La Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir, congresul mondial de filosofie a dreptului

0

Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” din București organizează în perioada 3-8 iulie 2022 ediția cu numărul 30 a Congresului Asociației Internaționale pentru Filosofia Dreptului și Filosofie Socială (IVR). La evenimentul academic derulat cu susținerea Asociației Române pentru Filosofia Dreptului, sunt reprezentate 40 de țări de pe șase continente.

Tema centrală a ediției actuale este „Justice, Community and Freedom/Dreptate, Comunitate și Libertate”. Sunt celebrate momente de referință în evoluția istorică a domeniului: 200 de ani de la apariția monumentalei lucrări Gruntlinien der Philosophie des Rechts, a lui Hegel, centenarul nașterii lui John Rawls, 50 de ani de la publicarea lucrării sale A Theory of Justice. 

În deschiderea lucrărilor Congresului Mondial de Filosofie a Dreptului și Filosofie Socială, prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu, președintele Senatului Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, a salutat efortul încrederea sutelor de participanți de a se reuni la București într-o dezbare dedicată științei și culturii de înalt nivel intellectual într-o vreme dominată de frământări geopolitice și economico-sociale.

„Trăim vremuri de transformări epocale pentru omenire”, careîndeamnă inclusiv la regândirea contextului democratic, a subliniat, adresându-se participanților la congres, Mircea Geoană, secretar general adjunct al NATO.  

Asociația Internațională pentru Filosofia Dreptului și Filosofie Socială – prezidată de profesorul Matthias Mahlmann din Elveția – este definită ca „o organizație academică centrală mondială, înființată în scopul studierii și promovării filosofiei juridice și a filosofiei sociale. A fost fondată în 1909 ca Internationale Vereinigung für Rechts – und Witschaftphilosophie, redenumită International Vereinigung für Rechts – und Sozialphilosophie, în 1933. Activitățile principale ale IVR include congresul mondial la fiecare doi ani, publicarea revistei internaționale Archiv für Rechts – und Sozialphilosophie (ARSP) și Enciclopedia IVR a Filosofiei Dreptului și Filosofiei Sociale”. IVR cuprinde peste 3000 de membri din întreaga lume.

Drepturile elevilor și studenților ca viitori angajați

0

Elevii și studenții pot învăța în vacanța de vară despre drepturile lor ca viitori angajați, urmând o serie de ateliere gratuite organizate de Asociația Politeia, definită ca „o încercare de a înțelege problemele educației din România și de a oferi un sprijin celor care doresc să descopere și să se dezvolte independent”.

O parte dintre elevii și studenții participanții la ateliere, interesați de activism, vor putea participa la o tabără de vară pe această temă organizată de Asociația Politeia, tabără în care vor colabora cu experți în domeniu, precum Cecilia Gostin, Laura Burtan și Mihai Vasile, președintele Asociației Politeia, care subliniază: „Am vorbit în aceste prime luni de proiect cu peste o mie de elevi, foarte mulți dintre ei având deja experiență de muncă. Din păcate, foarte mulți angajatori profită de faptul că tinerii nu-și cunosc drepturile și apar foarte multe nedreptăți, chiar ilegalități: au fost persoane care ne-au mărturisit că muncesc fără contract de muncă, altele care în contract au o normă de 2 ore/zi, în realitate lucrează chiar și 12 ore/zi. O tânără ne-a povestit că angajatorul i-a spus că nu are nevoie de contract din moment ce lucrează part-time. Din păcate, cu excepția câtorva clase de profil tehnologic, tinerii ies din școală fără să fi discutat vreodată despre ce înseamnă să intri într-un contract, într-o relație de muncă cu cineva, fără să fi văzut vreodată spre exemplu cum arată un contract individual de muncă. Tinerii nu știu spre exemplu că nu pot fi obligați să lucreze ore suplimentare, nu știu că trebuie să fie plătiți suplimentar dacă lucrează în weekend, sau noaptea, sau în zilele de sărbătoare națională, nu știu ce este un sindicat și cum se pot organiza ca să-și apere drepturile și să-și negocieze condiții de lucru mai bune. Noi îi vom învăța despre toate aceste aspecte și vom vorbi cu ei despre experiențele lor. Ulterior, vrem ca în tabăra de activism și leadership civic să formăm un grup puternic cu care să ducem o campanie de advocacy pentru a ne asigura că drepturile la locul de muncă sunt incluse în programa școlară și niciun tânăr nu va mai intra în piața muncii fără să-și cunoască drepturile.”

Cei interesați să participe la aceste ateliere se pot înscrie gratuit la adresa web http://politeia.ro/ateliere/ , urmând ca mai apoi să fie contactați de echipa Asociației Politeia.

Proiectul este derulat de Asociația Politeia în parteneriat cu Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” București, Inspectoratul Școlar Județean Ialomița, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Liceul Tehnologic „Pamfil Șeicaru” Ciorogârla și Sindicatul IT Timișoara (SITT), cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului îl reprezintă implicarea activă a tinerilor (elevi și studenți) într-o campanie națională de advocacy pentru a include în programa școlară elementele de educație privind drepturile la locul de muncă și pentru a asigura astfel o informare minimală a tinerilor înainte de pătrunderea pe piața muncii.

 

JPMorgan vede sfârșitul „iernii” cripto

0

Problemele Bitcoin continuă

Problemele Bitcoin au continuat și săptămâna trecută, cu o depreciere a prețului care s-a derulat pe întreg parcursul săptămânii. 

În timp ce prețul BTC a fost supus unei volatilități mai reduse decât în săptămânile anterioare de tranzacționare, acesta s-a mișcat pe o tendință descendentă, după ce a început săptămâna în jurul valorii de 21.000 de dolari, tranzacționându-se până la nivelul actual de aproximativ 19.000 de dolari la mijlocul săptămânii. 

Cu toate acestea, un fenomen remarcabil este în curs de desfășurare cu BTC. Pe măsură ce prețul scade, așa-numitele „balene” bitcoin, sau deținătorii cu acumulări mari de criptoactive, se mișcă pentru a cumpăra mai multe tokens. Cel mai mare portofel bitcoin (non-exchange), a cărui identitate rămâne necunoscută, a mai achiziționat mii de token-uri pe măsură ce prețul a scăzut, ridicându-și valoarea la peste 2,53 miliarde de dolari.

Ether a cunoscut o evoluție similară în cursul săptămânii, criptoactivul începând în jurul valorii de 1.200 de dolari, înainte de a se tranzacționa până la aproximativ 1.050 de dolari până joi, apoi s-a menținut constant de atunci. 

Scăderea prețului pentru ETH vine pe măsură ce progresul către The Merge avansează. Upgrade-ul Gray Glacier a fost implementat cu succes pe Ethereum Mainnet săptămâna trecută, aducând The Merge cu un pas mai aproape – unde rețeaua va face o tranziție la proof-of-stake, ceea ce ar putea avea un impact major asupra economiei platformei. 


UE adoptă legile MiCa

Uniunea Europeană a avansat cu un nou set de norme care să reglementeze criptoactivele și piețele implicate. Este un pas important în reglementarea cripto, puține alte jurisdicții aplicând reguli atât de detaliate pentru acest sector. 

Cerințele privind rezervele pentru stablecoins au fost întărite, au fost instituite noi norme privind raportarea tranzacțiilor, iar ESMA are noi competențe pentru a aplica măsuri furnizorilor de criptoactive care nu protejează investitorii sau nu respectă normele pieței, amenințând stabilitatea.

