Analiza evoluției și a impactului secetei prelungite din UE arată că o parte îngrijorătoare a teritoriului este, în prezent, expusă secetei la niveluri de avertizare (46 % din UE) și de alertă (11 % din UE), asociate cu un deficit de umiditate a solului care cauzează stres plantelor.
Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat: „Schimbările climatice sporesc riscul de secetă severă și de incendii de vegetație în întreaga lume. Centrul Comun de Cercetare pune știința și tehnologia în serviciul monitorizării schimbărilor climatice. Prin acest raport, înțelegem mai bine situația pentru a ne putea proteja pădurile, recoltele și apele.” Stresul hidric și termic duce la scăderea randamentului culturilor față de previziunile anterioare deja negative pentru cereale și alte culturi.
Franța, România, Spania, Portugalia și Italia se vor confrunta, probabil, cu această scădere a randamentului culturilor. Într-o anumită măsură sunt, de asemenea, afectate Germania, Polonia, Ungaria, Slovenia și Croația. În Italia, bazinul fluviului Pad înregistrează cel mai înalt nivel de severitate a secetei.
A fost declarată secetă intensă în cinci regiuni din Italia, iar insuficiența apei disponibile a condus la mai multe restricții de utilizare în municipalități. Măsuri similare de limitare a utilizării apei s-au luat și în Franța.
Centrul Comun de Cercetare furnizează informații în timp real privind seceta prin intermediul Observatoarelor european și global ale secetei (EDO și GDO), care fac parte din serviciul Copernicus de gestionare a situațiilor de urgență (CEMS).
Unul dintre cei mai mari furnizori de ambalaje pentru protecție, INATECH Packaging, înregistrează după primul semestru al anului 2022 o creștere de 35%, raportată la aceeași perioadă a anului 2021. În 2021 a fost înregistrată o cifră de afaceri la nivel de grup de aproximativ 6 milioane euro, unde au existat creșteri importante în zona ambalajelor ecologice produse din materie primă reciclată.
Din punct de vedere logistic, activitatea grupului INATECH se întinde în prezent pe o suprafață totală de 7.000 m2 : 6.500 m2 spații de producție și depozitare și 500 mp spații de birouri. Din acest total, în Domnești, Ilfov există 5.500 mp de spații pentru depozitare și producție, 400 mp de spații pentru birouri, iar în Oradea există 1.000 mp spații pentru depozitare și 100 mp spații destinate birourilor. La sfârșitul acestui an, compania are în plan să tripleze suprafața destinată depozitării în Oradea prin închirierea unor noi spații.
Business-ul este împărțit în trei divizii, astfel încât să atingă cât mai multe nevoi ale consumatorului. Prima divizie cuprinde ambalajele pentru protecție, care are în vedere producătorii de componente auto, de electronice, de mobilier și cei din zona de aeronautică, e-commerce și logistică. A doua divizie este orientată către domeniul construcțiilor, unde prin proiectul ISOTECKLINE au reușit să introducă pe piața din România materiale izolatoare profesionale (izolații pentru pardoseli, izolații reflective, fonice și acustice, pentru țevi și conducte și benzi perimetrale). A treia divizie este reprezentată de iFOAM AG (parte a grupului INATECH), producător de ambalaje pentru protecție customizate, cu o vastă experiență în prelucrarea spumelor tehnice și a altor materiale plastice sau din carton.
Printre acțiunile INATECH Packaging se remarcă și un interes sporit în ceea ce privește inițiativele sustenabile. Compania lucrează în prezent la mai multe proiecte pe partea de reciclabilitate, printre care se numără achiziționarea unui extruder care transformă deșeurile plastice în materie primă, dar și demararea unui prim proces de autorizare pentru colectarea și prelucrarea deșeurilor din material plastic. Astfel, folia cu bule de aer eco-friendly realizată din materie primă reciclată a fost principalul produs al anului 2021, când au reușit să vândă peste 10 milioane m2 pe piața din România.
„Ne-am dorit încă de la început sa devenim cel mai mare furnizor de ambalaje din România, oferind soluții complete de ambalare. Gama de produse este extrem de diversificată, de la ambalaje pentru protecție, produse pentru sigilare/paletizare, echipamente pentru depozit și până la sisteme de ambalare performante care ușurează întreg procesul de pregătire a mărfurilor. În ultimii ani am pus mare accent pe sustenabilitatea produselor, integrând în oferta noastră, articole fabricate din materie primă reciclată” a menționat Cristian Bădescu, CEO INATECH Packaging.
Cel mai important sector unde au performat și unde s-a înregistrat o creștere importantă este cel online, unde în urma investițiilor în dezvoltarea platformei și integrarea acesteia cu ERP-ul, compania a ajuns la o valoare a comenzilor de 100.000 euro/lună.
În ceea ce privește planurile viitoare ale companiei, aceștia își propun o dezvoltare pe plan internațional, cu un transfer implicit pe partea de e-commerce. În urma cercetărilor de piață realizate, au în vedere extinderea exponențială și intrarea pe piețe din țări precum: Bulgaria, Ungaria și Republica Moldova. Automatizarea procesului de ambalare bazată cat mai mult pe nevoile clientului reprezintă un alt punct luat în considerare de către companie. Dacă în 2021 ponderea exporturilor în cifra de afaceri atingea un procent de 3%, după primul semestru al anului 2022, aceștia ajung la 5% și estimează ca până la finalul anului, să atingă la 8%. Pentru anul 2023, își propun ca ponderea exporturilor în cifra de afaceri să depășească 10%.
Prin dezvoltarea proiectului ISOTECKLINE, compania INATECH Packaging a dorit să ofere consumatorilor materiale izolatoare profesionale, fabricate în România, de o calitate premium, certificate internațional. În contextul crizei materialelor de construcții, estimările referitoare la evoluția următorului semestru au fost dificile, întrucât creșterea inflației, a costurilor materiilor prime, a energiei și transportului au dus la o scădere a numărului de cereri și de comenzi în cel de-al doilea semestru. Pe de altă parte, scumpirile în lanț, au condus la îngreunarea activității producătorilor și furnizorilor, dar și la micșorarea cererii pentru aceste tipuri de materiale.
