Call Center-ul A.S.F., apreciat de consumatorii de servicii financiare non-bancare

0

Peste 96% dintre consumatorii de servicii financiare non-bancare s-au declarat mulțumiți de informațiile primite, anul trecut, de la experții Call Center-ului Autorității de Supraveghere Financiară.

Acest aspect este reliefat de rezultatul sondajului de opinie realizat pe tema „satisfacția consumatorilor de produse financiare non-bancare”. În funcție de punctajul dat la întrebarea Net Promoter Score (ați fost mulțumit de informațiile oferite?, v-au fost utile?), Call Center-ul A.S.F. a obținut un punctaj de 96,4% consumatori mulțumiți pe parcursul anului 2020.

Call Center-ul A.S.F. a înregistrat anul trecut un număr de 18.126 apeluri, în creștere cu aproape 35% față de anul 2019, ceea ce demonstrează că activitatea de relații cu publicul reprezintă o sursă de informare eficientă și credibilă pentru consumatorii de servici financiare non-bancare.  

Autoritatea de Supraveghere Financiară acordă o atenție deosebită dezvoltării continue a procesului de asistență de specialitate acordată consumatorilor, prin creșterea calitativă a actului de asistență oferită prin intermediul Call Center-ului. Spre exemplu, consumatorul care apelează A.S.F. este identificat din punct de vedere al nivelului de cunoștințe și experiență în domeniul financiar non-bancar, iar apoi îi sunt transmise informațiile solicitate în funcție de pregătirea și experiența sa. Totodată, îi sunt specificate riscurile la care se poate expune în cazul alegerii unor produse financiare neconforme și este sfătuit să adopte decizii investiționale doar atunci când acesta înțelege riscurile asociate și poate susține financiar eventualele pierderi.

În anul 2020, experții Call Center-ului A.S.F. au acordat asistență de specialitate consumatorilor în vederea clarificării tuturor solicitărilor acestora, facilitând accesul nediscriminatoriu la sistemele active de soluţionare a cererilor, a solicitărilor de informaţii şi a petiţiilor. De asemenea, persoanele care au apelat numărul 0800.825.627 au fost consiliate cu privire la modul în care trebuie respectate formalităţile legale privind depunerea şi completarea documentaţiei, în vederea soluţionării tuturor aspectelor prezentate telefonic de către acestea.

Asigurările, în topul interesului consumatorilor

Informațiile cu privire la domeniul asigurărilor au fost cele mai solicitate de către consumatori. Numărul apelurilor aferente acestui sector a fost de 8.834 (48,73% din totalul apelurilor primite), în creștere cu 29,21% față de anul 2019. Sistemul de pensii private s-a situat pe locul al doilea, în ceea ce privește interesul consumatorilor: 5.521 de apeluri (30,46% din totalul apelurilor primite), în creștere cu 32,68% față de anul 2019.

Conform analizei referitoare la activitatea Call Center-ului Autorității, peste 900 de apeluri au vizat Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar SAL-Fin, în creștere cu 51,09% față de anul 2019, în timp ce apelurile cu privire la Sectorul Instrumente și Investiții Financiare au fost în număr de 507, în creștere cu circa 62% față de anul 2019.

Call Center-ul Autorității de Supraveghere Financiară poate fi apelat la 0800.825.627, de luni până miercuri între 10:00 și 17:00, joi între 10:00 și 18:00, iar vineri de la 10:00 la 14:30.

Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul şedinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a aprobat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:

  1. Autorizare

Aprobarea domnului Andrei-Răzvan Micu pentru un nou mandat în calitate de membru al Consiliului de Administrație la societatea Compania de Asigurări – Reasigurări Exim România (CARE – România) S.A.;

Aprobarea domnului Gabriel Vasile Oltean pentru un nou mandat în calitate de membru al Consiliului de Administrație la societatea Compania de Asigurări – Reasigurări Exim România (CARE – România) S.A.;

Aprobarea domnului Pamfil Mihai Gabriel în funcția de conducător executiv al societății Ivas Broker de Asigurare Reasigurare S.R.L., a asociatului unic și a modificărilor aduse Actului Constitutiv al societății;

Autorizarea doamnei Dana-Corina Benea în calitate de persoană care conduce structura de administrare a riscurilor din cadrul BT Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Facultative S.A.;

Aprobarea alegerii de către S.A.I. Globinvest S.A. a următoarelor burse din state terțe, în vederea realizării de investiții în conformitate cu art. 82 lit. b) din O.U.G. nr. 32/2012: New York Stock Exchange și Nasdaq;

Aprobarea solicitării S.A.I. Globinvest S.A. de autorizare a modificărilor intervenite în documentele FDI Napoca, FDI Transilvania, FDI Tehnoglobinvest și FDI Sanoglobinvest;

Aprobarea solicitării S.A.I. Globinvest S.A. de autorizare a Fondului Deschis de Investiții GlobUS BlueChips și înscrierea acestuia în Registrul public al A.S.F.;

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății Transilvania Broker de Asigurare S.A. (numire membri CA, director general, închidere/deschidere punct de lucru, eliminare cod CAEN și modificarea unor articole);

Aprobarea modificării adusă Actului constitutiv al societății Safety Broker de Asigurare S.R.L. referitoare la completarea obiectului de activitate;

Avizarea societății Ritter – Broker de Asigurare și Reasigurare S.R.L. ca furnizor de programe educaționale în domeniul asigurărilor;

Avizarea prealabilă a modificării Prospectului schemei de pensii facultative pentru Fondul de Pensii Facultative Stabil administrat de Generali Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Declarației privind politica de investiții pentru Fondul de Pensii Facultative Stabil administrat de Generali Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.

Xiaomi dă startul Mi Fan Festival 2021 în România

0

Xiaomi,lider global în tehnologie, a anunțat startul Mi Fan Festival (MFF) în România. Ediția din 2021 se axează pe tema “Explorează toate posibilitățile”. Pentru a cultiva spiritul acestui mesaj, Xiaomi lansează o gamă largă de campanii online și îi invită pe fanii Mi să discute și să împărtășească experiențele lor despre modul în care produsele Xiaomi le-au îmbunătățit viețile.

În timpul campaniei locale, care se va desfășura în perioada 15 aprilie – 5 mai, Xiaomi își propune să le aducă fanilor Mi cele mai inovatoare produse la prețuri incredibile. Atât telefoanele inteligente, cât și produsele din gama ecosistem vor avea reduceri de până la 30%, discount-uri speciale sau vor veni însoțite de accesorii cadou.

MFF 2021 a început la nivel global pe data de 6 aprilie, iar Xiaomi a obținut rezultate remarcabile. Compania a colaborat cu peste 70 de platforme online și 300 de parteneri din 59 de piețe. Până pe 12 aprilie, în piețele externe, cu excepția Indiei, au fost vândute aproximativ 3.05 milioane de unități de telefoane inteligente și 1.94 milioane de unități din gama ecosistem. Fanii Mi și utilizatorii au fost entuziasmați de produsele inteligente Xiaomi și au susținut principiul companiei de a face inovația accesibilă pentru toată lumea. Aproximativ 794,000 de dispozitive inteligente pentru locuință și 799,000 de produse din gama wearable au fost vândute. 

“Privind înapoi la ultimii 11 ani, ceea ce cred că este cu adevărat important pentru Xiaomi este faptul că și-a ales o cale cu totul diferită, prin care ne-am propus ca utilizatorii noștri să ne devină prieteni pentru totdeauna. Am trecut prin momente grele nu doar o dată, dar fanii Mi ne-au arătat că ne sunt prieteni și ne-au susținut de fiecare dată”, a declarat Lei Jun, Fondator, Președinte și CEO Xiaomi, în timpul petrecerii din China, care a avut loc pe 6 aprilie. 

La nivel global, printre cele mai populare produse din timpul Mi Fan Festival 2021 s-au numărat noile modele din Seria Mi 11 și Seria Redmi Note 10. De asemenea, la mare căutare au fost și Mi Smart Band 6 sau Mi Smart Projector Pro 2, care vor fi lansate în curând și în România.

Explorează toate posibilitățile Mi Fan Festival în România

În timpul Mi Fan Festival 2021 din România, Mi 10T va fi unul dintre telefoanele ce vor beneficia de un preț special. Dotat cu o cameră principală impresionantă de 64MP, o cameră ultra wide de 13MP, o cameră macro de 5MP și o camera frontală de 20MP, Mi 10T îi ajută pe utilizatorii să surprindă toate momentele care contează. Telefonul este echipat cu unul dintre cele mai performante display-uri existente pe piață, cu o rată de refresh de top, de 144Hz și AdaptiveSync. Dotat cu procesorul flagship Qualcomm® Snapdragon™ 865, Mi 10T oferă putere la eficiență maximă, performanță și conectivitate 5G. Mi 10T are una dintre cele mai mari baterii flagship, de 5000mAh (typ) și un încărcător de 33W inclus în pachet. 

