Inovatorii anului 2022 – Headlight Solutions

Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

Motivația principală este că suntem pasionați de tehnologie și tot ce facem, facem cu plăcere. Știm că sună clișeic, dar atunci când faci ceva cu drag, nu mai privești jobul ca pe o necesitate, ci ca pe o nouă oportunitate de a realiza ceva într-o echipă tânără, dinamică și pasionată. Misiunea noastră este de a oferi soluții inovative intuitive, cu alte cuvinte, effortless technology, pentru a fi întotdeauna cu un pas înaintea concurenței.

Echipa HLS

De cine a fost fondată/de cine este reprezentată compania?

Fondatorul companiei este Marius Dascălu. Acesta a absolvit Academia de Studii Economice din București și și-a petrecut prima parte a activității profesionale lucrând ca broker, pe piața de capital. Era pasionat de această industrie, așa că a evoluat constant, dar, odată cu sosirea crizei financiare, a simțit că trebuie să facă o schimbare și să se orienteze spre un domeniu cu mai multe perspective. Fiind pasionat de IT – datorită unuia dintre profesorii din liceu –, a rămas întotdeauna conectat la tehnologie și a dedicat timp studiului pe cont propriu, așa că, în 2013, s-a decis să își fondeze o companie de servicii IT și dezvoltare software.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR la scalarea și accelerarea afacerii tale?

Pentru Headlight Solutions, InnovX Business Accelerator a reprezentat o oportunitate de evaluare avansată pentru companie și acces exclusiv pentru membrii echipei noastre la a învăța noi abilități și a dobândi experiență într-un mediu de învățare global.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program?

Am încheiat un parteneriat cu Microsoft, care o să aducă plusvaloare companiei și care o să ne ajute să ne perfecționăm produsele.

Ce dificultăți au prezentat ultimii doi ani de pandemie pentru companie, respectiv pentru echipa ta?

Știm că există acest miraj al companiilor de servicii IT, despre care se crede că nu au fost afectate de pandemie, dar am trecut şi noi printr-o perioadă în care clienţii au îngheţat toate proiectele, fără a ne oferi un orizont de timp sau niște perspective. Între timp, lucrurile și-au revenit, unele proiecte au fost reluate, am avut şi solicitări noi, iar noi ne-am reluat ritmul.

Cum ați trecut peste ele?

Provocările pandemiei s-au resimțit şi în activitatea de producţie a companiei, unde era nevoie ca oamenii să vină fizic la serviciu. A trebuit să dezvoltăm un sistem sigur, eficient, care să ne permită să ne îndeplinim responsabilităţile şi să livrăm proiectele.

Câteva achievements cu care vă mândriți?

Suntem mândri de faptul că în prezent suntem în curs de implementare a două proiecte cu fonduri europene, ambele fiind proiecte de cercetare, ale căror rezultate se vor vedea în curând și vor reprezenta încununarea eforturilor noastre comune.

Cu ce evenimente urmează să ne surprindeți în viitorul apropiat?

Pregătim intens lansarea unui terminal self service nou, cu un design futurist, dar care o să înglobeze în continuare cele mai noi tehnologii, pentru a oferi clienților o experiență plăcută, care să înlocuiască cu succes ghișeele din toate mediile de lucru unde există relații cu publicul. Practic, realizăm, de la hardware până la software, o agenție pe un metru pătrat, care nu consumă resurse și care este accesibilă 24/7.

 

BCR extinde beneficiile non-bancare disponibile în George cu abonamente medicale MedLife la prețuri preferențiale pentru microîntreprinderi și persoane fizice

0

 

Banca Comercială Română continuă extinderea ecosistemului digital George către produse non-bancare și anunță un nou parteneriat cu Sistemul Medical MedLife, cel mai mare operator privat de sănătate din România, prin care facilitează utilizatorilor George accesarea abonamentelor medicale individuale și de business direct din magazinul aplicației. 

Astfel, începând din luna mai, utilizatorii George pot achiziționa abonamente medicale cu un discount de 30%. Oferta este valabilă atât pentru persoane fizice (până pe 20 noiembrie), cât și pentru microîntreprinderile care doresc să ofere abonamente medicale angajaților săi (până pe 20 iunie).

În România, IMM-urile reprezintă peste 90% din firmele care activează pe piață și au o contribuție semnificativă în economia locală. De aceea, buna funcționare a microîntreprinderilor și a mediului de afaceri românesc este în strânsă legătură cu starea de sănătatea a angajaților – o stare de sănătate bună are un impact favorabil pentru productivitatea unui business și ajută la diminuarea costurilor generate de lipsa de eficiență, concedii medicale, spitalizări sau prezenteism (situația în care un angajat este prezent la muncă, dar este prea obosit, bolnav sau stresat pentru a-și desfășura activitatea). 

„George își dovedește, încă o dată, capacitatea de a fi un ecosistem de inovare digitală continuă, care trece dincolo de servicii și produse financiare. Prin noul parteneriat pe care l-am încheiat cu MedLife, le oferim antreprenorilor acces rapid la pachete de abonamente medicale cu discounturi semnificative pentru angajați, care pot fi oferite ca un beneficiu și pot stimula competitivitatea firmei pe piața forței de muncă. Considerăm că abonamentele la servicii medicale moderne reprezintă o investiție absolut necesată pentru antreprenori, atât din perspectiva lor, cât și a oamenilor care sunt parte dintr-o companie de succes. De la lansare și până în prezent, am introdus peste 260 de funcționalități în George și vom continua să extindem gama de produse și servicii cu valoare adăugată disponibile pe platformă, atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii”, a declarat Marian Ignat, Director Executiv Distribuție Retail, BCR.

