Veniturile grupului Medicover, avans de 43% în primele nouă luni ale anului la nivelul tuturor piețelor pe care activează

0

Medicover, companie internațională de servicii de sănătate și diagnostic, listată la Bursa din Suedia – NASDAQ Stockholm, a prezentat raportul interimar aferent trimestrului trei al anului 2021, inclusiv rezultatele după primele nouă luni de activitate. La nivel internațional, în intervalul ianuarie-septembrie, compania a raportat o creștere de 43%, față de perioada similară din anul trecut, veniturile totale depășind un miliard de euro. Medicover este prezentă în România prin rețeaua de clinicile și spitalele Medicover și laboratoarele și centrele de recoltare Synevo.

Față de perioada echivalentă a anului 2020, rezultatele reflectă o revenire a activității medicale pe majoritatea piețelor, precum și cerere pentru noi servicii, în contextul pandemiei Covid-19.

„Rămânem optimiști la capitolul previziuni pe termen mediu și scurt. Ultimele luni au demonstrat clar forța modelului nostru de afaceri și cererea susținută pentru serviciile pe care le oferim. Unul dintre aspectele acestei pandemii credem că va fi reprezentat de o mai bună conștientizare și înțelegere a nevoii de servicii medicale preventive și de diagnosticare de calitate din partea publicului larg și a autorităților”, a declarat Fredrik Rågmark, CEO al Medicover.

La nivel internațional, în primele nouă luni ale anului, Divizia de Servicii Medicale a înregistrat o creștere a veniturilor de 33%, până la 519,7 milioane de euro, ajungând la circa 1,5 milioane de abonați, cu 11,2% mai mult față de aceeași perioadă a anului anterior.

Divizia de Servicii de Diagnostic a avut, de asemenea, venituri în creștere cu 55,9% după primele trei trimestre, atingând valoarea de 497,1 milioane de euro. În acest interval, au fost efectuate 97,5 milioane de teste de laborator în țările în care compania este prezentă, cu peste 30% mai multe față de aceeași perioadă a anului trecut. Dintre acestea, 4,4 milioane au fost teste asociate Covid-19.

Veniturile cumulate ale rețelei de clinici și spitale Medicover din România și ale laboratoarelor și centrelor de recoltare Synevo România au crescut în primele nouă luni ale anului cu 39,9%, comparativ cu perioada similară a anului anterior, până la 126,5 milioane de euro. România este a treia piață ca pondere a veniturilor la nivel global, după Germania și Polonia, cu o contribuție totală de 12,6%.

„Performanța înregistrată de Medicover România în primele nouă luni ale anului este rezultatul direct al eforturilor personalului nostru, care a fost în prima linie de îngrijire a pacienților COVID-19, al investițiilor în aparatură medicală de ultimă generație, cât și al atragerii unor medici de top. Ne continuăm misiunea de a avea grijă de sănătatea pacienților noștri și construim un mediu sigur pentru angajați și pacienții noștri”, a declarat dr. Florinela Cîrstina, director general Medicover România.

„Synevo România a continuat anul acesta extinderea rețelei de laboratoare și centre de recoltare, completată de o dezvoltare a portofoliului de servicii, în special în categoria de teste de diagostic avansat, precum cele genetice. Totodată, căutăm constant soluții inovatoare pentru a susține prevenția în rândul fiecărui segment de pacienți și pentru a îmbunătății experiența acestora în centrele noastre de recoltare. Recent, am lansat în premieră pentru piața locală o tehnologie bazată pe Realitate Virtuală, menită să scadă anxietatea resimițită de copii în procesul de recoltare. Vom continua să investim, în egală măsură, în pregătirea personalului și dotarea centrelor cu echipamente de ultimă generație pentru a oferi pacienților din întreaga țară acces facil la servicii de diagnostic de cea mai bună calitate”, a declarat Laurențiu Luca, director general Synevo România.

Integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața forței de muncă din România. Ce trebuie să știe companiile

0

Integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii reprezintă un proces esențial pentru dezvoltarea profesională și perfecționarea abilităților și calificărilor acestei categorii sociale, dar și pentru garantarea egalității de șanse, sporirea incluziunii sociale și asigurarea unui trai decent pe termen lung. 

La nivel european, doar în 2019, persoanele cu dizabilități aveau cu 24,4% mai puține șanse de a fi angajate decât cele fără dizabilități și doar 50,8% dintre acestea aveau un loc de muncă. În România, potrivit datelor Autorităţii Naţionale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii (ANDPDCA), la 30 iunie 2021, număr total de persoane cu dizabilități era de 861, 016, numărul fiind în creștere de la an la an. Dintre acestea, 52,87% sunt persoane cu vârsta cuprinsă între 18-64 ani.

Persoanelor cu dizabilități ar trebui să le fie garantat dreptul fundamental la muncă și angajare asemenea persoanelor fără dizabilități, drept prevăzut în articolul 27 al Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu handicap (CDPH).

Pentru a încuraja companiile să angajeze persoane cu dizabilități, statul român acordă firmelor care încadrează în muncă astfel de persoane o sumă în cuantum de 2.250 lei pentru fiecare angajat cu dizabilități pe o perioadă de 12 luni, cu obligația menținerii raporturilor de serviciu cel puțin 18 luni. 

