Parlamentul European solicită toate informațiile relevante privind eforturile naționale de redresare, asigurând supravegherea democratică a punerii în aplicare a Mecanismului de redresare și reziliență.
Într-o
rezoluție adoptată joi cu 602 voturi pentru, 35 împotrivă și 56
abțineri, eurodeputații au reafirmat că, în conformitate cu prevederile
Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență,
Parlamentul European are dreptul de a primi informații relevante cu
privire la stadiul punerii în aplicare a planurilor naționale de
redresare și reziliență.
Pentru a asigura o mai mare transparență
și responsabilitate democratică a planurilor naționale de redresare și
reziliență, eurodeputații așteaptă să primească din partea Comisiei
informațiile de bază necesare, precum și un rezumat al reformelor și
investițiilor prevăzute în planurile naționale primite (18 de state
membre și-au prezentat programele de redresare și reziliență până la
data de 18 mai). De asemenea, aceste informații ar trebui furnizate
Parlamentului într-un format ușor de înțeles și comparabil, inclusiv
orice traduceri existente ale documentelor depuse de statele membre.
Implicarea cetățenilor și a părților interesate
Eurodeputații consideră că accesul la
informațiile privind evaluările preliminare ale planurilor nu va
influența rezultatului procedurii, deoarece majoritatea planurilor
naționale de redresare și reziliență sunt deja destul de avansate și
aprobarea acestora este foarte probabilă. Dimpotrivă, o astfel de
supraveghere ar îmbunătăți dialogul privind redresarea și reziliența.
În plus, transparența și
responsabilitatea deplină prin implicarea Parlamentul ar asigura și ar
consolida legitimitatea democratică și sentimentul de apartenență al
cetățenilor la Mecanismul de redresare și reziliență. Pentru a asigura
implicarea societății civile și a autorităților locale și regionale în
punerea în aplicare a planurilor, eurodeputații solicită Comisiei să
invite statele membre să consulte toate părțile interesate la nivel
național și să le monitorizeze pentru a se asigura că au loc consultări
cu privire la orice modificări viitoare sau la noi planuri.
Evaluarea etapelor intermediare
Deputații doresc, de asemenea, informarea comisiilor competente ale Parlamentului cu privire la constatările preliminare privind îndeplinirea țintelor convenite și a etapelor intermediare, precum și cu privire la planurile naționale de redresare și reziliență. Dacă se realizează acest lucru, eurodeputații vor putea evalua mai bine cheltuirea eficientă și adecvată a fondurilor.
Mecanismul de redresare și reziliență este cel mai important element constitutiv al pachetului de măsuri Next Generation EU
și un instrument temporar de criză conceput pentru a sprijini țările UE
să facă față efectelor pandemiei de COVID-19, cu o capacitate totală de
672,5 miliarde EUR sub formă de împrumuturi și granturi.
Pentru a putea beneficia de finanțare,
planurile naționale de redresare și reziliență trebuie să se concentreze
pe șase domenii-cheie de politică ale Uniunii: tranziția spre o
economie verde, inclusiv biodiversitatea; transformarea digitală;
coeziunea economică și competitivitatea; coeziunea socială și
teritorială; reacția instituțională la crize și pregătirea pentru
situații de criză; și politicile cu accent pe următoarea generație,
copii și tineret, inclusiv educația și formarea de competențe. Fiecare
plan trebuie să consacre climei cel puțin 37% din buget, iar acțiunilor
din domeniul digital cel puțin 20%. În cele din urmă, statele membre
trebuie să explice modul în care planurile de redresare și reziliență
contribuie la egalitatea de gen și la egalitatea de șanse pentru toți și
modul în care părțile interesate relevante la nivel național au fost
implicate în pregătirea programelor de redresare și reziliență.
Negociatorii PE și ai Consiliului au ajuns joi la un acord provizoriu asupra unui certificat digital UE privind Covid pentru a facilita libera circulație în Europa în timpul pandemiei.
Certificatul
va fi disponibil fie în format digital, fie pe suport de hârtie. Acesta
va atesta că o persoană a fost vaccinată împotriva coronavirusului, că a
avut recent un rezultat negativ la testul de depistare a infecției sau
că s-a vindecat în urma infecției. În practică, acestea vor fi trei
certificate distincte. Un cadru comun al UE va permite statelor membre
să emită certificate care vor fi apoi acceptate în alte țări ale UE.
Regulamentul referitor la certificatul
digital UE privind Covid va fi în vigoare timp de 12 luni. Certificatul
nu va fi o condiție prealabilă pentru exercitarea dreptului la liberă
circulație și nu va fi considerat document de călătorie.
Sprijin bugetar pentru teste disponibile și la un preț accesibil
Pentru a sprijini la o scară cât mai
largă „disponibilitatea unor teste la prețuri accesibile”, Comisia
Europeană s-a angajat să mobilizeze „cel puțin 100 de milioane de euro”
în cadrul Instrumentului pentru sprijin de urgență pentru achiziționarea
de teste pentru depistarea infecției cu SARS-CoV-2 în scopul emiterii
de certificate digitale UE privind Covid. De acest lucru ar trebui să
beneficieze în special persoanele care traversează zilnic sau frecvent
frontierele pentru a merge la locul de muncă sau la școală, pentru a
vizita rude apropiate, pentru a solicita asistență medicală sau pentru a
avea grijă de cei dragi.
Negociatorii au convenit că, dacă este
necesar, ar trebui mobilizată o finanțare suplimentară peste suma de 100
de milioane de euro, sub rezerva aprobării de către autoritățile
bugetare.
Restricții de călătorie suplimentare numai dacă sunt justificate în mod corespunzător
Statele membre nu ar trebui să impună
restricții de călătorie suplimentare ca răspuns la pandemia de Covid-19
cum ar fi carantina, autoizolarea sau testarea, „cu excepția cazului în
care acestea sunt necesare și proporționale pentru a proteja sănătatea
publică”. Statele ar trebui să țină cont de dovezile științifice
disponibile, „inclusiv de datele epidemiologice publicate de Centrul
European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC)”. Astfel de măsuri ar
trebui notificate celorlalte state membre și Comisiei cu cel puțin 48
de ore înainte.
