Consumul de pește a crescut de două-trei ori în cinci ani pentru un sfert din populație

0

Un sfert din populația de la noi și-a dublat și chiar și-a triplat consumul de pește în ultimii cinci ani, rezultă dintr-o cercetare de piață făcută de companie de cercetare de piață full-service Reveal Marketing Research (marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market) în parteneriat cu Alfredo Seafood, brand de referință în import şi distribuție de produse din peşte şi fructe de mare. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1015 persoane cu vârste de peste 18 ani, reprezentativ la nivel urban și rural. Dintre rezultate reținem:

– 16% dintre subiecți declară că în ultimii cinci și-au dublat consumul de pește

– 9% dintre respondenți declară că mănâncă de trei ori mai mult pește decât în 2015

– 5% au adoptat o dietă care nu include niciun alt tip de carne în afară de pește

– în prezent, în România se consumată anual 8 kg de pește/capita/an, față de 6 kg/capita în 2015, țara noastră fiin în continuare ultima în ierarhia europeană din acest punct de vedere

– 45% dintre cei chestionați declară români estimează că nu și-au modificat în niciun fel consumul de pește, la obiceiurile de consum de acum cinci ani rămânând cu precădere bărbații (pondere 52%) și familiile tradiționale (pondere 49%); familiile moderne declară înproporție de 20% că în prezent consumă de două ori mai mult pește decât acum cinci ani și în proporție de 12%, că acum consumă de trei ori mai mult pește decât acum cinci ani; femeile afirmă în proporție de 19% că în 2020 consumă de două ori mai mult pește decât în 2015 și de 11%, că mănâncă de trei ori mai mult pește decât acum cinci ani, cei mai mulți care declară că în ultimii cinci ani au ales o dietă în care singura carne prezentă este cea de pește sunt persoanele mature și celibatare (11%). 

– 24% dintre persoanele chestionate spun că în prezent mănâncă mai puține produse de provenineță piscicolă decât în 2015 (34% fac parte din segmentul milenialilor celibatari, 30% sunt persoane mature fără parteneri)

Mihai Cristian Dărmănescu

Mihai Cristian Dărmănescu, fondatorul Alfredo Seafood: „Piața crește încet, dar din fericire este pe o curbă ascendentă, determinată de conștientizarea beneficiilor peștelui pentru o viață sănătoasă. Oamenii au început să se documenteze mai mult, să-i asculte pe nutriționiști, să fie mai preocupați de o dietă echilibrată. Este o tendință globală, care își face loc și la noi, chiar dacă mai lent. Românii învață să prepare și acasă felurile gustoase de mâncare pe care le-au gustat în timpul vacanțelor peste hotare, iar acum, în perioada pandemiei, încearcă să suplinească lipsa ieșirilor la restaurant. În continuare, mai este mult loc de creștere pe piața autohtonă, ca să ajungem la nivelul altor țări europene. Există o categorie de persoane care sunt încă ancorate în obiceiurile vechi și care evită carnea de pește pentru că li se pare dificil de pregătit, dar ne străduim să schimbăm aceste preconcepții”.

Alfredo Sea Food reamintește o serie de beneficii ale cărnii de pește: „Acizii grași esențiali Omega 3 și vitamina D întăresc imunitatea organismului în fața bolilor”.   

Alfredo Seafood, „una dintre cele mai importante mărci din România, sub a cărei denumire sunt importate şi distribuite produse din peşte şi fructe de mare. Brandul a fost creat de Mihai Cristian Dărmănescu şi lansat în anul 2013. Succesul Alfredo Seafood se datorează experienţei şi relaţiilor internaţionale cu marii producători de peşte din lume, a celor trei linii de procesare și ambalare automatizate şi de înaltă productivitate din fabrica situată în Bucureşti și a unui sistem logistic de transport optimizat. Produsele cu marca Alfredo Seafood sunt distribuite în cele mai importante lanţuri de hypermarketuri şi supermarketuri din ţară. Printre acestea se numără: Kaufland, Carrefour, Mega Image, Metro, Cora, Profi, Auchan etc. şi în peste 5.000 de magazine din comerţul tradiţional, și rețeaua HoReCa. Produsele sunt transportate, procesate, ambalate și distribuite în condiții adecvate de păstrare a aromei și texturii cărnii, de la recoltarea din fermele piscicole internaționale sau capturare”.

Contrabanda este crimă organizată!

