către toate piețele europene”, subliniază Mihai Fugarevici, directorul general al STADA România.

Fabrica STADA de la Turda va fi construită conform unor fundamente solide de sustenabilitate, folosind tehnologie modernă, de ultimă generație, precum și o suită de facilități ce presupun un consum redus de energie, cum ar fi panourile solare fotovoltaice, sistemul termic solar și chiar acoperiș verde pentru echilibrarea fluctuațiilor de temperatură. Etapele de construcție și partea operațională vor fi coordonate de Veroljub Ljubinkovic, care va conduce proiectul în calitate de director al fabricii.

Termenul de finalizare a facilității de producție este planificat pentru luna octombrie 2024. Exploatarea facilității presupune formarea unei echipe de 375 de angajați cu o bogată experiență în industria farmaceutică, ce va valorifica moștenirea puternică a regiunii Cluj în acest domeniu.

„Într-un oraș în plină dezvoltare este absolut necesar ca mediul de afaceri să fie unul diversificat, cu servicii de top. Concepția noastră de administrare a comunității în interesul ei, deschide porțile și pentru STADA Group. Apreciem faptul că aduce și aici, la Turda, în cadrul parcului logistic Arieș, o investiție de nivel mondial, la standarde europene recunoscute. STADA Group este compania potrivită la locul potrivit. Orientați spre excelență, STADA este compania alături de care Turda se va dezvolta în continuare atât pe orizontală, cât si pe verticală, iar de asta va beneficia întreaga comunitate.

Ne onorează prezența lor în orașul nostru și totodată ne obligă să fim un partener corect și să-i sprijinim continuu”, a declarat Cristian Octavian Matei, Primarul Municipiului Turda.

Partenerul principal al STADA România în demersurile de prospectare de piață, due diligence si consultanță privind obținerea ajutorului de stat a fost compania NOERR, cu o echipă coordonată de partenerii Rusandra Sandu (Avocat) și Iulian Sorescu (Expert Ajutor de Stat). NOERR s-a dovedit a fi un desăvârșit partener de afaceri, care a înțeles exact nevoile clientului și a oferit cu precizie cea mai bună soluție pentru implementare și dezvoltare.

Leonardo Badea (BNR): Mixul de politici ca răspuns la provocările economice actuale

0

La nivel global, evoluăm gradual în direcția conviețuirii cu acest virus care a determinat  modificări importante în existența noastră. Un impact semnificativ al pandemiei a fost resimțit în calitatea vieții oamenilor, dar sectorul de activitate unde s-a înregistrat presiunea cea mai intensă a fost sistemul de sănătate. De aceea, privind în urmă, acțiunile autorităților pot fi  considerate ca fiind canalizate pe două direcții principale: pe de o parte să contracareze apariția infecțiilor și să limiteze viteza de răspândire virusului, iar pe de altă parte să amelioreze efectele economice negative asupra oamenilor și companiilor. Din păcate, prima categorie de măsuri a condus la șocuri globale de aprovizionare, în special în producție, iar blocajele și alte măsuri de izolare au cauzat perturbări pe scară largă a afacerilor. Pandemia a dus la apariția unei crize economice și financiare care este probabil să aibă repercusiuni structurale pe termen lung și a scos la iveală fragilitatea societății globale.

Statistic, economia mondială și-a revenit puternic la începutul anului 2021 de la nivelurile scăzute provocate de evoluția primelor valuri ale pandemiei, dar spre sfârșitul perioadei a încetinit din cauza noilor variante de virus și a noilor focare apărute, a blocajelor în lanțul de aprovizionare, a penuriei de forță de muncă și a evoluției în salturi a procesului de vaccinare. Este firesc ca atunci când există o amenințare la adresa sănătății și siguranței personale, așa cum este pandemia de COVID 19, să existe o reacție din partea societății, deoarece  oamenii  își adaptează obiceiurile și comportamentul, își redefinesc stilul de viață. Unele noțiuni și valori larg îmbrățișate în trecut suferă modificări în perioadele de criză. Acest lucru duce la dezbateri și preocupări profunde în cadrul societății referitor la calea de urmat și la valorile care trebuie respectate. În astfel de situații, cristalizarea noilor abordări și uzanțe nu este un proces facil și liniar, ci este marcat de intense căutări, sincope, piste false, eșecuri de etapă, dar siguranța și sănătatea semenilor trebuie să fie așezate pe primul plan.

Impactul combinat al pandemiei și al măsurilor luate pentru controlul evoluției acesteia, precum și pentru limitarea efectelor negative asupra populației și a economiei a produs modificări atât pe partea cererii, cât și a ofertei de bunuri și servicii. Mai mult, aceste efecte au fost diferite în timp. Astfel, pe perioada restricțiilor de mobilitate cererea a fost mai redusă, iar oamenii care au putut să-și conserve veniturile (urmare și a măsurilor guvernamentale de suport) au economisit mai mult. Ulterior, în perioadele de relaxare a restricțiilor de pe parcursul anului trecut, economisirea suplimentară generată anterior a alimentat o creștere semnificativă a cererii. Concomitent, aceleași restricții au determinat însă întârzieri și disfuncționalități importante în lanțurile de distribuție precum și funcționarea la capacitate mai redusă a facilităților de producție. De asemenea, costurile de realizare ale multor bunuri și servicii au crescut din cauza cheltuielilor suplimentare pe care producătorii și prestatorii le-au suportat legat de distanțarea socială la locul de muncă și de măsurile sanitare de prevenție. Ulterior, costurile au fost sensibil amplificate și de șocul prețurilor la combustibili și energie. Ca și în cazul cererii, și efectele pe partea ofertei au evoluat diferit în timp și au avut un grad redus de predictibilitate.

Elementele prezentate succint mai sus determină în prezent o combinație nocivă pentru economie și societate cu care aceasta nu a mai fost confruntata serios din anii 1970: riscuri de încetinire a creșterii economice (mai ales pe seama alternanței valurilor pandemice, impredictibilității ridicate și a epuizării cererii suplimentare determinate de economisirea crescută din perioada restricțiilor severe de mobilitate), concomitent cu un nivel ridicat al inflației (generată în mare proporție de factori plasați în afara influenței politicii monetare).

Pentru că ne aflăm într-o situație în care atât cererea cât și oferta sunt afectate, ieșirea din criza complexă pe care o traversăm necesită coordonarea tuturor politicilor publice. Așa cum știm, politica monetară acționează asupra cererii pe termen scurt și nu influențează oferta. Politica fiscală afectează cererea agregată prin modificări ale cheltuielilor guvernamentale și ale impozitării. Acești factori influențează ocuparea forței de muncă și veniturile gospodăriilor, care apoi acționează asupra cheltuielilor de consum și investițiilor. Totodată, nivelul impozitării poate influența dorința de a munci , iar cheltuielile guvernamentale pentru sănătate, educație și formare ar putea stimula productivitatea muncii pe termen lung, având astfel un impact și pe partea ofertei. Totuși, cele mai relevante pentru stimularea ofertei sunt reformele structurale despre care se vorbește atât de mult, care se circumscriu la rândul lor mixului de politici economice.

În literatura de specialitate anterioară crizei recente, mulți autorilor preocupați de teoria mixului de politici apreciază (din diferite perspective) că un mix bun funcționează numai dacă instrumentele independente sunt controlate de factorii de decizie independenți. Necesitatea de a avea instrumente independente, dedicate fiecare unor obiective specifice  și acționate de autorități ce au independență în decizie pentru atingerea acestora nu trebuie însă să împiedice cooperarea și să conducă la a ignora efectele reciproce ale politicilor (determinate de externalitățile pe care acestea le generează). Realitatea ne-a demonstrat că în situații excepționale, un regim temporar de strânsă coordonare este cel mai adecvat pentru un răspuns rapid la șocuri neanticipate, mai ales atunci când acestea sunt exogene. La fel de adevărat este însă că ieșirea dintr-un astfel de regim poate fi problematică și trebuie neapărat să fie credibilă pentru piețe.