Vaccinuri
Statele membre trebuie să accepte
certificatele de vaccinare eliberate în alte state membre pentru
persoanele inoculate cu un vaccin autorizat pentru utilizare în UE de
către Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA) (în prezent
Pfizer-BioNTech, Moderna, AstraZeneca și Janssen). Va fi la latitudinea
statelor membre să decidă dacă acceptă, de asemenea, certificate de
vaccinare emise de alte state membre în conformitate cu procedurile
naționale de autorizare de urgență sau cele pentru vaccinurile enumerate
de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) pentru utilizare de urgență.
Garanții privind protecția datelor
Certificatele vor fi verificate pentru a
preveni frauda și falsificarea, așa cum va fi verificată și
autenticitatea sigiliilor electronice incluse în document. Datele cu
caracter personal obținute din certificate nu pot fi stocate în statele
membre de destinație și nu va exista o bază de date centrală la nivelul
UE. Lista entităților care vor prelucra și primi date va fi publică,
astfel încât cetățenii să își poată exercita drepturile în materie de
protecție a datelor în temeiul Regulamentului general privind protecția
datelor.
Președintele Comisiei pentru libertăți civile și raportor, Juan Fernando López Aguilar (S&D, Spania), a declarat: „Deși acordul la care s-a ajuns astăzi nu răspunde pe deplin cerințelor PE, acesta reprezintă cu siguranță o îmbunătățire majoră a statu-quo-ului actual pentru milioane de cetățeni ai UE. Certificatul digital UE privind Covid va restabili libera circulație în interiorul UE, pe măsură ce statele membre încep să elimine restricțiile privind libera circulație în întreaga Europă. Acest acord este primul pas către readucerea spațiului Schengen pe drumul cel bun”.
Textul convenit va fi acum supus spre
aprobare Comisiei pentru libertăți civile pe 26 mai 2021, apoi va fi
supus spre aprobarea plenului Parlamentului European și a Consiliului.
Dacă va fi confirmat de comisie, textul va fi prezentat spre adoptare în
sesiunea plenară din 7-10 iunie 2021.
Peste 70% din antreprenorii locali își verifică partenerii de business la 6 luni sau chiar mai rar de atât, iar, atunci când o fac, cei mai mulți nu cunosc care sunt informațiile cheie prin care pot identifica din timp potențialele probleme.
Aceștia iau în considerare datele disponibile online, fără o analiză amănunțită, limitându-se de cele mai multe ori la o simplă căutare pe Google și la informații de bază (cum ar fi cifra de afaceri și evoluția ei, rezultatul net, numărul de angajați), potrivit unui studiu KeysFin, unul din principalii jucători de pe piața locală de business information.
Astfel, pentru a veni în întâmpinarea acestei situații, KeysFin a lansat o actualizare a aplicației de mobil KeysFinder, dedicată antreprenorilor si angajaților români, adaugând un modul de monitorizare a companiilor. Prin noua funcționalitate, utilizatorii vor primi alerte în timp real pentru companiile selectate și vor avea la îndemână informații cheie despre incidentele de plată, datoriile către stat sau alte probleme financiare sau legale ale partenerilor lor.
„Am lansat aplicația KeysFinder acum un an, iar popularitatea acesteia în rândul clienților noștri ne-a determinat să adăugăm funcționalități noi, care să reprezinte un real ajutor pentru antreprenorii și managerii care au nevoie să se orienteze rapid într-un mediu de business atipic, aflat în continuă schimbare. Totuși, analizând piața, ne-am dat seama că există un segment important de firme, mai ales cele din categoria firmelor mici și a microîntreprinderilor, care nu își verifică partenerii de business constant sau poate chiar deloc, deși această verificare ar trebui sa devină o regulă”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
ANTREPRENORII ROMÂNI, MAI ATENȚI CA ÎNAINTE DE PANDEMIE, DAR ÎNCĂ NU SUFICIENT DE INFORMAȚI
Deși antreprenorii români nu își verifică constant partenerii de business, criza fluxurilor de numerar generată de pandemia COVID-19 i-a determinat pe tot mai mulți dintre aceștiasă acorde o atenție mai mare comportamentului financiar al clienților și furnizorilor.
Astfel, dacă la începutul pandemiei putini antreprenori români făceau astfel de verificări, în special în situația încheierii unui nou parteneriat comercial, după un an plin de provocări, antreprenorii au devenit mai prudenți, astfel că 50% dintre aceștia verifică incidentele de plată, procesele sau statusul privind insolvența ale clienților lor, măcar o dată la 2 luni.
KEYSFINDER, SINGURA APLICAȚIE DE BUSINESS PRIN CARE SE ACCESEAZĂ INFORMAȚII ACTUALIZATE CU ALERTĂ
Aplicația KeysFinder oferă accesul rapid la informații cheie precum o serie de indicatori de solvabilitate, lichiditate, profitabilitate sau detalii despre proceduri de insolvență și dosare în justiție, care vin în completarea datelor cu caracter general despre entitățile economice din România. În plus, noua variantă a acesteia are un modul de monitorizare foarte prietenos care oferă o experiență de utilizare intuitivă și fluidă. Utilizatorii pot seta alerte pentru a identifica dosarele și procedurile de insolvență în timp util, pentru a primi notificări referitoare la incidentele de plată, datoriile către ANAF sau modificările de status plătitor/neplătitor TVA, TVA la încasare, precum și pentru a afla despre procesele comerciale ale partenerilor lor de business.
Aplicația poate fi descărcată pe dispozitivele mobile care rulează pe platformele IOS și Android și îi ajută pe antreprenori și angajații din departamentele financiare și juridice să verifice în timp real clienții, furnizorii sau competitorii, identificând astfel din timp eventualele probleme, care pot apărea în derularea unui contract comercial.
KeysFinder pune la dispoziție informații din surse multiple, centralizând date despre companiile locale disponibile în sursele de date publice.
