Analiză OLX: Candidații potriviți, identificați mult mai repede în 2022

0

Datele platformei de recrutare OLX, colectate pentru perioada ianuarie 2021-februarie 2022, arată că timpul mediu de acoperire a locurilor de muncă disponibile pe OLX a scăzut semnificativ în ultimul an, iar angajatorii au găsit mult mai repede în 2022 oamenii potriviți pentru a-și completa organigramele, în aproape toate domeniile de activitate. 

TOP 10 domenii în care joburile disponibile au fost acoperite cel mai repede în ultimul an

Joburile din categoria„Bone – Menajere” au înregistrat cel mai mic timp până la identificare candidaților potriviți dintre toate anunțurile de angajare publicate pe OLX, în ultimele 12 luni, fiecare loc de muncă fiind ocupat, în medie, în 16 zile

Pe locul al doilea se regăsesc ofertele angajatorilor din domeniul „Internship – Muncă temporară – sezonieră”, cu un timp de acoperire de 21,5 zile, la egalitate cu joburile din categoria „Marketing – PR – Media”.

Un timp bun în ceea ce privește identificarea candidaților potriviți l-au înregistrat și categoriile „Alte locuri de muncă”, cu o medie de 22,5 zile, „Educație – Training”, cu o medie de 24 de zile, precum și domeniul „Evenimente și divertisment” – 24 zile.  

În mai puțin de 25 de zile au fost ocupate și joburile publicate de angajatori în categoriile „Locuri de muncă pentru persoane cu dizabilități”, unde un anunț a fost acoperit în 24,6 zile, „IT – Telecomunicații”, cu o medie de 24,9 zile și „Agricultura – Zootehnie” – 24,9 zile.

„Conform datelor pe care le deținem, piața muncii din România a dat semne clare de revenire în 2021 și în primele două luni ale 2022, acest lucru datorându-se, în primul rând, volumelor mari de locuri de muncă scoase pe piață de angajatori, volume care s-au apropiat de nivelurile de dinainte de pandemie. Ne așteptăm ca segmentele blue collar și grey collar să fie într-o creștere constantă pe parcursul acestui an, cu noi moduri de adaptare la cerințele actuale. Așadar, continuăm să investim în optimizarea categoriei OLX – Locuri de muncă, sprijinind candidații aflați în căutarea unui loc de muncă, dar și angajatorii implicați într-un proces de recrutare eficientă”, susține Erol Abdulamit, Product Manager OLX Locuri de muncă.

TOP 10 domenii în care angajatorii au căutat cel mai mult
candidatul potrivit, în ultimele 12 luni

La polul opus, pe platforma OLX, în topul categoriilor în care au fost identificați într-un timp mai mare candidații potriviți, se află domeniul „Casieri – Lucrători comerciali”, unde angajatorii au căutat în medie timp de 37 de zile.

Un timp mare de acoperire s-a înregistrat și în domeniul „Confecții – Croitori”, unde joburile au fost acoperite în peste 35 de zile, iar în categoriile „Paza și protecție” și „Call center – Suport clienți” timpul mediu a fost de 34,8 zile. 

Cu dificultate au fost identificați și candidații la categoriile „Lucrători producție – depozit – logistică”, unde timpul mediu de căutare a fost de 32,5 zile, „Personal hotelier – restaurant”, cu o medie de 32 de zile, precum și pentru joburile din categoriile „Agenți – consultanți vânzări” și „Muncă în străinătate” – 31 zile. Nici pentru joburile din categoriile „Șoferi – Servicii auto – Curierat” și „Ingineri – Meseriași – Constructori” nu s-au găsit cu ușurință candidații potriviți, astfel că timpul mediu de acoperire a fost de 28 de zile.

TOP 3 luni în care angajatorii și-au găsit cel mai repede
candidații potriviți în ultimul an

În medie, un anunț de angajare publicat pe OLX în intervalul ianuarie 2021 – februarie 2022  a fost acoperit în aproximativ 27 de zile, însă au fost și luni în care identificarea candidatului potrivit a durat mai puțin. Astfel că, în ultimele 12 luni, cel mai scurt timp mediu de acoperire a joburilor disponibile s-a înregistrat în luna februarie 2022, când candidații au fost recrutați în 20 de zile. Cel mai scurt timp a fost obținut de categoria „Locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități”, respectiv 11 zile.

Lucrurile s-au mișcat repede și în luna ianuarie 2022, când timpul mediu de acoperire a unui job, a fost de 22 de zile, iar categoria „Locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități” a înregistrat un timp record de 5 zile.

În lunile mai și octombrie 2021 angajatorii au găsit rapid, de asemenea, oamenii potriviți pentru joburile disponibile, astfel că a fost obținută o medie de 26 de zile. 

Top 3 luni în care este cel mai dificil să identifici candidații potriviți

Datele OLX demonstrează că au existat, însă, și luni în care angajatorii au căutat mai mult timp candidații potriviți pentru oferta proprie de joburi – luna noiembrie 2021, cu o medie de ocupare a unui loc de muncă de 30,6 zile, aceasta fiind, de altfel, și singura lună din intervalul analizat în care a fost depășit pragul de 30 de zile. În lunile martie și aprilie 2021 companiile și-au căutat pe o perioadă de minim 29 de zile viitorii angajați. 

Top 10 domenii în care a scăzut cel mai mult timpul mediu de acoperire în ultimul an (februarie 2022 vs februarie 2021)

Câteva domenii au înregistrat scăderi spectaculoase ale timpului mediu de acoperire a joburilor disponibile pe OLX, în ultimul an. Astfel, în top se află categoria „Call center – Suport clienți”, unde timpul mediu a scăzut cu aproximativ 60 de zile, la 24 de zile, urmată de categoria „Confecții – Croitori”, cu un minus de 26,5 zile și „Paza și protecție”, unde timpul mediu a scăzut cu 25 de zile. 