CEC Bank a fost selectată de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) ca instituție de credit parteneră pentru derularea Programelor naționale de încurajare și stimulare a înființării și dezvoltării IMM-urilor în perioada 2022-2027. CEC Bank va facilita beneficiarilor eligibili deschiderea de conturi curente pentru încasarea alocației financiare nerambursabile (AFN) și va oferi clienților interesați credite punte pentru prefinanțare și credite de investiții, pentru co-finanțarea aportului propriu, în condiții de cost avantajoase.
„CEC Bank este unul din partenerii tradiționali ai Ministerului în implementarea programelor guvernamentale, derulând în anii anteriori, în baza convențiilor semnate, Programul Start Up Nation, edițiile 1 și 2, Programul Microindustrializare, Programul Româno-Elvețian, Programul Comerț și Servicii, implicându-se de asemenea și în derularea schemelor de granturi acordate în cadrul temporar COVID. Vom continua această tradiție, prin oferirea de suport în condiții avantajoase, IMM-urilor care își vor susține activitatea prin proiecte implementate în cadrul unor astfel de scheme”, a declarat Ramona Ivan, director Relaţii Internaţionale în cadrul CEC Bank.
CEC Bank a acordat, prin programele precedente Start Up Nation, credite în valoare de circa 500 milioane de lei.
Caracteristici Program
Prin Programul Start Up Nation – România, finanțările vor fi astfel:
Pentru solicitanții care își asumă crearea și menținerea unui loc de muncă, fondurile nerambursabile vor fi de maximum 100 000 de lei / beneficiar, sumă care poate reprezenta cel mult 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru firmele neplătitoare) aferente proiectului;
Pentru solicitanții care își asumă crearea și menținerea a două locuri de muncă, fondurile nerambursabile vor fi de maximum 200 000 de lei / beneficiar, sumă care poate reprezenta cel mult 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru firmele neplătitoare) aferente proiectului.
În plus, pentru cei care nu sunt clienții băncii, dar aleg CEC Bank pentru încasarea fondurilor nerambursabile, banca le pune la dispoziție Pachet online cont bancar IMM Optim.
Oferta CEC Bank
Pentru creditul de investiții (de co-finanțare), dobânda este de ROBOR 6M + 2,49% / an, perioada de creditare este de maxim 60 de luni, iar perioada de grație de maxim 12 luni. Rambursarea ratelor de credit se poate realiza lunar/trimestrial/semestrial. Perioada de analiză și soluționare a creditului de co-finanțare este de maximum 20 zile lucrătoare de la depunerea documentației complete de solicitare a creditului. În privința comisioanelor, banca percepe comisioane de analiză (0,5%) și acordare (0,9%), plătibile o singură dată și comision de gestiune 0,08%, lunar, aplicabil la soldul creditului.
La creditul punte pentru prefinanțarea fondurilor nerambursabile, dobânda este de ROBOR 6M + 2,49%/ an, perioada de creditare este de maxim 24 luni, cu posibilitatea prelungirii corespunzător valabilității Programelor. Rambursarea – la data încasării grantului. Perioada de analiză și soluționare a creditului punte este de maximum 20 zile lucrătoare de la depunerea documentației complete. În privința comisioanelor, banca percepe comisioane de analiză (0,5%) și comisioane de acordare (0,9%), plătibile o singură dată.
Cumpărătorii dau dovadă de încredere scăzută atât cu privire la situațiile financiare, politicile și sistemele contabile ale societăților pe care doresc să le achiziționeze, cât și cu privire la perspectivele financiare ale acestora din cauza sezonalității, volatilității sau dezechilibrelor din piață înregistrate ca urmare a unor evenimente externe precum pandemia COVID-19, indică studiul „Dealmaking in Central Europe”, realizat de rețeaua Deloitte Legal în 16 țări. Astfel, cumpărătorii optează pentru mecanisme de determinare a prețului de achiziție care permit ajustarea acestuia pe baza parametrilor financiari la data finalizării tranzacției (mecanism de tipul closing accounts – metoda fluxurilor de numerar actualizate). Potrivit studiului, 44% din tranzacțiile din Europa Centrală au fost bazate pe mecanismul de tip closing accounts pentru determinarea prețului de achiziție în cadrul tranzacțiilor de fuziuni și achiziții (M&A). Aceasta este, de asemenea, opțiunea preferată în țări precum România, Albania, Bosnia și Herțegovina, Republica Cehă și Kosovo.
Opțiunea pentru un preț fix (mecanism de tipul locked box), preferată de vânzători și care în mod obișnuit se bazează pe cele mai recente situații financiare auditate, este a doua alegere la nivel regional (33 %), dar este predominantă în țări precum Austria, Croația, Lituania și Serbia.
„Merită menționată tendința în creștere în rândul actorilor de pe piața de M&A pentru folosirea mecanismelor hibride de stabilire a prețului, care includ atât elemente specifice mecanismului bazat pe un preț fix, cât și ale celui de tip closing accounts. La nivelul Europei Centrale, aceste mecanisme hibride reprezintă o pondere de 23% din tranzacțiile analizate,” a declarat Georgiana Singurel (foto), Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal și lider al practicii de drept comercial, societar și de fuziuni și achiziții.
În ceea ce privește securizarea prețului de achiziție, studiul arată că, în contextul COVID-19, schemele de plată defalcată a prețului au fost utilizate pe o scară mai largă, ca metodă de atenuare a riscului pe plan financiar. Plata unei părți din prețul convenit – de obicei 10% din prețul de achiziție – după data finalizării (mecanism de tip hold-back) a fost folosită în 30% din tranzacțiile încheiate la nivelul Europei Centrale, în timp ce conturi de tip escrow au fost folosite în 29% din tranzacții.
Clauze referitoare la evenimente semnificative care ar putea determina cumpărătorul să se retragă din tranzacțiile deja semnate, dar care nu au fost încă finalizate, ori să solicite garanții suplimentare (schimbare negativă materială – MAC), au fost folosite în 63% din tranzacțiile de M&A din regiunea Europei Centrale. Procentul este ușor mai ridicat pentru România, în condițiile în care 70% din tranzacții au inclus astfel de clauze. Aceste procente indică un grad ridicat de îngrijorare din partea părților privind posibilitatea ca tranzacțiile să nu ajungă în etapa de finalizare.
