Propuneri de sprijinire a IMM-urilor pentru depășirea crizei energetice

0

În cadrul reuniunii Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social desfășurat la sediul Executivului sub președinția prim-ministrului Nicolae Ciucă, Florin Jianu (foto), președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a prezentat o serie de propuneri pentru sprijinirea IMM-urilor în condițiile actualei crizei energetice și ale creșterii prețurilor:

Propunerile mediului de afaceri

Având în vedere următoarele problemele cu care se confruntă IMM-urile:
1. Creșterea prețurilor la energie electrică, gaze naturale și combustibil. Ex. dublarea pretului la gaze naturale și creșterea de 4 ori a prețului la energia electrică
2. Inexistența unor prevederi legale care sa permită IMM-urilor producerea de energie verde din biomasă, biogaz, energie solară, deșeuri etc.
3. Lipsa de programe de finanțare pentru IMM-uri pentru producerea de energie electrică necesară funcționării proprii
4. Creșterea prețurilor în retail ca urmare a creșterii prețului la transport atât pe plan național, cât și european și mondial, precum și a creșterii prețului cu energia electrică și gazele naturale. Cu titlu de exemplu, creșteri de prețuri generate de criza prețurilor la energie:
a) În domeniul panificației, unde se folosesc cuptoare pe gaz, prețurile au crescut cu cel puțin 10%
b) Începând cu luna februarie se estimează o creștere a prețului apei minerale îmbuteliate cu 10%-15%
5. Creșterea prețurilor în domeniul construcțiilor, atât în ceea ce privește materialele de construcții cât și a costului cu forța de muncă CNIPMMR formulează următoarele propuneri pentru sprijinirea IMM-urilor în vederea depășirii crizei energetice și pentru diminuarea creșterii necontrolate a prețurilor pe întreg lanțul economic:

  • 1. Adoptarea unei strategii pentru producerea energiei în cadrul IMM-urilor din biomasă, biogaz, energie solară, deșeuri etc.
  • 2. Lansarea de proiecte investiționale în domeniul energiei regenerabile pentru micii producători
  • 3. Eliminarea limitărilor cantitative pentru producerea energiei verzi
  • 4. Adoptarea de măsuri de susținere pentru dezvoltarea de unități proprii de energie de către întreprinzători, inclusiv finanțarea IMM-urilor în vederea instalării de panouri solare
  • 5. Acordarea posibilității IMM-urilor pentru producerea de energie regenerabilă în orice locație, nu numai la locul de producție

6. Deblocarea programului Electric Up și acordarea de urgență a finanțării. Acest program stagnează de aproximativ 1 an
7. Introducere cod CAEN 3511 – Producția de energie electrică în lista codurilor CAEN eligibile din Ghidul solicitantului al Acțiunii 4.1.1 – Investiții în activități productive deoarece:
– Codul CAEN 3511 – Producția de energie electrică include producția de energie electrică energie recuperabilă (ex: producerea de energie electrică folosind tehnologia solară fotovoltaică), activitate ce reprezinta un obiectiv de mediu și se regăsește în Anexa I din Regulamentul delegate al Comisiei (UE) de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului privind stabilirea criteriilor tehnice de screening pentru determinarea condițiilor în care o activitate economică se califică ca contribuind în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă acea activitate economică nu cauzează niciun prejudiciu semnificativ oricăruia dintre celelalte obiective de mediu. Această activitate se regăsește în regulamentul menționat anterior în cadrul Anexei I – punctul 4 „Energia” – subpunctul 4.1 „Producerea de energie electrică folosind tehnologia solară fotovoltaică”
– Conform Ghidului Solicitantului „Investiții în activități productive” publicat în consultare publică, în cadrul punctului 4.3 „Etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect”, subpunctul b), se punctează cu un maxim 40 de puncte proiectele care contribuie la obiectivele de mediu.
– Având în vedere obiectivele de mediu propuse prin cadrul Acțiunii 4.1.1 – „Investiții în activități productive” și faptul că activitățile de producere a energiei electrice reprezintă un obiectiv de mediu, solicităm introducerea codului CAEN 3511 – Producția de energie electrică în lista codurilor CAEN eligibile
8. Realizarea unui sistem de compensare a energiei date în sistem cu energia consumată
9. Alocarea rapidă către mediul economic a finanțărilor europene disponibile și asumarea unui grafic de implementare a programelor de finanțare

Foto: Guvernul României

Studiu iSense Solutions: Crește apetitul românilor pentru cumpărăturile online

0

61% dintre cei care preferă magazinele online
comandă produse cel puțin o dată pe lună

Românii din mediul urban care fac cumpărături online sunt foarte fideli acestui canal de cumpărare. Astfel, 61% dintre aceştia plasează comenzi online cel puţin o dată pe lună. Un sfert dintre aceşti clienţi fideli ai canalelor online au declarat că au făcut chiar mai des cumpărături online în ultimul an, cel mai probabil şi ca un efect al pandemiei de COVID-19, când oamenii au fost mai precauţi în a merge la cumpărături în magazine fizice.  

Magazinele fizice rămân însă tipul de magazin preferat pentru cumpărături (84%), în timp ce 16% dintre români preferă magazinele online. Categoriile de mâncare şi băuturi (96%), medicamente (92%) şi produsele de îngrijire personală şi curăţenie (91%) sunt cele mai achiziţionate din offline. În schimb, din online românii aleg să cumpere îmbrăcăminte şi încălţăminte (59%), electrocasnice şi electronice (52%) şi produse cosmetice (52%). 

