România, pe cea mai avansată platformă de vizibilitate a transportatorilor rutieri

0

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a încheiat un parteneriat cu project44, cel mai important furnizor de soluții de vizibilitate pentru lanțurile de aprovizionare, care asigură urmărirea în timp real a mărfurilor operate de transportatorii rutieri, expeditori și companiile de logistică: „Platforma project44 este conectată la peste 110.000 de transportatori din întreaga lume și are o acoperire cuprinzătoare pentru toate dispozitivele GPS și telematice de pe piață, accesul fiind gratuit pentru transportatori. Prin accesarea platformei project44, transportatorii rutieri pot primi mai multe comenzi de transport. Project44 oferă servicii gratuite clienților, cu valoare adăugată într-un interval de timp rapid”.

Realizând parteneriatul, UNTRR își afirmă misiunea „de a fi lider în furnizarea de servicii relevante cu valoare adăugată comunității de transportatori rutieri români care operează național și internațional. Parteneriatul cu project44 are ca scop educarea companiilor de transport rutier asupra importanței critice a vizibilității în timp real a mărfurilor și evidențierea beneficiilor partajării datelor cu clienții lor. Aderarea la rețeaua project44 oferă transportatorilor rutieri acces instantaneu la peste 300 de comercianți, producători, distribuitori, logisticieni la nivel mondial, reprezentând mărfuri gestionate de peste 57 miliarde de dolari. Cu 8 birouri în toată Europa și o echipă care oferă asistență în 17 limbi, inclusiv română, clienții europeni ai project44 includ COOP, Mondelēz, Reckitt Benckiser, Royal FrieslandCampina și Syngenta”. 

Radu Dinescu, secretar general al UNTRR: „Expeditorii și furnizorii de servicii logistice vor din ce în ce mai mult să lucreze cu transportatori rutieri care pot oferi vizibilitate în timp real, iar cei care nu oferă acest lucru sunt în dezavantaj. Platformele de vizibilitate în timp real, cum ar fi project44, fac ca operatorii de transport rutier să poată partaja datele rapid și ușor și suntem încântați să colaborăm cu aceștia pentru a ajuta firmele de transport rutier românești să beneficieze de noi oportunități de afaceri”.

Anjuli Steffen, VP Global Network la project44: „Tot mai mulți dintre clienții noștri solicită operatorilor de transport rutier din România să partajeze date de urmărire a mărfurilor prin intermediul platformei noastre și suntem încântați să colaborăm cu UNTRR pentru a extinde modalitățile prin care operatorii de transport din România pot deveni parte a rețelei project44. Pe lângă faptul că oferă o modalitate gratuită, sigură și simplă pentru transportatori de a partaja date cu clienții lor, platforma noastră acordă operatorilor de transport rutier acces la aceleași informații actualizate privind transportul, împreună cu alerte pentru a-i ajuta să-și gestioneze și monitorizeze activitatea, devenind astfel transportatori preferați pentru marii expeditori și logisticieni de la nivel mondial”.

UNTRR precizează că „în platforma project44, clienții primesc informații în timp real cu privire la starea expedierilor și timpul estimat de livrare direct de pe dispozitivele telematice ale operatorului de transport rutier. Prin tehnologia de geofence partajarea datelor începe numai atunci când vehiculul este aproape de locul de încărcare și nu mai devreme de două ore înainte de începerea programată a cursei. Schimbul de date se oprește când vehiculul a descărcat complet mărfurile și nu mai târziu de două ore de la sosire. Toate datele sunt tratate în strictă conformitate cu reglementările privind securitatea și confidențialitatea datelor, inclusiv GDPR. 

Companiile de transport rutier care doresc să se înregistreze în platforma project44 pot primi informații contactând UNTRR la adresa office@untrr.ro, telefon 021.336.77.88”.

Inițiere în silvicultură pentru elevi

0

Pentru inițiere în domeniul silviculturii, 614 elevi din clase de specialitate din 7 licee au participat la a doua ediție a proiectului „Managementul forestier”, inclus în parteneriatul educațional dintre Junior Achievement (JA) România și Ingka Investments România. Activitățile s-au derulat în anul școlar 2020-2021.

Proiectul este parte a disciplinei Junior Achievement dedicată orientării profesionale și a programului internațional Succesul profesional și are ca obiectiv „familiarizarea elevilor cu aplicarea procedurilor moderne de management al pădurilor, cu necesitatea protejării și conservării fondului forestier, precum și cu modul în care tehnologia poate susține managementul durabil în domeniul silviculturii”.

JA România ne oferă detalii: „Cele trei module educaționale, dezvoltate în cadrul proiectului Managementul forestier, au fost derulate sub coordonarea cadrelor didactice, în sistem hibrid – la clasă și online –, iar materialele de studiu au putut fi accesate atât în versiune digital-interactivă, prin intermediul platformei internaţionale LMS JA Inspire™, cât și în variantă tipărită.

Consultanții voluntari Ingka Investments România s-au implicat în modelarea atitudinii tinerilor față de mediu, oferindu-le exemple de bună practică din activitatea profesională și subliniind importanța dezvoltării unei gândiri responsabile, orientată spre sustenabilitate și grija față de natură.

Sesiunile de tip job shadowing virtual le-au oferit celor 124 de elevi participanți, doritori să urmeze o carieră profesională în domeniul silvic, informații utile despre abilitățile necesare pentru a participa la activități precum munca într-un ocol silvic, efectuarea unei certificări forestiere sau implementarea tehnologiei în silvicultură prin utilizarea unor concepte/resurse inovatoare, cum sunt GIS-ul (Sistemul Informațional Geografic) sau dronele care ajută la culegerea, gestionarea și analiza datelor”.

Liceele implicate în implementarea proiectului Managementul forestier sunt: Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza”, Geoagiu, județul Hunedoara; Colegiul Tehnic Forestier Piatra Neamț, județul Neamț; Colegiul Tehnic „Ion Creangă”, Târgu Neamț, județul Neamț; Colegiul Tehnic Forestier Câmpina, județul Prahova; Colegiul Silvic „Bucovina”, Câmpulung Moldovenesc, județul Suceava; Liceul „Ștefan Procopiu”, Vaslui, județul Vaslui; Liceul „Simion Mehedinți”, Vidra, județul Vrancea.

