Proiectul de orientare profesională Skills for Tech Jobs/„Competențe pentru profesii în tehnologie” îi sprijină pe profesori în orientarea școlară și profesională a elevilor de gimnaziu și de liceu cu informații detaliate despre competențele tehnice și profesionale de care au nevoie pentru alegerea unei cariere în domeniul tehnologic.
Proiectul este dezvoltat de Junior Achievement (JA) România, ca parte a programului internațional Success Skills/„Succesul profesional” și susținut de Honeywell. În 2021, la activitățile online desfășurate în lunile mai și iunie, au participat peste 550 de elevi și profesori din 39 de școli.
Organizatorii apreciază că „temele abordate de voluntarii Honeywell au crescut interesul și deschiderea tinerilor pentru acumularea și punerea în practică a informațiilor dobândite. Astfel, aceștia au învățat direct de la profesioniști cum să își pregătească un CV, cum să își folosească abilitățile de prezentare și comunicare sau cum să își construiască o rețea interpersonală. Totodată, elevii și profesorii au participat și la sesiuni de orientare profesională, în cadrul cărora s-au abordat subiecte precum valorile personale, fundamentul educațional și profesional sau dezvoltarea personală”.
Pentru anul școlar 2021-2022,activitățile proiectului, adaptate formatului online sau hibrid, păstrând componentele practice de tip learning by doing și project based, sunt structurate astfel:
Modulul educațional Jobs in Tech, dezvoltat în completarea programului Success Skills, prin care elevii, coordonați de profesori sau voluntari, participă la lecții/activități destinate deprinderii abilităților personale și de comunicare necesare dezvoltării carierei și succesului profesional.
Activități de mentorat sau consultanță derulate cu sprijinul voluntarilor Honeywell: vizite online, webinarii, sesiuni Q&A, traininguri speciale pentru profesori. Prin intermediul webinariilor, sesiunilor Q&A, studiilor de caz, jocurilor de rol și exemplelor practice oferite de specialiști, elevii au posibilitatea de a evalua diferite opțiuni de carieră și competențele profesionale necesare.
Sesiuni de tip job shadowing adresate elevilor, pentru diferite tipuri de profesii din aria de expertiză Honeywell. Activitățile de tip virtual job shadowing oferă oportunitatea de a observa detaliile unei profesii în realitatea de zi cu zi, responsabilitățile și sarcinile concrete, precum și elementele de cultură organizațională.
În anul școlar 2021-2022, după înscrierea la proiectul Skills for Tech Jobs, elevii și profesorii, în mod gratuit, pot accesa kit-ul educațional oferit de Junior Achievement pentru programul Success Skills și modulul Jobs in Tech și pot participa la sesiunile online de orientare profesională în domeniile tech, care vor fi organizate alături de voluntarii Honeywell.
Numărul atacurilor cibernetice blocate în ultimele 12 luni sunt creştere cu 35% faţă de perioada anterioară, ajungând și la 200.000 la o singură companie, relevă date sintetizate de Arctic Stream, furnizor de servicii în domeniul tehnologiilor și echipamentelor de comunicații, al centrelor de date și al soluțiilor software.
Daniel Teodorescu (foto), Chief Technology Officer (CTO), Arctic Stream: „Anul 2021 a venit cu noi metode de atac, noi breşe de securitate şi multe vulnerabilităţi, având în vedere faptul că 2020 a schimbat complet modul de lucru în multe domenii, munca putând să se realizeze de la distanţă. În cazul lucrului de acasă, fiecare dispozitiv utilizat pentru conectarea la reţeaua companiei devine un posibil atacator. Noi folosim o soluţie de securitate integrată Cisco, ce interconectează toate sistemele şi combate toate tipurile de atacuri, având posibilitatea să acționeze automat şi rapid la carantinarea/izolarea unei posibile probleme din rețea. Aceasta oferă o vizibilitate sporită asupra traficului, realizând un raport retrospectiv care ne ajută la depistarea breşei de securitate, cât şi a traiectoriei avute prin rețea, lucru ce ne ajută să descoperim rapid toate posibilele infectări, cât şi eventualele backdoor-uri din rețea”.
Analiza arată că „unul dintre noile tipuri de atac este Cryptojacking, un tip de cryptomining maliţios ce utilizează resursele dispozitivelor controlate, precum laptop-uri, PC-uri şi dispozitive mobile, care transferă rezultatul minării în portofelul crypto. Utilizatorul poate observa că dispozitivul funcţionează mai greu, cu resursele utilizate în procent foarte mare.
Printre cele mai folosite tipuri de atac identificate de Arctic Stream se numără Phishing-ul, care are ca scop înşelarea utilizatorului prin duplicarea site-urilor originale, pentru a obține informații sensibile, cum ar fi date bancare. Urmează Command&Control şi Ransomware, un malware ce criptează datele sau afectează funcţiile de bază ale dispozitivelor, cu scopul plății unei sume către atacator, utilizând monede crypto.
Pentru depistarea şi rezolvarea unui atac cât mai rapid, este nevoie de un sistem de securitate complet ce integrează cât mai multe soluții care să protejeze contra diverșilor vectori de atac. Un astfel de sistem ar trebui sa integreze firewall-uri de rețea, endpoint security, un sistem care să poată monitoriza şi detecta în timp real fluxurile de date din rețea, dar şi să izoleze automat un dispozitiv, în cazul în care acesta este infectat.
