Acord Hagag Development Europe-Global Vision pentru proiectul H Victoriei 109

0

Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe specializat în proiecte rezidențiale și comerciale și compania Global Vision au semnat un acord de colaboare în servicii de tip property management pentru proiectul de spații de birouri H Victoriei 109 (foto). Global Vision preia administrarea proprietății de pe Calea Victoriei. Proiectul este finalizat și va avea primii chiriași în iulie. Până la sfârșitul acestui an se estimează atingerea unui grad de ocupare de 85%. Imobilul (P+7) are 7300 mp suprafață totală construită, 5685 mp suprafață totală închiriabilă, din care peste 85% spații de birouri, aproximativ 11% spații comerciale și 3,59% spații de depozitare.

Yitzhak Hagag, Chairman and Board Controller Hagag Group: „Global Vision este o companie cu un portofoliu impresionant, experință relevantă și capacitatea dovedită a de livra servicii de înaltă calitate. Know-how-ul și pasiunea comună pentru dezvoltările imobiliare inovatoare și durabile sunt doar două dintre aspectele care ne vor servi drept catalizator pentru o colaborare pe termen lung. Avem încrederea că alături Global Vision vom crește valoarea și gradul de rentabilitate al proprietății noastre, asigurând, în același timp, cel mai înalt nivel de servicii pentru chiriașii H Victoriei 109”.

Sorin Preda, CEO Global Vision: „Mă bucură încrederea și respectul reciproc cu care demarăm acest partneriat și cred cu tărie că valorile și viziunea comună sunt atributele definitorii care ne vor ghida pașii în parcursul colaborării noastre. Hagag este un dezvoltator inovator, cu renume și expertiză internațională, iar contribuția Global Vision va aduce plusvaloare brandului de dezvoltator prin serviciile de property management concentrate pe întreg ciclul de viață al proprietății, inclusiv gradul de satisfacție al chiriașilor”.

Dezvoltatorul a lucrat cu experți și consultați cu experiență și a implementat toate măsurile de siguranță și prevenție prevăzute de Organizația Mondială a Sănătății și recomandate de autoritățile competente. Proiectul va găzdui companii cu renume internațional, case de avocatură, mărci de lux. Lucrările de restaurare și consolidate ale imobilului au fost întreprinse cu respectarea celor mai înalte standarde, vizând, totodată, obiectivele de mediu corporative și organizaționale. Trasăturile arhitectonice ale clădirii au fost prezervate, fațada a fost readusă la imaginea originală. H Victoriei 109 dispune de toate facilitățile oferite de clădirile de birouri moderne: pardoseală flotantă, sistem de ventilație cu admisie de aer proaspăt, consum redus de energie, lumină naturală, spații de tip open space.

Genesis College, acțiune umanitară pentru acces la educație

0

Genesis College, singura școală din România complet digitalizată, desfășoară o colectă de fonduri în beneficiul unor copii care nu au acces la dispozitive electronice cu ajutorul cărora să participle la lecții în această perioadă. Elevi, profesori și un colaborator ai școlii au donat 13 lucrări de artă realizate de ei, pentru a strânge banii din care cinci copii din București din familii cu posibilități materiale reduse, unii și cu probleme de sănătate, vor putea să-și cumpere tablete performante. Lucrările pot fi admirate într-o expoziție virtuală, pe site-ul Genesis College: https://genesis.ro/. Cei care doresc să susțină acțiunea caritabilă a școlii o pot face printr-o donație pe platforma Galantom: https://genesis.galantom.ro/event-projects/view?id=2653. Strângerea de fonduri se desfășoară până la 1 iunie inclusiv; pe 2 iunie vor fi achiziționate tabletele și dăruite copiilor. 

Ioana Necula, fondator al Genesis College, subliniază: „În această perioadă dificilă, ne îndreptăm din nou atenția către cei care au nevoie de sprijinul nostru. După cursurile gratuite oferite copiilor cadrelor medicale, în luna aprilie, ne dorim acum să facilităm accesul la educație pentru 5 copii defavorizați din Capitală. Cu fondurile strânse în urma acestei acțiuni caritabile, le vom putea cumpăra echipamente electronice, esențiale învățării online”.