Avantajele shoppingului online sunt în primul rând legate de contextul pandemic în care încă ne aflăm (este mai comod – 59%, evitarea aglomeraţiei din magazin – 55%), dar şi în strânsă legătură cu preţurile produselor (pot fi comparate mai uşor ofertele – 52%, se găsesc preţuri mai bune – 48%). 

„Shoppingul online câştigă din ce în ce mai mult teren. Cumpărăturile offline sunt asociate cu cumpărarea de produse alimentare, pentru cumpărăturile mărunte şi uzuale, dar şi pentru cele urgente, în timp ce shoppingul online este preferat pentru achiziţionarea cadourilor, a unor produse particulare sau atunci când vor să se asigure că găsesc cel mai bun preţ al unui produs. Principalele dezavantajele cu care se confruntă shoppingul online sunt legate de experienţă, produsele comandate pot fi diferite faţă de ceea ce comandă, şi de calitate, prin lipsa unei verificări şi testări ale produsului în prealabil”, declară Andrei Elvădeanu, Head of Market Strategy, iSense Solutions. 

Datele prezentate fac parte din studiul omnibus săptămânal, reprezentativ pentru mediul urban și realizat de iSense Solutions pe perioada epidemiei de coronavirus pentru înțelegerea comportamentului românilor, având 500 de interviuri online în fiecare săptămână, grad de eroare +/- 4.38%, la un nivel de încredere de 95%. 

Pentru cine și de când se ieftinește căldura?

_________________

Autori: Costin Manta, Partener Asociat, Departamentul de Taxe indirecte, EY România , Florina Parîng, Senior Manager, Departamentul de Taxe indirecte, EY România (foto)

Ordonanța de Urgență a Guvernului numărul 130, emisă la finele anului trecut, prevedea, alături de multe altele, și reducerea la 5% a cotei de TVA pentru livrarea energiei termice în sezonul rece, începând chiar cu 1 ianuarie 2022. Măsura era destinată protejării anumitor categorii de consumatori – populație, spitale publice și private, organizații non-guvernamentale, lăcașe de cult și furnizori de servicii sociale. Dacă vestea a fost binevenită pentru consumatorii protejați, furnizorilor în schimb le-a generat o problemă serioasă, întrucât prevederea nu clarifică momentul sau chiar modul în care furnizorii pot aplica cota redusă, punând sub semnul întrebării implementarea măsurii de protecție. 

Ideea susținerii consumatorilor prin scăderea cotei de TVA pentru energia termica destinată populației nu este una nouă, măsura fiind inițial introdusă încă din vara lui 2021, cu aplicabilitate din ianuarie 2022. Față de versiunea din vară a reglementării (care, de altfel, a fost abrogată înainte de a produce efecte), ultimele dispoziții extind categoriile de beneficiari. Pe lângă populație, Ordonanța introduce și mai multe categorii cu funcții sociale vulnerabile, cum ar fi spitale, ONG-uri și furnizori de servicii sociale.

Când ar putea fi aplicată cota de 5%? Ordonanța limitează aplicabilitatea cotei reduse la sezonul rece, mai precis vizează perioada 1 noiembrie – 31 martie a anului următor. Prin urmare, în sezonul rece actual, 2021 – 2022, consumatorii nu vor putea beneficia decât parțial de reducerea TVA, întrucât cota de 5% este aplicabilă livrărilor de energie termică efectuate începând cu data de 1 ianuarie 2022. 

Astfel, la o primă vedere, s-ar părea că intenția legiuitorului a fost de a folosi cota redusă de 5% TVA pentru energia termică consumată după data de 1 ianuarie 2022. În schimb, conform regulilor ce guvernează TVA, nu ar trebui să ne uităm la data consumului efectiv, ci la data prevăzută în contract pentru plată sau data emiterii unei facturi. Cu alte cuvinte, conform regimului de aplicarea a TVA, factura primită în ianuarie 2022 va fi redusă, chiar dacă ea vizează un consum efectiv înregistrat în decembrie 2021. 

Și, dacă privim în perspectivă, decalajul dintre consumul efectiv și plată/ facturare se va păstra și pentru sezoanele reci următoare. Astfel, la cum arată regulile curente de TVA și în lipsa unor clarificări specifice în zona livrărilor de energie termică, consumul din luna octombrie s-ar putea factura în noiembrie cu 5% TVA, dar consumul din martie s-ar putea factura în aprilie la cota standard de 19%. În aceste condiții, furnizorii de energie termică vor avea sarcina de a lucra cu două cote de TVA și să se asigure că le aplică corect, baza fiind regulile de TVA prin raportare la prevederile contractelor de furnizare.

O altă „dilemă” cu care se confruntă furnizorii de energie termică este legată de semnificația termenului de „populație”. Mai precis, cine este și cum se identifică populația, plecând de la scopul măsurii: ”de a susține populația și anumite categorii vulnerabile în contextul situației economice actuale”. În lipsa unei definiții exprese a noțiunii, precum și a unor reguli de delimitare, va fi dificilă aplicarea legii având în vedere varietatea de cazuri practice existente. 

