2 din 10 români declară că și-au cumpărat un animal de companie în starea de urgență

0


Rezultatele studiului Reveal Marketing Research, companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development, arată că în România, 6 din 10 români au un animal de companie. Există, așadar, o cerere foarte mare, iar, pe fondul acesteia, comerțul cu animale de companie pare să fi explodat în perioada pandemiei. Mai mult de atât, perioada de lockdown cauzată de pandemia COVID-19 a influențat achiziționarea sau adoptarea unui animal de companie. Astfel că, 20% dintre posesorii de animale de companie, declară că dețin un animal de companie de cel puțin doi ani. 

Potrivit studiului Reveal Marketing Research, câinele nu este doar cel mai bun prieten al omului, ci şi cel mai comun animal de companie deţinut la nivelul gospodăriilor din mediul urban și rural, datele arătând că 73% dintre posesorii de animale de companie au câine, în vreme ce 57% au pisici. Topul celor mai populare animale de companie este completat de păsări papagali/canari (9%), pești (7%), broască țestoasă și hamster/ porcusor de Guineea (3%).

Totuși, câinele se detașează ca animalul preferat de către tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani (80%) și familiile cu copii (78%). 

De unde cumpără stapanii hrană pentru de animalele lor de companie?

Studiul Reveal Marketing Research analizează și locurile din care românii cumpără hrană pentru animalele de companie. Majoritatea preferă hypermarketurile/supermarketurile (78%) şi magazinele specializate (55%), urmate de veterinar (20%) şi de achiziția online (15%).

Se observă o preocupare mai mare a persoanelor din mediul urban în ceea ce privește îngrijirea animalelor de companie pe care le dețin, întrucât 64% dintre acestea cumpără hrană de la magazinele specializate, care comercializează inclusiv produse premium. Acest lucru se poate datora puterii de cumpărare mai ridicate în zona urbană, cât și unei prezențe și diversități mai mari a serviciilor, magazinelor specializate și a cabinetelor veterinare. 

Ce facem cu animalele de companie când plecăm în vacanță?

Ce fac românii cu animalele de companie atunci când pleacă de acasă cu toată familia? Majoritatea găsesc soluții la familie sau prieteni (63%) sau le lasă în casă și roagă pe cineva să treacă să îi dea mâncare (36%). De asemenea, o altă soluție pentru care românii declară că optează este cazarea într-un hotel special pentru animale (6%). 

Românii vor să adopte animale de companie (57%),
mai degrabă decât să le cumpere (43%) 

Există, așadar, o cerere foarte mare, iar, pe fondul acesteia, comerțul cu animale de companie pare să fi explodat în perioada pandemiei. În ciuda acestui fapt, românii par să fie din ce în ce mai interesați de partea de adopție (57%), în detrimentul achiziției (57%). Atunci când iau în considerare adopția unui animal de companie, 7 din 10 români declară că intenționează să adopte un câine. 


Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview) – perioada de colectare 16.07.2021- 22.08.2021. Datele au fost colectate pe un eșantion reprezentativ național (urban și rural), 1007 interviuri + Marja de eroare este de +/-3%. Nivel de încredere: 95%.

Bitcoin a depășit 50.000 de dolari pentru prima dată din luna mai

Bitcoin a depășit pragul de 50.000 de dolari pentru prima dată din luna mai a acestui an, în timp ce PayPal a anunțat tranzacționarea de criptomonede în Marea Britanie.

PayPal a întârziat de ceva timp lansarea tranzacționării de criptomonede în Marea Britanie, dar astăzi și-a anunțat intenția de a permite utilizatorilor din Marea Britanie să cumpere și să vândă token-uri cripto începând cu această săptămână. Utilizatorii vor putea să dețină un coș de patru criptoactive – bitcoin, ethereum, litecoin și bitcoin cash, dar nu este clar deocamdată dacă firma va permite utilizatorilor să efectueze plăți în respectivele criptomonede. 

Prețul bitcoin (BTC) a cunoscut o revenire rapidă de la sfârșitul lunii iulie, în această evoluție de rollercoaster a criptoactivului din 2021. 

Bitcoin a început săptămâna trecută să se tranzacționeze la mijlocul intervalului de 46.000 de dolari, înainte de a scădea la 44.000 de dolari joi. De atunci, a înregistrat o nouă creștere de sfârșit de săptămână, crescând de la un minim de 44.177 dolari și tranzacționându-se în jurul valorii de 50.147 dolari la momentul redactării acestui articol.

Ethereum a avut o săptămână la fel de tumultoasă, coborând de la puțin sub 3.300 de dolari la mai puțin de 3.000 de dolari la mijlocul săptămânii. De atunci, însă, s-a redresat și se tranzacționează acum în jurul valorii de 3.325 de dolari – cel mai ridicat nivel de la sfârșitul lunii mai a acestui an.

Facebook se pregătește să lanseze un portofel pentru criptoactive 

Dezvoltarea mult așteptată a Facebook în domeniul cripto este pe cale de a porni odată cu lansarea portofelului său digital „Novi”. 

Platforma de socializare a anunțat de ceva timp că se va implica în domeniul criptoactivelor, dar proiectul a trecut prin diferite permutări, cu diverse nume. 

The social media platform has touted its move into crypto for some time now but the project has gone through various permutations, and names. 

Moneda sa stabilă, denumită acum „Diem”, este încă în lucru. Dar șeful serviciilor financiare al companiei, David Marcus, a declarat că firma este pregătită să lanseze portofelul digital aferent, denumit Novi.

Facebook și-a lansat inițial proiectul criptografic sub numele de „Libra”. Încă de la început a fost prezentat ca un proiect de monede stabile care ar permite oamenilor să trimită bani în întreaga lume fără a fi nevoie de supravegherea unor terțe părți. 

Proiectul a fost însă afectat de obstacole, cu probleme legate de confidențialitate, reglementare și design. Inițial, tokenul urma să fie susținut de un portofoliu de valute fiduciare, dar această idee a fost modificată, incluzând acum doar dolarul american. 


Tokenul AUDIO crește după asocierea cu TikTok

Protocolul descentralizat de streaming muzical Audius și-a văzut simbolul de guvernanță crescând în valoare după ce a fost anunțată o asociere cu platforma de social media TikTok. 

TikTok a optat pentru Audilus, tehnologia din spatele noii sale biblioteci „Sounds”, menită să simplifice selecția muzicală a aplicației. 

Tokenul de guvernanță AUDIO al platformei Audilus și-a crescut de atunci valoarea, tranzacționându-se în jurul valorii de 1,60 dolari înainte de anunț, dar ajungând la peste 3,50 dolari. Cu toate acestea, tokenul a fost mai bine cotat în acest an, înregistrând un maxim al anului 2021 de 4,32 dolari.

Tokenul AUDIO este user-staked pentru a asigura platforma Audilus. Deținătorii primesc o parte din taxele de rețea, drepturi de guvernanță și acces la token-urile artiștilor. 


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

Afganistanul ar putea avea un impact semnificativ asupra economiei mondiale

0

Lumea asistă la o nouă criză majoră – imagini cu talibanii intrând în Kabul, civili care se luptă cu disperare pentru a se îmbarca în avioanele care părăsesc țara. Suferința umană a fost prezentată pe toate posturile de televiziune.