Proiectul este recomandat elevilor și profesorilor din învățământul profesional și tehnic, domeniul silvicultură. Informații despre proiect: https://www.jaromania.org/proiecte/managementul-forestier

Ingka Investments România este „o filială a Ingka Investments, divizia de investiții a Ingka Group – partener strategic în sistemul de franciză IKEA. Ingka Group (Ingka Holding B.V. și entitățile controlate) este unul dintre cele 11 grupuri diferite de companii care dețin și operează magazine IKEA în baza unor acorduri de franciză cu Inter IKEA Systems B.V. Ingka Investments administrează investiții în domeniul resurselor sustenabile și energiei regenerabile și are rolul de a asigura dezvoltarea pe termen lung a grupului și atingerea obiectivelor de sustenabilitate. În prezent, Ingka Investments deține și administrează responsabil aproximativ 243.000 de hectare de păduri în România, Lituania, Letonia, Estonia şi Statele Unite ale Americii”.

Junior Achievement România este „organizație nonprofit, fondată în anul 1993 și este parte a JA Worldwide® USA și JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară și STEM, de orientare profesională, sănătate și dezvoltare a abilităților pentru viață, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În România, programele JA de tip learning by doing și project based, adaptate învățării hibride, sunt urmate anual de peste 230.000 de elevi și studenți din peste 1.670 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. În 2019, Junior Achievement a celebrat 100 de ani de existență, iar în 2020, organizația s-a poziționat pe locul 7 în topul NGO Advisor, dedicat celor mai importante 500 de ONG-uri la nivel mondial”.

6 trenduri care vor defini industria IT în următorii 3 ani

 

O analiză asupra trendurilor – considerate a fi șase la număr – care vor domina industria IT în următorii trei ani, analiză prezentată de Sabina Amaricăi (foto), fondator al Qualinest și arhitect de testare software, autoare cunoscută pentru expertiza sa în dezvoltarea instrumentelor de automatizare a testelor și a instrumentelor de testare a performanței. Cu peste 15 ani de experiență, a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii în Domeniul bancar, serviciilor financiare și IT, inclusiv Mastercard și IBM. În 2018, a înființat Qualinest, o companie de consultanță în domeniul testării software, care acoperă proiecte la nivel Mondial: 

În 2021, industria globală a tehnologiei informației (IT) este estimată la o valoare de 5 trilioane USD. Cu o valoare în continuă creștere și cu noi inovații și evoluții tehnologice anunțate zilnic, industria IT va fi dominată în următorii 3 ani de tehnologii precum: inteligența artificială, realitatea augmentată, blockchain și internet of things, dar și de o creștere a nevoii de securitate cibernetică.

  • Dacă în 2020 mărimea pieței globale a inteligenței artificiale era de 29,86 miliarde USD, se așteaptă că aceasta să ajungă la 299,64 miliarde USD până în 2026, având o rată de creștere anuală compusă de 35,6% în perioada de prognoză 2021-2026. 
  • Nu doar inteligența artificială va avea o evoluție considerabilă. Realitatea augmentata va crește de la o valoare de piață de 17.67 miliarde USD în 2020 la 340.16 miliarde USD în 2028, cu o rată de creștere anuală compusă de 43.8% din 2021 până în 2028. 
  • În plus, se estimează că dimensiunea pieței Internet of Things (sau internetul lucrurilor) va ajunge la 1463,19 miliarde USD până în 2027, cu o rată de creștere anuală compusă de 24,9% în perioada 2021 – 2028.  

Inteligența Artificială și Robotizarea Procesului de Automatizare

De acum, vă veți putea concentra pe ceea ce contează cu adevărat. AI și RPA se vor ocupa de sarcinile de rutină.  Comparat cu sistemele tradiționale, AI și RPA sunt tehnologii evoluate  – reprezintă următorul nivel. Ceea ce e special este faptul că nu urmăresc un set de reguli prestabilite. Pentru că sunt „inteligente”, AI și RPA au capacitatea de a extrapola comportamente și tipare primite ca exemplu, putând astfel determina care este următorul lor pas – practic, ce au de făcut.

Tehnologiile inteligente pot fi folosite în automatizarea secvențelor de sarcini repetitive – întrucât pot anticipa eventualele schimbări în cadrul unei structuri și pot analiza datele primite în timp real. Un calculator cu o astfel de tehnologie poate învăța să testeze o aplicație, spre exemplu – după ce a învățat comportamentul utilizatorului.

Dar realitatea este că simpla utilizare a unui calculator nu presupune implicit obținerea un rezultat impecabil.  Întrucât automatizarea depinde de setul de date disponibile, este la fel de predispusă eșecului ca și variantele manuale. Vă mai amintiți de experimentul cu Uber-ul care funcționa autonom – fără un șofer uman? Mașina nu a anticipat că vor fi oameni care vor traversa prin locuri nepermise, întrucât acest scenariu pur și simplu nu fusese luat în calcul – deci nu făcea parte din datele de intrare disponibile. De aceea este importanta definirea unui set cuprinzător de date și de procese specifice de calitate, înainte de a considera că automatizarea va salva situația.

Realitatea Virtuală și  Realitatea Augmentată –
noi nivele în educație și medicină

Poți urmări o piesă de teatru, cum ar fi Fantoma de la Operă, și chiar să simți ca ești în La Scala, în Milano, nicidecum în sufrageria ta. Poți să probezi hainele noi relaxat, fără să înduri aglomerația din cabinele de probă de la magazinele tale preferate. Poți să ai rutina perfectă de dimineață, cu ce priveliște preferi și ce condiții meteo dorești. 

Realitatea augmentată devine disponibilă, la prețuri pentru toate buzunarele și la tot mai multe dimensiuni. Această tehnologie este într-o continuă dezvoltare, țintind să îmbogățească tot mai mult viața de zi cu zi. 

Și mai mult decât atât. Suntem foarte aproape să putem folosi aceste tehnologii avansate nu doar pentru recreere, ci și pentru tratamente și diagnostice medicale. De asemenea, pentru a duce la un alt nivel educația și procesul de învățare în sine, pentru toate categoriile de „învățăcei”  – de la copii mici la adulți de toate vârstele.

În toate domeniile ce țin de tehnologia informației există o nevoie evidentă de profesioniști cu experiență. Care să știe cum să lucreze cu, și nu împotriva tehnologiei. Mai mult, să adauge creativitatea umană la puterea de procesare a calculatorului. Să se folosească predictibilitatea caracteristică AI /RPA pentru a limita erorile umane. Practic, sa aleagă astfel ce este mai bun din ambele lumi.

