Riscurile cibernetice cresc în contextul geopolitic actual. Companiile trebuie să-și revizuiască strategiile și să aloce eficient investițiile.

_________________

Autori: Mircea Bozga, Partener PwC România
Robert Girdoc, Senior Manager PwC România (foto)

Riscul global al amenințării cibernetice se intensifică atunci când există conflicte sau tensiuni geopolitice, atacurile cibernetice sponsorizate de state escaladând în astfel de situații. Recent, președintele SUA a făcut apel la companiile și organizațiile private din SUA să-și „blocheze porțile digitale” fiind foarte posibile atacuri cibernetice în contextul războiului dintre Rusia și Ucraina. Însă avertismentul este valabil pentru toate organizațiile la nivel mondial, fiind esențial ca acestea să ia măsuri conforme cu gravitatea situației.

Astfel, companiile trebuie să monitorizeze permanent expunerea la riscurile cibernetice, să-și consolideze capacitățile de detectare a amenințărilor, să utilizeze o politică de parole puternice, să se asigure că patch-urile de securitate pot fi aplicate la timp și corespunzător și să securizeze backup-ul datelor.

De asemenea, definirea unor planuri adecvate de continuitate a afacerii și recuperare în caz de crize este primordială în gestionarea acestora. La fel de importante sunt și instruirea angajaților cu privire la rolul lor în prevenirea atacurilor cibernetice și raportarea oricărei activități cibernetice anormale sau rău intenționate către instituțiile locale de reglementare.

Având experiența ultimilor doi de pandemie în care atacurile cibernetice s-au intensificat și au devenit din ce în ce mai sofisticate, companiile sunt mai conștiente de riscuri, multe dintre ele și-au elaborat strategii și alocă bugete mai mari de investiții. Întrebarea este însă dacă aceste investiții sunt eficiente și pot răspunde tuturor vulnerabilităților care pot apărea.

Indemnizațiile în activitatea de transporturi și construcții: Sunt suficiente clarificările legislative recente sau vor reapărea sincope?

_________________

Dan Dascălu, Partener coordonator litigii fiscale
și dreptul muncii, D&B David și Baias

Ioana Cercel, Avocat Senior D&B David și Baias
Bogdan Cârpă- veche, Senior Manager PwC România (foto)

La finalul lunii martie a fost adoptată legea privind anularea obligațiilor fiscale suplimentare stabilite ca urmare a reîncadrării sumelor achitate de angajatorii români salariaților acestora cu titlu de indemnizație pe perioada delegării, detașării sau desfășurării muncii acestora pe teritoriul altor state.

Noua lege aduce și o serie de modificări care ar trebui să soluționeze o parte dintre incertitudinile și lipsurile reglementărilor anterioare.

Mai exact, pe lângă indemnizațiile de delegare/detașare, noul act normativ extinde tratamentul fiscal favorabil la indemnizațiile specifice detașărilor transnaționale și la prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate. Această măsură este benefică acelor categorii de angajați care se aflau într-o situație de detașare transnațională potrivit Legii nr 16/2017 (ex: salariați temporari puși la dispoziția unui utilizator dintr-un alt stat membru UE), dar care nu se încadrau într-o situație de delegare/detașare potrivit Codului muncii. Totodată, prestațiile acordate angajaților mobili, în cazul cărora executarea obligaţiilor de serviciu nu se realizează într-un loc stabil de muncă (neaflându-se deci într-o situație de delegare sau detașare) vor fi supuse aceluiași tratament fiscal favorabil.

Patria Bank aniversează 5 ani

0

 

 Burak Yildiran (Patria Bank): „Avem nevoie de vești bune. Și cele mai bune vești sunt cele pe care le creăm împreună pentru clienți, acționari, parteneri, colegi și comunitate.”

Patria Bank, bancă locală dedicată susținerii antreprenorilor locali și oferirii unui acces facil la produse bancare tuturor clienților români, indiferent unde locuiesc aceștia, lansează o serie de oferte aniversare marcând 5 ani de activitate. Parcursul Patria Bank în ultimii cinci ani a fost unul de creștere și consolidare a poziției sale de furnizor de servicii financiare responsabil, promotor al incluziunii finaciare, pentru antreprenori – companii medii și mici, agriculturi, din mediul urban și rural – și pentru oamenii muncitori, persoane fizice, cu toate planurile și dorințele lor.  În perioada 2017 – 2021 finanțările cumulate au depășit 4,4 miliarde de lei, acestea susținând planurile de dezvolatre ale companiilor și de viață ale românilor, în paralel, Patria Bank având grijă și crescând economii de aproape 3.3 miliarde de lei (sold la 31.12.2021) și angajând o comunitate de peste 700 de colegi.  

„Povestea Patria Bank a început cu o misiune și o promisiune: să ajutăm la construirea unui viitor mai bun pentru toți românii și antreprenorii locali, prin facilitarea accesului la servicii bancare simple și de ajutor. Rămânem fideli misiunii noastre și ancorați în realitatea momentului, spiritul nostru antreprenorial și flexibilitatea care ne caracterizează ajutându-ne să acționăm rapid și echilibrat. Prin activitatea noastră suntem direct implicați în viețile a aproape 120.000 de români –  antreprenori, clienți persone fizice, colegi, acționari – și,  in extenso, în viața familiilor lor, peste 500.000 de oameni. Toate acestea vin cu recunoștință, multă responsabilitate și energie de a construi mai departe un business durabil. Și împreună cu toți clienții noștri și cei care vor să ni se alăture celebrăm 5 ani de Patria Bank cu oferte aniversare și orientare către viitor”, a spus Burak Yildiran, CEO Patria Bank. 

