Relansarea economică postpandemie

Întrucât contextul economic s-a modificat în mod drastic (de la o creștere modestă, fără inflație la recesiune și riscuri crescânde de faliment) investitorii trebuie să-și schimbe radical poziția. Această frustrare majoră se face cu mari dificultăți, poarta de ieșire din actuala criză nefiind decât parțial deschisă, iar condițiile de ieșire fiind extrem de grele.

O primă condiție pentru reluarea activității economice o constituie oprirea propagării virusului, ceea ce măsurile de izolare și mobilizarea serviciilor de sănătate încearcă să facă. Însă domeniile economic și politic sunt cele în care trebuie făcut un efort extraordinar și asta în cel mai scurt timp.
Oprirea forțată a activității unor întregi ramuri ale economiei generează pierderi nerecuperabile ale veniturilor. Guvernele sunt chemate să aplice măsuri compensatorii pentru a evita pierderi semnificative de substanță și/sau falimente.

Redefinirea cotidianului nostru va avea însă un cost care va trebui suportat de toți. Produsele de bază vor fi mai scumpe, mobilitatea pe distanțe lungi la costuri mai mici va fi redusă, iar securitatea noastră generală va fi finanțată de ansamblul comunității.

Din punct de vedere teoretic un plan de relansare este un ansamblu de măsuri de politică economică finanțate din bani publici suplimentari, ca și de reducerea unor impozite, afectând soldul balanței de plăți, măsuri decise de guvernele unor țări sau zone economice cu scopul încurajării activității economice și reducerii șomajului în perioadele de recesiune sau criză.

Relansarea presupune, de asemenea și intervenția politicilor bugetare și monetare. Politicile de relansare sunt însă politici conjuncturale ca răspuns la o încetinire punctuală a creșterii economice ca urmare a neutilizării capacităților de producție. Pentru a da rezultate aceste politici trebuie însoțite în primul rând de creșterea cererii ceea ce presupune ca gospodăriile să aibă siguranța că nu li se vor majora impozitele pentru a face față cheltuielilor statului. Pe data de 9 aprilie 2020 ca urmare a pandemiei de COVID-19, miniștrii de finanțe din UE au ajuns la un acord asupra unui plan european de relansare. Acest plan în valoare de peste 500 miliarde euro conține trei elemente principale: o linie de credit de 240 miliarde euro via Mecanismul european de stabilitate, pentru cheltuielile din sănătate, 100 miliarde euro pentru măsurile de șomaj parțial și un fond de garantare permițând Băncii Europene de Investiții (BEI) să acorde credite în valoare de 200 miliarde euro întreprinderilor. O astfel de politică monetară expansionistă poate provoca însă și reacții contrare, conform opiniei unor economiști. Astfel, în loc să combată crizele ea le poate genera.

Excesul de lichidități și ratele scăzute ale dobânzilor pot incita operatorii economici (mai ales IMM-uri) să investească greșit, în proiecte cu rentabilitate discutabilă sau riscante. Crizele apar atunci când investitorii realizează că au investit în proiecte neviabile și încearcă să vândă activele în care au investit imprudent. În astfel de cazuri orice tentativă din partea guvernelor de a salva situația devine periculoasă.

Pe de altă parte, răscumpărarea activelor de către stat sau de către banca centrală împiedică procesul de autoreglare a mecanismului pieței, incitând agenții economici să comită din nou aceleași erori, trimițându-le semnalul că statul le va corija greșelile și în viitor. În ce privește comportamentul indivizilor, politica de relansare bugetară ar fi ineficientă întrucât, neprevăzând și o creștere a impozitelor, ea ar amplifica tendința de economisire a gospodăriilor și nu de creștere a consumului. Unii analiști acuză oamenii politici că vor să aplice o politică de relansare a cererii din rațiuni electorale. Astfel de măsuri ar fi negative pe termen lung, dar vor fi percepute pozitiv pe termen scurt de către alegători care își vor vedea veniturile crescute.

„Economia și viața socială în zona montană a României. Prezent și Viitor – Orizont 2040”

Rezultatul dezbaterii „Zona montană – segment strategic major în ansamblul economico-social-cultural al României” (15.XI.2019 – sediul BNR)

  • De ce este necesar un model adaptat condițiilor specifice zonei montane din România? Ce tip de economie agro-rurală montană este de dorit la Orizont 2040? Cum poate fi stopată/atenuată depopularea satelor de munte?
  • Rolul STATULUI, al sectorului privat și mediului științific în realizarea modelului economic dorit în zona montană, bazat pe calitatea „produsului montan” și un sistem asociativ cooperatist agro-montan, calitatea mediului, turism, mici industrii, echilibrul agro-forestier și un concept educațional adaptat realităților montane.

Așteptări: Formularea unui concept integrat, economico-social-cultural, necesar construirii unei viziuni coerente de evoluție.

Analizele, argumentele și ideile inovatoare prezentate reprezintă rezultatele a 30 de ani de eforturi instituționale, legislative și experimentale, a numeroase realizări „pilot” și a cca 300 de lucrări științifice prezentate public și publicate, dintre care peste 100 în cele 15 conferințe naționale la nivel academic și interacademic (1991-2019).

CONSIDERENTE GENERALE

  • Zona montană a României este unul dintre cei mai mari masivi montani ai Europei, fiind munți populați, cu tradiții ecomico-culturale multiseculare, valoroase, ocupând locul 8 ca suprafață montană și locul 1 ca suprafață și populație între țările nou aderate la UE.


Delimitarea zonei montane:
A. După criteriile Reg. nr. 1257/1999, art. 18 și nr. 1698/2005, art. 36: Nr. UAT-uri: 824 (80 orașe și municipii și ~3.580 sate);

  • Suprafața totală: 71.381,46 km² (29,94%);
  • Suprafața agricolă: 2.738.428 ha. (18,72%), din care: pășuni – 1.283.000 ha; fânețe: 938.000 ha; arabil: 616.000 ha.
  • Suprafața medie/gospodărie, funcție de altitudine: 2,5 – 4,5 ha
  • Păduri și vegetație forestieră: ~4,3 mil. ha l Populație: 3.323.967 loc. (14,98%).
  • Nr. exploatații agricole: ~815.000, în majoritate „de subzistență”, cu cca 1,3 mil. fermieri activi, crescători de animale.
  • Animale (2004): bovine = ~750.000 cap.; ovine = 1.998.000 cap.; caprine = 110.000 cap.


B. După criteriile de delimitare – privind încadrarea UAT-urilor din zona montană, conform Ordin Comun MADR nr. 98/2018 și MDRAP nr. 1332/2019:

  • Nr. UAT-uri (27 județe cu z.m.) = 948/83 orașe, 835 comune (29.80%) l Populație: 4.891.145 loc. (21,97%) l Suprafața totală: 91.336,94 km² (38,31%) l Suprafață agricolă, totală: 3.728.771 ha (25,88%).
  • Efective de animale: bovine = 789.308 cap. (39,6%); ovine = 3.908.464 (33,41%); caprine = 313.585 (18,91%); suine = 403.220 (21,20%). (Sursa: ANZM/ANSVA)
  • Zona montană a României include resurse naturale majore și diversificate, atât din categoria celor epuizabile – ale subsolului, încă mult subexploatate, cât și resurse vii, regenerabile, cum sunt pădurile, vegetația erbacee, cu o bogată biodiversitate utilă social, apa potabilă, fauna sălbatică și mai ales o resursă umană adaptată condițiilor dificile de trai și producției „de tip montan”, care în decurs multisecular a învățat să-și asigure hrana prin pluriactivitate și practici agricole bazate mai ales pe creșterea animalelor rumegătoare, ovinele și bovinele și prin „bune practici” însușite din necesități existențiale, devenite tradiționale. Prin acestea s-a putut menține un sistem agro-economic consolidat, fără riscurile epuizării capacităților productive, limitate, ale pământului „de munte”, cu slabă fertilitate și situat pe pante, stări de izolare accentuată, asigurându-se hrana și însăși existența locuitorilor trăitori în gospodării stabile, care au generat și forța de muncă necesară exploatării resurselor forestiere, miniere, pentru construcții ș.a.


Agricultura constituie un „motor” generator de stabilitate ce se
bazează pe armonizarea unor factori esențiali: omul-animalele-îngrășămintele organice și calitatea ierbii. Orice formă de dezechilibrare a acestui ansamblu stabil, creat prin experiență – practică multiseculară – generează pierderi ireversibile.

Fondatorul BestJobs investește jumătate de milion de euro într-o platformă de experți

0

Fondul de investiții Neogen Capital investește 500.000 euro și expertiza BestJobs în dezvoltarea serviciului Avocado.red, o platformă integrată care conectează utilizatorii cu specialiști din diferite domenii, precum terapeuți, avocați sau life coach. Dezvoltarea platformei a început din august 2019, iar anul acesta a fost extinsă echipa operațională și au fost consolidate tipurile de servicii oferite.