Internetul lucrurilor (“internet of things”) 

Casele în care locuim, electrocasnicele cu care le-am echipat, mașinile și atât de multe din „lucrurile” noastre sunt acum „online”  – sau „conectabile”. Internetul nu mai este doar pentru laptop sau telefon.

Casele noastre, cu utilități și electrocasnice, gadget-urile și vehiculele noastre sunt acum conectate la internet. Le putem controla cu ajutorul telefonului, indiferent de locația în care ne aflăm.

Pot fi programate în funcție de preferințe și nevoi. Spre exemplu, te poți asigură ca ai casa curată și ceașca de cafea caldă, pe când ajungi acasă de la birou.

Acesta este viitorul – și e încurajator.  

Pentru că acum miza este mai mare decât în vremurile în care internetul era doar pentru calculator sau pentru telefon, masurile de siguranta si functionalitatea corecta a „lucrurilor” devin si mai importante. 

Blockchain 

Tehnologia Blockchain este momentan folosită de Bitcoin și are ca mare avantaj faptul că datele stocate astfel nu pot fi pierdute sau modificate. Nu pot fi alterate în nici un fel.

Însă utilitatea sa nu este restrictionata doar la criptomonede, blockchain având potențialul de a revoluția o serie de industrii. Cum ar fi dacă băncile ar folosi tehnologia pentru stocarea datelor financiare sau dacă aceasta ar fi folosită în domeniul imobiliar? Utilizatorii ar putea avea acces la toate informațiile autentice despre o proprietate și istoricul prețurilor.  

Prevenirea pierderii sau manipulării datelor este vitală în probabil majoritatea industriilor și deci, utilizarea tehnologiei blockchain ar aduce beneficii uimitoare!

Ceea ce mai trebuie avut în vedere este generarea și verificarea datelor stocate, ca parte dintre diferitele implementări folosind blockchain. Și în acest domeniu există o nevoie mare de ingineri cu experiență.

Aplicații mobile

„Până la acest moment, în 2020, am petrecut 1.6 trilioane de ore pe telefonul mobil”, conform publicației Forbes.  

Utilizarea telefoanelor mobile a crescut în ultimul an, parțial datorită situației generate de Covid. Dar este puțin probabil ca această cifră să scadă considerabil în viitor. Smartphone-urile pot împlini acum toate nevoile nostre  – de la social media, cărți și podcasturi,  la aplicații bancare sau cele de monitorizare a obiceiurilor sănătoase. Telefoanele sunt inteligente și folosesc deblocarea facială sau cu amprentă, scutindu-ne chiar și de sarcina de a ne memora parola.

Domeniul aplicațiilor pentru tehnologii mobile va rămâne de interes pentru multă vreme. 

Cu siguranță, atenția va fi îndreptată către dezvoltarea de noi aplicații, cât mai inovative. Pentru că ne place să avem totul la îndemână  – și, mai specific, în buzunarele noastre. Cât mai simplu pentru noi – dar asta nu înseamnă fără provocări pentru companiile dezvoltatoare. 

Noi vrem aplicații cât mai cool, și vrem ca ele să funcționeze cât mai repede și cât mai bine. Și pentru a ține pasul cu cerințele tot mai mari ale consumatorilor, nevoia pentru ingineri IT cât mai experimentați este și ea tot mai mare.

Securitatea cibernetică

Am lăsat la final acest subiect, pentru că, deși este un trend în sine, intervine și în cadrul trendurilor menționate anterior.

Pentru că pe măsură ce devenim tot mai digitali – indiferent de trend- , suntem mai vulnerabili atacurilor cibernetice.

Securitatea cibernetică este un concept care implică atât factorul uman, cât și cel „artificial” – tehnologia.

Putem crește securitatea rețelelor, a aplicațiilor. Putem implementa orice tip de firewall sau diverse măsuri de securitate. Dar ceea ce nu putem evita este și cel mai important factor dintre toate – natura umană.

E necesara definirea detaliata a proceselor, urmata de implementarea prin instrucțiuni clare, de un training adecvat și de o automatizare inteligentă. Aceasta este metoda strategică, eficientă, de a îmbunătăți securitatea sistemelor noastre și a datelor pe care le conțin.

SMART TRANSFORMATION FORUM

0

Ultimii ani, si mai ales cel anterior definit de schimbările profunde aduse de pandemie la toate nivelurile societății și economiei, au accelerat dezvoltarea proiectelor punctuale de smart cities, putându-se deja identifica cele mai bune practici și proiecte deja finalizate, alături de povesti de succes ale mai multor orașe și zone din România. 

The Diplomat – Bucuresti organizează cea de-a șasea ediție a SMART TRANSFORMATION FORUM care va avea loc pe 9 septembrie 2021 la Hotel InterContinental București.

Link înregistrare: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_fUoqJvr7Q4uD7VfgOSjTTQ

Conceptul general de SMART si orase inteligente are la baza abordarea aspectelor precum siguranta orasului, dezvoltarea economica, eliminarea si reciclarea deseurilor, eficienta retelei de utilitati, planificarea urbana utilizand solutii ecologice, preocupari legate de transport inteligent si prietenos cu mediul si utilizatorii sai  si altele asemenea. In ultimii ani, strategiile de dezvoltare a oraselelor inteligente  incep sa aplice tot mai mult tendintele de transformare digitala pentru a imbunatati calitatea vietii cetatenilor.

Eticheta de oras inteligent este un concept care trebuie castigat in orasele romanesti, prin promovarea principalelor aspecte precum: siguranta si securitate, dezvoltare economica, gestionarea deseurilor si utilitatilor, planificare ecologica urbana, transport inteligent, infrastructura inteligenta si activare tehnologica.  

AGENDA EVENIMENTULUI 

08:00 – 9:30    Welcome coffee & Inregistrare participanti 

09:30 – 11:00  PANEL I   THE ROADMAP TO SMART CITY  

Orasul inteligent se refera la evolutia zonelor urbane si rurale si la imbunatatirea calitatii vietii, incluzand, de asemenea, eficienta afacerilor, parteneriatul si comunicarea intre actorii privati si de stat. Ultimul an de pandemie a fortat cumva aparitia si implementarea unor initiative inteligente in Romania, dar mai sunt multe de facut. Ce bune practici europene pot fi adaptate si aplicate contextului romanesc si ce evolutie efectiva este vizibila pana acum?

Orasul inteligent din Romania: Stare, evolutie actuala, lucruri de facut

• Ce initiative si implementari smart s-au facut pana acum in orasele din Romania?