Reduceri notabile au fost înregistrate și de categoriile „Personal hotelier – restaurant” și „Șoferi – Servicii auto – Curierat” – în scădere cu 17 zile, precum și „Locuri de muncă pentru persoane cu dizabilități” – un minus de 16,5 zile.

Top domenii cu cea mai scurtă durată de acoperire în 2022
(februarie 2022 vs februarie 2021) 

În primele două luni din 2022, timpul mediu de acoperire a ofertelor de muncă disponibile pe OLX a scăzut semnificativ comparativ cu perioada similară din 2021. De exemplu, în februarie 2022 durata medie a fost de 20 de zile, în timp ce în februarie 2021 depășea 30 de zile.

În februarie 2022, cel mai mic timp de acoperire a ofertelor de muncă s-a înregistrat în domeniul „Locuri de muncă pentru persoane cu dizabilități”, unde candidații au fost identificați într-un timp foarte scurt, de doar 11 zile. Spre comparație, în februarie 2021, cel mai repede erau acoperite locurile de muncă din „Marketing – PR – Media”, unde media de timp ajungea la peste 15 zile.

Relativ repede au fost identificați candidați în februarie 2022 și pentru categoriile „Confecții – Croitori”, unde durata medie a fost de 12 zile, „Evenimente și divertisment” și „Bone – Menajere”, cu o medie de 14 zile. 

Top domenii cu cea mai mare durată de acoperire în 2022
(februarie 2022 vs februarie 2021) 

La polul opus, angajatorii caută mai mult timp oamenii potriviți în 2022 pentru categoria „Muncă în străinătate”, unde durata medie în februarie 2022 a fost de 41 de zile. Însă, chiar și cu această cifră, cea mai mare durată de acoperire este de două ori mai mică decât cea din februarie 2021, când angajatorii au căutat mai mult de 83 de zile candidații potriviți pentru posturile disponibile în categoria „Call center – Suport clienți”.

De altfel, următoarele categorii – „Personal medical”, „Lucrători producție – depozit – logistică”, „Finanțe – contabilitate”, „Call center – Suport clienți” și „Resurse Umane” – în funcție de timpul mediu de acoperire a ofertelor de muncă în februarie 2022 sunt mult în urmă, nedepășind pragul de 30 de zile.

ABN Systems propune un dividend de 10,5 bani/acțiune și 13 acțiuni gratuite la 10 deținute

0

Compania ABN Systems Internațional, listată la Bursa de Valori București (BVB) în urma primei oferte publice inițiale de pe piața AeRO și a primului IPO al unei companii de tehnologie din România, anunță că „își propune recompensarea acționarilor cu un dividend de 10,5 bani (0,105 lei) pe acțiune și 13 acțiuni gratuite la fiecare 10 deținute. 

Propunerea Consiliului de Administrație va fi supusă votului acționarilor Adunării Generale Ordinare a Acționarilor (AGOA), din 27 aprilie 2022, iar de dividende și acțiuni gratuite vor beneficia toți acționarii consemnați în Registrul acționarilor, la data de referință 31 mai 2022, iar plata dividendelor se va face la 15 iunie 2022.

Acordarea de dividende, din profitul înregistrat de companie în anul 2021, este aliniată Politicii de dividende, descrisă în Prospectul de emisiune, care a fost prezentat investitorilor înainte de IPO. Pe de o parte, documentul stipulează că «pe viitor, Emitentul intenționează să continue distribuția anuală de dividende», iar pe de altă parte, prevede că «pe lângă distribuirea de dividende sub formă de numerar, societatea are în plan, în cazul în care performanța înregistrată anual o permite, distribuirea dividendelor sub formă de acțiuni gratuite»”.

George Barbu (foto), președinte al Consiliului de Administrație, ABN Systems International: „Atingerea obiectivului nostru strategic, de a deveni prima companie IT&C din România listată în urma unui IPO, nu ar fi fost posibilă fără încrederea a peste 850 de investitori, pe care îi dorim aproape de noi și pe viitor. Recompensarea și motivarea investitorilor sunt aspecte esențiale pentru succesul unui emitent pe piața de capital, pe care le-am avut în vedere încă de la redactarea Prospectului de emisiune. Acum a venit momentul să urmăm Politica de dividende asumată înainte de listare, propunând acordarea de dividende în numerar și acțiuni gratuite, în condițiile în care, în anul 2021, am înregistrat rezultate în creștere, atât în ceea ce privește cifra de afaceri, cât și profitul companiei.” 

ABN Systems International reamintește că „la începutul acestui an, a încheiat prima Ofertă Publică Inițială de pe piața AeRO a Bursei de Valori București, în urma căreia a atras 5,48 milioane de lei (1,10 milioane de euro), sumă care va fi utilizată la consolidarea poziției pe piețele externe unde înregistrează deja vânzări, precum și pentru accesarea de noi piețe”.
Fondată în 2002, ABN Systems International, listată sub simbolul ABN pe piața Aero a Bursei de Valori București, este „deţinătoarea brandului Tellur şi unul dintre liderii pieţei de distribuție a produselor şi accesoriilor IT&C din România, oferă soluţii integrate de mobilitate, infrastructură IT şi de stocare, sisteme de supraveghere video, echipamente şi automatizări industriale. Compania a investit intensiv în automatizarea proceselor, transferul electronic de date, trasabilitatea stocurilor, mărirea capacității de depozitare și întărirea echipei, ceea ce i-a permis, alături de expertiza acumulată în cei peste 19 ani de activitate, să dezvolte parteneriate valoroase cu jucători globali de referință. Cu un portofoliu de peste 30.000 de produse și accesorii IT&C, ABN Systems este prezentă deja pe piețe din circa 30 țări, de pe 4 continente, și își propune o extindere accelerată a canalelor de vânzare externe, atât prin intrarea pe noi piețe, cât și prin consolidarea celor actuale”.