Luate separat, nici relaxarea monetară și nici sprijinul fiscal nu ar fi fost suficiente pentru a amortiza șocul, atunci când a lovit criza COVID-19, iar derularea foarte rapidă a evenimentelor făcea imposibilă utilizarea unor politici structurale la nivel microeconomic. Astfel, autoritățile monetare și cele fiscale au trebuit să își unească forțele pentru a oferi sprijinul macroeconomic necesar, estompând granițele tradiționale dintre intervențiile monetare și cele fiscale. Politica macro-prudențială a jucat la rândul său un rol important. Acum când provocările economice s-au schimbat, mixul de politici este în continuare extrem de necesar și, în plus, trebuie să includă și partea structurală pentru a putea compensa mai bine evoluțiile negative pe partea ofertei. O astfel de coordonare monetar-fiscală poate funcționa numai dacă credibilitatea angajamentelor față de obiectivele dorite pe termen lung – creștere sănătoasă în condiții de stabilitate a prețurilor și sustenabilitatea datoriei publice – este păstrată și susținută de un cadru instituțional rezistent. Deoarece coordonarea monetară-fiscală eficientă are limitele ei, reconstruirea spațiului de politici, atât în domeniul fiscal cât și monetar este o prioritate.


Dacă ne referim la politica monetară, contextul a reclamat o reacție imediată și hotărâtă la izbucnirea crizei pandemice, justificând ulterior continuarea ajustării conduitei acesteia într-o manieră prudentă. Măsurile de politică monetară au fost esențiale pentru calmarea tensiunilor financiare generate de șocul pandemic și au permis funcționarea fluentă a pieței monetare și a altor segmente ale pieței financiare, în vederea finanțării în bune condiții a economiei reale și a cheltuielilor bugetare.

În perspectivă, politica monetară va continua să urmărească menținerea stabilității prețurilor pe termen mediu corespunzător țintei staționare de inflație, într-o manieră de natură să susțină redresarea economiei în contextul procesului de consolidare fiscală și în condiții de protejare a stabilității financiare.

Implicațiile dozajului de măsuri este semnificativ pentru succesul acțiunii coordonate a politicii monetare și a politicii fiscale, în sensul de a menține stabilitatea macro-financiară (implicit a prețurilor și controlul inflației) fără a afecta semnificativ creșterea economică în decelerare vizibilă. Și din această perspectivă, decidenții sunt obligați la un „balancing act” foarte delicat. Să ne amintim că în urmă cu nu mai mult decât un an încă circulau foarte multe opinii ale unor economiști cunoscuți care afirmau că statul trebuie să profite de nivelul redus al dobânzilor de la acea vreme, care se anticipa atunci că își va menține acest nivel pentru o perioada considerabilă de timp, pentru a se împrumuta și a utiliza resursele în vederea stimulării creșterii economice. Iată că de atunci datoriile publice au crescut accelerat pretutindeni în lume, iar acum inflația în creștere pune presiune ascendentă pe dobânzi și face povara datoriei publice tot mai apăsătoare, limitând spațiul politicii fiscale și riscând să contribuie indirect la descurajarea creșterii economice. Într-un astfel de context, cu cât politica monetară acționează mai amplu pentru combaterea inflației, cu atât consolidarea fiscală trebuie să fie mai convingătoare pentru investitori, astfel încât să ofere acestora perspectiva unei curbări a creșterii datoriei publice tot mai costisitoare și menținerea unui nivel sustenabil ca pondere în PIB. Asta ar face ca, de fapt, ambele politici să acționeze cu o amploare importantă în sensul descurajării cererii, punând în pericol creșterea atât de necesară în ecuația refacerii economiei, a îmbunătățirii echilibrelor macroeconomice, a ameliorării problemelor structurale etc.

Din punctul de vedere al politicii fiscale, până la declanșarea crizei pandemice, problematicile care erau dezbătute vizau cu precădere măsurile pro-ciclice, creșterea deficitului de cont curent și evoluția datoriei externe. Ulterior, accentul a fost pus pe necesitatea implementării măsurilor de relansare economică, simultan cu cele de consolidare fiscală.

După cum se știe, consolidarea fiscală constituie o componentă foarte importantă pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice și, implicit, a stabilității macroeconomice, dar și una dintre marile provocări în contextul actual, marcat de necesitatea identificării unui echilibru între nevoia reală și presantă de ajustare fiscală și imperativul de a sprijini în continuare recuperarea economică.

Foarte importantă din această perspectivă este continuarea traiectoriei de ajustare graduală a deficitului bugetar către ținta stabilită de reglementările europene, lucru foarte greu de realizat de altfel, respectiv atingerea unui nivel inferior limitei de 3% din PIB până la finele anului 2024, ceea ce va permite ieșirea de sub incidența procedurii de deficit excesiv, fără însă a aduce atingere perspectivelor de redresare a economiei în actualul context pandemic.

Câștigarea unui spațiu important de manevră a politicii fiscale prin reducerea deficitului bugetar încă din anul acesta apare ca fiind o alegere firească, chiar în condițiile continuării aplicării și în 2022 a clauzei derogatorii generale din Pactul de stabilitate și de creștere, fiind de așteptat ca aceasta să fie dezactivată din 2023.

Cu toate că sprijinirea economiei și a sistemului de sănătate continuă să fie prioritară în circumstanțele specifice actuale, paradigma politicii fiscale trebuie reconsiderată pe măsură ce impactul pandemiei se atenuează, în sensul reorientării acesteia de la măsuri cu caracter urgent și excepțional care să răspundă provocărilor generate de criza sanitară către obiective orientate spre reforme structurale, care să contribuie la transformarea economiei românești într-o economie reziliență și robustă, favorabilă incluziunii.

Banii europeni constituie o sursă de finanțare care degrevează bugetul național, astfel încât absorbția fondurilor europene reprezintă un element de bază pentru asigurarea sustenabilității fiscal-bugetare, pentru dezvoltarea economiei și a societății românești. Așa cum am mai afirmat și în alte rânduri, fondurile europene ar trebui orientate cu precădere spre investiții care să favorizeze dezvoltarea economică, precum cele care sprijină digitalizarea sau tranziția verde, reformele structurale, inclusiv în domeniul finanțelor publice, pentru eficientizarea cheltuielilor și îmbunătățirea gestionării resurselor publice.

Eforturile de consolidare fiscală și de creștere a sustenabilității bugetare pentru asigurarea unor finanțe publice sănătoase trebuie susținute totodată și de alte reforme fiscal-bugetare și economice menite să asigure convergența reală a României cu economiile dezvoltate din Uniunea Europeană în special în domenii precum administrația fiscală, guvernanța companiilor cu capital de stat, sistemul public de pensii sau sistemul salarial al personalului bugetar.

Consolidarea fiscală necesită multe reglaje fine aplicate tuturor categoriilor de venituri și cheltuieli bugetare, dar în esență ea este rezultatul efortului de a reduce considerabil dinamica cheltuielilor în raport cu creșterea veniturilor. Este nevoie, printre altele, de pragmatism și obiectivitate încă din etapa de construcție a bugetului și ulterior a rectificărilor acestuia, astfel încât ipotezele privind evoluția economiei și capacitatea de utilizare de către ordonatorii de credite a fondurilor alocate să fie cât mai realiste.

