IVECO România,
pionier și lider al industriei automotive în domeniul mobilității alimentate cu
combustibili alternativi, raportează o creștere de 33% a cifrei de afaceri
pentru 2021 și 90% cotă de piață în domeniul vehiculelor comerciale sustenabile
din categoriile medie și grea.
Anul trecut au fost
înmatriculate pe piața din România 14.796 de vehicule, în creștere cu 24%
comparativ cu anul anterior, dintre care 8.316 vehicule ușoare (+17%) și 6.480
vehicule de categorie medie și grea (+35%). Cele mai multe înmatriculări de
vehicule au avut loc în județele Timiș (876), Cluj (836), Argeș (794),
București și Ilfov (754), iar județele cu cele mai mari creșteri ale numărului
de înmatriculări la nivel național sunt Arad (+105%), Caraș-Severin (+88%) și
Dolj (+84%).
„În ciuda crizei semiconductorilor și a blocajelor din
sectorul logistic, generate de pandemie, anul trecut ne-a arătat că piața
automotive este una puternică și rezilientă, iar transporturile terestre rămân
în topul preferințelor operatorilor români din lanțul logistic. Numărul în creștere al
înmatriculărilor înseamnă că ne îndreptăm tot mai mult spre achiziția de
vehicule noi, mai puțin poluante, însă nu într-un ritm suficient de rapid și,
mai ales, orientat spre sustenabilitate. Procentul vehiculelor sustenabile din
piață rămâne încă foarte mic, însă sperăm ca pe viitor, prin PNRR și prin
inițiativele generate de mediul privat să încurajăm tot mai mult achiziția de
vehicule nepoluante, alimentate cu CNG și LNG, în transportul comercial din
țara noastră”, susține Andrei Gagea,
Director General IVECO România.
Cu o cotă de piață de 25.6% și înmatricularea a 2.607
vehicule de categorie ușoară (3,5-7,49 t), IVECO își confirmă poziția de lider
în această categorie pe anul 2021. În ceea ce privește
preferințele clienților, cele mai căutate vehicule ușoare au fost cele cu șasiu
și prelată (32,6%), cele cu șasiu și obloane rabatabile (14,7%), utilizate mai
ales pentru transportul de mărfuri în general și în sectorul construcțiilor, și
vehiculele cu șasiu cu temperatură controlată (14,6%), utilizate în distribuția
de alimente sau medicamente.
În topul
vehiculelor de categorie grea selectate de clienți, 61% dintre vânzări au fost
reprezentate de autotractoare, folosite pentru transportul general de mărfuri,
basculantele, folosite în construcții (13,5%), iar 6,6% au reprezentat
vehiculele speciale și mașinile destinate activităților de salubrizare.
Pentru primul
trimestru al anului 2022, IVECO își
menține poziția de lider de piață pe segmentul de vehicule ușoare, cu o cotă de
26,3%, o creștere de 0.9% față de aceeași perioadă a anului anterior, deși
piața a resimțit o ușoară contractare (de aproximativ 11%). În ceea ce
privește gama de vehicule grele, piața a resimțit o creștere cu aproximativ 25%
față de aceeași perioadă a anului anterior, iar IVECO a câștigat în plus 0,4%
cotă de piață.
Situația
vehiculelor alimentate cu combustibili alternativi (CNG/LNG) în România
Sustenabilitatea
a devenit politica principală asumată atât de companii, cât și de statele
membre ale Uniunii Europene, în contextul Green Deal. Conform datelor transmise
de Comisie, 25% din emisiile de carbon la nivel european sunt produse de
sectorul transporturilor. Statele membre și-au propus ca până în 2050 să
elimine 90% din emisii.
În
ceea ce privește vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, acestea
necesită stații speciale de încărcare cu Gaz Natural Comprimat (CNG) și Gaz
Natural Lichefiat (LNG), pentru a face acest obiectiv realizabil. La sfârșitul
anului 2020 existau peste 4.000 de stații CNG și 400 de stații LNG în Europa,
iar în România există numai 3 stații CNG și nicio stație LNG.
Piața românească de
vehicule alimentate cu combustibili alternativi, precum CNG și LNG a reprezentat în 2021 numai 2,6% din totalul pieței de
vânzări vehicule de categorie medie și grea (192), iar procentul vehiculelor
ușoare comercializate nu atinge nici măcar 1%.
Obiectivele
2022 – Consolidarea poziției și dezvoltarea rețelei de servicii
În prezent, IVECO
România beneficiază de o rețea de 21 de puncte de vânzare și 24 de ateliere, în
22 de orașe din țară, iar în 2022 vizează extinderea în noi locații prin
parteneriatele cu dealerii. Totodată, compania intenționează să continue
creșterea din anii precedenți și să-și extindă activitățile de post-vânzare, vizând
creșterea cotei de piață. Câteva dintre avantajele pe care IVECO își propune să
le ofere și anul acesta clienților săi sunt intervențiile rapide de service,
oferite prin asigurarea de stocuri mari de piese de schimb, dar și contracte
avantajoase de întreținere și reparații, la prețuri avantajoase, care încep de
la 3 euro/lună.
În plus, compania
are în plan realizarea unei campanii interne de training a angajaților, pentru
extinderea competențelor atât în ceea ce privește vehiculele convenționale, cât
și pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, iar în pasul
următor pentru cele electrice, într-o strategie integrată de creștere a
competențelor tehnice ale întregului personal.
În 2021,
activitățile post-vânzare au crescut pentru IVECO cu 20% față de anul
precedent, clienții orientându-se mai mult către rețeaua autorizată, datorită
promptitudinii și calității asigurate.