Raport Digital Auto 2020: Pandemia COVID-19 a schimbat preferințele de mobilitate, mașina personală redevine opțiunea principală

0

Restricțiile impuse de pandemia COVID-19 au schimbat opțiunile consumatorilor pentru mijloacele de mobilitate, majoritatea alegând să-și folosească propria mașină în locul transportului public sau al platformelor de mobilitate, arată raportul global Digital Auto Report 2020, realizat de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC.

Astfel, preferința pentru modalitățile alternative de mobilitate s-a redus cel mai mult în Germania, unde 77% dintre respondenți intenționează să le folosească mai puțin. Tendința este aceeași în SUA (56%) și în China (51%). În timp ce în China și în SUA, consumatorii utilizează în principal propriul vehicul, în Germania, recurg în aceeași măsură la mașina personală, bicicletă și mersul pe jos.

”La începutul acestui an, estimările indicau o creștere a preferinței consumatorilor pentru platformele de mobilitate și a modalităților de proprietate alternative în detrimentul propriilor automobile. Pandemia a inversat, cel puțin o vreme, această tendință. Oamenii sunt foarte preocupați de sănătate și, ca urmare, caută modalități de mobilitate care le oferă mai  multă siguranță. Din acest motiv, vor continua să folosească platformele de mobilitate în măsura în care acestea vor reuși să le câștige încrederea prin măsurile de igienă și protecție care sunt acum mai importante decât prețurile reduse”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Lider pentru Industria Auto, PwC România.

Ce fel de mașini sunt căutate

Consumatorii apreciază tot mai mult confortul și tehnologiile cu care sunt echipate automobilele proprii, fapt care impulsionează dezvoltarea segmentului de automobile conectate, autonome și electrice, pe termen mediu și lung. Siguranța și navigația sunt cele mai importante, urmate îndeaproape de gestionarea vehiculelor și de funcțiile vehiculului ca serviciu.

Motoarele pe benzină continuă să fie cele mai căutate atât în Germania, cât și în SUA. În schimb, în China, 68% dintre consumatorii cu vârsta sub 40 de ani preferă motoarele electrice, comparativ cu doar 46% în Germania și 37% în SUA.

Astfel, vehiculele electrice cu baterii (BEV) vor reprezenta 17% din vânzările de vehicule noi din Uniunea Europeană și 19% din cele din China până în 2025. În SUA vor avea o pondere de doar 5% până în 2025, din cauza unui sprijin guvernamental redus.

Parcul auto din Europa este estimat să scadă cu 1,2% până în 2035. În SUA va crește cu 1,1%, și în China, cu 3,9%, în funcție de specificul fiecăreia: creșterea cererii de mobilitate (China), preferințele clienților privind mobilitatea comună (cea mai mică în SUA) și durata medie de viață a unui vehicul (cea mai mare în Europa).

Rezultatele complete ale primei părți a raportului „Digital Auto Report 2020” pot fi găsite aici. În a doua și a treia parte a „Digital Auto Report 2020” vor fi publicate evoluția și previziunile pieței. Sondajul privind preferințele de mobilitate inclus în raport a fost efectuat în rândul a 3.000 de consumatori din Germania, SUA și China.

Ce tactici fiscale adoptă statele europene în 2021? Ce ar trebui să facă România?

0

Autor: Mihaela Mitroi (foto), Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA)

Dezbaterile ultimelor săptămâni s-au centrat în România pe deficitul bugetar, pe iminența creșterilor de taxe și pe apariția de noi tipuri de impozite. În plan european, însă, voci de diferite culori politice, aflate în poziții de conducere în mai multe instituții europene, atrag atenția asupra „greșelii” majore pe care o pot comite guvernele – „de a întări politica fiscală prea repede” – Laurence Boone, economistul-șef al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, cerând „menținerea sustenabilității fiscale pe tot timpul perioadei de recuperare” – Consiliul Bugetar European. Și, atunci, ce este de făcut? Cum să finanțezi un deficit bugetar în creștere, fără să tai oxigenul firmelor, ci, dimpotrivă, să le alimentezi arderea?   

„Unitate în diversitate”, motto-ul Uniunii Europene, pare să descrie mai actual și mai fidel decât și-a imaginat cineva politicile fiscale adoptate de statele membre pentru anul 2021. Germania a avut excedent bugetar din 2014, care se ridica în martie 2020 la 50 de miliarde de euro. România, în schimb, înregistra cel mai mare deficit din Europa, de 4,6-4,7%, în 2019, an în care doar se vorbea despre apropierea unei posibile crize. 

Anul 2021 se va dovedi, însă, unul crucial pentru toți, atât pentru Germania, care pare să renunțe, aproape cu regret, la ”fetișul austerității”, după cum declara Carsten Brzeski, economist șef ING Germania, cât și pentru România, care s-a împrumutat inclusiv în perioade de creștere economică, astfel încât acum 30 de lei din 100 vin din credite.

Ce ar fi de făcut? Să ne uităm în jur.

Polonia. Este statul cel mai aproape de noi ca distanță geografică, care a făcut parte, ca și România, din blocul estic. Dar, pe lângă măsurile de deducere a pierderii aferente anului 2020 din veniturile lui 2019 (cele de anul acesta sunt cu cel puțin 50% mai mici), Polonia se gândește la o nouă măsură menită să ajute capitalul local și să stimuleze crearea de locuri de muncă – așa numitul „impozit estonian”.

Concret, firmele sunt taxate doar pentru partea din venitul plătit acționarilor sub forma dividendelor. Companiile nu vor plăti impozitul pe profit, dacă aceste profituri vor fi reinvestite și nu distribuite către acționari. Cu alte cuvinte, plata impozitului pe profit se va amâna pentru momentul în care profiturile vor fi distribuite.

