OTP Leasing acordă finanțări prin programul IMM Leasing pentru companiile locale

0

OTP Leasing România, parte din grupul bancar OTP, susține IMM-urile locale prin intermediul programului IMM Leasing, dezvoltat de Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) și Ministerul Finanțelor Publice. În cadrul programului, OTP Leasing va acorda finanțări în leasing financiar pentru achiziția de vehicule utilitare, autobuze și autocare, echipamente mobile și utilaje.

Implicarea în cadrul programului IMM Leasing continuă inițiativele de sprijin pentru relansarea economică a companiilor locale pe care OTP Leasing le-a realizat în decursul acestui an.

Prin intermediul programului sunt acordate garanții în procent de 60% și 80% din partea statului, ținând cont de tipul bunului finanțat prin leasing financiar, subvenții pentru dobândă și pentru alte costuri asociate. Perioadă maximă pentru care se poate solicita finanțarea este de 72 de luni, iar avansul perceput este între 0-20%. Valoarea maximă a bunurilor achiziționate poate fi de 5 milioane lei. Alte avantaje ale programului sunt: nu se plătește comision de rambursare anticipată și există posibilitatea acordării unei perioade de grație cuprinse între 3 și 12 luni.

“Ne-am alăturat programului IMM Leasing având în vedere obiectivul principal al acestei perioade, cel de a rămâne un pilon de sprijin pentru companiile locale, prin soluții avantajoase și personalizate, ce țin cont de contextul economic și de nevoile domeniilor pe care le finanțăm. Acest demers este o continuare a celorlate proiecte pe care le-am inițiat în aceste ultime luni, precum moratorii private și publice, campanii speciale cu perioade de grație prelungite sau inițiative digitale. IMM Leasing vine cu avantaje atât de ordin financiar pentru IMM-uri, cât și cu posibilități adiacente de dezvoltare: de a continua să păstreze sau chiar să creeze noi locuri de muncă, să își achiziționeze echipamente sau utilaje moderne și să își reînnoiască flotele pentru vehiculele comerciale. Toate aceste beneficii pot aduce și mai multă valoare activității și contribuie la sănătatea economică a IMM-urilor locale”, a subliniat Toni Tătaru (foto), CEO OTP Leasing.

Pentru a beneficia de acest tip de finațare, IMM-urile trebuie să îndeplinească câteva criterii de eligibilitate. Asfel, printre acestea se regăsesc: companiile trebuie să facă dovada că sunt IMM-uri, conform legislației în vigoare, nu au restanțe la bugetul de stat și realizează activități din domeniile eligibile pentru acest program. OTP Leasing va acorda aprobarea inițială pentru dosarul de leasing financiar și va gestiona relația cu FNGCIMM pentru a obține acordul final de contractare.

IMM-urile locale pot consulta ghidul IMM Leasing realizat de OTP Leasing și pot aplica accesând platforma www.imm.otp-leasing.ro

Despre OTP Leasing

OTP Leasing a fost înfiinţată în anul 2007 şi face parte din grupul OTP Bank, acţionarii majoritari fiind OTP Bank România şi Merkantil Bank Ungaria (parte a Merkantil Ungaria). OTP Leasing România oferă pentru persoane juridice un portofoliu variat de produse de leasing financiar, destinat achiziției de autoturisme, vehicule comerciale și echipamente. Compania are sucursale în București, Iași, Brașov, Timișoara și Cluj. OTP Leasing cooperează cu companii de pe întreg teritoriul României.

OTP Bank România, subsidiară a OTP Group, este un furnizor integrat şi auto-finanţat de servicii financiare. Cu o abordare definită prin responsabilitate, angajament şi profesionalism, OTP Bank România înțelege nevoile clienților şi contextul actual al pieţei şi este un partener de încredere în furnizarea de servicii financiare. Banca ocupă locul 9, în funcție de active, în clasamentul jucătorilor bancari din România, din decembrie 2018.

OTP Group are peste 70 de ani de activitate în sectorul financiar din Europa Centrală și de Est, în timp ce subsidiara din România a acumulat 16 ani de prezență de piața locală. Promovând inovația, creșterea stabilă și servicii financiare integrate, OTP Group a devenit un jucător dominant pe piața Europei Centrale și de Est și este considerat un grup bancar important chiar și la scară europeană. Comunitatea de aproximativ 36 de mii de angajați deservește zilnic aproape 19 milioane de clienți din 12 țări.