Spre exemplu, dacă furnizorul încheie un contract cu o asociație de proprietari pentru livrarea de energie termică către locatarii unui bloc în care există atât proprietari persoane fizice, cât și persoane juridice (altele decât cele vizate de reducerea cotei), apare întrebarea dacă furnizorul va putea emite o factură cu 5% TVA către respectiva asociație de proprietari. Sau dacă va avea, de exemplu, obligația să identifice categoriile de beneficiari care reprezintă „populație” (am putea presupune că este vorba despre beneficiarii persoane fizice, celelalte categorii fiind excluse). Mai mult, dacă ar exista o asemenea obligație, cum ar putea fi aceasta îndeplinită în practică? Care sunt verificările minime necesare pe care trebuie să le realizeze furnizorii de energie termică și până unde ar putea merge? Ar trebui să implice asociația de proprietari și să îi solicite direct informații privind calitatea proprietarilor (persoane fizice sau persoane juridice)? Sau să solicite informații din partea altor autorități, cum ar fi direcțiile de impozite și taxe locale sau Registrul Comerțului? În lipsa unor precizări exprese, rămâne de văzut dacă, cât de complexe și cât de probabile ar trebui să fie aceste „investigații” suplimentare din partea furnizorilor.

În lipsa unei posibilității legale de delimitare, furnizorii ar putea fi tentați, din prudență și din dorința de simplitate, să aplice cota standard de 19%. În acest caz, nu ar mai fi îndeplinit însuși scopul reglementării – ușurarea poverii consumatorilor finali – și nu ar trebui prin urmare să fie o opțiune practică. Mai mult, aplicarea cotei reduse nu este opțională, deci furnizorii nu pot alege aplicarea cotei standard. 

Pe de altă parte, aplicarea cotei reduse de 5% pentru toate livrările de energie termică ar implica posibilitatea ca de reducerea TVA să beneficieze și persoanele juridice neeligibile, contrar scopului măsurii. Mai mult, o astfel de abordare ar expune furnizorii de energie termică riscului ca autoritățile fiscale să impună TVA suplimentară la momentul controlului, poate chiar după câțiva ani de operare în acest mod (însoțită de dobânzi şi penalități).

Aceste aspecte reprezintă doar o parte dintre nelămuririle ce apar la o primă încercare de aplicare a legii. Așteptăm cu interes cu toții, dar mai ales consumatorii, eventuale clarificări privind modul de aplicare a legii pentru a ne bucura de costuri reduse cu încălzirea, „scutite” de expuneri fiscale suplimentare.

CEC Bank oferă credite ipotecare Casa Mea Verde pentru achiziția/construirea de locuințe eficiente energetic

0


CEC Bank lansează creditul imobiliar Casa Mea Verde destinat achiziționării/construirii de locuințe eficiente energetic, cu o dobândă de la 3,37% pe an,  redusă cu 0,1 puncte procentuale față de dobânda standard și fără comision de analiză.

Achiziția unei locuințe eficiente energetic aduce nu doar dobânzi mai mici, ci și cheltuieli de încălzire la jumătate față de o locuință veche. Astfel, la nivelul actual al prețurilor de piață ale gazului, în cazul unui apartament de 60 de metri pătrați, economiile anuale la încălzire pot ajunge la 4 125 lei și peste 20 000 de euro (103 125 lei) pe o perioadă de 25 de ani.

Calculul a fost făcut pornind de la un consum mediu anual pentru încălzire de 125 de kwh/mp, aferent unei locuințe verzi, la jumătate față consumul cu încălzirea unui apartament din clasa C (250 kwh/mp/an), categorie în care se încadrează majoritatea locuințelor vechi din România. 

Creditele ipotecare CEC Bank Casa Mea Verde sunt disponibile atât în varianta cu dobândă variabilă, cât și în varianta cu dobândă fixă în primii 5 ani. Pot fi accesate pentru achiziția de locuințe ale căror autorizație de construire a fost emisă după 1 ianuarie 2021 și care au un consum energetic anual sub 162 kw/mp, conform certificatului energetic.

Astfel, cu o rată de 1 868 de lei lunar, un client care își încasează veniturile prin CEC Bank, poate contracta un credit pentru o locuință eficientă energetic de 350 000 lei (echivalent ~70 000 euro), pe 25 de ani, suma totală de rambursat ridicându-se la 542 203 lei. 

Cheltuielile cu locuința și utilitățile au a doua cea mai mare pondere în bugetul familiilor (peste 17%), după cheltuielile alimentare (peste 30%). Iar ponderea cea mai mare în consum o are încălzirea, care reprezintă între 55% și 80% din totalul energiei consumate.

Pentru a se încadra în standardele de clădire verde, locuințele trebuie să aibă pierderi de energie cât mai reduse, prin izolarea și anveloparea corespunzătoare și să dispună de sisteme de încălzire cu eficiență ridicată. 

Dobânzile pentru creditele ipotecare Casa Mea Verde de la CEC Bank pornesc, pentru clienții care își încasează veniturile la bancă de la 3,37%/an (IRCC+2,2, în cazul creditelor cu dobândă variabilă), respectiv de la 4,40%/an în cazul celor cu dobândă fixă în primii 5 ani, la care se adaugă un comision de administrare lunar de 0,04% din soldul creditului. Pentru clienții care nu-și încasează veniturile prin CEC Bank, dobânzile sunt cu 0,2 puncte procentuale mai mari.

XTB: Circa 60% din prețurile la încălzire reprezintă costurile de achiziționare a certificatelor pentru emisii de CO2

Creșterea prețurilor a devenit o problemă reală în întreaga lume. Putem căuta sursele inflației aproape peste tot, dar lumea acordă atenție în principal creșterii prețurilor la energie – arată, într-o analiză de piață, casa de brokeraj pe burse internaționale XTB România. Aceasta este o problemă în economiile care nu au acces direct la resursele energetice, iar ponderea energiei regenerabile este încă insuficientă. Astfel de probleme sunt vizibile în țările Uniunii Europene.