„Suntem o companie antreprenorială născută în România, în urmă cu 28 de ani, și am crescut sănătos cu know-how și resurse locale. Înțelegem ce înseamnă un business la început de drum și știm cât de importantă este echipa pentru a ajunge acolo unde ți-ai propus. Printr-o strânsă legătură cu mediul de business românesc, am dezvoltat constant produse și soluții personalizate, adaptate nevoilor și specificului fiecărei industrii. În prezent, avem grijă de 768.000 de angajați, din 8.000 de companii, care ne-au ales cu încredere pentru a beneficia de soluții complete de sănătate. Ne dorim să sprijinim în continuare afacerile din România, de aceea, ne-am unit forțele cu echipa BCR, una dintre cele mai mari companii din portofoliul MedLife, alături de care colaborăm de peste 15 ani, într-un parteneriat menit să ajute microîntreprinderile să asigure mai ușor servicii de prevenție și profilaxie pentru angajații lor”, spune Mirela Dogaru, Director Corporate și Membru în Comitetul Executiv MedLife Group.

Totodată, în ultimii ani, a crescut deopotrivă interesul pentru sănătate în rândul angajaților, amplificat de contextul pandemic. În prezent, abonamentele medicale reprezintă cel mai solicitat beneficiu extrasalarial non-cash, după bonurile de masă. Acestea facilitează accesul rapid la servicii de prevenție, cu ajutorul cărora angajații își pot monitoriza starea de sănătate și pot depista din timp eventuale afecțiuni. Printr-o verificare constantă a stării de sănătate, ei pot evita tratamente sau intervenții mai complicate și mai costisitoare, atât din punct de vedere financiar, dar și emoțional.

MedLife pune la dispoziția antreprenorilor 3 tipuri de abonamente IMM – Start, Start Plus și Speranță. Pachetele includ servicii gratuite și cu discount, precum medicina muncii, hotline medical și ambulanță privată, la sediu, numeroase analize, acces direct la consultații de specialitate, ecografii, servicii de stomatologie, asistență pre și post natală, iar ponderea lor diferă în funcție de pachetul selectat.    

Prin intermediul abonamentelor medicale IMM MedLife, angajații au acces la un întreg ecosistem medical național de clinici, hyperclinici, laboratoare, spitale, farmacii și cabinete dentare, în aproape 700 de unități proprii și partenere din toată țara, unde mii de medici, asistente și infirmieri au grijă de sănătatea lor, zi de zi.

Viitorul în stocarea energiei electrice în România

0

_________________

de Michael Bell

Genesis Connect este o companie cu experiență în domeniul tehnologiilor regenerabile, ai cărei fondatori au realizat numeroase proiecte de succes în întreaga Europă, inclusiv pentru diverse organizații guvernamentale.

Suntem partenerul exclusiv pentru livrări în România al companiei GivEnergy, cel mai mare producător de baterii pentru clienți rezidențiali și comerciali deținut de o companie britanică. Tehnologia noastră fără cobalt oferă cea mai înaltă siguranță și performanță în domeniu.

Echipa noastră deține o experiență extensivă și include tehnicieni în domeniul solar, experți în baterii pentru aplicații rezidențiale și comerciale, oferind soluții complete pentru nevoile de generare și stocare a energiei.

Compania noastră deține birouri în România, Irlanda și Marea Britanie.

Tehnologia bateriilor s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani, iar tehnologia noastră este lider în industrie, ceea ce a dus la o gamă largă de soluții pentru rețeaua electrică și industrie.

Adesea, cererea și oferta de energie electrică din rețea nu corespund, în consecință fiind necesară utilizarea de servicii de echilibrare. Tehnologia noastră de baterii are capacitatea de a răspunde acestor provocări.

Tehnologia GivEnergy prezintă unele dintre cele mai rapide capacități fără cobalt din industrie, ceea ce permite utilizarea acesteia pentru servicii de rețea cu variație rapidă de tensiune și cu risc redus de incendiu, capabile să genereze cele mai mari fluxuri de venituri.

Producătorii de energie regenerabilă și utilizatorii industriali de energie pot beneficia financiar de pe urma variației dintre tarifele de energie pentru orele de vârf de consum și cele pentru consum normal.

Tehnologia inteligentă a bateriilor GivEnergy, lider în domeniu, conduce la maximizarea beneficiilor financiare pentru utilizatori.

Corecția factorului de putere (PFC) urmărește să îmbunătățească factorul de putere și, prin urmare, calitatea energiei electrice. Aceasta reduce sarcina asupra sistemului de distribuție electrică, crește eficiența energetică și reduce costurile energiei electrice. De asemenea, scade probabilitatea de instabilitate și defecțiune a echipamentelor.

Baterii de stocare energie electrică
Fără Cobalt pentru reducerea riscului de incendiu
Materiale utilizate cu respectarea principiilor etice
100% reciclabile




Sistemele GivEnergy instalate oferă în prezent această capacitate pentru centre de date de top și spitale.

Generatoarele diesel, utilizate în mod obișnuit pentru reziliență, nu sunt în măsură să atenueze pe deplin impactul întreruperilor de curent și al penelor de curent asupra instalațiilor de infrastructură critice. Acest lucru se datorează, în principal, timpului de răspuns necesar pentru ca aceste sisteme de rezervă să preia sarcina instalației.

Timpul de răspuns de top al tehnologiei GivEnergy permite bateriei să asigure o reziliență completă pentru o instalație, ceea ce anterior nu era posibil, oferind în același timp o soluție fără emisii.

GivEnergy este cel mai mare producător de baterii pentru uz comercial și rezidențial deținut de o companie britanică. Sistemele noastre sunt implementate în întreaga lume, atât pentru organizații de top, cât și pentru guverne și joacă un rol important în rezolvarea problemei schimbărilor climatice.

Produsele noastre permit clienților să atingă obiectivul emisii zero de carbon până în 2050, fiind complet reciclabile la finalul timpului de utilizare.

GivEnergy este singura companie sistem de stocare a energiei în baterii (BESS) fără cobalt, ce oferă soluții complet integrate vertical. GivEnergy produce sistemul de baterii de la un capăt la altul, inclusiv celulele de baterii, sistemele de gestionare a bateriilor (BMS), invertoarele și echipamentele auxiliare.

