NextUp: Statul român simulează digitalizarea în relația cu mediul de business, încărcând afacerile cu raportări suplimentare generatoare de amenzi

0

Instituțiile statului încarcă afacerile din România cu raportări suplimentare despre activitatea lor de business, care obligă firmele la cheltuieli suplimentare pentru a putea transmite aceste raportări și le expune la amenzi, în condițiile în care statul însuși nu investește în digitalizarea propriilor procese și a relației cu mediul de business, transmite compania NextUp, producător de soluții software pentru afaceri.

Prin implementarea SAF-T și e-Factura, obligatorii pentru o mare parte dintre companiile din România din iulie 2022, instituțiile statului încarcă afacerile cu raportări suplimentare, pentru că digitalizarea în curtea proprie este minimă. Prin cele două tipuri de raportări, firmele sunt practic obligate să investească în digitalizare, adică în soluții care să automatizeze întreg procesul de extragere din contabilitate a datelor cerute de stat, fără ca statul însuși să îmbunătățească relația cu mediul de business. Practic, prin SAF-T și e-Factura, care sunt raportări obligatorii, digitalizarea are loc doar unilateral, în curtea firmelor”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Raportarea SAF-T, obligatorie din ianuarie, cu o perioadă de grație care expiră în iunie, pentru categoria marii contribuabili, în care sunt incluse aproximativ 4.000 de firme, și pentru categoria celor medii de anul viitor, respectiv mici din 2024, impune transmiterea de informații financiar-contabile despre conturi contabile, clienți, furnizori, taxe, stocuri, proprietari, facturi de vânzare, facturi de cumpărare, plăți, mișcări de bunuri, tranzacții cu active.

Această raportare este considerată ca fiind “complexă” și „stufoasă” de către comunitatea experților contabili și de către mediul de business. În cazul în care conține erori sau date greșite, companiile riscă amenzi de până la 5.000 lei. Pentru a putea raporta multitudinea de date cerută de stat prin sistemul SAF-T, companiile se văd nevoite să apeleze la soluții de digitalizare, ceea ce presupune costuri suplimentare.

“Antreprenorii români investesc oricum în procesul de digitalizare în firmele lor, iar costurile suplimentare generate de noile sisteme de raportare de la stat nu ar fi o presiune financiară majoră, mai ales că aceste soluții sunt accesibile. Partea deranjantă este că digitalizarea nu se întâmplă și la stat, în timp ce statul obligă mediul de business la numeroase schimbări, care în loc simplifice munca antreprenorilor, o îngreunează. Mai mult de atât, firmele riscă să fie sancționate dacă nu raportează în timpul limită stabilit de stat sau dacă raportează date eronate, ceea ce pot evita fără stres și bătăi de cap cu un soft potrivit, care extrage și gestionează corect toate datele unei firme. Există softuri pe piață care, în lipsa unor tehnologii moderne și stabile, raportează greșit sau incomplet datele financiar la ANAF, ceea ce pe lângă stresul generat de schimbările aduse de stat, antreprenorii ar trebui să înfrunte un stres suplimentar, care le afectează business-ul”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

În plus, prin cele două tipuri de raportări, SAF-T și e-Factura – care nu înseamnă facturare electronică, ci transmiterea online a datelor de pe facturi către stat, activitatea raportării este atribuită direct antreprenorilor, nu neapărat specialiștilor contabili, ceea ce încă o dată complică relația dintre stat și mediul de business.

Multe schimbări implementate de stat solicită implicarea directă sau chiar prezența fizică a antreprenorilor, deși aceste responsabilități pot fi îndeplinite cu succes de specialiștii contabili, care oricum cunosc în detaliu activitatea financiară a firmei. Din păcate, statul nu simplifică prin deciziile luate activitatea în mediul privat, ci o încarcă dând la propriu de muncă și antreprenorilor, și angajaților. Pentru a nu resimți raportarea SAF-T , respectiv raportarea e-Factura ca pe responsabilități în plus, consumatoare de timp – pentru că antreprenorii, angajații și firmele însele nu au niciun avantaj prin aceste raportări – am automatizat transmiterea datelor către stat prin integrarea în sistemul de tip ERP NextUp a unor tehnologii moderne care ajută utilizatorii să încheie SAF-T și e-Factura în câteva minute”, adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Concret, pentru a simplifica activitatea comercianților, NextUp a introdus, în propriile softuri, de tip ERP, gestiune stocuri și contabilitate, o soluție de corelare și strângere a datelor pentru raportarea SAF-T, respectiv o soluție pentru transmiterea automată a datelor de pe facturi către ANAF. Astfel, transferarea automatizată a datelor de pe facturi în format XML, formatul dorit de stat, durează între 3 și 5 minute pentru toate facturile comparativ cu cel puțin 10 minute per factură pentru introducerea manuală a datelor.

Peste 220.000 de lei, cea mai mare sumă obținută, în acest an, de un consumator care a apelat la SAL-Fin

0

Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin) a finalizat, în cursul anului 2021, un număr de aproximativ 1.300 de cereri transmise din partea consumatorilor, raportat la totalul de 807 cereri transmise în anul precedent.

            În prima jumătate a anului 2022, SAL-Fin a soluționat un număr de 288 cereri, din cele 630 înregistrate.

            Astfel, din dosarele de conciliere instrumentate până în prezent, cea mai mare sumă obținută de un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 226.513 lei, aceasta reprezentând diferența de despăgubire și penalitățile aferente dosarului de daună deschis la un asigurător.