Toate segmentele de business Patria Bank au cunoscut o evoluție importantă în ultimii cinci ani, în special în ariile unde banca este cunoscută pentru expertiza extinsă, respectiv segmentele microfinanțare și agro. Totodată, pe segmentul retail, Patria Bank și-a lărgit portofoliul an de an, acoperind cele mai importante produse financiare care susțin românii în toate etapele vieții lor, dezvoltarea digitală cunoscând o amplificare majoră, mai ales în ultimul an, de când principalele produse de tranzacționare și economisire pot fi obținute 100% online. 

Mai mult, indicatorii financiari au înregistrat de asemenea o evoluție pozitivă, la finalul anului 2021 Patria Bank raportând profit  pentru al treilea an consecutiv, printr-o creștere semnificativă a rezultatului net: de la 2,8 mil. lei în 2020 la 9,5 mil. lei în 2021. Această evoluție a fost susținută de dezvoltarea bilanțului (total active) cu 12% (+396 mil. lei) față de anul 2020 realizată atât prin creșterea anuală a creditelor brute cu 13%, cât și a depozitelor atrase de la clientelă cu 14%.

Seria de oferte și acțiuni la aniversarea de 5 ani acoperă pilonii importanți în dezvoltarea Patria Bank: 5 oferte comerciale, beneficii pentru #OameniiPatria și angajamente pentru dezvoltarea unui business tot mai sustenabil, cu respect pentru mediu și comunitate.

5 oferte comerciale dedicate clienților persoane fizice și antreprenorilor în luna mai:

  • 5% dobândă p.a. pentru depozitele pe 12 luni și 5,5% dobândă p.a. pentru depozitele pe 2 ani, iîn lei, constituite 100% online de noii clienții prin platforma digitală Patria de Oriunde 

 

  • Reduceri aniversare de dobândă la produsele de creditare persoane fizice: – 1,5% reducere aniversară la dobânda pentru creditele de nevoi personale cu dobândă variabilă, în lei (DAE 9.16%) și -1,2 % reducere aniversară la dobânda pentru creditele de investiții imobiliare în euro (DAE 2.93%)
  • premii speciale pentru utilizatorii de carduri Patria Bank Mastercard care obțin și utilizează cardul la cumpărături, de cel puțin 3 ori, în perioada 28.04-09.06.2022: 1 vacanță în România cu caravana și 100 de carduri de combustibil de 300 de lei
  • Zero comision de analiză pentru creditele acordate micilor antreprenori în segmentul microfinațare acordate în perioada 5 – 25 mai 2022.
  • Curs valutar preferențial oferit în platformele de internet banking și mobile banking pentru schimburi valutare care depășesc 5.000 de euro și 5.000 de dolari pentru clineții persoane fizice și 25.000 de euro, respectiv dolari, pentru clienții persoane juridice

Ofertele complete sunt detaliate pe pagina aniversară dedicata: www.patriabank.ro/oferte5ani

„Împărtășim bucuria aniversării cu clienții, propunăndu-le oferte pentru cele mai accesate și mai des folosite produse. Sunt mai mult decât oferte aniversare, este modul nostru de a ne arăta recunoștința și de a celebra lucrurile simple dar importante din viața fiecăruia: achiziția unei case, îndeplinirea unei dorințe, plata cu cardul, creșterea afacerii și schimburi valutare mai avantajoase” a menționat Elena Nicodinescu, Manager Departament Dezvoltare Produse Retail și Canale Digitale.

Beneficii pentru #Oamenii Patria și toți viitorii angajați Patria Bank

Patria Bank adaugă pachetului de beneficii pentru angajați noi facilități, menite să susțină starea de bine a #OamenilorPatria și activitățile de implicare civică ale acestora. Astfel, angajații vor primi două zile libere pe an pentru aniversarea zilei de naștere și pentru implicarea în acțiuni de voluntariat, extra celor pentru care există în cadrul legal reglementat. Beneficiile vin să completeze munca în sistem hibrid, implementată în perioada pandemiei și devenită „noul normal”, prin care o parte importantă din angajați poate opta să lucreze de acasă într-un sistem flexibil, potrivit noilor realități din viața lor. 

Special pentru aniversarea de 5 ani, programe punctuale vor fi implementate pentru #OameniiPatria, precum Ateliere de Wellbeing, alese chiar de ei, și Ziua porților deschise prin care copiii, rudele și animalele de companie sunt bine veniți la birou.

5 ani de Patria Bank înseamnă înainte de orice un mix optim de oameni, cu obiective individuale și profesionale diferite, dar cu comportamente și manifestări congruente, care împreună crează o echipă cu sens și determinare. Ne bucurăm să avem alături colegi care sunt în organizație de la începuturile ei, de peste 10 și chiar 20 de ani,  colegi care împlinesc chiar ei 5 ani în Patria Bank, precum și mulți nou veniți. Un lucru e cert, suntem o echipă cu energie, dornică să contribuie la misiunea băncii” menționează Magda Dragne, Director Resurse Umane Patria Bank.