Desigur, doar timpul va spune care va fi impactul economic asupra pieței cripto. UE este un segment mare, dar nu cel mai mare. O mare parte din inovație provine din Europa, dar, în realitate, cripto are nevoie, în general, de o supraveghere mai mare pentru a stabili reguli de bază esențiale pentru investitori și pentru a stabiliza piețele, fără a sufoca inovația. UE este lider, dar, odată cu proiectul de lege privind serviciile și piețele financiare care urmează să fie adoptat în Regatul Unit, aceasta țară va urma în curând. 

Upgrade-ul Cardano atinge un prag important


Lanțul de blocuri de contracte inteligente Cardano a atins o etapă importantă în demersul său către un nou hard fork pentru platformă. Încercând să îmbunătățească performanța blockchain-ului, introducerea „pipelining-ului” ar putea avea un impact radical asupra eficienței sale

Cardano formează unul dintre cele câteva blockchains majore care acum concurează în mod esențial pentru a atrage interesul proiectelor blockchain și cripto ca bază pentru activitatea lor. Ca atare, este esențial ca platforma să continue să se dezvolte pentru a rămâne competitivă.

Pipelining implică punerea în loturi a tranzacțiilor pentru a economisi timp pentru utilizatorii rețelei. Aceasta promite să accelereze timpii de tranzacționare și să crească capacitatea de trafic. Rămâne de văzut dacă acest lucru se va concretiza în practică – un indiciu că hard fork-ul a fost un succes ar putea sprijini prețul criptoactivelor. 

JPMorgan vede sfârșitul „iernii” cripto

JPMorgan, care și-a continuat demersul în domeniul cripto, în ciuda unui trimestru dificil pentru investitori, spune că vede în finanțarea sănătoasă și în oprirea contagiunii semnale că iarna cripto ar putea lua sfârșit în curând.

Banca atinge un punct cu adevărat important în afirmația sa potrivit căreia finanțarea continuă să curgă către proiectele cripto. Ceea ce este diferit acum față de retragerile din trecut este faptul că investitorii de retail nu mai sunt singuri în fața adversității.

În schimb, multiple instituții financiare majore și alte instituții sunt acum și ele prezente pe piață. Ideea pe care o exprimă JPMorgan este clară – în timp ce unii bani ies din sector, alții continuă să cumpere. Prin urmare, ceea ce este esențial pentru investitori este să analizeze cu atenție cazurile de utilizare și să se uite la cele care prezintă cele mai puternice oportunități pe termen lung. 

Recesiunea bate la ușă

 

O recesiune mondială este din ce în ce mai probabilă, analiștii estimând că aceasta va sosi în 2023, deși Statele Unite ar putea fi deja într-o recesiune tehnică. SUA au avut deja o scădere a PIB-ului de 1,5% în primul trimestru și există estimări că în al doilea trimestru pot să înregistreze o scădere și mai mare. Prețurile ridicate, presiunile legate de aprovizionarea cu energie, incertitudinea adusă de Covid, scăderea cererii sunt factori care indică această posibilitate. 

În luna mai, inflația anualizată din zona euro a atins 8,6%, iar perspectivele de scădere sunt reduse. Principala componentă a creșterii prețurilor a fost energia, mai scumpă cu 41,9% față de anul precedent, alimentele cu 8,9%, bunurile industriale cu 4,3% și serviciile cu 3,4%.

Ultimele date din România arată că prețurile producției industriale au crescut cu 1,49% în mai 2022 față de aprilie și cu 46,5% față de aceeași lună a anului trecut. Cele mai mari creșteri sunt în producția și distribuția de energie electrică, gaze naturale, apă caldă, cu 135% față de anul precedent, urmat de industria extractivă cu 116% și industria prelucrătoare cu 27,8%. Din industria extractivă, petrolul și gazele naturale au înregistrat cea mai mare parte a creșterilor, cu peste 200%. Acesta este un rezultat direct al crizei energetice globale.

Iar sfârșitul acesteia nu se întrevede. Cele mai recente date arată că OPEC+ se chinuie să-și atingă cotele de extracție și că nu mai are aproape nicio capacitate de rezervă. În acest context, discuția țărilor G7 privind plafonarea prețurilor la petrol ar putea declanșa decizia Rusiei de a nu respecta cererea și de a reduce producția. Potrivit analiștilor JP Morgan, o reducere a producției cu 5 milioane de barili pe zi nu va produce daune semnificative pentru economia rusă. Dacă acest scenariu se materializează, prețul petrolului ar putea ajunge la 380 de dolari pe baril, cu un preț estimat de 190 de dolari pe baril în cazul în care reducerea se situează în zona de 3 milioane de barili de țiței pe zi, estimează JP Morgan. Dar piața nu ia încă în considerare această posibilitate, petrolul Brent tranzacționându-se în jur de 110 dolari, iar contractele futures indică prețuri sub 100 de dolari în primul trimestru din 2023. 

Criza energetică începe să declanșeze măsuri de sprijin pentru companii în Europa. Rusia a redus cu 60% livrările de gaze naturale către Germania prin conducta Nord Stream. În iulie, conducta este programată pentru o oprire completă pentru întreținere, iar Germania și-a manifestat îndoiala că livrarea gazelor naturale va fi reluată după aceea. Acest lucru afectează deja compania de utilități Uniper, care are pierderi zilnice estimate la peste 30 de milioane de euro. Cancelarul german Olaf Scholz a declarat că guvernul său continuă discuțiile privind ajutorul pentru gigantul de gaze și a semnalat că instrumentele de sprijin dezvoltate în timpul pandemiei pentru salvarea marilor companii, precum Lufthansa, sunt din nou în actualitate. Analiștii estimează că pentru salvarea Uniper, costurile timp de un an vor depăși 11 miliarde de euro. 

Problema gazelor naturale este amplificată de faptul că fabricile sunt conectate la aceleași conducte ca și locuințele, astfel că o reducere a consumului de gaze doar pentru consumatorii casnici nu este fezabilă. Din cauza blocajelor legate de livrarea gazelor, alte industrii germane sunt în pericol de a se prăbuși: aluminiu, sticlă, industria chimică, potrivit lui Yasmin Fahimi, șefa Federației germane a sindicatelor (DGB). Cum Germania este cea mai mare economie europeană, toată această situație amplifică riscurile de recesiune în Europa. 

Potrivit băncii de investiții Nomura, suntem la un pas de recesiune, deoarece atât economia SUA, cât și cea a zonei euro se vor contracta în 2023 cu 1%. În SUA, Nomura prognozează o recesiune superficială, dar de lungă durată, de cinci trimestre, începând cu ultimul trimestru al acestui an. În Europa, recesiunea ar putea fi mult mai profundă dacă Rusia taie complet gazul, au spus economiștii. Economia Chinei este previzionată să se redreseze cu ajutorul politicilor de sprijin al creșterii economice, dar riscul unor noi blocaje rămâne din cauza strategiei  „zero-Covid” a Beijingului.

Taxonomia UE nu ar trebui să divizeze UE în timp de criză

0

Concluziile actualei dezbateri politice privind Actul delegat complementar al Taxonomiei UE vor modela semnificativ sectorul energetic european pentru cea mai importantă parte a următoarelor decenii. O Taxonomie cât mai amplă, care să pună în valoare toate atuurile noastre interne, inclusiv tradiția de un secol de excelență a industriei gazelor naturale, va ajuta UE să rămână în fruntea concurenței globale. În același timp, UE va putea oferi un răspuns robust la preocupările privind securitatea energetică care apar din contextul geopolitic actual. Un eventual eșec în a acționa acum va pune în pericol securitatea energetică a UE, va dăuna economiei noastre și va distruge credibilitatea traiectoriei noastre de decarbonizare pe termen lung.

