Studiu Cushman & Wakefiled Echinox: Importanța biroului râmâne vitală, doar 10% dintre angajați vor să lucreze exclusiv de acasă

0

Angajații români care au fost nevoiți să lucreze mai mult de acasă în ultimele 18 luni din cauza pandemiei de COVID-19 doresc să revină la birou, în condițiile în care mai mult de jumătate dintre aceștia asociază revenirea la birou cu „întoarcerea la normalitate” și resimt lipsa socializării cu colegii, potrivit studiului „Back to the Office” realizat de Cushman & Wakefield Echinox.

Studiul a fost realizat în București și în principalele orașe regionale, acoperind angajați din mai mult de 10 sectoare de activitate diferite, printre care IT, financiar, producție, servicii profesionale sau servicii publice. Raportul este bazat pe un sondaj realizat în luna iulie pe un eșantion de circa 500 de respondenți. Datele au fost colectate de MKOR Consulting, o companie independentă de cercetare de piață. 

Potrivit sondajului, prima jumătate a anului a marcat deja revenirea la birou a unui număr mai mare de angajați la nivel național, astfel că 43% dintre respondenți spun că au lucrat în special de la birou, comparativ cu 36% în intervalul mai-decembrie 2020, respectiv 29% în perioada de lockdown din martie-mai 2020. 

Madalina Cojocaru Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox

Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Deschiderea școlilor și a gradinițelor a favorizat creșterea numărului de angajați care s-au întors la birou, mai ales în rândul celor de peste 30 de ani care, în perioada în care copiii învățau online nu puteau veni la birou chiar dacă și-ar fi dorit deoarece nu aveau cu cine să îi lase. Mai mult decât atât, tinerii de până în 27 de ani au preferat să meargă la birou în lipsa unui spațiu potrivit de lucru acasă.”

Obiceiul de a lucra în timpul pandemiei

Nevoia de a merge la birou rămâne în continuare ridicată, în condițiile în care, întrebați dacă ar avea de ales de unde să lucreze, doar 10% dintre angajați au răspuns că doresc să lucreze exclusiv de acasă. 

Importanța biroului este și mai vitală în București, unde 96% dintre respondenți vor să lucreze cel puțin o zi pe săptămână de la birou, comparativ cu orașele regionale, unde ponderea acestora este de 87%.

Astfel, peste un sfert dintre cei intervievați ar vrea să lucreze 3 zile de la birou și 2 zile de acasă, în timp ce 17% vor să lucreze doar de la birou. Preferința pentru un model de lucru este fundamentată, pe de o parte, de beneficiile lucrului de acasă, cele mai importante fiind economisirea de timp și de bani, și de dezavantajele absenței de la birou, angajații punctând în special nevoia de socializare și dificultatea de a separa timpul de lucru de viața personală.

Astfel, 83% dintre respondenți au apreciat faptul că nu au mai pierdut timpul în trafic ca principal avantaj al lucrului de acasă, în timp ce 78% au simțit lipsa socializării cu colegii în acest mod de lucru. 

Timpul de deplasare este o problemă atât pentru angajații din București, unde 73% sunt mulțumiți că nu mai stau în trafic, cât și pentru cei din marile orașe, unde ponderea este de 61%. 

Și lipsa de socializare este mai acută în București decât în orașele regionale, respectiv 82% versus 77%.

Alte avantaje ale lucrului de acasă sunt economiile de bani (53% dintre răspunsuri), îmbunătățirea echilibrului viaţă profesională – viață personală (39%), mai multă libertate în utilizarea orelor de lucru (35%) sau mai mult timp disponibil pentru odihnă (34%).

Când vine vorba despre alte neajunsuri ale lucrului de acasă, dificultățile în separarea vieții profesionale de cea personală sunt pe locul al doilea, cu 50% dintre răspunsuri, în timp ce lipsa unui spațiu propice de lucru a fost indicată de 32% dintre respondenți. La acestea se adaugă capacitatea de concentrare mai redusă sau problemele legate de gestionarea relației cu clienții, partenerii și colaboratorii, fiecare în 21% din cazuri.

Principalele avantaje ale lucrului de acasă

Principalele dezavantaje ale lucrului de acasă 

Întoarcerea la birou este asociată în primul rând cu îmbunătățirea comunicării cu colegii, aceasta fiind indicată de 63% dintre respondeți ca principalul avantaj al revenirii la birou, iar un procent important dintre angajați – 51% o simt ca pe o „revenire la normalitate”.

De asemenea, apartenența la un grup și un timp definit de lucru sunt alte plusuri ale lucrului de la birou.

Timpul de deplasare (65%), cheltuielile mai mari (50%) și mai puțină flexibilitate a muncii (50%), dar și riscul infectării cu Covid-19 (37%) sunt asimilate cu dezavantajele întoarcerii la birou.

De remarcat diferențele privind temerile legate de riscul infectării cu Covid-19 între angajații din București și cei din orașele regionale. Astfel, 42% dintre angajații din marile orașe se tem să nu se infecteze dacă se întorc la birou, comparativ cu doar 27% în București. 

Principalele dezavantaje ale lucrului de la birou       

Principalele avantaje ale lucrului de la birou

Angajații români se adaptează ușor atât lucrului de acasă,
cât și celui de la birou

Evaluarea experienței lucrului de acasă, respectiv de la birou, arată o agilitate a angajaților români, în condițiile în care majoritatea dintre aceștia s-au simțit bine și foarte bine în ambele medii. Astfel, 95% dintre respondenți spun că au lucrat bine și foarte bine de acasă, în timp ce 86% spun că munca de la birou a fost bună și foarte bună.

Obiectivul sondajului a fost de a analiza cum s-a modificat în ultimele 18 luni percepția angajaților vizavi de modul de lucru și cum văd aceștia lucrul de acasă sau de la birou după ce situația medicală se va stabiliza și după ce companiile vor lua decizii în cunoștință de cauză în ceea ce privește utilizarea spațiului de birouri.

Vlad Saftoiu, Research Analyst Cushman & Wakefield Echinox

Vlad Săftoiu, Research Analyst, Cushman & Wakefield Echinox: „Cu toate că există mai mult interes în rândul angajaților de a se întoarce la birou, chiar și în modelul hibrid, este totuși dificil de estimat gradul în care vor fi ocupate birourile după pandemie. De aceea, este important de menționat că nu există o abordare unitară pe piață, având în vedere că atât companiile, cât și angajații, au strategii și nevoi diferite.”