Angajament pentru #sustenabilitate 

Momentul aniversar marchează și consolidarea drumului Patria Bank în călătoria dezvoltării durabile, pe care banca a pornit încă de la constituirea sub noul nume, aducând în prim plan importanța acordării atenției cuvenite mediului înconjurător. Patria Bank lansează astfel proiectul #ÎmpreunăPentruNatură, un proiect pilot prin care materialele de prezentare tipărite din unitățile Patria Bank din marile orașe sunt înlocuite cu materiale digitale, accesibile printr-un simplu scan de QR. Proiectul urmărește ca în termen de un an de zile, literatura de produs tiparită să fie înlocuită 100% cu materiale digitale.

Comportamentul tuturor s-a schimbat, oamenii se informează cu precădere online, informația fiind accesibilă la un „search distanță”. Mutarea materialelor de prezentare produse în online ne ajută să salvăm 3.1 tone de hârtie/an. În plus, prin această inițiativă ne dorim să creștem gradul de conștientizare asupra consumului și asupra amprentei de mediu pe care fiecare dintre noi o avem și să facem pași spre diminuarea acestora.” a completat Ștefania Cristescu, Manager Marketing și Comunicare Patria Bank.

Inițiativa este doar prima dintr-o serie de acțiuni care vizează promovarea și implementarea de acțiuni și comportamente responsabile cu mediul, atât în interiorul organizației cât și în exterior. Printre acestea se numără: lansarea de produse green, reducerea documentației contractuale tipărită prin transferarea fluxurilor în digital și alte inițiative cu respect pentru mediu. 

Totodată, o serie nouă de articole educaționale și informative care urmărește creșterea nivelului de conștientizare al impactului individual asupra mediului și angajarea în acțiuni de diminuare a acestuia va fi dezvoltată în perioada următoare pe Blogul Patria.

PROFIT ISTORIC PENTRU FNGCIMM ÎN ANUL 2021

0

Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii a înregistrat la 31 decembrie 2021 un profitul brut de 119.694 mii lei, cu circa 32% peste ținta stabilită în buget, iar după deducerea impozitului pe profit, în valoare de 17.043 mii lei, profitul net la finele exercitiului financiar 2021 a atins 102.651 mii lei cu circa 23,2% față de ținta de buget de 78.767 mii lei.

Rezultatele financiare au fost obținute, în principal, în urma acordării a 36.097 de garanții în decursul anului 2021, în valoare totală de 17.252.705 mii lei, dintre care: 14.547.019 mii lei (aprox. 84% în total acordări) reprezintă garanții emise în nume și cont stat, 2.415.819 mii lei (cca. 14% în total) garanții din surse în administrare, iar restul în sumă de 289.866 mii lei (cca. 2% în total acordari) reprezintă garanții din surse proprii.

Valoarea garanțiilor acordate în anul 2021 este în creștere cu 7% din punct de vedere valoric, față de nivelul anului 2020, când volumul de garantare a atins 16.191.563 mii lei, pentru 44.040 garanții acordate. 

Dinamica activității de garantare în decursul anului 2021 a fost influențată în mod pozitiv de rezultatele implementării programului IMM Invest ROMANIA, precum și a programului Noua Casă, considerate a fi cele mai de succes programe guvernamentale.

Pentru FNGCIMM, IMM INVEST  a însemnat o intensificare accelerată a activității de garantare în nume și cont stat, în anul 2020, primul an de implementare, fiind acordate 25.586 garanții în valoare de 11.936.763 mii lei, iar în anul 2021, numărul de garanții a scăzut numeric până la 19.175, pe fondul demarării cu întârziere a programului în vederea modificării cadrului legislativ, însă volumul de garantare a crescut din punct de vedere valoric, atingând 12.616.071 mii lei. În anul 2021 au fost înregistrate valori individuale mai mari ale garanțiilor, ceea ce a condus la depășirea cu 6% a volumului de acordări în anul de referință.

Prin Convenția semnată cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale în baza OUG79/2009, prin care FNGCIMM acordă garanții în favoarea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, au fost acordate, în perioada 01.01- 30.12.2021, un număr de 1,779 garanții în valoare de 2.415.819 mii lei.  Față de rezultatele anului trecut, pe această schemă de garantare, observăm o intensificare a solicitărilor de prelungire a garanțiilor acordate în baza OUG 79/2009, în creștere cu circa 13 % față de nivelul anului 2020.

Nivelul garanțiilor acordate din surse proprii FNGCIMM, a înregistrat o creștere cu 21% față de anul precedent, astfel, față de anul 2020 când au fost acordate 409 garanții, în valoare de 223.127 mii lei, în anul 2021 au fost acordate 478 garanții, în valoare de 271.093 mii lei, în creștere cu 17% din punct de vedere al numărului de garanții și cu 21% superior valoric, pe fondul orientării clienților considerați neeligibili pe programele guvernamentale și către produsele clasice ale Fondului. 

În ceea ce privește volumul garanțiilor acordate în cadrul Programului Noua Casă, în decursul anului 2021, plafonul a fost consumat în proportie de circa 97%, introducerea în program a locuințelor cu valori mai mari, până la limita de 140.000 euro, conducând la acordarea unui număr de garanții inferior celui estimat, însă de valori mai mari. Astfel, în anul 2021 au fost acordate 14.500 garanții, în valoare de 1.920.983 mii lei, în scădere numerică cu 5% față de acordările anului 2020, însă cu 7% creștere din punct de vedere a volumului total de garantare în valoare de 11.743.858 mii lei pentru 15.244 garanții acordate. 

