Pregătirea economiei Europei pentru război

_________________

De Lucrezia Reichlin

LONDRA – Uniunea Europeană a arătat o unitate politică remarcabilă – și, pentru mulți oameni, surprinzătoare chiar – în răspunsul la invazia Rusiei asupra Ucrainei. De la suspendarea gazoductului Nord Stream 2, la excluderea unor bănci rusești din sistemul de mesagerie financiară SWIFT pentru plățile bancare internaționale și până la revocarea statutului comercial al Rusiei de „națiune cea mai favorizată”, membrii UE au luat măsuri decisive pentru a constrânge Rusia din punct de vedere economic. Dar Europa nu a luat încă măsuri adecvate pentru a-și proteja propria economie de consecințele războiului președintelui rus Vladimir Putin.

La o recentă întâlnire informală la Versailles, președintele francez Emmanuel Macron i-a îndemnat pe colegii săi lideri din UE să se concentreze mai întâi pe ceea ce trebuie să facă și să amâne pentru mai târziu discuțiile despre cum anume să o facă. A fost o sugestie înțeleaptă din partea unui lider care înțelege că noile instrumente de politică, care pot implica o mai mare împărțire a sarcinilor între statele membre, tind mai mult să dividă decât să unească.

EDUCAȚIA FINANCIARĂ, CELEBRATĂ DE ASF ÎN CADRUL GLOBAL MONEY WEEK

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va organiza, în perioada 21-27 martie 2022, cu ocazia Global Money Week (GMW), o serie de acțiuni dedicate promovării educației financiare în rândul copiilor și tinerilor.
Evenimentele, care vor fi derulate în cadrul GMW, urmăresc, în principal, creșterea nivelului de conștientizare cu privire la importanța educației financiare atât la nivelul corpului didactic, cât și la nivelul elevilor și studenților, precum și îmbunătățirea accesului copiilor și tinerilor la noțiuni și informații de educație financiară.


Global Money Week este un prilej pentru A.S.F. de a lansa un nou program de educație financiară, Start4Life, destinat copiilor și tinerilor aflați în centre de plasament. În cadrul programului, tinerii vor beneficia de lecții de educație financiară și de economie generală, care vor fi utile pentru a se adapta cât mai bine din punct de vedere financiar, în momentul în care vor fi nevoiți să părăsească centrele de plasament. Programul se va adresa, într-o primă etapă, tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani, iar pe parcurs acesta va acoperi toate categoriile de vârstă. Acestui program i se vor alătura voluntar lectori ai entităților din toate cele trei piețe financiare reglementate, iar Institutul de Studii Financiare va oferi, în mod gratuit, unora dintre tineri, cursuri de formare profesională care să îi ajute la integrarea pe piața muncii.

Educația financiară este, așa cum am spus de mai multe ori, o misiune strategică a Autorității de Supraveghere Financiară. Vom continua să desfășurăm  programe și proiecte dedicate elevilor, studenților și publicului larg, întrucât prin educație vom putea contribui la dezvoltarea piețelor financiare și a economiei României”, a declarat Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu.

Global Money Week este un eveniment internațional desfășurat sub patronajul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), în cadrul căruia comunități întregi își unesc eforturile pentru a stimula o mai bună cunoaștere a mediului financiar, pentru înlăturarea politicilor financiare depășite și pentru a oferi tinerilor instrumentele și inspirația necesare pentru a-și modela propriul viitor. Această inițiativă reunește organizații din aproape 170 de țări și implică anual peste 40 de milioane de copii și tineri.

Evenimentele organizate de ASF în săptămâna GMW pot fi consultate AICI.

În prima lună de la lansarea programelor guvernamentale IMM INVEST și AGRO IMM INVEST ediția 2022, s-au acordat 2.016 garanții, în valoare de peste 1 miliard de lei.