Colliers: Aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari comparativ cu 2019, deși 85% dintre aceștia au înregistrat o scădere a traficului anul acesta

0

Retailul a fost probabil unul dintre cele mai afectate segmente ale sectorului imobiliar, având în vedere blocajul din timpul stării de urgență, dar acum consumul este deja peste nivelul maxim înregistrat înaintea crizei, deși într-o structură diferită. Toți jucătorii din retail, care au și vânzări online, se așteaptă ca acest canal să genereze un procent mai mare din cifra de afaceri în 2020 comparativ cu 2019, un sfert dintre respondenți estimând creșteri chiar și de peste 50%, potrivit unui sondaj realizat de Divizia Retail a Colliers International, în rândul a peste 40 de chiriași și proprietari din sectorul de retail din România.

Pentru majoritatea respondenților (85%), traficul din magazine a fost mai mic în al treilea trimestru comparativ cu aceeași perioadă din 2019, unii raportând scăderi și de 40% a numărului de clienți care au intrat în magazine în ultimele luni, cifre mai mult sau mai puțin în linie cu alte valori cum ar fi Indicatorii Google de mobilitate, care arată că traficul din toate zonele de retail și de divertisment a fost, în medie, cu cel puțin 20% sub indicele de referință stabilit în septembrie. Cu toate acestea, 15% dintre respondenți, cu activitate în principal în domenii precum alimentație, discount sau decorațiuni interioare, au observat o creștere sau menținerea la nivel constant a traficului de la an la an.

În ceea ce privește vânzările, 27% dintre respondenți au declarat că vânzările din perioada iulie-septembrie au crescut sau au rămas la un nivel similar celor din aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce înseamnă că, deși mai puțini oameni intră în centrele comerciale, ei cheltuiesc mai mult acum într-o sesiune de cumpărături decât în ​​trecut. De asemenea, retailerii prezenți mai degrabă în unități de tip retail park au fost mai puțin afectați, reușind să mențină traficul și vânzările la un nivel mai ridicat.

Pe fondul stării de urgență, când magazinele au fost închise, 42% dintre retaileri se așteaptă ca cifra de afaceri din 2020 să fie mai mică decât în ​​2019 cu 30 până la 50%. Cu toate acestea, există și categorii de retaileri care au fost mai puțin afectați și se așteaptă ca volumul total al vânzărilor să crească în 2020, precum cei din zona de retail alimentar (hipermarketuri/supermarketuri), bricolaj, decorațiuni pentru casă sau articole sportive. Mai mult, companiile caută canale alternative pentru a-și crește vânzările, rezultatele sondajului Colliers arătând că 1 din 2 retaileri dorește să își sporească prezența online, doar 10% dintre respondenți doresc să-și reducă prezența în mediul offline, în timp ce majoritatea se concentrează pe vânzări omnichannel și pe o combinație între serviciile din magazin și cele online. De asemenea, majoritatea retailerilor cu planuri de expansiune intenționează să-și extindă prezența în parcurile de retail și în centrele comerciale dominante.

„Dinamica vânzărilor online este destul de impresionantă: cel puțin una din patru companii cu prezență online se așteaptă la o creștere a vânzărilor de cel puțin 50% prin acest canal. În general, retailerii de fashion se numără printre cei mai susceptibili să se aștepte la creșteri accentuate ale vânzărilor online, dar asta nu înseamnă că alte sectoare rămân în urmă. Mai mult, diversitatea va fi probabil noua tendință, întrucât retailerii și proprietarii de spații de retail își pot direcționa interesul către proiectele bazate pe proximitate sau către parcuri de retail și, într-o oarecare măsură, către retailul stradal. Per ansamblu, următorii câțiva ani vor fi cu siguranță interesanți și, cel mai probabil, vom vedea noi concepte de magazine și/sau noi moduri de operare după adaptarea la noua realitate”, spune Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.

Ponderea retailerilor care raportează o cifră de afaceri totală mai mică de 5% din comerțul electronic este aproape la jumătate, pe baza estimărilor companiilor, doar 36% dintre respondenți așteptând un impact oarecum limitat asupra veniturilor lor  din vânzările online în 2020. Pe de altă parte, numărul companiilor care speră ca online-ul să genereze cel puțin 20% din veniturile lor a crescut la 30% dintre respondenți, de la 21% în sondajul similar desfășurat de Colliers la începutul acestui an.