Mi 10T este disponibil în variantele 6GB+128GB și 8GB+128GB, cu 10% discount din prețul recomandat de vânzare, în perioada 15-21.04.2021, pe canalele de vânzare autorizate. 

Redmi 9T – Redmi 9T este un telefon dedicat fotografiei datorită setup-ului cvadruplu de camere AI format din: camera principală de 48MP, camera ultra-wide de 8MP, lentila macro de 2MP și senzorul de profunzime de 2MP. Chiar dacă este ușor, Redmi 9T are o baterie de 6,000mAh (typ) și un chipset Qualcomm® Snapdragon™ 662. Redmi 9T are un design modern și minimalist cu margini rotunjite și spate texturat împotriva amprentelor. Display-ul FHD+ Dot Drop de 6.53” este protejat de Corning® Gorilla® Glass 3. De asemenea, Redmi 9T este dotat cu infraroșu și NFC. 

Redmi 9T este disponibil în varianta 4GB+128GB, însoțit de căști Mi True Wireless Earbuds Basic 2 cadou, promoție valabilă în perioada 15.04-05.05.2021 pe canalele de vânzare autorizate.

Redmi Note 10 – Redmi Note 10 este echipat cu ecran AMOLED DotDisplay de 6.43” și asigură experiențe optime de vizionare. Dispozitivul are un design modern și minimalist, senzor de amprentă lateral, încărcător rapid de 33W, un senzor de lumină de 360 de grade și două difuzoare ce oferă o experiență imersivă. Redmi Note 10 este echipat cu un setup cvadruplu de camere format din camera principală de 48MP, lentilă ultra-wide de 8MP pentru fotografii de grup, lentilă macro de 2MP pentru cadre apropiate și un senzor de profunzime de 2MP pentru portrete. Redmi Note 10 este dotat cu un procesor rapid pentru utilizare zilnică intensă – Qualcomm® Snapdragon™ 678.

Redmi Note 10 va fi disponibil în variantele de 4GB+64GB și 4GB+128GB, însoțit de dispozitivul Mi Smart Band 5 cadou, promoție valabilă în perioada 15.04-05.05.2021, pe canalele de vânzare autorizate. 

Ediție specială Redmi Note 10 Pro Mi Fan Festival

La ediția Mi Fan Festival din acest an, Xiaomi lansează și pe piața din România modelul Redmi Note 10 Pro Mi Fan Festival Special Edition, care va fi disponibil în cantitate limitată. 

Pentru a sugera tema infinitului, Redmi Note 10 Pro Mi Fan Festival Special Edition vine într-un ambalaj cu un design de inspirație cosmică. Partea din față a cutiei prezintă o imagine cu astronauți care plutesc printre galaxii. Este reprezentarea Xiaomi și a Fanilor Mi care explorează posibilitățile infinite ale vieții împreună. Pentru ediția Mi Fan Festival din acest an a fost selectată versiunea Gradient Bronze a Redmi Note 10 Pro, o culoare naturală cu luciu metalic, iar pictograma exclusivă Mi Fan Festival 2021 va fi imprimată pe spate.

Redmi Note 10 Pro Mi Fan Festival Special Edition va fi disponibil în oferta Mi-Home.ro, în variantele 6+64GB, 6+128GB și 8+128, începând de la prețul recomandat de vânzare de 1299,90 lei. Mai mult decât atât, în perioada Mi Fan Festival, utilizatorii care își vor achiziționa ediția specială a telefonului vor beneficia de un discount de 100 de lei.  

Surprizele continuă pentru fanii Mi din România

De ani de zile, fanii Mi sunt conectați printr-o experiență comună de interacțiune cu o mulțime de produse inovatoare care le îmbunătățesc viața prin caracteristicile lor inteligente. Pe tot parcursul Mi Fan Festival 2021, utilizatorii din România vor descoperi surprize atât pe conturile oficiale de social media, cât și pe canalele partenerilor autorizați.

Din gama ecosistem, Mi Robot Vacuum-Mop P poate fi achiziționat cu o reducere de 13% din prețul recomandat de vânzare, în perioada 15.04-03.05, pe canalele de vânzare oficiale. Cu o putere de aspirare de 2100Pa, mapare inteligentă a spațiului cu Laser Navigation System, rezervor de apă inteligent și 12 senzori de mare precizie, Mi Robot Vacuum-Mop P este o alegere excelentă pentru orice locuință. 

Capabil să purifice suprafețe de până la 106m2/oră, dotat cu display digital LED și filtru HEPA care elimină 99.99% dintre particule, Mi Air Purifier 3C poate fi achiziționat cu o reducere de 20% din prețul recomandat de vânzare, în perioada 15.04-05.05.2021, pe canalele de vânzare autorizate. 

Stilat și eficient, Mi Watch Lite monitorizează 11 tipuri diferite de activități sportive, ritmul cardiac și somnul, este rezistent la apă și are GPS integrat. În perioada Mi Fan Festival, Mi Watch Lite va putea fi achiziționat cu un discount de 14% din prețul recomandat de vânzare.

Mi Electric Scooter Pro 2 are o autonomie de până la 45 km și o viteză maximă de 25 km/h. Între 15.04-05.05.2021, poate fi achiziționat cu o reducere de 24% din prețul recomandat de vânzare, din rețeaua partenerilor autorizați.

ISTORIA MFF

Primul MFF a avut loc pe 6 aprilie 2012 în China, când Xiaomi a decis să lanseze un eveniment pentru a sărbători aniversarea a doi ani de la înființarea sa. Deoarece Fanii Mi au jucat un rol semnificativ în creșterea rapidă Xiaomi, compania i-a invitat să-și sărbătorească ziua de naștere împreună, prin organizarea unei mari petreceri. Locul de desfășurare a fost amenajat ca un club, iar invitații s-au distrat de minune pe muzica unui DJ. 100.000 de smartphone-uri Xiaomi s-au vândut în doar 6 minute și 5 secunde din acea zi. De atunci, Xiaomi a organizat MFF în fiecare an pentru a-și arăta recunoștința față de Fanii Mi pentru sprijinul acordat.

În afara Chinei, MFF s-a desfășurat pentru prima dată în India și Indonezia, în 2015, înainte de a fi lansat pe piețele europene, în 2018, când a avut loc primul carnaval al cumpărăturilor în Spania. În acest an, MFF ajunge la a zecea ediție și mai multe piețe globale se vor alătura pentru a sărbători această ocazie.

Gault&Millau lansează Platforma online dedicată micilor producători locali de alimente, selectați cu ajutorul bucătarilor din comunitatea ghidului

0

Gault&Millau, primul ghid gastronomic internațional prezent pe piața românească, lansează un proiect de susținere, promovare și centralizare de informații cheie pentru producătorii locali de alimente. Gradul de noutate în acest demers față de alte inițiative similare îl reprezintă metodologia de selecție organizată exclusiv pe recomandările celor mari apreciați bucătari din România. Scopul este ca producătorii cei mai prețuiți de către profesioniști și ingredientele folosite în cele mai prestigioase restaurante ale țării să ajungă mai aproape atât de publicul larg cât și de partenerii HoReCa.

Conceptul de a uni producători locali este prezent pe toate continentele, cele mai avansate platforme online fiind prezente în Franța și Statele Unite, un mod ideal pentru ca pasionații de gastronomie să fie mai aproape de produsele recoltate, crescute sau fabricate în țara lor. Prin platforma https://go-mio.ro/producator/ , Gault&Millau dezvoltă pe plan local un model adaptat din punct de vedere internațional.

Calitatea garantată de bucătari consacrați și validați de Gault&Millau, asociată cu proximitatea producției reprezintă baza pe care se clădește noua platformă online, importanța recomandărilor fiind crucială pentru întregul proces de selecție. În spiritul transparenței, fiecare producător selectat are menționat numele localului care l-a recomandat, la rândul lor aceste restaurante fiind evaluate de experți în domeniu încă din 2018. Procesul de selecție este unul meticulos, în care sunt incluse cele mai lăudate ingrediente ale celor mai bine clasate restaurante Gault&Millau.