0

De la operaționalizarea Programului IMM INVEST ROMÂNIA și a subprogramului AGRO INVEST, prin adoptarea de către Guvernul României a HG nr. 206/14.02.2022, folosirea instrumentelor financiare de tipul garanțiilor de stat aferente Programelor IMM Invest si Agro IMM Invest, se dovedesc a fi cele mai de succes măsuri de susținere a mediului antreprenorial în perioade de criza. FNGCIMM a aprobat un număr de 2.016 garanții, în valoare de 1.011.112.670 lei, ce au susținut credite acordate de cele 20 de instituții financiare partenere, în valoare de 1.219.051.695 lei, în doar o lună de la relansarea programului. 

„IMM INVEST reprezintă cel mai eficient program guvernamental care atestă că intervenția guvernului în economie este benefică și necesară, iar prin astfel de instrumente se asigură IMM-urilor accesul rapid la finanțare, fiind un program extrem de util pentru companiile din toate domeniile de activitate. Facilitățile de garantare și subvenționarea costurilor finanțării, reprezintă argumente puternice pentru a apela la un credit prin acest program guvernamental. Monitorizarea constantă a Programelor guvernamentale de garantare, pe care o facem pentru a ne asigura de calibrarea corectă a măsurilor pe care le implementăm, ne indică acest lucru și ne arată că există o cerere consistentă pentru finanțările cu garanții de stat”, a declarat Adrian Câciu, ministru, Ministerul Finanțelor. 

Programul IMM INVEST ROMÂNIA rămâne în continuare cel mai accesat program guvernamental dedicat mediului antreprenorial. Un număr de 1.649 garanții au fost înregistrate într-o singură lună, pentru a se asigura finanțarea rapidă a unor domenii vitale ale economiei românești, valoarea totală a creditelor pentru capital de lucru sau pentru investiții, fiind în valoare de 996.709.354 lei.

Cele mai multe garanții au fost accesate de către antreprenorii din domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, Cod CAEN 4941, urmate de cei din construcții, Cod CAEN 4120, IMM-urile din sectoarele Comerț cu ridicata al materialului lemnos, a materialelor de constructie și a echipamentelor sanitare, cod CAEN 4673, Comerțul cu amănuntul – Cod CAEN 4711 și Comerțul cu autoturisme și autovehicule – Cod CAEN 4511.

Subprogramul  AGRO IMM INVEST, a înregistrat un număr de 322 de garanții, în valoare de 182.440.034 lei,  cele mai multe solicitări venind din sectorul primar al Cultivării cerealelor, Cod CAEN 0111, urmat de procesare, respectiv Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor – Cod CAEN 1051, Activități în ferme mixte – Cod CAEN 0150, Creșterea păsărilor – Cod CAEN  0147 și Fabricarea produselor din carne – Cod CAEN 1013.

Pentru anul 2022, plafonul total alocat FNGCIMM este în valoare de 7,5 miliarde lei, din care 2,5 miliarde lei este alocat programului AGRO IMM INVEST. Perioada până la care se pot face înscrieri este 30 Iunie 2022.

În anul 2020 IMM INVEST ROMANIA a fost accesat de peste 25.000 de companii românești, care au accesat credite de circa 15 miliarde lei, iar în anul 2021 au fost acordate alte 17.000 de credite garantate, în valoare de peste 12,8 miliarde lei. Subprogramul AGRO IMM Invest, lansat în anul 2021 este primul program guvernamental adaptat nevoilor specifice IMM-urilor din sectorul agricol, pescuit, acvacultură și din sectorul alimentar. De la lansarea sa, în luna aprilie 2021, prin subprogramul AGRO Invest au fost acordate 2.500 de credite/garanții solicitate de IMM-uri, valoarea totală a solicitărilor de garantare aprobate de FNGCIMM depășind 2,1 miliarde lei, cu o valoare a finanțării de peste 2,6 miliarde lei.

IMM-urile care nu sunt eligilibile în programele IMM INVEST și AGRO INVEST, pot accesa garanții din surse proprii FNGCIMM, care se acordă atât pentru credite de investiții, cât și pentru credite pentru capital de lucru, valoarea maximă a garanției, în funcție de finanțator poate fi între 1,6 mil. lei și 2,4  mil. lei. Perioada maximă de garantare este de 36 luni, cu posibilitate de prelungire pe perioade consecutive de 36 luni în cazul  creditelor pentru capital de lucru. 

eToro adaugă ApeCoin la oferta sa de criptoactive

0

Rețeaua socială de investiții eToro a anunțat că a adăugat ApeCoin (APE) pe platforma sa în prima sa zi de tranzacționare a criptoactivului.  APE este un criptoactiv care are comunitatea ca principală forță motrice, fiind un token pentru cultură, gaming și comerț pe care comunitatea îl deține și pe care poate construi.