Ne așteaptă trei provocări principale: o criză acută de securitate energetică pe termen scurt, care riscă să paralizeze economia noastră, o provocare tehnologică pe termen mediu – industria noastră se confruntă cu o concurență dură pe arena globală și o amenințare globală a schimbărilor climatice care se conturează chiar în aceste momente. Uniunea Europeană are nevoie de un cadru solid de taxonomie, care să permită industriei europene de gaze naturale să contribuie în mod eficient la construirea unei economii durabile și fără emisii de carbon. Acesta este un aspect pe care trebuie să îl conștientizăm cât mai curând.

Dacă ne dorim să asigurăm cetățenii europeni că angajamentul de decarbonizare este tratat cu seriozitate, eforturile noastre trebuie să fie ferme și credibile atunci când vizăm obiectivul pe termen lung, 2050 cu emisii net zero. Cu toate acestea, pentru a fi eficientă, abordarea noastră trebuie să găsească echilibrul corect între cele mai eficiente strategii de tranziție eficiente (ca și costuri). Folosirea resurselor noastre autohtone de gaze naturale din Europa este una dintre cele mai eficiente abordări pe care le putem implementa în acest moment. Rezervele de gaze naturale de adâncime din Marea Neagră, Mediterana sau Marea Nordului fac parte din soluție, dar aducerea la suprafață a gazului necesită încrederea investitorilor și o direcție de politică publică constantă, orientată spre mediul de afaceri.

Abordarea incluzivă a taxonomiei față de gazele naturale trimite pe piață un semnal corect și va contribui la atenuarea cu succes a impactului actualei crize energetice, prin creșterea securității energetice colective a Europei, asigurând în același timp stabilitatea economică.

Acest lucru este relevant în special pentru protecția regiunilor UE cele mai afectate de criza energetică actuală și va contribui la stabilitatea pe termen mediu și lung, în special în Europa Centrală și de Est. Noi resurse de gaze naturale vor ajunge pe piață fie din Marea Neagră, fie de la partenerii de încredere ai UE. Vom contribui la promovarea strategiei REPowerEU , făcând, printre altele, investiții semnificative în infrastructura GNL suplimentară, care va contribui la satisfacerea cererii europene pe termen scurt și va ajuta la completarea depozitelor noastre strategice de gaze.

Europa trebuie să poată face față schimbărilor socio-economice semnificative generate de un parcurs fără emisii de carbon atunci când persistă incertitudini importante în materie de securitate energetică. Folosind întreaga pricepere tehnologică a ecosistemului energetic al UE , inclusiv expertiza tehnică de vârf în sectorul gazelor naturale și direcționarea acesteia către o transformare energetică echitabilă, dar cuprinzătoare, va asigura exact acest lucru. Gazele naturale, ca și combustibil cheie de tranziție, asigură un drum neted către o economie cu emisii net-zero în 2050, jucând un rol crucial în îndepărtarea de combustibilii fosili și în implementarea în masă a energiei regenerabile, a electromobilității sau a unui sistem de transport complet decarbonizat.

UE ar trebui să fie unită în fața insecurităților actuale, iar angajamentul de decarbonizare nu trebuie să ne adâncească dependența de resursele energetice din afara UE.

Dezbaterea politică în jurul exercițiului de taxonomie prezintă riscul de a crea o linie de divizare semnificativă, dar complet artificială, între susținătorii decarbonizării. Actuala dezbatere politică este mult prea importantă pentru a fi luată ostatică în dispute cu viziuni înguste, indiferent cât de justificate ar fi argumentele aduse, în orice tablou mai amplu al lucrurilor. Dacă permitem ca acest lucru să se întâmple, nimeni nu va beneficia, nici industria noastră, nici cetățenii noștri.

Activitatea IPO la nivel global a înregistrat o încetinire dramatică în 2022 față de anul record 2021

0
  • Volumele IPO la nivel global au scăzut cu 46%, iar veniturile au scăzut cu 58% în primul semestru
  • Cu o activitate globală redusă aproape la jumătate în primele două trimestre din 2022, piața americană a înregistrat cel mai mare declin
  • Orientul Mijlociu și India au fost singurele care au înregistrat performanțe mai bune  

Activitatea globală IPO a încetinit progresiv în T1 și T2 2022, ceea ce a dus la o scădere considerabilă atât a numărului de tranzacții, cât și a încasărilor. Volatilitatea crescută, cauzată de tensiunile geopolitice și de factorii macroeconomici, scăderea evaluării și performanța slabă a prețului acțiunilor după listarea publică inițială au dus la amânarea multor IPO-uri în timpul trimestrului. Majoritatea piețelor importante au înregistrat o încetinire dramatică a activității IPO în YTD 2022, după un an record în 2021. 

În cel de-al doilea trimestru din 2022, pe piața globală a IPO-urilor au avut loc 305 tranzacții care au cumulat venituri de 40,6 miliarde USD, o scădere de 54% și, respectiv, 65%, de la an la an (YOY). În YTD 2022, au existat 630 de IPO-uri care au atras venituri de 95,4 miliarde USD, reflectând scăderi de 46% și, respectiv, 58%, YOY.

Cele mai mari 10 IPO-uri, ca încasări, au atras 40 de miliarde de USD. Sectorul energetic a dominat, înregistrând trei dintre primele patru tranzacții, surclasând sectorul tehnologic și devenind cel mai important sector de atragere de fonduri prin IPO. Sectorul tehnologic a continuat să fie lider ca număr de tranzacții, dar mărimea medie a tranzacțiilor IPO a scăzut, de la 293 milioane USD, la 137 milioane USD, în timp ce sectorul energetic a trecut în fruntea clasamentului ca venituri, cu o mărime medie a tranzacțiilor care a crescut de la 191 milioane USD, la 680 milioane USD de la începutul anului.

Ofertele publice inițiale ale societăților de achiziție cu scop special (SPAC) au scăzut în mod semnificativ, în linie cu activitatea IPO clasică, în pofida intrării pe noi piețe. Piața SPAC a fost pusă la încercare în acest an ca urmare a înăspririi condițiilor din piață, prin incertitudini legate de reglementare și creșterea numărului de răscumpărări. Un număr record de SPAC-uri existente caută în mod activ ținte, majoritatea dintre acestea fiind confruntate cu o potențială expirare în cursul anului viitor. Cu toate acestea, performanța pieței și claritatea reglementărilor vor determina probabil fluxul de viitoare tranzacții.

În concordanță cu scăderea bruscă a activității IPO la nivel mondial, s-a înregistrat o scădere considerabilă a activității transfrontaliere, afectată de presiunile geopolitice și de politicile guvernamentale privind listările în străinătate, se arată în studiul EY Global IPO Trends Q2 2022.

Performanțe pe regiuni: investitorii se concentrează din nou pe elementele fundamentale

Regiunea Americilor a finalizat 41 de tranzacții în T2 2022, obținând venituri de 2,5 miliarde USD, ceea ce reprezintă o scădere de 73% a numărului de tranzacții și o scădere de 95% a veniturilor, față de anul precedent. Regiunea Asia-Pacific a înregistrat 181 de oferte publice inițiale, obținând venituri de 23,3 miliarde USD în T2, o scădere YOY de 37% în volum și de 42% în venituri. Activitatea IPO pe piața EMEIA în T2 2022 a raportat 83 de tranzacții și a atras 14,8 miliarde USD în venituri, o scădere YOY de 62% și, respectiv, 44%. 