România este în linie cu trendul global

La nivel global, în luna septembrie a acestui an, circa 40% dintre angajați lucrau de la birou, potrivit raportului „Return to the office” realizat de Cushman & Wakefield, astfel că România se aliniază trendului mondial. China este pe primul loc, cu peste 90% dintre angajați care s-au întors la birou, în timp ce prezența la birou în celelalte regiuni analizate variază între 27% și 40%. 

În Europa, 40% dintre angajați lucrau în septembrie de la birou, Praga fiind campioana regiunii, cu circa 80% dintre angajați, capitala Cehiei fiind urmată de Hamburg cu 60% și de Varșovia cu 45%. Întoarcerea la birou în aceste orașe este direct legată de rata ridicată de vaccinare și de ratele reduse de infectare.

Mai multe detalii aici.

Garanti BBVAacordă o finanțare de 4,5 milioane de euro către Softronic pentru construcția a două locomotive electrice

0

Garanti BBVA România a acordat o finanțare de 4,5 milioane de euro companiei Softronic SRL pentru construcția a două noi locomotive electrice. Garanti BBVA a construit o relație pe termen lung cu Grupul Softronic, unul dintre cei mai mari producători locali de locomotive.

Finanțarea acordată recent, pentru construirea de soluții de transport feroviar curat, este a treia din istoria relației bancare Garanti BBVA – Softronic, după alte două împrumuturi acordate în 2014 și 2018. Creditele anterioare au fost, de asemenea, destinate finanțării unor investiții verzi.

Garanti BBVA România continuă să sprijine, ca finanțator, mediul de afaceri local și proiectele de investiții ale antreprenorilor din România. Suntem mândri să ne unim din nou forțele cu Softronic și vom continua să fim un partener de încredere pe termen lung pentru întreprinderile locale. Fiecare proiect verde pe care îl adăugăm în portofoliu reprezintă o reușită și ne dorim să sprijinim cât mai multe inițiative de investiții prietenoase cu mediul înconjurător”, a declarat Çağri Memișoğlu, Director General Adjunct la Garanti BBVA România.

Garanti BBVA România este foarte activă în susținerea mediului de afaceri românesc, aducând pe piață soluții inovatoare, adaptate nevoilor clienților săi.

„Fără sprijinul unei bănci, activitățile de investiții și producție nu pot fi susținute. Pentru noi, Garanti BBVA a fost întotdeauna un bun partener împreună cu care am dus la bun sfârșit proiecte importante”, a declarat Ionel Ghiță, administrator al companiei Softronic.

Locomotivele produse de Softronic SRL sunt destinate tractării trenurilor de marfă cu multe vagoane, grele și care pot opera pe căi ferate cu pante mari, umede sau acoperite cu frunze, gheață și zăpadă abundentă.

AOAR SOLICITĂ PARTIDELOR POLITICE PARLAMENTARE ÎNCHEIEREA UNUI PACT PENTRU PNRR

0

În contextul crizei politice și sanitare care continuă să macine țara de mai bine de un an, Asociația  Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) solicită tuturor partidelor politice parlamentare responsabile  încheierea unui pact pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență, în conformitate cu cele  asumate deja de România în relația cu Comisia Europeană.  

AOAR solicită de urgență explicitarea circuitului financiar și clarificarea utilizării resurselor ce vor fi  obținute din prefinanțare, asumarea publică a calendarului de reforme și investiții din PNRR și implementarea  riguroasă a acestora! 

Avem mai puțin de 5 ani, până în august 2026, pentru a reforma o țară, a investi masiv și a recupera  decalaje de dezvoltare importante, cu un calendar ce nu permite nicio amânare : 

– 1 săptămână până la aprobarea finală a PNRR în Consiliu (28 oct – 1 noiembrie 2021); – aproximativ 1 lună până la transmitera cererii și intrarea în țară a prefinanțării în valoare de 3.8  miliarde de euro (noiembrie 2021); 

– 2 luni pentru a îndeplini 21 de jaloane (31 decembrie 2021); 

– 8 luni pentru a aproba 20 de legi în Parlament (30 iunie 2022); 

– 11 luni pentru a obține 6 miliarde de euro (30 septembrie 2022); 

– 3 ani până la alegerile viitoare, pentru a obține 19.5 miliarde de euro (30 septembrie 2024). 

Ne lipsesc însă o parte dintre pilonii fundamentali pentru PNRR și nu avem sistemul de management, audit, control și procedurile aferente aprobate, sistemul IT implementat, structuri de monitorizare si de coordonare  funcționale, structuri dedicate în fiecare minister responsabil de reforme și investiții, și nici OUG-uri pentru  operaționalizarea PNRR.  

Avem însă un plan de reforma și investiții finanțat, cu termene clare, asumat în relația cu Comisia  Europeană și la care România s-a angajat. 

Este necesar, deci, un plan rapid de implementare și un angajament ferm pentru punerea in aplicare a  reformelor, finalizarea investițiilor și decontarea acestora.  

Acest lucru nu se poate întâmpla în lipsa unui Guvern responsabil și a unui acord politic pentru  susținerea unui program de guvernare centrat pe implementarea PNRR in Parlament.  

Asociația Oamenilor de Afaceri din România solicită tuturor liderilor politici ai partidelor parlamentare  încheierea de urgență a unui PACT PENTRU PNRR!

BCR suplimentează plafonul IMM Invest cu 400 milioane de lei și continuă susținerea mediului de afaceri pentru alegeri financiare inteligente

0


  • 1.400 de companii au atras anul acesta finanțare IMM Invest prin BCR, în valoare de aproximativ 1,2 miliarde de lei. 
  • În topul sectoarelor care au primit finanțare se află comerțul (24%), construcțiile și materiale de construcții (15%), transportul (14%), producția (10%), produsele și serviciile de consum (7%).
  • BCR sprijină antreprenorii pentru atragere de finanțare prin consiliere personalizată pentru fiecare solicitare și prin ghidul practic IMM Invest 2021

Banca Comercială Română (BCR) anunță că până în prezent a acordat finanțări în valoare de 1,2 miliarde de lei în cadrul programului IMM Invest 2021 și a obținut suplimentarea plafonului inițial cu încă 400 de milioane de lei. 89% din credite au fost acordate pentru capital de lucru, în timp ce numărul companiilor care au accesat finanțare pentru investiții s-a dublat comparativ cu 2020.  

Anul acesta, 1.400 de companii au beneficiat de credite IMM Invest prin BCR, 84% dintre acestea înscriindu-se pentru garanțiile programului IMM Invest, în timp ce 16% sunt înrolate în subprogramul AGRO IMM Invest, dedicat întreprinderilor mici și mijlocii, dar și întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie din domeniul agriculturii. În topul sectoarelor care au primit finanțare IMM Invest prin BCR se află comerțul (24%), construcțiile și materiale de construcții (15%), transport (14%), producție (10%), produse și servicii de consum (7%). 