ApeCoin DAO este o organizație autonomă descentralizată (DAO), în care fiecare deținător de ApeCoin poate vota asupra modului în care va fi guvernată organizația. Un consiliu special, alcătuit din unii dintre cei mai avangardiști lideri și veterani din domeniul web3, gaming și tehnologie, va administra deciziile comunității.

Yuga Labs, care a creat Bored Ape Yacht Club (BAYC), va adopta ApeCoin ca token principal pentru toate produsele și serviciile noi.

Bored Ape Yacht Club este o colecție de 10.000 de NFT-uri Apes, fiecare cu propriile trăsături unice. Prin achiziționarea unui NFT Ape, proprietarii primesc drepturi de comercializare pentru NFT-ul respectiv și au acces exclusiv la alte avantaje ca membri ai comunității. 

„Comunitatea din spatele Bored Ape Yacht Club a explodat în ultimul an. ApeCoin este primul token generat în urma unei mișcări sociale care are sprijinul comunității. Fiind o rețea socială de investiții cu o comunitate de peste 27 de milioane de utilizatori, este un pas firesc pentru eToro să pună acest token la dispoziția investitorilor săi”, a declarat Guy Hirsch, director general pentru NFT-uri la eToro.

„Fiind o companie orientată în permanență cu un ochi spre viitor, eToro vede un mare potențial în domeniul NFT-urilor și în spațiul metaversului. ApeCoin reprezintă un moment de referință pentru ecosistemele NFT și activele digitale. Dorim să le oferim clienților noștri acces la ecosisteme care împărtășesc aceste valori. eToro a jucat un rol esențial în stimularea adoptării în masă a piețelor financiare și permite investitorilor obișnuiți să acceseze tehnologiile de mâine. Continuăm să facem acest lucru, permițând investitorilor să investească în proiecte NFT”.

eToro oferă clienților de retail acces la piețele cripto încă din 2013. Utilizatorii eToro pot cumpăra, deține și vinde cu ușurință activele reale care stau la baza ApeCoin (APE) pe platforma sa de investiții, folosind moneda tradițională. Numărul total de criptoactive oferite pe eToro este în prezent de 58 (n. r. – oferă doar 27 de monede pentru utilizatorii americani ai platformei, respectiv 56 de monede pentru utilizatorii din Olanda). 

Deocamdată, ApeCoin nu va fi listat în SUA.

Color Smart Distribution aduce în România brandul american de vopseluri premium plus Pittsburgh Paints

0

Compania româneascăColor Smart Distribution, unic importator și distribuitor în România și Republica Moldova al Benjamin Moore și Novacolor, își extinde portofoliul și aduce pe piețele din România și Republica Moldova brandul american de vopseluri premium plus, Pittsburgh Paints.

Pittsburgh Paints este brandul numărul 1 mondial de vopseluri și materiale speciale pentru decorațiuni interioare. Rețetele sunt dezvoltate în Statele Unite, iar compania face parte din renumitul fond de investiții PPG.

„Am sesizat că pe piața locală există cerere pentru finisaje de lux și ne-am propus să oferim clienților noștri soluții care să îndeplinească cele mai sofisticate cerințe în acest domeniu. Color Smart devine astfel unic importator și distribuitor în România și Republica Moldova al brandului american Pittsburgh Paints. Experiența noastră de peste 14 ani în distribuirea unor produse de cea mai bună calitate a contat enorm în luarea deciziei partenerului extern, care a analizat mai multe opțiuni  înainte să semneze cu noi”, a declarat Cătălina Trupșor, fondator și CEO Color Smart Distribution.

