Protecția consumatorilor: Comisia Europeană adoptă norme mai stricte de protecție a consumatorilor în ceea ce privește serviciile financiare online

Comisia Europeană a adoptat o reformă a normelor actuale ale UE privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum, care reglementează serviciile financiare vândute la distanță.

Propunerea va consolida drepturile consumatorilor și va încuraja furnizarea transfrontalieră a serviciilor financiare pe piața unică. Piața acestor servicii a evoluat în mod semnificativ, având în vedere digitalizarea generală a sectorului și noile tipuri de servicii financiare care au fost dezvoltate de la introducerea normelor, în 2002. Aceste evoluții au fost amplificate și mai mult de impactul pandemiei de COVID-19, care a contribuit în mare măsură la creșterea numărului de tranzacții efectuate online.

Vicepreședinta pentru valori și transparență, Věra Jourová, a declarat: „Consumatorii recurg din ce în ce mai mult la servicii online, inclusiv la servicii financiare, ceea ce este un lucru bun. Trebuie, însă, să ne asigurăm că regulile jocului țin seama de cele mai recente evoluții. Consumatorii au nevoie de informații clare și de o plasă de siguranță în cazul în care apar probleme”.

Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a adăugat: „Normele noastre trebuie să evolueze pe măsură ce evoluează serviciile financiare; nu se poate altfel. Digitalizarea și numărul din ce în ce mai mare de noi produse financiare au schimbat fundamental acest sector în ultimii douăzeci de ani, iar restricțiile recente de deplasare a persoanelor în contextul pandemiei de COVID-19 au arătat că este mai important ca niciodată să dispunem de un cadru de reglementare mai eficient și mai actualizat pentru serviciile financiare la distanță. Deși riscurile și provocările pot fi diferite, siguranța consumatorilor este în mod inevitabil în centrul atenției”.

Modernizarea normelor UE

Pentru a asigura promovarea furnizării de servicii financiare pe piața internă și pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor, propunerea introduce acțiuni în mai multe domenii:

  • Facilitarea accesului la dreptul de retragere în termen de 14 zile pentru contractele de servicii financiare la distanță: pentru a facilita exercitarea acestui drept, traderii vor trebui să pună la dispoziție un buton de retragere atunci când efectuează vânzări prin mijloace electronice. În plus, traderul este obligat să trimită o notificare privind dreptul de retragere în cazul în care informațiile precontractuale sunt primite cu mai puțin de o zi înainte de încheierea contractului.
  • Norme clare privind informațiile precontractuale care trebuie furnizate, precum și modul și momentul în care acestea trebuie furnizate: propunerea modernizează normele, de exemplu în ceea ce privește comunicarea electronică, impunând vânzătorului obligația de a furniza în prealabil anumite informații, inclusiv, de exemplu, adresa de e-mail a traderului, eventualele costuri ascunse sau riscul legat de serviciul financiar. De asemenea, informațiile trebuie afișate în mod vizibil pe ecran și se introduc norme privind utilizarea ferestrelor pop-up sau a linkurilor pe mai multe niveluri pentru furnizarea de informații. Noile norme vor garanta, de asemenea, că i se acordă consumatorului suficient timp pentru a înțelege informațiile primite, cu cel puțin o zi înainte de semnarea efectivă.
  • Norme speciale pentru protecția consumatorilor la încheierea de contracte de servicii financiare online: contractele de servicii financiare ar putea fi greu de înțeles, mai ales dacă sunt negociate la distanță. Propunerea le impune traderilor obligația de a institui sisteme online echitabile și transparente și de a oferi o explicație adecvată atunci când utilizează instrumente online (de exemplu, consiliere robotizată sau chat box). Normele consolidează, de asemenea, capacitatea de acțiune a consumatorului, oferindu-i posibilitate de a solicita intervenție umană, în cazul în care interacțiunea cu astfel de instrumente online nu este pe deplin satisfăcătoare.
  • Asigurarea respectării legislației: propunerea va consolida mijloacele de acțiune ale autorităților competente. Se vor aplica sancțiuni mai severe contractelor de servicii financiare încheiate la distanță în cazul încălcărilor transfrontaliere pe scară largă, cu o sancțiune maximă de cel puțin 4 % din cifra de afaceri anuală.
  • Armonizare deplină pentru a se asigura același nivel ridicat de protecție a consumatorilor pe întreaga piață internă: propunerea introduce o armonizare juridică deplină, stabilind norme similare pentru toți furnizorii din toate statele membre.

Propunerea Comisiei va fi acum examinată de către Consiliu și Parlamentul European.


În ultimii 20 de ani, comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum a cunoscut schimbări rapide. Furnizorii și consumatorii de servicii financiare au abandonat faxul, menționat în directivă, și au apărut noi actori (cum ar fi societățile de tehnologie financiară) cu noi modele de afaceri și noi canale de distribuție (de exemplu, servicii financiare vândute online). În plus, impactul pandemiei de COVID-19 și al restricțiilor de deplasare a persoanelor impuse în acest context a accelerat utilizarea cumpărăturilor online în general.

Directiva a făcut obiectul unei evaluări complete. În urma evaluării, s-au desprins următoarele rezultate principale: (i) după intrarea în vigoare a directivei, au fost adoptate o serie de acte legislative ale UE specifice produsului (de exemplu, Directiva privind creditul de consum), precum și legislație orizontală a UE (Regulamentul general privind protecția datelor), ceea ce a redus relevanța directivei, valoarea sa adăugată scăzând în mod substanțial; (ii) o serie de evoluții, cum ar fi digitalizarea într-o măsură din ce în mai mare a serviciilor, au afectat eficacitatea directivei în ceea ce privește atingerea principalelor sale obiective; (iii) cu toate acestea, directiva a rămas utilă, deoarece aplicarea sa orizontală le-a asigurat consumatorilor un nivel de protecție pentru contractele încheiate la distanță în ceea ce privește produsele financiare care nu făceau încă obiectul niciunui alt act legislativ al UE (de exemplu, în absența unor norme ale UE privind criptoactivele, se aplică directiva).