Potrivit reprezentanţilor Arctic Stream, România se aliniază tendinţei globale de creştere a provocărilor de securitate în rândul companiilor, iar estimările pentru anul viitor sunt că această tendință va continua. Companiile sunt din ce în ce mai interesate de aceste aspecte ce ţin de securitate şi solicită sisteme performante de securizare a datelor şi a dispozitivelor din reţea, pentru a nu permite acestor atacuri să pătrundă în sistemul de date”.
Arctic Stream SA (listată la Bursa de Valori București, sub simbolul AST) este definite ca „o companie cu capital integral românesc, fondată în 2017, cu un portofoliu de servicii care include: evaluarea infrastructurii IT; consultanța; proiectarea, reproiectarea, integrarea și dezvoltarea infrastructurii de date și de securitate IT; managementul de proiect, configurarea, implementarea și migrarea de soluții complexe; alături de mentenanța și suportul operațional post-implementare. Compania deține certificarea Cisco Certified Premier Partner din anul 2017, alături de alte numeroase ale certificări de la producători de top mondial precum Cisco Systems, Dell, Palo Alto, VMware și Veeam”.
Măsurile de ținere sub control a consumului și risipei includ plata unei taxe suplimentare pentru cei care lasă ”prea multă” mâncare în farfurie, și posibilitatea de a raporta restaurantele care risipesc mâncare. Indirect, este vizibilă îngrijorarea vizavi de inflație.
Politica de a eradica, în loc de a conviețui cu virusul a impus măsuri dintre cele mai dure: închiderea unor regiuni, orașe după doar câteva cazuri, a unor școli sau grădinițe saublocarea ieșirilor dintr-un parc de distracții până la testarea întregii populații de mii de persoane, noaptea târziu.
Există și ipoteze de ordin geopolitic, în contextul tensiunilor cu Taiwan, pe rețelele sociale fiind dezbătute posibilitățile unui conflict, având în vedere și că în Taiwan are sediul TSMC, cel mai mare producător de cipuri, cu tehnologiile cele mai avansate din lume la acest moment, realizând produse pentru Apple, AMD și Qualcomm, arată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România, casă de brokeraj pe bursele internaționale.
Lanțurile logistice, sub o presiune neobișnuită anul acesta, au început recent, potrivit unui indice compilat de Bloomberg, să se relaxeze. Dinamica e totuși modestă în raport cu nivelurile anterioare, iar direcția bună e departe de a fi asigurată. Restabilirea unor fluxuri normale ar putea dura luni întregi, și incertitudini planează chiar și asupra acestei estimări. Totuși, China a transmis luni o notă a Ministerului Comerțului care încuraja autoritățile locale să informeze populația asupra realizării de stocuri de produse necesare nevoilor zilnice și a urgențelor. E vizată adunarea de rezerve pentru această iarnă, până în primăvară, alături de menținerea stabilității prețurilor, arată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România, casă de brokeraj pe bursele internaționale.
Emoțiile au ajuns la cote înalte în rețelele sociale din China, cu diferite ipoteze speculative despre motivele anunțului: deși astfel de avertismente au mai fost realizate în trecut, limbajul ușor diferit a atras atenția. Nevoia de a ține sub control noile cazuri de virus ar putea fi motivul principal: politica de a eradica, în loc de a conviețui cu virusul a impus măsuri dintre cele mai dure: închiderea unor regiuni, orașe după doar câteva cazuri, a unor școli sau grădinițe sau blocarea ieșirilor dintr-un parc de distracții până la testarea întregii populații de mii de persoane, noaptea târziu. Rezerve ale populației ar permite astfel luarea rapidă de decizii de închidere a unor zone.
În gama unui răspuns logic, prudent, se încadrează și posibilitatea ca fluctuațiile de disponibilitate a energiei electrice să afecteze producția în sere, generând perioade de presiune a prețurilor pentru legume și alte produse agricole, totul într-un mediu supus unei inflații în creștere. Măsurile de ținere sub control a consumului și risipei includ plata unei taxe suplimentare pentru cei care lasă „prea multă” mâncare în farfurie, și posibilitatea de a raporta restaurantele care risipesc mâncare. Indirect, este vizibilă îngrijorarea vizavi de inflație.
Deși ar putea părea contraintuitiv, realizarea de provizii, dincolo de șocul inițial, poate, în condiții de planificare rațională, să tempereze prețurile în sector, ajutând la stabilizarea inflației, prin reducerea sensibilității la alte variații următoare de prețuri.
Cu toate acestea, au apărut și ipoteze de ordin geopolitic, în contextul tensiunilor cu Taiwan, pe rețelele sociale fiind dezbătute posibilitățile unui conflict. În China teritoriul este văzut ca parte a statului condus de la Beijing, în timp ce Taiwan insistă pe autodeterminare. Legăturile economice sunt foarte puternice, iar în Taiwan are sediul TSMC, cel mai mare producător de cipuri, cu tehnologiile cele mai avansate din lume la acest moment, realizând produse pentru Apple, AMD și Qualcomm.
Deși speculații referitoare la un conflict au apărut de mai multe ori în ultimii ani, nivelul emoțional este acum mai ridicat. Cu toate acestea, în condițiile perturbărilor actuale din sfera de materiale și logistică, cu efect asupra inflației, alături de situația din sănătate, riscul pare a fi limitat pentru un asemenea scenariu în lunile următoare.
Economia Chinei a crescut cu 4.9% an/an în T3, sub estimări, și încetinind față de 7.9% în trimestrul anterior (al 2-lea). Bursa de la Shanghai este pe plus doar de 0.68% anul acesta (indicele Shanghai Composite) și puțin peste 10% în ultimii 5 ani. În Germania, indicele DAX a avansat cu 16.88% anul acesta, și cu 56.38% în ultimii 5 ani. S&P500 are 25.94% în plus anul acesta, și 123.51% în ultimii 5 ani.