Cu toate acestea, însă, potrivit unei diagnoze a situației persoanelor cu dizabilități din România, realizată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA) cu sprijinul Băncii Mondiale în 2020, rata de ocupare a persoanelor cu dizabilități din România este mult mai scăzută decât a persoanelor fără dizabilități și sub media celorlalte țări ale Uniunii Europene. 

În România, dacă 74% dintre persoanele între 20 și 64 de ani fără limitări sunt ocupate, procentul este de doar 51% pentru persoanele cu unele limitări și scade dramatic la persoanele cu limitări severe (doar 12% dintre acestea sunt ocupate), rămânând aproape constantă în perioada 2010-2018 pentru cea din urmă categorie. 

„Potrivit Legii nr. 448 din 2006  privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puţin 50 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu dizabilități într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajați”, a spus Luminița Obaciu, Senior Payroll Partner, Soter & Partners.

Cu toate acestea, în 2018, unele dintre cele mai importante instituții de stat nu aveau nicio persoană cu dizabilități angajată, iar printre acestea se numără Ministerul Finanțelor, Ministerul Mediului, Ministerul Energiei, Ministerul Culturii sau Ministerul Comunicațiilor.

„În situația în care instituțiile de stat sau companiile private nu angajează persoane cu dizabilități, acestea trebuie să plătească către bugetul statului, lunar, o suma echivalentă cu salariul de bază minim brut înmulțit cu numărul de locuri de muncă neocupate de persoane cu dizabilități”, a spus Luminița Obaciu, Senior Payroll Partner, Soter & Partners.

La încheierea unui contract de muncă cu o persoană cu dizabilități fie într-o instituție publică, fie într-o instituție privată, există anumite prevederi legale specifice din Codul Muncii, dar și cele reglementate de Legea 448/2006 privind protecția și promovarea persoanelor cu handicap, care trebuie avute în vedere și puse în aplicare, precum cele legate de perioada de probă, perioada de concediu de odihnă, perioada de preaviz sau plata impozitului pe venit.

„În situația angajării unei persoane cu dizabilități, este important să fie avute în vedere atât prevederile specifice din Codul Muncii, dar și cele reglementate de Legea 448/2006 privind protecția și promovarea acestora. Una dintre prevederile specifice se referă la perioada de probă ce poate fi stabilită la încheierea unui contract individual de muncă cu o persoană cu dizabilități. Analizând aspectele legislative referitoare la perioada de probă, observăm că prevederile din cele doua acte normative sunt contradictorii, Codul Muncii reglementând  o perioadă de probă de maximum 30 de zile calendaristice, în timp ce Legea 448/2006 stabilește cel puțin 45 de zile lucrătoare. În această situație, prevederile Legii 448/2006 sunt cele aplicabile, nu cele ale Codului Muncii. Astfel, perioada  de probă în cazul persoanelor cu dizabilități ce se încadrează în baza unui contract pe perioada nedeterminată este de minimum 45 de zile lucrătoare și nu de maximum 30 de zile calendaristice. 

În ceea ce privește concediul de odihnă, persoanele cu dizabilități beneficiază de o perioadă suplimentară de cel puțin 3 zile lucrătoare. Și durata preavizului în cazul concedierii este diferită. Persoana cu dizabilități beneficiază de un preaviz plătit, de minimum 30 de zile lucrătoare, acordat la desfacerea contractului individual de muncă din iniţiativă angajatorului pentru motive neimputabile acestuia, spre deosebire de restul salariaților pentru care perioada de preaviz reglementată de Codul Muncii este de cel puțin 20 de zile lucrătoare. De asemenea, o prevedere importantă din Codul Fiscal este cea cu privire la tratamentul fiscal al veniturilor din salarii realizate de persoanele cu dizabilități și face referire la faptul că persoanele cu handicap mediu și accentuat sunt scutite de plata impozitului pe venit”, a explicat Luminița Obaciu, Senior Payroll Partner, Soter & Partners.

În acest moment, persoanele cu dizabilități sunt o resursă de muncă puțin folosită în România așa cum arată datele statistice, chiar dacă din punct de vedere legal instituțiile statului și companiile private cu cel puțin 50 de angajați au obligativitatea angajării acestora. 

Pentru a face progrese în această sferă, atât mediul privat, cât și statul trebuie să respecte prevederile legale, contribuind la o integrare mai facilă a persoanelor cu dizabilități în câmpul muncii, care pot în acest fel să-și perfecționeze competențele profesionale și să își asigure un trai decent.  

La deschiderea sezonului cumpărăturilor, super-aplicația Revolut învață utilizatorii să se apere de fraudele online

0

Pe măsură ce ne apropiem de sezonul cumpărăturilor pentru sărbătorile de final de an, atât consumatorii, cât și răufăcătorii cibernetici sunt în alertă ca să profite de această ocazie. Campanii și evenimente comerciale importante precum cele care se organizează în lunile noiembrie și decembrie creează un context favorabil pentru intensificarea fraudelor cibernetice, furtul de date personale și date ale cardurilor ajungând în posesia unor persoane rău intenționate care le folosesc pentru tranzacții financiare neautorizate.

Spre deosebire de frauda cu mijloace concrete, frauda online se produce prin obținerea de informații personale fără a fi nevoie de un card fizic. Hackerii urmăresc să sustragă informațiile și să le vândă pe dark web, făcând posibil ca alți răufăcători să realizeze tranzacții care dăunează și clienților și comercianților. Tacticile lor devin tot mai complexe de la un la altul.

