Grupul Agroland a înregistrat o cifră de afaceri de 38,4 milioane de euro în 2020

0

Anul trecut, Grupul Agroland a avut o creștere a cifrei de afaceri cu 33% față de 2019. Profitul net a fost 2,1 milioane de euro în 2020, de 3 ori mai mare comparativ cu cel înregistrat în anul precedent 

Compania își propune deschiderea a cel puțin 8 unități comerciale de tip Agroland MEGA, cu suprafețe de peste 300% mai mari decât cele tradiționale, în 2021, respectiv a 30-35 de asemenea magazine moderne în următorii trei ani

București, 10.03.2021. Grupul Agroland (indice bursier AG), cel mai mare lanț de magazine din România specializate pe segmentele de grădinărit, îngrijirea animalelor de companie și hobby farming, a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 38,4 milioane de euro, în creştere cu 33% faţă de 2019, când a avut 28,92 milioane de euro. Profitul net s-a situat la 2,1 milioane de euro, o valoare de 4 ori mai mare faţă de anul anterior, când se ridicase la peste 530.000 de euro.

Potrivit reprezentanților Agroland, tendința ascendentă a business-ului se datorează strategiei de dezvoltare care a implicat investiții în deschiderea de noi magazine de tip Agroland MEGA (cu 5 astfel de unități inaugurate anul trecut), extinderea gamei de produse, creșterea de patru ori a vânzărilor online față de 2019, precum și diversificarea business-ului, prin achiziția activelor sucursalei Mihăilești a companiei Avicola București. Această achiziție a plasat Agroland în topul primilor 10 producători de ouă de consum din România. 

„Conceptul nostru de magazin modern, Agroland MEGA, s-a dovedit și în 2020 un motor al creșterii business-ului. Situarea magazinelor în apropierea centrelor urbane a adus cele 2.500-3.000 de produse pe care le avem în portofoliu, din gamele hobby farming, gardening și pet care, în atenția unei clientele interesate de traiul în aer liber, hrană sănătoasă și amenajarea propriei gospodării. În 2021, ne vom dezvolta business-ul tot datorită extinderii rețelei de magazine Agroland MEGA cu încă cel puțin 8 unități, dar și a creșterii cu 50% a vânzărilor online. Mai mult, vom folosi magazinul online pentru a ieși pentru prima dată pe piețele țărilor din jur: Ungaria, Bulgaria și Serbia. Investițiile în dezvoltarea canalului de vânzare online, precum și cele în automatizarea și digitalizarea proceselor din interiorul companiei și al grupului de firme sunt, de asemenea, parte a strategiei noastre de creștere”, explică Horia Cardoș (foto) , fondator și director general al Agroland. 

La sfârşitul anului trecut, indicatorul EBITDA, care include profitul operațional și cheltuielile de amortizare, se situa la 2,90 milioane de euro, în creștere cu 2,7 ori față de cel al anului 2019, care a atins nivelul de 1,06 milioane de euro.


Câtă vreme cifra de afaceri pentru anul trecut a Grupului Agroland a sporit cu o treime, profitul s-a multiplicat de 4 ori de la un an la altul, în timp ce gradul de îndatorare s-a redus de la 89% la 69% în același interval, putem spune că toate acestea reprezintă o confirmare a faptului că planul nostru de dezvoltare este eficient, generează valoare, iar plasamentele investitorilor, în obligațiuni și acțiuni, vor genera randamentele anticipate de aceștia atunci când ne-au acordat încrederea lor”, spune Horia Cardoș , fondator și director general al Agroland.


În ultimul an, Agroland a devenit o prezență atractivă pentru investitori la Bursa de Valori București, prin listarea de obligațiuni (iunie), mărirea de capital printr-un plasament privat (noiembrie), apoi listarea acțiunilor în Sistemul Multilateral de Tranzacționare (SMT), Sectorul Titluri de Capital, Categoria Premium, cu începere de la 1 martie 2021. 



Pentru 2021, Agroland își propune să vină la BVB cu o altă companie din grup, Agroland Agribusiness, prin listarea de acțiuni și o emisiune de obligațiuni. Această companie are ca activitate comerțul cu inputuri organice și convenționale pentru agricultură, respectiv semințe, îngrășăminte și produse pentru protecția plantelor, precum și cu tradingul de cereale.



Despre Agroland

Agroland este cea mai mare rețea de magazine cu produse pentru gardening, pet care și hobby farming din România, are capital 100% românesc și a fost fondată în 1997, la Timișoara, de către antreprenorul Horia Cardoș. În prezent, rețeaua Agroland are 250 de unități, localizate în 29 de județe, și peste 2.200.000 de clienți an. Printre produsele comercializate se află: produse pentru grădinărit – seminţe, material săditor, fertilizanți, echipamente, hrană și accesorii pentru animale de companie, precum și pui de o zi, furaje echipamente pentru ferme mici şi medii, – şi hrană și accesorii pentru animale de companie. Grupul Agroland a înregistrat o cifră de afaceri de 38,4 milioane de euro, la finele lui 2020, și are peste 300 de angajați.

Parteneriat educațional pentru bune practici în afaceri

0

Asociația Administratorilor de Fonduri (AAF) și școala de afaceri Envisia – Boards of Elite au semnat un parteneriat educațional „în scopul promovării bunelor practici în afaceri, dezvoltarea competențelor și abilităților de conducere la nivel de management, precum și construirea unei culturi solide de guvernanță corporativă”. 

Jan Pricop, director executiv al AAF: „Parteneriatul cu prima școală de business dedicată specialiștilor cu înaltă expertiză susține demersul pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri care să genereze progres economic și social pe termen lung. Membrii Asociației Administratorilor de Fonduri au posibilitatea, prin intermediul acestui proiect educațional, să împărtășească participanților la cursurile dezvoltate în parteneriat, din experiența profesională acumulată în domeniul fondurilor de investiții și, de asemenea, să-și consolideze expertiza în domenii precum bunele practici în afaceri și guvernanță corporativă, două direcții de management din ce în ce mai importante în contextul economic prezent și viitor”.

Gabriela Hârțescu, decan & COO, Envisia – Boards of Elite: „În implementarea misiunii sale de promovare a excelenței în educație, prin programe și cursuri dedicate membrilor de board, top managementului și profesioniștilor care vizează acest nivel de senioritate profesională, Envisia dezvoltă alianțe strategice care să asigure cea mai înaltă expertiză locală și internațională. Prin alianța cu AAF, alături de celelalte asociații profesionale reprezentative pentru piața de capital și industria serviciilor financiare, Envisia reprezintă singura platformă de educație ultra-specializată care dezvoltă un portofoliu complex și integrat de cursuri pentru toate componentele pieței financiare. Pentru Europa Centrală și de Est, ENVISIA reprezintă o platformă unică de dezvoltare profesională și personală a elitelor, beneficiind de parteneriate de prestigiu cu universități de top și asociații profesionale importante din țară și din străinătate“.

Asociația Administratorilor de Fonduri (AAF, http://www.aaf.ro/)  este definită ca „organizația profesională independentă neguvernamentală a operatorilor din industria organismelor de plasament colectiv din Romania. Misiunea AAF este: să promoveze un înalt nivel de transparență, cunoaștere și încredere în ceea ce privește conceptul de investiţie în organisme de plasament colectiv; să contribuie la formarea şi dezvoltarea cadrului legislativ care să asigure posibilitatea efectivă de dezvoltare a industriei și protecția investitorilor; să promoveze în activitatea membrilor săi standarde profesionale și de etică ridicate, de pregătire și perfecționare a personalului din industrie; să contribuie la creșterea competitivității și calității serviciilor, prin promovarea și implementarea normelor/standardelor specifice care guvernează această activitate în spațiul Uniunii Europene, inclusiv cele de etică, integritate și profesionalism; să stabilească şi să dezvolte legături cu organizaţii guvernamentale sau nonguvernamentale interne şi internaționale, cu orice persoană fizică și/sau juridică română sau străină, atât în scopul promovării schimbului de opinii şi de experienţă în domeniu cât și pentru promovarea conceptului de investiţie colectivă în valori mobiliare in România”.

