Redresare sustenabilă prin investiții: restart în politicile economice

Am participat la Forumul Național de Redresare, cu cifrele pe masă, în contextul în care redresarea noastră economică este printre cele mai rapide din UE. Este important cât, dar și cum creștem. Trebuie să ne asigurăm că, în spatele unei creșteri rapide din punct de vedere cantitativ, nu se ascund cumva și provocări de ordin calitativ, care să accentueze în timp unele dezechilibre.

Suntem în momentul în care, cu cifrele pe masă, putem afirma că 2020 a fost anul măsurilor de gestionare a crizei, atât sanitare cât și economice, iar 2021 este anul redresării și al provocărilor în planul politicilor economice.

Prognozele ne arată că economia mondială va traversa, în acest an, cea mai consistentă revenire postcriză, cu o creștere de 5,6% a PIB global. La nivelul Uniunii Europene este anticipată o creștere de 4,2%, în contextul în care mecanismul de redresare și reziliență va fi pus în mișcare de acum înainte.

Redresarea post-pandemie: creștere economică peste așteptări

Estimările arată că majoritatea economiilor UE vor reveni, până la final de an, la nivelul PIB de dinaintea pandemiei. Cu prognoze de creștere economică de 5,1% (CE) și 6% (FMI), care sunt confirmate pe deplin de evoluțiile actuale, România se află în topul țărilor din Uniune cu cea mai rapidă revenire economică.

La sfârșitul primului trimestru din 2021, România a revenit la nivelul PIB de dinaintea pandemiei, alături de Estonia, Irlanda, Lituania. Potrivit graficului de mai jos, 20 de state membre vor reveni, în trimestrul 4, la nivelul PIB de dinaintea crizei, ceea ce indică o revenire chiar mai rapidă decât ne așteptam.    

Ca imagine simplificată, acum economia este precum un balon care a fost ținut sub compresie, sub presiunea restricțiilor destinate securității sanitare. Odată cu eliberarea treptată a acestei presiuni, economia revine la viață, chiar dacă între timp balonul și-a mai pierdut din forța și consistența inițiale.

Aici intervin însă politicile economice, care trebuie supuse unui restart de direcție, nu doar cu scopul redresării economiilor, ci pentru susținerea unui nou ciclu de creștere. În acest sens, calitatea creșterii economice este cea care prefigurează caracterul său sustenabil. Este important cât, dar și cum creștem!

Cantitativ și calitativ în ecuația redresării economice

Indiferent de scenarii, date fiind în continuare incertitudinile sanitare, climatul macroeconomic trebuie abordat cu prudență. Trebuie să ne asigurăm că, în spatele unei creșteri rapide din punct de vedere cantitativ, nu se ascund cumva diverse provocări de ordin calitativ, care să accentueze în timp unele dezechilibre.

Pentru România, creșterea economică din anii anteriori pandemiei s-a bazat pe politici prociclice, care au alimentat consumul și deficitele bugetare. Astfel, în plină pandemie, spațiul bugetar de intervenție al României a fost mult prejudiciat.

În 2021, o creștere economică estimată de 6% reflectă o contribuție sporită din partea investițiilor, dar și un aport considerabil din partea consumului. De fapt, revirimentul consumului este explicabil, de vreme ce oamenii și-au amânat achiziții, călătorii, concedii – după cum vedem chiar în această perioadă.

Rămâne însă problematică accentuarea contribuției negative a exportului net, care ar putea surclasa cifrele aferente ultimilor ani. De aceea avem nevoie de un model de creștere sustenabil, bazat pe investiții și competitivitate externă.

În ciuda creșterii economice, deficitele externe se adâncesc

Un semnal de alarmă serios este reprezentat de dublarea deficitului de cont curent pe primele luni ale anului, în raport cu 2020. România continuă să acumuleze unele dintre cele mai mari deficite de cont curent din UE, ca pondere în PIB.

Pe partea de balanță comercială avem recorduri negative, fiind singura țară din regiune cu o adâncire continuă a soldului comercial. De aceea trebuie să venim cu politici proactive în raport cu aceste vulnerabilități, să ne ameliorăm poziția economică externă prin strategii eficiente de creștere a exporturilor.