În consecință, tehnologia GivEnergy oferă o capacitate de performanță de neegalat, reprezentând soluția preferată a companiei de electricitate E.ON Europa. O echipă internă completă de cercetare și dezvoltare, cu sediul în Marea Britanie, asigură menținerea poziției de lider în domeniu a tehnologiei GivEnergy care în același timp oferă soluții unice personalizate pentru clienți.

Compania noastră sprijină politicile de mediu, sociale și de guvernanță corporativă. Materialele noastre sunt exploatate cu respectarea principiilor etice și bateriile GivEnergy BESS sunt reutilizabile la sfârșitul primei utilizări și complet reciclabile la sfârșitul duratei de viață.

Fondatorii echipei Genesis Connect dețin o experiență de peste un deceniu în domeniul industriei solare din Europa. Ca urmare a experienței noastre în domeniu, societatea noastră a devenit un partener de bază al unuia dintre cei mai renumiți fabricanți de panouri din lume.

Echipa noastră de experți în sisteme solare a livrat proiecte pentru industrie, pentru locuințe individuale și complexe rezidențiale deopotrivă, în plus față de sisteme comerciale montate pe acoperiș și parcuri de panouri solare fotovoltaice la sol.

Pe baza acestei experiențe îndelungate în relația cu cel mai mare fabricant de acumulatori de energie electrică din Marea Britanie, echipa noastră a acumulat cunoștințe considerabile privind integrarea stocării energiei cu proiecte de producere a energiei electrice din surse regenerabile, în scopul asigurării unor sisteme de calitate, capabile să asigure reducerea costurilor energetice și maximizarea valorii din sursele regenerabile.

Intrarea pe piața energiei verzi în România debutează cu un eveniment de lansare organizat la Camera de Comerț și Industrie a României în data de 9 iunie 2022 de Genesis Connect în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a României.

Regândirea abordării antreprenoriale în România

Mediul antreprenorial din România, urmare a unor provocări determinate de pandemie, a înregistrat creșteri din perspectiva numărului de firme nou înființate în anul 2021, față de anul 2020. Totodată, programele de asistare a antreprenoriatului conduc la creșterea numărului de firme, ceea ce întărește caracterul cantitativ al mediului de afaceri.

Pentru abordarea calitativă, este necesară o analiză a aspectelor legate de productivitate și locurile de muncă nou create în economie. Din acest punct de vedere, se remarcă faptul că productivitatea muncii în România este de
12.900 euro per salariat în anul 2020, în timp ce media în Uniunea Europeană, în anul 2020, este de 47.100 euro per salariat.

Decalajul de productivitate constă în calitatea mediului educațional (programele educaționale nu accentuează caracterul activ, antreprenorial, al muncii), lipsa de corelare între cererea de muncă și oferta de muncă calificată, concentrarea cererii de muncă în marile metropole, conferind o segregare a pieței muncii, în detrimentul unor zone cu ofertă de muncă excedentară dar lipsită de flexicuritate, rigiditatea politicii economice pentru susținerea antreprenoriatului (nivel neatractiv al ratei dobânzii, fiscalitate ridicată și impredictibilă) și, nu în ultimul rând, salariul minim pe economie deosebit de scăzut, ceea ce influențează șomajul voluntar și neocuparea.

În aceste condiții, pentru supraviețuirea antreprenoriatului, se au în vedere mai multe elemente care să întărească încrederea în asumarea unor decizii în condiții de risc și mai ales, în condiții de incertitudine. Mediul de afaceri antreprenorial în România este puternic fragmentat, ceea ce necesită coagularea și coeziunea sa în jurul unor idei de dezvoltare. Cred că ideile antreprenoriale converg din necesitatea identificării de soluții la probleme societale, pe care un antreprenor le intuiește și tot el alocă resurse spre crearea de bunuri economice.

Leonardo Badea (BNR): De la cauză la efect, deficitele gemene și povara datoriei

 

România a avut pe ansamblul ultimilor 10 ani o evoluție economică pozitivă din perspectiva dinamicii produsului intern brut. O perspectivă asupra acestei dinamici ne-o oferă datele publicate de Eurostat, care indică o creștere a produsului intern brut exprimat în euro la prețuri curente de piață de la circa 131,8 miliarde de euro în 2011 până la aproximativ 240,2 miliarde de euro în 2021, adică peste 82%, comparativ cu aproximativ 27% la nivel agregat pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene și respectiv, 25% pentru cele 19 state membre ale zonei euro. În același interval de timp, economiile statelor din zonă au avut la rândul lor rate semnificative de creștere, dar mai reduse prin comparație cu România: circa 51% în Ungaria și Polonia, 64% în Bulgaria și 45% în Cehia. Chiar și în anii de criză 2020 și 2021, economia românească s-a dovedit surprinzător de rezistentă în raport cu așteptările și în comparație cu evoluțiile la nivel regional.

Acest parcurs favorabil a fost însă umbrit de o serie de dezechilibre structurale cronice care s-au deteriorat în timp, iar în ultimii doi ani au fost amplificate suplimentar de șocuri externe, în special de pandemia de coronavirus și de impactul tensiunilor geopolitice asupra piețelor de materii prime și energie. Sunt pe deplin justificate îngrijorările și discuțiile ample privind nivelul ridicat al deficitului bugetar și al soldului negativ al contului curent.