Campusul Genesis College este acreditat pentru toate ciclurile de învățământ preuniversitar. În 2018 a aderat la organizația International Baccalaureate (IB), oferindu-le elevilor programe de excelență, urmând curriculumul românesc, combinat cu cerințele programelor PYP (Primary Years Programme), pentru grădiniță și ciclul primar și MYP (Middle Years Programme), pentru gimnaziu și liceu. 

Consum’Actor, proiect de încurajare a consumului de produse locale

0

La Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București, 12 studenți români și străini ai masterului francofon „Médias, développement, sociéte”, coordonați de conf. univ dr. Silvia Branea, drd. Irina Ghineț și lector univ. dr. Ioana Avram, au creat o platformă gratuită de promovare a micilor afaceri și inițiative autohtone, pentru încurajarea consumului de produse locale: www.consumactor.wixsite.com/website, bilingv (română și franceză), realizat în parteneriat cu Agenția Universitară a Francofoniei. Sunt prezentate afaceri din domeniile alimentație, design și artă, produse de îngrijre, îmbrăcămine, decorațiuni interioare, produse de branduri precum Simina Filat, Alisia Enco, Băcănia Veche. Antreprenorii  promovați au fost selectați în  funcție de accentul pe care îl pun pe folosirea materiilor prime din surse locale, a reciclării, a tehnologiilor de producție nepoluante precum și pe dezvoltarea de tradiții locale.

Conf. univ. dr . Silvia Branea: „Proiectul are scopul de a-i sprijini pe studenți să treacă mai ușor, după absolvire, de la statutul de student, la cel de angajat/expert sau antreprenor în media și/sau comunicare. Am reușit să îi ajutăm pe studenți să se auto-descopere, să creadă în valorile lor și în forța cuvântului și imaginii bine mânuite”.

Drd. Irina Ghinet: „În această perioadă în care obiceiurile noastre de consum au suferit transformări importante și economia locală a fost și este în continuare afectată, proiectul francofon Consum’Actor își dorește să atragă atenția că prin investiția în comunitățile locale și cumpărarea de produse autohtone sustenabile si prietenoase cu mediul, susținem relansarea economiei românești afectată de criza Covid-19”.

Programul masteral „Médias, développement, sociéte” coordonat de prof. univ. dr. Camelia Cușnir are ca scop formarea viitorilor jurnalişti şi comunicatori. Proiectul Consum’Actor este recomandat ca „o oportunitate extraordinară pentru ei de a pune în practică abilitățile editoriale, atât în limba română, cât și în limba franceză deprinse pe parcursul anilor de studii, dar și de a gândi și implementa strategii de comunicare și promovare”.

Deciziile în Noua Economie. Pe ce se va baza Planul național de recuperare economică

0

România va primi sume suplimentare considerabile de la Comisia Europeană în următorii șapte ani, care să ajute economia națională.

Alocarea acestor fonduri se va face în urma unui Plan național de recuperare economică, ce trebuie elaborat de Guvern. În total, România va avea la dispoziție fonduri structurale în valoare de 85 miliarde de euro, o sumă impresionantă. Ce trebuie să facem cu acești bani, pentru a nu se scăpa iar printre degete? Care sunt problemele fundamentale ale economiei?

Aceste lucruri au fost dezbătute în cadrul dezbaterii „Deciziile în Noua Economie”, de invitații prezenți alături de moderatorii Daniel Apostol, jurnalist economic, fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG, și Adrian Măniuțiu, jurnalist și antreprenor EM360 Studio.

Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, a declarat că în cadrul financiar multianual 2021 – 2027, România va avea la dispoziție suplimentar suma de 31 miliarde de euro, printr-o nouă facilitate de finanțare denumită Next Generation EU. Care vor fi cei 3 piloni ai Planului național de redresare economică pentru cheltuirea acestor bani:

Virgil Popescu, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, și Sebastian Burduja, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, prezintă abordarea pe care și-o propune Guvernul în următoarea perioadă, destinată redresării economice post COVID-19.

Dumitru Nancu, Director General FNGCIMM, a prezentat ultimele noutăți legate de programul IMM Invest. De asemenea, Guvernul pregătește un nou instrument pentru relansarea IMM-urilor din România. „Suntem prea săraci să ne treacă printre degete aceste resurse”, a afirmat Cristian Păun, cercetător ASE-ASPES.