Există însă semnale bune privind redobândirea încrederii investitorilor străini în economia noastră, fapt confirmat prin creșterea fluxului de ISD pe primele luni ale anului. Cu toate acestea, deficitul de cont curent ar putea depăși, cu aproape 1 punct procentual, prognoza actuală de 4,9% din PIB.

Consolidare fiscală graduală și problema deficitelor gemene

Dincolo de o redresare economică robustă, ne confruntăm în continuare cu povara „deficitelor gemene”, precum în anii de dinaintea pandemiei. În 2019, pe fondul politicilor prociclice, România înregistra cel mai mare deficit bugetar.

Deficitul bugetar și excesul de cerere existent acum în economie presează și asupra dezechilibrelor externe. Dar soluția nu constă în măsuri de austeritate, ci în consolidarea progresivă și consecventă în timp a finanțelor publice, care să ne permită revenirea la criteriile de convergență nominală.

Angajamentul României de a duce deficitul bugetar sub 3% din PIB până în 2024 este unul ambițios, dar este vorba de o ajustare graduală, echilibrată, care va fi avantajată în următorii ani prin creșterea investițiilor din fonduri europene.

Din păcate, în politica fiscal-bugetară, România a resimțit din plin „concurența extremelor”. Dacă în 2010 s-a recurs la soluția austerității, guvernarea PSD din ultimii ani a fost tributară soluțiilor populiste, complet inadecvate. Așadar, din lac în puț!

Trebuie să ieșim din această concurență nefastă a extremelor și să evoluăm pe calea de mijloc, pe culoarul echilibrului și al sustenabilității, prin politici responsabile, care să conducă la redresare economică sănătoasă.

Redresarea sustenabilă: investiții din fonduri UE și reforme structurale

În următorii ani, avem la dispoziție fonduri europene imense, prin care putem răspunde celor mai multe provocări, atât cantitative cât și calitative. De aceea, miza esențială a României este utilizarea fondurilor europene. Modernizarea României nu poate fi concepută decât prin investiții și reforme.

Fondurile europene care dau titluri știrilor de azi sunt, de fapt, baza dezvoltării economiei viitorului. Tranziția verde nu este doar despre un prag de atins în PNRR, ci o preocupare reală despre cum va arăta economia de mâine. Similar, digitalizarea este acea transformare de sistem, la scara modelelor de business și a întregii societăți, care va genera competitivitate în economie și creșterea nivelului de trai al oamenilor. Așa cum reformele nu sunt despre obiective abstracte din Recomandările de țară, ci despre interacțiunea oamenilor cu administrația publică în viața de zi cu zi, despre reducerea birocrației, despre creșterea calității instituționale a mediului de afaceri.

Se discută mult, în prezent, despre nivelul imens al fondurilor europene disponibile pentru România. Însă nu la fel de mult și despre nevoia unui efort general, aș spune național, pentru utilizarea cât mai eficientă a acestor fonduri. Pare să predomine ideea preconcepută potrivit căreia Guvernul este singurul responsabil de atragerea acestor fonduri și de realizarea investițiilor.

În realitate, este vorba despre un efort comun, al cărui succes depinde în mod esențial și de implicarea autorităților locale și a mediului privat. Avem nevoie de coeziune în plan administrativ și instituțional, de decizii responsabile și mai ales de determinare în implementarea investițiilor și a reformelor asumate.

Știm cât este de facil și tentant să recurgi la politici populiste, bazate pe consum și alocări arbitrare din bugetul național. În schimb, a face reforme și investiții de zeci de miliarde din fonduri europene nu este tocmai simplu, dar este singura cale de succes pentru România.

Buletinul România SRL: cum arată afacerile la 14 ani?

Într-o economie de piață capitalistă cu o istorie de aproape trei decenii, mediul de afaceri românesc pare să fie într-o continuă încercare și reconstrucție. Durata medie de viață a companiilor active pe plan local este de aproximativ 10 ani, ceea ce reprezintă destul de puțin dacă luăm în calcul cele trei decenii de ani de capitalism. În medie, la fiecare firmă nou înființată în ultimul deceniu, două companii și-au întrerupt activitatea.
Procesul regenerării distructive, cuplat cu durata redusă de viață a unei companii, explică antreprenoriatul modest din România.

După Serbia, România înregistrează cel mai scăzut raport din Europa Centrală și de Est al numărului de companii la 1.000 de locuitori, respectiv 23. Mediul de afaceri privat ar trebui să fie piatra de temelie pentru buna funcționare a economiei, deoarece este sectorul generator de valoare adăugată pentru toate segmentele unui sistem financiar complet funcțional.