Industria decorațiunilor de interior a revenit la un ritm de normal în 2021, după un start dificil ca urmare a pandemiei.  Piața din România s-a aliniat trendurilor internaționale și românii au ales și ei produse la modă, precum betoanele, micro cimentul sau pietrele. Oamenii s-au orientat mai mult decât înainte spre vopsele decorative, spre o paletă cromatică în culori mai vii, naturale, cu o luminozitate ridicată, care se armonizează ușor cu mediul.

În 2022 trendurile în designul de interior se păstrează în aceleași linii, cu un accent mai puternic pe confort, culori vii, materiale ecologice, antibacteriene, funcționalitate maximă, combinații de culori și texturi inspirate în mare măsură din natură.

Color Smart estimează pentru anul în curs o cifră de afaceri în creștere cu 50%, față de 2021, până la 4 milioane euro, din care un sfert se va datora portofoliului Pittsburgh Paints.

„Estimăm că în anul 2022 cifra de afaceri va crește cu 50% față de anul 2021. Din această creștere doar un sfert se va datora portofoliului Pittsburgh Paints, iar restul creșterii prognozate va veni din portofoliile existente de vopsele lavabile și decorative, gleturi și ustensile de zugrăvit. Ne așteptăm la creșteri cu adevărat spectaculoase în 2023, când consumatorul român va fi deja familiarizat cu valoarea unică oferită de portofoliul Pittsburgh Paints și va avea destule exemple practice de rezultate absolut ieșite din comun obținute în lucrări existente din care să se inspire”, a mai declarat Cătălina Trupșor.

Pittsburgh Paints are în portofoliu peste 2000 de culori marcă înregistrată, care pot fi reproduse în mai multe tipuri de finisaje: mat, lucios, satinat sau eggshell. Produsele Pittsburgh Paints oferă soluții extraordinare pentru decorări pretențioase și rafinate, în culori închise și mate, spre deosebire de vopselele în nuanțe închise din alte surse, care ridică probleme la peste 90% din amenajări. În SUA, unde produsele Pittsburgh Paints sunt foarte cunoscute și utilizate pe scară largă, multe persoane le aplică fără specialiști – în regim Do it yourself.

Produsele premium plus Pittsburgh Paints sunt ecologice, realizate din materiale sustenabile, se aplică și se întrețin ușor. În plus, acestea au o rezistență îndelungată și își păstrează culoarea, textura și finisajul ales pentru o perioadă de ani de zile.

Analiză NextUp: Peste 60% dintre antreprenori spun că sunt afectați de situația din Ucraina și majoritatea mizează pe decizii calculate pentru a reduce cheltuielile

0

Peste 60% dintre antreprenori din comunitatea NextUp afirmă că afacerea și activitatea lor sunt afectate direct sau indirect de situația din Ucraina, care a generat creșterea prețurilor și a costurilor sau a blocat colaborarea cu furnizori externi, potrivit unei analize realizate de NextUp, unul dintre cei mai importanți producător de software pentru scalarea companiilor. În acest context, peste 80% dintre antreprenori spun că devin mult mai precauți și iau decizii mai calculate în business, cu ajutorul sistemelor de tip ERP care oferă date în timp real privind evoluția afacerii și că plănuiesc să automatizeze mai multe procese în activitate pentru a reduce cheltuielile cu până la 50%.

Astfel, 48% dintre ei spun că momentan preferă să aștepte pentru a lua decizii de afaceri cu miză pe termen lung, cum ar fi deschiderea de noi puncte de lucru, 30% dintre respondenți afirmă că simt anxietate și incertitudine privind evoluția businessului, iar 22% sunt optimiști și cred că orice schimbare negativă poate deveni o oportunitate de business.

„În astfel de situații, din analiza noastră reiese că, în peste 80% din cazuri, antreprenorii devin mai precauți și își doresc să se bazeze mai mult pe cifre și mai puțin pe instinct, analizând rapoartele financiare pe care la au la dispoziție în orice moment într-un soft potrivit pentru afacerea lor, cum este un sistem de tip ERP. Astfel, iau decizii corecte, fără risc și au încredere să facă pasul următor în afacerea lor, având siguranța că vor avea creștere de business reducând consumul de resurse materiale”, declară Roxana Epure (foto), Managing Partner NextUp.