În ceea ce privește chiriile, majoritatea chiriașilor din spațiile de retail se așteaptă la o scădere a chiriilor anul viitor, ceea ce ar putea sugera că speră la o modalitate prin care să împartă efectele acestui an dificil cu proprietarii de spații de retail și să primească sprijin până când vânzările și traficul vor reveni la normal. De partea proprietarilor de spații de retail, aproape 90% așteaptă ca veniturile să rămână constante sau chiar să crească, potrivit sondajului Colliers privind estimările pentru venitul operațional în 2021, pe fondul menținerii operațiunilor pe tot parcursul anului și scăderii numărului de retaileri care au nevoie pe termen scurt de reducerea chiriei.

În general, jucătorii din segmentul de retail par a fi puțin mai pesimiști decât cei din alte segmente ale pieței imobiliare, cum ar fi birourile sau industrialul, dar acest lucru se explică prin impactul pe care pandemia l-a avut asupra acestui sector. Astfel, 2 din 3 respondenți se așteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor lor până la sfârșitul anului 2021.

Sondaj BestJobs: Angajatorii se așteaptă ca angajații să învețe rapid noi abilități și să fie dispuși să preia task-uri noi. Salariile se mențin la un nivel similar cu perioada anterioară declanșării pandemiei

0
Trei din cinci angajatori români (58,2%) se așteaptă ca în această perioadă dificilă, generată de pandemia de Covid-19, angajații să dezvolte rapid noi abilități, cum ar fi cele digitale, potrivit unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs, iar alți aproape 51% mizează pe disponibilitatea salariaților de a prelua și alte responsabilități decât cele din fișa postului.
Comparativ cu perioada anterioară Covid-19, pentru 44,5% dintre companii contează acum mai ales flexibilitatea celor din echipă privind responsabilitățile pe care le au, în timp ce 36% dintre angajatori se așteaptă la o adaptabilitate mai mare a acestora la schimbările prin care trece compania. De altfel, 40% dintre companiile respondente la sondajul BestJobs spun că păstrează echipa intactă în perioada următoare, în timp ce 27% vorbesc despre restrângere de activitate și disponibilizări de până la maxim 10% din personal.
În ceea ce privește evoluția numărul de angajați din martie, de când a început criza Covid-19, și până în prezent, aproape două treimi dintre companiile sondate (64%) spun că și-au menținut același număr de angajați sau chiar au mărit echipa (18%) pe fondul creșterii anumitor activități din companie.
În rândul candidaților pentru poziții noi, principalele abilități și competențe pe care companiile le caută și pe care pun mai mult accent sunt adaptarea la contextul actual al pieței muncii și al companiei (64,54%), ușurința în a se integra mai rapid în echipă, în contextul limitării interacțiunii sociale (53%), flexibilitate în ceea ce privește locul de desfășurare al activității, de la sediul companiei sau de acasă (31%), dar și abilități antreprenoriale (28%) sau competențe noi (21%).
Interviurile de angajare se desfășoară și ele preponderent online (70%), iar în acest context angajatorii români observă că interesul candidaților a crescut, fiind înregistrate cu până la 48% mai multe aplicări la joburi, față de perioada ianuarie-martie.
Salariile se mențin la un nivel similar cu perioada anterioară declanșării pandemiei
În cea mai complicată perioadă de după criza financiară din 2009, 57% dintre companii spun că nivelul salarial s-a păstrat, comparativ cu perioada anterioară declanșării pandemiei de coronavirus.
Mai bine de jumătate dintre companii spun însă că nu vor adăuga noi beneficii extrasalariale în această perioadă, în timp ce 12% dintre respondenți oferă salariaților noi beneficii, precum ședințe de coaching pentru dezvoltarea personală și profesională.
Sondajul a fost efectuat în perioada 01-22 octombrie 2020, pe un eșantion de 220 companii mici, medii și mari din România.

Analiza preliminara a inmatricularilor de autovehicule in luna Septembrie si primele 10 luni din 2020

0

Conform datelor comunicate de catre DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor), in luna septembrie a.c au fost inmatriculate in Romania 14.077 autovehicule noi (autoturisme si vehicule comerciale, autocare si speciale), cu 13,9% mai multe decat in luna similara a lui 2019.