Începând cu anul 2015, România s-a evidențiat negativ în regiune printr-o amplificare persistentă a deficitului de cont curent în condițiile în care în perioada 2015-2019 celelalte state cu care ne comparăm în mod uzual au consemnat excedente de cont curent sau în cel mai rău caz solduri negative de amploare redusă, în jurul a 1% (Figura 1, primul din cele trei grafice suprapuse). În cazul României, deficitul contului curent a atins aproximativ 2% în 2016 și apoi a accelerat progresiv până la circa 4,8% în 2019, an în care Polonia, Cehia și Bulgaria au consemnat excedente, iar Ungaria a avut un deficit de sub 1%. Chiar și în primul an al pandemiei, când deficitul de cont curent al României s-a adâncit la aproape 5% din PIB, Polonia, Cehia și Bulgaria au continuat să consemneze excedente, iar deficitul de cont curent al Ungariei a continuat să se plaseze în jurul valorii de 1%. Anul trecut, pe fondul șocurilor presiunii în creștere de pe piețele materiilor prime și energiei, din eșantionul de țări amintit doar Ungaria a consemnat o deteriorare mai semnificativă a soldului contului curent, în vreme ce pentru România deficitul acestuia a urcat la aproximativ 7%.

E timpul să luăm în serios economisirea energiei

0

_________________

Luciana Miu 
Head of Clean Economy Programme at Energy Policy Group

Invazia cu totul iresponsabilă a Ucrainei de către Federația Rusă a declanșat în Europa un efort  masiv de reducere a dependenței de importurile de gaze naturale rusești – o mișcare favorabilă  independenței energetice și mediului în care pot participa toți cetățenii, adesea descumpăniți de  incapacitatea de a contribui la rezolvarea problemelor geopolitice și climatice.  

Vorbim aici de economisirea energiei, primul pas în crearea unui sistem energetic mai sigur, mai  ieftin și mai prietenos cu mediul, dar și o măsură esenţială în contextul actualei crize geopolitice,  care poate priva regimul de la Kremlin de însemnate sume de la statele europene în timpul  războiului. Recent, Comisia Europeană a îndemnat toate Statele Membre să implementeze măsuri  de economisire a energiei, iar premierul Italian Mario Draghi le-a rezumat necesitatea printr-o  singură întrebare retorică: „Vrem pace sau vrem aer condiționat?” 

Românii își pot eficientiza consumul de energie 

Deși România este relativ privilegiată în rândul statelor europene, dată fiind dependența mai mică  de gazele din Federația Rusă, importurile din ce în ce mai crescute de gaze naturale pot periclita  securitatea energetică. În același timp, criza prețurilor energetice (exacerbată tot de  comportamentul Federației Ruse) adâncește fenomenul sărăciei energetice, iar emisiile cauzate  de consumul de gaze naturale conduc la schimbări climatice ireversibile ale căror efecte încep să  se resimtă puternic în România, inclusiv prin secete, valuri de căldură și inundații. 

România își poate reduce semnificativ consumul de gaze, mai ales cel aferent clădirilor, singurul  segment de consum care a înregistrat o creștere după 1990. Încălzirea și furnizarea de apă caldă  clădirilor sunt, în mare proporție, dependente de gaze, iar aici consumatorii pot juca un rol direct,  prin economisirea agentului termic. Chiar dacă sezonul de încălzire s-a încheiat, este imperativ să  se prioritizeze măsurile de economisire: unele sunt valabile tot anul, iar altele vor genera economii  în iarna ce urmează, care ar putea fi marcată de evenimente similare cu iarna tocmai încheiată. 

Ce putem face pe termen scurt? 

Pe termen scurt, putem evalua performanța energetică a clădirilor pe care le deținem sau utilizăm,  luând măsuri de izolare termică și de instalare de surse alternative de energie electrică și încălzire,  pe care să le aplicăm până la viitorul sezon de încălzire. Acestea ne pot asigura o performanță  mult îmbunătățită în consumul de energie, care să provină și din surse regenerabile. 

Bineînțeles, astfel de intervenții pot fi costisitoare, iar unele cer aprobarea autorităților, cu  întârzierile și birocrația asociate. Cu toate acestea, ne putem pregăti pentru iarnă și prin adoptarea de măsuri simple și formarea de noi obiceiuri de economisire a căldurii și apei calde.  

Să reducem temperatura setată din termostat. Temperatura ambientală medie în locuințele din  România este de 22 de grade, cu două grade mai mult decât în Franța sau Marea Britanie. Ca  locatari, putem regla temperaturile de confort, ținând cont că reducerea temperaturii interioare cu 1-2oC nu afectează confortul termic, și poate duce la economisiri semnificative și facturi reduse.  O scădere cu 1oC poate economisi 7% din consumul de căldură dintr-o locuință, echivalent în  medie cu până la 900 kWh/an (sau 282 lei/an[1]). Oprirea încălzirii în spațiile neutilizate conduce la  economisiri suplimentare.

Să schimbăm setările centralelor. Dacă centrala de apartament nu este reglată la setările cele  mai eficiente, modificarea acestora poate reduce consumul. Cea mai bună soluție este  consultarea manualului de utilizare sau o convorbire cu producătorul.

Să adoptăm măsuri alternative pentru menținerea confortului termic. Repararea geamurilor  neetanşe și tragerea perdelelor iarna permite reținerea mai bună a căldurii. 

Să aplicăm măsuri simple de eficiență energetică. Unele măsuri de economisire a energiei sunt  simple și ieftine, cum ar fi instalarea de căptușeală pe marginile ușilor, pentru a limita pierderile  de căldură, sau montarea de folie de aluminiu în spatele caloriferelor, pentru a reflecta căldura  care s-ar putea pierde prin pereți, înapoi în spațiul interior (mai ales la locuințele neizolate termic). 

Să limităm consumul de apă caldă. În gospodăriile din România, majoritatea apei calde este  consumată la duș (44%). Astfel, reducerea timpului petrecut la duș și a temperaturii apei poate  reduce consumul de gaze.

Să reducem consumul de electricitate, mai ales de aer condiționat. Aparatele pe bază de  energie electrică consumă în mod indirect gaze naturale, dacă electricitatea este produsă în  termocentrale pe bază de gaze. Reducerea consumului de electricitate, de exemplu prin  reducerea intensității aerului condiționat, poate astfel reduce consumul de gaze naturale. 