În prezent, pe Avocado sunt disponibile servicii de life & business coaching, consultanță legală sau psihoterapie, urmând ca în perioada următoare platforma să găzduiască și alte tipuri de experți, precum mentori de business, consultanți de marketing sau nutriționiști.


„La Neogen Capital, investim doar în ce ne pricepem și proiectele sunt în general marketplace-uri în ultima perioadă, categorie din care face parte și Avocado, pentru că acoperă servicii oferite cu ajutorul unor freelanceri și consultanți. Bariera digital-nedigital este din ce în ce mai subțire, ceea ce înseamnă că tehnologia aduce mai ușor la îndemâna oamenilor diferite servicii pe care în mod tradițional nu le puteau accesa în sfera digitală”, declară Călin Fusu, antreprenor și fondatorul platformei de recrutare Bestjobs și al Grupului Neogen.

Platforma Avocado.red se adresează atât persoanelor care au nevoie de un specialist, cât și companiilor care vor să ofere astfel de abonamente angajaților, ca beneficiu extrasalarial. „Atât pe plan personal, cât și de business, fiecare dintre noi se întâlnește la un moment dat cu provocări și nesiguranță. Un specialist bun este acel partener care ne asistă să găsim soluții numai bune de pus în practică. La Avocado, visul nostru este să aducem consultanții specializați mai aproape de oameni și să doborâm barierele geografice, prin puterea tehnologiei”, declară Annemarie Fabian, business manager la Avocado, cu experiență amplă în imobiliare, business și servicii de learning.

Leonardo Badea (BNR): Soluțiile de reconstrucție economică trebuie să țintească și viitorul, nu doar prezentul

Societatea noastră, așa cum o știm astăzi, se află la un moment de decizie fiind la o răscruce evolutivă.

Tendința de agravare a inegalităților sociale se manifestă deja de o lungă perioadă de timp și ca mai toate evoluțiile pe termen lung a cunoscut o accelerare în ultimii ani ca urmare a fenomenului de globalizare, creșterii gradului de automatizare a unor activități, amplificării mult mai rapide a complexității piețelor și produselor financiare comparativ cu ritmul de îmbunătățire a incluziunii financiare, precum și ca efect al recentelor crize din perioada 2007 – 2012 care au fost urmate de o revenire economică firavă la nivel global. Astfel, actuala criză generată de pandemia COVID-19 este doar cel mai recent factor de sporire a acestor inegalități și de accentuare a tensiunilor sociale.

Putem observa că decenii de politici economice bazate preponderent pe ideologie în loc de pragmatism au eșuat. Ideea că piețele pot rezolva singure toate problemele economice au făcut societatea noastră, deși foarte complexă, la fel de fragilă și vulnerabilă. Au existat momente în care acest lucru, în special în ultima perioadă, a fost din ce în ce mai evident pentru toți participanții în economie. Un exemplu ar fi accesul la asistență medicală gratuită pe perioada crizei COVID-19.

România se numără printre state în care, chiar și în perioada de vârf a crizei medicale, persoanele infectate au avut acces la asistență medicală specializată gratuită (cu unele deficiențe inerente unei stări excepționale, acestea fiind însă excepția și nu regula), dar au existat și multe țări în care persoanele cu venituri mici au suferit mult mai mult și au fost semnificativ mai expuse efectelor bolii prin comparație cu cei din categorii superioare de venit. A fost poate și rezultatul unei virulențe ceva mai reduse a bolii, așa cum s-a constatat în o parte din țările învecinate nouă.

Deși la momentul actual nu știm exact cum va evolua actuala criză pandemică, putem observa apariția tot mai vizibilă a efectelor sale indirecte la nivel economic, social sau privind accesul la educație etc. Studiile arată că în ultimii ani epidemiile au contribuit la accentuarea inegalităților. Din ceea ce se prefigurează acum, dacă nu acționăm înțelept și decisiv, printr-un efort concentrat și corelat de către toate părțile implicate (în sectorul public dar și privat), riscăm ca în această privință România să nu se mai diferențieze pozitiv, așa cum a făcut-o din perspectiva accesului la îngrijire și tratament.

Apare astfel ca o necesitate ca România să folosească acest moment ca oportunitate de dezvoltare economică orientată spre viitor urmărind extinderea de noi linii de afaceri și încurajarea domeniilor strategice unde putem fi eficienți, ca simple exemple putând aminti tehnologia informatică, industria agroalimentară sau sectorul transporturilor.

De asemenea, este necesar să înțelegem importanța fluxurilor de capital care sunt atrase în România, nu doar atât punctul de vedere al investițiilor străine directe ci și din cel al fluxurilor de portofoliu (chiar dacă acestea sunt investite de obicei pe termen scurt), cu rol de semnal timpuriu privind atractivitatea piețelor locale, încrederea investitorilor etc.

Toate elementele menționate sunt necesare pentru a reduce disparitățile. În România acestea sunt probabil cel mai vizibile la nivel regional, în special între capitală și restul regiunilor, dar ele se translatează la nivelul populației între categoriile de nivel de venit. Dacă nu acționăm pentru ameliorarea lor, conștient și programatic, asumat la nivelul întregii societăți, lăsate în voia sorții acestea se vor urma un proces entropic. Dacă rămânem pasivi, efectele negative ale deteriorării țesutului social se vor vedea cu siguranță în anii ce urmează.

În momentele de maximă intensitate ale crizei este de înțeles că nu a fost timp pentru gândire strategică pe termen lung, prioritatea momentului fiind, în mod just, salvarea vieților și a unei părți cât mai mari din economie. Acum însă nu avem nici o scuză să nu canalizăm resursele pe care le alocăm în continuare pentru sprijinirea economiei către direcții care să contribuie la ameliorarea deficiențelor deja cunoscute dinaintea acestei crize.

În momentul acesta se poate observa solidaritatea europeană pentru depășirea crizei economice determinată de criza pandemică. Pachetele de stimulare economică sunt la un nivel fără precedent. Astfel, resursele care au fost alocate statelor membre sunt importante și vin în completarea programelor naționale inițiate de acestea. Dar, așa cum istoria a demonstrat, doar alocarea resurselor nu este suficientă pentru a avea rezultate economice. Poate chiar mai important este ca programele astfel finanțate să fie adaptate momentului și situației economice generale la nivel internațional și local, precum și să fie orientate spre viitor. Simpla replicare a unei strategii de tip „New Deal” nu garantează succesul. De exemplu, un program de anvergură pentru extinderea și refacerea infrastructurii, unul din nucleele pachetului de relansare economică demarat acum 87 de ani (!) în SUA de președintele Franklin D. Roosevelt, ar fi cu siguranță benefic și în România astăzi, dar nu oriunde și nu oricum. Altfel, doar îngropăm bani iar efectele vor fi minime.

Devine astfel o chestiune de alegere strategică cheltuirea acestor resurse care trebuie să se facă cu luarea în considerare a criteriilor de sustenabilitate. Nu suntem oare prea săraci ca să sprijinim financiar domenii care oricum au un viitor incert? Nu e oare o risipă nejustificată să ținem pe linia de plutire firme care oricum deja deveniseră neviabile înainte de criză? Nu am construi o societate de mâine mai bună dacă atunci când acordăm sprijin financiar am pune și o serie de condiții izvorâte din bine cunoscutele criterii generale de sustenabilitate: reducerea poluării, promovarea echității sociale și a bunei guvernanțe. Oare am greși dacă am condiționa ajutorul statului de localizarea în România a unei cote minime din lanțurile de aprovizionare? Sau de promovarea echității sociale și de reducerea amprentei asupra mediului? Dezvoltarea unor domenii cheie, reducerea dependenței față de importuri, accelerarea digitalizării, îmbunătățirea infrastructurii ar trebui să constituie axe prioritare pentru alocarea sprijinului financiar al statului. Toate aceste ar trebui dublate de eficientizarea administrației, modernizarea sistemului educațional și, evident, consolidarea sistemului medical.

Este evident că am enunțat foarte multe întrebări în dorința găsirii unor răspunsuri, dar nimeni nu deține o soluție magică la o problematică atât de complexă. Trebuie însă să fim dispuși să căutăm împreună, sistematic, în fiecare zi și cu fiecare decizie pe care o luăm, câte o mică parte din soluție, pe care apoi sa o punem în practică. Și trebuie să începem să facem asta cât mai repede, pentru altfel ratăm o șansă și pentru că mai târziu ne va fi mai greu și vom fi nevoiți să cheltuim resurse suplimentare, care la rândul lor costă, iar suportabilitatea unor noi poveri financiare este limitată”.