Problemele privind aprovizionarea și livrarea au făcut ca prețul petrolului să atingă cel mai ridicat nivel din 2014, iar gazul în Europa a ajuns la niveluri extrem de ridicate, atingând maxime istorice. De asemenea, „nedoritul” cărbune a devenit scump din cauza creșterii prețurilor altor materii prime. În plus, sursele alternative nu au fost capabile să furnizeze destulă energie pentru a satisface necesarul.

Prețurile la energie cresc rapid

Energia afectează fiecare aspect al vieții noastre și, mai devreme sau mai târziu, vom simți impactul prețurilor ridicate în toate aspectele de zi cu zi. Așa s-a întâmplat în toată Europa, unde inflația pentru Zona Euro a urcat la 5% – cel mai ridicat nivel din istorie. La rândul său, inflația în Polonia a atins niveluri de peste 8%, inflație care a fost observată ultima dată la începutul deceniului precedent, în timp ce inflația în România s-a apropiat de pragul de 8% la sfârșitul anului.

O creație artificială cu consecințe reale

Se dovedește însă că, pe lângă prețurile mari ale resurselor energetice, mai sunt și alte probleme! Există un deficit de materii prime în Europa, motiv pentru care efectele creșterii prețurilor sunt mult mai severe decât în Statele Unite. Cu toate acestea, având în vedere aceste prețuri mai mari ale mărfurilor, sectoarele europene ale energiei și ale industriei trebuie să se confrunte cu o problemă creată artificial sub forma autorizațiilor pentru emisii de gaze cu efect de seră.

Autorizațiile pentru emisiile de CO2 sunt o creație artificială inventată de Uniunea Europeană, al cărei scop este reducerea semnificativă a gazelor nocive eliberate în atmosferă. Acestea, desigur, sunt produse în principal de sectoarele de energie, încălzire și industrie. Uniunea Europeană subliniază că certificatele pentru emisii sunt responsabile doar în proporție de 20% pentru creșterea recentă a prețurilor la energie. Totuși, așa cum a arătat realitatea, prețurile la energie reprezintă în prezent 60% din costurile asociate achiziționării autorizațiilor pentru emisii!

Ce este ETS?

ETS este sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii. A fost creat pentru a forța sectoarele industriei, energiei și aviației să reducă emisiile de gaze cu efect de seră. Sistemul alocă o parte din autorizații gratuit, în funcție de nivelul emisiilor actuale și de dimensiunea economiei. Partea rămasă din autorizații este destinată vânzării. Dacă o anumită companie industrială sau energetică nu are un număr suficient de autorizații pentru emisiile sale, aceasta trebuie să achiziționeze certificate suplimentare la licitațiile naționale sau pe piața secundară. Tranzacționarea primară are loc pe bursele ICE și EEX, în timp ce tranzacționarea secundară, în primul rând pe futures, are loc pe EEX, ICE și NYMEX.

În faza inițială, sistemul nu a funcționat așa cum era planificat de creatorii săi, așa că s-a decis reducerea semnificativă a certificatelor comercializate pe piață iar numărul de autorizații acordate în fiecare an este în scădere. În plus, datorită prevederilor legii proprietății, instituțiile financiare pot funcționa pe această piață. Acești jucători mari pot paria dacă viitoarele permise vor valora mai mult sau mai puțin decât valorează în prezent.

Este de remarcat însă, că sistemul a fost conceput astfel încât să forțeze sectorul energetic și industria să se transforme, ceea ce a oferit instituțiilor financiare un grad ridicat de siguranță că prețurile vor crește. Acest lucru a condus la o anomalie sub forma unui deficit de certificate de emisii pe piață ceea ce a condus la creșterea prețurilor. Nivelul de 100 EUR pentru un contract care să permită emiterea unei tone de CO2 nu era așteptat să fie atins până în 2030. De fapt, prețurile s-au apropiat de acest nivel până la sfârșitul anului 2021.

Este greșit sistemul?

Ipoteza unui sistem de emisii nu este negativă în sine. Forțează ramurile economiei care sunt cele mai dăunătoare climei să se transforme, iar țările, individual, trebuie să aloce fonduri din vânzarea autorizațiilor lor pentru a sprijini transformarea și a atenua efectele creșterii prețurilor. Realitatea este însă adesea diferită și, în cele din urmă, consumatorii finali sunt cei care suportă cel mai mare cost. În plus, ETS este unul dintre cele mai restrictive sisteme, cu o pondere relativ mică a emisiilor la nivel mondial. Europa este responsabilă pentru mai puțin de 20% din emisii la nivel global, în timp ce Asia este responsabilă pentru mai mult de 50% din emisii, iar cota sa este în creștere. Desigur, merită să ne amintim că Europa și America de Nord s-au dezvoltat mai devreme decât Asia. Pe de altă parte, industriile europene și americane își pierd competitivitatea. Drept urmare, companiile din lumea occidentală, din cauza problemelor cu emisiile, decid să transfere producția în alte părți ale lumii.

Ce urmează pentru prețurile certificatelor?

Prețurile certificatelor de emisii au crescut brusc în ultimii 4 ani, cele mai mari creșteri fiind înregistrate în 2021 când prețurile au depășit 90 de euro pe contract. Multe analize indică faptul că prețurile vor ajunge în medie în zona de 100 EUR în următorii 2 ani, deși merită amintit că la începutul anului trecut nimeni nu se aștepta ca prețul să crească la 50 EUR pe contract.

