Genesis Property: Angajații din România recunosc importanța sănătății spațiilor de birouri. 43% dintre angajați își doresc în primul rând birouri sănătoase, 26% le vor „verzi”

0

Pandemia a schimbat percepția românilor despre biroul lor, sănătatea fiind astăzi pe primul plan. Astfel, 43% dintre angajații români consideră că principala caracteristică pe care trebuie să o aibă biroul în care lucrează este să fie un spațiu sănătos, bazat pe tehnologii și proceduri menite să protejeze sănătatea oamenilor, arată un sondaj inițiat de Genesis Property în rândul a 1.208 de angajați din toată țara. Totodată, 26% cred că biroul lor trebuie să fie „verde”, acordând astfel tot mai multă importanță sustenabilității, atât prin eficientizarea consumului de resurse și utilizarea de energie regenerabilă (23%), cât și prin colectarea selectivă și reciclarea deșeurilor.

Dacă în ultimii ani sustenabilitatea clădirilor de birouri a  devenit o parte importantă a vieții pentru tot mai mulți angajați români, în ultimul an și jumătate sănătatea, atât personală cât și a spațiului de lucru, a devenit o parte integrantă esențială din inițiativele pentru sustenabilitate.

Astfel, aproape 71% consideră că o clădire este sustenabilă atunci când are un consum foarte eficient al resurselor, dar și când protejează mediul înconjurător, dar 48% atrag atenția că o clădire sustenabilă este mai ales una care protejează sănătatea ocupanților.

„Sustenabilitatea nu mai este doar un concept, ci a devenit astăzi o necesitate, iar efectele pandemiei și tendințele de mediu au accentuat importanța comportamentelor sănătoase și sustenabile, atât în business, cât și în viața de zi cu zi. În plus, inițiativele pentru sustenabilitate nu se mai referă azi doar la protejarea mediului, ci pun tot mai mult accent pe sănătatea oamenilor. O clădire nu mai poate fi considerată, cu adevărat, robustă și sustenabilă fără a fi asigurate condiții sănătoase pentru angajați și fără măsuri care să diminueze, în mod real, impactul asupra mediului”, spune Roxana Albu, director general al diviziei de facility management din cadrul Genesis Property.

Aproape jumătate dintre angajați cred că schimbarea trebuie să pornească în primul rând de la oameni, prin grija pe care o acordă sănătății și mediului înconjurător și prin adoptarea unor comportamente sustenabile atât la birou, cât și acasă. Astfel, 86% sting lumina dacă iluminatul natural este suficient sau atunci când un spațiu nu este folosit, 65% opresc alimentarea cu energie electrică a echipamentelor dacă nu le utilizează și tot atâția au grijă ca ferestrele să fie închise dacă funcționează sistemul HVAC (aerul condiționat/răcirea/ încălzirea), pentru a eficientiza consumul resurselor. În plus, 57% spun că și-ar dori să se implice în inițiative de voluntariat pentru mediu, iar aproape 48% în acțiuni care vizează protejarea sănătății.

În ceea ce privește creșterea sustenabilității clădirii de birouri în care lucrează, 36% dintre angajați cred că e nevoie de tehnologii de automatizare și control, pentru o eficiență maximă a consumului de energie, 25% susțin dezvoltarea economiei circulare, care se bazează pe reciclare și reutilizare, iar 19% își doresc soluții care aduc natura la interior, precum colțuri de verdeață și cât mai multă lumină naturală. Totodată, peste 55% vor tehnologii care să le dea posibilitatea să stabilească temperatura și nivelul de lumină din propriul spațiu de birou, iar peste 45% cred că e important să aibă acces permanent la echipamente de protecție sanitară.

Măsurile prevăzute în standardul IMMUNE™, esențiale pentru sănătatea clădirilor

„Studiul ne arată cât de important este pentru majoritatea angajaților să lucreze într-o clădire sănătoasă, iar acest rezultat pune presiune pe proprietari și angajatori să colaboreze pentru implementarea unor măsuri care să asigure acest deziderat”, spune Ștefan Tudos, vicepreședinte în cadrul Genesis Property, responsabil de administrarea portofoliului de clienți.

IMMUNE Building Standard™ a fost conceput și dezvoltat la începutul pandemiei, pentru a evalua și a certifica sănătatea spațiului fizic în mediul construit, unde oamenii își petrec peste 90% din timp. Standardul propune 135 de măsuri coerente care, odată implementate – fie parțial sau integral, oferă proprietarilor clădirii sau angajatorilor care își desfășoară activitatea în acel spațiu, instrumentele necesare pentru a-i monitoriza și ajusta starea de sănătate.

În prezent există mai multe clădiri de birouri din lume care au implementat sau au în curs de implementare măsuri prevăzute de standard și au obținut certificarea pentru „clădiri sănătoase”. Clădirea H3 din complexul de birouri West Gate Business District este prima din lume care a atins cel mai înalt nivel de certificare IMMUNE™, oferind astfel ocupanților o experiență sănătoasă atunci când lucrează la birou.

Sondajul Genesis Property privind percepția angajaților despre sănătatea clădirilor a fost desfășurat în luna iunie 2021 prin platforma iVox, pe un eșantion total de 1.208 de utilizatori de internet din toată țara. Aproape 50% dintre participanți sunt femei, circa 70% au vârsta mai mare de 35 de ani, iar 43% au un venit net mai mare de 3.000 de lei.

Green Ecosystem Overview: Radiografia afacerilor verzi și a startup-urilor ecoinovatoare din România și Bulgaria

0

O radiografie detaliată a ecosistemului verde și ecoinovator din România și Bulgaria a fost prezentată astăzi, în premieră la nivel național, în cadrul summit-ului Climate Innovation Day. Este vorba despre raportul Green Ecosystem Overview, ce cuprinde lista startup-urilor cu soluții și inițiative verzi, precum și o mapare a actorilor cheie care se implică activ și sprijină inițiativele din acest sector. Realizarea acestui instrument deosebit de important pentru susținerea antreprenoriatului verde local și regional este o inițiativă privată dezvoltată în cadrul programului Black Sea ClimAccelerator de către Impact Hub Bucharest, The Climate Vertical din România și Innovation Starter din Bulgaria, sprijinit de către organizația europeană EIT Climate-KIC. 