Cazacu, XTB: Dolarul american și francul elvețian rămân în atenția investitorilor, pe termen mediu, ca „port de refugiu” în fața furtunilor financiare

 

  • Dolarul american ar putea rămâne în atenția investitorilor ca „port de refugiu” financiar sigur, pe termen mediu, deși sunt posibile corecții tehnice, avertizează Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
  • Francul elvețian ar putea cunoaște o relativă înviorare în lunile următoare.
  • Pentru Euro și lira sterlină, salvarea ar veni dintr-o încetare, fie și temporară, a conflictului din Ucraina.
  • Yenul japonez și Yuanul chinezesc sunt și ele în scădere.
  • Bitcoin nu a trăit la înălțimea așteptărilor unor fani mai „vechi”, se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Rareori se observă în piețele valutare trenduri atât de coerente între ele precum cele din prima parte a acestui an.

Dolarul american s-a apreciat accentuat, nu doar față de Euro, ci și față de alte monede majore, între care lira sterlină, yenul japonez sau yuanul chinezesc. 

Euro a pierdut 7,5% anul acesta, iar lira sterlină 8,9%, în ambele cazuri aproape întreaga depreciere realizându-se după 24 februarie. 

Față de francul elvețian, din 23 februarie până pe 10 mai, ora 20.00, dolarul a câștigat 8,5%, iar de la începutul anului, 9,2%. 

Yenul japonez s-a retras cu 13,2% în același interval. 

Yuanul a cedat 6,1% tot de la începutul anului. 

Direcția de migrare a capitalurilor a fost clară și intensitatea mișcării, puternică. 

În tărâmul valutar, dolarul american a dominat clar, oferind refugiu, dar, spre deosebire de alte situații din trecut, fără a mai fi „ajutat” în acest „efort” de alte monede. 

Singurul „port” adevărat, sau cel puțin, cel mai bun adăpost – pentru că, în termeni relativi, în anumite perioade, francul elvețian a oferit, la rândul său, refugiu – a fost dolarul american.

Ce se poate spune despre monedele virtuale? 

Bitcoin nu a trăit la înălțimea așteptărilor unor fani mai „vechi”: nu doar că nu a oferit siguranță, ci a pierdut teren considerabil, de la peste 46000 în deschidere și aproape 48000 dolari în vârful din prima zi a anului, la sub 30 000 pe 10 mai, înaintea unei ușoare reveniri care a dus deprecierea anului acesta la 32,2%.

Și aceasta, în teritoriul criptomonedelor, este o performanță foarte bună, alte titluri înregistrând deprecieri mult mai mari.

 Astăzi inflația din SUA e așteptată a coborî la 8,2% de la 8,5% în aprilie. În privința seriei „core”, de bază, care nu ia în calcul anumite produse, se așteaptă o scădere la 6,2% de la 6,5% luna trecută. 

Datele vor fi foarte intens urmărite, pentru a vedea dacă validează speranțele unor observatori pentru depășirea „vârfului”, și debutul unei perioade de reașezare. 

Cu toate acestea, este de așteptat ca dobânzile să continue să crească. 

În luna decembrie, în SUA rata dobânzii are cele mai mari șanse de a fi la 2,5-2,75% potrivit traderilor de la CME, în scădere față de estimarea de acum o săptămână, când prima șansă ar fi avut-o nivelul 2,75-3%. 

Totuși, sunt repere mult peste cele din Europa, unde BCE încă dezbate momentul optim de ridicare a dobânzii de referință de la 0%, și continuă să injecteze lichiditate,  deși într-un ritm în scădere. 

În această dimineață, randamentul la titluri de stat pe 10 ani atingea 2,93% în SUA și doar 0,97% în Germania. 

Dolarul este susținut atât de nevoia de siguranță, alături de repatrierea unor capitaluri din jurisdicții văzute a fi mai riscante, cât și de dobânzile mai atrăgătoare.

Europa resimte, în plus, într-o manieră mult mai pronunțată, efectele negative ale luptelor din Ucraina, iar Marea Britanie este vulnerabilă, pe lângă acestea, la o pronunțată creștere a inflației, adăugată la neplăcerile provocate de Brexit. 

Delicată este și situația celor care au luat credite cu dobândă fixă pentru doar 2 sau 5 ani, în Regatul Unit. 

Dincolo de anumite ajustări tehnice sau de ordin temporar, pentru monede precum Euro sau lira sterlină este nevoie de o linie clară de încetare a conflictului pentru a reda șansa unei aprecieri durabile.

Dolarul american ar putea, în contextul actual, pe termen mediu, rămâne în atenția investitorilor, deși de la aceste niveluri, corecții tehnice sunt posibile.

În plus, francul elvețian, în ciuda eforturilor importante ale băncii centrale, ar putea cunoaște o relativă înviorare în lunile următoare, atât față de Euro cât și față de dolarul american, pe măsură ce piețele vor redescoperi nevoia unui activ de refugiu alternativ și vor lua în calcul o încetinire sau chiar riscuri de recesiune anul viitor în SUA. 

Pentru Euro și lira sterlină, salvarea ar veni dintr-o rapidă încetare a conflictului, fie și de ordin temporar, care să redea un optimism pronunțat în economiile respective și să susțină monedele. E un scenariu care, pentru moment, nu pare a fi în prim-planul probabilităților.

First Bank a înregistrat un profit net de 57 de milioane de lei în 2021

0

 

First Bank raportează un profit de 57,1 milioane de lei pentru anul 2021, o creștere semnificativă față de perioada similară precentă.