Mai mult decât atât, și în alte dosare instrumentate de SAL-Fin s-au primit sume importante, cum ar fi: 92.460 lei pentru achitarea reparațiilor unui autoturism avariat și pentru lipsa de folosință a acestuia, precum și 85.618 lei achitați de un asigurător în baza unei polițe CASCO.

SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri SAL, pe domeniile în care A.S.F. are competență.

Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin se realizează de către conciliatori independenți și imparțiali înscriși în Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire și cu experiență profesională, atât în domeniul piețelor financiare non-bancare, cât și al soluționării litigiilor pe căi alternative.

Noi coordonate de aplicare a sistemului național RO e-Transport. Aplicarea sancțiunilor se amână până la 30 septembrie 2022

0

_________________

Ioana Bara, Senior Tax Manager
Corina Mortici, Senior Tax Consultant
PwC România (foto)

Procedura privind sistemul RO e-Transport, publicată la finalul săptămânii trecute după ce proiectul de ordin a fost lansat în luna mai, confirmă restrângerea semnificativă a sferei de aplicare, acoperind doar vehiculele cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și doar dacă acestea transportă bunuri cu risc fiscal mai mari de 500 kg sau având valoarea totală a bunurilor mai mare de 10.000 lei aferentă cel puțin unei relații comerciale.

În același timp, aplicarea sancțiunilor aferente neutilizării sistemului RO e-Transport (detaliate în cuprinsul OUG nr. 41/2022) a fost amânată până la 30 septembrie 2022, printr-o Ordonanță fulger publicată la sfârșitul săptămânii trecute.

Ținând cont de această nouă perspectivă, companiile trebuie să analizeze în ce măsură transporturile pe care le desfășoară îndeplinesc condițiile menționate mai sus, caz în care vor trebui să raporteze detalii privind transportul bunurilor în sistemul național RO e-Transport și să obțină numărul unic de identificare (UIT), utilizat ca referință în cadrul sistemului și care trebuie deținut pe toată durata transportului.

În ceea ce privește implementarea efectivă, apreciem că modalitatea de acces RO e-Transport este similară cu modul de acces și transmitere a informațiilor în sistemul național RO e-Factura, respectiv:

  • RO e-Transport se va accesa prin intermediul SPV;
  • Declararea informațiilor se va putea efectua prin utilizarea aplicației puse la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor sau prin utilizarea unei serii de microservicii expuse sub forma unui API prin interconectarea aplicației emitentului/declarantului cu Sistemul RO e-Transport (documentația tehnică fiind publicată pe site-ul oficial al Ministerului de Finanțe);
  • Raportarea datelor va presupune transmiterea unui fișier XML având structura conformă cu cea publicată de Ministerul de Finanțe – fișier care va fi supus la două tipuri de validări:

○    Verificare și validare privind structura și sintaxa;

○    Verificare semantică.

  • Fișierelor .xml ce îndeplinesc regulile de validare i se vor aplica semnătura electronică a Ministerului de Finanțe;
  • Exemplarul original al declarației se consideră a fi fișierul de tip XML însoțit de semnătura electronică a Ministerului Finanțelor, care este pus la dispoziția declarantului sub forma unui fișier arhivă de tip zip;
  • În situația în care sunt identificate erori, declarația nu se consideră transmisă în sistem, declarantul primind un fișier de tip XML ce conține erorile identificate.

De asemenea, merită menționat că se vor declara în RO e-Transport inclusiv transporturi ce conțin atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte tipuri de bunuri, fiind generat un singur cod UIT pentru întreg transportul. De asemenea, în cazul unui transport grupat, codurile UIT atribuite prin declararea datelor în sistemul RO e-Transport vor fi preluate pe fiecare document de transport aferent fiecărei relații comerciale.

În subsidiar, celelalte două proiecte importante de digitalizare în curs de implementare ating o bornă importantă în luna iulie.

La 1 iulie a intrat în vigoare obligativitatea RO e-Factura pe relația B2G și totodată a demarat monitorizarea prin sistemul RO e-Factura a anumitor produse cu risc fiscal ridicat comercializate pe relația B2B. România intenționează să extindă aplicabilitatea sistemului RO e-Factura la nivel generalizat B2B aspect care face obiectul derogării Comisiei Europene.

Separat, la sfârșit de iulie se încheie perioada de grație de 6 luni oferită primului val de companii ce are obligația depunerii declarației periodice SAF-T (marii contribuabili care se aflau în această categorie și în anul 2021). 

Practica ne arată că este nevoie de timp suplimentar de pregătire pentru o implementare corespunzătoare, completă și armonioasă a acestor proiecte de digitalizare, atât din perspectiva limitărilor tehnice existente la nivelul companiilor, cât și din perspectiva unor clarificări necesare din partea ANAF.

Însă, în mod cert, toate părțile implicate intră în linie dreaptă către noua paradigmă de lucru și raportare fiscală, care promite o serie de avantaje recunoscute deja la nivelul celorlalte State Membre în care digitalizarea administrațiilor publice a devenit realitate.

 

 

Noua Lege Offshore a României aduce mult așteptata predictibilitate și stabilitate titularilor de acorduri petroliere din Marea Neagră (și nu numai)

_________________

Autori: Alex Milcev, Liderul departamentului
de Asistenţă fiscală și juridică, EY România
Mihai Petre, Director, Consultanță Comerț Internațional, EY România

O serie de prevederi ce guvernau explorarea și exploatarea zăcămintelor din perimetrele offshore din Marea Neagră au fost modificate prin lege la finalul lunii mai 2022. Prin aceste modificări, prevederile Legii Offshore au fost extinse și către perimetre onshore de mare adâncime (peste 3.000 de metri), ceea ce arată dorința legiuitorului de a evidenția și zăcămintele onshore ale României, deloc de neglijat ca potențial. 

