Sondaj BestJobs: Nivelul de stres s-a dublat în timpul pandemiei de coronavirus pentru unul din patru angajați români. Cei mai mulți au ajuns deja la epuizare

0

Peste 70% dintre angajații români care au participat la un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs afirmă că nivelul de stres la locul de muncă a crescut de la începerea pandemiei de coronavirus, iar mai mult de un sfert dintre aceștia apreciază că nivelul de stres chiar s-a dublat.

După 10 luni de pandemie, copleșiți de sarcini la serviciu, teamă, incertitudine și izolare socială, aproape 30% dintre respondenți admit că deja au ajuns la burnout. Oboseala resimțită în urma unui program solicitant îi face pe alți aproape 20% dintre angajați să creadă că în cel mult o jumătate de an vor ajunge la epuizare, dacă stresul se va menține la același nivel, în timp ce aproape 16% estimează că vor ajunge la epuizare în cel mult un an.

Mediul de lucru dezorganizat și haotic (31,6%), supraîncărcarea (26,6%) și noile responsabilități care ies din aria lor de competențe (24,6%) reprezintă principalii trei factori de stres invocați de angajații care au răspuns sondajului BestJobs. Alți 23,8% dintre respondenți explică stresul ridicat prin faptul că nu găsesc un echilibru între viața personală și cea profesională, iar 21% sunt stresați pentru că sunt nevoiți să preia din responsabilitățile colegilor.

Alți factori de stres importanți pentru mai bine de jumătate dintre respondenții la sondajul BestJobs sunt  tergiversarea deciziilor importante de către superiorii direcți (15,6%), posibilitatea pierderii jobului (14,8%), lipsa interacțiunii directe cu colegii și managerul direct (13,7%) sau timpul mult prea mare alocat meeting-urilor online (8,6%).

Angajații vor să se întoarcă la birouri

Pandemia a adus o schimbare uriașă în ceea ce privește modalitățile de lucru. Unii angajați s-au adaptat rapid lucrului de acasă (24%), alții mai puțin. Cert este că cei mai mulți angajați ar prefera să se întoarcă la birou (35%), în timp ce alți peste 30% ar opta pentru un program hibrid – în care să poată lucra până la 5 zile pe lună de acasă.

În cea mai complicată perioadă de după criza financiară din 2009, angajații nu au doar nevoie să se întoarcă la birouri, ci vor să simtă și că munca lor este apreciată și că angajatorul investește în dezvoltarea lor. Angajații români spun că au nevoie acum mai mult decât oricând de cursuri pentru noi specializări în domeniul lor de activitate (53,5%), de cursuri de reconversie profesională (34,8%) sau de cursuri de management al schimbării (26,6%).

„Vestea bună este că observăm deja tot mai multe companii care își dau seama că nivelul de implicare și de satisfacție al angajaților a avut de suferit în contextul actual și încep să adopte noi măsuri care vin să repare dezechilibrul care s-a creat. Am văzut asta și prin platforma Avocado.red, care conectează utilizatorii cu terapeuți, coachi și alte tipuri de specialiști și care este susținută de BestJobs, unde au fost desfășurate peste 400 de sesiuni online de consiliere individuală, iar tendința este de creștere”, declară Ana Visian, Marketing Manager la BestJobs.

Un rezultat neașteptat în contextul crizei actuale este intenția declarată de peste jumătate (56.3%) dintre respondenții studiului BestJobs de a lua în calcul o schimbare de job în următoarele 6 luni.

„În condițiile în care trecem printr-o perioadă marcată de multe incertitudini, ne-am fi așteptat să vedem mult mai puțini angajați dispuși să ia în calcul o schimbare de job, cel puțin până când lucrurile se mai așează și depășim măcar criza epidemiologică.  Însă observăm o nemulțumire individuală profundă în piață și o dorință mult mai mare din partea angajaților de a fi fericiți în ceea ce fac. Probabil această pandemie și măsurile de distanțare socială i-au făcut pe mulți să-și reevalueze nevoile și așteptările în raport cu jobul și angajatorul. De aceea, tot mai mulți angajatori ar trebui să se uite în această perioadă și la soluții prin care să ofere angajaților servicii de life & business coaching, consiliere sau psihoterapie, ca beneficiu extra salarial”, spune Ana Visian, Marketing Manager la BestJobs.

Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 20 noiembrie – 5 decembrie, pe un eșantion de 1.421 de utilizatori de internet.

Sistemul Medical MedLife își consolidează poziția de lider și achiziționează pachetul majoritar de acțiuni al companiei Pharmachem

0
  • Compania vizează dezvoltarea zonei de farmacie online, dar și optimizarea sistemului de achiziții la nivel de grup, pentru rețeaua proprie de farmacii și spitale
  • MedLife are în plan și alte tranzacții până la finalul anului
  • Dacă tranzacțiile vor fi finalizate, MedLife va fi prima companie românească din sectorul medical privat care depășește un sfert de miliard de euro ca și cifră de afaceri

Sistemul Medical MedLife anunță semnarea contractului de achiziție pentru pachetul majoritar de 75% din acțiunile companiei de distribuție Pharmachem Distribuție SRL. Este cea mai mare achiziție a grupului din ultimii ani și, totodată, prima achiziție în sectorul pharma.