0

Noul val al campaniei „Contrabanda este crimă organizată!” a debutat pe panotaj stradal în județele de frontieră Timiș, Arad, Suceava, Neamț, Iași, Mehedinți, Dolj, Olt și în București, pe postul public de televiziune, canalele regionale TVR Iași și Cluj, precum și în online.
Lansată în parteneriat cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Direcția Generală a Vămilor (DGV), Poliția de Frontieră, Poliția Română, cu sprijinul JTI România, prin www.faracontrabanda.ro, campania se derulează în lunile noiembrie și decembrie. Materiale și informații suplimentare pot fi găsite pe www.faracontrabanda.ro și pe www.facebook.com/faracontrabanda.ro.

„Datele prelucrate în perioada martie-iulie arată o scădere a pieței negre la 7,7% din totalul consumului, comparativ cu 12,1% cât se înregistra înainte de declararea pandemiei. Este cel mai redus nivel din 2008, anul în care am demarat cercetarea pieței negre a produselor din tutun, iar datele pe septembrie arată un procent aproximativ similar, și anume 8,5%. În majoritatea regiunilor țării comerțul ilicit cu țigarete a scăzut. Nord-est continuă să fie cea mai afectată de piața neagră, cu un procent de 18,7%, cu toate că se află în scădere. Din punctul de vedere al provenienței produselor de pe piața neagră, ponderea cheap whites se află în creștere și depășește 60%, iar Moldova și Ucraina continuă să scadă față de martie-iulie până la 8,1%, respectiv 2%”, a declarat Marian Marcu, directorul general al Novel Research.

„Potrivit execuției bugetare din septembrie, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au crescut cu 13% (an/an), unul dintre motive fiind scăderea contrabandei. Astfel, în condițiile reducerii semnificative a traficului transfrontalier generat de măsurile de combatere a răspândirii infecției cu virusul COVID-19, în perioada ianuarie-septembrie 2020, echipele de supraveghere și control vamal de la nivel central, regional și local au confiscat un număr de peste 18,4 milioane bucăți țigarete, evitând astfel punerea lor pe piața neagră din România sau alte state membre UE. Totodată, în lunile septembrie și octombrie, Direcția Generală a Vămilor, în cooperare cu administrațiile vamale din statele vecine (R. Moldova, Ucraina, Serbia) a organizat Operațiunea Stop Contrabanda în scopul prevenirii și combaterii traficului ilicit cu produse din tutun și a altor tipuri de produse în zona frontierei României, respectiv frontiera externă a Uniunii Europene. Comerțul ilegal cu țigarete crește criminalitatea, dar aduce și prejudicii grave bugetului de stat. Ca urmare, Direcția Generală a Vămilor susține pe mai departe, în parteneriat cu instituțiile interne și internaționale, precum și cu mediul privat onest, acțiunile de combatere a contrabandei”, a declarat directorul general al Direcției Generale a Vămilor, Marcel Simion Mutescu.

„Aceste luni de restricții au făcut mult mai dificil traficul ilegal. Cu toate acestea, Poliția de Frontieră a continuat să depisteze cantități semnificative de țigarete de contrabandă și să destructureze grupări de crimă organizată. În primele nouă luni ale anului 2020, au fost reținute aproximativ 2,4 milioane pachete țigări cu o valoare de peste 30 milioane lei și au fost identificate și destructurate 7 grupuri organizate în vederea săvârșirii infracțiunii de contrabandă cu țigări, în care au fost implicate 36 de persoane. Din cazuistica înregistrată în ultimele luni, s-a constatat și o tendință de introduce în țară, prin punctele de frontieră de la granița cu Bulgaria, tutun vrac neprelucrat, disimulat printre diverse produse transportate legal. Numai în ultima lună, polițiștii de frontieră au confiscat peste 10 tone de tutun vrac, echivalentul în pachete de țigări a acestei cantități fiind de aproximativ 535.000 de pachete cu țigări. Dat fiind că țigaretele sunt cele mai traficate produse la frontierele țării, iar în lunile de iarnă de obicei nivelul pieței negre crește, Poliția de Frontieră Română va fi în continuare în prima linie pentru combaterea acestui fenomen”, a declarat șeful Poliției de Frontieră, chestor principal de poliție Liviu Bute.

„Poliția Română a continuat să abordeze prioritar în cursul anului 2020 organizarea și desfășurarea de acțiuni pentru prevenirea și combaterea infracționalității săvârșite în domeniul traficului, prelucrării și comerțului ilegal cu țigarete și a altor produse din tutun, în scopul diminuării impactului negativ asupra bugetului general consolidat al statului, depistării mecanismelor de funcționare a pieței ilegale, eliminării concurenței neloiale și protejării sănătății populației. La aceste acțiuni au participat atât polițiști din structurile de investigare a criminalității economice, cât și cele de ordine publică, poliție rutieră, poliție transporturi și combaterea criminalității organizate. Față de perioada similară a anului precedent se observă o ușoară creștere a capturilor de țigarete (+0,1%), ceea ce reflectă prioritizarea acestei activități la nivelul Poliției Române, mai ales în contextul actual al măsurilor de prevenire și combatere a pandemiei cu noul corononavirus COVID-19 și al trendului descendent al pieței negre a țigaretelor”, a declarat comisar-șef de poliție Aurel Dobre, directorul Direcției de Investigare a Criminalității Economice din Poliția Română.