Dintre acestea, 12.523 au fost autoturisme noi (Fig. nr. 1), a caror crestere fata de luna octombrie 2019 (cand au fost inmatriculate 10.649 unitati), este de 17,6%. Cu toate
acestea, ca urmare scaderilor inregistrate in perioada martie-august, pe ansamblul celor 10 luni din 2020, se inregistreaza o scadere generala de 27,9%.

Top-ul 5 pe marci in luna octombrie : Dacia 4.047 unitati, Renault 1.088 unitati, Skoda 913 unitati, Volkswagen 869 unitati si Ford 721 unitati.

In schimb, la categoria autoturisme rulate, cele 37.449 unitati inmatriculate in luna octombrie 2020 sunt cu doar 10,3% mai putine decat in luna similara din 2019, ceea ce genereaza pe ansamblul primelor 10 luni din 2020 un volum total de 313.149 unitati, corespunzator unei scaderi totale de doar 15,6% fata de aceeasi perioada din 2019.

In ceea ce priveste inmatricularile de vehicule comerciale noi (LCV, HCV, Minibus si Bus), dupa un volum de 1.554 unitati, inregistrat in luna octombrie 2020 (-8,9 fata de oct 2019), rezulta, totusi, o scadere generala pe ansamblul anului 2020 de 33,3%.

Facturile la energie electrică cresc cu 0,8% de la 1 noiembrie 2020

0

În anul 2011 românii au fost obligați să achite o „taxă” de cogenerare pentru fiecare MWh consumat, cu scopul finanțării construcției de noi centrale/modernizarea celor existente, care să aibă o eficiență superioară și astfel să ajungă să producă energie electrica și termică mult mai ieftină în viitor, respectiv să se ajungă ca într-un termen de cca. 5-10 ani costurile cu energia să fie mai mici și consumatorii să ajungă să plătească mai puțin.

Cu alte cuvinte consumatorii plăteau o sumă de bani în avans, se înlocuiam/modernizau centralele existente, cu unele care vor consuma mult mai puțin și astfel efortul consumatorilor era răsplătit prin faptul că vor plăti mai puțin în viitor.

Un principiu sănătos.

Dar ce avem astăzi la 9 ani de la introducerea „taxei” de cogenerare:

  • foarte puține centrale de cogenerare care să aducă speranța unei facturi mai mici în viitor sau chiar siguranța accesului la energie termică;
  • prețurile energiei electrice pentru populație au crescut în aceeași perioadă pentru populație cu 48,58%;
  • valoarea „taxei” de cogenerare s-a triplat în cei 9 ani de la introducerea ei.

Astfel, de la 1 noiembrie 2020 „taxa” de cogenerare crește de la 19,14 lei/MWh (16,09 lei/MWh fără TVA) la 28,97 lei/MWh (24,25 lei/MWh fără TVA).

Ponderea „taxei” de cogenerare în factura unei case cu un consum mediu lunar de 120KWh era înainte de 1 noiembrie 2020 de 3% și va ajunge în prezent la 3,75%, respectiv ridică valoarea facturii lunare pentru o casă cu 0,8%.

Valoarea creșterii facturii de energie electrică nu este mare, în schimb impactul „deturnării” banilor „investiti” de consumatori pentru un viitor mai bun (siguranța aprovizionării și speranța unor prețuri mai mici la energie electrică), prin construirea unor centrale de înaltă eficiență se va răsfrânge puternic asupra acestuia.

Specularea unor articole din Directiva Europeana privind producerea de energie electrică în cogenerare de înaltă eficiență (Directiva 2004/8/CE), care a permis continuarea „subvenționării mascate” (interzisă de practicile Uniunii Europene) a sistemului de producție a energie termice, prin această „taxă” de cogenerare de pe facturile consumatorilor.

Directiva Europeană prevedea dezvoltarea de centrale de cogenerare cu randamente de 75-80%, respectiv centrale în care costurile cu combustibilul se reduce de 2,5 ori, permitțând astfel posibilitatea reală de scădere a prețului energie electrice și energie termice (randamentul CET urilor romanesti vechi fiind estimată în unele lucrări la cca 30%).

Lipsa căldurii, lipsa apei calde, prețurile tot mai ridicate la energie și căldură, sunt un efect direct și al acestor acțiuni care făceau să pară că totul este bine și frumos.

După 9 ani de „investit” (construcția unor centrale de cogenerare de înaltă eficiență), consumatorii nu regăsesc obiectivele acestea, dar sunt și vor fi răsplătiți cu taxe tot mai mari, deoarece și problemele sunt tot mai mari.

