Cad brusc opțiuni cheie ale lumii de după 1990. În locul cooperării, se emit sancțiuni și retalieri. Mai nou, și între supraputeri – cum sunt SUA și China, care acum mai bine de patru deceniise lansauîntr-o conlucrare ambițioasă. Se redistribuie câmpurile investiționale. Lipsește un răspuns coordonat la o pandemie dificilă. Declinul culturii și dezorientarea merg mână în mână.
În ce lume suntem? Să schițăm răspunsul în
cadrul discuției de la această oră.
Ne aflăm, cum am arătat detaliat în altă parte (A. Marga, Metanarativii actuali. Dezvoltare, modernizare, globalizare, 2015), după schimbări adânci ale societății moderne. Tehnologiile au încorporat genetica, electronica și informatica, economia nu a mai rămas „națională”, iar statele întâmpină provocări dinăuntru (mișcări civice, acțiuni ale minorităților etc.) și din afară (integrarea, amenințări teroriste etc.). Am trecut pe nesimțite în „societatea mondială”(Niklas Luhmann, Die Gesellschaft der Gesellschaft, 1998, I, p.153). Nimeni nupare să fie în afara ei.
Este tentant ca„societatea mondială” să fie considerată o piață extinsă la maximum. Ea este, însă,sau ar putea fi, mai mult. “Societate” înseamnă “comunicare”, dar și împărtășirea de norme și valori (etice, juridice, religioase), de produse cognitive (științifice și filosofice) și evaluări. De altfel, astăzi, “societatea mondială” dispune de instituții (organizațiile internaționale) și este asigurată de armate. Ea însăși se schimbă.
Ce se petrece? Încotro se îndreaptă lumea?
Cel care rămâne încă punctul de plecare ale discuției, prin cunoștințe și
experiență,a privit lumea în optica schimbărilor aduse de anii 1990 și de ascensiunea
Chinei, dar spune că aceste pragurinu mai sunt totul. “Haosul, împreună cu o
interdependență fără precedent, amenință pe diferite canale: în răspândirea
armelor de distrugere în masă, dezintegrarea de state, impactul depredației
mediului înconjurător, persistența practicilor genocidale și răspândirea de noi
tehnologiicare amenință să ducă conflictul dincolo de controlul sau înțelegerea
umană. Noi metode de accesare și comunicare a informației unesc regiunile ca
niciodată înainte și proiectează evenimente în mod global – dar într-o manieră
care inhibă reflecția, cerând liderilor să-și înregistreze instantaneu
reacțiile într-o formă exprimabilă în sloganuri”(Henri Kissinger,World
Order, 2014, p.2). Se pune tot mai des în paranteză suveranitatea statelor
naționale, iar forțe considerabile caută să redeseneze harta.
Strategul
Bundeswehr-uluine spune că s-a intrat în „dezordine (Unordnung)”. Desigur,
„dezordinea nu este echivalentul haosului, ea însemnând doar necalculabilitate,
netransparență, surpriză și, înainte de orice, imposibilitate de a plănui” (Carlo
Masala, Welt-Unordnung. Die globalen
Krisen und das Versagen des Westens, 2016, p.160). Poate că nu este chiar „anarhie”,
cum se anticipa(Robert D. Kaplan, The
coming Anarchy: Shattering the dreams of the post Cold war, 2000), dar
„dezordinea” va prevala. Ea nu va fi tranzitorie, ci o situație cu care va
trebui să ne obișnuim. Războiul cu arme nucleare este exclus pentru timpul
previzibil, dar vor fi pe scenă mereu evenimente (războaie locale, acte
teroriste, declin al unor state). În fapt, a fost o iluzie așteptarea ca
țările, rând pe rând, să se democratizeze (p.28), ca intervențiile militare să
ducă la noi societăți (p.46), ca instituțiile internaționale să fie eficace
(p.52), ca dreptul să fie preferat forței (pp.61-65). S-a instaurat, în schimb,
un „imperialism liberal”(p.33),iar marile companii condiționează deciziile
statelor.