Envisia Business School (Envisia, https://envisia.eu/) – Boards of Elite este caracterizată ca „prima școală de afaceri din Romănia și din Europa Centrală și de Est dedicată membrilor consiliilor de administrație, top managementului executiv (CEO, CFO, COO, CIO, CRO, etc), precum și specialiștilor cu înaltă expertiză care vizează aceste poziții. ENVISIA oferă programe de certificare și de dezvoltare a competențelor și abilităților de conducere, servicii de mentoring și evaluare. O premieră europeană o reprezintă dezvoltarea Programului Board Practice and Directorship, în parteneriat cu Henley Businees School UK (școală de business cu triplă acreditare, în Europa și SUA: AMBA, EQUIS, AACSB). Envisia este partener educațional al unor prestigioase asociații profesionale: CISI – Chartered Institute for Securities and Investment UK, IASE – International Association for Sustainable Economy, AAFBR – Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România, ARIR – Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România, ACI România – Asociația Piețelor Financiare, ATR – Asociația Trezorierilor din România etc. Principalul obiectiv al Envisia îl reprezintă evoluția profesională și personală a elitelor, pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri care să genereze progress economic și social pe termen lung”.   

Modernizare la kilometrul 0 al capitalei

0

Au început lucrările de construcție pentru modernizarea unei clădiri din plin centrul Capitalei, la kilometru 0: H Tudor Arghezi 21 (foto), proprietate pe care o deține dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe. Situat în zona Universitate, proiectul este „al doilea dedicat segmentului de spații de birouri pe care compania îl dezvoltă pe piața locală, iar investiția în reconversia clădirii se ridică la peste 4 milioane de euro. Proiectul înregistrează deja un grad de ocupare de 100%”.

Yitzhak Hagag, Chairman & Board Controller Hagag Group: „Continuăm investițiile în segmentul de nișă al reconversiei clădilor vechi și avem încredere că proiectele noastre vor readuce zona centrală a Bucureștiului în atenția investitorilor, precum și în vizorul companiilor elitiste interesate de relocare. Odată finalizat, H Tudor Arghezi 21 va deținte toate atributele necesare pentru a crea o fuziune arhitecturală perfectă între clădirile de patrimoniu existente în perimetrul său și dezvoltările moderne; este un proiect ambițios, iar amplasamentul privilegiat ne va permite să creăm în jurul său un mediu urban vibrant și să repoziționăm zona de centru a orașului în topul locațiilor dezirabile atunci când discutăm despre spații de birouri”. 

Din caracterizarea de ansamblu, este de reținut că imobilul, din 1966, „dispune de o suprafață totală construită de 6.975 de metri pătrați și peste 4.580 de metri pătrați suprafață totală închiriabilă, 10 de locuri de parcare, expunere și vizibilitate excepțională și un regim de înălțime de S+D+P+6E+7R. Procesul de reconversie presupune consolidarea, recompartimentarea și refuncționalizarea clădirii, dar și refacerea împrejmuirilor construcției existente. Fațada edificiului va fi modificată în întregime și va căpăta un aspect modern, elegant, în linie cu influențele arhitectonice ale zonei. Odată finalizat, H Tudor Arghezi 21 va dispune de toate facilitățile unei clădiri de birouri de clasă A – finisaje premium, sisteme de ventilație cu admisie de aer proaspăt și sisteme HVAC eficiente energetic, chicinete, lifturi moderne, multiple căi de acces în clădire, dar și de beneficiile care derivă din amplasamentul ultra-central:  acces rapid la centrul istoric, hoteluri de 4 și 5 stele, instituții publice și culturale, restaurante fine dining, cafenele și multiple mijloace de transport public”.  

Hagag Development Europe este recomandat ca „un dezvoltator imobiliar specializat în proiecte rezidențiale și comerciale în România. Compania este implicată în achiziționarea, dezvoltarea și renovarea unor imobile și proiecte care implică mai mult de 200 de milioane de euro investite în zonele de lux și de dezvoltare ale Bucureștiului”.  

Fusion AIR, știință transpusă în artă

0

Arta și cercetarea se regăsesc în activități finalizate cu lucrări ilustrând concomitent ambele domenii. Patru artiști români cu abordări și practici artistice distincte lucrează în patru institute de cercetare împreună cu oameni de știință într-un proiect românesc unic de rezidențe artistice în institutele de cercetare – Fusion AIR, ediția a II-a, 2021. 

Inițiatoarea proiectului, Mihaela Ghiță, cofondatoarea Asociației Qolony – Colonia pentru Artă și Știință, ne oferă detalii: „Fusion AIR, un proiect de pionierat pentru România, vorbește despre știință și cercetare în limbajul artei. Când l-am inițiat, ne-am propus să unim două domenii până acum disociate, într-un demers care să participe la construirea și stabilizarea unei infrastructuri colaborative apte să susțină, pe de-o parte, știința și cercetarea și, de cealaltă parte, arta și pe artiștii care se lasă inspirați de știință și folosesc tehnologia în lucrările lor. În România, domeniul Art & Science este încă unul de nișă, prea puțin vizibil în spațiul artistic și insuficient cunoscut în cel științific”.    

Artiștii și cercetătorii vor realiza în institute „o instalație ce reprezintă materia invizibilă a particulelor de energie înaltă provenite de la supernove și din universul îndepărtat; lucrări cu mușchi artificiali, celule vii crescute pe suport organic sau anorganic; o instalație imersivă ce folosește secretele tehnicii colagenului din pergamente; o instalație sonoră care arată efectul muzicii asupra celulelor vii”.

Conceptul curatorial al proiectului este „Structuri convertibile”, lansat de curatoarea evenimentului, Olivia Nițiș, și „propune includerea unei arhive a proceselor de lucru și a unui un glosar de termeni, pentru o mai bună mediere a relației dintre public și conținutul expozițional”, cu sublinierea că „Fusion AIR își propune să ajute la promovarea incluziunii artiștilor în activitățile de inovare și cercetare oferind științei limbajul artei și să transforme informația științifică în parametri vizuali și auditivi, aducând concepte științifice abstracte la un nivel accesibil publicului larg, participând astfel la popularizarea științei”.

Activitățile și lucrările commune ale artiștilor și cercetătorilor sunt recomandate astfel:

„Ciprian Ciuclea, un artist vizual preocupat de interpretarea realității mediate de tehnologie, va lucra cu cercetătoarea dr. Gina Isar, de la Institutul de Științe Spațiale, specialistă în astrofizică cu o experiență de 17 ani. Demersul lor se va concretiza într-o instalație multimedia legată de reprezentarea materiei invizibile, a particulelor de energie înaltă provenite de la supernove care pătrund și interacționează cu atmosfera terestră. 

Aura Bălănescu a studiat sculptura, dar este interesată de sculptura imaterială și a dezvoltat o teorie conform căreia percepția mediată de tehnologie generează o a treia stare a minții. Ea va colabora cu dr. Elena Badea de la la Institutul de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie, cercetător chimist, un nume important în lista specialiștilor preocupați de studiul aspectelor materiale ale documentelor vechi, pentru realizarea unei instalații imersive ce folosește secretele tehnicii de utilizare a colagenului din manuscrisele vechi. 

La ediția din acest an a Fusion AIR, bioartista Floriama Cândea va lucra cu dr. Ionuț Enculescu, directorul Institutului Național pentru Fizica Materialelor-Măgurele, fizician, specializat în fizica materiei condensate. Cercetarea celor doi presupune creșterea celulelor vii pe suport organic sau anorganic, rezultând un sistem care poate funcționa ca un mușchi artificial.

Peter Gate, antropolog și creator de muzică electronică, va colabora cu dr. Marian Zamfirescu, directorul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica Laserilor Plasmei și Radiațiilor, un cercetător cu o bogată experiență în fizica laserilor, optică și spectroscopie. În acest proiect își propun să expună celule vii la diferite frecvențe și să înregistreze sub formă de sunete răspunsul acestora”.

