Tinerii cercetători de la ICPE-CA, succes pe linie în concursul RoSEF 2020

0

Centrul „Alexandru Proca” pentru Inițierea Tinerilor în Cercetarea Științifică din cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA a câștigat toate medaliile de aur și de argint la ediția 2020 a Concursului Național de Știință și Inginerie pentru Elevi RoSEF.

Medalii de aur: lucrările „Biometria degetelor cu aplicații în psihiatrie” – Iulia Costache, Colegiul Național „Spiru Haret” București; „Un studiu bionic asupra picioarelor de insectă cu aplicații în MEMS” – Eric Druțu Danciu, Mihai Mitrea, Liceul Internațional de Informatică București; „Formularea unor probleme privind aplicațiile electroosmozei și ale efectelor electrocinetice” – Natalia Ionescu, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București.

Medalii de argint: lucrările „Studiu teoretic și experimental privind nanotuburile” – Alexandru Mihai, Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” București; „Aspecte teoretice și experiementale privind efectul geometriei variabile pentru creșterea eficienței portanței în aeronautică” –  Ștefan Ursu, Colegiul  Național „Nicolae Titulescu” Brașov; „Formularea unei teme bionice de cercetare privind microactuații biologice cu aplicații în MEMS” – Robin Bucur Portase, Medeea Șovei, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București; „Aspecte privind actuația electrochimică” – Eva Savin, Adrian Chivulescu, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București”; „Aspecte teoretice și experimentale privind cutremurele” – Iosif Michineci, Colegiul Național „Sf. Sava” București.

Foto: ICPE-CA             

Premiile festivalul internațional CineMAiubit 2020

0

Festivalul Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, organizat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București (UNATC) și Fundația Cinemaiubit, având ca principal partener platforma CINEPUB.RO, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Uniunii Cineaștilor din România (UCIN), Dacin Sara – Drepturi de autor în cinematografie și audiovizual și Insitutul Cultural Român (ICR), și-a desemnat laureații:

Premiul pentru cel mai bun film, oferit de UCIN – „Împreună” (UNATC), regia Alma Buhagiar

Premiul pentru cel mai bun film românesc, oferit de Dacin Sara – „Vânătoarea de cerbi”, Andrei Olănescu (UNATC)

Premiul Cristian Nemescu pentru regie – „Boredom”, producție VSMU, Slovacia

Premiul Cătălin Cocriș pentru scenariu – „Greetings from Nigeria”, producție VSMU, Slovacia

Foto din filmul „Împreună”

Juriul festivalului a fost compus din personalități recunoscute din țară și străinătate: regizoarea, producătoarea și inițiatoarea de festivaluri Suzy Gillett – președinte (UK); criticul și istoricul de film Janka Barkoczi(Ungaria); actrița Alina Grigore; organizatoarea festivalului Early Bird Sofia, Nora Angelova(Bulgaria); regizorul Andrei Gruzsniczki; monteurul de film și profesorul Davor Svaic(Croația); directorul de fotografie Tudor Vladimir Panduru.

Directorul festivalului, prof. univ. dr. Doru Nițescu, președintele Senatului UNATC, subliniază că „în paralel cu secțiunile competitive, CineMAiubit acționează ca o platformă educațională, în acest scop, anul acesta studenții au beneficiat de workshopuri de excepție susținute de Melissa Leo, Suzy Gillett, Csaba Bollok, Rebekah Jorgensen și Cristian Lolea”.

Palmaresul ediției 2020

MARELE PREMIU,  oferit de UCIN – ÎMPREUNĂ (regia: Alma Buhagiar), UNATC: „În unanimitate, juriul a decis să acorde premiul pentru cel mai bun film Almei Buhagiar și elegantului său film Împreună. O dramă contemporană cu multiple puncte de vedere, filmul mizează pe abilitatea publicului de a lega toate aceste elemente într-un mod foarte precis. Apreciind acuratețea observației în fiecare secvență, care brodează pe un scenariu întocmit cu grijă, Împreună este un debut regizoral puternic. Felicitări!”

PREMIUL CRISTIAN NEMESCU PENTRU REGIE – oferit de UCIN

BOREDOM (regia: Alica Bednarikova) – VSMU, Slovacia: „Pentru cel mai original și experimental film din această competiție, cu un punct de vedere regizoral ieșit din tipare. Jucându-se cu structura filmului, regizoarea reușește să păstreze echilibrul just între tristețe și comic. Viziunea regizorală constantă de-a lungul filmului reușește să răstoarne în cele din urma lumea cu susul în jos, în cel mai neașteptat mod cu putință”.

PREMIUL LUCIAN PINTILIE PENTRU CEL MAI BUN FILM ROMÂNESC, oferit de Dacin Sara și Avanpost – VÂNĂTOAREA DE CERBI (regia: Andrei Olănescu) – UNATC: „Juriul este încântat să acorde Premiul pentru cel mai bun film românesc lui Andrei Olănescu și filmului său încântător Vânătoarea de cerbi. Juriul a fost impresionat de minimalismul epic și de modernismul emoțional al acestui film. Andrei a reușit să construiască cu grijă o juxtapunere cu greutate, plasând o dramă emoționantă într-una dintre cele mai macho posibile situații. Un foarte bun debut regizoral!”

PREMIUL RECTORULUI UNATC – VENIM PE RÂND ȘI MERGEM PE SĂRITE (regia: Mihnea Toma, imaginea: Beatrice Păun, montaj și sunet: Mihai Dumitrache)– UNATC: „Un film limpede, pe o temă profundă, ca o apă curată și adâncă, beneficiind de o imagine de excepție. O operă cinematografică încântătoare, plină de umor, care învăluie tradiția într-o privire tandră și respectuoasă. Venim pe rând și plecăm pe sărite este un film semnat de o echipă tânără care merită aplauzele noastre:  Mihnea Toma (regie), Beatrice Păun (imagine), Mihai Dumitrache (montaj și sunet)”.