Accace România, afaceri de 15 milioane de lei în 2021

0

Compania de consultanță de afaceri și externalizare de servicii Accace România anunță că „a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 15 milioane lei, în creștere cu 5% față de anul precedent. Pentru anul în curs, compania își propune o creștere de 15% a veniturilor, diversificarea serviciilor oferite prin magazinul online de teleconsultanță și lansarea serviciilor de consultanță juridică prin societatea de avocatură asociată. 

Pe parcursul anului trecut, principalele investiții făcute de Accace România au vizat zona de tehnologie, susținând activități precum migrarea în cloud Microsoft Azure a datelor și documentelor, dar și implementarea unor instrumente software pentru automatizarea proceselor de contabilitate și de salarizare. De asemenea, investițiile în dezvoltarea tehnologică vor fi principala direcție a companiei și în 2022.

În ceea ce privește obiectivele de business pe care Accace România și le propune pentru anul acesta se numără creșterea și diversificarea serviciilor companiei, dezvoltarea continuă a competențelor tehnice ale membrilor echipei prin noi certificări, cursuri sau workshop-uri, precum și atragerea de noi membri în echipa Accace, a cărei cultură organizațională este bazată pe inovare, autonomie și performanță, inclusiv în contextul modelului de lucru hibrid.  

Laura Ștefan (foto), Managing Director Accace România: „Anul acesta mizăm pe o creștere de 15% a cifrei de afaceri susținută în principal de diversificarea portofoliului de servicii al companiei și de creșterea impactului acestora, prin implicarea în proiecte care să aducă valoare adăugată companiilor. De asemenea, ne propunem să dezvoltăm echipe noi în cadrul companiei, orientate către consultanță, automatizarea și eficientizarea proceselor de business, precum și implementarea unui sistem de încurajare a inovării și experimentării ideilor noi.”

Accace România subliniază că „în topul celor mai solicitate servicii de către clienți anul trecut s-au aflat cele de consultanță și serviciile de salarizare și administrare de personal. Totodată, la începutul acestui an reprezentanții Accace au observat o creștere a solicitărilor pentru serviciile de înființare de noi companii. 

Tot din datele Accace România, serviciile cu cea mai mare creștere a cererii în 2021 comparativ cu anul anterior au fost cele legate de salarizare, administrare de personal, dar și consultanță corporate și fiscală. Pentru 2022, compania estimează o creștere a solicitărilor în rândul serviciilor de consultanță. 

În topul industriilor care au solicitat cel mai mult serviciile Accace România anul trecut s-au numărat: retail, IT, producție, eCommerce sau servicii”. 

Cu o experiență vastă în externalizare și consultanță acumulată în cei 15 ani de la înființare, Accace reamintește că „oferă aceste servicii la nivel mondial, prin intermediul celor 9 sucursale proprii în Europa și Africa, inclusiv 2 asocieri de tip joint venture în Africa de Sud și Marea Britanie. La nivel de grup, compania dispune de experiența a peste 700 de specialiști în gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scară mică și mare.

Prezentă pe piața locală începând cu anul 2007, compania a înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă, devenind un furnizor complet și inovator de consultanță și externalizare servicii. În prezent, Accace România oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum și consultanță fiscală, corporate și juridică, prin intermediul unui cabinet de avocatură afiliat. În plus, Accace pune la dispoziția clienților soluții tehnologice noi pentru a susține și a îmbunătăți aceste servicii, soluții dezvoltate la nivel global și adaptate în funcție de specificul clienților locali.

Accace operează pe plan internațional ca Accace Circle, o comunitate de business formată din consultanți și furnizori de servicii BPO, care asigură clienților săi o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Acoperind aproape 40 de locații prin intermediul celor peste 2.000 de profesioniști, comunitatea sprijină peste 10.000 de clienți, în mare parte companii locale și internaționale din topul Fortune 500 și procesează cel puțin 170.000 de fluturași de salariu pe lună la nivel global”.

Conștientizare asupra unei afecțiuni cu impact economico-social

0

Creșterea gradului de conștientizare asupra epilepsiei și a provocărilor cu care se confruntă persoanele cu epilepsie și aparținătorii lor reprezintă obiectivul Zilei Mondiale a Epilepsiei (Purple Day), celebrate în fiecare an la 26 martie.

Asociația Pacienților cu Epilepsie din România (ASPERO) militează pentru „acces echitabil la diagnosticare, tratament și îngrijire medicală, pentru o legislație adecvată care să garanteze drepturile omului și pentru a combate stigma asociată acestei boli, încurajând persoanele cu epilepsie să trăiască la potențialul lor maxim”.

Din datele furnizate în context, reținem estimarea că „aproximativ 1 din 26 de persoane va dezvolta epilepsie la un moment dat în timpul vieții, cu un total de peste 65 de milioane de oameni afectați la nivel global” și că „în România numărul persoanelor cu epilepsie aflate în evidența INSP în anul 2020 este de 124.326 persoane, număr aflat în scădere cu 1% față de creșterea medie înregistrată în ultimii 3 ani (2017-2019) de 12%. Totalul deceselor în 2020 a fost de 349 persoane, în creștere cu 61 persoane față de anul precedent. Cu toate acestea în anul pandemiei au fost 12.895 de cazuri de epilepsie nou diagnosticate, în scădere cu 2.409 persoane față de media ultimilor 3 ani. În realitate numărul persoanelor cu epilepsie din țara noastră este mult mai mare, multe persoane fiind nediagnosticate”. 