În evaluarea impactului care însoțește propunerea au fost analizate o serie de opțiuni posibile. Opțiunea preferată constă în abrogarea Directivei 2002/65/CE, modernizarea și apoi introducerea articolelor încă relevante (dreptul la informare precontractuală și dreptul de retragere) în Directiva 2011/83/UE (Directiva privind drepturile consumatorilor), extinderea aplicării anumitor norme ale Directivei 2011/83/UE la serviciile financiare de consum contractate la distanță (de exemplu, norme privind plățile suplimentare și norme privind asigurarea respectării legislației și sancțiuni) și introducerea unor dispoziții noi specifice pentru a asigura echitatea online atunci când consumatorii contractează servicii financiare online. Având în vedere cele de mai sus, propunerea soluționează problemele identificate și abordează obiectivele în mod eficace, eficient și proporțional.

Poșta Română a susținut eliminarea Rusiei de la conducerea Grupului de lucru vamal al UPU

0

 

O delegație a Poștei Române, prezentă la reuniunile plenare ale Consiliului de Exploatare Poștală (CEP), din cadrul Uniunii Poștale Universale (UPU), a susținut, în cadrul lucrărilor, alături de majoritatea administrațiilor poștale prezente în această săptămână la Berna, încetarea exercitării de către Rusia a poziției de co-președinte al Grupului de lucru vamal al CEP. 

Proiectul de rezoluție a mai fost susținut de state precum Australia, Canada, Franța, Germania, Japonia, Noua Zeelandă, Spania, Ucraina, S.U.A. și Regatul Unit al Marii Britanii. Votul exercitat de delegația română în cadrul lucrărilor a reprezentat poziția oficială a României exprimată de ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Ioan Burduja. 

În cadrul lucrărilor, desfășurate în perioada 9-13 mai a.c. la sediul UPU din Berna, a fost solicitată co-semnarea acestei inițiative operaționale sub forma unei Rezoluții din partea tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, inclusiv cele care nu sunt membre ale CEP, în vederea obținerii unui sprijin cât mai larg în rândul țărilor membre ale UPU.

În perioada 16-20 mai a.c., Poșta Română va participa, de asemenea, la lucrările plenare ale Consiliului de Administrație al UPU, unde va susține prin vot și Proiectul de Rezoluție privind acordarea de asistență tehnică Ucrainei și operatorului poștal desemnat al acesteia, pentru a sprijini continuarea și reconstrucția infrastructurii poștale în regiune. 

Proiectul prevede ca întreg procesul de redresare a operatorului poștal din Ucraina să poată fi susținut prin fondul instituit de Biroul Internațional al UPU. Propunerea acestei rezoluții a fost inițiată de țări ca S.U.A., Japonia, Marea Britanie, Canada, Franța sau Australia și va fi suspusă votului în cadrul reuniunii Consiliului de Administrație al UPU.

Elevator Pitch Day: 10 start-up-uri de tehnologie din România, Moldova și Lituania își prezintă afacerile, în 60 de secunde, live, în liftul din sediul BCR

0

 

  • InnovX-BCR, acceleratorul de afaceri dedicat start-up-urilor din tehnologie, revine cu o nouă ediție a celui mai interactiv mod de prezentare a unei afaceri: Elevator Pitch Day. Provocarea celor 10 antreprenori este de a-și prezenta ideea de afaceri în doar 60 de secunde, live, într-un lift din sediul BCR. 
  • Luni, 16 mai, 10 businessuri de tehnologie aflate la început de drum își vor prezinta afacerea și ce îi diferențiază față de competitori, în fața board-ului BCR, dar și a altor executivi de top din companii partenere precum Microsoft, Globalworth, DLA Piper, Afideea, OMV Petrom și Mall Veranda. 

Prima grupă InnovX-BCR de anul acesta, Start-ups, formată din 10 firme de tehnologie cu cifră de afaceri sau finanțare atrasă între 50.000 de euro și 500.000 de euro, a ajuns în etapa de post-accelerare după ce au parcurs un Bootcamp de pregătire de șase săptămâni. În această etapă, vor primi feedback din partea unei echipe de executivi de top în cadrul Elevator Pitch. Această etapă va avea loc luni, 16 mai, de la ora 10:30, în format fizic, la sediul BCR din clădirea The Bridge (București), și poate fi urmărită live pe LinkedIN și Facebook BCR.

Cele 10 companii de tehnologie aflate la început de drum au doar 60 de secunde la dispoziție în liftul clădirii BCR The Bridge, și 5 minute de Q&A, să își prezinte businessurile și care sunt principalele avantaje ce îi diferențiază în piață. Următoarea etapă, evenimentul Demo Day, pe 15 iunie, este momentul în care antreprenorii își vor prezenta afacerea în fața potențialilor investitori.

„Start-upurile din acceleratorul InnovX-BCR ne surprind constant prin soluțiile inovatoare pe care le propun, dar și prin pasiunea și dorința antreprenorilor de a crește. Bootcamp-ul este etapa care îi pregătește pentru a face pasul următor în accelerarea afacerii lor, iar pentru noi, Elevator Pitch este o oportunitate de învățare și transfer de expertiză. Trecând prin experiența InnovX-BCR, start-up-urile sunt mai pregătite în fața provocărilor unei runde de finanțări și antrenate pentru dezvoltarea unor businessuri sustenabile, ce vor contribui, pe termen lung, la o nouă dinamică a mediului antreprenorial de tehnologie din România”, a declarat Ana-Maria Crețu, Coordonator Programe Start-ups  BCR.