Sprijin pentru consolidarea Garanției pentru tineret: Consiliul adoptă propunerea Comisiei de recomandare privind „O punte către locuri de muncă”

0

Vineri, 30 octombrie 2020, Consiliul a adoptat propunerea Comisiei de recomandare a Consiliului privind „O punte către locuri de muncă”Căutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN••• începând cu 1 iulie 2020, consolidând Garanția pentru tineret existentă. Recomandarea intensifică sprijinul cuprinzător în scopul obținerii unui loc de muncă disponibil pentru tinerii din întreaga UE și îl face mai incluziv și mai bine orientat, inclusiv în contextul provocărilor cauzate de pandemie.03/11/2020

Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat: „Întrucât criza fără precedent provocată de pandemia de COVID-19 continuă să îi afecteze pe tineri în mod disproporționat, s-a ajuns la un acord covârșitor că trebuie să acționăm rapid. Scopul recomandării care tocmai a fost adoptată este să le ofere tinerilor toate oportunitățile posibile de a-și dezvolta întregul potențial și de a prospera pe piața muncii și nu numai. Recomandarea este susținută de o finanțare semnificativă din partea UE prin instrumentul de redresare Next Generation EU și în cadrul viitorului CFM, care îi va ajuta pe tinerii europeni să își găsească locul pe o piață a muncii aflată în schimbare rapidă. Încurajez statele membre să utilizeze cât mai bine fondurile pentru binele următoarei generații.”

Tinerii care se înregistrează în cadrul Garanției pentru tineret au dreptul de a primi o ofertă de angajare, dreptul la educație continuă, la stagii sau ucenicii, în termen de patru luni din momentul în care nu mai urmează o formă de învățământ formal sau de la intrarea în șomaj. Din 2014, în fiecare an, peste 3,5 milioane de tineri înscriși în Garanția pentru tineret au acceptat o astfel de ofertă. În conformitate cu noua recomandare, Garanția pentru tineret se adresează unui grup-țintă mai larg, de până la 29 de ani.

Recomandarea are și o abordare mai adaptată, oferindu-le tinerilor, în special celor vulnerabili, orientări specifice nevoilor lor individuale și adaptate contextului tranziției verzi și digitale a economiilor noastre. Asigurarea faptului că tinerii dispun de competențe digitale adecvate constituie o prioritate de prim rang.

Cushman & Wakefield Echinox: Stocul de spații de retail modern din România a depășit nivelul de 4 milioane de metri pătrați

0

Stocul de spații de retail modern din România a depășit nivelul de 4 milioane de metri pătrați după cele mai recente livrări de centre comerciale, dar ritmul de dezvoltare al pieței va încetini în perioada următoare, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În ultimele trei luni, fost finalizate două proiecte importante, și anume Dâmbovița Mall, primul centru comercial modern din Târgoviște dezvoltat de Prime Kapital și MAS Real Estate, precum și AFI Palace Brașov, parte a unui proiect mixt care cuprinde și spații de birouri. Pe componente, centrul comercial are o suprafață închiriabilă de 45.000 mp, în timp ce prima etapă a proiectului de birouri dispune de 15.000 mp.

Ca urmare a acestor livrări, stocul total de spații de retail modern din România a ajuns la 4,03 milioane de metri pătrați, reflectând o densitate medie de 200 mp/ 1.000 locuitori. Stocul cuprinde atât centre comerciale (57% din spații), cât și parcuri de retail (36%) și galerii comerciale (7%). 

Cele mai importante proiecte aflate în acest moment în construcție și a căror livrare este planificată în 2021 sunt extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei, prima faza a centrului comercial de tip outlet Fashion House Outlet Centre Pallady dezvoltat de Liebrecht & wooD și Sepsi Value Center din Sfântu Gheorghe, cele trei proiecte însumând o suprafață închiriabilă de circa 40.000 de metri pătrați.

Bogdan Marcu (foto), Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Piața locală de retail a înregistrat numeroase aspecte pozitive în această perioadă complicată și aș începe cu faptul că anumite categorii de retail precum DIY, electrocasnice, sport sau home & deco au performat peste așteptări în ultimele luni. Mai mult, deși centrele comerciale au fost puse într-o situație dificilă, proiectele de conveniență și cu acces facil precum parcurile de retail sau galeriile comerciale au obținut rezultate notabile. Așadar, faptul că am atins și depășit această barieră de 4 milioane de metri pătrați de spații de retail modern și că o serie de proiecte se află în construcție demonstrează că există în continuare loc de noi dezvoltări și că piața oferă un nivel rezonabil de încredere tuturor actorilor implicați: dezvoltatori, chiriași și, nu în utimul rând, clienți.”