În Polonia, măsura este, desigur, implementată pentru a încuraja IMM-urile să se autosusțină prin folosirea profiturilor nedistribuite în operare. Astfel, noul tip de impozit se adresează IMM-urilor cu venituri mai mici sau egale cu 50 de milioane PLN (aprox. 11 milioane de euro), care îndeplinesc și următoarele criterii: nu dețin acțiuni în alte companii, angajează cel puțin trei persoane, cu excepția acționarului, venitul lor pasiv nu depășește venitul din exploatare și au costuri din investiții. Odată intrați în „program”, contribuabilii vor plăti vreme de patru ani noul impozit. Dacă la finele acestui interval continuă să îndeplinească criteriile de eligibilitate, firmele vor mai beneficia de încă patru ani de „impozit estonian”.

Până anul acesta, acest tip de impozit era utilizat de SUA, Estonia, Letonia și Macedonia. Recent a fost implementat și de Georgia și se intenționează implementarea lui și în Suedia și Germania.

Franța. Planul de 100 de miliarde de euro pentru „relansare și competitivitate”, anunțat  recent de guvernul francez, se bazează pe scăderea impozitelor percepute companiilor, în special a celor angajate în producție. Vorbim, în principal, despre o reducere a impozitului pe profit, a contribuțiilor întreprinderilor și a impozitelor datorate de acestea pe proprietate.

Astfel, în proiectul de buget pentru 2021 aprobat recent de Consiliul de Miniștri se vorbește despre o rată de impozitare de 28% a profitului, ajustată de la 33,3%, pentru companiile care au profituri de până la 500.000 de euro, în vreme ce întreprinderile ce depășesc această rată de profit vor plăti o taxă de 31%.

De această scădere ar beneficia, potrivit oficialilor francezi, 42% dintre întreprinderile de mărime medie și 26% dintre marile companii.

Teoretic, la preluarea mandatului, președintele Emmanuel Macron se angaja la o reducere drastică a ratei de impozit pe profit, de la 33 la 25% până în 2022, Franța situându-se cu mult peste media OECD la acest tip de impozit, de 23,6%. Reforma era cerută de multă vreme de mediul de afaceri francez, foarte nemulțumit de ultimul loc ocupat de Franța în Indicele internațional al competitivității fiscale care reflectă povara fiscală mare care apasă companiile locale.

Pentru omul de rând, guvernul francez vrea să reducă semnificativ nivelurile impozitelor pe veniturile personale, dar și să elimine complet, până în 2023, impozitele pe proprietate.

Germania.

Strategia fiscală a guvernului Merkel prevede oferirea de scutiri de 42,5 miliarde de euro până la finalul anului 2024. Scutirea de impozite va fi asigurată în câteva moduri diferite. Primul este prin creșterea indemnizației și a plafonului pentru care nu se plătesc impozite.

Astfel, guvernul federal intenționează să mărească pragul la 9.696 de euro în 2021 – ceea ce înseamnă că oricine câștigă sub acest nivel nu plătește impozit. Indemnizația este în prezent de 9.408 euro, prin urmare, contribuabilii se pot aștepta la o creștere de aproape 3,1 la sută. Guvernul federal intenționează, de asemenea, să abordeze așa-numita „progresie rece” – este ceea ce se întâmplă atunci când are loc o creștere a salariilor, care compensează doar inflația, și se aplică pentru statele care au implementat impunerea progresivă. Pentru a contrabalansa, în viitor, potrivit publicației Handelsblatt, guvernul dorește să ajusteze pragurile veniturilor pentru anumite rate de impozitare în conformitate cu inflația. Dacă adăugăm toate aceste reduceri fiscale planificate, milioane de oameni din Germania ar putea primi un venit net semnificativ mai mare în 2021 decât anul acesta. Cu toate acestea, merită menționat și faptul că se pare că se dorește creșterea ratelor de contribuție la securitatea socială pentru 2021, iar dacă acest lucru se va întâmpla, ar putea anula economiile realizate.

Italia. Menținerea cotelor reduse de TVA, prelungirea perioadei de plată a impozitului pe profit pentru anumiți contribuabili, dar și scutirea de la plata contribuțiilor pentru noii angajați, acestea ar fi, pe scurt, principalele măsuri fiscale adoptate de guvernul de la Roma.

Astfel, potrivit unui Decret intrat în vigoare la 15 august anul acesta, dar aplicabil și pentru anii următori, se oferă o opțiune pentru anumite întreprinderi afectate să își crească valoarea anumitor active și participări comerciale incluse în bilanțul perioadei în curs la 31 decembrie 2019, sub rezerva unei garanții (aceasta exclude proprietățile imobile deținute de companiile imobiliare). Se prelungește până la 30 aprilie 2021 plata impozitului pe profit de către contribuabilii care s-au confruntat cu o scădere de cel puțin 33% a cifrei de afaceri, comparativ cu aceeași perioadă din 2019.

În plus, pentru cei cu afaceri în turism sau divertisment se oferă o scutire de la plata impozitului local (municipal) pe bunurile imobiliare. Exceptarea totală de la plata impozitelor pe proprietate se va aplica, îndeosebi, pentru teatre, cinematografe și săli de concert, și în 2021, și în 2022. Facilități la plata contribuțiilor pentru primele șase luni și credite fiscale pentru hoteluri și unități de angajare sunt alte măsuri luate de autoritățile italiene.