Pharmachem activează pe piața de servicii distribuitoare de medicamente de 16 ani, fiind un jucător important, cu rețea de depozite în București și în țară. La nivelul anului 2019, compania distribuitoare de medicamente a înregistrat o cifră de afaceri de 83.4 milioane de lei, în creștere cu 30% față de anul precedent.

„După cum ne-am anunțat deja acționarii, am pastrat activ programul de achizitii și astfel marcăm semnarea unei noi tranzacții de această dată în zona pharma. Credem că acest segment va avea un aport foarte important la revenirea economică și menținerea sănătății populației în anii care vor urma. În ceea ce privește integrarea companiei Pharmachem în grup, vizăm două direcții: prima, optimizarea sistemului de achiziții de medicamente la nivel de grup, prin prisma rețelei proprii de farmacii, PharmaLife Med, și a celor 12 spitale din cadrul grupului. Și a doua, dezvoltarea zonei de farmacie online clickpharm.ro, respectiv noi proiecte de digitalizare care să aducă medicamentul potrivit mai aproape de pacient, la un click distanță” a declarat Mihai Marcu, CEO și Președinte MedLife Group.

“Perioada de pandemie ne-a ajutat să urmărim îndeaproape comportamentele de consum. Am observat o mai mare interdependență a medicului de farmacie și a unităților farmaceutice de prescripțiile medicilor, a pacientului de analize de imunologie, dar și de găsirea unui vaccin. Interdependența între produse farmaceutice în incinta clinicilor, aproape de pacient a crescut în ultimul an mai mult ca oricând. Pacientul începe să solicite consultații online, teste rapide prin curier și, dacă este posibil, administrare de vaccin imediat lângă medic. În acest context, avem nevoie de know how în domeniul farmaceutic, de dezvoltarea rețelei de farmacii în incinta clinicilor și spitalelor, de o simbioză între unitățile medicale și cele farmaceutice, iar diversificarea domeniilor de activitate ne pregătește pentru anii care vor urma, pentru pacienții care vor privi de acum încolo industria farmaceutică ca pe o industrie care, alături de zona de servicii medicale, îi poate vindeca”, a mai declarat Mihai Marcu.

Odată cu finalizarea acestei tranzacții, managementul companiei Pharmachem va rămâne integral în sarcina actualilor proprietari, aceștia având know how-ul necesar pentru a administra corespunzător acest business, dar și pentru a-i accelera creșterea.

“Suntem bucuroși de acest parteneriat și că putem face parte din grupul MedLife. Pentru noi reprezintă o bună oportunitate de extindere și dezvoltare, deoarece ne vom integra într-o structură organizațională solidă și foarte complexă guvernată de o companie lider de piață. Avem planuri mari pentru anul care va urma și suntem încrezători că alături de MedLife vom reuși să atingem obiectivele propuse”, a declarat Mihai Tirli, Director General Pharmachem.

Tranzactia urmează să fie analizată de Consiliul Concurenței. Odată aprobată, grupul MedLife își va consolida poziția de lider pe piața serviciilor medicale private, îndeplinindu-și astfel  angajamentului față de acționari și parteneri. 

Pentru perioada ce urmează, reprezentanții MedLife intenționează dezvoltarea programului de achiziții și extinderea investițiilor. „Structura actuală de business, care integrează foarte multe linii de afaceri ne-a ajutat nu doar să depășim perioada de criza, dar să fim și atenți la oportunitățile din piață. Vizăm și alte tranzacții pe acest final de an. Și, în acest sens, daca acestea se vor finaliza, tranzacția curentă urmând să fie evaluată și aprobată de Consiliul Concurenței, vom fi prima companie medicală privată din România care depășește un sfert de miliard de euro ca și cifră de afaceri”, a declarat Mihai Marcu.

Reprezentanții companiei consideră că viitorul este al serviciilor interdisciplinare în contextul în care lumea medicală se îndreaptă către un nou pacient.

“Ne îndreptăm către o nouă lume medicală, cătră un nou pacient. Varietatea de servicii a grupului MedLife ne-a ajutat, în plină pandemie, să lansăm servicii noi, laboratoare COVID pentru identificarea infecției cu noul Coronavirus și detectarea anticorpilor SARS CoV 2, ne-am putut adapta imediat să oferim imagistică pulmonară sau să facem screening pentru boli metabolice, cardiovasculare sau de imunitate. Pe de altă parte, din punct de vedere funcțional departamentele de abonamente medicale, serviciile medicale de urgență sau vânzările PharmaLife ne-au ajutat să ne păstrăm echilibrul economic necesar desfășurării activității. Credem ca viitorul este al serviciilor interdisciplinare. Faptul că avem în structură venituri și know how pentru servicii medicale de ambulator, spitalicești, activitate de laborator, dar și farmacii, stomatologie sau abonamente medicale ne pun în poziția unică de a alege, de a ne adapta pacientului post covid și oricărei provocări pentru a ne îngriji în siguranță pacienții”, a mai declarat Mihai Marcu.