„Comerțul ilegal cu țigarete este principala activitate economică în regiunile de frontieră, nefiind perceput ca un pericol social grav, un fenomen infracțional care prejudiciază bugetul de stat cu circa jumătate de miliard de euro anual. De aceea, mesajul campaniei e clar: «Contrabanda este crimă organizată!»”, alături de traficul de droguri, arme sau persoane. JTI inițiază astfel de campanii publice anuale, de conștientizare a efectelor profund negative ale contrabandei asupra societății și economiei, încă din 2010, constatând că, în perioada de difuzare a mesajelor, piața neagră scade. Dorim ca tendința de scădere fără precedent consemnată anul acesta de Novel să se mențină”, a declarat Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications la JTI România, Moldova și Bulgaria.

JTI a virat anul trecut la bugetul statului 4,2 miliarde de lei, însemnând accize, TVA și alte taxe. Suma reprezintă 78% din cifra de afaceri înregistrată de cele două entități din România – JTI Trading și JTI Manufacturing.

JTI a fost prima companie de tutun din Romania care a semnat, în 2005, un Protocol de colaborare în scopul combaterii comerțului ilicit cu țigarete, cu ANAF și, ulterior, cu Vama, Poliția de Frontieră și IGPR. Compania a donat Vămii Române, începând din 2010, peste 50 de câini, susținând logistic pregătirea echipelor canine. În 2018, JTI a donat Poliției de Frontieră patru drone de ultimă generație și alte echipamente necesare supravegherii și monitorizării granițelor.

PE votează pentru o calitate ridicată a apei potabile și reducerea deșeurilor din plastic

0

Potrivit Comisiei Europene, un consum mai mic de apă îmbuteliată ar putea ajuta gospodăriile din Uniune să economisească peste 600 de milioane EUR pe an. Dacă nivelul de încredere în apa de la robinet se îmbunătățește, cetățenii pot contribui, de asemenea, la reducerea deșeurilor de plastic cauzate de apa îmbuteliată, inclusiv a deșeurilor marine. Sticlele de plastic sunt unul dintre cele mai des întâlnite articole din plastic de unică folosință găsite pe plajele europene.

  • Un consum mai mic de apă îmbuteliată ar putea ajuta gospodăriile din Uniunea Europeană să economisească peste 600 de milioane EUR pe an
  • „Right2Water” este prima inițiativă cetățenească europeană transpusă în legislația europeană
  • Pragul pentru anumiți contaminanți va fi mai strict

Directiva aprobată de Parlament privind apa potabilă va oferi un acces mai bun la apă de la robinet de înaltă calitate, inclusiv pentru grupurile vulnerabile.

Parlamentul a aprobat acordul cu statele membre referitor la noua directivă privind apa potabilă.

Noile reguli sunt concepute pentru a asigura apă de la robinet de înaltă calitate în întreaga Uniune. Ele vin ca răspuns la solicitările a peste 1,8 milioane de europeni care au semnat prima inițiativă cetățenească europeană de succes, numită „Right2Water”, care susține îmbunătățirea accesului la apă potabilă sigură pentru toți europenii.

În acest scop, statele membre vor furniza gratuit apă în clădirile publice și vor încuraja restaurantele, cantinele și serviciile de catering să ofere clienților apă gratuită sau la un preț redus aferent serviciului prestat. Statele membre trebuie, de asemenea, să ia măsuri pentru a îmbunătăți accesul la apă al grupurilor vulnerabile, cum ar fi refugiații, comunitățile nomade, persoanele fără adăpost și culturile minoritare, cum ar fi romii și nomazii.

Monitorizarea și îmbunătățirea calității apei de la robinet

Pentru ca oamenii să poată bea apă de la robinet mai degrabă decât apă îmbuteliată și pentru a-i încuraja în acest sens, calitatea apei potabile va fi îmbunătățită prin înăsprirea limitelor maxime pentru anumiți poluanți, inclusiv plumbul.

Până la începutul anului 2022, Comisia va întocmi și va monitoriza o listă de substanțe sau compuși de interes public sau științific pentru sănătate. Lista va cuprinde substanțe farmaceutice, compuși care perturbă sistemul endocrin și microplastice.