„Ponderea tranzacțiilor care au inclus clauze de schimbare negativă materială a rămas constantă în ultimii doi ani, ceea ce arată că abordarea cumpărătorilor și a vânzătorilor nu a fost influențată de pandemie. Studiul arată, de asemenea, că actorii de pe piața de M&A din țările mai dezvoltate din punct de vedere economic dau dovadă de un grad mai ridicat de încredere. De exemplu, în Austria, clauzele de tip MAC au fost utilizate în 33% din tranzacții, în Polonia, în 50% din tranzacții, în Republica Cehă, în 52% dintre acestea,” a adăugat Georgiana Singurel.
În ceea ce privește legea aplicabilă, 84% din contractele de vânzare-cumpărare analizate au fost supuse legislației țării în care se află societatea-țintă sau una dintre părți. În situația în care toate părțile implicate sunt din jurisdicții diferite, cea mai recentă tendință este de a alege legea engleză (6% din tranzacțiile incluse în studiu). „Preferința pentru folosirea legii locale este vizibilă și pe piața de M&A din România,” a adăugat Georgiana Singurel.
O dilemă clasică în tranzacțiile de tip M&A o reprezintă alegerea între arbitraj și instanțele judecătorești pentru soluționarea potențialelor litigii. Studiul relevă faptul că părțile au ales arbitrajul în 49% din tranzacțiile analizate, iar instanțele de drept comun în 51% dintre acestea. România are un raport echilibrat de 50% arbitraj și 50% instanțe de drept comun.
Studiul „Dealmaking in Central Europe” a fost realizat de rețeaua Deloitte Legal în Albania, Austria, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Slovenia, în baza analizării a 140 de tranzacții de tip M&A asistate de profesioniștii Deloitte Legal în perioada pandemiei de COVID-19, în 2020 și 2021.
Reff & Asociații | Deloitte Legal este recunoscută drept una dintre cele mai importante firme de drept societar și fuziuni și achiziții, fiind recomandată de Legal 500 pentru expertiza sa în diverse sectoare și industrii, inclusiv transporturi, producție, comerț cu amănuntul și IT.
Recent, echipa Deloitte Legal specializată în M&A s-a clasat pe locul 6 după numărul de tranzacții în Europa Centrală, potrivit analizei realizate de Mergermarket – H1 2022 Global M&A report -, și în top trei consultanți legali în România, Croația și Cehia.
În condițiile în care marea majoritate (peste 80%) a contribuabililor se confruntă cu întârzieri, în general semnificative, în obținerea rambursării sumelor de TVA ce li se cuvin, un procent similar (82%) nu au solicitat niciodată dobânzi.
Acestea sunt concluziile unui sondaj EY România, derulat în perioada 28 iunie – 12 iulie 2022, în rândul a câtorva zeci de contribuabili (din care aproximativ jumătate având calitatea de mare contribuabil) şi care și-a propus să afle în ce măsură contribuabilii sunt conștienți de drepturile ce le revin, de mijloacele de apărare a acestora și de utilizarea efectivă a acestora din urmă.
La mai bine de 10 ani de la importantele hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene în cauzele „Enel Maritsa”, „Rafinăria Steaua Română” și „Irimie”, care au deschis şi uşurat drumul contribuabililor în a obţine dobânzi pentru întârzierile organelor fiscale în rambursarea sau restituirea sumelor la care contribuabilii sunt îndreptățiți, o mare parte a acestora fie încă nu știu că pot cere dobânzi pentru toate sumele primite cu întârziere în ultimii 5 ani, fie nu le solicită.
Conform Sondajului EY privind dobânzile aferente rambursărilor întârziate de TVA, 65% din contribuabilii respondenţi aflați în mod frecvent în poziție de rambursare a TVA solicită rambursarea efectivă a TVA, în timp ce restul fie folosesc TVA pentru compensare cu TVA de plată în lunile următoare, fie acumulează TVA pentru a solicita rambursarea unei sume mai mari (conștienți sau nu că astfel le crește riscul de a avea o inspecție fiscală cu privire la TVA).
În același timp, statul român a continuat să ignore jurisprudența europeană și națională, refuzând constant să accepte să plătească dobânzi, atunci când a întârziat cu rambursarea de TVA sau cu restituirea altor sume. Studiul nostru a reliefat că în aproape 95% din cazuri statul a refuzat cererile de dobânzi formulate de contribuabili, astfel că aceștia fie au abandonat demersurile, fie a fost nevoie să obțină hotărâri judecătorești definitive prin care să oblige autoritățile la plata de dobânzi.
Mai mult decât atât, în aproximativ 93% din cazuri, deşi statul a fost obligat să plătească dobânzi prin hotărâri judecătorești, ulterior, când contribuabilul a cerut dobânzi pentru același tip de întârziere și a invocat obligația autorității fiscale de a ține cont de hotărârile judecătorești precedente, statul a refuzat din nou şi a fost nevoie ca respectivul contribuabil să meargă mai departe în instanţă pentru a obţine dobânzile.
Din studiul nostru se desprind două concluzii majore – prima, că în general, contribuabilii nu cunosc sau nu utilizează decât foarte rar acest instrument – deși acesta poate fi extrem de util în obținerea de lichiditate în contextul actual, și a doua – că statul nu acordă dobânzi benevol, ci doar dacă este constrâns de instanțele judecătorești.
„Suntem în aceeași paradigmă de 10 – 15 ani și, cu toate că între timp jurisprudența instanțelor naționale s-a consolidat, recunoscând dreptul la dobânzi contribuabililor ce au fost lipsiți de sumele ce li se cuveneau, autoritățile fiscale refuză cu obstinație să soluționeze favorabil cererile contribuabililor. Este necesar să ieșim odată pentru totdeauna atât din tiparul gândirii de secol XX, de tipul „nu dau statul în judecată pentru că nici nu câștig și o să îmi fie mai rău decât îmi e deja” cât și să schimbăm comportamentul statului și autorităților acestuia. O asemenea schimbare nu cred că poate veni de la sine, ci doar în urma unui număr foarte mare de acțiuni promovate constant de contribuabili pentru apărarea drepturilor lor”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații.
Asociația Energia Inteligentă lansează cea de-a treia ediție a proiectului „Energie pentru Viață” prin care va monta panouri fotovoltaice în gospodării izolate din Munții Vrancei. În cinci case situate în comunele Năruja și Vintileasca din Județul Vrancea, diferența dintre întuneric și lumină va fi făcută de simpla apăsare a unui întrerupător, datorită companiilor care susțin acest proiect.