Veniturile operaționale nete ale băncii au crescut cu 7% față de 2020, atingând valoarea de 354 milioane lei. La sfârșitul anului 2021, activele totale ale băncii depășeau 6,9 miliarde lei, în timp ce capitalul propriu a ajuns la aproape 800 milioane lei, iar sursele atrase de la client se ridică la 5,2 miliarde lei. Rata totală de adecvare a capitalului a ajuns la 23,14%, iar rata lichidității a fost cu mult peste 200%.

Valoarea creditelor acordate a înregistrat o evoluție semnificativă pe toate segmentele de clienți, First Bank ajungând la un portofoliu de credite de 4,1 miliarde lei, în creștere cu 4% față de aceeași perioadă a anului precedent. Un ritm mai susținut este remarcat în special în zona de creditare pentru IMM-uri, unde s-a înregistrat o creștere de 16% față de anul 2020, influențată pozitiv de aderarea First Bank la programele de sprijin guvernamentale. De asemenea, First Bank s-a alăturat programului IMM Invest în al doilea an de dezvoltare, cu fonduri de 329,29 milioane lei alocate pentru 2021, în creștere cu 46,39% față de anul precedent.

Raportul cost-venituri s-a îmbunătățit și a atins 79% în 2021, comparativ cu 93% în 2020, datorită eficienței operaționale sporite ca urmare a investițiilor în digitalizare și automatizare a proceselor. Rentabilitatea operațională ridicată permite băncii să investească în proiecte și campanii cu valoare adăugată care vizează îmbunătățirea experienței clienților și creșterea portofoliului de credite.

First Bank
Henk Paardekooper

„Rezultatele financiare din 2021 reflectă o performanță financiară importantă, iar prin măsurile pe care le-am adoptat, am atins un nivel puternic de capitalizare și lichiditate. Continuăm să rămânem aproape de clienții noștri, oferind soluții financiare personalizate și eficiente, cu un grad ridicat de digitalizare, dar păstrând mereu componenta umană”, a declarat Henk Paardekooper, CEO al First Bank.

În ultimii trei ani, First Bank a desfășurat procese ample de transformare, susținute de investiții în tehnologie, produse, procese și oameni de aproape 100 de milioane de lei. Banca are ca obiectiv oferirea de produse și servicii de top ce permit efectuarea de operațiuni bancare într-un mod simplu și eficient, garantând clienților o experiență de utilizare modernă și adaptată nevoilor lor.

Noul regim al autorizării investițiilor non-UE în România sau cum se asigură echilibrul dintre siguranța națională și stimularea investițiilor străine

_________________

Radu Diaconu (foto), Partener Coordonator,
Liderul practicii de consultanță juridică în afaceri,
Băncilă Diaconu și Asociații

 A apărut în România un nou sistem de autorizare a investițiilor străine realizate de persoane din afara Uniunii Europene, începând cu 18 aprilie 2022. Deși un sistem de evaluare al acestor operațiuni exista încă din 2012, noua reglementare (realizată prin OUG 46/2022) crește gradul de complexitate a procedurii, fără a aduce – cel puțin pentru moment, în lipsa unor norme de aplicare – vreun beneficiu suplimentar. În schimb, amenzile ajung până la 10% din cifra de afaceri realizată în anul anterior la nivel mondial!

Ce investiții sunt afectate

  Practic, orice investitor din afara UE – american, rus, britanic, chinez, canadian, elvețian, japonez, turc, sud-african etc. – care dorește să cumpere o firmă ori un activ în România sau care dorește să facă o investiție de la zero în anumite domenii și care este dispus să cheltuiască mai mult de 2.000.000 euro (adică nimica toată, în termenii economiei actuale) trebuie să obțină un aviz favorabil de la autoritățile române. 

Investițiile pentru care este obligatorie obținerea acestui aviz trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii, de care depinde, potrivit hotărârii CSAT 73/2012, ordinea publică și securitatea României. Acestea sunt – fără alte detalii sau precizări – securitatea cetățeanului și a colectivităților, a frontierelor, cea energetică, a transporturilor, a sistemelor de aprovizionare cu resurse vitale, a infrastructurii critice, a sistemelor informatice și a celor de comunicații, a activității financiare, fiscale, bancare și de asigurări, a producerii și circulației armamentului, munițiilor, explozibililor și substanțelor toxice, securitatea industrială, precum și protecția împotriva dezastrelor, a agriculturii și mediului înconjurător, respectiv protecția operațiunilor de privatizare a întreprinderilor cu capital de stat sau a managementului acestora.

Care sunt investitorii vizați

  Prima întrebare ar fi de ce este necesar un astfel de sistem de autorizare a investițiilor străine directe. Acest sistem este reglementat în UE, la nivel de principiu, fără prea multe detalii procedurale, prin Regulamentul 2019/452 și este în vigoare din 11 octombrie 2020. Sarcina de a evalua compatibilitatea investițiilor străine directe cu securitatea și ordinea publică naționale revine, în primul rând, fiecărui stat membru. Regulamentul nu discriminează împotriva investitorilor din anumite state, deși s-a speculat în timpul elaborării sale că cei vizați ar fi în primul rând investitorii chinezi și cei ruși. Totuși, acest instrument a fost folosit de diverse state membre pentru a restricționa și alți investitori: de exemplu, la finalul anului 2020, Franța a blocat achiziția producătorului de echipamente militare Photonis de către grupul american Teledyne, argumentul fundamental fiind acela că suveranitatea Franței este prioritară. Prin urmare, investitorii din statele membre NATO (de exemplu) nu sunt scutiți de la această autorizare.