Afacerile susțin patru piloni în economie, care asigură fluiditatea capitalului în circuitul economic – plata salariilor (din care angajații consumă, economisesc și investesc), plata taxelor (din care statul asigură buna funcționare a serviciilor publice), randamentul capitalului (care motivează antreprenorii să investească și mai mult capital) și investiția capitalului (dezvoltarea de noi produse, servicii sau tehnologie modernă pentru progresul umanității). De aceea, dezvoltarea României nu poate fi imaginată fără o dezvoltare a mediului de afaceri, direcție strategică în care avem foarte multe de construit.


În acest articol mi-am propus să analizez evoluția maturității mediului de afaceri activ în România, accentuând imaginea companiilor la 14 ani de activitate.

CUM ARATĂ „BULETINUL” FIRMELOR ACTIVE ÎN ROMÂNIA?

Imaginea de ansamblu arată destul de prost, dacă analizăm distribuția companiilor active în România în funcție de anul înființării, ilustrată în graficul următor. Spre exemplu, din cele 6.900 de companii înființate în 1990, primul an de capitalism, doar 49 mai sunt active în momentul de față, dintre acestea 13 nu înregistrează venituri și doar 14 firme au raportat o cifră de afaceri de peste 1.000.000 €. Aproximativ jumătate din firmele active sunt înființate în ultimul deceniu.

Mergând mai departe, observăm că structura de finanțare și eficiența
companiilor active în România este puternic corelată cu experiența acumulată în timp. Astfel, după cum se observă în cifrele din tabelul următor, companiile înființate înainte de anul 2000 reprezintă doar 17% din totalul firmelor active în România în sectorul privat, dar concentrează 58% din totalul activelor deținute de companiile locale, 75% din capitalurile proprii, 41% din salariații angajați și aproape jumătate din veniturile întregului mediu de afaceri.

Graficul următor exprimă și mai clar această concluzie, unde observăm trei variabile în funcție de anul înregistrării companiilor active.

  • Scalarea pe axa verticală din stânga surprinde gradul de capitalizare (capitaluri proprii raportate la active) și investițiile exprimate prin ponderea activelor fixe în total active – aceste două variabile reflectă reinvestirea profiturilor pentru finanțarea și dezvoltarea companiilor;
  • Scalarea pe axa verticală dreaptă a profitului net raportat la cifra de afaceri, pentru a evidenția performanța companiilor prin capacitatea de a obține profit.

Devine evident faptul că experiența acumulată în timp se reflectă asupra creșterii solvabilității și performanței companiilor active în România. Firmele care au acumulat experiență au avut timp să genereze profit care a fost reinvestit în utilaje, tehnologii și servicii noi. Impactul lor social și economic este imens. Spre exemplu, cele mai mari 1.000 de companii active în România (primele 5.000 de firme) concentrează două treimi din veniturile consolidate la nivelul întregului mediu de afaceri și aproape 70% din taxele plătite de toate companiile. În schimb, firmele aflate la început de drum înregistrează capitaluri proprii și investiții modeste, vânzări reduse și mai puțini angajați. Spre exemplu, 73% din firmele active pe plan local au raportat mai puțin de trei salariați, majoritatea acestora fiind companii embrionare. Totuși, firmele înființate în ultimii cinci ani raportează o rată medie destul de ridicată a profitului obținut, semn al orientării acestora către proiecte de nișă, unde dimensiunea mică a firmelor embrionare este compensată prin agilitate și inovare.

După trei decenii de capitalism, mediul de afaceri local se împarte în două intervale de timp. Firmele mature care au acumulat experiență în 14-15 ani de activitate, asigură stabilitate economiei datorită rolului social, fiscal și financiar foarte mare. În același timp, startup-urile și companiile mai mici, care încă nu au obținut „buletinul” de business, contribuie la împrospătarea și regenerarea antreprenoriatului local.