Ce aduce nou Legea Offshore?  

În primul rând, noua lege aduce mult așteptata predictibilitate și stabilitate titularilor de acorduri petroliere din Marea Neagră (și nu numai). Cu alte cuvinte, aceștia au certitudinea, prin lege, că regimul de redevențe și regimul fiscal specific existent la data de 1 ianuarie 2023 (potrivit ultimelor știri disponibile, se pare că acest termen va fi devansat cu 4 luni, noua dată de referință urmând a fi 1 septembrie 2022) va rămâne același (nu se va modifica sub nicio formă în favoarea sau în defavoarea titularilor de acorduri) pe întreaga durată de derulare a acordurilor petroliere. În plus de certitudinea oferită prin lege este recomandabil ca titularii de acorduri petroliere să prevadă la nivel contractual cu Agenția Națională a Resurselor Minerale în mod clar sistemul de impozitare aplicabil, așa cum este el specificat în Legea Offshore, inclusiv pentru acordurile petroliere aflate în curs de executare (opțiune prevăzută în mod expres în Legea Offshore).   

Fiind vorba de acorduri pe termen lung (15 – 25 de ani, chiar mai mult), cea mai mare temere a investitorilor în zăcăminte offshore a fost dintotdeauna lipsa aceluiași tratament din punct de vedere al taxelor și redevențelor datorate pe întreaga durată de derulare a acordului. Trecerea unui zăcământ offshore din faza de explorare spre cea de exploatare necesită calcule complexe de profitabilitate, ponderate cu coeficienți de risc în caz de eșec ș.a.m.d., iar schimbarea ipotezelor de taxare inițiale, peste 5 -10 ani de la semnare, nu a fost niciodată de ajutor.  

Prin această nouă lege, România transmite un mesaj de încredere și stabilitate investitorilor și titularilor de acorduri petroliere din Marea Neagră, fiind gata să le ofere același condiții pe termen lung și foarte lung.  

În al doilea rând, modificările aduse Legii Offshore au îmbunătățit semnificativ metodologia de calcul a impozitului asupra veniturilor suplimentare din vânzarea de gaze, în sensul unei împărțiri cât mai echitabile a unor potențiale venituri extraordinare (datorate unor creșteri semnificative de preț, cum se poate vedea în prezent) între titularul acordului și România.  

Pe scurt, impozitul pe venituri suplimentare din vânzarea de gaze naturale extrase din perimetre offshore/onshore de mare adâncime are următoarele particularități: 

  • Impozitul pe venituri suplimentare este un impozit progresiv, cu cote de taxare între 15% și 70%, aplicate gradual, în funcţie de intervalul de preț (a se vedea Tabelul 1 pentru detalii).  Merită reținut faptul că intervalurile de preț (date în valori nominale, la 1 ianuarie 2019) se actualizează cu indicele prețurilor de consum (de exemplu, în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 mai 2022, acesta a fost de 124,35%)  
  • Venitul suplimentar este calculat după deducerea din prețul de vânzare (mediu ponderat) a costurilor de transport, distribuție, înmagazinare și alte costuri logistice (în măsura în care sunt suportate de către titularul acordului petrolier)  
  • Din impozitul pe venituri suplimentare calculat lunar, titularul acordului petrolier plătește, în fapt, 60% Statului Român, întrucât restul de 40% îi păstrează în contul recuperării investițiilor efectuate în segmentul upstream  
  • Cheltuiala cu impozitul pe venituri suplimentare este considerată cheltuială deductibilă la calculul impozitului pe profit (cota actuală a impozitului pe profit este de 16%).

Pentru exemplificare, în cele ce urmează am luat un preț de vânzare mediu ponderat de 532 Lei /MWh, și unul de 199 Lei /MWh, prețuri nete de costuri de transport, distribuție, înmagazinare şi alte costuri logistice, așa cum prevede actuala lege.  

  • Pe baza metodologiei de calcul prevăzute de lege, în cazul unui preț de vânzare mediu ponderat de 532 Lei /MWh, impozitul pe venituri suplimentare ar fi de 260 de lei, adică o rată efectivă de taxare a veniturilor de 49%. Din acest impozit, titularul acordului petrolier reține o cotă-parte de 40% în vederea recuperării investiției făcute, 60% din impozit fiind virat efectiv la bugetul de stat, adică 29,4% din totalul veniturilor suplimentare obținute la un preț de vânzare de 532 Lei /MWh.   
  • În cazul unui preț de vânzare mediu ponderat de 199 Lei /MWh, impozitul pe venituri suplimentare ar fi de 32 de lei, adică o rată efectivă de taxare a veniturilor de 16%. Din acest impozit, titularul acordului petrolier reține o cotă-parte de 40%, în vederea recuperării investiției făcute, 60% din impozit fiind virat efectiv la bugetul de stat, adică 9,6% din totalul veniturilor suplimentare obținute la un preț de vânzare de 199 Lei /MWh.  