Raportul Green Ecosystem Overview include 72 de startup-uri din România și 31 de startup-uri din Bulgaria cu soluții și inițiative verzi, precum și 89 de jucători cheie (instituții publice și private, ONG-uri, companii etc.) din România și 30 din Bulgaria care susțin activ inițiativele din acest sector. 

În România, startup-urile verzi activează în sectoare precum tehnologii inteligente, durabilitate, agricultură, agritech, reciclare fără plastic, transport și mobilitate electrică, economie circulară, alimentație și nutriție, economie regenerabilă și energie, deșeuri zero, consum reciclabil, educație, învățare și dezvoltare. Cele mai multe dintre aceste startup-uri „verzi” din România au un software dezvoltat, o aplicație, o platformă sau o tehnologie bazată pe Artificial Intelligence & Machine Learning și analiza datelor. Unele dintre companii sunt marketplaces, în timp ce altele sunt în sectorul IoT, ori în sectorul Mobile & Telecom. 

În Bulgaria, principalele verticale în care operează  startup-urile incluse  în mapare  sunt ​​economie circulară, durabilitate, IoT, producție curată (procese, ambalare, produse), gestionarea deșeurilor, energie curată/industrie curată/cleantech/eficiență energetică, agricultură, mobilitate urbană, biotehnologie și agroinovare. 

Scopul acestui raport este să fie un instrument de referință pentru antreprenori și alți inovatori interesați de sectorul verde, oferind o viziune mai largă asupra ecosistemului verde regional, tendințele și provocările sale, punctele forte și nevoile sale. 

„O parte din misiunea noastră este să aducem împreună aliați care împărtășesc același scop: schimbarea pozitivă. Acesta este unul dintre motivele pentru care am ales să facem parte din consorțiul care reprezintă EIT Climate-KIC și să lucrăm împreună cu organizații cu același spirit pentru a susține și consolida ecosistemul verde. Una dintre cele mai importante inițiative din acest an este Black Sea ClimAccelerator, în cadrul căruia am realizat această mapare a ecosistemului „verde” din România. Scopul programului este de a ajuta inițiativele ecologice să câștige tracțiune și o rețea de aliați atât de necesară și, de ce nu, să contribuie la dezvoltarea în România a unui star global în antreprenoriatul verde”, a declarat Adina Crețu, Director Programs & Entrepreneurial Growth la Impact Hub Bucharest.  

„The Climate Vertical (TCV) este o inițiativă privată ambițioasă care a venit din nevoia și dorința de a reconecta oamenii cu natura. Printr-o serie de programe special concepute, misiunea noastră este de a accelera soluțiile climatice cu impact ridicat. Ne-am implicat în activitatea de mapare a ecosistemului verde din România ca să înțelegem mai bine contextul climatic global și regional. Avem nevoie de toate informațiile, astfel încât să putem planifica și proiecta programe de accelerare pentru startup-uri cu soluții de ecoinovare”, spune Vlad Gliga, Co-founder The Climate Vertical & CEO Rubik Hub.  

„Și în Bulgaria, obiectivul este același, anume să proiectăm o cultură pe termen lung a inovaţiei. Acesta este și motivul principal pentru care ne-am alăturat consorțiului din cadrul programului Black Sea ClimAccelerator și am realizat maparea ecosistemului verde din Bulgaria. Vrem să ne concentrăm asupra sectoarelor cheie din economia locală cu potențial de inovație disruptivă. Obiectivele noastre finale sunt creșterea afacerilor verzi, sprijinirea scalabilității lor și crearea de parteneriate cu lideri de inovare în Bulgaria și la nivel internațional”, a declarat Leona Aslanova, СЕО Innovation Starter. 

Tendințe inovatoare la nivel european

Pe lângă lista startup-urilor verzi și ecoinovatoare, raportul integral Green Ecosystem Overview mai cuprinde o privire de ansamblu asupra ecosistemului european și a oportunităților pe care acesta le oferă, descrierea programelor de sprijin pentru climă și durabilitate definite de Uniunea Europeană. În plus, oferă exemple de inovații în sector ale startup-urilor tech și de sectoare în care activează – de exemplu: energie, economie curată și circulară, mobilitate inteligentă, alimentație, biodiversitate, poluare zero și finanțare durabilă. 

De asemenea, raportul ilustrează tendințele și trendurile inovative la nivel european, precum utilizarea hidrogenului și a surselor de energie sintetică pe bază de hidrogen, moda durabilă, producerea materialelor plastice mai durabil, infrastructura vehiculelor electrice, ori inteligența artificială.   

Investiţii și finanțări pentru antreprenorii „verzi”

Raportul mai cuprinde lista fondurilor de investiții, dar și a finanțărilor disponibile în sectorul verde. La nivel european există 62 de investitori europeni activi în startup-uri climatice, interesul pentru sectorul verde fiind în creștere. Oportunități de finanțare importante vin de la Horizon Europe (Orizont Europa) – principalul program de finanțare al UE pentru cercetare și inovare. Acesta are alocat un buget de 95,5 miliarde de euro, iar focusul său principal este concentrat pe schimbările climatice și vine în sprijinul realizării Obiectivelor de dezvoltare durabilă ale ONU (SDG), precum și pe creșterea competitivității la nivelul Uniunii Europene. 

Tendințe emergente și microtendințe în ecosistemul local 

Unele dintre cele mai frecvente mențiuni în ceea ce privește tendințele emergente pe piața noastră locală au inclus: înlocuirea materialelor tradiționale cu materiale bio, apariția Inteligenței Artificiale (AI) și a internetului deșeurilor (care permite optimizarea sistemelor de gestionare a deșeurilor), o utilizare în creștere a tehnologiilor precum AI, Internetul obiectelor (IoT) și blockchain pentru a promova economia circulară, gestionarea deșeurilor, eficiență energetică și energie curată (eliminarea treptată a cărbunelui, energie regenerabilă), agricultură durabilă, mobilitate și (re)design urban, regenerarea ecosistemelor naturale, inclusiv a terenurilor agricole, achiziții durabile, moda sustenabilă, modele de produse durabile și inovații de ambalare, logistică inversă, mișcarea zero deșeuri, reumplere/reutilizare, construirea de clădiri pasive, cu energie pozitivă.

În Bulgaria, în ceea ce privește tendințele emergente, am observat un mare interes pentru creșterea organizațiilor și inițiativelor cu deșeuri zero. Există, de asemenea, o creștere foarte tangibilă a așa-numitelor evenimente și inițiative ecologice din ultimele luni după Pactul Verde al Uniunii Europene. Atât ONG-urile, cât și alte organizații private lansează inițiative pentru promovarea și stimularea ideilor ecologice. 