Care sunt noutățile aduse de noul sistem de autorizare

În principiu, din 2012 încoace, dacă investiția viza unul din domeniile indicate mai sus, trebuia obținută aprobarea CSAT, fie prin notificarea directă a CSAT, fie prin notificarea unei concentrări economice la Consiliul Concurenței (care, mai departe, informa CSAT-ul). Noul sistem, implementat prin OUG 46/2022, presupune apariția unei Comisii pentru examinarea investițiilor străine directe (prescurtată CEISD), care nu are personalitate juridică și al cărei secretariat este asigurat de Consiliul Concurenței. Din această comisie fac parte reprezentanți ai primului-ministru, ai Consiliului Concurenței, ai Secretariatului General al Guvernului și ai nouă ministere. De asemenea, sunt invitați permanenți reprezentanții SRI și SIE. Domeniile de activitate vizate sunt cele precizate, încă de acum 10 ani, în Hotărârea CSAT 73/2012 (și enumerate mai sus).

Prin urmare, ce s-a schimbat?

În primul rând, amenzile sunt foarte mari, similare celor din domeniul concurenței: până la 10% din cifra de afaceri totală realizată la nivel mondial în anul financiar anterior sancționării. În cazul întreprinderilor nou-înființate ca urmare a unei investiții străine directe, care nu au înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, acestea vor primi o amendă cuprinsă între 10.000.000 lei și 50.000.000 lei. Eventualele amenzi sunt aplicate de Consiliul Concurenței.

În al doilea rând, nu ar trebui autorizate decât investițiile de peste 2.000.000 euro – oricum, un plafon foarte scăzut. Chiar și așa, pot fi supuse examinării și avizării CEISD și investițiile străine directe care nu depășesc pragul de 2.000.000 euro, dacă, prin natura sau efectele lor potențiale, pot avea impact asupra securității sau ordinii publice sau prezintă riscuri la adresa acestora. Cu alte cuvinte, nenotificarea unei investiții mai mici de 2.000.000 euro se face pe riscul investitorului, care ar putea afla ulterior că era totuși necesar să obțină autorizarea.

În al treilea rând, criteriile folosite de CEISD pentru evaluarea unei investiții sunt cele din Regulamentul UE 2019/452, anume (în special, deci nu limitativ): (a) dacă investitorul străin este controlat direct sau indirect de guvernul unei țări non-UE, inclusiv de organisme de stat sau de forțele armate ale acesteia, inclusiv prin structura de proprietate sau prin finanțări semnificative; (b) dacă investitorul străin a fost deja implicat în activități care afectează securitatea sau ordinea publică într-un stat membru UE; sau (c) dacă există un risc serios ca investitorul străin să desfășoare activități ilegale sau infracționale.

Sperăm – ca de obicei – că normele vor clarifica lucrurile

Normele de aplicare ale OUG 46/2022 ar trebui să apară până pe 17 iunie 2022. Acestea ar trebui să detalieze, în primul rând, care sunt investițiile ce trebuie notificate. Nu contestă nimeni că armamentul, munițiile și produsele cu dublă utilizare (militară și civilă) sunt aspecte sensibile, dar marea majoritate a operațiunilor economice se referă la chestiuni mult mai banale. De exemplu, intră în categoria investițiilor ce necesită autorizare achiziția unei clinici stomatologice sau a unui lanț de farmacii? Este vorba în acest caz despre infrastructură în domeniul sănătății (menționată expres în Regulamentul UE) sau nu? Dar achiziția unei participații într-o firmă privată de curierat poate aduce atingere securității transporturilor? Oare dezvoltarea de la zero, cu o investiție japoneză ori americană, a unui software care facilitează comenzile online de mâncare, activitate atât de importantă în timpul pandemiei, face parte din conceptul de „securitate a sistemelor de aprovizionare cu resurse vitale”? Achiziția unei ferme cu 800 de hectare de teren arabil de către un investitor arab poate aduce atingere „protecției agriculturii”? Extinderea unei investiții, cu fonduri canadiene, pentru realizarea de căști de protecție, în uzină sau pe șantier, aduce atingere „securității industriale” sau „protecției împotriva dezastrelor”?

Amintim că amenzile sunt enorme, de până la 10% din cifra de afaceri mondială pe anul anterior. Chiar în lipsa unei cifre de afaceri în anii anteriori, amenda minimă e de 10.000.000 lei. Nu numai amenzile sunt problematice. Este destul de clar că OUG 46/2022 a fost redactată într-un termen foarte scurt, uneori prin procedeul copy-paste – de exemplu, art. 12(6) menționează că „prescripția începe să curgă de la data încetării ultimului act sau fapt anticoncurențial în cauză”, formularea fiind copiată din Legea concurenței 21/1996, fără înlocuirea termenului „anticoncurențial” cu ceva mai potrivit contextului investițiilor străine. Nu rămâne, deci, decât să sperăm că redactarea normelor de aplicare se va face cu atenție sporită la potențialele efecte nocive, greu de evaluat la acest moment – mergând până la blocarea cvasi-completă a investițiilor non-UE în România.

OPEN HOUSE MADRIGAL – CANTUS MUNDI de Noaptea Muzeelor

0

Sâmbătă, 14 mai, cu ocazia Nopții Muzeelor, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” și Programul Național Cantus Mundi invită publicul să îi treacă pragul pe Aleea Dealul Mitropoliei nr. 11, la OPEN HOUSE MADRIGAL – CANTUS MUNDI.

Aflat în una dintre cele mai frumoase clădiri de pe Dealul Mitropoliei din București, un imobil cu o viață de aproape 100 de ani, sediul Corului Madrigal va fi accesibil pentru vizitare de Noaptea Muzeelor în intervalul orar 18:00 – 22:00. 