„În contextul schimbărilor de consum observate în anul 2020, surprinse și de Barometrul Restaurantelor-ediția a II-a, lansat de Gault&Millau la final de 2020, apetența populației pentru anumite tipuri de mâncare se poate modela. Nu întâmplător, în prima parte a proiectului au fost incluse și categorii aparte, precum micro-plantele, trufele, melcii sau brânzeturi fine premiate internațional, toate fiind de origine 100% românească. Unul dintre mesajele proiectului este și conștientizarea trăsăturilor premium ale resurselor locale”, declară Alexandre Almăjeanu, Fondator Gault&Millau România.

„În pofida incertitudinii acestei perioade, ne continuăm eforturile de a sprijini gastronomia locală. Noul proiect dedicat micilor producători locali, devine al 3-lea pilon strategic al Gault&Millau în România, alături de Ghidul de Restaurante și Ghidul de Vinuri Românești și completează în mod natural poziționarea Gault&Millau ca furnizorul principal de recomandări gastronomice pentru publicul larg, dar și pentru industria HoReCa. Procesul de selecție a producătorilor este unic în piață, având la bază recomandările bucătarilor incluși în comunitatea Gault&Millau, ceea ce ne asigură că includem doar produse locale cu o calitate ridicată, testată în cele mai profesioniste bucătării din țară, fie că vorbim de legume, carne, condimente sau brânzeturi”, declară Ștefan Mortici, Country Manager Gault&Millau România.

Metodologia de adăugare a noilor producători nu se oprește aici, procesul fiind unul viu și care funcționează din ambele direcții. Atât noi recomandări din comunitate cât și deschiderea pentru cine intenționează să adere la platformă sunt opțiuni, acestea fiind validate ulterior de restaurantele partenere și echipa Gault&Millau.

Categoriile sunt împărțite între carne și derivate din carne, lactate și ouă, pește și fructe de mare, legume și fructe, la care se adaugă produsele de cămară: siropuri naturale, miere, condimente, murături, uleiuri presate la rece și produse de patiserie.

„Ca și structură geografică, primii producători selectați provin în mare marte din județele din jurul Municipiului București, din vestul țării și din Dobrogea, pentru sortimentele de pește și fructe de mare, iar extinderea pentru acoperirea uniformă a întregii țări este planificată. Prognoza pentru finalul anului 2021 este analizarea în cadrul echipei de proiect a încă 200-300 de producători suplimentari, iar baza celor selectați de Gault&Millau să depășească 100 producători”, declară și Raluca Hrițcu, Country Manager Gault&Millau România.     

_________________

Despre Gault&Millau

Gault&Millau este primul ghid gastronomic internațional lansat pe piața românească. Ghidul a fost publicat mai întâi în Franța acum 50 de ani de doi jurnaliști pasionați de gastronomie – Henri Gault și Christian Millau. În timp, ghidul a cunoscut un succes internațional, Gault&Millau fiind acum prezent în peste 20 de țări și 5 continente.

Prezent în România din 2017, Gault&Millau își propune explorarea bucătăriei locale prin evaluarea calității, creativității și autenticității descoperite în restaurantele locale, lansând deja 2 ghiduri de restaurante (2018, 2019), un ghid de vinuri românești (2019), precum și o platforma digitală integrată: https://go-mio.ro/

Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer

0

În 2020, doar 19% dintre companiile multinaționale respondente în cadrul celui mai recent sondaj EY România pe teme de prețuri de transferau raportat că au revizuit politica de prețuri de transfer – adică au modificat marja de profit țintă, costurile considerate sau alte aspecte ale metodologiei de stabilire a preturilor, deși mai bine de jumătate (52%) au raportat că pandemia a avut efecte negative asupra cifrei de afaceri sau asupra rezultatului operațional. Cele mai multe (81%) nu au ajustat principiile de calcul ale prețurilor aplicate tranzacțiilor cu societăți afiliate ale companiilor din România. În majoritatea cazurilor însă, nici revizuirea nu a fost formalizată în scris între părți cum ar fi fost de așteptat, pentru a putea susține mai departe aceste modificări în cadrul unei inspecții de prețuri de transfer.

Adrian Rus, EY Romania

„Având în vedere atenția deosebită acordată de autorități, în timpul inspecțiilor, verificării înțelegerilor contractuale între părți și furnizării de documente justificative în susținerea tranzacțiilor, amânarea procesului de colectare a evidențelor, capabile să susțină adoptarea unui comportament conform cu principiul valorii de piață la momentul efectuării tranzacțiilor cu părți afiliate, nu face decât să îngreuneze orice posibilitate a companiei de a-și susține poziția în cadrul unor inspecții viitoare”, avertizează Adrian Rus, Partener EY România, Liderul departamentului Prețuri de transfer.

Sondajul derulat de EY România în luna martie a acestui an mai arată că majoritatea companiilor respondente (57%) se așteaptă să întâmpine dificultăți în cadrul unei inspecții fiscale viitoare în domeniul prețurilor de transfer. Procentul este similar cu cel înregistrat în sondajele globale ale EY, semn că prețurile de transfer sunt un subiect comun de controverse fiscale atât în România, cât și la nivel mondial.

Având în vedere că nu mai există inspecție fiscală fără verificarea domeniului prețurilor de transfer, dar și că un procent covârșitor din aceste inspecții se finalizează cu ajustări ale tranzacțiilor cu părți afiliate, considerăm că există un procent destul de mare de contribuabili care nu sunt familiarizați încă cu realitatea activității de inspecție fiscală. Firmele care nu anticipează astfel de dificultăți se regăsesc, în principal, în sectoare precum tehnologia informației, produse de larg consum, ospitalitate și agrement, industria farmaceutica sau petrol și gaze. „Dacă luăm în considerare ajustările realizate de inspecția fiscală în ultimii ani, inclusiv în aceste domenii, considerăm această așteptare foarte optimistă. La asta se adaugă și anunțul autorităților de intensificare a activității de control în perioada imediat următoare. Ca atare, recomandăm o prudență sporită în această privință și pregătirea cât mai riguroasă pentru inspecțiile efectuate de ANAF în zona prețurilor de transfer, care înregistrează un grad semnificativ de analiză a multor informații specifice”, spune Emanuel Băncilă, Partener, Liderul practicii de litigii și controverse fiscale, Radu și Asociații SPRL.

Emanuel Bancila, Radu si Asociații SPRL

Impactul crizei. În funcție de sectorul de activitate, pandemia a avut un impact diferit. Astfel, 52% dintre companiile respondente din România au raportat că pandemia a avut efecte negative asupra cifrei de afaceri sau asupra rezultatului operațional. Restul de 48% au indicat că pandemia fie nu a avut impact, fie că acesta a fost unul pozitiv pentru cifra de afaceri sau rezultatul operațional al companiei. Printre sectoarele care au resimțit un impact negativ al pandemiei regăsim industrii precum aeronautică/apărare, agricultură, autovehicule, construcții și inginerie, transporturi și logistică. În rândul sectoarelor care fie nu au resimțit un impact specific, fie a fost unul pozitiv, se află cel bancar, al pieței de capital, media/divertisment, produse de larg consum, tehnologia informației.

Măsuri de atenuare adoptate. Potrivit rezultatelor sondajului, companiile au apelat abia în ultimă instanță la disponibilizări, preferând șomajul tehnic și reducerea pachetelor salariale – 70% dintre respondenți. Doar 30% au apelat la măsuri severe, precum disponibilizări sau concedii fără plată. Mai mult, dintre companiile sondate, 49% au indicat că nu au adoptat nicio măsură de reducere a costurilor cu personalul în contextul COVID-19, în această situație aflându-se companii din sectorul bancar, farmaceutic, petrol și gaze. „Indiferent de efectul resimțit și de strategia adoptată, fiecare companie trebuie să fie pregătită să argumenteze măsurile adoptate, impactul specific al acestora în zona prețurilor de transfer, precum și contextul propriu de afaceri în eventualitatea unui control fiscal cu privire la rezultatul anului 2020”, avertizează Adrian Rus.

Factori de risc. Indiferent de sectorul lor de activitate, companiile locale respondente consideră că principalii factori de risc în eventualitatea unui control de prețuri de transfer țin, în proporție de 62%, de aspecte privind rezultatul companiei și politica de prețuri de transfer aplicată (de ex. scăderea marjei, ajustări periodice de prețuri de transfer), 32% cred că provin din documentarea deficitară a tranzacțiilor/circumstanțelor și, sub 6%, de substanța tranzacțiilor. „În acest sens, am observat chiar că un număr semnificativ de respondenți au indicat că nu își evaluează periodic rezultatele financiare pentru respectarea politicilor de prețuri de transfer”, a comentat Adrian Rus. „În acest context, devine evident cât de importantă este monitorizarea politicilor de prețuri de transfer aplicate efectiv, ca și a rezultatelor obținute din tranzacțiile cu părți afiliate, în vederea administrării eficiente a riscurilor asociate prețurilor de transfer. Nu trebuie ignorată nici oportunitatea de a efectua ajustări proactive de prețuri de transfer în vederea conformării voluntare și reducerii controverselor cu autoritățile fiscale pe parcursul inspecțiilor și ulterior”, recomandă Adrian Rus.