Este posibil ca, din cauza naturii foarte speculative a acestei piețe, prețurile să surprindă participanții de mai multe ori. Pe de altă parte, merită menționat că atunci când prețul a oscilat în jurul valorii de 20-30 EUR, sectorul energetic a început să treacă la gaze mai scumpe, dar cu emisii mai mici.

În plus, în jurul nivelului de 40-50 EUR, proiectele eoliene încep să devină profitabile. Prețurile sunt, de asemenea, crescute în prezent de problemele temporare privind lipsa stocurilor și prețurile ridicate ale gazelor, forțând țările să treacă la cărbune care are un consum mai mare de carbon. Prețurile pot scădea, deși reglementările locale din Germania sau Țările de Jos nu permit tranzacționarea certificatelor pentru emisii sub 60 EUR.

Certificatele pentru emisii de CO2 pot fi tranzacționate pe platforma xStation5 prin CFD-urile cu simbolul EMISS. CFD-ul este un instrument derivat care este considerat o modalitate eficientă de tranzacționare a emisiilor de CO2 datorită accesului la efectul de levier, care permite unui investitor să folosească mai puțin capital pentru a obține o expunere mai mare pe un instrument suport.

Tot prin intermediul CFD-urilor un investitor poate vinde in lipsa (short-sell) in prezent și răscumpăra activul mai târziu, la un preț mai bun în cazul în care prețul a scăzut, putând astfel să valorifice prin intermediul CFD-urilor și trend-urile în scădere. Desigur, rețineți că aceasta este o piață foarte volatilă și fluctuațiile mari pot duce la pierderi de capital.

De asemenea, de notat că aceste contracte futures tranzacționate de instituțiile financiare și CFD-urile destinate clienților de retail permit obținerea de expunere atât pe piețele în scădere, cât și pe cele în creștere. Aceasta înseamnă că investitorul poate profita atât de creșteri, cât și de scăderi potențiale ale prețurilor certificatelor de emisii.

Se va schimba sistemul?

Creșterile semnificative ale prețurilor certificatelor de emisii a condus la proteste din partea unor țări și industrii. Economiile bazate pe cărbune precum Polonia, Republica Cehă și Spania, cer modificări ale sistemului ETS. Ei indică faptul că instituțiile financiare sunt în primul rând responsabile pentru prețurile mai mari și doresc să introducă anumite restricții pentru acestea. Aceste instituții sunt responsabile pentru peste 50% din tranzacționarea cu contracte, ceea ce arată că are un impact uriaș asupra prețurilor.

În același timp, însă, autoritatea de reglementare europeană nu a găsit probleme când vine vorba de manipularea prețurilor, așa că în acest moment nu trebuie să ne așteptăm la o schimbare rapidă a sistemului, în special dacă ținem cont că Uniunea Europeană dorește să atingă obiectivul ambițios de reducere a emisiilor cu 55% până la sfârșitul acestui deceniu, comparativ cu 1990.

Scorilo, membru nou în Asociația Berarii României

0

Producătorul de bere artizanală Scorilo, din Poiana Mărului, a devenit membru al Asociației Berarii României de la 1 ianuarie 2022.

Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României: „Ne bucurăm că familia berarilor se extinde prin alăturarea Scorilo, un jucător intrat pe piață în martie 2020, dar cu ambiții mari de dezvoltare. Asociația reprezintă interesele comune ale industriei de bere în fața autorităților și a societății. De aceea, include în componența sa atât producători mari, cât și pe cei medii sau mici, dar și furnizori de materii prime agricole pentru producția de bere. Cum segmentul berilor craft este într-o continuă efervescență, sunt binevenite și alte microberării în cadrul asociației Berarii României pentru a dezvolta împreună o cultură autentică a berii în țara noastră”.

În 2021, primul an complet din punct de vedere financiar de la lansare, Scorilo a înregistrat o cifră de afaceri de peste 681 de mii de lei. 

Mihai Schelean-Șomfelean, coproprietar and berar la Fabrica de Bere Artizanală Scorilo: „Pentru 2022, ne dorim dublarea cifrei de afaceri prin extinderea zonelor în care vindem berea artizanală Scorilo. Ne vom concentra pe dezvoltarea rețelei de distribuție, pe consolidarea colaborărilor pe care le avem cu partenerii din zona cash and carry și inițierea unor parteneriate noi, dar și pe o listare mult mai puternică în zona Horeca. Totodată, în 2022, intenționăm să ne mărim echipa de vânzări și ne vom implica în promovarea și dezvoltarea zonei unde avem capacitatea de producție. Poiana Mărului din Munții Țarcu, Caraș-Severin este o zonă deosebit de frumoasă care merită să fie cunoscută de către românii care știu să aprecieze natura și zonele speciale pe care le oferă țara noastră”.

Scorilo este „o afacere de familie izvorâtă din pasiunea pentru bere, istorie și legende. Fabrica de bere Scorilo se află situată în localitatea Poiana Mărului, Caraș-Severin, în inima Munților Țarcu, la 600 de metri altitudine. Localitatea în care este construită fabrica este asociată cu legenda regelui dac Scorilo. Aceasta spune că Scorilo, tatăl lui Decebal, ar fi ascuns comoara sa într-o peșteră aflată în Poiana Mărului, iar cel norocos o poate găsi acolo atunci când cade prima rază de soare, ce vine de pe creasta muntelui Nedeia, în ziua de 21 iunie a fiecărui an. Familia Șomfelean, care deține afacerea Scorilo, produce beri artizanale, tip Lager (Blondă), IPA (arămie) și Weizen (wheat), realizate după rețete dezvoltate în colaborare cu maeștri berari din Austria. Colaboratorii austrieci îi asistă de altfel pe specialiștii locali și în procesul de producție. Capacitatea de producție a instalațiilor fabricii de la Poiana Mărului este de 300.000 de litri de bere anual, cu posibilitatea de a crește producția până la o capacitate maximă de 900.000 de litri pe an. Valoare inițială a investiției s-a ridicat la aproximativ 2 milioane de euro. Scorilo este o bere naturală, de calitate superioară, care iese pe ușa fabricii după o perioadă de fermentație de 30 de zile. Materia primă este importată din Austria, Slovenia și Germania”. 