Ce fel de viziune pe termen lung în economie trebuie să aibă însă România: România are o oportunitate imensă de investiții, care poate aduce beneficii imense pentru economie, însă pentru a se concretiza, e nevoie de câteva lucruri esențiale din partea statului, afirmă Alina Popa, CFO al OMV Petrom.

În condițiile în care încasările la bugetul de stat din sectorul energetic au scăzut, tutunul a devenit principalul plătitor de accize, cu peste 60% din total, spune Gilda Lazăr, Corporate Affairs Director JTI.

Mihaela Toader, director al Direcției Strategie, Relații Internaționale, Fonduri Europene în cadrul Romgaz, companie deținută majoritar de statul român, este optimistă vizavi de contextul economic post-coronavirus.

Este nevoie, însă, de predictibilitate și stabilitate legislativă și de pornirea unor proiecte mari care să readucă la viață economia țării. Când se reiau toate activitățile economice din țară: terase, restaurante, plajele?

Liviu Rogojinaru, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, vine cu niște răspunsuri foarte clare în ceea ce privește redeschiderea economiei românești și propune o serie întreagă de măsuri destinate sprijinirii afacerilor care au fost afectate de pandemia COVID-19. Economia are nevoie de decizii, nu de momente de ezitare, de contre sau orgolii politice și electorale.

Avocatul Gabriel Biriș, Managing Partner Biriș Goran, trece în revistă cele mai importante aspecte la zi ale economiei Românești, punctând câteva subiecte sensibile care ar putea fi motorul și începutul unui nou model economic românesc.

Mircea Coșea, unul dintre cei mai apreciați profesori de economie România, ne răspunde la întrebarea care se află pe buzele tuturor în perioada aceasta: ce decizii trebuie luate pentru relansarea economică a țării noastre?

NOUA ECONOMIE este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri.

Activitatea marilor companii, desfășurată 40% de acasă minimum 6 luni

0

Un studiu al companiei de consultanță și strategie în resurse umane Human Performance Development International (HPDI) arată că aproximativ 40% din timpul de lucru în marile companii se va derula de acasă, cel puțin până la sfârșitul lui 2020.Studiul a cuprins peste 3.000 de participanți la webinariile organizate din a doua jumătate a lunii martie, din domenii precum IT, bănci, industria de componente auto, industria farmaceutică etc. Ca principale inconveniente ale lucrului la distanță au fost invocate lipsa înțelegerii emoțiilor și a trăirilor personale – 36% dintre respondenți, transmiterea defectuoasă a informației – 28%, creșterea timpilor de răspuns – 23%, probleme legate de canalele de comunicare, (diversele platforme video folosite) – 13%.

Petru Păcuraru (foto), fondator al HPDI, subliniază: „Companiile vor funcționa într-un melanj între munca de la birou și munca de acasă în următoarea perioadă, iar unul dintre puținele segmente unde vor investi va fi cel al digitalizării. Cei mai mulți angajatori au observat că oamenii își pot desfășura majoritatea activităților și de la domiciliu, dar în același timp încep să înțeleagă că aceștia trebuie sprijiniți pentru a funcționa la capacitate optimă în acest sistem, nou pentru mulți. Cercetarea noastră și-a propus să îi ajute atât pe angajați, cât și pe angajatori să stabilească principalele inconveniente și să le depășească. Mă bucură să văd un reviriment al interesului pentru programele de învățare, de la traininguri, sesiuni de coaching și chiar și teambuildinguri. Desigur, reintrarea într-un ritm normal pentru piața acestui tip de servicii se va produce gradual”.

Ca perspectivă, interlocutorul estimează: „În scenariul cel mai optimist, doar 2020 va fi un an de sacrificiu în industria noastră, urmând ca în 2021 să ne concentrăm pe construcție, în noul context. În scenariul pesimist, și anul viitor va sta sub semnul reconstrucției, mai ales dacă va mai exista un val pandemic, în această toamnă. Oricum, migrarea în digital continuă să fie principala tendință pe piața de traininguri și teambuildinguri. Dacă, în prima parte a perioadei de izolare, majoritatea clienților erau în expectativă, acum cele mai multe bugete au început să se îndrepte exclusiv către webinarii și evenimente online, în ciuda începerii relaxării”. Un orizont de revenire pentru teambuildinguri, în grupuri mai mici și respectând normele de distanțare socială, se conturează în iulie-august.