Ileana Ștefan, director executiv al ASPERO: „Epilepsia este o afecțiune care poate fi tratată: persoanele cu epilepsie din România au acces la asistență medicală primară și medicamente adecvate, chiar dacă nu beneficiază de medicamentele inovative disponibile la nivel european. În caz de rezistență la tratamentul medicamentos, există opțiunea de intervenție chirurgicală cu rezecția focarului epileptic sau de implantare intracerebrală de electrozi pentru delimitarea și ablația focarului. Un serviciu de îngrijire a epilepsiei funcțional și o diagnosticare corectă reprezintă o oportunitate rentabilă pentru gestionarea îngrijirii epilepsiei. Asociația Pacienților cu Epilepsie din România militează pentru adoptarea și implementarea proiectului Planului de acțiune globală intersectorial privind epilepsia și alte tulburări neurologice de către Organizația Mondială a Sănătății (WHO), pentru a obține îmbunătățiri semnificative în îngrijirea epilepsiei la nivel mondial dar și în țara noastră.

Dr. Ioana Mîndruță, medic primar neurolog – epileptologie generală și evaluare prechirurgicală în Unitatea de Monitorizare a Epilepsiei și Somnului, Laboratorul de Neurofiziologie Clinică, Spitalul Universitar de Urgență București: „Epilepsia este una dintre bolile în care diagnosticul se bazează în primul rând pe o poveste. Rareori medicul are luxul să examineze un pacient aflat în criza, de cele mai multe ori pacientul relatează evenimente pe care chiar el și le aduce aminte vag. Pentru un diagnostic corect se crează un parteneriat între pacient și medic. Pacientul ajută cu cât mai multe informații, descrieri de la martori, circumstanțele întâmplării etc., iar medicul este suficient de abil să strângă cât mai multe dovezi indirecte și să le interpreteze corect. De multe ori acest proces poate dura luni, ani, dar nu trebuie să abandonăm. Ajută-ți medicul să pună diagnosticul corect, oferă cât mai multe informații despre crizele de care suferi și participă activ la diagnosticarea bolii tale! Un diagnostic corect este cel mai scurt drum către soluția terapeutică, pentru o viață de calitate.”

Dr. Cristina Pomeran, medic neurolog pediatru la Spitalul Clinic de Psihiatrie Prof. dr. Al. Obregia: „Epilepsia, cu toate formele ei, nu este rară: în medie, un copil din 200 primește acest diagnostic. Între mituri și realitate, trebuind să facă față în permanență situațiilor noi și neașteptate, unele reale, altele create artificial, drumul părintelui de copil cu epilepsie nu este niciodată ușor. În postura de neurologi pediatri facem echipă cu acești părinți și copii. Dincolo de diagnostic și tratament, rolul nostru este de a-i “înarma” cu informații corecte și de a găsi împreună o modalitate de trai în prezența acestui dușman comun. Căutăm, alături de ei, drumul spre o viață cât mai apropiată de cea normală.

Mihaela, pacientă cu epilepsie: „Mă consider o persoană norocoasă pentru că în urmă cu 25 de ani, atunci când am fost diagnosticată, când cădeai pe stradă în timpul unei crize, oamenii din jur chemau ambulanța! În zilele nostre cei de pe stradă, martori ai unei crize întâmplate de față cu mine spuneau: «Dă-i pace, nu vezi câte droguri a luat de se scutură toată?» sau «Îi după băutură și nu mai are bani de stat în club» M-am angajat și am fost concediată când «am fost prinsă», căci nu declarasem diagnosticul. Mințeam la angajare că sunt sănătoasă, ca să primesc un loc de muncă. Uneori încercam să ajung la baie ca să-mi ascund criza, dar după 3-4 luni se întâmpla să fac crize și totul se năruia. Acum lucrez cu normă parțială și de 4 ani am fost înțeleasă. Încerc să văd jumătatea plină a paharului, să-mi urmez tratamentul, să merg la consultații neurologice și să aflu noutăți despre epilepsie.”

Cu ocazia Purple Day 2022 ASPERO organizează un eveniment online gratuit, transmis live pe pagina de Facebook a asociației, vineri 25 martie 2022, începând cu ora 11:00. La eveniment participă patru neurologi de top din domeniul epileptologiei, atât pentru adulți cât și pentru copii, un psiholog și un reprezentant al asociației de pacienți. Se va discuta despre viața cu epilepsie și se va răspunde deschis la întrebările pacienților și aparținătorilor. Temele abordate în cadrul webinarului dedicat informării și educării despre epilepsie:

  • Întreabă-ți doctorul de ce faci crize! Despre importanța diagnosticului de cauză în epilepsie – dr. Ioana Mîndruță, medic primar neurolog – epileptologie generală și evaluare prechirurgicală în Unitatea de Monitorizare a Epilepsiei și Somnului, Laboratorul de Neurofiziologie Clinică, Spitalul Universitar de Urgență București
  • Epilepsia la copil: ce trebuie să știm? – dr. Cristina Pomeran, medic primar neurologie pediatrică, Spitalul Clinic de Psihiatrie Prof. dr. Alexandru Obregia
  • Impactul epilepsiei asupra abilităților școlare – psiholog Monica Bolocan, psiholog clinician specializat în evaluare neuropsihologică, doctorand și cadru didactic asociat la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București
  • Epilepsia și sarcina – dr. Irina Oane, medic neurolog specializat în epileptologie, Spitalul Universitar de Urgență București
  • Provocări în tratamentul individualizat în epilepsie – dr. Andrei Dăneasa, medic neurolog specializat în epileptologie, Spitalul Universitar de Urgență București

ASPERO anunță că „pentru a-i face pe cei afectați de epilepsie, pacienți și aparținători, să împărtășească momentele prin care trec, pentru a-i ajuta pe cei nou diagnosticați sau pe cei care nu acceptă diagnosticul să treacă mai ușor peste crizele asociate bolii și să comunice despre ea, dar și să ajute la schimbarea percepției populației generale asupra bolii și a combaterii stigmei, organizează în acest an concursul Purple Day Romania 2022, cu premii constând în tricouri personalizate cu ocazia acestei zile. Dacă și tu te confrunți cu epilepsia sau numeri secundele din timpul crizelor celor dragi, răspândește un mesaj de suport și de conștientizare a epilepsiei, sub forma unei povești sau experiențe reale. Purple Day este motivul pentru care inimile noastre devin violet, pentru toți cei care se confruntă cu epilepsia. Este timpul să scoatem #epilepsia din umbră și să creștem gradul de conștientizare! Alătură-te și tu demersului nostru! Detalii regulament participare găsești aici: https://forms.gle/DHM3pdM5QmiN9y969”.