Prin preluarea Pharmachem Distribuție, grupul MedLife ajunge la un portofoliu de 28 de companii achiziționate, ultima anunțată fiind Centrul Medical Veridia (Basarab).

65% dintre români preferă să interacționeze cu primăriile folosind telefonul mobil și doar 35% prin web

0

Contribuabilii români încep să acceseze serviciile online ale primăriilor, iar în topul preferințelor de utilizare a acestora, se regăsesc plata impozitelor sau a taxelor și efectuarea programărilor în cadrul instituțiilor de stat, conform studiului realizat de Integrisoft Solutions, furnizor de aplicații software, cu experiență de peste 15 ani în administrația publică locală.

 În topul domeniilor de interes pentru accesarea serviciilor publice online, în afară de plata taxelor și a impozitelor locale, se află activitățile legate de diverse utilități din administrațiile publice (35%) sau alte sesizări (19% dintre respondenți). Cu procente mai mici, urmează interacțiunile online legate de evenimente locale, situații legate de urbanism și diverse alte domenii. Marea majoritate a respondenților (42%) interacționează în general cu o singură primărie și doar 14% soluționează diverse probleme accesând servicii online de la mai mult de 3 instituții locale. Acest lucru denotă că cei care au cele mai multe interacțiuni cu instituțiile publice încă nu folosesc sau nu știu de existența acestor servicii. 

„Odată cu implementarea modulelor software în instituțiile publice, noi oferim consultanță și pachete de promovare a acestor module către comunitatea locală, pentru a ne asigura că despre facilități află cât mai multe persoane. Nu toate instituțiile statului au un departament specializat în comunicare și relații publice și ne-am dat seama că uneori eforturile primăriei pot rămâne fără rezultate vizibile, dacă softurile achiziționate nu sunt și folosite de cetățeni, din cauza faptului că aceștia nu află despre existența acestora”, a declarat Florian Simionescu, CEO Integrisoft Solutions.

În ceea ce privește modul în care sunt accesate serviciile online ale instituțiilor publice, studiul a confirmat faptul că telefoanele mobile sunt preferate de către români pentru realizarea plăților (47%), efectuarea programărilor online pentru servicii publice (45%) sau interogarea stadiului documentelor în relația cu instituția (28%).

Studiul s-a derulat în luna noiembrie a acestui an și are la bază un eşantion de 1.015 persoane, femei și bărbați cu vârsta de peste 18 ani, selectați atât din mediul urban, cât și rural, de pe teritoriul României. Pentru mai multe detalii despre rezultatele detaliate, evoluția emoțiilor românilor în perioada aprilie – octombrie 2020 și concluzii, puteți accesa aici studiul integral.

Trusted Advisor: Optimizările de cheltuieli, implementarea de facilități /ajutoare de stat, printre cele mai solicitate servicii financiare de către antreprenori în 2020

1

Trusted Advisor, o companie de contabilitate și strategie financiară a primit mai multe solicitări de optimizări de cheltuieli (+20%) pe parcursul anului 2020 dar și pentru implementarea de facilități, ajutoare de stat destinate companiilor antreprenoriale în contextul pandemiei de COVID.

Un număr de 18 IMM-uri afectate de pandemie au solicitat ajutor prin intermediul Trusted Advisor pentru a obține granturi pentru măsurile 1 și 2, astfel aria serviciilor oferite de către companie a fost extinsă. Cele mai multe IMM-uri provin din domenii precum: horeca, medical, servicii, producție, organizări de evenimente, transporturi, IT.  Totodată, în toamna acestui an, Trusted Advisor a implementat aplicația Trusted App către 60 de IMM-uri și automat, au venit solicitări și de finance, care pe final de an se intensifică, ca număr.

„Antreprenorii conștientizează nevoia unui suport pe termen lung și sunt dispuși la parteneriate, de la servicii complexe de finance la atragerea de membri externi în Board, unde noi acționăm în Rol de Finance Business Partner extern, implicați în deciziile strategice, inclusiv la întâlniri de Board, ne asumăm responsabilitatea deciziilor alături de proprietarii afacerilor”, declară Ioana Arsenie, Strateg Financiar și Managing Partner, Trusted Advisor.

Pe tot parcursul anului 2020, la nivel de strategie financiară și finance, IMM-urile și-au dorit recomandări de optimizare a afacerii, pentru stabilitate și dezvoltare sustenabilă, într-o structură financiară și operațională coerentă și pregatită pentru creștere, nevoia unui trusted advisor, acel partener care cunoaște în detaliu afacerea și care este disponibil să intervină agil în situatii complexe, de criză sau de oportunitate. De aceea, este imperativ să fie stabilit un context de lucru pe termen de minimum 6 luni – 1 an.