Cele 10 start-up-uri ce vor susține pitch-uri au dezvoltat business-uri în diverse domenii, prin soluții inovatoare: 

  • Prime Dash (România) – platformă ce oferă companiilor și instituțiilor soluții financiare inovative bazate pe Machine Learning și Artificial Intelligence
  • BOLD (RiiftStudio) (Moldova) – conectează brandurile cu cele mai noi soluții tehnice creative
  • Quick Legal (România) – marketplace ce aduce în același loc cererea și oferta de consultanță în domeniul legislativ
  • Qpick.App (Lituania) – soluție end-to-end de tip eWallet ce aduce mai aproape consumatorii și magazinele fizice din proximitatea lor
  • GuidefAi (România) – o nouă tehnologie pentru citirea și înțelegerea mai bună a instrucțiunilor de pe ambalaje
  • Charger.ro (România) – shop cu soluții de încărcare pentru mașini electrice și plug-in hybrid de la furnizori autorizați
  • RaBit (România) – platformă ERP ce pune la dispoziție o serie de tehnologii de ultimă generație pentru eficientizarea proceselor dintr-o companie, de la project management, până la facturare sau producție
  • Synaptiq.io (România) – soluție software bazată pe AI ce urmărește îmbunătățirea și eficientizarea serviciilor medicale
  • KIM 4 INDUSTRY (România) – platformă ce integrează mai multe module menite să colecteze și să automatizeze date de teren legate de: starea activelor, mișcările inventarului, eficiența angajaților, fluxul de lucru în producție, alocarea resurselor
  • Quarks Interactive (România) – platformă de învățare ce face înțelegerea fizicii cuantice sau a algoritmilor ușor de înțeles, inclusiv pentru persoanele fără cunoștințe matematice.

„În ultimii trei ani, InnovX-BCR a accelerat peste 110 companii inovatoare. În 2022, încă 10 afaceri din grupa Start-ups ajung în etapa Elevator Pitch, o provocare ce îi pregătește pentru adevăratul test: evenimentul Demo Day, atunci când antreprenorii își vor prezenta businessurile în fața potențialilor investitori. Tot ceea ce au învățat, dar și experimentat în cadrul InnovX-BCR îi aduce cu un pas mai aproape de dorința de a dezvolta afaceri de succes în domeniul tehnologiei la nivel regional și chiar global”, spune Diana Dumitrescu, CEO InnovX-BCR

Start-up-urile vor primi feedback și îndrumare din partea unui juriu format din: Sergiu Manea, CEO BCR, Dana Demetrian, VP Retail & Private Banking BCR, Daniel Nanu, Head of Micro Sales BCR, Bogdan Speteanu, Head of Corporate Products BCR, Daniel Rusen, Director Marketing Microsoft România, Marian Popa, CEO GlobalWorth, Ana Maria Andronic, Head of Intellectual Property and Technology DLA Piper Romania, Gabriel Raicu, Vice-Rector pentru Cercetare și Inovație la Universitatea Maritimă Constanța, Ionuț Ciubotaru, Vicepresident for Business Development OMV Petrom, Răzvan Predica, CEO Afideea, Ana Bobircă, Președinte al Consiliului Director Veranda Mall și Alexandru Morar, fost CEO NEPI Rockcastle 

Acceleratorul InnovX-BCR este un proiect realizat în parteneriat cu UiPath, Microsoft, Startup Grind, Mindspace și MIT CEE Forum. BCR acoperă costurile pentru toate bursele alocate antreprenorilor din acest proiect, cursurile și costurile logistice.  Mai multe detalii despre Acceleratorul InnovX-BCR: www.bcr.ro/accelerator și www.innovx.eu.

Sphera Franchise Group înregistrează vânzări record în T1 2022, în creștere cu 31,8% față de T1 2021

0

Sphera Franchise Group („Sphera”) a înregistrat în T1 2022 vânzări în restaurante de 278,6 milioane RON, cu 31,8% mai mari față de T1 2021. În ceea ce privește veniturile totale pe piața românească, acestea au înregistrat o creștere cu 28% în T1 2022 față de T1 2021 și o creștere cu 4,5% comparativ cu T4 2021. 

Vânzările din România au contribuit la veniturile totale cu 241,6 milioane RON, având o creștere de 28% în T1 2022 față de aceeași perioadă a anului anterior, Italia cu 33,5 milioane RON, în creștere cu 70%, iar Republica Moldova a contribuit cu 3,4 milioane RON, înregistrând o creștere de 23% față de T1 2021.  

Ca performanță a brandurilor, vânzările KFC au crescut cu 29% în T1 2022 față de T1 2021, obținând venituri de 236,2 milioane RON. Pizza Hut a crescut cu 55% față de perioada similară a anului precedent, contribuind cu 28,4 milioane lei la vânzările totale.

Vânzările Taco Bell au crescut cu 48% față de anul trecut, înregistrând venituri de 14,1 milioane RON, în martie 2022 având cele mai mari vânzări din istoria sa. 

T1 2022 a fost al doilea cel mai bun trimestru pentru Grup, din istoria noastră, în ceea ce privește vânzările din restaurante, pe piața din România, în condițiile în care veniturile au crescut cu 28% față de același trimestru al anului precedent și cu 4,5% față de T4 2021. Continuăm să investim în dezvoltarea business-ului nostru – între 31 martie 2021 și 31 martie 2022 am deschis 15 restaurante noi, dintre care, 14 în România și un restaurant nou în Italia. În ciuda contextului provocator, observăm o performanță îmbunătățită a vânzărilor pentru toate brandurile noastre emblematice. De-a lungul anilor, am dovedit că business-ul nostru a fost rezistent chiar și la cele mai neprevăzute șocuri și suntem încrezători că, indiferent de faptul că anul 2022 a adus deja o serie de provocări, în special pe partea de costuri și de lanț de aprovizionare, vom fi capabili să oferim o performanță solidă acționarilor noștri și în acest an”, declară Călin Ionescu, Director General Sphera.

Valoarea totală a vânzărilor prin serviciul de livrare s-a ridicat la 78,5 milioane RON, iar 12% din totalul comenzilor au fost livrate folosind serviciile proprii de livrare ale Grupului. 