Temele de cercetare sunt prezentate live pe pagina de Facebook Qolony pe 16, 17, 18 și 19 martie, începând cu ora 19.00. De-a lungul celor patru luni de desfășurare a proiectului publicul va fi în permanență la curent cu evoluția celor patru demersuri artistice pe pagina de Facebook Qolony. 

Proiectul este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN).

Qolony – Colonia pentru artă și știință este caracterizată ca „o asociație fondată în 2019 care desfășoară programe de cercetare și producție, ajutând la promovarea artei aflate la intersecția cu știința: rezidențe artistice, prezentări, dezbateri, workshop-uri, expoziții care deschid dialoguri între artiști și oameni de știință din institutele de cercetare, la nivel național și internațional. Echipa Qolony este formată din Mihaela Ghiță, inițiatoarea proiectului Fusion AIR, artistele vizuale Floriama Cândea și Sabina Suru, alături de Andrei Tudose, managerul proiectului. Site oficial: www.qolony.eu” .

Parteneri instituționali sunt Institutul de Științe Spațiale (ISS), Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie București (INCDTP), Institutul Național pentru Fizica Materialelor (IFIM), Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației (INFLPR).

Parteneri sunt Muzeul Național de Artă Contemporană, SAC – Spațiul de Artă Contemporană, Institutul Francez din România, CESI – Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, Scientifica.

Festivalul Enescu 2021, existență și necesitate

0

Festivalul Internațional George Enescu 2021 va exista – există, deja, sub aspect organizatoric – și împlinește o necesitate a timpului prin care trecem. Cu această semnificație a fost expusă public o primă punere în temă asupra ediției care va celebra 140 de ani de la nașterea lui George Enescu, ediție jubiliară, cu numărul 25.

Vladimir Jurowski, directorul artistic al festivalului: „Muzica nu ne servește doar ca divertisment, ca hrană pentru suflet, ci servește și ca un comunicator foarte important între oameni, așa că în aceste vremuri dificile ale pandemiei, lumea are nevoie de frumusețe, de muzică, de cultură. Lumea are, prin aceasta, nevoie de Festivalul Enescu. Avem nevoie de public, de artiști și de sprijinul autorităților și al tuturor sponsorilor. Vă îndemn să considerați importanța acestui Festival, în special anul acesta, atât din perspectiva istoriei sale ilustre, cât mai ales din perspectiva viitorului culturii în această lume. Pandemia nu va dura pentru totdeauna. Odată ce ne vom afla în lumea post-Corona, vom simți și mai mult nevoia de hrană culturală pentru inimile, mințile și sufletele noastre. Prin urmare, vă rugăm să faceți tot posibilul, așa cum și noi facem tot ce este necesar și posibil de partea noastră, pentru a face acest Festival o realitate, pentru a-l face la fel de colorat și de divers pe cât l-am anunțat”.

Festivalul este programat pentru o durată record: 28 august-26 septembrie 2021, cu măsuri care să reducă riscurile de sănătate pentru spectatori, artiști, organizatori și jurnaliști. Programul artistic va fi susținut de 4700 de artiști străini și români, în 66 de concerte organizate în patru serii: 

Mari Orchestre ale Lumii (concerte desfășurate la Sala Palatului)

Concerte și Recitaluri (la Ateneul Român, după amiaza)

Muzica Secolului XXI (la Sala Radio)

Enescu și Contemporanii (concerte de dimineață, la Sala Auditorium)

Organizatorii anunță că „au renunțat la Seria Concertelor de la Miezul Nopții, care se desfășura tradițional tot la Ateneul Român, începând cu orele 22.30, pentru a reduce aglomerația în acest spațiu și pentru a permite aerisirea și igienizarea adecvată între concerte și repetiții. Din motive de pandemie este posibil ca programul să sufere unele modificări până în septembrie. Din acest motiv, organizatorii îi roagă pe iubitorii muzicii să înțeleagă că astfel de schimbări vor fi generate doar de situații speciale sau de urgență, în condițiile incertitudinii pandemiei. De asemenea, deși organizatorii, în colaborare cu toate instituțiile abilitate, colaborează pentru a găsi cele mai bune condiții de organizare a concertelor în sală fără să fie puse în pericol viața și sănătatea participanților și a artiștilor, incertitudinile legate de situația epidemiologică fac ca modul concret în care se va desfășura Festivalul să fie anunțat ulterior, cel mai probabil în luna mai 2021, iar vânzarea de bilete și abonamente este programată să înceapă în luna iunie 2021. 

Numărul de locuri în sălile de concerte va fi mai redus, tot din motive de siguranță sanitară. Pentru achiziționarea de abonamente, va fi organizată o loterie, conform procedurilor internaționale, care să asigure echitate în distribuirea acestora. Detaliile complete despre loterie vor fi puse la dispoziție în luna mai, după ce vom ști mai clar cum vom proceda cu accesul în sălile de concerte. Până atunci, prezentarea generală a procedurii poate fi consultată aici.

Pe lângă concertele în sală, Festivalul Enescu 2021 va oferi acces la concertele sale și în varianta online, pentru publicul din întreaga lume, în sistem pay-per-view. Este prima oară când Festivalul recurge la acest sistem. Fondurile strânse vor fi folosite pentru a acoperi cheltuieli de organizare și drepturile de proprietate intelectuală ale artiștilor. 

Biletele și abonamentele vor fi puse în vânzare în luna iunie, prin www.festivalenescu.ro și www.eventim.ro”.

Elemente de referință în programul Festivalului Enescu 2021, comunicate de organizatori:

– Cea mai consistentă interpretare a lucrărilor lui George Enescu: 42 de interpretări, inclusiv toate cele 5 simfonii, care vor fi prezente în interpretări ale unor orchestre internaționale. Toate orchestrele  internaționale prezente în Festival au în program o lucrare de George Enescu.

– Va fi un „dialog” Enescu-Stravinsky – întrucât anul acesta se împlinesc 50 de ani de la moartea lui Igor Stravinsky: Simfonia a 5-a de Enescu (în aranjament final de Pascal Bentoiu) este în Program împreună cu două lucrări de Stravinsky prezentate în premieră: The Flood (Potopul) și Les Noces (Nunta), concert susținut de Orchestra Simfonică Radio Berlin, dirijată de Vladimir Jurowski, și de Corul Filarmonicii Enescu. Les Noces este o lucrare foarte dificil de organizat, pentru că e cu patru piane. Soliștii la pian vor fi patru tineri români: Daniel Ciobanu, Andrei Licareț, Mihai Ritivoiu și Alexandra Silocea. 

Simfonia a 2-a de Enescu este în Program împreună cu Concertul  pentru vioară în re major al lui Stravinsky, în interpretarea Baltic Sea Philharmonic Orchestra.

În al doilea concert al Orchestrei Simfonice Radio Berlin, dirijată de Vladimir Jurowski, programul include Concertul pentru pian de Stravinsky, care îl va avea ca solist pe Laureatul ediției 2020/21  al Concursului  George Enescu, Secțiunea Pian  

– Mari orchestre programate în Festival:  Orchestra Filarmonicii George Enescu va concerta în Gala de Deschidere a Festivalului sub bagheta dirijorului Paavo Järvi;  Orchestra și Corul Teatrului Mariinsky, cu Valery Gergiev dirijor; London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic, London Philharmonic Orchestra, Academy of St Martin in the Fields, Philharmonia London, Simfonia of London, London Mozart Players; Orchestra Israel Philharmonic va concerta sub bagheta noului său dirijor, Lahav Shani; Orchestra Națională a Franței, dirijată de noul ei director, Cristian Măcelaru; Filarmonica din München cu Valery Gergiev dirijor; Orchestra Del Teatro Alla Scala din Milano, cu un program special și cu un dirijor care vine pentru prima dată în România, Andrés Orozco-Estrada; Orchestra Les Dissonances, cu David Grimal dirijor și solist; Royal Concertgebouw Orchestra cu dirijori diferiți pentru cele două concerte susținute – Daniel Harding și Alan Gilbert.