Într-o lume globalizată, o criză precum cea din Afganistan va fi resimțită la scară mai largă.  Deși PIB-ul Afganistanului, de 19 miliarde de dolari, reprezintă un insignifiant 0,02% din economia mondială, această țară izolată și muntoasă a dovedit de multe ori (să ne amintim că a contribuit la prăbușirea Uniunii Sovietice) că are un impact supradimensionat asupra lumii.

Un prim impact economic direct este legat de companiile aeriene care au fost forțate să își devieze zborurile euro-asiatice care trec prin Afganistan, cu costuri suplimentare și timpi de zbor prelungiți, deoarece spațiul aerian al țării a fost rezervat exclusiv pentru operațiuni militare.

La o scară mai mare, retragerea haotică a arătat din nou instinctul izolaționist american, SUA făcând un pas înapoi din rolul de „polițist mondial” pe care adeseori nu s-a simțit confortabilă să și-l asume. Dacă SUA începe să privească spre interior în loc să răspândească valorile democrației și ale piețelor libere, absența sa din lume lasă un gol care va fi umplut de alți actori mai puțin binevoitori. 

De asemenea, retragerea din Afganistan ar putea avea un mare impact asupra politicii interne americane și asupra capacității administrației lui Joe Biden de a-și impune agenda. Dacă săptămâna trecută, într-un consens neobișnuit în ultimii ani, Senatul a adoptat planul de peste 1 trilion de dolari pentru investiții în infrastructură, acum republicanii și unii democrați au început deja să se distanțeze de Biden și de politicile sale. Popularitatea lui Biden a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimele 7 luni, și este posibil ca după alegerile de anul viitor sa avem un Congres controlat de republicani. Aceasta ar îngheța probabil orice cooperare politică, de la adoptarea bugetelor până la promulgarea de noi legi.

În condițiile în care prestigiul SUA este deja afectat, „un nor întunecat ar putea să planeze și asupra rolului obligațiunilor de trezorerie americane ca activ de refugiu dar și asupra dolarului ca monedă de rezervă a lumii”, a declarat Christopher Smart, strateg șef global și director al Barings Investment Institute. 

Alt potențial efect al crizei afgane poate fi o înăsprire a poziției Iranului în negocierile sale  cu Statele Unite pentru reînvierea acordului nuclear. La rândul lor, americanii ar putea impune mai multe sancțiuni, ceea ce ar putea face ca petrolul iranian să fie mai greu de exportat. 

Afganistanul are, de asemenea, potențialul de a destabiliza țările vecine și chiar Europa, dacă se materializează temerile privind o migrație în masă a refugiaților și chiar a insurgenților. Un potențial semn că se așteaptă ca situația refugiaților să se înrăutățească este faptul că Turcia construiește deja un zid la granița sa cu Iranul pentru a împiedica intrarea refugiaților afgani în drum spre Europa. Pakistanul a afirmat, de asemenea, că granițele sale au fost închise pentru refugiații afgani. Uniunea Europeană și Regatul Unit se pregătesc pentru impact, sperând la o cooperare mai bună în gestionarea migrației decât în urmă cu câțiva ani, când masele de refugiați din Siria și-au croit drum pe continent.

În cele din urmă, ar putea exista, de asemenea, noi evoluții economice majore în interiorul Afganistanului. Un raport recent a arătat că valoarea estimată a depozitelor de minerale rare din Afganistan este cuprinsă între 1 și 3 trilioane de dolari. Deși extracția acestor minerale ar putea dura mulți ani, infrastructura pentru minerit fiind încă inexistentă, dacă Afganistanul va avea pace și un guvern stabil, investițiile ar putea veni din țări precum China, care au nevoie de aceste resurse. 

Pentru moment, în timp ce situația din Afganistan evoluează pe zi ce trece provocând incertitudine, piețele financiare par mai preocupate de posibilitatea încetinirii achiziției de obligațiuni de către Fed, de inflație și de impactul variantei Delta asupra economiilor.             

Este greu de prevăzut evoluția viitoare a Afganistanului, dar un lucru este clar – această țară săracă, cu doar 34 de milioane de locuitori, își va păstra probabil un loc foarte important în afacerile mondiale, cu un impact masiv la o distanță foarte mare de granițele sale.

Impozitarea veniturilor din tranzacțiile cu criptomonede – clarificări pentru perioada anterioară anului 2019

0

Material de opinie de Raluca Bontaș, Partener, și Cătălin Barbu, Consultant Senior, Servicii Fiscale, Deloitte România

Regimul fiscal al tranzacțiilor cu monede virtuale a fost clarificat, în mare măsură, în România odată cu apariția Legii 30/2019 care, printre altele, reglementează modul de impozitare a veniturilor obținute din astfel de tranzacții. A continuat însă să planeze incertitudinea cu privire la taxarea veniturilor realizate anterior apariției legii menționate, întrucât la momentul respectiv existau încă interpretări potrivit cărora, în lipsa unei reglementări clare și specifice în domeniu, veniturile din tranzacții cu monede virtuale ar trebui considerate neimpozabile. Aceste interpretări, pe care le-am combătut cu argumente solide la începutul anului 2019, au fost recent infirmate și de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ). 

Această problematică a fost supusă, de curând, spre soluționare ÎCCJ în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile prin care să se dea o rezolvare de principiu (o interpretare a  legislației aplicabile în astfel de cazuri). Deși prin decizia nr. 34 din 24 mai 2021 ÎCCJ a respins, ca inadmisibilă, sesizarea formulată în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile (a considerat că nu este necesară o decizie în acest caz, legislația fiind suficient de clară pentru a fi aplicată de orice instanță), este de interes deosebit argumentarea oferită pentru această decizie.

Argumentele ÎCCJ

În interpretarea Curții, Legea 30/2019 nu a fost emisă cu scopul de a acoperi un vid de reglementare, ci pentru a adapta cadrul legislativ existent unui context în care frecvența tranzacțiilor cu criptomonede era în continuă creștere. În plus, instanța susține că legislația anterioară apariției Legii 30/2019 nu exclude încadrarea veniturilor din transferul de monedă virtuală în categoria celor provenind din alte surse, în contextul în care enumerarea veniturilor din această categorie nu era exhaustivă, iar acest tip de venituri nu era inclus în categoria veniturilor neimpozabile, intenția și scopul legiuitorului fiind de a supune impozitării toate veniturile, cu excepția celor considerate neimpozabile. ÎCCJ concluzionează că dispozițiile legale aplicabile înainte de intrarea în vigoare a legii 30/2019 nu sunt lacunare, incomplete sau neclare.

Așadar, argumentarea Curții întărește argumentația publicată la începutul anului 2019 – veniturile obținute de persoanele fizice din tranzacții cu criptomonede înainte de intrarea în vigoare a legii 30/2019 nu erau menționate expres ca fiind neimpozabile în cadrul legislației fiscale aplicabile. Prin urmare, acestea trebuiau să fie supuse impozitului pe venit conform regulilor categoriei de venituri potrivite. Având în vedere că nu existau norme specifice care să includă veniturile din tranzacții cu criptomonede într-o categorie anume a veniturilor impozabile, ele trebuiau considerate venituri impozabile din alte surse chiar și în lipsa unei mențiuni exprese, lista veniturilor din alte surse nefiind limitată de legiuitor.