PREMIUL PREȘEDINTELUI UNIUNII CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA –  VÂNĂTOAREA DE CERBI (regia: Andrei Olănescu) – UNATC: „Vânătoarea de cerbi impresionează prin umanism și o sensibilă observație într-o relație în care fiul abandonat își întâlnește tatăl. O vânătoare pretext pentru iertarea fiului. O vânătoare care nu va avea loc, fiindcă un cerb are alături un pui! Regizorul dovedește cu acest film o surprinzătoare maturitate”.

PREMIUL CRITICII – oferit de UCIN – DOI FĂRĂ (regia: Miruna Minculescu), UNATC: „Doi fără de Miruna Minculescu, pentru rigoarea mizanscenei în adâncime, susţinută de imaginea neliniştitoare creată de operatorul Barbu Niţelea”.

PREMIUL CĂTĂLIN COCRIȘ PENTRU SCENARIU – GREETINGS FROM NIGERIA (scenariu: Peter Hoferica), VSMU, Slovacia: „Pentru o dramă emoționantă, despre generații diferite, redată într-un ritm perfect, cu un minunat simț al umorului absurd, în timp ce recreează și re-gândește într-un mod original stilul lui Roy Anderson în mediul est-european”.

PREMIULPAUL CĂLINESCUPENTRU CEL MAI BUN DOCUMENTAR – VENIM PE RÂND ȘI MERGEM PE SĂRITE (regia: Mihnea Toma), UNATC; „Juriul premiază filmul lui Mihnea Toma Venim pe rând și mergem pe sărite cu Premiul pentru cel mai bun documentar, pentru lirismul, abordarea intimă și portretizarea sugestivă a unei arte muribunde. Relația evidentă stabilită între autor și protagoniste, bocitoarele, ajută călătoria în inima unui ținut deluros, filmat și ritmat din montaj într-un mod extraordinar”.

PREMIUL ION BOSTANPENTRU CEL MAI BUN DOCUMENTAR ROMÂNESC – oferit de Dacin Sara – „MY FRIEND (regia: Marin Cumatrenco), UNATC: „Sensibilitatea tratării, ca un clin d’oeil, a tematicii spinoase a migrației, și pentru prospețimea și naturalețea realizării cinematografice a acestei propuneri, prin folosirea montajului și integrarea noilor tehnologii de comunicatie în limbajul cinematografic”.

PREMIUL VICTOR ILIU – URȘII  (regia: Alin Duruian), UNATC: „Este o plăcere să premiem filmul Urșii, în regia lui Alin Duruian, cu Premiul Victor Iliu. Regizorul transcende povestea unui sat amenințat de urși, pentru a deveni o imagine emblematică a României contemporane, în care un omul obișnuit devine el însuși o specie pe cale de dispariție. Juriul a considerat că Urșii este un documentar curajos, creativ și important, care tratează convingător un subiect actual”.

PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN FILM DE ANIMAȚIE – !  (regia: Christian Kauffmann), Filmakademie Baden-Württemberg, Germania: „NÖ! este un scurtmetraj poetic de animație care spune povestea unei ființe umane care persistă în a-și urma visele, în ciuda provocărilor serioase cu care se confruntă. El învață cum să depășească obstacolele și să transforme cea mai gravă situație în inversul său. Stilul vizual elegant, armonia culorilor și dezvoltarea consecventă a personajelor fac din acest film o bijuterie de 5 minute. Membrii juriului au fost de asemenea de acord că de această poveste optimistă avem nevoie cu toții în 2020”.

PREMIULION TRUICĂPENTRU CEL MAI BUN FILM DE ANIMAȚIE –  SISIPHESCU (regia: Maria Simina Dimancea), UNATC: „Pentru abordarea modernă și originală a mitului antic al lui Sisif, pentru abilitatea dea a dezvălui, în mai puțin de un minut, trăsături specific ale personajelor, care le descriu convingător și, nu în ultimul rând, pentru că ne face să zâmbim”.

PREMIUL DE IMAGINE PENTRU FILM ROMÂNESC – VÂNĂTOAREA DE CERBI (imagine: Cătălin Rugină), UNATC: „Pentru o preocupare vizuală consistentă în a compune cadre lungi și statice, și pentru permanenta căutare a curgerii timpului prin intermediul luminii, stăpânind cu măiestrie proporția dintre lumină și întuneric, în relație cu povestea”.

PREMIUL ANDREI (OTTO) TONCU PENTRU SUNET ÎN FILM ROMÂNESC – 9 BALLOONS (Sound design: Anthony Andrei, Alex Babliuc, David Buciuta, Mihai Dumitrache, Cătălin Furtună, Andrei Georgescu, Alex Harabagiu, Alex Măgureanu, Andrei Petcu, Magdalena Scurtu, Vlad Taină Popa, Ștefan Tomescu), UNATC: „9 Baloane este un uimitor exemplu de lucru în echipă – ceea ce, în esență, este cinemaul. 9 regizori au lucrat la acest film și apoi au colaborat cu 12 sound designeri pentru a creea nu doar coloana sonoră a acestor filme, ci și a lumilor în care se întâmplă. Premiul este acordat pentru creativitate și creația la care se ajunge prin cooperarea întregii echipe de sunet: Anthony, David, Mihai, Cătălin, Magdalena, Vlad, Ștefan, doi Andrei și trei Alex”.

PREMIUL DE MONTAJ PENTRU FILM ROMÂNESC – BEING A BEE (montaj: Ferenc Medve), Universitatea Sapientia Cluj: „Se spune adesea că un film este scris de trei ori: pe hârtie, pe platou și, în cele din urmă, în cabina de montaj. Beeing a Bee este unul dintre acele filme în care partea de creație se întâmplă în cabina de montaj. Juriul a fost impresionat de narațiune și de emoția acestui film, precum și de mesajul puternic și actual pe care îl transmite”.

PREMIUL ROMANIAN SOCIETY OF CINEMATOGRAPHERS – THE SWINGS (imagine: Alfred Marvanov), Academy of theatre and film N.S. Mihalkov, Rusia: „Pentru o abordare sinceră și proaspătă, folosind în mod expresiv camera, subliniind perspectiva narativă prin compoziție, reflecții și lumină, arătând ori ascunzând ceea ce e important în poveste, recreând o unitate vizuală și un sentiment de anxietate prin imagini memorabile, Premiul RSC merge către filmul The Swings”.