Astfel, așa cum se poate lesne vedea, statele nu au apelat la creșteri de taxe, mai ales în contextul în care în Parlamentul European se va dezbate planul comun de relansare economică, unde se vorbește despre apariția de noi impozite, în special în zona „verde – eco” – o taxă pe reziduurile din plastic, taxa pe carbon, extinderea sistemului de tranzacționare a emisiilor, eterna taxă digitală sau taxa pe tranzacțiile financiare.

Pentru a putea susține relansarea economică, și România are nevoie de contribuabili cât mai sănătoși economic în această perioadă dificilă, care se pare că se va prelungi – criza de sănătate este departe să se fi sfârșit. În plus, țara noastră are de redresat dezechilibre economice și de recuperat un deficit structural, în condițiile în care nu toate piețele externe sunt stabilizate, iar semnalele privind redresarea economică a statelor nu sunt încurajatoare.

Ne dorim ca guvernul să înțeleagă că nu este singur și că mediul de afaceri este gata să pună umărul – a se vedea câte companii și-au plătit impozitele, deși puteau fi amânate, dar și că statul trebuie să însoțească companiile în lupta lor pentru supraviețuire – prin ajutoare de stat, facilități fiscale. De succesul acestui parteneriat depindem toți.  

Locuri de muncă, practică și internship oferite de Nestlé

0

Nestlé și partenerii își anunță oferta de locuri de muncă, programe de internship și stagii de practică pentru tineri în condițiile pandemiei Covid-19. În ansamblu, inițiativele  Nestlé Needs YOUth și Alliance for YOUth vor crea 300.000 de oportunități pentru tineri din Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord până în 2025. Alliance for YOUth, lansată de Nestlé în 2014, „reunește companii care vor să ajute tinerii să pătrundă pe piața muncii și dorește să ofere tinerei generații abilitățille digitale și sustenabile adecvate pentru a modela societatea de mâine”.

Referitor la oportunitățile pentru țara noastră, Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România, subliniază: „Investiția în educația și formarea profesională a tinerei generații trebuie să fie o prioritate și este cea mai importantă investiție pentru o societate care vrea să evolueze. Suntem bucuroși că 604 de tineri și-au găsit un job și am reușit să creăm 228 poziții de internship și traineeship în România de la începutul acestui program. Indiferent de vremurile pe care le traversăm, vom continua și ne vom adapta, astfel încât programele noastre să ajungă la un număr cât mai mare de tineri“. S-au derulat 100 de evenimente dedicate dezvoltății abilităților și sprijinirii angajabilității tinerilor, cu peste 3.800 de participanți. În total, au fost implicați peste 18.000 de tineri la nivel național.

I

nițiativa Nestle Needs YOUth, lansată în 2013, a facilitat până acum peste 26.000 de stagii de ucenicie și programe de internship. În condițiile actuale, a organizat cursuri digitale, inițiative virtuale pentru formare profesională.

Pentru abilități digitale, Nestlé lansează YOUth eBusiness Academy, definită astfel: „Ucenicii și cursanții înscriși în program vor dobândi abilități digitale avansate (căutare, date, comerț electronic) și vor obține la final o certificare oficială. În 2019, Nestlé a lansat un parteneriat cu Microsoft pentru a permite ucenicilor din fabrici să obțină o certificare pentru competențe digitale. O atenție deosebită se va da acestui proiect în România și în întreaga regiune a Europei de Sud Est, unde Comisia Europeană atrage atenția asupra ratei scăzute de digitalizare în rândul tinerilor. Puțin peste 50% din tinerii români aveau la nivelul anului 2019 un nivel minim de cunoștințe și abilități în spațiul digital”.

Pentru pregătire profesională online, „Nestlé continuă să organizeze și să participe la târguri și workshop-uri de carieră digitale pentru a sprijini tinerii aflați în căutarea unui loc de muncă. Aceste activități sunt recurente în România, amintind dintre acestea proiectele de amploare ca scoala de vară, campaniile digitale de CV Clinic sau webinariile dedicate tinerilor. În contextul anului curent, România a transformat școala de vară într-un proiect virtual regional Summer’s Cool, prin care, timp de 3 săptămâni, studenți din România, Bulgaria, Serbia și Croația au participat la workshopuri interactive pe diverse teme: marketing, digital, e-commerce, trade marketing, financiar, resurse umane, lidership etc. De asemenea, Nestlé organizează pe durata Săptămânii Europene a Competențelor Profesionale workshop-uri de gestionare a timpului și de marketing, în care participanții află cum să facă mai ușoară tranziția către câmpul muncii. De asemenea, Nestlé va lansa și în acest an campania CV Clinic, prin care studenții sunt invitați să-și transmită CV-urile, iar recrutorii și specialiștii în resurse umane ai companiei le vor oferi sfaturi de optimizare și îmbunătățire pentru creșterea șanselor de a obține un loc de muncă. În cadrul programului, prin implicare și transfer de cunoștințe, punem la îndemâna tinerilor instrumentele potrivite pentru viitorul lor job. Următoarea ediție a evenimentului are loc în perioada 9-14 noiembrie și așteptăm un număr cât mai mare de participanți. În premieră pentru acest an, în noiembrie 2020, Nestlé va lansa un program internațional adresat tinerilor cu abilități culinare împreună cu divizia de out-of-home a companiei sub umbrela Young Culinary Talents”.

Pentru promovarea antreprenoriatului, „sub conducerea EY, Nestlé și Alliance for YOUth își unesc forțele cu Junior Achievement Europe – cel mai mare furnizor european de educație antreprenorială – pentru a ajuta tinerii europeni să dezvolte abilități antreprenoriale. Prin acest parteneriat, în ultimii trei ani peste 550 de studenți au obținut deja calificarea internațională pentru abilități antreprenoriale. Începând cu anul acesta este implementat un parteneriat și pe plan local, de care vor beneficia peste 400 de tineri de liceu, prin activități la clasă, webinarii și evenimente dedicate alături de voluntarii Nestlé România”.