În ultimii doi ani, în contextul pandemiei, principala noastră preocupare a fost să avem o poziție solidă a vânzărilor. Anul 2022 a venit cu un set diferit de provocări, deoarece, din cauza războiului persistent din Ucraina și a mediului inflaționist general, presiunea pe partea de costuri a crescut extrem de rapid, într-un ritm pe care nu l-am mai văzut vreodată. Astfel, T1 2022, a fost cu adevărat o provocare, deoarece a inclus încă, în cea mai mare parte, restricții legate de pandemie, dublate de creșteri în toate categoriile de costuri, în special în ceea ce privește cheltuielile cu salariile, alimentele, cu carnea de pui, și cu energia. Cu toate acestea, în acest mediu dificil, suntem mulțumiți de performanța Grupului. Cererea pentru mărcile noastre emblematice continuă să crească de la trimestru la trimestru, pe măsură ce ne extindem prezența în România și Italia și vom continua să urmărim optimizarea costurilor în lunile următoare pentru a îmbunătăți performanța de bază„, declară Valentin Budeș, Director Financiar Sphera.

În primul trimestru al acestui an, cheltuielile au crescut mai rapid decât vânzările, înregistrând o majorare de 39% față de T1 2021, determinată în primul rând de presiunea exercitată de costurile cu materia primă, care au crescut cu 40,7%, ajungând la 97,8 milioane RON (creștere de 28,3 milioane RON). Creșterea a fost determinată de o majorare semnificativă a costurilor cărnii de pui, a tarifelor la energie, precum și din cauza mediului inflaționist general. O parte dintre aceste costuri s-au reflectat în creșterea prețurilor produselor în martie 2022, însă aceasta a fost totuși mai mică decât creșterea totală a costurilor înregistrată în T1 2022. De-a lungul timpului, Grupul a majorat prețurile pe etape, prin urmare, având în vedere contextul de piață, este de așteptat să fie implementate și alte creșteri de prețuri.

În contextul unei piețe a forței de muncă limitate și tot mai solicitante, pe parcursul anului 2021, Grupul s-a concentrat, pe motivarea și securizarea bazei sale de angajați prin implementarea unor creșteri salariale, în medie cu 22% și aprobarea unei scheme noi de bonusuri și beneficii, precum creșterea valorii tichetelor de masă. La sfârșitul primului trimestru al anului 2022, Grupul avea în total 4.784 de angajați pe toate cele trei piețe în care activează.

În acest context dificil, Sphera Franchise Group a încheiat T1 2022 cu EBITDA de 3,8 milioane lei, în scădere cu 70,5% față de T1 2021, în conformitate cu așteptările conducerii de la începutul anului.

Pentru întregul an 2022, Grupul are în plan deschiderea a 18 restaurante (9 unități KFC în România, 2 unități KFC în Italia, 4 locații Pizza Hut, atât restaurante Fast Casual Delivery, cât și Express, și 3 unități Taco Bell în România).

Companiile afectate de războiul din Ucraina ar trebui să solicite Guvernului lansarea unor scheme de ajutor de stat, în baza noului cadru CE

_________________

Sonia Voinescu,
Avocat Senior D&B David și Baias
Gabriela Ifrim,
Avocat Colaborator D&B David și Baias

 

Statele membre UE pot să instituie scheme de ajutor în valoare de până la 400.000 euro pentru orice companie afectată de criza generată de războiul din Ucraina și care își desfășoară activitatea în majoritatea sectoarelor economice. Excepție fac activități din sectorul agriculturii, pescuitului și acvaculturii, în cazul cărora valoarea ajutoarelor sunt limitate la 35.000 euro per întreprindere.

Comisia Europeană (CE) a adoptat recent un cadru temporar de criză pe fondul perturbării lanțurilor de aprovizionare pentru importurile UE din Ucraina de anumite produse, în special cereale și uleiuri vegetale, precum și pentru exporturile din UE către Ucraina. Un impact semnificativ s-a resimțit și pe piața energiei, înregistrându-se creșteri ale prețurilor la energie electrică și la gaze în Uniunea Europeană. În acest sens, CE a dispus posibilitatea acordării de ajutoare pentru despăgubirea întreprinderilor pentru prețurile ridicate energie.

Noul cadru temporar de criză adoptat vine în completarea posibilităților multiple deja oferite Statelor Membre de a lua măsuri care să fie conforme cu normele UE existente privind ajutoarele de stat și flexibilizează regulile existente.

Important de menționat este că acest tip de ajutor poate fi acordat sub orice formă, inclusiv prin granturi directe, iar sprijinul nu este condiționat de o creștere a prețurilor la energie, deoarece criza și măsurile restrictive împotriva Rusiei afectează economia în diverse moduri (e.g. perturbări ale lanțului fizic de aprovizionare).

Sprijin pentru lichidități sub formă de garanții de stat și de împrumuturi subvenționate

Sub rezerva îndeplinirii anumitor condiții, Statele Membre sunt în măsură să ofere (i) garanții de stat subvenționate, astfel încât băncile să poată acorda în continuare împrumuturi tuturor întreprinderilor afectate de criza actuală și (ii) împrumuturi publice și private cu rate ale dobânzii subvenționate. Pentru ambele tipuri de sprijin, sunt prevăzute limite ale valorii maxime a împrumutului, care se bazează pe nevoile operaționale ale unei întreprinderi, ținând seama de cifra sa de afaceri, de costurile sale cu energia sau de nevoile sale specifice în materie de lichidități. Un alt aspect important este că împrumuturile pot fi atât pentru investiții, cât și pentru nevoile de capital circulant.

Ajutoare pentru despăgubirea întreprinderilor pentru prețurile ridicate la gaze naturale și energie electrică

În cele din urmă, Statele Membre vor putea să ofere parțial compensații întreprinderilor, în special celor care sunt mari consumatoare de energie, pentru costurile suplimentare datorate creșterilor semnificative ale prețurilor la gaze și energie electrică. Și acest sprijin poate fi acordat sub orice formă, inclusiv prin granturi directe.