Mai mult, datele centralizate sunt ușor de parcurs și asimilat, interpretarea acestora și modul de afișare fiind un rezultat al experienței vaste a echipei de analiști KeysFin, care a pregătit până acum mii de studii pentru companiile din România.
Cea mai mare parte a informațiilor oferite sunt gratuite pentru cei care își creează un cont în aplicație, iar informațiile complexe furnizate contra cost sunt semnalizate prin butonul „Cumpără”, creditele necesare fiind precizate în dreptul butonului – între 1 și 50 de credite pentru fiecare acțiune contra cost.
ANTREPRENORII LA ÎNCEPUT DE DRUM, CEI MAI AFECTAȚI DE LIPSA INFORMAȚIILOR DE BUSINESS ACTUALIZATE ÎN TIMP UTIL
Aproximativ 763 mii de companii nefinanciare și-au raportat rezultatele financiare la 2019, dintre care 704 mii erau microîntreprinderi. Chiar dacă numărul microîntreprinderilor nefinanciare a crescut față de 2018 când existau 676 mii, ponderea acestora în total s-a menținut la 92% și aproape 25% dintre acestea (189 mii) au avut cifra de afaceri din 2019 egală cu zero.
Microîntreprinderile reprezintă categoria de companii care înregistrează cele mai multe plăți restante, însumând 43% din total, în timp ce companiile mari și cele mici au avut fiecare câte 20% din total iar companiile medii au înregistrat doar 17% din totalul plăților restante în 2019, potrivit studiului anual KeysFin „Condițiile de business din România”.
România nu are avantajul de a fi o țară cu cultură antreprenorială îndelungată (în Marea Britanie, antreprenoriatul modern a început odată cu Revoluția Industrială, acum 300 ani), iar antreprenorii nu știu de cele mai multe ori unde să caute răspunsuri și analize sau statistici financiare pentru industria din care fac parte.
DESPRE KEYSFIN
KeysFin oferă servicii de informații de afaceri despre firmele din România și din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 700 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
Volatilitatea actuală a prețurilor de pe piața criptoactivelor este cauzată de o combinație de factori. În primul rând, este important să subliniem faptul că bitcoin și ethereum au înregistrat creșteri enorme de prețuri în acest an, deci, în mod firesc, vom asista la retrageri de profit. Din punct de vedere tehnic, indicatorii de direcție, cum ar fi Stochastics, arătau «supra-cumpărat» în ultimele săptămâni, ceea ce pentru mine a fost un semnal că va urma o corecție sau o scădere a prețului.
De asemenea, această scădere a prețurilor se prefigura de câteva săptămâni. În ultima lună, am văzut rezervele de pe piețele de schimb – cantitatea de bitcoin păstrată de utilizatori în portofelele de schimb în creștere constantă, indicând disponibilitatea de a vinde. Ieri, de exemplu, am văzut al șaselea flux ca mărime netă de intrare în bursele de schimb din ultimul an (sursă: cryptoquant.com).
În timp ce mutarea de bitcoin într-un portofel de schimb nu duce neapărat la o vânzare, această mutare tinde să corespundă cu scăderi ale prețului. Am văzut acest lucru pe 12 mai, ziua în care am asistat la o scădere a prețurilor cu 13%. Momentul a corespuns cu al treilea cel mai mare flux ca mărime netă de intrare în bursele de schimb din ultimele 12 luni.
Cu toate acestea, principala lecție aici este că toate piețele au suișuri și coborâșuri. Criptoactivele sunt în continuare o clasă nouă de active, una volatilă care nu a fost încă testată într-un mediu inflaționist. Prin urmare, investitorii trebuie să-și amintească lucrurile de bază privind investițiile și să evite deciziile bazate doar pe preț. Trebuie să fie sinceri atunci când decid care este apetitul lor pentru risc; să cerceteze și să înțeleagă proiectele din spatele fiecărui token; și să investească într-un portofoliu larg și diversificat, doar atunci când sunt pregătiți.
_________________
Despre eToro
eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.
Atenționare privind exonerarea de răspundere
Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.
În ciuda contextului pandemic, despăgubirile plătite de companiile de asigurare în baza polițelor RCA au urcat cu peste 26% în primul trimestru din 2021, conform informațiilor făcute publice de către ASF. Astfel, valoarea totală a despăgubirilor plătite în baza polițelor RCA a depășit 1 miliard de lei în T1 2021.
De altfel, și dauna medie plătită de asigurători în baza polițelor RCA în ultimii 5 ani se află în continuă creștere: în comparație cu anul 2016, dauna medie RCA a fost cu 27,5% mai mare, evoluând de la 7.061 lei la 9.005 lei în 2020, în timp ce prima medie RCA achitată de șoferi s-a redus cu aproape 23% în aceeași perioadă.
Cel mai important însă – din păcate, conform celui mai recent raport al Comisiei Europene, țara noastră se situează pe primul loc în privința numărului de victime din accidentele rutiere în ultimii doi ani, cu 96 victime la un milion de locuitori în anul 2019, respectiv 85 victime la un milion de locuitori, față de media UE de 42 victime la un milion în anul 2020. Aceste cifre se reflectă și în percepția românilor în ceea ce privește riscurile, în condițiile în care 49% dintre șoferi consideră că riscul de a fi implicați într-un accident auto este mare și foarte mare, cu 6 p.p. mai mult față de 2019, potrivit celui mai recent Barometru UNSAR – IRES din 2020.
Față de aceste cifre recent publicate de Comisia Europeană, considerăm foarte importantă creșterea interesului și a implicării în dezvoltarea de programe de îmbunătățire a siguranței rutiere în România a cât mai multor actori. De altfel, UNSAR realizează anual propriul demers de siguranță rutieră: Campania #ATENTinTRAFIC. Mesajul acesteia este susținut de o serie de parteneri instituționali reuniți într-o platformă comună de educație și prevenție rutieră iniţiată de industria de asigurări.