Consecvență de 30 de ani: „Economistul” în noua economie Viziune pentru următorii 20 de ani

0

„Economistul” a împlinit 30 de ani de la fondare. În același timp și-a accentuat susținerea pentru proiecția spre următorii 20 de ani a unui model economic național, integrat european. Cadrul conexiunii între aniversar și vizionar l-a oferit dezbaterea online „Economistul, 30 de ani în noua economie”, înscrisă în seria de analize și sinteze inițiată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) „Modelul economic românesc în Uniunea Europeană. România – orizont 2040”. Amfitrionii dezbaterii, în studioul EM360, au fost Adrian Măniuțiu, antreprenor, owner al EM360, și Daniel Apostol, director editorial al „Economistului”, fondator al României Durabile. Președintele ASPES, dr. ec. Constantin Boștină, directorul general al revistei „Economistul”, i-a avut ca parteneri de dialog pe prof. univ. dr. Mircea Coșea, Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului Băncii Naționale a României și unul dintre fondatorii „Economistului”, dr. Eugen Dijmărescu, vicepreședinte al ASPES, Nicolae Badea, vicepreședinte al ASPES, Florin Luca, analist economic, membru al ASPES, dr. Otilia Manta, cercetător, membru al ASPES.

Constantin Boștină

Constantin Boștină: „Perioada postpandemie trebuie să o socotim nu ca o nenorocire venită peste omenire, ci ca o oportunitate de redirecționare a modului în care să evolueze economia”

Deopotrivă în contextul global actual și în dezvoltarea proiectului analitic și creativ inițiat de ASPES, dr. ec. Constantin Boștină a subliniat că „este important să analizăm prezentul, dar mai ales să prefigurăm ce ar urma și cum ar urma să se întâmple în economia românească din perspectiva următorilor ani. Întreaga lume gândește în orizont larg. Există programe cu cu vedere către 2030, către 2040, 2050. Lumea se schimbă. A nu fi în pas cu lumea nu e un lucru care să te avantajeze. Cu atât mai mult actuala situație cu totul specială, venită nu numai peste România, pune problema unei regândiri a modului în care evoluează economia. Perioada postpandemie trebuie să o socotim nu ca o nenorocire venită peste omenire, ci ca o oportunitate de redirecționare a modului în care să evolueze economia. Președintele Macron spunea că se gândește la un nou model economic în Uniunea Europeană. Dacă la acest nivel se pune problema unui nou model economic european, ne dăm seama că inițiativa ASPES, împreună cu partenerii – Asociaţia Generală a Economiştilor din România (AGER), Asociaţia Facultăţilor de Economie din România (AFER), Academia de Studii Economice din Bucureşti (ASE), Institutul Național de Cercetări Economice Costin C. Kirițescu al Academiei Române (INCE), Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti (ASAS), «România
Durabilă», Societatea Academică de Management din România (SAMRO), Asociaţia Confederaţiilor Patronale din România (ACPR), Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), sub egida Academiei Române, Secția de Științe Juridice, Economice și Sociologie – este bine așezată în timp și spațiu ca România să nu mai aștepte, ci să vină cu propria concepție, cu propriile idei de dezvoltare și să folosească la maximum cadrul oferit de Uniunea Europeană. În același timp, să vedem ce se întâmplă în ansamblu în lume, pentru că însăși Uniunea Europeană e deschisă spre piața mondială. La dezbaterile inițiate de ASPES pe această temă au participat până acum aproape 600 de personalități ale vieții economico-sociale. Ne propunem ca în toamnă să organizăm un forum național în care să sugerăm o selecție a direcțiilor posibile pentru economicul și socialul din România, încât să punem într-un echilibru potențialul real al țării cu ceea ce simte cetățeanul român european din acest potențial. Deocamdată, avem un potențial de locul 6-7 în Uniunea Europeană, dar la nivelul de trai ne situăm pe locurile 26-27. Avem 40% din săracii Europei. De aceea, ne-am gândit să facem o analiză a potențialului românesc și să propunem nu un proiect de țară, nu o strategie, ci un document de politici economico-sociale strategice în perspectiva anilor 2040”.

Mircea Coșea

Mircea Coșea: „România are nevoie de o nouă economie, care să depășească incapacitatea de a trece peste nivelul mediu de producere a valorii adăugate la nivel european”

Prof. univ. dr. Mircea Coșea a apreciat că în perspectivă, „ceața e atât de mare, încât e foarte greu să faci o previziune. Economia românească nici înainte de coronavirus nu a fost ce ne-am dori să fie. Este o economie manufacturieră, cu subantreprize față de marile firme, în incapacitate să-și valorifice resursele, de la minerale la inteligență, o economie la un nivel destul de subdezvoltat din punctul de vedere al locului în cultura europeană. Dacă ne raportăm la parametrii europeni, România este o țară subdezvoltată. În acest condiții, problema se pune dacă să discutăm despre o relansare sau o reconstrucție. Sunt concepte diferite. Relansare înseamnă să pornim economia de unde am lăsat-o, ca și cum ai lua o pizza de la congelator, o bagi la microunde și o mănânci. Nu se poate sau nu ar trebui să se poată așa ceva. Economia românească dinaintea actualei crize nu trebuie să fie relansată. Ea trebuie să fie reconstruită, revăzută, reînțeleasă. România are nevoie de o nouă economie, care să depășească incapacitatea de a trece peste nivelul mediu de producere a valorii adăugate la nivel european. Deocamdată, suntem plafonați sub acest nivel. Primul pas peste, cel mai simplu, e să începem să devenim independenți economic, nu în sensul autarhiei, ci al reducerii cât se poate a deficitului comercial. În sensul ăsta, noi putem face niște lucruri care ar alimenta 80 de milioane de oameni. Deci măsura ar fi valorificarea resurselor prin procesare în ramurile industriei care prelucrează materii prime, de la legume și fructe la energie și IT. Pasul doi este depășirea stadiului manufacturier. Sigur, pentru asta trebuie bani. Nu există problema banilor în România, ci a distribuirii banilor. Banii sunt utilizați într-un mod greșit. România cheltuiește prea mult pentru salarii și protecție socială. Că avem prea mulți bani pentru nemuncă nu înseamnă neapărat că pierdem din buget, ci că pierdem motivarea activității economice, or prima cerință a economiei încă din Evul Mediu este să ai nevoie de bani ca să faci bani. Economia este până la urmă viața pe care noi o ducem. Noi suntem economia. Manipularea cererii și ofertei în funcție de resurse înseamnă propriul nostru buzunar, propria noastră viață. Dacă politicul nu va ține seama că viața nu poți s-o reglementezi prin niște ordonanțe de urgență și prin tot felul de alte elemente care țin de ilogica economică, atunci nu vom avea cum să depășim nivelul la care ne aflăm. Putem să discutăm mult despre asta, să ne auzim unii pe alții, pentru că în România există o forță de gândire economică extraordinară. Un singur lucru nu putem face noi, de unde pleacă totul – să luăm decizia politică. Decizia de acceptare sau nu a unui model economic ține de un leadership care să cunoască bine economia și să nu aibă interese legate de economie”. 

Eugen Dijmarescu

Eugen Dijmărescu: „Inovația în reașezarea economicului nu va veni de la autoritatea publică, ci din mediul de afaceri, din cercetare, din educație”

La remodelarea relației dinte economie și stat s-a referit dr. Eugen Dijmărescu: „Timp de secole, lumea a fost centrată pe stimularea creșterii. Creșterea era cea care dădea bogăție, care determina realegerea politicienilor în funcții, dădea clasei politice posibilitatea să acopere unele nevoi sociale. Acum, forma veche a interacțiunii dintre economie și politică trebuie să se schimbe. Actuala pandemie pune problema de a face din politică o țintă a viitorului nu neapărat legată de parti-pris-uri. Trebuie să gândim pe termen lung. Aceasta înseamnă repoziționarea raporturilor dintre stat, economie, cetățeni. Economia este apărătoarea libertăților individuale.

Problemele economiei, ale cetățenilor se centrează din ce în ce mai mult la nivelul comunității, al raporturilor dintre oameni și autorități locale, la nivelul interacțiunii unor regiuni aflate adeseori la granițe. În unele cazuri, relațiile transfrontaliere sunt mai importante din punctul de vedere al rezultatului economic decât legăturile la sute sau mii de kilometri. Tentația este să ne gândim că asta poate duce la fărâmițare economică și să resimțim nevoia de protecționism. Totodată, astfel de legături incită la concurență, la spirit inovativ, la dorința de a rămâne în piață cu atuuri noi. Din punct de vedere tehnic este imposibil să se renunțe la ideea de globalizare, pentru că noi înșine ne-am obișnuit cu nevoia de a recurge la produse poate mai bine făcute în altă parte, poate capabile să se cupleze cu ceea ce facem noi sau vecinii noștri. Noțiunea de competitivitate, de determinare a funcțiilor între deținători și beneficiari trebuie să se reașeze. Mult timp a existat o ruptură între economic și politicul care a gândit în termeni ai ciclului electoral și ai raporturilor cu cercuri de afaceri în anumite zone de interes, pe culoare de lobby. Orientarea în alegeri trebuie să fie către acei oameni, acele formațiuni care vor avea curajul să promită că ingerința în actul economic, mărimea reprezentării autorității publice în sectorul economiei reale se reduc. Politicienii să priceapă ceva din economie, dar să nu aibă interese economice. Trebuie să se nască încrederea pe care autoritatea publică s-o transmită populației. Aceasta nu se poate face decât cu onestitate.