Exerciții de pregătire pentru o pană de curent de durată a realizat și Austria, în condițiile crizei care a generat recent recorduri istorice ale prețului energiei. Abordarea prudentă presupune pregătire în fața unor riscuri, chiar dacă nu foarte probabile, dar de impact dacă totuși se petrec.
În această optică privesc pentru moment investitorii din piețele de capital dezvoltările recente: în China, motivele unei performanțe modeste a indicelui țin și de corecțiile severe din sectorul de tehnologie, și mult mai puțin de anunțul din aceste zile al autorităților.
Piețele europene afișează un optimism moderat, fără a fi prea afectate, în afara unor nume industriale, de situația din energie, în timp ce în SUA bursele, la maxime istorice, privesc în altă direcție decât riscurile variate, de la inflație instalată la efecte suplimentare pe lanțurile globale de aprovizionare, care ar putea (sau nu) să se materializeze. Din nou, piețele trag cu ochiul mai degrabă la lichiditatea abundentă oferită de băncile centrale, decât la riscurile lumii „fizice”.
Groupama, unul dintre liderii pieței de asigurări din România, lansează Asigurarea de sănătate – spitalizare și chirurgie dedicată IMM-urilor, un instrument prin care companiile, indiferent de mărime, pot oferi sprijin financiar angajaților și familiilor acestora, atunci când se confruntă cu un eveniment neprevăzut.
Asigurarea de sănătate privată este un produs ideal pentru situațiile medicale care necesită spitalizare sau chirurgie, atât în spitale private, cât și de stat, acesta putând veni în completarea abonamentului medical și a asigurării de stat. Produsul lansat de Groupama oferă posibilitatea de a personaliza asigurarea conform nevoilor organizației și preferințelor angajaților și este disponibil în două variante de accesare – ”Oriunde” (orice spital privat sau public) sau „Regina Maria” (în Rețeaua privată de sănătate Regina Maria).
Pentru Asigurarea de sănătate – spitalizare și chirurgie „Oriunde”, angajatorii pot opta între o asigurare economică cu îndemnizație fixă, indiferent de spitalul ales sau o asigurare flexibilă, care include și decontarea directă sau rambursarea facturii, pentru serviciile accesate în spitale private din România sau din străinătate. Pentru opțiunea „Regina Maria” există beneficiul decontării directe, conform condițiilor contractuale.
„Asigurarea de sănătate – spitalizare și chirurgie dedicată persoanelor juridice înseamnă în primul rând continuitate, deoarece sănătatea unei afaceri este în multe situații sinonimă cu sănătatea echipei pe care acea afacere se bazează. Ea este totodată și un instrument de motivare și fidelizare a angajaților, care vine în completarea serviciilor medicale garantate în sistemul public de sănătate sau a unui abonament medical privat. Ca orice produs din portofoliul Groupama, și această asigurare poate fi personalizată în funcție de specificul activității și de nevoile angajaților. În felul acesta, angajații beneficiază de cea mai bună asigurare de sănătate, construită pe nevoile lor, iar angajatorul beneficiază de avantajul optimizării costurilor la bugetul afacerii sale”, a declarat Călin Matei, Director General Adjunct Groupama (foto).
Suma asigurată anuală pentru fiecare angajat pornește de la 5.000 lei și poate fi multiplicată de maxim 5 ori, până la 25.000 lei/angajat/an. Asigurarea se reînnoiește anual, clientul având și posibilitatea de a alege frecvența de plată. În plus, costul asigurării este deductibil din venitul impozabil.
Indiferent de pachetul ales, se pot adăuga asigurări suplimentare, cu beneficii specifice, care vin în completarea nevoilor angajaților, printre care acces la sesiuni de consiliere, coaching și psihoterapie, chat medical cu medici dedicați prin aplicația de mesagerie WhatsApp, convalescență după spitalizare, fracturi, arsuri, boli grave sau microchirurgie.
Groupama are în portofoliu și Asigurarea Medicală Integrală Colectivă, un produs care propune o soluție completă de îngrijire a sănătății, prin prevenție, diagnostic și tratament, în parteneriat cu Rețeaua privată de sănătate Regina Maria.
Atât Asigurarea de sănătate – spitalizare și chirurgie, cât și Asigurarea medicală integrală sunt disponibile și în variante adresate persoanelor fizice. Mai multe detalii despre fiecare produs puteți găsi pe site-ul Groupama, www.groupama.ro.
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Barna Tánczos (foto), a prezentat componenta verde a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), enunțând principalele direcții de acțiune: „Managementul apei este un domeniu foarte important. Vom avea peste un miliard de euro buget pentru dezvoltarea sistemelor de apă şi canalizare în România. Avem infrigement la acest capitol şi trebuie să avem rezultate concrete, să demonstrăm Comisiei că suntem în măsură să tratăm aceste probleme aşa cum trebuie. A doua componentă, la fel de importantă, este partea de protecţie a biodiversităţii, aici vom avea peste 600 de milioane pentru împăduriri şi sute de milioane pentru biodiversitate, pentru planuri de management, pentru refacere de habitat, pentru protejarea pajiştilor cu înaltă valoare genetică. Managementul deşeurilor, a treia componentă care beneficiază de fonduri pentru platformele de depozitare voluntară a deşeurilor nemenajere, care nu se ridică de către firmele de salubrizare. Vom avea peste 500 de primării care vor putea beneficia de finanţare pentru a realiza asemenea platforme. Vom finanţa, de asemenea, 15 platforme mari pentru zonele urbane, acolo unde pot fi depozitate deşeurile din construcţii, deşeurile de metal, de plastic, de lemn, cauciucurile, deşeurile periculoase, toate deşeurile care ulterior pot ajunge la reciclare şi pot reintra în circuitul economic”.