Asociația Berarii României este recunoscută de 18 ani ca „vocea comună a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt să sprijine dezvoltarea unui sector durabil, să promoveze un mediu competițional transparent, să asigure un tratament egal și corect în fața instituțiilor de reglementare și să educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile și consumul responsabil de bere. Din 2008, Asociația Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, aderând la organizația Berarii Europei, fondată în 1958 la Bruxelles. Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilității, în sensul eficientizării consumului de apă și de energie în producţia de bere sau în reducerea amprentei de CO2. De asemenea, este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse în circulație voluntar”.

One United Properties anunță recepția dezvoltării One Herăstrău Towers

0

Compania One United Properties S.A., unul dintre principalii dezvoltatori imobiliari de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, listată pe Piața Principală a Bursei de Valori București (simbol ONE), anunță realizarea recepției pentru dezvoltarea One Herăstrău Towers, situată pe Strada Nicolae G. Caranfil 74A. Construcția imobilului a fost începută în urmă cu doi ani, iar acum își va primi rezidenții și chiariașii. Valoarea brută de dezvoltare (GDV) a acestei dezvoltări este de aproximativ 54,3 milioane EUR. 

One Herăstrău Towers este în acest moment vândut în proporție de 90%.  

Dezvoltarea oferă un concept modern ce îmbină elementul rezidențial cu cel comercial, cu acces eficient și vederi panoramice asupra lacului Herăstrău și asupra zonei de Nord a orașului. Cele 2 turnuri rezidențiale includ 139 de unități locative, în vreme ce parterul și primul etaj al ansamblului au o suprafață de aproximativ 5.000 de mp destinată spațiilor comerciale și birourilor. 

Compania are în derulare un parteneriat și cu Le Manoir pentru deschiderea unui concept de gourmet market în cadrul One Herăstrău Towers, care va oferi accesul la o gamă largă de produse premium, serviciu de vânzare asistată sau posibilitatea accesării prin intermediul unei aplicații mobile dedicate.

„Atunci când dezvoltăm un proiect, ne propunem să realizăm mixul perfect între locație, arhitectură, design, standarde înalte în ceea ce privește construcția și servicii integrate pentru viitorii rezidenți. One Herăstrău Towers îndeplinește toate aceste criterii și pe deasupra include o dezvoltare boutique commercial & offices la parter și primul etaj, o formulă de succes pe piața imobiliară actuală, prin care răspundem cerințelor specifice ale clienților. Credem că acest tip de dezvoltări, deja populare, vor câștiga și mai mult teren în perioada următoare”, declară Beatrice Dumitrașcu, CEO Residential Division One United Properties.  

Imobilul continuă trilogia începută de dezvoltările One Herăstrău Park și One Herăstrău Plaza și a obținut de la Romania Green Building Council certificarea „Green Homes” care atestă norme superioare de performanță și sustenabilitate. Cu o poziție deosebită în peisajul urban și o arhitectură modernă și elegantă semnată de biroul de arhitectură condus de Marius Călin, X Architecture & Engineering, One Herăstrău Towers se înscrie în strategia dezvoltatorului de a investi în proprietăți multifuncționale care oferă valoare și o calitate îmbunătățită a vieții. 

One Herăstrău Towers reprezintă o dezvoltare cu numeroase avantaje nu numai pentru chiriașii și rezindeții săi, ci și pentru întreaga comunitate și pentru mediu. Construcția a presupus demolarea unei clădiri abandonate care timp de aproape 30 de ani a reprezentat o cicatrice în peisajul urban, fiind abandonată după Revoluția din 1989. Noua dezvoltare este menită să fie un upgrade pentru întregul cartier, în timp ce magazinele și serviciile disponibile la parter și la primul etaj deservesc atât rezidenții, cât și pe cei care își desfășoară activitatea sau locuiesc în zonă sau pur și simplu sunt în trecere.

Grupul TechAngels a investit 8,9 milioane de euro în 2021 în startup-uri locale, dublu față de anul trecut

0

Sumele agregate ale investițiilor realizate de membrii TechAngels, cea mai extinsă rețea de investitori privați interesați să susțină ecosistemul de startup-uri tech din România, s-au ridicat la 8,9 milioane de euro în 2021, o dublare a investițiilor față de anul 2020 și o depășire cu 43% a nivelului de investiții față de anul 2019. Finanțările au vizat 69 de startup-uri, din care 14 au beneficiat de runde follow on. 

În total, grupul TechAngels a întâlnit în pitch-uri organizate de asociație 116 startup-uri locale. La acestea se adaugă altele, până la un total de aproximativ 200, întâlnite în cadrul programelor de accelerare, unde membrii TechAngels sunt mentori și jurați sau în campaniile organizate de partenerii asociației, platforme de finanțare și fonduri.