Noi tranzacții. Finanțările și alocările de costuri adiționale intragrup au reprezentat cele mai numeroase tranzacții noi realizate de către 30% dintre companiile respondente. Totodată, companiile mici, cu o cifră de afaceri de sub 50 de milioane de euro, au raportat o varietate chiar mai mare a tipurilor de tranzacții noi cu societăți afiliate efectuate în 2020 față de celelalte societăți, indicând, spre exemplu, diverse alte tranzacții, precum servicii cu caracter excepțional, acordarea de finanțare, transferuri de stocuri/echipamente cu caracter excepțional.

„Deși de înțeles, astfel de tranzacții noi efectuate în 2020 vin să sporească subiectele posibile de controverse cu autoritățile în controale fiscale pe partea de prețuri de transfer. Urmează să vedem cum vor fi abordate acestea în inspecții, luând de asemenea în calcul îndrumările în materie de prețuri de transfer emise de OCDE în contextul pandemiei, dar este greu de anticipat măsura în care se vor respecta”, a explicat Adrian Rus.

Utilizarea mijloacelor de suspendare.Studiul EY reliefează o utilizare extrem de redusă a mijloacelor ce permit suspendarea executării silite a sumelor impuse suplimentar de ANAF, doar 1,8% din participanți oferind scrisori de garanție bancară și niciunul apelând la instanțele judecătorești în vederea suspendării executării. ”Această constatare poate să confirme că beneficiile utilizării instrumentelor alternative de suspendare sunt încă insuficient de binecunoscute de companiile din România, pentru că, deși de cele mai multe ori nu sunt de acord cu ajustările de preturi de transfer, iar efortul financiar necesar pentru stingerea sumelor impuse este unul deosebit, contribuabilii preferă totuși să plătească. Cu toate acestea, credem că amnistia fiscală acordată în această perioadă a influențat în mod semnificativ decizia contribuabililor de a plăti în loc de a suspenda actele de impunere”, explică Emanuel Băncilă.

Înconcluzie, rezultatele acestui sondaj subliniazăatenția din ce în ce mai mare pe care o acordă companiile tranzacțiilor cu părți afiliate și prețurilor de transfer ca zonă de risc în inspecțiile fiscale. În situația în care autoritățile fiscale au declarat că se concentrează asupra prețurilor de transfer, este necesar ca și companiile să aibă o politică de prețuri de transfer bine definită, pentru susținerea acestor tranzacții. În același timp, să fie extrem de pregătite cu o documentație adecvată, mai ales că este dificil de anticipat la acest moment modul în care autoritățile fiscale vor verifica tranzacțiile efectuate cu societăți din grup în contextul pandemiei.

_________________

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com


Notă:

Prețuri de transfer: prețurile la care se fac tranzacțiile între companiile părți ale aceluiași grup, numite părți afiliate. Potrivit reglementărilor, tranzacția între părțile afiliate trebuie să fie încheiată la un preț de piață, ca și cum ar fi fost încheiată între părți independente, în condiții economice comparabile. Dacă prețul tranzacției între afiliați nu este în „intervalul de piață”, se consideră că profiturile obținute de părți în urma tranzacției nu sunt corect reflectate, afectând astfel impozitele și taxele plătite.

Reveal Marketing Research: 36% dintre români declară că apreciază mai mult un brand care are reclame sponsorizate online.

36% dintre români declară că apreciază mai mult un brand care are reclame sponsorizate online conform unui studiu Reveal Marketing Research despre percepția românilor cu privire la publicitatea de pe rețelele de socializare.

  • Dintre toate rețelele de socializare, Facebook este la putere în preferințele românilor (92%) cu un timp mediu petrecut online de 2,3 ore/zi.
  • 46% dintre respondenți declară că se simt indiferenți față de reclamele sponsorizate văzute pe Facebook sau pe Instagram, spunând chiar că se simt obosiți și plictisiți de acestea.
  • Pe de altă parte, pe 36% dintre români publicitatea online îi determină să aprecieze mai mult brandul sau persoana la care fac referire.

Am asistat în ultimul an la ascensiunea tuturor rețelelor de socializare. Timpul petrecut pe internet este tot mai mare, astfel că și brandurile se adaptează acestui context, publicitatea online crescând semnificativ. Studiul Reveal Marketing Research analizează atât comportamentul, cât și percepția românilor față de publicitatea din social media. Iată rezultatele!

Dintre toate rețelele de socializare, Facebook este la putere în preferințele românilor (92%) cu un timp mediu petrecut online de 2,3 ore/zi. Alte aplicații accesate frecvent într-o zi de către români sunt YouTube cu 63% și Instagram cu 37%. Deși TikTok nu se află în top 3 aplicații, fiind menționat de doar 15% dintre respondenți, se observă, totuși, că utilizatorii petrec mult timp pe această rețea. Românii care folosesc TikTok petrec în medie 2,3 ore/pe zi navigând printre videoclipuri. 

46% dintre români declară că se simt obosiți și plictisiți de reclamele sponsorizate pe social media

Întrucât consumatorii petrec tot mai mult timp în mediul virtual, vedem o ascensiune a publicității online prin campanii sponsorizate pe rețelele de socializare. Studiul Reveal Marketing Research a analizat, în acest context, percepția românilor despre aceste reclame. 46% dintre români declară că se simt indiferenți față de reclamele sponsorizate văzute pe Facebook sau pe Instagram, spunând chiar că se simt obosiți și plictisiți de acestea. Observăm că respondenții își afirmă indiferența și atunci când sunt întrebați despre părerea față de brandurile care se promovează în acest fel. Aproape jumătate dintre români (47%) spun că nu își formează nicio părere atunci când văd anunțuri promovate pe social media.

Pe unii dintre români reclamele sponsorizate online îi enervează și declară că le provoacă emoții negative, aspect menționat de către 17% dintre respondenți. Doar 9% dintre români declară că se simt norocoși la vederea acestor anunțuri și că le dau energie pentru a căuta produse noi. Peste jumătate dintre consumatori (53%) afirmă, astfel, că obișnuiesc să dea click pe aceste anunțuri doar dacă îi interesează cu adevărat produsul și sunt în proces de achiziție. Alții, deși nu vor să cumpere, afirma că au accesat o reclamă doar din curiozitate (25%).

Chiar dacă reclamele sponsorizate îi agasează pe unii români, pe alții îi determină să aprecieze mai mult brandul respectiv

Deși reclamele sponsorizate le stârnesc unor români emoții negative, alții afirmă, totuși, ca au un impact pozitiv. 28% dintre ei declară că se bucură să vadă astfel de reclame online și spun că sunt mulțumiți de acest tip de experiență pe rețelele de socializare. În plus, pe 36% dintre români îi determină chiar să aprecieze mai mult brandul sau persoana respectivă. 

Ceea ce îi determină pe utilizatori să aprecieze mai mult brandurile care se promovează online este faptul că îi ajută să se informeze asupra mai multor produse, motiv menționat de către 53%, dar și faptul că se decid mai ușor în procesul de cumpărare (47%). Astfel că 52% dintre consumatori declară că reclamele sponsorizate pe care le văd pe social media, de obicei, au legătură cu interesele lor, spunând chiar că au căutat produse similare pe internet. Vedem că brandurile care investesc în promovare (online) sunt apreciate de către 53% dintre respondenți. De asemenea, aceste branduri sunt evaluate ca oferind produse sau servicii de o calitate mai înaltă, aspect menționat de către 31% dintre respondenți.

Un alt element ce îi determină pe români să dea click pe un astfel de anunț este identitatea vizuală. 33% dintre respondenți spun că accesează o reclamă care li se pare atractivă din punct de vedere vizual. 27% dintre respondenți afirmă că dau click dacă marca respectivă este una pe care o cunosc. Aceste date sunt relevante pentru branduri, întrucât acestea își pot calibra strategia de comunicare în funcție de reacțiile și de comportamentele consumatorilor.  