Comisia va crea și liste europene care să indice care substanțe sunt autorizate să intre în contact cu apa potabilă.

Statele membre se asigură că măsurile luate pentru a pune în aplicare noile standarde se bazează pe principiul precauției și nu duc în niciun caz la deteriorarea calității actuale a apei potabile.

„Acum, la douăzeci de ani de la intrarea în vigoare a primei directive privind apa potabilă, a venit timpul să actualizăm și să reducem pragul maxim pentru anumiți contaminanți, cum ar fi plumbul. Pentru Parlamentul European, a fost extrem de important ca noua directivă să îmbunătățească siguranța apei noastre potabile și să țină seama de poluanții noi. Prin urmare, salut dispozițiile directivei privind microplasticele și perturbatorii endocrini, cum ar fi bisfenolul A”, a declarat autorul raportului, Christophe Hansen (PPE, Luxembourg).

Următorii pași

Directiva va intra în vigoare la 12 de zile de la data publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. În termen de doi ani de la intrarea în vigoare, statele membre efectuează modificările necesare pentru a se conforma directivei.

Bursele guvernului francez pentru masterat și doctorat

0

Ambasada Franței în România și Institutul Francez din România lansează ediţia 2021-2022 a programului de burse al guvernului francez, pentru studii de master și doctorat. Bursele se adresează tinerilor români francofoni şi celor care doresc să urmeze un program în limba engleză. Toate informațiile legate de criteriile de selecție, cuantumul bursei, avantaje, documente necesare pentru dosarul de candidatură sunt disponibile pe site-ul Institutului Francez din România: https://www.institutfrancais.ro/bgf-2021.html sau la adresa de mail bourses.bucarest-amba@diplomatie.gouv.fr. Termenul limită de trimitere a candidaturilor este 1 martie 2021.

Franța este a patra destinație pentru studenții români în mobilitate individuală și primul partener universitar al României cu peste 600 de acorduri de cooperare. În 2020, bursierii români s-au format în universități prestigioase, precum Université Paris-Saclay, École Polytechnique, Sciences Po, EHESS, École Centrale de Lyon sau IESEG Business School etc. Până în prezent, peste 4.000 de studenți și cercetători români au beneficiat de diferite programe de mobilitate finanțate de către Guvernul francez, mulți dintre alumni având astăzi cariere impresionante. Unul dintre bursierii guvernului francez în 2020, Andreea Nistor, master la EHESS, Paris, subliniază: „Experiența de #BGF este despre ambiție, curaj și provocări constante care te fac să ieși din zona ta de confort și să evoluezi. Am ales să continui să studiez științele politice în cadrul unui master la EHESS, Paris și am devenit astfel parte integrantă a unei comunități academice internaționale, cu profesori, specialiști în domeniu și studenți din toată lumea, deschiși să dezvăluie și să împărtășească cercetările și acel savoir-faire. Deși a fost un an atipic, cauzat de pandemia cu care încă ne confruntăm, m-am bucurat de sprijinul constant al profesorilor și am descoperit că seminariile online pot fi la fel de interesante și dinamice precum cele ținute în sala de curs. Recomand tuturor tinerilor să aplice pentru o Bursă a Guvernului Francez, întrucât este o poartă către un mediu internațional, cu un înalt nivel de cercetare”.

George Tecușan, bursier BGF în 2020, master la École Polytechnique, Paris: „Experiența de studii în Franța m-a îmbogățit, mi-a deschis noi orizonturi și m-a învățat că nimic nu e imposibil, trebuie doar să muncești foarte mult. Bursa din partea Guvernului francez a fost un element central al reușitei mele pe durata studiilor pentru că, scăpând de grija unei parți a costurilor de trai și a taxei de școlarizare, am putut să mă concentrez pe dezvoltarea academică. Pe durata celor 2 ani la École Polytechnique am avut șansa să fiu parte a unei comunități de excelență și încurajez toți studenții care vor să urmeze un master în discipline inginerești să aplice cu tot curajul aici!”

Program de susținere în scleroza multiplă pediatrică

0

Programul #MSKids2020 de susținere a copiilor cu scleroză multiplă și a părinților lor a fost derulat de Asociația Pacienților cu Afecțiuni Neurodegenerative (APAN România) în pofida dificultăților de ordin economic, social, medical din acest an. Cristina Vlădău, vicepreședintele asociației subliniază: „Ne bucurăm nespus de mult că am reușit să susținem în acest an și a patra ediție a programului #MSKids2020. Fiind obișnuiți ca pacienți cronici cu izolarea și lucrul de acasă și având ca resurse flexibilitatea, adaptarea și conectarea, am reușit să ne mobilizăm rapid, am strâns fonduri prin Swim@Home și am ajustat proiectul. Chiar dacă avem regretul că nu am mai reușit să ne întâlnim offline, am transformat totul într-un program mai puternic, cu un impact și mai mare. Numărul de beneficiari a crescut la 23 de copii cu scleroză multiplă și familiile acestora“.