Reașezarea economicului trebuie să aparțină lumii afacerilor, oamenilor din economie. Nevoia este ca ei să fie nu numai ascultați, ci și sprijiniți. Inovația nu va veni de la autoritatea publică, ci din mediul de afaceri, din cercetare, din educație. Reglementările pe care autoritățile le emit să fie născute din dialogul cu societatea economică în dublu sens, între producători și consumatori. Perioada de telemuncă a făcut o separație clară între numărul celor care pot fi prezenți efectiv în producție și cei care pot să creeze. Schimbarea în acest sens nu mai poate fi gestionată simplu, de la guvern, ci necesită o reașezare a raporturilor dintre economic și autorități mai mult în cadrul regiunilor. Din acest punct de vedere, Europa este cel mai bine situată, pentru că poate să întrețină interacțiunea economiiilor statelor membre, fie prin cooperare paneuropeană, fie prin proiecte regionale. Pentru aceasta, trebuie să aibă suportul pe care autoritățile naționale să-l resimtă a fi calea prin care își vor regăsi recunoașterea în societate, ca urmare a poziționării în serviciul producătorilor și consumatorilor”.

Adrian Vasilescu

Adrian Vasilescu: „Trecerea la economia de piață competitivă este pasul pe care România trebuie să-l facă, altfel nu avem niciun viitor”

Luând ca reper momentul de început al „Economistului”, Adrian Vasilescu și-a reafirmat concepția confirmată de-a lungul celor 30 de ani: „Țările nu seamănă unele cu altele, așa cum oamenii nu seamănă unii cu alții. La fel cum genelor umane li se adaugă cultura acumulată de fiecare, și economia fiecărei țări se bazează pe niște trăsături proprii, cărora li se adaugă cultura economică. Noi suntem în urmă din cauză că am neglijat absolut tot ce ar fi trebuit să țină de cultura economică a populației acestei țări, indiferent de moment, de legislatură, începând cu președintele țării, cu prim-ministrul, parlamentarii, guvernul, autoritățile, până la companii, la oamenii din cele mai îndepărtate localități. Într-un tablou al Comisiei Europene, noi apărem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la cultură economică.

Se vede o identitate perfectă între nivelul de cultură economică și nivelul de bunăstare din țară. De asemenea, făcând trimitere la cartea lui Robert D. Kaplan «Răzbunarea geografiei», factorul geografic se adaugă ca element de comparație pentru orice rezultat economic. Avem un PIB undeva peste 200 de miliarde de euro. Dacă nu-l comparăm cu numărul populației, nu ajungem la nicio concluzie. Dacă ne comparăm cu noi înșine, vedem că de la 35 de miliarde de euro am ajuns la 200 de miliarde și considerăm că e extraordinar. Dacă avem în vedere Uniunea Europeană, la ora actuală sunt opt țări (au fost zece, dar două, Grecia și Portugalia, s-au eliminat după criza din 2008-2010) cu populații mai mici decât ale României, dar cu PIB mai mare. Irlanda are 4,5 milioane de locuitori, 320 de miliarde PIB. Noi am avut 18,5 milioane, acum avem 19,5 milioane și mai sunt un milion de tineri care nu lucrează. Raportul dintre veniturile și cheltuielile gospodăriilor populației publicat de Institutul Național de Statistică arată că 68,6% din PIB reprezintă salariile, prestările sociale (pensii, ajutoare etc.), 18,4%. Să zicem că în 68,6% intră și o contribuție a economiei de piață, dar în același timp aici se regăsesc și salariile din cele 40% dintre companii cu capital negativ 35 de miliarde de euro; averile lor sunt mai mici decât datoriile lor. Dacă până în 2040 nu ajungem la o pondere de 30%, degeaba mai ajungem. Trecerea de la economia de piață la economia de piață competitivă este primul pas pe care România trebuie să-l facă. Dacă nu facem pasul ăsta, nu avem niciun viitor”.

Otilia Manta

Otilia Manta: „Participarea la economia colaborativă presupune inventarierea resurselor locale și integrarea obiectivelor europene și globale într-un model economic național”

La rândul său, dr. Otilia Manta a supus atenției termenul de economie colaborativă, apreciind că ne găsim într-un moment favorabil înscrierii pe traiectoria acesteia: „Inventarierea resurselor locale și integrarea obiectivelor europene și globale într-un model economic național înseamnă economie colaborativă. Pe de o parte, avem planul european de investiții pentru tranzacții verzi cu orizont 2050, iar pe de altă parte, ONU a lansat acordul verde la nivel global sub semnul celor 5 P – persoane, planetă, pace, propseritate, parteneriat. În contextul celor două inițiative, putem să reașezăm cele 17 ramuri economice naționale prioritare în linia noastră de interes, bazându-ne pe ceea ce înseamnă orientarea și integrarea produselor pe întregul lanț valoric. Energia, agricultura, IT-ul sunt câteva dintre aceste ramuri. Dacă privim aspectele din punct de vedere economic în contextul instrumentelor financiare la nivel european și la nivel global, putem să așezăm economia națională pe piloni sănătoși, printr-o analiză clară, reală. Pentru aceasta, cunoașterea este esențială. În perioada de pandemie, cercetătorii au lansat studii bazate pe analize pertinente pentru a determina provocările cele mai grele ale momentului. O astfel de provocare o reprezintă schimbările climatice, care afectează parcursul întregii omeniri”. 

Florin Luca

Florin Luca: „Să ne relansăm valorile și societatea, într-un pariu pe 25 de ani, din care primii zece vor fi hotărâtori”

În contextul situării României pe locul 40-50 al indicelui mondial al inovației, Florin Luca a semnalat „nevoia cronică de reinventare a modelului nostru democratic, economic și social. Încercările de 30 de ani de a copia diferite modele au făcut din țara noastră un adevărat cocktail. Instituțiile publice, legislația, economia, societatea generează mai degrabă contradicții decât coerență. Va trebui să ne construim prin consens o viziune de viitor, să ne plasăm în proiecte care să ne relanseze valorile și societatea, într-un pariu pe 25 de ani, din care primii zece vor fi hotărâtori. Mijlocul de realizare ar putea fi organizarea unor dezbateri naționale în care să identificăm funcționarea economiei, problemele reale, obstacolele. Economia nu se face prin decret de la guvern ori de la Ministerul Finanțelor sau de la BNR, ci e un fenomen social care se transformă organic. Pentru asta, una din întrebările cheie cărora trebuie să le răspundem este cum facem față presiunilor imediate. Dincolo de modul de colectare a impozitelor, trebuie să vedem repartizarea investițiilor și cheltuielilor pornind de la prioritățile naționale – educație, cercetare, sănătate, infrastructură, eliminarea inegalităților. Politicile fiscale trebuie să fie rezultatul unor dezbateri naționale pentru răspunsuri la întrebări esențiale privind cât de mult sunt dispuși românii, comunitatea de afaceri, să plătească pentru servicii publice la standarde europene – mărim capitalul? păstrăm mai mult patrimoniu generator de rentă? facem să crească mai mult comerțul? cât alocăm generațiilor viitoare din investițiile pe care le facem? pentru cât timp? Trebuie să știm ce vrem. Eu vreau ca România să fie o sărbătoare, o țară reconciliată, recunoscută pentru climatul inovator, pentru bunăstarea și siguranța în care trăiesc cetățenii ei, un punct de atracție pentru investitori, o țară în care oricine își dorește să trăiască, o țară unde există instituții și oameni dedicați să servească și să reprezinte națiunea din care fac parte. Să arătăm întregii lumi că avem un patriotism, o conștiință națională și o capacitate de a fi solidari. Trebuie să avem o poziție clară față de direcțiile strategice ale Uniunii Europene. În acest moment, Uniunea Europeană e un gigant economic, un pitic politic și un șoricel militar. Pentru a aspira la statutul de mare putere, pe termen mediu îi trebuie o evoluție către o federație cu fiscalitate, buget, diplomație și armată comune. Orientările Franței și Germaniei nu lasă nicio ambiguitate din acest punct de vedere. Întrebarea care se pune pentru noi e dacă vrem să fim parte a acestei federații europene sau ne mulțumim cu statutul de membru periferic al unei piețe unite, sub protecția militară a NATO și a SUA. Pentru a ajunge la contextul pe care ni-l dorim, trebuie să dezvoltăm un element foarte important – încrederea”.