Doar 17% dintre respondenți declară că apreciază mai puțin brandurile care au reclame sponsorizate. Motivul principal menționat de aceștia este dorința de a caută pe cont propriu produsele de achiziționat (57%), în timp ce 33% consideră chiar că promovarea online este un indicator al brandurilor de o calitate mai slabă. Unii români declară că anunțurile sponsorizate nu le sunt de ajutor în decizia de cumpărare (29%). De asemenea, o barieră în accesarea acestor reclame este riscul de a fi  retargetati, iar odată ce au dat click pe un anunț, să primească ulterior alte anunțuri similare în newsfeed (27%). Pe lângă toate acestea, peste un sfert dintre români ar evita să dea click din cauză că reclama respectivă nu pare de încredere (26%).

_________________

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa. 

***

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1014 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, online users, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 2-6 aprilie 2021. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%.

Tratamentul fiscal al tranzacțiilor cu criptomonede – prevederi legate de conformare și aspecte care necesită clarificări

Material de opinie de Raluca Bontaș, Partener, și Cătălin Barbu, Consultant Senior, Global Employer Services, Deloitte România (foto)

Interesul pentru monedele virtuale a căpătat o amploare tot mai mare în ultimii ani. Conform unor estimări recente, realizate de o platformă de tranzacționare, numărul utilizatorilor de criptomonede a crescut cu peste 10 milioane, la nivel global, în perioada decembrie 2020 – ianuarie 2021. Și în România comunitatea utilizatorilor de criptomonede este în plină expansiune, astfel că apar tot mai des întrebări cu privire la obligațiile de declarare și de impozitare a veniturilor obținute din tranzacții cu monede virtuale. Printre cele mai frecvente sunt cele legate de modul de declarare, suma supusă taxării și momentul în care venitul devine impozabil. 

În România, tranzacțiile cu monede virtuale au fost pentru prima dată reglementate în 2019, prin intermediul Legii 30/2019, care a introdus în Codul Fiscal prevederi referitoare la impozitarea veniturilor obținute astfel. Conform acestor reglementări, veniturile din transferul de monedă virtuală se încadrează în categoria veniturilor din alte surse și sunt supuse regimului fiscal specific pentru această categorie, cu anumite particularități. Una dintre particularități este aceea că determinarea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale aplicabile este în sarcina celor care realizează veniturile, nu în sarcina plătitorilor de venit (cum este în cazul altor venituri din aceeași categorie). Chiar și pentru schimburile efectuate prin intermediul platformelor de tranzacționare, obligația de raportare rămâne în sarcina utilizatorilor.

Cum se declară veniturile?

Astfel, persoanele fizice care obțin venituri din acest tip de tranzacții sunt obligate să le declare prin depunerea declarației unice și să plătească taxele datorate. Anul acesta, declarația trebuie depusă până la data de 25 mai, pentru veniturile obținute în 2020 din tranzacțiile cu criptomonede și pentru cele estimate a fi realizate în 2021. Pentru contribuabilii cu rezidența fiscală în România, obligația de a declara veniturile din criptomonede prin declarația unică există indiferent dacă acestea sunt obținute din România sau din străinătate.

Aflându-se în categoria veniturilor din alte surse, câștigurile obținute din transferul de monedă virtuală sunt supuse impozitului pe venit și contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), dar nu și contribuției de asigurări sociale (CAS).

În ceea ce privește impozitul pe venit, cota de 10% se aplică asupra câștigului obținut din transferul de monedă virtuală, și nu asupra venitului brut. Prin urmare, pentru a stabili baza de impunere, din prețul de vânzare a monedelor virtuale se poate deduce prețul de achiziție a acestora. În plus, pot fi deduse și costurile directe aferente tranzacțiilor (în acest context, ar putea fi relevante comisioanele diverselor platforme de tranzacționare sau comisioane de validare a tranzacțiilor în rețea pentru operațiunile directe între utilizatori – așa-numitele „gas fees”).

Formatul actual al declarației unice prevede ca, pentru veniturile de acest tip obținute din România, să fie introdus direct câștigul realizat (deducerile posibile fiind operate înainte de introducerea datelor în declarație). În schimb, pentru veniturile obținute din străinătate, deducerile trebuie reflectate în cadrul declarației (prin introducerea venitului brut și a cheltuielilor/sumelor deductibile).

Sunt exceptate de la obligația de declarare, respectiv de plată a impozitului, câștigurile mai mici de 200 de lei/tranzacție, însă doar în situația în care totalul câștigurilor dintr-un an fiscal nu depășește nivelul de 600 de lei.

Referitor la CASS, pentru anul 2020 contribuția este datorată numai dacă totalul veniturilor realizate (fie doar din tranzacții cu monede virtuale, fie cumulat cu cele din alte surse extra-salariale) este cel puțin egal cu 12 salarii minime brute pe țară (pentru 2020, plafonul este de 26.760 de lei). Cota CASS de 10% se aplică la acest plafon, astfel că, anul acesta, suma datorată în contul contribuției de sănătate este de 2.676 de lei, indiferent de nivelul câștigurilor (odată ce acestea depășesc pragul menționat).

Aspecte care necesită clarificări

Față de particularitățile de mai sus, un aspect relevant, ce ridică în continuare dificultăți de interpretare, este cel al momentului la care beneficiarul venitului trebuie să determine câștigul de declarat. În principiu, momentul ar trebui să coincidă cu cel la care are loc conversia din unități de criptomonedă în unități ale unei monede convenționale (lei, euro, dolari etc.). Totuși, acest aspect este îngreunat de complexitatea platformelor de tranzacționare care pun la dispoziția utilizatorilor atât portofele electronice în care pot stoca unități de criptomonedă, cât și portofele electronice pentru stocarea de monedă convențională. Astfel, tranzacțiile care presupun conversia de monedă virtuală în monede convenționale sunt, de regulă, reflectate inițial în platformă, fondurile (exprimate în monedă convențională) putând fi apoi transferate în conturile bancare personale. 

În principiu, operarea conversiei fără transferul din platformă în conturile bancare nu oferă un beneficiu real, tangibil, beneficiarului (de regulă, fondurile pot fi utilizate numai pentru achiziția de unități de criptomonede atât timp cât sunt în gestiunea platformei). În consecință, simpla conversie operată în cadrul platformei nu ar trebui să implice impozitarea veniturilor. Acest moment survine abia când fondurile sunt transferate din platformă în conturile bancare ale persoanei care le deține. 

Trebuie ținut cont, totuși, de particularitățile fiecărei platforme. Mecanismele derulate în spatele unei simple conversii din criptomonedă în monedă convențională pot fi complexe și nu sunt întotdeauna vizibile utilizatorilor pentru a putea determina cu certitudine momentul în care beneficiul părăsește tărâmul virtual pentru cel tangibil, reglementat. Spre exemplu, dacă în spatele portofelului electronic pentru monede convenționale pus la dispoziția utilizatorilor stă un cont bancar, iar fiecare conversie este reflectată în cadrul acestui cont bancar (și nu doar în cadrul aplicației), o astfel de acțiune aduce fondurile în sfera reglementată și vizibilă pentru autoritățile fiscale. Prin urmare, autoritățile pot considera că în acest caz chiar și simpla conversie și reflectare a fondurilor în cadrul platformei în monedă convențională constituie un moment la care veniturile devin impozabile. 

Un potențial contraargument pentru această abordare este că un asemenea cont nu se află în integralitate sub controlul beneficiarului (ci al platformei), fiind impuse inclusiv limite asupra sumelor exprimate în monede convenționale care pot fi extrase. Însă chiar și un astfel de contraargument ridică alte întrebări, care, în lipsa unor prevederi specifice ale legislației fiscale, complică suplimentar determinarea asupra momentului impozabil. Adițional, trebuie să avem în vedere și evoluția continuă a configurației platformelor, dat fiind faptul că unele dintre ele permit achiziționarea unor bunuri sau servicii direct sau cu ajutorul unor carduri emise de aceste entități. În astfel de situații, nu mai putem vorbi despre o lipsă a tangibilității unui beneficiu.

Așadar, ținând cont de schimbările frecvente din acest domeniu, actualul cadru fiscal pentru operațiunile cu criptomonede necesită, la rândul său, o reinterpretare continuă pentru a fi adaptat la evoluțiile din piață. Având în vedere că obligațiile fiscale legate de venituri realizate din criptomonede sunt plasate în sarcina beneficiarilor, aceștia au obligația de a se asigura că efectuează o determinare corectă asupra aspectelor menționate mai sus.