Întrebați în ce măsură criza din Ucraina le modifică planurile de business, 44% dintre antreprenorii români spun că iau decizii cu precauție și se adaptează contextului actual, întrucât criza le-a modificat parțial planurile. Totodată, 39% dintre respondenți afirmă că ajustează bugetul de cheltuieli, fac investiții controlate și iau decizii pe termen scurt-mediu până când conflictul va înceta, iar 17% își continuă activitatea și planurile de business la fel ca până acum.

În ceea ce privește abordarea business-ului în situații de criză, 54% dintre antreprenorii români pun rațiunea înaintea emoțiilor, iau decizii ponderate și se bazează pe cifre și rapoartele financiare pe care le generează în timp real în softuri de tip ERP pe care le folosesc. În același timp, 42% dintre aceștia susțin că devin mai precauți, iau decizii calculate în anumite privințe și se bazează pe instinct în alte situații. Doar 4% din antreprenori afirmă că se bazează strict pe instinct și că acesta funcționează întotdeauna indiferent de context.

„Pe fondul conflictului din Ucraina, antreprenorii se responsabilizează să reducă și să controleze cheltuielile. De aceea, ei simt nevoia să aibă vizibilitate crescută în business și măsurători în cifre ale indicatorilor specifici afacerii lor pentru a lua decizii corecte care le pun organizația la adăpost pe termen mediu.  O soluție la îndemână este automatizarea, care reduce costurile unei companii  cu până la 50%  în medie și ține sub control întregul buget al unei afaceri”, adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Datele NextUp arată că în eventualitatea unei noi crize economice, 55% dintre antreprenorii români ar căuta noi metode de a economisi resurse financiare, cum ar fi automatizarea unor procese de business, pentru a nu fi nevoiți să concedieze angajați. 33% dintre respondenți afirmă că și-ar restrânge activitatea și ar reduce bugetul de marketing și numărul de angajați, în timp ce 12% ar încerca să găsească noi surse de investiții.

Dintre participanții la studiul NextUp România, 32% sunt furnizori de servicii, 25% activează în comerț, 15% în construcții, 12% în IT, iar restul au afaceri și în industria producătoare de materiale, alimente sau confecții. Aproximativ 14% au o cifră de afaceri cuprinsă între 1 și 5 milioane de euro,  2,7% trec de acest prag, iar 83% dintre antreprenorii respondenți au o cifră de afaceri sub 1 milion de euro.

EXEC-EDU lansează o campanie de strângere de fonduri pentru refugiații ucraineni

0

EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, vine în ajutorul refugiaților ucraineni și lansează campania „Together We Heal”, prin care își propune să colecteze fonduri pentru cetățenii din Ucraina care ajung în țara noastră. Fondurile vor fi direcționate către servicii de consiliere psihologică și coaching.

„Trăim o perioadă cu totul atipică ce vine să ne destabilizeze și mai mult emoțional, pentru că dincolo de business, suntem în primul rând oameni. Pe noi ne-a impresionat profund efortul companiilor și al românilor în general de a veni în sprijinul refugiaților și ne dorim să ne alăturăm demersurilor umanitare, punând la dispoziție experiența noastră”, a declarat Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.

Companiile se pot astfel alătura campaniei de susținere a refugiaților din Ucraina participând la cele trei cursuri organizate de EXEC-EDU ca parte a acestei acțiuni.  

„Noi propunem trei cursuri adaptate acestei perioade, urmând ca fondurile obținute în urma acestora să fie direcționate integral către servicii de consiliere psihologică și coaching 1 la 1 pentru refugiații ucraineni relocați în România. Suntem în strânsă legătură cu managerii de HR din marile companii multinaționale, care în toată această perioadă au petrecut zile și nopți pentru a le oferi hrană și adăpost colegilor lor din Ucraina și toți ne-au spus că sunt copleșiți emoțional, iar unii dintre ei trăiesc o traumă majoră”, a mai declarat Oana Scarlat.