Aceasta subliniază nevoia ca industria să contribuie la dezvoltarea unui sistem anti-fraudă tot mai vigilent și solid. Revolut deține un sistem protecție anti-fraudă premiat[1] care se bazează algoritmi de machine learning pentru detectarea în timp real a tranzacțiilor suspecte. Odată detectată o astfel de activitate, cardul utilizatorului este blocat, pentru a evita sustragerea datelor. De asemenea, dacă un utilizator are suspiciunea că i-a fost compromis contul, trebuie să se conecteze la aplicație, să blocheze cardul și să anunțe imediat serviciul de suport clienți”, spune Richard Bromley, Fraud Risk Manager în cadrul Revolut.

Educația consumatorilor este un factor cheie

Potrivit Raportului Experian pentru 2021 privind Identitatea Globală și Fraudă[2], 44% dintre utilizatori consideră, în mod eronat, că datele personale se limitează la contul bancar sau la cel asociat cardului. Însă, informații personale precum data nașterii, adresa, CNP-ul îi ajută pe răufăcători să fure identitățile utilizatorilor și să aibă acces la conturile acestora. Clienții ar trebui să aibă grijă cu cine împărtășesc informațiile personale.    

Infractorii cibernetici pot obține informații prin diverse metode:

1. Redirecționarea către o pagină sau un link rău intenționat pentru verificare/consultare;
2. Utilizarea unor false identități de site-uri vânzări online pentru a fura datele personale;
3. Vânzarea de date personale și parole pe dark web;
4. Preluarea controlului asupra conturilor prin phishing scams care folosesc emailuri și aplicații false;
5. Impersonalizarea fraudelor, pretinzând că sunt banca clientului sau autorități precum poliția sau administrația fiscală.           

Consumatorii ar trebui, de asemenea, să acorde atenție celor care pretind că reprezintă organizații caritabile și se folosesc de site-uri pentru a obține datele personale de pe cardul utilizatorului. Unii ar putea chiar să meargă din ușă în ușă pentru a solicita, în contextul unei donații, informații pentru adresa de email, numărul de telefon și data nașterii.            

Autoritățile naționale în domeniul securității cibernetice au subliniat, de asemenea, importanța unei prudențe ridicate: „90% dintre atacurile cibernetice sunt direcționate către utilizatori individuali, deoarece este mai puțin costisitor să exploatezi neatenția sau naivitatea unei persoane decât să încerci să compromiți sistemele informatice prin vulnerabilitățile existente. Utilizatorii se consideră adesea, în mod fals, în siguranță, apreciind că nu sunt suficient de importanți pentru a deveni ținte. Desigur, este o perspectivă greșită, deoarece orice tip de date poate fi acum monetizat pe Darknet. Datele cu care lucrăm în acest moment, fie că ne referim la personal, financiar, acces la anumite conturi, sau chiar datele companiei în care suntem angajați, pot fi monetizate cu ușurință, dacă intră în posesia infractorilor cibernetici”, a explicat Mihai Rotariu, Communications Lead în cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică.

Instrumentele anti-fraudă folosite de Revolut

Iată câteva dintre instrumentele și măsurile pe care utilizatorii Revolut le pot folosi:

1. Opțiunea de a se loga în cont folosind date biometrice precum amprenta digitală sau face ID;
2. Posibilitatea de a respinge și controla plățile online către comercianți, plăți contactless sau swipe direct din aplicație;
3. Utilizarea cardurilor virtuale de unică folosință pe care se înlocuiește numerotația, făcând imposibilă utilizarea lor ulterioară;
4. Protocol 3D Secure care solicită să te loghezi în cont pentru a confirma anumite plăți.

Pași de urmat pentru a fi protejați de fraude

Deci, înainte de a începe cursa cumpărăturilor, le mai facem câteva recomandări clienților:
1. Să cumpere de la magazine care sunt cunoscute și de încredere. Ca regulă de bază, site-urile lor web ar trebui să înceapă cu https, nu cu http. Să verifice dacă înainte de numele site-ului figurează un icon care indică faptul că acesta este securizat de un certificat digital;

2. Să nu divulge PIN-uri sau parole la telefon sau prin chat-uri online;

3. Să nu acceseze link-uri care par suspecte și care promit câștiguri sau premii la tombole și concursuri.

„Clienților care doresc să profite de ofertele din sezonul de cumpărături de sărbători, le recomandăm să își instaleze extensia Revolut Shopper Chrome. Aceasta aplică automat orice discount sau cashback practicat de partenerii comerciali și le dă clienților posibilitatea de finaliza comanda prin utilizarea cardurilor de utilizare unică, actualizat automat la fiecare achiziție”, a mai spus Richard Bromley. 


[1]  FSTech Awards 2020

[2]  Global Identity and Fraud Report

Sondajul Euromoney Cash Management desemnează UniCredit lider de piață în România

0

Sondajul a recunoscut UniCredit drept „Cel mai bun furnizor de servicii” și „Lider de piață” pentru Cash Management în Europa Centrală și de Est.

Pentru al treilea an consecutiv, UniCredit a fost desemnat drept cel mai bun furnizor de servicii de Cash Management în opt țări, inclusiv România, Italia, Germania și Austria, în Sondajul Euromoney Cash Management 2021. Mai mult, își menține statutul de lider de piață în Europa Centrală și de Est,  îmbunătățindu-și  poziția din clasament față de anul trecut și păstrându-și, de asemenea, statutul de lider de piață în nouă țări, între care și România.