Declararea veniturilor obținute din orice sursă și plata impozitelor prevăzute de legislația în vigoare reprezintă obligații pentru orice contribuabil, cu excepția categoriilor prevăzute expres în Codul Fiscal. În caz contrar, se aplică sancțiunile impuse de lege, respectiv penalități și dobânzi de întârziere stabilite de autoritățile competente. Există deja cazuri de controale fiscale derulate în trecut, care vizau tranzacțiile cu criptomonede, unele dintre ele ajungând chiar în fața instanțelor de judecată pentru a confirma sau infirma obligațiile fiscale stabilite de autorități. Și, având în vedere expansiunea acestei zone financiare, este de așteptat ca astfel de controale să apără cu o frecvență mai ridicată în perioada următoare. 

Studiu BCR privind programul IMM Invest

0

Banca Comercială Română (BCR) a elaborat un studiu dedicat programului IMM Invest. Studiul expune efectele pandemiei asupra derulării activității și provocările cu care s-au confruntat IMM-urile și impactul accesării creditelor pentru capitalul de lucru și a celor pentru investiții. Studiul a fost realizat cu sprijinul antreprenorilor care au ales BCR ca bancă parteneră în cadrul programului IMM Invest. Rezultatele arată că cele mai mari probleme cu care antreprenorii s-au confruntat în ultimul an au ținut de „scăderea comenzilor, de teama angajaților privind pandemia și nevoia menținerii unui mediu de muncă sigur și sănătos, de dificultatea de a susține atât costurile fixe, cât și cele variabile, pentru furnizorii de materii prime”. 

Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română: „Ne preocupă sănătatea financiară și starea de bine a clienților și, de aceea, am realizat un studiu dedicat IMM Invest, prin care am vrut să aflăm nu doar provocările din business, ci și impactul emoțiilor trăite în ultimul an. 2020 ne-a arătat tuturor reziliența antreprenorilor și a mediului de business din România, care au găsit soluții pentru a-și proteja sau chiar crește afacerile. După un an în care cuvintele de bază au fost sănătatea, digitalizarea, eficiența și colaborarea, suntem mai conectați, și, prin urmare, mai puternici, și privim cu optimism către viitor. Ne bucurăm că am făcut echipa împreună, că am ajutat la salvarea cât mai multor locuri de muncă și ne continuăm misiunea de a oferi soluții de sprijin pentru clienții noștri. Lansăm astăzi noul ghid practic IMM Invest 2021 și reconfirmăm angajamentul de a oferi tuturor antreprenorilor îndrumare din partea echipei BCR, indiferent dacă vor primi credit sau nu”. 

Datele din studiu evidențiază planurile antreprenorilor în 2021, care includ dezvoltarea strategiei de e-commerce și prezență online, investițiile în extinderea afacerii și îmbunătățirea promovării. De asemenea, studiul arată adeziunea mediului de business la faptul că adaptarea afacerilor la contextul pandemic s-a realizat prin dezvoltare de noi produse și servicii, dar și prin integrarea activității în mediul online.

Datele din studiul BCR oferă o mai bună înțelegere a mediului antreprenorial și a măsurilor aplicate în contextul pandemiei pentru susținerea afacerilor: 

  • 96% dintre clienți microîntreprinderi și 97% dintre clienții IMM au spus că au acordat mai multă atenție educației pentru sănătate în interiorul companiei
  • 95% dintre clienții micro au acordat o mai mare atenție gestionării costurilor: 46% dintre aceștia au eficientizat costurile cu materialele de producție, 31% au tăiat din zona de utilități și 28% dintre ei au redus din costurile de marketing
  • 92% dintre clienții IMM s-au preocupat de o mai bună gestionare a costurilor, 36% eficientizând zona de costuri de materiale de producție, 34% reducând costurile de utilități și 28% dintre ei operând tăieri din bugetul de marketing
  • 64% dintre clienții micro și 61% dintre respondenții clienți IMM s-au orientat spre noi parteneriate, atât cu furnizorii de servicii, cât și în ceea ce privește interacțiunea cu băncile și statul pentru accesare de fonduri

În ceea ce privește percepția despre programul IMM Invest, companiile care au accesat fondurile au declarat că aveau nevoie de ele pentru salvarea afacerilor, 22% dintre respondenții clienți microîntreprinderi declarând că ar fi avut nevoie de o sumă în plus, ce variază între 2.000 euro și 20.000 euro, în timp ce 17% dintre clienții IMM aveau nevoie de o extra sumă, între 51.000 euro și 150.000 euro pentru plăți, investiții și capital de lucru. 

Studiul BCR a fost realizat pe un eșantion de 207 clienți, microîntreprinderi și IMM-uri, iar culegerea datelor s-a realizat în două etape: într-o cercetare cantitativă, care s-a desfășurat în perioada decembrie 2020 – ianuarie 2021, la care au participat 59 de clienți IMM-uri și 148 de clienți microîntreprinderi, și printr-o cercetare calitativă, în perioada februarie-martie, la care au luat parte 123 de companii, 31 de IMM-uri și 92 de microîntreprinderi, dintre cele care au participat și la cercetarea cantitativă. 

În 2020, în cadrul programului IMM Invest, BCR a acordat finanțări în valoare totală de 1,24 miliarde de lei pentru 1.810 companii – 1.190 microîntreprinderi și 620 IMM-uri. Majoritatea creditelor au fost acordate pentru capital de lucru, sectoarele susținute fiind comerț (23%), construcții și materiale de construcții (13%), transport (12%), producție (10%), produse de consum (10%), servicii (8%), HoReCa (4,6%).

Programul IMM Invest permite afacerilor mici şi mijlocii afectate de criza COVID-19 să îşi asigure lichidităţile pentru derularea activităţii curente sau pentru investiţii, prin accesarea de credite/linii de credit garantate de către statul român prin intermediul Fondului Naţional pentru Garantarea Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM). 

Odată cu prezentarea studiului, BCR a lansat noul ghid practic IMM Invest 2021. Ghidul poate fi accesat gratuit pe site-ul BCR www.bcr.ro/imm-invest și oferă informații despre:

  • Cum poate fi accesată finanțarea prin programul IMM Invest
  • Sfaturi utile pentru finanțare 
  • Ce pași trebuie urmați pentru primirea finanțării
  • Avantajele programului și ce produse pot fi accesate
  • Care sunt criteriile de eligibilitate și documente necesare

Ce tipuri de finanțări* pot fi accesate:

Credite pentru investiții până la maximum 10 milioane de lei pentru companii microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii:

  • Maximum 80% garanție de stat aplicată la principal
  • Maturitate: 72 luni
  • Perioada de grație: maximum 18 luni
  • Dobânda: ROBOR 3M + 1,99%
  • Garanții colaterale, care, împreună cu garanția de stat și ipoteca legală imobiliară și/sau mobiliară asupra activelor achiziționate din credit, acoperă în proporție de cel puțin 100% din valoarea finanțării

Credite pentru capital de lucru (linie de credit sau credit în rate) de până la:

  • 500.000 de lei pentru microîntreprinderi
  • 1 milion de lei pentru întreprinderi mici
  • 5 milioane de lei pentru întreprinderile mijlocii:
    • Maximum 80% garanție de stat aplicată la principal (credite de până în 1 milion de lei) și maximum 90% garanție de stat aplicată la principal (credite de până în 5 milioane de lei)
    • Maturitate: 36 luni, cu posibilitatea de prelungire pe încă 36 luni (din care ultimele 12 luni rambursare în rate)
    • Dobânda: ROBOR 3M + 2,45%

*O companie poate beneficia atât de credite de investiții, cât și de credite de capital de lucru, în limita valorii maxime cumulate de 10 milioane de lei, cu respectarea limitărilor de valoare aferente fiecărei categorii de produs. 

Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este definită ca „unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private și a băncilor de locuinţe.

BCR oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 18 centre de afaceri și 16 birouri mobile dedicate companiilor și 370 de unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de cea mai mare rețea națională de ATM-uri și mașini multifuncționale – aproape 1.800 de echipamente, aproximativ 13.000 POS-uri și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce”. 

Peste 4.000 de joburi deschise în cadrul Angajatori de TOP Inginerie

0

În perioada 12 – 22 aprilie, se desfășoară a 3-a ediție din cadrul celui mai mare târg de carieră din țară, Angajatori de TOP, cu focus pe inginerie. După ce candidații au avut oportunitatea de a aplica la joburile din edițiile trecute, Business și Tehnologie, a venit și rândul persoanelor care își doresc o carieră în industria tehnică să profite de programele de internship și joburile oferite de companii locale și multinaționale care activează în acest domeniu. Indiferent de nivelul de experiență, candidații pot participa gratuit la Angajatori de TOP Inginerie care se derulează online, pe portalul Hipo.ro la nivel național cu focus pe marile orașe.