Dar nici „dezordinea” nu ar mai fi descrierea adecvată, ne spun
teoreticieni francezi. S-ar fi produs simultan „dereglarea intelectuală,
dereglarea financiară, dereglarea climatică, dereglarea geopolitică, dereglarea
etică” a lumii (Amin Maalouf, Le Dérèglement du monde,
2009, p. 11). Paradoxul este că, „în măsura în care se avansează, în
aceeaşi măsură se pierde busola” (p. 17). Se poate spune că „victoria
strategică a Occidentului, care ar fi trebuit să-i facă confortabilă
supremaţia, i-a accelerat declinul; triumful capitalismului l-a precipitat în
cea mai rea criză a istoriei sale; sfârşitul «echilibrului terorii» a
făcut să se nască o lume obsedată de «teroare»; şi, de asemenea, înfrângerea
unui sistem sovietic în mod notoriu represiv şi antidemocratic a făcut să dea
înapoi dezbaterea democratică pe toată întinderea planetei” (p. 22). S-a
câștigat geopolitic și s-a pierdut în substanță democratică.
Desigur că ceea ce decid Statele Unite este hotărâtor. De aceea, unii văd
lumea ca o confruntare de strategii și pledează pentru „manifestarea republicii
într-un rol imperial” (George Friedman The Next Decade. Empire and Republic
in a Changing World, 2012, p.243), prin consolidarea Americii în centrul
lumii.
Cel mai profilat istoric contemporanist consideră că astăzi legile și
instituțiile, pe care „le exploatează o elită coruptă și atotstăpânitoare”,
sunt cauza unei „recesiuni”, care este simptomul unei „mari degenerări” (Niall
Ferguson, The Great Degeneration. How Institutions Decay and Economies Die,
2012, p.10). Din „degenerare” nu se iese fără a restabili cetățeanul ca reper.
Un gânditorfrancez pune „dezorganizarea lumii”tot în seama instituțiilor.
„Lumea socială și economică nu mai are nici sens și nici direcție, valorile
care domină par a fi egoismul, minciuna și profitul” (Rodolphe Durand, La
Desorganisation du monde, 2013, p.11). Asumpția valorilor ca ceva inerent
vieții în societate slăbește. Seargumentează că „era anarhiei relative este
deja pe noi” (Robert D. Kaplan The Return of Marco Polo’s World, 2018,
p.39). Deunăzi, noul economist șef al Băncii Mondiale a mers mai departe și
spune că, în situația în care SUA și China intră în conflict economic,
„globalizarea se încheie” (Carmen Reinhart, la Bloomberg, 23 mai 2020) și,
odată cu ea, o epocă.
În privința Europei, consilieri ai
guvernului germanatragatenția că organizarea actuală a
Europei nu este ultima. Pe de o parte, “integrarea în forma tradițională, ca
proiect specific vest-european al epocii postbelice, și-a încheiat istoria. […]
În același timp, marile narațiuni despre integrarea Europei – începând cu
Phoenix-ul european renăscut din cenușă – s-au învechit. Noile state membre din
Răsăritul Europei Centrale aduc cu ele o cu totul altă experiență a războiului
și epocii postbelice, adesea controversată” (Andreas Wirsching, Demokratie
und Globalisierung. Europa seit 1989, 2015, p.228-229).Din
multe direcții, Uniunea Europeană are nevoie de reorganizare.
Principalul economist francez acuză că în Europa
funcționează tainic un „guvern” fără legitimare, compusdin birocrați care operează
în afara tratatului european, în afara Parlamentului european și fără
răspunderi față de parlamentele naționale. „Puternicul și, în același timp,
intangibilul guvern al eurozonei s-a dezvoltat efectiv în unghiul mort al
posibilităților de control politic, care este o gaură neagră a democrației”
(Thomas Piketty și alții, Pour un traite
de democratization de l’Europe, 2017, p.9). Prea puțin se controlează democratic
ceea ce se decide la nivelul ConsiliuluiEuropean, iar crizele sunt consecința
implacabilă.