PREMIUL DE INTERPRETARE FEMININĂ – Raya Mironova și Apolinaria Vetlugina pentru filmul SIX HOURS, Moscow New School of Cinema, Rusia: „Pentru abilitatea lor de a combina construirea de roluri folosind actoria instinctivă, pentru curajul de a-și exprima subtil munca asupra personajului și pentru capacitatea puternică de a relaționa în mod natural cu partenerul, considerăm că este evident că trebuie să premiem un uimitor duet de actrițe: Raya Mironova și Apolinaria Vetlugina”.

PREMIUL DE INTERPRETARE MASCULINĂ – Santiago Barzi pentru filmul CHINESE WALL,UCINE, Argentina: „Ne-a emoționat vulnerabilitatea reacțiilor sale și jocul subtil, capacitatea de a rămâne lucid într-o poveste pe care o cunoștea prea bine, puterea de a gestiona mai multe fire narative. Și pentru că actoria în sine necesită multă atenție, ne simțim obligați să premiem acest artist care a trebuit să susțină 3 roluri în proiectul său”.

PREMIUL NINA BEHAR – THE SWINGS (regia: Anastasia Ostapenko), Academy of theatre and film N.S. Mihalkov, Rusia: „Pentru curajul de a aborda această temă, pentru sensibilitatea și calitatea deosebită a sunetului și al imaginii”.

MENȚIUNE SPECIALĂ A JURIULUI – I AM YOU ARE (regia: Natalia Dolgowska), Andrzej Wajda Film School, Polonia: „Mențiunea specială a juriului merge către I am you are, regia: Natalia Dolgowska, pentru un stil sigur și un puternic punct de vedere regizoral. I am you are pictează cu sentimente pe imagini, vorbind despre trecut, fără urmă de tristețe. Vârste și relații, viață și moarte, unicitatea fiecărei ființe umane, arătate ca un concert de sentimente și imagini, într-un univers propriu, bine individualizat”.

MENȚIUNE SPECIALĂ A JURIULUI – BURNED (regia: Fatemeh Mohamadi), Iranian Youth Cinema Society, Iran: „Juriul acordă o mențiune specială filmului BURNED de Fatemeh Mohamadi pentru că ne-a cufundat complet în narațiune, construind scene și personaje de o mare autenticitate, pentru abordarea unei teme sensibile cu o mizanscenă precisă în detalii și acțiune și pentru modul magistral de a ghida privitorul către un final puternic și memorabil”.

Florin Jianu, președintele CNIPMMR, ales în Consiliul Consultativ al Facultății de Management a ASE

0

­­Florin Jianu (foto), președintele Consililui Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, a fost ales ca membru al Consiliului Consultativ al Facultății de Management a Academiei de Studii Economice din București pentru perioada 2020-2024.

Florin Jianu se alătură comunității academice a ASE București, urmând să contribuie prin expertiza sa la îmbunătățirea programelor de studii și la formarea competențelor absolvenților Facultății de Management.

Florin Jianu, președintele CNIPMMR, subliniază: „Colaborarea dintre Consiliul Național al IMM-urilor și Academia de Studii Economice va cunoaște în perioada următoare o intensificare. Îmi propun ca din poziția de membru în Consiliul Consultativ al Facultății de Management să susțin elemente suplimentare care să fie integrate în curriculumul facultății și care să susțină tranziția cât mai eficientă de la statutul de student la cel de angajat sau antreprenor și, de asemenea, să colaborăm intens în realizarea de studii, analize și cercetări care să stea la baza viitoarelor politici publice cu privire la internaționalizarea IMM-urilor sau dezvoltarea spiritului antreprenorial în rândul studenților”.

Prof. univ. dr. Ion Popa, decanul Facultății de Management a ASE: „Între Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice și Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România există o constantă, îndelungată și rodnică relație de colaborare concretizată în proiecte comune, cooperare în realizarea unor lucrări de cercetare științifică și a unor manifestări de prestigiu. Începând cu anul universitar 2020-2021 această colaborare a fost consolidată prin cooptarea președintelui CNIPMMR, domnul Florin Jianu, în Consiliului Consultativ al Facultății de Management. Astfel, CNIPMMR va avea posibilitatea realizării unui contact direct cu mediul universitar economic la cea mai prestigioasă Facultate de Management din România, în timp ce Facultatea de Management va beneficia de expertiza CNIPMMR în domeniul mediului de afaceri, pentru racordarea mai bună a procesului educațional la realitățile și exigentele existente în economia contemporană globalizată”.

O nouă etapă a programului Universității Antreprenoriale

0

Programul Universitatea Antreprenorială, derulat de Junior Achievement România în parteneriat cu Romanian-American Foundation, anunță pentru 2021 includerea unor componente noi „pentru pregătirea profesorilor și studenților: Future Ready Hackathon, sesiuni online interactive cu speakeri străini cu expertiză în antreprenoriat, inovare și design thinking, workshop-uri în mediul virtual, toate având la bază un pachet digital de resurse”. Concomitent, sunt menținute direcțiile principale de formare în antreprenoriat „prin programul JA Start-Up și incubatorul BizzFactory și de susținere financiară a celor mai bune proiecte de educație antreprenorială dezvoltate și implementate de profesori în universități”.

Universitatea Antreprenorială a fost lansată în 2016, oferind „o nouă abordare a antreprenoriatului și inovației în mediul universitar”. S-au creat hub-uri antreprenoriale în universități, extinse pe baza modelelor Junior Achievement (JA) România, în colaborare cu comunități locale de afaceri. Prin incubatorul JA BizzFactory, studenții „au realizat start-up-uri în diferite industrii și au avut ocazia să își echivaleze perioada de practică obligatorie la facultate”.