Nu în ultimul rând, raportul Green Ecosystem Overview cuprinde informații cu privire la următoarele aspecte care au nevoie de o atenție sporită, atât în România, cât și în Bulgaria: 

Sprijin legislativ. Majoritatea interviurilor calitative pe care le-am realizat au indicat o nevoie foarte presantă de mai mult sprijin legislativ din partea autorităților publice care ar putea contribui la creșterea durabilității întreprinderilor ecologice și la inovarea soluțiilor actuale care nu se dovedesc la fel de eficiente. Acest lucru s-ar putea schimba în următorii ani datorită inițiativelor precum European Green Deal, dar autoritățile locale ar trebui să fie proactive în acțiunile lor. 

Educație de masă cu privire la problemele de mediu. Există lacune importante de cunoștințe în ceea ce privește viața durabilă și impactul acțiunii umane asupra climei. Acestea ar trebui abordate într-un mod mai structurat și mai coerent, pentru a produce comportamente mai conștiente la scară socială. 

Cooperarea dintre autorități, companii și inovatori. Proiectele și inițiativele care adună în jurul lor toate părțile interesate importante sunt rare în prezent, dar au cel mai mare impact. Este crucial pentru toți actorii să găsească terenul comun pentru a se reuni și a lucra împreună pentru a pune lucrurile în mișcare. 

Nevoia unei abordări mai antreprenoriale în cadrul inițiativelor ecologice. Durabilitatea nu se referă doar la mediu, ci și la afaceri. Pentru ca startup-urile verzi să prospere, trebuie să lucreze atât la misiunea lor, cât și la scalabilitatea lor. Acest lucru nu le răpește scopul, ci le crește impactul și le face mai investibile și mai stabile. 

Raportul complet poate fi descărcat pe site-ul Impact Hub Bucharest, pe site-ul The Climate Vertical și site-ul Innovation Starter

Prețul chiriilor din București a ȋnceput să crească, pentru prima dată, de la ȋnceputul pandemiei. Care sunt cele mai scumpe și cele mai ieftine zone.

0

Prețul mediu al chiriilor din Capitală a ȋnceput să crească, ȋn trimestrul trei al anului 2021, după mai bine de un an și jumătate de scădere constantă, cauzată de pandemia de coronavirus. Astfel, chiriile pentru apartamentele de două camere sunt mai mari cu 14% ȋn T3 2021, față de T2, iar cele pentru trei camere, cu 8%. 

Cristian Nicola

Cererea pe partea de ȋnchirieri și-a mai revenit ȋn ultimele două luni, din discuțiile avute cu agenții imobiliari. Principalul motiv este redeschiderea cursurilor offline din cadrul universităților din București, de la 1 octombrie. Ȋn mod tradițional, ȋn ultima lună de vară și prima de toamnă, studenții ȋncep să caute chirii ȋn marile orașe, deci pare că, ȋncet, ȋncet, revenim la normalitatea de dinainte de pandemie”, spune Cristian Nicola, CEO Investpoint. 

Din analiza Investpoint, reiese că prețul chiriilor din București, ȋn T3 2021, este ȋncă la o diferență considerabilă, ȋn minus, față de aceeași perioadă a lui 2019, ȋnainte de ȋnceperea crizei sanitare – 22%. Apartamentele de două și trei camere, se ȋnchiriau, ȋn medie, cu 410 euro, respectiv 570 euro, ȋn urmă cu doi ani, față de 320 euro, respectiv 420 euro, ȋn prezent. 

Mai jos, graficul evoluției prețurilor de închiriere pentru apartamentele de două și trei camere din București. 

Cele mai scumpe și cele mai ieftine zone din Capitală

Centrul (Victoriei, Romană, Unirii, Universitate) rămâne cea mai scumpă zonă din Capitală, din punct de vedere al chiriilor, urmat de zona de Nord. La polul opus se află localitățile de lângă București, precum Chiajna-Roșu și Popești-Leordeni. 

„Prețul mare al chiriilor din centru este dat de distanța mică față de stațiile de metrou și alte mijloace de transport ȋn comun, față de unitățile de ȋnvățământ superior, de magazine, Centrul Vechi ș.a.m.d. Adică principalele atribute pe care le caută studenții și tinerii, ȋn general. Zonele din afara orașului nu au aceste avantaje, ȋnsă, compensează printr-un număr mai mare de locuințe noi, mai mult spațiu verde și liniște, fiind mai degrabă potrivite pentru familii”, completează Cristian Nicola, CEO Investpoint. 

_________________

Investpoint este o companie de consultanță ȋn domeniul imobiliar, cu o echipă formată din specialiști cu o vastă experiență de lucru. Investpoint oferă servicii precum: tranzacții imobiliare specializate, evaluări imobiliare și de afaceri, studii de fezabilitate și dezvoltare, consultanță ȋn analiza de cashflow și investiții imobiliare. Cristian Nicola, fondatorul și CEO-ul Investpoint, activează ȋn sectorul imobiliar ȋncă din 2007, iar din 2016 este lector ȋn cadrul ANEVAR. 

Bosch generează vânzări de peste un miliard de euro în sectorul electromobilității

0

În materie de electromobilitate, nicio altă companie nu oferă la fel de multe opțiuni ca Bosch: de la e-Bike la utilaje pentru construcții și de la cipuri din carbură de siliciu la module e-axle preintegrate. Iar acest lucru dă roade: în domeniul electromobilității, Bosch înregistrează o creștere de două ori mai rapidă decât a pieței și anul acesta va genera vânzări de peste 1 miliard de euro. Această afacere continuă să se dezvolte într-un ritm accelerat: până în 2025, se preconizează că cifra vânzărilor va crește de cinci ori.

„Electromobilitatea va deveni o afacere de bază pentru noi, iar mobilitatea fără CO2 o zonă de creștere. Transformăm provocările în oportunități: așa facem lucrurile la Bosch”, a declarat dr. Volkmar Denner, președintele consiliului de administrație Bosch, la IAA Mobility 2021 de la München.