Este clar
căglobalitatea e realitate, globalismul
rămâne o ideologie ce nu dă rezultate, iar globalizarea, așa cum a fost
concepută din anii nouăzeci încoace, are nevoie de corecturi. Economiile cele
mai puternice, începând cu cea americană, le operează deja. Externalizarea capitalurilor
începe să se reducă.
Este clar și că nu există șanse pentru
Europa în afara unificării – dar, așa cum se face, ea se împotmolește. Nu
marketizarea este problema, ci iluzia că este singurul mecanism de integrare. Nu statul social este
sursa dificultăților, ci malformarea lui la dreapta, de către cei care vor să-l
anihileze, sau la stânga, de către cei
care nu-l rafinează. Un stat naționaldemocratic și capabil de cooperare extinsă
–care, evident, nu este etnostatul–rămâne rezolvarea.
În discuție intră în mod
necesar științele, tehnologiile și curentele de gândire. Științele își continuă
evoluția ghidată de obiectivul aplicării, înăuntrul căreia se fac descoperirile
și inovațiile. Geografia cultivării științei s-a schimbat,ierarhia producătorilor
de cercetări științifice și tehnologice este, între timp, alta decât cea de acum trei decenii (Hu Angang, China in 2020. A New Type of Superpower,
2011). Asistăm la declinul vestitei pregătiri profesionale din Europa
continentală. Perspectivele instituționalizării creștinismului în noi țări din
Asia (David Aikman, Jesus in Beijing,
2016) antrenează consecințe pe scară mare.
Piețele de mari dimensiuniatrag
un voluminos transfer tehnologic în lume. Cursul nu poate fi oprit(Jean-Francois Susbielle,Chine-USA, la guerre programmée,2006, p.43).Dacă exporturile spre piețele marise reduc sau dacă sunt
afectate exporturile dinspre acestea, lumea intră în turbulențe. Deja
precedenta administrație americană constata că centrul economic al lumii s-a
mutat la Pacific. Cel mai prestigios ziarist german atras recent concluzia:
„secolul al nouăsprezecelea a fost secolul Europei, cel de al douăzecilea a
fost secolul american. Secolul al douăzecișiunulea, așa sună cele mai multe
predicții la trecerea în noul mileniu, va fi secolul Asiei. Eroare: va fi secolul
chinez” (Theo Sommer, China First. Die Welt auf dem Weg ins chinesische
Jahrhundert, 2019, p.11).Opțiunea „comunicare-cooperare-concurență” nu are de
fapt alternativă.
Sub nenumărate aspecte, pandemia agravează dificultățile pretutindeni în
lume. Este deja perceptibil ceea ce se anticipează launiversitatea Harvard:
“Covid 19 va crea o lume mai puțin deschisă, mai puțin prosperă și mai puțin
liberă” ( Stephen Walt,How the World Will Look After Coronavirus Pandemic,
în „Foreign Policy”, March, 20, 2020). Această perspectivă oîntrevăd, de
altfel, și strategi americani, și cei chinezi, și cei ruși, și cei germani, și
cei israelieni – pentrucazul în care nu se iese din confruntare, spre limanul
cooperării. Se vorbește de revenirea la “o interacțiune a ideologiilor și a
naturii înseși” (Robert D. Kaplan The Neomalthusian World of the Coronavirus,
în „The National Interest”, February, 28, 2020), care va diviza
lumea.
Cu tabloul abordărilorviu în minte, care sunt, desigur, mai multe decât se pot
cita într-un spațiu restrâns, rămân la
părerea că lumea stă mai departe sub impactul “geometriei variabile a
supraputerilor” (A. Marga, Ordinea viitoare a lumii, 2017). Ca o lume brăzdatăde
falii noi, deloc împăcată cu sine și în căutarea unor noi aranjamente. Îți dai
seama de aceasta examinând dependențele reciproce dintre supraputeri, puteri și
țări în general și ceea ce rezultă din ele.
Acum două secole, Hegel punea „agitația și neliniștea“ epocilor ce vin în
seama schimbării a ceea ce numim „legitimare“. Chestiunea este esențială și se
poate discuta. Azi sunt, însă, mai mulți factori care alimentează „geometria
variabilă”: piețele pe care se operează, tehnologiile, resursele umane, orientările
valorice, calibrul intelectualilor publici și formatul liderilor.