Pentru susținerea antreprenoriatului în agricultură, „Nestlé lucrează cu tineri fermieri pentru a extinde practicile agricole durabile. Nestlé dorește să își consolideze programele cu fermierii pentru a accelera trecerea la lanțul de aprovizionare cu alimente cu amprentă de carbon zero. Acest lucru va ajuta Nestlé să realizeze zero emisii de gaze cu efect de seră până în 2050. Schimbările climatice și transformarea digitală sunt unele dintre numeroasele provocări cu care se confruntă societatea. Prin aceste acțiuni, Nestlé dorește să înzestreze tânăra generație cu abilitățile potrivite pentru a face față acestor provocări. Nestlé și Alliance for YOUth vor furniza periodic actualizări cu privire la angajamentele și activitățile lor”.

Monica Anisie, apel către mediul privat

0

Ministrul educației și cercetării, Monica Cristina Anisie, lansează un apel către mediul privat, organizații neguvernamentale, reprezentanți ai industriilor, stakeholderi, invitându-i să contribuie la „Școala SMART – Școală Modernă, Accesibilă, bazată pe Resurse și Tehnologii digitale, care să asigure accesul la o educație incluzivă și de calitate pentru toți copiii”. Apelul se înscrie în contextul lansării de către Ministerul Educației și Cercetării a consultării publice pe tema proiectului de Strategie privind digitalizarea educației din România:

Apel la o acțiune comună privind digitalizarea educației

Este momentul în care societatea românească, alături de Ministerul Educației și Cercetării, poate contribui la o școală SMART – Școală Modernă, Accesibilă, bazată pe Resurse și Tehnologii digitalecare să asigure accesul la o educație incluzivă și de calitate pentru toți copiii.

După cum cunoașteți, am lansat un proces de consultare publică pentru realizarea proiectului Strategiei privind digitalizarea educației din România.

Îmi doresc să realizăm împreună un document programatic, pe termen mediu și lung, cu adevărat inovator, care să poată fi pus în practică în cel mai scurt timp.

Modul în care companiile din mediul privat, organizațiile neguvernamentale, reprezentanții industriilor și ai companiilor, precum și stakeholderii au venit în întâmpinarea nevoii de formare/dezvoltare a competențelor digitale ale profesorilor încă de la debutul pandemiei de Covid-19 au reflectat, încă o dată, importanța unei cooperări publice-private pentru viitorul copiilor noștri, pentru integrarea acestora în dinamica pieței muncii dominate de utilizarea tehnologiei digitale.

Vă propun un dialog deschis pe următoarele teme relevante, incluse în designul acestei Strategii: competențe digitale pentru elevi și studenți, educația digitală pe întreg parcursul vieții, formarea inițială și continuă a cadrelor didactice pentru educație digitală, infrastructură și resurse tehnologice digitale, conectivitate, resurse educaționale deschise, curriculum școlar pentru meserii emergente, securitate cibernetică, protecția datelor, siguranța online și etica IT, cu posibilitatea includerii de noi teme subsecvente digitalizării educației.

Consultarea publică online, în desfășurare pe site-ul www.smart.edu.ro, reprezintă o componentă esențială care va constitui punctul de plecare pentru dezbaterile care vor avea în loc în următoarea perioadă.

Vă asigur de toată implicarea mea în acest proiect și vă invit, pe fiecare dintre dumneavoastră, să fiți parte la această acțiune comună privind digitalizarea educației pentru viitorul copiilor noștri!

                                                                            Monica Cristina Anisie, ministru

Deșeurile, date în urmărire

0

La 15 ianuarie 2021 pornește Sistemul Informatic de Urmărire a Trasabilității Deșeurilor din Ambalaje – SIADT. Vizați vor fi toți operatorii din piața de ambalaje, de la OIREP-uri la colectori și reciclatori. Secretarul de stat din Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, precizează: „Așa cum piața lemnului avea nevoie de monitorizarea a tot ceea ce se întâmplă din pădure până în depozite, așa și piața deșeurilor avea nevoie de digitalizarea și urmărirea 24 de ore din 24 a oricărei operațiuni care implică deșeurile de ambalaje, iar acest lucru va fi posibil datorită SIADT. Practic, odată cu acest sistem, se va face trecerea de la o piață care astăzi (în anumite cazuri) se închide doar pe cifre, la una care se va închide pe cantități reale de deșeuri. Astfel, va duce la dispariția situațiilor în care colectarea sau reciclarea se realizau doar pe hârtie”.

Tema a fost dezbătută la conferința online „Circular Waste – SIATD, primii pași în asigurarea trasabilității deșeurilor de ambalaje”, organizată de Green Report.

 În privința funcționării, „actorii din piață vor fi obligați inclusiv la proba existenței deșeurilor care fac obiectul tranzacției: înainte de orice tranzacție, sistemul obligă la încărcarea în aplicație a două fotografii cu încărcătura de deșeuri și patru fotografii cu mijlocul de transport.Totodată, punctul de încărcare a deșeurilor va fi monitorizat prin GPS”.

Tranzacțiile ilegale vor putea fi blocate în timp real. Secretarul de stat oferă detalii: „În momentul în care datele din SIADT ne semnalează că datele între doi sau mai mulți actori implicați în același contract diferă – putem bloca pe loc această tranzacție și putem trimite echipe de control care să verifice suspiciunea care apare în sistem. Piața neagră a deșeurilor din țară trebuie să dispară. Și mai trebuie ceva: să încetăm să mimăm reciclarea și să o impulsionăm la maximum, chiar și în al 12-lea ceas. România are ținte asumate și drumul nu poate fi decât unul singur: să trecem de la țara depozitării la cea a reciclării”.