• Care sunt prioritatile in ceea ce priveste dezvoltarea inteligenta in orase si in afara zonelor urbane?

Coordonare, finantare si initiative de succes Smart City

• Care este disponibilitatea resurselelor de finantare in ceea ce priveste dezvoltarea inteligenta?

• Cum masurati o implementare inteligenta de succes?

Incorporarea companiilor de tehnologie
in proiecte locale de oras inteligent

• Ce fel de parteneriate exista in ceea ce priveste dezvoltarile inteligente?

• Care sunt provocarile in ceea ce priveste dezvoltarea parteneriatelor si proiectelor smart?

Abilitarea cetateniei si institutii de oras responsabile si platforme online

• Cum se comunica la nivel de populatie aspectele ce tin de dezvoltari urbane smart?

• Care sunt actorii care ar trebui sa comunice si ce instrumente de comunicare folosesc?

Activarea facilitatilor orasului orientate spre oameni: proiecte, implementare, planuri

• Cum sunt implementate dezvoltarile de proiecte inteligente care sunt centrate pe oameni?

• Ce povesti de succes si bune practici puteti numi in acest sens?

11:00 – 11:20    Coffee break 

11:20 – 13:30 PANEL II     SMART LIVING & SMART MOBILITY 

Dezvoltarea inteligenta este strans legata de inovatie si tehnologie. Companiile private de tehnologie sunt extrem de dinamice si conectate la evolutiile internationale. Cum aleg institutiile de stat sa fie partenere cu acestea si ce resurse pun la dispozitie pentru implementarea si functionarea noilor tehnologii in activitatile lor si comunicarea cu principalul actor beneficiar – oamenii? Care sunt principalele sectoare in care evolutia inteligenta se aplica cel mai bine in Romania?

Implementarea tehnologiei 5G

• Care este stadiul implementarilor 5G in orasele romanesti si care sunt provocarile actuale?

E-mobilitate: EV, infrastructura inteligenta, evolutie si provocari

• Care este evolutia in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii inteligente din Romania?

• Care sunt cele mai bune practici in ceea ce priveste e-mobilitatea?

Orase inteligente – orase ecologice si orase eficiente din punct de vedere energetic

• Care sunt principalele aspecte care trebuie luate in considerare in ceea ce priveste eficienta energetica la nivelul unui oras?

• Care sunt evolutiile in acest sens in Romania?

Implementarea locala a tehnologiei: roboti, AI, invatare automata, institutii digitale ale orasului

• Cat si cum au fost digitalizate institutiile locale (primarii, birouri administrative etc.) si care sunt provocarile in acest sens?

• Care sunt inovatiile care se pot aplica in Romania, urmand bunele practici ale altor orase europene?

13:30 – 14:30   Networking Lunch

PANEL

EMIL BOC,  President of the Romanian Municipalities Association
CRISTIN POPA, Executive Director,  Monitoring and Control Executive Division, ANCOM
OCTAVIAN OPREA, President of the Authority for the Digitalization of Romania (ADR)
CONSTANTIN TOMA, Mayor, Buzau Municipality
CHRISTIAN VON ALBRICHSFELD, Head of Country, Continental Romania
MIHAI BOLDIJAR, General Manager, ROBERT BOSCH Romania and Bulgaria
ONDREJ SAFAR, Country Manager CEZ Group in Romania CEO and President of the Management Board of CEZ Romania
LAURA BAIASU, Quality Lead Europe at Wipro Digital Operations and Platforms
CATALIN STANCU, Associated Senior Expert, Horvath & Partners
CATALIN TANASESCU, VP Business Development, Archibus 
STEFAN TUDOS, Vice-President, Genesis Property
ALEXANDRU NEN, SOLUTIONS ARCHITECT, SMART CITY & IOT SOLUTIONS, Telekom
CARMEN ADAMESCU, Partner EY , Moderator Panel I
VALERIU BINIG, Director, Regulatory and Antitrust at Enel, Moderator Panel II

România participă pentru prima dată la o consultare a UE privind strategia pentru investitorii de retail

0

Este nevoie de sistem unitar la nivel de UE pentru investitorii de retail, mai accesibil, ușor de înțeles și mai puțin birocrat pentru a-i încuraja să investească în instrumentele pieței financiare

București, 19 august 2021 – Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), împreună cu Intercapital Invest S.A. prin intermediul clubului de investitori „Club 149”, a organizat o dezbatere publică online pentru a răspunde la chestionarul pus în consultare publică de către Comisia Europeană cu privire la Strategia Europei pentru investitorii de retail. 

În cadrul celor 3 sesiuni de lucru dedicate au participat investitori individuali și reprezentanți ai cluburilor de investitori care și-au exprimat opiniile cu privire la secțiunile din cadrul chestionarului în ceea ce privește cadrul legislativ european MiFID II, OPCVM, PRIIP, IDD, PEPP. Împreună am formulat și am transmis Comisiei o serie de propuneri având ca obiectiv crearea unui cadru mai accesibil pentru investitorii de retail la instrumentele financiare din cadrul Uniunii și totodată creșterea protecției acestora ca urmare a procesului accelerat de digitalizare cu referire la: alfaberizare financiară, inovare digitală, documentație precontractuală, protecție pentru tranzacțiile online

Daniela Șerban – Președinte ARIR

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:

„Comisia Europeană este în proces de elaborare a unei strategii privind investițiile persoanelor fizice cu scopul de a garanta că investitorii de retail pot profita pe deplin de piețele de capital și că normele prevăzute de diferitele instrumente juridice sunt coerente. Am transmis Uniunii Europene faptul că ne dorim mai multă flexibilitate în documentația precontractuală și posibilitatea de a compara între diverse instrumente financiare. Un alt element semnalat este protecția scăzută în cazul deschiderii online de conturi. Totodată considerăm esențial să avem educația financiară cât mai devreme în școli, iar alfabetizarea financiară  reprezintă o altă prioritate.”

Mihaela Stoica, Director General Intercapital Invest:

„Participarea în această acțiune alături de investitorii de retail a fost o experiență interesantă din perspectiva calității noastre de consultant care interacționăm atât cu companiile în procesul de transformare și listare la BVB, cât și cu investitorii prin intermediul clubului de investitori „Club 149”.