Aceste domenii de dezvoltare includ, de asemenea, conducerea automatizată. Asistența la condus este baza pentru toate nivelurile de conducere automatizată. Cu o rată de 40 de procente, liderul de piață Bosch înregistrează o creștere mai rapidă decât a pieței și în acest domeniu. Poziția sănătoasă a companiei în domeniile electromobilității și conducerii automatizate o ajută să se mențină cu succes într-un mediu de piață marcat de criza Covid, lipsa cipurilor și transformarea și mai rapidă a sferei mobilității: veniturile din vânzări ale sectorului său de activitate Soluții de mobilitate vor crește anul acesta cu 10 procente.

„Bosch este un lider în materie de tehnologie, iar acest lucru înseamnă succes în afaceri”, a spus Denner. 

Conducere electrică un progres major datorită înaltei tehnologii Bosch

Electromobilitatea va fi capitolul următor al poveștii de succes Bosch. Cu investiții inițiale în valoare de 5 miliarde de euro până în prezent și cele mai eficiente soluții pentru sisteme de propulsie electrice de pe piață, compania își aduce contribuția pentru un progres major al acesteia. Doar anul acesta, la investițiile inițiale vor fi adăugate încă 700 de milioane de euro. Bosch se consideră o companie proactivă care modelează viitorul.

„Ne pregătim pentru creșterea cererii de autovehicule electrice în lumea întreagă. La nivel mondial, ne așteptăm ca 60 de procente din numărul total al autovehiculelor nou înmatriculate în 2035 să fie electrice”, a declarat dr. Stefan Hartung, membru al consiliului de administrație și președinte al sectorului de activitate Soluții de mobilitate.

În materie de e-bikes Bosch demonstrează de zece ani că inovația poate crea piețe noi. Obiectivul companiei este de a modela mobilitatea viitorului în cadrul întregii game.

„Trebuie să fie ecologică, dar în același timp și accesibilă și atrăgătoare și nu în ultimul rând să respecte obiectivele ambițioase stabilite de UE”, a adăugat Denner. „Numai în acest fel va fi asigurată mobilitatea oamenilor și a mărfurilor și în viitor”.

Pentru a realiza acest lucru, Bosch continuă să urmărească o abordare neutră din punct de vedere tehnologic, oferind soluții ecologice la nivel global pentru toate tipurile de mobilitate, în conformitate cu cerințele politicii naționale. Bosch nu investește doar în sistemele de propulsie electrice cu baterii, ci și în cele pe bază de celule de combustie și s-a implicat în proiecte ale clienților din China, S.U.A. și Europa. Primele camioane cu tehnologie Bosch circulă deja pe șoselele din China. 

Tehnologia Bosch ajută la simplificarea vieții de zi cu zi a oamenilor. În cazul conducerii electrice, reîncărcarea joacă un rol decisiv. La München, Bosch prezintă în premieră un nou cablu flexibil de încărcare pentru autovehiculele electrice. Acesta dispune de tehnologie de control și siguranță integrată și adaptoare pentru prize de Tip 2 și de uz casnic. Poate asigura reîncărcarea chiar și de la o priză de 230 V, fără a fi necesară caseta de control uzuală integrată în cablu, ceea ce înseamnă că are o greutate mai mică de trei kilograme, cu aproximativ 40 de procente mai mică decât a cablurilor de încărcare convenționale cu casetă de control. Și pentru a scuti șoferii de corvoada de a căuta stații de încărcare în timpul călătoriilor, serviciul de reîncărcare pe bază de internet Bosch le oferă acces la peste 200.000 de locuri de încărcare în Europa și inclusiv plata fără probleme. 

Volkmar Denner

Conducere autonomă: Bosch oferă totul, dintr-o singură sursă

Unități de control de domeniu, senzori, inteligență artificială: portofoliul Bosch include toate elementele conducerii automatizate, iar compania are aproximativ 5.000 de ingineri care lucrează la toate nivelurile sale. Nu în ultimul rând, printre aceste elemente se numără funcțiile de asistență îmbunătățite, care permit șoferilor să își ia mâinile de pe volan. Iar funcțiile de conducere fără șofer sunt, de asemenea, disponibile datorită tehnologiei Bosch. „Cu proiecte pilot în domeniile parcării automate cu valet, Bosch a stabilit standarde în Germania și S.U.A.”, a spus Denner.

Bosch și lucrează deja cu Mercedes-Benz și alți parteneri la implementarea acestei funcții în parcarea P6 din aeroportul din Stuttgart. Noul Mercedes-Benz S-Class este primul vehicul de producție din lume care prezintă tehnologia necesară pentru acest lucru. Pentru ca vehiculele fără șofer să poată naviga prin comanda smartphone-ului către un loc de parcare rezervat, Bosch echipează parcarea cu tehnologie precum camerele video cu instalare fixă. Se preconizează că alte 1.000 de parcări vor urma acest exemplu, până în 2025. În opinia Bosch, conducerea automatizată este mai presus de orice aspect care ar putea face traficul rutier mai sigur, având în vedere întregul confort suplimentar asociat unor astfel de evoluții. Bosch a fost întotdeauna un deschizător de drumuri în materie de sisteme, care variază de la controlul electronic al derapajului și până la frânarea automată de urgență, și continuă să urmărească obiectivul conducerii fără accidente. În același timp, compania oferă software-uri inovatoare ca bază pentru inteligența pe care trebuie s-o aibă autovehiculele. „Chiar și în mobilitatea viitorului dominată de software, expertiza noastră profundă în sisteme va fi un avantaj: Bosch este la fel de în elementul său în universul electronicii de bord, precum și în cel al internetului lucrurilor, cu care vor fi conectate autovehiculele”, a declarat Denner.

Conducere conectată – Bosch dă dovadă de gândire nonconformistă

După cum a preconizat Bosch în urmă cu zece ani, autovehiculele se transformă din ce în ce mai mult în noduri de internet. În viitor, software-ul va fi la fel de important precum performanța sau eficiența sistemului de propulsie. Bosch conturează în mod activ această schimbare. Iar compania este bine poziționată pentru acest lucru: aproape jumătate din angajații din Cercetare și Dezvoltare, din sectorul de activitate Soluții de mobilitate sunt ingineri software. Chiar și bicicleta devine parte a internetului, după cum evidențiază noua aplicație Bosch eBike Flow.

De exemplu, permite actualizarea software-ului din cadrul componentelor sale. În plus, integrarea software devine din ce în ce mai importantă, iar Bosch are expertiza necesară și în acest domeniu. Să luăm, de exemplu, computerele pentru infotainment: până în 2025, puterea lor de calcul și complexitatea software-ului se vor dubla. Bosch asigură funcționarea fiabilă a ansamblului diferitelor module software. În plus, în materie de conectivitate, ideile companiei depășesc cu mult autovehiculele.