O altă soluție care ar putea produce schimbări pozitive pentru milioane de șoferi o reprezintă introducerea unui preț de referință orientativ pentru evaluarea despăgubirii atât în ceea ce privește partea de reparații, cât și de rent-a-car, măsură inclusă în proiectul de Ordonanță de urgență de modificare și completare a Legii nr. 132/2017 privind RCA. Reiterăm faptul că industria de asigurări susține introducerea unui PREȚ DE REFERINȚĂ pentru reparațiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument NU ESTE O CO-PLATĂ și nu ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparațiilor auto, așa cum incorect afirmă o organizație patronală care reprezintă interesele unei părți a patronilor de firme de transport rutier, fără competențe în domeniul serviciilor financiare.
Euler Hermes, companie de referință în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor, prezintă o analiză referitoare la perspectivele prețurilor în economia europeană, prin raportare la contextul actual, cu deschidere către tendințele de evoluție conturate în acest moment:
Puterea prețului: Cum va trece economia europeană peste presiunile inflaționiste?
Pe termen lung majoritatea sectoarelor vor beneficia de o putere de stabilire a prețurilor
Din perspectiva riscului sectorial, produsele farmaceutice, computerele și produsele electronice de consum sunt imune la creșterea prețurilor de producție
Alte sectoare s-ar putea confrunta cu presiuni asupra marjelor lor în următoarele câteva luni, deoarece se previzionează că prețurile de producție se vor diminua în T3 2021
Pe măsură ce specialiștii se așteaptă la o recuperare a cererii post-pandemice în Europa, creșterea prețurilor pentru materiile prime și materiale va testa capacitatea de adaptare a firmelor care vor fi nevoite să perceapă prețuri mai mari pentru produsele și serviciile lor. Puterea de stabilire a prețurilor este esențială pentru revenirea economiei, dar și pentru firmele care sunt nevoite să compenseze pierderile din 2020. Cu toate acestea, din cauza unui număr mare de factori (structuri de piață diferite, intensitate concurențială, comportamente ale consumatorilor) nu toate sectoarele au capacitatea de a se menține înaintea curbei.
Comparând evoluția prețurilor cu amănuntul și modificările prețurilor de producție din zona euro[1] specialiștii calculează un indicator pentru puterea de stabilire a prețurilor. Sectoarele care au înregistrat o creștere mai rapidă a prețurilor cu amănuntul se pot lăuda cu o anumită putere de stabilire a acestora, în timp ce, sectoarele aflate în situația opusă ar putea fi văzute ca fiind lipsite de putere în ceea ce privește stabilirea prețurilor. Din cauza discrepanțelor, unele sectoare au fost analizate încă de la începutul anilor 2000[2], în timp ce altele au fost urmărite din 2017[3]. Cu toate acestea se constată că textilele, electronicele și electrocasnicele, produsele de curățare, serviciile de telefonie și restaurantele au avut prețuri de producție mai mari, depășind astfel prețurile cu amănuntul (a se vedea Figura 1). Aceste sectoare s-au confruntat cu o concurență acerbă atât internă (servicii de telefonie, restaurante) cât și la nivel mondial (textile, aparate, unele produse chimice).
Figura 1 – Evoluția pe termen lung a IAPC față de PPI pentru sectoare analizate din zona euro
Sursa: Eurostat, Euler Hermes, Allianz Research
Electronicele și electrocasnicele, produsele farmaceutice și companiile aeriene sunt în topul clasamentului în ceea ce privește puterea de stabilire a prețurilor pe termen lung din zona euro. Pentru a analiza legătura dintre cei doi indicatori IAPC-PPI, au fost utilizate modele simple de regresie. Analizând relevanța modelelor și a coeficienților de regresie, analiștii Euler Hermes au putut stabili un clasament al sectoarelor zonei euro (a se vedea tabelul 1). În ansamblu, evaluarea cantitativă este în conformitate cu judecățile experților. Cu toate acestea, unele sectoare, cum ar fi cele care produc electronice și electrocasnice ar putea fi pe drumul lor descendent în clasament, deoarece tendințele recente au arătat că marii producători s-au delocalizat în afara zonei euro. Este important de observat o distincție între sectoarele care au trecut prin modificări ale prețurilor de producție pentru a păstra cotele de piață (strategia defensivă) și cele care erau oportuniste (cele care creșteau prețurile mult mai mult decât prețurile lor de producție).
Tabel 1 – Clasamentul pe termen lung al puterii de stabilire a prețurilor
Sector
Pricing strategy
1
Consumer electronics
Defensive
2
Pharmaceuticals
Opportunistic
3
Air transport
Opportunistic
4
Automobiles
Defensive
5
Tobacco
Defensive
6
Printed media
Defensive
7
Accommodation services
Opportunistic
8
Postal services
Defensive
9
Electricity
Opportunistic
10
Food & non-alcoholic beverages
Defensive
11
Wines from grapes
Defensive
12
Diesel
Defensive
13
Computers
Opportunistic
14
Household appliances
Defensive
15
Restaurants, cafés and the like
Defensive
16
Textiles
Defensive
17
Telephone services
Defensive
18
Cleaning products
Defensive
Sursa: Eurostat, Euler Hermes, Allianz Research
Datele detaliate din segmentul alimentar, arată importanța eterogenității într-un sector (vezi Figura 2). În ultimii 15 ani, în sectorul uleiurilor s-a observat că prețurile de producție depășesc prețurile de consum în timp ce, segmentul produselor lactate (lapte, brânză) și ouă a reușit să crească prețurile cu amănuntul cu 10pp peste creșterea prețului de producție în aceeași perioadă de timp. Cu toate acestea, producătorii de cafea care au beneficiat de prețuri mai mici de producție au fost nevoiți să reducă prețurile cu amănuntul pentru a lupta împotriva concurenței globale.