În concluzie, este de apreciat faptul că se încearcă lămurirea aspectelor fiscale legate de tranzacțiile cu criptomonede, inclusiv în cazul celor derulate în trecut, chiar dacă, în prezent, discuția trebuie axată pe adaptarea legislației la rapiditatea cu care atât monedele virtuale, cât și modalitățile de tranzacționare a acestora se diversifică în practică. 

400.000 EUR – valoarea celei mai mari daune achitate anul trecut în baza unei asigurări de locuințe

0



Cea mai mare despăgubire acordată anul trecut de asigurătorii Membri UNSAR în baza unei polițe de asigurare facultativă pentru locuințe a fost de circa 400.000 EUR (1.9 milioane lei), cu 145% mai mare față de cea mai mare despăgubire achitată în 2019. Aceasta a fost achitată în vederea acoperirii daunelor cauzate de un incendiu. De altfel, incendiul este cauza generatoare a celor mai mari 5 daune achitate în 2020 în baza polițelor destinate locuințelor. Anul trecut, valoarea acestui top 5 a fost de aproximativ 4.6 milioane lei, în creștere cu 66% față de valoarea înregistrată în 2019.

„Aceste realități confirmă importanța protejării unuia dintre cele mai importante bunuri pe care le avem – locuința. Conform statisticilor, peste 95% dintre români sunt proprietarii casei în care locuiesc. Cu toate acestea, la nivel național, sub 20% din totalul locuințelor sunt asigurate printr-o poliță de asigurare facultativă”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.

În timp ce asigurarea obligatorie a locuinței PAD acoperă riscurile catastrofale de cutremur, inundații și alunecări de teren, până la limita de 20.000 EUR / 10.000 EUR (în funcție de tipul construcției), o asigurare facultativă acoperă, în plus, riscuri precum ar fi incendiul, explozia, furtuna, vijelia, furtul sau vandalismul – la sume asigurate care corespund valorii reale a locuinței.

Mai mult, polițelor facultative li se pot atașa și clauze speciale, precum asigurarea instalațiilor interioare ale clădirii, asigurarea aparatelor electrice / electronice, bunurilor casabile, dar și răspunderea civilă față de terțe persoane (cum ar fi pagubele provocate vecinilor). Spre exemplu, avariile accidentale ale instalațiilor interioare au generat 23% din numărul dosarelor de daune achitate în ultimii 2 ani de către asigurătorii Membri UNSAR.

„Asigurările oferă protecție financiară inclusiv pentru riscuri cu o frecvență foarte ridicată de producere, dar un impact relativ moderat, însă care creează neplăceri și generează costuri suplimentare multor familii. Prin urmare, accesarea unei soluții de asigurare poate fi un sprijin important în cazul unor situații neprevăzute”, a precizat Alexandru CIUNCAN, Director General al UNSAR.

BCR, în calitate de coordonator și aranjor principal, a semnat o nouă finanțare sindicalizată în valoare de 278 mil. lei pentru Grupul Rodbun

0

Banca Comercială Română a aranjat un credit sindicalizat în valoare de 278 milioane de lei pentru Grupul Rodbun, una din cele mai importante companii de agribusiness din România. Această nouă tranzacție întărește faptul că piața creditelor sindicalizate devine tot mai atractivă pentru antreprenorii români.

Facilitatea de credit cuprinde două tranșe, o facilitate tip revolving în valoare de 249 milioane de lei și o facilitate de credit la termen, în valoare de 29 milioane de lei, care vor fi utilizate de Rodbun pentru refinanțarea facilităților existente, acoperirea nevoilor de capital de lucru și susținerea planurilor de dezvoltare ale grupului.

Sindicatul de bănci este format din Banca Comercială Română, în calitate de aranjor principal mandatat, bookrunner, agent de documentație, agent de facilitate și de garanții și finanțator, CEC Bank, în calitate de aranjor principal mandatat și finanțator, Raiffeisen Bank, în calitate de aranjor principal mandatat și finanțator, Banca Transilvania și Banca Românească în calitate de finanțatori.

PCF Investment Banking România (fosta Professional Capital Finance) a acționat în calitate de consultant exclusiv al împrumutatului în structurarea, negocierea și implementarea tranzacției.

 „Deschiderea pe care băncile din România o arată, prin intermediul creditelor sindicalizate, companiilor cu capital 100% românesc, certifică o maturizare și o responsabilizare depline ale mediului de afaceri și de creditare din România. Acționăm împreună, în fond, pentru a crește economia românească. Și pentru a oferi servicii și produse mai bune fermierilor români. Într-un astfel de mediu performant, Rodbun are capacitatea de a continua investițiile în genetică (inclusiv cea din patrimoniul național), producerea de sămânţă adaptată regiunii și capacități logistice ultramoderne. Mai mult, compania are capacitatea de a investi în testarea unei soluții tehnologice revoluționare, care poate crește cu până la 50% rezistența cerealelor la secetă – și facem asta în contextul urgenței climatice declarate de ONU. Pentru ca România să fie mai bine pregătită pentru următoarele decenii”, afirmă Daniel Muntean, CEO Rodbun.

„Rodbun este un business românesc puternic care a crescut în mod constant de la an la an și care și-a dorit mereu să creeze un brand național. Ne-am bucurat că am putut să îi sprijinim în proiectele lor de-a lungul anilor, grupul fiind mereu un partener solid și de încredere. Împreună cu fiecare tranzacție am încercat să fim cât mai aproape de realitatea sectorului în care activează grupul și să oferim soluții competitive. Sectorul agribusiness este unul vital pentru creșterea economiei pe baze solide și sustenabile și vom continua să finanțăm antreprenorii vizionari, care alocă resurse importante în cercetare și inovare”, afirmă Ana-Maria Samuilă, Head of Agriculture Financing BCR

„Suntem mândri și onorați că am coordonat acest nou credit sindicalizat pentru compania Rodbun, un actor important pe piața agribusiness, cu un plan de afaceri viguros, adaptat provocărilor contextului economic și climatic. Sindicalizarea a fost finalizată cu succes prin suprasubscriere, acest lucru indicând atât calitatea companiei antreprenoriale românești, cât și apetitul băncilor pentru finanțarea sectorului agribusiness din România”, afirmă Grația Popescu, Senior Banker Loan Syndication BCR.

Parteneriatul nostru cu Rodbun, început acum 4 ani, scrie un nou capitol încheiat cu succes. Cu susținerea băncilor partenere  din cadrul sindicatului, cărora le mulțumim pentru suport și diligența de-a lungul unui proces complex, Rodbun este astăzi o companie stabilă, cu o cultură financiară importantă și cu perspective de dezvoltare corporatistă semnificativă în următorii ani”, afirmă Mihai Iordan, Managing Partner PCF Investment Banking România.

Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP) a acționat în calitate de consultant juridic pentru sindicatul de bănci, iar Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA (RTPR) a acordat asistență juridică Grupului Rodbun.  