Nu în ultimul rând, modificările aduse Legii Offshore reglementează și potențiala destinație de comercializare a gazelor extrase. Mai precis:

  • titularii acordurilor au dreptul de a comercializa liber și la prețurile și cantitățile determinate de aceștia, ca regulă generală și cu respectarea legislației naționale și unionale incidente  
  • cu toate acestea, Guvernul României poate introduce restricții temporare de preț și vânzare, pentru a asigura consumul casnic (și producția de energie termică pentru populație) și a obligațiilor de solidaritate asumate de România, ca parte din mecanismele Uniunii Europene  
  • cantitățile comercializate în baza contractelor bilaterale vor fi oferite cu prioritate statului român, care va accepta sau refuza oferta în termen de 7 zile de la primirea ei. 
  •  

Tabel 1 (valorile dintre paranteze reprezintă pragurile de impozitare actualizate cu Indicele Preturilor de Consum pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 31 mai 2022 in valoare de 124,35%)

Preț minim (RON/MWh) Preț maxim (RON/MWh) Rata de impozitare
85 (106) 100 (124) 15%
100 (124 115 (143) 30%
115 (143) 130 (162) 35%
130 (162) 145 (180) 40%
145 (180) 160 (199) 50%
160 (199) 175 (218) 55%
175 (218) 190 (236) 60%
190 (236) + 70%

Ce nu s-a modificat?  

Subcontractorii nerezidenți ai titularilor acordurilor petroliere sunt obligaţi ca, în termen de 30 de zile de la data încheierii primului contract, să înfiinţeze şi să menţină pe toată durata contractului o filială sau sucursală cu sediul în România. Nerespectarea acestei obligații poate atrage o sancțiune de 10% din valoarea contractului.  

În condiţii echivalente tehnice şi de preţ, titularii acordurilor petroliere sunt obligaţi să achiziţioneze bunuri şi servicii de la operatori economici din România şi spaţiul Uniunii Europene, în condiţiile prevăzute la art. 223 din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale. Cel puțin 50% din bunurile având proveniență necomunitară (din punct de vedere valoric) trebuie să provină din țări care au încheiat acorduri de comerț bilateral/multilateral cu Uniunea Europeană. 

Titularii acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore au obligaţia ca cel puţin 25% din numărul mediu anual de angajaţi utilizaţi în vederea derulării acordurilor să fie cetăţeni români, cu rezidenţă fiscală în România. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă echivalentă cu un salariu minim brut garantat în plată înmulţit cu numărul angajaţilor pentru care nu a fost îndeplinită obligaţia legală pe toată durata acordului. 

În ceea ce privește teritorialitatea Zonei Economice Exclusive a României, din punct de vedere vamal, limita acesteia este de 12 mile marine, iar din punct de vedere TVA și accize, limita ei este de până la 200 de mile marine. Această separație aduce tratamente diferite pentru diverse tranzacții din punct de vedere vamal și fiscal.  

În concluzie, astăzi, Legea Offshore:

  • arată România ca fiind o țară matură, gata să ofere mult așteptata predictibilitate și stabilitate titularilor de acorduri petroliere offshore și onshore de mare adâncime, cu privire la regimul de redevențe și regimul fiscal specific 
  • încurajează achiziția de bunuri și servicii din spațiul european și din țări care au încheiat acorduri de comerț bilateral/multilateral cu Uniunea Europeană 
  • oferă posibilitatea de a vinde liber hidrocarburile extrase, ca regulă generală și în condiții normale. În același timp, consumatorii casnici vor fi protejați în condiții excepționale  
  • este o lege creată în sensul unei împărțiri echitabile a unor eventuale câștiguri excepționale între investitor și statul român (permițând, totodată, recuperarea integrală a investiției în segmentul upstream din valoarea impozitului suplimentar). 

Reacția investitorilor/jucătorilor din domeniul offshore nu a întârziat să apară. Un procent de 65% dintre participanții la conferința anuală dedicată resurselor din Marea Neagră (Black Sea Oil and Gas – 22/23 iunie 2022) au ales preponderent România ca destinație a viitoarelor investiții offshore din zona Mării Negre.  

Sondaj INSCOP: 52,2% dintre români declară că nu știu să aibă probleme de sănătate

Potrivit sondajului de opinie intitulat „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I”, realizat de INSCOP Research în la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group, 52% dintre români declară că nu știu să aibă probleme de sănătate, dar 76% afirmă că sunt preocupați foarte mult sau destul de mult de starea proprie de sănătate, iar 85% că sunt interesați foarte mult sau destul de mult de prevenirea apariției unor boli sau a unor complicații ale unor boli.

  Remus Ioan Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Proiectul Agenda România 2050 își propune demararea unei conversații naționale despre politici publice esențiale pentru viitorul României pe termen lung având ca punct de plecare opiniile românilor culese printr-o serie de sondaje de opinie naționale. Pornind de la ceea ce cred românii, dorim să încurajăm o conversație amplă a experților (din mediul academic, din sectorul public și privat) pe fiecare dintre temele proiectului. Proiectul își propune realizarea mai multor studii sociologice pe șase zone majore de interes pentru viitorul României, fiecare împărțită în teme specifice: societatea viitorului, infrastructura viitorului, mediul și resursele viitorului, economia și afacerile viitorului, tehnologiile și meseriile viitorului  și locul României în lumea viitorului”.

Prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie, Grigore T. Popa din Iași: „Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa Iași s-a alăturat cu deosebit interes și aplecare demersului Strategic Thinking Group de a realiza o serie de studii sociologice la nivel național ca bază de discuție pentru conturarea viziunii de țară pentru orizontul 2050. Rezultatele actualului sondaj de opinie relevă o serie de aspecte importante ale percepției populației asupra stării de sănătate la nivel individual, dar și ale interacțiunii cu sistemul de sănătate din România. Preocuparea față de starea de sănătate și interesul pentru prevenție apar ca dominante în populație, susținând oportunitatea de a construi mecanisme publice care să răspundă acestor nevoi. Suntem convinși că analiza aprofundată a acestor date și a celor care vor fi în continuare colectate va furniza informații esențiale pentru dezvoltarea de politici publice în domeniul sănătății, iar Universitatea noastră se va implica în continuare în acest demers.”

Percepția cu privire la starea de sănătate a populației
Starea de sănătate

Chestionați cu privire la starea actuală de sănătate, 52,2% dintre români declară că nu știu să aibă probleme de sănătate. 20,6% declară că au probleme de sănătate cardiovasculare, 17,9% probleme reumatologice, 10,7% probleme metabolice, 6,5% probleme respiratorii, 2,8% probleme oncologice, 9,5% alte probleme de sănătate decât cele enumerate mai sus. Nu știu sau nu răspund la această întrebare 0,5% din totalul eșantionului.


Analiza socio-demografică: Persoanele peste 60 de ani și inactivii pasivi declară în procente mult peste medie că au probleme cardiovasculare. În rândul acelorași categorii se înregistrează cele mai ridicate procente de respondenți care declară că au probleme de sănătate reumatologice. Tinerii până în 30 de ani reprezintă categoria socio-demografică unde se înregistrează cel mai ridicat procent al celor care declară că nu au probleme de sănătate. Valori mult peste medie mai întâlnim și în rândul persoanelor până în 44 de ani, al gulerelor albe și al persoanelor cu venituri ridicate și foarte ridicate.

Preocuparea față de starea de sănătate

76,1% dintre români spun că îi preocupă foarte mult sau destul mult starea lor de sănătate (41,2%  dintre  spun că îi preocupa foarte mult, iar 34,9% destul de mult). 23.8% declară că sunt preocupați destul de puțin sau deloc de starea lor de sănătate (16,8% destul de puțin, iar 7 % deloc). 0,1% nu știu sau nu răspund. 

Analiza socio-demografică: Persoanele cu studii superioare și gulerele albe declară în procente mai ridicate decât media că sunt preocupate destul de mult de starea lor de sănătate. Declară că sunt foarte preocupați de starea lor de sănătate mai ales persoanele peste 60 de ani, inactivii pasivi și locuitorii din regiunea Sud Vest Oltenia.

Nivelul de interes față de prevenție

85,8% dintre români declară că îi interesează foarte mult sau destul de mult prevenirea apariției unei boli sau a unor complicații ale unei boli (47,1% dintre respondenți spun că îi interesează foarte, iar 38,7% destul de mult). 14,1% dintre români declară că îi interesează destul de puțin sau deloc prevenirea apariției unei boli sau a unor complicații ale unei boli (9,5% destul de puțin, iar 4,6% deloc). 0,1% nu știu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Locuitorii care declară că veniturile lunare le ajung pentru un trai decent declară în procente semnificativ mai ridicate decât media că sunt interesați de prevenție.

Surse de informare despre sănătate

Principalele surse de informare despre sănătate la care apelează românii sunt: medicul de familie  (variantă menționată de 70,2% dintre respondenți), medicul curant (variantă menționată de 25,7% dintre respondenți), website-uri dedicate furnizării de informații despre sănătate (15,4%), emisiuni TV/radio pe teme de sănătate (14,5%), Facebook și alte rețele sociale (9,9%), prietenii sau cunoștințele (7,4%), ziare și reviste care abordează teme de sănătate (6,6%). Nu știu sau nu răspund la această întrebare 1,6% din totalul eșantionului.

Analiza socio-demografică: Persoanele cu studii primare declară într-un procent semnificativ peste medie că se informează de la mediul de familie despre sănătate. Varianta ”medicul meu curant” este aleasă într-un procent mult mai ridicat decât media de inactivii pasivi.

Frecvență contact cadru medical

28,5% dintre români declară că se adresează unui profesionist din domeniul sănătății pentru probleme legate de prevenție sau de starea de sănătate o data pe an, 16,7% de doua ori pe an, 8,3% de trei ori pe an, 9,3% de patru ori pe an, iar 33,7% mai des de patru ori pe ani.


Analiza socio-demografică: Varianta „mai des de 4 ori pe an” este aleasă în procente semnificativ mai ridicate decât media de inactivii pasivi și persoanele peste 60 de ani.

Modalitate contact cadru medical

Prezentarea fizică la cabinet este modalitatea de interacțiune cu profesioniștii din domeniul sănătății utilizată cel mai frecvent de majoritatea covârșitoare a populației. Mai precis, 91,3% din cei intervievați menționează  această modalitate de interacțiune cu profesioniștii din domeniul sănătății. Alte modalități de interacțiune cu profesioniștii din domeniul sănătății menționate sunt: corespondenta prin servicii de mesagerie text (SMS, WhatsApp, etc.) (3,7%) prezentare online prin servicii de telemedicina (1,5%),  solicitare pentru vizită a profesionistului din sănătate la domiciliu (1,3%), corespondenta pe e-mail (1,2%). Nu știu sau nu răspund la această întrebare 1% din  totalul eșantionului.