10 firme de tehnologie cu afaceri de peste 1 milion de euro au intrat în a treia grupă de start-up-uri a Acceleratorului BCR-InnovX

  • 79 de start-up-uri și firme de tehnologie au fost înscrise în programele de incubare și accelerare BCR-InnovX din februarie 2019 și până în prezent
  • Cele 10 firme din grupa Scaleups sunt din București, Iași, Botoșani, Oradea și Gorj.

Juriul BCR-InnovX, prin programul de accelerare a afacerilor din tehnologie, a selectat cele 10 companii ce vor participa la Bootcamp-ul grupei Scaleups. Este vorba de grupa a treia de anul acesta din cadrul Acceleratorului, adresată business-urilor cu cifră de afaceri sau finanțare atrasă între 1 și 5 milioane de euro, care dezvoltă soluții și produse inovatoare din tehnologie. Anul acesta, programul de incubare se derulează virtual în perioada 26 octombrie – 4 decembrie.

Cele 10  firme care au intrat în program sunt:

  • Adservio din Iași – este o soluție de management educațional care ajută școlile și grădinițele să fie mai agile, printr-o organizare eficientă bazată pe date și printr-o comunicare securizată între directori, profesori, părinți, elevi și autorități locale.
  • Gemini CAD Systems din Iași – furnizează tehnologie pentru industria de fashion, de la proiectarea produselor de fashion, până la manufacturarea și vânzarea pe platformele de e-commerce, precum și o linie de soluții pentru designerii independenți și micile ateliere de creație și producție vestimentară.
  • Jobful din București – este o soluție de recrutare inovatoare, bazată pe gamification, prin care sunt atrași, angajați și monitorizați candidații. Aceștia sunt apoi corelați cu oportunitățile oferite de companii, platforma îmbunătățind rata de retenție a acestora.
  • Leichmann Weifert Invest din București – scopul platformei este de a crea un sistem de software de tranzacționare independent și complet automat, care să permită persoanelor fără experiență pe piața criptografică să participe la ea.
  • Mecanex din Botoșani-oferă soluţii în ceea ce priveşte repararea pompelor, consultanţa, service-ul, montajul și punerea în funcţiune a sistemelor de alimentare cu apă, precum și mentenanţa sistemelor de alimentare cu apă pentru persoane fizice, societăţi şi asociaţii de proprietari.
  • Prietenii Tăi din Gorj-oferă o soluție prin care sunt interconectate învățământul formal cu cel non-formal, venind în întâmpinarea nevoilor educaționale ale copiilor și asistarea cadrelor didactice în procesul instructiv-educativ, prin intermediul taberelor, excursiilor și atelierelor de creație.
  • SmartHuts din București- este o soluție SaaS care permite distribuirea și monitorizarea sarcinilor atribuite angajaților sau contractorilor. De asemenea, optimizează resursele și procesele implicate, printr-o documentare atentă și prin evidențierea acestora în fluxurile de lucru.
  • Termoline din Oradea- oferă soluții în domeniul eficienței energetice și energiei regenerabile, printr-o serie de produse inovatoare pentru recuperarea căldurii din energia risipită. Acestea au fost implementate cu succes pe piață în mai multe proiecte în ultimii 5 ani.
  • Vetro Solutions din Iași- activează în domeniul distribuției de medicamente veterinare și oferă soluții ce includ medicamente și echipamente medicale, instrumente digitale de administrare a cabinetelor veterinare, pregătire continuă și acces la comunitatea de specialiști.
  • WATTO din București- lucrează la dezvoltarea primei rețele regionale de stații de încărcare destinată mașinilor electrice personale și comerciale, în cadrul unor ecosisteme ce vor integra energie solară, baterii pentru stocarea acesteia, cafenele, spații pentru vehicule comerciale și cea mai inovativă tehnologie existentă.

„Am lansat programul BCR-InnovX cu încrederea că vom susține ecosistemul de start-up-uri din tehnologie să-și atingă potențialul enorm pe care credem că îl poate avea. Acum, după un an și jumătate, am ajuns la 79 de start-up-uri și firme de tehnologie înscrise în programele de incubare și accelerare, majoritatea având rezultate notabile după program. Au atras finanțări, au semnat parteneriate noi, au aplicat pentru fonduri europene sau și-au regândit modelul de business. Acesta este impactul unui accelerator. Ajută antreprenorii să crească în direcția în care își doresc sau descoperă noi oportunități.”, spune Ionuț Stanimir, Director de Marketing BCR.

„Grupa Scaleups este dedicată antreprenorilor care au deja un business case solid, finanțări atrase și parteneriate care îi vor ajuta să se dezvolte în viitor. Însă pentru a putea scala un business este nevoie de acces la mai multe resurse, la feedback constructiv de la mentori cu experiență, la interacțiunea cu specialiști C-level din companii multinaționale precum BCR, Microsoft sau UiPath și la o curriculă axată pe dezvoltare continuă.”, declară Daniel Dumitrescu, CIO InnovX.

Membrii juriului pentru grupa Scaleups a fost format din: Aimen Aldahash (Partner Development Manager la Microsoft), Daniel Ilie (Fost Comandant în Forțele Speciale), Mădălina Hagima Hristescu (Managing Partner la HM & Partners), Silviu Florea (Dezvoltator Soluții Fintech), Nicu Iancu (Președinte I2DS2), Sergiu Pop (Manager Startup Program Microsoft), Roxana Guiman (Partner PrivacyOn), Ciprian Păltineanu (Principal Investor Innova Human Capital), Anca Gherasim (Director Executiv Achiziții BCR), Bogdan Speteanu (Director Executiv Produse Corporate BCR), Ștefan Buciuc (CEO BCR Social Finance), Laura Mihăilă (Manager Marketing BCR)Diana Dumitrescu (CEO InnovX) și Daniel Dumitrescu (CIO InnovX).