Creșterea economică, datoria publică și taxele: De ce se tem liderii de companii și cum au ajuns să plaseze sistemul fiscal în topul priorităților pentru guvern

Articol de Daniel Anghel, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România (foto)

Deloc surprinzător, dacă ne uităm la previziunile făcute la începutul acestui an, economia românească și-a revenit după prăbușirea din primăvara anului trecut și are șanse să ajungă la un plus de peste 7% în 2021. Spun deloc surprinzător pentru că percepția mediului de afaceri era pozitivă încă din primele luni ale anului când sondajul nostru PwC CEO Survey a observat că optimismul liderilor de companii a atins un nivel record pentru ultimul deceniu. Însă tot ei au exprimat și o serie de temeri. Principala îngrijorare este că majorarea datoriei publice – inclusiv pe fondul măsurilor de sprijin luate în pandemie – ar putea atrage schimbări în politica fiscală. Practic, mediul de afaceri nu exclude majorarea taxelor, chiar dacă s-au dat multe asigurări că nu există nicio astfel intenție. Ponderea celor care prevăd modificări fiscale (77%) este mai mare decât a celor care cred că economia va avea o evoluție bună (60%), iar motivul menționat de directorii din companii – majorarea datoriei publice – este justificat atâta timp cât creșterea acesteia a fost galopantă în ultimii doi ani, urcând de la 35% din PIB în 2019, la 50% în iulie 2021. Statul s-a împrumutat mult în ultima vreme, atât pentru a susține economia în contextul crizei sanitare, dar mai ales pentru a finanța cheltuielile curente și de investiții prevăzute prin legea bugetară. În fapt nevoia de finanțare pentru măsuri de sprijin (amânarea plății taxelor, facilități fiscale temporare etc) nu a fost foarte mare în România, ci în jurul a 2-3 procente din PIB, după cum arată datele FMI, care plasează România pe ultimul loc în UE la acest capitol. În UE, guvernele au alocat procente însemnate din PIB pentru a ajuta economiile, situație care s-a reflectat într-o creștere abruptă a deficitelor. Așa s-a ajuns ca deficitul public general agregat la nivelul UE să crească la aproximativ 7% din PIB anul trecut. Odată cu revenirea economică și eliminarea treptată a măsurilor impuse de criza sanitară, deficitele se vor diminua în statele membre, cu perspectiva ca media în Uniune să coboare anul viitor spre 4% din PIB. Implicit, în acest context, raportul datoriei publice în PIB la nivelul UE va atinge un nou vârf în 2021.

Spre deosebire de alte state membre, România a intrat în 2020 deja cu un deficit bugetar care creștea accelerat, ca urmare a unor cheltuieli bugetare rigide – cu personalul și pensiile – de circa 80% din totalul cheltuielilor bugetare. În timp ce cheltuielile au fost majorate de la un an la altul, veniturile au rămas pe loc, ba chiar s-au diminuat ușor. 

Cel mai recent raport european „Taxation trends in EU 2021” arată că România colectează 26% din PIB din taxe și contribuții sociale, fiind pe penultimul loc în UE, unde media este spre 40% din PIB. Acum ținta guvernului este să coboare deficitul la 2,9% din PIB până în 2024. Așadar ar urma câțiva ani de consolidare fiscală atât în zona cheltuielilor, cât și a veniturilor. Desigur, creșterea taxelor nu este iminentă. În actualul context, având în vedere că avem o situație sanitară încă incertă, ar fi complet nepotrivită o asemenea decizie, dar pe termen mai lung nu poate fi exclusă. Astfel ajungem din nou la discuția despre sistemul de taxare din România și la problemele vechi de colectare a taxelor, iar mediul de afaceri știe că o creștere economică sustenabilă, sănătoasă nu se poate face doar pe baza consumului care atrage noi împrumuturi și majorarea datoriei. 

În sondajul nostru, liderii de companii au spus că prioritatea numărul 1 pentru guvern este crearea unui sistem fiscal eficient. Această prioritate a surclasat chiar și cerința de a îmbunătăți infrastructura, cerință care de mulți ani a fost în topul așteptărilor pe care mediul de afaceri le are de la autorități. Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, guvernul și-a asumat că va elimina lacunele și distorsiunile din Codul fiscal pentru a identifica zone din care să obțină mai multe venituri bugetare. Consolidarea fiscală ar însemna, așadar, creșterea încasărilor bugetare datorită unui sistem de taxare care cuprinde mai mulți contribuabili decât până acum și, implicit, mai multă echitate între aceștia. Realitatea este că slaba colectare, pe lângă cauzele deja mult dezbătute – informatizarea și reforma ANAF, exceptări de la plată pentru diverse categorii, evaziune și fraudă –, mai are o cauză, mai puțin analizată pentru că ține de structura economiei: prea puțini contribuabili. De exemplu, din cele 1,2 milioane de persoane juridice active fiscal, conform datelor ANAF, circa 120 mii sunt plătitoare pe impozit pe profit ceea ce nu înseamnă automat că varsă sume la buget, pentru că unele dintre ele înregistrează pierderi. Deci marea majoritate a firmelor sunt microîntreprinderi. În aceste condiții, exceptările care s-au dat înainte de pandemie, fie că a fost vorba de impozitul pe profit, pe venit, de contribuții sociale ori TVA au șubrezit și mai mult încasările bugetului fără a crea acel sistem fiscal eficient pe care mediul de afaceri îl considera prioritar. Concluzionând, vedem că mediul de afaceri a atins un anumit grad de maturitate și înțelege că, fără un sistem fiscal eficient care include atât legislația fiscală, cât și bugetul, nu va avea loc o creștere economică reală.  O astfel de abordare pune o presiune pozitivă pe guvern care va fi nevoit anul viitor să ia măsuri concrete în zona fiscal-bugetară, odată ce pandemia se va termina, iar măsurile temporare de relaxare fiscală acceptate de Comisia Europeană vor fi treptat eliminate.

Program național de control al poluării atmosferice

0

Elaborarea „propunerii de Program Național de Control al Poluării Atmosferice (PNCPA), precum și a ghidului privind modalitățile de aplicare a procedurii de ajustare a inventarelor naționale de emisii de poluanți atmosferici în funcție de specificul național” constituie obiectivul general al proiectului „Dezvoltarea capacităţii Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor privind elaborarea politicilor şi măsurilor naţionale necesare în vederea respectării angajamentelor naţionale de reducere a emisiilor de anumiţi poluanţi atmosferici până în anul 2030”, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor este lider de proiect; partener este Agenția Națională pentru Protecția Mediului. Proiectul menționat este derulat, din decembrie 2020. Valoarea totală a proiectului este de 4.453.523,66 lei, iar valoarea finanțării nerambursabile din fonduri europene este de 3.740.241,21 lei, perioada de implementare a proiectului fiind de 18 luni de la semnarea contractului de finanțare.

La conferința de lansare a proiectului, au participat reprezentanți ai Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerului Energiei, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ministerului Sănătății, Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, ai Gărzii Naționale de Mediu și ai mediului academic.

În contextul evenimentului de lansare, secretarul de stat din Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor Andrei-Rudolf Corlan a subliniat: „Având în vedere faptul că protecția mediului este o responsabilitate comună a fiecăruia dintre noi, doar printr-un angajament sporit și o colaborare strânsă și coordonată între autoritățile naționale și locale cu responsabilități în domeniile de activități generatoare de emisii de poluanți atmosferici, operatorii economici și societatea civilă, putem ajunge la un progres semnificativ în combaterea poluării aerului pe teritoriul României, scopul final fiind protejarea sănătății umane și a mediului ca întreg”.