Figura 2 – Evoluția pe termen lung a IAPC față de PPI pentru sectoare alimentare selectate din zona euro
Surse: Eurostat, Euler Hermes, Allianz Research
Notă: Datorită disponibilității datelor, perioadele nu sunt omogene între sectoare
Odată cu creșterea costurilor de producție se previzionează o creștere tranzitorie a inflației globale la sfârșitul verii. Cu toate acestea, specialiștii au luat în calcul două scenarii de risc alternative care ar putea duce la o inflație mai mare: prețuri de producție persistente sau un șoc politic care afectează sectoarele cheie (de exemplu, politica climatică cu impozite mai mari pe industria energetică, reglementări mai stricte asupra produselor alimentare etc.). Cursul de schimb este o sursă suplimentară de incertitudine pentru sectoarele exportatoare. Potențialul „mecanism de compensare” prin exporturi poate fi consolidat sau anulat de fluctuațiile cursului de schimb. Într-adevăr, firmele din zona euro ar putea să vândă la prețuri nominale mai mari în dolari, de exemplu, dar dacă între timp euro se va aprecia, atunci impactul asupra profiturilor în euro se va diminua. Pentru a ilustra acest lucru, în 11 din ultimii 20 de ani, euro s-a apreciat în timp ce inflația a fost mai mare în SUA decât în zona euro.
Observăm că și în cazul României se evidențiază tendințele manifestate la nivel global în legătura cu inflația. Țara noastră este de ceva timp obișnuită cu prezența în topul țărilor cu inflația cea mai ridicată din Uniunea Europeană. Atingerea și chiar depășirea în ultimele luni a nivelului de 3% față de puțin peste 2% la finalul anului trecut imprimă anumite semne de îngrijorare, fiind spre limita superioară a intervalului de variație urmărit de BNR. În structură, principalele componente ce au generat creșteri de prețuri atât la nivel global cât și local au fost tarifele crescute la energie, carburanți, anumite blocaje pe lanțul ofertei (unele – precum criza semiconductorilor – fiind estimate să persiste cel puțin pe parcursul acestui an) și nu în ultimul rând – mai ales în cazul României – o producție agricolă foarte redusă anul trecut. Ultimul factor a contribuit decisiv la creșterea prețurilor produselor alimentare în condițiile în care acestea dețin mai mult de 30% din coșul de cumpărături la noi în țară. Desigur, există și o veste bună dacă producția agricolă va fi – conform așteptărilor – semnificativ peste cea de anul trecut, putând aduce un efect de bază pozitiv atât în domolirea per ansamblu a prețurilor cât și prin contribuția la creșterea economică.
„În România, presiunea inflaționistă a venit „la pachet” cu creșterea record a PIB-ului de 2.8% dintre țările Uniunii Europene (-0.4% per ansamblu) pentru trimestrul 1 al acestui an. Revenirea din semestrul II a anului trecut se continuă fiind în linie cu eforturile de impulsionare a economiei.
Temerile referitoare la inflație pot părea puțin exagerate. Anterior crizei pandemice, retorica se centra pe riscul deflaționist însoțit de o eventuală recesiune economică. Căderea abruptă a veniturilor din primul val pandemic accentuase această posibilitate. Revenirea rapidă a economiilor afectate în ultimele 12 luni a schimbat optica spre riscul de supra-încălzire și în consecință spre creșterea prețurilor.
De fapt, adevărata „frică” a piețelor financiare globale nu este atât inflația în sine – un lucru de altfel benefic dacă nivelul este controlabil atunci când vorbim de relansare economică – ci posibilitatea creșterii ratelor de dobândă de referință ce ar diminua semnificativ prafturile companiilor și implicit randamentele deținătorilor de acțiuni și obligațiuni. Privind însă pe termen mai lung, șocurile pe termen scurt aferente unor creșteri succesive de dobânzi – aflate de mult timp la minime istorice la nivel global – ar putea constitui prețul necesar ce trebuie plătit pentru asigurarea sustenabilității economice”, a declarat Mihai Chipirliu, CFA – Risk Director Euler Hermes România (foto).
Sectoarele analizate reprezintă jumătate din produsele și serviciile IAPC din zona euro. Principalele subcomponente care nu au fost incluse sunt recreerea și cultura (8%), educația și sănătatea (8%), chiriile / locuința (7,5%) și alte servicii / produse care nu pot fi asociate direct cu un SPI sau PPI. În general, se poate observa că ar putea exista pierderi de preț de producție la alimente, combustibili, textile, computere, electronice și restaurante. Aceste sectoare reprezintă aproximativ 33% din IAPC. Cu toate acestea, dacă se elimină elementele non-core, acestea reprezintă doar 12%. Mai mult, se poate observa că există o întârziere de una până la două luni între o modificare a PPI și o modificare a IAPC.
Spre deosebire de zona euro, Asia și America de Nord au înregistrat recent perioade de inflație mai mare, iar modelul actual de redresare pare să indice o divergență similară. În teorie, firmele din zona euro care exportă în afara UE ar putea fi mulțumite de acest context și ar putea beneficia de prețuri de vânzare mai mari. Cu toate acestea, analizând cele 19 sectoare, singurul care a înregistrat un raport semnificativ dintre exporturile nete extracomunitare și cifra de afaceri este sectorul farmaceutic).
Previzionarea riscurilor comerciale și de neplată de astăzi înseamnă protejarea trezoreriei de mâine
Euler Hermes este liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor și un specialist recunoscut în domeniile acoperirii și asigurării creditelor. Cu o experiență de peste 100 de ani, Euler Hermes oferă o gamă completă de servicii de gestionare a creanțelor clienților. Rețeaua sa internațională de supraveghere permite analizarea stabilității financiare a IMM-urilor și a marilor grupuri active pe piețe reprezentând 92% din PIB-ul mondial. Societatea cu sediul social la Paris este prezentă în peste 50 de țări având peste 5800 de angajați. Membră a Grupului Allianz, Euler Hermes a obținut ratingul AA din partea Standard & Poor’s. Societatea a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 2,9 miliarde de euro în 2019 și garanta tranzacții comerciale în valoare de 950 miliarde de euro în întreaga lume la final de 2019. Pentru mai multe informații: eulerhermes.com
Notă de avertizare privind declarațiile de perspectivă: Afirmațiile conținute în acest document pot include perspective, afirmații privind așteptările legate de viitor precum și alte declarații prospective care sunt bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Rezultatele, performanța și evenimentele efective pot diferi substanțial de cele exprimate sau sugerate în aceste declarații de perspectivă.