„Antreprenorii s-au confruntat cu o perioadă extrem de dificilă în ultimii doi ani, însă au reușit, și cu ajutorul IMM Invest, să se reinventeze și să construiască un viitor mai bun pentru companiile și angajații lor. Acesta este rolul nostru, de a consilia și de a ajuta oamenii să ia cele mai bune decizii financiare, mai ales în momente complicate. Suplimentarea plafonului IMM Invest înseamnă mai multe companii care își vor pune în aplicare ideile și planurile de afaceri și sperăm că numărul celor care aleg finanțări pentru investiții va fi în continuare în creștere față de 2020”, a declarat Bogdan Cernescu (foto), Corporate Coverage Director Banca Comercială Română.

BCR a primit pentru 2021 un plafon de garantare de 1,15 miliarde de lei pentru IMM Invest, iar în urma majorării plafonului va putea oferi finanțări cu garanții de minimum 1,55 de miliarde de lei.

Anul trecut, banca a aprobat finanțări în valoare de 1,24 miliarde de lei pentru 1.810 companii ce au accesat programul. 

De începutul anului, BCR a susținut eficientizarea fluxurilor și proceselor de aprobare a cererilor de finanțare IMM Invest, astfel încât banii să ajungă mai rapid către IMM-uri. De altfel, BCR a început să utilizeze la scara largă un robot care se ocupă de verificarea dosarelor înscrise în IMM Invest, acesta fiind inițial un proiect pilot ce a fost testat în cadrul IMM Invest 2020. Robotul face verificările privind eligibilitatea dosarelor, astfel încât să ofere o acuratețe mai bună și un timp mai scurt de răspuns privind acceptarea documentelor.

Programul IMM Invest permite afacerilor mici şi mijlocii afectate de criza COVID-19 să îşi asigure lichidităţile pentru derularea activităţii curente sau pentru investiţii, prin accesarea de credite/linii de credit garantate de către statul român prin intermediul Fondului Naţional pentru Garantarea Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM). 

Ghidul IMM Invest 2021, care poate fi accesat gratuit pe site-ul BCR www.bcr.ro/imm-invest, oferă informații despre:

  • Cum poate fi accesată finanțarea prin programul IMM Invest;
  • Sfaturi utile pentru finanțare; 
  • Ce pași trebuie urmați pentru primirea finanțării;
  • Avantajele programului și ce produse pot fi accesate;
  • Care sunt criteriile de eligibilitate și documente necesare.

Ce tipuri de finanțări* pot fi accesate:

Credite pentru investiții până la maximum 10 milioane de lei pentru companii microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii:

  • Maximum 80% garanție de stat aplicată la principal;
  • Maturitate: 72 luni;
  • Perioada de grație: maximum 18 luni;
  • Dobânda: ROBOR 3M + 1,99%;
  • Garanții colaterale, care, împreună cu garanția de stat și ipoteca legală imobiliară și/sau mobiliară

asupra activelor achiziționate din credit, acoperă în proporție de cel puțin 100% din valoarea finanțării.

Credite pentru capital de lucru (linie de credit sau credit în rate) de până la:

  • 500.000 de lei pentru microîntreprinderi;
  • 1 milion de lei pentru întreprinderi mici;
  • 5 milioane de lei pentru întreprinderile mijlocii:
    • Maximum 80% garanție de stat aplicată la principal (credite de până în 1 milion de lei) și maximum 90% garanție de stat aplicată la principal (credite de până în 5 milioane de lei);
    • Maturitate: 36 luni, cu posibilitatea de prelungire pe încă 36 luni (din care ultimele 12 luni rambursare în rate);
    • Dobânda: ROBOR 3M + 2,45%.

*O companie poate beneficia atât de credite de investiții, cât și de credite de capital de lucru, în limita valorii maxime cumulate de 10 milioane de lei, cu respectarea limitărilor de valoare aferente fiecărei categorii de produs.

Cum se acordă zile libere pentru părinți pe durata suspendării cursurilor sau școlii online

0

Irina Marinescu, Director PwC România (foto)

Părinții care trebuie să supravegheze copiii în cazul în care cursurile sunt suspendate pot beneficia de zile libere plătite. Recent, prin Ordonanța 110/2021, Guvernul a reglementat că pentru anul școlar în curs se acordă același tip de sprijin pentru părinți cu cel care a fost în vigoare anul trecut, în contextul pandemiei. Însă pe durata vacanțelor școlare, măsura nu se aplică.

Cine și în ce condiții beneficiază de zile libere?

Zilele libere se acordă obligatoriu de către angajator numai unuia dintre părinți, în cazul familiilor care au copii mai mici de 12 ani sau copii cu dizabilități de până la 26 de ani înscriși într-o unitate de învățământ sau într-o unitate de educație timpurie antepreșcolară. Pentru a putea fi acordate zile libere, locul de muncă ocupat de părinte trebuie să nu permită munca la domiciliu sau telemuncă.

De asemenea, beneficiază de zile libere și părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neșcolarizat și părintele care are în îngrijire un adult cu grad de handicap grav care beneficiază de servicii de zi, a căror activitate a fost limitată sau suspendată ca urmare a răspândirii coronavirusului.

Pe de altă parte, nu beneficiază de zile libere părintele care se află în una sau mai multe dintre următoarele situații: este în concediu pentru creșterea copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere, este în concediu fără plată sau de odihnă, are raportul de muncă suspendat ca urmare a întreruperii temporare a activității angajatorului și nu realizează venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal.

Zilele libere se acordă de la data depunerii cererii de către părinte la angajator, dar nu mai devreme de data la care se decide limitarea sau suspendarea activităților didactice. Cererea va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, o copie a certificatului de naștere al copilului sau a documentului care atestă calitatea de părinte și, dacă e cazul, o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului/adultului în vârstă de până la 26 de ani.

Pentru decontarea sumelor aferente indemnizației, angajatorul depune cerere la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene/a municipiului București în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala sau punctul de lucru al acestuia; cererea va fi însoțită de documente justificative privind îndeplinirea condițiilor de decontare a indemnizației. Cererile se transmit în cel mult 30 de zile de la efectuarea plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației. Decontarea se face în termen de 30 zile lucrătoare de la data înregistrării documentelor.