Principalele schimbări pe care investitorii de retail le-au evidențiat pentru a fi transmise în atenția Comisiei Europene prin intermediul acestui chestionar se referă la simplificarea documentației aferenta procesului investițional, o mai bună corelare între pachetele legislative UE aferente produselor de investiții, acces la o formă de consultanță de investiții mai accesibilă din partea actorilor pieței, acces la training oferit în mod continuu de către actorii pieței prin intermediul proceselor de consiliere/vânzare, limbaj ușor de înțeles în elaborarea documentației aferente produselor de investiții, o mai bună evidențiere a produselor de investiții adresate investitorilor de retail, eliminarea barierelor investiționale, comparabilitate între produsele de investiții și acces mai facil la produsele de investiții din cadrul Uniunii atât din punct de vedere al costurilor, cât și din punct de vedere al documentației.”

Dialogul cu părțile interesate a arătat că este nevoie la nivel de Uniune de un sistem unitar pentru investitorii de retail, mai accesibil, ușor de înțeles și mai puțin birocrat pentru a-i încuraja să investească în instrumentele pieței financiare.

Strategia de investiții de retail pe care Comisia o va prezenta în prima jumătate a anului 2022 are ca obiectiv principal creșterea accesibilității investitorilor de retail la piețele de capital pentru ca aceștia să poată beneficia de: (i) protecție adecvată, (ii) consiliere obiectivă, (iii) varietate de servicii și produse financiare competitive și eficiente din punct de vedere al costurilor și nu în ultimul rând de (iv) transparență și comparabilitate între produsele de investiții care să fie ușor de înțeles pentru acest segment.

În conturarea acestei strategii au fost solicitate opiniile tuturor părților interesate, iar vocea fiecărei țări a putut fi auzită prin completarea on-line a chestionarului în platforma EuSurvey. Se așteaptă ca în urma colectării acestor opinii din partea statelor membre să se elaboreze o strategie prin care să se încurajeze investirea prin intermediul platformelor online și o flexibilizare în ceea ce privește deschiderea de conturi de investiții cu asigurarea nivelului necesar de încredere și siguranță.


ARIR a fost înființată la inițiativa Danielei Șerban în noiembrie 2018 împreună cu membrii fondatori: Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Cosmin Răduță și Tony Romani. Au aderat comunității: Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania, Transgaz, Biofarm, MedLife, Romcarbon, Farmaceutica REMEDIA, Autonom și Impact Developer & Contractor ca Membri Asociați. INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR, Intercapital Invest, eVote și Mazars au devenit Membri Afiliați.

Intercapital Invest S.A. este o companie cu experiență de peste 20 de ani în domeniul pieței financiare, având calitatea de consultant autorizat de Bursa de Valori București în vederea susținerii finanțării companiilor prin intermediul pieței de capital prin emisiuni de acțiuni sau obligațiuni și admiterea acestora la tranzacționare.

Contrabanda scade din nou la 7,7%

0

Piața neagră a țigaretelor scade în iulie 2021 până 7,7% din totalul consumului, cu 2,5 p.p. față de luna mai, conform Novel Research. Contrabanda revine astfel la nivelul din iulie 2020, când a fost înregistrat cel mai mic procent de când compania Novel a demarat cercetarea pieței negre.

„În iulie 2021, piața neagră a scăzut în majoritatea regiunilor țării. Cea mai mare scădere a comerțului ilegal cu țigarete s-a înregistrat în sud-vest (aproape 6 p.p. până la 5,7%), nord-vest (minus 5,4 p.p. până la 9,2%), vest (minus 5,1 p.p. până la 8%). Deși în scădere semnificativă (minus 5,1 p.p.), nord- est continuă să fie cea mai afectată de contrabandă, cu 20,2%, cel mai ridicat nivel comparativ cu restul zonelor țării. Creșteri ale pieței negre sunt notate în sud-est (plus 2 p.p. până la 7,6%) și centru (plus 1,3 p.p. până la 1,3%). Din punct de vedere al provenienței produselor de pe piața neagră, ponderea „cheap whites” continuă să se majoreze cu 3,9 p.p. până la peste 66%, Moldova scade cu 3,4 p.p. până la 12,3%, iar Ucraina și Serbia rămân relativ constante față de mai 2021”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.

„Scăderea semnificativă a contrabandei, chiar și în contextul relaxării unor restricții legate de pandemie, se datorează eforturilor autorităților de aplicare a legii, în parteneriat cu mediul privat. BAT sprijină aceste eforturi în cadrul programului StopContrabanda și a donat recent Poliției de Frontieră 250 de camere speciale de supraveghere, care vor fi instalate la granițele României pentru combaterea traficului de țigări. Vom continua să fim un partener corect al autorităților în lupta cu acest fenomen care afectează profund economia și societatea, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic și Relații Publice în cadrul British American Tobacco.

„Scăderea record a contrabandei aduce încasări record la buget, datorită creșterii pieței legale. JTI a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 6,3 miliarde lei, mai mult cu 16% față de 2019. 75% din cifra de afaceri, și anume 4,8 miliarde lei s-au virat la stat: accize, TVA și alte taxe și contribuții. Conform execuției bugetare pe primele șase luni, veniturile provenite din tutun au crescut cu 18,7% de la an la an.  Aceasta în condițiile în care veniturile din acciza la țigarete au fost singurele în creștere în 2020, anul pandemiei, cu 10,9% mai mult decât in 2019. Extrapolând, putem spune că taxele la țigarete și produse din tutun echivalează cu peste 10% din ipoteticul PNRR, încasări pentru care statul nu întocmește planuri și proiecte, nu depune eforturi și nu îndeplinește condiții. Urmează o perioadă incertă din multe puncte de vedere, iar evoluțiile globale sunt dificil de prevăzut chiar și de către cei mai lucizi analiști. Ne dorim să continuăm să participăm la redresarea și consolidarea economică a țării, plătind taxele, salariile, investind, fiind un partener al autorităților. Ca urmare, sunt absolut necesare predictibilitatea fiscală și a cadrului de reglementare, precum și continuarea eforturilor de combatere a contrabandei, în parteneriat cu companiile private oneste.”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova și Bulgaria.