„Am inițiat „Energie pentru Viață” cu foarte multă încredere și am avut dreptate pentru că acest proiect s-a bucurat de un ecou puternic și de o mobilizare impresionantă din partea companiilor cărora le-am solicitat sprijinul. Iată-ne ajunși la cea de-a treia ediție de „Energie pentru Viață”, cea care va aduce lumina în cinci gospodării din Munții Vrancei și o rază de speranță locuitorilor lor, persoane cu vârste înaintate. Ne-am propus să continuăm acest proiect și în viitor, să îl facem cât mai cunoscut atât pentru a face o diferență pentru familiile vizate de proiect cât și pentru a crește gradul de conștientizare asupra faptului că există un număr atât de mare de gospodării fără electricitate. Împreună putem face o diferență pentru semenii noștri” – Dumitru Chisăliță, Președinte Asociația Energia Inteligentă.
„Participarea ALRO în calitate de partener și la cea de-a treia ediție a proiectului «Energie pentru Viață» reprezintă încă o dovadă a implicării noastre în inițiativele care susțin activ crearea unei societăți durabile și cu grijă față de viața semenilor noștri. Asociem acest proiect cu modelul nostru de afaceri – un proiect unic gestionat de oameni profesioniști care își propun ca prin puterea exemplului să livreze exact ceea ce promit. «Energie pentru Viață» reprezintă pilonul, sprijinul de care aveau nevoie aceste categorii defavorizate de oameni fără acces la electricitate, în timp ce ALRO reprezintă un pilon al economiei românești și o companie care are în centrul strategiei ei de afaceri angajamentul constant privind creșterea eficienței energetice, reducerea impactului asupra mediului și utilizarea eficientă a resurselor, cu obiectivul de a contribui la o Românie durabilă și la un viitor mai bun pentru noi, toți” – Gheorghe Dobra, Director General, ALRO.
„Alăturarea Vimetco Extrusion ca partener al proiectului «Energie pentru Viață» ajuns deja la cea de-a treia ediție reprezintă o confirmare a profesionalismului de care a dat dovadă echipa Asociației Energia Inteligentă pentru implementarea acestuia în trecut și ecoul cu un puternic impact social al acestui proiect asupra societății și a noastră, individual. Suntem mândri să ne asociem cu astfel de inițiative care contribuie la creșterea gradului de conștientizare privind numărul mare de gospodării fără curent electric, precum și la susținerea cu precădere a comunităților defavorizate, unde este vital să ne implicăm și să ne oferim sprijinul. Prin susținerea unor astfel de proiecte facem dovada angajamentului nostru continuu de a aplica principii solide de responsabilitate socială și că suntem o companie care se implică activ în comunitate” – Igor Higer, Director General, Vimetco Extrusion.
„Accesul la energie este vital pentru dezvoltarea armonioasă a comunității, iar pentru ENGIE Romania este o axă strategică de implicare, reușind, până în prezent, să ajutăm peste 100 de copii și adulți să beneficieze de avantajele producției descentralizate de energie ce valorifică energia soarelui. Ne bucurăm să extindem contribuția, de data aceasta alături de Asociația Energia Inteligentă, și să implementăm, pentru familii defavorizate, o soluție de producție de energie verde benefică atât pentru ei, cât și pentru mediul înconjurător” – Eric Stab, Președinte Director General ENGIE Romania.
„Credem cu tărie că un viitor mai bun înseamnă în primul rând responsabilitate față de oameni și față de mediu. Suntem bucuroși să susținem și în acest an «Energie pentru Viață» și, împreună cu Asociația Energia Inteligentă, să facem o schimbare în bine în viața familiilor beneficiare ale acestui proiect” – Doru Baciu, Managing Director Ostenweg Sysplan.
„Salutăm inițiativa Asociației Energia Inteligentă și suntem bucuroși să îi ajutăm pe semenii noștri cu ceea ce știm să facem cel mai bine, montarea de panouri fotovoltaice. Susținem «Energie pentru viață» pentru că avem convingerea că dacă ne unim forțele putem aduce o schimbare în bine” – Sebastian Man, Electroscape.
Alături de companiile ALRO, Vimetco Extrusion, ENGIE Romania, Ostenweg și Electroscape s-au alăturat proiectului «Energie pentru Viață» Comunitatea 4×4 Vrancea, mereu dornică să sară în ajutorul celor aflați în nevoie și Cabana Fulga Năruja, un loc de poveste care va fi casa echipei de proiect pe perioada derulării lucrărilor de montaj al panourilor fotovoltaice.
„Energie pentru Viață” este de asemenea susținut de Muzeul Gazelor Naturale, EM360 Studio si de către partenerii media: InvesTenergy, Focus Energetic, Energy Center, News Energy, Economistul, Club Economic, România Durabilă, Financial Intelligence, The Diplomat și Spot Media.