Toate măsurile de mai sus se pot aplica și în clădirile comerciale și publice (unde sunt relevante),  de exemplu centre comerciale sau școli. În aceste clădiri, economiile de energie pot fi și vectori  de conștientizare și educație publică, pe lângă impactul de reducere al consumului de gaze. 

Reducerea dependenței de gaze depinde de noi toți 

Consumatorii au un rol cheie în crearea unui sistem energetic adecvat în România. Chiar și atunci  când viteza de reacție a autorităților române este lentă, în vreme ce viteza schimbărilor geopolitice  și climatice este fulgerătoare, fiecare kWh economisit este un pas în direcția unor locuințe sigure,  sustenabile și demne de secolul XXI.

Este la latitudinea fiecăruia dintre noi să facem primul pas către evitarea risipei de energie.

Asociația Energy Policy Group (EPG) este un think-tank independent, specializat în politici  energetice și climatice. Înființat în 2014, EPG reunește experți care conlucrează în proiecte  internaționale de cercetare. EPG acordă o atenție sporită contextului mai amplu al politicilor  europene și al tendințelor globale, în încercarea de a promova un dialog constructiv în rândul  factorilor de decizie și publicul larg.


[1] Dacă aceste economii par mici, trebuie amintit că prețul gazelor naturale este plafonat (0,31 lei/kWh) până la 31 martie 2023.  O ofertă-tip actuală de la un mare furnizor, în schimb, este 0,66 lei/kWh cu TVA inclus, astfel o reducere de 900 kWh/an ar fi  echivalentă cu 594 lei/an la prețuri neplafonate.

Leasingul operațional, soluții integrate de administrare a flotelor auto

0

Compania LeasePlan România, concretizarea autohtonă a liderului global în domeniul Car-as-a-Service, împlinește 15 ani de activitate desfășurată cu succes pe piața românească de profil. Momentul este într-o măsură retrospectiv, însă mai ales este deschizător de perspectivă bazată pe experiență și încredere.

O echipă de oameni ambițioși și bine pregătiți

Bogdan Apahidean, directorul general al companiei LeasePlan România, face o sinteză a evoluției în cei 15 ani trecuți de la fondare: „În 2007, am intrat pe piață cu șapte angajați și într-un an, am livrat 70 de autovehicule; în cinci ani, am ajuns numărul unu pe piață; la finalul lui 2021, suntem în continuare lideri, cu 70 de angajați și peste 14.000 de autovehicule în administrare”.

Evoluția, subliniază interlocutorul, se datorează oamenilor: „O echipă de oameni ambițioși și bine pregătiți, unii cu mai mult de zece ani în poziții-cheie”.

Întoarcerea spre normalitate în privința gradului de utilizare a vehiculelor

În contextul vremurilor prin care trecem, directorul general Bogdan Apahidean apreciază că „pandemia nu a schimbat cu nimic serviciile” pe care le promovează compania: „Din punctul de vedere al mobilității, oferim în continuare soluții pentru orice fel de nevoi – de la o zi la 57 de luni de contract. Observăm întoarcerea spre normalitate în ceea ce privește gradul de utilizare a vehiculelor (parcurs, mentenanță, daune etc.). Din punctul de vedere al sectoarelor de business, cererea de leasing operațional a rămas constantă”.

În calitate de car remarketing manager la compania LeasePlan România, Daniel Ciochină face următoarea apreciere: „În prezent, interesul pentru autovehicule rulate este în creștere având în vedere termenele de livrare pentru autovehicule noi. Credem că migrarea clienților dinspre zona de autovehicule noi către cele rulate în căutarea unor soluții de mobilitate imediată va presupune ridicarea standardelor în piața de autovehicule second hand, ajutând și mai mult la cizelarea acesteia. CarNext by LeasePlan răspunde acestor nevoi prin respectarea standardelor înalte și cu o gamă largă de modele ce poate fi livrată către clienții B2C imediat”.

Tendințe și perspective

Subiectul vehiculelor electrice apare abordat cu echilibru. „Ponderea vehiculelor electrice în flota LeasePlan România este în linie cu dezvoltarea acestui segment în piața auto locală”, spune directorul general și sugerează o direcție de evoluție: „Considerăm că acest segment va urma un trend ascendent depinzând de subvențiile acordate sub formă de ecotichete și de investițiile în dezvoltarea infrastructurii stațiilor de încărcare”.

De perspectiva utilizării ține și o concretizare deja activă, descrisă de Bogdan Apahidean: „Clienții au la îndemână aplicația MyLeasePlan, prin intermediul căreia pot să programeze cu ușurință operațiunile de întreținere și reparații la partenerii agreați, să genereze rapoarte financiare pentru fiecare autovehicul, să printeze RCA-ul și CIV-uri, să deschidă dosare de daună. Clienții potențiali pot achiziționa online autovehicule rulate prin intermediul site-ului carnext.com sau să opteze pentru leasing la un autovehicul nou prin DigitalShowroom”.

LasePlan România își urmează filosofia potrivit căreia „leasingul operațional oferă companiilor soluții integrate de administrare a flotelor auto. Indiferent de numărul de autovehicule din flota unei companii, misiunea companiei este de a face viața mai ușoară prin leasing operațional. Consultanții vin în ajutorul companiilor pentru a-și îndeplini obiectivele de sustenabilitate, pentru a contribui la siguranța conducătorului auto, pentru a reduce costurile generale. Compania se consideră un partener de mobilitate durabilă, care ajută clienții să facă alegerile corecte cu privire la eficientizarea administrării și creșterea mobilității parcurilor auto”.

Mereu cu ochii la lumea de azi și cu orizontul estimat în mod obiectiv, LeasePlan consideră că plata unei sume lunare (a unui echivalent al chiriei) apare ca fiind mai sigură în raport cu o cheltuială substanțială pentru o achiziție, urmată de cheltuieli lunare pentru mentenanță, reparații etc., care pot să crească în timp.