– Soliști cunoscuți: Maxim Vengerov; Patricia Kopatchinskaja; violoncelista americană Alisa Weilerstein, care vine pentru prima dată în România, împreună cu orchestra sa de cameră The Trondheim Soloists; frații Renaud Capuçon (vioară) și Gautier Capuçon (violoncel); violoniștii Leonidas Kavakos, Dmitry Sitkovetsky; contratenorul Philippe Jaroussky; mezzo-soprana Joyce DiDonato și soprana Sonya Yoncheva; la pian sunt anunțați artiști de prestigiu, care au mai fost prezenți în Festival: Martha Argerich, Jean Yves Thibaudet, Yuja Wang, Khatia Buniatishvili, Maria João Pires, Kirill Gerstein.

– Două lucrări cu narator: Robert Powell (celebru pentru rolul său din filmul lui Franco Zeffirelli, Jesus of Nazareth, 1977) va fi naratorul în Oedipus Rex de Stravinsky, cu Mariinsky Theatre Orchestra and Choir, dirijor Valery Gergiev și în Suita Peer Gynt a lui Grieg, cu Opéra de Marseille, dirijată de Gabriel Bebeşelea.

Ultimele zile de înscriere la Finance Recruitment Day. Companiile participante oferă joburi în cadrul evenimentului

0

Pe 17 martie se va desfășura exclusiv în mediul online Finance Recruitment Day – singurul și cel mai mare eveniment din România dedicat în totalitate tinerilor la început de carieră, ce abordează domeniul finanțelor și toate domeniile asociate acestuia. Studenții și proaspăt absolvenții interesați să participe la eveniment și care încă nu s-au înscris, mai au la dispoziție câteva zile să aplice.

Până pe data de 12 martie, tinerii care își doresc să adauge un plus de valoare viitoarei lor cariere în domeniul financiar, se pot înscrie gratuit la Finance Recruitment Day, accesând secțiunea dedicată evenimentului, pe portalul de carieră Hipo.ro.

Desfășurat sub tema „Matching Finance areas with your abilities”, participanții vor avea posibilitatea să descopere alături de reprezentanți de top ai companiilor prezente care sunt competențele din domeniul financiar căutate de angajatori, cum să îmbine cel mai bine abilitățile lor cu domeniul care li se potrivește și să descopere care dintre domeniile conexe celui economic li se potrivește cel mai bine: contabilitate, audit, finanțe, taxe, bănci sau chiar juridic.

Companiile prezente la eveniment, pregătite să interacționeze cu cei înscriși la această ediție sunt: Allianz Technology, EY Romania, KPMG, Schlumberger, ACCA, Societe Generale Global Solution Centre, British American Tobacco, Deloitte Romania, Exelia și PwC.

Tinerii care doresc să se facă remarcați și să obțină un job sau program de internship chiar în cadrul evenimentului au ocazia să susțină Digital Speed Interviews, în urma cărora pot obține oportunitatea de carieră mult dorită, în cadrul companiei pentru care ar dori să lucreze, precum: Allianz Technology, EY Romania, KPMG, Schlumberger, Deloitte Romania, Societe Generale Global Solution Centre sau PwC.

Ce cuprinde agenda Finance Recruitment Day:

Pe lângă oportunitatea de a obține un job sau un program de internship în cadrul evenimentului, participanții vor dispune de o agenda complexă care cuprinde: Keynote-uri susținute de speakeri de top precum:

  • „How to give the right Finance flavour to your CV” susținut de Cosmin Nitu, Senior Manager in Audit la EY România;
  • „Practical and critical thinking around AI in Finance” susținut de Tudor Grecu, Audit Partner la KPMG;
  • “Job skills required in audit and taxes” susținut de Aloma Odogwu, SSO Recruitment Manager, Schlumberger;
  • „What do employers look for when hiring” susținut de Alina Gherdan, Team Coordinator Recruitment, Allianz Technology;
  • „Add value to your Accounting career” susținut de Andreia Stanciu, Head of ACCA – South-Eastern Europe;
  • „A transition for a job in Accounting – challenges & key takeaway” susținut de Vincent Orcin, Head of Finance Shared Service Center SG GSC;

De asemenea, tinerii vor lua parte la masterclass-uri special concepute pentru a le oferi cele mai noi informații și resurse de învățare, susținute de companii de top precum:

  • Masterclass – Allianz Technology – Desirable skills in Finance that will improve your career
  • Masterclass – KPMG – Tax reimagined with the help of Technology
  • Masterclass – EY Romania – How to successfully manage your time

Nu în ultimul rând, participanții vor avea avea parte de Networking și jocuri interactive precum Challenger Toolbox la care tinerii pot participa pe tot parcursul zilei.

Pentru a dispune de toate detaliile despre eveniment tinerii interesați pot accesa pagina Finance Recruitment Day până pe data de 12 martie – care este și ultima zi de înscriere.


Despre Catalyst Solutions

Catalyst Solutions este o companie românească de consultanță în resurse umane, specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 14 ani de experiență, Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari proiecte și evenimente din domeniu, precum:

  • www.hipo.ro, singurul portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare;
  • Angajatori de TOP, cel mai mare târg de carieră din România, care are loc online în Timișoara și la nivel Național pe www.hipo.ro;
  • DevTalks, eveniment care reunește profesioniști IT pasionați de Web, Java, Security, Big Data & Cloud, DevOps, Emerging Tech, Product Management, Digital Transformation, Mobile, QA&Testing și SAP
  • Top Talents România Connected, program care identifică și premiază cei mai valoroși tineri români;
  • Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață, care măsoară gradul de atractivitate al brandurilor de angajatori, precum și așteptările pe care candidații le au de la aceștia.

AROBS intră pe piața de soluții de plăți

0

AROBS Transilvania Software a lansat MonePOS, o soluție de plată contactless, pentru piața din România și nu numai, care folosește un dispozitiv mPOS de dimensiuni reduse, interconectabil cu orice dispozitiv hardware dedicat, și prin care plata se efectuează în mai puțin de 10 secunde. Soluțiaeste deja prezentă pe piața de taximetrie din Cluj-Napoca, oferind, în premieră pentru România, conectarea directă cu casa de marcat (taximetrul) din taxiuri. MonePOS vine la pachet cu servicii financiare oferite de Banca Transilvania.

De ce Cluj-Napoca? Pentru că este primul oraș din România, unde, începând cu 31 martie 2021, în conformitate cu „Regulamentul privind organizarea și executarea serviciului de transport în regim de taxi în municipiul Cluj-Napoca”, taximetrele au obligația să fie dotate cu echipamente și soluții de plată contactless, pentru a-și putea continua activitatea.

MonePOS aduce valoare adăugată companiilor din mai multe perspective: rapiditatea plăților contactless– plata se efectuează în doar 10 secunde (cu card, smartphone sau smartwatch), dimensiunea redusă, conectivitatea directă cu aparatul de taximetru sau alte dispozitive.Mai mult, dat fiind contextul pandemic, e un sprijin pentru luarea măsurilor de siguranță și igienă pentru clienții și operatorii din industriile de mobilitate.

În ultimele luni, soluțiile de mobilitate pentru plăți au devenit din ce în ce mai importante, dat fiind faptul că, în multe industrii, comportamentul utilizatorilor a accelerat adoptarea soluțiilor contactless.

MonePOS vine în sprijinul digitalizării complete a companiilor din mai multe arii de activitate: transport persoane, taximetrie, FMCG, curierat, fooddelivery, piețe, retail-ul mic.Pentru soluții dedicate altor industrii cu cerințe specifice, AROBS poate, de asemenea, personaliza soluția de plată lansată.

Voicu Oprean, fondator & CEO AROBS,declară: „Clujul ține pasul cu vremurile și noi ne bucurăm să inovăm în Cluj. Nu ne oprim aici, dorim să lansăm, în următoarea perioadă, mai multe soluții de plată contactless și unattended. Știm că, mai ales din luna martie 2020 încoace, companiile din toate industriile pentru care am construit acest produs trebuie să ofere sisteme și dispozitive de plăți contactless, pentru a câștiga încrederea consumatorilor și pentru a asigura condiții impecabile de siguranță pentru clienți. Această inițiativă deschide noua direcție strategică a companiei, de dezvoltare a expertizei în servicii și soluții fintech”.