Vom avea probabil anul acesta o creștere economică reală de cel puțin 3-4 procente, ceea ce oferă condiții favorabile consolidării fiscale pentru că aduce premise pentru sporirea veniturilor chiar și în absența unor majorări de taxe și impozite, dacă sunt avute în vedere aspecte precum: reducerea evaziunii fiscale, creșterea bazei de impozitare, ameliorarea gradului de conformare fiscală și îmbunătățirea eficienței colectării veniturilor la bugetul de stat.

Într-o astfel de perspectivă privind creșterea economică, consolidarea nu presupune neapărat reducerea cheltuielilor publice, putându-se avea în vedere eficientizarea calitativă a acestora, context în care s-ar putea identifica spațiu de manevră chiar pentru o creștere rezonabilă și justificată a cheltuielilor, cu condiția ca dinamica lor să fie considerabil mai redusă comparativ cu cea aferentă veniturilor, iar accentul să fie pus pe amplificarea factorului de multiplicare în economie.

Câteva direcții de acțiune pentru continuarea consolidării fiscal-bugetare, care să contribuie la redresarea și dezvoltarea economiei pe baze sustenabile, ar putea viza:

  • creșterea colectării veniturilor fiscale, prin: reducerea evaziunii fiscale; digitalizarea proceselor de activitate și asigurarea de servicii electronice de calitate, cu scopul îmbunătățirii conformării fiscale și creșterii eficienței coletării; reducerea sarcinilor administrative și simplificarea obligațiilor fiscale; o eficiență îmbunătățită în colectarea impozitelor și scăderea decalajului fiscal;
  • eficientizarea și transparentizarea cheltuielilor publice, prin: eliminarea risipei bugetare; alocarea resurselor în funcție de indicatori de rezultat; reorientarea cheltuielilor aferente investițiilor publice prin trecerea de la investițiile finanțate din surse naționale la investiții finanțate din fonduri europene; întărirea guvernanței corporative a companiilor de stat; orientarea resurselor către investiții în infrastructură, agricultură, dezvoltarea rurală, sistemul energetic, tehnologia avansată, tranziția verde și cea digitală;
  • îmbunătățirea predictibilității politicilor fiscale, obiectiv important pentru susținerea mediului de afaceri în contextul economic foarte dificil, atât pe plan intern cât și extern.

Tot în materie de politică fiscală, din perspectiva datoriei guvernamentale, după ce în perioada 2020-2021 ponderea acesteia în PIB s-a majorat considerabil pe fondul efectelor adverse asociatei crizei sanitare, ajungând la valori apropiate de 50% (în creștere cu peste 10 puncte procentuale comparativ cu perioada 2016-2019), pentru menținerea acestui indicator la un nivel sustenabil se impune atenuarea dinamicii acesteia, prin perfecționarea instrumentelor de management al datoriei publice, dar și asigurarea faptului că îndatorarea suplimentară trebuie să aibă în corespondență schimbări structurale ale economiei, care să permită în viitor achitarea datoriilor fără sacrificii pentru generațiile care urmează.

În contextul celor menționate, alături de consolidarea fiscal-bugetară, deosebit de importante din perspectiva conduitei și implementării politicii monetare sunt reformele structurale. De asemenea, este esențial nivelul de absorbție a fondurilor europene alocate României, în condițiile în care un mix coerent de politici macroeconomice care să sporească potențialul de creștere a economiei și să întărească reziliența față de evoluții adverse este esențial pentru continuarea redresării pe baze sustenabile a economiei.

Pe măsură ce riscurile pentru sănătate se reduc, măsurile de politică economică ar trebui să treacă de la un regim de urgență la obiective orientate spre redresare durabilă și favorabilă incluziunii.

Prioritizarea orientării fondurilor europene trebuie canalizată către investiții care să stimuleze creșterea economică, în special către cele care sprijină tranziția verde și digitală, către reformele fiscal-bugetare structurale, inclusiv în vederea unei gestionări de calitate a resurselor în domeniul finanțelor publice și a eficientizării și transparentizării cheltuielilor publice. Pentru asigurarea unei dezvoltări economice sustenabile, trebuie optimizată structura cheltuielilor bugetare, în special a investițiilor publice, prin realizarea unei treceri treptate de la investițiile finanțate din surse naționale la investiții finanțate din fonduri europene.

Pentru exemplificare, suma aferentă implementării PNRR este de 29,18 mld. euro, fiind formată din sprijin financiar nerambursabil în valoare de aprox. 14,24 mld. euro și împrumuturi în valoare de aprox. 14,94 mld. euro. Partea de pre-finanțare reprezintă echivalentul a 13% din suma totală alocată României, respectiv cca. 3,79 mld. euro, sumă formată din 1,85 mld. euro aferentă părții de granturi și 1,94 mld. euro, aferentă părții de împrumuturi. Sectoarele care vor beneficia de cea mai importantă susținere financiară prin PNRR sunt transporturile (7,62 mld. euro), educația (3,60 mld. euro), sectorul privat, cercetarea, dezvoltarea și inovarea (2,55 mld. euro) și sănătatea (2,45 mld. euro).

Investițiile și reformele cuprinse în PNRR sprijină tranziția verde și cea digitală, contribuie la soluționarea eficace a provocărilor identificate în cadrul Semestrului European și consolidează potențialul de creștere, crearea de locuri de muncă și reziliența economică și socială a României. Totodată, planul abordează și o parte semnificativă din provocările structurale mai vechi care au rămas nesoluționate, astfel cum au fost identificate în recomandările relevante specifice adresate României de către Consiliu în 2019 și în 2020.

Pentru facilitarea tranziției verzi, PNRR alocă 57% din total măsurilor de sprijinire a obiectivelor de mediu (de exemplu, pentru modernizarea sistemului căilor ferate 3,9 mld. euro, pentru mobilitatea urbană 1,8 mld. euro, pentru producerea de energie verde 0,85 mld. euro, pentru eficientizarea energetică a clădirilor 2,7 mld. euro, pentru protecția mediului și a biodiversității 1,1 mld. euro). În vederea asigurarea tranziției digitale, PNRR alocă 21% din total unor măsuri de sprijinire a acestui proces, precum digitalizarea administrației publice (1,5 mld. euro), a sistemului de sănătate (0,47 mld. euro) și a sistemului de educație (0,88 mld. euro).

Aceste obiective sunt sprijinite de politicile la nivel european, inclusiv pe termen scurt. Astfel, una dintre cele trei direcții majore ale Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene este un nou model european de creștere – în domeniul economic și social, demersurile aferente acestei direcții având în vedere cu precădere obiectivele privind schimbările climatice, tranziția digitală și stimularea inovării, procese care sunt direct legate de creșterea economică și de capacitatea de a crea locuri de muncă de calitate și mai bine plătite.

Deși ideile prezentate mai sus nu sunt neapărat noi, implementarea lor nu este un drum deloc facil. În realitate, acest „balancing act” este un proces continuu, pe care suntem nevoiți să îl parcurgem pas cu pas, din aproape în aproape, ajustând mereu pe parcurs pentru că nivelul de impredictibilitate al evoluțiilor economice rămâne ridicat. Mai mult, anumite soluții din zona politicii fiscale și reformelor structurale necesită sprijin politic consistent și de durată pentru a fi aplicate. Într-un articol publicat în luna noiembrie a anului trecut, Claudio Borio (Banca Reglementelor Internaționale) și coautorul său argumentau că politicile monetare și fiscale, ca funcții ale statului necesar a fi corelate, se confruntă cu o provocare dublă, pe termen lung. Pe de o parte ele trebuie să recapete spațiul de manevră pentru a-și putea îndeplini în mod eficient rolul de macrostabilizare, iar pe de altă parte, odată ce aceste marje de siguranță sunt restabilite, politicile trebuie să rămână ferm într-un „coridor de stabilitate”.