Nou showroom dedicat autovehiculelor rulate

În contextual aniversar, LeasePlan România a deschis showroomul CarNext by LeasePlan dedicat autovehiculelor rulate, în București, pe bulevardul Theodor Pallady, nr. 107. Lansarea este văzută ca o confimare a succesului strategiei de dezvoltare a liniei de business cu acest obiect de aplicare. În 15 ani de activitate, LeasePlan a comercializat aproape 30.000 de autovehicule rulate, dintre care peste 5.000 de unități, prin showroomurile CarNext by LeasePlan, către clienții finali (B2C). CarNext by LeasePlan datează din 2017, timp în care și-a păstrat misiunea de a face lucrurile diferit față de ceea ce oferă piața, adică: „Rulaj de bord certificat, mașini cu istoric complet, transparență privind starea vehiculului, garanție 12 luni, posibilitatea de retur după maximum 14 zile și primirea banilor înapoi, livrare gratuită în orice colț al țării”.

Foto: LeasePlan România.

Patrimoniul și veniturile persoanelor fizice în vizorul ANAF. Atenție la procedură și nu uitați de amnistie, în vigoare până la 30 iunie 2022

0

_________________

Autori: Alex Slujitoru, Director, Băncilă Diaconu și Asociații
Stela Andrei, Partener Asociat,
Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România

Numeroase persoane fizice, stabilite în zone diferite ale țării, care își desfășoară activitatea în domenii diferite, au primit, în ultimele luni, avize de verificare a situației fiscale personale. Cum ANAF are în plan mai multe proiecte de digitalizare și îmbunătățire a conformării, inclusiv în domeniul schimbului de informații sau folosirea informațiilor de la terți, noua tendință nu este decât o acțiune firească. Așadar, ce ar trebui să știi dacă vei primi avizul?

În primul rând, nu te speria dacă nu te afli în situația de a fi ascuns veniturile obținute și de a nu-ți fi plătit obligațiile fiscale. Dacă primești un asemenea aviz de verificare, nu înseamnă automat că Fiscul te consideră necinstit sau că te suspectează de vreun prejudiciu adus statului. Avizul este semnul că analiza de risc efectuată de organul fiscal (procedură netransparentă și care nu poate fi contestată) a identificat diferențe între veniturile estimate și cele declarate. Diferența trebuie să fie de minim 10%, dar nu mai puțin de 50.000 lei între veniturile estimate de ANAF și veniturile declarate de tine în perioada impozabilă.

În al doilea rând, verificarea situației fiscale personale poate viza orice persoană fizică, nu numai persoanele ce dețin o avere considerabilă, așa cum s-a întâmplat în urmă cu ceva timp. Atunci, ANAF a întocmit o listă cu câteva mii de nume, a selectat câteva sute și a verificat câteva zeci.

În al treilea rând, trebuie înțeles că scopul verificării nu este acela de a pedepsi contribuabilul pentru orice neconcordanță sau greșeală (care bineînțeles că poate exista, nemaivorbind că, spre exemplu, mulți contribuabili nu știu că trebuie să declare la ANAF inclusiv veniturile obținute din și în străinătate), ci de a crește gradul de conformare, de a colecta sumele datorate de contribuabili bugetului de stat și de a avea o imagine corectă asupra ponderii impozitului pe venit în buget și a categoriilor de contribuabili care îl achită.

Pe de altă parte, trebuie avut în vedere că procedura verificării situației fiscale personale nu este una facilă, dimpotrivă – mai ales din cauza dificultății completării în detaliu a declarației de patrimoniu și de venituri și, mai ales, de a proba cu documente justificative informațiile din cadrul acesteia (de exemplu, cu extrase de cont conținând tranzacțiile zilnice atât din România, cât și din străinătate / achiziții cu o valoare mai mare de 15.000 lei etc). Însă, odată ce informațiile sunt adunate, ordonate și coroborate de documente-suport, contribuabilul va ști dacă datorează sau nu impozit suplimentar pe veniturile obținute sau va afla dacă Fiscul a avut și alte informații primite de la terți, care au fost potențial omise în procesul de declarare.

În final, reamintim tuturor contribuabililor că amnistia fiscală cu privire la debitele cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 este încă aplicabilă, ea presupunând achitarea debitelor principale în scopul anulării accesoriilor aferente. Astfel, de amnistie pot beneficia atât contribuabilii care, până la 30 iunie 2022, vor declara și plăti impozit pe venit suplimentar de plată (dacă au sub-declarat anterior), cât și cei pentru care va începe o verificare a situației fiscale personale până la 30 iunie 2022, indiferent de momentul finalizării ei. 

Claudiu Cazacu, XTB: Profiturile record ale companiilor de transport maritim, „sirene” ademenitoare pentru investitorii pe termen lung

0

 

  • Profitul operațional al transportatorilor de containere la nivel global ar putea fi cu aproape 50% peste anul trecut, apropiindu-se de 300 de mld. Euro.
  • Cererea de transport de containere a scăzut, ca volum, cu 1,2% anul acesta, după un salt de 8% anul trecut. 
  • În schimb, transportul aerian de marfă înregistrează un plus de 2,9% la nivel global.
  • Deși situația din Ucraina a afectat atât fluxurile maritime, cât și rutele din spațiul aerian, iar incertitudinea a crescut, restricțiile din China împreună cu revenirea consumului au dus la salturi masive ale costului de transport, constată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Companiile de transport maritim se diversifică preluând acțiuni ale companiilor aeriene sau de logistică.
  • Din perspectiva transportatorilor de containere, diversificarea permisă de profiturile spectaculoase e o mișcare mai bună decât răspunsul din trecut. Investițiile prea mari în producția de nave au dus în câteva rânduri la supracapacitate, subliniază Claudiu Cazacu.