Sondajul anual Euromoney este realizat pe baza răspunsurilor din partea celor mai importanți Cash Managers, trezorieri și ofițeri financiari din întreaga lume și este considerat unul de referință pentru industria globală de cash management – în acest an fiind colectate peste 27.000 de răspunsuri de la instituții nefinanciare.

Riccardo Madinelli, Head of Global Transaction Banking CE&EE în cadrul UniCredit, a declarat: „Sunt extrem de mândru că am fost recunoscuți și anul acesta drept cel mai bun furnizor de cash management din regiune. Rezultatele sondajului reflectă nu numai performanța soluțiilor noastre financiare, ci și efortul și dedicarea extraordinară a tuturor colegilor din băncile noastre.”

Rezultatele complete ale sondajului sunt următoarele:

  • UniCredit a fost votat cel mai bun furnizor de servicii din: Austria, Bosnia și Herțegovina, Croația, Germania, Ungaria, Italia, România, Slovenia
  • UniCredit a fost votat lider de piață în: Austria, Bosnia și Herțegovina, Croația, Ungaria, Italia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia

„Acest rezultat ne reconfirmă rezultatele muncii întregii echipe, fiind o recunoastere a mobilizării și a angajamentului asumat. Am onorat promisiunile făcute de a încorpora cele mai recente tendințe din industrie, a optimiza instrumentele digitale și a răspunde prompt la nevoile clienților noștri”, a afirmat Gabriel Jeflea, Global Transactional Banking Director în cadrul UniCredit Bank.

Rezultatele vin ca urmare a unei strategii multianuale de investiții semnificative în digitalizarea serviciilor, în platforma de e-commerce a UniCredit și a platformei de plăti electronice, potrivit obiectivelor strategice ale grupului de a optimiza instrumentele digitale, conform tendințelor din industrie, rămânând în același timp receptivi și prompți în fața nevoilor în continuă schimbare ale clienților.

Performanța notabilă a băncii în sondajul din acest an se adaugă la palmaresul din cadrul Global Transaction Banking, care include recunoașterea recentă: „Cea mai bună bancă de tranzacții din Europa de Vest”, atât la Premiile Euromoney 2021 pentru Excelență, cât și la Premiile The Banker 2021 pentru Transaction Banking. În ceea ce privește produsele, UniCredit a fost desemnată la nivel global „Cea mai bună bancă pentru managementul lichidităților în CEE în 2021” și „Cea mai bună bancă de trezorerie și cash management din Germania și Italia în 2021” de Global Finance.

Șapte din zece români la nivel național declară că obișnuiesc să consume suplimente alimentare

0

Șapte din zece români la nivel național declară că obișnuiesc să consume suplimente alimentare dintre care vitamine și minerale (80%), suplimente pentru imunitate (70%), suplimente pentru răceală și gripă (57%), suplimente pentru ficat / hepatoprotectoare (34%) și suplimente pentru digestie, floră intestinală, probiotice și prebiotice (33%). 

Comportamentul românilor orientat spre prevenție

Studiul în domeniul farmaceutic despre consumul de suplimente alimentare în sezonul rece și apetența românilor pentru întărirea sistemului imunitar derulat de Reveal Marketing Research la începutul lunii Noiembrie arată că românii au în general un comportament orientat spre prevenție. Acest comportament orientat spre prevenție este concretizat prin acțiuni de întărire a sistemului imunitar inainte de începerea sezonului rece, acțiuni pe care 74% dintre respondenți declară că obișnuiesc să le întreprindă. 

Accesul limitat la sistemul de sănătate în această perioadă a pandemiei, precum și teama românilor de a nu contracta virusul COVID-19 au acutizat și mai mult acest comportament de prevenție. Astfel, 77% dintre românii din mediul urban și rural declară că încearcă să prevină apariția unei probleme de sănătate prin folosirea suplimentelor alimentare (în creștere cu 16% anul acesta față de septembrie 2020). 

În paralel, un sfert dintre români (23%) preferă să trateze o problemă atunci când apare cu ajutorul medicamentelor. Datele arată faptul că un comportament orientat spre prevenție este mai degrabă adoptat de respondenții cu vârste cuprinse între 34 și 44 de ani și de respondenții cu venituri mari (peste 4.000 lei). Dintre persoanele care preferă să trateze problema atunci când apare se disting tinerii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (31%) și persoanele cu un venit mic, respectiv 33% dintre respondenți. 

Suplimente alimentare în pandemie

Potrivit studiului, consumul de vitamine și suplimente a crescut considerabil în acest al doilea an al pandemiei. Astfel, 81% dintre consumatorii români au luat în ultimele trei luni vitamine și minerale (față de 27% în septembrie 2020), iar 70% au luat suplimente alimentare pentru a-și întări sistemul imunitar (față de 32% în septembrie 2020). Suplimentele pentru răceală și gripă sunt achiziționate de 57% dintre respondenți.

