Cazan de ultimă generație, donat de Profi pentru spitalul Victor Babeș Timișoara

0

Retailer-ul Profi a donat un cazan termic automatizat complet Spitalului de Boli Infecțioase și Pneumoftiziologie Dr. Victor Babeș Timișoara. Prof. univ. dr. Cristian Oancea, managerul spitalului, evidențiază utilitatea donației: „Exact ca în cazul bătrânului panou electric, înlocuit în urmă cu câteva săptămâni, exista riscul unei avarii. O asemenea defecțiune la sistemul de producere a agentului termic ar fi dus la imposibilitatea încălzirii spitalului. Noi am fost singura unitate sanitară din Timișoara care nu a avut de suferit din cauza crizei de la compania de termoficare Colterm. Spitalul nostru a avut în permanență căldură și apă caldă. În condițiile în care Spitalul Victor Babeș este vârful de lance în lupta anti Covid-19, nu am vrut să riscăm ca în acestă iarnă să rămânem fără căldură. Cu un cazan defect, orice avarie la cel de-al doilea echipament ne-ar fi lăsat în frig. De aceea, am optat pentru achiziționarea unui cazan nou. Vreau să le mulțumesc primarului Dominic Fritz și companiei Profi România care a donat suma de 30.000 de euro necesară achiziționării cazanului. De asemenea, vreau să îi mulțumesc producătorului echipamentului, și asta pentru că, dacă de obicei, din momentul comenzii și până la livrarea dispozitivului trec  8 -10 săptămâni, furnizorul a înțeles necesitatea achiziției cât mai rapide a cazanului, astfel încât a făcut posibilă aducerea lui într-o săptămână. Multe dintre investițiile care s-au făcut în ultimii ani la spitalul Victor Babeș au fost posibile datorită ajutorului comunității locale. De la echipamente medicale la instalații electrice și, iată, acum termice, de la medicamente la paturi pentru bolnavi și chiar lenjerie, de la alimente la apă sau chiar amenajări interioare. Toate acestea înseamnă pentru noi o recunoaștere a eforturilor depuse în acești aproape doi ani de luptă împotriva unui virus care ne-a schimbat tuturor viețile. Pentru toate astea va mulțumim!”

Călin Costinaș, director general adjunct Profi: „Imediat ce am aflat de la primarul Dominic Fritz că spitalul riscă să rămână în frig în această iarnă, am căutat și am găsit resursele necesare pentru a-l pune la adăpost față de această amenințare. Această contribuție se înscrie în seria acțiunilor noastre consecvente în favoarea sănătății, acțiuni ce au inclus dotarea unui vaccinobuz care să faciliteze vaccinarea în județ, donații de echipamente specializate și a unui vehicul frigorific ce permite DSP Timiș să transporte vaccinurile la temperaturile recomandate de producatori, pentru a menționa doar câteva dintre acestea”.   

Black Sea ClimAccelerator Demo Day: 12 idei inovatoare dezvoltate de startup-uri românești ca soluții la criza climatică

0

Actori cheie ai ecosistemului local și internațional care sprijină inițiativele de ecoinovare s-au reunit în cadrul Black Sea ClimAccelerator Demo Day, pe 9 decembrie. 12 startup-uri românești și-au prezentat soluțiile și au primit recomandări de la mentori și investitori. Demo Day marchează sfârșitul ediției din 2021 a Black Sea ClimAccelerator, programul amplu de sprijinire a startup-urilor ecoinovatoare din România și Bulgaria, prin mentorat, consultanță de specialitate și finanțare nerambursabilă. Programul este finanțat cu sprijinul EIT Climate-KIC și organizat de către Impact Hub Bucharest și Raiffeisen Bank România, respectiv The Climate Vertical și Volta, ca parteneri principali, alături de Innovation Starter în Bulgaria.

Cele 12 startup-uri românești din Categoria 2 – MVP (au un prototip validat cu clienți) și Categoria 3 – Growth (au soluții scalabile) care și-au prezentat soluțiile în cadrul Demo Day au fost:

  • PolyMore – soluție de detectare automată a deșeurilor sortate greșit
  • Verdoo – soluție care oferă oricui posibilitatea să beneficieze de discounturi exclusive și să planteze copaci 100% gratuit pentru fiecare produs cumpărat online
  • MallȚărănesc – soluție digitală ce implementează lanțul scurt alimentar, asigurând accesul micilor producători la piață, precum și livrarea produselor către consumatori
  • 2030 Builders – platformă care ajută companiile să implementeze sustenabilitatea în cultura organizațională prin implicarea angajaților
  • Magazin Zero Waste București – cumpărături într-un mod care să nu genereze gunoi și să reducă risipa
  • WasteBill – cel mai ușor de folosit soft pentru gestiunea deșeurilor
  • Caminota – produse naturale pentru tencuială și finisaj, pe bază de argilă
  • EcoTree – platformă digitală B2B de waste management
  • EV SPOTS – aplicație pentru prima rețea de stații EV cu încărcare rapidă cu energie 100% regenerabilă
  • Foldo – mobilier 100% reciclabil pentru a ajuta părinții să mobileze camera copiilor, ușor și rapid
  • R-Create – prima soluție end-to-end de ambalare reutilizabilă, care oferă magazinelor online o alternativă la risipa de resurse cauzată de ambalajul de unică folosință
  • Verde – marketplace care facilitează aprovizionarea continuă a restaurantelor cu ingrediente proaspete, fără depozitare, direct de la fermele locale și producătorii locali

Experții invitați la Demo Day au vorbit despre inițiativele de sprijinire a ecosistemului de ecoinovare din România și la nivel internațional, cu accent pe zona startup-urilor, dar și despre perspectivele investitorilor cu privire la impactul unui startup. Speakerii din cadrul evenimentului au fost Christian Daube – Strategic Programmes Builder ClimAccelerator Community, Daniel Matei – Business Development Manager Impact Hub Bucharest, Vlad Gliga – CEO Rubik Hub & Co-founder The Climate Vertical, Raluca Nicolescu – CFA, SME Director Raiffeisen Bank, Cătălin Velescu – CEO Volta Grup, Loredana Ianuș – CSR & Communication Director Graffiti PR, Liina Laas – Founding Partner, The Better Fund & Head of Expansion Baltics, Deel, Andrei Dudoiu – Managing Partner & President BoD, SeedBlink.

Având în vedere că schimbările climatice reprezintă cea mai mare provocare a generației noastre, există o nevoie puternică ca organizațiile private și antreprenoriale să își unească forțele și să construiască soluții care să facă diferența. O bună parte din potențialul de inovare vine din zona startup-urilor, care, fiind la început de drum, au nevoie de inspirație, educație, know-how și finanțare, ceea ce am oferit noi prin programul Black Sea ClimAccelerator. Vom continua acest program și în 2022, pentru că ne propunem să creștem ecosistemul românesc ce vrea să contribuie la rezolvarea crizei climatice”, spune Adina Crețu, Director Programs & Entrepreneurial Growth Impact Hub Bucharest.  