A fost, până acum, un an excepțional pentru companiile de transport maritim de containere, iar estimările sunt că profitul operațional al sectorului la nivel global ar putea fi cu aproape 50% peste anul trecut, apropiindu-se de 300 de mld. de Euro, potrivit firmei de consultanță Drewry. 

Maersk a înregistrat un trimestru I record, cu venituri de 19,3 mld. dolari, plus 55% an/an. Iar anul acesta se îndreaptă spre profituri masive, în ciuda unei pierderi contabile de 0,72 mld Euro în Rusia. Gigantul logistic e în discuții cu potențiali cumpărători pentru operațiunile din Rusia. 

Deși situația din Ucraina a afectat atât fluxurile maritime, cât și rutele din spațiul aerian, iar incertitudinea a crescut, restricțiile din China împreună cu revenirea consumului au dus la salturi masive ale costului de transport. 

Astfel, veniturile furnizorilor de servicii au crescut rapid și puternic. 

Cumulat, potrivit aceleiași firme de consultanță din domeniu, transportatorii de containere ar obține în acești doi ani (2021-2022) peste 500 mld. Euro profit operațional (o jumătate de trilion de Euro).

Operatorul francez CMA CGM, al treilea în lume după capacitatea de transport a containerelor, a înregistrat un profit net de 18 mld. Euro anul trecut. Banii i-ar fi de ajuns pentru a cumpăra în întregime operatorul aerian Air France – KLM, cu o capitalizare de sub 1,3 mld. Euro la finele ședinței de marți. 

Pe de altă parte, suma rămasă ar fi suficientă și pentru preluarea Ryanair, de exemplu, la 15,72 mld. Euro capitalizare, potrivit închiderii zilei de marți. 

Dacă ar decide să cumpere Lufthansa, ar folosi mai puțin de jumătate din profit pentru a prelua compania evaluată de piață la 7,89 mld. Euro. 

Cu toate acestea, ambițiile operatorului francez nu sunt atât de mari… deocamdată. 

Intenția sa este de a prelua 9% din companie și de a-și consolida prezența pe piața de transport aerian de mărfuri, printr-un parteneriat cu Air France – KLM. Va opera atât avioane cargo specifice, cât și capacitatea de transport marfă din interiorul avioanelor de pasageri.

Mișcarea are argumente, uitându-ne la trendul pieței: dacă cererea de transport de containere a scăzut, ca volum, cu 1,2% anul acesta, după un salt de 8% anul trecut, pentru transportul aerian de marfă se înregistrează un plus de 2,9% la nivel global

Operatorul francez nu este singurul care încearcă să se extindă spre domeniul de logistică, participând la un trend care pare inspirat de Amazon acum câțiva ani și FedEx, relativ mai recent. 

Mediterranean Shipping Co. încearcă să preia un pachet de control în ITA, succesoarea Alitalia, în timp ce acționarul principal al transportatorului Hapag Lloyd din Germania a ajuns la 10% din Lufthansa. 

Maersk își dezvoltă atât propria flotă cargo aeropurtată, cât și prin achiziția operatorului logistic Senator International. 

Oferind servicii integrate, transportatorii speră la obținerea unei felii mai mari din bugetele clienților.

Aproximativ 10 – 12% din capacitatea globală de containere e blocată în jurul sau în porturi din lume, potrivit CEO-ului Maersk, într-un interviu din 4 mai. 

Prețurile de transport, încă deosebit de ridicate în raport cu media istorică, sunt totuși în scădere față de vârfuri: de la peste 11.109 pe 10 septembrie 2021, indicele FBX a coborât la 8.466 pe 20 mai. Până în 2021, însă, acesta nu fusese mai sus de 3.000. 

Investitorii privesc, însă, spre viitor. China a suferit scăderi de activitate bruște și severe în regiunile afectate de restricții, din mari orașe precum Shanghai sau Beijing. 

Goldman Sachs a schimbat așteptările referitoare la incapacitate de plată în sectorul imobiliar din China, cu o probabilitate de 31% față de 19,6% anterior, pentru segmentul obligațiunilor mai riscante din sector. Scenariul anterior pesimist a devenit acum scenariu de bază. 

În același timp, FMI a avertizat asupra presiunilor inflaționiste adăugate de costul mare al transportului și logisticii, cu impact mai ales asupra țărilor cu venit mic și a insulelor.

Din perspectiva transportatorilor de containere, diversificarea permisă de profiturile spectaculoase e o mișcare mai bună decât răspunsul din trecut, investițiile prea mari în producția de nave ducând în câteva rânduri la supracapacitate. 

Pe de altă parte, reorientarea fluxurilor de capital disponibile spre un sector parțial corelat nu înseamnă o diversificare „totală”.

Semne de încetinire a economiei globale, și, în unele regiuni, riscuri de recesiune în creștere, înseamnă că, la orizontul anului 2023, peisajul ar putea avea note mai puțin optimiste, iar deciziile optime ar putea fi, de fapt, de constituire de rezerve, sau returnare de capital către investitori. 

Pentru moment, însă, „petrecerea continuă”, iar muzica profiturilor ridicate încântă urechile investitorilor.

Directiva Omnibus – protecție suplimentară pentru consumatori, sancțiuni sporite pentru comercianți

0

_________________

Material de opinie de
Silvia Axinescu, Senior Managing Associate,
Andreea Zaharia, Managing Associate, și
Ana Galgoțiu-Săraru, Managing Associate,
Reff & Asociații | Deloitte Legal

Anul 2022 a adus deja multe schimbări în legislația națională privind protecția consumatorilor, dar probabil una dintre cele mai așteptate este cea care vizează implementarea Directivei Omnibus, care vizează o mai bună respectare a normelor Uniunii Europene (UE) de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme. Directiva a fost transpusă în legislația românească prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 58/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial pe data de 6 mai 2022, care va intra în vigoare pe data de 28 mai 2022. Urgența a fost justificată de faptul că termenul limită pentru transpunerea directivei a expirat pe data de 28 noiembrie 2021.