Potrivit noului studiu realizat de Hipo.ro cu privire la domeniile în care se vor face cele mai multe angajări în 2021, sectorul inginerie-tehnic se situează pe a doua poziție, după sectorul IT&C. În ceea ce privește situația juniorilor, studiul Hipo.ro arată ca ingineria se clasează pe locul al doilea în topul specializărilor cu cele mai multe locuri disponibile, dupa informatică.

La Angajatori de TOP Inginerie companiile participante pun la dipoziție candidaților peste 4.092 de oportunități de carieră, atât pentru profesioniști cât și pentru tineri la început de carieră. Candidații cu studii medii au de asemenea oportunitatea de a căuta printre joburile oferite de companii precum: Continental, ENGIE România, Filtration Group, Huf România, Imsat, Linda Selection și TE Connectivity Sensor Solutions.

O noutate pe piața de referință o aduce compania Haier Tech, care își va deschide prima fabrică  din România care produce frigidere, produse premium conectabile la internet si care se află în plină campanie de recrutare.

„Grupul Haier, lider global in producția electrocasnicelor mari, deschide în România prima fabrică de frigidere, produse premium conectabile la internet. Fabrica se află în Parcul Industrial Vest, Alianso, în comuna Ariceștii Rahtivani, iar investiția se ridică la 70 Mil Euro. Haier Tech este în campanie de recutare intensivă lunile acestea, avem deja 100 de angajați în România și vom angaja în total 800 până la finalul acestui an. Vom angaja 500 de operatori, 170 de tehnicieni (producție, calitate, planificare, logistică, mentenanță) și aproximativ 70 de ingineri, specialiști și manageri. Haier oferă oportunitatea unei cariere de succes într-o companie globală în creștere rapidă în Europa. În atenția noastră sunt atât specialiștii cu experiență, cât și tinerii interesați să înceapă și să își urmeze cariera pas cu pas, pornind de la simplu la complex, o experiență prin care vor participa direct la punerea în funcțiune a unei fabrici de ultimă generație, Industry 4.0 și vor dobândi o experiență condensată valoroasă”, declară Daniela Dumitru, HR Director Haier Tech.

„Angajările noastre răspund solicitărilor de pe proiectele existente în locațiile noastre. Chiar și în această perioadă dificilă pentru toată lumea, inclusiv pentru sectorul auto, avem nevoie de personal talentat și bine pregătit pentru a asigura sustenabilitatea și continuitatea afacerilor noastre. Bineînțeles, volatilitatea impune prudență și responsabilitate sporită din partea tuturor, angajat și angajator. Unul dintre avantajele noastre este că pentru multe produse avem în România atât partea de cercetare-dezvoltare cât și producția efectivă a acestora, astfel încât avem nevoie de specialiști pentru întreg ciclul de dezvoltare și producție, adică o mare varietate de poziții. În prezent, în toate locațiile din România avem peste 400 de poziții deschise.” Maria Marcovici, Head of HR Communications România – Continental.

Pe lângă joburile și programele de internship din cadrul Angajatori de TOP Inginerie participanții vor putea dispune gratuit de serviciile din Centrul de Resurse în Carieră:

• Consultanță pentru dezvoltarea și îmbunătățirea CV-ului;

• Discuții live cu angajatorii;

• Consiliere în carieră pentru tineri și pentru cei care aleg să își schimbe jobul;

• Profesioniști HR care vor oferi informații și consiliere în carieră candidaților;

• Workshopuri special concepute pentru domeniul tehnic.

Companiile care și-au anunțat prezența la Angajatori de TOP Inginerie sunt: 

  • Continental – recrutează în Timișoara
  • Hella România – recrutează în Timișoara, Craiova și Lugoj
  • ENGIE România – recrutează în București, Ploiești, Târgoviște, Brașov, Craiova, Constanța, Pitești, Râmnicu Sărat, Târgu-Jiu, Râmnicu-Vâlcea, Călărași, Buzău, Focșani, Galați, Brăila
  • Grupul Enel – recrutează în București, Timișoara și Constanța
  • Yazaki Component Technology – recrutează în Timișoara 
  • Haier Europe – recrutează în Ploiești
  • Filtration Group – recrutează în Timișoara
  • DRAXLMAIER Group – recrutează în Timișoara
  • TE Connectivity Sensor Solutions – recrutează în Timișoara
  • ABA – Work in Austria – recrutează în București 
  • Prysmian – recrutează în Craiova
  • Linda Selection – recrutează la nivel national
  • Clariant Products RO – recrutează in Craiova si imprejurimi
  • COFICAB Group – recrutează în Ploiesti și Arad
  • Michelin – recrutează în Ploiești, Florești și Câmpina
  • Huf România – recrutează în Timișoara și Arad
  • Imsat – recrutează în București, Constanța, Craiova și Pitești
  • dalli group – recrutează în Timișoara
  • Schurter Electronic Components – recrutează în Ploiești și Ilfov
  • Elemaster Pitești  – recrutează în Curtea de Argeș

Deși Angajatori de TOP se apropie de final (22 aprilie) candidații, în special tinerii la început de carieră pot aplica în continuare la peste 5100 programe de internship și joburi destinate lor. Portalul Hipo.ro continuă să ofere o paletă largă de joburi, în toate domeniile de activitate.

_________________

Despre Catalyst Solutions 

Catalyst Solutions este o companie românească de consultanță în resurse umane, specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 14 ani de experiență, Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari proiecte și evenimente din domeniu, precum:

  • www.hipo.ro, singurul portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare;
  • Angajatori de TOP, cel mai mare târg de carieră din România, care are loc online în Timișoara și la nivel Național pe www.hipo.ro;
  • DevTalks, eveniment care reunește profesioniști IT pasionați de Web, Java, Security, Big Data & Cloud, DevOps, Emerging Tech, Product Management, Digital Transformation, Mobile, QA&Testing și SAP 
  • Top Talents România Connected, program care identifică și premiază cei mai valoroși tineri români;
  • Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață, care măsoară gradul de atractivitate al brandurilor de angajatori, precum și așteptările pe care candidații le au de la aceștia.

Studiu CxO: Managerii din România estimează o revenire economică în 2022

0

Kurt Weber, Horváth & Partners România: „România trebuie să pună la punct urgent o Strategie Națională eficace de utilizare a fondurilor europene și pașii prin care se va asigura absorbția integrală a acestora”.

Cătălin Stancu, Associated Senior Expert la Horvath&Partners: „România trebuie să fie capabilă să absoarbă aproximativ 1 miliard de euro pe lună din fonduri UE”.

Hidrogenul verde poate să accelereze semnificativ tranziția către o economie fără emisii de gaze cu efect de seră.  România are atu-uri în ceea ce înseamnă hidrogenul albastru pe care ar trebui să le fructifice cât mai repede.

Managerii din România estimează o revenire economică în 2022, considerând fondurile europene ca fiind șansa principală în redresarea economică, potrivit unui studiu realizat în România de Horváth & Partners (HuP), companie de consultanță în management cu peste 1000 de experți și birouri în Europa și Orientul Mijlociu.

Anul trecut, Horváth & Partners a lansat o inițiativă de amplă consultare a mediului de afaceri, inclusiv a celui din România, prin care a discutat cu un număr semnificativ de top manageri din companii din toate domeniile de activitate. Majoritatea consideră că prioritățile momentului sunt digitalizarea și decarbonatarea, alături de realinierea strategiilor și adaptarea la noi modele de business, care să răspundă provocărilor actuale.

Kurt Weber

Kurt Weber, Director General al Horváth & Partners România, a declarat: „Studiul a fost făcut după o metodologie folosită de HuP la nivel internațional. Pentru România chestionarul a fost completat și cu secțiunea referitoare la tema fondurilor europene, temă pe care am considerat-o de maximă importanţă în contextul crizei economice generate de pandemia de coronavirus, dar și a șansei pe care aceste fonduri le reprezintă pentru relansarea economică.

Studiul arată că majoritatea executivilor din Romania consideră fondurile EU ca fiind șansa principala în redresarea economică, 53% declarându-se foarte interesați de acest subiect. Studiul mai arată că majoritatea executivilor nu văd o redresare economică completă în 2021.

Speranțele de a ne întoarce la nivelul anului 2019 se leagă de anul 2022: aproximativ 80% din respondenți în studiul internaţional, respectiv 60% la cel făcut în România.

De precizat că studiul a fost derulat în cea mai mare parte în 2020, înainte de ceea ce acum numim „valul 2 sau 3” al pandemiei, în consecință e posibil ca aceste rezultate să fie în zona mai degrabă optimistă”.