Cele trei cursuri organizate de EXEC-EDU ca parte a campaniei „Together We Heal” sunt următoarele:

  1. Managementul comunicării în situații de criză – cursul se adresează echipelor manageriale și departamentelor de resurse umane care vor să identifice cele mai potrivite soluții legate de modul în care pot adresa comunicarea în interiorul organizației, construirea strategiei, a măsurilor și a stakeholderi-lor implicați și cum pot gestiona eficient și transparent posibilele blocaje interne survenite în acest context.
  2. Managementul riscului în situații de criză – această sesiune reia cele mai utile modele de analiză de risc din perspectiva actuală și pune pe tapet potențiale soluții de abordare a riscurilor (impact, prioritizare, contracarare, reducere și control).
  3. Managing uncertainty – programul se adresează atât managerilor, cât și altor persoane din cadrul companiilor care au nevoie să găsească resurse să-și susțină echipele pentru a gestiona mai ușor stresul și anxietatea cu care se confruntă în această perioadă.

Înscrierile companiilor în această campanie sunt deschise până pe 31 Martie.

EXEC-EDU poate organiza și alte cursuri și workshop-uri, în funcție de interesele și prioritățile companiilor.

Înscrierile pentru sesiunile de terapie și coaching se vor face în ordinea primirii acestora și vor fi programate cu ajutorul reprezentanților departamentelor de HR din companiile care au făcut sau urmează să facă demersuri pentru a aduce colegii din Ucraina în România. Sesiunile se vor desfășura în limba engleză.

Participarea președintelui Curții de Conturi a României la Conferința Internațională „Viitorul Europei după criza sanitară”

0

Președintele Curții de Conturi a României, Mihai Busuioc, a participat, în perioada 14 – 15 martie 2022, la Paris, la Conferința internațională „Viitorul Europei după criza sanitară”,organizată de Curtea de Conturi a Franței, în marja Președinției Franceze a Uniunii Europene.

Discuțiile au vizat identificarea măsurilor care urmează să fie implementate la nivelul instituțiilor supreme de audit (SAI) în contextul crizei sanitare generate de pandemia Covid-19, consolidarea dimensiunii europene a SAI-urilor și modernizarea activității acestora. Astfel, au fost dezbătute aspecte privind monitorizarea eficacității și eficienței acțiunii publice în timpul pandemiei, respectiv verificarea regularității cheltuielilor publice.

Președintele Mihai Busuioc a avut o întrevedere cu Prim-Președintele Curții de Conturi a Franței, domnul Pierre Moscovici. Cei doi oficiali au agreat consolidarea colaborării în materia auditului public extern prin inițierea unui Memorandum de înțelegere.

„Lucrările din aceste zile au abordat principalele preocupări cu care se confruntă instituțiile supreme de audit din statele europene, în special în ceea ce privește contextul sanitar și de securitate pe care îl traversăm. Apreciez deschiderea Curții de Conturi a Franței în ceea ce privește întărirea cooperării dintre instituțiile noastre pentru a putea răspunde provocărilor din domeniul auditului și al cooperării internaționale a SAI”. (Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României)

O secțiune a conferinței a fost dedicată unui forum deschis societății civile, desfășurat la Universitatea Sorbona din Paris, în cadrul căruia au fost abordate teme privind reforma cadrului european al finanțelor publice, Europa socială și sanitară, relansarea suveranității economice, industriale și digitale a Uniunii Europene și Europa verde. La eveniment au participat mai multe personalități, precum domnul Joseph Eugene Stiglitz, economist și laureat al premiului Nobel în anul 2001, doamna Elisa Ferreira, comisar european pentru coeziune și reforme sociale și doamna Christa Schweng, președintele Consiliului Economic și Social European.

Voxa, cel mai nou beneficiu oferit angajaților, ajunge la 10% din business pe segmentul corporate

0

Voxa, prima platformă românească de streaming pentru audio-books și e-books, a înregistrat o creștere importantă pe segmentul corporate, care a depășit 10% din business, în doar 4 luni de la lansarea start-upului tech. Compania își propune ca până la finalul anului segmentul corporate să reprezinte 30% din business. Voxa estimează pentru 2022 o cifră de afaceri de 700.000 de euro,  în condițiile în care compania are deja  27.000 de utilizatori.