EXCLUSIV: Cum a gestionat Germania pandemia Covid-19

De Jens Spahn. Traducere, Editare și Adaptare: Daniel Apostol

BERLIN – Germania este adesea menționată ca un exemplu pozitiv al modului de gestionare a pandemiei COVID-19. Am avut succes în prevenirea supraîncărcării sistemului nostru de sănătate. Curba infecțiilor este clar aplatizantă. Iar proporția cazurilor grave și a cazurilor de deces este mai mică în Germania decât în ​​multe alte țări. Dar acest lucru ne face să fim smeriți, mai degrabă decât a ne arăta prea siguri de noi înșine.

Eu văd trei motive pentru care, deocamdată, Germania trece relativ bine prin această criză. În primul rând, la momentul intrării în criză, sistemul german de asistență medicală era într-o formă bună; toată lumea a avut acces complet la îngrijiri medicale. Acesta este un merit nu doar al guvernului actual, ci al unui sistem care a fost construit de-a lungul multor guvernări. Cu o rețea excelentă de medici generaliști disponibili pentru a face față cazurilor mai ușoare de COVID-19, spitalele s-au putut concentra pe cei grav bolnavi.

În al doilea rând, nu Germania a fost prima țară lovită de virus, având astfel timp să se pregătească. Deși am păstrat întotdeauna un număr relativ mare de paturi de spital disponibile, în special în unitățile de terapie intensivă, am luat, de asemenea, în serios amenințarea COVID-19. În consecință, capacitatea de intervenție a țării a crescut foarte rapid cu 12.000 de paturi, până la 40.000.

În al treilea rând, Germania găzduiește multe laboratoare care pot cerceta virusul și mulți cercetători remarcabili în domeniu, ceea ce explică de ce a fost dezvoltat aici primul test rapid COVID-19. Cu o populație de aproximativ 83 de milioane de oameni, suntem capabili să efectuăm până la un milion de teste de diagnostic pe zi și în curând vom avea capacitatea de a efectua aproximativ cinci milioane de teste de anticorpi pe lună. Testarea extinsă este ca și cum ai aprinde  o lanternă în întuneric: fără ea, nu poți vedea decât nuanțe de gri; dar cu ea, puteți vedea detaliile în mod clar și imediat. Iar atunci când vine vorba de un focar de boală, nu poți ține sub control ceea ce nu poți vedea.

Cu siguranță, în calitate de ministru federal al sănătății din Germania, recunosc că vedem acum doar instantanee. Nimeni nu poate prezice cu deplină certitudine cum se va dezvolta pandemia în câteva săptămâni sau luni. Nu am impus “stare de asediu” la nivel național, dar am solicitat cetățenilor să rămână acasă în mod voluntar. Ca în multe alte țări, de două luni încoace trăim și noi sub restricții severe impuse vieții publice și private. Din ceea ce știm, a fost necesar și eficient acest răspuns la pandemie.

Cu toate acestea, consecințele blocării nu pot fi ignorate, motiv pentru care încercăm treptat să revenim la normal. Provocarea este că reducerea măsurilor de protecție este la fel de problematică precum impunerea lor. Deși funcționăm în condiții de profundă incertitudine, putem fi siguri cu privire la pericolul pe care îl prezintă un al doilea val epidemic. Astfel, rămânem vigilenți.

Numai timpul ne va spune dacă am luat deciziile corecte, așa că în acest moment sunt precaut în privința lecțiilor învățate din criză. Dar câteva lucruri mi se par clare deja.

În primul rând, este esențial ca guvernele să informeze publicul nu doar despre ceea ce știu, ci și despre ceea ce nu știu. Acesta este singurul mod de a construi încrederea necesară pentru a lupta împotriva unui virus letal într-o societate democratică. Nicio democrație nu își poate obliga cetățenii să își schimbe comportamentul – cel puțin nu fără a suporta costuri mari. În urmarea de către toți a unui răspuns coordonat, colectiv la pandemie, transparența și informațiile exacte sunt mult mai eficiente decât constrângerea.