Echilibrul alegerii economice trebuie sa fie însoțit de consistența viitoare a politicilor publice, fără de care alegerea de azi nu va da roade mâine, așa cum este de dorit. Un vechi proverb chinezesc spune că „evenimentele viitoare își aruncă umbra înaintea lor” și poate tocmai de aceea, privind atent spre viitor, ne va fi mai ușor să luăm deciziile necesare azi.

Impozitarea multinaționalelor cu minim 15% intră în linie dreaptă. La ce se pot aștepta companiile din România

0

Autor: Miruna Enache, Partener,
Liderul Diviziei de Asistență Fiscală în tranzacții, EY România (foto)

Multinaționalele trebuie să fie pregătite: România, prin vocea ministrului său de Finanțe, Adrian Câciu, începe pregătirile pentru implementarea, chiar de la 1 ianuarie 2023, a Directivei privind nivelul minim de impozitare. Cum costurile administrative și de conformare la introducerea impozitului minim global pe profit (GloBE) vor fi minime, așa cum dă asigurări Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), unde va trebui să lucreze cu adevărat Guvernul va fi la adaptarea legislației, astfel încât să ia în calcul toate situațiile specifice și să pregătească  norme clare, care să asigure o aplicare ușoară a Directivei europene. 

Măsura introducerii unui impozit minim global a fost anunțată drept revoluționară de toată lumea fiscală la jumătatea anului trecut și prevede introducerea unui impozit minim de 15% pe profiturile multinaționalelor și taxarea lor în statele în care realizează profitul.  

Din punct de vedere tehnic, OCDE dă asigurări că ”regulile GloBE au fost concepute cu scopul de a minimiza costurile și complexitatea, atât pentru autoritățile fiscale, cât și pentru contribuabili, în contextul obiectivelor politicii fiscale ale pilonului doi”. Argumentele Organizației includ faptul că noua măsură utilizează pragurile și definițiile deja cunoscute statelor în raportările pe care trebuie să le realizeze țară cu țară, așa-numitele CbCR. Adică, vor fi folosite informațiile financiare la nivel de entitate și standardele de contabilitate existente, fără ajustări; vor fi excluse din operațiunile dintr-o jurisdicție unde se obțin sub 1 milion euro în profit și 10 milioane euro în venituri. 

Intenția este ca entitatea mamă ultimă, cea care are capacitatea de a plăti suma necesară, să plătească o diferență de impozit doar atunci când este cazul. De altfel, viitorul cadru de implementare va include îndrumări administrative suplimentare cu privire la obligațiile declarative și de plată: țările pot dezvolta anumite reguli, pentru a ajuta la atenuarea sarcinilor de conformitate pentru companiile multinaționale. 

OCDE ia în considerare și posibilitatea ca nu toate țările, deși majoritatea statelor lumii au aderat la impozitul minim global, să poată aplica reglementarea în același timp și cu privire la același venit cu impozitare redusă. 

Pentru a elimina riscul de supraimpozitare, conform regulilor OCDE, se aplică reguli prioritare care asigură dezactivarea regulilor de impozitare minimă globală, în situațiile în care venitul cu impozitare redusă este deja supus impozitului minim în altă parte. În plus, regulile impozitului minim pe profit asigură că toate jurisdicțiile care implementează GLOBE au același punct de plecare, atât cu privire la regim, cât și la interpretare. Cadrul incluziv va asigura, de asemenea, că normele funcționează efectiv într-un mod coordonat pe măsură ce țările trec în faza de implementare.  

În plus, țările care adoptă regulile OCDE nu vor fi obligate să introducă taxe interne suplimentare asupra propriilor contribuabili rezidenți, dar pot alege să facă acest lucru. În măsura în care o țară alege să implementeze impozitul minim intern calificat, o astfel de taxă va reduce valoarea taxei suplimentare care ar putea fi altfel aplicabilă, în conformitate cu regulile GloBE și plătibilă într-o altă jurisdicție. 

De exemplu, dacă taxa suplimentară de 100 de euro este datorată într-o anumită jurisdicție, dar aceasta impune propriul impozit intern calificat minim tot de 100 de euro, atunci nu va exista taxă suplimentară datorată, conform regulilor impozitului minim global (GloBE). 

Cu o rată de impozitare efectivă minimă de 15%, regulile GloBE sunt de așteptat să genereze aproximativ 150 de miliarde USD în venituri fiscale globale suplimentare pe an. Acestea includ nu doar veniturile așteptate din aplicarea normelor în sine, ci și venituri suplimentare din impozitul pe profit așteptate din reducerea transferărilor de profituri ca urmare a introducerii regulilor. O rată de impozitare efectivă jurisdicțională de 15% reprezintă un pas important față de ratele istorice, adesea foarte scăzute, pentru veniturile din sursele străine ale multinaționalelor.

Se așteaptă că regulile GloBE să reducă presiunea resimțită de guverne în a oferi investitorilor stimulente fiscale, reduceri sau eliminări parțiale ale taxelor. În plus, se așteaptă ca țările în curs de dezvoltare să își poată proteja în continuare baza de impozitare prin aplicarea unui tratat care le va permite țărilor să-și păstreze dreptul de impozitare, pe care, altfel, l-ar fi cedat, în temeiul unui tratat fiscal, asupra anumitor plăți efectuate către părți afiliate din străinătate, care prezintă adesea riscuri BEPS, cum ar fi dobânzi și redevențe. 

Dar, dincolo de asigurările oferite de OCDE, să vedem care vor fi efectele resimțite de companiile din întreaga lume și din România. 

În primul rând, Uniunea Europeană a aprobat în decembrie 2021 un proiect de directivă vizând BEPS 2.0, care va introduce din 2023 și, respectiv, din 2024, prevederi comune în Statele Membre privind aplicarea Regulii de Includere a Veniturilor și, respectiv, a Regulilor de Plăți Sub-impozitate. Astfel, sunt avute în vedere caracteristici proprii Pieței Unice Europene și definițiile și regulile vor trebui implementate în fiecare Stat Membru. Regulile europene vor acoperi și grupurile domestice care au o cifră de afaceri cumulată de peste 750 de milioane de euro, iar entitatea mamă care aplică Regula de Includere a Veniturilor va plăti impozitul suplimentar, nu doar pentru filialele din jurisdicții terțe, ci şi pentru entități rezidente în state membre. Statele membre pot alege să implementeze impozitul suplimentar pentru entitățile din grup situate pe teritoriul lor. 

România va trebui să își adapteze legislația pentru a include aceste noi reguli de impozitare, acoperind și situații specifice (cum ar fi microîntreprinderile, situația în care o entitate din grup aflată în România trebuie să aplice impozitul minim suplimentar, chiar dacă nu este societate holding etc.). Pregătirea unor norme clare pentru aplicarea practică a noilor reguli este extrem de importantă (așa cum s-au dovedit extrem de utile normele de aplicare pentru toată legislația europeană implementată la noi). 

Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimează o creștere a veniturilor în acest an, iar 73% se așteaptă la intensificarea tranzacțiilor

0

Reprezentanții companiilor din sectorul imobiliar comercial (spații comerciale, centre de afaceri și birouri, spații logistice) estimează, în proporție de 80%, o creștere a veniturilor în acest an comparativ cu 2021, iar 73% se așteaptă la intensificarea tranzacțiilor în domeniu în următoarele 12 luni, conform studiului global Deloitte 2022 Commercial Real Estate Outlook. Totodată, având în vedere că activitatea globală de fuziuni și achiziții a crescut cu aproximativ 85% în prima jumătate a lui 2021 față de anul precedent, 40% dintre companiile participante la studiu susțin că ar putea să se implice în astfel de tranzacții în următoarele trimestre.

Conform studiului, percepția privind evoluția veniturilor diferă în funcție de tipul de proprietate. Astfel, companiile care dețin clădiri utilizate în economia digitală (centre de date, turnuri de comunicații sau spații industriale) estimează o creștere mai accelerată a veniturilor în acest an, comparativ cu cele din alte domenii. Însă și respondenții care dețin clădiri de birouri, spații comerciale sau activează în sectorul ospitalității sunt în oarecare măsură optimiști cu privire la perspectivele pe termen scurt. 

În aceste condiții, multe companii se concentrează pe reamenajarea proprietăților pentru a le putea folosi alternativ, în mai multe domenii, maximizându-le astfel valoarea. Cu toate acestea, doar un sfert dintre ele își majorează substanțial investițiile în tehnologie pentru a-și consolida portofoliul și capacitatea de gestionare a activelor.

„Piața imobiliară, în general, este influențată de evoluțiile din economie, iar sectorul comercial cu atât mai mult. În plus, într-un mediu puternic inflaționist, precum cel pe care îl traversăm acum, proprietățile imobiliare atrag fonduri în căutare de plasamente care să asigure menținerea valorii banilor în timp. Prin urmare, chiar dacă piața chiriilor nu va avea o evoluție favorabilă în termeni de randamente, investitorii vor căuta active a căror valoare să nu fie erodată de inflație, iar proprietățile imobiliare comerciale se pot încadra în această categorie. În ceea ce privește piața locală, după recordul din 2021 la tranzacțiile cu terenuri, ne așteptăm la o dezvoltare în consecință a proiectelor imobiliare. Capitala continuă să concentreze cea mai mare parte a tranzacțiilor imobiliare din România (67% dintre cele încheiate în primul semestru din 2021, având ca obiect în special clădiri de birouri și hoteluri, potrivit datelor BNR), dar apetitul pentru alte regiuni ale țării este evident”, a declarat Alexandra Smedoiu(foto), Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul Imobiliar.

În privința forței de muncă, organizațiile ar trebui să continue să investească în instrumente digitale pentru a sprijini munca la distanță și a atrage angajați cu aptitudini în zona de tehnologie, subliniază studiul. Două treimi dintre companiile participante spun că intenționează să își continue activitatea în mod virtual, total sau parțial, deși mai mult de jumătate consideră că, pe termen lung, munca la distanță ar avea un impact negativ asupra productivității. În schimb, aproximativ 60% sunt de părere că flexibilitatea în privința modului de lucru ar ajuta compania în competiția pentru angajați performanți.

O altă provocare la care companiile din domeniu trebuie să răspundă în perioada următoare pentru a satisface așteptările investitorilor, chiriașilor și angajaților, este cea legată de ESG (aspecte de mediu, sociale, de guvernanță). În același timp, 60% dintre respondenți cred că inițiativele ESG generează noi oportunități de afaceri pentru organizația lor și jumătate susțin că acestea le oferă un avantaj competitiv. 

Pe de altă parte, 80% din companiile participante spun că nu au un sistem informatic modern, care să poată încorpora cu ușurință tehnologiile emergente, aspect care le limitează progresul și capacitatea de a inova. 

Studiul Deloitte 2022 Commercial Real Estate Outlook a fost efectuat în rândul a 400 de companii cu active de peste 100 de milioane de dolari fiecare, din trei regiuni – America de Nord, Europa și APAC. 

România, între țările din Europa Centrală și de Est în care volumul tranzacțiilor imobiliare a crescut în 2021

0

România, Polonia și Slovacia sunt țările din Europa Centrală și de Est care în 2021 au raportat o creștere a volumului tranzacțiilor cu active imobiliare, în timp ce piețele din Cehia și Ungaria au înregistrat scăderi față de anul 2020, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. 

La nivel regional, volumul tranzacționat a totalizat 9,98 miliarde de euro, în scădere cu 4,3% comparativ cu anul anterior. Polonia a avut o creștere de 8,3%, în timp ce piața din Slovacia a înregistrat un avans de 54,2%. În schimb, Cehia a consemnat o scădere de 36% a tranzacțiilor cu proprietăți generatoare de venituri, iar în Ungaria volumul s-a redus cu 18,2%.

În România, în 2021 au fost consemnate 54 de tranzacții cu active imobiliare, dublu față de 2020, volumul total investit fiind de 916 milioane de euro, în creștere cu 0.2% comparativ cu anul anterior, conform România Investment Marketbeat, lansat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

După un prim semestru în care volumul investițiilor s-a situat sub cel din perioada corespunzătoare din 2020, piața a recuperat puternic în a doua jumătate a anului, când au fost parafate tranzacții de 618 milioane de euro, dublu față de primele șase luni ale lui 2021. 

Cele mai multe active tranzacționate au fost din sectorul logistic si industrial, aproape 40% din total (21), în timp ce din sectorul de retail au fost vândute 13 proprietăți. În ciuda unui număr mai mic de active tranzacționate, cele 8 clădiri de birouri care și-au schimbat proprietarii în 2021 au cumulat 44% din volumul total, respectiv 402 milioane de euro, în timp ce segmentul industrial a avut o pondere de 30%, iar cel de retail de 20%.

Cristi Moga, Head of Capital Markets Cushman & Wakefield Echinox: „Interesul investitorilor pentru active imobiliare s-a menținut crescut în 2021, pe fondul unei relative reechilibrări a raportului de forțe dintre proprietari și chiriași, aspect menit să garanteze un flux financiar stabil pentru investitori. Într-un climat general pozitiv, ne așteptăm ca un număr mai ridicat de proprietari să reevalueze oportunitatea demarării unui proces de vânzare, fapt ce ar crește lichiditatea pieței. O zonă cu potențial rămâne cea a tranzacțiilor de tip sale & lease-back, prin care proprietari de business-uri variate se pot finanța prin valorificarea portofoliului imobiliar. Privind spre anul recent început, ne putem aștepta la noi deal-uri record, care ar contribui la depășirea pragului de 1 miliard de euro în ceea ce privește volumul tranzacționat”.

De asemenea, merita  remarcat faptul că, în topul celor mai mari cinci tranzacții au intrat active din toate cele trei segmente mari de piață, respectiv birouri, retail și industrial.

Cele mai mari tranzacții consemnate au presupus vânzarea de către Louis Delhaize a unui pachet de șase proprietăți comerciale operate de Cora către grupul austriac Supernova, respectiv achiziția Hermes Business Campus (75.000 metri pătrați) de către Adventum Group de la Atenor. Adventum Group completează lista numelor noi de investitori care au intrat în România în ultimele 18 luni.

În plus, CTP, cel mai mare proprietar de spații logistice și industriale din România, a continuat să-și consolideze poziția pe piață printr-o serie de patru tranzacții cu o valoare cumulată de aproximativ 170 de milioane de euro.