PNRR presupune inclusiv reducerea numărului de maşini mai vechi de 15 ani. Ca sugestie de rezolvare, ministrul mediului, apelor și pădurilor și-a reiterat propunerea ca „statul să susţină predarea maşinilor mai vechi de 15 ani cu o anumită sumă de bani. În paralel, să facem posibilă majorarea taxelor locale în cazul maşinilor vechi şi poluante, astfel încât să existe nu doar coerciţia, ci şi un sprijin real din partea statului român şi un angajament din partea celor care predau aceste maşini vechi că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula vehicule mai vechi de 15 ani şi vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini mai puţin poluante, noi”.
Totodată, ministrul a oferit o perspectivă apropiată asupra proiectelor derulate prin Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Va fi lansată o nouă ediție a programului „Rabla pentru electrocasnice” de sărbători, în decembrie, cu deschidere spre participare largă. Bugetul este de 34 de milioane de lei, rămași la dispoziție. Sunt prevăzute introducerea a două noi clase pentru televizoare, în sensul că vor fi de cumpărat televizoare cel puțin cu noua clasă energetică G și că va fi clarificat caracterul netransmisibil al voucherelor.
Echipamentele incluse în program și voucherele aferente fiecărui echipament sunt:
– 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasă energetică C
– 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasa energetică D
– 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++
– 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E
– 400 lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică G
– 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++
– 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an
Pepco România a oferit în octombrie 2021 o finanțare pentru continuarea proiectului social „Sprijin educațional formal și nonformal pentru copiii aflați în dificultate/condiții vulnerabile“, derulat în al patrulea an consecutiv cu Organizația Umanitară Concordia. După cum ne informează inițiatorii, proiectul „răspunde unor nevoi care arată o realitate aspră, cu șanse mici sau chiar fără perspective de îmbunătățire în următoarea perioadă: abandonul școlar și educația precară în rândul copiilor defavorizati, din diverse medii sociale. Proiectul are ca scop prevenirea abandonului familial și şcolar, prin accesul copiilor din medii defavorizate la educaţie şi sprijinirea părinţilor în vederea îndeplinirii rolului acestora”.
Diana Certan, director executiv comunicare și fundraising Concordia România: „Din păcate, în multe zone ale țării, sărăcia ajunge să guverneze accesul la educație. Fiecare copil care nu are acces la educație de calitate sfârșește trăind în marginalizare și devine parte a statisticilor negative la nivel de comunitate. Prin acest proiect, Concordia își propune să rupă cercul sărăciei și discriminării, oferind copiilor posibilitatea de a urma învățământul preșcolar, primar și secundar, precum și consolidarea familiilor în competențele lor de sprijin educațional și psiho-social. Vrem să schimbăm viața copiilor, să-i ajutăm să aibă o educație de calitate, deoarece credem că aceasta este șansa lor în viață, iar educația le va oferi calea către descoperire, spre o viitoare profesie care le va aduce o viață mai bună. Nu am putea face toate aceste lucruri pentru ei fără partenerii nostri strategici, Pepco România, cărora le rămânem recunoscători”.
Proiectul are ca obiectiv „asigurarea accesului la educație a copiilor aflați în condiții sociale defavorizate și sprijinirea părinților în rolul lor pentru a preveni riscul abandonului școlar pentru copiii lor”.
Partenerii în proiect subliniază: „Prin acest proiect, am asigurat suport educațional suplimentar personalizat conceput pentru copiii care au avut nevoie de mai mult ajutor în recuperarea unor lacune educaționale, printr-o educație inovatoare folosind dispozitive IT și instrumente educaționale on-line, au avut loc ateliere de formare și dezvoltare a abilităților prin artă, sport și meșteșuguri, activități de voluntariat, excursii și o tabără. Familiile copiilor au primit pachete cu alimente de bază și produse de igienă și au participat la întâlniri periodice și suport prin consiliere din partea echipei noastre, pe subiecte legate de prevenirea abandonului școlar sau separarea familiei, igienă, educație sexuală, îndrumare pentru locuri de muncă și abordarea relației copil-părinte. Pentru copiii fără sprijinul familiei, care locuiesc în casele de tip familial, au rămas esențiale asigurarea spațiului adecvat și îngrijirea pentru dezvoltarea lor și pentru progresul lor educațional.
Principalele rezultate ale proiectului sunt:
• 245 de copii aflați în situații de risc au fost sprijiniți cu haine, încălțăminte, alimente, materiale școlare, produse sanitare și de igienă, precum și cu pachete pentru familiile lor
• 197 de copii au fost înscriși la școală și frecventează școala
• 31 de copii au mers la grădiniță; alți 15 copii au fost înscriși la grădiniță în septembrie 2021, odată cu începerea noului an școlar
• 171 de copii au mers în excursii, tabere și ateliere, în special în vacanța de vară, iar alți 74 de copii au participat la activități non-formale în locații: activități artistice, sport, artă, meșteșuguri, decorațiuni, pictură
• 262 de adulți au primit sprijin prin acest proiect
Proiectul s-a desfășurat în nouă dintre locațiile Organizației Umanitare Concordia, din Odobești (județul Dâmbovița), Ploiești și Ariceștii Rahtivani (judeţul Prahova): centre de zi pentru copii și familii, case de tip familial, Școala Primară Concordia și grădinița din comunitatea Mimiu”.