Având în vedere lichiditatea restrânsă de pe piață și scăderea semnificativă a prețurilor acțiunilor multor companii din noua economie care au intrat pe bursă în ultimii doi ani, investitorii devin mai selectivi și preferă să ia în considerare elemente fundamentale ale afacerilor pe care le vizează, cum ar fi profiturile sustenabile și fluxurile de numerar disponibile, în loc de estimări și proiecții despre „creștere”.

Paul Go, EY Global IPO Leader, spune: „Elanul record al IPO-urilor înregistrat în anul 2021 a fost rapid pierdut în fața volatilității crescânde a pieței, din cauza tensiunilor geopolitice în creștere, a factorilor macroeconomici nefavorabili, a slăbirii valorizării pe piețele bursiere/ și a performanțelor dezamăgitoare de după IPO, ceea ce a descurajat și mai mult apetitul investitorilor pentru IPO-uri. Odată cu scăderea lichidității disponibile în piață, investitorii au devenit mai selectivi și se reorientează către companii care fac dovada unor modele de afaceri rezistente, au o creștere profitabilă și care includ factorii ESG [mediu, social și guvernanță] în valorile lor de bază.”

America a înregistrat o încetinire notabilă a activității IPO

În general, activitatea IPO din regiunea Americilor a înregistrat cel mai puternic declin dintre toate regiunile în T2 2022, comparativ cu T2 2021, cu o scădere de 73% a tranzacțiilor (41 IPO-uri) și o scădere cu 95% a încasărilor (2,5 miliarde USD). Cu toate acestea, în comparație cu T1 2022, atât numărul de tranzacții, cât și încasările din T2 sunt în creștere (14% și, respectiv, 6%).

În SUA, majoritatea covârșitoare a IPO-urilor din 2021 se tranzacționează sub prețul de ofertare, iar performanța medie este sub cea generală a pieței, ceea ce diminuează și mai mult apetitul investitorilor de a participa la noi tranzacții. În ciuda nivelului mult redus al activității globale de IPO transfrontaliere YTD 2022, SUA rămâne principala destinație transfrontalieră.

În Canada, după un an 2021 record, a fost înregistrată o singură listare la Bursa de Valori din Toronto, în mai 2022. Turbulențele și incertitudinile din piață au închis listările de pe piața principală a TSX în 2022, dar există companii care au listări în pregătire care vor putea profita de această oportunitate odată cu redeschiderea piețelor.

Piața IPO din Brazilia a încetinit la începutul anului 2022, deoarece zeci de companii au renunțat sau au amânat tranzacțiile. Este pentru prima dată din 2016, când Brazilia a înregistrat o penurie de IPO-uri în prima jumătate a anului. Este de așteptat ca volatilitatea pieței să continue, pe măsură ce inflația ridicată persistă și ratele dobânzilor urcă la două cifre.

Piața IPO din Asia-Pacific a fost slăbită în 2022 

Zona Asia-Pacific a încheiat trimestrul cu un declin YOY de 42% ca venituri și de 37% ca număr de tranzacții. Cu toate acestea, piețele din Asia-Pacific au avut o performanță relativ mai bună, beneficiind de cele mai mari două IPO-uri globale YTD. Regiunea a înregistrat 181 de IPO-uri care au atras venituri de 23,3 miliarde USD în T2 și 367 de IPO-uri care au atras venituri de 66 miliarde USD în YTD 2022. În ceea ce privește activitatea sectorială YTD, sectorul Materiilor prime a fost în frunte, cu 78 de IPO-uri, urmate îndeaproape de producția industrială cu 77 de IPO-uri. YTD, Bursa din Shenzhen a avut cel mai mare număr de tranzacții – 82, constituind 13% din IPO-urile globale. În același timp, Bursa de Valori din Shanghai a înregistrat cele mai mari încasări, cu 32,8 miliarde USD, reprezentând 34% din IPO-urile globale în decursul anului. 

YTD 2022, China a înregistrat o scădere YOY de 36% în ceea ce privește tranzacțiile (191) și o scădere de 16% în ceea ce privește veniturile (51,2 miliarde USD). O convergență de factori (restricțiile COVID-19, tulburările geopolitice, slăbirea pieței bursiere, incertitudinea economică și creșterea ratelor dobânzilor) a avut un impact negativ asupra activității IPO în Hong Kong. Odată cu ridicarea restricțiilor COVID-19 în Shanghai și Beijing, împreună cu cele 33 de politici și măsuri de stabilizare ale Consiliului de Stat, se așteaptă ca economia Chinei să își revină semnificativ în T3 2022 și să stimuleze apetitul investitorilor.

Japonia a înregistrat 37 de IPO-uri care au atras venituri totale de 0,5 miliarde de dolari în YTD, în scădere YOY cu 84% ca venituri și cu 31% ca număr de tranzacții. Deteriorarea apetenței investitorilor este determinată în principal de conflictele geopolitice, de creșterea prețurilor la energie și de deprecierea yenului japonez. Bursa de la Tokyo a fost restructurată în trei noi segmente de piață – Prime, Standard și Growth – pentru a stimula apetitul investitorilor și a câștiga cotă de piață la nivel global.

Activitatea IPO din Australia și Noua Zeelandă YOY a înregistrat o scădere modestă a numărului de IPO-uri (3%). Cu toate acestea, scăderea veniturilor a fost substanțială (76%). Aceasta poate fi atribuită faptului că mai multe IPO-uri importante au fost amânate pentru trimestrul III/trimestrul IV din 2022. Deși atragerea de capital a încetinit, în principal din cauza apetitului scăzut al investitorilor, au existat unele activități de fuziuni și achiziții, inclusiv tranzacții de separare și oferte publice inițiale pentru întreprinderi divizate. 

Ringo Choi, EY Asia-Pacific IPO Leader, spune: „O multitudine de factori, de la restricțiile COVID-19 și războiul din Europa, până la creșterea ratelor inflației și tensiunile dintre SUA și China, au slăbit piața IPO din Asia-Pacific în prima jumătate a anului 2022. Dar o serie de evoluții economice pozitive și noile politici guvernamentale din China ar trebui să ducă la un optimism reînnoit și la o revigorare a activității IPO în întreaga regiune Asia-Pacific pentru restul anului.”

Piața IPO din EMEIA continuă să fie afectată de volatilitatea pieței

În al doilea trimestru 2022, EMEIA rămâne a doua cea mai mare piață de IPO-uri după Asia-Pacific și a înregistrat 83 de IPO-uri (o scădere de 62% față de anul precedent), iar veniturile obținute au fost de 14,8 miliarde USD (o scădere de 44% față de anul precedent). În decursul anului, au avut loc 186 de IPO-uri cu venituri de 24,4 miliarde USD.

În al doilea trimestru al anului 2022, numărul tranzacțiilor în Europa a fost de 43, cu venituri de 1,5 miliarde USD. Europa a reprezentat 15% din tranzacțiile IPO la nivel mondial și 4% din încasări în YTD 2022. Două burse europene s-au aflat printre primele 12 burse în funcție de încasări și una dintre ele în funcție de numărul de tranzacții.

Pe parcursul YTD 2022, India a fost singura regiune care a înregistrat o creștere YOY a activității IPO, atât ca număr de tranzacții (18%), cât și ca încasări (19%), cu 32 de IPO-uri în T2 2022, cuprinzând una dintre cele mai mari IPO-uri din India, care a atras 2,7 miliarde USD.