„Preocupările Bosch nu se limitează doar la autovehicule, ci este familiarizat și cu mediul din fabrică și cel de acasă. Nu avem egal în materie de interconectare a diferitelor domenii”, a spus Hartung. Din aprilie anul acesta, modelele Mercedes-Benz cu asistent vocal MBUX sunt și centre de comandă pentru aplicațiile Bosch pentru case inteligente. Este suficientă o comandă vocală din scaunul șoferului pentru a contacta casa inteligentă și a stinge luminile, deschide jaluzelele și controla încălzirea. Toate acestea demonstrează că tehnologia Bosch deschide calea către o mobilitate sustenabilă, sigură și captivantă.

În 10 ani, încrederea românilor în antreprenori a crescut cu 50%

0

Cu ocazia celei de-a 9-a ediții a Summitului Romanian Business Leaders, care marchează totodată 10 ani de la înființare, Fundația a lansat un nou proiect – Barometrul RBL, care arată, între altele, că încrederea românilor în antreprenori a crescut cu 50% în 10 ani.

Raportul face o trecere în revistă a evoluțiilor din 14 domenii de activitate, pe care antreprenorii își propun să le urmărească anual, cu extinderea graduală a indicatorilor monitorizați. Selecția actuală a indicatorilor s-a efectuat în baza importanței acestora pentru sănătatea și performanța economică a României. 


Barometrul RBL evidențiază atât domeniile în care s-au înregistrat progrese, cât și cele în care există în continuare decalaje considerabile față de Uniunea Europeană și care necesită intervenții ferme. 

Printre domeniile în care s-au înregistrat progrese se numără:

  • sectorul energetic– România se află pe locul 7 în Uniunea Europeană la ponderea energiei electrice obținute din surse regenerabile, depășind cu 9% media UE;
  • mediul antreprenorial– în primul semestru al anului 2021 s-au înregistrat cu 50% mai multe înmatriculări de persoane fizice autorizate și juridice, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut;
  • absorbția fondurilor europene a înregistrat o creștere de 10 procente comparativ cu 31 iulie 2020.

Între cele cu trend descendent se regăsesc: 

  • sistemul de sănătate, în care cheltuielile pe cap de locuitor sunt la 50% din media Uniunii Europene;
  • economia nefiscalizată, reflectată de un decalaj de TVA cu 25% mai mare decât media UE;
  • rată de reciclare a deșeurilor municipale aflată în stagnare încă din 2013  la 14%, cu 33% mai puțin decât media europeană.

Având în vedere ocazia aniversară, Barometrul RBL conține și un studiu cantitativ în care au fost adresate, din nou, o serie de întrebări lansate și acum 10 ani. Una dintre cele mai importante concluzii este aceea că opinia românilor  față de antreprenoriat s-a schimbat semnificativ în bine în acest interval. Totodată, viziunea respondenților asupra încrederii în forțele proprii pentru a schimba ceva în România a crescut de la 1 din 7 români la 1 din 3. În sfera profesională, românii acordă cea mai mare încredere  micilor întreprinzători din orașele de apartenență.

Informațiile incluse în Barometrul RBL  provin din surse publice, marcate pe întreg parcursul documentului.  Raportul integral poate fi descărcat aici: https://www.rbls.ro/barometru/

_________________

Summitul RBL din 8-9 septembrie a reunit peste 250 de antreprenori și executivi de top din România. Din 2012, Summitul este evenimentul central al comunității RBL și reunește anual sute de lideri din business care investesc timp, bani și energie în programe care îmbunătățesc educația, antreprenoriatul și buna guvernare în România.

Ne apropiem de ultimul boom petrolier.

0

Ne apropiem de ultimul boom petrolier. Acesta ar putea începe încă din al treilea trimestrul al anului 2021 sau în 2022, cel târziu, și dura între 12-18 luni.

Revenirea economiei după pandemia COVID-19 va elibera o cerere imensă, acumulată în acest timp, pentru călătorii, produse și servicii care necesită utilizarea petrolului și va duce la una dintre cele mai puternice perioade de creștere a cererii de petrol din următorii doi ani. Cu toate acestea, acest superciclu va fi diferit de orice am văzut înainte: va veni mai repede și va dura o perioadă mai scurtă decât cele anterioare. Așadar, este posibil să se apropie ultimul boom al prețului petrolului.

Un raport recent al Boston Consulting Group (BCG), intitulat The Last Oil Price Boom May Be in Sight, face lumină asupra modului în care un superciclu ar putea sprijini tranziția către combustibili cu emisii reduse de carbon și ar accelera mișcarea de eliminare a combustibililor fosili. Prețurile mai mari ale petrolului nu numai că pot încuraja consumatorii să limiteze consumul de petrol și să treacă la surse alternative de energie la același preț sau mai mic, dar pot genera și profituri mai mari pentru producătorii de petrol. 

„Acest boom al prețului petrolului ar putea accelera tranziția către o economie globală mai sustenabilă, deoarece companiile petroliere vor avea mai multe fonduri ce ar putea fi alocate pentru proiectele axate pe reducerea emisiilor de carbon” a declarat Zsofia Beck, Managing Director și Partener al BCG.

„Odată ce sistemul pieței petrolului devine din ce în ce mai flexibil și atât oferta cât și cererea sunt mai elastice decât în ​​trecut, acest boom petrolier ar putea fi cu ușurință ultimul din lume, pe care îl vom experimenta vreodată” a adăugat ea.

Tranzițiile energetice sunt deja în desfășurare, deoarece factorii de decizie politică și companiile încearcă să reducă emisiile și să combată schimbările climatice, încetinind ritmul de creștere a cererii.

Între timp, a crescut interesul consumatorilor pentru activitățile dependente de petrol, precum călătoriile de agrement. Acest lucru, combinat cu revenirea la creșterea economică globală, va crește consumul de petrol în următorii ani, alimentat de economii substanțiale acumulate în timpul întreruperii activităților. De asemenea, va fi necesar mai mult petrol, pe măsură ce producătorii își regândesc strategiile lanțului de aprovizionare ca urmare a recentei întreruperi provocate de COVID-19, transportând mai multe produse și componente pentru a completa inventarele peste nivelurile de dinaintea pandemiei. În plus, reducerea cheltuielilor în timpul pandemiei ar putea crea o criză a ofertei pe măsură ce cererea crește. Investițiile în afacerile din amonte ale companiilor de petrol și gaze au scăzut cu 34% în 2020, după scăderea cererii indusă de pandemie.