Mai multe detalii: www.aspe.ro

https://www.facebook.com/Asociatia-Pacientilor-cu-Epilepsie-din-Romania-2272905252974926/

„Credite inteligente” prin alegeri financiare responsabile

0

Proiectul de educație financiară „Credite inteligente” își derulează a cincea ediție, organizată de Junior Achievement România, în parteneriat cu Kruk România, companie membră a Grupului Kruk, liderul pieței de management al creanțelor din zona Europei Centrale.

Participă peste 1.500 de elevi din 60 de licee din întreaga țară, care „sunt ajutați să își dezvolte abilități responsabile privind gestionarea eficientă a bugetului personal, în special a cheltuielilor și a datoriilor. Ei se vor concentra și asupra construirii  unei atitudini pozitive față de planificarea finanțelor proprii. 

Elevii și profesorii participanți la ediția din acest an au acces gratuit, prin platforma JA Inspire™, la modulul digital interactiv Credite inteligente care include exerciții sau studii de caz. Totodată, pot urmări o serie de clipuri realizate de voluntarii KRUK România și descoperi, astfel, importanța diferențierii nevoilor de dorințe la solicitarea unui credit. Ei vor afla și cum să-și gestioneze mai bine resursele de care dispun, cum funcționează un credit și care sunt responsabilitățile asociate, dar și despre necesitatea planificării financiare încă de la primul salariu. 

Pentru a aduce noțiunile financiare cât mai aproape de elevi, experiențele de educație financiară din cadrul proiectului Credite inteligente sunt completate, în perioada martie-mai, de o serie de sesiuni online susținute cu participarea voluntarilor Kruk România. Aceștia le vor prezenta liceenilor din experiența şi cunoștințele lor de lucru și vor răspunde la întrebări pe temele alese de elevi”. 

Cosmina Marinescu, director general Kruk România: „Pentru noi, colaborarea cu Junior Achievement Romania este fundamentală în atingerea obiectivelor noastre de business. De anul acesta, am alocat resurse cât mai din timp, pentru ca toți cei care urmează să intre în circuitul financiar în viitorul apropiat să aibă acces nemijlocit la expertiză și să decidă cum își cheltuiesc banii, într-un mod cât mai avizat. Educația financiară este cu atât mai importantă cu cât începe mai devreme. Le mulțumim tuturor participanților pentru contribuția adusă la un mediu financiar responsabil.” 

În cadrul celor cinci ediții Credite inteligente dezvoltate prin parteneriatul dintre JA România și Kruk România, peste 6.700 de elevi, alături de profesorii lor, au beneficiat de educație financiară prin metode interactive și learning by doing.

Depozitul PLUS cu dobânzi de până la 5% la Banca Românească

0

Banca Românească anunță că „a lansat Depozitul PLUS, cu plata dobânzii la scadență, un produs care se adresează persoanelor fizice care doresc să beneficieze de dobânzi atractive, care ajung până la 5%, pentru depozitele constituite din fonduri noi.

Depozitul PLUS se poate constitui pe perioade de 4, 6 , 12, 18 sau 24 luni, cu dobânzi de 4.25%, 4,50%, 4,75%, 4,85, respectiv 5,00% pe an pentru sumele în lei, rata dobânzii fiind fixă pe întreaga perioadă a depozitului.

Perioada depozit Dobândă/an
4 luni 4.25%
6 luni 4,50%
12 luni 4,75%
18 luni 4,85%
24 de luni 5,00%

Produsul este disponibil până la data de 13 mai 2022, pentru depuneri de minimum 5.000 de lei și se constituie fără prelungire automată la scadență, iar banca nu percepe comision la retragerea de numerar la scadență.

Sumele necesare constituirii unui Depozit PLUS trebuie să fie noi, acestea reprezentând diferența dintre fondurile disponibile ale clientului (conturi curente, conturi de economii, depozite la termen) la data solicitării deschiderii Depozitului PLUS și soldul depozitelor la termen ale acestuia la 18 februarie 2022. 

Mai multe detalii despre Depozitul PLUS sunt disponibile pe site-ul bancii Depozitul PLUS > Avantaje – Banca Romaneasca (banca-romaneasca.ro)”.

Banca Românească, cu 30 de ani de experiență pe piața bancară, reamintește că „se poziționează prin soluțiile diversificate pe care le propune persoanelor fizice și juridice ca instituție financiar-bancară de top din punctul de vedere al accesibilității și competitivității. Banca Românească operează o rețea națională de distribuție de aproape 85 de unități, rețea care îi permite să fie aproape de clientela de retail și corporate și să participe la diferite programe de dezvoltare românești și europene. În prezent, Banca Românească este în proces de fuziune prin absorbție cu EximBank, până la finalizarea acestuia cele două bănci având activitate separată”.

Parlamentul european cere măsuri UE pentru a asigura aprovizionarea cu alimente

0

Parlamentul European solicită ajutor alimentar imediat și substanțial pentru Ucraina și ca UE să devină mai independentă în producția sa de alimente.

O rezoluție referitoare la necesitatea unui plan de acțiune urgent al UE pentru a asigura securitatea alimentară în interiorul și în afara UE în urma invaziei Ucrainei de către Rusia a fost adoptată joi, cu 413 voturi pentru, 120 împotrivă și 49 abțineri. În text, eurodeputații solicită ajutor imediat sub forma aprovizionării cu alimente pentru Ucraina și o relansare a strategiei UE privind producția de alimente.