Creșterea colaborării în comunitatea startup-urilor tech a fost o coordonată importantă a anului 2021, pentru TechAngels. Asociația a intensificat proiectele comune cu parteneri din piața locală, a participat la finanțări sindicalizate cu alte rețele de investitori, a organizat sesiuni de pitch-uri regionale (de exemplu, cu parteneri din Bulgaria) și a devenit membră în cele mai mari două asociații de investitori la nivel european (EBAN și BAE).

Malin-Iulian Stefanescu

„Rezultatele arată că 2021 a fost un an de recuperare, în sensul recâștigării terenului afectat de izbucnirea pandemiei  de către echipele startup-urilor și în sensul însănătoșirii mediului, al colaborării, al deschiderii, al continuării unor relații de sprijin pentru dezvoltarea echipelor și proiectelor valoroase. Creșterea volumului de investiții vine din angajarea unor sume mai mari și din extinderea, cu 46 % a asociației. Mai mulți investitori înseamnă și mai multe proiecte susținute, și mai multă diversitate”, spune Mălin-Iulian Ștefănescu, Președintele TechAngels.

40% dintre investitori au alocat sume până în 50.000 de euro, 37,5% au investit între 50.000 – 500.000 de euro, iar 5,5% au alocat sume de peste 500.000 de euro. În acest an, un procent de 20% din grup a optat să nu investească în noi soluții, parte dintre aceștia fiind noi membri ai grupului.

Domeniile acoperite de startup-urile care au participat la pitch-uri demonstrează conectarea industriei tech la activitatea cotidiană sub numeroase aspecte. După cum era de așteptat, soluțiile de automatizare, robotizare și cele care propun eficientizarea proceselor de business, b2b, au reprezentat o pondere importantă (44%) din ideile prezentate de startup-urile întâlnite de TechAngels. La fel de puțin surprinzător, soluțiile care urmează ca număr sunt cele din sănătate și educație (câte 10%), în linie cu preocupările majore ale societății în această perioadă. În acest an au apărut și soluții tech pentru creșterea unor comunități și mai multe soluții orientate către sustenabilitate, cu aplicații în viața de zi cu zi și în business. Multe dintre resursele solicitate de startup-uri au avut ca scop extinderea soluțiilor în regiune și internațional, scalarea și dezvoltarea produselor.

„Contextul economic general este marcat de destul de multe tensiuni, cum ar fi creșterea prețului la utilități, transformările la nivelul companiilor generate de noile modele de lucru, presiunile privind tranziția către economia verde. Toate acestea vor aduce probabil un plus de prudență în 2022. În industria tech se vor căuta în continuare soluții pentru acoperirea necesarului de specialiști tech, valabil și pentru companiile mari și pentru startup-uri. Nu va fi probabil un an ușor, dar în comunitatea startup-urilor tech pornim de la o bază destul de bună, tehnologia a devenit indispensabilă în multe domenii și mă aștept ca proiectele valoroase să primească sprijinul necesar pentru a crește rapid și pentru a se extinde regional și internațional”, precizează Mălin Ștefănescu.

Pentru anul 2022, asociația TechAngels și-a propus să continue ritmul constant de conectare cu fondatorii și echipele startup-urilor, să crească nivelul de implicare și interactivitate în cadrul grupului de investitori, în măsura în care și situația sanitară o va permite. Intenția este de a valorifica expertizele multiple și de a favoriza schimbul de experiențe și opinii în cadrul grupului. De asemenea, pentru investitori vor exista oportunități de învățare și actualizare legate de apartenența și, respectiv accesul, la asociațiile europene.

Beko, pe locul 20 în topul companiilor și brandurilor care creează un impact pozitiv în societate și asupra mediului

0

Beko, lider al pieței europene de electrocasnice, s-a clasat pe locul 20 în Top 200 Companii cu Impact în 2022, clasament realizat de Real Leaders, prestigioasa revistă internațională destinată afacerilor și leadershipului sustenabil. 

Distincțiile The Real Leaders 200 Top Impact Companies sunt oferite organizațiilor care au un impact pozitiv în societate și asupra mediului, contribuind activ la dezvoltarea unei lumi mai bune. Clasamentul din acest an conține un mix de branduri recunoscute la nivel mondial și care provin din diverse industrii.

Viziunea Beko este „un stil de viață cu adevărat sănătos este posibil numai pe o planetă sănătoasă”, brandul asumându-și astfel ca prioritate promovarea în rândul generației tinere a unui stil de viață echilibrat, dar și conștientizarea faptului că acesta este posibil numai într-un mediu înconjurător curat și printr-un trai mai sustenabil. Poziția Beko în clasament demonstrează că eforturile companiei în domeniul sustenabilității reprezintă un model de urmat în lumea afacerilor, fiind aliniate cu misiunea Real Leaders. 

În ultimele două decenii Beko s-a axat pe inovație în slujba unui stil de viață mai sănătos și pe dezvoltarea de electrocasnice prietenoase cu mediul în acord cu misiunea de sustenabilitate a brandului. Linia de produse eco-friendly include o mașină de spălat rufe/mașină de spălat rufe cu uscător, un cuptor încorporabil, un uscător de rufe, un frigider, un espressor și mașini de spălat vase, acestea fiind concepute pentru a-i ajută pe consumatori să limiteze impactul asupra mediului înconjurător în viața de zi cu zi. Electrocasnicele integrează materiale reciclabile, biocompozite și tehnologii de dozare corectă a detergentului. De exemplu, în cazul mașinii de spălat/mașinii de spălat cu uscător EcoTub, aproximativ 60 PET-uri de 0,5 litri sunt folosite în crearea manșonului cuvei, în cazul anumitor modele. Cuptorul EcoFiber are elemente din plastic, precum cele utilizate în cazul decorului ușii sau a carcasei display-ului, ce au în componență 5% plase de pescuit reciclate și 65% deșeuri din fire industriale. Mașinile de spălat vase cu sistemul de dozare automată AutoDose asigură cantitatea ideală de detergent pentru vase impecabile de fiecare dată, astfel că la fiecare spălare este folosit cu până la 28% mai puțin detergent, ceea ce contribuie la o planetă mai curată (valabil pentru murdărire ușoară, cu utilizarea unui detergent gel). 