Realizarea unei strategii naţionale aliniată cu Green Deal, prioritară

Realizarea unei strategii naţionale de investiţii aliniată cu Green Deal este prioritară pentru România, potrivit Horvath & Partners. Principalele ținte ale Green Deal la nivel EU, până în 2030, vizează creșterea eficienței energetice cu 32,5%, majorarea ponderii resurselor regenerabile de energie cu 32% și scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră, cu cel puțin 55%.

Potrivit Studiului CxO, Green Deal se reflectă în prioritățile executivilor: digitalizarea și decarbonatarea domină agenda, dar nu și inovarea.

Cătălin Stancu

Cătălin Stancu, Associated Senior Expert la Horvath&Partners, explică: „Provocările aduse de criza sanitară sunt, după ultimele informații, departe de a se fi încheiat. Estimările organismelor internaționale (IFM,WB) apreciază că această criză economică este cea mai gravă de la al II-lea Război Mondial, mult mai gravă decât criza din 2009. Această provocare vine, însă, pentru România și cu o șansă extraordinară, peste 80 miliarde EUR, care ar trebui să fie fundamentul unei recuperări rapide, dintre acestea circa 30 miliarde de euro alocate prin Planul Național de Redresare și Recuperare (PNRR)”.

Green Deal este cel mai ambițios plan de reconciliere a economiei cu planeta și este, în același timp, cel mai pragmatic mod de a stabili ținta – o economie neutră în emisii de carbon până în 2050. Din perspectiva României, Green Deal este în primul rând o șansă extraordinară de redefinire a competitivității economice.

În ultimii ani, România a înregistrat unul dintre cele mai mari prețuri ale energiei electrice din Uniunea Europeană pe piața en-gros, având în 2018 cel mai ridicat al patrulea preț, după Cipru, Grecia și Spania, conform statisticilor Eurostat. Aceeași tendință s-a păstrat și în 2019, majorarea fiind de aproximativ 20%, după o creștere de 16% în 2018, în condițiile unei cereri constante. Reprezentații Horváth & Partners consideră că, dacă lipsa de competitivitate a prețurilor energiei electrice se păstrează pe termen lung, aceasta riscă să afecteze competitivitatea tuturor industriilor.

Prioritatea zero în acest pentru România este realizarea unei Strategii Naționale aliniată cu Green Deal, spune Cătălin Stancu, adăugând: „România trebuie să fie capabilă să absoarbă aproximativ un miliard de euro pe lună, echivalentul celor 80,4 miliarde de EUR (din exercițiul multianul curent și fondurile de reconstrucţie și redresare). În exercițiul bugetar anterior, România a avut la dispoziție în FESI (Fondurile Europene Structurale și pentru Investiții) 30,8 miliarde EUR, iar la încheierea exercițiului bugetar anterior (la 31.12.2020) aveam un grad de absorbţie de 50%, adică aproximativ 15,5 miliarde EUR. Chiar și luând în calcul regula n+3 (adică banii exercițiului actual se pot trage până în 2023), e foarte probabil că vom avea nevoie de o performanță de cel puțin 3 ori mai bună (iar într-o variantă mai pesimistă ar trebui ca în aceeași perioadă de timp să atragem de 5 ori mai mulți bani!).
Mai mult, pentru cei peste 30 miliarde de euro din PNRR toate proiectele ar trebui să fie aprobate și contractele semnate până în 2023 și integral utilizate până în 2026.”.

Prioritate zero – absorbția integrală a fondurilor europene

România trebuie să declare prioritate zero absorbției integrale a fondurilor europene avute la dispoziție, precum și utilizarea acestora în domeniile care creează competitivitate pe termen lung.
Kurt Weber, Director General al Horváth & Partners România: “Între priorități se află digitalizarea și energia regenerabilă, inclusiv tehnologiile emergente adiacente, în principal hidrogenul, care ar trebui să determine prețuri competitive ale energiei electrice peste câţiva ani.
Este vital ca, în cel mai scurt timp, România să pună la punct o Strategie Națională eficace de utilizare a fondurilor europene și pașii prin care se va asigura absorbția integrală a acestora. Nu este doar sarcina autorităților să întocmească un astfel de program, ci trebuie angrenate și companiile, inclusiv cele private, întregul mediu de afaceri care este direct interesat de clarificarea și găsirea celor mai adecvate răspunsuri la provocările actuale. Horváth & Partners are în plan susținerea și implicarea într-un astfel de demers, atât prin prisma activității de consultanță de management, cât și a experienței de peste patru decenii în derularea a numeroase proiecte locale și regionale, inclusiv în ceea ce înseamnă tehnologia hidrogenului”.

Hidrogenul verde poate să accelereze tranziția către o economie fără emisii de gaze cu efect de seră

Hidrogenul verde poate să accelereze tranziția către o economie fără emisii de gaze cu efect de seră.

„România trebuie să se implice în tehnologiile care produc și utilizează hidrogen obținut fără emisii sau prin captarea acestora, pentru a putea avea o poziție în cursa tehnologiilor viitorului, pe bază de energie curată. Suntem în postura în care am putea avea avantajul competitiv de a fi una dintre puținele țări cu rezerve semnificative de gaz natural. Acesta, în combinație cu tehnologii de captare a carbonului, ar putea fi una dintre cele mai competitive tehnologii de producere a hidrogenului albastru, adică hidrogen fără emisii de gaz de seră”, consideră Cătălin Stancu.

Acesta apreciază: „Hidrogenul pare să fie «vedeta» acestui deceniu și deși nu este o tehnologie nouă, combinația de hidrogen cu energia electrică din surse regenerabile (RES) și versatilitatea acestui element chimic par să asigure un fel de «panaceu universal» în tranziția către o economie cu emisii zero: de la rezolvarea marii probleme a producției intermitente a energiei electrice din surse regenerabile (RES), la utilizarea în industria chimică sau a oțelului, la combustibili sintetici, celule de combustie, încălzire sau producere de energie electrică.
Nu întâmplător hidrogenul este acum considerat «the missing link», sunt inventariate peste 40 de tipuri de aplicații în diverse domenii industriale.
România ar trebui să intre cel puțin în logica unor proiecte pilot la scară industrială, mai ales că acest tip de tehnologie va fi finanţabilă probabil din mai multe tipuri de fonduri europene”.

UE estimează în Strategia Hidrogenului lansată în iulie 2020 o dezvoltare explozivă a capacităţilor de producţie, în principal hidrogen verde, de la aproximativ 6000 MW la 80.000 MW în 2030, dintre care 50% în interiorul UE. Germania își propune un plan finanțat cu 9 miliarde EUR, Franța de 2 miliarde, în țările nordice sunt în dezvoltare proiecte la scară industrială în diversele tehnologii de producere a hidrogenului.

„Există companii, printre care se numără și Horváth & Partners, care pot oferi experiența acumulată deja și cunoștințe specifice, pentru a sprijini elaborarea unei Strategii Naționale a Hidrogenului, până la susținerea proiectelor marilor companii sau accesul cu aceste proiecte la finanțările UE pentru dezvoltare tehnologică. Indiferent că vom fi și noi în linia întâi sau nu, trebuie să ținem cont că majoritatea membrilor UE au deja strategii avansate și își propun să aloce miliarde de euro în susținerea acestora. Este în mod cert momentul ca România să depună eforturi substanțiale pentru a ajunge în elita tehnologică a UE, prin adoptarea unei Strategii și a unui Plan al Hidrogenului verde, care să permită companiilor locale să concureze cu șanse egale în această cursă tehnologică, în a cărei coadă nu ne permitem să rămânem. În prezent, această temă se află printre primele din agenda Horváth & Partners în 2021 și ne dorim să avem alături de noi cât mai multe companii de consultanță specializată cu experiență dovedită și care pot sprijini real elaborarea unor strategii complexe, dar și a proiectelor care să fie finanțabile din Fonduri UE”, a conchis Kurt Weber.

Studiul poate fi consultat aici.

_________________

Horváth & Partners este companie internațională de consultanță de top cu o experiență de peste 30 de ani și o prezență locală semnificativă. Cu peste 1000 de angajați în Europa și Orientul Mijlociu, noi îndrumăm companiile mari, IMM-urile și instituțiile publice pe drumul către succes. Competențele noastre de bază sunt în domeniile de management al organizației și optimizarea performanței și avem un important portofoliu de clienți din industrii precum energie, utilități, petrol & gaze, bunuri de larg consum, financiară, auto, transport, retail, etc.