„PMI a atras atenția în mai multe rânduri asupra pericolelor reprezentate de contrabandă și contrafacere, și a îndemnat atât sectorul privat, cât și pe cel public să își unească forțele pentru a combate comerțul ilicit. Pierderile fiscale înregistrate de cele 27 de țări din Uniunea Europeană din cauza contrabandei se ridică la aproximativ 8,5 miliarde de euro. Pe plan local, chiar dacă piața neagră se află în scădere, este îngrijorătoare creșterea produselor fără marcă (illicit whites). PMI a anunțat recent lansarea celei de-a treia runde de finanțare a PMI IMPACT, o inițiativă globală prin care susține proiecte menite să reducă sau să prevină comerțul ilicit, inclusiv în România. De asemenea, PMI continuă să investească semnificativ în controale la nivelul lanțului de aprovizionare prin măsuri de prevenire și prin implementarea de protocoale stricte de verificare prealabilă a tuturor clienților și furnizorilor”, a declarat Dragoș Bucurenci, Director Communications & External Affairs, Philip Morris România.

„Contrabanda și implicațiile grave ale fenomenului nu doar la nivel economic, prin prejudicierea bugetului, dar și asupra societății încep să fie din ce în ce mai vizibile, cu toate că piața neagră se află în scădere. Devine evident pentru publicul larg că a face contrabandă cu produse din tutun nu reprezintă o activitate economică obișnuită la granițele țării, ci o infracțiune gravă, care ține de crima organizată, de traficul de persoane, de arme sau droguri. Într-un context geopolitic complex și în condițiile în care România are a doua cea mai extinsă graniță externă a Uniunii Europene, după Finlanda, este nevoie cu atât mai mult de coordonarea eforturilor de combatere a contrabandei într-o Strategie la nivel național, care să cuprindă toți factorii de decizie asupra sectorului tutunului.”, a declarat Adrian Pirau, Head of Sales & Operations, Imperial Tobacco Distribution Romania.

„Este îmbucurător să vedem că eforturile continue ale Vămii Române pentru combaterea comerțului ilegal cu țigarete dau rezultate, iar piața neagră a revenit la nivelul din iulie 2020, cel mai scăzut înregistrat în ultimii 15 ani.  Ne propunem ca și în acest an să menținem comerțul ilegal cu țigarete la sub 10% și astfel să contribuim semnificativ la securizarea veniturilor bugetare provenite din accizele pentru tutun. Conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor, încasările din accize pentru produse din tutun în 2020 au fost cu 10,9% mai mari decât în anul precedent. Prin acțiunile și operațiunile pe care le derulăm urmărim ca și în 2021 statul român să raporteze venituri bugetare în creștere față de 2020.”, a declarat directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, Marcel Simion Mutescu.

Şi în primul semestru al anului 2021, Poliţia de Frontieră Română a continuat urmărirea îndeplinirii obiectivelor trasate de legislaţia naţională, în ceea ce priveşte eficientizarea supravegherii şi controlului la frontieră, cât şi combaterea eficientă a infracţionalităţii transfrontaliere. Astfel, în primele șase luni ale anului, poliţiştii de frontieră au reţinut peste 1.442.500 de pachete cu ţigări, aproximativ 57,5 tone de tutun şi 475 kg tutun pentru narghilea, fiind identificate şi destructurate patru grupuri organizate în vederea săvârşirii infracţiunii de contrabandă cu ţigări, în care au fost identficate 44 persoane. Persoanele implicate în traficul ilegal cu ţigări provin din România, R. Moldova, Ucraina, Bulgaria, Ungaria şi Serbia”, a declarat inspectorul general al Poliției de Frontieră, chestor principal de poliţie Liviu Bute.

„Prioritizarea prevenirii și combaterii traficului ilicit cu produse din tutun la nivelul Poliției Române este reflectată de rezultatele deosebite obținute, atât din perspectiva capturilor realizate, cât și a nivelului minim al pieței negre a țigaretelor înregistrat în România, din anul 2008, până în prezent. Suntem convinși și determinați să continuăm eforturile noastre, în cooperare cu ceilalți parteneri instituționali și cu mediul de afaceri, pentru a da eficiență sporită activităților desfășurate.”, a declarat directorul Direcției de Investigare a Criminalității Economicecomisar șef de poliție Aurel Dobre.

Producătorii de țigarete consideră că, pentru menținerea pe termen lung a unui nivel de sub 10% al traficului ilicit, sunt necesare mai multe schimbări legislative pe care, împreună cu autoritățile de aplicare a legii, le-au solicitat fără succes în ultimii ani. Includerea contrabandei în categoria amenințărilor identificate în Strategia de apărare a țării ar putea constitui baza pentru aceste modificări care includ reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracțiunii de contrabandă cu țigarete, precum și stabilirea unor atribuții specifice pentru poliția locală și jandarmerie, întrucât comerțul ilegal cu țigarete se desfășoară aproape nestingherit în zona de competență a acestora – piețe, oboare, stații de metrou.

În 2019, companiile de tutun au virat la bugetul statului circa 3,6 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 1,6% din PIB. În 2020, sectorul tutunului a devenit cel mai solid contribuabil pentru statul român. 

Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul ședinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a adoptat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:

  1. Reglementare

Proiectul de Normă pentru modificarea Normei A.S.F. nr. 20/2017 privind asigurările auto din România (proiectul va fi publicat pe www.asfromania.ro, pentru consultare publică, timp de 10 zile).

  • Supraveghere

Aprobarea retragerii autorizației de funcționare a companiei de brokeraj Zoom Insurance Reinsurance Broker S.R.L., precum și radierea acesteia din Secțiunea I și trecerea în Secțiunea II a Registrului intermediarilor principali;

Aprobarea cererii de retragere a autorizației de funcționare a companiei de brokeraj Brokmar Broker de Asigurare S.R.L., precum și radierea acesteia din Secțiunea I și trecerea în Secțiunea II a Registrului intermediarilor principali.

  • Autorizare

Aprobarea domnului Franz Weiler în calitate de membru-Președinte al Consiliului de Supraveghere la societatea Uniqa Asigurări S.A.;

Aprobarea domnului Franz Weiler în calitate de membru-Președinte al Consiliului de Supraveghere la societatea Uniqa Asigurări de Viață S.A.;

Aprobarea prospectului UE pentru creștere întocmit în vederea majorării capitalului social al societății Prodlacta S.A. Brașov;

Aprobarea cererii privind modificarea capitalului social și autorizarea modificării Actului constitutiv al NN Pensii Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A.

Profitul net al Grupului Electrica, la nivel consolidat, în primul semestru din 2021, este de 76 milioane RON

0

Grupul Electrica a obținut, în primul semestru din 2021, un profit net consolidat de 76 milioane RON, înregistrând o reducere de 59,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, generată, în principal, de creșterea semnificativă a costurilor cu achiziția de energie electrică.

EBITDA consolidată a atins valoarea de 357 milioane RON, în scădere cu 129 milioane RON față de valoarea din primele șase luni ale anului 2020. Reducerea EBITDA este determinată, în principal, de evoluția segmentului de furnizare, pe fondul majorării prețurilor de achiziție a energiei electrice, precum și a unor elemente pozitive nerecurente din S1 2020, după cum este indicat în continuare.

Veniturile totale ale Grupului Electrica, în S1 2021, s-au ridicat la valoarea de 3.339 milioane RON, reprezentând o creștere de 2% față de aceeași perioadă a anului precedent.

Pe segmentul de furnizare, veniturile au fost mai mari cu 7,8%, în principal datorită creșterii prețurilor de vânzare a energiei electrice pe piața cu amănuntul, în timp ce pe segmentul de distribuție, veniturile au înregistrat o scădere de 6,8%, în principal din efectul net al majorării veniturilor din energia electrică distribuită, variație pozitivă anulată de reducerea veniturilor recunoscute în conformitate cu IFRIC 12.

Costurile consolidate pentru achiziția de energie electrică și gaze naturale au crescut cu 19,6%, la 2.167 milioane RON, în primele șase luni din 2021. Această evoluție a fost generată mai ales de segmentul de furnizare, unde costurile au crescut cu aproximativ 349 milioane RON, sau 24%, în principal din majorarea prețurilor de achiziție a energiei electrice, atât pe segmentul concurențial, cât și pe cel de serviciu universal și furnizor de ultimă instanță (FUI), care în 2020 era segment reglementat și a fost influențat de recuperarea, sub formă de corecții pozitive, a unor pierderi din achiziție din anii anteriori, când tarifele aprobate de ANRE erau sub prețul efectiv de achiziție a energiei electrice, efect ce în 2021 nu a mai existat. De asemenea, a fost înregistrată și o creștere de 13,9% a cantității de energie electrică achizitionată pe segmentul concurențial, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

În ceea ce privește segmentul de distribuție, evoluția costurilor cu achiziția de energie electrică pentru acoperirea pierderilor în rețea a avut un efect nefavorabil asupra costurilor consolidate, de 6 milioane RON sau 1,6%, în principal din volume mai mari de energie electrică necesară pentru acoperirea pierderilor în rețea (impact negativ de 5 mil. RON), dar și din creșterea prețurilor de achiziție a energiei electrice (efect negativ de 1 mil. RON).

Rezultate S1 2021 S1 2020 Δ %
Financiare (milioane RON) (milioane RON)
Venituri operaţionale 3.339 3.273 2,0%
Cheltuieli operaţionale 3.224 3.035 6,2%
Profit operaţional 115 237 -51,5%
EBITDA 357 486 -26,5%
Profit net 76 190 -59,8%

ALTE INFORMAȚII IMPORTANTE

  • Grupul Electrica a distribuit, în S1 2021, aproximativ 9,2 TWh (creștere de 9,1% față de S1 2020) către un număr de aproximativ 3,8 milioane de utilizatori.
  • În S1 2021, Grupul Electrica a furnizat pe piața de energie electrică cu amănuntul aproximativ 4,6 TWh (creștere de 0,8% față de S1 2020) către un număr de aproximativ 3,5 milioane de locuri de consum.
  • Electrica Furnizare are o cotă de piață de 18,54%; este lider de piață pe segmentul de SU și FUI, cu o cotă de piață de 31,14%, pe piața concurențială având o cotă de 10,71% (conform ultimului raport ANRE disponibil, la aprilie 2021).

Mai multe informații despre rezultatele financiare ale Grupului Electrica pentru primul semestru al anului 2021 puteți găsi la acest link:

https://www.electrica.ro/investitori/rezultate-si-raportari/raportari-interimare/situatiile-financiare-pentru-s1-2021/

Declarație Corina Popescu, Director General Electrica SA: “În contextul transformărilor profunde și rapide din piața de energie, unul dominat de impredictibilitate, prețurile de tranzacționare a energiei au crescut semnificativ, atingând, inclusiv pe piața internă, valori record în ultima perioadă. Această evoluție, greu de anticipat, determinată de factori externi companiei, a generat o creștere notabilă a costurilor cu achiziția de energie electrică. În pofida politicilor noastre de management al riscurilor, o parte din efect s-a resimțit și asupra rezultatelor financiare din primul semestru.

Acest efect este accentuat și de comparația cu performanța înregistrată în 2020 pe segmentul de furnizare, una exceptională, ce a provenit și din efectul favorabil al recuperărilor aferente anilor precedenți. Cu toate acestea, suntem o companie solidă și ne-am asumat responsabilitatea față de clienții noștri, depunând toate eforturile pentru a menține un echilibru, inclusiv prin optimizarea costurilor pentru clientul final, chiar și în acest context nefavorabil.

În toată această perioadă, ne-am concentrat eforturile pe continuarea realizării unor investiții majore,  în zona de producție din surse regenerabile, pe eficiența operațională, pe îmbunătățirea serviciilor oferite, dar și pe diversificarea activității prin oferte și servicii adaptate nevoilor clienților. Toate aceste măsuri vor permite dezvoltarea sustenabilă a Grupului pe direcțiile urmărite prin strategia aprobată, cu efecte benefice asupra profitabilității companiei”.

Logiscool România contribuie la alfabetizarea digitală și uniformizarea educației prin Fundația pentru Educație Digitală

0

Școala online din ultimul an a dus la discrepanțe în educația elevilor, întrucât lipsa interacțiunilor de la cursuri a creat lacune atât în nivelul de cunoștințe, cât și în cel social. În acest context, Logiscool România, școala de programare pentru copii și adolescenți, se implică în comunitate și înființează Fundația pentru Educație Digitală, prin care va contribui la alfabetizarea digitală și la uniformizarea educației în România.

Fundația pentru Educație Digitală urmărește să ofere copiilor din comunități ruralesau defavorizateacces universal la resurse pentru a-și dezvolta capacitățile cognitive și psiho-emoționale. Astfel, Fundația pentru Educație Digitală oferă un pachet educațional care cuprinde atât abilități hard, sub formă de cursuri de programare sau ateliere digitale, cât și abilități soft, precum lucrul în echipă, comunicare sau inteligență emoțională, prin inițiative desfășurate împreună cu partenerii fundației.