În Germania, am reușit să încetinim răspândirea virusului, deoarece marea majoritate a cetățenilor dorește să coopereze, dintr-un sentiment de responsabilitate față de ei și de ceilalți. Dar pentru a menține acest succes, guvernul trebuie să aducă la zi și în timp util informațiile despre virus, cu dezbatere publică deschisă și cu o foaie de parcurs clară pentru recuperare.

În al doilea rând, pe lângă informarea publicului, guvernele ar trebui să arate că se bazează pe cetățeni pentru a înțelege situația și ceea ce li se cere. Deoarece sunt informați, cetățenii germani știu că revenirea la normalitate nu este posibilă fără un vaccin. Când ne gândim la noile noastre rutine zilnice, formula noastră este să furnizăm cât mai multă normalitate cu cât mai multă protecție necesară.

Atâta timp cât deciziile noastre despre locul și modul în care slăbim restricțiile se iau conform unor criterii clare și sensibile, avem încredere că cetățenii germani le vor susține. Deciziile noastre ar trebui să fie determinate de dovezi și să sublinieze reducerea riscului de infecție. Știm că distanțarea socială este cea mai eficientă protecție. Atunci când oamenii păstrează între ei o distanță de cel puțin 1,5 metri, riscul de infecție este redus substanțial. Și dacă putem asigura respectarea regulilor de bază de igienă, riscul scade și mai mult. Riscurile reziduale rămase pot fi gestionate în diferite moduri, în funcție de situație.

În al treilea rând, pandemia a arătat de ce o lume interconectată global are nevoie de gestionarea globală a crizelor. Din păcate, cooperarea multilaterală a devenit mai dificilă în ultimii ani, chiar și în rândul aliaților apropiați. Acum, când vedem cât de mult avem nevoie unul de celălalt, criza actuală ar trebui să fie un apel de trezire. Nici o țară nu poate gestiona de una singură o pandemie. Avem nevoie de coordonare internațională și dacă instituțiile care există în acest scop nu funcționează suficient de bine, trebuie să lucrăm împreună pentru a le îmbunătăți.

În al patrulea rând, noi europenii trebuie să ne reconsiderăm modul în care abordăm globalizarea, recunoscând că este esențial să producem  în cadrul Uniunii Europene bunuri esențiale necesare, cum ar fi echipamente medicale. Va trebui să ne diversificăm lanțurile de aprovizionare pentru a evita dependența totală de oricare dintre țări sau regiuni. Dar regândirea globalizării nu înseamnă reducerea cooperării internaționale. Dimpotrivă, eforturile comune dintre statele membre ale UE aduc deja progrese către obținerea un vaccin. Odată descoperit, va fi indicat să ne asigurăm că vaccinul este produs în Europa, chiar dacă va fi făcut disponibil la nivel mondial.

Ca majoritatea crizelor, și aceasta oferă oportunități. În multe domenii, a scos la iveală cel mai bun din noi: un nou simț al comunității, o mai mare dorință de a-i ajuta pe ceilalți și o flexibilitate și o creativitate reînnoite. Fără nicio îndoială, consecințele pe termen mediu ale pandemiei vor fi dure. Dar, în ciuda tuturor dificultăților și incertitudinilor care există, rămân optimist. În Germania și în alte părți, asistăm la ce sunt capabile democrațiile noastre liberale și cetățenii deopotrivă.

Jens Spahn este ministrul federal al sănătății din Germania.

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic.ro

Copyright: Project Syndicate 2020

Noi standarde de cost ale serviciilor sociale pentru categorii vulnerabile

0

Executivul a aprobat la inițiativa Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA) actualizarea valorii standardelor de cost pentru serviciile sociale adresate categoriilor vulnerabile de beneficiari: copii, adulți cu dizabilități, persoane vârstnice îngrijite în instituții sau la domiciliu și victime ale violenței domestice:
– copiii cu dizabilități din casele de tip familial – de la 33.955 de lei pe an la 65.119 lei pe an 

– copiii fără dizabilități din casele de tip familial – de la 25.955 lei pe an la 42.410 lei pe an 

– adulții cu dizabilități găzduiți în centrele de îngrijire și asistență (CIA) – de la 33.828 lei pe an la 66.852 lei pe an 

– persoanele vârstnice dependente, îngrijite în servicii rezidențiale – de la 23.784 lei pe an, la 50.554 lei pe an.