Publicul va putea descoperi arhitectura originală a monumentalei vile și interioarele sale spectaculoase și, de asemenea, va putea face o incursiune în istoria și evoluția Corului Madrigal, ilustrată prin expoziții de costume, fotografii, partituri și alte elemente de referință pentru memoria celebrului ansamblu coral. 

Experiența vizitatorilor va fi completată vizual de scenografia de lumini ce va îmbrăca venerabila clădire de pe Dealul Mitropoliei și mai ales sonor, prin recitalurile corale susținute LIVE de peste 200 de copii din corurile Programul Național Cantus Mundi.

Vila Sacha Roman, actualul sediu al Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” și al Programului Național Cantus Mundi, a fost realizată după planurile celebrului arhitect Albert Popper și construită în 1924 de către juristul și publicistului român Sacha Silberman Roman (1885 – 1967), personalitate notabilă a Bucureștiului interbelic, care a deținut pentru o perioadă și funcția de secretar al lui Nicolae Titulescu.

Datorită caracteristicilor sale, imobilul se încadrează în categoria vilelor unicat ce caracterizeză Bucureștiul de început de secol XX, cu o arhitectură originală ce îmbină cu eleganță elemente bizantine, gotice, neo-românești dar și inserții inspirate din culele oltenești. 

Pe 14 mai, între 18:00 și 22:00, accesul vizitatorilor va fi gratuit, organizat în grupuri de maximum 10 persoane.

Directorul de sustenabilitate (CSO), în ascensiune rapidă

0

_________________

de Monica Movileanu,
Partener PwC România
Cristina Angheluță,
Senior Manager

Deși doar o treime (29,8%) dintre companiile globale au directori sau manageri dedicați sustenabilității (Chief Sustainability Officer – CSO), conform studiului realizat de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC, în rândul a 1.640 de companii listate, numărul pozițiilor de CSO deschise în 2021 a fost mai mare decât cel cumulat în perioada 2016 și 2020. Această evoluție ne arată că tot mai multe companii conștientizează importanța ESG – acronimul deja cunoscut pentru Environmental, Social & Governance care desemnează noile cerințe de raportare non-financiară.

ESG înseamnă o schimbare de viziune asupra rolului și scopului unei companii care trebuie să abordeze strategic impactul activității sale pe termen mediu și lung atât asupra celor direct interesați, cât și asupra mediului înconjurător și asupra comunității în care funcționează. Pe măsură ce urmărirea obiectivelor ESG este tot mai mult în atenția autorităților de reglementare din întreaga lume, au apărut și vor apărea tot mai multe cerințe legale de raportare, fapt care le impune companiilor să aloce resurse, prin angajarea unor persoane dedicate.

Totuși, studiul menționat arată că, deși companiile sunt tot mai preocupate de angajarea unui CSO, rolul acestuia nu este încă suficient de puternic, un număr semnificativ dintre CSO având mandat limitat în domeniul sustenabilității și acces foarte redus la deciziile din cadrul Consiliul de Administrație, astfel încât să contribuie la transformarea politicilor ESG. Astfel, aproape 50% dintre companii au CSO cu atribuții limitate. Unii dintre ei sunt ofițeri de sustenabilitate al căror obiectiv nu este sustenabilitatea ca atare, dar care lucrează la sustenabilitate în contextul de responsabilitate socială corporativă (CSR) sau de sănătate, siguranță și mediu.

În Europa, 35% dintre companiile intervievate au CSO activi cu acces la directorii executivi, iar 57% au CSO cu atribuții limitate și fără acces la directori executivi.

Cei mai mulți directori sau manageri dedicați dezvoltării sustenabilității provin din sectorul bunurilor și produselor de consum. Astfel, companiile din această industrie se pot lăuda cu cei mai activi directori de sustenabilitate (50%), având în vedere nivelul ridicat de implicare al mass-media și a rețelelor de socializare asupra aspectelor legate de sustenabilitate din industria alimentelor și din sectorul de îmbrăcăminte. 

În timp ce organizațiile din sectoarele produselor chimice și al petrolului și gazelor au avut, de asemenea, un procent ridicat de CSO activi, sectorul ingineriei și al comerțului electronic a avut cea mai scăzută reprezentare în ceea ce privește directorii de sustenabilitate activi în problemele ESG.

Decalajul în ceea ce privește expertiza directoriilor de sustenabilitate este pe cale să se schimbe, având în vedere că în 2021 numărului de numiri de CSO la nivel global a crescut de trei ori față de 2020. 65 de companii au numit un director de sustenabilitate în perioada 2016-2020, față de 68 de companii în 2021. Tendința a început în 2018, când problemele precum clima, egalitatea rasială și de gen au început să influențeze deciziile investitorilor și a directorilor executivi. Pandemia a accelerat această tendință, deoarece companiile au început să își pregătească afacerile pentru viitoarele provocări ESG, construind expertiză în domeniul sustenabilității prin angajări și promovări interne.