Nicolae Badea (mijloc)

Nicolae Badea: „Pentru o perspectivă a următorilor 20 de ani, să găsim echilibrul social care să ne reprezinte, să reclădim încrederea și coeziunea socială”

Pornind de la întrebarea cum putem dezvolta și consolida capitalul românesc, Nicolae Badea a oferit exemplul evoluției companiei Computerland, companie performantă astăzi pe plan intern într-o diversitate de sectoare precum telecomunicații, horeca sau activități industriale de tranziție, conectată în același timp la mediul economic internațional. „Nu a fost deloc ușor să ajungem aici și nu este”, aprecierea de ansamblu fiind că „soluții există, dar din păcate inițiativa antreprenorială românească a rămas într-o etapă primară, nu este maturizată, nu este consolidată, nu generează o valoare adăugată reală, la nivelul potențialului uman și material de care România dispune. După 30 de ani, România nu are o identitate economică asumată, consistentă ca model economic. Inițiativa ASPES apare ca meritorie pentru a oferi un cadru de referință pentru a răspunde necesității unui asemenea model. Până acum, din 1990, au fost afirmate sloganuri precum acelea că România e o țară cu resurse naturale importante, o țară care poate fi o piață de consum atractivă, o țară care oferă forță de muncă ieftină. Pentru un slogan al următorilor 20 de ani, ar trebui să vedem ce identitate economică vrem să avem, nu într-o manieră autarhică, ci integrată european. Să găsim acel echilibru social care să ne reprezinte. Să reclădim încrederea și coeziunea socială de care avem nevoie. Reclădind transparența, responsabilitatea, vom începe să vedem un alt orizont în a defini prioritățile decât disputa nefirească de astăzi. Judecând în continuare prin astfel de dispute, acționând prin pașii mărunți de astăzi, nu vom putea avea o perspectivă consolidată. Pe termen lung, este de găsit consensul politic, economic, social căruia să i se asocieze toate resursele, toți vectorii, inclusiv societatea civilă. Avem resursele cognitive pentru a defini și identifica un proiect corect de țară, cu o arhitectură bazată pe independență și funcționalitate”.

Apel către managerii politici: „Stați de vorbă cu cei care știu cum să construiască o economie”

Constantin Boștină

Într-un veritabil apel cu adresabilitate către decidenții asupra destinelor țării, dr. ec. Constantin Boștină a conchis pentru actuala etapă a conturării modelului economic românesc în orizontul 2040: „Le spunem clar managerilor politici, indiferent de orientarea lor, că a venit timpul să se așeze în fața economiei, să lase de-o parte dezbaterile sterile, să asculte antreprenorii și patronatele, mediul de afaceri, ca un partener real, nu ca un executant al unor politici greșite. Decidenții politici să fie deschiși pentru un parteneriat în care rolul de bază trebuie să-l joace antreprenorii. În același timp, deținătorii businessului privat să înțeleagă că acest rol, conform Constituției, este un drept al lor, care trebuie recunoscut și pus în valoare de politicieni. De la politicieni e de așteptat să găsească politicile de reglementare în care mediul de afaceri să se miște, nu să recomande mediului de afaceri ce să facă. Politicienii nu știu că România este una dintre cele mai bogate țări din Europa ca resurse, dar în același timp, conform statisticilor, este țara cu cel mai scăzut nivel de trai?! Apelul nostru către politicieni, la 30 de ani de viață ai «Economistului», după 30 de ani de așa-zisă economie de piață liberă, este stați de vorbă cu cei care știu cum să construiască o economie – antreprenori, cercetători, mediu universitar. ASPES și partenerii pot să ofere pentru societate o regândire a unui model economic românesc. În condițiile în care a vorbi de o nouă forță politică, în stare să reorienteze România, e aproape imposibil în sistemul de până acum, forțele politice existente nu au decât o singură soluție – o guvernare de uniune națională sau – e prea pretențios? – de unitate națională, în care cei mai buni specialiști în politică, împreună cu cei mai buni economiști, cu mediul de afaceri, cu antreprenorii, cu societatea civilă, cu tânăra generație, să ofere un model de evoluție a țării. Concluzia e că se poate. Problema este să vrem. Noi spunem că vrem să vrem”.

Ne uităm de azi spre mâine
„La 30 de ani de apariție constantă, continuă, indiferent de vremuri și de presiuni apărute de-a lungul timpului, «Economistul» propune o platformă de dezbatere națională și un program de prefațare a viitorului. Cel mai des, în România am procedat reactiv, cu măsuri față de ceea ce ni s-a întâmplat, nu proiectiv. ASPES și «Economistul» conturează o perspectivă, un program economic într-un orizont de timp de cel puțin două decade. Ne uităm de azi spre mâine”.
Daniel Apostol, director editorial „Economistul”

Cel mai longeviv brand din presa economică românească
„La aniversarea celui mai longeviv brand din presa economică românească, se cuvine să evidențiem două nume aflate la baza «Economistului»: publicistul Ioan Erhan, fondator împreună cu Adrian Vasilescu, de asemenea publicist, devenit un om de analize economice, mai ales în domeniul bancar. Ei au fost cu ideea și ei au lansat publicația «Economistul» în 1990, ca un vehicul de presă al Asociației Generale a Economiștilor din România (AGER) și ulterior al Asociației pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES). În 2011, transformat în revistă, «Economistul» a făcut pasul de la o publicație mai mult de informație la o revistă care propune analize, aprecieri, puncte de vedere în legătură cu economia României. În acel moment de trecere, am lansat ideea unor dezbateri cu masa largă a economiștilor din mediul academic, universitar, de cercetare, de afaceri pentru conturarea unui proiect național de modernizare economică și socială a României. De atunci, am realizat dezbateri cu antrenarea unor economiști valoroși și am ajuns la încercarea de a formula un model economic românesc în Uniunea Europeană în orizontul 2040”.
Dr. ec. Constantin Boștină, președintele ASPES

Barometru de opinie Frames & Hygienium. Ce cred românii despre pandemia de coronavirus

0

După starea de urgență, românii au redevenit optimiști și cred că vom scăpa de pandemia de coronavirus până la finele anului. 92% dintre ei au fost afectați într-un fel sau altul de această perioadă și cred că cele mai eficiente măsuri antivirus sunt reprezentate de folosirea măștii de protecție și a gelurilor dezinfectante. Sunt principalele concluzii ale unui barometru de opinie comandat de Hygienium și realizat de companie de consultanță Frames.

Potrivit datelor barometrului, realizat în perioada 29 iunie – 2 iulie, pe un esantion de peste 2500 de persoane, 92% dintre cei chestionați au declarat că au fost afectați în mare măsură de pandemie, mai ales de restricțiile impuse de autorități. Numai 6% nu au fost afectați, iar 2% nu au răspuns.

Întrebați cum s-au protejat în această perioadă, cei mai mulți au indicat folosirea măștii sanitare, pe care, de altfel, 47% o consideră cea mai eficientă măsură împotriva coronavirusului COVID-19.

Dincolo de masca de protecție, românii au apelat la produsele dezinfectante mai mult ca niciodată, 39% dintre ei considerând că folosirea gelurilor dezinfectante și a altor produse de acest tip creează o barieră eficace în fața posibilei infectări.

Întrebați care cred că este cea mai eficientă măsură pentru a stopa răspândirea coronavirusului, dincolo de masca de protecție și produsele dezinfectante, menționate de majoritatea respondenților, 9% au considerat drept importantă asigurarea unei igiene corespunzătoare, iar 5% au menționat distanțarea socială drept o barieră importantă în prevenirea extinderii îmbolnăvirilor.

Dincolo de informațiile alarmante prezentate în spațiul public, românii sunt, în general, optimiști în privința evoluției pandemiei. Dovadă că cei mai mulți (67%) par a fi foarte convinși că vom scăpa de coronavirus până la sfârșitul anului 2020, în timp ce numai 22% dintre cei chestionați cred că pandemia va dura mai mult timp.

61% dintre respondenții chestionarului realizat de Frames, la comanda Hygienium, consideră că sfârșitul pandemiei va fi asigurat de un vaccin, 22% consideră că imunizarea de masă va juca un rol important în această evoluție, iar 12% estimează că tehnologia și măsurile de siguranță și securitate vor fi decisive în acest demers.

ROMÂNII, DESPRE MĂSURILE DE PREVENȚIE

Un capitol important al barometrului de opinie Frames&Hygienium a vizat modul în care românii se comportă în această perioadă de pandemie, din perspectiva folosirii produselor dezinfectante.

Chiar dacă normele și protocoalele de securitate dispuse de autorități au generat multe semne de întrebare, dovadă părerile împărțite în privința clarității acestora (44% le consideră clare și precise în timp ce 42% văd contrariul), cei mai mulți dintre respondenți au folosit cel puțin o metodă de protecție în această perioadă.

Dincolo de masca de protecție, promovată puternic la nivel social, dezinfectanții (geluri, spray-uri, etc.)  și-au găsit un rol semnificativ în obiceiurile de consum, produsele dezinfectante pe bază alcool 70%, avizate de Ministerul Sănătății, aflându-se în prim-plan.