 Pe categorii de gen, bărbații iau în mai mare măsură vitamine și minerale (77% femei vs 85% bărbați), cât și suplimente pentru imunitate (65% femei vs 74% bărbați) și pentru răceală și gripă (49% femei vs 64% bărbați). O explicație ar putea fi aceea că bărbații compensează pentru comportamente mai nesănătoase, respectiv alimentație, sedentarism, consum de alcool și de aceea tind să consume mai multe vitamine, minerale și suplimente în detrimentul femeilor. 

Care sunt criteriile de care țin cont românii
atunci când aleg o farmacie

Românii se orientează către farmacii în funcție de cost (70%), proximitate și promoții/ oferte disponibile (39%), urmate de diversitatea produselor (31%). Cele mai mici scoruri sunt înregistrate de criterii precum recomandări ale prietenilor / cunoscuților (6%).  Recomandările funcționează atunci când oamenii au dubii referitor la cea mai bună decizie sau când au nevoie de experiență anterioară. Având în vedere că farmaciile se găsesc la tot pasul, recomandările se situează automat pe poziția cea mai de jos a piramidei.

Criteriile de natură emoțională, precum amabilitatea și promptitudinea personalului reușesc în continuare să îi fidelizeze pe 29% dintre respondenți care declară că optează pentru o anumită farmacie în funcție de aceste criterii. 


Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 3-7 noiembrie 2021, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1.014 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

PwC Autofacts: România va avea o creștere de doar 0,7% a vânzărilor de autoturisme și vehicule comerciale ușoare noi în acest an

România va înregistra în acest an o creștere de doar 0,7% a vânzărilor de autoturisme și vehicule comerciale ușoare noi, respectiv 142.000 de unități, dar pe termen mediu va putea depăși recordul înregistrat în 2019, reiese din raportul Autofacts realizat de PwC în Europa Centrală, pe baza datelor IHS Markit.

Astfel, se estimează că vânzările auto de pe piața locală vor avansa cu circa 46% până în 2024, comparativ cu acest an, reprezentând cea mai mare creștere dintre cele cinci state analizate în raport: Slovacia (40%), Polonia (20%), Cehia (15,5%) și Ungaria (15%). 

Criza semiconductorilor a afectat puternic întreaga industrie auto, iar asta se reflectă în lipsa mașinilor din stoc și în termenele de livrare extinse chiar și de până la un an de la data comenzii. După câteva luni de creștere care promiteau un an 2021 bun pentru piața auto, impulsionat și de programul Rabla, în septembrie înmatriculările s-au redus cu aproape 18%, iar în octombrie scăderea s-a adâncit la peste 23%. Astfel că, în cel mai bun caz, finalul de an se va încheia cu un mic avans față de nivelul din 2020”, a declarat Daniel Anghel (foto), Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.

Raportul Autofacts estimează că Polonia va încheia anul 2021 cu o creștere de 6,5% a vânzărilor auto noi, urmată de Cehia, cu 5,9%, și Ungaria, cu 1,06%. Singura piață pentru care se estimează scădere, de 2,4%, este Slovacia. 

Per total, perspectivele de vânzări din cele cinci state vor fi determinate în principal de disponibilitatea produselor și de modul în care evoluează pandemia. Analiza PwC Autofacts indică un plus de 5% față de 2020, la 1,1 milioane de mașini vândute.

Evoluția producției în România și previziuni

După un declin de 11% a producției auto în 2020, estimările Autofacts și IHS arată o creștere de aproximativ 5% în acest an, la 461.000 unități, un motor important al acestei majorări fiind modelul Duster al Dacia (+22.000 unități, un avans anual de 12%) și Ford Puma (+20.000 de unități, 15% creștere). Performanța va depinde totuși de asigurarea necesarului de semiconductori în următoarele luni.

România se plasează pe locul al treilea în Europa Centrală după nivelul producției auto din acest an, după Cehia și Slovacia și înaintea Poloniei și Ungariei.

Estimările până în 2028 arată o creștere a producției auto din România cu 30%, față de nivelul din acest an, la 602.000 unități, o rată similară fiind preconizată și pentru Cehia și Ungaria. Cel mai mare avans, de 47%, este așteptat în Polonia, iar cel mai mic, de 10%, în Slovacia. 

În ceea ce privește producția de vehicule electrice și hibrid în Europa Centrală, IHS Markit estimează că 53% din producția auto totală din Ungaria va fi reprezentată de vehiculele electrice cu baterii – BEV până în 2028, aceasta fiind urmată de Cehia, cu o cotă de 45%, și Slovacia, cu 27%. În România accentul va fi pe autoturisme FHEV (full hybrid) și va fi dictat de Dacia.

Per total, IHS Markit a revizuit prognoza de producție pentru cele cinci state în acest an cu minus 8%, în comparație cu ultimul raport, la un total de 3,5 milioane de vehicule. Acest volum depășește cu 4% nivelul din 2020, dar este cu 15% sub volumul din 2019 (4,1 milioane).

În primele trei trimestre ale anului 2021, întreaga producție auto din Europa s-a redus cu  1,9 milioane de unități, din care 16% (309.000 unități) reprezintă pierderile Cehiei, Poloniei, Slovaciei, României și Ungariei.