Prezentarea grafică a datelor celui de-al patrulea capitol poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/07/5.07.22-Cap.-4-Sanantate-Agenda-ROMANIA-2050.pdf


Sondajul de opinie „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I” a fost realizat de INSCOP Research în la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de mediul privat și având drept parteneri academici Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea București, Universitatea Politehnica din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași.  

Datele au fost culese în perioada 23 mai – 14 iunie 2022, metoda de cercetare fiind interviul prin intermediul chestionarului.
Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1500 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste.
Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.53 %, la un grad de încredere de 95%.

FAN Courier lansează platforma FAN Retur

0

Compania FAN Courier, liderul pieței de curierat din România, a creat și a lansat platforma FAN Retur, prin care clienții pot returna produsele indiferent de modalitatea prin care le-au achiziționat, online sau din magazin, către orice retailer, înrolat sau neînrolat în platformă. 

FAN Courier anunță că „prin completarea unui singur formular, beneficiarii, indiferent dacă au făcut achiziția online sau direct din magazin și indiferent de compania de curierat care a făcut expediția inițială, pot demara procesul de retur pe care FAN Courier îl va prelua în totalitate, fără a fi necesară contactarea telefonică sau prin e-mail a retailerului. 

Produsele returnate pot fi ridicate de la o adresa indicată de către client sau pot fi aduse la unul dintre sediile FAN Courier, întregul proces fiind preluat ulterior de companie. În viitor, retururile vor putea fi făcute și prin intermediul lockerelor FANbox si al magazinelor partenere Collect Point.

În platformă se pot înscrie gratuit și retailerii, indiferent de compania de curierat cu care lucrează pentru expedițiile tur.

Utilizând FAN Retur, magazinele vor avea trasabilitate mai mare pentru coletele returnate, pentru că pot solicita clienților în câmpurile obligatorii să menționeze și un număr de comandă, pot urmări și gestiona separat retururile efectuate prin intermediul platformei, pot genera rapoarte și pot beneficia de tarife preferențiale pentru retururi”.

Cornel Morcov (foto), Chef Commercial Officer FAN Courier: „Odată cu lansarea FAN Retur, venim în întâmpinarea nevoilor clienților noștri cu o modalitate de retur care va scurta considerabil procesul și va salva timp prețios pentru aceștia. Prin intermediul platformei, procedura de retur se inițiază completând un formular unic, nu sunt necesare documente fizice și singurele acțiuni pe care expeditorul trebuie să le facă sunt să ambaleze coletul și să aștepte curierul. Clienții pot returna produsele indiferent de modalitatea de achiziție, online sau fizic din magazin. În acest caz, cel care returnează produsele se asigură că retailerul acceptă retururile efectuate prin firmele de curierat. Prioritatea este reducerea timpului de retur, iar prin intermediul platformei FAN Retur procesul de returnare se simplifică și se scurtează semnificativ, ceea ce duce, în final, la creșterea gradului de satisfacție al clienților.”

Funcționarea platformei FAN Retur este descrisă astfel de creatorii ei:   „Procedura de retur se inițiază foarte rapid, prin simpla accesare a platformei https://retur.fancourier.ro/, unde persoanele care doresc să plaseze o comandă trebuie să aleagă magazinul către care doresc să returneze produsele și să completeze formularul de retur. Retururile se pot face atât către magazine înrolate, cât și către cele care nu se regăsesc pe platformă, caz în care expeditorul trebuie să acceseze butonul ALTE MAGAZINE și să completeze apoi formularul. 

Platforma poate fi folosită și fără crearea unui cont, iar timpul cu lansarea si procesarea unei comenzi de retur se reduce cu cel puțin 50%. Pentru clienții care dețin, însă, un cont de selfAWB, timpul de emitere a comenzii se scurtează cu până la 90%.

În urma completării formularului se generează AWB-ul și se lansează comanda de ridicare direct din platformă. În funcție de opțiunea aleasă, expeditorul poate preda curierului coletul pe care dorește să-l returneze sau poate sa meargă la cel mai apropiat sediu FAN Courier pentru predare personală. În ambele situații, expeditorul poate preda expediția fără a fi necesar să prezinte AWB-ul fizic. De completarea acestuia se ocupă exclusiv reprezentanții FAN Courier.

Pe platformă există, de asemenea, și informații privind ambalarea corectă a coletelor, iar cei care optează pentru predare la un sediu FAN Courier pot achiziționa și ambalajele necesare. 

Rambursarea banilor pentru produsele returnate NU se va face prin intermediul FAN Courier, ci depinde de condițiile de retur aplicate de fiecare retailer în parte.” 

 

Studiu: 1 din 5 români a folosit servicii online pentru asigurări

0

 

1 din 5 români (21%) a folosit în anul 2022 servicii online pentru achiziționarea/utilizarea unei polițe de asigurare, cu 3 puncte procentuale mai mult față de 2021, arată rezultatele celei mai noi ediții a Barometrului UNSAR- IRES privind Percepția riscului și cultura asigurărilor din România. 

Totodată, aproximativ două treimi dintre participanții la studiu (64%) au declarat că soluțiile online sunt importante (36%) și foarte importante (28%) pentru ei atunci când achiziționează sau beneficiază de acoperirile unui asigurări. În același timp, și ponderea celor care folosesc servicii online în general, altele decât cele de asigurări, este mai mare: 59% în 2022, față de 56% în 2021. 

Aceste cifre indică faptul că există, în continuare, un potențial de creștere important pentru serviciile care pot să ușureze accesul oamenilor la protecția financiară oferită de asigurări.