Astfel de devieri pot surveni din următoarele cauze, fără limitare la,
(i) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației privind competitivitatea, în special în activitatea principală și pe piețele principale ale Grupului Allianz,
(ii) performanța piețelor financiare (în special volatilitatea pieței, lichiditatea și evenimentele legate de credite),
(iii) frecvența și gravitatea evenimentelor care cauzează prejudicii asigurate, incluzând de la catastrofe naturale până la realizarea de cheltuieli pentru acoperirea prejudiciilor,
(iv) nivelurile și tendințele de mortalitate și morbiditate,
(v) nivelurile de persistență,
(vi) cu precădere în activitatea bancară, amploarea riscurilor de credit, (vii) nivelurile ratei dobânzii,
(viii) cursurile de schimb valutar, incluzând cursul de schimb EUR/USD,
(ix) modificările legilor și ale reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale,
(x) impactul achizițiilor, incluzând aspectele legate de integrare și măsurile de reorganizare, și
(xi) factorii generali privind competitivitatea, în fiecare caz, la nivel local, regional național și/sau global.
Mulți dintre acești factori pot avea o probabilitate mai mare de a se produce, sau pot fi mai pronunțați, ca urmare a activităților teroriste și a consecințelor acestora.
Compania nu își asumă nicio obligație de a actualiza orice informație sau declarație prospectivă conținută aici, cu excepția oricăror informații care trebuie divulgate prin lege.
_________________
[1] Zona Euro 19 : Austria, Belgia, Cipru, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Portugalia, Slovacia, Slovenia și Spaina
Inițiativa va spori capacitatea Europei de combatere a amenințărilor cibernetice
Vizează stimularea inovării în rândul întreprinderilor mici și al întreprinderilor nou-înființate (start-ups)
Centrul de securitate cibernetică va fi situat în București, România
Parlamentul a adoptat miercuri planurile de
consolidare a pregătirii și rezilienței Europei împotriva atacurilor
cibernetice prin crearea unui centru de inovare și expertiză.
Noul centru de competențe în materie de securitate cibernetică, care va avea sediul la București,
va pune în comun expertiza legată de cercetarea în materie de
securitate cibernetică și va reuni comunitatea europeană de competențe
în domeniu. Acesta va oferi, de asemenea, sprijin financiar din partea
programelor Orizont Europa și Europa digitală pentru proiecte inovatoare
din partea întreprinderilor nou-înființate (start-ups) și a IMM-urilor.
Scopul legislației este de a stimula
ecosistemul tehnologic și industrial european în materie de securitate
cibernetică pentru a coordona și a pune în comun resursele relevante din
UE. Cadrul se bazează pe parteneriatul public-privat contractual
privind securitatea cibernetică, creat în 2016.
Inițiativa va fi sprijinită prin programele Europa digitală și Orizont Europa, în temeiul cadrului financiar multianual 2021-2027.
„În special într-o perioadă în care atât de multe dintre activitățile noastre zilnice se desfășoară online, devine cu atât mai important să asigurăm niveluri ridicate de inovare în domeniul securității cibernetice”, a declarat raportorul Rasmus Andresen (Verzi/ALE, Germania). „Această nouă structură va garanta că toată expertiza valoroasă care există în întreaga Europă – fie că este vorba de instituții de cercetare, întreprinderi mici, întreprinderi nou-înființate, ONG-uri și comunitatea open-source – este inclusă în procesul de stabilire a priorităților europene în materie de cercetare. În același timp, oferim tuturor statelor membre posibilitatea de a investi colectiv mai mult în acest sector crucial și de a ne pune în comun resursele”, a mai declarat acesta.
La 13 septembrie 2017, Comisia a adoptat
un pachet privind securitatea cibernetică cu o serie de inițiative
menite să îmbunătățească în continuare reziliența, disuasiunea și
apărarea cibernetică. Un an mai târziu, Comisia a prezentat o propunere
de creare a unui centru european de competență în materie de securitate
cibernetică, cu o rețea conexă de centre naționale de coordonare.
Inițiativa urmărește să îmbunătățească și să consolideze capacitatea UE
în materie de securitate cibernetică, prin stimularea ecosistemului
european tehnologic și industrial de securitate cibernetică, precum și
prin coordonarea și punerea în comun a resurselor necesare în Europa.
Centrul de competențe va deveni
principalul organism de gestionare a resurselor financiare ale UE
dedicate cercetării în materie de securitate cibernetică în cadrul celor
două programe propuse – Europa digitală și Orizont Europa – în cadrul
financiar multianual pentru perioada 2021-2027.
Evoluția costului capitalului pentru majoritatea industriilor este corelată cu evoluția macroeconomică din prima parte a anului 2021, fiind observată o încetinire a avântului economic înregistrat la sfârșitului lui 2020
Costul capitalului a urmat o tendință ușor crescătoare în primul trimestru al anului 2021, după scăderile înregistrate spre finalul anului 2020, conform analizei sectoriale EY România. La un an de la declanșarea pandemiei, randamentele așteptate de investitori sunt în scădere, în special pentru sectoarele devenite critice și incluse în programele de reziliență și relansare deschise de UE, acest aspect fiind direct corelat cu riscul perceput de investitori.
Evoluția randamentelor așteptate de investitori este legată de așteptările privind tendința principalilor indicatori macroeconomici, în special rata inflației și rata de creștere a produsului intern brut, pentru majoritatea sectoarelor analizate. Dacă creșterea economică accelerată a României de la finalul anului 2020 a permis recuperarea parțială a decalajului produs de criza Covid-19, începutul de an 2021 indică o temperare a acesteia, în contextul unei rate pozitive a consumului intern, contrabalansată de evoluții anuale negative la nivelul industriei prelucrătoare și a construcțiilor, în mod special.
Randamentele obligațiunilor de stat pe termen lung (30 ani) au înregistrat creșteri în prima parte a anului 2021, după valorile foarte scăzute observate la sfârșitul anului 2020, tendință cauzată și de așteptări privind o rată a inflației în creștere atât în SUA, cât și în Europa.