Efectele pandemiei prin prisma raportului CSM privind starea justiției în 2020: scădere puternică a numărului insolvențelor, creștere a litigiilor de muncă, iniţierea procesului de digitalizare în justiţie

0

_________________

Material de opinie de Mihnea Galgoţiu-Săraru,
Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal, liderul practicii de soluționarea disputelor (foto)

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a publicat recent raportul anual privind starea justiției, care conține informații şi statistici privind activitatea tuturor instanțelor din România în anul 2020. Concluziile raportului reflectă în primul rând efectele majore ale pandemiei asupra sistemului de justiție, printre care scăderea volumului de activitate şi a indicatorilor de eficiență la nivelul tuturor instanţelor din ţară. Însă o analiză a raportului duce şi la alte concluzii interesante, cum ar fi creşterea unor tipuri de litigii sau, dimpotrivă, scăderea unor domenii care în trecut generau mai multă activitate judecătorească, precum și imaginea zonelor țării unde se concentrează cea mai mare parte a activităţii de instanţă. Nu în ultimul rând, se remarcă iniţierea procesului de digitalizare în justiţie pe fondul pandemiei, dar şi necesitatea sporirii fondurilor şi infrastructurii care să permită continuarea acestei reforme. 

După ce, în ultimii patru ani, activitatea instanţelor s-a menţinut la un volum relativ constant, indicând un anumit nivel de maturizare şi stabilizare a sistemului nostru de justiţie, în 2020 s-a înregistrat o scădere de aproape 10% a dosarelor nou înregistrate pe rolul instanţelor. De asemenea, anul trecut au fost soluţionate cu aproximativ 240.000 de dosare mai puţin decât în anul precedent (o scădere de 12%) la nivelul întregii ţări. Ambele situații sunt explicate de CSM prin prisma barierelor logistice şi a climatului de insecuritate sanitară generate de pandemia de COVID-19. De altfel, raportul indică și faptul că pandemia a cauzat creșterea duratei de soluționare a dosarelor în 2020, precum și a duratei de desfășurare a ședințelor de judecată sau nerespectarea termenelor de redactare a hotărârilor judecătorești.

Majoritatea tipurilor de litigii au înregistrat o scădere la toate nivelurile de instanţă din ţară în cursul anului trecut. În mod surprinzător, deși la începutul pandemiei, estimările privind insolvențele erau sumbre, din cauza problemelor de lichiditate, în realitate, numărul procedurilor de insolvență s-a prăbușit, fiind înregistrate în 2020 cu aproximativ 25% mai puține dosare de insolvență decât în anul precedent. Este cea mai puternică scădere a numărului dosarelor de insolvență din 2016. Această evoluție poate fi explicată printr-o anumită eficacitate a măsurilor statului de combatere a măsurilor economice negative ale pandemiei, precum și prin maturitatea companiilor care trecuseră și prin criza financiară globală din 2008 și prin rapiditatea măsurilor implementate de acestea.

O importantă reducere de activitate se poate observa și în ceea ce priveşte litigiile contra autorităţilor publice (contenciosul administrativ), arie în care unele instanțe din România au înregistrat în 2020 o scădere a cauzelor nou înregistrate cu până la 20% față de anul precedent. Această evoluție nu poate fi explicată doar prin efectele pandemiei, întrucât se manifestă de mai mulți ani şi, deci, are mai multe cauze. Pe de o parte, ea reflectă efectele reformei legislative din 2018 în acest domeniu, care a redus numărul litigiilor ce intră în competența instanțelor specializate în contencios administrativ. Pe de altă parte, activitatea de control a unor autorități a scăzut, cel mai bun exemplu fiind Agenția Națională de Administrare Fiscală, ce şi-a redus constant activitatea de inspecţie începând din 2016. Conform rapoartelor ANAF, în anul 2020 au fost inițiate cu aproximativ 10% mai puține controale decât în anii precedenţi. Există însă premisele unui reviriment al acestui sector, având în vedere planurile autorităților de a spori numărul de controale fiscale – PNRR prevede creşterea numărului total de inspecţii fiscale cu 10% în anii următori, iar implementarea SAF-T este văzută ca o sursă suplimentară de informaţii pentru controalele fiscale documentare -, precum şi activitatea tot mai intensă a instituțiilor care pot aplica sancţiuni ce pot duce la întreruperi în activitatea companiilor, precum Consiliul Concurenţei sau ANPC. Toate acestea vor crea premisele unui posibil val de litigii administrative.

Singura materie care a înregistrat o creștere notabilă este cea a litigiilor de muncă. În ciuda activității mai reduse a instanțelor şi a piedicilor cauzate de pandemie, în anul 2020 au fost inițiate cu aproape 6% mai multe dosare față de anul precedent în ceea ce priveşte raporturile dintre angajați şi angajatori. Această situație poate fi explicată prin numărul mare de măsuri de restructurare a forței de muncă luate de companii în această perioadă. Potențialul de creștere a acestui tip de litigii există în continuare, având în vedere că în anul 2017 nivelul era cu 40% mai ridicat decât în 2020.

Raportul CSM indică şi alocarea teritorială a litigiilor din România. Astfel, cinci Curți de Apel şi instanțele arondate acestora înregistrează peste jumătate (55%) din activitatea tuturor instanțelor din România, ceea ce reflectă o activitate socială şi economică mai intensă. Este vorba despre Curțile de Apel din București, Craiova, Ploiești, Cluj şi Timișoara.