56% dintre respondenți au declarat că au folosit produse dezinfectante de mai  multe ori pe zi, iar 32% o singură dată pe zi. 10% dintre cei chestionați au afirmat că au folosit astfel de produse uneori, nu în fiecare zi, și numai 2% nu le-au folosit vreodată.

48% le-au folosit la cumpărături sau în alte zone de activități sociale, 28% la serviciu și 21% acasă.

Întrebați de unde au cumpărat produse și materiale dezinfectante (geluri, șervețele etc.), 53% au declarat că le-au cumpărat de la supermarket/hipermarket/magazine mari, 21% de pe internet, 17% din farmacii și 9% din magazinul de proximitate.

PRODUSELE DE MARCĂ, ÎN PRIM-PLAN

Cum aleg românii produsele dezinfectante? Potrivit barometrului de opinie Frames&Hygienium, notorietatea brandului se află în prim-plan.

39% dintre respondenți consideră marca drept principalul element care face selecția la raft, în condițiile în care majoritatea (58%) celor chestionați consideră că nu există multe informații despre compoziția materialelor dezinfectante, iar 72% consideră oferta de pe piață drept insuficientă.

Întrebați cât de informați sunt despre compoziția materialelor dezinfectante, 23% au declarat că îi interesează în primul rând efectul, nu compoziția, iar 19% au afirmat că au informațiile esențiale.

23% aleg produsele de protecție sanitară în funcție de preț, 21% se uită la specificațiile produsului, 11% aleg în funcție de disponibilitatea produselor, iar 6% din alt motiv.

„Rezultatele barometrului și, de altfel, datele de vânzări din această perioadă arată faptul că românii sunt interesați în primul rând de produsele cu un raport preț-calitate optim, produse de încredere, de la branduri cunoscute. Este în joc sănătatea noastră, a tuturor, iar alegerea soluțiilor este considerată vitală de majoritatea clienților”, a declarat Ali Yildirir, președintele Grande Gloria Production, compania care produce, în România,  produsele Hygienium.

Întrebați cât de mulțumiți au fost de calitatea gelurilor dezinfectante și a produselor asociate, cei mai mulți dintre respondenți (52%) s-au declarat mulțumiți, în timp ce 43% au reclamat calitatea neconformă a multor produse de pe piață.

„Pe fondul cererii semnificative de produse dezinfectante și a relaxării condițiilor de achiziție și vânzare, pe piață și-au făcut loc, din păcate, și o serie de produse cu o calitate îndoielnică”, afirmă consultantul economic Adrian Negrescu, managerul Frames.

„Este vorba, în primul rând, de produse de import slabe calitativ, dar foarte ieftine. Pe de altă parte, în piață au intrat multe companii autohtone fără experiență în domeniu, care au început producția de astfel de produse,  la un nivel calitativ inferior, generat de ingredientele folosite și soluțiile tehnologice improvizate. Este nevoie de o reglementare mai strictă a acestui domeniu important pentru siguranța și sănătatea publică, în scopul dezvoltării unei oferte competitive pe piață”, a mai spus acesta.

Barometrul de opinie a fost realizat în perioada 29 iunie – 2 iulie 2020, online și prin telefon, pe un eșantion de peste 2500 de persoane, cu vârste cuprinse între 21 și 70 de ani, reprezentativ din punct de vedere geografic, la nivel național. Principalele atribute ale focus-group-ului: persoane active, angajați, manageri, antreprenori, cu studii medii (43%) și superioare (57%), participanți activi la viața socială.

SIGURANȚA SECTORULUI HORECA, ÎN PRIM-PLAN

Pandemia de coronavirus a determinat restricții semnificative în  toate aspectele vieții sociale, iar birourile, spațiile de producție, clădirile administrative și sectorul HORECA sunt printre cele mai importante zone vizate.

Asigurarea siguranței sanitare în aceste sectoare este esențială în prevenirea extinderii numărului cazurilor de infectare cu COVID – 19.

Potrivit experților, dincolo de măsurile luate de autorități în școli, spitale, gări, clădiri administrative etc., restaurantele, hotelurile, barurile și celelalte spații de utilitate publică necesită o abordare specială care, dincolo de prevenirea infectărilor, să ofere un plus de încredere românilor, și să readucă consumul pe linia de plutire.  Prin reglementări și reguli comune în sistemul HORECA, toate aceste unități, cu trafic major,  vor deveni un reper de curățenie, igienă și sănătate.

Grande Gloria Production, prin divizia Hygienium, alături de Trus Horeca Services, anunță lansarea, în premieră națională, a unui program de acreditare si suport în HORECA. Acesta este menit să ofere expertiza și produsele necesare care să ofere firmelor posibilitatea de a minimiza riscurile generate de pandemie.

 În plus, programul are rolul de a consolida încrederea clienților și a partenerilor în serviciile HORECA, prin folosirea produselor de calitate, acreditate de Ministerul Sănătății.

Monitorizarea fluxurilor de producție și servicii, din prisma asigurării siguranței sanitare, este esențială mai ales în această perioadă și nu numai din prisma existenței coronavirusului COVID-19’’, spune Ali Yildirir, președintele Grande Gloria Production. ,,Dezvoltăm, în premieră în România, un program de suport menit să ofere, atât mediului de afaceri cât și clienților, garanția că hotelurile, restaurantele și celelalte spații acreditate sunt asigurate din punct de vedere sanitar”, a mai spus acesta.

„Siguranța clienților  a devenit în ospitalitate cel mai important criteriu de selecție. Dacă până acum erau la hoteluri criterii de selecție: disponibilitatea internetului, curățenia, calitatea patului sau micul dejun iar la restaurante: calitatea mâncării, ambianța și raportul preț-calitate, acum clienții se vor orienta în alegerea lor primordial după măsurile de siguranță luate de locațiile preferate’’, a declarat Cristian Macedonski, CEO-ul Trus Horeca Services.

„Măsurile luate trebuie să fie vizibile și cât mai bine comunicate pentru a câștiga rapid încrederea clienților iar produsele de igienă trebuie să fie de calitate foarte bună.”, a mai spus acesta.

PROIECTUL CARE AR PUTEA SCHIMBA RADICAL PIAŢA MUNCII DIN ROMÂNIA

0

România are nevoie de un restart solid, de reforme structurale coerente și cu viziune, susţin reprezantanţii mediului de afaceri prezenţi la dezbaterile organizate pe parcursul celor doi ani  în marile centre universitare, din ţară, precum Iași, Cluj-Napoca, București, Timișoara, Braşov, Constanţa.

Creşterea calităţii vieţii, unitate patronală, consens social și politic pentru o piață a forței de muncă eficientă, corelarea sistemului de învăţământ cu necesităţile pieţei muncii, o legislaţie predictibilă și favorabilă noilor investiții pentru crearea de noi locuri de muncă, învățământ performant adaptat la nevoile reale ale  economiei, nevoia de infrastructură și debirocratizare prin digitalizare, investiții în toate domeniile prioritare (infrastructură, educație, sănătate), reintroducerea unităţilor protejate – sunt priotităţile principale ale reconstrucţiei economiei Românesti, soluţii oferite şi discutate în timpul dezbaterilor de aproape două sute de antreprenori, manageri ai marilor companii naţionale şi multinaţionale, mediul academic, sindicate, societatea civilă, specialişti în legislaţia muncii şi fiscalitate, educaţie, economie, etc.

Protejarea resursei umane ar trebui să fie principala prioritate a oricărui guvern, susţine Cristina Chiriac, preşedintele CONAF.

„Prin procesul de privatizare a marilor companii de stat, de-a lungul timpului, s-au pierdut peste un milion de locuri de muncă. La acestea adăugăm efectele sociale din ultima perioadă, peste un milion de locuri de muncă în pericol şi un declin al populației școlare din ‘90 și până în prezent de  peste 1.500.000 de elevi şi şcolari, conform datelor INS, şi astfel se conturează un tablou care evidențiază vulnerabilitățile sociale şi economice ale României: migrația forței de muncă, declinul ratei natalității şi slaba corelare a sistemului educaţional cu necesităţile economiei românești!

Ca urmare, este impetuos necesar să fie adoptate măsuri urgente pentru a reduce decalajele: între generaţii, regiuni ale țării, mediul rural și cel urban și nu în ultimul rând între mediul universitar și profesional. Trebuie să lucrăm împreună cu toți factorii decizionali la o strategie pe termen mediu care să cuprindă măsurile identificate de mediul antreprenorial prin intermediul conferinţelor Pactul pentru Muncă, astfel încât împreună să contribuim la un cadru economic viabil pentru un nivel de trai ridicat, o rată a șomajului în scădere, locuri de muncă bine plătite şi, evident, o nouă politică fiscală adaptabilă realităților economice actuale.”