Categoria de populație pentru care soluțiile online au o importanță mai crescută este reprezentată de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani (77%), cu educație superioară (77%) și care locuiesc în mediul urban (68,9%).

De altfel, serviciile online reprezintă, după interacțiunea cu personalul, al doilea factor de satisfacție în ceea ce privește experiența cu companiile de asigurări. 71% dintre participanții la studiu au declarat că sunt mulțumiți și foarte mulțumiți de instrumentele online existente în asigurări.

„Industria de asigurări din România urmează trendul existent la nivel mondial și se află într-un continuu proces de digitalizare. Companiile de asigurări au respectat nevoile oamenilor și au implementat soluții simple prin care orice client poate utiliza o poliță de asigurare, de la distanță, fie că vorbim de achiziție, reînnoire, notificare daune, solicitare despăgubiri”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.

În ceea ce privește luarea deciziei de cumpărare a unei asigurări, principalele elemente pe care participanții la studiu se bazează sunt modul în care acestea le acoperă nevoile (20%), rapiditatea în plata despăgubirilor (12%), consultanța oferită de compania de asigurare (7%), sfaturile celor apropiați (16%) sau prețul asigurării (9%).

 


Totodată, veniturile mai mari (36%), o mai bună informare (27%) și facilitățile fiscale oferite de stat (21%) reprezintă principalele trei motive care i-ar motiva mai mult pe români să achiziționeze o poliță de asigurare facultativă, arată rezultatele Barometrului.

„Digitalizarea a contribuit semnificativ la îmbunătățirea experienței clienților în ceea ce privește achiziția polițelor de asigurare, iar acest lucru s-a văzut în creșterea procentului celor care au folosit serviciile online. Însă, pentru a putea aduce protecția oferită de asigurări mai aproape de români, sunt necesare atât noi demersuri de informare și educație financiară, cât și oferirea de facilități fiscale, precum deductibilitatea asigurărilor de viață, și nu numai”, a precizat Alexandru CIUNCAN, Director General al UNSAR.



Barometrul UNSAR- IRES a fost realizat în mai 2022 pe un eșantion format din 1.000 respondenți cu vârsta între 18-50 de ani, utilizând metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), cu o eroare maximă tolerată de ±3,1%, la un nivel de încredere de 95%.

Proiectul DaVinci pentru transformarea culturală a Curții de Conturi

0

Curtea de Conturi a României anunță „împlinirea primului an de implementare a unui amplu proces de transformare culturală a instituției – proiectul DaVinci, realizat în cadrul programului CCR – SAI pentru cetățean, finanțat din Programul Operațional Capacitate Administrativă. Proiectul DaVinci vizează două schimbări semnificative: eficientizarea modului în care reprezentanții instituției auditează entitățile publice și transformarea culturii organizaționale în sensul modernizării Curții de Conturi.

Realizarea unei diagnoze organizaționale, a unui plan de intervenție care să conducă la atingerea obiectivelor de modernizare a Curții de Conturi și participarea la cursuri de formare profesională pentru îmbunătățirea abilităților angajaților sunt câteva dintre cele mai importante etape ale acestui proiect.

Prima etapă parcursă în proiectul de transformare a constat în realizarea unei diagnoze a culturii organizaționale existente în Curtea de Conturi a României. Analiza efectuată în acest sens a inclus atât o componentă internă (cercetări cantitative și calitative la care au participat peste 1.000 de angajați ai Curții de Conturi), cât și una externă, ce a implicat chestionarea a 50 de entități cu care Curtea de Conturi interacționează în misiunile de audit”. 

Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi: „Diagnoza ne-a arătat că avem puncte tari, pe care putem construi, dar și aspecte care pot fi îmbunătățite. Vom continua să desfășurăm acțiuni menite să contribuie la transformarea culturii organizaționale, vom comunica mai mult și mai des atât în plan intern, cât și extern. Trebuie să urmărim permanent unde suntem și unde vrem să ajungem. Transformarea unei culturi organizaționale este un proces amplu, care poate dura și câțiva ani. Noi ne-am asumat acest obiectiv de îmbunătățire a modului în care reprezentanții Curții de Conturi comunică și colaborează, atât intern, cât și cu entitățile pe care le auditează.” 

CCR subliniază că „etapa de diagnoză a continuat cu definirea culturii organizaționale ideale a Curții de Conturi a României în raport cu strategia, misiunea și viziunea instituției și generarea planului de intervenție. Planul include evaluarea competențelor managerilor din cadrul Curții de Conturi și instruiri dezvoltate pentru îmbunătățirea abilităților pentru personalul de management și pentru cel de execuție.

Primele etape ale proiectului Da Vinci de transformare culturală au fost parcurse în perioada iunie 2021-iunie 2022, iar în următorul an sunt așteptate să apară efectele acestei modernizări aduse unei instituții cu o tradiție de peste un secol și jumătate – Curtea de Conturi a României”.

Piața berii din România, 10% scădere în primele luni din 2022

0

Piața berii din România a înregistrat o scădere de 10% în primele patru luni din acest an, în raport cu perioada similară a anului trecut, anunță Asociația Berarii României.

Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României: „În România, ca și în celelalte țări europene, contextul economic este unul foarte dificil, fiind încă marcat de efecteler crizei sanitare generate de Covid-19, de războiul din Ucraina, dar și de creșterea accelerată a inflației, a prețurilor materiilor prime, energiei, gazelor și combustibilului.”