Asociația Industriei Lemnului – Prolemn atrage atenția că explozia prețurilor pe piața lemnului de foc și deficitul de lemn adecvat din piață determină direcționarea către lemn de foc a unei resurse valoroase pentru industria lemnului.
Constantin Tobescu, președintele AIL – Prolemn: „Este o furtună perfectă. Este prețul lemnului în România mare sau mic? Dacă ne uităm la piața bușteanului în Europa, prețul este foarte mare. Dacă ne uităm la prețurile gazului și ale energiei în România, prețul este mic! Piața internă din România va plăti – prin prețul lemnului de foc și al materialelor de construcții din lemn – măsurile legislative nefundamentate luate în ultimii ani pentru domeniul pădurilor și lipsa investițiilor. O dublă pierdere, suportată de populație prin prețul lemnului de foc, și de industria lemnului din România, prin lipsa resursei și prețuri care scot produsele românești de pe piață”.
AIL – Prolemn face o analiză la obiect:
Furtuna perfectă: în plină criză a energiei, se creează și o criză artificială a lemnului
Evoluțiile explozive de pe piața lemnului de foc – cu lipsa de resursă și dublarea prețurilor – au efecte negative pentru întreaga piață a lemnului și vor duce la diminuarea suplimentară a resursei de materie primă pentru industria de prelucrare. Resursa prețioasă pentru prelucrare este deturnată către lemn de foc și producția pentru energie, în timp ce potențiale surse de biomasă sunt în continuare excluse prin supra-reglementare și subfinanțare.
Avem o criză de resursă și o explozie a prețurilor la energie și la gaze. Prețul gazelor a ajuns la 120 de Euro pentru echivalentul energetic 1 MWh, ba chiar sunt semnalate prețuri de retail la consumator spre pragul de 150 de Euro/MWh. Avem și o creștere aproape proporțională a prețurilor lemnului de foc. Dar de ce avem și deficit de resursă de lemn? De ce nu este lemn în piață ?
Cum este legată piața energiei de piața lemnului?
În Europa, 60% din resursa de lemn este folosită în diferite forme pentru producția de energie, iar acest procent este probabil chiar și mai mare în România prin:
consumul de lemn de foc al populației – peste 3,5 milioane de gospodării folosesc lemnul
sectorul energiei termice și electrice din biomasă
consumul de bricheți și peleți
consumul intern al industriei lemnului, care folosește energie termică pentru uscarea cherestelei, în special
Producția de energie este o formă de utilizare a lemnului și este normal ca prețul lemnului să fie conectat la piața energiei. Problema pentru industria lemnului apare în momentul în care resursa pentru prelucrare industrială începe să meargă în lemn de foc sau lemn pentru energie. Cu pierderi enorme pentru PIB-ul României și balanța comercială valutară a României.
Raportat la puterea calorică, o tonă de biomasă lemnoasă echivalează cu 2 până la 4,2 MWh, în funcție de specia și umiditatea lemnului. Dacă biomasa lemnoasă este sub forma peleților sau brichetelor, poate ajunge la 4,8 MWh echivalent energetic. La prețurile actuale din piață pentru lemnul de foc – în medie de 500 de lei/tonă – încălzirea cu lemne este de 2,5 până la 5 ori mai ieftină decât cea pe gaze!
Utilizarea peleților și brichetelor, cu randamente energetice maximale, chiar la prețuri de 1.200 lei/tonă încă este de două ori mai ieftină decât aceeași energie din utilizarea gazelor.
Explozia prețurilor lemnului de foc pune presiune pe disponibilitatea și prețurile resursei de lemn pentru industrie. Prețurile resursei în România, de 120-140 de Euro/m3 la bușteanul de gater din rășinoase și respectiv către 120 de Euro/m3 la cel de fag, sunt cu cel puțin 20-40% peste prețurile piețelor internaționale din Europa, lovind în competitivitatea industriei și conducând la reduceri de capacități de producție.
La un preț de peste 500 de lei/m3 pentru lemnul de foc, bușteanul de gater din fag merge direct în lemn de foc: nu se mai face sortare. Foarte multe composesorate și UAT-uri direcționează prioritar resursa direct către lemn de foc – vorbim de resursa de pe 2 milioane de hectare de pădure. Fără sortare.
Piedicile birocratice și lipsa investițiilor diminuează artificial piața lemnului
În acest moment, categorii extinse de biomasă nu se pot folosi în producția de energie: resturi rămase din exploatare, lemnul subțire provenit din lucrări de îngrijire, biomasa lemnoasă din import. Există piedici birocratice de evaluare și transport a masei lemnoase prin SUMAL pentru vegetația din spații verzi, pomicultură, culturi energetice, etc.
Rezultatul este restrângerea ofertei și creșterea concurenței pe puțina resursă de calitate folosită și de industria plăcilor. Pentru peleți și brichete a rămas foarte puțină resursă, ceea ce a dus la oprirea multor capacități de producție.
La nivel național, un alt factor de presiune uriaș este restrângerea ofertei de masă lemnoasă prin blocarea amenajamentelor silvice pentru realizarea evaluărilor de mediu și piedicile puse de SUMAL la evaluarea masei lemnoase de pe micile proprietăți și vegetația masei lemnoase. Piedici care scot resursa din piață și creează deficite artificiale!