Dr. Carmen Burloiu, medic neurolog pediatru, manager Centru SM, Spitalul Clinic de Psihiatrie prof. dr. Alexandru Obregia, explică: „Deoarece debutul SM coincide cu o etapă de dezvoltare rapidă a sistemului nervos central, copiii pot experimenta o serie de afectări psihologice și cognitive. Ca rezultat, s-a dovedit că deficitele neuropsihologice au un spectru larg de influențe negative în contextul educației și a calității vieții în general. Există, de asemenea, dovezi că SM pediatrică are un impact negativ asupra îngrijitorilor copiilor, inclusiv asupra aspectelor psihologice, sociale și legate de ocuparea forței de muncă. În plus, sentimentele de vinovăție, stresul, lipsa de informații adecvate, lipsa timpului și preocuparea pentru viitorul copilului pot agrava și mai mult consecințele psihosociale dăunătoare în rândul îngrijitorilor, în principal părinți”.

Sprijinul a constat în 160 de ore de psihoterapie online acordate părinților și adolescenților prin intermediul psihologilor specializați în SM de la Institutul Psychos București, 23 de echipamente pentru recuperare medicală date copiilor, constând în 20 biciclete orizontale pentru recuperare, spaliere și echipamente pentru gimnastică (chingi, greutăți, mingi).

Parteneri în proiectul MS Kids 2020 au fost Spitalul Clinic de Psihiatrie prof. dr. Alexandru Obregia și Societatea Română de Neurologie Pediatrică. Finanțarea a fost asigurată prin intermediul platformei Swimathon a Fundației Comunitare București, cu sprijinul companiei Novartis Pharmaceuticals.

APAN România accentuează că „adună prin proiectele MS Kids dovezi despre nevoile și experiențele sclerozei multiple pediatrice. Acest lucru demonstrează lacune majore în politicile și sistemele de sprijin existente în țara noastră, pe care decidenții politici le pot utiliza pentru a acoperi golurile din politicile existente și pentru a spori calitatea îngrijirii atât a copiilor cât și a îngrijitorilor acestora”.

APAN România semnalează nevoile neacoperite ale copiilor și adolescenților cu SM și ale îngrijitorilor lor:  

  • Sprijin educațional pentru copii/adolescenți cu SM
  • Sprijin practic, financiar șisuport din partea angajatorilor pentru îngrijitori
  • Susținerea sănătății mintale pentru copii / adolescenți cu SM și îngrijitorii lor
  • Conștientizarea profesioniștilor din sănătate cu privire la SM pediatrică, diagnosticarea la timp și coordonarea îngrijirii
  • Sprijin pentru aderența la tratament
  • Informații/educare și o mai bună conștientizare a SM pediatrice pentru a reduce stigma, izolarea și discriminarea.

Ce se vede de la Bruxelles

0

Se pune, firesc, o întrebare: cum anume este văzută economia românească de către principala sursă de finanțare cu destinația redresării ei? Cum se vede de la Bruxelles economia românească ce are ambiția de a asimila fonduri europene de circa 30 de miliarde de euro doar anul viitor, în scopul revenirii din criza în care s-a scufundat? Pentru răspuns, cercetăm „previziunile economice din toamna anului 2020” realizate de Comisia Europeană:

Perspective macro

În prima jumătate a anului 2020, PIB-ul României s-a contractat cu 4,5% față de anul anterior, determinat în principal de o scădere bruscă a producției în al doilea trimestru din cauza blocării la nivel național după izbucnirea COVID-19. Măsurile restrictive adoptate pentru combaterea pandemiei au avut un impact negativ asupra cheltuielilor consumatorilor, în timp ce întreruperea lanțurilor internaționale de aprovizionare și cererea externă slabă au încetinit producția și exporturile. Investițiile au dovedit ceva inerție, sectorul construcțiilor fiind în mare parte neafectat de restricțiile impuse.