Ajutorul total per beneficiar nu va putea depăși 30% din costurile eligibile, respectiv un plafon maxim de 2 milioane euro, în orice moment. Cu toate acestea, pentru cazul în cazul în care se înregistrează pierderi din exploatare, acordarea unui ajutor suplimentar acestui plafon este permisă pentru a se asigura continuarea activității economice. În acest scop, ajutoarele vor putea depăși aceste plafoane, până la 25 de milioane euro pentru utilizatorii care sunt mari consumatori de energie și până la 50 milioane euro pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectoare specifice (e.g. producția aluminiului și a altor metale, a fibrelor de sticlă, a celulozei, a îngrășămintelor sau hidrogenului și a multor substanțe chimice de bază).

Una dintre garanțiile prevăzute în noul cadru pentru limitarea consecințelor negative asupra condițiilor echitabile de concurență de pe piața unică vizează aplicarea unei metodologii proporționale pentru acordarea ajutoarelor, în sensul că ar trebui să existe o corelație între cuantumul ajutorului care poate fi acordat întreprinderilor și dimensiunea activității lor economice și gradul lor de expunere la efectele economice ale crizei, luându-se în considerare cifra lor de afaceri și costurile lor cu energia.

La nivelul Uniunii Europene au fost deja aprobate 8 scheme de ajutor de stat în diferite State Membre (Franța, Polonia, Germania, Italia, Irlanda, Spania), iar în urma analizei acestor măsuri de sprijin se desprinde concluzia că sectoarele economice afectate sunt nu doar numeroase, cât și foarte diverse. Această observație nu este însă surprinzătoare, deoarece și noul cadru temporar identifică 26 de sectoare de activitate deosebit de afectate. Cu titlu de exemplu, menționăm următoarele scheme adoptate în alte State Membre în temeiul noului cadru:

  • Franța. Schema franceză permite acordarea de lichidități în valoare de până la 155 de miliarde euro pentru întreprinderi din toate sectoarele în contextul invaziei Rusiei în Ucraina. Având în vedere incertitudinea economică cauzată de situația geopolitică actuală, schema are ca scop asigurarea lichidităților, prin acordarea unei garanții de stat pentru creditele noi acordate întreprinderilor, permițând totodată băncilor să continue să acorde împrumuturi economiei reale. Această schemă este prima aprobată în temeiul Cadrului temporar de criză pentru ajutoarele de stat.
  • Germania. Schema germană în valoare de 11 miliarde euro este o schemă umbrelă pentru susținerea întreprinderilor din toate sectoarele economice pentru atenuarea impactului economic al războiului din Ucraina și sprijinirea în continuare a întreprinderilor afectate de criza actuală și de sancțiunile aferente. Similar ca în cazul schemei franceze, ajutorul ia forma unor garanții de stat pentru împrumuturi și a împrumuturilor subvenționate. 
  • Polonia. Schema poloneză de 836 milioane euro este menită pentru a sprijini sectorul agricol, permițând acordarea ajutoarelor pentru fermierii afectați de creșterea costurilor cauzată de invazia Rusiei în Ucraina și de sancțiunile aferente. Ajutorul în baza acestei scheme ia forma granturilor directe.

La nivel național, noul cadrul temporar de criză a primit un răspuns pozitiv din partea autorităților publice la momentul adoptării sale. Prin urmare, este de așteptat ca în perioada următoare să fie puse în consultare publică scheme de ajutor românești. Menționăm totodată faptul că, pentru moment, noul cadru temporar de criză se aplică până la 31 decembrie 2022, însă Comisia are posibilitatea prelungirii acestuia în cazul în care consideră necesar acest lucru, astfel cum s-a întâmplat în cazul prelungirilor succesive ale Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul COVID-19.

Aquila înregistrează un profit net de 12 milioane lei în primul trimestru al anului, dublu față de primele trei luni din 2021

0

Aquila, lider de piață în domeniul serviciilor integrate de distribuție și logistică, a înregistrat un profit net de 12 milioane de lei la 31 martie 2022, dublu față de rezultatul înregistrat în primul trimestru al anului trecut. Achiziția companiei Trigor, din prima jumatate a anului 2021, a contribuit cu 1,6 milioane de lei la profitabilitatea Aquila, conform rezultatelor consolidate aferente primului trimestru.

Veniturile companiei au înregistrat o creștere consistentă în primul trimestru al anului și au atins 469 milioane de lei, cu un avans de peste 12% față de perioada ianuarie-martie din 2021. Principalele motoare ale evoluției sunt reprezentate de creșterea veniturilor din distribuție și de achiziția Trigor, ce a avut un impact de 28 milioane de lei, în același interval.

„După ce în 2021 am înregistrat cele mai bune rezultate din istoria noastră, continuăm evoluția pozitivă cu un nou trimestru de creștere. Veniturile din distribuție au avut un avans de 13%, iar cele din servicii logistice au crescut cu 6%, în același ritm cu veniturile din serviciile de transport. Putem menționa și că marja brută obținută din vânzarea mărfurilor a crescut cu aproximativ 19 milioane de lei, echivalentul a 2,2 puncte procentuale, influențată în principal de mixul de produse vândute, precum și de mixul de canale de distribuție. Între timp, vom continua strategia de extindere a afacerii noastre, așa cum am anunțat la finele anului trecut, când am listat Aquila la Bursa de Valori București”, declară Cătălin Vasile, CEO Aquila.

Versiunea integrală a Raportului privind rezultatele financiare aferente primului trimestru al anului 2022 ale Aquila Part Prod Com SA este disponibilă pe site-ul companiei, la https://www.aquila.ro/relatii-cu-investitorii, secțiunea Rapoarte si Prezentari, și pe site-ul Bursei de Valori București, începând cu 13.05.2022.

MedLife anunță o creștere de 28% pentru primul trimestru din acest an

0

 

Post pandemie, a crescut numărul cancerelor nediagnosticate la timp, dar și a bolilor cronice a căror evoluție a progresat. Avem la îndemână cea mai puternică platformă de diagnostic și tratament medical pentru a veni în sprijinul unui număr cât mai mare de români și a salva vieți”.