Nu vom specula asupra nivelurilor de preț viitoare ale petrolului, dar în ceea ce privește calendarul acestei aprecieri, un boom petrolier, bazat pe dezechilibrul fundamental între cerere și ofertă, ar putea începe încă din al treilea trimestru al anului 2021 sau amânat până în 2022, cel târziu. Cu toate acestea, creșterea prețului petrolului va fi probabil de scurtă durată. În opinia noastră, există motive întemeiate să credem că acest ultim boom nu va dura decenii, ci s-ar putea încheia în 12-18 luni. 

Industria petrolieră a devenit mai receptivă la schimbarea condițiilor externe, cu proiecte de producție mai mici și mai rapide, costuri mai mici și o capacitate mai bună de a echilibra cererea și oferta pieței. Consumatorii sunt, de asemenea, din ce în ce mai capabili să își ajusteze consumul de petrol în fața prețurilor mai mari ale acestuia, putând alege dintre opțiuni care includ vehicule electrice și modele hibride. Perioada de creștere a veniturilor nu va oferi doar producătorilor de petrol o șansă de a investi în viitor, ci și o oportunitate de a-și repara bilanțurile.

Românii de pretutindeni se pregătesc de un nou Summit

0

  • RePatriot aduce românii din Diaspora împreună, Acasă, la cel mai mare maraton de networking menit să strângă oamenii de afaceri împreună pentru a consolida punțile de colaborare și promovare reciprocă între Țară și cei plecați pe alte meleaguri. 
  • Hai și tu la întâlnirea anuală a familiei românilor de pretutindeni! Înscrie-te pe repatriot.ro.

Summitul RePatriot se apropie cu pași repezi și e un motiv justificat de bucurie și încredere pentru românii de pretutindeni. O nouă șansă de a fi la masa oportunităților de afaceri și dezvoltare pe care România le oferă și de a acționa pentru schimbarea în bine a destinului acestei țări și a fiecăruia dintre cei care cred și investesc în România. Înscrierile sunt în toi, deci, e momentul să acționați acum pentru a participa la lucrările și activitățile intensive ale celei de-a șasea ediții a Summitului, acțiuni gândite în așa fel încât, împreună, cu toate motoarele turate, să facem lucrurile să meargă pentru fiecare dintre noi și pentru România. 

În perioada 30 septembrie – 3 octombrie 2021, are loc cea de-a VI-a Ediție a Summitului RePatriot, o inițiativă menită să strângă familia românilor de pretutindeni și să consolideze colaborarea de afaceri între Țară și Diaspora. 

Un adevărat maraton de networking și dezvoltare de oportunități reale de afaceri al familiei extinse a românilor de pretutindeni menit să aducă împreună, la București și Sinaia, pe toți cei care își pun experiența și expertiză la bătaie pentru a face lucrurile sa meargă și se dedică promovării valorilor și culturii autentice românești, dar și a oportunităților de afaceri și de dezvoltare pe care România le oferă. Discuții și analize intense despre ce și cum s-a făcut în spiritul misiunii RePatriot, dar și si soluții concrete și viabile și un plan de acțiune al tacticilor și strategiilor ce setează drumul de acum încolo al comunității românilor de pretutindeni.

Temele agendei de lucru și întâlniri din acest an au fost special concepute pentru a identifica și lansa noi parteneriate strategice și de afaceri pentru o Românie prosperă în continuă dezvoltare pe baza resurselor, oamenilor și oportunităților existente.

ROMÂNIA CA OPORTUNITATE > Antreprenoriat pur românesc;

ROMÂNIA AUTENTICĂ > Proiecte cu rădăcini românești;

ROMÂNIA VIITORULUI > Sinergia Diaspora & România;

TOP 100 ROMÂNI DE PRETUTINDENI” > Valori românești;

ISTORIE ȘI TRADIȚIE > Puntea dintre trecut și viitor.

Nu vor lipsi senzațiile tari, adrenalina și doze semnificative de aventură. Teambuilding off road în Munți Bucegi pentru pasionații de natură și de 4X4, un traseu care te va face să evadezi din carapacea confortului în căutarea ineditului și senzațiilor tari. Patru zile de provocări pentru „repatrioții” prezenți la Summitul de anul acesta. Agenda preliminară a Summitului pe repatriot.ro/summit-2021/agenda

Nu în ultimul rând, Gala Românilor de pretutindeni vă aduce, pe scena acestui an, noi valori românești incontestabile. Români de succes, oameni de valoare, care îi vor inspira și pe alți români de acasă sau care trăiesc peste hotare, vor fi cunoscuți, recunoscuți și apreciați public în cadrul galei „Top 100 Români de Pretutindeni”. Inițiativa RePatriot de a-i recunoaște și promova a ajuns deja la a patra ediție, iar, în cadrul galei de anul acesta, vor fi celebrați și aplaudați încă 100 de români care au excelat în 10 domenii cheie în țara de adopție, precum și persoane din Diaspora care aleg consecvent să se implice cu încredere și dedicare în dezvoltarea economică, culturală și socială a României.

Deviza întâlnirii oamenilor de afaceri de pretutindeni de anul aceasta este: România oferă oportunități de afaceri pe care împreună le putem valorifica! Hai să fim împreună și anul acesta. Separat suntem geniali, împreună suntem o forță invincibilă. În acest tempo, cei prezenți la Summit vor dezbate cu toții misiunea specială a RePatriot și anume ce și cum facem fiecare dintre noi să „mișcăm” lucrurile în direcția bună pentru România și pentru românii de pretutindeni. 

Rolul Diasporei este unul incontestabil în promovarea valorilor și culturii autentice românești, dar și a oportunităților de afaceri și de dezvoltare pe care România le oferă și, de aici, dedicarea și focusarea comunității RePatriot de a conecta în permanență, în timp real, românii de pretutindeni cu țara. 

În acest context, în condițiile în care românii au mai mult decât oricând nevoie de încredere pentru a merge mai departe și a face lucrurile sa meargă, este oportună și benefică participarea a câți mai mulți români la această Ediție a Summitului RePatriot, pentru a arată că România este o forță invincibilă și că românii de pretutindeni fac lucrurile efectiv să meargă. Mai multe pe repatriot.ro/summit-2021.