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), ca organizație profesională și patronală de profil, atrage atenția asupra „crizei în curs de escaladare la nivel european a AdBlue și solicită autorităților române să monitorizeze situația și să acorde suport industriei de transport rutier în situația în care stocurile se vor epuiza”. În acest sens, transportatorii rutieri semnalează cauzele situației și face trimiteri către posbile soluții:
„Creșterea prețurilor la gazele naturale i-a determinat pe producătorii de AdBlue să își reducă la minimum producția, astfel că există riscul ca milioane de camioane cu motoare diesel Euro 4, Euro 5 și Euro 6 să se oprească în toată Europa.
Mai multe fabrici din UE au oprit temporar sau au redus producția, ceea ce provoacă probleme cu aprovizionarea cu AdBlue cel puțin în următoarele țări: Cehia, Slovacia, Austria, Spania și Portugalia. În plus, deși lipsa actuală de AdBlue ridică momentan doar unele probleme de aprovizionare, continuarea producției reduse în UE ar putea duce la o situație dramatică și la afectarea lanțurilor de aprovizionare.
În ultimele 2 săptămâni, oferta de AdBlue a scăzut, iar prețurile acestui produs esențial pentru motoarele diesel s-au dublat în mai multe țări europene. Unele companii au început să-și facă rezerve de AdBlue de teamă că stocul se va epuiza, generând panică și majorarea prețurilor.
AdBlue este un fluid injectat în cadrul motoarelor diesel ale camioanelor, autobuzelor și autocarelor pentru a reduce gazele nocive care sunt eliberate în atmosferă și în lipsa acestuia vehiculele sunt programate să se oprească după un număr de kilometri. Rezervorul de AdBlue al unui vehicul greu (are între 45 litri până la 60 litri) trebuie reumplut la fiecare 1 până la 2 săptămâni. În prezent, pe piața europeană, 99,3% din camioane sunt alimentate pe bază de motorină și doar 0,7% folosesc combustibili alternativi.
AdBlue are la bază amoniac, iar utilizarea principală a acestuia este pentru îngrășăminte în agricultură. Conform estimărilor, în medie, 20% din producția de amoniu a unei fabrici este utilizată pentru producția de AdBlue și 80% pentru îngrășăminte.
Unul dintre cele mai importante elemente de cost în producția de amoniac este gazul natural. Prețul gazelor naturale a crescut foarte mult în ultima vreme. Acest lucru a dus la o majorare a prețului amoniacului și, inclusiv, a prețului îngrășămintelor. În acest sens, fermierii din UE neavând nevoie imediată de îngrășăminte au amânat decizia de cumpărare până în ianuarie/februarie anul viitor, sperând că până atunci prețul gazului va scădea și îngrășămintele se vor ieftini. La rândul lor, acele fabrici care produc amoniac în principal pentru îngrășăminte nu-l mai pot vinde și nu consideră că este viabil din punct de vedere economic să continue producția, deoarece rămân fără principalii lor clienți. Producerea de amoniac numai pentru AdBlue i-ar putea aduce în dificultăți financiare, deoarece ar funcționa la o capacitate de producție de 20%.
Astfel, dacă prețul gazelor naturale va rămâne foarte ridicat în următoarele două luni și fermierii vor amâna cumpărarea îngrășămintelor până în februarie, producția de AdBlue în UE va continua să scadă dacă autoritățile naționale și europene nu vor interveni.
Lipsa AdBlue ar putea duce la oprirea activității de transport rutier, ceea ce se va transpune în creșterea prețurilor produselor la raft și la o penurie de bunuri.
UNTRR solicită Guvernului măsuri de susținere a industriei de transport rutier în fața crizei AdBlue, prin asigurarea continuității producției de AdBlue în România.
Transportul rutier este unul dintre cele mai competitive și mai importante sectoare economice ale României, doar în ultimii 4 ani având o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro. Transportul rutier generează circa 5% din PIB al României și angajează peste 350.000 de persoane”.
Centrul de Inginerie Bosch din Cluj demarează un parteneriat cu Orange Business Services pentru testarea tehnologiei de conducere asistată și automatizată, cu ajutorul infrastructurii și experților 5G Lab.
Abordarea Bosch folosește comunicație Celulară de tip „Vehicle-to-Everything” (C-V2X) cu ajutorul infrastructurii comerciale 5G.
Prin această nouă inițiativă, susținut de Orange 5G Lab, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj își aduce contribuția, încă o dată, la îmbunătățirea siguranței rutiere, economisirea de energie și creșterea eficienței în trafic.
Bosch își continuă proiectele de cercetare și dezvoltare în Cluj.
Bosch, lider global în furnizarea de tehnologii și servicii, a încheiat recent un acord de colaborare cu Orange Business Services. Centrul de Inginerie Bosch din Cluj va începe testarea de soluții noi concepute pentru autovehiculele automatizate, folosind comunicație Celulară de tip „Vehicle-to-Everything” (C-V2X) cu ajutorul infrastructurii comerciale 5G. Tehnologia de comunicații C-V2X reprezintă un pilon esențial pentru conducerea automatizată și conectată. „Ne bucurăm că am demarat acest nou parteneriat și sunt sigur că know-how-ul, expertiza și tehnologiile noastre de ultimă generație vor duce la obținerea unor rezultate excepționale în domeniul mobilității conectate și automatizate”, a declarat Cătălin Golban, șeful departamentului de Inginerie a sistemelor de percepție video din cadrul Centrului de Inginerie din Cluj.