Ajutor alimentar pentru poporul ucrainean

Având în vedere impactul grav pe care atacul rus asupra Ucrainei îl va avea asupra securității alimentare a ucrainenilor, Parlamentul solicită un ajutor alimentar umanitar solid pe termen lung pentru Ucraina, atât din partea UE, cât și la nivel internațional. De asemenea, UE ar trebui să deschidă coridoare alimentare către și dinspre Ucraina, ca alternativă la porturile închise de la Marea Neagră. Fermierii ucraineni ar trebui, de asemenea, să beneficieze de semințe, îngrășăminte și carburanți.

O Uniune Europeană mai independentă

Eurodeputații afirmă că pandemia de COVID-19 și războiul din Ucraina au arătat că UE trebuie să își reducă dependența de importurile provenite de la un număr prea redus de furnizori. Aceștia solicită o diversificare a ofertei din țări terțe și cer Comisiei să evalueze pe termen scurt modul cum poate fi atenuat impactul prețurilor ridicate ale îngrășămintelor asupra fermierilor. Pentru a reduce dependența de importurile de îngrășăminte pe termen lung, Parlamentul propune trecerea la surse organice alternative de îngrășăminte și sprijinirea inovării în agricultură.

Creșterea producției UE și ajutorul acordat fermierilor

Având în vedere perturbarea importurilor agricole, eurodeputații solicită creșterea producției interne de alimente. Terenurile agricole ar trebui utilizate numai pentru producția de alimente și furaje. Pentru a răspunde nevoilor imediate, eurodeputații doresc ca fermierii să poată utiliza pârloage pentru producția de culturi proteice în 2022. Comisia ar trebui, de asemenea, să ofere sprijin celor mai afectate sectoare și ar trebui să mobilizeze rezerva pentru situații de criză în valoare de 479 de milioane EUR. Statele membre ar trebui, de asemenea, să fie autorizate să acorde ajutoare de stat ample, rapide și flexibile operatorilor de pe piața agricolă.

Primăria Capitalei blochează ieșirea din insolvență a ELCEN

0

Compania poate intra în faliment, iar pierderea bonusului de cogenerare poate scumpi facturile bucureștenilor cu 80 milioane lei/lună.

Primăria Municipiului București (PMB) a contestat în instanță raportul Sierra Quadrant, administratorul judiciar al ELCEN, prin care a fost constatată achitarea integrală a creanțelor istorice si curente scadente și care urma să conducă la o sentință de încheiere a procedurii de ieșire din insolvență.

Acțiunea PMB anulează de facto ieșirea din insolvență ceea ce înseamnă că ELCEN va pierde bonusul de cogenerare în valoare de 80 milioane de lei/lună până la finalizarea procedurii, iar dificultățile financiare redevin o certitudine.

Decizia primarului Nicușor Dan de a bloca ieșirea din insolvență a ELCEN este cu atât mai surprinzătoare cu cât aceasta survine la scurt timp după ce PMB a blocat de asemenea realizarea Sistemului de Alimentare Centralizat cu Energie Termică (SACET) prin refuzul de a finaliza achiziția ELCEN, după ce își exprimase oficial intenția de achiziție.

Totodată, apreciem ca fiind extrem de relevant motivul care stă la baza contestației, respectiv o presupusă creanță a ELCEN către PMB care a fost în două rânduri invalidată de instanța de judecată.

Locuitorii Capitalei trebuie să fie informați cu privire la impactul pe care acțiunea PMB îl are asupra facturilor plătite de aceștia.

Lipsa bonusului de cogenerare în valoare de 80 milioane de lei/lună (care era condiționat de ieșirea din insolvență până la 01.04.2022) înseamnă automat o scumpire a facturilor plătite de bucureșteni cu aceeași sumă în lipsa unei subvenții egale ca valoare acordată de PMB acestora.

În cazul în care PMB nu va transfera costul către consumatorul final și nici nu va subvenționa acest cost, alegând varianta acumulării de datorii,  dificultățile financiare ale ELCEN pot duce inclusiv la faliment.

Începând cu modalitatea prin care PMB a decis să iasă din negocierile pentru achiziția ELCEN, respectiv prin întreruperea abruptă a comunicărilor oficiale exact înainte de finalizare și fără a invoca vreun motiv, continuând cu această ultimă acțiune care se bazează pe un raționament juridic invalidat deja de judecător, apreciem că a venit momentul să solicităm conducerii Primăriei explicații oficiale și mai ales publice legate de motivele reale care stau în spatele acestor acțiuni.

Nici eu și nici colegii mei nu ne-am așteptat ca cele mai mari piedici în finalizarea procedurii de ieșire din insolvență să vină din partea dlui primar Nicușor Dan și nici ca acesta să manifeste o asemenea lipsă de preocupare pentru soarta sistemului de încălzire și alimentare cu apă caldă a Capitalei.
Muncim de ani de zile ca să punem pe picioare ELCEN și am reușit acest lucru, în ciuda tuturor piedicilor pe care le-am întâmpinat de la autorități de la început.

Cu toții așteptam decizia judecătorului de confirmare a ieșirii din insolvență, după ce am achitat absolut toate creanțele și n-am avut obiecții de la niciun creditor.
Și ne-am trezit cu această contestație venită pe ultima sută de metri prin care Primăria efectiv distruge tot ce-am construit împreună cu echipa de la ELCEN.

Cel mai indignat sunt de faptul că, subliniez acest lucru, primarul Nicușor Dan a acționat din nou într-o manieră complet neprofesionistă.
Nu pot scăpa de senzația că parcă au urmărit cu rea voință să facă orice pentru a duce ELCEN în faliment.