Analiza trimestrială a valorii de piață a companiilor se bazează pe datele financiare disponibile la sfârșitului primului trimestru al anului 2021, recent publicate de companiile listate din principalele 10 sectoare din România: bunuri de consum și de larg consum, energie, servicii financiare, servicii medicale, produse industriale, tehnologia informației, materii prime, proprietăți imobiliare și servicii de telecomunicații.
„Evoluția costului capitalului pentru majoritatea sectoarelor în primele trei luni ale anului 2021 este influențată de evoluția principalilor indicatori macroeconomici și de așteptările privind implementarea unor programe de susținere a revenirii economiilor europene. Deși primele trei luni ale anului 2021 relevă un optimism moderat din perspectiva evoluției produsului intern brut și un nivel al ratei inflației în creștere, se observă o preferință a investitorilor pentru sectoarele care sunt în atenția programelor de finanțare europene sau naționale, ceea ce a avut ca rezultat reducerea costului capitalului comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent”, declarăIleana Guțu (foto), Partener Asociat și Coordonator al departamentului de Evaluare, modelare financiară și analize economice, EY România.
Atât în primul trimestru al anului 2021, cât și pe toată perioada analizată (5 ani), sectoarele ale căror randamente înregistrează în continuare valori scăzute și au o evoluție relativ constantă rămân cele de materii prime și produse industriale, precum și cel al energiei și al telecomunicațiilor.
Tendința ascendentă a multiplicatorilor financiari se menține și în debutul anului 2021
În prima parte a anului 2021, evoluția ascendentă a multiplicatorilor financiari, susținută de creșterea piețelor bursiere, a fost generată în principal de așteptările investitorilor privind îmbunătățirea performanțelor companiilor.
Eforturile guvernelor și ale băncilor centrale de susținere a economiilor, nivelul ridicat de lichiditate din piață la sfârșitul anului 2020, precum și perspectivele redeschiderii complete a economiei pe parcursul anului 2021 generează noi oportunități pe care companiile sunt pregătite să le fructifice.
Sectoarele ai căror multiplicatori financiari au înregistrat creșteri atât pe parcursul anului 2020, cât și în prima parte a anului curent sunt serviciile medicale, IT și energie, precum și zona de real estate – industrii dinamice, cu o activitate intensă pe bursa de valori în perioada analizată.
Așteptările de revenire economică au influențat pozitiv și multiplicatorii aferenți sectorului financiar și ai companiilor producătoare de bunuri de larg consum.
„Ne așteptăm ca o abordare sectorială a investițiilor să fie din ce în ce mai mult utilizată de către investitori pentru identificarea acelor sectoare care se tranzacționează la discount-uri și a căror probabilitate de revenire și creștere este ridicată. Instrumentul dezvoltat de echipa EY oferă estimări utile atât investitorilor interesați, cât și reprezentanților companiilor pentru dezvoltarea și convertirea viziunii strategice a acestora în planuri concrete”,concluzionează Ileana Guțu.
Instrumentul de analiză sectorială este dezvoltat de Echipa de evaluare, analiză economică și modelare financiară (Valuation, Modeling and Economics – VME) din cadrul departamentului de Strategie şi Tranzacții al EY România, iar analiza sectorială poate fi accesată în secțiunea site-ului EY „Valuation Insights”/„Perspective de Evaluare”, baza de date fiind actualizată trimestrial.
_________________
Despre Instrumentul de analiză sectorială:
Instrumentul oferă estimări despre evoluția randamentului, dar și despre valoarea relativă în 10 sectoare, pe baza datelor înregistrate începând cu 30 septembrie 2015 până în prezent (30 aprilie 2021). Randamentul fiecărui sector a fost estimat prin determinarea costului capitalului propriu (pentru sectorul de servicii financiare) și al costului mediu ponderat al capitalului (pentru celelalte sectoare analizate). Mai multe detalii referitoare la metodologia de calcul sunt disponibile aici.
Valoarea relativă a fiecăruia dintre sectoarele analizate a fost estimată prin cuantificarea multiplicatorilor financiari, care reprezintă indicatori de evaluare folosiți pe scară largă pentru evaluarea companiilor.
Conform principiului că active similare sunt vândute pe piață la prețuri similare, prin utilizarea unor multiplicatori rezultați dintr-o analiză a unui grup de companii comparabile și aplicarea asupra unor indicatori specifici companiei subiect, se poate obține valoarea acesteia, dintr-o perspectivă de piață. Mai multe detalii referitoare la metodologia de calcul sunt disponibile aici.
Analiza este fundamentată pe prelucrări de date generate de baza de date S&P Capital IQ și are în vedere un eșantion de companii listate reprezentative din Europa (inclusiv România), aferente fiecărui sector analizat, așa cum sunt acestea clasificate de către sursa citată. Mai multe detalii despre sectoarele analizate și principalii jucători din cadrul fiecăruia sunt disponibile aici.
De avut în vedere:
Prezentul exercițiu nu a inclus o analiză de lichiditate și nici o analiză privind caracteristicile individuale (ex: mărimea companiei, nivelul veniturilor) ale fiecărei companii din grupul de comparabile utilizat. Criteriile pe baza cărora a fost realizată selecția au în vedere regiunea geografică și încadrarea sectorială, așa cum este aceasta prezentată în baza de date utilizată (S&P Capital IQ).
Ratele de actualizare fundamentate nu cuprind prime specifice (de ex. prima pentru mărimea companiei subiect), întrucât prezenta analiză este sectorială și nu o analiză individuală, specifică unei companii anume. Această primă poate fi aplicată, dacă este cazul.
Nivelurile costului capitalului prezentate sunt exprimate în euro. Pentru a asigura o comparabilitate a datelor, cât și corectitudinea calculului, acestea ar trebui aplicate unor fluxuri de numerar exprimate în aceeași monedă.