În plus, Voxa și-a propus să schimbe și obiceiurile de consum. Dacă pentru 2021 datele arată că  

doar 1% dintre români citesc digital, în timp ce media din Europa este de 15%, Voxa își propune ca până la finalul anului procentul de români care citesc digital să urce până la 3%. 

Evoluția pozitivă a abonamentelor pe segmentul corporate reprezintă un semn pentru companie că piața avea nevoie de astfel de produse, cei mai mulți clienți provenind din industrii ca IT&C, consultanță, bănci, automotive, FMCG, online gambling și real estate.

„Un număr de 20 de companii și-au arătat deja interesul pentru Voxa și au integrat în ultimele patru luni printre beneficiile oferite angajaților și aplicația noastră. Ne bucurăm să vedem că marile corporații înțeleg importanța accesului la cărți digitale pentru angajații lor, indiferent de domeniul în care activează. Noi lucrăm în continuare să ne extindem portofoliul și venim cu soluții practice, adaptate stilului de viață actual pentru toți iubitorii de lectură și de tehnologie”, a declarat Cătălin Meșter, CEO Voxa.

Platforma își propune ca până la finalul anului să ajungă în peste 100 de companii mari, Autonom, Stefanini, OTP Bank, Betfair fiind câteva dintre numele care s-au alăturat recent Voxa. Aceste creșteri sunt prognozate de reprezentanții Voxa în contextul în care companiile din România și-au schimbat atitudinea față de beneficiile acordate angajaților.

„Dacă acum câțiva ani companiile erau axate foarte mult pe pachete ce includeau tichete de masă, abonamente medicale, asigurări de sănătate, etc., în prezent, acestea își răsplătesc tot mai mult angajații mergând către beneficii din aria de dezvoltare personală, acces la cursuri, well-being. Companiile au înțeles că trebuie să fie competitive și în ceea ce privește pachetele de beneficii și se adaptează rapid trendului”, spune Cătălin Meșter.

Tariful pentru un abonament standard la Voxa, care include acces nelimitat, este de 48 de lei, iar în cazul contractelor corporate, Voxa oferă condiții avantajoase din punct de vedere al costurilor. În plus, compania rămâne aproape de clienții săi și se implică activ să promoveze utilizarea Voxa, prin organizarea de book clubs, dar și alte activități. 

Companiile pot suporta integral costurile abonamentelor, pot acoperi jumătate din valoarea abonamentului, existând și opțiunea ca angajații să beneficieze de un tarif preferențial dacă doresc să acceseze Voxa din resurse proprii.

Start-up-ul românesc Voxa s-a lansat oficial în luna noiembrie 2021. Compania a reușit să atragă o finanțare în valoare de 540.000 de euro la sfârșitul verii 2021 prin SeedBlink.

Voxa își propune să aducă lectura mult mai aproape de cititori. Platforma Voxa pune la dispoziție zeci de mii de cărți în format e-book și audio-book în limba română și engleză, cu acces nelimitat, dar și podcasturi și rezumate ale cărților.

„În sfârșit, românii au acces la cărți în format digital, ceea ce aduce enorm de multe beneficii. În primul rând, oamenii pot să câștige timp pentru citit, mai ales dacă ne referim la audiobook-uri, care sunt practic singurul tip de cărți ce pot fi parcurse în timp ce faci altceva – te plimbi, alergi, conduci, gătești, te aranjezi pentru ieșit în oraș, faci curățenie sau pur și simplu te relaxezi pe canapea. Paradoxal, poți chiar să citești cu ochii închiși. În al doilea rând, prin Voxa oamenii au acces imediat la mii de titluri într-un telefon sau o tabletă care cântărește foarte puțin”, a declarat Cătălin Meșter.

Voxa a fost bine primită pe piața locală și a crescut rapid, având în prezent 27 de mii de utilizatori, 15 mii de audio-books si e-books și 35 de edituri partenere.  Compania are ca target ca până la finalul anului să ajungă la 100 de mii de cărți și 80 de edituri.