Deocamdată în multe locuri se instaleazăceea ce am anticipat cu câțiva ani
în urmă – „societatea nesigură“ (A. Marga, Societatea
nesigură, 2016). Din nesiguranțele
ce se multiplică în zilele noastre se va putea ieși nu cu expediente comode, ci
cu o sondare mai adâncă a realităților, cu intelectuali publici sensibili la
tectonica lumii și cu lideri în stare să pună în mișcaredemocrații vibrante.
În orice situație, un adevăr se va impune. Soluțiile doar
„tehnice” – de natura asigurării
asistenței medicale sau alocărilor financiare – rămân urgente, dar nu vor fi de
ajuns.Cum s-a spus sugestiv, toate țările
au fost puse în dificultate și au de luat lucruri de la capăt(Ed Yong , How the Pandemic Will End Story, “The Atlantic”, March 25, 2020). Schimbări în politica statelor și în politici între state
vor fi indispensabile.
Din nefericire, uniiau convertit urgențe sanitare în urgențe cvasimilitare
sau polițienești și vor să profite de pandemie pentru a obține controlul societățiiprin
stări excepționale (Giorgio Agamben,The Invention of an Epidemic, în „Quodlibet”,
26 februarie 2020). Cu astfel de stări nu s-a rezolvat mare lucru, căci epidemia
continuă.Dar, deși nu-i confortabil,nu este de prisos să ne amintim că este
creată deja în istorie paradigma funestă
a guvernării cu stare de urgență ani la rând. Adevenitoare atrăgătoaredesfigurarea
democrației? Săsperăm cănu decid doar cei gata să lasetotul vraiște în urmă!
În diferite locuri se petrece, într-adevăr,,„prăbușirea autorității
publice, mai mult decât un derapaj totalitar dramatic”. Este evident că pandemia
a uzat în plus politicile. S-au uzat însă, mai ales,politicieni și „politicile”
lor – nu și soluțiile bazate pe rațiune și bună credință.
Este la fel de clarclar că epoca
neoliberalismului se apropie de sfârșit. Ea a adus libertăți mai mult ca
oricând, dar nu a reușit să lege de libertăți – de altfel, nici nu a încercat –
răspunderi și un sens matur al vieții. Nedreptățile s-au extins, decalajele,
dintre cetățeni și dintre țări, s-au adâncit, ostilitățile au revenit, iar
viața oamenilor se consumă în lupta pentru supraviețuire sau putere.
Ce este de făcut?Sunt multe de întreprins – atât individual, cât și
comunitar. O stare a lumii de “dezordine”, de “dereglare”, de “anarhie”, de
percepere a nevoii de schimbare obligă îndeobștela a judeca cu mintea proprie
și a pretinde creație.
Închei cu două mențiuni.
Prima privește politica internă. Consider că dezvoltarealocală – în
orice direcție – revine în prim plan. Va câștiga cine știe să democratizezeinstituțiile
și să organizezesocietatea propriepentru performanță. Se observă lesne că simpla
obsesie a funcțiilor, nepricepereași continua falsificare a chestiunilor de
stat aduc pierderi grele.
A
douamențiune privește politica externă.Sunt de părere că din starea actuală a
lumii rezultăcâteva îndemnuri:“să evaluezi lucid realitățile și să valorifici
ceea ce ai!”; “să fii consecvent cu angajamentele pe care le-ai contractat și deschis
față de oricine!”; “să abordezi lumea realist, dar să inovezi!”;“să cooperezi onest
și să cultiviprieteni!”. Va câștiga cine leconcretizează.Nici obtuzitateaîn
fața realităților schimbate, nici irosirea a ceea ce ai, nici inconsecvența,
nici clișeele, nici așteptarea caalții să-ți șopteascăce ai de făcutnu duc
departe.
Ele permit, însă,acea politică internă a amatorismului,
care degradează orice atinge, și acea politică externă de excursii, în care
aștepțisăți se dea. Este, de fapt, politica ce ducenicăieri și țineo țară la distanță
deschimbările din lume.