Randamentele de referință au înregistrat o comprimare semnificativă în cea de-a doua jumătate a anului, de 50 – 75 puncte procentuale, trend care ar putea continua și în 2022. Cu toate acestea, diferența dintre piața locală și țările mai mature din Europa Centrală și de Est, precum Cehia, Polonia sau Ungaria, se menține relativ ridicată (100- 300 puncte procentuale), ceea ce ar putea grăbi o viitoare compresie a yieldurilor. 

ȚarăVolum tranzacții 2021(mil. EUR)Volum tranzacții 2020 (mil. EUR)2021 vs 2020 (%)
Romania916914+0,2%
Cehia1.7212.689-36,0%
Ungaria8811.077-18,2%
Slovacia774502+54,2%
Polonia5.6915.254+8,3%
Total9.98210.435-4,3%

Ziua Mi-Home – magazinul digital oficial Xiaomi împlinește un an

0

Mi-Home.ro, magazinul digital oficial Xiaomi din România,împlinește un an de la lansare și le aduce fanilor o mulțime de reduceri și surprize până pe data de 23 ianuarie. Astfel, de Ziua Mi-Home, unele dintre cele mai populare telefoane inteligente din portofoliul Xiaomi, dar și o mulțime de produse din gama ecosistem vor beneficia de reduceri de până la 99% din prețul recomandat de vânzare. În fiecare zi, cei care intră pe site, pot cumpăra gadget-uri la 1 leu, în limita stocului disponibil.

Ziua Mi-Home – ofertele pe segmentul telefoane inteligente

Până pe 23 ianuarie, două dintre cele mai performante smartphone-uri lansate recent pe piața din România, Xiaomi 11T și Xiaomi 11 Lite 5G NE, beneficiază de discount-uri pe mi-home.ro.

Xiaomi 11T – în varianta 8GB +128GB va avea un preț de 2.099 lei, iar în varianta 8GB+256GB va fi disponibil la prețul de 2.299 lei. În plus, la achiziția oricărui model, fanii Xiaomi vor primi MI COINS duble, ce vor putea fi folosite pentru reduceri la achizițiile viitoare. Xiaomi 11T este telefonul perfect pentru creatorii de conținut și vine cu un setup triplu de camere de 108MP, display AMOLED plat de 6.67’’ cu rată de refresh de 120Hz și HDR 10+, procesor MediaTek Dimensity 1200-Ultra și o baterie de 5,000mAh, care se încarcă rapid la 67W.

Xiaomi 11 Lite 5G NE – în varianta 8GB+128GB va fi disponibil pe mi-home.ro, la prețul de 1.499 lei, până pe 23 ianuarie. Stilat și ușor, Xiaomi 11 Lite 5G NE asigură performanțe la nivel flagship. Are ecran AMOLED DotDisplay de 6.55’’, cu suport 10-bit TrueColor și Dolby Vision, setup triplu de camere de 64MP, procesor Qualcomm® SnapdragonTM 778G 5G și o baterie de 4,250mAh care se încarcă rapid la 33W.

Ziua Mi-Home – ofertele din gama ecosistem

De Ziua Mi-Home, utilizatorii din România pot profita de reduceri și la produsele din gama ecosistem, până pe 23 ianuarie.

Printre produsele pentru casă incluse în promoție se numără aspiratoarele robot Mi Robot Vacuum-Mop Essential, Mi Robot Vacuum-Mop și Mi Robot Vacuum Mop Pro, ce pornesc de la prețul de 649,99 lei.

Și sistemele de supraveghere beneficiază de reduceri: Mi 360 Home Security Camera 2K va costa 159,99 lei.

Top 5 tendințe pe piața de executive training în 2022

0

Cele mai importante trei tendințe ce vor defini în 2022 piața locală de training sunt adaptarea cursurilor la noul mod de lucru hibrid, designul unor experiențe de învățare care să susțină retenția și starea de bine a angajaților și diversificarea canalelor de învățare. Pe locurile patru și cinci se află utilizarea abilității de a lucra cu datele pentru luarea deciziilor și dezvoltarea abilităților de leadership,  conform datelor interne ale EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, segmentul de top al pieței de training.

Vizibile încă de anul trecut, cele cinci trenduri principale vor marca activitatea tuturor departamentelor L&D din companii, dar și a jucătorilor din piața de training, fiind deja simțite în piață încă de la finalul anului trecut.

”Am încheiat 2021, cel de-al 16-lea an de existență EXEC-EDU, cu rezultate foarte bune. A fost un an în care am traversat cu bine situații complexe, un an în care ne-am sudat ca echipă și am devenit mai rezilienți și mai agili, deci mai puternici. Provocarea principală, pe care am depășit-o cu brio, a fost să facilităm programe live online interactive, care să țină participanții conectați, atenți și implicați 100%, iar 2021 a fost pentru noi al doilea cel mai bun an din istorie, după 2019. Peste 1700 manageri au interacționat cu noi, la cursuri sau în proiecte de coaching, mentoring sau consultanță și am derulat peste 140 de programe. Am organizat 10 evenimente online pentru comunitatea noastră, la care au luat parte 2500 persoane, unul față în față și două cu invitați internaționali.”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.

Pentru 2022, compania are un portofoliu de 70 cursuri și o echipă de peste 40 de experți. Printre programele lansate deja anul acesta sunt Hybrid Leadership și Data Literacy.

„2022 aduce noi provocări pentru industria de training, odată cu volatilitatea pieței muncii, schimbarea modelelor de business și a comportamentului de consum, dar și a modului în care învățăm. Concurăm cu o piață globală, cu oportunități și resurse nelimitate, multe gratuite, aflate la doar un click distanță. Competențele pe care le-am dezvoltat în ultimii doi ani ne vor ajuta însă să rămânem în topul opțiunilor cursanților noștri. Rezoluția noastră pentru 2022 este să continuăm să construim experiențe de învățare utile, potrivite noului mod de lucru hibrid, adaptându-ne permanent la trendurile din piață și nevoile cursanților noștri și, de ce nu, anticipându-le”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.

1.Adaptarea cursurilor la noul mod de lucru hibrid

Munca în format hibrid, de acasă sau de oriunde, nu va dispărea prea curând din peisaj. Studiile globale dar și locale arată că majoritatea covârșitoare a angajaților preferă un sistem de lucru hibrid și că multinaționalele care se dezvoltă rapid au adoptat acest model de ”productivitate de oriunde”. Atât pentru angajați cât și pentru companii, munca la distanță este despre rezultate, și mai puțin despre locul unde se află angajatul sau orele la care lucrează. În aceste condiții, programele de training trebuie aliniate acestei noi realități, în care cursanții lucrează de oriunde – un beneficiu care, conform studiilor, a devenit esențial pentru angajați. Soluțiile de training sunt versatile, modul în care cursanții interacționează cu conținutul acestuia este divers, integrând, printre altele, tehnologia, resursele asincron cu interacțiunile live online, dar și cu activitățile la clasă, menite să readucă în prim plan colaborarea și conectarea.

2.Programe de dezvoltare axate pe starea de bine a angajaților

Wellbeing-ul nu mai este doar un beneficiu oferit angajaților în cadrul pachetului de compensare, pe măsură ce presiunile zilnice din familie sau burn-out-ul acuzat de modul de lucru remote, care șterge granițele de timp și spațiu, au devenit realități care afectează în mod direct productivitatea și performanța oamenilor. De aceea, programele de well-being integrate au devenit parte din strategia de retenție și motivare a oamenilor.