Activitatea a revenit în al treilea trimestru, însă reapariția cazurilor de COVID-19, care a început să se accelereze la sfârșitul lunii septembrie, precum și reintroducerea restricțiilor asociate nuanțează perspectivele economice pe termen scurt. În prognoza Comisiei de toamnă 2020, se estimează că PIB-ul real se va contracta cu aproximativ 5,25% în 2020 și va reveni cu aproximativ 3,25% în 2021 și 3,75% în 2022, când va recupera – teoretic – nivelul de dinaintea crizei. Este posibil să constatăm o revenire a consumului privat în 2021 și 2022, consecință a unei posibile relaxări a măsurilor de distanțare socială. Potrivit Comisiei, și investițiile sunt prognozate să revină, dar la un nivel redus din cauza incertitudinii persistente.

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv
pentru o economie în serviciul cetățenilor

©EC – Audiovisual Service

Previziunile de toamnă survin în momentul în care al doilea val al pandemiei determină și mai multă nesiguranță și ridică semne de întrebare cu privire la speranța noastră de a ne redresa rapid. Producția economică a UE nu va reveni la nivelurile de dinainte de pandemie până în 2022. Însă traversând această perioadă turbulentă împreună, am dat dovadă de hotărâre și de solidaritate. Am convenit cu privire la măsuri fără precedent, pentru a ajuta cetățenii și întreprinderile. Vom lucra împreună pentru a contura traiectoria redresării, utilizând toate instrumentele pe care le avem la dispoziție. Am convenit asupra unui pachet de redresare important, NextGenerationEU, în centrul căruia se află mecanismul pentru redresare și reziliență, pentru a oferi sprijin masiv celor mai grav afectate regiuni și sectoare. Invit acum din nou Parlamentul European și Consiliul să finalizeze rapid negocierile pentru ca bugetul să poată fi operațional în 2021, astfel încât să putem investi, reforma și reconstrui împreună.

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv
pentru o economie în serviciul cetățenilor

Noua directivă privind detașarea angajaților, neglijată în contextul pandemiei. Ce schimbări majore aduce?

Material de opinie Elena Răileanu, senior manager şi Alexandra Minescu, consultant senior, Global Employer Services, Deloitte România

Până la începutul acestui an, un telefon primit cu doar o zi înainte putea face ca angajatul unei companii să fie în avion la prima oră pentru a îndeplini o sarcină punctuală în altă țară. Contextul economic și infrastructura de transport (aerian, dar nu numai) au stimulat mobilitatea angajaților în special în interiorul Uniunii Europene (UE). În contextul pandemiei de COVID-19, fenomenul s-a temperat simțitor, iar expresia „Covido ergo Zoom” (după celebra expresie „Cuget, deci exist”) pare că ne va mai urmări ceva vreme, chiar și după depășirea crizei sanitare. Dar relațiile online funcționează doar parțial, pentru comunicare și în cazul serviciilor care pot fi livrate și virtual. Însă multe sectoare din economie activează „pe teren” (agricultură, producție de orice fel, logistică etc.), iar pentru acestea, mai devreme sau mai târziu, va fi nevoie de forță de muncă. Mobilitatea trebuie reluată, chiar dacă cu precauție, pentru că este singura soluție pentru ca motoarele economiei să revină la turația maximă.
Companiile care detașează angajați trebuie să țină cont de faptul că, în perioada de temperare a mobilității, au intrat în vigoare noi reglementări care prevăd înăsprirea cadrului și condițiilor în care angajații își pot desfășura activitatea pe teritoriul altor state ale UE, indiferent dacă pentru o zi, o lună sau mai mult.

Una din formele de mobilitate a angajaților este reglementată la nivelul UE încă din 1996, când a fost adoptată Directiva privind lucrătorii detașați
(Posted Worker Directive – PWD), cu scopul principal de a facilita libertatea de a presta servicii și, în subsidiar, pentru a asigura o protecție de bază pentru angajații trimiși la muncă în altă țară. În vara anului 2018, UE a adoptat o nouă directivă, de revizuire a PWD, care a introdus două principii majore: plata similară pentru muncă comparabilă – Equal Pay for Equal Work – și obligația de a respecta toate condițiile de muncă aplicabile în țara gazdă, în cazul în care detașarea depășește 12 luni (18 luni, în cazuri excepționale).

Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir”, de 30 de ani în slujba educației, cercetării și economiei naționale

0

Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” – investiție privată de prim rang pentru educația, cercetarea și economia din țara noastră – a celebrat 30 de ani de existență așezată de la început sub tutela spirituală a ilustrului cărturar și om de stat.

Creație cu valoare de pionierat în 1990, într-un moment de renaștere a fundamentelor democratice și umaniste la nivelul societății românești, instituția academică s-a impus prin ani ca un reper al sistemului de învățământ superior.

Meritul pentru consistența și constanța performanței aparține fondatorilor, prof. univ. dr. Momcilo Luburici, președintele Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, și prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu, președintele Senatului Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, precum și profesorilor, cercetătorilor, promoțiilor de studenți care au susținut an de an consistența actului educațional și de formare din universitate.