Peter Rudolf  Zeilinger, reprezentul FPPG propune o serie de măsuri punctuale :

”Trebuie să conștientizăm că trecem printr-o criză economică, cauzată de criza sanitară. Perioada de stare de urgență ne-a arătat cât de importantă este digitalizarea. Cu atât mai mult avem nevoie de digitalizare, pentru creșterea competitiviății economiei românești. Ca reprezentant al industriei de petrol și gaze pot spune că trebuie digitalizate operațiunile offshore, dar mai important este să digitalizăm operațiunile onshore! Ne referim la tehnologii precum „Cloud”, „Big Data” şi „Cloud Computing” etc. Prin limitarea accesului la digitalizare al companiilor şi autorităților din industria petrolieră, acestea sunt dezavantajate în competiția pentru capital față de alte industrii din regiune sau piața globală. Nevoia de utilizare a unor instrumente avansate de tehnologie a informației este cu atât mai presantă în cazul României, care are în exploatare zăcăminte mature, cu un semnificativ declin natural al producției. De asemenea, majoritatea furnizorilor de soluții specifice industriei oferă soluții numai în Cloud, soluțiile curente, instalate local, urmând să iasă din mentenanță și din oferta de servicii. Dar, toate acestea se pot realiza doar prin actualizarea cadrul legislativ la progresul tehnologic”.

Ludovic Orban, prim-ministrul  României  a prezentat în cadrul conferinţei câteva dintre măsurile pe care Guvernul le pregăteşte :

”Deși legislația prevede consultări, nu au existat consultări și dezbateri reale între mediul de afaceri și cel academic sau administrativ. De exemplu, pentru stabilirea cifrei de școlarizare sunt necesare consultări între mediul de afaceri și autoritățile locale, dar acestea au fost mai mult formale. Sprijinim orice formă de dialog și parteneriat între mediul privat și instituțiile de învățământ, de exemplu în ceea ce privește sistemul dual. Să nu uităm că avem un proverb ”Meseria e brățară de aur”, de aceea consider că orice om ar trebui să câștige un venit decent. Sprijinim și mecanismele de învățare continuă: training, recalificări etc. În bugetul comunitar 2021 – 2027 sunt fonduri importante și instrumente pentru companii tocmai pentru asigurarea acestui sistem de învățare continuă și de adaptare la noile cerințe ale pieței muncii. Să nu uităm că lumea are o evoluție dinamică, dispar meserii, apar altele noi. Trebuie să adaptăm sistemul de învățământ la noile cerințe; trebuie să racordăm sistemul educațional la cererile pieței muncii.”

Mihail Matei, presedinte ANIS, membru al Consiliului Director CONCORDIA a precizat în cadrul discuţiilor că secolul acesta este unul al tehnologiei şi că o să aibă de câştigat cei care investesc în el.

„Cred ca există două zone de invesţii majore: una este digitalizarea şi-a doua este educaţia. Avem o criză uriaşă a forţei de muncaă în IT&C. Separat de asta, în momentul acesta, aproximativ 20% dintre elevii cu vârsta de liceu din ţara asta nu merg la liceu, din motive de sărăcie. Noi trebuie să luăm copiii aştia şi să-i punem în şcoală. Fără astfel de măsuri nu putem vorbi despre educaţie.”

Dragoș Pîslaru – Membru al Parlamentului European, a făcut referire la câteva dintre problemele cu care se confruntă economia românească.

De la 1 iulie a intrat în vigoare noua agendă pentru competențe. Există trei mari probleme cu care ne confruntăm: calitativă (legată de competențe), cantitativă (legată de natalitate, dar și de emigrare) și teritorială (piața muncii nu este omogenă; într-o zonă există deficit de forță de muncă, iar în alta – excedent). Aceste trei probleme trebuie rezolvate, printr-o implicare a tuturor actorilor”.

Florin Jianu – Președinte al CNIPMMR, a declarat că:

“În anii ’70, marele matematician Grigore Moisil a înființat liceele de informatică. Azi, după 40 – 50 de ani vedem roadele! Cred că ar fi util să înființăm licee antreprenoriale. Nu înseamnă că, după liceu, toți absolvenții vor deveni imediat antreprenori. Dar, în timpul școlii, învață să ia decizii, să lucreze pe proiecte etc. În plus, față de o relație mai bună între școala românescă și piața muncii, îmi doresc ca lucrurile pe care le-am câștigat în timpul stării de urgență să le menținem și să le dezvoltăm. Dacă întrebați românii, pe primele locuri în ceea ce privește investițiile își doresc, evident, infrastructură, iar, pe locul doi, digitalizare. Iar digitalizarea înseamnă Pact pentru Educație, Pact pentru Muncă. De aceea, nu vreau să ne întoarcem la ce a fost! De exemplu, nu vreau să ne întoarcem la cozile de la ANAF! Sau să apară noi instituții, care să vină cu reglementări în plus pentru mediul antreprenorial! Ne dorim flexibilizarea Codului Muncii și un dialog mai profund și concret între sindicate, patronate și autorități”.

La dezbaterile de la Constanţa au mai luat parte, Călin Ile – Președinte al FIHR, membru în boardul CONCORDIA, Radu Burnete – Director Executiv CONCORDIA, Magda Volonciu – Fondator, Partener coordonator Magda Volonciu & Asociații, Sorin Rugină – Rectorul Universității “Ovidius” din Constanța, Cosmin Ghiță – CEO Nuclearelectrica, Petru Rușeț – CEO Siemens Energy, Andrei Dospinescu – Economist, Banca Mondială, Ovidiu Cupșa – Director General CERONAV, Gabriel Daraban – CFO Oil Terminal, Roxana Popescu – Managing Partner KeysFin, Mihaela Proicea – președinte sucursală CONAF Constanța, Daniel Apostol – Director Relații Externe FPPG.

La finalul evenimentului, Cristina Chiriac, preşedinte fondator al CONAF şi de Daniel Apostol, Director Relații Externe al Federației Patronale Petrol și Gaze (FPPG) au prezentat concluziile şi soluţiile propuse în cadrul discuțiilor. Acestea se vor concretiza într-un acord – Memorandum of Understanding – agreat de participanții la conferințe. Documentul va fi prezentat Guvernului României și va include principalele soluții identificate pentru o piață a muncii flexibilă, eficientă și competitivă, cu efecte benefice asupra întregii economii, precum și asupra nivelului de trai al românilor.

Conferinţa PACTUL PENTRU MUNCĂ. ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA, organizată la Constanţa de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG) şi Confederația Patronală CONCORDIA în calitate de partener strategic, fost transmisă în direct pe 16 platforme online (Website/Youtube/Facebook): CONAF, FPPG Gaz de România, Confederația Patronală CONCORDIA, EM360, Profit.ro, Ziarul Bursa, BiziLive.ro, NewsNational, Ingenius Live, Radar de Media, Iubim Brașovul, Antena 3 Constanța, KeysFin, Universitatea „Ovidius”, City Press Tv.

Partenerii principali ai dezbaterilor PACTUL PENTRU MUNCĂ au fost: EM360 și KeysFin, iar parteneri al evenimentului: Universitatea “Ovidius” din Constanța, Asociația pentru Educație Antreprenorială, Silver Mountain, Ab Traduceri.

Sponsori principali: OMV Petrom, Romgaz și Nuclearelectrica, iar sponsori al evenimentului sunt Siemens Energy, DoSecurity, Olympus Foods Romania, Angelo, Baque Cafe, Euro Insol, Beach Rooms Hotel Mamaia.

Parteneri media: Adevărul, Agerpres, Ziarul Bursa, News National, Canal 33, Radio România Constanța FM, Capital, EVZ.RO, Profit.ro, Focus Energetic, Revista CARIERE, Energy Industry Review, Energynomics, Insight TAROM, MONEY.ro, The Diplomat-Bucharest, Transilvania Business Magazine, BiziLive TV, Ingenius Live, ANAA, ADAA, Ziare.com, Business24, Ultima oră, Antena 3 Constanța, Litoral Tv, Gazeta de Năvodari, Radio C FM, Bună ziua Bistrița, Radio Brașov, Radio Mix 93,1, Mixtv Brașov, La pas prin Brașov, Iubim Brașovul, Brașov.net, NewsBV, Transilvania 365, Mujer.ro, Fashion8.ro, Wall-Street.ro, Radar de Media.

Romsilva: precizări referitoare la recoltările din Caraș-Severin

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva face o serie de precizări în urma acuzațiilor formulate de senatorul Mihai Goțiu că în zone administrate de Direcția Silvică Caraș-Severin se înregistrează „intensificarea tăierii pădurilor sănătoase”:

„Direcția Silvică Caraș-Severin are în acest an o cotă de recoltare aprobată de 718.000 metri cubi de lemn, adică 32% din posibilitatea anuală cumulată, deci mult mai puțin decât s-ar putea recolta legal, în conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice ale celor 17 ocoale silvice din cadrul direcției. Până în prezent, Direcția Silvică Caraș-Severin a contractat 514.000 metri cubi și s-au recoltat 189.000 metri cubi. Direcția Silvică Caraș-Severin pune în aplicare prevederile amenajamentelor silvice, inclusiv tăieri în vederea declanșării regenerării naturale în pădurile ajunse la vârsta exploatabilității, adică la maturitatea fiziologică a arborilor.

