9
aprilie 2020 – Românii cheltuie din ce în ce mai mult pentru aprovizionarea cu produse
alimentare, luând în considerare cifrele de afaceri realizate de retailerii
locali în ultimii 10 ani, iar situația actuală va contribui la o creștere și
mai spectaculoasă a acestei industrii.
Astfel, cifra de afaceri a retail-ului alimentar din România
a fost de 107 miliarde de lei în 2018, cu aproape 67% mai mare decât
nivelul din 2009 și 9,6% față de 2017, potrivit celei mai recente analize
KeysFin.
Mai mult, specialiștii KeysFin estimează depășirea pragului de 112 de
miliarde de lei în 2019, pentru ca în 2020, ritmul de creștere să se dubleze
cel puțin, la aproape 125 de miliarde de lei, pe fondul panicii
cumpărătorilor din ultimele săptămîni, care s-au temut de dispariția anumitor
produse și au lăsat goale rafturile multor magazine.
„Dublarea ritmului de creștere va
duce la un maximum istoric pentru retailul alimentar, unul dintre segmentele
cel mai puțin afectate de pandemie. Cu toate acestea, retail-ul alimentar este o piață dictată de
jucătorii mari, iar magazinele mici rezistă
în general doar când acoperă cererea în puncte în care cei mari nu ajung. În
perioada următoare, micii întreprinzători vor avea mai multe șanse de
reușită dacă vor primi susținere din
partea autorităților și dacă românii își vor schimba obiceiurile de consum, alegând
să cumpere mai multe produse românești și din
mai multe formate de magazine, atât hypermaket-uri sau alte formate ale
retail-ului alimentar modern, cât și magazine mici, ale unor comercianți locali“,
a declarat Roxana Popescu, Managing Director al
KeysFin, unul din cei mai importanți
furnizori de soluții de business information din România.
TOPUL
COMPANIILOR DIN RETAIL-UL ALIMENTAR
În 2018, cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră
de afaceri cumulată de 57 de miliarde de lei, generând peste 53% din cifra de
afaceri totală a industriei.
Liderul pieței de retail alimentar continuă să fie KAUFLAND ROMANIA SCS, cu o cifră de afaceri de 10,9 miliarde de lei și o
cotă confortabilă de piață de peste 10%. Compania germană este și cel mai
profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 788 milioane de
lei, cu 18% mai mult decât în 2017, și, totodată. reprezintă cel mai mare
contributor* la bugetul statului: 233 milioane de lei în 2018.
În clasamentul companiilor din retail-ul alimentar după cifra de afaceri,
s-a produs o rocadă în top cinci, astfel că LIDL DISCOUNT SRL a urcat pe locul al doilea, înaintea CARREFOUR ROMÂNIA SRL, care se claseză pe poziția a treia, iar AUCHAN ROMÂNIA SA este înlocuit pe locul 4 de PROFI ROM FOOD SRL, care ajunge pentru prima dată în acest top.
Primii 5 jucători ai industriei de retail alimentar de au contribuit cu aproape
660 de milioane de lei la bugetul statului în 2018, ceea ce constituie 42% din
totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie.
Industria de retail alimentar număra peste 229 mii de angajați în
2018, dintre care cei mai mulți lucrau pentru PROFI ROM FOOD SRL, respectiv 13.578 din aceștia.
CREȘTERE
DE PESTE 220% A PROFITULUI NET ÎN ULTIMII 10 ANI
Creșterea afacerilor din retail-ul
alimentar a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. În
2018, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere
cu 8% în comparație cu anul precedent și
a fost cu 224% mai mare decât în 2009,
însumând aproape 3,8 miliarde de lei. Primii 5 jucători au înregistrat
cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din
total, în 2018.
Rezultatul net (profit minus pierdere netă) s-a îmbunătățit
semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un
rezultat net pozitiv de 2,6 miliarde de lei înregistrat la nivelul
anului 2018.
COMERȚUL E PE PLUS, DAR MICILE AFACERI PE MINUS
Dintre cele aproape 55.000 de companii analizate, mai puțin de
jumătate 23,9 mii (43%) au obținut profit, 20,3 mii (37%), fiind
în pierdere, iar restul având un rezultat nul în 2018.