3.Diversificarea canalelor de învățare  

Zilele dedicate sesiunilor clasice de curs la sală au devenit tot mai rare în programul managerilor. Acum învățarea se face pe canale multiple: video, podcast, cărți audio, webinarii, sesiuni live online. Integrarea sesiunilor scurte de training în timpul programului de lucru, sau chiar includerea unor sesiuni de coaching de echipă sau brainstorming facilitat în cadrul ședințelor board-urilor sau echipelor operaționale reprezintă noi modalități de a eficientiza demersul de învățare, cu focus pe soluții pragmatice și pe rezolvarea de probleme. O altă modalitate de optimizare este folosirea digitalizării pentru a genera conținut adaptat, personalizat nevoii fiecărui manager sau angajat.

4.Data literacy în luarea deciziilor

IDC, furnizor global de informații de piață, prognozează până în 2025 o creștere de zece ori a datelor la nivel global. Devine astfel tot mai dificil pentru manageri să ia decizii valide, care nu se bazează doar pe fler, ci pe informații corecte și actuale. O barieră suplimentară este decalajul major între abilitățile digitale ale oamenilor și viteza cu care apar noile tehnologii.

Avantajul competitiv astăzi este dat de abilitatea managerilor de a citi, a lucra, a analiza și a argumenta cu ajutorul datelor. La nivel global doar 24% din decidenți au abilitățile necesare în lucrul cu datele, deci au nevoie de training-uri specializate.

5.Dezvoltarea abilităților de leadership

Liderii ce doresc să iasă învingători din competiția cu inteligența artificială, care va exclude șefii incompetenți din peisajul muncii, au nevoie și mai mult să își dezvolte competențele, mai ales că acestea trebuie aliniate noilor realități. Pentru această perioadă, este nevoie de un nou tip de lider, cu alte competențe – empatie, agilitate, flexibilitate, reziliență. De aceea, investiția în dezvoltarea echipelor de management este mai necesară ca oricând, iar primul pas este re-evaluarea și măsurarea competențelor acestora.

Colliers: Piaţa închirierilor de birouri își revine, dar vor mai trece câțiva ani până să atingă nivelul din perioada pre-pandemică

0

Cererea totală pentru spații de birouri moderne a crescut cu 23% în 2021, până la 263.000 de metri pătrați, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, arată datele Colliers. În același timp, cererea nouă a fost de 104.000 de metri pătrați, în creștere cu 47% față de perioada similară din 2020. Semnele clare de revenire și de recuperare din piaţa de birouri se văd și în activitatea Colliers, care a fost cea mai activă agenție de leasing pe segmentul de office din București în 2021, prin reprezentarea chiriașilor în contracte de închiriere de peste 43.000 metri pătrați, volum care plasează compania de consultanță imobiliară în top și la nivel național.

Trimestrul patru a fost primul trimestru cu adevărat normal din ultimii doi ani, observă consultanții Colliers, care subliniază că semnalele privind cererea viitoare oferă încrederea că revenirea pe piața de birouri poate începe cu adevărat din 2022, chiar dacă va mai fi nevoie de câțiva ani până se va atinge un nivel comparativ cu perioada pre-pandemică.

George Didoiu, Colliers

„Dacă ne raportăm la anii precedenți, 2021 rămâne un an relativ slab, dar a doua jumătate a anului a oferit semnale încurajatoare atât din zona companiilor, cât și a contractelor semnate. Astfel, cererea noua din trimestrul patru a fost în linie cu media trimestrială înregistrată din 2015 până în prezent. Valoarea totală a tranzacţiilor finalizate de închiriere de birouri mediate de Colliers în 2021 depășește 43.000 de metri pătrați, în creștere evidentă față de 2020. E important de subliniat și că în metodologia de calcul nu au fost incluse suprafețe returnate către proprietari sau alte tranzacții în curs de finalizare”, precizează George Didoiu, Director Tenant Services Office 360 la Colliers.

Consultanții Colliers atrag atenția că managerii încă explorează noul sistem de lucru post-pandemic, mixul dintre birou și munca la distanță fiind decis de fiecare companie în parte. Aceștia abordează nevoile imobiliare cu precauție, iar pentru unii modelul de lucru hibrid generează noi provocări legate de organizarea mediului de lucru în viitor. Dar, în general, există câțiva factori pozitivi care sugerează că revenirea pieței ar trebui să fie ceva mai scurtă de această dată, printre care faptul că piața de birouri din București este sensibil mai matură decât acum un deceniu și beneficiază de o prezentă sporită a marilor companii internaționale. Altfel, companiile de IT&C și cele din zona de servicii rămân dominante pe piața de leasing din București. 

„Tot mai multe din conversațiile pe care le avem în ultima vreme cu cei din conducerea marilor companii sunt legate de productivitate și conexiunea socială a angajaților și cum se poate crea un mediu de lucru care să susțină aceste principii.  Devine evident că munca de acasă pe perioade extinse implică și aspecte negative, mai ales pe termen lung. Au reapărut cereri din partea companiilor internaționale mari care au anunțat că vor să-și deschidă birouri aici, în timp ce multe din firmele existente încep să-și reia extinderea, iar această cerere nouă ar trebui să compenseze eventuala reducere survenită din adoptarea unui model de lucru hibrid. Sigur, au fost și companii care și-au redus suprafața sau au încercat să-și subînchirieze spațiul, oferind pachete foarte atractive celor interesați”, completează George Didoiu.

Colliers inovează și răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare pe piața de birouri cu Office 360°, o abordare completă a birourilor, din toate punctele de vedere, realizată printr-un proces unic și extrem de complex, adaptat până la ultimul detaliu pentru a se potrivi nevoilor și planurilor strategice ale companiilor. Abordarea Colliers de control al costurilor în fiecare etapă a transformării biroului oferă economii suplimentare care depășesc de multe ori 10-15% față de valorile obținute de obicei de la contractori, în cadrul negocierilor din etapa de licitație.

Stocul de spații moderne de birouri din București a ajuns la 3,2 milioane metri pătrați, după ce în 2021 au fost livrați 250.000 de metri pătrați. Consultanții Colliers consideră că oferta redusă de birouri moderne din București pe cap de locuitor, de doar aproximativ 1.300 metri de pătrați de spații de birouri la mia de locuitori (chiar și fără a ține cont de faptul că zona metropolitană este, probabil, mai mare de 2,4 milioane de locuitori), este un factor izolator pe termen lung și se așteaptă mai degrabă ca stocul modern de birouri să înceapă din nou să crească în câțiva ani. Pentru comparație, Varșovia are aproximativ 2.000 de metri pătrați de birouri la mia de locuitori, iar Amsterdam– 1.800 de metri pătrați de birouri. Datele citate de Colliers rezulta în urma cifrelor obținute de Bucharest Research Forum.

Pehart Grup inaugurează o nouă linie de producție la Sebeș, cu o investiție de peste 10 milioane de euro

0

Pehart Grup, unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa de Sud-Est, companie românească cu o tradiție de aproape 185 de ani, inaugurează o nouă linie de producție la Sebeș. Aceasta va opera cu tehnologii de ultimă oră, inovative, cu un înalt nivel de performanță în ceea ce privește protejarea mediului, dar și a angajaților și clienților finali. Noua linie de producție din fabrica Pehart de la Sebeș a beneficiat de o investiție de peste 10 milioane de euro, iar tehnologiile folosite aici duc producerea hârtiei la un alt nivel – produsele finite, hârtia igienică și prosoapele din hârtie au calități mult îmbunătățite, de nivel premium. Tehnologiile performante cresc capacitatea de absorbție, rezistența, elasticitatea și gradul de finețe al acestora.   