Xiaomi, în top trei, pe măsură ce piața telefoanelor inteligente își revine în trimestrul al treilea din 2020

0
  • Xiaomi ocupă locul al treilea în topul celor mai bine vândute smartphone-uri din lume
  • Potrivit estimărilor Canalys și IDC, Xiaomi a avut cea mai mare creștere anuală a cotei de piață dintre producătorii de telefoane inteligente

În al zecelea an de la înființare, Xiaomi a depășit o nouă barieră și a intrat în top trei pe piața globală a telefoanelor inteligente, potrivit estimărilor Canalys, IDC și Counterpoint.

Potrivit Canalys, în trimestrul al treilea, livrările companiei au ajuns la 47.1 milioane de unități. Pe fondul provocărilor aduse de COVID-19 în piața telefoanelor inteligente, Xiaomi și-a respectat cele trei principii directoare și „a continuat să exploreze, să inoveze și să ofere produse cu tehnologii performante la prețuri juste”. În 2020, piața globală a telefoanelor inteligente a scăzut cu 4% față de anul trecut, dar în trimestrul al treilea a cunoscut o creștere de 32%, față de aceeași perioadă din 2019. În acest context Xiaomi a ajuns la o  cotă de piață de 13.5% și o creștere anuală de 45%, cea mai mare dintre toți producătorii de smartphone-uri.

Counterpoint notează faptul că Xiaomi a avut livrări de 46.2 milioane de unități și o cotă de piață de 13% în trimestrul al treilea din 2020. Este o creștere de 75% în comparație cu trimestrul precedent, iar creșterea anuală este de 46%.

“În aceste vremuri dificile, Xiaomi a colaborat cu partenerii săi pentru a trece peste toate provocările. Împreună am depus eforturile necesare pentru a ne consolida sistemul de vânzări online și offline, am introdus o gamă generoasă de produse inovative la prețuri accesibile pentru fanii Mi și consumatorii din România și din alte părți ale lumii. La a zecea aniversare suntem foarte fericiți să vedem aceste rezultate din partea a trei companii de analiză, care reflectă viziunea noastră de a face inovația accesibilă pentru toată lumea”, a spus Andrew Wong, managerul general Xiaomi pe Europa Centrală și de Est.

Acordul post-Brexit se lasă așteptat, deși perioada de tranziție expiră curând. Ce se schimbă din 2021?

Material de opinie de Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România

Retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeană (UE), deși pare tot mai aproape de finalizare, continuă să creeze confuzie cu privire la regulile după care se vor derula, după 1 ianuarie 2021, relațiile dintre cele două entități pe toate palierele, de la cele care afectează cetățenii țărilor implicate, la cele comerciale sau administrative. Acordul post-Brexit dintre UE și Marea Britanie, care ar trebui să clarifice lucrurile, încă se negociază, în ciuda faptului că termenul limită este foarte aproape. Din acest considerent, cel puțin din punctul de vedere al relațiilor comerciale, este esențial ca toate societățile să se pregătească pentru schimbări profunde și să finalizeze toate măsurile administrative necesare înainte de 31 decembrie 2020.

Acordul de retragere a Marii Britanii din UE, convenit în urmă cu un an și intrat în vigoare la 1 februarie 2020, prevede o perioadă de tranziție, până la finalul acestui an, în care regulile comerciale și cele privind piața muncii rămân neschimbate. În acest timp, cele două părți s-au angajat să ajungă la un acord de parteneriat economic „amplu și echilibrat”, care să faciliteze comerțul și investițiile între părți după finalizarea perioadei de tranziție. În practică, însă, negocierile avansează lent și nu sunt lipsite de tensiuni.

În cea mai recentă întâlnire, care a avut loc la jumătatea lunii octombrie, reprezentanții celor două tabere au admis că textul acordului privind viitoarele relații trebuie să fie gata în timp util, având în vedere procedurile complexe pe care trebuie să le urmeze, inclusiv ratificarea Parlamentului European și a tuturor parlamentelor statelor membre. În caz contrar, dacă Londra și Bruxelles-ul nu vor ajunge la un acord post-Brexit, începând cu data de 1 ianuarie 2021, legăturile comerciale între cele două părți se vor desfășura după procedura urmată în prezent de UE cu orice alt stat terț.