„Cred cu tărie că răspunsurile la provocările climatice vor veni de la cei care sunt 100% preocupați să rezolve o problemă, dar și să construiască soluții. Cei care fac bine aceste lucruri sunt fondatorii de startup-uri, construind soluția sau produsul pas cu pas și ascultându-i cu atenție pe cei cărora li se adresează. Schimbarea de care avem nevoie este una foarte mare și grea, iar din acest motiv cred că nimeni nu va reuși de unul singur. Așadar, The Climate Vertical a căutat parteneri aliniați în viziune și valori alături de care să sprijine echipele de startup să lanseze soluția la nivel global sau să realizeze devreme că nu funcționează și să o ia de la capăt. Împreună am reușit să ajungem la acest moment unde 12 startup-uri cu un produs sau prototip funcțional vor prezenta soluțiile lor pentru a atrage investiții private care îi vor ajuta în procesul de scalare globală”, spune Vlad Gliga, CEO Rubik Hub & Co-founder The Climate Vertical.

Rezultatele programului Black Sea ClimAccelerator, ediția 2021

Black Sea ClimAccelerator se adresează startup-urilor verzi aflate în stadiul de idee, celor cu un prototip validat cu clienți și celor cu soluții scalabile. Programul funcționează ca o școală de business, un accelerator de creștere, o platformă de conectare la investitori și o sursă de finanțare.

La ediția din acest an, s-au înscris 179 de startup-uri ecoinovatoare locale, cu fondatori din toate regiunile țării, dar și din alte 3 țări. Principalele domenii de business vizate de acestea au fost reducerea impactului producției asupra mediului, orașe verzi și sustenabile, dezvoltarea unei economii circulare și ecologizarea activităților economice, prin noi procese, tehnologii verzi și servicii inovatoare.

Dintre acestea, 28 de startup-uri au fost selectate în program (16 la categoria 1 – Early stage, 6 la categoria 2 – MVP, 6 la categoria 3 – Growth). Timp de peste 2 luni, acestea au participat la un proces de accelerare care a constat în sesiuni de mentorat 1 la 1, sesiuni de consultanță personalizate, ateliere pe teme de business și evenimente axate pe scalare și creștere. 

Peste 20 de specialiști au susținut pentru acești antreprenori mai mult de 50 de ore pe teme de business – modelare de business, product development & MVP, team alignment, management financiar, venture capital, pitching, client service excellence, pricing, community building, strategy, scalarea afacerii. 

De asemenea, toate cele 28 de startup-uri au beneficiat, până acum, de mentorat, cu peste 110 ore în sesiuni de 1 la 1, și peste 70 de ore de consultanță cu experți pe vânzări, marketing online, leadership și cultură organizațională, accesare fonduri europene, platforme e-commerce, pricing, scalarea și relația cu investitorii, MVP validation, product. În plus, 4 dintre startup-urile participante în programul Black Sea ClimAccelerator au participat la Hello Tomorrow Global Summit, în Paris, în luna noiembrie.

Totodată, fiecare startup din categoria 1 a primit un grant în valoare de 5.000 de euro oferit de EIT Climate-KIC, iar cele din categoria 2, câte un grant de 20.000 de euro.

Pe lângă activitățile dedicate din program, startup-urile din program au participat și la sesiuni de Office hours cu reprezentanți ai Raiffeisen Bank, partener principal al Impact Hub Bucharest în cadrul programului Black Sea ClimAccelerator. De asemenea, startup-uri din categoria 2 și 3 au participat și la o sesiune de Ask me Anything cu reprezentanți ai Raiffeisen Bank și Elevator Ventures, în care au discutat despre oportunitățile de accesare de capital de risc, urmate de sesiuni de pitching și Q&A. 

De asemenea, în această lună, Graffiti PR s-a alăturat ca sponsor al Impact Hub Bucharest în programul Black Sea ClimAccelerator și va susține un startup participant din categoriile MVP sau Growth cu un pachet de comunicare și consultanță de sustenabilitate. 

Tot în cadrul programului ne-am bucurat de perspectiva si feedback-ul a 3 investitori din 3 ecosisteme internaționale diferite – SUA, Suedia și Olanda într-o sesiune moderată de Vlad Gliga, CEO Rubik Hub și co-fondator The Climate Vertical. Toate startup-urile au primit răspunsuri la întrebări legate de cum evaluează investitorii un startup în stadiu incipient, tendințele de investiție în startup-urile orientate spre impact și au rămas în contact cu cei 3 investitori.

Black Sea ClimAccelerator face parte dintr-un ecosistem de 7 consorții din peste 30 de țări din Europa, Africa, Orientul Mijlociu și America de Sud.

Sondaj MOL România: Schimbarea cauciucurilor, a lichidului de parbriz și dotarea mașinii cu racletă și perie sunt principalele pregătiri de iarnă ale șoferilor

0


Schimbarea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă este principalul demers pe care îl fac șoferii români atunci când își pregătesc autoturismul pentru iarnă. De asemenea, ei schimbă lichidul de parbriz cu unul special, care să reziste la temperaturi de îngheț, și au grijă să își doteze autoturismele cu diverse instrumente care i-ar putea ajuta în caz de zăpadă sau îngheț: racletă, perie pentru zăpadă, lanțuri de iarnă sau cablu de tractare. 

Studiul realizat de MOL arată că 98% dintre șoferii români consideră că pregătirea autoturismului pentru sezonul rece este un demers foarte important pe care nu îl neglijează, două treimi dintre ei (57%) afirmând că până la finalul lunii octombrie au grijă să își echipeze corespunzător autoturismele. 

Schimbarea cauciucurilor este principala pregătire, fiind făcută de peste 95% dintre șoferi. Acestui demers i se adaugă operațiuni precum schimbarea lichidului de parbriz cu unul adaptat sezonului rece (95%) și dotarea mașinii cu racletă și perie pentru zăpadă (90%). Peste jumătate dintre șoferi verifică ștergătoarele (67%) și starea bateriei (58%). 

Folosirea unui carburant adaptat pentru iarnă este de asemenea printre preocupările șoferilor români, 50% dintre ei afirmând că utilizează un carburant special conceput pentru sezonul rece. 

MOL comercializează carburanți cu performanțe foarte bune la temperaturi scăzute  și recomandă folosirea acestui tip de produse mai ales în cazul motoarelor care funcționează pe bază de motorină. Motorina MOL EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului la temperaturi de până la -40C (temperatura limită de filtrabilitate este comunicată în fiecare stație MOL).

În continuarea studiului, întrebați care sunt obiectele de sezon care nu le lipsesc din mașină, majoritatea respondenților au indicat racleta (97%), lichidul de parbriz dejivrant (88%), peria pentru înlăturarea zăpezii (83%), dar și lanțuri pentru roți (37%) sau cabluri de tractare (33%). Aproximativ 60% au menționat că achiziționează aceste produse din benzinării. 

Studiul arată că, spre deosebire de anul trecut, a scăzut cu 10% numărul celor care declară că folosesc la fel de mult mașina iarna precum o fac în celelalte anotimpuri. Totuși, majoritatea șoferilor (80%) continuă să conducă la fel de des iarna, precum o fac și pe durata verii (spre deosebire de 90% anul trecut). 