Neacordarea de zile libere de către angajator conform prevederilor Ordonanței 110/2021   constituie contravenție și se sancționează cu amendă între 1.000 și 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care se refuză acordarea zilelor libere, fără a depăși valoarea cumulată de 20.000 lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se efectuează de către inspectorii de muncă. 

Care este cuantumul indemnizației?

Indemnizația pentru zilele libere este de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. 

Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum și plății contribuției asiguratorii pentru muncă.

Persoanele fizice care beneficiază de indemnizația aferentă zilelor libere conform Ordonanței 110/2021 nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizațiilor, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private.

Condiții speciale

Angajații sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională și personalul din unitățile sanitare publice beneficiază de zilele libere numai cu aprobarea angajatorului. În situația în care angajatorul nu aprobă cererea de acordare a zilelor libere, părintele are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de bază/salariul de funcție/solda de funcție corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, corespunzător numărului de zile lucrătoare. Acest drept este condiționat de respectarea de către celălalt părinte a prevederilor privind  telemuncă sau dacă nu beneficiază deja de zile libere.

În cazul în care ambii părinți sunt angajați în domeniile menționate mai sus, poate beneficia doar unul dintre ei de o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite.

România ar putea recupera peste 60% din pierderea de PIB cauzată de pandemie și genera aproximativ 1000 de locuri de muncă la 1 milion de locuitori, prin proiecte de investiții în energie regenerabilă

0


Autor: Mihai Drăghici, Director, Consultanță, EY România  (foto)

Proiectele potențiale din domeniul energiei eoliene (terestre și marine), solare și hidro de la nivel global ar putea aduce o schimbare majoră în reducerea emisiilor, precum și să creeze 10 milioane de locuri de muncă și să genereze creștere economică în valoare de aproximativ 1,9 trilioane de dolari. În plus, prin intermediul politicilor cheie, statele ar putea stimula investițiile din sectorul privat care să acopere peste 90% din oportunitățile totale de investiții, accelerând astfel creșterea cu un aport minim de resurse publice, arăta recent un studiu EY derulat în 47 de țări, printre care și România. 

Conform datelor raportului, produsul intern brut a scăzut în toată lumea în 2020 din cauza impactului economic al pandemiei provocate de COVID-19. Însă, prin proiectele de investiții s-ar putea diminua sau recupera o parte substanțială din pierderile economice de peste 2,2 trilioane de dolari provocate de pandemie la nivelul tuturor țărilor incluse în studiu și s-ar pune bazele unei creșteri economice durabile susținută de sursele de energie regenerabile, care sunt disponibile și presupun costuri mici. Fluxul de proiecte pregătite pentru demarare ar putea asigura o injecție de peste 1,9 trilioane de dolari în economia globală într-un interval de trei ani, ceea ce ar reprezenta aproximativ 85% din pierderea de produs intern brut din 2020. 

Situația României 

În România, impactul pe care aceste proiecte l-ar putea avea asupra pieței locale merge dincolo de argumentul aprovizionării cu energie și intră pe agenda de sustenabilitate: investițiile în energie regenerabilă ar putea permite o reducere substanțială a emisiilor de CO2, atingând până la 17% din ținta contribuțiilor stabilite la nivel național pentru 2030, angajată prin Acordul de la Paris.

În același timp, oportunitățile de investiții în proiectele de energie regenerabilă ar putea acoperi aproximativ 60% din totalul de pierdere de PIB în 2020 cauzată de pandemie, poziționând țara noastră în rândul țărilor cu capacități investiționale ridicate. Potențialul de creare de locuri de muncă la nivel local este de aproximativ 1000 de noi locuri de muncă la un milion de locuitori, un număr ușor mai mic în comparație cu alte țări incluse în primele 40 de țări atractive pentru investiții în proiecte de energie regenerabilă (EY RECAI Renewable Energy Country Attractiveness Index). 

În prezent, România a definit o reformă încurajatoare a pieței de energie electrică ca parte a Planului Național de Redresare şi Reziliență, care include și: 

  • eliminarea treptată a centralelor pe bază de cărbune și lignit până în 2032;
  • introducerea contractelor pentru diferență (CfD) ca principal mecanism de sprijin pentru investițiile în producția de energie din surse regenerabile;
  • negocierea directă a acordurilor de cumpărare de energie electrică (Power Purchase Agreements – PPA) de către toți producătorii de energie;
  • simplificarea procedurilor de acordare a licențelor și de autorizare pentru investițiile în surse regenerabile;
  • stabilirea unor timpi de răspuns administrativ mai scurți și obligatorii și proceduri pentru întârzieri inutile;
  • introducerea unui un cadru specific de sprijin pentru investițiile offshore în domeniul    energiei din surse regenerabile în regiunile în prezent insuficient exploatate.

Fluxul existent de proiecte de investiții poate permite începerea imediată a unei redresări „verzi”, iar dependența de fondurile publice este minimă. Exemplele recente de politici de succes în domeniul energiei regenerabile arată că, prin intermediul unui sistem adecvat de politici, între 90% și 99% dintre investițiile necesare pentru implementarea accelerată a capacităților de producție a energiei din surse regenerabile pot fi asigurate de sectorul privat. Acest flux include de asemenea, proiecte de transformare a infrastructurii care pot avea un impact la nivel național sau regional, făcând posibile sau accelerând investiții suplimentare.

Cinci măsuri pentru stimularea proiectelor de
investiții în domeniul energiei verzi

  • Guvernele să aibă în vedere stabilirea unor obiective naționale exigente, cu responsabilități și angajamente clare care să ofere încredere investitorilor și sectorului privat.
  • Guvernele și organismele de reglementare să definească un mediu legislativ care să favorizeze în mod clar producția de energie din surse regenerabile și să asigure un cadru de susținere a pieței.
  • Instituțiile financiare naționale să evalueze posibilitatea acordării de capital unei game largi de dezvoltatori, inclusiv întreprinderilor mici și mijlocii (IMM).
  • Simplificarea procedurilor de atribuire a terenurilor și de autorizare astfel încât acestea să se deruleze rapid și la costuri mai mici, pentru a asigura terenurile necesare proiectelor de energie regenerabilă.
  • O infrastructură de distribuție care să ofere o largă interconectare la nivel național și internațional, un echilibru între cerere și ofertă, precum și reglementări liberalizate care să permită furnizorilor privați să se conecteze la rețea, extinzând-o.


În studiul comandat de Fundația Europeană pentru Climă (FEC), echipa EY din domeniul energiei a analizat potențialul de oportunități investibile din domeniul energiei și resurselor din 47 de economii cheie capabile să susțină planurile de redresare „verde”. 