Ovidiu Neacşu

Cum își poate explica cineva faptul că PMB anunță intenția de achiziție, noi ne apucăm de lucru,actualizăm valoarea de evaluare a patrimoniului ELCEN cu noi costuri, facem chiar și testul creditorului privat prudent, și ne trezim că, exact în momentul în care puteau să facă dovadă sursei de finanțare și să preia ELCEN, pur și simplu nu mai răspund la adresele noastre oficiale?
Și, după acest comportament inexplicabil ne trezim că ne blochează și ieșirea din insolvență, ei având în continuare facturi neplătite către ELCEN”, a declarat Ovidiu Neacșu, partener fondator Sierra Quadrant.

Radu Puiu, XTB: Inflația nu este o problemă temporară sau tranzitorie

Începutul de an a fost plin de provocări, de la problemele cauzate de pandemie până la conflictul militar din Ucraina. Totuși, aceste subiecte sunt în mare parte trecătoare, dar par să alimenteze un alt factor de risc pentru economia globală și anume inflația, care s-a dovedit a nu fi atât de „tranzitorie” pe cât se estima

În acest context, prețurile în continuă creștere pun cea mai puternică presiune asupra bugetelor consumatorilor din ultimii zeci de ani.

De la începutul anului 2021, inflația a crescut constant la nivel global. Considerată inițial ca fiind tranzitorie, inflația a fost cauzată de lipsa de aprovizionare și blocajele lanțurilor de aprovizionare, la care s-au adăugat pachetele masive de stimulente guvernamentale asociate cu pandemia. În prezent, pare să existe o părere comună conform căreia inflația nu este o problemă temporară.

În acest context, pentru mulți investitori, dar și pentru populația largă, poate fi mai important ca niciodată să găsească modalități de a-și proteja economiile pe termen lung, iar bursa rămâne în continuare o variantă viabilă.

Acest aspect rămâne valid întrucât, în timp, investiția în acțiuni reprezintă o modalitate bună de a depăși inflația. De exemplu, randamentul mediu anual al indicelui S&P 500 este de aproximativ 10%, fiind mai mare decât inflația anuală de 7,9% observată în februarie în SUA, care este cea mai ridicată din ultimii 40 de ani. 

Cifrele inflației din februarie nu includ nici măcar criza recentă a aprovizionării cu petrol cauzată de invazia Ucrainei. 

Prețurile petrolului au crescut până la 139,13 dolari pe baril la începutul lunii martie, după ce SUA a interzis importurile de petrol din Rusia.

În mediul actual, în care americanii se confruntă cu o inflație mai mare și cu rate ale dobânzilor în creștere, economisirea pe termen lung poate deveni mai dificilă. Volatilitatea recentă observată în acțiuni, stimulată de majorarea ratelor Fed și de războiul din Ucraina, poate să reprezinte un factor de stres pentru anumiți investitori. 

Pe de altă parte, inflația din Regatul Unit a atins un nivel anual de 6,2% în februarie, cel mai ridicat nivel din martie 1992, creșterea costurilor cu alimentele, combustibilul și energia continuă să accentueze problemele legate de costul vieții.

În România, rata anuală a inflaţiei a urcat la 8,53% în luna februarie 2022, iar BNR a prognozat în cadrul ultimei întâlniri că al doilea trimestru va aduce o accelerare puternică a prețurilor, estimând atingerea unei inflații de 11,2% în iunie. 

În acest context, economiile populației și-ar pierde semnificativ din valoare dacă ar fi „ținute la saltea” sau în depozite bancare cu dobânzi foarte scăzute (sub 2% pe an). În comparație, randamentul mediu anual oferit de indicele bursier BET de la înființare și până în 2020 a fost de aproximativ 12%. 

De obicei, atunci când inflația crește, piața de valori scade. Acest lucru se datorează faptului că inflația în creștere semnalează incertitudine în economie. Un astfel de scenariu poate face companiile reticente să investească și încurajează comportamentul de aversiune la risc. În plus, poate afecta creșterea, motiv pentru care prețurile acțiunilor au de suferit.

Randamentele obligațiunilor au crescut în ultimele săptămâni, ceea ce determină ca profiturile viitoare să își piardă din valoare, aspect care a influențat scăderile evaluărilor acțiunilor. 

În plus, conflictele militare au caracter puternic inflaționist, motiv pentru care războiul dintre Rusia și Ucraina a creat și mai multă inflație pe măsură ce națiunile occidentale au accentuat restricțiile asupra mărfurilor rusești, crescând prețurile la materii prime, de la grâu până la petrol.

Totuși, există opinii care susțin acțiunile în ciuda contextului nefavorabil la prima vedere.

Strategii de la BlackRock Investment Institute au explicat că preferă acțiunile în detrimentul piețelor de credit, în ciuda creșterii continue a inflației.

În plus, economia rămâne relativ puternică. Conform datelor FactSet, analiştii încă se aşteaptă ca firmele din cadrul S&P 500 să înregistreze creșteri ale profiturilor în următorii ani, motiv pentru care piața ar avea de câștigat. 

În prezent, bursele beneficiază de o revenire în cadrul unei piețe de scădere. Acest lucru se bazează pe ideea că o abordare mai agresivă a Fed va câștiga războiul împotriva inflației – chiar dacă nu l-a început – și că economia și profiturile corporative vor crește suficient de puternic pentru a compensa între șapte și 11 majorări ale ratelor de dobândă în următoarele 15 – 18 luni

Banca centrală promite că va tempera inflația, chiar dacă asta înseamnă o încetinire semnificativă a creșterii economice.

Conflictul dintre Rusia și Ucraina a agravat presiunile inflaționiste și a pus băncile centrale într-o situație dificilă. Încercarea de a ține sub control inflația va fi mai costisitoare pentru creșterea economică și pentru gradul de ocupare a forței de muncă.

În discuția privind modul în care se va soluționa problema inflației apar două tabere, cea care susține că situația va reuși să fie ținută sub control și creșterea prețurilor se va tempera în timp și cea care susține că va avea loc o recesiune ca urmare a încetiniri economice și a prețurilor în creștere. Există argumente care susțin ambele opinii, despre care vom vorbi în continuare. 