The Myth of Artificial Intelligence: Why Computers Can’t Think the Way We Do Erik J. Larson Harvard University Press, 2021
Această carte provoacă noțiunile predominante în industria tehnologiei despre modul în care mașinile pot atinge cogniția la nivel uman. Susține cu succes că abordările industriei cu privire la inteligența artificială nu înțeleg și nu vor replica esența a ceea ce face mintea umană atât de versatilă și flexibilă. Daron Acemoglu
The Cult of We: WeWork, Adam Neumann, and the Great Startup Delusion Eliot Brown and Maureen Farrell Crown, 2021
Asemănător tematic cu Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup, care spune povestea fondatorului și CEO-ului Theranos, Elizabeth Holmes, The Cult of We urmărește ascensiunea și căderea WeWork. După cum arată Brown și Farrell, investitorii pot fi – și adesea sunt – păcăliți de o propunere simplă și înșelătoare care, în cele din urmă, nu reușește să reziste testului timpului. În cazul WeWork, a fost ideea că o companie puternic axată pe imobiliare ar putea dobândi și menține atributele unei firme de tehnologie care a captat imaginația investitorilor și s-a terminat într-un dezastru. Mohamed A. El-Erian
The Dawn of Everything:A New History of Humanity David Graeber and David Wengrow Farrar, Straus, and Giroux, 2021
Îndrăzneț, inteligent și absolut expansiv, The Dawn of Everything provoacă multe presupuneri de mult timp despre „sălbatici nobili” și „starea naturii”. Antropologul David Graeber și arheologul David Wengrow sunt minunat de morocănos și contrarii în acest volum de peste 700 de pagini și, dacă îți faci timp să treci peste el, vei ieși de cealaltă parte cu viziunea asupra lumii zguduită. Un bestseller improbabil, toți cei pe care îi cunosc zilele acestea citesc și discută despre această carte. Există atât de multe perspective uimitoare de găsit aici, dar cred că principala faptă a cărții este să forțeze cititorii să recunoască cât de timizi și limitați am devenit cu toții în ceea ce privește imaginația noastră politică. Kristen Ghodsee
The Age of the Strongman:How the Cult of the Leader Threatens Democracy Around the World Gideon Rachman Other Press, 2022
Cartea oportună și revelatoare a lui Rachman aruncă o nouă lumină asupra unui fenomen care ne-a remodelat politica și geopolitica. De la Viktor Orbán, Donald Trump și Vladimir Putin până la Xi Jinping, Recep Tayyip Erdoğan și Narendra Modi, această carte folosește reportaje, istorie și analize perspicace pentru a spune povestea captivantă și înfricoșătoare a modului în care lumea a trecut de la visul democrației liberale universal la a fi în robia oamenilor puternici. Mark Leonard
Destined for War:Can America and China Escape Thucydides’s Trap? Graham Allison Houghton Mifflin Harcourt, 2017
În ciuda faptului că a fost publicată în 2017, cartea lui Allison încă merită citită sau recitită. În retrospectivă, este mai degrabă profetică în a prezice colapsul efectiv al relațiilor SUA-China care ar avea loc sub administrația lui Donald Trump. În același timp, Destined for War arată de ce, în mod fundamental, acea spirală către „competiție strategică” a fost cauzată nu de deciziile lui Trump (pe cât de incoerente au fost ele deseori), ci de dinamica structurală, care continuă să conducă cele două țări către o rivalitate incredibil de periculoasă. Kevin Rudd
The Great Reversal:How America Gave Up on Free Markets Thomas Philippon Belknap Press, 2019
Folosind o analiză empirică solidă, cartea lui Philippon arată cum s-a intensificat concentrarea pieței în industriile din SUA în ultimii 20 de ani, cu implicații macroeconomice profunde. Potrivit lui Philippon, piața Americii este acum mai puțin competitivă decât cea a Europei – o constatare care a fost destul de controversată – din cauza reglementărilor antitrust laxe, a lobby-ului agresiv al firmelor și a captării reglementărilor. Philippon oferă informații despre industrii specifice, inclusiv bancare și asistență medical, diferențiază companiile Big Tech de firmele tradiționale și oferă recomandări pentru reglementarea confidențialității și abordarea problemelor antitrust care decurg din economia digitală. Mi s-a părut că această carte este extrem de provocatoare, deoarece nu numai că a expus fragilitatea pieței libere prin analize cantitative, dar a demonstrat și promisiunea reglementării ca instrument de corectare a eșecurilor pieței. Angela Huyue Zhang
Monitorul social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România, a publicat un infografic referitor la evoluția speranței de viață în cei doi ani de pandemie (2020-2021).
Xinrun Zhuang business growth InnovX Bălan Monica-Claudia marketing officer InnovX, Daniel Dumitrescu chief innovation officer InnovX
Tehnologia și inovația se potrivesc României ca o mănușă, fiind o zonă plină de oportunitate și potențial. Așa cum afirmă și personalități precum Ioan Hotca, „este atât de mult talent în țara noastră și oamenii au nevoie de acest tip de susținere din partea Innov-X-BCR ca să aibă curajul să își urmărească ideile lor nebunești”. Mai mult decât atât, cele mai inovative firme au fost înființate în momente de nevoie, războiul dintre Ucraina și Rusia creând una dintre cele mai stupefiante crize, ce a adus printre oameni numai reacții de șoc. Cu toate acestea, tot răul spre bine, deoarece s-au născut și oportunități pentru cei care au creativitatea și inovația să le captureze.
Se observă, în ultimii ani, necesitatea investiției de capital și inovare în ceea ce privește dezvoltarea economică a tehnologiilor emergente. Antreprenorii au reușit să facă primul pas în acest sens, însă au nevoie de resurse pentru a facilita creșterea expunerii la o masă mai mare de oameni. Fondurile de venture capital, private equity, private banking, mentori și legislatori joacă un rol important în susținerea acestui ecosistem.
InnovX-BCR poate facilita aceste nevoi, oferind tot ce este necesar pentru ca firmele care au ajuns în programele specializate să aibă mai mult reach și să se dezvolte printr-un proces de scaling. Astfel, InnovX-BCR este în căutare de minți inovative și noi soluții ce privesc cele mai imediate probleme din domeniu adresate de societate. Această organizație contribuie în ecosistem prin accelerarea a 316 participanți din 110 firme, dar și prin colaborarea cu peste 1.000 de investitori și 147 de evenimente dedicate atât antreprenorilor, cât și investitorilor.
Inovația este cuvântul-cheie pentru InnovX-BCR, având motivația de a aduce cât mai multă noutate și eficiență, lansând chiar în anul 2022 primul accelerator de fonduri de capital de risc din țară. Ținta programului este de a oferi cât mai multă informație în scopul de a educa cât mai bine investitori să își deschidă un VC fund. Generația nouă de investitori este interesată de valorificarea potențialului de inovare local și regional în concordanță cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) ale Agendei 2030. Programul include educarea pe subiectul de lansare a fondului de venture capital, oportunități de finanțare, acces premium la deal flow validat și selectat în CEE și sprijin pentru închiderea tranzacțiilor.
Creșterea nivelului de interes observat de-a lungul timpului în programul nostru pornește chiar de la anunțarea lansării noastre în România și Polonia și merge până la participarea la experiențe inedite precum Wolves Summit, cea mai largă conferință de pe aria tehnologiei din centrul și estul Europei. Din acel moment, am fost încurajați să țintim și mai sus și să ghidăm capitalul românesc spre înființarea fondurilor de capital de risc dedicate investițiilor în companiile interesate în schimbare și originalitate și care ar putea atinge statutul de unicorn regional în viitor.
De asemenea, calitatea programului InnovX-BCR este confirmată și de rezultatele obținute de către alumnii programului nostru la competiții regionale și europene, unde au câștigat poziții înalte pe podium sub directa îndrumare a InnovX-BCR.