Sondajul a fost realizat online de MOL România în perioada octombrie 2021, pe un eșantion de peste 356 respondenți, participanți în programul de loialitate MOL MultiBonus.

Sondaj global PwC: Doar una din patru organizații știe acum care sunt competențele necesare angajaților în viitor

0

Doar una din patru organizații cunoaște acum abilitățile necesare angajaților în viitor ca urmare a schimbărilor tehnologice, potrivit sondajului Future of Work and Skills 2021. Deși le este dificil să spună care sunt competențele viitorului, aproape 60% dintre liderii de companii și de resurse umane spun că este importantă și foarte importantă identificarea acestora.

„Adoptarea noilor tehnologii a fost accelerată de criza sanitară și vedem că tot mai multe profesii depind de abilități digitale. În urmă cu doi ani, estimările noastre arătau că, până în 2028, 275.000 de angajați români ar trebui să deprindă competenței digitale noi sau superioare (upskilling) pentru a-și menține sau găsi locuri de muncă, dar estimăm că termenul a fost devansat de pandemie cu câțiva ani. Astfel, în timp ce investesc în noi tehnologii de automatizare, cloud și analiză de date care susțin luarea deciziilor și cresc eficiența și reziliența, companiile trebuie să-și pregătească angajații pentru aceste schimbări, să ofere oportunități de învățare și să le explice ce înseamnă pentru ei aceste schimbări”, a declarat Dinu Bumbăcea (foto), Country Managing Partner, PwC România.

Totodată, respondenții spun că le este dificil să evalueze decalajele de competențe. O soluție ar fi ca organizațiile să investească în sisteme care să inventarieze permanent competențele și pe baza acestor date să dezvolte programe de perfecţionare, planuri de carieră şi de succesiune. Cu toate că aproape două treimi dintre companii consideră importante și foarte importante programele de upskilling și reskilling, doar 25% dintre ele susțin ferm că sunt capabile să recalifice și să reorganizeze rapid angajații când va fi necesar, și 31% încurajează îmbunătățirea competențelor și învățarea continuă pentru a ajuta oamenii să rămână angajabili. Principalele constrângeri enumerate de liderii intervievați, care îi împiedică să progreseze în această direcție, sunt legate de costuri,  capacitatea leadership-ului și cultura organizațională.

În același timp, departamentele de resurse umane trebuie să evolueze pentru a livra strategia de care companiile au nevoie pentru forța de muncă a viitorului. Potrivit sondajului, în prezent, mai puțin de o treime dintre respondenți s-au arătat ferm de acord că funcția HR este eficientă în dezvoltarea strategiei pentru forța de muncă. Iar acest procent a fost și mai mic, de doar 15%, în rândul liderilor de companii.

Digitalizarea continuă să fie o preocupare pentru companii, dar și o sursă de anxietate pentru angajați, pentru că, pe de o parte, majoritatea organizațiilor nu înțeleg riscurile înlocuirii muncii umane cu tehnologie și, de cealaltă parte, oamenii se tem pentru locurile lor de muncă. Doar 21% dintre respondenți au susținut că pot identifica riscurile și doar un sfert le comunică clar și consecvent angajaților despre impactul automatizării și AI.


Sondajul a fost realizat în luna septembrie în rândul a circa 4.000 de directori generali și de HR  din 28 de industrii și 26 de state.

XTB: Topul celor mai atractive companii pentru investitorii europeni la finalul anului 2021

0

Cehii preferă companiile de stat, portughezii investesc în energie, polonezii se îndreaptă spre comerțul electronic, iar italienii mizează pe farma, în vreme ce românii preferă materiile prime pentru piețele dinamice și cu creștere rapidă. 0 caracteristică comună a investițiilor europenilor din ultima vreme este tocmai caracterul oportunist, investitorii dorind să fie cu un pas în fața celorlalți și să „prindă anumite trenuri înainte ca acestea să fie pline”, explică într-o analiză de piață, Radu Puiu (foto), Financial Analyst în cadrul XTB, casă de brokeraj burse internaționale. Analiza ia în calcul cele mai mai tranzacționate companii în Europa Centrală, în luna noiembrie.

În Cehia, investitorii s-au orientat tot mai mult în ultima vreme după o companie locală, dar a cărei activitate se desfășoară în sectorul energetic. CEZ a.s. oferă servicii energetice integrate și operează și în România. Compania produce, distribuie, comercializează și vinde energie electrică și căldură, precum și gaze naturale și se ocupă de extracția cărbunelui. Face parte din congomeratul CEZ Group, compania deservind clienții din Europa.

CEZ este cea mai mare companie de utilități și cea mai mare companie publică din Europa Centrală și de Est. Acţionarul său majoritar este guvernul ceh care deține 70% din acţiuni.

Investitorii instituționali își compară de obicei propriile randamente cu randamentele unui indice bursier urmărit în mod obișnuit. Deci, în general, ei iau în considerare cumpărarea de companii mai mari care sunt incluse în indicele de referință relevant. Având în vedere și contextul favorabil privind perioada de iarnă și prețul în creștere al energiei, putem vedea de ce firma a fost cea mai populară în rândul investitorilor din Cehia, subliniază Radu Puiu. 

În plus, firma este activ implicată în planul de trecere a țării către surse de energie regenerabilă iar prezența unei participanții semnificative a statului în conducerea companiei ar putea să îi ofere anumite oportunități de proiecte. Astfel, Ministerul Transporturilor, compania CEZ și filiala Volkswagen, Skoda Auto, vor să înființeze câteva mii de puncte de încărcare pentru vehiculele electrice în țară până în 2025. Conform anunțului publicat de Skoda, acestea vor fi exploatate după conceptul „electricitate neutră din punct de vedere al CO2” al CEZ. 

Și investitorii portughezi s-au orientat către o companie locală de energie. Galp Energia S.A. este o corporație multinațională energetică, cu sediul în Lisabona, Portugalia. Firma este alcătuită din peste 100 de companii implicate în fiecare aspect al furnizării de petrol și gaze naturale, explorare și producție de hidrocarburi; rafinare, comerț, logistică și vânzare cu amănuntul; cogenerare și energie regenerabilă.

Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB, arată că alegerea investitorilor din România a fost una interesantă. Ferroglobe PLC este unul dintre cei mai importanți furnizori mondiali de siliciu metalic, aliaje și feroaliaje speciale pe bază de siliciu și mangan, care deservește o bază de clienți din întreaga lume pe piețe finale dinamice și cu creștere rapidă precum sectorul de energie solară, auto sau produse de larg consum.

Compania a anunțat recent că a luat măsuri progresive pentru a contracara impactul creșterii prețurilor energiei în Spania. Aceasta a decis să scoată din funcțiune două cuptoare și își propune să reducă producția țintă cu 25% la un al treilea prin ajustarea producției în conformitate cu volatilitatea prețului energiei.

Aceste acțiuni sunt menite să minimizeze impactul creșterii costurilor energiei din Spania, permițând companiei să îndeplinească obligațiile existente față de clienți.

Decizia luată de Ferroglobe PLC vine în contextul în care prețurile energiei din Spania au crescut de peste patru ori în ultimele luni. Conducerea companiei a anunțat că măsura va permite companiei să își îndeplinească obligațiile față de clienții din Spania, parțial prin utilizarea altor active din regiune, cu scopul de a optimiza fiecare comandă, explică Radu Puiu.

Cea mai tranzacționată companie în Italia a fost Tonix Pharmaceuticals, o firmă care a „cochetat” cu titlul de „companie meme”, dar care activează într-un sector interesant, cel de biotehnologie. Compania a raportat știri încurajatoare despre un medicament cheie. 

Administrația pentru Alimente și Medicamente (FDA) a aprobat cererea pentru medicamentul TNX-1900. Această decizie deschide calea pentru ca Tonix să înceapă un studiu de fază 2 al medicamentului pentru prevenirea migrenelor la pacienții cronici. 

Compania a declarat că anticipează începerea înscrierii în studiul de fază 2 să aibă loc în a doua jumătate a anului viitor. Firma are ambiții mari pentru tratament, dorind să îl dezvolte și pentru durerea cranio-facială și rezistența la insulină. Această veste a fost considerată promițătoare pentru viitorul companiei, subliniază Radu Puiu.

Cea mai tranzacționată companie din Polonia în ultima lună a fost Allegro. Dacă pe plan global, sectorul de comerț electronic este dominat de Amazon, eBay și de platformele din China, firma poloneză de comerț electronic Allegro și-a consolidat poziția drept unul dintrei cei mai populari jucători din acest domeniu din Polonia și a devenit una dintre mărcile de top de comerț electronic din Europa centrală. 

Potrivit datelor de la SimilarWeb, platforma poloneză este a zecea cea mai mare platformă de comerț electronic din lume în ceea ce privește vizitele lunare și singura companie din top 10 care operează în Europa, explică Radu Puiu.

Allegro a beneficiat de o majorare a vânzărilor care au accelerat în timpul pandemiei, a investit în logistică și fintech pentru a obține un avantaj competitiv și a crea noi fluxuri de venituri. Compania a spus că prioritatea sa este să investească în creșterea GMV (gross merchandise value = valoarea brută a mărfurilor) prin elementele de bază ale comerțului de retail și extinderea serviciilor precum Allegro Pay sau Allegro APM, arată analiza XTB.

Conducerea Allegro a declarat că nivelul absolut al vânzărilor pare foarte promițător și că se așteaptă la o perioadă de vânzări de Crăciun foarte reușită. În plus, nu sunt foarte îngrijorați de problemele legate de lanțurile de aprovizionare și de logistică care afectează mulți retaileri deoarece Allegro poate achiziționa produse prin mai mulți furnizori și comercianți pe platforma sa. Totuși, a avertizat că marjele operaționale ar putea fi mai mici în 2022.

În analiza XTB se evidențiază faptul că Allegro vizează să își extindă prezența în regiune și nu se teme de competiție, motiv pentru care a achiziționat compania Mall Group, un retailer online. Acordul vine pe fondul intensificării concurenței în Europa Centrală, Amazon lansând serviciul Prime în Polonia, iar magazinul Sea Ltd Shopee a intrat în țară în septembrie.

Prețul total al afacerii se ridică la 881 milioane euro. Achiziția include activele de comerț electronic ale Mall Group și activele logistice WEDO situate în Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croația și Polonia. Astfel, noua companie este așteptată aproape să își dubleze piața țintă de retail la 251 de miliarde de euro și 70 de milioane de consumatori, estimează analistul financiar.

În concluzie, diversitatea surprinzătoare a opțiunilor investitorilor europeni face ca managementul riscului să fie deja un must have pentru aceștia, indiferent dacă sunt sau nu începători. „Caracterul oportunist” al alegerilor poate genera și situațiile neplăcute, când din cauza factorului psihologic, sunt cumpărate active la niveluri nejustificate care, ulterior, pot duce la marcarea unor pierderi considerabile, avertizează Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB.

„Taxa Netflix” în România este pe punctul de a fi adoptată. Care sunt implicațiile?

0

Material de opinie de Anca Ghizdavu, Manager Senior, și Rebeca Zugravu, Consultant Senior, Taxare Directă, Deloitte România

Proiectul de lege care prevede introducerea unei taxe în România asupra veniturilor obținute de furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, cum ar fi Netflix, HBO GO, Amazon Prime Video, Voyo, de la utilizatorii români pentru vizionarea de filme online, cunoscută drept „taxa Netflix”, a fost adoptat de Camera Deputaților în data de 7 decembrie 2021. Pentru a deveni lege, în următoarea etapă, proiectul trebuie să treacă de Senat. În varianta adoptată de prima cameră sesizată, cota de impozitare propusă este de 2%, la jumătate față de cea cuprinsă în forma inițială a proiectului de lege, respectiv 4%.

Baza la care s-ar aplica taxa de 2% este formată din veniturile obținute de operatorii vizați de la utilizatorii români, din tranzacții unice sau sub formă de abonament. Taxa ar urma să se aplice și entităților nerezidente, care nu au filiale înregistrate în România. Pe de altă parte, platformele care obțin venituri anuale mai mici de 65.000 de euro sau au un nivel de audiență sub 1% raportat la numărul total de abonați din România vor fi exceptate, conform proiectului menționat. 

Taxa se va achita la Centrul Național al Cinematografiei, iar o parte din fondurile astfel colectate (40%) pot merge către finanțarea directă a producției cinematografice locale.

Tendințe internaționale în impozitarea serviciilor digitale

Prin adoptarea unei astfel de măsuri, România se alătură unui număr relativ restrâns de țări care au impus sau sunt pe punctul de a impune o fiscalizare similară asupra veniturilor din vizionarea de filme online, cum ar fi Portugalia, Polonia sau Canada.

Analizând argumentele aduse în nota de fundamentare a proiectului de lege, se remarcă o oarecare notă discriminatorie față de platformele de filme online. Inițiatorii precizează că introducerea noii taxe este necesară în contextul încasărilor în scădere la Fondul cinematografic, din cauza restricțiilor legate de pandemie, inclusiv închiderea sălilor de cinematograf, în timp ce piața platformelor de filme online este în ascensiune. 

Odată cu progresul tehnologic, dar și pe măsura schimbării comportamentului consumatorilor în contextul pandemiei de COVID-19, companiile care creează și distribuie conținut online au beneficiat de o creștere exponențială a vânzărilor. În acest context, era de așteptat ca statele să reacționeze prin direcționarea unor măsuri fiscale către aceste tipuri de companii. „Taxa Netflix” este inspirată dintr-un curent mai larg, existent în Uniunea Europeană, și anume taxa pe serviciile digitale. 

Totodată, la nivel internațional, jucătorii care obțin venituri din domeniul digital se află de mai mulți ani în atenția autorităților fiscale, preocupate să identifice soluții echitabile de impozitare a profiturilor obținute de aceste companii care își desfășoară activitatea în mediul virtual și nu au prezență fizică în țara în care se află consumatorii. Există jurisdicții care au introdus deja sau aveau în plan să aplice, unilateral, impozite pe serviciile digitale, fie asupra unui spectru mai larg de servicii digitale (Franța, Spania, Italia, Marea Britanie) sau mai redus, cum ar fi „taxa Netflix” (propusă în România), dar acestea vor fi obligate să le elimine în momentul în care recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), axate prin cei doi piloni de impozitare a multinaționalelor (impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, și mecanismul de distribuire a profiturilor în țările sursă), vor fi adoptate, inclusiv de către România.