Pentru anul 2020, Trusted Advisor va înregistra venituri de 340000 ron, cu +14.5% în creștere față de anul 2019. Noii clienți Trusted Advisor provin din domenii precum: comerț online, comerț și montaj produse de amenajare a locuințelor, servicii complexe de training, servicii electronice, medical, consultanță.

Planuri pentru 2021 – Trusted App, un nou produs către firmele de contabilitate, atragerea de expați și creșterea echipei

În același timp, compania vizează să lanseze un nou produs în anul viitor – Trusted App către firmele de contabilitate din România, o creștere cu minimum 50%, creșterea gradului de automatizare și digitalizare a proceselor operaționale Trusted, dublarea echipei la final de 2021, cu 4 trusted accountants și 1 trusted accounting leader, alături de 1 analist de business pentru a gestiona mai multe proiecte de strategie financiară.

Trusted Advisor își propune să atragă în portofoliu și expați care au dezvoltat business-uri proprii în România, compania dezvoltându-și de-a lungul timpului o puternică expertiză în lucrul cu partenerii străini dar și la nivel de management în multinațională, cu țări din regiune.

Produsele Trusted Advisor sunt potrivite pentru startup-uri (strategie de business, consultanță financiară inițială, contabilitate, raportare financiară cu Trusted App, astfel compania deservește orice tip de activitate), însă expertiza Trusted Advisor este mai bine pusă în valoare în companii cu activitate complexă, mai multe linii de business, piețe, categorii de produse, cu vechime în piață, cu peste 50 de angajați, compania intervine și la nivel operațional și optimizează procese astfel încât, rezultatele financiare să fie mai bune.

Identificarea corectă a produselor cu dublă utilizare, un pas important în obținerea licenței ANCEX

0

Autori: Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de Taxe indirecte și Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerț Internațional, Asistență fiscală și juridică, EY România (foto)

Exportul, transferul, serviciile de intermediere sau orice alte operațiuni cu produse cu dublă utilizare sau produse militare sunt condiționate de obținerea unor licențe. Dacă lista produselor militare este explicit prevăzută în legislație, clasificarea produselor cu dublă utilizare este dificilă și solicită o analiză mai detaliată din partea agenților economici. Iată care sunt cele șase aspecte importante de care trebuie să țină seama companiile.

Prin produse cu dublă utilizare se înțeleg acele produse și tehnologii care au în mod normal utilizări civile, dar ale căror caracteristici pot avea și aplicație militară sau pot contribui la dezvoltarea și producerea armelor de distrugere în masă. În această categorie intră, de exemplu, circuitele integrate, condensatoarele, mașinile-unelte sau camerele de luat vederi electronice.

Spre deosebire de legislația vamală, care se aplică doar produselor tangibile care trec frontiera europeană, produsele cu dublă utilizare pot presupune și produse intangibile, cum ar fi  transmiterea de software sau tehnologie prin mijloace electronice. Dar toate fac parte din categoria bunurilor cu dublă utilizare și necesită obținerea unei licențe de la Departamentul pentru Controlul Exporturilor (ANCEX).

Cum identifici produsele cu dublă utilizare

Pentru a stabili dacă un produs intră sau nu în categoria celor cu dublă utilizare, agenții economici trebuie să facă o analiză destul de complexă și să compare caracteristicile tehnice ale produsului cu cele specificate în Anexa Regulamentului (CE) nr. 428/2009, care instituie regimul comunitar pentru controlul exporturilor, transferului, serviciilor de intermediere și tranzitului de produse cu dublă utilizare, cu modificările și completările ulterioare. Sunt și produse exceptate de la obținerea unei licențe, chiar dacă întrunesc una dintre caracteristicile din lista de control. Unul dintre acestea ar putea fi un software ce apare în lista de control, dar este un produs comercial de mass-market pe care cumpărătorul poate să-l folosească pe baza principiul Do It Yourself (îl instalează singur) fără restricții privind difuzarea lui ulterioară. Acesta nu necesită licență.

Clauza de „catch-all”

Pot fi supuse obligației de autorizare și produse care nu apar pe lista celor cu dublă utilizare.  În cazul în care țara de destinație este supusă unui embargou asupra armelor, iar produsele pot fi destinate, în întregime sau în parte, unei utilizări finale militare, sau, dacă produsele pot fi folosite, în întregime sau în parte, la producția și proliferarea armelor de distrugere în masă, prin clauza de catch-all, prevederile Regulamentului nr. 428/2009 se extind și asupra acestora.

Consultanță ANCEX versus formular de autoevaluare

În cazul produselor pentru care clasificarea în categoria celor cu dublă utilizare este dificilă sau ridică suspiciuni, se poate solicita consultanță de la ANCEX. Pe site-ul ANCEX este publicat Ghidul pentru completarea cererii de consultanță. În urma depunerii cererii de consultanță, agenții economici vor primi exact categoria din lista de control în care se clasifică produsele respective sau li se va spune că acestea nu intră în categoria produselor cu dublă utilizare.