Prin apelarea la o gamă largă de surse, printre care și baza de date exclusivă a EY aferentă raportului Renewable Energy Country Attractiveness Index (RECAI), precum și prin consultarea unor investitori, dezvoltatori, grupuri de reflecție și experți din domeniu, au fost identificate proiecte din patru segmente ale sectorului energiei regenerabile: proiecte eoliene marine, proiecte eoliene terestre, proiecte de energie solară și proiecte hidroenergetice. Studiul se concentrează asupra proiectelor pregătite pentru demarare sau care pot fi lansate pe termen scurt. 

Cartografierea impactului potențial al proiectelor identificabile din 47 de economii care compun împreună aproximativ 88% din PIB-ul global nu reprezintă o predicție a implementării proiectelor din domeniul energiei regenerabile, ci prezintă rezultatele care ar putea fi obținute prin luarea unor măsuri concertate în acest moment.

Credex IFN și Mobexpert devin parteneri comerciali în vânzarea de mobilier prin servicii de credit

0

Credex IFN, companie financiara nebancara ce ofera credite de bunuri de consum si de nevoi personale, incheie un nou parteneriat cu Mobexpert, liderul pietei de mobilier si decoratiuni din Romania.  Solutiile de finantare, oferite de Credex IFN, vin in sprijinul clientilor companiei de mobilier in vederea imbunatatirii optiunilor de plata pentru achizitionarea de produse direct din reteaua de magazine Mobexpert din toata tara. 

Astfel, clientii Mobexpert au posibilitatea sa isi aleaga produsele dorite direct din magazinul fizic  Mobexpert,  din orasul lor, si au la dispozitie optiunea simpla si rapida de plata prin serviciul de creditare Credex cu 24 rate fara dobanda. In plus, in perioada 25 octombrie – 30 noiembrie 2021, clientii vor beneficia de o oferta speciala pentru achizitii de peste 15.000 lei pe care le vor putea achita in 36 de rate cu dobanda 0%. 

Mobexpert este unul dintre cele mai apreciate branduri pe piata romaneasca de mobilier si ne bucuram sa incheiem cu ei acest parteneriat. Interesul romanilor pentru mobilier si imbunatatirea locuintei a crescut in ultimul an, odata cu petrecerea unui timp mai mare in spatiul de locuit. Implicit, vanzarile in aceasta categorie prin programul de creditare vor continua sa inregistreze cresteri. 

Traian Baicu – Director General Credex IFN

In plus, atragerea de noi parteneri comerciali face parte din strategia noastra de dezvoltare si de diversificare a produselor de care se pot bucura clientii nostri, in functie de nevoile existente ” declara Traian Baicu, Director General Credex IFN



Adelina Badea, CEO Mobexpert

„Suntem bucurosi sa oferim clientilor nostri mai multe optiuni pentru a-si transforma casele in acasa. Ne bucuram sa fim printre primii parteneri ai Credex. Aceasta metoda de plata este disponibila in magazinele Mobexpert la achizitia de mobilier si decoratiuni. De asemenea, se poate achita in 24 de rate fara dobanda in spate, ceea ce inseamna ca la achizitii de peste 10.000 lei, dobanda este 0. Speram sa oferim astfel clientilor nostri servicii complete, de cea mai buna calitate”, declara Adelina Badea, Director Executiv Mobexpert. 

In acest fel, Credex IFN isi intareste zona partenerilor comerciali si isi extinde serviciile de achizitie bunuri de consum, prin credit, intr-o zona de interes pentru romani, aceea a mobilierului pentru casa. Activitatea principala de creditare de bunuri de consum a companiei se realiza, pana in prezent, prin intermediul principalilor parteneri: Altex si Media Galaxy. 

NETOPIA Payments: Numărul tranzacțiilor online cu cardul a crescut cu 50% în primele nouă luni ale anului

0

NETOPIA Payments, cel mai utilizat procesator de plăți electronice din România, a înregistrat o creștere de 50% a numărului de tranzacții online cu cardul în primele nouă luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, în timp ce valoarea totală a acestora a crescut cu aprox. 55%. În intervalul de referință, compania a procesat în medie 1,4 milioane de tranzacții digitale lunar. 

Potrivit reprezentanților companiei, NETOPIA Payments a înrolat peste 3000 de comercianți parteneri noi în primele nouă luni din 2021. Valoarea medie a tranzacțiilor cu cardul a fost de 240 lei, în creștere cu 15% comparativ cu intervalul similar de anul trecut. 

În topul categoriilor de produse și servicii pentru care românii au făcut cel mai des plăți electronice cu cardul în perioada ianuarie-septembrie au fost: utilitățile, retailul alimentar, IT&C, asigurări și mobilă. Conform datelor NETOPIA Payments, cea mai aglomerată lună din punct de vedere al volumului de tranzacții procesate a fost luna iulie.

„Observăm de la an la an o creștere a numărului de tranzacții online cu cardul, ceea ce arată că din ce în ce mai mulți români înțeleg rapiditatea și simplitatea procesului și adoptă acest obicei pentru plățile de zi cu zi, fie că plătesc pentru cumpărături sau utilități. De asemenea, în cazul comenzilor online vedem și un ușor avans al procentului plăților online versus plățile ramburs, fapt pentru care până la finalul anului estimăm că procentul de creștere de 50% a numărului de tranzacții digitale se va menține”, a declarat Antonio Eram (foto), CEO și Fondator NETOPIA Payments. 

68% dintre plățile online sunt realizate de pe smartphone

Din datele companiei, 68% din totalul tranzacțiilor procesate în primele nouă luni ale anului au fost realizate de pe dispozitive mobile, în timp ce doar 32% dintre clienții finali au ales desktop-ul. Cele mai multe dintre plățile online au fost efectuate de bărbați, în proporție de 56% din total. 

În ceea ce privește topul regiunilor în care s-au înregistrat cele mai multe tranzacții electronice în această perioadă, pe primul loc se află București cu o pondere de 36%, urmat de județele Cluj cu 10,5%, Timiș cu 8,5%, Brașov cu 6% și Iași cu 4%. 

Consorțiul Universitaria, în formulă nouă, extinsă

0

Consorțiului Universitaria s-a reunit în formula nouă, extinsă, la Centrul de Perfecționare Complex Predeal „Ion Gh. Roșca” al Academiei de Studii Economice din București. Consorțiul cuprinde acum șapte universități –  Academia de Studii Economice din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara și ca membri asociați –  Universitatea din Craiova și Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. 