Avem planuri mari de viitor. Cine le va implementa?

Material de opinie de Monica Țariuc, Director Global Employer Services, Deloitte România (foto)

Redresarea economică post-pandemie captează atenția decidenților politici din întreaga lume în această perioadă. Se anunță planuri costisitoare și se avansează ținte ambițioase de atins peste 20, 30, 50 de ani, dar nu pare a se acorda o importanță suficientă celor care, mai devreme sau mai târziu, vor fi chemați să preia implementarea acestor planuri, să ducă la îndeplinire angajamentele și, nu în ultimul rând, să gestioneze adaptarea societății la evoluțiile viitoare. Studiul Youth Progress Report 2021 readuce în atenția factorilor de decizie o vulnerabilitate cu rădăcini adânci în societatea globală – accesul tinerilor la piața muncii, la oportunități reale de învățare și de dezvoltare personală. O vulnerabilitate care, în loc să se atenueze, s-a agravat în perioada pandemiei de COVID-19. 

Realizatorii studiului, care analizează datele disponibile pe ultimii zece ani, remarcă faptul că tinerii continuă să fie afectați în mod disproporționat de șomaj, cel puțin de la criza financiară din 2008 încoace, de calitatea tot mai slabă a ofertelor de muncă și de accesul limitat la instruire. Pandemia a contribuit la adâncirea acestor probleme – șomajul în rândul tinerilor a crescut de la 13% în 2019 la 16,5% în 2020, de peste două ori mai repede decât în cazul adulților (de la 5,5% în 2019 la 7% în 2020). Și aceasta nu este singura problemă. Studiul constată că din cei 429 de milioane de tineri care muncesc în întreaga lume, aproximativ 55 de milioane (13%) suferă de sărăcie extremă, în timp ce 71 de milioane (17%) trăiesc în sărăcie moderată. Mai mult, faptul că trei din patru tineri lucrători din întreaga lume munceau în economia informală în 2016 arată amploarea fenomenului. 

În acest context, indicele de progres pentru tineri (Youth Progress Index – YPI), calculat pe baza unui set de 58 de indicatori sociali și de mediu, determină nivelul calității vieții pentru tinerii din țările analizate, astfel că reprezintă un instrument extrem de util pentru factorii de decizie, responsabili cu elaborarea politicilor cu impact asupra acestei generații. 

În ce condiții trăiește un tânăr tipic al zilelor noastre?

Studiul acoperă integral 150 de țări, inclusiv România, și încă 18 parțial. În 2021, cel mai ridicat scor este obținut de Norvegia – 95,8 puncte din 100 posibile –, iar la polul opus se află Sudan, cu puțin peste 20 de puncte. 

România, pe locul 45 din cele 150 de țări analizate, cu un scor general de 73,67, este peste media globală, dar sensibil sub cea europeană (85,81). Țara noastră este menționată cu câteva aspecte pozitive, dar la multe capitole se află încă în partea de jos a clasamentului european. Spre exemplu, este plasată alături de Croația și Olanda, printre țările care au posibilitatea să ofere tinerilor locuințe de o calitate mai bună, având în vedere că dețin mijloacele economice necesare. Pe de altă parte, este în plutonul codaș la indicatori precum furnizarea apei potabile și a canalizării, accesul la cunoștințe de bază și educație sau în privința incluziunii. 

Per total, din studiu reiese că, dacă lumea ar fi o țară, ar avea un indice de progres pentru tineri de 65,78, iar tânărul tipic al zilelor noastre locuiește într-un oraș mare, în care poluarea aerului prezintă un risc ridicat pentru sănătate (scorul global pentru calitatea mediului este 38,67). Acest tânăr tipic se confruntă cu discriminarea legată de vârstă (scorul mediu de incluziune este 54,7), dar și cu discriminări multiple bazate pe alte aspecte ale identității (gen, etnie sau orientare sexuală). Are o reprezentativitate redusă în politică și, în general, are dificultăți în accesarea drepturilor personale (55,23), iar libertățile personale îi sunt restrânse (59,67). Pe de altă parte, în ultimii zece ani, accesul tinerilor la informație și comunicații s-a îmbunătățit semnificativ (o creștere a scorului cu 22,75 de puncte), dar s-a redus cel la drepturile personale (-4,25).

Dincolo de cifre, indicele de progres pentru tineri oferă direcții clare cu privire la provocările viitoare pe care tendințe precum digitalizarea și schimbările climatice, precum și alte șocuri neașteptate le pot aduce economiilor și pieței forței de muncă din întreaga lume. Așadar, intervențiile politice specifice tinerilor, bazate pe idei precum incluziunea și orientate spre viitor, sunt cruciale pentru viitorul nostru, al tuturor. 

PIB-ul nu este singurul factor determinant pentru progresul tinerilor

Diferențele mari de scor dintre țările cu niveluri similare ale PIB arată că deciziile politice au un impact uriaș. Spre exemplu, Noua Zeelandă (91,7) are un scor similar cu Singapore (88,81), dar un PIB/cap de locuitor la jumătate. Pe de altă parte, Noua Zeelandă are un scor mult mai bun decât Bahrain (67,21), dar un nivel similar al PIB. Din astfel de comparații se pot obține informații valoroase care pot sta la baza identificării celor mai bune practici în domeniu și a elaborării unor politici eficiente. 

În Uniunea Europeană, tinerii beneficiază de condiții de viață mai bune decât media globală, toate cele 27 de state membre fiind clasate în prima treime la nivel global. Dar, cu toate acestea, doi din trei tineri sub 24 de ani, participanți la un sondaj citat în cadrul studiului, vor ca țara lor să se concentreze pe îmbunătățirea rezultatelor sociale.

Problema este expusă în cele mai mici detalii, astfel că mai este nevoie doar de conștientizare, la nivelul factorilor de decizie, cu privire la necesitatea abordării vulnerabilităților cu care se confruntă în prezent cei de care depinde viitorul tuturor economiilor lumii și la capacitatea sistemelor sociale de a susține plata pensiilor celor care, acum, sunt responsabili cu găsirea celor mai potrivite soluții pentru a-i ajuta pe tineri să se integreze în câmpul muncii și să beneficieze de condiții de viață prielnice pentru a-și atinge potențialul. 

Tinerii nu sunt speranța pentru un viitor mai bun, ci sunt și au fost mereu singura soluție. 