Ca alternativă, agenții economici pot utiliza formularul de autoevaluare, cu ajutorul căruia vor putea analiza intern conformitatea specificațiilor produsului cu aspectele tehnice prevăzute în Regulamentul Uniunii Europene. Acest formular va trebui prezentat la biroul vamal, în momentul efectuării formalităților de export, ca anexă la declarația vamală.

Prin utilizarea formularului de autoevaluare la momentul vămuirii, exportatorii pot reduce timpul de vămuire cu cele câteva zile necesare pentru pregătirea și depunerea cererii de consultanță până la emiterea negației de către ANCEX.

Tranzacțiile cu Marea Britanie

Având în vedere că Marea Britanie este o destinație importantă pentru produsele cu dublă utilizare fabricate în Uniunea Europeana, a fost emis un regulament pentru simplificarea formalităților administrative pentru această categorie de bunuri.  

Astfel, prin Regulamentul (UE) nr. 496/2019, Marea Britanie a fost adăugată pe lista destinațiilor care fac obiectul autorizației generale de export a Uniunii nr. EU001. Începând cu 2021, produsele prevăzute în autorizația EU001 vor putea fi transferate în baza acesteia, fără a mai fi necesară obținerea unei autorizații individuale, cu respectarea condițiilor prevăzute în legislația europeană și națională – notificare prealabilă, raportarea exporturilor efectuate într-o lună etc.

Referitor la măsurile tranzitorii, conform unei notificări a Comisiei Europene, licențele de transfer intracomunitar eliberate de unul dintre statele membre pentru transferurile către Regatul Unit emise înainte de data Brexit-ului vor putea fi utilizate până la expirarea valabilității licenței.

Tipuri de licențe ANCEX 

Pentru a simplifica formalitățile cu produse cu dublă utilizare, Uniunea Europeană a emis autorizații generale de export. Aceste autorizații generale sunt aplicabile exporturilor de anumite produse către anumite țări de destinație și sunt disponibile tuturor exportatorilor care îndeplinesc condițiile din respectiva autorizație.

În concluzie, agenții economici trebuie să analizeze tranzacțiile cu produse cu dublă utilizare și clasificarea acestora în lista de control, încă din faza de contractare, pentru a evita eventuale blocaje în livrarea produselor, imposibilitatea respectării contractelor comerciale sau încălcarea prevederilor legislației de control al exporturilor.

Sancțiuni și contravenții

Pentru companii este foarte important să cunoască cum și în ce măsură sunt afectate de legislația de control al exporturilor și să se conformeze prevederilor legale, întrucât vânzarea unor astfel de produse  fără licență este considerată infracțiune și se pedepsește ca atare.

În plus, agenții economici trebuie să știe că inclusiv nerespectarea unor prevederi, care nu reprezintă infracțiuni (de ex. completare incorectă a documentelor, lipsa evidentelor, raportările ulterioare eronate), este sancționată cu anularea, suspendarea sau retragerea licențelor eliberate, dar și cu amenzi de până la 25.000 lei.

În concluzie, recomandăm companiilor să analizeze cu atenție toate tranzacțiile pe care le realizează și, în cazul în care ele pot fi încadrate ca fiind vânzări, transfer sau intermediere de produse cu dublă utilizare, să respecte pașii indicați mai sus sau să apeleze la sfaturile unui specialist care să îi ajute să delimiteze operațiunile și să obțină licența.

ASF: Moș Crăciun a venit mai devreme la Bursă

0

Începutul lui Decembrie a fost promițător pentru Bursa de Valori București. Pe lângă faptul că volatilitatea indicilor s-a redus semnificativ în această lună, mai multe companii private și-au îndreptat ochii spre oportunitățile de finanțare oferite de piața de capital, viața Bursei de la București fiind marcată de câteva evenimente semnificative.

Este de consemnat așadar faptul că două companii românești au apelat la Bursă pentru a-și finanța planurile de dezvoltare.

Pe data de 8 decembrie a acestui an, obligațiunile corporative emise de Agroserv Măriuța, o companie 100% românească, au început să fie tranzacționate în cadrul Sistemului Multilateral de Tranzacționare. Firma, cunoscută prin brandul de lactate Lăptăria cu Caimac, a derulat în luna noiembrie un plasament privat prin care a vândut obligațiuni denominate în euro, în valoare de 3 milioane euro. Obligațiunile au scadență în noiembrie 2025 și o dobândă de 5,25%.

O zi mai târziu, acțiunile companiei autohtone de marketing afiliat 2Performant au început tranzacționarea pe piața AeRO din cadrul Sistemului Multilateral de Tranzacționare, iar pe data de 15 decembrie 2020, obligațiunile subordonate denominate în euro emise de Patria Bank au intrat la tranzacționare pe Piața Reglementată. Valoarea emisiunii este de 8.187.000 euro, cu o dobândă fixă de 6,5% plătibilă semestrial și cu scadență în octombrie 2028.