Acceleratorul este un proiect realizat în parteneriat cu UiPath, Microsoft, Startup Grind in partnership with Google for Startups, Mindspace și European Center for Services Investments and Financing (ECSIF). BCR acoperă costurile pentru toate bursele alocate antreprenorilor din acest proiect, cursurile și costurile logistice.

Mai multe detalii despre Acceleratorul BCR-InnovX: www.bcr.ro/accelerator

Înalta Curte suspendă în integralitate o decizie de impunere care fusese suspendată inițial doar parțial. Avocații Radu și Asociații salvează penalitățile de întârziere și obțin restituirea scrisorii de garanție bancară

0

După trei încercări consecutive, unul dintre principalii retaileri prezenți pe piața locală a obținut suspendarea integrală a unei decizii de impunere emise de ANAF. Contribuabilul evită astfel plata penalităților de întârziere (0,01% pe zi de întârziere) indiferent de rezultatul contestării actului de impunere și obține returnarea scrisorii de garanție bancară. Victoria reușită de echipa de avocați a Radu și Asociații SPRL, formată din Emanuel Băncilă, Alex Slujitoru și Ana Mihai, este cu atât mai valoroasă cu cât doar 10% din totalul cererilor de suspendare sunt admise de către instanțele de judecată, iar aceeași suspendare fusese respinsă anterior de două ori. 

Conform prevederilor legale, două sunt condițiile ce trebuie să fie îndeplinite pentru acordarea suspendării judecătorești: contribuabilul trebuie să probeze un caz bine justificat și să dovedească existența unei pagube iminente, dacă decizia de impunere s-ar pune în executare.

Astfel, în dovedirea primei condiții, avocații Radu și Asociații au invocat încălcarea unor instituții juridice de referință reglementate de Codul de procedură fiscală, între acestea regăsindu-se inclusiv depășirea exagerată a duratei de efectuare a inspecției fiscale, precum și jurisprudența recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) – cauza Paper Consult, pentru a dovedi aparența de nelegalitate a deciziei de impunere contestate. În ceea ce privește cea de-a doua condiție, iminența producerii unei pagube, instanța a recunoscut că efectul punerii în executare a deciziei de impunere ar avea un impact financiar imediat asupra societății.

Șirul tentativelor de a obține suspendarea deciziei de impunere începe în 2015, data la care contribuabilul a solicitat suspendarea încă din faza contestației fiscale, însă instanța supremă a respins cererea de suspendare întemeiată pe dispozițiile art. 14 din Legea contenciosului administrativ.

În 2017, după ce contestația a fost respinsă de către autoritățile fiscale, Curtea de Apel a respins, din nou, ca inadmisibilă, o nouă cerere de suspendare, reținând puterea de lucru judecat în raport cu sentința anterioară din 2015. Din punctul de vedere al Curții, societatea se afla în ipoteza unei cereri de suspendare succesive celei formulate în anul 2015, deși temeiul de drept era diferit, respectiv articolul 15 din Legea contenciosului administrativ față de articolul 14 din aceeași lege folosit în anul 2015.

În recurs, Înalta Curte contrazice punctul de vedere al Curții de Apel, casează sentința primei instanțe și trimite cererea spre rejudecare, reținând că, atâta vreme cât temeiul de drept în baza căruia s-a cerut a doua oară suspendarea este diferit, chiar dacă motivele nu sunt, cererea este admisibilă.

În rejudecare, Curtea de Apel menționează jurisprudența constantă a Înaltei Curți, potrivit căreia există o îndoială serioasă asupra prezumției de legalitate de care se bucură o decizie de impunere, atunci când se încalcă dispoziții procedurale importante, precum competența, sau actul de control este întemeiat pe dispoziții legale neconstituționale declarate ca atare.

Însă, o astfel de critică privind aparența de nelegalitate s-a reținut pentru motive procedurale doar pentru un an din perioada fiscală controlată. Prin urmare, instanța a apreciat ca întemeiată cererea de suspendare doar cu privire la acea parte din debit care a îndeplinit, cumulat, cerințele suspendării și a dispus suspendarea parțială a deciziei de impunere, ce cuprindea doar o parte din debit și accesoriile aferente.  

Instanța de fond a menționat că emiterea unui act de control cu încălcarea unor dispoziții legale neconstituționale declarate ca atare este suficientă pentru dovedirea aparenței de nelegalitate a deciziei de impunere contestate. Cu toate acestea, nu a reținut același silogism juridic și cu privire la aparenta nelegalitate rezultată din încălcarea jurisprudenței recente a CJUE – cauza Paper Consult, deși unul dintre motivele pentru refuzul dreptului de deducere a TVA a fost identificarea unor furnizori inactivi (în cauza Paper Consult, CJUE a reținut în mod expres că nu se poate refuza dreptul de deducere al TVA în cazul în care furnizorul este inactiv).

Criticând în recurs această soluție, Radu și Asociații SPRL a obținut confirmarea Înaltei Curți de Casație și Justiție în sensul că, odată înfrântă în parte prezumția de legalitate a deciziei de impunere, soluția care se impune este suspendarea în tot a deciziei, neputând deci opera o înfrângere parțială a prezumției de legalitate, care să justifice o soluție de suspendare parțială a actului administrativ fiscal contestat.