În primul rând, există semnalul favorit de recesiune al pieței de obligațiuni – curba randamentelor. Este vorba despre diferența (sau „spread”) dintre randamentele obligațiunilor de stat pe termen scurt și pe termen lung. 

O curbă de randament inversată, în care obligațiunile pe termen scurt oferă randamente mai bune decât obligațiunile pe termen lung, a prognozat fiecare recesiune din 1955, dar oferind un singur semnal fals din 1955 și până în prezent. 

Joi, diferența dintre randamentele pe doi și 10 ani ale obligațiunilor guvernamentale din SUA se afla la 0,21%, ceea ce i-a speriat pe mulți investitori. 

Sentimentul consumatorilor este un alt semnal obișnuit de recesiune folosit de Wall Street și acesta a fost slab începând cu jumătatea anului 2021. În februarie, sondajul consumatorilor de la Universitatea din Michigan a scăzut cu 19,7% de la an la an, atingând cel mai slab nivel din ultimii zece ani.

Deteriorarea a fost atribuită în mare parte slăbirii perspectivelor financiare personale cauzate de creșterea inflației.

Pe de altă parte, în susținerea taberei optimiștilor vine raportul privind producția industrială. Acesta este un indicator cheie al forței economice folosit de economiști pentru a determina dacă se așteaptă o recesiune. 

În februarie, producția industrială din SUA a crescut cu 0,5% la un nivel care este cu 103,6% peste media din 2017 și cu 7,5% peste nivelul din februarie 2021. 

Indicatorul managerilor de achiziții din SUA (PMI), care urmărește sentimentul în rândul cumpărătorilor care lucrează pentru firme de producție și construcții, rămâne puternic. Cifra a ajuns la 57,3 luna trecută, plasându-se cu peste 6% mai sus decât media din SUA din ultimul deceniu.

Totuși, trebuie să subliniem că aceste date au fost publicate pentru luna februarie și nu includ impactul izbucnirii războiului din Ucraina, care a afectat destul de mult atitudinea pe plan global. 

În acest scenariu, creșterea se moderează și așteptările privind produsul intern brut (PIB) sunt în scădere. Fitch Ratings a redus previziunile privind PIB-ul din SUA cu 0,2% și acum prognozează o creștere a PIB-ului național de doar 3,5% în acest an. 

În tot acest context, trebuie să subliniem care sunt tendințele pe termen lung și anume atingerea neutralității de emisii de carbon pe scară largă, întrucât acest subiect s-ar putea să determine modul în care vor performa piețele în viitor. 

Astfel, trebuie să subliniem că inovația și evoluția prezintă anumite costuri pe termen scurt, dar care ulterior s-ar putea dovedi că au meritat. 

Tranziția către energie verde vine cu costuri și inflație mai mare, totuși perspectivele economice sunt mai optimiste decât un scenariu în care nu se iau măsuri climatice. În acest sens, sectoarele cu planuri clare de tranziție către „noua economie” ar putea să fie câștigători. 

În plus, sectoarele care vor beneficia mai mult de pe urma tranziției, cum ar fi tehnologia și asistența medicală, au un avantaj întrucât prezintă un nivel relativ scăzut de emisii de carbon.

Modul în care consumatorii aleg să își orienteze cheltuielile va avea efecte majore atât pentru creștere, cât și pentru inflație

Potențialul unei redresări a consumului de servicii și o scădere a cererii de bunuri poate duce la o tranziție a capitalului dintr-un sector în altul. 

Sphera Franchise Group estimează în 2022 vânzări mai mari cu 33% față de 2021 și bugetează investiții de peste 20 milioane EUR

0

Sphera Franchise Group („Sphera”), deținătoarea companiilor care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut și Taco Bell în România, a bugetat pentru anul 2022 vânzări în restaurante în valoare totală de peste 266 milioane EUR, cu 33% mai mari comparativ cu nivelul din 2021, din care 27% sunt estimate a fi realizate prin intermediul canalului de livrare. EBITDA normalizată este estimată să crească cu 31%, până la nivelul de 19,2 milioane EUR. 

Călin Ionescu

„Anul 2021 a fost unul impredictibil, iar 2022 se anunță a fi la fel de provocator în contextul inflației și a situației economice în general. Cu toate acestea, planurile noastre de dezvoltare pentru 2022 rămân ambițioase și suntem încrezători în performanța noastră. Pentru acest an am bugetat investiții de peste 20 milioane de euro în deschiderea de noi restaurante și remodelarea celor existente”, a declarat Călin Ionescu, Directorul General al Sphera.

Prezenta propunere de buget se bazează pe contextul macro-economic ce va fi influențat de efectele generate de pandemia COVID-19 și ia în considerare că leul va continua să se deprecieze ușor față de euro, precum și așteptările Sphera cu privire la o inflație generală de 10% și creșterea salariului minim începând cu ianuarie 2022.

În ceea ce privește dezvoltarea, Sphera se va concentra pe deschiderea a 18 restaurante (9 KFC România, 2 KFC Italia, 4 Pizza Hut, atât restaurante Fast Casual Delivery, cât și Express, și 3 Taco Bell), cu o cheltuială de investiție estimată de aproximativ 15,5 milioane EUR. Totodată, in cadrul planului negociat cu Yum!, investiția în remodelarea restaurantelor și implementarea soluțiilor de comandă digitală (de tip chioșcuri digitale) a fost estimată la 4.5 milioane EUR.

Sphera operează 170 de restaurante pe cele 3 piețe în care activează și are peste 4.700 de angajați.

În 2022, Grupul va continua planurile privind dezvoltarea sustenabilă, iar la jumătatea acestui an, va fi publicat un nou Raport de sustenabilitate pentru 2020 și 2021.