Activitatea IPO din MENA continuă să pară promițătoare după un început de an puternic, în ciuda incertitudinilor care afectează perspectivele IPO la nivel global. Deși s-a înregistrat o scădere a numărului de tranzacții (54%) și cu șapte IPO-uri în T2, mai multe mega IPO-uri (IPO-uri cu venituri egale sau mai mari de 1 miliard USD) în regiune au dus la o creștere YOY de 382% a veniturilor în YTD 2022, cu 31 de IPO-uri care au strâns venituri de 14,5 miliarde USD. Regiunea a fost martoră la patru dintre cele mai importante 10 IPO-uri globale YTD.

În Marea Britanie, ritmul mai lent al activității IPO s-a datorat unei scăderi a încrederii investitorilor din T4 2021, care s-a prelungit în 2022. YTD 2022 a înregistrat 13 IPO-uri (cu 4 IPO-uri în T2) cu venituri totale de 149 milioane USD, o scădere YOY de 71% ca volumul și o scădere de 99% ca venituri. Cu toate acestea, autoritatea de reglementare a piețelor din Regatul Unit al Marii Britanii a stabilit planuri de simplificare a listării la Bursa de Valori din Londra, pentru a atrage mai multe grupuri tehnologice cu creștere rapidă și start-up-uri în fața concurenței sporite din SUA și UE. 

Dr. Martin Steinbach, EY EMEIA IPO Leader, spune: „Vremurile dificile și incertitudinile neobișnuite au menținut volatilitatea pieței la niveluri ridicate și au dus la o activitate scăzută de IPO-uri. Observăm că investitorii sunt mai selectivi și par mai atrași de IPO care privesc tranziția energetică și ESG.”

Perspective pentru T3 2022: incertitudinile și
volatilitatea vor rămâne probabil în continuare

În prima jumătate a anului 2022, au fost amânate multe mega IPO-uri, ceea ce reprezintă o rezervă sănătoasă de tranzacții care vor veni probabil pe piață atunci când incertitudinile și volatilitatea actuale se vor diminua. Printre acești factori de influență se numără tensiunile geopolitice, factorii macroeconomici, performanțele slabe ale pieței de capital și impactul pandemiei persistente asupra călătoriilor globale și a sectoarelor conexe.

Este probabil ca sectorul tehnologic să rămână în continuare principalul sector din punct de vedere al numărului de tranzacții care vor fi lansate pe piață. Cu toate acestea, având în vedere accentul mai mare pus pe sursele de energie regenerabilă în contextul creșterii prețului petrolului, se preconizează că sectorul energetic va continua să conducă prin încasările din tranzacții mai mari.

ESG va continua să fie o temă cheie pentru investitori și candidații la IPO. Pe măsură ce schimbările climatice globale și constrângerile legate de aprovizionarea cu energie se intensifică, companiile care au încorporat ESG în valorile și operațiunile lor de bază ar trebui să atragă mai mulți investitori și să se bucure de o evaluare mai bună.

Verificarea fiscală a averilor persoanelor fizice

Despre opulența afișată și „hoțul care,
dacă nu se laudă cu ce a furat, nu e hoț”.

Președintele ANAF, domnul Lucian Heiuș, a avertizat că începând din 1 iulie se vor desfășura controale pe întreg teritoriul țării, vizate fiind persoanele fizice cu averi semnificativ mai mari decât cele justificate prin veniturile declarate și impozitate.

În concret, revolta șefului ANAF este generată de faptul că „avem peste tot exemple de șmecheri care sfidează cu opulența și luxul pe care le afișează, care cheltuie sume de bani exorbitante, sfidând pe omul de rând, și care în viața lor nu au plătit niciun impozit, iar când verifici veniturile pe care le au, constați că ele sunt aproape inexistente”. 

Aceste persoane urmează a fi verificate de organele fiscale, conform șefului acestora, „de la cel mai mare până la cel mai mic. Acesta e glonțul de argint pe care-l poate folosi fiscul din România împotriva celor care nu înțeleg că trebuie să-și plătească taxele și impozitele. (…) Îi vedem în aproape în fiecare săptămână, cu opulența pe care o afișează, pentru că hoțul, dacă nu se laudă cu ce a furat, nu e hoț”. 

Livia-Maria Roman, Avocat Iordăchescu & Asociații

„Din punct de vedere juridic, acest tip de control la persoane fizice se numește «verificarea situației fiscale personale de către organul fiscal central», fiind  reglementat în mod distinct în Codul de procedură fiscală și în câteva ordine ale președintelui ANAF, prin norme majoritar derogatorii de la inspecțiile fiscale «clasice»”, afirmă Livia-Maria Roman, Avocat Iordăchescu & Asociații.

I. Activități prealabile verificării situației fiscale personale

Prealabil declanșării controlului, Direcția generală control venituri persoane fizice efectuează o analiză de risc pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor. Analiza de risc este o procedură nepublică, desfășurată fără înștiințarea celor vizați și presupune verificarea documentară/din biroul organului fiscal a înscrisurilor relevante deținute sau obținute de acesta, cu privire la averile persoanelor fizice. În baza acestor probe, organul fiscal estimează veniturile obținute de persoanele fizice în ultimii (maximum 5) ani și le compară cu veniturile care au fost declarate de acestea în vederea impozitării.

Potrivit președintelui ANAF, cu ocazia masivei analize de risc efectuate recent de organele fiscale, s-au verificat, de exemplu, sumele folosite pentru a majora capitalul social pentru creditarea firmelor, dar și vacanțele în care au fost contribuabilii, preluându-se informații inclusiv de pe paginile de Facebook ale acestora. Analiza a revelat faptul că nu mai puțin de 561.000 de persoane au acumulat în perioada 2016 – 2019 o diferență între veniturile obținute și cele declarate/impozitate în cuantum de 20 de miliarde de euro. 

„Pentru a se trece, însă, la controlul efectiv, este obligatoriu ca diferența între veniturile estimate de fisc în analiza preliminară și veniturile declarate să fie una semnificativă, adică mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai puțin de 50.000 lei. Persoanele fizice vor fi verificate în ordine descrescătoare a riscului de neconformare pe care îl prezintă, în funcție de cuantumul diferenței semnificative. Totuși, dacă în lista persoanelor cu risc de neconformare apar și soțul/soția, rudele sau afinii până la gradul al II-lea inclusiv (părinți, frați/surori/cumnați) ale persoanelor aflate în fruntea listei, ele vor putea fi verificate concomitent, indiferent de poziția pe care o au în listă”, continuă Av. Livia-Maria Roman.

II. Procedura efectivă a verificării situației fiscale personale

1. Organul fiscal comunică persoanelor fizice un aviz de verificare prin care le informează, cu cel puțin 15 zile înainte, despre începerea controlului și le solicită prezentarea, în termen de cel mult 60 de zile, a documentelor justificative și a tuturor clarificărilor relevante pentru lămurirea stării de fapt reale. Cu aceeași ocazie, organul fiscal pune în vedere persoanelor care urmează a fi controlate obligația de a completa și de a depune, în același termen de 60 de zile, o declarație de patrimoniu și de venituri în care se vor menționa:

  • bunurile deținute (bunuri imobile; bunuri mobile – mijloace de transport; metale prețioase, obiecte de artă și animale a căror valoare depășește 15.000 lei; conturi și depozite bancare, plasamente, investiții, polițe de asigurare, împrumuturi și orice alte bunuri/titluri/dețineri a căror valoare depășește 10.000 lei);
  • cheltuielile efectuate, atât cele personale, cât și cele cu persoanele aflate în întreținere.