Conferință internațională de drept la Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir

0

Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” din București organizează în perioada 9-11 septembrie 2021 conferința internațională „The Rule of Law from its origins to the present”, eveniment premergător ediției cu numărul 30 al congresului bienal al Asociației Internaționale de Filosofie a Dreptului și de Filosofie Socială (IVR), care se va derula în 2022, de asemenea sub egida Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”.

Actualul eveniment reunește la București mari profesori și cercetători ai lumii în domeniul dreptului, precum și în științe sociale, politologie și alte orizonturi ale cunoașterii. Participă profesor Matthias Mahlmann, președintele Asociației Internaționale de Filosofie a Dreptului și de Filosofie Socială și profesorul Mortimer Sellers, fost președinte al Asociației Internaționale.

Ediția din acest an este dedicată operei și vieții lui G.W.F. Hegel, la 200 de ani de la elaborarea lucrării fundamentale Grundlinien der Philosophie des Rechts, precum și lui John Rawls, la centenarul nașterii sale și la 50 de ani de la definitivarea creației sale Theory of Justice.

Conferința abordează prin abordări interdisciplinare perspective asupra științei dreptului, filosofiei sociale și filosofiei dreptului, pornind de la incursiuni în evoluția istorică a domeniilor, urmărindu-le evoluția continuă, interferențele cu dezvoltarea și transformările economico-sociale și geopolitice.      

Raport PwC: Vânzările europene din retail vor crește în 2021, după un an în care industria a fost zdruncinată din temelii de pandemie

0


_________________

Ruxandra Târlescu, Partener PwC România,
Lider Retail & Consumer (foto)

Comerțul cu amănuntul și vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din Europa va reveni pe creștere în 2021, după un an în care industria a fost zdruncinată din temelii de impactul Covid-19, arată raportul „Navigating the New Reality: Retail and Consumer”, realizat de strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC. 

Ritmul de creștere va varia în funcție de fiecare sector. Spre exemplu, în cazul comerțului cu produse nealimentare, valoarea adăugată brută (VAB), respectiv contribuția companiilor din sector la economie, va crește cu 5,3% în 2021 și cu 7,2% în 2022, luând în considerare succesul campaniilor de vaccinare în toată Europa, fără apariția unor mutații rezistente la vaccin sau întreruperea lanțului de aprovizionare.

În ceea ce privește industria alimentară, una dintre cele mai puțin afectate industrii de această criză sanitară, creșterea va fi mai redusă, cu o majorare a VAB de 0,3 % în 2021 și de 0,8 % în 2022, de la o scădere de numai 0,3% în 2020. 

Per ansamblu, analiza indică o perspectivă pozitivă pentru retaileri în viitorul apropiat. Dar cu toate acestea companiile trebuie să se mențină precaute, având în vedere schimbările rapide care au avut loc în comportamentul consumatorilor în timpul pandemiei. 

Una dintre tendințele din perioada de lockdown, care de altfel se va permanentiza, este orientarea consumatorilor către comerțul online. Retailerii tradiționali, care nu au putut intra în comerțul online, au fost profund afectați. Pentru a se adapta la aceste schimbări și pentru a rezista pe piață, retailerii europeni trebuie să regândească și reconfigureze organizațiile și modelele de afaceri cu aceeași agilitate și același dinamism pe care le-au arătat în timpul pandemiei. 

Raportul PwC recomandă atenție pentru patru tendințe cheie în procesul de transformare: digitalizare, sustenabilitate și ESG, localizare, precum și noi modalități de lucru.

Digitalizarea și importanța ESG

Sondajul PwC „Global Consumer Insights Survey” din anul 2020 a arătat că 49% dintre consumatorii europeni au evitat cumpărăturile în magazinele fizice începând din martie 2020. Și, deși retailerii, inclusiv cei alimentari și farmaceutici, au rămas deschiși pe parcursul perioadelor de lockdown, 63% dintre europeni au cumpărat mai multe produse online decât înainte de pandemie. 

Această tendință se va permanentiza, având în vedere că aproape toți consumatorii care au făcut cumpărături online în perioada pandemiei intenționează să continue acest obicei.

Pe lângă digitalizare, o altă tendință care s-a conturat în pandemie a fost orientarea consumatorului către un stil de viață sănătos și o mai mare grijă față de mediu. Spre exemplu, aproximativ 45% dintre consumatorii din întreaga lume spun că evită în mod activ utilizarea plasticului ori de câte ori este posibil. Multe companii au implementat deja inițiative de economie circulară durabilă și trebuie să continue acest proces.

Localizarea

O altă tendință este rezultatul conștientizării și preocupării crescânde în rândul consumatorilor cu privire la impactul a ceea ce cumpără și mai ales de unde provine, mulți orientându-se spre produse locale.

Acest lucru a pus presiune pe retaileri și companiile FMCG să aibă o supraveghere mai bună a lanțului de aprovizionare din motive etice și ecologice și să scurteze lanțul de aprovizionare.

Interesul pentru localizare este inversul reacției normale a consumatorilor la crizele economice, care este acela de a urmări cel mai mic preț posibil deasupra oricărei alte considerații. Aprovizionarea și fabricarea mai ieftină a bunurilor în țările cu costuri reduse a reprezentat un avantaj competitiv în acest sector timp de mulți ani, iar companiile au excelat la îmbunătățirea eficienței și amplorii de-a lungul lanțului de aprovizionare. Când fabricile și granițele s-au închis și transportul a fost întrerupt în timpul primului val al pandemiei, a fost dezvăluită lipsa de rezistență în acest model. 

Noi modalități de lucru

Pe măsură ce retailerii caută să-și extindă canalele online și să automatizeze mai multe procese, vor fi nevoiți să gestioneze mai multe proiecte de transformare. Astfel de inițiative au fost întotdeauna complexe în ceea ce privește conținutul, oamenii și documentația. Acum, o configurare la distanță crește și mai mult importanța gestionării eficiente a programului.

Lucrul la distanță oferă o oportunitate semnificativă de a construi echipe interdisciplinare și de a colabora mai incluziv între regiuni. Cu reguli de bază clare pentru întâlniri, documentarea rezultatelor și colaborarea în timp real în fișiere, retailerii pot valorifica abilitățile și cunoștințele din întreaga companie. 

Succesul retailului și sectorului FMCG se bazează pe flexibilitatea și agilitatea sa. Cu toate acestea, la mai bine de un an de la pandemie, multe companii încă se luptă să se adapteze la noua realitate.