Mai multe detalii despre noua soluție puteți găsi pe pagina https://www.arobsgrup.ro/monepos/.

Povești pe care poate nu le știai: ele sunt femeile inginer de la Xiaomi

0

Noaptea târziu, Yang Dongdong încă stătea cu ochii în ecranul computerului, iar degetele ei alunecau cu repeziciune pe taste, scriind ultimele linii de cod. Câteva reglaje și apoi testele finale! Sunetul melodios a căpătat viață, iar bugul softului video a fost în sfârșit rezolvat. Colegii au felicitat-o pe Yang Dongdong pentru modul în care a rezolvat problema. Cu toate că întreaga echipă s-a bucurat, nimeni n-a fost foarte entuziasmat pentru că aceste mici reușite sunt frecvente.

Yang Dongodong a absolvit  Beijing University of Posts and Telecommunications cu o diplomă în automatizarea testelor tehnologice. S-a alăturat echipei Xiaomi ca inginer în cadrul Departamentului Platformelor de Sistem, în urmă cu șase ani și jumătate. În timpul liber, îi place să alerge, să asculte muzică și să se distreze alături de prieteni. Marea ei pasiune rămâne cititul, după cum a dezvăluit: „Cu toate că îmi plac romanele clasice și istorice, cărțile despre tehnologie sunt întotdeauna prima mea alegere, deoarece proiectele noastre nu pot merge mai departe, dacă nu ne dezvoltăm în permanență.”

Există o mulțime de femei inginer precum Yang Dongdong în cadrul Xiaomi.

Ca urmare a dezvoltării rapide a industriilor high-tech și de Internet, tot mai multe femei au început să se implice în știință și tehnologie în întreaga lume. Aceste femei inginer au jucat și joacă un rol semnificativ în design, inginerie, cercetare și dezvoltare, testare, dar și în alte departamente. Numărul lor crește la Xiaomi, companie în cadrul căreia își demonstrează zi de zi talentele.

Pentru ele, principalul motiv de a alege o carieră în tehnologie la Xiaomi a fost acela că se pot dezvolta în permanență. Li Yanhua face parte din Departamentul de Standarde și Noi Tehnologii și a ales această carieră datorită pasiunii ei din facultate pentru știință și tehnologie, care a adus-o în acest loc.

Gao Luyu de la Departamentul de Inteligență Artificială este unică atunci când vine vorba de logică matematică și a intrat în industria high-tech încă din copilărie.

Gu Chenbing se ocupă de platforma de e-commerce Youpin și este pasionată de tehnologie și a ales să fie inginer pentru a-și obține rapid independența financiară. În opinia ei, această carieră o ajută să se perfecționeze în cel mai eficient mod posibil.

Stereotipurile legate de sex au transformat cuvântul “inginer” în unul asociat bărbaților. Femeilor li s-a spus încă din copilărie că există unele cariere care nu li se potrivesc. Li s-a mai spus că ar trebui să aleagă “slujbe pentru fete”.

De ce ar trebui ca viitorul unei persoane să fie decis de sex? Weng Xiaoping de la Departamentul de Analize al Datelor a văzut lucrurile în mod diferit: „Femeile sunt mai atente și mai dedicate atunci când au o problemă de rezolvat. Avem o intuiție mai bună, ceea ce duce la o colaborare mai eficientă. Acestea sunt avantajele femeilor care activează în domeniul tehnologiei”.

Și Yang Dongdong de la Departamentul Platformelor de Sistem susține că nu există diferențe între bărbați și femei în tehnologie. Zhang Chen de la Departamentul de Cercetare și Dezvoltare al Sistemelor îi întărește spusele: „Femei sau bărbați, suntem cu toții ingineri. Departamentul nostru este responsabil de cercetarea și dezvoltarea sistemelor TV, iar birourile noastre sunt pline de tot felul de televizoare pe care le testăm în cele mai mici detalii. Cu toții suntem obișnuiți să cărăm televizoarele de la un birou la altul, indiferent de mărimea pe care o au. Înlăturarea panoului sau instalarea unei baterii sunt floare la ureche pentru oricine din departament, fie el bărbat sau femeie”.

Xiaomi este o companie tânără și inovatoare care prețuiește oamenii dispuși să dea totul pentru a-și îndeplini visurile. Fie că vorbim de femei sau bărbați, oricine își poate găsi rolul potrivit la Xiaomi. Aceste femei inginer și-au folosit înțelepciunea și profesionalismul pentru a rezolva în cadrul Xiaomi o mulțime de probleme tehnice din domenii diferite. Au contribuit la viziunea companiei de a permite tuturor să aibă acces la o viață mai bună prin intermediul tehnologiilor inovative. În același timp, s-au dezvoltat și au făcut carieră și multe dintre ele au obținut recunoaștere și premii din partea companiei.

Tan Meifang de la Departamentul de Afaceri Inovative a spus că Xiaomi prețuiește talentele. Sunt multe femei cu funcții de conducere în departamentele Xiaomi, ceea ce nu este ceva foarte comun în această industrie. Gao Luyu susține și ea că toți cei de la Xiaomi sunt specialiști în anumite domenii. Fiecare are ceva de învățat de la celălalt, iar echipa progresează în permanență. Când cineva întâmpină o problemă, șefii departamentelor și colegii îi sar imediat în ajutor.

Îmi place foarte mult această frază rostită de CEO-ul nostru, Lei Jun: ‘atât timp cât ești un talent în tehnologie și ești pasionat de tehnologie, te invităm în echipa Xiaomi pentru a-ți transforma visurile în realitate’. Aceste cuvinte m-au inspirat întotdeauna și m-au motivat să descopăr lucruri noi. Cred că femeile n-ar trebui să fie afectate sau n-ar trebui să își limiteze alegerile în privința carierei din cauza prejudecăților și a îndoielilor. În schimb, trebuie să ne ascultăm inima și să facem lucrurile din pasiune. Trebuie să avem curajul să ne urmăm idealurile”, spune Wang Shanshan de la Departamentul Platformelor Cloud.

Xiaomi se mândrește cu aceste femei talentate care sunt devotate carierelor alese și are ușile deschise pentru orice femeie care își dorește să cunoască oameni diferiți, să se bucure de altfel de călătorii și să evolueze pe această scenă de vis a tehnologiei.

Pentru galeria foto cu femeile inginer din cadrul Xiaomi, intrați AICI

Leonardo Badea (BNR): Soluții pentru domeniul agroalimentar din perspectiva menținerii stabilității macrofinanciare

0

În România, cultivarea pământului și prelucrarea roadelor sale a avut mereu o importanță semnificativă la nivel economic și social. Odată cu revenirea la modelul de economie de piață competitivă în anii `90, din cauza nivelului insuficient al capitalului privat local și al sprijinului politicilor publice, competitivitatea sectorului agroalimentar a rămas deficitară în raport cu oferta externă. Pe de altă parte, consumul intern a avut o sporit cu o amploare semnificativă constituind pe parcursul majorității timpului partea cea mai importantă a modelului local de creștere economică și fiind adesea stimulat de politicile fiscale.

Astfel, prin mecanismele firești de piață, cererea internă în creștere de produse agroalimentare și-a găsit într-o proporție tot mai mare satisfacere prin oferta externă, mai competitivă (prin preț ori calitate) sau pur și simplu pentru că aceasta a reușit o bună perioadă de timp să ajungă mai ușor pe rafturile supermarket-urilor (parte a unui model comercial care pentru o bună perioadă de timp a constituit și încă mai constituie cu un impact atenuat,  o dificultate pentru producătorii locali cărora le-a fost mai greu să se integreze în lanțurile de aprovizionare ce sunt parte a integrantă a modelului de afaceri al acestor platforme de comerț).