InnovX-BCR Demo Day – Investors Alliance
Din dorința de a crește numărul de investitori în startup-urile de tehnologie, pe data de 14 iunie 2022 a avut loc evenimentul InnovX-BCR Demo Day Investors Alliance, în care investitori din sud-estul Europei au venit în România pentru a afla informații noi despre oportunitățile de investiții prin paneluri de experți pe acest domeniu sau chiar pentru a-și îmbunătăți cunoștințele despre cum să investească în mod înțelept în startup-uri viitoare.
Evenimentul InnovX-BCR Demo Day Investors Alliance a adus participanți și firme din Anglia, Polonia, Ungaria, Bulgaria și România. Paneliștii din cadrul acestui eveniment sunt încadrați în patru categorii: Private Equity, Private Banking, Venture Capital și Tehnologie.
În ceea ce privește Private Equity, au prezentat:
Thomas Bobek – head of private equity la Erste Asset Management, face parte din Erste Group, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii financiare în CEE. Erste Asset Management administrează un portofoliu de mai multe tipuri de fonduri de investiții, oferind flexibilitate și soluții de investiții.
Marek Kukuryka – limited partner la ValueTech VC, un fond de capital de risc ce se concentrează pe startup-uri early stage în industria de energie și fabricații industriale. ValueTech VC are un parteneriat cu MIT Enterprise Forum și MassChallenge, firmele din portofoliul lor beneficiind de acces la centre de inovații din Israel, Boston și multe altele.
Ivaylo Simov – limited partner la Eleven Ventures, un fond de capital de risc dedicat să aducă firme antreprenoriale regionale pe platforma globală. Ariile de interes pentru acest fond sunt fintech, sănătate și medicină, viitorul muncii, mâncare și comestibile și ecommerce.
În cadrul Private Banking, paneliștii au fost:
Andra Ion – director la Erste Private Banking, unul dintre liderii segmentului de gestionare a averii în CEE, care oferă servicii de private banking, management al averii, servicii fiduciare și brokeraj la nivel internațional.
Dana Dima – vicepreședinte executiv pe retail și private banking la Banca Comercială Română, membră a Erste Group. Banca Comercială Română este una dintre cele mai importante bănci și entități financiare din România, oferind operațiuni de retail banking, corporate and investment banking, trezorerie și piețe de capital.
În continuare, pe Venture Capital:
Pawel Bochniarz – partener general la Valuetech VC. Pawel Bochniarz este antreprenor în serie, mentor, investitor și expert în comercializarea technologiilor inovatoare.
Kamilla Rácz – investment analyst la Impact Ventures, un fond de venture capital cu focus adițional, unde se ia în considerare impactul investiției pe mediu. Acest fond are și un program de accelerare care aduce resursele necesare ca antreprenori din comunitate să aibă succes.
Katerina Manley – manager de investiții la Seed Starter ČS, un fond ce pune accent pe firme care au o creștere îndelungată și sustenabilă. Acest fond implică bootcamp-uri, investiții și incubare pentru antreprenori.
Petar Tsachev – investment analyst la LAUNCHub Ventures, acesta din urmă fiind un fond de early stage venture capital care investește în firme din centrul și sud-estul Europei.
Nikola Yanev – manager de marketing la Eleven Ventures. Eleven Ventures are o echipă diversă cu expertiză în arii diferite care poate oferi antreprenorilor ajutorul și resursele necesare ca acestea să câștige un loc pe scena globală.
Liviu Munteanu – partener la Founders Bridge, fond de venture capital care investește în antreprenori cu dorință de creștere. Acest fond oferă sfaturi de strategie, scaling, stabilire operațională, vânzări, expansiune teritorială și crearea unui fundații solide pentru scalare.
Pe domeniul Tehnologie:
Michal Olszacki – founder of Polish Institute for Research and Technology. În cadrul acestei instituții sunt făcute cercetări pe arii de interes în lumea științelor și tehnologiei. Scopul lor este să devină reprezentanți ai excelenței în domeniul științei și să contribuie la creșterea sustenabilă a societății.
În contextul creșterii anul trecut a prețurilor la alimente agricole și în perspectiva continuării procesului și în 2022, Allianz Trade prezintă următoarea analiză:
Inflația alimentară europeană: Cel care pierde este consumatorul
Prețurile alimentelor agricole au crescut cu 31% în 2021 și vor mai crește cu încă 23% în 2022 pe fondul unei majorări generale a costurilor asociate (combustibil, electricitate, îngrășăminte).
Prețurile cu amănuntul la alimente sunt departe de a reflecta creșterea prețurilor mărfurilor alimentare observată în ultimele 18 luni. Producătorii de alimente și băuturi din zona euro și-au majorat deja prețurile, în medie, cu 14% de la începutul anului 2021, cele mai mari creșteri de preț fiind la produsele obișnuite, inclusiv uleiuri și grăsimi (+53%), făină (+28%) și paste (+19%). În schimb, prețurile cu amănuntul la alimente s-au ajustat doar cu 6%, adică nici măcar jumătate din costurile majorate ale producătorilor de alimente nu au fost transferate de retaileri în prețul final. Dar episoadele trecute de inflație alimentară ridicată arată că prețurile cu amănuntul sunt ajustate la prețurile de producător cu un anumit decalaj. Inflația ridicată și scăderea volumului vânzărilor de alimente în magazine post-pandemie vor pune presiune asupra profitabilității comercianților europeni de produse alimentare, dar anticipăm, în general, transferuri mari la prețurile de consum.
Analiștii Allianz Trade estimează că retailerii au transferat echivalentul a 75% din creșterile trecute ale prețurilor de producție asupra consumatorilor, calculând că inflația alimentelor ar costa consumatorul european 243 de euro în plus pentru același coș de produse alimentare comparativ cu 2021, cu estimări cuprinse între 200 și 250 de euro în cele mai mari patru piețe de consum din Europa. Venind peste o creștere generală a costului vieții (combustibil, electricitate, chirii, mâncare etc.), este probabil ca această creștere a prețurilor la alimente să readucă în discuție dezbateri cu privire la posibilele metode de asistență socială pentru a ușura povara celor mai vulnerabile gospodării.
Invazia Ucrainei de către Rusia a venit într-un context cu prețuri deja ridicate la produsele alimentare.