Așadar, statutul de piață emergentă, obținut în acest an, începe să-și arate primii muguri, ceea ce este de remarcat, mai ales în această perioadă destul de atipică pentru mediul financiar și economic. Acest lucru ne îndeamnă să privim cu optimism la anul ce urmează și, de ce nu, să ne gândim că Bursa de Valori București ar putea deveni, într-un viitor nu prea îndepărtat, un hub regional important.

Raportul săptămânal de tendințe și riscuri pe piețele financiare, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, reprezintă o radiografie a evoluției principalilor indicatori macroeconomici și a indicilor bursieri, la nivel local și global.

Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 50/16.12.2020 a Raportului Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI.

Deloitte România a asistat OLX Group în preluarea brokerului de credite Kiwi Finance

0

Deloitte România a asistat OLX Group în preluarea Kiwi Finance, cel mai mare broker de credite din România, de la fondul de investiții suedez Oresa. Acordul de preluare a fost aprobat de Consiliul Concurenţei. În urma achiziției, OLX Group devine unicul acţionar al Kiwi Finance și își extinde astfel portofoliul, din care fac parte OLX.ro, Storia.ro şi Autovit.ro, și în zona de servicii financiare. Kiwi Finance se va concentra în continuare pe extinderea geografică și a rețelei de parteneri financiari, pe eficientizarea operațiunilor, precum și pe oferirea de servicii prin intermediul canalelor digitale.

Deloitte România a oferit asistență OLX Group în procesul de due diligence financiar și fiscal. Echipa de consultanță financiară a fost alcătuită din Radu Dumitrescu, Partener Coordonator, Marius Vasilescu, Director, Vlad Bălan, Director Adjunct, Bogdan Mazilu, Director Adjunct, și Vlad Bucur, Senior Associate, iar echipa de experți fiscali a fost formată din Dan Bădin, Partener, și Ioana Năstase, Senior Manager.

„Am fost foarte mulțumiți de colaborarea cu Deloitte România, care are o experiență bogată în fuziuni și achiziții, și aș vrea să mulțumesc echipei pentru profesionalismul și suportul acordat în această tranzacție. Echipa a demonstrat flexibilitate și diligență pe parcursul întregului proiect”, a spus Dumitru Turcanu, CFO Real Estate – Europe, OLX Group.

„În acest proiect, ne-am folosit atât de resursele locale ale Deloitte, prin implicarea echipei multidisciplinare de la București care a lucrat strâns cu clientul, cât și de cele ale rețelei noastre globale, prin colaborarea cu colegii din Deloitte Olanda. Tranzacția subliniază orientarea jucătorilor din toate domeniile către canale digitale tot mai diverse, cu ajutorul cărora își pot îmbunătăți serviciile sau chiar identifica noi oportunități de business”, spus Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.

Fondat în 2003 de Anca Bidian și preluat în 2007 de fondul de investiții Oresa, brokerul de credite Kiwi Finance a intermediat credite de peste 1,35 miliarde de euro în cei 17 ani de existență. În prezent, compania este activă în 35 de orașe și colaborează cu peste 200 de brokeri. Managementul său va fi asigurat în continuare de Anca Bidian, din poziția de CEO.

Cu o echipă de 50 de experți, Deloitte este unul dintre cei mai importanți furnizori din România de servicii de consultanță financiară pentru companii locale și multinaționale din mediul privat și din cel public. În 2020, echipa de consultanță financiară a Deloitte România a fost implicată în peste 100 de proiecte complexe prin intermediul tuturor liniilor de servicii.




Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesioniști ai săi.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesioniști.

ENGIE România a achiziționat un parc fotovoltaic cu o capacitate de 9,3 MW

0

ENGIE Romania a finalizat achiziția unui parc fotovoltaic, compus din două ferme, cu o capacitate instalată totală de 9,3 MW. Parcul face parte din Ever Solar SA, filială deținută de dezvoltatorul german de parcuri fotovoltaice, Soventix, și Alpin Solar, coproprietar și dezvoltator.

Fermele fotovoltaice sunt localizate în satul Cristuru Secuiesc din județul Harghita. Ele au fost puse în exploatare în anul 2015, producând până în prezent ~55 GWh, echivalentul consumului anual de energie electrică a aprox. 34.000 de gospodării.

Achiziția este în linie cu strategia ENGIE Romania, axată pe dezvoltarea energiilor regenerabile care au un rol cheie în tranziția energetică. ENGIE consideră că dezvoltarea energiei regenerabile este esențială pentru decarbonizarea sectorului energetic și pentru reducerea emisiilor de carbon. România are un potențial important de energie solară, care va fi valorificat din ce în ce mai mult în următorii ani. Prin urmare, obiectivul ENGIE Romania este de a continua dezvoltarea portofoliului de capacitate instalată de energii regenerabile, atât prin creștere organică, cât și prin achiziții. 

„Această achiziție marchează o nouă etapă în atingerea obiectivului de a deveni, până în 2030, un investitor important în domeniul energiei regenerabile în România și de a contribui, astfel, la ambiția grupului de a fi liderul tranziției energetice. Pe plan local, obiectivul nostru este de a  ocupa o poziție de lider pe segmentul de energie regenerabilă centralizată – dat fiind că energia eoliană și cea solară vor avea o pondere tot mai mare în viitorul mix energetic al țării –  și de a oferi energie verde clienților noștri, persoane fizice sau juridice.”, a declarat  Eric Stab, Președinte Director General ENGIE Romania.