Privind dezvoltarea mediului de afaceri pe termen lung, ambele categorii de companii joacă rolul lor esențial în acest ecosistem. Intersecția celor două intervale coincide cu momentul simbolic de maturizare și definire a personalității individuale la vârsta de 14 ani și în evoluția noastră ca oameni. Din companiile nou înființate, jumătate nu supraviețuiesc primilor 5 ani și încă o treime își încetează activitatea în următorii 5. Practic, mai puțin de 10% din startup-uri ajung la vârsta de 14 sau mai mult. De aceea, am intersectat cele două intervale pentru a vedea imaginea companiilor active în România la jumătatea drumului de capitalism – cum arată „buletinul” firmelor active în România care au împlinit 14 ani de activitate?

Iată cele mai importante caracteristici:

  • din 100 de firme active în România, aproximativ 4% vor împlini 14 ani de activitate pe parcursul anului 2021. Mai exact, 17.383 de firme vor obține „buletinul” de business anul acesta, dar numai 181 de firme au raportat o cifră de afaceri mai mare de 10 milioane €;
  • practic, doar 2% din firmele cu
  • 14 ani de activitate au venituri care depășesc pragul de 1.000.000 € și numai 2% raportează o echipa totală mai mare de
  • 50 angajați. 2 din 3 companii care au ajuns la această vârstă au încă venituri sub 100k €;
  • 6 din 10 firme cu vârstă de 14 ani raportează venituri care depășesc cheltuielile, în condițiile în care profitabilitatea medie este de 5,9%, foarte aproape de media națională.

Putem concluziona că mediul de afaceri din România este destul de polarizat și subdezvoltat. Poza de buletin arată că mai avem mult de muncă: puține companii ajung la 14 ani și majoritatea nu arată bine din punct de vedere financiar. Practic, din 100 de companii nou înființate, mai puțin de 10 ajung să împlinească vârsta de buletin și, dintre acestea, doar 2 înregistrează venituri care depășesc 1.000.000 € și o echipă totală mai mare de 50 angajați.

În acest context, nu putem să nu ne întrebăm: care este secretul succesului companiilor care reușesc să obțină performanță financiară după 14 ani de activitate? Experiența practică din ultimul deceniu mi-a confirmat câteva
ingrediente comune ale campionilor în business: investițiile în tehnologie pentru automatizare și eficientizarea proceselor, implementarea unor sisteme decizionale bazate pe date și criterii exacte (KPI), dezvoltarea unei culturi de învățare continuă și performanță, ambiția unei strategii de creștere accelerată implementată rapid prin tehnologie și echilibru financiar. Pentru a particulariza toate aceste ingrediente de succes mă gândesc la compania de curierat Sameday, care împlinește luna acesta fix 14 ani de activitate. Conform cifrelor publicate de companie, ritmul de creștere a cifrei de afaceri a depășit 100% în fiecare exercițiu din ultimii 5 ani, generând o creștere a veniturilor de aproape 40 de ori în perioada 2015–2020.

Desigur, o asemenea creștere accelerată într-un timp atât de scurt nu ar fi posibilă fără investiții și inovare. Astfel, compania a raportat o extindere exponențială a rețelei de easybox (lockere pentru livrare), acestea depășind în anul curent pragul de 1.300. O creștere impresionantă, dacă ne gândim că este triplu față de anul precedent și că primul easybox a fost instalat în septembrie 2018 la OMV Pantelimon.

Implicit, numărul de colete livrate în easybox a crescut exponențial, depășind pragul de 10 milioane în cei aproape 3 ani de funcționare a serviciului. Un sistem inovativ monitorizat și perfecționat prin investiții în tehnologie, care îmbunătățește experiența destinatarilor prin confort și siguranța livrării într-un timp foarte scurt. O strategie cu potențial imens, aplicată din păcate de prea puține companii românești, este internaționalizarea. În mai 2021, Sameday anunța intrarea pe piața din Ungaria. Furnizorul de servicii de curierat oferă deja clienților din Ungaria opțiuni de livrare în Budapesta și zona metropolitană, urmând ca, în următoarele două luni să-și extindă acoperirea la nivel național în toate localitățile. O strategie cu efecte pozitive multiplicate în economie: stimularea dezvoltării companiilor de comerț online prin extinderea bazei de clienți și facilitarea livrărilor rapide, eficiente și la costuri scăzute. Nu în ultimul rând, comerțul online și digitalizarea au un impact direct și imediat asupra reducerii economiei subterane, deoarece absolut toate tranzacțiile sunt fiscalizate prin intermediul plăților online.

 

Solidaritatea este precum gravidia: ori suntem, ori nu suntem

0

În această săptămână îl am ca invitat pe Gabriel Biriș, unul dintre partenerii fondatori ai Biriș Goran, avocat de business, având o largă recunoaștere ca unul dintre cei mai buni specialiști în fiscalitate din România.

Suntem în ochiul furtunii

0

Suntem din ce în ce mai convinși că am scăpat de pandemie. Ce a fost mai rău a trecut, iar întoarcerea la normal este doar o chestiune de timp. Suntem atât de convinși, încât apetitul de vaccinare este în scădere de la o zi la alta în mai toate țările care au declanșat campanii intense de vaccinare.


Graficul de mai jos arată numărul zilnic de doze administrate la 100 de locuitori.


Iar dacă România nu face excepție de la această tendință, ceea ce individualizează România este nivelul scăzut al ratei de vaccinare atins în comparație cu celelalte țări din UE. Degeaba am excelat organizațional, dacă am rămas corijenți la capitolul comunicare.


Graficul de mai jos arată procentul celor vaccinați integral (verde închis) și parțial (verde deschis).


Judecată prin prisma scăderii spectaculoase a numărului de îmbolnăviri și decese, situația pare să arate o îmbunătățire marcantă. Riscul major însă este acela că nu privim la indicatorul corect și avem, din nou, o abordare reactivă, în loc să avem una proactivă. Și asta din cel puțin două motive.
În primul rând, este vorba de tendința sezonieră, dovedită deja pe multe meridiane în ultimele 12 luni, prin care anotimpul cald inhibă transmiterea, în timp ce anotimpurile reci o favorizează. Iar impactul întoarcerii la anotimpul rece va fi cu atât mai puternic, cu cât ponderea populației nevaccinate va fi mai mare. Iar aici România, din păcate, nu stă deloc bine, ceea ce ne duce la al doilea motiv de preocupare.


Procentul mic al populației vaccinate ar trebui să fie extrem de îngrijorător, în condițiile în care ipoteza care își face din ce în ce mai mult loc este aceea că imunitatea de turmă la nivelul unei țări va fi o condiție necesară, dar nu și suficientă pentru ținerea pandemiei sub control. De fapt, e posibil ca pandemia să nu fie niciodată eradicată, ne avertizează un grup de șase experți într-un articol publicat în „Foreign Affairs” și intitulat „The Forever Virus” (Virusul nemuritor).

În esență, articolul susține că, atâta vreme cât o mare parte a populației mondiale rămâne nevaccinată, fie din lipsă de putință, fie din lipsă de dorință, toți acești indivizi vor fi un teren propice al mutațiilor pe care virusul le va suferi. Iar ritmul în care apar mutațiile va depăși capacitatea producției de vaccinuri adecvate la nivel global. Conform OMS, până în luna mai, 75% din dozele de vaccin produse fuseseră luate de doar 10 țări.

Este asta o problemă?

Cea mai vaccinată țară din Europa, Marea Britanie, ne arată că da. În pofida numărului mare de persoane vaccinate, numărul îmbolnăvirilor este în creștere din cauza variantei Delta a coronavirusului, cunoscută și ca varianta indiană. Așa cum un articol din „National Geographic” avertizează, este o variantă deja prezentă în 70 de țări. 90% din cazurile de îmbolnăviri în Marea Britanie sunt cauzate de această variantă, ceea ce a dus la o creștere cu 65% a infecțiilor de la începutul lui mai.

Varianta Delta se răspândește de două ori mai repede decât cea care a originat în Wuhan. Însă, mai mult decât atât, este capabilă să evite anticorpii creați dintr-o îmbolnăvire anterioară sau să facă vaccinările mai puțin eficiente. 31% dintre cei îmbolnăviți cu varianta Delta în Marea Britanie aveau doar o doză de vaccin făcută. Conform unui studiu menționat de „National Geographic”, eficiența vaccinului Pfizer scade de la 93% la 88% în cazul variantei Delta în cazul a două doze. În cazul unei singure doze eficiența scade de la 51% la 31%.

Care sunt concluziile?