Cu sau fără acord, regulile se schimbă

Așadar, regulile care se vor aplica de anul viitor nu sunt definitivate, însă, dincolo de rezultatul acestor negocieri, un lucru este cert: decizia Regatului Unit de a se retrage din piața unică a UE și din uniunea vamală și de a pune capăt liberei circulații a persoanelor, a bunurilor și a serviciilor cu UE de la 31 decembrie 2020 presupune o schimbare semnificativă în relația dintre societățile ambelor părți după această dată. Chiar dacă se ajunge la un acord de parteneriat, relațiile se schimbă, în special în ce privește piața unică a UE, uniunea vamală, domeniul TVA și cel al accizelor. Acest lucru se va aplica în ambele direcții, și anume dinspre Marea Britanie înspre Uniune și invers.

Sfârșitul perioadei de tranziție va afecta în mod semnificativ atât administrațiile publice din statele membre UE, cât și operatorii economici și cetățenii, fiind necesară pregătirea adecvată și în timp util pentru a evita orice blocaje sau obstacole nedorite și pentru a asigura continuitatea fluxurilor comerciale cu Marea Britanie.

Cum sunt afectate companiile din România

Pentru societățile comerciale din România implicate în operațiuni de export şi/sau import cu parteneri din Marea Britanie, sfârșitul perioadei de tranziție va aduce modificări administrative în domenii precum comerțul cu bunuri (formalități, verificări și controale vamale; regimul vamal; reguli de origine; regimul de taxare și impozitare pentru importul și exportul de bunuri – taxe vamale, TVA, accize), comerțul cu servicii (servicii financiare; servicii de transport; recunoașterea calificărilor profesionale) sau transferuri de date și protecția datelor cu caracter personal.

Spre exemplu, în privința taxei pe valoarea adăugată (TVA), Brexit-ul are numeroase consecințe, de la schimbarea regulilor privind aplicarea taxei în vamă (tranzacția nu va mai fi considerată intracomunitară, ci extracomunitară), la înregistrarea companiilor în scop de TVA. În această privință,companiile stabilite în Marea Britanie, înregistrate în România în scop de TVA, care intenționează să își continue activitățile, trebuie să știe că vor fi obligate să numească în România un reprezentant fiscal care să se ocupe de aceste formalități.

Dar implicațiile Brexit-uluinu se vor resimți doar în relațiile comerciale, ci și în piața muncii, fie că vorbim de cetățenii britanici care activează în România sau de românii care lucrează în Marea Britanie, atât prin prisma documentelor necesare desfășurării activității, cât și a contribuțiilor sociale și beneficiilor aferente.

Și exemplele pot continua, pe tipuri de tranzacții sau domenii de activitate. Ce este esențial, însă, de reținut este termenul de 31 decembrie 2020, după care regulile jocului dintre Uniunea Europeană și Marea Britanie vor fi altele decât cele după care ne-am ghidat în toți acești ani, de când România este membră a Uniunii Europene. Și, pentru că regulile încă nu sunt clare, iar timpul este foarte scurt, trebuie să ne pregătim temeinic.

Colliers: Aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari comparativ cu 2019, deși 85% dintre aceștia au înregistrat o scădere a traficului anul acesta

0

Retailul a fost probabil unul dintre cele mai afectate segmente ale sectorului imobiliar, având în vedere blocajul din timpul stării de urgență, dar acum consumul este deja peste nivelul maxim înregistrat înaintea crizei, deși într-o structură diferită. Toți jucătorii din retail, care au și vânzări online, se așteaptă ca acest canal să genereze un procent mai mare din cifra de afaceri în 2020 comparativ cu 2019, un sfert dintre respondenți estimând creșteri chiar și de peste 50%, potrivit unui sondaj realizat de Divizia Retail a Colliers International, în rândul a peste 40 de chiriași și proprietari din sectorul de retail din România.

Pentru majoritatea respondenților (85%), traficul din magazine a fost mai mic în al treilea trimestru comparativ cu aceeași perioadă din 2019, unii raportând scăderi și de 40% a numărului de clienți care au intrat în magazine în ultimele luni, cifre mai mult sau mai puțin în linie cu alte valori cum ar fi Indicatorii Google de mobilitate, care arată că traficul din toate zonele de retail și de divertisment a fost, în medie, cu cel puțin 20% sub indicele de referință stabilit în septembrie. Cu toate acestea, 15% dintre respondenți, cu activitate în principal în domenii precum alimentație, discount sau decorațiuni interioare, au observat o creștere sau menținerea la nivel constant a traficului de la an la an.