Divizia de cercetare și dezvoltare din Cluj-Napoca lucrează la dezvoltarea de soluții noi și la îmbunătățirea soluțiilor existente în materie de conducere automatizată și conectată, cu ajutorul avantajelor oferite de tehnologia 5G ca un punct de interes. Prin urmare, inginerii Bosch din Cluj folosesc autovehicule de testare echipate cu tehnologii 5G, ce permit transmiterea și vizualizarea datelor colectate aproape în timp real, facilitând în mod semnificativ procesul de dezvoltare a soluțiilor de conducere automatizată și asistată.
Obiectivul acestui proiect este optimizarea și inovarea continuă, pe baza datelor colectate din scenarii reale de trafic. Această nouă tehnologie de comunicații facilitează transmisia rapidă a datelor de la vehiculele de testare către un server central sau către o infrastructură cloud și, astfel, inginerii care lucrează la tehnologiile de conducere automatizată și asistată pot prelucra și analiza rapid informațiile. Comunicația de tip C-V2X bazată pe 5G este una din tehnologiile cu un potențial foarte mare pentru îndeplinirea condițiilor acestor funcții și pentru asigurarea nivelului de performanță necesar pentru schimbul de date. Mai mult, noul standard de comunicații permite inginerilor Bosch sau colaboratorilor aflați oriunde în lume să vizualizeze datele colectate de senzorii vehiculului de testare, precum senzorii video, radar, cu ultrasunete sau lidar.
Acest nou proiect va duce la progrese relevante în domeniu, pentru ambele companii. „Colaborarea noastră cu Bosch marchează un pas important în dezvoltarea ecosistemului de Mobilitate Colaborativă, Conectată și Automatizată (CCAM) din România. Cu servicii CCAM mai avansate, conducerea automatizată este văzută ca un element tehnologic important care va modela viitorul concept de mobilitate și va îmbunătăți calitatea vieții moderne, oferind siguranță în trafic, împreună cu îmbunătățiri suplimentare de mediu și informații. Conectivitatea și, mai precis, comunicațiile 5G C-V2X, sunt văzute ca un facilitator tehnologic al serviciilor CCAM care necesită o rețea cu fiabilitate mare, viteză, capacitate și latență ultra-scăzută. Având în vedere latența extrem de scăzută a rețelei Orange 5G, vehiculele care rulează software dezvoltat de Bosch pot face schimb de date cu cloud-ul în cel mai scurt timp posibil, cu ajutorul unor funcții avansate precum edge computing și network slicing.” declară Cristian Patachia, Development & Innovation Manager la Orange România și coordonator 5G Lab.
Vehiculele conectate la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj
Dezvoltarea tehnologiilor de conectivitate pentru vehicule este una dintre direcțiile strategice ale Centrului de Inginerie Bosch din Cluj. Prin urmare, explorarea potențialului oferit de tehnologia 5G în acest domeniu este de mare interes. În același timp, Centrul de Inginerie din Cluj dezvoltă software și algoritmi pentru prelucrarea datelor provenite de la senzorii radar, video și cu ultrasunete, pentru conducere asistată și automatizată. Mai mult, combinația dintre 5G și tehnologia senzorilor aduce un plus de valoare în procesul de inovație și dezvoltare. Cu o rată de transfer crescută și o latență scăzută, 5G este orientat către conectivitatea atât a mașinilor, cât și a utilizatorilor. Astfel, pe de o parte, va îmbunătăți metodologia de inginerie a produselor și, pe de altă parte, va avea ca rezultat funcții avansate, în special în domeniul asistenței la condus și al conducerii automatizate.
Viitorul mobilității: conducerea automatizată
La Centrul de Inginerie din Cluj, Bosch contribuie la modelarea viitorului mobilității prin dezvoltarea de proiecte în domeniul conducerii automatizate și asistate. Funcțiile precum frânarea automată de urgență pentru evitarea coliziunilor cu obiecte străine, precum autovehicule, pietoni, bicicliști și animale, menținerea benzii de rulare sau parcarea automată pot salva vieți și îmbunătățesc confortul în timpul condusului. Pe lângă senzorii radar și cei cu ultrasunete, din ce în ce mai multe vehicule beneficiază în prezent de camere video integrate. Aceste camere primesc informații pe care le pot prelucra ulterior cu ajutorul sistemelor de calcul electronice integrate. Ca atare, datele video primite de la camere sunt prelucrate în timp real, cu ajutorul puterii de calcul avansate și al metodelor de inteligență și viziune artificială, pentru a obține pozițiile obiectelor din trafic, vehiculelor, pietonilor, poziția vehiculului pe banda de circulație, semnificațiile semafoarelor, indicatoarelor sau a marcajelor rutiere.
O previzualizare a unei lumi conectate
În calitate de furnizor de top în domeniul IoT, Bosch oferă soluții pentru case inteligente, Industrie 4.0 și mobilitate conectată. Conectivitatea aduce noi oportunități pentru dezvoltarea și îmbunătățirea vehiculelor, mobilității și serviciilor de orice natură. Acest lucru face viața mai sigură, mai eficientă și mai confortabilă. Bosch conectează sisteme și servicii, în interiorul și în afara lanțului său valoric, transformându-le în soluții inteligente. Din ce în ce mai multe produse și servicii inteligente sunt conectate pentru a genera un plus de valoare pentru utilizatorii lor. Se estimează că se va atinge un număr de 25 de miliarde de dispozitive conectate până în anul 2025, prin comparație cu doar 14,2 miliarde în 2019.