Obiectivul general al proiectului se va concretiza prin elaborarea propunerii de Program Național de Control al Poluării Atmosferice (PNCPA), precum și a ghidului privind modalitățile de aplicare a procedurii de ajustare a inventarelor naționale de emisii de poluanți atmosferici în funcție de specificul național.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

  • Stabilirea măsurilor de reducere a emisiilor antropice naţionale de poluanţi atmosferici (particule fine în suspensie -PM2,5, oxizi de azot -NOx, dioxid de sulf -SO2, compuşi organici volatili -COVnm şi amoniac -NH3), inclusiv a calendarului de punere în aplicare a acestor măsuri, în corelare cu planurile şi programele instituite în alte domenii de politică relevante
  • Crearea premiselor pentru comunicarea dintre autorităţile publice centrale cu responsabilităţi în domeniile de activităţi generatoare de emisii de poluanţi atmosferici, pentru îmbunătăţirea procesului de luare a deciziilor şi de adoptare a programelor de dezvoltare, cu respectarea cerinţelor politicii de mediu şi a principiului integrării cerinţelor de mediu în celelalte politici sectoriale
  • Adaptarea la specificul naţional privind estimarea inventarului a modalităţilor de aplicare a procedurii de ajustare a inventarelor naţionale de emisii, în cazul în care se constată neconformarea cu angajamentele naţionale de emisii de poluanţi atmosferici stabilite pentru anul 2020 şi, respectiv, pentru anul 2030
  • Îmbunătăţirea inventarului naţional de emisii de poluanţi atmosferici, ca referinţă în evaluarea conformării cu obiectivele de reducere a emisiilor de poluanţi atmosferici

Printre rezultatele aşteptate se numără aplicarea sistemului de politici bazate pe dovezi în autorităţile şi instituţiile publice centrale, inclusiv evaluarea ex ante a impactului atins prin Pachetul de măsuri de reducere a emisiilor antropice naţionale de poluanţi atmosferici, elaborat şi aprobat. 

Totodată, rezultatele proiectului vor contribui la îndeplinirea obligaţiilor de raportare ale României, în calitate de stat membru, prin stabilirea priorităților de politică privind calitatea aerului şi a măsurilor naţionale care vor fi incluse în Programul Naţional de Control al Poluării Atmosferice, necesare în vederea respectării angajamentelor naţionale de reducere a emisiilor până în anul 2030, în conformitate cu cerinţele Directivei (UE) 2016/2284 privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici.

Minuta ședinței de politică monetară a Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României din 6 august 2021

0

Membri ai Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României prezenți la ședință: Mugur Isărescu, președinte al Consiliului de Administrație și guvernator al Băncii Naționale a României; Florin Georgescu, vicepreședinte al Consiliului de Administrație și prim-viceguvernator al Băncii Naționale a României; Leonardo Badea, membru al Consiliului de Administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Eugen Nicolăescu, membru al Consiliului de Administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Csaba Bálint, membru al Consiliului de Administrație; Gheorghe Gherghina, membru al Consiliului de Administrație; Cristian Popa, membru al Consiliului de Administrație; Dan-Radu Rușanu, membru al Consiliului de Administrație; Virgiliu-Jorj Stoenescu, membru al Consiliului de Administrație.

În cadrul ședinței, Consiliul de Administrație a discutat și adoptat deciziile de politică monetară, pe baza datelor și analizelor privind caracteristicile recente și perspectiva evoluțiilor macroeconomice pe termen mediu prezentate de direcțiile de specialitate și a altor informații interne și externe disponibile.

Referitor la evoluția recentă a dinamicii prețurilor de consum, membrii Consiliului au arătat că rata anuală a inflației a continuat să crească deasupra limitei de sus a intervalului țintei în luna iunie 2021, implicit peste nivelul prognozat, urcând la 3,94 la sută, de la 3,75 la sută în luna mai și de la 3,05 la sută în luna martie. S-a observat că ascensiunea din trimestrul II a fost antrenată aproape integral de componente exogene ale IPC, la fel ca în trimestrul I, principala contribuție aparținând scumpirii peste așteptări a combustibililor, ca efect al măririi cotațiilor petrolului, secondată de ușoare influențe venind din majorarea prețurilor legumelor și fructelor, precum și din creșterea prețului produselor din tutun.

În același timp, rata anuală a inflației CORE2 ajustat și-a stopat trendul descendent în trimestrul II, ceva mai devreme decât s-a anticipat, mărindu-se marginal în iunie, la 2,9 la sută, de la 2,8 la sută în martie, în condițiile în care micile efecte de bază dezinflaționiste de pe segmentele alimentelor procesate și mărfurilor nealimentare au fost mai mult decât contrabalansate, ca impact, de reamplificarea dinamicii subcomponentei serviciilor și de avansul prețurilor unor bunuri alimentare și nealimentare. S-a convenit că acestea pot fi atribuite ușoarei accentuări a deprecierii anuale a leului față de euro, precum și efectelor temporare ale creșterii relativ abrupte a cererii de consum odată cu relaxarea unor restricții, mai ales în cazul serviciilor, suprapuse celor venind din perturbări pe partea ofertei și din costuri asociate scumpirii materiilor prime și măsurilor de prevenire a răspândirii coronavirusului.

Au fost evocate în acest context economiile forțate sau precauționare
realizate de populație în perioada distanțării sociale, precum și ascensiunea puternică a dinamicii anuale a venitului disponibil real din ultimele luni, reflectând însă și un efect de bază notabil. Au fost, totodată, semnalate tendința accentuat ascendentă a prețurilor de producție din industrie pentru piața internă pe segmentul bunurilor de consum – inclusiv pe fondul măririi cotațiilor produselor energetice –, precum și creșterea semnificativă a așteptărilor inflaționiste pe termen scurt la nivelul multor categorii de agenți economici, dar și relativa stabilitate dovedită până în prezent de cele pe termen mai lung.

În ceea ce privește poziția ciclică a economiei, membrii Consiliului au remarcat că cea de-a doua variantă provizorie a datelor statistice indică creșterea cu 2,9 la sută a PIB în trimestrul I 2021 – marginal peste cea evidențiată anterior –, și restrângerea declinului acestuia în termeni anuali la doar -0,2 la sută, de la -1,4 la sută în trimestrul IV 2021, similar estimării anterioare, fiind astfel validată redresarea considerabil mai alertă decât cea anticipată a activității economice în primele trei luni ale anului. Implicit, se reconfirmă recuperarea aproape integrală în acest interval a contracției economice din trimestrul II 2020, precum și redeschiderea gap-ului pozitiv al PIB, în devans cu două trimestre față de prog-
noza pe termen mediu din luna mai, au subliniat membrii Consiliului.

Totodată, cererea internă este reconfirmată drept unic determinant al redresării economice, în contextul redinamizării considerabile a consumului gospodăriilor populației, dar și al accelerării semnificative a creșterii formării brute de capital fix, chiar mai pronunțată decât se estimase anterior. Se evidențiază, în același timp, mărirea substanțială a contribuției negative a exportului net la dinamica anuală a PIB, similară ca dimensiune celei estimate anterior, în condițiile decalajului nefavorabil dintre ritmul creșterii importurilor și cel consemnat de exporturile de bunuri și servicii în primul trimestru al anului. Accentuarea, pe acest fond, a adâncirii deficitului balanței comerciale față de perioada similară a anului trecut, dar mai cu seamă creșterea dinamicii anuale a deficitului de cont curent până la un maxim al ultimelor 14 trimestre – inclusiv ca urmare a înrăutățirii considerabile a balanțelor veniturilor –, au fost considerate deosebit de preocupante de către membrii Consiliului.