Dacă persoanele verificate nu furnizează informațiile și documentele solicitate, organul fiscal efectuează controlul numai pe baza informațiilor și documentelor deținute/obținute de acesta. 

Controlul se desfășoară, de regulă, la sediul organului fiscal, însă persoanele verificate pot formula, până la începerea controlului la data menționată în aviz, o cerere justificată prin care să solicite efectuarea controlului la domiciliul lor ori la sediul persoanei care le acordă asistență de specialitate sau juridică.

Durata controlului nu poate depăși 270 de zile calculate de la încheierea procesului-verbal de începere a verificării situației fiscale personale; totuși, perioadele necesare pentru prezentarea documentelor și/sau a informațiilor solicitate de organul fiscal nu sunt incluse în calculul duratei verificării. 

2. După obținerea datelor necesare, organul fiscal stabilește veniturile obținute efectiv de persoana fizică în perioada verificată, scop în care poate utiliza trei metode indirecte de stabilire a veniturilor, respectiv:

  • metoda sursei și utilizării fondului – selectată atunci când se constată că persoana fizică verificată a utilizat fonduri în valoare mai mare decât sursele identificate;
  • metoda fluxurilor de trezorerie – selectată atunci când se constată că operațiunile derulate de persoana fizică verificată s-au desfășurat, în principal, prin conturile bancare şi financiare şi sunt intrări de sume semnificative în aceste conturi;
  • metoda patrimoniului net – selectată atunci când se constată că patrimoniul net al persoanei verificate a înregistrat creșteri semnificative pe parcursul perioadei verificate şi a fost stabilită, cu un grad rezonabil de certitudine, valoarea elementelor patrimoniale la începutul şi la sfârșitul perioadei verificate.

„În esență, organul fiscal urmărește să stabilească veniturile de care au dispus persoanele fizice în cursul perioadei verificate, pornind de la situația lor patrimonială (resurse avute la dispoziție la începutul perioadei verificate, mișcările de bunuri și cheltuielile de nivel de trai), după care compară aceste venituri cu cele declarate/impozitate de contribuabili” afirmă Livia-Maria Roman, Avocat Iordăchescu & Asociații.

Diferența reprezentând veniturile nedeclarate de către contribuabili constituie, pentru organul fiscal, baza de impozitare la care se calculează impozitul pe venit, astfel:

a) dacă organul fiscal identifică sursa veniturilor suplimentare, impozitul se calculează prin aplicarea cotei specifice categoriei respective, prevăzută de Codul fiscal (în cele mai multe cazuri, de 10%);

b) dacă organul fiscal nu identifică sursa veniturilor suplimentare, acestea sunt considerate venituri din sursă neidentificată și se impun cu o cotă de 16%. 

Impozitul pe venit și accesoriile aferente acestuia (dobânzi de 0,02% pe zi de întârziere + penalități de nedeclarare de 0,08% pe zi de întârziere) se stabilesc printr-o decizie de impunere ce constituie titlu de creanță, astfel că în baza ei se poate demara executarea silită a persoanei verificate.

III. Drepturile persoanelor fizice verificate sunt prevăzute atât în Codul de procedură fiscală, cât și în Carta drepturilor și obligațiilor persoanei fizice supuse verificării situației fiscale personale.

Dintre drepturile persoanelor verificate amintim:

  • dreptul de a li se comunica avizul de inspecție fiscală cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii verificării;
  • dreptul de a solicita, pentru motive justificate, amânarea datei de începere a verificării;
  • dreptul de a beneficia, pe toată durata controlului, de asistență de specialitate sau juridică și de a numi persoane pentru a furniza informații;
  • dreptul de a beneficia de un termen de minimum 10 zile pentru a prezenta documentele și informațiile solicitate de organul fiscal;
  • dreptul de a fi informate, pe parcursul verificării, asupra constatărilor ce rezultă din verificare;
  • dreptul de a-și exprima, anterior emiterii deciziei de impunere, un punct de vedere cu privire la constatările organului fiscal;
  • dreptul de a contesta decizia de impunere conform prevederilor legale;
  • dreptul de a fi supusă doar o singură dată verificării, pentru fiecare perioadă impozabilă.

Dintre obligațiile persoanelor verificate, menționăm obligația de a depune declarația de patrimoniu și de venituri în termenul de 60 de zile de la solicitarea organului fiscal; neîndeplinirea acestei obligații constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 la 5.000 lei.

Discuții interesante pot fi purtate relativ la colaborarea persoanei fizice verificate cu organul fiscal pe parcursul controlului. Astfel:

  • în Codul de procedură fiscală se vorbește despre dreptul celui verificat de a da informații, de a prezenta înscrisuri relevante și orice alte date necesare clarificării situațiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal. În comentariile de specialitate s-a apreciat că „nimic nu obligă contribuabilul să răspundă întrebărilor verificatorului sau chiar să-i transmită documentele justificative pe care acesta le solicită”, însă lipsa cooperării va antrena o impunere a veniturilor nejustificate, determinate ca atare de organul fiscal;

în timp ce

  • Carta drepturilor și obligațiilor persoanei fizice supuse verificării situației fiscale personale prevede obligațiile de a coopera cu organul fiscal, de a furniza informații și de a prezenta înscrisuri, respectiv de a permite efectuarea constatărilor la faţa locului. Totuși, temeiurile legale ale acestor obligații, indicate în Cartă, sunt prevederi generale din Codul de procedură fiscală care, potrivit art. 147 din acesta, se aplică numai în măsura în care nu contravin regulilor speciale privind verificarea situației fiscale personale.

În tot cazul, interesul contribuabililor verificați este acela de a demonstra că veniturile obținute sunt neimpozabile, conform Codului fiscal, ori au fost realizate anterior perioadei verificate. Mijloacele de probă vor trebui să fie edificatoare, pentru că, în cuvintele aceluiași președinte ANAF, este puțin probabil ca „dacă cineva vine și spune că în anii ‘90 a cărat blugi cu Dacia și de atunci are un milion pus deoparte, cineva o să-l creadă, sau că are bani de la bunica, că a săpat cu plugul în grădină și a găsit o găleată de aur”. 

„Rămâne de văzut în ampla acțiune de verificare a situațiilor fiscale personale demarată de la 1 iulie (a.c.) la nivel național, modalitatea în care organele fiscale vor aplica dispozițiile legale și (încă) sperăm că acestea vor avea înțelepciunea de a identifica și sancționa conduitele frauduloase, respectând, în același timp, pe deplin drepturile persoanelor verificate” încheie Livia-Maria Roman, Avocat Iordăchescu & Asociații.

Tinerii în Arenă – a câștigat premiul Youth Empowerment acordat de Emerging Europe la Bruxelles

0

 

Proiectul Tinerii în Arenă, o initiațivă Vreau să fiu Antreprenor, proiect al Romanian Business Leaders,ajuns deja la ediția 3 în acest an, a fost desemnat câștigător la nivel european pe 23 iunie la Bruxelles de către organizația Emerging Europe la categoria Capacitarea Tinerilor(Youth Empowerment).

Tinerii în Arenă reprezintă unul dintre cele mai mari evenimente de business din România adresate tinerilor din Generația Z. Scopul proiectului este de a stimula și cultiva spiritului antreprenorial în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani. An de an, echipele de tineri antreprenori se află față în față cu unii dintre cei mai de succes antreprenori români ce le pot deveni mentori în dezvoltarea ideilor lor de afaceri. Tinerii în Arenă coagulează energia și dorința antreprenorială a tinerilor din România celebrând spiritul antreprenorial și oferind inspirație, motivație și informație.