Elemente de noutate care contribuie la creșterea calității serviciilor sociale furnizate:

– stabilirea valorii cheltuielilor aferente echipelor mobile care oferă servicii de abilitare și reabilitare la domiciliu copiilor cu dizabilități

– diferențierea valorii cheltuielilor efectuate pentru adulții cu dizabilități pe tipuri de locuințe protejate, în funcție de gradul de autonomie al acestora

– diferențierea valorii cheltuielilor efectuate în serviciile rezidențiale pentru vârstnici, în funcție de gradul de dependență al acestora

– crearea cadrului legal necesar pentru stimularea externalizării serviciilor sociale către furnizorii privați de servicii sociale acreditați.

Impactul financiar al măsurilor este de 607.172.000 lei.

Ultima modificare a standardelor minime de cost data din 2015.

  

Relansarea activităților culturale

0

Implicațiile și soluțiile de ordin economic, social și artistic ale relansării activităților culturale constituie subiectul ediției speciale a conferințelor Round Table România de joi, 28 mai, de la ora 17.00, în direct pe platforma EnjoyTV.ro. Este deschisă astfel seria „Quo Vadis, Cultura?” Moderator, Valentina Sandu-Dediu – muzicolog, invitați, Ștefan Gheorghiu – director executiv al Centrului Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți (CREDIDAM), Dumitru Costin – președintele Blocului Național Sindical (BNS), Lucian Pavel – actor și regizor.

Evenimentul este transmis gratuit pe platforma EnjoyTV.ro, pe canalul de YouTube al EnjoyTV Romania și pe pagina de Facebook Round Table România.

România Eficientă: Cum prevenim răspândirea la locurile de muncă a virusului SARS-CoV-2 prin instalațiile de ventilare și climatizare

0

Criza Covid-19 prin care trecem cu toții acum impune să regândim modul în care ne protejăm sănătatea la locul de muncă, felul în care putem împiedica transmiterea agenților patogeni prin instalațiile de ventilare și climatizare, dar și importanța dimensionării corecte a debitelor de aer proaspăt din încăperi. Astfel, România Eficientă vă prezintă o serie de sfaturi practice pentru a preveni răspândirea la locul de muncă a bolii cauzate de virusul SARS-CoV-2, pe baza recomandărilor Federației Asociațiilor Europene de Încălzire, Ventilare și Aer condiționat (REHVA).

Ținând cont de modul foarte probabil de transmitere pe cale aeriană a virusului SARS-CoV-2, sistemele HVAC (încălzire, ventilare și aer condiționat) pot contribui atât la răspândirea virusului, cât și la reducerea ratei de transmitere. Particulele de mici dimensiuni pot fi transmise prin sistemele de ventilare, așa cum s-a dovedit în cazul tuberculozei, pojarului, gripei și febrei tifoide. Așadar, o cerință preliminară pentru orice strategie de protecție în clădiri este ca sistemul HVAC să fie bine proiectat, executat, pus în funcțiune și întreținut.

„Unele soluții nu sunt legate direct de instalații, ci de acțiune preventivă rezonabilă. De exemplu, locurile de muncă să fie mai puțin aglomerate, cu respectarea regulilor specifice de distanțare socială a oamenilor în încăpere. Ceea ce învățăm azi poate fi utilizat și în viitor, mai ales în clădirile cu risc mare de îmbolnăviri, cum sunt școlile, spitalele, hotelurile, magazinele, restaurantele, închisorile etc.”, declară conf. univ. dr. ing. Cătălin Lungu, vicepreședinte al REHVA și membru în Consiliul Consultativ al proiectului România Eficientă.