MedLife, liderul pieței de servicii medicale private din România a înregistrat în primele trei luni ale anului 2022 o cifră de afaceri consolidată pro-forma în valoare de 431 milioane lei, în creștere cu 28% față de primul trimestru din 2021. Potrivit reprezentanților companiei, rezultatele din primul trimestru reflectă faptul că piața a început să reintre în mișcare, după doi ani de pandemie, iar românii își reiau ușor și precaut activitățile obișnuite. 

„Cei doi ani de pandemie, dar și războiul din Ucraina ne-au arătat că sănătatea nu poate fi pusă pe pauză. Din contră, ne-au confirmat că indiferent de context, suntem în măsură să ne adaptăm și să ne aliniem la nevoile pieței, și să fim un partener de nădejde atât pentru companiile din România, cât și pentru fiecare român care ne trece pragul. Am investit masiv în digitalizare, am investit în cercetare și inovație, am făcut upgrade la nivel de echipamente și dotări și ne-am consolidat poziția de lider pe zona de oncologie. Vom păstra un nivel de acțiune echilibrat, atât din perspectivă medicală cât și de business, consolidând segmentul de oncologie, iar în unitati spitalicești cel de boli acute. Acestea sunt afecțiuni care nu pot fi amânate pe ciclul economic următor, în funcție de pandemie sau situația geopolitică”, a declarat Mihai Marcu (foto), Președinte & CEO MedLife Group.  

Creșteri susținute pentru servicii de oncologie, dar și pentru intervenții chirurgicale în cazul afecțiunilor acute, care nu suportă amânare

În pofida contextului incert de la începutul anului, MedLife a reușit să înregistreze creșteri la nivelul tuturor diviziilor de business. Compania a pus un accent important pe zona de oncologie, dar și pe zona de prevenție, venind în întâmpinarea nevoilor pacienților cu o serie de produse și programe noi privind evaluarea post covid, screening-ul bolilor cronice și a controalelor de rutină. Astfel la nivelul diviziei de clinici, MedLife a înregistrat o creștere de 58%.

„La nivelul pieței de servicii medicale private nu am văzut o stagnare. Dimpotrivă, odată cu relaxarea treptată a restricțiilor Covid, cererea pentru servicii medicale a crescut. Românii au simțit nevoia să își reia controalele pentru patologia cronică, să își programeze intervențiile chirurgicale amânate în pandemie sau pur și simplu să își facă un control de rutină post Covid, iar acest lucru continuă să se reflecte în numărul mare al pacienților care ne trec pragul zi de zi”, a declarat Dorin Preda, Director Executive, MedLife Group.

Și în zona de spitale compania a înregistrat un salt important, acesta fiind pus pe seama creșterii numărului de intervenții chirurgicale amânate în pandemie sau a intervențiilor cu caracter de urgență pentru afecțiunile acute.  

„Realitatea este că ne confruntăm cu un număr tot mai mare de pacienți care necesită un tratament chirurgical în regim de urgență. Cu părere de rău, această lungă perioadă de pandemie a lăsat în urmă nu doar un număr mare de decese, dar și un număr mare de cancere nediagnosticate la timp sau de boli cronice nemonitorizate, iar trendul pare să fie unul ascendent” a mai declarat Dorin Preda.  

Cea mai puternică platformă de diagnostic și tratament pentru bolile cu cea mai ridicată rată de mortalitate din România

Odată cu acentuarea tendinței de creștere a numărului de bolnavi cu cancer, MedLife si-a intensificat eforturile pentru consolidarea segmentului de oncologie si radioterapie. Astfel după alăturarea NeoLife România în grup, compania a reușit să finalizeze și achiziția OncoCard, devenind operatorul cu cea mai puternică platformă de diagnosic si tratament din România pentru patologia cu cea mai ridicată rată de mortalitate, inclusiv patologia oncologică.  

„Avem nevoie mai mult ca niciodată de soluții complexe și complete pentru a lupta cu această boală a secolului, cancerul. După ce am dezvoltat cea mai mare platformă medicală pentru diagnosticul și tratamentul patologiei acute și cronice, venim în completare cu o expertiză și acoperire însemnată pe zona de oncologie și radioterapie, în particular. Alături de companiile partenere din grup avem dotările și know how-ul necesar pentru a lupta împotriva bolilor cu cea mai ridicată rată de mortalitate din România, inclusiv cancerul. Așadar ne turăm motoarele și suntem pregătiți să venim în sprijinul unui număr cât mai mare de români cu soluții complete de diagnostic și tratament pentru a salva cât mai multe vieți”, a declarat Mihai Marcu, Președinte & CEO MedLife Group.

Accent pe digitalizare, extindere teritorială și robotizare, dar si adăugarea unor linii de venituri rezistente la tensiunile geopolitice și la valurile pandemice. MedLife a devenit compania din regiune cu cea mai echilibrată structură de venituri

Pentru perioada următoare, reprezentanții MedLife se arată optimiști cu privire la evoluția pieței și reconfirmă intenția de a continua investițiile, având ca priorități zonele de digitalizare, extidere teritorială și tehnologizarea.

„Dincolo de contextul geopolitic, suntem conectați cu tot ceea ce înseamnă dinamica economică actuală și credem în continuare că România are o perspectivă bună de creștere pe termen mediu. Ne concentrăm pe programul de achiziții și sperăm ca în curând să integrăm noi parteneri în grup. Fiind singura firmă românească ce consolidează piața și, în acelasi timp, fiind percepuți de firmele din România mai degrabă ca un partener decât un achizitor, avem avantaje importante în consolidarea acestui segment. Totodată, vizăm consolidarea infrastructurii pe zona de chirurgie de înaltă performanță. Aici avem deja în derulare proiecte importante legate de robotizare care vor crește și mai mult nivelul de complexitate al actului chirurgical la nivelul grupului. Nu în ultimul rând, am reușit să echilibrăm activitatea medicală a unităților MedLife adaugând serviciilor de screening si prevenție un volum important de venituri pe segmentele de oncologie și chirurgie, segmente ce sunt mai puțin elastice la sezonalitate, valuri de pandemie și amenințări geopolitice”, a mai declarat Mihai Marcu, Președinte & CEO MedLife Group.