În ceea ce privește perspectiva apropiată, s-a convenit ca fiind probabilă continuarea creșterii economiei în trimestrele II și III 2021, în ritmuri trimestriale în decelerare graduală față de primul trimestru, dar ușor mai alerte pe ansamblul intervalului decât cele anticipate în luna mai. Evoluția face posibilă mărirea gap-ului pozitiv al PIB la mijlocul semestrului II 2021 la o valoare vizibil mai ridicată decât cea evidențiată în precedenta prognoză pe termen mediu, au arătat membrii Consiliului. Totodată, ea implică creșterea amplă a dinamicii anuale a activității economice în trimestrul II, la un nivel de două cifre sensibil superior celui prognozat în luna mai – pe fondul efectului de bază asociat contracției economice severe din perioada similară a anului trecut –, urmată de o scădere moderată a acesteia în trimestrul III.

S-a observat că, potrivit evoluțiilor recente ale indicatorilor relevanți, principala contribuție la creșterea abruptă a dinamicii anuale a PIB în trimestrul II 2021 este adusă probabil de consumul privat, mai ales în contextul manifestării cererii anterior reprimate, fiind însă de așteptat și un aport pozitiv din partea formării brute de capital fix. În același timp, este posibilă ameliorarea contribuției exportului net, în condițiile în care dinamizarea puternică a exporturilor de bunuri și servicii în intervalul aprilie-mai, pe fondul revenirii solide a economiilor europene, a surclasat-o pe cea a importurilor. Drept consecință, deficitul comercial și-a temperat ușor creșterea față de perioada similară a anului trecut, iar, sub influența adițională a îmbunătățirii balanțelor veniturilor, dinamica anuală a deficitului de cont curent s-a comprimat consistent, rămânând totuși superioară valorilor medii din 2019 și 2020.

În discuțiile privind piața muncii, membrii Consiliului au evidențiat ameliorarea relativ alertă a condițiilor de pe această piață începând din primăvară, inclusiv în raport cu așteptările, în contextul continuării redresării activității economice în numeroase sectoare. S-a remarcat că efectivul salariaților din economie a recuperat, la finele primelor cinci luni din an, o mare parte din pierderile suferite sub impactul șocului pandemic, iar rata șomajului BIM și-a accentuat descreșterea în iunie, ajungând la 5,2 la sută, de la 5,9 la sută în ianuarie-februarie 2021. Accelerarea considerabilă a creșterii în termeni anuali a câștigului salarial în aprilie-mai, pe seama evoluțiilor din sectorul privat, este atribuibilă însă, în bună măsură, efectului de bază asociat apelului consistent la șomajul tehnic pe perioada stării de urgență din anul trecut, au sesizat unii membri ai Consiliului. Totodată, dinamica anuală a costului salarial unitar din industrie s-a adâncit puternic în teritoriul negativ în acest interval, dat fiind avansul mult mai mare al productivității muncii, după declinul amplu consemnat în perioada similară a anului anterior.

Scăderea gradului de relaxare a pieței s-a accentuat probabil în cursul verii, au apreciat membrii Consiliului, evocând intențiile crescute de angajare relevate de sondaje de specialitate pentru trimestrul III, precum și evidențele dinamizării recente a activității de recrutare până la un nivel apropiat celui prepandemic. Pe anumite segmente ale pieței au apărut chiar disproporții între cererea și oferta de forță de muncă, precum și dificultăți ale unor firme în atragerea de personal calificat, de natură să genereze presiuni asupra salariilor, sau să crească apelul la lucrători din străinătate, au semnalat unii membri ai Consiliului.

Pe termen scurt, persistă însă incertitudini legate de situația epidemiologică, date fiind reluarea creșterii infectărilor pe plan intern și încetinirea puternică a ritmului vaccinării, precum și semnele emergenței unui nou val pandemic în Europa și pe alte continente, pe fondul răspândirii variantei mai contagioase de coronavirus, Delta. O sursă de incertitudini o constituie și capacitatea unor afaceri de a rămâne viabile ulterior sistării unor programe de sprijin guvernamental, ori în contextul scumpirii substanțiale a unor materii prime. Din perspectiva unui orizont mai îndepărtat de timp, relevante au fost considerate și extinderea automatizării și digitalizării pe plan intern, precum și eventuale acțiuni viitoare de eficientizare a cheltuielilor publice, ce pot afecta evoluțiile de pe piața muncii, suplimentar plafonării salariilor din sectorul bugetar.

Referitor la condițiile financiare, membrii Consiliului au arătat că principalele cotații ale pieței monetare interbancare s-au menținut în iulie la minimele ultimilor aproape 4 ani atinse în trimestrul II 2021, în timp ce randamentele titlurilor de stat au înregistrat în prima parte a lunii ușoare creșteri în cazul maturităților mai scurte și și-au accentuat ascensiunea pe segmentul mai lung, pentru ca apoi să se plafoneze pe toate scadențele. Rata medie a dobânzii la creditele noi ale clienților nebancari a consemnat o nouă scădere în luna iunie, coborând la o valoare foarte joasă din perspectivă istorică. Ea va continua probabil să se reducă în perspectivă apropiată, sub influența trendului descrescător al IRCC, care s-a accentuat considerabil la începutul trimestrului III 2021, dar se va tempera sensibil în ultimele trei luni din an, au subliniat unii membri ai Consiliului.

Cursul de schimb leu/euro a rămas, totuși, cvasistabil în prima parte a lunii iulie, iar ulterior a cunoscut o ajustare descendentă graduală, în principal sub influența unor evoluții interne având un caracter sezonier. Continuă să fie relevant și diferențialul ratelor dobânzilor, au susținut membrii Consiliului, chiar și în condițiile restrângerii acestuia față de unele piețe din regiune, ca urmare a ciclului de creștere a ratelor dobânzilor reprezentative inițiat și consolidat recent de către două bănci centrale. Dezechilibrul extern al economiei, precum și alte fundamente economice interne sunt însă de natură să inducă riscuri la adresa evoluției viitoare a ratei de schimb a leului, implicit la adresa inflației, au atenționat unii membri ai Consiliului, mai ales în eventualitatea unei schimbări bruște a sentimentului pe piața internațională.

S-a observat că activitatea de creditare a continuat să se intensifice în luna iunie, inclusiv cu aportul relativ crescut al programelor guvernamentale. Astfel, fluxul creditelor în lei acordate populației a atins un nou maxim istoric, în principal pe seama vârfului consemnat de cele pentru locuințe, iar pe segmentul societăților nefinanciare, împrumuturile în lei și-au accelerat creșterea anuală până la 22,1 la sută – cea mai ridicată valoare post-ianuarie 2009. Pe acest fond, dinamica anuală a creditului acordat sectorului privat a urcat la 11,2 la sută, de la 10,1 la sută în luna mai, iar ponderea în total a componentei în lei s-a mărit la 71,1 la sută.