Rezultatul funcționării acestor mecanisme de piață fără o corecție necesară (sau în condițiile unui sprijin insuficient al producătorilor locali) din partea politicilor publice, a făcut ca în timp să se acumuleze vulnerabilități provenind din acest sector, precum un dezechilibru structural al balanței comerciale cu bunuri agroalimentare și o dependență alimentară în creștere a consumatorilor locali față de producători externi și lungi lanțuri de aprovizionare.

Cumulat pentru anul 2019 deficitul balanței comerciale provenind din comerțul cu bunuri a fost de circa 82,1 miliarde de lei din care deficitul comercial cu produse din cadrul primelor patru grupe de bunuri conform nomenclatorului combinat a fost de aproximativ 5,9 miliarde de lei (I. Animale vii și produse animale; II. Produse vegetale; III. Grăsimi și uleiuri animale sau vegetale; IV. Produse alimentare, băuturi și tutun). Pentru primele 11 luni ale anului 2020 deficitul comercial cu produse din cadrul acelorași prime patru grupe reprezentative din cadrul nomenclatorului combinat a urcat la aproape 9 miliarde de lei adică peste 11,3% din deficitul total al comerțului cu bunuri aferent perioadei (79,5 miliarde de lei). Așadar, în contextul crizei generate de pandemia COVID-19 această vulnerabilitate s-a accentuat iar efectele ei negative este de așteptat să continue să se amplifice și pe parcursul anului 2021 în contextul pierderii importante de producție agricolă cauzată de secetă ce a provocat dificultăți financiare importante fermierilor, care se adaugă celor generate de pandemie.

Evident, contribuția sectorului agroalimentar la bunăstarea societății nu se limitează la menținerea echilibrului în activitatea de comerț exterior deși acesta este unul foarte important. De la agricultură și de la industria alimentară societatea dorește mai multe locuri de muncă, creștere economică și o mai bună protecție a mediului (ca de la orice alte sectoare ale economiei), dar și alimente sănătoase și nutriționale și un echilibru teritorial care să nu lase regiuni în urmă.

Trebuie să creăm mai multe locuri de muncă și să creștem economic, dar o parte din provocări sunt generate de faptul că, în special, agricultura pierde locuri de muncă și este confruntată cu evoluții ciclice aflate în strânsă legătură cu modificările pe termen lung privind regimul termic și cel al precipitațiilor. De asemenea, este încă semnificativ expusă riscurilor generate de evoluțiile climatice în continuare foarte greu de gestionat prin instrumentele clasice (asigurare, tranzacții financiare).

Totuși, aceasta nu este o soartă ireversibilă. Este posibil, să readucem sectorul agroalimentare pe o cale de ameliorare a competitivității și de contribuție mai stabilă și mai sustenabilă la creșterea economică, inclusiv pentru îmbunătățirea echilibrului extern. Pentru a ajunge acolo avem nevoie de un mix adecvat de politici, față de care există deja propuneri la care mă voi referi ulterior.

Creșterea economică și a numărului de locuri de muncă implică anterior acestora un efort pentru productivitate crescută și competitivitate sporită. O producție în creștere cu cheltuieli mai puține nu trebuie neapărat să conducă reducerea locurilor de muncă (de exemplu ca efect al investițiilor în tehnologii și echipamente avansate), deoarece creșterea în întregul sector poate crea mai multe locuri de muncă decât cele care sunt redundante.

Trebuie  să avem pe agenda noastră în mod prioritar o dezvoltare sustenabilă care urmărește protejarea mediului. Avem nevoie de mai puțină poluare a apei din nutrienți și pesticide, pentru a opri degradarea solului, pentru a avea mai puține efecte negative ale pesticidelor asupra biodiversității și pentru a răspunde mai bine cererii externe și externe care în ultimii ani se axează tot mai mult pe produse bio. Acest efort este susținut și de politica la nivel european care a creat facilități pentru dezvoltarea agriculturii ecologice pe care poate le-am putea fructifica mai bine în viitor decât am reușit până acum.

Totodată, avem nevoie de echilibru teritorial, pentru că societatea modernă  nu mai acceptă ca regiunile mai fragile din perspectiva resurselor și mai puțin dezvoltate să ajungă  în situația declinului economic și a abandonului demografic. Dar cheia pentru aceasta sunt investițiile: începând cu cele în educație și formare a (viitoarei) forțe de muncă adecvat calificate și până la cele în echipamente și în infrastructură.

Băncile, IFN și fondurile de garantare a creditelor ar putea ajuta mai mult firmele din sectorul agroalimentar să creeze valoare adăugată superioară. În timp ce creditarea agriculturii a avut un trend crescător  în ultima perioadă, creditarea industriei alimentare a scăzut relativ semnificativ în ultimii ani. Mai mult, în ambele sectoare, finanțarea a fost acordată preponderent pentru nevoi de trezorerie, creditarea proiectelor de investiții fiind minoritară (și în scădere accentuată pentru firmele din industria alimentară).

Conform răspunsurilor oferite de-a lungul  timpului la chestionarul periodic derulat de BNR privind creditarea companiilor nefinanciare și a populației (https://www.bnr.ro/Publicatii-periodice-204.aspx#Sondaj) se poate observa că în perioada pandemiei (ultimele trei trimestre ale anului trecut) agricultura și piscicultura au fost singurele sectoare principale de activitate față de care băncile nu au perceput o creștere a riscului de credit, ceea ce înseamnă că și probabil există în continuare disponibilitate din partea acestora pentru a menține sprijinul financiar pentru ieșirea din criză și dezvoltarea ulterioară a firmelor din aceste domenii.

Desigur, profitabilitatea în condiții normale a firmelor din domeniul agriculturii nu este printre cele mai ridicate, comparativ cu celelalte sectoare de activitate, așa cum o arată datele disponibile public pe site-ul Ministerului Finanțelor. O medie a rentabilității activelor calculată pe baza acestora plasează companiile din agricultură la un nivel de circa 5,38% în anul 2019 (anterior crizei) la aproape jumătate față de sectorul construcțiilor dar totuși mai mult decât dublu față de cel al utilităților. Aceasta arată că, având în vedere perspectivele importante de viitor ale acestui sector, există cu siguranță o bază sustenabilă pentru sporirea eficienței și rentabilității activităților din agricultură prin investiții.

Una dintre principalele cauze ale variabilității performanței firmelor din agricultură este dată de volatilitatea prețurilor produselor agricole care s-a amplificat ca urmare a unei mai mari deschideri și integrării cu piețele internaționale. Schimbările climatice au dus, de asemenea, la o frecvență mai mare a evenimentelor extreme, care au un impact asupra producției și piețelor și contribuie la volatilitatea crescută. Totuși în România că în medie rentabilitatea activelor firmelor din acest sector nu a avut în ultimii cinci ani fluctuații extreme, ci a variat între un minim de 3,66% în anul 2015 (un an slab din perspectiva profitabilității pentru toate sectoarele de activitate) și un maxim de 7,34% în anul  2017 (date MFP, calcule BNR).

În contextul celor de mai sus, creditarea acordată de bănci și IFN-uri pentru sectorul agroalimentare s-a majorat în ultimii 6 ani dar nu într-un ritm foarte accelerat. Valoarea cumulată a expunerilor celor două categorii de finanțatori față de firmele din acest sector s-a majorat cu aproximativ 31% de la circa 17,5 miliarde lei în decembrie 2015 la peste 23 de miliarde lei în decembrie 2020, iar în perioada de pandemie a urcat cu aproximativ 6,8% (decembrie față de martie 2020). Din statistici se poate observa că ponderea cea mai mare o au finanțările acordate firmelor din domeniul cultivării plantelor nepermanente (36% din total în decembrie 2020, preponderent pentru culturi de cereale), pe locul doi fiind cele din domeniul creșterii animalelor (13% din total în decembrie 2020). Expunerile băncilor față de firmele din domeniul fabricării conservelor, alimentelor sau băuturilor cu grad mai ridicat de procesare sunt mai reduse, cumulând împreună circa 41% din total în decembrie 2020.