Asociația Berarii Europei consideră că „producătorii de bere din Europa pot contribui la redresarea economică în urma pandemiei Covid-19 dacă autoritățile adoptă măsurile potrivite pentru a sprijini sectorul”.

Raportul Europe Economics despre impactul Covid asupra industriei berii (publicat la 29 iunie) arată că, „deși în 2021 au existat perioade de redresare, sectorul berii a înregistrat doar creșteri moderate ale vânzărilor, deoarece sectorul ospitalității nu a reușit să revină la nivelurile de dinainte de pandemie. Condițiile stricte în care sectorul Horeca a fost redeschis, restricțiile de călătorie, precum și regulile în continuă schimbare, toate au contribuit la reducerea veniturilor pentru sectorul ospitalității și, implicit, al berii.

Raportul realizat de Europe Economics arată că vânzările de bere din 2021 în baruri și restaurante au ajuns  cu 42 milioane de hl sub nivelul din 2019, ceea ce reprezintă o scădere de 35% față de 2019.

Având în vedere contribuția importantă a berii la economia europeană și conexiunile puternice și de anvergură cu alte sectoare economice, impactul pandemiei asupra producției de bere a avut efecte directe asupra locurilor de muncă, a valorii adăugate și veniturilor guvernamentale generate pe tot lanțul de producție și distribuție a berii. În timp ce impactul Covid-19 este din ce în ce mai restrâns, economia europeană se confruntă acum cu presiuni noi, suplimentare, care vor afecta consumatorii și vor genera poveri financiare mai mari și incertitudini în cazul multor companii.

Cifrele din 2021 arată că berea are un potențial puternic de a impulsiona redresarea Europei, prin adoptarea unor măsuri fiscale potrivite de către autorități. Creșterea moderată a pieței de bere la nivel european poate contribui la recuperarea a mai mult de jumătate din locurile de muncă pierdute și alte 4 miliarde euro taxe care urmează să fie plătite. Cu toate acestea, o revenire completă la nivelurile pre-pandemice se poate realiza doar în condițiile unei stabilități și predictibilități fiscale, putând astfel să: 

  • readucă o valoare adăugată suplimentară în economie de 6,2 miliarde euro
  • recupereze încă 254.000 de locuri de muncă
  • aducă alte 6 miliarde euro în venituri fiscale la bugetele de stat

Raportul Europe Economics poate fi descărcat de aici. Mai multe detalii și infografice despre impactul Covid asupra pieței de bere la nivel european se găsesc pe reconnect.beer”.

Asociația Berarii României reamintește că „reprezintă vocea comună a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt să sprijine dezvoltarea unui sector durabil, să promoveze un mediu competițional transparent, să asigure un tratament egal și corect în fața instituțiilor de reglementare și să educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile și consumul responsabil de bere. Din 2008, Asociația Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, aderând la organizația Berarii Europei, fondată în 1958 la Bruxelles.

Membrii săi actuali sunt importanți producători de bere din România: BERGENBIER SA, HEINEKEN România SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES și MARTENS, alături de microberăriile CLINICA DE BERE și SCORILO. Împreună, cei șapte producători furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA și  ASOCIAȚIA PRODUCĂTORILOR DE HAMEI DIN ROMÂNIA.

Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilității, în sensul eficientizării consumului de apă și de energie în producţia de bere sau în reducerea amprentei de CO2. De asemenea, industria berii este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse în circulație voluntar”.

La Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir, congresul mondial de filosofie a dreptului

0

Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” din București organizează în perioada 3-8 iulie 2022 ediția cu numărul 30 a Congresului Asociației Internaționale pentru Filosofia Dreptului și Filosofie Socială (IVR). La evenimentul academic derulat cu susținerea Asociației Române pentru Filosofia Dreptului, sunt reprezentate 40 de țări de pe șase continente.

Tema centrală a ediției actuale este „Justice, Community and Freedom/Dreptate, Comunitate și Libertate”. Sunt celebrate momente de referință în evoluția istorică a domeniului: 200 de ani de la apariția monumentalei lucrări Gruntlinien der Philosophie des Rechts, a lui Hegel, centenarul nașterii lui John Rawls, 50 de ani de la publicarea lucrării sale A Theory of Justice. 

În deschiderea lucrărilor Congresului Mondial de Filosofie a Dreptului și Filosofie Socială, prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu, președintele Senatului Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, a salutat efortul încrederea sutelor de participanți de a se reuni la București într-o dezbare dedicată științei și culturii de înalt nivel intellectual într-o vreme dominată de frământări geopolitice și economico-sociale.

„Trăim vremuri de transformări epocale pentru omenire”, careîndeamnă inclusiv la regândirea contextului democratic, a subliniat, adresându-se participanților la congres, Mircea Geoană, secretar general adjunct al NATO.  

Asociația Internațională pentru Filosofia Dreptului și Filosofie Socială – prezidată de profesorul Matthias Mahlmann din Elveția – este definită ca „o organizație academică centrală mondială, înființată în scopul studierii și promovării filosofiei juridice și a filosofiei sociale. A fost fondată în 1909 ca Internationale Vereinigung für Rechts – und Witschaftphilosophie, redenumită International Vereinigung für Rechts – und Sozialphilosophie, în 1933. Activitățile principale ale IVR include congresul mondial la fiecare doi ani, publicarea revistei internaționale Archiv für Rechts – und Sozialphilosophie (ARSP) și Enciclopedia IVR a Filosofiei Dreptului și Filosofiei Sociale”. IVR cuprinde peste 3000 de membri din întreaga lume.