În ceea ce privește evoluțiile macroeconomice viitoare, membrii Consiliului au discutat îndelung pattern-ul anticipat al inflației, arătând că acesta este din nou revizuit considerabil în sens ascendent pe termen scurt și într-o mai mică măsură pe cel de-al doilea segment al orizontului proiecției. Astfel, rata anuală a inflației este așteptată să urce mult mai pronunțat deasupra intervalului țintei în semestrul II 2021 decât se anticipase anterior, până la 5,6 la sută în decembrie 2021, față de 4,1 la sută în prognoza din luna mai, iar, în urma corecțiilor descendente din prima parte a anului viitor, să coboare, dar să și rămână marginal sub limita de sus a intervalului țintei, respectiv la 3,4 la sută, peste nivelul de 3,0 la sută din proiecția precedentă.

Responsabile de înrăutățirea semnificativă a perspectivei pe termen scurt a inflației continuă să fie șocurile adverse pe partea ofertei, au subliniat în mod repetat membrii Consiliului, iar resortul lor major îl constituie în actualul context creșterile probabil mult mai consistente consemnate deja în iulie de tarifele/prețurile produselor energetice – gaze naturale, energie electrică și combustibili. Prezumate a adăuga circa 1 punct procentual la dinamica anuală a inflației încă din prima lună a semestrului II 2021, aceste creșteri sunt de natură să amplifice și să prelungească impactul inflaționist tranzitoriu al factorilor pe partea ofertei, au observat membrii Consiliului, dar și să genereze, ca revers, efecte de bază dezinflaționiste semnificative în 2022, suplimentar celor asociate scumpirii energiei electrice în luna ianuarie 2021 și creșterii cotației petrolului din primul semestru al anului curent. Influențe în dublu sens pe orizonturi diferite de timp, dar similare ca intensitate celor previzionate anterior, sunt așteptate să vină din trendul ascendent al cotațiilor internaționale ale unor materii prime, mai ales agro-alimentare, resimțite prioritar la nivelul inflației de bază.

În evaluarea membrilor Consiliului, balanța riscurilor induse de factorii pe partea ofertei la adresa perspectivei inflației rămâne totuși înclinată ușor în sens ascendent, cel puțin pe orizontul apropiat de timp. Au fost evocate blocajele în lanțurile de producție și aprovizionare, alături de creșterile cotațiilor multor materii prime și ale costului transportului, ce alimentează inflația pe plan mondial, precum și posibila sporire a gradului de transferare în prețuri a costurilor mărite, pe fondul unor pierderi suferite anterior de firme și al manifestării cererii reprimate, dar și premisele majorării peste așteptări a producției la unele culturi agricole în anul curent.

O eventuală creștere mai amplă și repetată a ratei inflației sub impactul materializării unor riscuri în sus ar eroda mai puternic venitul disponibil real al populației, cu implicații adverse asupra cererii de consum și a celei agregate pe un orizont considerabil de timp, au subliniat mai mulți membri ai Consiliului. În același timp, însă, inclusiv în contextul excedentului de cerere agregată redeschis deja, aceasta poate spori capacitatea șocurilor pe partea ofertei de a afecta anticipațiile inflaționiste pe termen mediu, ceea ce reclamă monitorizarea atentă a tuturor evoluțiilor, au convenit membrii Consiliului.

Totodată, presiunile factorilor fundamentali vor deveni probabil mai pregnant inflaționiste pe orizontul proiecției decât se anticipase anterior, în condițiile intensificării lor totuși graduale, au concluzionat membrii Consiliului. Argumentul major l-a constituit perspectiva creșterii excedentului de cerere agregată la cote relativ mai ridicate, deși într-un ritm ceva mai lent, date fiind redeschiderea lui încă din trimestrul I 2021, precum și creșterea probabil robustă a economiei în anii următori, doar marginal mai temperată decât cea previzionată anterior, în contextul atragerii de fonduri europene aferente instrumentului Next Generation EU, de natură să contrabalanseze, cel puțin parțial, impactul contracționist al consolidării bugetare. Pe orizontul relevant pentru politica monetară, presiunile inflaționiste ale factorilor fundamentali ar putea fi totuși atenuate de relativa ameliorare, în raport cu perioada prepandemie, a structurii cererii agregate – prin creșterea contribuției investițiilor în detrimentul consumului privat, cu implicații inclusiv asupra evoluției viitoare a PIB potențial –, precum și de scăderea mult sub nivelurile prepandemice a dinamicii costurilor unitare salariale, pe fondul caracterului încă relaxat al pieței muncii și al creșterii ample a productivității muncii, au considerat unii membri ai Consiliului.

Ușoare efecte inflaționiste relativ mai pronunțate decât în evaluările anterioare sunt așteptate, în schimb, din partea dinamicii prețurilor importurilor nonenergie, iar pe segmentul apropiat de timp din anticipații inflaționiste pe termen scurt și din efecte indirecte ale unor șocuri pe partea ofertei. În aceste condiții, rata anuală a inflației CORE2 ajustat își va accelera probabil creșterea în semestrul II 2021, iar, după o mică fluctuație, se va stabiliza la nivelul de 3,4 la sută – peste valorile de 2,8 la sută și
3,1 la sută indicate de prognoza precedentă pentru decembrie 2021, respectiv finele orizontului prognozei.

Referitor la viitorul poziției ciclice a economiei, membrii Consiliului au remarcat că economia va atinge probabil o dinamică considerabil mai înaltă în anul curent decât cea previzionată anterior – în principal datorită evoluției din trimestrul I –, iar în 2022, deși în temperare vizibilă, avansul ei va rămâne robust, în condițiile unor ritmuri trimestriale doar marginal încetinite față de prognoza precedentă, comparabile cu cele din anii pre-pandemie. Evoluția implică o creștere ceva mai lentă a excedentului de cerere agregată de-a lungul orizontului prognozei, dar pe o traiectorie ușor mai ridicată decât cea anticipată în luna mai, chiar și în condițiile unei dinamici a PIB potențial revizuită, din nou, consistent în sens ascendent.

Totodată, consumul privat se anticipează a fi determinantul principal al creșterii economice din 2021-2022, cu o dinamică mult mai înaltă în anul curent decât cea previzionată în luna mai, atribuibilă, însă, în bună măsură efectului statistic carry-over și celui generat de manifestarea pe termen scurt a cererii de consum anterior reprimate. Ajustat cu aceste efecte, ritmul anticipat de creștere a consumului privat pe orizontul prognozei este totuși inferior mediei perioadei 2016-2019, au sesizat membrii Consiliului. În schimb, în cazul formării brute de capital fix se anticipează o dinamică mult superioară mediei din anii pre-pandemie și, totodată, sensibil mai ridicată decât cea previzionată în luna mai, cu precădere în 2021, implicând un aport relativ mai mare al componentei la avansul economic, în contextul creșterii mai ample a cheltuielilor publice de investiții și al efectului de antrenare exercitat asupra investițiilor sectorului privat, finanțate și prin fonduri europene.

La rândul său, exportul net își va reduce probabil impactul contracționist în 2021 și 2022, însă mult mai modest decât se previzionase în luna mai, în condițiile dinamizării mai puternice a absorbției interne în raport cu cea anticipată în cazul cererii externe, implicând importuri crescute, asociate inclusiv investițiilor/reformelor finanțate prin programul Next Generation EU și scumpirii unor mărfuri pe piața internațională. Îngrijorătoare a fost considerată, în acest context, înrăutățirea perspectivei deficitului de cont curent, anticipat a-și accentua trendul ascendent ca pondere în PIB în 2021 și a se corecta doar marginal în 2022, implicând creșterea sa mai pronunțată deasupra standardelor europene pe orizontul proiecției, evoluție de natură să inducă riscuri la adresa inflației, dar și la adresa sustenabilității creșterii economice.