Există o eterogenitate foarte mare a sănătății financiare a firmelor din domeniul agroalimentar care frânează dezvoltarea creditării față de acest sector și arată că măsurile propuse pentru aceste sectoare ar trebui să fie țintite, cu atât mai mult în condițiile în care constrângerile privind alocările din resursele bugetare cresc. În plus, dimensiunea contează considerabil în acest domeniu. Cele mai multe firme cu activitate agroalimentară sunt microîntreprinderi și de-a lungul anilor nu au reușit să treacă într-o grupă superioară de dimensiune.

Agricultura a fost anul trecut în atenția Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM). Comitetul a considerat că importurile de produse alimentare semnificativ mai mari ca exporturile au generat o vulnerabilitate, cu posibil potențial sistemic, din cel puțin două motive: (i) experiența altor țări arată o relație strânsă între deteriorarea deficitului de cont curent și declanșarea unei crize financiare sau de balanță de plăți și (ii) în lumina lecțiilor crizei generate de actuala criză sanitară, asigurarea securității alimentare devine prioritară. CNSM a invitat specialiști din Guvern, BNR, bănci, Asociația Națională a Exportatorilor și Importatorilor din România, asociații private de profil, autorități guvernamentale etc. să facă parte dintr-un Grup de lucru care să aprofundeze problema și să identifice posibile soluții. Analiza elaborată în cadrul acestui Grup de lucru, precum și recomandările propuse, au fost aprobate de către toți reprezentanții din CNSM ai Guvernului, BNR și ai Autorității de Supraveghere Financiară, fără excepție. Această unanimitate poate ajuta la implementarea proiectului. CNSM a emis în luna iulie 2020 o recomandare către Guvern și către Banca Națională a României, conținând 10 propuneri de soluții și încă aproape 50 de posibile măsuri pe care autoritățile sunt încurajate să le analizeze (toate materialele sunt publice, disponibile pe site-ul CNSM, http://www.cnsmro.ro/publicatii/studii-si-analize/).

Multe dintre soluții ar putea părea provocatoare, având în vedere trăsăturile agriculturii din România care a rămas în bună parte la nivelul fermelor de subzistență, dependente de evoluțiile climatice, cu productivitate semnificativ sub cea europeană și generatoare de valoare adăugată redusă. Recomandările CNSM sunt însă în linie cu agenda europeană a sectorului agroalimentar, care alocă bugete tot mai consistente pentru digitalizare, dezvoltare inovativă și protejarea mediului.

De altfel, prima recomandare are în vedere creșterea accentului asupra dezvoltării unei economii verzi, mai prietenoase cu mediul. Uniunea Europeană alocă fonduri extrem de importante acestui obiectiv, iar domeniul agroalimentar din România se poate califica relativ ușor cerințelor. Statisticile europene au identificat agricultura României printre sectoarele fruntașe în emisia de COsau alte gaze de seră. Recomandarea CNSM a fost ca Guvernul, prin Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), să dezvolte și să bugeteze cu prioritate programe în sumă de minim 9,4 mld euro care să implementeze strategia UE de diminuare a riscului climatic (”De la Fermă la Furculiță”), în linie și cu obiectivele specifice schimbărilor climatice din viitoarea Politică Agricolă Comună. Este recomandat ca aceste programe să fie dezvoltate astfel încât să faciliteze și finanțarea verde. De altfel, multe țări din regiune (Polonia, Ungaria, Slovenia etc.) au emis deja asemenea obligațiuni verzi, multe emisiuni fiind realizate chiar de guverne.

Tehnologizarea amplă a sectorului agroalimentar este o altă recomandare CNSM. Subiectul, de asemenea, se află în topul agendei europene și fonduri semnificative vor fi alocate în anii următori pentru implementare. România ar putea beneficia considerabil din această aliniere la prioritățile europene, din cel puțin două motive. În primul rând, România se plasează pe poziții dezavantajoase la nivel european în domeniul inovației (inclusiv în agricultură), astfel că orice progres este binevenit. De exemplu, doar 1 la sută din firmele activând în sectorul agroalimentar folosesc roboți industriali (la cealaltă extremă se află Olanda cu 22 la sută și Suedia cu 31 la sută). În al doilea rând, România are multe puncte forte pentru a trece la utilizarea pe scară largă a tehnologiilor digitale în agricultură și industria alimentară: infrastructura de telecomunicații, implicit acces bun la internet, numeroși specialiști IT, atitudine în general favorabilă a firmelor și populației în asimilarea tehnologiilor digitale. De altfel, tehnologiile digitale ar putea compensa o parte din dezavantajul fragmentării pronunțată a terenurilor agricole din România (de departe, cea mai ridicată din UE). Recomandarea CNSM este ca Guvernul, prin MADR, să dezvolte și să bugeteze cu prioritate programe în sumă de minim 0,5 mld euro care să utilizeze potențialul oferit de tehnologiile digitale, în conformitate cu declarația de cooperare „Un viitor digital inteligent și durabil pentru agricultura europeană și zonele rurale”.

Nevoile de finanțare rămân ridicate, iar pentru o mai bună satisfacere a acestora, recomandările CNSM se adresează atât Guvernului, cât și BNR. În primul rând, Guvernul, prin MADR și MFP, să se implice în creșterea rolului fondurilor de garantare a creditelor pentru susținerea firmelor din agricultură și din sectorul industriei alimentare (majorarea fluxului de garanții cu minim 5 mld lei până în anul 2023). În prezent, fondurile de garantare a creditelor au o expunere de 6 la sută pe agricultură și 2 la sută pe industria alimentară. În al doilea rând, se recomandă BNR să disemineze periodic date statistice suplimentare pentru îmbunătățirea accesului la finanțare al firmelor din domeniul agroalimentar. În al treilea rând, Guvernul este așteptat să revizuiască mecanismului certificatelor de depozit, prin dialog strâns cu instituțiile de credit și asociațiile de profil.

Problema eterogeneității mari în performanță și a dimensiunii reduse a firmelor din domeniul agriculturii a condus la două recomandări. În primul rând, a fost creată o metodologie transparentă (publicată pe site-ul CNSM) pentru identificarea potențialelor firme-campion în domeniul agroalimentar, firme care au potențial să crească sustenabil. La o primă simulare, rularea metodologiei a identificat aproape 500 de firme (din cele circa 33.000 de companii din sectorul agroalimentar), majoritatea covârșitoare având capital autohton, care ar putea fi mai mult în vizorul autorităților sau al creditorilor. Se recomandă BNR să revizuiască periodic această metodologie, în funcție de rezultate. În al doilea rând, CNSM recomandă punctarea sensibil suplimentară în orice schemă de sprijin oferită de autorități (ajutoare de stat, garanții provenind de la fondurile de garantare a creditelor, finanțări prin fonduri europene, promovare investiții, exporturi etc.) a firmelor care: (i) creează lanțuri alimentare, (ii) generează clustere locale, (iii) produc bunuri ecologice, (iv) produc bunuri care se află în Top 10 importuri bunuri agroalimentare, (v) se află în lista potențialilor campioni naționali, (vi) au un rol activ în cadrul programelor create pentru atingerea obiectivelor din declarația ”Un viitor digital inteligent și durabil pentru agricultura europeană și zonele rurale” sau care adoptă pe scară largă tehnologii digitale, respectiv care (vii) au un rol activ în cadrul programelor create pentru atingerea obiectivelor din Strategia UE ”De la fermă la furculiță” sau care contribuie la realizarea agendei schimbărilor climatice în domeniul agriculturii.

Nu în ultimul rând, CNSM recomandă Guvernului ca în măsurile luate accentul să fie mai mult pe calitate. Îmbunătățirea legislației privind certificarea și promovarea produselor agroalimentare sau implementarea de strategii pentru promovarea produselor alimentare de calitate, inclusiv prin creșterea rolului schemelor de calitate, reprezintă recomandări adresate Guvernului pentru ameliorarea calității. În cazul în care produsele industriei autohtone îndeplinesc aceste standarde de calitate, autoritățile să promoveze cu precădere respectivele bunuri.