Pentru a înțelege cât mai bine cum se schimbă rolul și responsabilitățile unui Director de sustenabilitate, PwC a realizat o serie de interviuri la nivel global cu directori care activează în diverse industrii. Astfel, un director de sustenabilitate necesită un mix special de abilități și expertiză, respectiv:

  • Să aibă o profundă înțelegerea a companiei și a strategiei de business;
  • Să joace un rol decizional în cadrul Consiliului de Administrație;
  • Să aibă capacitatea de a înțelege toate aspectele ESG, de a evalua situația reală a companiei și de a propune acțiuni concrete;
  • La nivel tehnic să identifice potențiale schimbări în industria în care activează și noi oportunități de a crea valoare adăugată;
  • Să se asigure că toate departamentele din companiei își asumă un rol activ în transformarea ESG;
  • Să asigure conformitatea Companiei cu toate reglementările de raportare ESG în vigoare.
  • Rolul directorilor de sustenabilitate și a echipelor pe care le conduc este unul fundamental în îndeplinirea tuturor obiectivelor de sustenabilitate pe care organizațiile le definesc în strategia ESG.

Forumul Națiunilor Unite pentru Păduri – UNFF17

0

Forumul Națiunilor Unite pentru Păduri, reuniunea cu numărul 17 – UNFF17 – se desfășoară la New York, în perioada 09-13 mai 2022. România participă cu o delegație condusă de Ionuț-Sorin Banciu (foto), secretar de stat pentru relații internaționale în cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

MMAP informează că principalele subiecte de pe agenda lucrărilor UNFF17 sunt:

  • Implementarea Planului Strategic al Națiunilor Unite privind Pădurile 2017-2030 (UNSPF)
  • Pregătiri pentru evaluarea la jumătatea perioadei de raportare, respectiv în anul 2024, a eficacității UNSPF în atingerea obiectivelor sale, inclusiv strategia de comunicare și sensibilizare
  •  Consultări informale și finalizarea rezoluției omnibus
  • Stabilirea coordonatelor privind a 18-a sesiune a UNFF
  • Adoptarea raportului celei de-a 17-a sesiuni UNFF

Forumul a inclus și organizarea la 09 mai a unei mese rotunde la nivel înalt (HLRT) cu tema „Răspunsul și rolul UNFF, precum și așteptările privind evoluțiile multilaterale legate de păduri”, care „a oferit cadrul pentru discuții interactive înalților oficiali guvernamentali, organismelor Națiunilor Unite și altor organizații internaționale, precum și reprezentanților ai sectorului privat și ai societății civile, cu privire la răspunsul UNFF la evoluțiile multilaterale majore legate de păduri, precum și la rolul și așteptările sale legate de aceste evoluții.

Cu această ocazie, participanții au fost invitați să prezinte observațiile asupra acțiunilor lor viitoare și asupra rolului potențial pe care UNFF îl poate avea până în anul 2030, pentru a promova implementarea sinergică a angajamentelor care decurg din aceste evoluții globale, în special în ceea ce privește reducerea tendințelor asociate despăduririlor, alocarea de surse de finanțare a pădurilor și valorificarea parteneriatelor, precum și consolidarea implicării părților interesate”.

Reprezentantul MMAP, secretarul de stat Ionuț Sorin Banciu (foto), a reafirmat angajamentul României, în calitate de Stat Membru al Organizației Națiunilor Unite și al Uniunii Europene, privind protejarea și managementul durabil al pădurilor, ținând seama de faptul că, în prezent, schimbările climatice și pierderea biodiversității reprezintă probleme grave și urgente, iar impactul lor este global și la un nivel fără precedent: „Pădurile au un rol important în protejarea și conservarea biodiversității, precum și în procesele de adaptare și reducere a efectelor schimbărilor climatice. Astfel, acestea oferă societății numeroase servicii ecosistemice, având rol în protejarea solului împotriva eroziunii, combaterea fenomenelor asociate secetei/deșertificării, protejarea biodiversității, reglarea climatului local.

România susține adaptarea practicilor de gospodărire a pădurilor la necesitățile impuse de schimbările climatice, economice  și sociale, având în vedere necesitatea de a promova utilizarea rațională a resurselor forestiere. Totodată, considerăm că practicile inovatoare de gestionare a biomasei forestiere, modelele de afaceri sustenabile au un rol important în promovarea unei abordări echilibrate a funcțiilor economice, sociale și de mediu ale pădurilor”.

MMAP subliniază că, „totodată, România a susținut poziția comună a UE și Statelor Membre la UNFF17, prezentată în cadrul Mesei Rotunde la Nivel Înalt organizată cu ocazia Forumului, și a subliniat necesitatea de acțiuni concrete pentru a inversa reducerea globală a suprafețelor împădurite, precum și implicarea activă și concretă pentru atingerea tuturor Obiectivelor Globale ale Pădurilor (GFG), prin diferite acțiuni, cum ar fi managementul durabil, inclusiv conservarea și restaurarea ecosistemelor forestiere.

Astfel, considerând faptul că pădurile se află sub presiunea crescândă a amenințărilor și riscurilor de dezastre (incendii, furtuni, secetă), a fost subliniat rolul pădurilor și al managementului durabil al acestora, ca exemplu de soluții bazate pe natură și abordări bazate pe ecosistem, în salvgardarea biodiversității, în atenuarea și adaptarea la schimbările climatice și în combaterea degradării terenurilor.

În ceea ce privește acțiunile viitoare și rolul potențial al UNFF până în anul 2030, România a menționat necesitatea promovării unei implementări sinergice la nivelul angajamentelor sectoriale, precum și corelarea lor cu o serie de evoluții globale, inclusiv sinergia între cele 3 convenții de la Rio (CBD, UNCCD și UNFCCC) și atingerea țintelor celor 6 Obiective Globale în domeniul Pădurilor din cadrul Planului Strategic al Națiunilor Unite privind Pădurile 2017-2030”.