În ceea ce privește vânzările, 27% dintre respondenți au declarat că vânzările din perioada iulie-septembrie au crescut sau au rămas la un nivel similar celor din aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce înseamnă că, deși mai puțini oameni intră în centrele comerciale, ei cheltuiesc mai mult acum într-o sesiune de cumpărături decât în ​​trecut. De asemenea, retailerii prezenți mai degrabă în unități de tip retail park au fost mai puțin afectați, reușind să mențină traficul și vânzările la un nivel mai ridicat.

Pe fondul stării de urgență, când magazinele au fost închise, 42% dintre retaileri se așteaptă ca cifra de afaceri din 2020 să fie mai mică decât în ​​2019 cu 30 până la 50%. Cu toate acestea, există și categorii de retaileri care au fost mai puțin afectați și se așteaptă ca volumul total al vânzărilor să crească în 2020, precum cei din zona de retail alimentar (hipermarketuri/supermarketuri), bricolaj, decorațiuni pentru casă sau articole sportive. Mai mult, companiile caută canale alternative pentru a-și crește vânzările, rezultatele sondajului Colliers arătând că 1 din 2 retaileri dorește să își sporească prezența online, doar 10% dintre respondenți doresc să-și reducă prezența în mediul offline, în timp ce majoritatea se concentrează pe vânzări omnichannel și pe o combinație între serviciile din magazin și cele online. De asemenea, majoritatea retailerilor cu planuri de expansiune intenționează să-și extindă prezența în parcurile de retail și în centrele comerciale dominante.

„Dinamica vânzărilor online este destul de impresionantă: cel puțin una din patru companii cu prezență online se așteaptă la o creștere a vânzărilor de cel puțin 50% prin acest canal. În general, retailerii de fashion se numără printre cei mai susceptibili să se aștepte la creșteri accentuate ale vânzărilor online, dar asta nu înseamnă că alte sectoare rămân în urmă. Mai mult, diversitatea va fi probabil noua tendință, întrucât retailerii și proprietarii de spații de retail își pot direcționa interesul către proiectele bazate pe proximitate sau către parcuri de retail și, într-o oarecare măsură, către retailul stradal. Per ansamblu, următorii câțiva ani vor fi cu siguranță interesanți și, cel mai probabil, vom vedea noi concepte de magazine și/sau noi moduri de operare după adaptarea la noua realitate”, spune Simina Niculiță (foto), Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.

Ponderea retailerilor care raportează o cifră de afaceri totală mai mică de 5% din comerțul electronic este aproape la jumătate, pe baza estimărilor companiilor, doar 36% dintre respondenți așteptând un impact oarecum limitat asupra veniturilor lor  din vânzările online în 2020. Pe de altă parte, numărul companiilor care speră ca online-ul să genereze cel puțin 20% din veniturile lor a crescut la 30% dintre respondenți, de la 21% în sondajul similar desfășurat de Colliers la începutul acestui an.

În ceea ce privește chiriile, majoritatea chiriașilor din spațiile de retail se așteaptă la o scădere a chiriilor anul viitor, ceea ce ar putea sugera că speră la o modalitate prin care să împartă efectele acestui an dificil cu proprietarii de spații de retail și să primească sprijin până când vânzările și traficul vor reveni la normal. De partea proprietarilor de spații de retail, aproape 90% așteaptă ca veniturile să rămână constante sau chiar să crească, potrivit sondajului Colliers privind estimările pentru venitul operațional în 2021, pe fondul menținerii operațiunilor pe tot parcursul anului și scăderii numărului de retaileri care au nevoie pe termen scurt de reducerea chiriei.

În general, jucătorii din segmentul de retail par a fi puțin mai pesimiști decât cei din alte segmente ale pieței imobiliare, cum ar fi birourile sau industrialul, dar acest lucru se explică prin impactul pe care pandemia l-a avut asupra acestui sector. Astfel, 2 din 3 respondenți se așteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor lor până la sfârșitul anului 2021.

Despre Colliers International

Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capitalul nostru, a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre Colliers International puteți accesa corporate.colliers.com sau ne puteți urmări pe Twitter @Colliers și LinkedIn.