Suplimentar, pe lângă recomandările menționate, CNSM propune și alte aproape 50 de măsuri pe care autoritățile sunt încurajate să le implementeze. Aceste măsuri au în vedere șapte categorii de obiective: (i) reforme structurale, (ii) stimularea exporturilor, (iii) creșterea valorii adăugate, (iv) ameliorarea inovației, (v) creșterea calității, (vi) diseminare suplimentară de date statistice și (vii) acces mai bun la finanțare.

BNR contribuie la efortul implementării recomandărilor CNSM dar sarcina cea mai grea revine Guvernului. Elaborarea de proiecte în sumă de aproape 10 mld euro, revizuirea activității fondurilor de garantare a creditelor pentru ca fluxul finanțărilor către firmele din domeniul agroalimentar să crească cu minim 5 mld lei, elaborarea de strategii sau de propuneri privind amendarea diverselor acte normative etc. sunt sarcini dificile. Sunt însă premise ca și restul recomandărilor CNSM de diminuare a vulnerabilităților provenind din creșterea deficitului balanței comerciale cu produse agroalimentare să fie îndeplinite integral și la timp. În primul rând, experiența Grupului de lucru CNSM arată că există expertiză în rândul autorităților pentru îndeplinirea recomandărilor menționate. Elementul cheie este ca acest subiect să fie prioritar pe agenda autorităților, astfel încât acestea să aloce resursele umane și de timp necesare. În al doilea rând, există interes din partea asociațiilor private de profil, a instituțiilor de credit etc., de a aloca resurse umane, financiare și de timp pentru a sprijini autoritățile în acest demers.

Evident, nu există un răspuns unic la provocările de competitivitate și dezvoltare în domeniul agroalimentar, a căror soluționare ar conduce la efecte pozitive în lanț atât din perspectiva macrostabilității cât și a dezvoltării economice în general și a bunăstării populației. De aceea inițiativa CNSM unanim îmbrățișată de cele mai importante categorii de actori cu relevanță în acest domeniu propune un set echilibrat de măsuri. Acestea vin să suplinească o abordare din păcate destul de fragmentată în prezent (pentru că alte măsuri și programe existau și anterior demersului CNSM). Este nevoie așadar de o abordare cu adevărat strategică și pe cât posibil mai unitară care să prevină risipirea resurselor și concentrarea eforturilor, ceea ce în opinia mea este unul dintre meritele pachetului de recomandări ale CNSM.

În al doilea rând, coerența este esențială.  Prin urmare, este foarte important să găsim moduri în care putem îmbunătăți guvernanța pentru a mobiliza instrumentele necesare la nivel local, pentru a dezvolta proiecte cu adevărat fezabile economic și pentru a sprijini efortul de creștere la nivelul tuturor regiunilor.

În condițiile globalizării economiilor naționale, a situației macroeconomice actuale ce necesită o ieșire cât mai rapidă și sustenabilă din criză pandemică care să conducă la ameliorarea vulnerabilităților existente, dar și ca urmare a necesității de a îmbunătăți calitatea vieții populației, este necesar să avem în permanență în vedere și să sprijinim prin politici publice înțelepte și echilibrate cele trei  obiective  foarte importante ale sectorului agroalimentar național:

1. asigurarea suveranității alimentare a țării pe baza substituirii importurilor;

2. îmbunătățirea calității și competitivității produselor agricole interne;

3. asigurarea unui nivel ridicat de trai în zona rurală prin baza dezvoltarea socio-economică a tuturor regiunilor și reducerea disparităților dintre acestea.

Toate aceste lucruri, ne obligă să urmărim nu doar prezentarea problematicii induse de necesitatea dezvoltării sectorului agroalimentar dar și modul eficient în care soluțiile (multe dintre ele fiind deja discutate și cunoscute  în spațiul public) sunt puse în practică. Capacitatea unei țări de a progresa este legată în mod clar de modul în care poate să pună în practică și cu rezultate rapide politicile publice sectoriale, care să realizeze o dezvoltare constantă. Deloc simplu, acest fapt este provocarea noastră într-o lume dinamică,  în care flexibilitatea și inovația reprezintă premise necesare, dar nu și suficiente, pentru reușită.

Casa de avocatura Tudor, Andrei & Asociatii, afiliata BDO, a obtinut rambursarea TVA in valoare de 10 milioane de euro pentru un client din industria alimentarii cu energie termica

0

Echipa de avocati a Tudor, Andrei si Asociatii, firma de avocatura afiliata BDO in Romania, formata din Raluca Andrei (Partner) si Daniel Ghimpu (Associate) a reprezentat cu succes un jucator pe piata alimentarii cu energie termica intr-un litigiu fiscal vizand ajustarea bazei de impozitare a TVA in cazul falimentului debitoarei creantei in legatura cu care a fost colectata TVA.

Inalta Curte de Casatie si Justitie a mentinut solutia Curtii de Apel Galati de anulare a Deciziei de impunere si a Raportului de Inspectie Fiscala, consecinta acestor solutii fiind obtinerea de catre contribuabil a rambursarii TVA in valoare de aprox. 10 mil. EUR.

Hotararile judecatoresti pronuntate in aceasta cauza dau totodata o dezlegare importanta asupra aplicarii legii in timp in ceea ce priveste ajustarea bazei de impunere TVA in cazul insolventei debitorului.

Solutiile instantelor de judecata sunt importante intrucat clarifica modul de aplicare in timp a prevederilor art. 287 alin. 1 lit. d din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, text de lege care a fost modificat in mod repetat creand interpretari diferite la nivelul autoritatilor fiscale cu privire la momentul la care se poate reduce baza de impozitare a TVA in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

„In speta analizata autoritatile fiscale au considerat in mod eronat ca art. 287 alin. 1 litera d din Codul fiscal trebuie aplicat in forma in vigoare la data confirmarii planului de reorganizare al debitoarei, forma in care textul de lege ar fi permis ajustarea bazei de impozitare a TVA doar incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006, chiar daca solicitarea de ajustare a bazei de impozitare a fost facuta de catre contribuabil la o data la care textul de lege permitea aceasta ajustare in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare.

 Instantele de judecata au confirmat in mod corect faptul ca efectele unei situatii juridice sunt guvernate de legea in vigoare la data la care se realizeaza respectivele efecte, iar nu de legea in vigoare la data situatiei care le-a generat“, a precizat Raluca Andrei, Partner in cadrul Tudor, Andrei si Asociatii.

Raluca Andrei

„Maniera in care autoritatile fiscale au facut aplicarea in timp a prevederilor art. 287 alin. 1 lit. d in speta de mai sus expune contribuabilii riscului de a fi sanctionati cu decaderea din dreptul de a solicita ajustarea bazei de impozitare a TVA in cazul in care hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii falimentului s-ar pronunta la mai mult de 5 ani de la data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare”, a precizat Daniel Ghimpu, Associate in cadrul Tudor, Andrei si Asociatii.

Daniel Ghimpu

In egala masura, solutiile instantelor nationale urmeaza linia jurisprudentiala a Curtii de Justitie a Uniunii Europene care a statuat asupra faptului ca un stat membru nu poate conditiona reducerea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata de caracterul infructuos al unei proceduri colective atunci cand o astfel de procedura este susceptibila sa dureze mai mult de zece ani (cauza C-246/16 – Enzo di Maura impotriva Agenzia delle Entrate – Direzione Provinciale di Siracusa).

Biroul de avocatura Tudor, Andrei si Asociatii este afiliata BDO, una dintre cele mai mari companii de consultanta din Romania, cu birouri in Romania si Republica Moldova. Tudor, Andrei si Asociatii ofera o gama completa de servicii de avocatura de business cu o experienta reprezentativa in litigii fiscale, merger&acquisitions, drept societar, dreptul muncii, protectia datelor cu caracter personal etc.

Tudor, Andrei si Asociatii se implica activ in dezvoltarea unui mediu sanatos de afaceri, Raluca Andrei, Partener, fiind lector CECCAR pe teme de contencios fiscal cu cursuri sustinute recurent inca din 2018.