„Această interpretare este în acord cu însăși rațiunea legiuitorului care, prin instituirea posibilității suspendării judiciare a actului administrativ, a vizat protejarea destinatarilor actului prin scoaterea temporară integrală a acestuia din circuitul civil, până la soluționarea criticilor de nelegalitate formulate împotriva sa. S-a urmărit deci evitarea punerii în executare a unui act administrativ cu privire la care există suspiciuni dovedite de nelegalitate care ar putea conduce la anularea sa”, a conchis Emanuel Băncilă (foto), Avocat, Partener, Tax Policy and Controversy Leader, Radu și Asociații SPRL.

15.4 milioane EUR profit net consolidat și 21.000 de clienți noi. Rezultate financiare preliminare ale XTB pentru T3 2020

0

În T3 2020, XTB a generat un profit net consolidat de 15.4 milioane EUR, comparativ cu un profit de 3.6 milioane EUR în 2019. Veniturile consolidate au crescut la 31.4 milioane EUR (T3 2019: 14.1 milioane EUR), în timp ce cheltuielile operaționale s-au ridicat la 13.5 milioane EUR (T3 2019: 10,10 milioane EUR). Grupul XTB a atras peste 21 de mii de clienți noi, comparativ cu 10 mii anul trecut (creștere anuală de 110,9%).

Creșterea veniturilor și profiturilor alături de un număr record de clienți activi

În cel de-al treilea trimestru al anului 2020, Grupul XTB a continuat implementarea strategiei sale de vânzări și marketing optimizate, incluzând o penetrare mai mare a piețelor existente, introducerea graduală a noilor produse în oferta sa și o extindere pe noi piețe geografice. Aceste activități s-au tradus într-o creștere a veniturilor cu 129,1% y/y (31.4 milioane EUR comparativ cu 14.1 milioane EUR) și a profitului net cu 341,1% y/y (15,4 milioane EUR față de 3.6 milioane EUR). În T3 2020, Grupul a înregistrat o creștere trimestrială a clienților noi cu 21.911, comparativ cu 10.424 în T3 2019, ceea ce înseamnă o creștere de 110,9%. Numărul mediu de clienți activi a fost cel mai mare din istoria grupului și s-a ridicat la 55 760; mai mare cu 98,2% față de perioada corespunzătoare din 2019.

„Al treilea trimestru al anului 2020 a fost caracterizat de o volatilitate mai scăzută decât prima jumătate a anului. Mai mult, a inclus perioada de vacanță, perioadă în care de regulă piețele financiare sunt mai calme și în privința activității clienților noștri. În ciuda acestui fapt, am obținut rezultate foarte bune – atât în ​​ceea ce privește profitul, cât și clienții noi”, a declarat președintele consiliului de administrație al XTB, Omar Arnaout. „Suntem deosebit de mândri de indicatorii legați de numărul de clienți noi și de numărul mediu de clienți activi. O bază stabilă de clienți în creștere trimestrială ne va permite nu numai să ne consolidăm poziția pe piața globală, ci să constituim și dezvoltarea ulterioară a companiei. Obiectivul nostru este să dobândim în medie 30.000 de clienți noi în fiecare trimestru anul viitor”, a explicat acesta.

Noua ofertă și brand ambassador-ul grupului XTB

Grupul XTB continuă să pună în aplicare obiectivul global de business de a deveni alegerea nr. 1 și cea mai cuprinzătoare soluție pentru fiecare investitor din întreaga lume. Pe 5 octombrie compania a lansat o nouă ofertă „comision 0%” pentru Acțiuni și ETF-uri cu deținere pentru rulaje lunare de până la 100.000 EUR în anumite sucursale europene. XTB oferă în prezent investiții în peste 2.000 de acțiuni cu deținere listate la 16 dintre cele mai mari burse din lume, inclusiv Bursa din New York, Bursa din Londra, Bolsa de Madrid spaniolă, German Börse Frankfurt și Bursa din Varșovia. Pe lângă Acțiuni, XTB oferă peste 200 de ETF-uri ce includ mărfuri, imobiliare și obligațiuni. Clienții XTB au acces la un total de 4.500 de instrumente financiare.

Oferta „0% comision” este susținută de o campanie de marketing și publicitate care implică noul brand ambassador XTB, unul dintre cei mai performanți manageri de fotbal din lume, José Mourinho. Antrenorul portughez va fi ambasadorul global al XTB în următorii doi ani. Anunțul colaborării dintre José Mourinho și XTB a marcat începutul noii campanii globale de marketing „Fii ca José”, care se bazează pe asemănările dintre provocările cu care se confruntă în fiecare zi investitorii și antrenorii. O strategie bine gândită, voința de a câștiga și capacitatea de a învăța din greșeli sunt principalii factori de succes atât în ​​fotbal, cât și în finanțe.

„Deși în al treilea trimestru ne-am limitat activitățile de marketing din cauza sezonului de vacanțe, a fost o perioadă foarte aglomerată pentru noi. Ne-am dedicat acest timp pregătirii pentru lansarea noii oferte de acțiuni și a campaniei de marketing, care a fost lansată chiar la începutul celui de-al patrulea trimestru. Cu oferta „comision 0%”, am deschis ușa larg oricui este interesat să investească atât în ​​acțiuni cu deținere, cât și în ETF-uri. Vrem să le permitem clienților noștri să profite de cât mai multe oportunități care apar pe piață nu numai prin cea mai largă, dar și cea mai atractivă gamă de instrumente financiare”, a adăugat Omar Arnaout. „După câțiva ani de pauză, am revenit la conceptul de promovare a brandului XTB de către un ambasador global, începând un parteneriat cu José Mourinho – unul dintre cei mai buni manageri de fotbal din istorie. Sunt convins că datorită acestei cooperări, brandul nostru va deveni și mai recunoscut în lume”, a conchis Arnaout.