În urma întâlnirii, Consorțiul Universitaria comunică:
„1. În cadrul lucrărilor de la Predeal, Consiliul de Administrație al Consorțiului a analizat și aprobat cu unanimitate de voturi acordarea calității de membru asociat pentru Universitatea Ovidius din Constanța și Universitatea Dunărea de Jos din Galați. În această formulă extinsă, bazată pe valori comune ale comunității academice și pe concurență constructivă, cele nouă universități membre ale Consorțiului Universitaria reunesc 42,43% din numărul de studenți și, respectiv, 32,38% din cadrele didactice titulare la nivel național.
2. Universitățile din Consorțiu reiterează ferm, și cu această ocazie, necesitatea și importanța vaccinării cadrelor didactice, a studenților și personalului didactic-auxiliar și nedidactic din universități pentru revenirea cât mai rapidă și în condiții de siguranță maximă la învățământul prezențial și la o activitate universitară normală.
3. Participanții consideră imperativă reglementarea în regim de urgență, prin acte normative la nivel național (ordin de ministru sau lege), a accesului în universități pe bază de Certificat verde, demers susținut cu fermitate de reprezentanții conducerilor universităților și ai studenților.
4. Având în vedere experiența acumulată în ultimii doi ani universitari, bazată pe desfășurarea preponderent online a activităților în contextul situației pandemice prelungite, participanții la întâlnire solicită Ministerului Educației crearea cadrului legislativ prin care universitățile să poată decide, pentru anumite domenii de studii și activități didactice, organizarea procesului educațional în regim online/hibrid și după încheierea pandemiei generate de răspândirea virusului SARS-CoV-2 și ridicarea stării de alertă pe teritoriul României, în baza unor standarde elaborate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS). Este incontestabilă schimbarea paradigmei educaționale și faptul că ea constituie o provocare majoră la adresa cadrului regulamentar universitar, care trebuie să o susțină.
5. Participanții solicită ca, având în vedere constrângerile temporale din acest an, fondurile alocate de Ministerul Educației în baza Ordinului nr. 5255/2021 să poată fi reportate pentru anii viitori, eventual sub forma unor granturi multianuale, concomitent cu eliminarea restricțiilor în privința categoriilor de cheltuieli eligibile.
6. Universitățile membre ale Consorțiului Universitaria vor continua să utilizeze toate oportunitățile pentru a-și menține activă prezența comună pe piață educațională internațională, adaptându-și la noul context pandemic activitățile specifice internaționalizării.
7. Consorțiul Universitaria susține solicitarea reprezentanților studenților de creștere a subvenției cămine-cantine și a pragului minim al bursei sociale, concomitent cu creșterea bugetului per total, pentru a nu fi redus numărul de burse acordate.
8. Consorțiul Universitaria pledează pentru întărirea dialogului social în vederea asigurării unui cadru de muncă protejat și sigur, a aplicării integrale a Legii salarizării (Legea 153/2017) și a Contractului colectiv de muncă.
9. În cadrul parteneriatelor cu mediul de afaceri, esențiale pentru dinamica universităților, Consorțiul Universitaria va derula împreună cu Banca Comercială Română, proiecte de tip policy papers prin care să vină în întâmpinarea nevoilor sociale și ale decidenților, axate pe digitalizare. 10. În cadrul întâlnirii de la Predeal a fost semnat Contractul de parteneriat al Consorțiului Universitaria cu Alianța Colegiilor Centenare, care vizează o viitoare colaborare reciproc benefică pentru calitatea pregătirii viitorilor profesioniști ai țării.

Consorțiul Universitaria va continua să acționeze ca o structură dinamică și unitară și să-și consolideze poziția pe piața națională și internațională a învățământului universitar.

Membrii Consorțiului Universitaria își reafirmă public disponibilitatea și deschiderea spre dialogul constructiv și schimbul de bune-practici cu celelalte consorții universitare din țară pentru a contribui la creșterea calității și promovarea excelenței în învățământul superior din România”.

Rezoluția Consorțiului Universitaria

Consorțiul Universitaria a adoptat o rezoluție în care afirmă:

„Noi, reprezentanții Consorțiului Universitaria: Academia de Studii Economice din București, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara și membrii asociați: Universitatea din Craiova, Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea Ovidius din Constanța, reuniți în format mixt, cu prezența fizică a rectorilor, președinților de senat, altor reprezentanți ai conducerii universităților la Centrul de Perfecționare Complex Predeal Ion Gh. Roșca al Academiei de Studii Economice din București în perioada 22-24 octombrie 2021, cu o agendă organizată pe paneluri pe teme actuale care vizează politicile educaționale din învățământul superior și specificul desfășurării activității în universități în contextul constrângerilor impuse de situația pandemică prelungită, prezentăm mai jos concluziile întrunirii noastre.


Participanții de la cele nouă universități, care reunesc 42,43% din numărul de studenți și, respectiv, 32,38% din cadrele didactice titulare la nivel național, au dezbătut temele aflate pe ordinea de zi, au formulat concluzii și propuneri de măsuri concrete pentru recunoașterea și stimularea reală a performanței în universitățile românești și au făcut schimb de bune practici în contextul special al activităților desfășurate. Acestea sunt următoarele:


PANELUL: SCHIMBAREA PARADIGMEI EDUCAȚIONALE CA PROVOCARE LA ADRESA CADRULUI REGULAMENTAR UNIVERSITAR


• Solicităm Ministerului Educației crearea cadrului legislativ prin care, pentru anumite domenii de studii și activități didactice, universitățile să poată decide organizarea procesului educațional în regim online/hibrid și după încheierea pandemiei generate de răspândirea virusului SARS-CoV-2 și ridicării stării de alertă pe teritoriul României, în baza unor standarde elaborate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) 

• Adoptarea reglementărilor (la nivel național și la cel al universităților) care să susțină creșterea nivelului de digitalizare a activităților didactice, cum ar fi: implementarea pedagogiilor inovative bazate pe tehnologii moderne precum inteligența artificială și bazele de cunoștințe automatizate; utilizarea metodelor de testare de tip open-book, bazate pe inteligența artificială, cu detectarea automată a cazurilor de fraudă; realizarea de conținut educațional digital folosind sisteme de grafică 3D.