Studiu EY: Liderii de companii își intensifică eforturile de investiții în tehnologie

 

  • 53% dintre directorii generali respondenţi identifică datele și analizele ca fiind prioritatea lor principală de investiții în următorii doi ani
  • Cloud, internetul lucrurilor și inteligența artificială completează mixul de investiții în tehnologie
  • Costurile ridicate și deficitul de competențe sunt considerate principalele provocări 

Liderii de companii se pregătesc să intre într-o nouă eră, în care operațiunile, procesul decizional și interacțiunile cu clienții și angajații vor fi determinate de date. Aceasta este concluzia studiului EY Tech Horizon 2022, un sondaj global realizat în rândul a peste 1.600 de directori generali ai unor companii de top din șapte industrii, privind rolul tehnologiei în planurile lor de transformare.

Mai mult de jumătate dintre respondenți (53%) au identificat datele și analizele ca fiind principala lor prioritate de investiții pentru a-și construi strategia de transformare în următorii doi ani, o creștere de la 35% față de rezultatele sondajului din 2020. Liderii de afaceri spun că baza digitală care îi va ajuta să obțină valoarea maximă din investițiile lor în tehnologie constă dintr-o nouă infrastructură tehnologică de cloud (49%), internetul lucrurilor (IoT) (42%) și inteligență artificială (AI) (35%).

Întreprinderile plănuiesc să extragă valoare din aceste investiții prin anticiparea tendințelor și nevoilor clienților (44%), crearea de noi produse (42%) și îmbunătățirea produselor și operațiunilor existente (34%). În același timp, liderii de afaceri vorbesc despre bariere semnificative în calea executării planurilor lor de transformare în ceea ce privește datele și tehnologia. Mai mult de o treime dintre directorii intervievați (35%) au menţionat costul ridicat al tehnologiei ca fiind principala provocare, urmată de cerințele complexe de securitate și confidențialitate (27%) și de complexitatea integrării mai multor sisteme (25%).

„Suntem într-o nouă eră, în care datele determină cele mai importante procese, decizii și interacțiuni din cadrul companiilor. În timp ce investiția în mixul tehnologic potrivit poate fi un proces costisitor și complex, tranziția către o organizație digitală devine o prioritate în toate sectoarele, în întreaga lume”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Oamenii rămân în centrul schimbărilor generate de tehnologie

Potrivit EY Tech Horizon 2022, deficitul de competențe reprezintă o constrângere pentru companiile care doresc să facă saltul către o organizaţie centrată pe date, 71% dintre respondenți menționând creşterea cheltuielilor pentru dezvoltarea competențelor tehnologice.

Respondenții au indicat provocările legate de o perfecționare reușită (30%), lupta pentru a păstra talentele calificate existente (29%) și cerințele ridicate de remunerare (25%) ca fiind principalele obstacole în calea dobândirii de competențe digitale. Având în vedere deficitul structural de talente, perfecționarea și retenția ocupă un loc central, 70% dintre respondenți afirmând că se concentrează mai degrabă pe recalificare decât pe angajare.

Echipa Upgrade 100 și BCR aduc unii dintre cei mai cunoscuți experți globali în tehnologie la Iași, în prima ediție IQ DIGITAL Summit.

0

 

Co-fondatorul Skype Jonas Kjellberg și futurologul Richard van Hooijdonk le împărtășesc antreprenorilor români  perspectivele lor despre digitalizare și transformarea business-urilor

 

  • IQ DIGITAL Summit are loc pe 27 mai, la Iași, în Sala Mare a Teatrului Vasile Alecsandri și este primul eveniment cu public din cadrul proiectului IQ DIGITAL, un concept Upgrade 100 și George – o inovație BCR
  • Evenimentul aduce o suită de experți tech locali alături de co-fondatorul Skype Jonas Kjellberg, de futurologul Richard van Hooijdonk și de Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării

Banca Comercială Română (BCR) extinde proiectul IQ DIGITAL prin evenimentul cu public IQ DIGITAL Summit, care are loc pe 27 mai, la Iași, în Sala Mare a Teatrului Vasile Alecsandri. IQ DIGITAL Summit Iași este cel mai mare eveniment de business și tehnologie din zona Moldovei și reunește doi cunoscuți experți globali în tehnologie, lideri din digitalizare și o suită de experți și antreprenori locali. Accesul la eveniment este gratuit, în limita locurilor disponibile, pe baza înscrierii în secțiunea dedicată de pe pagina evenimentului Iasi – IQ DIGITAL by U100 & George (https://iqdigital.ro/iasi/#tickets).

În cadrul evenimentului IQ DIGITAL Summit, Jonas Kjellberg, co-fondator și fost managing director al SKYPE, va vorbi despre toate aspectele unui business modern din zona tech, iar Richard van Hooijdonk, futurolog și CEO al Trendforce.one, va aduce pe scena cele mai noi ipoteze și soluții pentru adaptarea business-urilor la schimbările fundamentale prin care trece omenirea.

De asemenea, Sebastian Burduja, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizarii, va vorbi despre România digitală și va răspunde întrebărilor experților invitanți, într-un dialog cu Radu Puchiu, expert în e-guvernare și specialist Upgrade100.

La IQ DIGITAL Summit Iași vor fi prezenți Radu Georgescu – antreprenor în serie și fondator Gecad Ventures, Sergiu Manea – CEO BCR, Marian Ignat – Director Executiv Distribuție Retail BCR, Delia Iliașa – CEO SanoPass, Alexandru Holicov – fondator Adservio și Dan Zaharia – fondator FabLab Iași, împreună cu experți din acceleratorul InnovX-BCR, care vor discuta despre transformarea digitală a ecosistemului antreprenorial românesc, dar și despre cum modelează tehnologiile creșterea echitabilă, eficientă și sustenabilă a operațiunilor business-urilor.