Mesajul prof. univ. dr. Momcilo Luburici, președinte-fondator al Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”

Dragi membri ai comunităţii universităţii noastre, distinşi invitaţi, stimaţi părinţi, Aniversarea fondării universităţii reprezintă, în acelaşi timp, un eveniment de profundă emoţie pentru mine şi de mare bucurie. Emoţie deoarece am aşezat la temelia universităţii întreaga mea existenţă şi bucurie pentru că această creaţie a trecut cu bine proba timpului.
Doresc, în primul rând, să îi mulţumesc Doamnei Preşedinte al Senatului, Profesor universitar doctor Corina Adriana Dumitrescu, pentru că în urmă cu 30 de ani a avut încrederea şi determinarea necesară pentru ca, împreună, să fondăm această universitate.
Perioada celor trei decenii a fost marcată de eforturi deosebite pentru dezvoltarea şi afirmarea universităţii noastre, adesea întâmpinând obstacole de neimaginat pe care am reuşit să le depăşim, în primul rând, datorită credinţei noastre, a fondatorilor, în nobleţea realizării unei universităţi. Un vis care a devenit realitate…
Desigur că se cuvine să apreciez, la ceas aniversar, meritul cadrelor didactice care s-au aflat sau se află în cadrul comunităţii noastre şi care cu atâta dedicaţie au contribuit la formarea absolvenţilor noștri. Felicit, în mod deosebit, cei peste 90.000 de absolvenţi ai studiilor de licenţă şi de master pe care îi regăsim cu cariere profesionale împlinite în domeniile pentru care s-au pregătit. Urez succes tuturor celor 9.000 de studenţi pe calea devenirii lor intelectuale. Mulţumesc tuturor acelora care au crezut şi cred în valoarea universităţii noastre.
„Stări de spirit, asta trebuie dat altora”, afirma Constantin Noica în al său „Jurnal filozofic” şi acesta trebuie să rămână crezul nostru profesional. Tineri educaţi în spiritul demnităţii şi al respectului faţă de sine şi faţă de cei din jurul nostru. Vă doresc tuturor să ne revedem cu bine la aniversarea a patru decenii de la fondarea Universităţii Creştine „DimitrieCantemir”.

Prof. univ. dr. Momcilo Luburici, președinte fondator, Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir”

O școală a respectului și demnității acestei națiuni

Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” s-a definit din momentul întemeierii, după cum a subliniat în contextul aniversar prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu, drept „o școală a respectului, a demnității acestei națiuni”. Evidențiind cea mai mare împlinire intelectuală reliefată la 30 de ani de performanță instituțională, prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu a apreciat cum se cuvine devenirea celor peste 90.000 de absolvenți formați în decursul acestor ani, simbolizând „un adevărat oraș al spiritului cantemirian”. În perpetuarea actualității acestui spirit, președintele Senatului Universității Creștine „Dimitrie Cantemir” a accentuat: „Felicităm studenții, absolvenții, părinții, mulțumim prietenilor care au susținut acest proiect universitar. Umanismul cantemirian se va reafirma de acum într-o epocă în care este nevoie mai mult ca oricând de solidaritate. Tot ce putem oferi celor din jur merită dăruit dacă ne dorim o lume mai bună”.

Un pol de excelență al cunoașterii

Rectorul Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, prof. univ. dr.
Cristiana Cristureanu, a apreciat că universitatea „a devenit în timp un pol de excelență, s-a adaptat evoluției cunoașterii, s-a dezvoltat și a devenit un punct de referință pe plan național, recunoscut și apreciat la nivel internațional”.

Prof. univ. dr. Marja-Liisa Tenhunen, președinte al Universității Centria din Finlanda, a caracterizat drept un miracol ascensiunea rapidă a Universității Creștine „Dimitrie Cantemir” și a adresat urări de „mult noroc și succes pentru următorii 30 de ani”.

Consiliul Național al Rectorilor, prin președintele său, prof. univ. dr. ing. Sorin Mihai Cîmpeanu, a conferit Universității Creștine „Dimitrie Cantemir” Placheta de Onoare și Diploma de Excelență.

Senatul României, odată cu aprecierile formulate de vicepreședintele Titus Corlățean, a acordat Diploma de Excelență și Placheta de Onoare Universității Creștine „Dimitrie Cantemir” și fondatorilor ei, prof. univ. dr. Momcilo Luburici și prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu.