Între timp, pe plan local, dacă proiectul de lege trece de parlament în forma actuală, este de așteptat ca platformele de streaming video să fie nevoite să se înregistreze fiscal în România sau să desemneze un reprezentat fiscal pentru efectuarea demersurilor de plată a acestei taxe în țara noastră. Mai mult, dat fiind că respectivele companii au rezidența fiscală în alt stat, este posibil ca veniturile obținute din România să fie dublu impozitate – atât local, prin noua taxă, dar și în statul de rezidență –, astfel că apare necesitatea implementării unui mecanism de compensare în perioada imediat următoare. 

Analiză Storia.ro și OLX Imobiliare: 70% dintre respondenți sunt în căutarea unei locuințe de cumpărat

Storia.ro, platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață, a lansat un studiu amplu ce și-a propus să aducă în prim plan informații despre interesele și așteptările românilor referitoare la renovarea și amenajarea locuințelor pe care aceștia doresc să le cumpere ori să le închirieze. 

Analiza s-a concentrat pe câteva zone distincte – intenție, preț, gradul de vechime al clădirii, cererea din piață, care au fost analizate atât în cazul interesului pentru proprietățile date spre vânzare, cât și pentru cele oferite spre închiriere. Datele analizate în România au fost agregate de pe platformele Storia.ro și OLX Imobiliare.

Pe un plan general, rezultatele studiului au arătat că aproape 70% dintre respondenți sunt în căutarea unei locuințe de cumpărat, iar 23% caută doar să închirieze. Dintre aceștia, o bună parte își îndreaptă atenția către o casă (peste 34%) sau un apartament cu 2 camere (32%), urmat de apartament cu 3 camere (16%), garsonieră sau studio (15%) și, în final, apartament cu 4 sau mai multe camere (3%). În ceea ce privește gradul de finisare și mobilare, peste 70% dintre respondenți ar prefera locuințele complet finisate (la cheie), iar mai bine de 46% ar înclina spre o locuință nemobilată

În același timp, peste 29% dintre respondenți sunt interesați să achiziționeze o locuință al cărei preț variază între 60.001-100.000 euro. De cealaltă parte, un procent semnificativ de chiriași (aproape 85%) caută să închirieze o locuință sub pragul de 350 euro.

Cifrele arată, de asemenea, că 53% dintre români preferă să se ocupe de amenajarea locuinței singuri ori cu ajutorul rudelor și prietenilor, 26% ar chema o echipă de meșteri particulari și doar 21% ar apela la o firmă de construcții.  

 „Așa cum reiese din datele prezentate de Storia.ro și OLX Imobiliare, interesul românilor de a avea o proprietate a lor rămâne în continuare unul crescut la nivel național, în ciuda actualului context pandemic. Ne bucurăm, astfel, să venim în întâmpinarea celor care doresc să achiziționeze ori să închirieze o locuință cu informații utile, de interes pentru mai multe segmente de consumatori. De asemenea, susținem oamenii să ia cele mai bune decizii atunci când vine vorba de locuire, este prioritatea noastră să îi ajutăm să găsească ceea ce își doresc, iar celor care plănuiesc să vândă, să le oferim suficiente date încât să știe în ce îmbunătățiri merită investit pentru a avea o proprietate atractivă.”, a declarat Monica Dudău, Marketing Manager Storia.ro & OLX Real Estate.

Intenții, cerere vs. ofertă

Conform datelor colectate, la nivel național vechimea imobilului pare să nu conteze, pentru această variantă de răspuns optând 57% dintre cumpărători și 69% dintre chiriași. Luând în calcul structura pe grupele de vârstă a respondenților, 1 din 3 tineri (18-34 ani) vrea o locuință într-o clădire nouă (casă nouă sau apartament în bloc nou), spre deosebire de 1 din 5 respondenți cu vârste cuprinse între 35 și 55 ani. 

Dintre românii cu buget de achiziție de peste 100.000 euro, doar 8% ar fi interesați să cumpere o locuință într-o clădire veche, în contrast cu 34% care s-au pronunțat în favoarea achiziției unei locuințe într-o clădire nouă; pentru cei 58% rămași, nu are importanță dacă imobilul este unul vechi sau nou. 

Aproape jumătate din chiriașii care au participat la studiul inițiat s-au arătat mulțumiți de ofertele existente pe piața imobiliară – 41% spun că reușesc să descopere locuințe pe măsura așteptărilor. La polul opus, cumpărătorii s-au arătat mai puțin satisfăcuți de ofertele disponibile, 45% afirmând că nu prea găsesc ce le place și locuințele disponibile nu corespund așteptărilor legate de mobilier și design. 

Top îmbunătățiri și așteptări, la cumpărare ori închiriere

În topul îmbunătățirilor existente pentru care românii ar fi dispuși să plătească mai mult, la cumpărare sau închiriere, se află: centrală termică proprie (49%), obiecte sanitare moderne și de calitate (38%), instalație electrică (35%) și instalație sanitară (33%) schimbate recent, bucătărie utilată (31%). De asemenea, mai mult de 1 din 5 respondenți ar fi de acord să plătească în plus și pentru parchet, pereți nivelați și proaspăt vopsiți, ușă metalică și balcon închis.

Principala îmbunătățire pentru care atât cumpărătorii (50%), cât și chiriașii (43%), ar fi dispuși să plătească mai mult este centrala termică. Următoarele poziții în preferințele cumpărătorilor sunt ocupate de: instalația electrică schimbată recent, obiectele sanitare, instalația sanitară nouă. Chiriașii, în schimb, au menționat că ar scoate mai mult din buzunar pentru obiectele sanitare moderne și bucătăria utilată. 

    Un procent însemnat dintre chiriași (85%), dar și dintre cumpărători (67%) se îndreaptă către locuințele complet finisate, în timp ce 22% dintre cumpărători și doar 11% dintre chiriași sunt dispuși să aleagă o locuință parțial finisată (la gri). Interesul românilor pentru locuințele fără finisaje (la roșu) este unul destul de scăzut, cifrele demonstrând că doar 11% dintre cumpărători și 4% dintre chiriași ar opta pentru acest tip de locuință. 80% dintre cei care caută locuințe în clădiri noi doresc ca acestea sa fie la cheie, față de 50% dintre cei care caută mai degrabă în clădiri vechi.

    Un alt aspect important evidențiat de acest studiu este acela că spre deosebire de cumpărători, care caută locuințe nemobilate (58%) și doar parțial mobilate (25%), chiriașii se orientează într-o proporție de peste 68% spre locuințe complet mobilate și 27% spre cele parțial mobilate. Preferința pentru achiziția în varianta nemobilată este evidentă indiferent de vechimea clădirii vizate ori de bugetul alocat respectivei locuințe. 

    În ceea ce privește așteptările cumpărătorilor și chiriașilor referitoare la rezultatele pe care le pot obține în urma amenajării, pe primul loc se situează o mai bună folosire a spațiului disponibil, urmat de mai mult confort, personalizarea conform gusturilor proprii, mai multă lumină și noi funcționalități ale spațiului.