PANELUL: PROVOCĂRI ALE ACTIVITĂȚILOR DIDACTICE ONLINE.
DIGITALIZARE – REZULTATE ȘI BUNE PRACTICI ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ONLINE

• Reglementarea accesului în universități pe bază de Certificat verde prin acte normative la nivel național (ordin ministru sau lege);
• Ținând cont de beneficiile identificate ale învățământului online la programele de studii universitare de masterat și postuniversitare (prezență mai ridicată, implicare pe parcursul orelor etc.), propunem modificări legislative, la nivel de ordin de ministru sau lege, care să permită desfășurarea activităților didactice în sistem hibrid (cu prezență fizică și online), în proporții variabile, reglementate ulterior de către ARACIS;
• Emiterea documentelor digitale în toate fluxurile universității, inclusiv în zona administrativă, și acceptarea legală, în exterior, a documentelor digitale pentru fluxuri din domeniul achiziții, contabilitate etc.;
• Realizarea de cursuri comune, la nivel de Consorțiu, cu module susținute de personalități din universitățile componente („most valuable course”);
• Implementarea unor carduri electronice pentru identificarea și legitimarea studenților, ca suport în cazul mobilităților naționale și internaționale; platforma din care este generat cardul să fie recunoscută la nivel european, în vederea accesului la dosarul academic.

PANELUL: MANAGEMENTUL CERCETĂRII ȘTIINȚIFICE DE EXCELENȚĂ – STRATEGII ȘI DIRECȚII DE ACȚIUNE

• Solicităm ca fondurile alocate de Ministerul Educației în baza Ordinului nr. 5255/2021, având în vedere constrângerile temporale din acest an, să poată fi reportate pentru anii viitori, eventual sub forma unor granturi multianuale, concomitent cu eliminarea restricțiilor în privința categoriilor de cheltuieli eligibile. 

• Referitor la finanțarea cercetării universitare acordată în baza Ordinului nr. 3747/2021, solicităm extinderea categoriilor de cheltuieli eligibile, care să permită dezvoltarea infrastructurii de cercetare, precum și permanentizarea finanțării și asigurarea unei predictibilități pentru următorii ani.

• Solicităm Ministerului Educației creșterea cuantumului burselor doctorale și postdoctorale, pentru atragerea și motivarea tinerilor cercetători. De asemenea, pentru întărirea sinergiilor în cadrul Consorțiului, propunem înființarea unui fond special destinat granturilor postdoctorale prin schimburi la nivelul universităților componente sau partenere.

• Solicităm Ministerului Educației și Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării suplimentarea sumelor disponibile în cadrul tuturor competițiilor de proiecte finanțate din bugetul național și asigurarea unei predictibilități în privința desfășurării competițiilor.

PANELUL: SUSTENABILITATE ȘI PERFORMANȚĂ FINANCIARĂ UNIVERSITARĂ

• Continuarea demersului inițiat de grupul de lucru la nivelul Consorțiului Universitaria pentru fundamentarea unei propuneri de îmbunătățire a metodologiei de finanțare a învățământului universitar, în baza solicitărilor transmise de CNFIS.

• Dezvoltarea în comun a unui sistem de testare a propunerilor, în vederea transmiterii către CNFIS a rezultatelor, care pot constitui baza de îmbunătățire a metodologiei de finanțare începând cu anul 2023.

• Solicitarea unor clarificări suplimentare privind implementarea Ordonanței de Urgență nr. 15/2021 cu referire la actualizarea prețurilor la materialele de construcții, din perspectiva asigurării surselor de finanțare din bugetul de stat.

• Inițierea unei consultări la nivelul membrilor Consorțiului cu privire la o potențială metodologie de alocare a fondurilor pentru investiții în sistemul universitar, care să integreze nevoile instituțiilor, resursele financiare disponibile și atrase, impactul asupra dezvoltării organizaționale și regionale, precum și cadrul legislativ specific, într-o manieră echilibrată și transparentă.

• Susținerea finanțării programelor de cercetare ale universităților din partea Ministerului Educației și pentru anii următori, într-o manieră distinctă față de finanțarea instituțională. 

• Consolidarea parteneriatului și intensificarea schimbului permanent de informații, între toți membrii Consorțiului, cu privire la bunele practici aplicate în cadrul activităților desfășurate pe domeniul managementului financiar, operațional și de achiziții.

PANELUL: PROVOCĂRILE INTERNAȚIONALIZĂRII ÎN CONTEXTUL PANDEMIC ACTUAL

• Universitățile membre ale Consorțiului Universitaria au făcut față provocărilor în materie de internaționalizare pe care criza sanitară COVID-19 le-a presupus, menținând activă prezența pe piață educațională internațională și adaptând serviciile specifice internaționalizării la noul context pandemic.
• A fost subliniată nevoia unor demersuri comune în relația cu Ministerul Afacerilor Externe și alte instituții relevante, care să determine:
o Flexibilizarea procesului de acordare a vizelor de studii studenților internaționali care doresc să studieze în România;
o Armonizarea legislației referitoare la temele referitoare la micro-credentials, joint degrees și virtual mobilities.
o Acordarea de burse de studii de către statul român studenților străini (în efort conjugat cu universitățile românești care pot contribui cu un număr relativsimilar de burse).
• A fost propusă promovarea reciprocă la târgurile educaționale internaționale și
evenimentele internaționale de prestigiu.
• Dezvoltarea unei Școli de Vară comune, organizată de Consorțiul Universitaria pe teme legate de internaționalizare, clasamente internaționale și vizibilitate internațională.


PANELUL: PARTENERIATE ȘI PROIECTE CU MEDIUL DE AFACERI

• În cadrul parteneriatelor cu mediul de afaceri, esențiale pentru dinamica universităților, Consorțiul Universitaria va derula împreună cu Banca Comercială Română proiecte de tip policy papers prin care să vină în întâmpinarea nevoilor sociale și ale decidenților, axate pe digitalizare.

 PANELUL: ASPECTE ALE VIEȚII STUDENȚEȘTI

Ca urmare a discuțiilor avute în panelul dedicat studenților, propunem:
• accesul în instituțiile de învățământ superior să se realizeze pe baza Certificatului Verde digital (vaccin, test sau trecut prin boală), cu excepția celor care au contraindicații medicale privind vaccinarea;
• având în vedere situațiile neprevăzute care pot apărea în viitor, este necesară elaborarea unei strategii privind sistemul de predare hibrid în universități;
• modalitatea de evaluare a studenților să se realizeze în conformitate cu decizia privind modalitatea de susținere a activităților didactice pe parcursul semestrului și în mod unitar pentru toți studenții;
• reglementarea mobilităților interne de scurtă durată între universitățile din Consorțiul Universitaria și echivalarea activităților didactice;
• creșterea subvenției cămine-cantine și a pragului minim al bursei sociale (concomitent cu creșterea bugetului per total pentru a nu se micșora numărul de burse acordate).