Hakan Bulgurlu -CEO Arcelik

Suntem onorați să primim acest premiu și să fim recunoscuți drept una dintre Top 200 Companii cu Impact în 2022, datorită eforturilor susținute ale Beko pentru a construi un viitor mai durabil. Continuăm să inovăm și suntem conștienți că avem responsabilitatea colectivă de a da un exemplu în ceea ce privește lupta împotriva distrugerii mediului. Eforturile de sustenabilitate și inovare trebuie să meargă mână în mână pentru a obține un impact semnificativ și facem apel la cei din industrie și la clienți să se alăture acestei cauze, pentru a asigura un viitor mai bun pentru toți”, a declarat Hakan Bulgurlu, CEO Arçelik.

Arçelik, compania care deține Beko, s-a clasat pe locul 19 în Top 200 Companii cu Impact în 2022. Clasamentul din acest an poate fi consultat aici. Pentru mai multe informații privind electrocasnicele eco-friendly Beko accesați acest link

XVision obține 1 milion de euro într-o nouă rundă de finanțare

0

În 2022, își consolidează prezența în Europa de Vest
și începe demersurile pentru SUA

XVision, platforma medicală bazată pe algoritmi de inteligență artificială, care dezvoltă produse pentru a-i sprijini pe medicii radiologi în analiza și interpretarea imaginilor medicale, obține un milion de euro într-o rundă de finanțare de tip seed, cu aportul bValue ca Lead Investor și a încă șapte investitori din România: GapMinder VC, RocaX, Cleverage, Growceanu, Cristian Pop ca angel investor și Polonia: ResQMed și Marek Dziubinski.

Aceasta este cea de-a doua rundă de finanțare obținută de XVision, compania atrăgând în total fonduri de 1,5 milioane de euro până acum. 

Suma va fi direcționată către mărirea echipei existente cu specialiști din zona de business development, AI, software development și imagistică, pentru a extinde compania către Europa de Vest și mai apoi, începând cu 2023, către Statele Unite. Platforma este operațională în peste 60 de spitale și clinici private și activează în alte trei țări din Europa: Ungaria, Slovacia și Polonia.

XVision este o companie MedTech fondată în 2018 de o echipă multidisciplinară din Timișoara, formată din Ștefan Iarca – CEO, Cristian Avramescu – CTO, Bogdan Bercean –Head of AI și Andrei Tenescu – Head of DevOps, pasionată de inteligența artificială și optimizarea proceselor medicale. 

Foto echipa XVision

Din 2019, XVision este alumni al Techcelerator, primul accelerator din România care alocă fonduri pentru dezvoltarea companiilor aflate în faza de accelerare și care se adresează startup-urilor românești de tehnologie. Techcelerator, prin programul de accelerare, a investit și a contribuit atât la consolidarea proceselor de business ale XVision, cât și la susținerea și  extinderea companiei. 

„Runda pe care am ridicat-o este extrem de importantă din punct de vedere strategic. XVision este într-un punct în care produsul și-a dovedit utilitatea în practică, iar acum este momentul să începem să ne extindem mai departe de Europa Centrala și de Est, zonă cu care suntem familiari. Astfel, vom folosi fondurile atât pentru a grăbi accesarea piețelor din vestul Europei, cât și pentru dezvoltarea produselor existente și a unora noi”, a declarat Ștefan Iarca, Co-founder & CEO XVision.

Compania își propune să devină o soluție complexă pentru imagistică medicală, prin adăugarea de noi produse în portofoliul existent, care să păstreze elementul de diferențiere actual: complexitatea soluției dezvoltate și acuratețea acesteia.

După aproximativ doi ani de testare și dezvoltare, au rezultat două produse: un program software dedicat radiografiilor de torace și altul creat pentru analiza mai rapidă și mai precisă a CT-urilor de torace (computer tomograf). Cercetările întreprinse de XVision au relevat faptul că în utimii ani există o creștere a numărului de imagini medicale realizate, respectiv a complexității acestora. 

Odată cu procesul accelerat de tehnologizare, imaginile complexe precum CT și RMN sunt tot mai solicitate, dar și mai greu de interpretat. În plus, numărul radiologilor instruiți pentru a analiza și interpreta aceste imagini medicale a stagnat în ultimii ani, atât în România, cât și la nivel global.  

În plus, studiile interne derulate de companie au arătat că că XVision economisește 25% din timpul de analiză a unei radiografii de torace și până la 30% din timpul de analiză a CT-urilor pulmonare, fapt care determină o eficiență sporită în diagnosticarea corectă a unor afecțiuni importante.

În prezent XVision este primul soft de Inteligență Artificială implementat de un lanț de clinici private – Regina Maria – și este utilizat la nivel internațional în peste 60 de clinici și spitale, analizând lunar peste 26.000 de radiografii de torace și 10.000 de CT-uri pulmonare.