Cel de-al cincilea summit anual al Emerging Europe desfășurat la Bruxelles pe 23 iunie a fost un prilej de recunoaștere a muncii celor peste 60 de ONG-uri, întreprinderi și persoane din întreaga Europă Centrală și de Est, programul evidențiind cele mai bune practici, inovația și curajul în întreaga regiune.

Andrew Wrobel, Partener fondator, Emerging Europe a declarat: „Am avut privilegiul de a avea câțiva mentori de-a lungul carierei mele și știu cât de important este să le oferim tinerilor posibilitatea de a se implica și de a-i face conștienți de potențialele direcții pe care le-ar putea lua în cariera lor, iar tinerii să aibă modele de urmat. Programele de mentorat joacă un rol crucial în acest întreg proces. Mă bucur să văd că proiectul <Tinerii în Arenă> este apreciat atât de juriul profesionist, cât și de publicul larg, care a ales programul drept cea mai bună inițiativă de responsabilizare a tinerilor din 2022. Sper din tot sufletul că premiul nu numai că va pune reflectoarele asupra unor programe similare disponibile în alte țări emergente din Europa, dar va trezi și interesul tinerilor pentru acest tip de program. În plus, îi va încuraja și pe cei care le creează să producă schimbări și mai mari în viața tinerilor”.

Câștigătorii din cadrul Emerging Europe au fost împărțiți pe cinci piloni (5P) care reflectă Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite (oameni, planetă, prosperitate, parteneriat, pace). Aceștia au fost aleși de către un panel global de lideri provenind din comunitatea globală a Emerging Europe și pe baza unui vot public în care au fost exprimate peste 8.000 de voturi pentru cei nominalizați.

Așa cum menționează organizatorii Emerging Europe, Tinerii în Arenă a fost selectat ca inițiativă de top la nivel european pentru acoperirea sa națională a programului de mentorat și sprijinul pe care aceștia îl oferă în dezvoltarea ideilor de business ale tinerilor între 16-24 de ani. Lista cu proiectele finaliste o puteți regăsi aici. În lista nominalizărilor au fost trei proiecte, respectiv: Tinerii în Arenă, Skala Magazine din Macedonia de Nord și Perspektiva 4 Youth din Albania.

Recunoașterea oferită de către Emerging Europe pentru proiectul românesc Tinerii în Arenă este o confirmare a valorii pe care acest proiect o aduce ecosistemului de business din România și reprezintă o validare că reprezintă o bună practică ce poate fi scalată la nivel regional. „Prin inițiativele noastre ne dorim să îi încurajăm pe tineri, să le arătăm potențialul și să îi sprijinim să îl realizeze prin antreprenoriat. Avem multe oportunități în România și dacă reușim să le vedem și să îi sprijinim pe tineri să le fructifice va fi o ocazie extraordinară prin care putem să dezvoltăm afaceri în România și să păstrăm tineri cu potențial în țară. Construind și dezvoltând afaceri, încă de la vârste fragede, acești tineri pot demonstra că se poate, ceea ce îi va încuraja și pe alți tineri să îi urmeze. Astfel, vom produce mai multă prosperitate în România și șanse reale pentru evoluția societății românești. Pregătim în septembrie lansarea înscrierilor pentru următoarea ediție a programului de mentorat și finala ce va avea loc în 2023”, a declarat Alin Apostu, coordonatorul proiectului, completând despre planurile de viitor ale Tinerii în Arenă.


Ediția a 3-a a evenimentului Tinerii în Arenă are drept sponsori: Banca Transilvania, Impetum Group, FAN Courier. Printre susținătorii evenimentului se numără: First PR Agency, Business Mentors, Eventmix, Green Village, Stoica, Reverb44, Atrix Studio, Visual Emotions Photography, Harpoon Marketing, precum și partenerii media: AGERPRES, HotNews, New Money, IQads, Revista Cariere, Curs de Guvernare, Economistul, Club Economic, România Durabilă, Adservio, România Pozitivă, Repatriot, Jurnalul de afaceri, Aleph Business, iar ca partener monitorizare presă: Klarmedia.Organizatorii au lansat prima rundă de înscrieri a ideilor de business pentru următoarea ediție a Tinerii în Arenă,ce va avea loc în 2023 și pentru care puteți aplica aici: https://vsfa.ro/selectie-idei-tinerii-in-arena/

Succesul antreprenorilor: găsirea omului potrivit pentru fiecare post

Analiză asupra posibilităților de contracarare a deficitului de forță de muncă, susținută de Bianca Vuță (foto), partener HR Design Consulting

Deficiența de forță de muncă resimțită în toate sectoarele economiei se va accentua și în anii care urmează, fiind influențată, după cum arata Comisia Europeană în Raportul de țară aferent Semestrului European pentru primăvara 2022, de declinul demografic care „exercită presiuni asupra pieței forței de muncă și asupra sistemului de formare și educație”, care va continua să se contracte, în comparație cu situația actuală, cu aproximativ 8,8% până 2030. Această provocare de a găsi oameni devine și mai mare atunci când specialiștii în resurse umane încearcă să găsească „oameni de calitate”.  

Există astfel de candidați? Cum pot fi ei găsiți și atrași de companii? Ce pot face firmele medii și mici pentru a găsi soluții la nevoia de forță de muncă?  Sunt câteva întrebări pentru care am căutat răspunsuri împreună cu Bianca Vuță, partener HR Design Consulting.

Fiecare post își are omul potrivit

„În opinia mea, fiecare om deține cel puțin o calitate sau un talent, descoperit sau nu. Pornind de la premisa aceasta, cred cu tărie că fiecare post de muncă dintr-o organizație își are omul potrivit. Cu alte cuvinte, «calitatea» este dată de ceea ce este potrivit pentru respectiva companie sau loc de muncă. Altfel spus, ceea ce un om deține drept calitate poate fi potrivit pentru un anumit loc de muncă, iar pentru altul, nu. Așadar, ca specialiști în resurse umane, nu mai rămâne decât să facem potrivirea între cele două”.

Este, deci, nevoie ca o organizație să poată identifica cât mai clar caracteristicile unui post. Bianca Vuță clarifică însă că acest lucru „trebuie realizat nu doar din perspectiva activităților sau a responsabilităților care îl compun, ci și din perspectiva calităților sau abilităților persoanei care va îndeplini acel rol. Este ca atunci când iți cumperi o casă sau o mașină și știi că nu doar caracteristicile tehnice sunt importante, ci și cum vrei să te simți în ea și ce alte beneficii poate să iți ofere”. 

Canalul potrivit, ajută la găsirea omului potrivit

Partenerul HR Design Consulting adaugă faptul că „un alt lucru important în găsirea persoanei de calitate, este canalul de recrutare”. În prezent, există tot mai multe platforme de recrutare, dar care se adresează unor categorii diferite de candidați. Un canal extrem de important de promovare a posturilor vacante este canalul „intern”, adică „propriii angajați, care pot oferi recomandări pentru pozițiile deschise sau pot chiar ei evolua în rolurile respective”, spune Bianca Vuță. Pe lângă platformele digitale specializate sau social media, firmele pot contacta asociațiile studențești sau instituțiile de învățământ mediu (licee) și superior (facultăți) care pot oferi candidați care nu au neapărat experiență practică, însă care „pot corespunde din punct de vedere al atitudinii și al dorinței de învățare. Două calități extrem de importante pentru anumite locuri de muncă și, adesea, mult mai importante decât un simplu CV”, spune Bianca Vuță, partener HR Design Consulting.