    Atunci când vine vorba de stilul viitoarei locuințe de cumpărat sau închiriat, răspunsul românilor a fost preponderent Nu știu (37%). Totuși, cei care au putut numi o preferință au optat în primul rând pentru stilul clasic, valabil în cazul cumpărătorilor (18%), dar și al chiriașilor (17%), indiferent de vârstă. Următoarele locuri sunt ocupate de stilurile contemporan și minimalist. Diferențe apar în cazul celor care caută proprietăți de peste 100.000 euro, aceștia exprimându-și predilecția pentru stilurile contemporan și minimalist, iar mai apoi pentru cel clasic.

Renovare/amenajări – buget, parteneri

Pe fondul pandemiei, bugetul de renovare/amenajare a scăzut pentru 43% dintre chiriași și 35% dintre cumpărători. Doar 1 din 5 români a afirmat în cadrul acestui studiu că bugetul disponibil pentru renovare și amenajări a crescut. În principal, tinerii cu vârste cuprinse între 18-34 ani au la dispoziție bugete mai mici, pe când consumatorii de peste 55 ani dispun de bugete stabile. 

Concret, peste 28% dintre cumpărători au spus ca pot investi între 1.001-5.000 euro, pe când 43% dintre chiriași au menționat că nu sunt dispuși să investească deloc în locuința pe care o vor închiria. Cei care vor, totuși, să aducă îmbunătățiri ar plăti sub 500 euro, acest răspuns fiind ales de 38% dintre chiriași. 27% dintre cei care caută proprietăți de peste 100.000 euro ar fi dispuși să plătească peste 20.000 euro pentru renovare/amenajare și mobilier. 

Românii recunosc că preferă să se ocupe singuri de amenajarea locuinței sau să primească ajutor din partea rudelor și prietenilor – 73% dintre chiriași și 48% dintre cumpărători. La o importantă distanțare procentuală se află opțiunile pentru echipele de meșteri independenți (9%, respectiv 30%) și firmele de construcții (18%, respectiv 22%). Cei care preferă să apeleze la ajutor din partea profesioniștilor sunt mai degrabă cei care caută locuințe de peste 100.000 euro.

Mai mult, datele studiului confirmă că și atunci când vine vorba de design, situația este una similară – 82% dintre chiriași și 79% dintre cumpărători aleg sa fie pe cont propriu sau să primească ajutor de la cei apropiați. Un specialist în design interior ar putea fi căutat de 12% dintre cumpărători și 9% dintre chiriași, cu atât mai puțin o firmă de design interior – 9% dintre cumpărători și tot 9% dintre chiriași.


Chestionarul a fost publicat pe Storia.ro și OLX Imobiliare, în perioada 22 noiembrie – 05 decembrie 2021, iar răspunsurile au fost colectate de la 2.529 respondenți, la nivel național.

Creșteri de 2,5 ori ale prețului lemnului

0

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn semnalează că „la licitațiile principale de masă lemnoasă, prețurile au atins niveluri absurde, de 2,5 ori mai mari față de mediile multianuale” și consideră că „decizii administrative fără evaluare de impact au provocat cea mai gravă criză de pe piața lemnului din ultimii ani. Blocajul complet spre care se îndreaptă piața lemnului va avea efecte sociale și economice dezastruoase, dacă nu se iau măsuri urgente pentru deblocarea aplicării amenajamentelor silvice. Direct afectate, populația care se încălzește cu lemn de foc și industria lemnului, obligată să tragă obloanele. Mai grav este că, indiferent de prețuri, dacă nu se înlătură blocajele, nu va fi suficient lemn în piață!”

Cătălin Tobescu, președintele AIL-Prolemn: „La licitațiile principale de masă lemnoasă, prețurile au atins niveluri absurde, de 2,5 ori mai mari față de mediile multianuale. La rășinoase, spre exemplu, prețurile în Europa sunt de 100 de Euro pentru bușteanul de gater, adus în fabrică. În România, prețurile au ajuns la medii de 120-140 de euro pentru lemnul pe picior, în pădure, din care doar un procent mediu de 65 % va putea fi sortat ca buștean de gater. Aceste prețuri sunt un semnal de criză profundă, pe care clasa politică trebuie să îl ia în serios. Milioanele de oameni care se încălzesc cu lemne și întreaga industrie așteaptă dialog real, soluții eficiente, măsuri aplicabile, cu evaluări de impact. Dacă acest deficit artificial de resursă se prelungește, se va răsfrânge în probleme sociale grave începând din 2022. Ministerul ignoră jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene: în cazul unei implementări de corectare a unei directive europene, cum ar fi la noi evaluarea de mediu pentru amenajamentele silvice, corectarea se face pentru viitor, fără afectarea activităților economice. Nu există aplicare retroactivă. Nu directiva europeană ne impune aplicarea retroactivă, ci ordinele noastre de ministru!”

De ce cresc prețurile este întrebarea căreia Prolemn îi dă răspuns cu argumente de specialitate: 

„În toate dezbaterile publice legate de evaluarea de mediu a amenajamentelor silvice – începând cu prima, din toamna anului trecut, până la cea mai recentă, din luna septembrie – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nu a prezentat o informare privind situația la nivel național pe această linie, deși acest punct era un punct important și în procedura de infringement. Au trecut aproape doi ani de la inițierea procedurii de infringement, iar Ministerul s-a hotărât, la presiunile Comisiei Europene, să taie pisica. 

După aproape doi ani în care nu a făcut practic nimic pentru a rezolva problema, a fost luată o decizie în situație de criză: au fost emise Ordinele de Ministru 1945 (modificarea normelor de amenajare), 1946 (procedura de evaluare de mediu a amenajamentelor silvice) și 1947 (procedura de revizuire a evaluării de mediu). În toate dezbaterile, reprezentanții sectorului au cerut Ministerului să facă o evaluare de impact în urma aplicării ordinelor menționate în forma propusă de Minister, evaluare pe care Ministerul nu a prezentat-o niciodată. Într-un final, în baza cererii înaintate pe baza legii informațiilor publice, am obținut cifrele care dau măsura blocajului iminent din piața lemnului. Răspunsul Ministerului și o analiză detaliată a implicațiilor poate fi consultată aici.

Minimum 70% din amenajamentele silvice
din România riscă să fie complet blocate 

În România sunt înregistrate în acest moment 4.478 de amenajamente silvice – planuri complexe, multianuale, de administrare a fondului forestier, care stipulează ce tipuri de lucrări silvice trebuie efectuate pe suprafețele respective.