Informațiile de mai sus i-ar putea face pe mulți sceptici să se întrebe: dacă vaccinurile oricum sunt mai puțin eficiente cu noile variante, de ce să ne mai vaccinăm? Este un mod eronat de a privi înlănțuirea cauză-efect. Numărul variantelor crește tocmai din cauza numărului mare de nevaccinați. Cu cât numărul acestora va scădea, cu atât viteza de apariție a noi mutații va scădea, păstrând astfel utilitatea vaccinurilor deja existente.
A doua concluzie este că perspectiva reîntoarcerii la măsuri de limitare a contagiunii prin distanțare socială este cât se poate de reală. Ele vor rămâne măsuri eficiente de limitare a răspândirii noilor variante. Măsurile de monitorizare și management al răspândirii vor trebui perfecționate și segmentate prin identificarea principalelor grupe de purtători. Astăzi în Marea Britanie principalii purtători sunt cei sub 20 de ani.

Un comentariu adițional prin care vreau să mă asigur că nu vom trage aici o concluzie eronată. România s-a dovedit una dintre țările europene cu cel mai mare apetit pentru a închide școlile. Acest lucru nu trebuie să se mai întâmple, având în vedere consecințele grave pe care astfel de măsuri le au asupra tinerelor generații și viitorului țării. Ca în toate țările care pun preț pe dezvoltare și competitivitate, vor trebui găsite acele măsuri care să facă protejarea continuității sistemul educațional prioritatea zero. Școlile trebuie să fie ultimele instituții care se închid, nicidecum printre primele.

A treia concluzie este necesitatea păstrării unui sistem medical flexibil și echipat pentru a răspunde unor noi valuri care ar putea să apară odată cu întoarcere sezonului rece și propagarea noilor variante de virus. Ținerea de secții de spital goale și cu cadre medicale stând în așteptarea pacienților, așa cum sugera domnul secretar de stat, nu este o soluție eficientă. Până la urmă, nicio țară nu ține zeci de fabrici goale și oameni plătiți ca să nu facă nimic în așteptarea unui eventual război. Cheia succesului este flexibilitatea și capacitatea de reconversie. Mai ales când nu ești o țară bogată.

A patra și poate cea mai importantă este că inducerea în pripă a unui sentiment de siguranță în rândul populației va scădea rigoarea în comportament și apetitul pentru vaccinare, creând vulnerabilități majore. Iar una dintre consecințe va fi inclusiv volatilitatea evoluțiilor economice.

Avertismentul experților, autori ai articolului din „National Geographic”, ar trebui luat foarte serios în seamă:
„Relaxarea restricțiilor sanitare publice și declararea prematură a victoriei ar putea să facă ca varianta Delta a virusului să explodeze la toamnă”.

 

76% dintre companiile românești privesc campania de vaccinare ca pe un energizant în redresarea economiei

0
  • 76% dintre companiile din România privesc campania de vaccinare anti COVID-19 ca pe un energizant al redresării economiei;
  • 51% dintre managerii companiilor se consideră norocoși datorită faptului că afacerea lor a supraviețuit anului 2020;
  • 28% dintre companiile intervievate au declarat că au aplicat pentru înghețarea ratelor la credite.

Intrum lansează Raportul European al Plăților, ediția 2021, în realizarea căruia au fost intervievați reprezentanți a peste 11.000 de companii din întreaga Europă. Respondenții au evaluat impactul pe care criza din 2020 l-a avut asupra afacerilor conduse, precum și eficiența măsurilor de redresare adoptate. Astfel:

„Deși au existat și există în continuare măsuri de susținere pentru economie, peste jumătate dintre companiile din România, deopotrivă IMM-uri și corporații afirmă că anul 2020 a fost unul de supraviețuire, veniturile companiilor fiind în proporție de peste 50% afectate negativ. Însă, deși anul precedent a provocat turbulențe economice și schimbări în comportamentul de consum, 46% dintre companiile locale sunt încrezătoare într-o redresare accelerată și în recuperarea rapidă a veniturilor pierdute în 2020”, a declarat Cătălin Neagu, managing director la Intrum România.

Companiile solicită extinderea măsurilor bancare,
în ciuda rezistenței economice

La finalul anului 2020, economia României a depășit media europeană și, mulțumită măsurilor implementate, este deja la nivelul perioadei prepandemice[1]. Cu toate acestea, criza și-a spus cuvântul asupra fluxurilor de numerar din companii[2]. 28% din companiile intervievate au cerut înghețarea ratelor din cauza situației provocate de COVID-19. Media la nivel european a acestui indicator este de 23%.

CINE DEȚINE CELE MAI VALOROASE PORTOFOLII IMOBILIARE DIN ROMÂNIA

0
  • Peste 8 mld. euro este valoarea portofoliilor celor mai mari investitori imobiliari activi pe piața locală (NEPI Rockcastle, Globalworth, AFI Europe, Iulius Group & Atterbury, CTP, Immofinanz, WDP).
  • Globalworth: „Continuăm să monitorizăm oportunitățile atractive de investiții în sectorul de birouri – suntem în poziția privilegiată de a dispune de ample lichidități”.
  • Dezvoltatorul One United Properties, în curs de listare la BVB, analizează opțiunile de extindere în alte orașe, dar și în regiune și intenționează să își dezvolte portofoliul de proprietăți pentru închiriat.
  • Speedwell va lansa în această toamnă un nou proiect mixt în Timișoara și este interesat de cel puțin două noi achiziții de terenuri în România anual.

Peste 8 miliarde de euro este valoarea portofoliilor locale ale celor mai mari investitori imobiliari, conform datelor centralizate de Bucharest Real Estate Club (BREC) de la Cushman & Wakefield Echinox pentru raportul „Real Estate Premier League” – primul index al proprietarilor și managerilor celor mai mari companii imobiliare active în România.

Astfel, Alex Morar – CEO al NEPI Rockcastle, cu investiții în retail –, Dimitris Raptis – CEO al Globalworth, cu investiții în portofolii de birouri, comerciale și logistice –, Doron Klein, CEO al AFI Europe România, cu investiții în retail, birouri și rezidențial, Iulian Dascălu, fondator al Iulius Group (retail și birouri), Remon Vos, fondator al dezvoltatorului logistic CTP, Fulga Dinu, country manager operations Immofinanz, cu investiții în retail și birouri, și Jeroen Biermans, country manager al dezvoltatorului logistic WDP, administrează cele mai valoroase portofolii imobiliare din România.
Investitorii locali dețin cele mai mari proiecte de birouri aflate în construcție. Cele mai mari proiecte de birouri în construcție sunt deținute de investitorii locali One United Properties (One Cotroceni Park I & II – 80.000 mp) și Iulius Group (Palas Campus Iași – 60.000 mp și UBC 0 Timișoara – 32.000 mp), în clasament urmând proiecte deținute de fondurile Atenor (Belgia) – Expo 48.500 mp și Portland Trust – J8 Office Park – 45.000 mp.

„Vom continua să monitorizăm oportunitățile atractive de investiții în sectorul de birouri – ne aflăm în poziția privilegiată de a dispune de ample lichidități, iar scopul este să investim înțelept”, a declarat pentru BUCHAREST REAL ESTATE CLUB Dimitris Raptis, CEO al grupului Globalworth, cel mai mare investitor pe piața de birouri din Europa Centrală și de Est. Globalworth va finaliza anul acesta noua clădire Globalworth Square (28.400 mp), ce dispune de cel mai avansat grad de tehnologie și inovație din portofoliul dezvoltatorului.

Finanțarea facturilor pentru microîntreprinderi și IMM-uri, în creștere față de 2020

0

Cererea de finanțare a facturilor din partea microîntreprinderilor și IMM-urilor a crescut cu peste 60% în primele șase luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, arată analiza Instant Factoring, primul fintech românesc care oferă servicii de factoring online.

Companiile din domeniul construcțiilor ocupă prima poziție în clasamentul afacerilor care au finanțat facturi cu plata la termen în prima jumătate a acestui an, cu o pondere de 33,1 %. Creșterea este cu 142 % față de aceeași perioadă din 2020, cu un volum total de aproape 15 milioane RON. Următorul loc este ocupat de firmele din domeniul distribuției en-gros, cu o pondere de 28,3%, în creștere cu 50% față de anul trecut, iar locul trei este ocupat de companiile din domeniul transporturilor, cu o pondere de 28,2%, și o creștere de 26% față de 2020.

„Motivele care au stat la baza creșterii volumelor sunt determinate de finanțarea scăzută către IMM-uri din partea finanțatorilor tradiționali, a băncilor. Excepțiile au venit doar datorită programelor garantate de stat, de tip IMM Invest, pe fondul crizei sanitare și financiare din 2020, cât și datorită accelerării activității economice în semestrul 1 din 2021, față de aceeași perioadă a lui 2020”, a declarat Cristian Ionescu, CEO și cofondator al Instant Factoring.

Marii retaileri alimentari se confruntă cu o criză de personal. Piața a revenit la comportamentul de dinainte de criza sanitară

0

Deficitul de personal pentru marile rețele din comerțul alimentar modern, experimentat înainte de pandemie, se repetă astăzi, fiind observat și de ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară. Acest fenomen este mai accentuat pentru recrutarea de angajați care vizează activități din categorii precum: lucrători comerciali, casieri, pickeri sau lucrători polivalenți.

În prezent, ESSA are parteneriate pe termen lung cu cinci rețele de tip hipermarket, supermarket și cash & carry, asigurând serviciile în aproximativ 2.108 puncte de vânzare.

„Ponderea cea mai mare de angajați, pentru anul 2021, se întâlnește la categoria picking. Avem solicitări de peste 300 persoane, pentru o singură comandă, durata de delegare fiind de cel puțin șase luni, la nivel național. În trimestrul al doilea al acestui an, s-a resimțit lipsa de personal disponibil. Piața a revenit practic la comportamentul de dinainte de criză, la momentul în care angajatorii erau cei intervievați și nu candidații. Numărul mic de aplicanți și cel mare de joburi disponibile fac ca flexibilitatea angajatorilor să fie una foarte mare”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.

Garda Forestieră Națională, un sprijin pentru silvicultori

0

S-a înființat Garda Forestieră Națională, prin ordonanța de urgență a guvernului nr. 77/2021 (publicată în „Monitorul Oficial al României” nr. 645/2021 Partea I), la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. Ministrul Barna Tánczos argumentează necesitatea creării unui astfel de organism: „Această măsură vine ca urmare a evoluției continue a activităților în domeniul silvic, în vederea obținerii unor rezultate mai bune în lupta împotriva infracționalității de mediu, în special a tăierilor ilegale de păduri și pentru întărirea capacității de control și monitorizare a fondului forestier”.


Gestionarea pădurilor și biodiversitatea

Stringența înființării unei gărzi forestiere la nivel național este argumentată astfel de la nivelul Executivului: „Domeniul-țintă urgent de reglementat este combaterea exploatării forestiere ilegale și a comerțului aferent. Înființarea Gărzii Forestiere Naționale are drept scop gestionarea pădurilor și biodiversitatea”. Una dintre atribuțiile Gărzii Forestiere Naționale o constituie elaborarea strategiei naționale „de formare profesională continuă pentru personalul din silvicultură, în conformitate cu prevederile ordonanței guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură”.

Programul financiar de susținere a companiilor mari se prelungește până la finele anului

0

Programul financiar de susținere a companiilor mari și a IMM-urilor cu cifra de afaceri de peste 20 de milioane de lei în 2019, pe care EximBank îl implementează în urma mandatului special primit din partea statului român, se va derula pe parcursul întregului an, valabilitatea acestuia fiind prelungită până la 31 decembrie 2021.

Astfel, societățile comerciale care se încadrează în această categorie au la dispoziție încă șase luni în care pot depune dosare de solicitare a produselor de finanțare și garantare cu componentă de ajutor de stat.

Flexibilitatea și adaptabilitatea EximBank ne-au permis să dezvoltăm rapid anul trecut un portofoliu nou de produse cu componentă de ajutor de stat care să deblocheze accesul la finanțare al firmelor confruntate cu un deficit de lichidități din cauza pandemiei de COVID-19 și care să intensifice efectele măsurilor de sprijin implementate de autorități. De la lansarea programului și până în prezent au beneficiat de garanții de stat și finanțări cu dobândă subvenționată companii cu o cifră de afaceri totală de aproximativ 21 de miliarde de lei în 2019, iar cererea se menține la un nivel ridicat.

De aceea, prelungirea duratei de implementare a acestui program a reprezentat o necesitate în vederea concretizării intențiilor de accesare a acestei scheme de ajutor de stat deja exprimate de potențiali beneficiari în parteneriat cu băncile finanțatoare. Ne menținem astfel angajamentul de susținere a mediului de afaceri românesc și de sprijinire a demersurilor care se fac pentru accelerarea tendinței de creștere a economiei românești”, a spus Traian Halalai, președintele executiv al EximBank.