Creșterea cererii, de costuri mai mari ale elementelor de bază (îngrășăminte, electricitate, tarife de transport) și de ani de randamente mai scăzute au determinat creșterea prețurilor alimentelor agricole cu 30,8% în anul 2021, ducând indicele la un nivel atins ultima dată în 2012. Deoarece creșterea prețurilor a accelerat semnificativ în a doua jumătate a anului 2021, consumatorii europeni au resimțit doar parțial criza în 2021, prețurile pentru producătorii de alimente fiind în creștere cu 3,1%, iar prețurile pentru consumatori au crescut cu 1,7% față de anul 2020. Chiar dacă producătorii de alimente și retailerii se așteptau la o nouă creștere a prețurilor alimentelor la începutul anului 2022, invazia Ucrainei de către Rusia a făcut ca temerile față de o inflație alimentară mai mare să crească, având în vedere importanța acestor țări pe piețele de mărfuri agricole. Cum prețurile produselor agricole ar urma să se majoreze cu încă 22,9% în 2022, consumatorii europeni ar trebui să se pregătească pentru o creștere fără precedent a prețurilor cu amănuntul la alimente (Figura 1).
Figura 1: Prețurile de consum la alimente din zona euro, prețurile producătorilor și prețurile produselor agricole internaționale pe piața internațională (modificare procentuală pe an)
Sursa: Eurostat, World Bank, Allianz Research
Prețurile cu amănuntul nu s-au ajustat complet cu majorările din trecut din agricultură
Analizând prețurile producătorilor de alimente și prețurile de vânzare cu amănuntul din ultimii 10 ani, observăm că cei doi indici au urmat traiectorii similare în țările din zona euro, ceea ce sugerează că prețurile de producător mai ridicate sunt urmate de o creștere echivalentă a prețurilor cu amănuntul pe termen lung (Figura 2). Pe termen scurt, însă, există un decalaj între creșterea prețurilor de producător și cele de vânzare cu amănuntul – în mare parte din cauza stocurilor și a contractelor precedente dintre producători și retaileri.
Figura 2: Modificarea indicelui prețurilor producătorilor de alimente și băuturi (scara orizontală, %) față de modificarea indicelui prețurilor de consum pentru alimente și băuturi (scara verticală, %).
Sursa: Eurostat, Allianz Research
Prețurile de vânzare cu amănuntul pentru produsele de bază, cum sunt uleiul și făina, au încă mult de recuperat
Dacă trecem de la privirea de ansamblu la una la nivel de produs, se poate observa o diferență substanțială între alimentele de bază. Deloc surprinzător, prețurile de producător au crescut cel mai mult la categoriile în care Rusia și Ucraina dețin cote importante pe piețele internaționale, cum ar fi uleiurile și grăsimile (+53%), produsele făinoase (+28%) și pastele (+19%). Pe anumite categorii de produse perturbarea a fost atât de puternică încât au apărut lipsurile (de obicei la uleiul de floarea soarelui) și a dus la creșterea prețului înlocuitorilor (uleiul de măsline). Amplitudinea creșterii la alte categorii reprezintă un semn clar că tensiunile prețurilor au început cu mult înainte de acest conflict, luând în considerare o creștere generală a costurilor de producție.
Figura 3: Modificarea indicelui prețurilor de producător (scara orizontală, %) vs modificarea prețului de consum pentru produsele selectate (scara verticală, %) din 2021, în zona euro
Sursa: Eurostat, Allianz Research
Creșterea veniturilor din Q1 a fost pozitivă și în mare măsură determinată de prețurile de vânzare mai mari, cu creșteri anuale de aproape 10%. Companiile au menționat, de asemenea, că prețurile actuale nu reflectă încă impactul războiul din Ucraina și că inflația nu provine doar din cererea mai mare de alimente, ci și ca urmare a creșterii costurilor de transport, forței de muncă și ambalare.
Prețurile cu amănuntul la alimente ar putea crește cu peste +10% în 2022
Ritmul exact în care prețurile de vânzare cu amănuntul la alimente se vor alinia rămâne incert, având în vedere volatilitatea contextului actual. Pentru a oferi o gamă rezonabilă de estimări, calculăm impactul asupra prețurilor la alimente în 2022 dacă ar reflecta 75% sau 100% din creșterea prețurilor de producători observată în perioada ianuarie 2021 și martie/aprilie 2022. Analiștii preconizează că după episoadele trecute de inflație și mediul actual de piață, prețurile cu amănuntul la alimente ar reflecta minim 75% din creșterea actuală a prețurilor la producătorii de alimente, trimițând inflația alimentară în Europa și toate țările europene importante ușor sub sau peste pragul de 10% pentru 2022. Potrivit prognozei Băncii Mondiale pentru prețurile mărfurilor agricole, prețurile cu amănuntul la alimente se vor plafona sau vor începe să scadă la începutul anului 2023.
Principalul motiv din spatele puterii de stabilire a prețurilor de către retaileri este că produsele alimentare sunt de bază și, ca atare, consumul global în termeni de volum rămâne rezistent la recesiunile economice în comparație cu bunurile discreționare. În ultimii 20 de ani în zona euro, cheltuielile medii ale unei gospodării pentru alimente nu au intrat niciodată într-o zonă negativ în ceea ce privește valoarea și au trecut ușor în spectrul negativ în 2008, 2012 și 2013 în termeni de volum (Figura 4).
Figura 4: Cheltuielile de consum ale gospodăriilor pentru alimente și băuturi, zona euro, variație %
Sursa: Eurostat, Allianz Research
Aparenta stabilitate a consumului de alimente la nivel agregat este înșelătoare. Comportamentul comun în rândul consumatorilor pe fondul creșterii rapide a prețurilor este cunoscut sub denumirea de downtrading, adică satisfacerea unor nevoi similare prin favorizarea înlocuitorilor mai ieftini sau a produselor concurente. De asemenea, consumatorii își adaptează de obicei cheltuielile și economisesc pentru bunurile sau mărcile pe care le apreciază. În acest sens, perioadele de inflație ridicată reprezintă o adevărată provocare competitivă pentru retaileri, care trebuie să găsească echilibrul potrivit pentru a menține atât un nivel minin de vânzări, cât și un nivel de profitabilitate. De obicei, retailerii gestionează cu atenție în perioadele de inflație ridicată nivelul prețurilor, ceea ce înseamnă că adaptează majorările între produse, în funcție de elasticitatea prețurilor. O strategie tipică în rândul retailerilor este de a sacrifica marjele de profit pentru mărfuri de înaltă frecvență cu preț scăzut pentru a-și păstra clienții.