Dintre acestea, în jur de 3.150 de amenajamente silvice «nu au parcurs/nu au finalizat procedura de evaluare de mediu». Ambiguitate  a din răspunsul Ministerului este amplificată de formulările diferite în cele trei OM menționate mai sus, astfel încât pentru 70% din amenajamentele silvice din fondul forestier național nu se știe în acest moment dacă sunt aplicabile sau nu, dacă trebuie revizuite sau nu. Pe scurt, nu se știe dacă proprietarii vor putea sau nu să recolteze legal lemn de pe aceste suprafețe, pentru necesarul de lemn de foc sau pentru prelucrare industrială. Dar situația nu este cu mult mai clară pentru restul amenajamentelor. Din restul de aproape 1.400 de amenajamente legal aprobate prin ordin de ministru (sau în curs de aprobare), aproximativ 70% urmează să fie restricționate pentru revizuirea evaluării de mediu, deoarece se suprapun parțial sau total cu arii naturale protejate de interes comunitar. Ministerul recunoaște că nu știe câte amenajamente se suprapun parțial sau total cu Situri Natura 2000, deși încă din 2010 toate amenajamentele au hărți în format digital GIS transmise către Minister în procedura de aprobare! 

Din cele 306 amenajamente aflate în 2021 în procedură normală de reamenajare a pădurii, cu periodicitatea de 10 ani, doar 9 (nouă) amenajamente silvice din România au obținut în mod cert un aviz de mediu cu evaluare adecvată de mediu și raport de mediu. Toate celelalte vor intra în revizuire sau sunt blocate în aplicare complet.

Impactul economic și social este catastrofal. Prețurile pentru lemn de foc și materia primă pentru industrie au explodat. 3,5 milioane de gospodării care se încălzesc cu lemne și mii de companii care depind de lemnul românesc (cu zeci de mii de locuri de muncă) sunt efectiv condamnate. 

Cum mobilizăm resursa regenerabilă din pădurile României?

Pădurile României găzduiesc o imensă resursă de masă lemnoasă, care se acumulează an de an pentru că silvicultura românească este construită pe principii solide, durabile. Dacă în Europa stocul de masă lemnoasă din păduri este în medie de 169 m3/ha, Inventarul Forestier Național a înregistrat la finalul ciclului II mai mult decât dublu în pădurile României: 340 m3/ha.

Pentru că amenajamentele silvice dictează dacă și cât se poate recolta din această resursă regenerabilă, blocarea lor înseamnă că lăsăm lemnul să putrezească în păduri, oamenii să petreacă iarna în frig, iar companiile din industria lemnului să închidă producția și să disponibilizeze oamenii, dacă nu au suficientă putere pentru a importa materia primă necesară. Deja sunt semnale îngrijorătoare din partea membrilor Asociației.

Solicităm public Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor să analizeze foarte rapid cauzele blocajelor disponibilității resursei de lemn și să ia cât mai urgent măsuri pentru eliminarea acestora. Propunerile concrete din documentul de poziție transmis de Asociația Industriei Lemnului – Prolemn și Federația Proprietarilor de Păduri – Nostra Silva reprezintă un punct de plecare pentru soluții rapide și aplicabile. 

Pădurile și mai ales modul în care folosim resursa din lemn regenerabilă, verde, disponibilă sunt principalul subiect de dezbatere la Forumul Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi din 14 decembrie. Vor participa reprezentanți ai sectorului pădure-lemn, ai industriilor conexe, dar și ai mediului academic sau de cercetare. Deschiderea sectorului pentru dialog este totală”. 

Forumul Pădurilor 2021

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn organizează ediția 2021 a forumului profesioniștilor în domeniu, lansând următoarea invitație:  

„Ne face o deosebită plăcere să vă invităm în data de 14 decembrie 2021, începând cu ora 10.00, la cea de-a V-a ediție a Forumului Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi, unul dintre cele mai importante evenimente ale sectorului pădure-lemn. Evenimentul se va desfășura și anul acesta online și va permite accesul tuturor celor interesați de domeniul pădurilor și al industriilor bazate pe lemn.

Tema principală a acestei ediții a Forumului este potențialul enorm pe care îl deține lemnul din păduri gestionate durabil pentru acțiune climatică, creștere economică și dezvoltare a comunităților ce depind de resursa din lemn.

Fără să exagerăm câtuși de puțin, potențialul lemnului din pădurile României este comparabil cu potențialul reactoarelor nucleare.

Puterea «instalată» în pădurile României crește cu 14 reactoare anual

Din punct de vedere al potențialului energetic, calcule simple indică faptul că puterea nucleară a României – cele două reactoare instalate la Cernavodă – este depășită cu câteva ordine de mărime de capacitatea energetică a biomasei din pădurile țării. Fiecare 2 milioane de tone de biomasă echivalează energetic cu puterea furnizată anual de un reactor nuclear

În condițiile în care stocul de lemn pe picior crește anual cu aproximativ 25 de milioane m3 și se situează la o valoare de 339 m3/ha potrivit Inventarului Forestier Național (mai mult decât dublul mediei europene), acest potențial uriaș este una dintre marile avuții ale României, iar rolul său strategic trebuie clar definit și susținut prin politici publice și măsuri legislative adecvate.

Dar potențialul lemnului nu se reduce la capacitatea sa de a produce energie. Pădurile și lemnul ne protejează de schimbările climatice, ne oferă case și locuri de muncă, stau la baza unei diversități enorme de produse care ne fac viața mai ușoară, susțin economia națională și comunitățile locale și contribuie în același timp la stocarea dioxidului de carbon zeci sau chiar sute de ani în plus. Câteva cifre:

  • Suprafața împădurită a României a crescut de la mai puțin de 6,5 mil. ha după cel de-al Doilea Război Mondial la aproape 7 mil. ha astăzi.
  • Pădurile României stochează 23,5 milioane de tone CO2 – 30% din emisiile României (LULUCF)
  • Sectorul pădure-lemn contribuie cu peste 7 miliarde de Euro la formarea PIB (2020), asigură 150.000 de locuri de muncă directe și contribuie cu 2,5 miliarde de Euro net anual la balanța comercială a României.
  • 3,5 milioane de gospodării se încălzesc cu lemn de foc. Pentru producția de energie termică, în țara noastră se consumă anual 14 mil. tone de biomasă lemnoasă – de 7 ori mai multă energie decât reactoarele nucleare de la Cernavodă.

Tema centrală: Cum pornim reactoarele nucleare verzi ale pădurii?

Forumul se va desfășura în două sesiuni și va cuprinde prezentări și dezbateri pe temele cele mai importante ale sectorului:

  • Contribuția sectorului pădure-lemn la economia națională. Locuri de muncă și dezvoltare rurală 
  • Reducerea emisiilor de carbon prin efectul de substituție a materialelor alternative 
  • Bilanț LULUCF. Stocul de carbon în produse din lemn
  • Modalități de stimulare a utilizării lemnului și produselor din lemn prin politici publice
  • Eficiență energetică în utilizarea resursei de lemn – oportunități, provocări și limitări
  • Scenarii de mobilizare a resursei de lemn prin investiții în accesibilizarea fondului forestier, prin lucrările de îngrijire a pădurii și politici publice pentru valorificarea superioară a masei lemnoase. 
  • Finanțarea sectorului prin programul național strategic și prevederi ale PNRR 
  • Impactul deciziilor administrative și legislative asupra sectorului (SUMAL 2.0, evaluarea de mediu pentru amenajamente silvice, tranziția la lemn fasonat)

Tot în cadrul Forumului va fi prezentat și rezultatul studiului realizat în parteneriat de INCDS Marin Drăcea și Asociația Industriei Lemnului –  Prolemn privind potențialul pădurilor și economiei bazate pe lemn din România pentru atingerea obiectivelor Pactului Verde European: combaterea schimbărilor climatice concomitent cu dezvoltarea economică și socială. 