În ceea ce privește numărul firmelor din retailul alimentar, acesta a
scăzut cu 2,2% în comparație cu anul 2017 și cu 14% față de 2009, ajungând la 54,9 mii de companii în 2018, potrivit
datelor furnizate de Ministerul Finanțelor Publice. Analiștii KeysFin estimează
că procesul de consolidare a industriei a continuat în 2019, iar pandemia de
COVID 19 va contribui la accentuarea acestuia în 2020.
Retailul alimentar va fi însă la
nivel agregat unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie alături
de Farma, Sănătate&asistența socială, IT&C, Agricultură (dependentă însă de condițiile meteo) și
distribuitorii de energie&gaze și cei de apă& salubritate. Potrivit
datelor Registrului Comerțului, în România cel mai mare număr de companii
suspendate s-a înregistrat în 2009, când 134 mii firme au apelat la această
procedură. În 2019 numărul de companii suspendate a scăzut cu 22% față de 2018
și a fost cu 90% sub maximul istoric, ajungând la 14 mii.
La nivelul întregii economii, pentru primele două luni din 2020, datele
furnizate de Registrul Comerțului indică o scădere a numărului de suspendări cu
37% comparativ cu anul 2019, la 2.216 companii.
Mai mult, luând în considerare informațiile centralizate de analiștii
KeysFin până în acest moment, în primul trimestru din 2020, inclusiv luna
martie, numărul de suspendări s-a situat în apropierea nivelului din aceeași în
perioadă a anului trecut, respectiv la aproximativ 4.200 de companii (cele mai
multe din comerț, activități profesionale și industria prelucrătoare), ceea ce
arată că antreprenorii români nu s-au grăbit să-și suspende imediat
activitatea. Cu toate acestea, analiștii KeysFin estimează
că numărul suspendărilor va crește semnificativ în trimestrul al doilea.
ROMÂNII,
INIȚIAL MAI SPERIAȚI DE LIPSA ALIMENTELOR DECÂT DE CORONAVIRUS
Pandemia de Coronavirus a adus cu ea o cerere
crescută pentru produsele de bază, la care retailerii locali s-au adaptat rapid
prin suplimentarea imediată a stocurilor, campanii ample de informare, prevenție
și responsabilizare a populației (prin intermediul spoturilor radio, la
televizor, mesaje online, dar și în magazine, prin signalistică amplasată pe
podea, geamuri și în zonele de trafic). ) și prin eforturi crescute de
igienizare a spațiilor. În plus, retailerii au mizat și pe dezvoltarea
accentuată a unui segment devenit esențial peste noapte: comerțul online cu
livrare la domiciliu.
Cu toate acestea, cererea crescută de produse a dus inițial
și la creșterea prețurilor. Astfel, potrivit unei analize realizate de
Consiliul Concurenței în martie, pe baza datelor din Monitorul Prețului,
salamul, roșiile proaspete, laptele și merele s-au scumpit cel mai mult în luna
martie a acestui an. Astfel, dacă un litru de lapte costa 3,94 lei în decembrie
2019, acesta ajunsese să coste 4,95 lei în 23 martie 2020.
Marii retaileri au reacționat rapid la sesizările
clienților cu privire la scumpiri și au făcut un angajament de a plafona
prețurile la produsele de bază. Primul a fost CARREFOUR ROMÂNIA care a anuțat
recent că plafonează prețurile pentru 500 de produse de bază până de Paște,
fiind urmat de MEGA IMAGE.
*Sunt incluse: cheltuielile cu
asigurările sociale și protecția socială, impozitul pe profit, cheltuielile cu
alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate, alte impozite neprezentate la
elementele de mai sus și impozitul specific unor activități.
Notă: Analiza KeysFin
are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de
companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu
principal de activitate unul dintre următoarele coduri CAEN: 4639 (Comerț cu
ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun), 4711 (Comerț
cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse
alimentare, băuturi si tutun), 4721 (Comerț cu amănuntul al fructelor si
legumelor proaspete, in magazine specializate). Toate cifrele sunt exprimate în
lei iar datele au fost extrase la începutul lui 2020. Estimările au la bază
rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani.