Centrul „Alexandru
Proca” pentru Inițierea Tinerilor în Cercetarea Științifică din cadrul
Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică
ICPE-CA a câștigat toate medaliile de aur și de argint la
ediția 2020 a Concursului
Național de Știință și Inginerie pentru Elevi RoSEF.
Medalii de aur: lucrările „Biometria
degetelor cu aplicații în psihiatrie” – Iulia Costache, Colegiul Național „Spiru Haret” București; „Un studiu
bionic asupra picioarelor de insectă cu aplicații în MEMS” – Eric Druțu Danciu,
Mihai Mitrea, Liceul Internațional de Informatică București; „Formularea unor
probleme privind aplicațiile electroosmozei și ale efectelor electrocinetice” –
Natalia Ionescu, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București.
Medalii de argint: lucrările „Studiu
teoretic și experimental privind nanotuburile” – Alexandru Mihai, Colegiul Național de Informatică „Tudor
Vianu” București; „Aspecte teoretice și experiementale privind efectul
geometriei variabile pentru creșterea eficienței portanței în aeronautică”
– Ștefan Ursu, Colegiul Național
„Nicolae Titulescu” Brașov; „Formularea unei teme bionice de cercetare privind
microactuații biologice cu aplicații în MEMS” – Robin Bucur Portase,
Medeea Șovei, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București; „Aspecte privind
actuația electrochimică” – Eva Savin, Adrian Chivulescu, Colegiul Național „Mihai
Viteazul” București”; „Aspecte teoretice și experimentale privind cutremurele”
– Iosif Michineci, Colegiul Național „Sf. Sava” București.
Festivalul
Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, organizat de Universitatea
Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București (UNATC)
și Fundația Cinemaiubit, având ca principal partener platforma CINEPUB.RO, cu
sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Uniunii Cineaștilor
din România (UCIN), Dacin Sara – Drepturi de autor în cinematografie și
audiovizual și Insitutul Cultural Român (ICR), și-a desemnat laureații:
Premiul pentru cel mai bun
film, oferit de UCIN – „Împreună” (UNATC), regia Alma Buhagiar
Premiul pentru cel mai bun
film românesc, oferit de Dacin Sara – „Vânătoarea de cerbi”, Andrei Olănescu
(UNATC)
Premiul Cristian Nemescu
pentru regie – „Boredom”, producție VSMU, Slovacia
Premiul Cătălin Cocriș
pentru scenariu – „Greetings from Nigeria”, producție VSMU, Slovacia
Foto din filmul „Împreună”
Juriul festivalului
a fost compus din personalități recunoscute din țară și străinătate: regizoarea,
producătoarea și inițiatoarea de festivaluri Suzy Gillett – președinte (UK);
criticul și istoricul de film Janka Barkoczi(Ungaria); actrița Alina Grigore; organizatoarea festivalului
Early Bird Sofia, Nora Angelova(Bulgaria);
regizorul Andrei Gruzsniczki; monteurul de film și profesorul Davor Svaic(Croația); directorul de fotografie Tudor
Vladimir Panduru.
Directorul
festivalului, prof. univ. dr. Doru Nițescu, președintele Senatului UNATC,
subliniază că „în paralel cu
secțiunile competitive, CineMAiubit acționează ca o platformă educațională, în
acest scop, anul acesta studenții au beneficiat de workshopuri de excepție
susținute de Melissa Leo, Suzy Gillett, Csaba Bollok, Rebekah Jorgensen și
Cristian Lolea”.
Palmaresul ediției 2020
MARELE PREMIU, oferit de UCIN – ÎMPREUNĂ (regia: Alma
Buhagiar), UNATC: „În unanimitate, juriul a decis să acorde premiul pentru
cel mai bun film Almei Buhagiar și elegantului său film Împreună. O dramă contemporană cu multiple puncte de vedere, filmul
mizează pe abilitatea publicului de a lega toate aceste elemente într-un mod
foarte precis. Apreciind acuratețea observației în fiecare secvență, care
brodează pe un scenariu întocmit cu grijă, Împreună
este un debut regizoral puternic. Felicitări!”
PREMIUL CRISTIAN
NEMESCU PENTRU REGIE – oferit de UCIN
BOREDOM (regia:
Alica Bednarikova) – VSMU, Slovacia:
„Pentru cel mai original și experimental film din această competiție, cu un
punct de vedere regizoral ieșit din tipare. Jucându-se cu structura filmului,
regizoarea reușește să păstreze echilibrul just între tristețe și comic.
Viziunea regizorală constantă de-a lungul filmului reușește să răstoarne în
cele din urma lumea cu susul în jos, în cel mai neașteptat mod cu putință”.
PREMIUL LUCIAN
PINTILIE PENTRU CEL MAI BUN FILM ROMÂNESC, oferit de Dacin Sara și Avanpost – VÂNĂTOAREA
DE CERBI (regia: Andrei Olănescu)
– UNATC: „Juriul este încântat să acorde
Premiul pentru cel mai bun film românesc lui Andrei Olănescu și filmului său
încântător Vânătoarea de cerbi. Juriul
a fost impresionat de minimalismul epic și de modernismul emoțional al acestui
film. Andrei a reușit să construiască cu grijă o juxtapunere cu greutate,
plasând o dramă emoționantă într-una dintre cele mai macho posibile situații.
Un foarte bun debut regizoral!”
PREMIUL RECTORULUI
UNATC – VENIM PE RÂND ȘI MERGEM PE
SĂRITE (regia: Mihnea Toma,
imaginea: Beatrice Păun, montaj și sunet: Mihai Dumitrache)– UNATC: „Un film limpede, pe o temă profundă, ca o apă curată și
adâncă, beneficiind de o imagine de excepție. O operă cinematografică
încântătoare, plină de umor, care învăluie tradiția într-o privire tandră și
respectuoasă. Venim pe rând și plecăm pe sărite este un film semnat de o
echipă tânără care merită aplauzele noastre: Mihnea Toma (regie), Beatrice
Păun (imagine), Mihai Dumitrache (montaj și sunet)”.
PREMIUL PREȘEDINTELUI UNIUNII CINEAȘTILOR
DIN ROMÂNIA – VÂNĂTOAREA DE CERBI (regia: Andrei Olănescu) – UNATC: „Vânătoarea de cerbi impresionează prin
umanism și o sensibilă observație într-o relație în care fiul abandonat își
întâlnește tatăl. O vânătoare pretext pentru iertarea fiului. O vânătoare care
nu va avea loc, fiindcă un cerb are alături un pui! Regizorul dovedește cu
acest film o surprinzătoare maturitate”.
PREMIUL CRITICII –
oferit de UCIN – DOI FĂRĂ (regia: Miruna Minculescu), UNATC: „Doi fără de Miruna Minculescu, pentru
rigoarea mizanscenei în adâncime, susţinută de imaginea neliniştitoare creată
de operatorul Barbu Niţelea”.
PREMIUL CĂTĂLIN
COCRIȘ PENTRU SCENARIU – GREETINGS FROM
NIGERIA (scenariu: Peter Hoferica),
VSMU, Slovacia: „Pentru o dramă emoționantă, despre generații diferite, redată
într-un ritm perfect, cu un minunat simț al umorului absurd, în timp ce
recreează și re-gândește într-un mod original stilul lui Roy Anderson în mediul
est-european”.
PREMIULPAUL
CĂLINESCUPENTRU CEL MAI BUN DOCUMENTAR – VENIM PE RÂND ȘI MERGEM PE SĂRITE (regia: Mihnea Toma), UNATC; „Juriul premiază filmul lui Mihnea Toma Venim pe rând și mergem pe sărite cu
Premiul pentru cel mai bun documentar, pentru lirismul, abordarea intimă și
portretizarea sugestivă a unei arte muribunde. Relația evidentă stabilită între
autor și protagoniste, bocitoarele, ajută călătoria în inima unui ținut
deluros, filmat și ritmat din montaj într-un mod extraordinar”.
PREMIUL ION BOSTANPENTRU CEL MAI BUN DOCUMENTAR ROMÂNESC
– oferit de Dacin Sara – „MY FRIEND (regia:
Marin Cumatrenco), UNATC: „Sensibilitatea
tratării, ca un clin d’oeil, a
tematicii spinoase a migrației, și pentru prospețimea și naturalețea realizării
cinematografice a acestei propuneri, prin folosirea montajului și integrarea
noilor tehnologii de comunicatie în limbajul cinematografic”.
PREMIUL VICTOR ILIU
– URȘII (regia: Alin Duruian), UNATC: „Este o plăcere
să premiem filmul Urșii, în regia lui Alin
Duruian, cu Premiul Victor Iliu. Regizorul transcende povestea unui sat
amenințat de urși, pentru a deveni o imagine emblematică a României
contemporane, în care un omul obișnuit devine el însuși o specie pe cale de
dispariție. Juriul a considerat că Urșii este un documentar
curajos, creativ și important, care tratează convingător un subiect actual”.
PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN FILM DE
ANIMAȚIE – NÖ! (regia:
Christian Kauffmann), Filmakademie
Baden-Württemberg, Germania: „NÖ! este un scurtmetraj poetic de animație care
spune povestea unei ființe umane care persistă în a-și urma visele, în ciuda
provocărilor serioase cu care se confruntă. El învață cum să depășească
obstacolele și să transforme cea mai gravă situație în inversul său. Stilul
vizual elegant, armonia culorilor și dezvoltarea consecventă a personajelor fac
din acest film o bijuterie de 5 minute. Membrii juriului au fost de asemenea de
acord că de această poveste optimistă avem nevoie cu toții în 2020”.
PREMIULION TRUICĂPENTRU CEL MAI BUN FILM
DE ANIMAȚIE – SISIPHESCU (regia: Maria Simina Dimancea), UNATC: „Pentru abordarea modernă și
originală a mitului antic al lui Sisif, pentru abilitatea dea a dezvălui, în
mai puțin de un minut, trăsături specific ale personajelor, care le descriu
convingător și, nu în ultimul rând, pentru că ne face să zâmbim”.
PREMIUL DE IMAGINE
PENTRU FILM ROMÂNESC – VÂNĂTOAREA DE
CERBI (imagine: Cătălin Rugină),
UNATC: „Pentru o preocupare vizuală consistentă în a compune cadre lungi și
statice, și pentru permanenta căutare a curgerii timpului prin intermediul
luminii, stăpânind cu măiestrie proporția dintre lumină și întuneric, în
relație cu povestea”.
PREMIUL ANDREI
(OTTO) TONCU PENTRU SUNET ÎN FILM ROMÂNESC – 9 BALLOONS (Sound design: Anthony Andrei, Alex Babliuc, David
Buciuta, Mihai Dumitrache, Cătălin Furtună, Andrei Georgescu, Alex Harabagiu,
Alex Măgureanu, Andrei Petcu, Magdalena Scurtu, Vlad Taină Popa, Ștefan
Tomescu), UNATC: „9 Baloane este un
uimitor exemplu de lucru în echipă – ceea ce, în esență, este cinemaul. 9
regizori au lucrat la acest film și apoi au colaborat cu 12 sound designeri
pentru a creea nu doar coloana sonoră a acestor filme, ci și a lumilor în care
se întâmplă. Premiul este acordat pentru creativitate și creația la care se
ajunge prin cooperarea întregii echipe de sunet: Anthony, David, Mihai,
Cătălin, Magdalena, Vlad, Ștefan, doi Andrei și trei Alex”.
PREMIUL DE MONTAJ
PENTRU FILM ROMÂNESC – BEING A BEE (montaj:
Ferenc Medve), Universitatea
Sapientia Cluj: „Se spune adesea că un film este scris de trei ori: pe hârtie,
pe platou și, în cele din urmă, în cabina de montaj. Beeing a Bee este unul
dintre acele filme în care partea de creație se întâmplă în cabina de montaj.
Juriul a fost impresionat de narațiune și de emoția acestui film, precum și de
mesajul puternic și actual pe care îl transmite”.
PREMIUL ROMANIAN
SOCIETY OF CINEMATOGRAPHERS – THE SWINGS
(imagine: Alfred Marvanov),
Academy of theatre and film N.S. Mihalkov, Rusia: „Pentru o abordare sinceră și
proaspătă, folosind în mod expresiv camera, subliniind perspectiva narativă
prin compoziție, reflecții și lumină, arătând ori ascunzând ceea ce e important
în poveste, recreând o unitate vizuală și un sentiment de anxietate prin
imagini memorabile, Premiul RSC merge către filmul The Swings”.
PREMIUL DE
INTERPRETARE FEMININĂ – Raya Mironova și Apolinaria Vetlugina pentru filmul SIX HOURS, Moscow New School of Cinema, Rusia: „Pentru abilitatea
lor de a combina construirea de roluri folosind actoria instinctivă, pentru
curajul de a-și exprima subtil munca asupra personajului și pentru capacitatea
puternică de a relaționa în mod natural cu partenerul, considerăm că este
evident că trebuie să premiem un uimitor duet de actrițe: Raya Mironova și
Apolinaria Vetlugina”.
PREMIUL DE
INTERPRETARE MASCULINĂ – Santiago Barzi
pentru filmul CHINESE WALL,UCINE, Argentina: „Ne-a emoționat
vulnerabilitatea reacțiilor sale și jocul subtil, capacitatea de a rămâne lucid
într-o poveste pe care o cunoștea prea bine, puterea de a gestiona mai multe
fire narative. Și pentru că actoria în sine necesită multă atenție, ne simțim
obligați să premiem acest artist care a trebuit să susțină 3 roluri în
proiectul său”.
PREMIUL NINA BEHAR – THE SWINGS (regia: Anastasia Ostapenko), Academy of
theatre and film N.S. Mihalkov, Rusia: „Pentru
curajul de a aborda această temă, pentru sensibilitatea și calitatea deosebită
a sunetului și al imaginii”.
MENȚIUNE SPECIALĂ A
JURIULUI – I AM YOU ARE (regia: Natalia Dolgowska), Andrzej Wajda Film
School, Polonia: „Mențiunea specială a juriului merge către I am you are, regia: Natalia Dolgowska,
pentru un stil sigur și un puternic
punct de vedere regizoral. I am
you are pictează cu sentimente pe imagini, vorbind despre trecut, fără urmă
de tristețe. Vârste și relații, viață și moarte, unicitatea fiecărei ființe
umane, arătate ca un concert de sentimente și imagini, într-un univers propriu,
bine individualizat”.
MENȚIUNE SPECIALĂ A
JURIULUI – BURNED (regia: Fatemeh Mohamadi), Iranian Youth Cinema
Society, Iran: „Juriul acordă o mențiune specială filmului BURNED de Fatemeh
Mohamadi pentru că ne-a cufundat complet în narațiune, construind scene și
personaje de o mare autenticitate, pentru abordarea unei teme sensibile cu o
mizanscenă precisă în detalii și acțiune și pentru modul magistral de a ghida
privitorul către un final puternic și memorabil”.
Florin Jianu (foto),
președintele Consililui Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii
din România, a fost ales ca membru al
Consiliului Consultativ al Facultății de Management a
Academiei de Studii Economice din București pentru perioada 2020-2024.
Florin Jianu se alătură
comunității academice a ASE București, urmând să contribuie prin expertiza sa la
îmbunătățirea programelor de studii și la formarea competențelor absolvenților
Facultății de Management.
Florin Jianu, președintele
CNIPMMR, subliniază: „Colaborarea dintre Consiliul Național al IMM-urilor și
Academia de Studii Economice va cunoaște în perioada următoare o intensificare.
Îmi propun ca din poziția de membru în Consiliul Consultativ al Facultății de
Management să susțin elemente suplimentare care să fie integrate în
curriculumul facultății și care să susțină tranziția cât mai eficientă de la
statutul de student la cel de angajat sau antreprenor și, de asemenea, să
colaborăm intens în realizarea de studii, analize și cercetări care să stea la
baza viitoarelor politici publice cu privire la internaționalizarea IMM-urilor
sau dezvoltarea spiritului antreprenorial în rândul studenților”.
Prof. univ. dr. Ion
Popa, decanul Facultății de Management a ASE: „Între
Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice și Consiliul
Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România există o constantă,
îndelungată și rodnică relație de colaborare concretizată în proiecte comune,
cooperare în realizarea unor lucrări de cercetare științifică și a unor
manifestări de prestigiu. Începând cu anul universitar 2020-2021 această
colaborare a fost consolidată prin cooptarea
președintelui CNIPMMR, domnul Florin Jianu, în Consiliului
Consultativ al Facultății de Management. Astfel, CNIPMMR va avea posibilitatea realizării unui contact
direct cu mediul universitar economic la cea mai prestigioasă Facultate de
Management din România, în timp ce Facultatea de Management va beneficia de
expertiza CNIPMMR în domeniul mediului de afaceri, pentru racordarea mai
bună a procesului educațional la realitățile și exigentele existente în economia
contemporană globalizată”.
Programul Universitatea Antreprenorială, derulat de Junior Achievement România în parteneriat cu Romanian-American Foundation, anunță pentru 2021 includerea unor componente noi „pentru pregătirea profesorilor și studenților: Future Ready Hackathon, sesiuni online interactive cu speakeri străini cu expertiză în antreprenoriat, inovare și design thinking, workshop-uri în mediul virtual, toate având la bază un pachet digital de resurse”. Concomitent, sunt menținute direcțiile principale de formare în antreprenoriat „prin programul JA Start-Up și incubatorul BizzFactory și de susținere financiară a celor mai bune proiecte de educație antreprenorială dezvoltate și implementate de profesori în universități”.
Universitatea Antreprenorială a fost lansată în 2016, oferind „o nouă abordare a antreprenoriatului și inovației în mediul universitar”. S-au creat hub-uri antreprenoriale în universități, extinse pe baza modelelor Junior Achievement (JA) România, în colaborare cu comunități locale de afaceri. Prin incubatorul JA BizzFactory, studenții „au realizat start-up-uri în diferite industrii și au avut ocazia să își echivaleze perioada de practică obligatorie la facultate”.
Ediția 2020 a programului a cuprins alocarea prin competiție a unor mini-granturi pentru proiecte antreprenoriale. Au beneficiat de finanțare 15 proiecte din 10 universități, implicând în activitățile educaționale derulate peste 100 de profesori, 1.000 de studenți și 100 de reprezentanți voluntari din mediul de afaceri. Universitățile din runda a II-a a competiției au fost: Universitatea Politehnica din București, Universitatea Ovidius din Constanța, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea din Craiova, Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Universitatea Al. Ioan Cuza din Iași, Universitatea Tehnică Gh. Asachi din Iași, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, Universitatea Politehnica Timișoara. Organizatorii subliniază că „la elaborarea și implementarea proiectelor au contribuit profesori implicați în programul JA Start-Up, fellows ai programului RAF-Fulbright plecați într-un schimb de experiență la Universitatea Rochester, precum și membri din Asociația pentru Educație Antreprenorială”.
Concentrare pe Digital Stack, divizia care
oferă servicii complete de training B2B
Companiile apelează tot mai mult la cursuri
tehnice pentru angajații lor
Bugetele de training ale companiilor variază
între 500-1.500 de euro /angajat / an
Republica Moldova – o zona importantă de
dezvoltare în 2021
Listarea pe bursa – obiectiv pentru următorii
2-3 ani
Școala Informală de IT (ȘIIT), unul dintre cele mai importante branduri de educație non-formală din industria IT din România, vizează ca în 2021 să își consolideze segmentul de cursuri pentru angajații din companii, pe fondul unei cereri tot mai mari a acestora, dar și să își extindă operațiunile lansate în acest an în Republica Moldova.
Școala Informală
de IT a fost lansată în 2013 de către Grupul de Inițiativă pentru Educație Informală, între timp devenind unul
dintre cei mai importanți jucători pe piața locală de educație IT alternativă. Peste 5.500 de persoane
au absolvit cursurile școlii în cei șapte ani de la lansare. În cadrul Școlii
Informale de IT predau 125 de mentori colaboratori, în șapte centre urbane importante ale țării: București, Cluj-Napoca, Brașov, Timișoara,
Iași, Sibiu și Craiova.
Cursurile SIIT s-au axat de-a lungul anilor pe segmentul de
persoane fizice, însă ca urmare a unei cereri din ce în ce mai mari, de la
finalul lui 2019 managementul s-a extins și în zona de cursuri business to
business prin dezvoltarea diviziei Digital Stack. De asemenea, anul acesta,
compania și-a lansat operațiunile în Republica Moldova.
„Anul acesta a adus tehnologia în prim-plan și ne așteptăm ca acest trend să continue, ceea ce vă duce la o creștere a nevoii de educație IT. Pe segmentul consumer estimăm o cerere tot mai mare de cursuri ca urmare a dorinței de reconversie profesională în special pentru cei ale căror job-uri au fost afectate de pandemie sau de procesele de automatizare. În 2021 ne vom consolida segmentul de business, un segment în care avem tot mai multe solicitări ca urmare a dificultății companiilor de a recruta specialiști, dar și a dorinței ca angajații să cunoască noutățile domeniului”, afirmă Mihai Talpoș (foto), managing partner al Grupului de Inițiativă pentru Educație Informală.
O piață de opt milioane de euro
Valoarea pieței de educație IT alternativă este de aproximativ opt milioane de euro, iar în
2021 ar putea crește cu 15%, conform estimărilor SIIT.
„Printre elementele care generează această dezvoltare a domeniului educației IT se numără: schimbările de pe piața muncii care determină foarte multe persoane să se reprofesionalizeze; deficitul acut de specialiști IT; digitalizarea accelerată a majorității industriilor pe fondul pandemiei; accesul tot mai facil a unor categorii de oameni la instrumente moderne de calcul, dar și infrastructura foarte bună a României de acces la internet fix”, explică Mihai Talpoș.
România este țara UE în care
companiilor le este cel mai greu să recruteze specialiști IT&C, în 2018
aproximativ 90% dintre ele întâmpinând
dificultăți în a-și ocupa pozițiile deschise în zona tehnică, conform unui raport Eurostat, publicat anul acesta.
În schimb, la nivel european 58% dintre companii au raportat dificultăți în a
recruta specialiști IT&C.
Clienții persoane fizice învestesc în jur de 270 de euro pe lună în propria pregătire IT, cele mai populare cursuri la nivelul Școlii Informale de IT fiind cele de Webfrontend Development, Introducere în IT, Testare software, Java și UI/UX. Pe de altă parte,
pe segmentul corporate, cele mai solicitate cursuri sunt cele de lucru cu
bazele de date (SQL), Python, User Experience Design (UXD), Business Analyst
(BA), programare Java, framework-uri de lucru (angular react). În general, companiile investesc între 500 și 1.500 de euro pe an
pentru fiecare angajat pregătit. Firmele care apelează cel mai des la
pregătirea angajaților prin cursuri IT sunt cele din domenii precum IT,
telecom, bancar, retail, utilități.
Managementul ȘIIT se așteaptă că anul viitor aproximativ 3.600 –
4.000 de persoane să aplice la cursurile sale, mai mult cu 15% față de 2020.
Anual, aproximativ 40% dintre cursanți își obțin certificarea, oferindu-și
astfel șansa la o carieră de succes în
domeniul IT & Software.
Programele Școlii Informale de IT sunt acreditate atât la nivel
național, de către Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC), cât și la
nivel internațional, sub tutela
PearsonVue.
Pe lângă atragerea de clienți corporate, un alt obiectiv
important este consolidarea operațiunilor din Republica Moldova, o piață accesată anul acesta. Managementul
își dorește ca în Republica
Moldova brandul Școala Informală
de IT să devina cel mai important furnizor de educație alterna-tivă în IT, un statut similar
celui din România. Alte obiective importante pentru 2021 sunt: creșterea
ponderii clienților care revin în școală pentru a beneficia de al doilea sau al
treilea curs și dezvoltarea programelor de responsabilitate socială Digital
People, Code4Home, IT4Kids și
Digital Teacher.
„În ultima perioadă am dezvoltat mai multe programe de CSR care vizează educația digitală pentru copii sau profesori și ne bucurăm că, astfel, cursurile noastre le-au fost deosebit de utile, mai ales în contextul școlii online. De curând, am lansat alte două programe, ambele venind într-o perioadă tot mai dificilă pentru piața muncii. De exemplu, Digital People este un program pe care l-am lansat împreună cu BCR Social Finance IFN SA pentru a ajuta la recalificarea persoanelor care au dificul-tăți în găsirea unui loc de muncă. Pe de altă parte, Code4Home este un proiect pe care l-am pro-pus Primăriei Municipiului Iași pentru a susține romanii din diaspora să se reîntoarcă în țară. Mai exact, le oferim training pentru a-i orienta către o carieră în IT. Acesta este un proiect pe care ne-am dori ca în 2021 să-l dezvoltăm în cât mai multe dintre orașele în care suntem prezenți”, adaugă Mihai Talpoș.
De asemenea, începând cu 2022, conducerea companiei își dorește
să se dezvolte și mai mult pe plan internațional, pentru acest fapt luând în
calcul listarea pe bursa.
***
Despre Școala Informală de IT
Școala Informală de IT (SIIT) este unul dintre cele mai importante branduri de educație alternativă în domeniul IT din România, proiectul fiind lansat în 2013 de către Grupul de Inițiativă pentru Edu-cație Informală. De-a lungul celor șapte ani, peste 5.500 de persoane au absolvit cursurile SIIT în cele mai mari 7 hub-uri IT din țară (București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brașov, Sibiu și Cra-iova) și din Republica Moldova.
Material de opinie de Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România (foto)
Economiile
lumii par a fi rezistat onorabil în fața provocărilor generate de pandemia de
COVID-19, datorită mobilizării financiare fără precedent a celor mai puternice
state și a organizațiilor internaționale și, mai ales, a concesiilor masive
privind îndatorarea, abordare opusă celei din criza precedentă, când s-a mizat
pe austeritate. Cu toate acestea, îngrijorările persistă din cauza
incertitudinii încă ridicate cu privire la evoluția pandemiei, dar și a
capacității statelor de a menține stimulentele acordate pentru susținerea economiei.
Pentru mediul de business românesc, necunoscutele anului 2021 provin din cel
puțin trei mari direcții: politica fiscală a Uniunii Europene, evoluția Brexit
și, pe plan intern, gestionarea dezechilibrului bugetar.
Pentru economiile
Uniunii Europene, perspectiva este pozitivă, având în vedere că, după negocieri
intense, statele membre au ajuns la un acord cu privire la bugetul multianual
care, pentru exercițiul financiar 2021 – 2027, depășește 1.800 de miliarde de
euro, aproape dublu față de cel anterior. Acesta cuprinde și planul de
redresare, în valoare de 750 de miliarde de euro, convenit pentru a ajuta
economiile europene să limiteze efectele crizei generate de pandemie. Așadar,
necesarul de finanțare poate fi considerat asigurat, dar succesul planului va
depinde de capacitatea statelor membre de a atrage și de a utiliza eficient
aceste fonduri.
Planurile fiscale ale Comisiei Europene,
efecte pe termen mediu
O
absorbție optimă a fondurilor europene impulsionează și activitatea mediului de
afaceri care, însă, trebuie să țină cont și de măsurile pe care autoritățile
europene le au în vedere pentru a asigura rambursarea împrumutului contractat
de Comisia Europeană de pe piețele financiare pentru a alimenta planul de
redresare de 750 de miliarde de euro. Împrumutul este prevăzut a fi rambursat
începând din 2028 (pe o perioadă de 30 de ani), dar, până atunci, este necesară
extinderea resurselor proprii ale Comisiei, care plănuiește, în acest sens, taxarea
anumitor sectoare sau a marilor companii. Cele mai vehiculate măsuri sunt impunerea
unei taxe pe plasticul nereciclat, aplicabilă
de la 1 ianuarie 2021, taxarea companiilor din domeniul digital, dar și
penalizarea aspră a acestora pentru încălcarea regulilor de concurență (până la
10% din cifra de afaceri globală), o taxă pe emisiile de carbon impusă
importurilor pe piața unică și extinderea taxei pe emisiile poluante.
Aceste
taxe ar trebui implementate pe parcursul următorului exercițiu financiar, dar
este dificil de estimat un moment anume, având în vedere mecanismele greoaie de
decizie la nivel european. Cu toate acestea, mai devreme sau mai târziu, își
vor pune amprenta asupra activității companiilor și a prețurilor pentru
consumatorii finali, inclusiv a celor din România.
Acordul post-Brexit rămâne indecis, cu doar câteva zile înainte de termenul limită
Suplimentarea
surselor proprii ale Comisiei Europene este cu atât mai necesară în contextul
ieșirii Marii Britanii din blocul comunitar, unul din contributorii majori la
bugetul UE. Dar, dincolo de golul lăsat la bugetul european, Brexit-ul
afectează semnificativ companiile europene care au relații de afaceri cu cele
din Marea Britanie, cu atât mai mult cu cât riscul unei rupturi fără un acord
comercial care să stabilească relațiile ulterioare dintre cele două părți pare
inevitabil (mai sunt doar câteva zile până la 31 decembrie, dată la care expiră
perioada de tranziție stabilită prin acordul de retragere intrat în vigoare de
la 31 ianuarie 2020).
Oficialii
din ambele tabere încă transmit mesaje încurajatoare cu privire la încheierea
unui acord, dar, în paralel, continuă să își consolideze „planurile de urgență”
pentru că, în caz de eșec, după 1 ianuarie 2021, Marea Britanie va fi
considerat stat terț în relațiile comerciale și de orice altă
natură cu statele membre UE, ceea ce presupune, în linii mari, reguli comerciale
mai stricte (formalități vamale, taxe, TVA, accize), restricții pe piața muncii
și limitarea liberei circulații a persoanelor.
Companiile
românești care au relații de afaceri cu parteneri britanici trebuie să țină
cont de toate aceste aspecte și să ia măsurile necesare pentru a limita potențialele
efecte nedorite asupra activității lor în cazul unui Brexit fără acord, dar
chiar și în cazul tot mai puțin probabil al încheierii unui acord, pentru că, de
la 1 ianuarie 2021, regulile se schimbă oricum.
Sprijinul pentru mediul de afaceri,
necesar și în 2021
Pe plan intern,
principala provocare a anului 2021 va fi legată de gestionarea deficitului
bugetar, în condițiile în care este recomandată menținerea facilităților
acordate mediului de afaceri în contextul pandemiei, iar înăsprirea
fiscalității nu poate fi luată în calcul, având în vedere estimările privind
evoluția pandemiei și ritmul lent de recuperare a economiilor europene și,
implicit, a celei românești.
La nivel european au fost
anunțate, deja, noi măsuri monetare și fiscale de stimulare a economiilor, iar
derogarea de la regulile fiscal-bugetare (limitarea deficitului bugetar la 3%
din PIB) a fost extinsă pentru 2021. Și autoritățile române au anunțat
extinderea unor facilități și au urgentat adoptarea unor măsuri solicitate de
mai multă vreme de mediul de afaceri (consolidarea fiscală, deducerea
pierderilor din facturile neîncasate, beneficii neimpozabile pentru angajați,
recuperarea TVA pentru facturile mai vechi de un an neîncasate de la persoanele
fizice etc.).
Reducerea
deficitului bugetar, estimat la 9,8% din PIB în 2020 de către Consiliul Fiscal,
este necesară, dar ar trebui realizată pe baza eficientizării cheltuielilor și
prin creșterea colectării veniturilor la bugetul de stat, posibilă în
condițiile implementării măsurilor anunțate referitoare la digitalizarea
administrației fiscale și combaterea evaziunii fiscale. Rămâne de văzut însă ce
vor decide autoritățile în această privință.
Așadar, anul 2021 se
anunță provocator, iar mediul de afaceri trebuie să își ia toate măsurile necesare
pentru a limita efectele factorilor perturbatori și a beneficia de toate facilitățile
pe care le va avea la dispoziție.
Piața asigurărilor din România a ajuns, în primele 9 luni ale acestui an, la un volum al primelor brute subscrise de peste 8,5 miliarde lei, în creștere cu aproximativ 4,8% față de valoarea înregistrată în aceeași perioadă a anului anterior.
Pe segmentul asigurărilor generale, valoarea primelor brute subscrise a ajuns, în intervalul ianuarie – septembrie 2020, la 6,87 miliarde lei, în creștere cu 6,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, primele brute subscrise aferente asigurărilor de viață au scăzut ușor, cu 1,3% în intervalul de referință, până la valoarea de 1,64 miliarde lei.
Piața asigurărilor generale rămâne dominată de asigurările auto, astfel încât acestea (clasa A3 – Asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare și clasa A10 – Asigurări de răspundere civilă auto, inclusiv răspunderea transportatorului) reprezintă aproximativ 71% din totalul primelor brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale și 57% din totalul primelor brute subscrise de societățile de asigurări în primele 9 luni ale anului 2020.
Asigurările de sănătate au continuat să înregistreze dinamici pozitive și în primele 3 trimestre ale anului 2020, cu un volum al subscrierilor de aproximativ 351 milioane lei, în creștere cu aproximativ 18% față de aceeași perioadă a anului precedent, majorându-și ponderea în totalul primelor brute subscrise de societățile autorizate și reglementate de A.S.F. la 4,1%.
Contextul actual, marcat de incertitudini sporite cu privire la evoluția viitoare a activităților economice amplificate de efectele negative ale pandemiei COVID-19, a determinat creșterea interesului pentru asigurările de garanții (clasa A15). Acest tip de asigurări a înregistrat un volum al primelor brute subscrise de aproximativ 364 milioane lei, în primele 9 luni ale anului 2020, în creștere cu 92% față de aceeași perioadă a anului precedent, aducându-și, astfel, aportul la tendința de diversificare a pieței asigurărilor din România.
Piața RCA
În primele trei trimestre din anul 2020, gradul de concentrare se menține la un nivel ridicat pe piața asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto. Astfel, primii doi asigurători cumulau aproximativ 75% din portofoliul de asigurări RCA din România.
Valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA, în primele 9 luni ale anului 2020, a ajuns la aproximativ 2,94 miliarde lei, restul până la totalul clasei A10 (3,10 miliarde lei) reprezentând asigurările transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș și asigurările RCA subscrise pe teritoriul altor state membre UE în baza dreptului de liberă prestare a serviciilor. Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, valoarea primelor brute subscrise a crescut cu circa 4%.
Pe ansamblul întregii piețe, prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 1% la 30 septembrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent, înregistrând valoarea de 626 lei.
Dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale în primele 9 luni ale anului 2020 a crescut comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent cu aproximativ 17%, iar cea pentru daune materiale a crescut cu circa 4%.
Solvabilitate II
Valoarea fondurilor proprii eligibile să acopere cerința de capital de solvabilitate se afla la finalul celui de-al treilea trimestru al anului 2020 la nivelul de 6,07 miliarde lei, în creștere cu 14% comparativ cu valoarea înregistrată la 30 septembrie 2019. La finalul lunii septembrie a anului 2020, atât valoarea activelor, cât și cea a obligațiilor societăților de asigurare (măsurate conform principiilor regimului Solvabilitate II) au înregistrat modificări comparativ cu valorile înregistrate în aceeași perioadă a anului precedent. Activele totale au crescut cu 8%, iar datoriile totale ale societăților de asigurare au crescut cu 7% în primele nouă luni ale anului 2020 comparativ cu valoarea înregistrată în aceeași perioadă a anului anterior.
Ratele SCR și MCR
Ratele SCR și MCR calculate la nivelul pieței ca raportul dintre totalul fondurilor proprii eligibile să acopere cerințele de capital și valoarea totală a necesarului de capital au înregistrat valori supraunitare, în creștere comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Rata SCR la nivelul pieței s-a situat la un nivel de 1,83, iar rata MCR la o valoare de 4,44.
Indemnizații brute plătite
Despăgubirile brute plătite de societățile de asigurare pentru activitățile de asigurări generale și de viață (incluzând răscumpărările parțiale și totale și maturitățile) au înregistrat, în primele 9 luni ale anului 2020, o valoare de circa 5 miliarde lei, fiind observată o atenuare a ritmului de creștere în perioada de referință față de dinamicile anuale înregistrate în perioadele anterioare.
Brokerii de asigurare
Primele brute distribuite de companiile de brokeraj pentru asigurările generale și asigurările de viață s-au situat la o valoare de 5,77 miliarde lei, în primele 9 luni ale anului 2020, în creștere cu 9,2% față de aceeași perioadă a anului anterior. Ponderea veniturilor din activitatea de distribuție în volumul de prime distribuite la nivelul pieței de brokeraj în asigurări a fost de 17,64% (comision mediu), pe segmentul asigurărilor generale acesta fiind de 16,63%, iar pe segmentul asigurărilor de viață fiind de 45,21%.
Mai multe detalii despre evoluția pieței asigurărilor în primele 9 luni ale anului 2020 puteți să găsiți AICI.
Compania de consultanță în management Horváth &
Partners, prezentă pe piața românească din 2005, a derulat peste 300 de
proiecte, în valoare de circa 64 milioane de euro. Informația a fost furnizată
la împlinirea a 15 ani de activitate a biroului local al companiei, înființat
în noiembrie 2005.
Kurt Weber (foto), director general al
Horváth & Partners România, apreciază: „Acești 15 ani de activitate pe
piața locală au reprezentat o călătorie extraordinară pentru noi. Cu toate că
decizia de a deschide biroul local a fost strâns legată de proiectul de
integrare post-fuziune a Petrom, un alt motiv a fost poziționarea foarte bună a
țării în regiune. În plus, România se îndreapta în acea perioadă spre aderarea
la Uniunea Europeană, care avea să ofere peisajului de afaceri al țării o nouă
fereastră de oportunități și un potențial de dezvoltare important. Sunt
conștient că nu am fi reușit nimic fără echipa locală, formată din peste 30 de
consultanți, precum și de cei 50 de colegi din birourile internaționale, care
ne-au oferit sprijin și know-how în acest deceniu și jumătate de activitate. Am
fost martori la transformarea și maturizarea mediului de business local, la
schimbarea percepției față de serviciile de consultanță și la două momente
majore de cumpănă, din punct de vedere economic: 2008 și 2020”.
Compania Horváth & Partners oferă
servicii de consultanță pentru proiecte de mărime mică și medie, cu valori în
jurul a 50.000 euro și pentru proiecte transformaționale ample, care pot depăși
2-3 milioane de euro. Proiectele locale și regionale dezvoltate în această
perioadă acoperă o gamă largă de specialități: reproiectarea modelului de
afaceri și susținerea transformării organizationale în sectorul upstream al
industriei de petrol și gaze, transformarea modelului de afaceri prin proiecte
de externalizare, management al proceselor și S/4HANA, managementul resurselor
umane, implementarea de soluții de planificare, elaborarea de planuri de
afaceri pentru investiții și segmente noi de piață etc.
Apreciind că mediul de afaceri românesc
a făcut progrese notabile în cei 15 ani de la înființarea biroului local, Kurt
Wweber subliniază: „Una dintre realizările majore pe care le-am observat este
creșterea nivelului de competitivitate a principalilor jucători din același
domeniu de activitate. Companiile au realizat că un factor important pentru a
progresa este să ai o concurență puternică, care să-ți stimuleze dezvoltarea,
să inovezi, să îți îmbunătățești performanțele permanent. Un alt element
pozitiv este concentrarea pe nevoile clienților și adaptarea serviciilor și
produselor, în funcție de acest factor. Un semnal clar de maturizare este și
implementarea indicatorilor de performanță în toate industriile, precum și
adoptarea soluțiilor de digitalizare cum sunt Inteligența Artificială sau
RPA-ul. Nu în ultimul rând, organizațiile au învățat să atragă, să crească și
să-și păstreze mult mai bine oamenii, chiar dacă acesta este un sector unde mai
este mult loc de evoluție. Cred că factorul uman, în special în plină epocă a
automatizărilor, este vital pentru sănătatea unei afaceri”.
Directorul general Kurt Weber consideră
că România traversează o perioadă care pune bazele dezvoltării pe termen mediu
și lung, deoarece la nivelul Uniunii Europene se definește cel mai mare buget
multianual de până acum pentru programul de redresare economică
NextGenerationEU, în perioada 2021-2027, și planul de relansare economică post-pandemie.
Prin European Green Deal au fost definite țintele cele mai ambițioase de
transformări climatice. Toate aceste mecanisme și instrumente de finanțare vor
putea fi atrase în mod eficient cu proiecte fezabile din punct de vedere
economic pentru întregi comunități și ecosisteme de afaceri: „Pentru conceperea
și implementarea unor astfel de proiecte oferim soluții atât în sectorul public
cât și în cel privat, prin competențele și experiența dovedită în țări care au
trecut prin etape similare, în ultimii 2-5 ani. Suntem pregătiți să sprijinim
beneficiarii și investitorii în marile proiecte care vor pregăti și contribui
la transformarea economia României. Mediul local de business a făcut pași
importanți în direcția dezvoltării și am putut observa acest lucru foarte bine,
dat fiind că noi colaborăm îndeaproape cu birourile internaționale ale Horváth
& Partners, avem consultanți români care derulează proiecte pentru clienți
din străinătate și invers, iar acest lucru ne ajută să luăm pulsul permanent și
corect”.
În aceeași perioadă
de 15 ani, biroul Horváth & Partners din
București a devenit și un adevărat hub regional, de unde au fost schițate și
implementate proiecte în Republica Moldova, Serbia, Croația și întreaga zonă balcanică.
Totodată, consultanții biroului din București au contribuit la proiecte
derulate în Germania și la dezvoltarea grupului, în special a birourilor din
SUA și Orientul Mijlociu.
Ca perspectivă, aprecierea
specialiștilor de la Horváth & Partners este că principalele tendințe care se
vor materializa în următorii doi ani la nivelul mediului de business sunt: „(1)
accelerarea transformării digitale, creșterea continuă și vertiginoasă a
canalelor online de vânzare și accentuarea îmbunătățirii experienței
clienților; (2) concentrarea organizațiilor pe sporirea capacității de inovare
și a investițiilor în tehnologii ecologice; și (3) concentrarea pe acțiuni
concrete de sustenabilitate, cu precădere în sectoarele energetic,
transporturi, agricol și industrial”.
Horváth & Partners (www.horvath-partners.com/ro) se definește ca „una dintre
cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în
management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost
înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre
pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.000 de angajați. Horváth
& Partners are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg,
München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Arabia Saudită și
Emiratele Arabe, Statele Unite ale Americii, dar consultanții companiei stau la
dispoziția clienților la nivel global. Horváth & Partners este membră a
Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată
din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de
birouri în 25 de țări, situate pe trei continente, totalizând peste 5.100 de
consultanți.
Pe piața din România, Horváth &
Partners oferă o gamă largă de servicii de consultanță în domeniul
managementului performanței și optimizarea performanței organizațiilor private
și publice: de la management strategic și inovație, managementul proceselor și
organizare, până la controlling, managementul operațiunilor și achizițiilor,
training-uri, consultanță în vânzări și IT. Principiul de consultanță al
Horváth & Partners se bazează pe o cooperare intensivă, în parteneriat și
orientată pe soluții, alături de clienți. Unul dintre principiile de bază, care
diferențiază Horváth & Partners, este sprijinirea clientului pe parcursul
întregului proces de transformare, de la elaborarea conceptelor strategice,
până la implementarea și ancorarea acestora în cadrul companiei”.
Xiaomi, lider global în tehnologie, le-a pregătit o nouă surpriză fanilor Mi și utilizatorilor din România și a lansat, începând de astăzi, campania “Intră în atmosfera sărbătorilor de iarnă cu Mi 10T Pro și Mi 10T”.
Astfel, în perioada 15-31 decembrie, achiziția unui telefon Mi 10T Pro sau Mi 10T, din rețeaua partenerilor autorizați*, le va aduce cumpărătorilor automat și un cadou la alegere. Aceștia trebuie să introducă datele din factură pe https://mi-home.ro/event/xiaomi-mi10t-promo-sarbatori/ și să își aleagă cadoul. Opțiunile sunt: Mi True Wireless Earphones Lite, Mi Portable Photo Printer sau Mi Smart Band 5.
Cele două modele, Mi 10T Pro și Mi 10T, au fost lansate la finalul lunii septembrie, sub sloganul Power Your Creativity și au fost concepute pentru a-i ajuta pe utilizatori să își ducă creativitatea la un alt nivel.
Flagship-ul Mi 10T Pro are specificații tehnice de top în categoria sa. Camera ultra-performantă de 108MP oferă o rezoluție ultra-înaltă cu Stabilizator Optic de Imagine (OIS) și filmare 8K. Display-ul viitorului – AdaptiveSync TrueColor de 144Hz – se adaptează automat la rata de frame-uri a conținutului redat, în timp ce tehnologiile Motion Estimation, Motion Compensation (MEMC) aduc în plus mai multe frame-uri care fac clipurile video mai fluide și mai ușor de vizionat. Mi 10T Pro este dotat cu procesorul flagship Qualcomm® Snapdragon™ 865, dar și o baterie de de 5000mAh (typ).
Mi 10T continuă să împingă limitele și oferă experiențe unice atât pentru cei care îl folosesc la birou, cât și pentru pasionații de streaming și gaming. Camera principală a telefonului este de 64MP, iar Mi 10T folosește aceeași tehnologie de ecran și același procesor și baterie ca varianta Pro.
Campania “Poftă emoții, poftă de viață”,
lansată în vară de WOPA și
Floriol, continuă cu o poveste de Crăciun. La finalul unui an complicat, plin
de emoții de tot felul, masa de sărbători ar trebui să fie un moment de bucurie
deplină. Așa că anul acesta, Floriol te invită să pregătești o cină de Crăciun exact
cum vrei tu să fie. Doar cu ingredientele care îți plac, asezonate cu cele mai
sincere emoții.
TIMP DE
PREPARARE: După sufletul fiecăruia
DIFICULTATE: De
la ușor la complex, după gust
INGREDIENTE:
Poftă de nostalgie
Poftă de mulțumire
Poftă de pace
Poftă de visare
Floriol din belșug
MOD DE PREPARARE:
Rețetele cu “Poftă de emoții de Crăciun, poftă de viață” by Floriol, powered
by WOPA, sunt ideale atât pentru adepții bucătăriei tradiționale, cât și pentru
vegani sau pentru iubitorii dietelor keto.
„Când vine vorba de masa de Crăciun, primul gând pentru fiecare român e:
friptură, salată de boeuf, cârnați, plus cozonac până nu mai poți. Or,
Crăciunul este simțit diferit de fiecare dintre noi și mesele de Crăciun sunt
cel puțin la fel de variate. Adică, dacă nu îți place piftia… e OK! De aceea
am vrut să recunoaștem acest lucru și să oferim alternative de rețete care să
se plieze pe felul în care oamenii simt Crăciunul” spun Alina Nechita (Art
Director vegan) și Daniel Hărmănescu (Copywriter non-vegan) de la WOPA.
“Emoția rămâne cel mai important ingredient
pentru o masă perfectă. După 20 de ani de prezență pe piața din România și 15
ani în care a urat românilor ”Poftă de viață”, Floriol
știe bine acest lucru și le
propune consumatorilor săi un stil de viață echilibrat și sănătos. Pe Floriol.ro
găsiți o mulțime de sfaturi și abordări din partea nutriționiștilor, dar și
peste o sută de rețete numai bune de pus în practică pentru masa de Crăciun și
nu numai”, a adăugat Monica Spiru (Marketing Manager
România & Bulgaria).