Forumul Pădurilor, Industriei Lemnului și Bioeconomiei este organizat de Comunitatea Forestierilor din România – Fordaq și este susținut de organizații academice și profesionale din sectorul forestier:

Organizarea evenimentului este susținută și de organizații patronale reprezentative la nivel național:

Partenerii media ai evenimentului sunt Agerpres, Ziarul Bursa, Economistul și Fordaq.

Teste Covid rapide pe stoc, pentru livrare imediată

0

În contextul disputelor privind onorarea contractelor de asigurare a testelor de saliva pentru elevi, compania DDS Diagnostic subliniază că „are în stoc cele 2,4 milioane de teste contractate, încă din data de 4 decembrie, din care 400.000 de teste au fost gata de livrare înainte de 2 decembrie 2021”.

Față de această situație, DDS Diagnostic precizează: „IGSU nu a recepționat marfa și a trimis o notificare de rezoluțiune a contractului din cauza întârzierii livrării. Pentru justificarea întârzierii livrării cu 30 de ore, compania DDS Diagnostic a furnizat toate documentele necesare, documente care demonstrează că intrarea în țară a transportului a fost întârziată din motive imprevizibile, independente de voința noastră.

Astfel, la data de 02.12.2021, am informat IGSU și am invocat apariția situației de forță majoră prevăzută în contract. Apoi Camera de Comerț și Industrie a României a emis Avizul privind existența cazului de forță majoră.

Subliniem că întreaga cantitate de teste este pe stoc și poate fi livrată de îndată, în interesul tuturor părților implicate și mai ales al elevilor, cadrelor didactice și funcționării sistemului de sănătate.

Forța majoră este justificată de contextul apariției crizei “Omicron”, când lanțul de aprovizionare global/internațional (care include producție materie primă/componente, logistică, manipulare, transport logistic etc) a fost supus unor noi restricții, care nu puteau fi prevăzute la data semnării contractului. Ca urmare, operatorul aerian ne-a anunțat că restul de 2 milioane de teste vor fi livrate cu întârziere de o zi la aterizare în România, fapt care a determinat o întârziere a livrării testelor DDS Diagnostic către IGSU cu 30 de ore. Am făcut tot ce a ținut de noi pentru a limita efectele forței majore”. 

Mihai Stoica, CEO al Cargo SLS, precizează, citat de DDS Diagnostic: „Din cauza situației pandemice globale, toate fluxurile de aprovizionare marfă au fost perturbate grav. Transportul maritim și feroviar au fost suprasolicitate în ultimele luni. Multe dintre companii au decis transferul mărfurilor pe modul de transport aerian, ceea ce a dus la cel mai mare nivel de încărcare al ultimilor ani.

Odată cu identificarea noii tulpini Covid Omicron, situație apărută cu câteva zile înainte de livrare și care nu putea fi prevăzută, piața s-a contractat și mai tare, măsurile de prevenție luate de toate țările au fost înăsprite, aceste măsuri afectând și mai puternic lanțurile de aprovizionare. Această situație globală a impactat și transportul DDS efectuat de compania Turkish Airlines, una din cele mai renumite companii de transport aerian. De la mărirea numărului de cazuri COVID în rândul echipajelor Turkish, până la aglomerarea aeroporturilor de tranzit și de destinație afectate de  cererea foarte mare, toate acestea au dus la întârzierea livrării la timp a produselor companiei DDS Diagnostic. Cu toate eforturile depuse de toți cei implicați în acest transport, s-a reușit ca impactul să fie minim și testele să ajungă în București cu o întârziere de doar 24 de ore față de termenul de livrare avizat inițial”.

Dr. Dana Stan, CEO și fondator al DDS Diagnostic: „Încă de la începutul pandemiei COVID-19, DDS Diagnostic a susținut autoritățile în demersul de limitare și stopare a acesteia. Echipa de cercetători a companiei s-a dedicat continuu în toată această perioadă realizării și producerii de teste rapide necesare depistării cazurilor pozitive și anticorpilor. Rezultatele activității de cercetare s-au concretizat în producția testelor rapide de detecție Antigen, Anticorpi, RT-PCR specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2. Sperăm să putem face aceleași lucruri și în continuare”. 

DDS Diagnostic este caracterizată ca o companie care „furnizează soluții pentru laboratoarele medicale prin producția și comercializarea de kituri, reactivi și aparatură pentru diagnosticul in vitro. Obiectivele companiei sunt focusate pe susținerea economiei autohtone, de aceea o parte semnificativă din produsele noastre sunt fabricate în România, la standarde UE. Compania a susținut lupta împotriva pandemiei prin toată activitatea sa și a făcut donații de teste și material sanitar pentru școli, universități, teatre, evenimente. Este furnizor important pentru lanțurile de retail și farmacii pe lângă laboratoarele din toată țara pe toata perioada pandemiei. Ultimul produs lansat de către DDS Diagnostic ca urmare a implicării companiei în limitarea și stoparea pandemiei a fost kit-ul de testare RT-PCR. Mai multe, pe www.ddsdiagnostic.com”.

Diminuarea durerii fizice, reflectată în costul investiției în sănătate

0

În proporție de 45%, participanții la un studiu privind percepțiile și atitudinile față de sănătatea orală, realizat de compania Reveal Marketing Research în parteneriat cu Asociația Medicilor Stomatologi cu Practică Privată din România (https://clinicifaradurere.ro/surse-de-durere/), ar fi dispuși să plătească cu 20% mai mult pentru a beneficia de o extracție fără durere; 13% declară că ar plăti oricât ca să fie scutiți de durere. Durerea în timpul intervenției rezultă a fi motivul dominant de frică la stomatolog, declarat ca atare cu o pondere de 79%.

Profesioniștii domeniului stomatologic demonstrează că există tehnologie și metodă de abordare la nivel de concept care să atenueze durerea. Totodată, accentuează că investiția în recursul la extracție atraumatică îl scutește pe pacient de alte cheltuieli, pentru alte intervenții, pe care în condiții clasice le impune tratamentul stomatologic.

Pentru susținerea clinicilor stomatologice în dotarea cu echipamente care să diminueze durerea și în formarea personalului medical pentru aplicarea de intervenții și pentru atititundine corespunzătoare, a fost lansat programul „Clinici fără durere”. Clinicile înscrise în program beneficiază de „cursuri de instruire în stomatologia minim invazivă; campanie de promovare a clinicii; materiale informative pentru pacienții clinicii; echipament stomatologic minim invaziv”. Inițiatorii programului enunță câteva dintre avantajele oferite de participarea la program: „Medicii din clinicile participante vor fi instruiți în cadrul programului de lectori recunoscuți internațional; medicii vor căpăta noi competențe în stomatologia minim invazivă; clinicile participante vor fi dotate cu echipamente care permit tratamente atraumatice sau minim invazive; aceste clinici vor beneficia de noi pacienți; achiziționarea de echipamente în condiții preferențiale”.