Nu în ultimul rând, raportul CSM reflectă şi modul în care justiția din România a început să se adapteze la noua realitate cauzată de pandemie, în principal prin demararea procesului de digitalizare, atât din perspectiva măsurilor deja luate, cât şi din perspectiva planurilor pentru viitor. CSM a evidențiat eficacitatea unor măsuri precum generalizarea utilizării dosarului electronic la nivelul întregii țări, lansarea serviciului de comunicare electronică a actelor de procedură sau chiar desfășurarea ședințelor de judecată prin video-conferință (în anumite cauze penale), dar totodată a subliniat că pandemia a scos la iveală neajunsurile dotărilor tehnice şi ale personalului IT din cadrul instanțelor judecătorești, cauzate de slaba finanțare a sistemului judiciar. Aceste concluzii pot fi analizate şi prin prisma Planului Național de Redresare şi Reziliență, care prevede că aproximativ 75% din fondurile alocate pentru reforma sistemului judiciar (în total, peste 220 de milioane de euro) vizează transformarea digitală a Justiției.


Start-up românesc în finala inovatorilor central și sud-est europeni

0

Start-up-ul românesc EcoTree s-a calificat în finala pentru titlul de cel mai bun inovator din Europa Centrală și de Sud a competiției BASF Innovation Hub, concurs internațional în domeniul dezvoltării durabile la care participă start-up-uri și inovatori cu contribuție în mod direct sau indirect la pilonii Agendei Verzi – energie curată, agricultură durabilă și economie circulară din 11 țări din această parte a continentului. Finala are loc vineri, 12 noiembrie, ora 12 CET.

Invenția românească este o soluție cloud pentru facilitarea reciclării prin utilizarea inteligentei artificiale. A fost desemnată câștigătoare la nivel național într-un eveniment live, organizat pe Zoom, în care concurenții și-au prezentat realizările în fața juriului: Andreas Lier – Managing Director BASF România & Bulgaria; Sebastian Metz – director general & Board Member AHK România; Oana Craioveanu – co-fondatoare Impact Hub, primul spațiu de co-working lansat în România; Bogdan Herea – CEO & Founder PitechPlus – WebHelp Group.

Bogdan Andronache, EcoTree: „EcoTree este o platformă cloud care facilitează reciclarea, deoarece totul este transparent și clar. Această abordare este importantă deoarece ne permite cu ușurință să observăm punctele critice și să reacționăm mai rapid și mai precis. În marea finală mă aștept să văd o mulțime de idei grozave și să mă inspir din ele. Abia aștept pitch-ul final de vineri!”

Sebastian Metz, director general și Board Member AHK România: „În calitate de reprezentanță oficială a economiei germane în România colaborăm cu guvernele și cu organizațiile non-guvernamentale și sprijinim companiile românești și germane, dar și tinerii și start-up-urile. Mai ales la debutul lor, start-up-urile au nevoie de o platformă pentru captarea atenției, pentru prezentarea lor și pentru schimb de idei cu marii jucători din sectorul respectiv. De asemenea au nevoie să găsească posibilități suplimentare de a-și valorifica ideile. Uneori, din lipsă de finanțare, de multe ori acestea nu reușesc nici măcar să-și prezinte soluțiile, așa că ideile lor rămân simple schițe pe hârtie sau doar în mintea creatorului. Acesta este motivul pentru care suntem onorați să avem ocazia să ascultăm inovatorii locali, să împărtășim experiența noastră cu ei și să îi sprijinim”. 

Andreas Lier, Managing Director BASF România și Bulgaria, președintele juriului, subliniază că echipa câștigătoare va avea ocazia să folosească premiul pentru dezvoltarea ulterioară a ideii, lansarea soluției pe piață, promovare sau orice altă modalitate pe care o consideră potrivită pentru dezvoltarea soluției respective. 

Concursul BASF Innovation Hub este organizat de compania chimică lider european în domeniul cercetării și dezvoltării BASF. Concursul a fost deschis pentru înscrieri timp de șase luni și a fost organizat în 11 țări din Europa Centrală și de Sud. Câștigătorii fazelor locale au câștigat câte 2.500 de euro fiecare, în timp ce cea mai bună idee din faza finală (vineri, 12 decembrie, ora 12 CET) va primi un premiu suplimentar în valoare de 5.000 de euro.

BASF se recomandă astfel: „La BASF, creăm chimie pentru un viitor sustenabil. Combinăm succesul economic cu protecția mediului și responsabilitatea socială. Aproape 110.000 de angajați din cadrul Grupului BASF contribuie la succesul clienților noștri în aproape toate sectoarele și aproape fiecare țară din lume. Portofoliul nostru este organizat în șase segmente: Produse chimice, Materiale, Soluții Industriale, Tehnologii de Suprafață, Nutriție și Îngrijire și Soluții pentru Agricultură. BASF a generat vânzări de 59 de miliarde de euro în 2020. Acțiunile BASF sunt tranzacționate la bursa din Frankfurt (BAS) și sub formă de certificat de depozit american (BASFY) din SUA. Informații suplimentare sunt disponibile pe pagina noastră web: www.basf.com”.

Curtea de Conturi primește recomandări pentru programul de activitate din 2022

0

Curtea de Conturi a României anunță că „oferă cetățenilor și societății civile oportunitatea de a contribui la pregătirea Programului de activitate al instituției pentru anul 2022. Astfel, în perioada 8-30 noiembrie 2021, cei interesați de auditul public extern realizat de Curtea de Conturi asupra modului de gestionare a resurselor publice pot trimite recomandări de teme pe adresa de e-mail dedicată acestei acțiuni: propuneri.program2022@rcc.ro. Propunerile vor fi analizate de structurile de specialitate ale instituției supreme de audit, urmând ca aspectele relevante aflate în sfera lor de competență să fie incluse în Program”.

Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi: „Instituția supremă de audit din România mizează pe suportul cetățenilor și al societății civile în consolidarea activității sale de audit. Doar printr-un dialog constant cu toate părțile interesate putem să creștem relevanța misiunilor Curții”. 

Curtea de Conturi, instituția supremă de audit din România, își reafirmă „angajamentul privind consolidarea responsabilității, a transparenței instituționale în relația cu cetățenii și a integrității entităților publice. Aceste principii sunt însușite prin standardele ISSAI 12 și ISSAI 20 emise de către Organizația Internațională a Instituțiilor Supreme de Audit (INTOSAI).

INTOSAI este o organizație autonomă, independentă, apolitică și neguvernamentală, cu statut consultativ special la Consiliul Economic și Social (ECOSOC) al Națiunilor Unite. Unul dintre obiectivele strategice al acestui cadru de cooperare la nivel internațional este dezvoltarea de standarde profesionale unitare în domeniul auditului finanțelor publice. Organizația numără 195 de membri cu drepturi depline, între care și Curtea de Conturi a României.

ISSAI 12 – Valoarea și beneficiile Instituțiilor Supreme de Audit – pentru a face o diferență în viețile cetățenilor

ISSAI 20 – Principii privind transparența și responsabilitatea”

Credit de la CEC Bank pentru Noodle Pack, garantat de EximBank

0

EximBank anunță că, împreună cu CEC Bank, a structurat „un pachet financiar care securizează necesarul de lichidități pentru activitatea curentă a lanțului de restaurante Noodle Pack, cu acționariat 100% românesc. Societatea a beneficiat de un credit în valoare de 5 milioane de lei de la CEC Bank, garantat de EximBank în proporție de 90%, în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19, dedicată societăților mari și IMM-urilor cu cifră de afaceri peste 20 mil. lei în 2019. 

Fondatorii Noodle Pack subliniază: „Contextul pandemic pe care-l traversăm este unul dificil pentru Noodle Pack, aşa cum este pentru orice companie din HoReCa. Noi am ales însă să folosim această perioadă complicată pentru consolidare organizaţională şi strategică, iar acest pachet financiar ne sprijină în mod consistent în vederea atingerii obiectivelor noastre ambițioase. În ciuda pandemiei, încercăm să fructificăm fiecare oportunitate astfel că intenționăm să continuăm seria de noi deschideri şi inaugurări de restaurante la nivel naţional şi internaţional. Cu fiecare nouă deschidere, vrem să ajungem cât mai aproape de toţi cei care iubesc brandul Noodle Pack, urmând ca la începutul anului 2022 să deschidem şi primul Drive Thru din reţea”. 

Noodle Pack SRL, înființată la finele anului 2014, la Cluj Napoca, de antreprenorii Samuel Hanuseac şi Daniel Tişea, se definește ca „un jucător recunoscut pe piața restaurantelor cu concept QSR (quick service restaurant) din România datorită calității și prospețimii preparatelor sale. În prezent, rețeaua Noodle Pack numără 31 de puncte de lucru, din care 25 locații proprii și 6 în regim de franciză (majoritatea în marile centre comerciale), produsele sale fiind disponibile și prin intermediul platformelor de livrare. Din 2020, Noodle Pack s-a extins și internațional, prin deschiderea de restaurante în regim de franciză la Sofia (Bulgaria) și Budapesta (Ungaria), iar planurile de extindere internațională vizeaza cu prioritate Europa. Compania are peste 250 de  angajaţi și a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri netă de 31,6 milioane de lei”.

EximBank este „o instituție specializată ce se implică activ în susținerea și promovarea mediului de afaceri românesc. În cadrul Programului guvernamental de susținere a companiilor mari, lansat în contextul pandemiei Covid-19, societățile mari și IMM-urile cu cifră de afaceri peste 20 de milioane de lei în 2019 pot beneficia de produse de finanțare și garantare cu componentă de ajutor de stat, oferite de EximBank în cadrul mandatului acordat de statul român. Astfel, societățile comerciale pot accesa credite de investiții și credite pentru capital de lucru la rate de dobândă subvenționată precum și garanții de stat care acoperă necesarul de garantare până la 90% pentru credite noi sau deja acordate de băncile comerciale pentru realizarea investițiilor şi/sau pentru susținerea activității curente a companiilor beneficiare. Pentru detalii accesați www.eximbank.ro”.

CEC Bank este „instituția financiară cu cea mai lungă tradiție pe piața din România. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă rețea națională, cu peste 1.000 de sucursale și unități teritoriale și active de peste 41,25 miliarde lei, la sfârșitul lui 2020. CEC Bank este o bancă universală de top pe piața românească, care oferă o gamă completă de produse și servicii persoanelor fizice, IMM-urilor și corporațiilor mari, prin multiple canale de distribuție: unități bancare, rețele de ATM, internet banking (CEConline), mobile banking și phone-banking (Tele CEC). Mai multe detalii despre produsele și serviciile oferite de CEC Bank pot fi obținute în orice unitate a Băncii, apelând gratuit Serviciul suport clienți la numărul de telefon 0.800.800.848 sau accesând site-ul www.cec.ro”.