PANELUL: DIALOG SOCIAL ÎNTRE SINDICATE ȘI UNIVERSITĂȚI

• Consolidarea dialogului social între sindicate și conducerile universităților în vederea asigurării resursei umane în conformitate cu standardele ARACIS, a cadrului de muncă protejat și sigur, a aplicării integrale a Legii salarizarii (L153/2017) și a Contractului colectiv de muncă”.


Foto: Consorțiul Universitaria

Smart Fintech, cu o nouă autorizare BNR pentru serviciul de informare cu privire la conturi, devine primul furnizor terț din țară autorizat pe ambele servicii Open Banking

0
Text

Description automatically generated

Smart Fintech marchează o nouă premieră pe plan național și devine primul furnizor terț (TPP) licențiat în România pe ambele segmente de open banking. După ce în aprilie a devenit prima instituție de plată autorizată din România sub directiva europeană PSD2, start-up-ul a primit luna aceasta autorizația din partea Băncii Naționale a României, autoritatea de reglementare, și ca furnizor de servicii de informare cu privire la conturi.

„Suntem foarte mândri că noi suntem cei care, practic, am pus România pe harta Open Banking și că am reușit să facem acest lucru atât de devreme, în nici doi ani de la transpunerea în legislația românească a directivei europene”, afirmă Mihaela Georgescu, cofondator Smart Fintech. 

Odată cu această ultimă autorizare, Smart Fintech poate oferi partenerilor săi atât servicii integrate de plăți, cât și de agregare de informații de conturi în baza celor două licențe obținute în premieră în România. 

Așadar, fintech-ul intră în ultima fază pentru lansarea SmartAccounts, serviciul de furnizare de informații legate de conturi, la doar câteva luni după ce a obținut licența BNR pentru SmartPay (serviciul de inițiere de plăți). Echipa pregătește lansarea oficială a noului produs open banking pentru finalul acestui an, în prezent concentrându-se să pună cât mai repede la dispoziția partenerilor săi un mediu de testare. Aceștia vor putea, astfel, să accelereze la rândul lor dezvoltarea sau extinderea propriilor produse și servicii pe baza integrării SmartAccounts.

În UE – peste 500 de furnizori terți autorizați,
în România – Smart Fintech, primul și singurul

Open Banking oferă un spațiu larg pentru diversificare și inovare, aducând schimbări majore pentru jucătorii implicați în ecosistemul financiar tradițional. La nivel european, piața serviciilor de Open Banking ia tot mai mult amploare, iar oportunitățile de creștere pentru companiile care activează în această industrie, fie mari corporații bancare sau fintech-uri la început de drum, sunt semnificative.

Conceptele de open banking au prins deja teren și pe celelalte continente, deși acolo nu sunt momentan susținute prin reglementări legislative.

„Deschidem larg ușa spre inovație pentru oricine este interesat de potențialul acestui domeniu la început de drum, fie că e start-up, ori companie medie sau mare, ori chiar persoană fizică. Oricine are o idee legată de modalități noi sau diferite  de administrare sau utilizare a resurselor financiare pentru a aduce plus valoare consumatorilor finali o poate valida și pune în practică utilizând serviciile noastre SmartAccounts și SmartPay, având certitudinea că funcționează într-un cadru securizat și bine reglementat și fără grija licențierii prealabile”, completează Mihaela Georgescu.

Pentru anul 2021 compania și-a propus inițial doar să consolideze SmartPay în piața locală, astfel încât spre sfârșitul anului să apară primii clienți și primele tranzacții procesate, având în vedere că procesul presupunea și un efort susținut de informare și educare a pieței. Feedback-ul primit din piață  a fost peste așteptări, iar echipa Smart Fintech a luat decizia de a investi mai devreme, în paralel, și în direcția celuilalt serviciu de open banking (AIS).

„Este foarte probabil ca sfârșitul de an să ne prindă cu ambele servicii live&kicking, cu un număr mult mai mare de clienți decât estimam inițial și mii de tranzacții procesate. Aceasta este frumusețea începutului, deși trebuie să faci pași mici și drumul e dificil și nesigur, dacă te uiți în jur și te adaptezi rapid, rezultatele nu se lasă așteptate”, a completat Mihaela Georgescu.

Ana Maria Georgescu și Mihaela Georgescu, Cofondatori Smart Fintech

Smart Fintech țintește 50 de clienți activi în 2022,
cu jumătate de milion de tranzacții

„2022 va fi un an dinamic în domeniu, băncile își vor finaliza și stabiliza implementările cerute de directiva europeană, iar integrările se vor face mult mai ușor. Principiile de open banking vor fi mai cunoscute publicului larg și tot mai mulți jucători vor conștientiza potențialul noilor oportunități. Nu în ultimul rând, bariera de intrare pe piață va fi coborâtă cu cel puțin un fintech românesc autorizat care integrează băncile românești. Și aici, ca în orice domeniu nou de altfel, este foarte important să fii printre primii”, afirmă și Ana Maria Georgescu, cofondator Smart Fintech. 

În ceea ce privește produsul care va fi lansat pe piață până la sfârșitul acestui an, cei doi cofondatori afirmă că are un potențial enorm de dezvoltare în piața serviciilor financiare în contexte multiple.

„De la verificarea soldului existent al utilizatorului ca o condiție pentru acordarea unui împrumut sau pentru comenzi cu plata în rate, la gestionarea electronică a situației financiare pentru persoanele juridice, cu plata salariilor într-un singur loc, credem ca aceste soluții integrate – SmartAccounts și SmartPay – pot aduce nenumărate beneficii, alături de mult spațiu pentru inovare”, a concluzionat Ana Maria Georgescu.

Fiind o companie preocupată de dezvoltarea ecosistemului Open Banking românesc, Smart Fintech își propune să se implice activ în educarea și informarea mediului de afaceri. În acest sens, compania este prezentă la evenimentele de profil din această toamnă.


PSD2 este directiva revizuită privind serviciile de plată instituită de Autoritatea Bancară Europeană, având ca scop creșterea concurenței pan-europene și includerea în sectorul financiar și a altor jucători în afara băncilor. Este o reglementare axată pe consumator, care permite utilizatorilor de plăți să controleze și să acceseze mai ușor datele tranzacționale ale conturilor proprii, oferind furnizorilor terți (TPP) reglementați capacitatea de a iniția plăți și de a accesa datele contului clienților. Pentru a face acest lucru, TPP-urile folosesc API-uri (interfețe de programare a aplicațiilor) dezvoltate și expuse de toate băncile din zona UE. Deoarece datele accesate și prelucrate sunt extrem de sensibile, activitatea și serviciile TPP necesită autorizare / licență de la autoritatea de reglementare locală.