Mesaje la aniversare
La celebrarea celor 30 de ani de la fondare, au transmis mesaje Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”:

De pe mapamond

Prof. Fernando Léon Garcia, President of the CETYS University, Mexico, President of the International Association of University Presidents (IAUP), Doctor Honoris Causa of the DCCU
Prof. Mortimer Sellers, Regents Professor of the System of Maryland University, USA, President of the International Association for Philosophy of LAW and Social Philosophy (IVR), Doctor Honoris Causa of the DCCU
Prof. Kristin Sobolik, Interim Chancellor of the University of Missouri, St. Louis U.S.A., Doctor Honoris Causa of the DCCU
Prof. Joanne Passaro, President of Metropolitan College of New York, USA
Prof. Kari Ristimaki, President of the CENTRIA University of Applied Sciences, Finland
Prof. Andrea McAleenan, Fresno Pacific University, USA
Prof. Efstratia Oktapoda, Université de Paris, Sorbonne, France
Prof. Sophie Rochefort Guillouet, Université de Rouen, France
Prof. Frank S. Ravitch, Michigan State University, USA
Prof. Marian Gh. Simion, Harvard Divinity School, President & CEO, Institute for Peace Studies in Eastern Christianity
Prof. Dwight Watson, Chancellor, University of Wisconsin, Whitewater, USA
Prof. Han Fangxi, President Qingdao Binhai University, China
Prof. Lynn Rhodes, President ISCSC, USA
Prof. Xiaotian Zhang, Vice Rector, Estonian Business School, Rector EBS Helsinki Finland
Prof. Okhwa Lee, Chunguk National University, South Korea
Prof. Susanne Hochreiter, Chairperson Equal Opportunity Working Party University of Vienna, Austria
Prof. Celestino Fernández, University of Arizona, USA
Dr. Harbeen Arora, Founder and Global Chairperson, ALL Ladies League (ALL) & Women Economic Forum (WEF), Founder & National President, Women’s Indian Chamber of Commerce and Industry (WICCI)

Din țară

Monica Cristina Anisie, ministru,
Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Prof. dr. Doina Dimulescu, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București
Prof. Corneliu-Andy Puşcă, rector,
Universitatea „Danubius” din Galați
Prof. Paul Negruț, rector, Universitatea „Emanuel” din Oradea

©Foto UCDC

 

Sub egida AGER – Ziua Economistului 2020

0

Ca în fiecare an, Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER) a organizat la 23 noiembrie Ziua Economistului, derulată împreună cu Ziua Profesorului de Economie. La ediția actuală, comunitatea domeniului economic – din mediul de afaceri și din cel instituțional, din învățământul superior și preuniversitar, din cercetare – s-a reunit online, într-un eveniment care a permis conturarea unei imagini la zi în contextul crizei actuale și enunțarea unor repere de perspectivă, pe baza realității economice și a implicațiilor ei sociale.

În cadrul evenimentului au luat cuvântul prof. univ. dr. Gheorghe Zaman, membru corespondent al Academiei Române, președintele AGER, prof. univ. dr. Nicolae Istudor, rectorul Academiei de Studii Economice (ASE) din București, președintele Asociației Facultăților de Economie din România (AFER), prof. univ. dr. Constantin Mitruț, președintele Societății Române de Statistică (SRS).

Prof. univ. dr. h.c. Gheorghe Zaman, membru corespondent al Academiei Române, președintele AGER

Păduri durabile

0

„Pădurile și industriile bazate pe lemn reprezintă un sector strategic pentru creșterea durabilă și concomitent pentru neutralitatea carbonului până în 2050, pentru că răspund acestor două nevoi: să furnizeze economiei energie și produse bazate pe bioresurse regenerabile; să contribuie puternic la menținerea rezervorului de carbon din sectorul terestru” – ideea, enunțată de Constantin Tobescu, președintele Asociației Industriei Lemnului Prolemn, poate fi luată ca un reper al Forumului Pădurilor, Industriei Lemnului și Bioeconomiei, eveniment de dezbatere și internă, pentru sectorul forestier, și publică, pentru decidenți și actanți în politici și strategii referitoare la păduri și la industria lemnului.

Forumul, organizat de Fordaq România Comunitatea Forestierilor, cu sprijinul Consiliului Pădurilor și Dezvoltării Rurale, susținut de Patronatul Investitorilor Autohtoni din România Piarom și Coaliția pentru Libertatea Comunicării și Comerțului, și-a derulat ediția a IV-a, cu tema „Rol central pentru lemnul provenit din păduri gestionate durabil în noua bioeconomie”. Au fost abordate subiecte referitoare la strategia pădure-lemn în contextul Green Deal, realități și fake-news în domeniu, produsele din lemn și lemnul de foc, răspunsurile la procedura de infringement asupra domeniului pădurilor deschisă de Comisia Europeană.