ENGIE România operează în prezent 110 MW de energie regenerabilă în capacități eoliene și fotovoltaice. Anterior acestei achiziții, ENGIE România era prezentă în domeniul energiei regenerabile prin operarea a două parcuri eoliene, cu o capacitatea instalată de ~100 MW, aflate în județele Brăila și Galați.

Grupul ENGIE este prezent în România în trei sectoare de activitate: gaze naturale, energie electrică şi servicii energetice. ENGIE Romania este principala filială a Grupului în România şi deţine companiile Distrigaz Sud Reţele, ENGIE Servicii, ENGIE Building Solutions, Alizeu Eolian şi Brăila Winds. Compania activează în următoarele domenii de activitate: distribuţie şi furnizare de gaze naturale, furnizare de energie electrică, servicii tehnice pentru instalaţiile de gaze naturale şi centrale termice şi producţie de energie electrică. ENGIE Romania şi filialele sale deservesc un portofoliu de 1,9 milioane de clienţi, operează o reţea de distribuţie de circa 20.000 km, deţin două parcuri eoliene cu o capacitate totală de 110 MW şi au 4.000 de angajaţi.

BCR, în calitate de coordonator și aranjor principal, a semnat un credit sindicalizat în valoare de 51 mil. EUR pentru Pehart Tec Group

0

Creditul va fi utilizat pentru dezvoltarea celor două fabrici ale companiei din din Petrești (jud. Alba) și Dej (jud. Cluj).

Banca Comercială Română a acționat în calitate de Coordonator, Aranjor Principal Mandatat, Agent de Documentație, Agent de Facilitate si Garanții, pentru o facilitate sindicalizată în valoare de 51 milioane euro acordată Pehart Tec Group, cel mai mare producător de role industriale de hârtie din sud-estul Europei și cel mai mare convertor de produse de hârtie pentru uz casnic din România, deținut de Abris Capital Partners.

Finanțarea va fi utilizată în dezvoltarea celor două fabrici ale companiei din Petrești (jud. Alba) și Dej (jud. Cluj). În aceste două locații, Pehart intenționează construirea de noi facilități pentru producția de hârtie, creșterea zonei de converting, investiții în echipamente de ultimă generație pentru creșterea producției și dezvoltarea portofoliului cu noi produse; astfel, compania va crea noi locuri de muncă pentru comunitățile locale din cele două orașe.

Această facilitate a fost aranjată de un sindicat de bănci, format din Banca Comercială Română, în calitate de Coordonator, Aranjor Principal Mandatat, Agent de Documentație, Agent de Facilitate si Garanții, împreună cu ING BANK N.V. Amsterdam, Bucharest Branch, Raiffeisen Bank SA și OTP Bank România SA, în calitate de aranjori principali mandatați.

Fabrica Pehart din Dej

 „Planurile noastre de dezvoltare includ investirea a 20 de milioane de euro pe parcursul a trei ani, printr-un parteneriat solid cu băncile care au facilitat creditul. Ne angajăm să fim un exemplu pentru industria de producție a hârtiei și, pe măsură ce intrăm pe noi piețe, să stabilim un nou standard de dezvoltare etică și prietenoasă cu mediul, având constant în vedere comunitatea locală și crearea de noi locuri de muncă într-o industrie robustă, orientată spre oameni”, spune  Gabriel Stanciu, General Manager al Pehart  Tec Group.

„BCR este un susținător activ al mediului de afaceri românesc și ne mândrim cu faptul că jucăm un rol instrumental în poveștile sale de succes și că îi susținem procesul de funcționare. Când finanțăm proiecte de investiție financiară sau nevoi de capital, încercăm să mergem dincolo de ele și să creăm valoare adăugată nu doar pentru economie, ci și pentru comunități și angajați. Finanțăm nu doar nevoile afacerii, ci și curajul”, afirmă Eleonora Bacale, Head of Industries & TMT BCR.

„Primul credit sindicalizat pentru Pehart a fost acordat în 2016, iar de atunci compania a avut o dezvoltare continuă, prin care a ajuns să fie unul din cei mai activi jucători din Europa Centrală și de Est. Suntem onorați să contribuim la finalizarea cu succes a acestui credit sindicalizat complex pentru Pehart, în ciuda provocărilor actuale din mediul economic”, afirmă Grația Popescu, Senior Banker Loan Syndication BCR.




Pehart

Pehart este cel mai mare cel mai mare producător de role industriale de hârtie din Europa de Sud-Est și cel mai mare convertor de produse de hârtie pentru uz casnic și industrial din România. Compania s-a dezvoltat de la o afacere antreprenorială la o organizație cu un management profesionist, cu o excelentă poziție geografică pentru a acoperi întreaga regiune, incluzând România, Ungaria, Slovacia, Ucraina, Serbia, Croația, Bulgaria și Grecia. Pehart operează în două facilități de producție, localizate în Petrești (jud. Alba) și Dej (jud. Cluj), având o capacitate de producție care permite o creștere și mai mare în conversie. În 2015, Pehart a fost achiziționat de fondul de private equity Abris Capital Partners.