În aplicarea multiplicatorilor trebuie luat în considerare faptul că nu există două companii identice, acestea fiind diferențiate de multiple caracteristici individuale. Astfel, abordarea ar trebui aplicată ținând cont de acest aspect cu ajustările necesare, dacă este cazul. De asemenea, în aplicarea multiplicatorilor este foarte relevant indicatorul financiar al companiei la care se aplică (de ex. venituri, EBITDA). Pentru a avea o perspectivă clară și cât mai aproape de realitate, indicatorul ar trebui să fie unul normalizat, adică să reflecte un nivel pe care compania se așteaptă să îl poată realiza în mod constant.
Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume. Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com
Despre Departamentul de Strategie și Tranzacții
Răspunzând nevoilor din piață, prin serviciile EY de strategie și tranzacții, se acordă sprijin companiilor pentru dezvoltarea și convertirea viziunii strategice ale acestora în planuri concrete. Datele de ultimă oră, soluțiile tehnologice și accesul la o bază largă de investitori și soluții de finanțare, corelate cu informațiile strategice furnizate de echipele EY, vor sprijini companiile să abordeze aspecte complexe, ajutându-le să își redefinească ecosistemele, să își remodeleze portofoliile și să se reinventeze pentru un viitor mai bun.
Banca Comercială Română (BCR) a emis cu succes cea mai mare emisiune de obligațiuni în lei din România, în valoare de 1 miliard de lei. Este cea de-a doua tranzacție de acest fel, după ce a realizat în decembrie 2019 prima emisiune de obligațiuni senior nepreferențiale din România și din Europa Centrală și de Est, în valoare de 600 de milioane de lei.
Emiterea include emisiuni de obligațiuni non-preferențiale, cu o maturitate la 7 ani și reprezintă cea mai mare emisiune în lei de pe piața locală de capital, urmând ca acestea să fie listate la Bursa de Valori București. Fitch urmează să acorde emisiunii de obligațiuni un rating pe termen lung BBB+.
Lansarea ofertei pe piață a generat interes considerabil din partea investitorilor, având în vedere că tranzacția a fost realizată la un cupon de 3,9%. Subscrierile au fost echilibrat distribuite între fonduri de pensii, administratori de active, companii de asigurări, și a beneficiat de participarea notabilă a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și a International Finance Corporation (IFC).
„Dezvoltarea pieței de capital din România are nevoie de acțiuni consistente și de impact, pentru a-și atinge potențialul. Cea de-a doua emisiune de obligațiuni în lei, realizată cu succes de echipa BCR, este un exemplu al angajamentului nostru de a avea astfel de acțiuni recurente. Vom continua această direcție și în anii următori. Mulțumesc investitorilor pentru angajamentul luat în susținerea acestei emisiuni. Diversitatea acestora ne arată încrederea în abordarea noastră și ne dă energia pentru a pregăti următoarele inițiative. De asemenea, le mulțumesc colegilor pentru realizarea unui nou record pentru emisiunile de obligațiuni senior nepreferențiale și preferențiale”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.
Emisiunea de obligațiuni a fost un succes din momentul în care la finalul primei zile de subscrieri registrul de ordine a depășit ținta minimă de 750 de milioane de lei. Volumul total și prețul final reflectă angajamentul pe termen lung al BCR față de piață în ceea ce privește planurile viitoare de emisiuni de obligațiuni și intenția fermă de a construi o relație de încredere cu investitorii.
Cu această emisiune, BCR face un pas înainte și se aliniază la reglementările UE privind capacitatea pe care trebuie să o aibă băncile pentru a absorbi pierderile, cerința minimă de fonduri proprii și datorii eligibile (MREL) și liniile directoare MREL în linie cu strategia de rezoluție pe care o urmărește.
* *
Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private si a băncilor de locuinţe.
BCR oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 18 centre de afaceri și 16 birouri mobile dedicate companiilor și 370 de unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de cea mai mare rețea națională de ATM-uri și mașini multifuncționale – aproape 1.800 de echipamente, aproximativ 11.400 POS-uri și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce.
ENGIE Romania a finalizat achiziția unui parc fotovoltaic operațional, cu o capacitate instalată totală de 5,46 MWp, de la o companie deținută de doi investitori germani.
Parcul fotovoltaic este amplasat în partea de sud a României, în satul Nenciulești din județul Teleorman. Parcul a fost pus în funcțiune în anul 2014 și, de atunci, a produs ~42 GWh, echivalentul consumului anual de energie electrică a 25.000 de gospodării.
Această achiziție reprezintă un nou pas, după achiziționarea unui parc fotovoltaic cu o capacitate de 9,3 MW în luna decembrie a anului trecut, către atingerea obiectivului de a dezvolta portofoliul companiei de capacitate instalată de energii regenerabile, atât prin creștere organică, cât și prin achiziții.
„Suntem bucuroși să finalizăm această achiziție și, în același timp, dornici să o vedem urmată de alte dezvoltări în zona de energie verde, care ne vor ajuta să ne construim o poziție puternică în sectorul de energie regenerabilă centralizată” a declarat Eric Stab, Președinte & CEO ENGIE Romania.
ENGIE Romania operează, în prezent, 113 MW de energie regenerabilă în capacități eoliene și fotovoltaice. Anterior acestei achiziții, ENGIE Romania era prezentă pe piața locală de energie regenerabilă, prin operarea a două parcuri eoliene, amplasate în județele Brăila și Galați, și a unui parc fotovoltaic în județul Harghita.
Grupul ENGIE este prezent în România în trei sectoare de activitate: gaze naturale, energie electrică şi servicii energetice. ENGIE Romania este principala filială a Grupului în România şi deţine companiile Distrigaz Sud Reţele, ENGIE Servicii, ENGIE Building Solutions, Alizeu Eolian şi Brăila Winds. Compania activează în următoarele domenii de activitate: distribuţie şi furnizare de gaze naturale, furnizare de electricitate, servicii tehnice pentru instalaţiile de gaze naturale şi centrale termice şi producţie de electricitate. ENGIE Romania şi filialele sale deservesc un portofoliu de 1,9 milioane de clienţi, operează o reţea de distribuţie de circa 20.000 km, deţin două parcuri eoliene și două parcuri fotovoltaice, cu o capacitate totală de 113 MW, şi au 4.000 de angajaţi.