EY România dezvoltă două soluții informatice personalizate care ușurează generarea raportărilor SAF-T
Extinderea termenului de grație pentru depunerea declarației D406 sau Fișierul Standard de Control Fiscal de la trei la șase luni este considerată de majoritatea marilor contribuabili (37%) „binevenită și necesară, întrucât prima raportare la 28 februarie 2022 ar fi fost un termen dificil de implementat”, arată rezultatele celui mai recent studiu SAF-T Index, prezentat de EY România în cadrul unui seminar dedicat. Într-o proporție și mai importantă (46%), însă, marii contribuabili declară că și-ar dori o amânare a termenului de raportare cu cel puțin 12 luni, pentru a putea pregăti implementarea noii raportări, mai arată EY SAF-T Index.
Georgiana Iancu, EY Romania
„Nivelul de detaliu al raportării SAF-T pare să descurajeze companiile, puține dintre ele înțelegând cerințele de raportare în proporție mai mare de 50%. De altfel, așa cum a arătat și studiul nostru, declarația D406 este percepută ca fiind complexă și semnificativ mai complicată decât D394 în privința listărilor operațiunilor locale, care este, de altfel, cea mai grea raportare din zona de TVA de până acum”, declară Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de taxe indirecte, EY România.
Potrivit SAF-T Index, majoritatea companiilor (63%) de-abia au început etapa de analiză pre-implementare și doar 5% dintre respondenți se află într-o etapă avansată, de finalizare a analizei cerințelor și de demarare a procesului de configurare și implementare a soluției tehnice.
Cele mai multe dintre companiile respondente (39%) estimează că ar avea nevoie de cel puțin 4-10 luni pentru implementarea raportării de la publicarea schemei finale SAF-T, în vreme ce 34% cred că ar avea nevoie de 10-12 luni, iar 12% spun că le sunt necesare chiar și 18-36 de luni. Pe scurt, se pare că doar 16% dintre respondenți vor fi pregătiți să depună prima lor declarație SAF-T la primul termen legal de raportare, pe 28 februarie 2022.
„Este o situație care poate fi explicată prin impedimentele pe care companiile le identifică și le și indică în sondajul nostru: informațiile necesare pentru raportare nu sunt disponibile în totalitate în sistemul ERP folosit, costurile generate de analiza cerințelor de raportare și mapare a datelor sau pentru implementarea unei soluții tehnice care să permită generarea declarației SAF-T, tranziția către noi sisteme ERP sau faptul că sunt în așteptarea unor soluții de localizare a generării SAF-T din partea furnizorilor de ERP”, precizează Georgiana Iancu.
Prin urmare, privind retrospectiv la experiența implementării unei alte raportări complexe, Declarația 394, și a intervalului de timp necesar pentru pregătirea automatizării acestei listări locale, putem constata din răspunsurile primite că în aproximativ 85% din cazuri procesul de automatizare a variat între 2-4-10-12 luni. Însă,15% dintre respondenți nu au reușit încă, la 4 ani de la implementare, să automatizeze complet raportarea locală și utilizează în prezent munca manuală și corelații în afara sistemului.
Astfel, considerând că SAF-T este de cel puțin două ori mai complex decât listarea locală, se poate explica, într-adevăr, feedback-ul primit din partea respondenților cu privire la acordarea unui termen de pregătire mai extins.
„Experiența EY, atât pe baza proiectelor aflate în derulare în România, cât și în alte țări, mai ales din Polonia, arată că există două puncte critice în implementarea cu succes a SAF-T: înțelegerea cerințelor de raportare și soluția tehnică aleasă, care trebuie să fie cât mai bine adaptată sistemelor informatice de evidență financiară și gestiune (ERP), cât mai integrată și capabilă să asigure o procesare ușoară a datelor raportabile pentru SAF-T. Indiferent de sistemul în care sunt gestionate datele, fie că este vorba despre SAP, Oracle, Charisma sau de alte sisteme, există soluții capabile să extragă, să pregătească datele, precum și să testeze rezultatele și să producă xml-urile necesare raportării către ANAF”, subliniază Georgiana Iancu.
Diana Lupu, EY Romania
În acest sens, EY a pus la punct o soluție agnostică, ce poate fi implementată indiferent de ERP-ul utilizat de client în procesele de contabilitate statutară și pregătire a declarațiilor fiscale. Aplicația asigură validarea tehnică a datelor extrase din diverse surse și generarea fișierelor SAF-T. „Soluția EY va salva și păstra toate declarațiile SAF-T raportate pentru perioadele anterioare (inclusiv toate declarațiile rectificative). Compania va avea la dispoziție baza de date cu toate fișierele sursă și cu toate declarațiile SAF-T trimise autorităților”, arată, la rândul său, Diana Lupu, Partener Asociat, Departamentul de conformitate globală și raportare, EY România.
Pentru contribuabilii care folosesc SAP ca sistem de gestionare, EY vine cu o soluție care poate fi integrată în sistemul ERP și adaptată fiecărui client. „Nu propunem o soluție unică pentru toți clienții și, cu toate că vorbim despre același ERP, este nevoie să o adaptăm la nevoile individuale și configurările specifice fiecărui client, fără a face însă modificări în sistemul sursă. Cu ajutorul ei, creăm rapoarte bazate pe date și procese de bază în SAP, dar ceea ce este cel mai important, nu le modificăm. Un alt atu al acestei soluții este că implementarea ei nu necesită modificări în sistemul principal, ceea ce este deosebit de important pentru multinaționalele care au procese unificate pentru entitățile din întreaga lume, pentru că orice modificare a proceselor globale ale companiei sunt consumatoare de timp, costisitoare și necesită teste de afaceri amănunțite”, punctează Georgiana Iancu.