Extinderea pe noi piețe

XTB pune un mare accent pe diversificarea geografică a veniturilor sale, implementând în mod consecvent strategia de construire a unui brand global. Deși în cel de-al treilea trimestru al anului 2020 Polonia rămâne cea mai mare țară din grup în ceea ce privește veniturile (34,5% din veniturile grupului XTB au fost venituri generate pe piața poloneză), Consiliul de administrație al grupului își propune să creeze un cadru juridic și organizatoric la sfârșitul anului 2020 pentru demararea activităților operaționale odată cu începutul anului 2021 într-o țară asiatică. XTB plănuiește, de asemenea, să înceapă operațiunile în Africa de Sud, totuși, din cauza condițiilor și formalităților legale locale complexe, Consiliul de administrație nu este în prezent în măsură să indice data preconizată a operațiunilor de înființare pe această piață.

Informații suplimentare care rezumă activitățile Grupului XTB în trimestrul III 2020 sunt incluse în Raportul Curent cu nr. 16/2020 – „Informații privind rezultatele preliminare financiare și operaționale pentru trimestrul III 2020”, care este disponibil pentru descărcare la https://ir.xtb.com/en/reports/ .

Hub tehnologic pentru economia locală

0

Felul în care administrația publică locală poate să susțină economia locală este demonstrat prin crearea de către Primăria Sectorului 4 a unui hub global pentru întreaga comunitate. Consiliul Locali al Sectorului 4 a adoptat o hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru amenajarea unei construcții modulare cu funcțiunea de hub tehnologic. Va fi dezvoltat în campusul educational al liceului Traian Vuia din Șoseaua Vitan-Bârzești nr.11. Vor fi create locuri de muncă în domeniul tehnologiei, „administrația locală va încuraja investițiile firmelor străine de tehnologie, pentru a susține businessurile locale și va asigura plus valoare activităților educaționale”.

Ca rezultat al implementării etapizate a unor proiecte, Primăria Sectorului 4 estimează că „se vor putea desfășura activități de cercetare-dezvoltare, furnizare de consultanță tehnică/tehnologică, transfer tehnologic, activități de micro-producție, furnizare de servicii, precum și programe educaționale”.

Daniel Băluță, primarul sectorului 4: „Stă în puterea comunității noastre să se dezvolte așa cum trebuie! Este responsabilitatea noastră să formăm specialiștii de mâine, experți competitivi la nivel european. Acest lucru nu va însemna doar locuri de muncă bine plătite, ci o viață mai bună pentru noi toți, cei ce muncim, iubim și trăim în sectorul 4”.

eVote, companie care promovează accesul facil la AGA, devine membru ARIR

0

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) este încântată să anunțe că eVote, companie ce asigură o soluție completă pentru participarea facilă a acționarilor în cadrul Adunărilor Generale ale Acționarilor, se alătură ARIR în calitate de Membru Afiliat.

eVote a dezvoltat o platformă online de participare la ședințele adunărilor generale ale acționarilor care oferă flexibilitate și asigură o mai bună conectivitate între companie și acționari. Avantajele unei astfel de platforme constau în optimizarea resurselor materiale și de timp, promovarea transparenței și responsabilității companiilor față de acționari, acuratețea în numărarea voturilor și a cvorumului, calcule de prezență și vot certificat.

Mihai Chișu, CEO & Co-fondator eVote:

„Ne-am alăturat ARIR întrucât credem în aceleași principii de guvernanță corporativă și ne dorim să le promovăm împreună. Cu atât mai mult în noul context companiile listate au avut nevoie sa identifice cea mai bună soluție pentru una dintre problemele pieței de capital, și anume votul în cadrul Adunărilor Generale ale Acționarilor. Soluția dezvoltată de noi vine în sprijinul companiilor listate prin asigurarea accesului facil, transparenței și unui sistem de calcul corect al voturilor. O dezvoltare sănătoasă a pieței de capital presupune participarea activă a tuturor părților interesate și o mai bună conectivitate între companii și acționari care va produce efecte directe inclusiv în creșterea capitalizării companiilor.”

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:

„Inovația, accesul rapid la informații și participarea activă în luarea deciziilor sunt esențiale pentru dezvoltarea pieței de capital. Ne dorim să aducem constant în sprijinul membrilor noștri, dar și al pieței de capital în general, modalități de facilitare a interacțiunii tuturor jucătorilor din acest domeniu. Susținem comunicarea proactivă, transparența în luarea deciziilor și accesul investitorilor facil la companii pentru o dezvoltare sustenabilă.”

eVote a fost fondată de Bogdan Iliescu, unul dintre cei mai experimentați bancheri de investiții din România cu peste 20 de ani de experiență în privatizări, fuziuni, achiziții și piețe de capital, Mihai Chișu, unul din cei mai apreciați brokeri din piața de capital autohtonă și Ionuț Albu, antreprenor în domeniul IT cu o experiență de peste 20 de ani în construirea de modele inovative de business, din dorința de a oferi soluții pentru piața de capital din România.

eVote este a cincea organizație care se alătură Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România în calitate de Membru Afiliat.

ARIR a fost înființată la inițiativa Danielei Șerban în noiembrie 2018 împreună cu membrii fondatori: Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Cosmin Răduță și Tony Romani. Au aderat comunității: Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania, Transgaz și Biofarm ca Membri Asociați. INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR și Intercapital Invest au devenit Membri Afiliați.