Voxa se mulează perfect pe nevoile angajaților corporate, cu un stil de viață activ și care citesc sau ascultă cărți în timpul dintre activitățile importante ale zilei – în drumul spre/dinspre birou, în pauza de cafea, în deplasări etc.

Amânarea investițiilor în resursele de gaze naturale din Marea Neagră va conduce la o serie de noi provocări pentru români, subliniază cea mai recentă analiză a impozitării specifice producției de gaze naturale offshore din România în anul 2021

0

Cel mai recent și comprehensiv studiu privind impozitarea specifică a producției de gaze naturale offshore din Romania, realizat de PwC România pentru Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG), semnalează că, în contextul creșterii prețului gazelor naturale, rata de impozitare efectivă specifică producției offshore din România a ajuns la 51% din venituri în anul 2021, reprezentând mai mult decât dublarea acesteia și de 10 ori mai mult decât media europeană din anul 2020.

În ultimul an, relevă studiul, statul a colectat jumătate din veniturile realizate din producția de gaze naturale offshore, doar prin intermediul redevențelor și impozitului pe veniturile suplimentare. Mai mult, în trimestrul 4 al anului 2021 rata efectivă de impozitare a gazelor naturale offshore a ajuns la 78% din venituri. Astfel, sectorul producției de gaze naturale are una dintre cele mai mari contribuții la bugetul stat, asigurând astfel mai mult decât securitatea energetică a țării în această perioadă.

Între anii 2013 – 2021, doar impozitele suplimentare asupra producției de gaze naturale au reprezentat peste 8 miliarde RON, impozite stabilite cu scopul protejării consumatorilor vulnerabili. Chiar și așa, în lipsa modificării Legii Offshore, în vederea asigurării stabilității și competitivității regimului fiscal, decizia de investiție în resursele din Marea Neagră va continua să fie amânată, cu impact major asupra sectorului energetic din România și implicit asupra economiei. Mai mult, în baza proiectelor din Marea Neagră, România poate ajunge primul producător de gaze naturale din Uniunea Europeană, odată cu închiderea zăcământului Groningen din Olanda și tranziției energetice.

Acest studiu poate fi privit ca un argument suplimentar pentru o decizie care să vină în favoarea sectorului energetic Românesc. Tendința de reducere a producției de gaze naturale va continua în lipsa dezvoltării rezervelor din Marea Neagră, cu impact asupra creșterii dependenței de importuri și implicit a securității energetice naționale.”, este de părere Cătălin Niţă, Director Executiv FPPG.

Am observat, în urma analizei, cum creșterea accelerată a prețului gazelor naturale, din ultima jumătate a anului 2021, corelată cu specificitatea impozitării producției de gaze naturale din România a condus la o povară fiscală semnificativă”, a completat coordonatoarea studiului, Andreea Mitiriţă, Partener servicii fiscale PwC România.

Studiul concluzionează că amânarea investițiilor în resursele de gaze naturale din Marea Neagră va conduce la o serie de provocări pentru România, dintre care merită evidențiate următoarele:

  1. Creșterea dependenței de importurile de gaze naturale (până la 53% în anul 2030) cu implicații asupra securității energetice și deficitului de cont curent.
  2. Pierderea avantajului competitiv asociat deținerii resurselor de gaze naturale offshore și implicit a beneficiilor determinate de exploarea acestora: aport la PIB prin locuri de muncă create și antrenarea altor investiții.
  3. Pierderea încasărilor bugetare din taxele și impozitele asociate acestor investiții, estimate la aproximativ 5 mld. RON în medie annual.
  4. Pierderea oportunității de a utiliza această resursă în procesul tranziției energetice. În contextul în care gazele naturale vor fi considerate combustibil de tranziție.

Datele privind media cotei efective de impozitare a producției de gaze naturale (offshore) din Europa a fost preluată din Studiul PwC privind analiza comparativă a regimurilor fiscale publicat în anul 2021. Studiul realizat de PwC România pentru FPPG poate fi găsit aici: