Acțiunile „de creștere” continuă să domine portofoliile investitorilor de individuali, în ciuda temerilor legate de creșterea ratelor la dobânzi

0
  • Acțiunile „de creștere” reprezintă nouă din cele mai deținute 10 acțiuni de pe platforma eToro la sfârșitul lunii septembrie.
  • Producătorii de vehicule electrice Tesla și Nio rămân pe primul loc la sfârșitul celui de-al treilea trimestru
  • Datele sugerează că amenințarea majorării dobânzilor nu a făcut ca acțiunile de tehnologie să-și piardă atractivitatea

Acțiunile „de creștere” rămân foarte populare în rândul investitorilor individuali, în ciuda temerilor că majorările iminente ale dobânzilor vor afecta companiile din sectoarele de vârf, cum ar fi tehnologia.

Nouă din cele 10 cele mai deținute acțiuni de pe platforma de investiții eToro la nivel global la sfârșitul lunii septembrie pot fi considerate „acțiuni de creștere”, cealaltă acțiune fiind a magazinului de jocuri video GameStop.

Ben Laidler, Strategul pentru piețe globale al eToro, comentează:Am văzut cum evaluările acțiunilor big tech au scăzut în ultima lună, mai ales de când Rezerva Federală a indicat că este pregătită să majoreze ratele o dată anul viitor și de trei ori în 2023. Atunci când dobânzile sunt scăzute, investitorii sunt de obicei pregătiți să plătească prime ridicate pentru acțiunile de creștere în schimbul unor câștiguri potențiale viitoare mari. Cu toate acestea, într-un mediu de creștere a dobânzilor, acest compromis risc-randament poate deveni mai puțin atractiv pentru unii”.

„Faptul că acțiunile de creștere – și, în special, acțiunile big tech – domină din ce în ce mai mult portofoliile sugerează două lucruri: în primul rând, faptul că investitorii cred că majorările ratelor dobânzilor vor fi lente și constante; și, în al doilea rând, că aceștia sunt convinși că există încă destul de mult kilometraj în câștigurile acțiunilor de creștere.
Cu excepția cazului în care Fed ia piața prin surprindere și începe să majoreze ratele mai repede decât așteptările pieței, credem că acțiunile de tehnologie și alte acțiuni de creștere vor continua să formeze coloana vertebrală a majorității portofoliilor”.

Tesla a rămas cea mai deținută acțiune pe platforma eToro la nivel global la sfârșitul trimestrului, urmată de rivalul chinez Nio pe locul doi. Cu toate acestea, Nio continuă să se claseze pe primul loc în România, înaintea UIPath și Tesla. Această situație nu a fost, probabil, surprinzătoare, deoarece vânzările de vehicule electrice au explodat în prima jumătate a anului, cu 2,4 milioane de vehicule vândute la nivel global – de aproape trei ori mai multe decât în aceeași perioadă din 2020 și reprezentând 7% din totalul vânzărilor de automobile. 

Apple și Amazon și-au păstrat statutul de a treia și a patra cea mai populară acțiune în rândul utilizatorilor eToro, iar Microsoft a urcat de pe locul zece în al doilea trimestru pe locul șapte la sfârșitul celui de-al treilea trimestru.

Alphabet (Google) a reintrat în top 10 la sfârșitul trimestrului al treilea ca a opta cea mai deținută acțiune pe platforma eToro, după ce a raportat câștiguri extraordinare în al doilea trimestru. 

Cele patru mari acțiuni din domeniul tehnologiei, Apple, Amazon, Microsoft și Alphabet au raportat o creștere medie de 27% a veniturilor din al doilea trimestru față de aceeași perioadă a anului precedent și o creștere de 81% a câștigurilor, ceea ce arată evoluția puternică a pieței. Creșterea din al doilea trimestru al Alphabet a fost, de asemenea, impresionantă, subliniind că, în acest caz, instinctele investitorilor individuali au fost corecte iar aceștia sunt acum răsplătiți”, a adăugat Laidler.

Născută în România și listată la bursă în aprilie, compania de automatizare robotizată a proceselor UiPath, a avansat pe locul al doilea în T3, după ce în trimestrul al doilea s-a clasat pe locul al treilea în preferințele românilor. Apple și Amazon își păstrează poziția în top, clasându-se pe locurile cinci și respectiv nouă în topul celor mai populare acțiuni deținute de investitorii români, în timp ce Microsoft a urcat pe 10, intrând în top, de pe locul 11, unde s-a clasat  în T2.

Cele mai populare acțiuni printre clienții eToro la nivel global T3 2021

Poziție(Q3 2021)Acțiune  Poziție  Q2 2021   Poziție  Q3 2020 
1Tesla Motors, Inc.
1
1
2Nio Inc.
2
4
3Apple
3
2
4Amazon
4
3
5GameStop Corp
5
218
6Alibaba
7
11
7Microsoft
10
5
8Alphabet
11
6
9Palantir Technologies Inc
6
105
10Coinbase Global Inc

8
N/a

Source: eToro 

Vlad Popescu, Norofert: Vom investi tot mai mult în cercetare

0

Norofert Group, principalul producător român de inputuri organice, va investi din ce în ce mai mult în cercetare în următorii ani, pentru a putea răspunde cerințelor pieței, dar și a schimbărilor climatice. Vor fi multe produse noi, dar și alte surprize pe care conducerea grupului le are pregătite.

„Inovația este un palier foarte important al companiei noastre și încercăm în fiecare an să investim din ce în ce mai mult în partea de inovație și cercetare, avem acorduri semnate cu USAMV București – Facultatea de Biotehnologie, sunt proiecte foarte interesante în lucru.

În același timp, încercăm să realizăm și o parte de cercetare în câmp prin loturi demonstrative pe care le facem în fiecare an cu fermierii noștri.

Toate produsele noi pe care le dezvoltăm au nevoie de o perioadă de timp de testare și în laborator, dar și în câmp pentu a fi validate, în acest fel cred că am ajuns la un sistem foarte bun de verificare și control cu care să putem să avem produse noi.

Așadar, cercetarea ocupă un loc foarte important în viața Norofert și cu siguranță vom investi din ce în ce mai mult în cercetare în următorii ani”, a declarat pentru Food Biz Vlad Popescu, CEO Norofert.

Grupul Norofert include mai multe companii specializate în produse pentru agricultura ecologică (Norofert Organic), produse pentru agricultura convențională (Karisma), la care se adaugă o linie de produse pentru grădinari și fermieri mici (Norofert Fito). Pe 3 martie 2020, acțiunile companiei au intrat la tranzacționare pe Bursa de Valori București, iar pe 5 iunie 2020, obligațiunile Norofert au debutat pe piața ATS-Bonds a BVB.

2020, un an plin de provocări

Anul trecut a fost unul imprevizibil și plin de provocări, ținând cont de pandemia globală și de contextul local al secetei severe din toată România.

Norofert a reușit să înființeze o filială în SUA, a continuat investițiile în fabrică și a început pregătirile pentru introducerea unei noi linii de afaceri în grup – cultivarea de teren în sistem ecologic (o fermă de 1.000 ha în județul Teleorman).

Pentru 2021, obiectivele sunt atingerea unei cifre de afaceri de 35 de milioane de lei în România, precum și generarea mai multor rezultate semnificative pe piețele externe, după cum afirmă Vlad Popescu.

De peste două decenii în piață

Înființată în 2000 ca afacere de familie, compania a început inițial ca importatoare de îngrășăminte de înaltă calitate de pe piețele occidentale în România.

În 2015, odată cu preluarea afacerii de către Vlad Popescu, societatea a început să producă îngrășăminte ecologice, produse fitosanitare organice, cum ar fi insecticide și fungicide precum și tratamente foliare și pentru semințe folosind rețetele sale originale.

Între 2017 și 2019, firma a înregistrat o creștere rapidă după ce a dezvoltat o tehnologie proprie numită Bio Chain și a lansat o premieră în sectorul agricol tableta efervescentă.

În 2020, acțiunile companiei au intrat la tranzacționare pe Bursa de Valori București.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Cum arată revenirea sectorului de comerț cu amănuntul post-pandemie?

0

Activitatea sectorului de comerț cu amănuntul a fost afectată de criza COVID prin măsurile de distanțare socială și închiderea magazinelor. Cu toate acestea, efectul pandemiei variază foarte mult în funcție de țări și segmente de activitate. În timp ce unele țări au înregistrat vânzări mai mici în 2020, efectul a fost nul în altele și chiar pozitiv în țările din Europa de Nord. Impactul este, de asemenea, diferit în funcție de segmentele sectoriale, magazinele de haine fiind cele mai afectate.

În general, COVID ar trebui să aibă un impact limitat asupra sectorului de comerț cu amănuntul și se așteaptă ca cele mai afectate segmente să își revină imediat ce situația se va relaxa. Totuși, întreruperile transportului maritim care cauzează probleme de aprovizionare și inflație mai mare, ar putea fi un obstacol în calea redresării totale a acestui sector în 2021.

Deși sectorul comerțului cu amănuntul a fost afectat de criza COVID-19 (închiderea magazinelor, creșterea cumpărăturilor online …), acesta ar fi fost pe o cale de revenire completă rapidă în lipsa perturbărilor din sectorul transporturilor și a prețurilor mai ridicate ale mărfurilor. Tarifele mai ridicate, prețurile mărfurilor și termenele mai mari de livrare împing prețurile în sus de-a lungul lanțului de aprovizionare și generează lipsuri care reprezintă o amenințare reală pentru sector și pot întârzia revenirea completă a acestuia”, a declarat Erwan Madelénat, economist la Coface.

Efecte variate în funcție de țară și segment

În timp ce multe țări au înregistrat o scădere a vânzărilor cu amănuntul în timpul carantinei din 2020, situația vânzărilor pentru 2020 în ansamblu este mai contrastantă. Coface a observat trei puncte cheie în acest sens:

COVID-19 a avut un impact negativ în unele țări, dar mai slab decât se aștepta. Majoritatea țărilor au înregistrat o scădere a vânzărilor cu amănuntul în T2 2020, dar acestea s-au recuperat, iar impactul a fost în general mai slab în următoarele perioade de carantinare.

• În unele țări, nu putem concluziona asupra unui impact semnificativ în sectorul de comerț cu amănuntul, din aceleași motive

În mod surprinzător, unele țări par să fi beneficiat de pe urma COVID-19, în special în Europa de Nord. Principalul motiv este că țările din Europa de Nord au de obicei un „deficit turistic” în timpul verii, cu mai mulți oameni care ies din țară decât care intră. Cu toate acestea, anul trecut, datorită constrângerilor de călătorie, aceste țări au avut mai mulți consumatori decât de obicei.

Situația pare, de asemenea, eterogenă în funcție de segmentele de piață, comercianții de textile și confecții fiind printre cei mai afectați de pandemie. Magazinele de îmbrăcăminte au fost considerate neesențiale și, prin urmare, au fost deseori închise în timpul carantinei. Întrucât oamenii au fost obligați să rămână acasă, au existat mai puține stimulente pentru a cumpăra haine: vânzările în magazinele de haine au scăzut, prin urmare, cu 24% în UE și cu 29% în SUA, anul trecut. Cu toate acestea, se așteaptă ca vânzările să se îmbunătățească imediat ce măsurile se vor relaxa. Efectul asupra comercianților de îmbrăcăminte este, de asemenea, direct legat de politicile companiilor privind munca la distanță: dacă munca la distanță va predomina după pandemie, vânzările nu își vor reveni pe deplin.

La polul opus magazinele alimentare se numără printre cele care au înregistrat cea mai mare creștere în 2020 (+4% în zona euro, +11% în SUA), datorită stocării masive de produse alimentare la începutul anului 2020 și închiderii restaurantelor. Este puțin probabil ca această creștere să se păstreze odată cu relaxarea măsurilor și redeschiderea restaurantelor.

Deși, de obicei, este mai rezistentă la crize economice decât alte piețe, pandemia a fost o provocare pentru segmentul de lux, în special din cauza închiderii magazinelor și pe fondul restricțiilor de călătorie. În 2018, consumatorii chinezi au realizat 46% din achizițiile globale de lux, dintre care aproximativ ¾ au fost efectuate în afara Chinei. Mai mult, necesitatea de a cumpăra bunuri de lux poate fi mai slabă din cauza măsurilor de distanțare socială, întrucât unul dintre principalele scopuri ale luxului este recunoașterea socială. Revenirea este deja experimentată de companii precum LVMH, Kering și Hermès (ale căror venituri au scăzut cu 27%, 30% și, respectiv, 25% în S1 2020), cu venituri mai mari în S1 2021 comparativ cu S1 2019. Cu toate acestea, cifrele anterioare nu sunt reprezentative pentru întreaga piață și revenirea ar putea fi mai dificilă pentru companiile mai mici, deoarece consumatorii sunt mai atrași de mărci cunoscute.

Un impact limitat asupra creșterii pe termen lung a comerțului electronic

Datorită măsurilor de distanțare socială, consumatorii au făcut mai multe achiziții online: în timp ce utilizarea mai mare a comerțului electronic nu este nouă, creșterea a fost mult mai puternică decât de obicei în 2020 ceea ce a avut un impact pozitiv asupra companiilor de comerț electronic, precum Amazon sau a comercianților cu amănuntul „tradiționali” care investiseră în infrastructura de vânzare online, cum ar fi Walmart. În 2020, vânzările nete ale Amazon au crescut cu 38%, până la 386 miliarde USD. Pentru Walmart, vânzările totale au crescut cu 6,7% în anul fiscal 2021, în timp ce vânzările de comerț electronic au crescut cu 79% în aceeași perioadă. În zona euro, volumul vânzărilor online a fost în medie mai mare cu 23% în 2020 decât în 2019.

Totuși, trebuie să fim conștienți de faptul că ponderea comerțului electronic în sectorul comerțului cu amănuntul a crescut în ultimii ani. Astfel, deși ponderea comerțului electronic este mai mare acum decât în ​​2019, nu înseamnă neapărat că această creștere a fost determinată în totalitate de pandemie.

De exemplu, în UE, ponderea comerțului electronic a crescut cu 2,4 puncte procentuale (pp) în 2020 după +0,6 pp în 2019, +4,8 pp după +1,6 pp în China și +2,7 pp după +1,3 pp în S.U.A.

Prin urmare, vânzările online au accelerat în 2020, dar o parte din această accelerare s-a datorat primelor măsuri de carantină, când vânzările online au atins un nivel maxim în UE, SUA și Canada. Ponderea comerțului electronic a scăzut mai mult în SUA și Canada decât în ​​Europa. În plus, ponderea vânzărilor online în sectorul comerțului cu amănuntul din SUA a atins un maxim de 19% în aprilie 2020, dar apoi a scăzut la 15% în decembrie și chiar 14% în iunie 2021, în timp ce media s-a situat la 13% în 2019. Prin urmare, deși trecerea treptată către cumpărături online va continua probabil și chiar dacă pandemia a dus la o accelerare a acestora, efectul asupra ponderii comerțului electronic va fi probabil limitat pe termen lung.

Inflația, întreruperile transportului: sectorul comerțului cu amănuntul marcat de incertitudini

Creșterea tarifelor în transporturile de marfă este de așteptat să genereze presiuni asupra prețurilor de consum, deoarece producătorii și comercianții cu amănuntul transmit o parte din creșterea costurilor asupra prețurilor produselor. Sectorul comerțului cu amănuntul ar putea fi astfel afectat de întreruperile în transporturi și de prețurile mai ridicate ale mărfurilor, cu toate acestea, este posibil ca efectul să nu fie omogen. Vânzătorii de îmbrăcăminte pot suferi mai mult decât ceilalți comercianți cu amănuntul, deoarece cererea lor este mai dinamică, dar comercianții de alimente și electronice ar putea fi mai rezistenți, de exemplu. Chiar și așa, inflația poate influența sentimentul consumatorilor, cum este cazul în SUA, unde indicele sentimentului consumatorilor de la Universitatea din Michigan a scăzut la 80,8 în iulie 2021, după 85,5 în iunie și unde inflația a crescut cu 5,4% an-la-an față de luna iunie 2021, cea mai mare inflație din 2008 până azi.

Concluziile studiului pot fi consultate aici.

Neîncrederea publică: 47,2% dintre cei chestionați consideră că aderarea României la UE a adus mai degrabă avantaje decât dezavantaje

0

Aproximativ două treimi dintre români consideră că România trebuie să își apere interesele naționale atunci când sunt în dezacord cu regulile Uniunii Europene, chiar dacă riscă să își piardă poziția de stat membru al UE. Aproape 60% din populație este însă de părere că, în viitor, România s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar rămâne în interiorul Uniunii Europene. Sunt două dintre concluziile principale ale sondajului de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Partea a III-a.
 
Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
 
Sondajul de opinie, realizat în perioada 15 – 27 septembrie 2021, este împărțit în cinci capitole, al treilea capitol fiind dedicat opiniei românilor privind apartenența la UE și apărarea intereselor naționale [1].
 
Prezentarea grafică a acestui capitol poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2021/10/12.10.2021-Prezentare-grafica-Sondaj-STG-GMF-Capitolul-3.pdf
 

Remus Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Lipsa de orizont a populației afectată de crizele interne multiple care se suprapun în România, precum și o intensificare puternică a vizibilității narativelor subversive eurosceptice vehiculate tot mai mult în special în mediul online au determinat o scădere accentuată a optimismului cu privire la avantajele integrării europene. Chiar dacă evaluările negative ale populației din luna septembrie pot fi și conjuncturale – o reacție emoțională la criza guvernamentală – atrage atenția faptul că ponderea populației care susține că aderarea la Uniunea Europeană a adus țării mai degrabă avantaje a devenit similară cu ponderea populației care declară că aderarea a adus dezavantaje. Comparativ cu începutul anului, regresul este evident în condițiile în care în martie 2021, românii care susțineau că aderarea a adus mai degrabă avantaje erau de aproape două ori mai mulți decât cei care credeau că aderarea a adus dezavantaje. Cu toate că majoritatea populației României rămâne rațională și consideră că țara s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar rămâne în UE, creșterea curentului eurosceptic, fie ea și conjuncturală, reprezintă cel mai serios semnal de alarmă pentru clasa politică, pentru mediul de afaceri, pentru elitele intelectuale, pentru societatea noastră în ansamblu. Sursele acestei evoluții sunt multiple, de la sancționarea de către populație incapacității administrative a autorităților române de a valorifica eficient statutul stat de membru, la influențele eurosceptice venite chiar dinspre țări vestice sau din Europa Centrală și de Est, și până la acțiuni de dezinformare și propagandă antieuropeană susținute agresiv din spații geopolitice ostile care au găsit și în România vectori subversivi de transmitere. Aderarea la Uniunea Europeană, un câștig uriaș și o realizare istorică în interes național pentru întreaga națiunea română, este pusă acum sub semnul întrebării din cauza indolenței și a unui discurs iresponsabil, cu adevărat anti-național”.

 
Dan Andronache, vice-președinte True Story Project (TSP): „Trendul ultimului an de evidentă scădere a sentimentului de apartenență la Uniunea Europeană este explicat de factori precum: contextul pandemic restrictiv la nivel european, inflația generalizată și în ultima perioadă, criza politică generată atât de iresponsabil pe fondul crizei economico-sanitare. Dar, deloc de neglijat, acest sentiment este augmentat de fluxul de informații false, trunchiate pe linia curentului antivaxer  intern și extern și de lacunele culturii economico-financiare.  În mod îngrijorător, această scădere a încrederii populației în UE nu pune pe gânduri niciunul din vectorii politici mioritici, în condițiile în care, pe termen lung, acest trend poate clătina stabilitatea socială, apartenența și opțiunile geopolitice ale României” .  
 

ANALIZA EXTINSĂ ȘI INTERPRETAREA DATELOR

Avantaje vs. Dezavantaje ale aderării la UE

Punând în balanță toate implicațiile asupra vieții economice și sociale, asupra familiei și vieții personale, 47,2% dintre cei chestionați (față de 56,2% în iunie și 61,4% în martie) consideră că aderarea României la Uniunea Europeană a adus mai degrabă avantaje, în timp ce 46,1% sunt de părerea contrarie (față de 35,1% în iunie și 35,2% în martie). Nu știu sau nu răspund la această întrebare 6,7%.
Analiza socio-demografică: Sunt de părere că aderarea României la Uniunea Europeană a adus mai degrabă avantaje în special cei cu vârsta sub 45 de ani, persoanele cu educație superioară și gulerele albe. Cei cu un nivel de educație mai scăzut, gulerele gri și albastre consideră într-o proporție mai mare decât celelalte categorii că aderarea României la Uniunea Europeană a adus mai degrabă dezavantaje.
 

Reguli europene vs. interese naționale

27,3% dintre români sunt de părere că, în calitate de stat membru, România trebuie să respecte regulile Uniunii Europene, chiar și atunci când îi sunt afectate interesele naționale (față de 28% în iunie). 68,5% consideră că România trebuie să își apere interesele naționale atunci când sunt în dezacord cu regulile Uniunii Europene, chiar dacă riscă să își piardă poziția de stat membru al UE (față de 64,8% în iunie). 4,2% nu știu sau nu răspund.
Analiza socio-demografică: Consideră într-o măsură mai mare decât restul populației că în calitate de stat membru, România trebuie să respecte regulile Uniunii Europene, chiar și atunci când îi sunt afectate interesele naționale în special bărbații, tinerii sub 30 de ani, locuitorii din București. Sunt de părere că România trebuie să își apere interesele naționale atunci când sunt în dezacord cu regulile Uniunii Europene, chiar dacă riscă să își piardă poziția de stat membru al UE în special femeile, persoanele cu vârsta cuprinsă între 45 și 59 de ani, gulerele gri și persoanele care locuiesc în orașe sub 90 de mii de locuitori.

Potențiala ieșire din UE a României

Din totalul celor care consideră că România trebuie să își apere interesele naționale atunci când sunt în dezacord cu regulile Uniunii Europene, chiar dacă riscă să își piardă poziția de stat membru al UE, 59% cred că ieșirea din UE ar afecta interesele naționale ale țării noastre, ceea ce reprezintă aproximativ 40% din totalul eșantionului/populației. 34,2% (23% din total eșantion) sunt de părerea contrarie. Ponderea non-răspunsurilor este de 6,8%.
Analiza socio-demografică: Persoanele cu educație superioară și locuitorii din urban consideră într-o proporție mai mare decât media că ieșirea din UE ar afecta interesele țării noastre. Sunt de părere că ieșirea din UE nu ar afecta interesele țării noastre cu precădere bărbații și gulerele albastre.
 

Rolul UE în dezvoltarea economică a României

Afirmația „În viitor, România s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar fi în interiorul Uniunii Europene” întrunește acordul a 57,8% dintre cei intervievați (față de 62,9% în iunie). 32,9% consideră că „în viitor, România s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar fi în afara Uniunii Europene” (față de 27% în iunie), iar 9,2% nu știu sau nu răspund.
Analiza socio-demografică: Bărbații, tinerii sub 30 de ani, persoanele cu educație superioară, gulerele albe, locuitorii din regiunea Centru, sunt de acord într-o proporție mai mare decât media cu afirmația „În viitor, România s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar fi în interiorul Uniunii Europene”. Sunt de acord cu afirmația „În viitor, România s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar fi în afara Uniunii Europene” mai ales persoanele cu un nivel de educație mai scăzut și gulerele gri.
 

DATE METODOLOGICE

Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States – și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
 
Ancheta sociologică s-a derulat în perioada 15-27 septembrie 2021, metoda de cercetare fiind interviu prin intermediul chestionarului.
 
Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1204 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.8 %, la un grad de încredere de 95%.
 
Primele două ediții au fost realizate în martie și iunie 2021, putând fi consultate pe pagina https://www.strategicthinking.ro/category/proiecte/
 

Asociația Grupul de Gândire Strategică este un think tank avangardist care își propune să furnizeze o platformă civică activă dedicată încurajării reflecției și a gândirii strategice prin analize, studii și cercetări de profunzime. STRATEGIC THINKING GROUP sprijină dezbaterile publice bazate pe utilizarea riguroasă de date științifice și evaluări structurate în vederea elaborării de contribuții de substanță pentru dezvoltare și progres în domenii relevante din sectorul public și privat.
 

True Story Project reprezintă o sursă de știri și analize verificate, relevante și de interes despre România și bazinul Mării Negre în contextul geopolitic internațional. TSP își propune realizarea unei informări bazate pe adevăr, promovarea valorilor statului de drept și a economiei de piață și stimularea gândirii critice la nivelul populației.


[1] Capitolul 4: Valori tradiționale vs. modernitate. Intenția de vot pentru un partid naționalist va fi publicat în data de 14 octombrie 2021.

Întâlnire internațională majoră pentru fermierii români, 15-16 nov București

0

Întâlnire de importanța internațională uriașă pentru fermierii români la București pe 15-16 noiembrie. Ministrul Adrian Oros – Sunt foarte bucuros!

Pe 15 -16 noiembrie anul acesta la București, Alianța pentru Agricultură și Cooperare (APPR, Pro Agro, UNCSV, LAPAR) – cea mai mare și coerentă structură de parteneriat a celor peste 800 000 de fermieri din Romania – este gazda Președinților și Vicepreședinților Europeni ai COPA și COGECA într-o conferință de excepție.

Participă reprezentanți de vârf din agribusinessul românesc și internațional, în cadrul BucharestFoodSummit.ro ediția a 4 a, cel mai important eveniment dedicat Foodbiz din Europa de SE.

Copa Cogeca reprezintă cea mai puternica vocea unită a agricultorilor și a cooperativelor agricole din Uniunea Europeana.

Copa – fermieri europeni – unește 57 organizații agricole europene.

Cogeca – cooperative agricole europene – unește 31 organizații ale cooperativelor agricole din Europa.

Cele două organizații reprezintă peste 28 milioane de fermieri și familiile lor și peste 38 000 de cooperative.

Într-o declaratie exclusivă Ministrul Adrian Oros își declară entuziasmul pentru Conferința de la Bucuresti:

„În legătură cu reuniunea Copa Cogeca la București, mă bucur foarte mult că se întâmplă acest lucru. Pentru că în urmă cu doi ani, când am venit la minister, am aflat că mediul asociativ din România nu este reprezentat la Bruxelles. Anul trecut și anul acesta i-am ajutat să plătească cotizația la Copa Cogeca, în așa fel încât în această perioadă importantă, când se negociază toate condițiile noi ale Politici Agricole Comune, la masa discuțiilor de la Bruxelles să fie și cei ce reprezintă asociațiile fermierilor din România. Și acest lucru se întâmplă. Iar dacă anul acesta vom avea întâlnirea cu Copa Cogeca la București nu pot decât să mă bucur”.

Mai multe detalii despre eveniment – Bucharest Food Summit 2021

Editor – Bogdan Popovici

Editor video – Alexandra Băncilă

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Sprijin pentru piața locală de capital și companiile românești în adoptarea practicilor ESG prin lansarea unui set de instrumente în cadrul Forumului ESG

0

Envisia – Boards of Elite, în parteneriat cu Bursa de Valori Bucuresti (BVB), Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), INNOVA Project Consulting și International Association for Sustainable Economy (IASE) organizează miercuri, 13 octombrie 2021, în intervalul orar 09.30 – 13.00, forumul „Strategii de maximizare a valorii pentru companiile românești”. Evenimentul reunește peste 15 speakeri internaționali și locali, se va desfășura în format hibrid, cu respectarea tuturor măsurilor sanitare în vigoare, și va fi transmis live pe paginile partnerilor:Facebook și LinkedIn

Forumul ESG își propune să aducă în atenția publicului general și celui specializat rolul și importanța implementării bunelor practici asociate factorilor ESG ( de mediu/environment, factorii sociali/social și de guvernanță/governance), alături de promovarea și integrarea sustenabilității în procesul decizional al investitorilor și în ceea ce privește guvernanța de zi cu zi pentru a crește valoarea companiilor românești. Într-o eră a competitivității și a unei dinamici sociale și climatice complexe, aflate sub semnul rezilienței, redresării și sustenabilității, practicile ESG cresc în anvergură la nivel global și pot prezenta beneficii substanțiale în îndeplinirea obiectivelor companiilor locale. 

Pe acest fundal, organizatorii Forumului „Strategii de maximizare a valorii pentru companiile românești” vor lansa, în cadrul evenimentului, în parteneriat, o serie de instrumente utile în susținerea eforturilor pieței locale de a adopta și implementa practicile ESG: Envisia – Boards of Elite va lansa, în premieră, certificările IASE – Global (International Association for Sustainable Economy); Bursa de Valori București – BVB va aborda, în cadrul evenimentului, modalitățile de integrare a practicilor ESG pe piața de capital; iar ARIR și INNOVA Project Consulting vor vor lansa Ghidul pentru Afaceri Responsabile (poate fi descărcat AICI), un instrument care oferă informații clare despre acțiunile pe care o companie ar putea să le implementeze, astfel încât, să își îmbunătățească performanța de sustenabilitate.

Cu această ocazie, Carmen Micu, Președinte IASE, a declarat că „indiferent dacă ne referim la modalitățile privind cresterea performanței companiilor, a managementului de risc eficient, consolidarea culturii organizaționale sau eficientizarea procesului decizional, companiile din România și noi – la nivelul întregului ecosistem economic și social – avem doar de câștigat prin adoptarea bunelor practici în domeniul ESG în guvernanța de zi cu zi. Companiile românești și acționarii lor trebuie să se pregătească și să se dezvolte profesional pentru a pune în aplicare criteriile pe care consumatorii și angajații lor le solicită deja, pentru creșterea competitivității lor pe piața internă și externă. Profesionalismul începe cu calificări. Asociația Internațională pentru o Economie Sustenabilă (IASE) este un organism international de stabilire a standardelor pentru toți profesioniștii ESG din întreaga lume, și pe care începând de astăzi le pune la dispoziție și profesioniștilor români”.

De asemenea, Dr. Gabriela Hărțescu, Președinte al Comitetului Academic IASE, a arătat că „Angajamentul companiilor privind implementarea și alinierea la regulile și strategiile ESG, la noile reglementări internaționale și la cele mai bune practici în domeniu, reprezintă o necesitate și totodată o oportunitate pentru acestea, asigurându-le supraviețuirea și creșterea sustenabilă pe termen lung. În succesul acestui demers un factor cheie îl reprezintă pregătirea avansată și continuă a angajaților, prin accederea la certificările profesionale precum cele oferite de IASE, principalul organism internațional specializat în domeniul certificării cunoștințelor, abilităților și competențelor în domeniul ESG, oferind companiilor, instituțiilor financiare, autorităților publice etc soluții de training adaptate pentru mediul de afaceri (International Sustainable Business), respectiv sistemul financiar (International Sustainable Finance), pe trei niveluri de expertiză. Envisia – Boards of Elite este membru fondator al IASE, asociație care reunește 38 de țări, din 5 continente. Informații despre certificările IASE sunt disponibile la adresa web: https://www.iase-certifications.com”.

„În septembrie 2020, Bursa de Valori București lansa prima inițiativă care promova investițiile responsabile și standardele ESG – Environmental, Social, Corporate Governance – în piața de capital locală. La un an distanță observăm o accelerare a dezvoltării acestui pilon în rândul tuturor participanților la piață. Ghidul finalizat de către ARIR și INNOVA Project Consulting și, în egală măsură, inițiativele educaționale ale Envisia sunt exemple foarte bune ale acestui progres, care ne bucură foarte mult. Viitorul investițiilor în economia noastră este în strânsă legătură cu implementarea bunelor practici ESG, iar rezultatele acestor demersuri nu se răsfrâng doar la nivel de business, ci și la nivelul întregii societăți”, a declarat Adrian Tănase, Directorul General al Bursei de Valori București.

Daniela Șerban, Președinte ARIR: „Venim cu un nou instrument important pentru piață și tendințele din acest moment – un Ghid pentru Afaceri Responsabile. În contextul în care în ultimii ani subiectul ESG a căpătat o importanță din ce în ce mai mare la nivel european și aștepările investitorilor din partea companiilor au crescut, prin acest demers oferim un prim punct de plecare în formarea și implementarea practicilor unitare. Considerăm cheie pentru companii construirea corectă a drumului lor în ceea ce privește implementarea practicilor ESG încă de la început, pornind de la definirea strategiei, adoptarea ei de către organizație, urmărirea indicatorilor asumați și finalizând cu raportarea.”

„Ghidul pentru Afaceri Responsabile promovează o conduită corporativă responsabilă ca normă. Nu putem să așteptam ca statul să adopte legi despre sustenabilitate. Este în interesul companiilor să abordeze din proprie inițiativă acest subiect, esențial pe termen lung pentru durabilitatea afacerii, dar și al întregii societăți. Ghidul reprezintă un mecanism de învățare de la egal la egal, prin care companiile să poată identifica soluții practice la diferitele probleme cu care se confruntă. De aceea, acest ghid împărtășește cele mai bune practici la nivel național, sprijinind crearea unei rețele locale, în care întreaga comunitate de afaceri din România să învețe de la companiile listate și, nu numai, despre sustenabilitate, urmărind modelul ONU care prin Pactul Global a diseminat cele mai bune practici la nivel internațional” adaugă Mihaela Croitoru, Managing Partner – INNOVA Project Consulting. Forumul va fi deschis de speakerii internaționali Martin Moloney, Secretar General al Organizației Internațională a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO) și Nada Kakabadse, Președintele Comitetului Academic Envisia – Boards of Elite.

Printre invitați se numără reprezentanți ai partenerilor organizatori și ai unor companii de top de pe piața locală. În cadrul Forumului vor fi abordate teme precum includerea practicilor ESG în guvernanță, integrarea ESG pe piața de capital din România, maximizarea valorii companiilor Românești, importanța certificării globale IASE, precum și importanța construirii unei economii durabile prin profesionalizarea rolurilor specialiștilor ESG. Moderatorul evenimentului este Daniela Șerban, Președinte ARIR. Agenda completă a evenimentului este disponibilă aici: https://envisia.eu/event/esgforum2021

Affidea Hiperdia investeste 2,7 mil. euro in noul Centru din Cluj

0

Affidea Romania, subsidiara locala a liderului european in servicii de diagnostic imagistic, ambulatoriu, medicina nucleara si tratament al cancerului, anunta oficial lansarea noului Centru Medical de ultima generatie Affidea Hiperdia din Cluj, in urma unei investitii totale de 2,7 milioane de euro.  Acesta devine cel mai mare centru medical Affidea din Cluj si, in urma investitiei, isi extinde gama de servicii oferite, intrand si pe segmentul consultatiilor.

„Grupul Affidea detine in acest moment un hub medical – un portofoliu de 3 clinici ultraperformante in Municipiul Cluj – Napoca, localizate in acelasi areal, in zona centrala a orasului, ce insumeaza o investitie totala de peste 10 milioane de euro la nivel local. Prin modernizarea si extinderea noului centru ne consolidam pozitia de lider pe segmentul de imagistica, raspunzand in acelasi timp nevoilor de servicii medicale private din zona prin dezvoltarea segmentelor de consultatii si analize de laborator,” declara Razvan Predica, Country Manager, Affidea Romania.

Aproape 50% din totalul investitiei de la Centrul Affidea ½ Hiperdia este reprezentat de achizitia de echipamente medicale de ultima generatie (produse de  General Electric sau Siemens) astfel incat acesta devine cea mai mare clinica specializata in imagistica medicala din municipiul Cluj-Napoca, acoperind servicii precum precum CT (computer tomograf),  RMN (rezonanta magnetica),  ecografie – inclusiv ecografie cardiovasculara si X-Ray – radiologie conventionala. Pe segmentul testelor de laborator, aici se vor putea efectua teste de biochimie, hematologie, imunologie sau microbiologie.

„Sanatatea pacientilor este prioritatea noastra, motiv pentru care continuam sa investim permanent atat in tehnologie si in echipamente medicale de ultima generatie, pentru a crea un mediu favorabil atragerii celor mai buni specialisti din tara care sa lucreze in clinicile noastre,” adauga oficialul  Affidea |Hiperdia Romania. La noul Centru Hiperdia – parte a Grupului Affidea din Cluj lucreaza 50 medici specialisti, reprezentand elita medicala a judetului Cluj.

In anul 2019, Grupul Affidea a achizitionat toate centrele Hiperdia, inclusiv  pe cel din Cluj, localizat pe Str. Republicii 105 A. La momentul achizitiei, centrul Hiperdia oferea o gama limitata de servicii de imagistica medicala si teste de laborator.

Caravana #EUpeDrum ajunge la Cluj şi Bistrița-Năsăud

0

În perioada 12 – 15 octombrie, în cadrul proiectului Conferința privind viitorul Europei, şefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, Ramona Chiriac, se va afla într-o vizită oficială în Cluj şi Bistrița-Năsăud.

Șefa RCE se va întâlni cu reprezentanţi ai centrelor EUROPE DIRECT din cele două oraşe, va vizita o serie de proiecte europene din zonă, şi va participa la lansarea raportului cu privire la nevoile locale și pașii necesari pentru redresarea antreprenoriatului feminin din Transilvania. 

Cu această ocazie şefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, Ramona Chiriac a declarat: „Proiectul #EUpeDrum adună idei, oameni şi comunităţi care contribuie la dialogul paneuropean numit Conferinţa privind viitorul Europei şi, în egală măsură, îşi doreşte  să valorizeze munca celor 24 de Centre EUROPE DIRECT şi a multiplicatorilor de informaţie europeană. Pornim aşadar la drum spre toate colţurile României pentru a discuta despre ce Europă vă doriţi!”

Caravana #EUpeDrum face parte din seria acţiunilor desfăşurate sub umbrela Conferinței privind viitorul Europei (COFE), un exercițiu care le oferă cetățenilor europeni posibilitatea de a juca un rol central în conturarea viitorului UE. Seria de dialoguri și vizite #EUpeDrum a început la Targoviste şi îşi propune să treacă prin toate cele 24 de centre EUROPE DIRECT din România pentru a se alătura dezbaterilor locale cu privire la ce face Uniunea Europeană și cum se pune în slujba cetățenilor.

DiscoverEU: Comisia oferă 60 000 de permise de transport feroviar tinerilor europeni

0

Comisia va furniza, în cadrul inițiativei DiscoverEU, permise gratuite pentru transportul feroviar unui număr de 60 000 de europeni cu vârste cuprinse între 18 și 20 de ani.

Perioada de înscriere pentru a călători în 2022, Anul european al tineretului, începe mâine, 12 octombrie, la ora 12:00, și se încheie pe 26 octombrie, la ora 12:00.

Vicepreședintele pentru promovarea modului de viață european, Margaritis Schinas, a declarat: „În ultimele 18 luni, într-un adevărat spirit de solidaritate, tinerii noștri și-au sacrificat momente prețioase și definitorii din viața lor. Sunt încântat de faptul că, prin cele 60 000 de permise de călătorie cu trenul oferite, Comisia dă astăzi un puternic impuls mobilității la nivel european. Dezvoltarea mobilității și a oportunităților la nivel european va fi, de asemenea, stimulată prin programul Erasmus+, dar și prin numeroase alte inițiative care vor avea loc în 2022 în cadrul Anului european al tineretului”.

Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat: „Îmi face o mare plăcere să lansez această nouă rundă a inițiativei DiscoverEU pentru a da unui număr de 60 000 de tineri șansa de a descoperi bogăția continentului nostru. În spiritul desemnării de către Comisie a anului 2022 drept An european al tineretului, DiscoverEU revine în forță, oferindu-le din nou tinerilor ocazia de a călători cu trenul pentru a-și lărgi orizonturile, de a învăța, de a-și îmbogăți experiențele și de a se întâlni, călătorind, cu alți tineri europeni, începând din martie 2022”.

Această rundă de înscrieri este deschisă tinerilor europeni născuți între 1 iulie 2001 și 31 decembrie 2003. În mod excepțional, se pot înscrie și tineri în vârstă de 19 și 20 ani, deoarece rundele dedicate lor au fost amânate din cauza pandemiei de COVID-19.

Tinerii selectați pot călători din martie 2022 până în februarie 2023 pentru un număr de maximum 30 de zile. Întrucât evoluția pandemiei rămâne incertă, tuturor călătorilor li se vor oferi rezervări flexibile prin intermediul unui nou permis de călătorie mobil. Data plecării poate fi modificată până în momentul deplasării. Permisele de călătorie mobile au o valabilitate de un an. Comisia recomandă tuturor călătorilor să verifice eventualele restricții de călătorie pe site-ul ReopenEU.

Tinerii cu nevoi speciale sunt ferm încurajați să participe la DiscoverEU. Comisia va pune la dispoziția lor informații și sfaturi și va acoperi costurile asistenței speciale reprezentate, de exemplu, de o persoană însoțitoare, de un câine de asistență etc.

Câștigătorii pot călători singuri sau cu un grup de până la cinci persoane (toate trebuie să aibă vârsta necesară pentru a fi eligibile). Pentru a promova mobilitatea sustenabilă, contribuind astfel la realizarea obiectivelor Pactului verde european, participanții la DiscoverEU vor călători în principal cu trenul. Cu toate acestea, pentru a se asigura un acces larg pe întregul teritoriu al UE, participanții vor putea să utilizeze și alte mijloace de transport, cum ar fi autocarul sau feribotul, sau, în mod excepțional, avionul. Acest lucru va garanta că tinerii care locuiesc pe insule sau în regiuni îndepărtate vor avea și ei șansa de a participa la această inițiativă.

Fiecărui stat membru i se alocă un număr de permise de călătorie, în funcție de populația sa, ca proporție din populația totală a Uniunii Europene.

61% dintre români aleg să își schimbe jobul pentru un salariu mai mare și peste 80% caută constant noi oportunități pe site-urile de joburi

0

Unul dintre domeniile care a suferit cele mai multe transformări pe fondul pandemiei a fost cel al recrutării. Cu o piață a muncii în continuă schimbare în materie de oportunități, mod de lucru și procese de recrutare, candidații dezvoltă și ei noi tendințe de mobilitate. Astfel, un studiu realizat de către D&D Research la solicitarea BestJobs, privind comportamentul candidaților și evoluția pieței muncii, arată că principalul motiv pentru care românii își schimbă locul de muncă, după cum declară 61% dintre participanți, este obținerea unui salariu mai mare. 

Tot cu privire la schimbarea locului de muncă, 80,5% dintre candidații în căutare de noi oportunități aleg site-urile de locuri de muncă drept principală sursă de opțiuni, iar majoritatea (73,1%) angajaților din categoria white collar („gulerele albe”, angajații de la birouri) spune că BestJobs este platforma cea mai accesată de ei și primul site online la care ar apela atunci când se gândesc să-și schimbe jobul. În același timp, platforma de recrutare online BestJobs este preferată într-o mai mare măsură și de gold collar („gulerele aurii”, angajații cu specializări superioare) și de persoanele pragmatice, care valorizează numărul mare de joburi relevante pentru ei și calitatea acestora (poziții superioare în companii de prestigiu).

Când vine vorba de mobilitatea angajaților pe piața muncii, motivele sunt diferite în funcție de nivelul de specializare. Astfel, pentru categoriile white și blue collar, motivul principal care determină schimbarea jobului este salariul. Secundar, angajații din aceste categorii aleg să plece dintr-o companie atunci când apar nemulțumiri privind relația cu colegii sau cu superiorii. În schimb, angajații din categoria gold collar aleg să facă o schimbare în parcursul profesional atunci când apar diferențe între viziunea și valorile personale și cele ale companiei, în primul rând, dar și când simt nevoie de dezvoltare profesională, iar compania nu le poate oferi noi provocări. 

„Observăm anumite diferențe de opinie între categoriile de angajați, în funcție de nivelul lor de specializare – blue collar, white collar sau gold collar – însă majoritatea românilor indică salariul ca fiind criteriul principal pentru schimbarea jobului și cei mai mulți dintre ei ar vrea să știe salariul într-o etapă cât mai incipientă din procesul de recrutare. Multe companii din România au făcut deja mai mulți pași către o transparentizare a salariilor publicate în anunțurile postate pe platformele de recrutare online. Angajatorii care apelează deja la această măsură au beneficiul de a-i atrage de la bun început doar pe acei candidați care sunt dispuși să ocupe respectiva poziție”, declară Dan Petre, Business Developer D&D Research.

Atunci când evaluează site-urile cu locuri de muncă, românii se uită în special la numărul de joburi disponibile în orașul unde locuiesc (64,5%), la numărul de joburi pe domeniul de interes (61,8%), la claritatea și detalierea anunțurilor (60%) și la numărul de joburi pentru nivelul de pregătire (59,5%). 

Sentimentul candidaților despre piața locurilor de muncă. Aproape jumătate dintre români au observat că nivelul de muncă a crescut în timp ce salariile au stagnat.

Participanții la studiu observă cum pandemia a adus modificări mari pe piața muncii, cea mai importantă dintre ele fiind posibilitatea de a lucra de oriunde, fapt care îi eliberează pe oameni de grija navetei și de necesitatea găsirii unui loc de muncă în proximitatea casei. 

Tot cu privire la efectele pandemiei, 43,9% dintre participanții la studiu observă cum nivelul de muncă a crescut, însă remunerația a rămas aceeași. 

Oferta de locuri de muncă este considerată suficient de variată, în special de către angajații din categoriile white și gold collar. Tot aceștia consideră că există o potrivire bună între criteriile de angajare și specializările lor, la polul opus față de blue collar, care consideră că cerințele angajatorilor sunt greu de atins. 

În plus, 71,6% dintre participanți observă că oferta de locuri de muncă este mult mai bună pe anumite domenii, dar 57% consideră că este dificil să își găsească un loc de muncă. Mai mult decât atât, doar 31,9% consideră că salariile oferite sunt atractive. 

Studiul mai arată și că tinerii, în special absolvenții cu studii superioare, nu își găsesc ușor un loc de muncă potrivit studiilor sau așteptărilor salariale pe care le au, în ciuda numeroaselor oferte disponibile. 

Studiul cantitativ și calitativ privind comportamentul de mobilitate a candidaților și percepția acestora despre evoluția pieței muncii a fost realizat de către D&D Research la solicitarea BestJobs, în luna august. Studiul cantitativ s-a desfășurat printr-un chestionar online, pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 1.058 de oameni.