Directiva (UE) 2019/2161, cunoscută și sub numele de „Directiva Omnibus”, își propune să modernizeze cadrul legal aplicabil protecției consumatorilor astfel încât să fie adecvat pentru economia digitală. 

Ce este Directiva Omnibus?

Pentru a spori nivelul de protecție a consumatorilor și a le oferi acestora acces la informații corecte și complete cu privire la produsele căutate, autoritățile europene au demarat, în 2018, inițiativa „New deal for consumers”, care cuprindea o serie de directive aplicabile în materia protecției consumatorilor. Dintre acestea, Directiva Omnibus este cea mai importantă, întrucât aduce schimbări semnificative pentru aproape toți operatorii economici care oferă produse sau servicii consumatorilor, mai ales în domeniul online. 

Ce schimbări conține noua reglementare?

Modificările pe care le aduce actul normativ adoptat recent vizează trei zone principale: clauzele abuzive în contractele încheiate de consumatori (Legea nr. 193/2000), practicile comerciale incorecte (Legea nr. 363/2007) și drepturile consumatorilor în mediul online (OUG nr. 34/2014). 

Noua reglementare introduce, în domeniul protecției consumatorilor, posibilitatea aplicării de sancțiuni calculate pe baza cifrei de afaceri. Astfel, potrivit noilor reglementări, dacă o anumită practică afectează consumatorii din mai multe state membre ale UE, sancțiunile aplicabile vor fi cuprinse între 0,1% și 4% din cifra de afaceri anuală a profesionistului în cauză, realizată în anul financiar anterior sancționării, pe teritoriul României. Procesul verbal prin care profesionistul a fost sancționat va putea fi atacat cu o plângere contravențională, conform Ordonanței Guvernului 2/2001. Spre deosebire de regimul comun al contravențiilor, noile reglementări introduc un termen de trei ani pentru constatarea și sancționarea faptelor. 

De asemenea, OUG nr. 58/2022 introduce conceptul de cazier comercial. Acesta este fișa de evidență în care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor consemnează faptele și sancțiunile aplicate operatorilor economici. Informațiile cuprinse în cazierul comercial vor fi avute în vedere de către autoritate în momentul stabilirii sancțiunilor aplicate pentru încălcarea prevederilor legale. 

Modificările aduse legii privind clauzele abuzive 

Printre modificările importante aduse de ordonanța de transpunere a Directivei Omnibus legii privind clauzele abuzive se numără și cea referitoare la faptul că acțiunea de constatare a existenței clauzelor abuzive devine imprescriptibilă, prin derogare de la normele cuprinse în Codul civil ce guvernează prescripția. De asemenea, conform noii reglementări, instanțele de judecată au obligația să examineze din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale și să nu o aplice dacă se dovedește că este abuzivă, cu excepția situației în care consumatorul se opune și solicită aplicarea clauzei.

Tot în domeniul clauzelor abuzive, ordonanța stabilește că instanța de executare poate examina, în cadrul contestației la executare, caracterul abuziv al unei clauze cuprinse în contractul încheiat între profesionist și consumator. În această situație, contestația la executare este imprescriptibilă.

Pagul minim al amenzii contravenționale aplicabile în cazul încălcării interdicției de a stipula clauze abuzive în contractele cu consumatorii se majorează de la 200 de lei la 20.000 de lei, iar pragul maxim, de la 1.000 de lei la 100.000 de lei.

Noutăți în combaterea practicilor comerciale incorecte

În cazul legii privind practicile comerciale incorecte, sunt introduse obligații de transparență sporită față de consumatori în legătură cu afișarea de recenzii, note, comentarii sau clasamente de orice fel din partea altor consumatori care au utilizat produsele sau serviciile comercializate.

De asemenea, ordonanța impune informarea consumatorului cu privire la parametrii care stau la baza afișării cu prioritate a unor produse sau servicii în istoricul de căutare, respectiv de ce anumite produse sau servicii sunt plasate cu prioritate în rezultatul căutării.

Pragul minim al amenzii contravenționale aplicabile în cazul constatării unor practici comerciale incorecte este majorat de la 2.000 de lei la 10.000 de lei.

Drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniști

Noile prevederi adaptează obligațiile relevante pentru comercianți în cazul vânzării conținutului digital/serviciilor digitale și a bunurilor cu elemente digitale. În acest context, nu este considerată gratuită furnizarea conținutului digital sau a serviciului digital în schimbul datelor cu caracter personal, colectate de către profesionist de la consumator fără a fi necesare furnizării conținutului digital/prestării serviciului digital, chiar dacă consumatorul nu trebuie să plătească o sumă de bani în schimb. Această prevedere a suscitat numeroase dezbateri încă de la momentul introducerii sale în proiectul Directivei Omnibus și rămâne de văzut cum se va aplica în practică și cum se va armoniza cu cadrul legislativ în materia protecției datelor. 

Cuantumul amenzilor contravenționale este majorat până la 50.000 de lei. 

Cum asigurăm conformarea?

Conformarea cu noua reglementare va presupune, în primul rând, asigurarea unui nivel de transparență corespunzător în relația cu consumatorii. Astfel, termenii și condițiile, precum și orice alte documente adresate consumatorilor, trebuie revizuite și adaptate, iar profesioniștii vor trebui să adopte proceduri interne privind maniera de afișare a produselor vândute online, dar și a recenziilor primite din partea consumatorilor.

Îmbinarea cerințelor de afaceri și de reglementare, precum și preocuparea de a asigura consumatorului o experiență cât mai plăcută și facilă, din dorința de a-i menține sau câștiga încrederea, trebuie să fie, de asemenea, luată în considerare de către comercianți. Așadar, pentru asigurarea unei implementări coerente a noilor prevederi, este necesară o mapare a tuturor proceselor aferente fluxurilor și canalelor de vânzare și o evaluare a acestora în scopul identificării potențialelor riscuri juridice.