„Suntem inspirați de fiecare interacțiune cu antreprenorii românii care ne arată schimbare, evoluție, progres, dar și deschidere și curiozitate pentru dezvoltare continuă și creșterea rezilienței companiilor prin relevanță. Iar o parte din contribuția noastră la consolidarea antreprenoriatului local este și IQ DIGITAL Summit, unul dintre cele mai mari evenimente dedicate inovației care are loc în România anul acesta, unde aducem împreună experți în tehnologie și lideri de business care vor vorbi despre adaptarea modelului de afaceri la contextul actual, oferind informații despre tehnologiile necesare în crearea viitorului lanț de valoare. 

Ne-am dorit ca Iași să fie primul mare oraș unde are loc IQ DIGITAL SUMMIT, pentru că aici există o mare comunitate de antreprenori care creează business cu impact, dar și pentru că onorăm astfel contribuția regiunii la dezvoltarea științei în România și, implicit, a progresului prin inovație”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

După 10 ani de festival internațional tech la București, cu peste 700 de speakeri și zeci de mii de participanți cumulat, avem încă multe necunoscute, dar și o certitudine: bunele practici internaționale sunt extrem de valoroase însă aplicabilitatea lor în mediul de business local este, adesea, problematică. Având asta în minte am creat – alături de echipa BCR și pe baza datelor de research ale utilizatorilor universului George – conceptul IQ DIGITAL. E un răspuns concret la nevoie reale ale comunității tech locale. Nu e doar un eveniment: e un concept hybrid media de transfer de know-how și oportunități de networking în care ne bucurăm să activăm acum și componenta de summit. Ne bucurăm și că ieșim din București, că mergem într-un oraș cu o importanță strategică tot mai mare în industria de digital și IT”, spune Dragoș Stanca, fondator al platformei Upgrade 100 și organizator al fostului festival internațional iCEE.fest.

Conceptul IQ DIGITAL a fost gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – o inovație BCR  –, ca un format informativ și educațional hybrid media, cu conținut ce îmbină cultura digitală cu tehnici din televiziune, destinat să ajute la rezolvarea provocărilor întâmpinate în procesele de digitalizare cu care se confruntă antreprenorii din sectorul IMM din România.

După succesul primului sezon, la care au participat peste 30 de experți și lideri de opinie din zona tech și care a ajuns la peste 150.000 de antreprenori români interesati de digitalizare, BCR împreună cu Upgrade 100 au decis extinderea către un eveniment dedicat marilor comunități profesionale tech și IT locale. 

Accesul la evenimentul din 27 mai se va face gratuit, în limita locurilor disponibile în Sala Mare a Teatrului Național Vasile Alecsandri, pe baza unei aplicații disponibile aici: Iasi – IQ DIGITAL by U100 & George (https://iqdigital.ro/iasi/#tickets).

Jumătate dintre dosarele de daună despăgubite în baza asigurărilor facultative pentru locuințe sunt cauzate de avariile la instalațiile de apă

0

Cele mai multe daune provocate locuințelor din România anul trecut (54%) au fost cauzate de avarierea accidentală a conductelor de apă, a instalațiilor sanitare de apă și canalizare ale imobilelor, precum și de inundațiile provocate de vecini, rezultă dintr-o analiză efectuată în rândul companiilor de asigurări membre UNSAR.

Continuând acest top al celor mai frecvente riscuri care au generat cele mai multe daune locuințelor, pe locul secund menționăm inundația din cauze naturale, furtuna, răspunderea civilă față de terți și incendiul. Totuși, deși incendiul are o frecvență mai redusă comparativ cu alte riscuri, valoarea despăgubirilor achitate în aceste situații este mult mai mare. 

„În plus față de polițele obligatorii PAD, care acoperă trei riscuri (cutremur, alunecări de teren și inundații), o asigurare facultativă oferă protecție financiară pentru mult mai multe riscuri, inclusiv pentru cele mai frecvente, precum inundațiile provocate de spargerea conductelor de apă sau pentru daunele provocate vecinilor. Pe lângă aceste riscuri, să nu uităm că asigurările oferă protecție financiară împotriva riscurilor catastrofale, care se produc mai rar, dar care pot avea un impact total diferit ca și severitate pentru o familie”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.

De altfel, conform celui mai recent studiu sociologic privind percepția față de asigurările de locuințe realizat de UNSAR, doar 44% dintre români știu că daunele pe care le-ar putea provoca vecinilor, inclusiv ca urmare a avarierii instalațiilor de apă și canalizare, pot fi acoperite pe polița de asigurare facultativă pentru locuință. 

„În România, mai puțin de 20% din locuințe sunt asigurate printr-o poliță de asigurare facultativă – ceea ce ne motivează să accelerăm și mai mult demersurile de informare a populației în această direcție”, a precizat Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR.

În România, asigurările facultative de locuințe se pot încheia pentru locuințele care sunt protejate de o poliță obligatorie PAD. Polița PAD acoperă 3 riscuri catastrofale (cutremur, inundații și alunecări de teren) până la limita de 20.000 EUR, respectiv 10.000 EUR, în funcție de tipul construcției, indiferent dacă valoarea acesteia este mai mare. 

În schimb, locuința poate fi protejată la valoarea ei reală și pentru mult mai multe riscuri (incendiul, explozia, furtuna, vijelia, căderile de corpuri, furtul, vandalismul etc.) printr-o asigurare facultativă. Acestor polițe li se pot atașa și clauze speciale, precum asigurarea instalațiilor interioare ale clădirii, aparatelor electrice / electronice, bunurilor casabile, servicii de asistență tehnică la locuință, dar și răspunderea civilă față de terțe persoane (spre exemplu, pentru acoperirea pagubelor pe care le produceți vecinilor).