Evoluția pandemiei și a măsurilor restrictive asociate generează însă, cel puțin în perspectivă apropiată, incertitudini și riscuri crescute la adresa actualelor previziuni macroeconomice pe termen mediu, au convenit membrii Consiliului, date fiind reluarea creșterii infectărilor pe plan intern și încetinirea puternică a ritmului vaccinării, precum și semnele emergenței unui nou val pandemic în Europa și pe alte continente, pe fondul răspândirii rapide a variantei mai contagioase, Delta, a coronavirusului.

O sursă de incertitudini și riscuri rămâne, de asemenea, conduita politicii fiscale, al cărei grad de restrictivitate e susceptibil de mari schimbări pe orizontul prognozei, fiind dificil de anticipat, în contextul necunoscutelor privind amploarea, viteza și instrumentele consolidării bugetare prezumate a se realiza gradual pe termen mediu – proces vital pentru stabilitatea economică, inclusiv prin implicațiile asupra primei de risc suveran și a costurilor de finanțare, au subliniat unii membri ai Consiliului.

În cadrul discuțiilor s-au făcut referiri la constrângerile venite din volumul ridicat al cheltuielilor permanente și din scumpirea unor materii prime, precum și la factorii cu acțiune favorabilă asupra veniturilor bugetare din acest an, incluzând creșterea PIB nominal mult peste ipoteza inițială, care explică în bună măsură îmbunătățirea evidentă a execuției bugetare din primul semestru. În același timp, însă, au fost invocate recomandările emise de instituțiile europene în contextul procedurii de deficit excesiv, care prevăd o anumită dinamică a consolidării bugetare în intervalul 2021-2024, precum și un anumit tratament al veniturilor neanticipate, solicitând, de asemenea, implementarea de măsuri corective suplimentare.

În aceste condiții, coordonatele apropiatei rectificări bugetare și, mai ales, conținutul strategiei de consolidare bugetară prezumată a fi elaborată până în toamnă conform respectivelor recomandări sunt deosebit de importante din perspectiva caracteristicilor pe termen scurt și mediu ale politicii fiscale, au considerat membrii Consiliului.

Incertitudini mari sunt asociate și gradului de absorbție a fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de Redresare și Reziliență, precum și a celor aferente noului Cadru financiar multianual 2021-2027, au susținut mai mulți membri ai Consiliului, evocând amânarea pentru toamna acestui an a aprobării de către CE a Planului național de redresare și reziliență, precum și capacitatea instituțională și istoricul realizărilor în domeniu ale României.

În aprecierea membrilor Consiliului, contextul analizat justifică menținerea neschimbată a ratelor dobânzilor reprezentative ale BNR, în condițiile unui control strict al lichidității de pe piața monetară. O asemenea calibrare a conduitei politicii monetare vizează asigurarea stabilității prețurilor pe termen mediu, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile în contextul procesului de consolidare fiscală, și în condiții de protejare a stabilității financiare. S-a considerat, totodată, a fi necesară monitorizarea atentă a evoluțiilor mediului intern și internațional, care să permită adecvarea instrumentelor de care dispune BNR în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu.

În aceste condiții, Consiliul de Administrație al BNR a decis în unanimitate menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,25 la sută, concomitent cu păstrarea controlului strict asupra lichidității de pe piața monetară; totodată, a decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 0,75 la sută și a ratei dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) la 1,75 la sută. În același timp, Consiliul de Administrație al BNR a decis păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Politica monetară a Fed declanșează volatilitate, dar piețele sunt bine susținute

0

Rezerva Federală a SUA a anunțat o intensificare a discuțiilor cu privire la momentul și modul în care va reduce programul de achiziție de obligațiuni de 120 de miliarde de dolari pe lună, simultan cu publicarea procesului verbal al ședinței sale din iulie. Această perspectivă privind reducerea sprijinului de politică monetară, creșterea randamentelor obligațiunilor și o eventuală creștere a ratei oficiale a dobânzii cheie, aflată în prezent la zero, au contribuit la neliniștea investitorilor și la slăbirea piețelor de acțiuni.

Dezbaterea Fed privind reducerea programului de achiziții de obligațiuni va continua în cadrul simpozionului de săptămâna viitoare de la Jackson Hole, urmând ca o decizie oficială să fie luată încă de la ședința Fed din 22 septembrie, iar punerea în aplicare să înceapă până la sfârșitul anului.  

Este de așteptat o creștere a volatilității, dar considerăm că perspectivele pieței sunt pozitive și bine susținute. Fed se îndreaptă încet și transparent către această schimbare de politică. Piețele și-au demonstrat rezistența în situații similare, cum ar fi „taper tantrum” din 2013 și creșterea randamentului obligațiunilor din primul trimestru al acestui an. Redresarea puternică a economiei și a câștigurilor compensează potențiala înăsprire a politicii monetare și scăderea evaluărilor.


De ce marjele de profit pot rămâne atât de ridicate

ALIMENTAREA CÂȘTIGURILOR: Marjele de profit ale companiilor din S&P 500 au urcat la un nivel record de 13% în ultimul trimestru și sunt esențiale pentru seria de profituri surprinzătoare  care împing piețele în sus. Aceasta este și motivul pentru care mulți sunt atât de prudenți în ceea ce privește creșterea viitoare a profiturilor: marjele ridicate sunt nesustenabile și vor fi afectate de creșterea costurilor și de inflație. Nu sunt de acord din trei motive: 1) observăm că presiunile asupra costurilor ating acum punctul maxim (a se vedea graficul) și sunt mai mult decât compensate de revenirea veniturilor, 2) o pondere în creștere a sectorului tehnologic continuă să stimuleze structural marjele S&P 500 și 3) segmentele de „redeschidere”, de la hoteluri la companii aeriene, abia au început să recupereze marjele slabe.


PRESIUNI NEÎNȚELESE: Consider că presiunile asupra costurilor companiilor ating  apogeul acum – nu anul viitor – și sunt compensate astăzi de creșterea puternică a veniturilor. Acest lucru este reprezentat prin diferența dintre prețurile de producție (costurile de fabricare a unui produs) și prețurile de consum (costurile de vânzare a unui produs). Un mesaj asemănător se observă din datele privind indicele anticipativ al directorilor de achiziții privind prețurile de intrare în creștere, minus prețurile decalate ale producției. Consider că marjele sunt susținute atât de presiunile asupra costurilor care își ating maximele, cât și de o creștere mai puternică a PIB-ului, care este prognozată la 6,2% în acest an și la 4,2% anul viitor, mai mult decât dublu față de estimarea de creștere a PIB-ului pe termen lung de 1,9% a Fed.

MARGINI SECTORIALE: O parte din marjele mai mari ale S&P 500 sunt structurale. Sectorul tehnologic (XLK) are marje de profit de 21%, cele mai mari dintre toate, iar acesta este cel mai mare sector în prezent. În ultimul deceniu, ponderea sa a crescut cu aproximativ 50% și va continua să crească. În al doilea rând, mai multe sectoare care se „redeschid”, cum ar fi cel industrial (XLI), cel al bunurilor de consum discreționar (XLY) și cel energetic (XLE), au marje încă scăzute, care urmează să se redreseze pe măsură ce economiile globale se redeschid.