Abris Capital Partners

Abris Capital Partners Ltd. este un fond independent de top de private equity, care se concentrează pe oportunități mid-market în țările din Europa Centrală și de Est. (CEE). Fondat în 2007, Abris are ca strategie parteneriatul cu cele mai dinamice și de succes companii din Europa Centrală și de Est, care pot beneficia de un influx de capital și/sau expertiză managerială atât la nivel strategic, cât și operațional. Cu un capital de investiții de aproximativ 1.3 miliarde de euro, Abris a obținut suport financiar de la multe instituții de investiții de top la nivel global, inclusiv fonduri de pensii publice și corporative, instituții financiare, companii de asigurări și fonduri de tip endowment de la universități din SUA. Abris are un orizont de investiție pe termen lung și urmărește de obicei tranzacțiile în care poate obține un pachet majoritar sau total în investiție. Marja de investiție Abris pentru o tranzacție se situează între 30 și 75 milioane euro, cu posibilitatea unor sume mai mari, în funcție de caz. Abris operează în echipe regionale în Varșovia și București.

Sindicatul de bănci

Banca Comercială Română (BCR)

BCR este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operațiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi piețe de capital), precum şi societățile de profil de pe piața leasingului, pensiilor private și a băncilor de locuințe.

Banca Comercială Română oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 17 centre de afaceri și 16 birouri mobile dedicate companiilor și 371 de unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de cea mai mare rețea națională de ATM-uri și mașini multifuncționale – 1.830 de echipamente, aproximativ 12.700 POS-uri și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce.

ING Bank România

ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,8 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări. Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate (Business Banking) și Wholesale Banking. Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.

Raiffeisen Bank 

De peste 20 de ani, Raiffeisen Bank Romania oferă o gamă completă de produse bancare și servicii pentru 2,1 milioane de clienți persoane fizice, 93.000 de IMM-uri și 5.750 companii mari și medii. Banca are aproximativ 5.000 de angajați, 350 de agenții în toată țara, aproximativ 800 ATM-uri, 350 MFM-uri (mașini multifuncționale), precum și o rețea de 23.000 terminale POS.

OTP Bank Romania SA

OTP Bank România este un furnizor integrat şi auto-finanţat de servicii financiare. Cu o abordare definită prin responsabilitate, angajament şi profesionalism, OTP Bank înțelege nevoile clienților şi contextul actual al pieţei şi este un partener de încredere în furnizarea de servicii financiare. OTP Bank România este subsidiară a OTP Group, care are peste 70 de ani de activitate în sectorul financiar din Europa Centrală și de Est, în timp ce subsidiara din România a acumulat 16 ani de prezență de piața locală. Promovând inovația, creșterea stabilă și servicii financiare integrate, OTP Group a devenit un jucător dominant pe piața Europei Centrale și de Est și este considerat un grup bancar important chiar și la scară europeană. Comunitatea de aproximativ 36 de mii de angajați deservește zilnic aproape 19 milioane de clienți din 12 țări.

Aplauze prin mijlocirea tehnologiei la concertul de Anul Nou de la Viena

0

O platformă realizată de ORF – Radioteleviziunea austriacă în colaborare cu compania Poet Audio din Graz, producător de sisteme de sunet wireless de înaltă calitate, va permite transmiterea în direct a aplauzelor spectatorilor din întreaga lume (peste 90 de țări) care vor asista online la concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, dirijor Riccardo Muti, care va avea loc pe 1 ianuarie 2021, ora 12.15 (ora României). Concomitent, platforma permite trimiterea de fotografii și reacții de susținere, ce vor fi difuzate în timpul concertului.

Înscrierile, inclusiv ale publicului român, se fac de pe acum, pe www.mynewyearsconcert.com. Organizatorii subliniază că „după ce v-aţi înscris online, veţi putea răsplăti Filarmonica din Viena cu ovatii live, prin intermediul site-ului www.mynewyearsconcert.com, indiferent că vă aflaţi în faţa unui computer, a unei tablete sau a unui smartphone. Aplauzele vor fi difuzate atât în sala Musikverein cât şi în transmisiunea în direct a ORF. Sunetul colectiv al bătăilor din palme va fi generat de un software special instalat pe șase servere și va putea fi auzit în cele 20 de boxe amplasate în Sala de Aur. Mai mult, aveţi posibilitatea să încărcaţi în avans, pe site-ul www.mynewyearsconcert.com, o fotografie care să vă exprime entuziasmul pentru concert. O selecţie din aceste imagini, cu informaţii despre localizarea geografică a spectatorilor, va fi prezentată de ORF în timpul aplauzelor live”.

Foto: ©Oesterreich Werbung/Lois Lammerhuber