Ediția 2020 a programului a cuprins alocarea prin competiție a unor mini-granturi pentru proiecte antreprenoriale. Au beneficiat de finanțare 15 proiecte din 10 universități, implicând în activitățile educaționale derulate peste 100 de profesori, 1.000 de studenți și 100 de reprezentanți voluntari din mediul de afaceri. Universitățile din runda a II-a a competiției au fost: Universitatea Politehnica din București, Universitatea Ovidius din Constanța, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea din Craiova, Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Universitatea Al. Ioan Cuza din Iași, Universitatea Tehnică Gh. Asachi din Iași, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, Universitatea Politehnica Timișoara. Organizatorii subliniază că „la elaborarea și implementarea proiectelor au contribuit profesori implicați în programul JA Start-Up, fellows ai programului RAF-Fulbright plecați într-un schimb de experiență la Universitatea Rochester, precum și membri din Asociația pentru Educație Antreprenorială”.  

Școala Informală de IT: Companiile investesc între 500-1.500 de euro în cursuri de IT pe an/per angajat. În 2021 tot mai multe companii vor achiziționa cursuri

0

  •  Concentrare pe Digital Stack, divizia care oferă servicii complete de training B2B
  •  Companiile apelează tot mai mult la cursuri tehnice pentru angajații lor
  •  Bugetele de training ale companiilor variază între 500-1.500 de euro /angajat / an
  •  Republica Moldova – o zona importantă de dezvoltare în 2021
  •  Listarea pe bursa – obiectiv pentru următorii 2-3 ani

Școala Informală de IT (ȘIIT), unul dintre cele mai importante branduri de educație non-formală din industria IT din România, vizează ca în 2021 să își consolideze segmentul de cursuri pentru angajații din companii, pe fondul unei cereri tot mai mari a acestora, dar și să își extindă operațiunile lansate în acest an în Republica Moldova.

Școala Informală de IT a fost lansată în 2013 de către Grupul de Inițiativă pentru Educație Informală, între timp devenind unul dintre cei mai importanți jucători pe piața locală de educație IT alternativă. Peste 5.500 de persoane au absolvit cursurile școlii în cei șapte ani de la lansare. În cadrul Școlii Informale de IT predau 125 de mentori colaboratori, în șapte centre urbane importante ale țării: București, Cluj-Napoca, Brașov, Timișoara, Iași, Sibiu și Craiova.

Cursurile SIIT s-au axat de-a lungul anilor pe segmentul de persoane fizice, însă ca urmare a unei cereri din ce în ce mai mari, de la finalul lui 2019 managementul s-a extins și în zona de cursuri business to business prin dezvoltarea diviziei Digital Stack. De asemenea, anul acesta, compania și-a lansat operațiunile în Republica Moldova.

„Anul acesta a adus tehnologia în prim-plan și ne așteptăm ca acest trend să continue, ceea ce vă duce la o creștere a nevoii de educație IT. Pe segmentul consumer estimăm o cerere tot mai mare de cursuri ca urmare a dorinței de reconversie profesională în special pentru cei ale căror job-uri au fost afectate de pandemie sau de procesele de automatizare. În 2021 ne vom consolida segmentul de business, un segment în care avem tot mai multe solicitări ca urmare a dificultății companiilor de a recruta specialiști, dar și a dorinței ca angajații să cunoască noutățile domeniului”, afirmă Mihai Talpoș (foto), managing partner al Grupului de Inițiativă pentru Educație Informală.

O piață de opt milioane de euro

Valoarea pieței de educație IT alternativă este de aproximativ opt milioane de euro, iar în 2021 ar putea crește cu 15%, conform estimărilor SIIT.

„Printre elementele care generează această dezvoltare a domeniului educației IT se numără: schimbările de pe piața muncii care determină foarte multe persoane să se reprofesionalizeze; deficitul acut de specialiști IT; digitalizarea accelerată a majorității industriilor pe fondul pandemiei; accesul tot mai facil a unor categorii de oameni la instrumente moderne de calcul, dar și infrastructura foarte bună a României de acces la internet fix”, explică Mihai Talpoș.

România este țara UE în care companiilor le este cel mai greu să recruteze specialiști IT&C, în 2018 aproximativ 90% dintre ele întâmpinând dificultăți în a-și ocupa pozițiile deschise în zona tehnică, conform unui raport Eurostat, publicat anul acesta. În schimb, la nivel european 58% dintre companii au raportat dificultăți în a recruta specialiști IT&C.

Clienții persoane fizice învestesc în jur de 270 de euro pe lună în propria pregătire IT, cele mai populare cursuri la nivelul Școlii Informale de IT fiind cele de Webfrontend Development, Introducere în IT, Testare software, Java și UI/UX. Pe de altă parte, pe segmentul corporate, cele mai solicitate cursuri sunt cele de lucru cu bazele de date (SQL), Python, User Experience Design (UXD), Business Analyst (BA), programare Java, framework-uri de lucru (angular react). În general, companiile investesc între 500 și 1.500 de euro pe an pentru fiecare angajat pregătit. Firmele care apelează cel mai des la pregătirea angajaților prin cursuri IT sunt cele din domenii precum IT, telecom, bancar, retail, utilități.

Managementul ȘIIT se așteaptă că anul viitor aproximativ 3.600 – 4.000 de persoane să aplice la cursurile sale, mai mult cu 15% față de 2020. Anual, aproximativ 40% dintre cursanți își obțin certificarea, oferindu-și astfel șansa la o carieră de succes în domeniul IT & Software.

Programele Școlii Informale de IT sunt acreditate atât la nivel național, de către Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC), cât și la nivel internațional, sub tutela PearsonVue.

Pe lângă atragerea de clienți corporate, un alt obiectiv important este consolidarea operațiunilor din Republica Moldova, o piață accesată anul acesta. Managementul își dorește ca în Republica Moldova brandul Școala Informală de IT să devina cel mai important furnizor de educație alterna-tivă în IT, un statut similar celui din România. Alte obiective importante pentru 2021 sunt: creșterea ponderii clienților care revin în școală pentru a beneficia de al doilea sau al treilea curs și dezvoltarea programelor de responsabilitate socială Digital People, Code4Home, IT4Kids și Digital Teacher.

„În ultima perioadă am dezvoltat mai multe programe de CSR care vizează educația digitală pentru copii sau profesori și ne bucurăm că, astfel, cursurile noastre le-au fost deosebit de utile, mai ales în contextul școlii online. De curând, am lansat alte două programe, ambele venind într-o perioadă tot mai dificilă pentru piața muncii. De exemplu, Digital People este un program pe care l-am lansat împreună cu BCR Social Finance IFN SA pentru a ajuta la recalificarea persoanelor care au dificul-tăți în găsirea unui loc de muncă. Pe de altă parte, Code4Home este un proiect pe care l-am pro-pus Primăriei Municipiului Iași pentru a susține romanii din diaspora să se reîntoarcă în țară. Mai exact, le oferim training pentru a-i orienta către o carieră în IT. Acesta este un proiect pe care ne-am dori ca în 2021 să-l dezvoltăm în cât mai multe dintre orașele în care suntem prezenți”, adaugă Mihai Talpoș.

De asemenea, începând cu 2022, conducerea companiei își dorește să se dezvolte și mai mult pe plan internațional, pentru acest fapt luând în calcul listarea pe bursa.

***

Despre Școala Informală de IT

Școala Informală de IT (SIIT) este unul dintre cele mai importante branduri de educație alternativă în domeniul IT din România, proiectul fiind lansat în 2013 de către Grupul de Inițiativă pentru Edu-cație Informală. De-a lungul celor șapte ani, peste 5.500 de persoane au absolvit cursurile SIIT în cele mai mari 7 hub-uri IT din țară (București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brașov, Sibiu și Cra-iova) și din Republica Moldova.

Necunoscutele anului 2021 – factorii care ar putea influența activitatea companiilor anul viitor

Material de opinie de Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România (foto)

Economiile lumii par a fi rezistat onorabil în fața provocărilor generate de pandemia de COVID-19, datorită mobilizării financiare fără precedent a celor mai puternice state și a organizațiilor internaționale și, mai ales, a concesiilor masive privind îndatorarea, abordare opusă celei din criza precedentă, când s-a mizat pe austeritate. Cu toate acestea, îngrijorările persistă din cauza incertitudinii încă ridicate cu privire la evoluția pandemiei, dar și a capacității statelor de a menține stimulentele acordate pentru susținerea economiei. Pentru mediul de business românesc, necunoscutele anului 2021 provin din cel puțin trei mari direcții: politica fiscală a Uniunii Europene, evoluția Brexit și, pe plan intern, gestionarea dezechilibrului bugetar.

Pentru economiile Uniunii Europene, perspectiva este pozitivă, având în vedere că, după negocieri intense, statele membre au ajuns la un acord cu privire la bugetul multianual care, pentru exercițiul financiar 2021 – 2027, depășește 1.800 de miliarde de euro, aproape dublu față de cel anterior. Acesta cuprinde și planul de redresare, în valoare de 750 de miliarde de euro, convenit pentru a ajuta economiile europene să limiteze efectele crizei generate de pandemie. Așadar, necesarul de finanțare poate fi considerat asigurat, dar succesul planului va depinde de capacitatea statelor membre de a atrage și de a utiliza eficient aceste fonduri.

Planurile fiscale ale Comisiei Europene, efecte pe termen mediu

O absorbție optimă a fondurilor europene impulsionează și activitatea mediului de afaceri care, însă, trebuie să țină cont și de măsurile pe care autoritățile europene le au în vedere pentru a asigura rambursarea împrumutului contractat de Comisia Europeană de pe piețele financiare pentru a alimenta planul de redresare de 750 de miliarde de euro. Împrumutul este prevăzut a fi rambursat începând din 2028 (pe o perioadă de 30 de ani), dar, până atunci, este necesară extinderea resurselor proprii ale Comisiei, care plănuiește, în acest sens, taxarea anumitor sectoare sau a marilor companii. Cele mai vehiculate măsuri sunt impunerea unei taxe pe plasticul nereciclat, aplicabilă de la 1 ianuarie 2021, taxarea companiilor din domeniul digital, dar și penalizarea aspră a acestora pentru încălcarea regulilor de concurență (până la 10% din cifra de afaceri globală), o taxă pe emisiile de carbon impusă importurilor pe piața unică și extinderea taxei pe emisiile poluante.

Aceste taxe ar trebui implementate pe parcursul următorului exercițiu financiar, dar este dificil de estimat un moment anume, având în vedere mecanismele greoaie de decizie la nivel european. Cu toate acestea, mai devreme sau mai târziu, își vor pune amprenta asupra activității companiilor și a prețurilor pentru consumatorii finali, inclusiv a celor din România.

Acordul post-Brexit rămâne indecis,
cu doar câteva zile înainte de termenul limită

Suplimentarea surselor proprii ale Comisiei Europene este cu atât mai necesară în contextul ieșirii Marii Britanii din blocul comunitar, unul din contributorii majori la bugetul UE. Dar, dincolo de golul lăsat la bugetul european, Brexit-ul afectează semnificativ companiile europene care au relații de afaceri cu cele din Marea Britanie, cu atât mai mult cu cât riscul unei rupturi fără un acord comercial care să stabilească relațiile ulterioare dintre cele două părți pare inevitabil (mai sunt doar câteva zile până la 31 decembrie, dată la care expiră perioada de tranziție stabilită prin acordul de retragere intrat în vigoare de la 31 ianuarie 2020).

Oficialii din ambele tabere încă transmit mesaje încurajatoare cu privire la încheierea unui acord, dar, în paralel, continuă să își consolideze „planurile de urgență” pentru că, în caz de eșec, după 1 ianuarie 2021, Marea Britanie va fi considerat stat terț în relațiile comerciale și de orice altă natură cu statele membre UE, ceea ce presupune, în linii mari, reguli comerciale mai stricte (formalități vamale, taxe, TVA, accize), restricții pe piața muncii și limitarea liberei circulații a persoanelor.

Companiile românești care au relații de afaceri cu parteneri britanici trebuie să țină cont de toate aceste aspecte și să ia măsurile necesare pentru a limita potențialele efecte nedorite asupra activității lor în cazul unui Brexit fără acord, dar chiar și în cazul tot mai puțin probabil al încheierii unui acord, pentru că, de la 1 ianuarie 2021, regulile se schimbă oricum.

Sprijinul pentru mediul de afaceri, necesar și în 2021

Pe plan intern, principala provocare a anului 2021 va fi legată de gestionarea deficitului bugetar, în condițiile în care este recomandată menținerea facilităților acordate mediului de afaceri în contextul pandemiei, iar înăsprirea fiscalității nu poate fi luată în calcul, având în vedere estimările privind evoluția pandemiei și ritmul lent de recuperare a economiilor europene și, implicit, a celei românești.

La nivel european au fost anunțate, deja, noi măsuri monetare și fiscale de stimulare a economiilor, iar derogarea de la regulile fiscal-bugetare (limitarea deficitului bugetar la 3% din PIB) a fost extinsă pentru 2021. Și autoritățile române au anunțat extinderea unor facilități și au urgentat adoptarea unor măsuri solicitate de mai multă vreme de mediul de afaceri (consolidarea fiscală, deducerea pierderilor din facturile neîncasate, beneficii neimpozabile pentru angajați, recuperarea TVA pentru facturile mai vechi de un an neîncasate de la persoanele fizice etc.).

Reducerea deficitului bugetar, estimat la 9,8% din PIB în 2020 de către Consiliul Fiscal, este necesară, dar ar trebui realizată pe baza eficientizării cheltuielilor și prin creșterea colectării veniturilor la bugetul de stat, posibilă în condițiile implementării măsurilor anunțate referitoare la digitalizarea administrației fiscale și combaterea evaziunii fiscale. Rămâne de văzut însă ce vor decide autoritățile în această privință.

Așadar, anul 2021 se anunță provocator, iar mediul de afaceri trebuie să își ia toate măsurile necesare pentru a limita efectele factorilor perturbatori și a beneficia de toate facilitățile pe care le va avea la dispoziție.

Evoluția pieței asigurărilor în primele 9 luni ale anului

0

Piața asigurărilor din România a ajuns, în primele 9 luni ale acestui an, la un volum al primelor brute subscrise de peste 8,5 miliarde lei, în creștere cu aproximativ 4,8% față de valoarea înregistrată în aceeași perioadă a anului anterior.

Pe segmentul asigurărilor generale, valoarea primelor brute subscrise a ajuns, în intervalul ianuarie – septembrie 2020, la 6,87 miliarde lei, în creștere cu 6,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, primele brute subscrise aferente asigurărilor de viață au scăzut ușor, cu 1,3% în intervalul de referință, până la valoarea de 1,64 miliarde lei.

Piața asigurărilor generale rămâne dominată de asigurările auto, astfel încât acestea (clasa A3 – Asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare și clasa A10 – Asigurări de răspundere civilă auto, inclusiv răspunderea transportatorului) reprezintă aproximativ 71% din totalul primelor brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale și 57% din totalul primelor brute subscrise de societățile de asigurări în primele 9 luni ale anului 2020.

Asigurările de sănătate au continuat să înregistreze dinamici pozitive și în primele 3 trimestre ale anului 2020, cu un volum al subscrierilor de aproximativ 351 milioane lei, în creștere cu aproximativ 18% față de aceeași perioadă a anului precedent, majorându-și ponderea în totalul primelor brute subscrise de societățile autorizate și reglementate de A.S.F. la 4,1%.

Contextul actual, marcat de incertitudini sporite cu privire la evoluția viitoare a activităților economice amplificate de efectele negative ale pandemiei COVID-19, a determinat creșterea interesului pentru asigurările de garanții (clasa A15). Acest tip de asigurări a înregistrat un volum al primelor brute subscrise de aproximativ 364 milioane lei, în primele 9 luni ale anului 2020, în creștere cu 92% față de aceeași perioadă a anului precedent, aducându-și, astfel, aportul la tendința de diversificare a pieței asigurărilor din România.

Piața RCA

În primele trei trimestre din anul 2020, gradul de concentrare se menține la un nivel ridicat pe piața asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto. Astfel, primii doi asigurători cumulau aproximativ 75% din portofoliul de asigurări RCA din România.

Valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA, în primele 9 luni ale anului 2020, a ajuns la aproximativ 2,94 miliarde lei, restul până la totalul clasei A10 (3,10 miliarde lei) reprezentând asigurările transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș și asigurările RCA subscrise pe teritoriul altor state membre UE în baza dreptului de liberă prestare a serviciilor. Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, valoarea primelor brute subscrise a crescut cu circa 4%.

Pe ansamblul întregii piețe, prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 1% la 30 septembrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent, înregistrând valoarea de 626 lei.

Dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale în primele 9 luni ale anului 2020 a crescut comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent cu aproximativ 17%, iar cea pentru daune materiale a crescut cu circa 4%.

Solvabilitate II

Valoarea fondurilor proprii eligibile să acopere cerința de capital de solvabilitate se afla la finalul celui de-al treilea trimestru al anului 2020 la nivelul de 6,07 miliarde lei, în creștere cu 14% comparativ cu valoarea înregistrată la 30 septembrie 2019. La finalul lunii septembrie a anului 2020, atât valoarea activelor, cât și cea a obligațiilor societăților de asigurare (măsurate conform principiilor regimului Solvabilitate II) au înregistrat modificări comparativ cu valorile înregistrate în aceeași perioadă a anului precedent. Activele totale au crescut cu 8%, iar datoriile totale ale societăților de asigurare au crescut cu 7% în primele nouă luni ale anului 2020 comparativ cu valoarea înregistrată în aceeași perioadă a anului anterior.

Ratele SCR și MCR

Ratele SCR și MCR calculate la nivelul pieței ca raportul dintre totalul fondurilor proprii eligibile să acopere cerințele de capital și valoarea totală a necesarului de capital au înregistrat valori supraunitare, în creștere comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Rata SCR la nivelul pieței s-a situat la un nivel de 1,83, iar rata MCR la o valoare de 4,44.

Indemnizații brute plătite

Despăgubirile brute plătite de societățile de asigurare pentru activitățile de asigurări generale și de viață (incluzând răscumpărările parțiale și totale și maturitățile) au înregistrat, în primele 9 luni ale anului 2020, o valoare de circa 5 miliarde lei, fiind observată o atenuare a ritmului de creștere în perioada de referință față de dinamicile anuale înregistrate în perioadele anterioare.

Brokerii de asigurare

Primele brute distribuite de companiile de brokeraj pentru asigurările generale și asigurările de viață s-au situat la o valoare de 5,77 miliarde lei, în primele 9 luni ale anului 2020, în creștere cu 9,2% față de aceeași perioadă a anului anterior. Ponderea veniturilor din activitatea de distribuție în volumul de prime distribuite la nivelul pieței de brokeraj în asigurări a fost de 17,64% (comision mediu), pe segmentul asigurărilor generale acesta fiind de 16,63%, iar pe segmentul asigurărilor de viață fiind de 45,21%.

Mai multe detalii despre evoluția pieței asigurărilor în primele 9 luni ale anului 2020 puteți să găsiți AICI.

Horváth & Partners: proiecte de consultanță de 64 milioane euro, în 15 ani de activitate în România

0

Compania de consultanță în management Horváth & Partners, prezentă pe piața românească din 2005, a derulat peste 300 de proiecte, în valoare de circa 64 milioane de euro. Informația a fost furnizată la împlinirea a 15 ani de activitate a biroului local al companiei, înființat în noiembrie 2005.

Kurt Weber (foto), director general al Horváth & Partners România, apreciază: „Acești 15 ani de activitate pe piața locală au reprezentat o călătorie extraordinară pentru noi. Cu toate că decizia de a deschide biroul local a fost strâns legată de proiectul de integrare post-fuziune a Petrom, un alt motiv a fost poziționarea foarte bună a țării în regiune. În plus, România se îndreapta în acea perioadă spre aderarea la Uniunea Europeană, care avea să ofere peisajului de afaceri al țării o nouă fereastră de oportunități și un potențial de dezvoltare important. Sunt conștient că nu am fi reușit nimic fără echipa locală, formată din peste 30 de consultanți, precum și de cei 50 de colegi din birourile internaționale, care ne-au oferit sprijin și know-how în acest deceniu și jumătate de activitate. Am fost martori la transformarea și maturizarea mediului de business local, la schimbarea percepției față de serviciile de consultanță și la două momente majore de cumpănă, din punct de vedere economic: 2008 și 2020”.

Compania Horváth & Partners oferă servicii de consultanță pentru proiecte de mărime mică și medie, cu valori în jurul a 50.000 euro și pentru proiecte transformaționale ample, care pot depăși 2-3 milioane de euro. Proiectele locale și regionale dezvoltate în această perioadă acoperă o gamă largă de specialități: reproiectarea modelului de afaceri și susținerea transformării organizationale în sectorul upstream al industriei de petrol și gaze, transformarea modelului de afaceri prin proiecte de externalizare, management al proceselor și S/4HANA, managementul resurselor umane, implementarea de soluții de planificare, elaborarea de planuri de afaceri pentru investiții și segmente noi de piață etc.

Apreciind că mediul de afaceri românesc a făcut progrese notabile în cei 15 ani de la înființarea biroului local, Kurt Wweber subliniază: „Una dintre realizările majore pe care le-am observat este creșterea nivelului de competitivitate a principalilor jucători din același domeniu de activitate. Companiile au realizat că un factor important pentru a progresa este să ai o concurență puternică, care să-ți stimuleze dezvoltarea, să inovezi, să îți îmbunătățești performanțele permanent. Un alt element pozitiv este concentrarea pe nevoile clienților și adaptarea serviciilor și produselor, în funcție de acest factor. Un semnal clar de maturizare este și implementarea indicatorilor de performanță în toate industriile, precum și adoptarea soluțiilor de digitalizare cum sunt Inteligența Artificială sau RPA-ul. Nu în ultimul rând, organizațiile au învățat să atragă, să crească și să-și păstreze mult mai bine oamenii, chiar dacă acesta este un sector unde mai este mult loc de evoluție. Cred că factorul uman, în special în plină epocă a automatizărilor, este vital pentru sănătatea unei afaceri”.

Directorul general Kurt Weber consideră că România traversează o perioadă care pune bazele dezvoltării pe termen mediu și lung, deoarece la nivelul Uniunii Europene se definește cel mai mare buget multianual de până acum pentru programul de redresare economică NextGenerationEU, în perioada 2021-2027, și planul de relansare economică post-pandemie. Prin European Green Deal au fost definite țintele cele mai ambițioase de transformări climatice. Toate aceste mecanisme și instrumente de finanțare vor putea fi atrase în mod eficient cu proiecte fezabile din punct de vedere economic pentru întregi comunități și ecosisteme de afaceri: „Pentru conceperea și implementarea unor astfel de proiecte oferim soluții atât în sectorul public cât și în cel privat, prin competențele și experiența dovedită în țări care au trecut prin etape similare, în ultimii 2-5 ani. Suntem pregătiți să sprijinim beneficiarii și investitorii în marile proiecte care vor pregăti și contribui la transformarea economia României. Mediul local de business a făcut pași importanți în direcția dezvoltării și am putut observa acest lucru foarte bine, dat fiind că noi colaborăm îndeaproape cu birourile internaționale ale Horváth & Partners, avem consultanți români care derulează proiecte pentru clienți din străinătate și invers, iar acest lucru ne ajută să luăm pulsul permanent și corect”.

În aceeași perioadă de 15 ani, biroul Horváth & Partners din București a devenit și un adevărat hub regional, de unde au fost schițate și implementate proiecte în Republica Moldova, Serbia, Croația și întreaga zonă balcanică. Totodată, consultanții biroului din București au contribuit la proiecte derulate în Germania și la dezvoltarea grupului, în special a birourilor din SUA și Orientul Mijlociu.

Ca perspectivă, aprecierea specialiștilor de la Horváth & Partners este că principalele tendințe care se vor materializa în următorii doi ani la nivelul mediului de business sunt: „(1) accelerarea transformării digitale, creșterea continuă și vertiginoasă a canalelor online de vânzare și accentuarea îmbunătățirii experienței clienților; (2) concentrarea organizațiilor pe sporirea capacității de inovare și a investițiilor în tehnologii ecologice; și (3) concentrarea pe acțiuni concrete de sustenabilitate, cu precădere în sectoarele energetic, transporturi, agricol și industrial”.

Horváth & Partners (www.horvath-partners.com/ro) se definește ca „una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.000 de angajați. Horváth & Partners are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, Statele Unite ale Americii, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth & Partners este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 25 de țări, situate pe trei continente, totalizând peste 5.100 de consultanți. 

Pe piața din România, Horváth & Partners oferă o gamă largă de servicii de consultanță în domeniul managementului performanței și optimizarea performanței organizațiilor private și publice: de la management strategic și inovație, managementul proceselor și organizare, până la controlling, managementul operațiunilor și achizițiilor, training-uri, consultanță în vânzări și IT. Principiul de consultanță al Horváth & Partners se bazează pe o cooperare intensivă, în parteneriat și orientată pe soluții, alături de clienți. Unul dintre principiile de bază, care diferențiază Horváth & Partners, este sprijinirea clientului pe parcursul întregului proces de transformare, de la elaborarea conceptelor strategice, până la implementarea și ancorarea acestora în cadrul companiei”.

Xiaomi lansează campania “Intră în atmosfera sărbătorilor de iarnă cu Mi 10T Pro și Mi 10T”

0
Xiaomi, lider global în tehnologie, le-a pregătit o nouă surpriză fanilor Mi și utilizatorilor din România și a lansat, începând de astăzi, campania “Intră în atmosfera sărbătorilor de iarnă cu Mi 10T Pro și Mi 10T”.  
Astfel, în perioada 15-31 decembrie, achiziția unui telefon Mi 10T Pro sau Mi 10T, din rețeaua partenerilor autorizați*, le va aduce cumpărătorilor automat și un cadou la alegere. Aceștia trebuie să introducă datele din factură pe https://mi-home.ro/event/xiaomi-mi10t-promo-sarbatori/ și să își aleagă cadoul. Opțiunile sunt: Mi True Wireless Earphones Lite, Mi Portable Photo Printer sau Mi Smart Band 5.  
Cele două modele, Mi 10T Pro și Mi 10T, au fost lansate la finalul lunii septembrie, sub sloganul Power Your Creativity și au fost concepute pentru a-i ajuta pe utilizatori să își ducă creativitatea la un alt nivel.  
Flagship-ul Mi 10T Pro are specificații tehnice de top în categoria sa. Camera ultra-performantă de 108MP oferă o rezoluție ultra-înaltă cu Stabilizator Optic de Imagine (OIS) și filmare 8K. Display-ul viitorului – AdaptiveSync TrueColor de 144Hz – se adaptează automat la rata de frame-uri a conținutului redat, în timp ce tehnologiile Motion Estimation, Motion Compensation (MEMC) aduc în plus mai multe frame-uri care fac clipurile video mai fluide și mai ușor de vizionat. Mi 10T Pro este dotat cu procesorul flagship Qualcomm® Snapdragon™ 865, dar și o baterie de de 5000mAh (typ).
Mi 10T continuă să împingă limitele și oferă experiențe unice atât pentru cei care îl folosesc la birou, cât și pentru pasionații de streaming și gaming. Camera principală a telefonului este de 64MP, iar Mi 10T folosește aceeași tehnologie de ecran și același procesor și baterie ca varianta Pro.  

Gătește un Crăciun așa cum simți cu Floriol și WOPA

0

Campania “Poftă emoții, poftă de viață”, lansată în vară de WOPA și Floriol, continuă cu o poveste de Crăciun. La finalul unui an complicat, plin de emoții de tot felul, masa de sărbători ar trebui să fie un moment de bucurie deplină. Așa că anul acesta, Floriol te invită să pregătești o cină de Crăciun exact cum vrei tu să fie. Doar cu ingredientele care îți plac, asezonate cu cele mai sincere emoții.

TIMP DE PREPARARE: După sufletul fiecăruia

DIFICULTATE: De la ușor la complex, după gust

INGREDIENTE:

  • Poftă de nostalgie
  • Poftă de mulțumire
  • Poftă de pace
  • Poftă de visare
  • Floriol din belșug

MOD DE PREPARARE:

Rețetele cu “Poftă de emoții de Crăciun, poftă de viață” by Floriol, powered by WOPA, sunt ideale atât pentru adepții bucătăriei tradiționale, cât și pentru vegani sau pentru iubitorii dietelor keto.

„Când vine vorba de masa de Crăciun, primul gând pentru fiecare român e: friptură, salată de boeuf, cârnați, plus cozonac până nu mai poți. Or, Crăciunul este simțit diferit de fiecare dintre noi și mesele de Crăciun sunt cel puțin la fel de variate. Adică, dacă nu îți place piftia… e OK! De aceea am vrut să recunoaștem acest lucru și să oferim alternative de rețete care să se plieze pe felul în care oamenii simt Crăciunul” spun Alina Nechita (Art Director vegan) și Daniel Hărmănescu (Copywriter non-vegan) de la WOPA.

“Emoția rămâne cel mai important ingredient pentru o masă perfectă. După 20 de ani de prezență pe piața din România și 15 ani în care a urat românilor ”Poftă de viață”, Floriol știe bine acest lucru și le propune consumatorilor săi un stil de viață echilibrat și sănătos. Pe Floriol.ro găsiți o mulțime de sfaturi și abordări din partea nutriționiștilor, dar și peste o sută de rețete numai bune de pus în practică pentru masa de Crăciun și nu numai”, a adăugat Monica Spiru (Marketing Manager România & Bulgaria).