Consumatorii europeni ar trebui să se pregătească pentru o creștere cu 250 EUR a cheltuielilor pentru alimente în 2022
Gospodăriile europene alocă între 12% și 25% din cheltuielile de consum pentru alimente și băuturi, cea mai mare pondere fiind în rândul țărilor cu venituri mai mici. Pentru o categorie, prețurile mai mari la alimente ar putea să afecteze doar capacitatea de a economisi; pentru alții, ar putea să le afecteze capacitatea de a-și satisface nevoile vitale.
Și în cazul României creșterile de prețuri din amonte către beneficiarul final nu s-au transferat încă integral. Deși inflația produselor alimentare a depășit 14.5% în Iunie 2022 vs Iunie 2021, aceasta se află la puțin peste 80% din creșterea prețurilor produselor ne-alimentare existând încă potențial de creștere.
„Dintre cauzele acestei evoluții mai lente am putea considera impactul produselor agricole, însă acesta ar trebui să se facă simțit mai mult în lunile iulie-august. De asemenea, puterea marilor lanțuri de magazine în comerțul cu amănuntul rămâne covârșitoare, având capacitatea de a influența intensitatea ajustărilor de preț până la un anumit punct. Seceta și perturbările, întârzierile din lanțurile de aprovizionare de data aceasta chiar pe canalul de transport cu cereale vor continua să pună presiune asupra prețurilor produselor alimentare. În acest context, pentru companiile din domeniu ne așteptăm la cifre de afaceri mai mari sub impulsul inflației, nu al volumelor și la profituri în scădere în încercarea de a menține volumele tranzacționate”, declară Mihai Chipirliu, CFA Risk Director Allianz Trade
Câștigătorii (sau mai bine zis supraviețuitorii) se vor regăsi din rândul companiilor care vor găsi cel mai potrivit mix de produse mai ieftine/cu valoare adăugată mai mare/frecvență de utilizare mai bună și din al celor cu un control riguros al costurilor și al eficienței capitalului de lucru.
Retailerii au mai multă putere de stabilire a prețurilor acum decât în vârfurile anterioare de inflație
Fața comerțului cu amănuntul s-a schimbat considerabil în ultimii ani. În plus, creșterea inflației de acum are loc într-un moment foarte special pentru industrie, deoarece Europa încheie doi ani de pandemie. În comparație cu perioadele trecute de inflație ridicată, anticipăm că retailerii vor transfera mai mult din creșterea prețurilor asupra consumatorilor. În primul rând, intenția retailerilor de a menține volumele de vânzări cu prețuri mai mici pare mai puțin pronunțată decât în trecut. Vânzările cu amănuntul de produse alimentare au fost cu 10% mai mari decât în 2019 în T1 din 2022, iar profiturile au fost foarte mari în ultimii doi ani. În al doilea rând, majoritatea comercianților cu amănuntul de alimente sunt mai orientați spre valoare acum decât au fost în trecut. Până acum, mulți puneau accent pe valoare și servicii, oferind o gamă largă de produse cu valoare adăugată mai mare, care să corespundă aspirațiilor unei părți a clienților lor (mai multe produse locale, organice, cu o nutriție ridicată etc). Și, nu în ultimul rând, investițiile în tehnologie au ajutat considerabil retailerii să adopte strategii de prețuri dinamice. Obiectivul însă este cel puțin dublu: menținerea fidelității consumatorilor prin oferirea unor prețuri competitive acolo unde contează cel mai mult pentru ei și evitarea diluării vânzărilor și profitului prin promoții generale.
Prezicem astăzi riscul comercial și de credit, astfel încât companiile să aibă încredere în ziua de mâine
Allianz Trade este liderul mondial pe piața asigurărilor de credit comercial și un specialist recunoscut în domeniile: garanții, recuperarea creanțelor, credit comercial structurat și risc politic. Rețeaua noastră proprie de informații analizează modificările zilnice în solvabilitatea unui număr de peste 80 de milioane de companii. Oferim companiilor încrederea de a tranzacționa, prin asigurarea plăților lor. Vă despăgubim compania în cazul unei datorii neperformante, dar, mai important, vă ajutăm să evitați din start datoriile neperformante. Ori de câte ori oferim asigurări de credit comercial sau alte soluții financiare, prioritatea noastră este protecția predictivă. Iar, dacă survine un eveniment neașteptat, ratingul nostru de credit AA vă garantează că avem resursele, susținuți de Allianz, de a vă acorda compensații și de a vă ajuta astfel să vă continuați activitatea. Având sediul central la Paris, Allianz Trade este prezentă în 52 de țări și are 5.500 de angajați. În 2021, cifra noastră de afaceri consolidată a fost de 2,9 miliarde EUR, iar tranzacțiile comerciale globale asigurate au reprezentat o expunere de 931 miliarde EUR. Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați allianz-trade.com
Notă de avertizare privind declarațiile anticipative Declarațiile din acest document pot include perspective, declarații privind așteptările viitoare și alte declarații anticipative, bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii companiei, și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Este posibil ca, în realitate, rezultatele, performanțele sau evenimentele să difere semnificativ de cele exprimate sau implicite în aceste declarații anticipative. Diferențele pot apărea din diverse cauze, printre care enumerăm (I) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației concurențiale, în special în activitățile de bază și în piețele de bază ale Grupului Allianz, (II) situația piețelor financiare (în special evenimente legate de volatilitatea pieței, lichiditate și credite), (III) frecvența și gravitatea daunelor asociate evenimentelor asigurate, inclusiv catastrofe naturale, și evoluția cheltuielilor asociate pierderilor, (IV) nivelurile și tendințele mortalității și morbidității, (V) nivelurile de persistență, (VI) în special în activitatea bancară, gradul de nerambursare a creditelor, (VII) nivelurile ratei dobânzii, (VIII) ratele de schimb valutar, inclusiv cursul de schimb euro/dolar american, (IX) modificări ale legilor și reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (X) impactul achizițiilor, inclusiv aspecte legate de integrare și măsuri de reorganizare și (XI) factori generali de concurență, în fiecare caz la nivel local, regional, național și/sau global. Probabilitatea ca unii dintre acești factori să apară sau să se manifeste mai pronunțat este mai mare ca urmare a eventualelor activități teroriste și a consecințelor acestora.