De asemenea, precizăm că în pădurile de stat administrate de Direcția Silvică Caraș-Severin nu au fost întregistrate doborâturi de vânt sau atacuri masive ale dăunătorilor. În cazurile izolate apărute, Direcția Silvică Caraș-Severin a intervenit cu celeritate pentru extragerea și valorificarea arborilor afectați.

Este regretabil că senatorul Mihai Goțiu, fără a avea cunoștințe minime de silvicultură, lansează, în mod iresponsabil și în mod repetat, acuzații grave și nefondate la adresa unei instituții publice.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva este o instituție de interes național, cu peste 16.500 de angajați, care administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, adică circa 48% din pădurile țării, din acestea 80% deținând certificarea managementului la nivel internațional”.

Soluție inovatoare de supraveghere a examenelor online

0

Compania românească specializată în furnizarea de servicii de software engineering și consultanță Tremend a lansat un instrument pentru supravegherea de la distanță a candidaților la examene online: platforma „observED”. Soluția integrează tehnologii de tip AI de ultimă oră în validarea identității, dezvoltate de TypingDNA, companie inovatoare definită prin aceea că „oferă soluții SaaS de biometrie comportamentală și de autentificare bazate pe modul în care utilizatorii tastează și interacționează cu un dispozitiv”.

Beneficiari pot fi universități, centre de examinare, furnizori de certificări, de traininguri, platforme de eLearning etc.

Ca funcționare, „pe baza soluțiilor software create de Tremend, observED face o analiză a istoricului de navigare din browsing pentru a verifica dacă utilizatorul accesează alte site-uri în timpul examenului online. Totodată, la intervale regulate de timp, aplicația face capturi cu camera video a dispozitivului folosit de persoana examinată, astfel încât aceasta să nu fie înlocuită de altcineva. Utilizatorii sunt astfel verificați și monitorizați continuu pe tot parcursul testării, iar în cazul unui comportament suspect, platforma trimite alerte către instituția examinatoare”.

Alexandru Paraschiv, directorul Departamentului de inovație al companiei Tremend, subliniază: „Vedem deja o accelerare a digitalizării în medicină, comerț și, desigur, în educație, ca urmare a provocărilor din ultima perioadă și a regândirii proceselor de business. Suntem mereu atenți la trendurile pieței și folosim tehnologiile invoatoare pentru a dezvolta produse care aduc plus valoare. Am dezvoltat observED în parteneriat cu TypingDNA pentru a veni în sprijinul instituțiilor de învățământ deschise să adopte tehnologii care le permit să își extindă amprenta educațională și să ofere mai multe oportunități studenților sau elevilor oriunde ar fi aceștia situați”.

Alexandru Paraschiv, directorul Departamentului de inovație al companiei Tremend

Tudor Goicea, Chief Revenue Officer, TypingDNA: „Produsul observED dezvoltat de Tremend va propulsa utilizarea biometriei tiparului de tastare pentru autentificare în industria educației, ca alternativă pentru autentificarea identității studenților, având în vedere contextul evenimentelor curente care reduc posibilitățile de supraveghere de tip față în față. Sperăm ca mai mulți furnizori de învățare online să faciliteze continuitatea educației pentru studenții din toate mediile, folosindu-se de accesibilitatea largă a autentificării biometrice de tipar, care funcționează doar cu o tastatură și cu o conexiune la internet cu viteză minimă”.

Tudor Goicea, Chief Revenue Officer, TypingDNA

Importanța relațiilor sociale, în creștere

Barometrul „Românii AZI”, realizat de compania pentru soluții de cercetare de piață complete Reveal Marketing Research arată că în condițiile relansării activității economice și sociale, importanța relațiilor socialeeste percepută încreștere (27% în iunie, de la 23% în mai) în timp ce scade grija față de stabilitate și responsabilitate (28% în iunie, de la 33% în mai).Ca stare de spirit, furia este în scădere de la o lună la alta: 60%în aprilie, 51% în mai, 44% în iunie; oboseala și plictiseala se mențin la nivelul de 38% din mai. Rezultatele barometrului sunt următoarele:

Studiu Reveal Marketing Research

Românii încep să prindă entuziasm și să se concentreze mai mult pe depășirea obstacolelor alături de cei din jurul lor (analiza aprilie-iunie)

Starea de furie este în continuă scădere (de la 60% în aprilie, la 51% în mai și 44% în iunie) în timp ce oboseala și plictiseala au rămas constante în iunie, după creșterea din luna mai. Acum însă, cresc mai mult stările pozitive – motivație, bucurie (de la 7% în mai la 12% în iunie) iar cea de relaxare/ liniște rămâne la fel (de la 4 la 6%).

Important de știut: Brandurile pot comunica în continuare invitând oamenii la dezbatere/implicare (emoțiile dominante rămân totuși de nervi și furie). Pot începe să comunice și pe teme noi, să inoveze sau să promoveze produse noi (optimism, energie). Atenție! Oamenii sunt încă destul de critici, greu de mulțumit (oboseală, plictiseală).

Oamenii sunt mai curajoși! Au crescut în importanță
relațiile sociale și a scăzut și mai mult nevoia de stabilitate

În luna iunie continuă creșterea în importanță a relațiilor sociale (de la 23% în mai la 27% în iunie), pe măsură ce oamenii își reiau activitățile de socializare. Totodată scade în continuare teritoriul stabilității și responsabilității (de la 33% la 28%), asociat mai degrabă cu teama și prudența unei perioade de criză ca cea din aprilie.

Ierarhia teritoriilor se păstrează (față de mai 2020), cu diferențe nesemnificative pentru depășirea obstacolelor (ușoară creștere la 39%) și perfecționare/putere (7% în iunie).

Important de știut: Brandurile pot comunica mai mult acum pe teme precum familia, prietenia sau relațiile de cuplu pentru că ele cresc în importanță. Totodată, pot vorbi despre planuri mai ambițioase și încredere mai multă în viitor.

Se stabilizează comportamentul de cumpărare, oamenii își reiau în mod firesc activitățile zilnice

După ce în luna mai explodaseră nevoile din vârful piramidei (s-au triplat față de luna aprilie), odată cu reluarea activităților, vedem că se stabilizează situația. O importanță mare este acordată în continuare stimei de sine (20%) și supraviețuirii (24%). În iunie, rolul cumpărăturilor este aproape la fel ca cel din luna mai.

Important de știut: Brandurile pot relua comunicarea de brand și produs fără să se mai asocieze cu ideea de criză, dar păstrând în continuare o atitudine responsabilă și arătând implicare activă în societate.

Românii sunt mai satisfăcuți cu viata lor în
luna iunie decât erau în luna mai

Cel mai mult a crescut satisfacția cu modul în care românii își petrec timpul liber (de la 63% în luna mai la 77% – iunie) și față de sănătate și fitness (de la 53 la 58%).

Românii sunt mai satisfăcuți în iunie (cu o medie de 70%) față de luna mai (65%).

Observăm câteva diferențe semnificative în funcție de profilul românilor:

  • Tinerii carieriști sunt cei mai mulțumiți de starea lor generală. 79% se declară mulțumiti și foarte mulțumiți față de 70% la nivel național.
  • Maturii fără parteneri – cei mai nemulțumiți de venituri. 51% se declară nemulțumiți și foarte nemulțumiți față de 44% la nivel national.
  • Seniorii pensionari – cei mai mulțumiți de dezvoltarea lor personală. 83% se declară mulțumiți și foarte mulțumiți față de 73% la nivel national.

Românii își asumă propriile nemulțumiri

Românii „își asumă vina” asupra nivelului scăzut de satisfacție când vine vorba de anumite aspecte ale vieții. Statul este des menționat ca fiind responsabil de nemulțumirile românilor, atunci cand vine vorba de mediul unde trăiesc și venituri, iar mediul privat este rareori menționat ca responsabil pentru problemele pe care le au astăzi.

Despre barometrul Românii AZI

Românii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research și funcționează ca instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru clienții din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evoluția lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie să comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile și motivațiile dominante din societatea românească din acea perioadă. Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Studiul este reprezentativ național urban, completat de 1010 respondenți (în lunile aprilie și mai) și marja de eroare este de +/-3%.

Reveal Marketing Research este o companie cu capital românesc înființată în 2007 ce oferă (tradiționale și digitale), strategie și consultanță în crearea mărcii și abordarea clienților, date rapide și de încredere în România și Europa Centrală și de Est. În portofoliul de clienți Reveal Marketing Research se regăsesc nume precum Nestle, Visa, CEZ Romania, OLX, Philips, Ytong, E.ON, Institutul Aspen, Coca Cola HBC, Fashion House, Meli Melo, Petrom, Biofarm sau Untold.