„La Logiscool, ne-am asumat cu multă responsabilitate acest rol de a pregăti elevii din perspectiva educației pentru viitor și de a susține noile generații în această călătorie spre alfabetizare digitală. Educația viitorului nu înseamnă doar să stăpânești teoretic sau tehnic un domeniu, ci înseamnă mai ales să fii abil, flexibil, să știi să lucrezi în echipă, să ai capacitatea de a te adapta cu agilitate sau să fii inteligent social, cultural și emoțional. Astfel, implicarea Logiscool în Fundația pentru Educație Digitală a venit firesc, ca o continuare a strategiei noastre de a dezvolta educația digitală în România”, spune Indira Abdulvoap, General Manager Logiscool România.

Abilitățile soft vor fi esențiale în viitor și vor deveni tot mai căutate pe piața muncii. În 2030, cele mai importante cinci abilități pe care angajatorii le vor căuta la candidați vor fi empatia, capacitatea de leadership, gândirea critică, creativitatea și luarea de inițiativă, confirmă un studiu realizat de McKinsey Global Institute. 

Prin implicarea în Fundația pentru Educație Digitală, Logiscool își propune să faciliteze elevilor posibilitatea de a-și completa setul de abilități tehnice cu cele soft, pentru a fi mai bine pregătiți pentru joburile viitorului. În această direcție, Fundația pentru Educație Digitală a încheiat un parteneriat cu Ashoka România, a căror misiune este de a construi rețele puternice de inovatori sociali.

Această inițiativă vine și în sprijinul comunităților de elevi, profesori și părinți Logiscool care vor avea astfel acces la ateliere și prezentări tematice din spectrul changemaking skills – abilități care susțin schimbări în societate susținute de Ashoka Fellows.

„La Ashoka, convingerea noastră este că orice om este un creator de schimbare. Astfel, vedem implicarea noastră în dezvoltarea Fundației pentru Educație Digitală ca pe o șansă de a ajuta oamenii din comunitățile din jurul nostru să-și acceseze și să își dezvolte potențialul personal de changemaker” spune Ana Murray, co-director Ashoka România.

Fundația pentru Educație Digitală susține copiii și tinerii în etapa de formare ca adulți și viitori candidați, pentru a completa parcursul lor profesional. Asocierea cu Ashoka România are ca scop oferirea unei perspective mai ample a ceea ce înseamnă abilitățile de viitor și ghidarea tinerilor pentru a deveni creatori ai schimbării, pentru a înțelege schimbarea și pentru a o produce ei înșiși.

Ministerul Finanțelor Publice vrea să evite emiterea unor decizii contrare în cazul contestațiilor în domeniul accizelor

Material de opinie de Vladislav Dabija, Manager, Radu Todiraș, Consultant Senior, Taxe Indirecte, Deloitte România, și Mircea Farcău, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal (foto)


Ministerul Finanțelor Publice (MFP) modifică procedura de soluționare a contestațiilor în materie de autorizații în domeniul accizabil. Potrivit unui proiect de ordin al ministrului Finanțelor, publicat recent, în situația în care, pe aceeași cauză, instituțiile responsabile cu soluționarea contestațiilor au puncte de vedere contradictorii sau contrare punctului  de vedere exprimat de direcția de specialitate, respectiva cauză poate fi supusă dezbaterii Comisiei Fiscale Centrale din cadrul MFP. Care sunt implicațiile acestei modificări asupra contribuabililor?

În prezent, contestațiile de acest gen sunt soluționate conform Ordinului Ministrului Finanțelor Publice nr.3.004/2017, conform căruia, pentru lămurirea cauzelor în discuție, direcția de specialitate din cadrul MFP poate solicita puncte de vedere și altor direcții de specialitate din cadrul Ministerului și din Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau altor instituții competente să se pronunțe în cauzele respective. 

Modificările propuse prin proiectul de ordin aduc o serie de amendamente bine-venite, care au drept scop uniformizarea procedurii efective de soluționare a contestațiilor formulate împotriva diferitelor decizii emise în domeniul accizelor. În consecință, noul ordin va oferi o configurare mai clară a pașilor specifici acestei etape administrative.

La prima vedere, precizarea cu privire la posibilitatea sesizării Comisiei Fiscale Centrale nu reprezintă, în sine, o noutate în materie de competență și practică a structurii din cadrul Ministerului Finanțelor, care este abilitată să emită decizii de uniformizare a practicii fiscale. Astfel, din Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr. 3.733/2018 privind componența și funcționarea Comisiei Fiscale Centrale reiese că aceasta poate fi oricum sesizată în vederea emiterii unei decizii, de către orice structură din cadrul MFP sau al ANAF investită cu soluționarea unei cauze pentru care au fost emise opinii contrare.

Efectele noii propuneri în practică

Totuși, adăugarea acestei posibilități în legislația specifică a accizelor ar avea un efect benefic deoarece, atât timp cât aceasta ar fi menționată în mod expres și în legislația taxelor pe consum, ar stimula instituțiile statului să apeleze la acest mecanism în cadrul procesului de soluționare a contestațiilor. Acest fapt ar avea un impact pozitiv atât prin prisma securizării procesului de autorizare și gestionare a autorizațiilor, cât și din punct de vedere al asigurării unei aplicabilități unitare a legislației fiscale în materie de produse accizabile.

Cu toate acestea, având în vedere că la acest moment contribuabilii nu au posibilitatea de a sesiza în mod direct Comisia Fiscală Centrală, rămâne de văzut în ce măsură instituțiile statului vor implementa eventualele modificări. Și asta cu atât mai mult cu cât, în referatul de aprobare a proiectului de Ordin, se prevede că amendamentele sunt propuse în contextul în care direcția de specialitate din minister s-a confruntat cu o serie de probleme generate de lipsa unor prevederi care să reglementeze în mod expres modul de  soluționare a contestațiilor în cazul în care pentru aceeași cauză există puncte de vedere contradictorii sau atunci când pentru speța respectivă se pot aplica prevederi legale cu un conținut contradictoriu sau care pot avea interpretări diferite. 

În concluzie, modificarea propusă este benefică atât structurilor din MFP, pentru că aduce mai multă claritate în situațiile vizate, dar și contribuabilului, dat fiind faptul că, în cazul în care speța lui ajunge la Comisia Fiscală Centrală, scade riscul să primească puncte de vedere contrare de la diversele autorități implicate. În plus, deciziile emise de Comisiei vor contribui la uniformizarea practicii fiscale în materie de autorizații în domeniul accizelor. Rămâne însă de văzut în ce formă va apărea modificarea și în ce măsură această prevedere va fi aplicată în practică de instituțiile statului.