Oricare ar fi canalul de recrutare abordat, un element esențial este viteza de răspuns în urma aplicațiilor primite. „E nevoie să înțelegem că toată această muncă de pregătire va fi inutilă atât timp cât viteza de răspuns către candidați scade cu fiecare zi care trece”, precizează Bianca Vuță.  Așadar, oameni de calitate există, modalități de găsire a lor există, dar e necesară și intervenția rapidă a celor care fac selecția, pentru a-i atrage pe cei doriți.

Nivelul de selecție al oamenilor – principala schimbare din piața muncii din 2022 

Explozia prețurilor, inflația galopantă, conflictul din Ucraina au adus anul acesta noi provocări și în relațiile de muncă deja afectate de cei doi ani de pandemie. În acest context, Bianca Vuță, partener HR Design Consulting indică nivelul selecției oamenilor drept principală schimbare din piața forței de muncă. „Atât pentru companii, cât și pentru candidați, devine importantă „potrivirea” reciprocă. Indiferent dacă o companie caută să angajeze un expert sau un junior, este important să existe o potrivire la nivel de atitudine și de valori. Iar acest lucru este, în aceeași măsură, important pentru candidații care își caută un loc de munca. Ei fac deja o selecție când aleg compania pentru care își doresc să lucreze, studiind renumele ei în piață, posibilitatea de dezvoltare și chiar și atmosfera din interior, conectându-se cu angajați prin social media. Din acest motiv, recrutarea clasică, doar pe baza de CV, nu mai oferă rezultate pe termen lung și este nevoie de alte instrumente cu care se pot identifica valorile, motivația sau atitudinea față de muncă, începând chiar din textul anunțului de recrutare”.

  În plus, Bianca Vuță, recomandă companiilor „să își promoveze brandul, valorile, impactul pe care îl aduc în societate și, de ce nu, viziunea care îi ghidează”. Toate acestea trebuie să fie dublate de respectul cu care candidații și angajații sunt tratați, atât în relațiile de muncă, cât și în ceea ce privește recompensa financiară.

„Plata salarială trebuie să fie în acord cu tendințele pieței, cu domeniul de lucru și cu nivelul companiei. Oamenii trebuie să fie recompensați corect și echitabil pentru aportul adus afacerii. Este o formă de încredere reciprocă, pe care se bazează orice relație sănătoasă”.

În plus, adaugă Bianca Vuță, „remunerația trebuie dublată și de alte forme de motivare a angajaților, care sunt primul rând oameni, iar motivația este o caracteristică specifică tuturor oamenilor, nu doar  celor activi în câmpul muncii. Companiile trebuie să investească inteligent și permanent în motivația angajaților pentru a păstra oamenii de calitate. Specialiștii HR Desing ajută companiile partenere să mențină motivația angajaților, având două certificări internaționale, LAB ProfileTM și Reiss Motivation ProfileTM”.

Atragerea și păstrarea oamenilor de calitate pentru fiecare rol și companie înseamnă existența unui proces bine conturat, cu borne clare, de la recrutare la motivația constantă

Fiecare companie în parte are nevoi specifice în ceea ce privește resursele umane. Bianca Vuță, spune că „specialiștii HR Design Consulting cred în unicitatea fiecărei companii și în valoarea fiecărui brand, așa cum cred în unicitatea, în calitatea și în valoarea fiecărui om”. Acest lucru înseamnă că firmele au nevoie de specialiști de resurse umane forate bine pregătiți și de instrumente validate care să îi ajute. Dacă firmele mari au acces la toate acestea, cele medii și mici pot apela la specialiști care să le pregătească un program complet de dezvoltare a oamenilor, de la momentul recrutării până când aceștia devin promotori ai brandului companiei.

Bianca Vuță oferă o soluție în acest sens: „Împreună cu colegii mei de la HR Desing, acționăm ca adevărați doctori ai afacerii. Ne asigurăm în primul rând că managementul companiilor este orientat către satisfacția angajaților. Facem acest lucru prin consiliere și mentorat. Apoi, cu instrumente certificate internațional și cu unele pe care le-am dezvoltat în cadrul HR Design Consulting, reducem timpul de recrutare a candidaților potriviți pentru că identificăm pofilele potrivite din punct de vedere motivațional pentru poziția și rolul pe care firma le are deschise. Identificăm nevoile reale ale angajaților, propunem planuri individuale de creștere și ajutăm compania să își alinieze salariile la nivelul sectorului în care activează. Ajutăm firmele să crească valoarea și calitatea angajaților, evaluând capacitatea fiecăruia de a obține performanță și acordând obiectivele companiei la nivel de echipă și individ. Propunem metode de recunoaștere personalizată și susținem organizația să se îmbunătățească continuu prin programe de coeziune a echipei sau de construcție și de consolidare a culturii organizaționale prin care oamenii să fie conectați, iar fluxurile de comunicare să fie deschise”.

S-a încheiat IMM INVEST, IMM INVEST PLUS se lansează la 1 august 2022

0

În data de 30.06.2022, FNGCIMM a închis cu succes Programul IMM INVEST ROMANIA  – cel mai mare program dedicat IMM -urilor din ultimii 30 de ani. Toate solicitarile de garantare de către IMM-uri și înregistrate în portalul www.imminvest.ro  au fost solutionate pănă la ora 19.00 a ultimei zile de valabilitate a programului, gradul de absorbție a plafoanelor de garantare alocate în anul 2022 fiind de 120%.

IMM INVEST ROMÂNIA a fost principalul program guvernamental lansat încă de la debutul pandemiei COVID 19, în data de 24 aprilie 2020, fiind dedicat întreprinderilor mici și mijlocii pentru a le asigura accesul la credite bancare cu garanții de stat și costuri de finanțare subvenționate. 

Bilanțul celor doi ani de implementare a IMM INVEST înregistrează 60.000 de garanții acordate, în valoare de 33 miliarde lei, care au susținut credite de 40 de miliarde. În urma acestei injecții de capital în economie, un milion de locuri de muncă au fost salvate. 

Prin publicarea în Monitorul Oficial, în data de 1.07.2022 a OUG. 99 /2022, pentru aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS și a componentelor acesteia — IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION și RURAL INVEST, parteneriatul dintre Guvernul României, FNGCIMM, IMM-uri și întregul sistem financiar – bancar va continua, în vederea  finanțării economiei și a mediului antreprenorial în circumstanțele excepționale create de manifestarea la nivel global a efectelor generate de criza provocată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. 

Astfel, Guvernul României a decis continuarea măsurilor de ajutor de stat sub forma garanțiilor și creditelor cu dobândă finanțată de la bugetul de stat, care vor permite accesul la lichiditate companiilor afectate direct sau indirect de efectele invaziei, în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei, adoptat de Comisia Europeană  în data de 23 martie 2022. 

Noul program IMM INVEST PLUS urmează să fie lansat în data de 1 august 2022 și va rămâne deschis, conform  prevederilor Cadrului temporar pentru acordarea ajutoarelor de stat, până în data de 31 decembrie 2022.

Asigurăm în continuare, IMM-urile și partenerii bancari, că echipa FNGCIMM va asuma cu acceași responsabilitate și va implementa cu aceeași eficiență și dedicare noul program de garantare, importanța accesului la credite bancare, la garanții financiare și la ajutoarele de stat fiind esențiale în această perioadă de criză pentru antreprenori si pentru tot mediul economic, în ansamblul său.