Prezentă în 18 țări din Europa cu produse de uz casnic și industrial, compania Pehart Grup este în permanență preocupată de sustenabilitate, manifestată în mai multe direcții: prin grijă față de mediu, politicile responsabile de achiziții și cele ale sistemului integrat de management. Achizițiile se fac numai din surse sigure și autorizate, hârtia este produsă exclusiv din celuloză (atestata FSC) provenită din păduri special crescute pentru producția de hârtie. Preocuparea pentru sustenabilitate este dusă la nivelul următor odată cu inaugurarea noii linii de producție de la Sebeș. 

Deschiderea unei noi linii de producție a venit firesc, ca parte a dezvoltării naturale a companiei. Strategia noastră de business urmărește mărirea capacității de producție pentru piața internă prin consolidarea poziției brandurilor proprii în marile lanțuri de magazine și creșterea constantă a calității produselor, iar pentru piața externă, prin extinderea pe noi piețe. De asemenea, linia de producție echipată cu tehnologii de ultimă oră va conduce la îmbunătățirea produselor Pufina la nivel premium. Nu în ultimul rând, ne-am dorit să creștem și performanțele non-financiare ale companiei. Mai concret, vrem să impunem un trend de dezvoltare etic, manifestat pe de-o parte prin grijă față de mediu, iar pe de altă parte să investim în dezvoltarea unor comunități locale puternice, prin crearea unor noi locuri de muncă. Linia de producție de la Sebeș folosește și tehnologii verzi, de ultimă oră, care mențin productivitatea la cotele optime, în timp ce cheltuielile de producție scad. Toate acestea se realizează cu respect față de natură, unul dintre pilonii importanți ai valorilor Pehart”, spune Gabriel Stanciu, General Manager Pehart Grup

Sistemul de gofrare a hârtiei cu rulouri încălzite utilizat pe noua linie de producție Pehart de la Sebeș, printre primele tehnologii de acest gen din lume

Linia de producție Pehart Sebeș folosește pentru gofrarea hârtiei o tehnologie utilizată mai puțin în domeniu – gofrarea cu ruloruri încălzite. Tehnologia inovatoare cu rulouri de gofrare încălzite crește rezistența, elasticitatea și puterea de absorbție a hârtiei și în același timp reprezintă o alternativă mai sustenabilă și economică a practicilor convenționale.

Linia de producție are tehnologii inovatoare
care permit reducerea de aditivi 

În mod tradițional, în procesul de prelucrare a hârtiei se folosesc adezivi, ceea ce poate aduce inconveniente ecologice și de natură operațională. Noua linie de producție Pehart de la Sebeș folosește însă tehnologia Aquabond, care poate înlocui adezivii cu apă în procesul de laminare a hârtiei igienice albe. Astfel, se reduc timpul de producție, dar și costurile asociate cu mentenanța utilajelor. Această tehnologie garantează calitatea aderenței, eficiența este comparabilă cu cea a lipirii cu adeziv, iar costurile de producție sunt scăzute, prin reducerea adezivilor.

Noua linie de producție oferă și
posibilitatea ambalării în materiale eco, biodegradabile

Preocuparea pentru produse de calitate superioară, dar prietenoase cu mediul se concretizează la noua linie de producție Pehart de la Sebeș și în soluții de ambalare „verzi”, care să contribuie la protejarea mediului, dar în același timp să țină pasul cu tehnologiile folosite și să mențină productivitatea la cote optime. Astfel, pentru o parte dintre produsele fabricate la Pehart Sebeș se vor folosi ambalaje dintr-o combinație de hârtie și material bioplastic. Pentru gama de produse Pufina Natura se apelează la soluții ecologice de ambalare. Acestea sunt nu doar reciclabile și biodegradabile, ci și la fel de versatile ca polietilena în ceea ce privește protecția produsului, opțiunile de ambalare, imprimabilitatea și rezistența la solicitările mecanice din timpul procesului de producție. 

În prezent, compania Pehart funcționează cu două fabrici, la Sebeș, jud. Alba și Dej, jud. Cluj. Pufina este al doilea brand de hârtie de uz casnic de pe piața românească, iar Pehart asigură producția și pentru o mare parte dintre produsele marcă proprie ale lanțurilor de retail. Totodată, Pehart este prima fabrică de produse din hârtie tissue care a introdus în România certificatul IFS-HPC, care certifică implementarea unui sistem pentru siguranța produsului.

Pehart Grup deține Pufina, unul dintre cele mai populare branduri de profil, care include o gamă variată de produse, de la hârtie igienică și prosoape de bucătărie, la șervețele și batiste. Brandurile Alint și Altessa fac parte, de asemenea, din portofoliul companiei. Pehart produce și jumbo rolls, role de hârtie mari, pentru clienții industriali și pentru consumul propriu. Acestea sunt folosite în procesul de converting (de transformare) în produse de hârtie pentru uz casnic și uz industrial. De altfel, Pehart Grup este cel mai mare convertor de produse de hârtie pentru uz casnic și industrial din România. Pehart produce 100.000 tone de hârtie tissue annual și are, după instalarea liniei de producție de la Sebeș o capacitate de procesare a produselor finite de peste 75.000 tone. 70% din întreaga cantitate de produse de uz casnic și industrial este vândută în România. În ultimii 6 ani, compania a realizat investiții semnificative, de 36,2 milioane de euro, în fabrici și linii de producție moderne și inovatoare. 

_________________

Despre Pehart Grup – Cu o tradiție de aproape 185 de ani, Pehart Grup este unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa de Sud-Est. Compania care a pornit ca o afacere antreprenorială este prezentă cu produsele sale de uz casnic și uz industrial în 18 țări din centrul, estul și sudul Europei (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croația, Slovenia, Serbia, Bosnia, Herțegovina, Muntenegru, Bulgaria, Macedonia, Ucraina, Grecia, Cipru, Israel, Rep. Moldova, Germania).

Pufina, unul dintre cele mai populare branduri de hârtie tissue, Alint și Altessa fac parte din portofoliul Pehart. De asemenea, compania produce jumbo rolls, role uriașe de hârtie, folosite în procesul de converting în produse de hârtie pentru uz casnic și uz industrial. 

Pehart Grup se definește prin evoluție continuă, eficientizare, respect față de resursele planetei și față de oamenii care îi construiesc povestea în fiecare zi. Își optimizează în permanență produsele și serviciile, prin crearea unui mediu sustenabil și echitabil pentru un viitor regenerabil. Respectul față de cele mai noi reglementări de mediu concretizat prin trasabilitatea resurselor, eficiența producției și a utilizării materialelor și mediul de lucru sigur, plăcut pentru echipă și parteneri sunt valori ale Pehart Grup, la fel ca și încurajarea inițiativei și spiritului antreprenorial în interiorul companiei.  

Abris Capital Partners este un fond independent de top de private equity, care se concentrează pe oportunități mid-market în țările din Europa Centrală. Fondat în 2007, Abris are ca strategie parteneriatul cu cele mai dinamice și de succes companii din Europa Centrală, care pot beneficia de un influx de capital și/sau expertiză managerială atât la nivel strategic, cât și operațional. Cu un capital de investiții de aproximativ 1.3 miliarde de euro, Abris a obținut suport financiar de la multe instituții de investiții de top la nivel global, inclusiv fonduri de pensii publice și corporative, instituții financiare, companii de asigurări și fonduri de tip endowment de la universități din SUA. Abris are un orizont de investiție pe termen lung și urmărește de obicei tranzacțiile în care poate obține un pachet majoritar sau total în investiție. Marja de investiție Abris pentru o tranzacție se situează între 30 și 75 milioane euro, cu posibilitatea unor sume mai mari, în funcție de caz. Abris operează în echipe regionale în Varșovia și București.