Iată, în continuare, o serie de recomandări privind operarea și exploatarea instalațiilor din clădiri:

1. Creșteți debitele de aer de introducere/evacuare în sistemele de ventilare. Intensificarea ratei de ventilare cu aer proaspăt din exterior este utilă, întrucât ajută la diluarea concentrației de particule de virus din clădire și chiar și de pe suprafețe. În clădirile cu sisteme de ventilare mecanică, se recomandă un timp de funcționare prelungit al acestor sisteme. O soluție preferabilă este menținerea în funcțiune a instalației de ventilare 24/7, cu debite de ventilare reduse atunci când oamenii nu sunt în încăperi. Sfatul general este de a introduce cât mai mult posibil aer proaspăt din exterior. Totodată, sistemele de ventilare de evacuare a aerului viciat din toalete trebuie să funcționeze în permanență.

Dacă facem ventilare din anumite zone ale clădirii în alta, de exemplu, transmițând aerul din birou spre zona de holuri, acest lucru trebuie stopat în perioada pandemiei.


2. Utilizați cu precauție sistemele de recuperare a căldurii. În anumite condiții, particulele de virus din aerul extras pot reintra în clădire. Sistemele de recuperare a căldurii pot transporta virusul atașat particulelor din partea de evacuare a aerului în partea de introducere, prin scurgeri/infiltrații. Totodată, se recomandă oprirea (temporară) a schimbătoarelor de căldură rotative în timpul pandemiei Covid-19.

3. Nu utilizați recircularea. Se recomandă evitarea recirculării centralizate în timpul pandemiei Covid-19; se recomandă închiderea clapetelor de recirculare prin sistemul automat de management al clădirii sau manual. Atunci când este posibil, sistemele de climatizare care utilizează componente pentru recirculare locală a aerului interior, cum ar fi ventilo-convectoarele, trebuie oprite, de asemenea, pentru a se evita răspândirea particulelor de virus la nivelul întregii încăperi. Ventilatoarele acestor unități au filtre grosiere, care practic nu filtrează particule cu virusuri. Dacă nu este posibil să fie oprite, aceste unități trebuie incluse în programe de curățare, deoarece pot colecta particule ca orice altă suprafață din cameră.

4. Cum să utilizați aparatele de purificare a aerului. Pentru a fi eficiente, purificatoarele de aer trebuie să aibă cel puțin eficiența filtrului HEPA. Dacă se decide utilizarea unui purificator de aer – deși creșterea aportului de aer proaspăt prin ventilare regulată este adesea mult mai eficientă – se recomandă amplasarea aparatului în apropierea zonei de respirație.

5. Purtați mască de protecție chiar și la birou. Un strănut poate face ca particulele să fie propagate până la o distanță de 8 metri, generând particule fine care nu mai sunt picături, ci se pot transmite aerian. La fel, prin tuse, distanța de propagare poate ajunge la 5 metri. Reiese de aici importanța portului de mască de către utilizatorii unei clădiri, pentru că reprezintă o barieră pentru propagarea particulelor și picăturilor eliminate prin strănut și tuse.

Mai multe detalii despre acest subiect găsiți pe site-ul România Eficientă.

***

Despre România Eficientă

România Eficientă este un proiect privat, de interes public național, derulat de Energy Policy Group (EPG), în parteneriat cu OMV Petrom, ce se desfășoară până în 2022.

Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național multianual de promovare a eficienței energetice. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru anul 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare aprofundată în școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.

Companiile rămân optimiste în privința planurilor de investiții străine directe, în pofida îngrijorărilor legate de COVID-19

Pandemia COVID-19 a perturbat multe planuri de afaceri, având drept efect amânarea sau anularea a 35% dintre proiectele de investiții străine directe (ISD) din Europa în 2019, potrivit celei de a 20-a ediții a studiului EY Europe Attractiveness Survey. Totodată, analiza proiectelor de investiții din 2019 evidențiază performanțe anuale mai bune comparativ cu cele din 2018 (0,9%, în creștere de la -4%).

Conform studiului derulat în aprilie 2020, 49% dintre respondenți consideră că Europa riscă să devină o destinație mai puțin atractivă pentru investiții, pe fondul îngrijorărilor legate de o viitoare instabilitate economică provocată de pandemie. Cu toate acestea, pe termen scurt, investitorii își păstrează optimismul, 51% dintre liderii mediului de afaceri anticipează o ușoară scădere a numărului de proiecte inițiate, în timp ce 11% dintre respondenți nu se așteaptă la abateri de la planurile lor de investiții în 2020.

În același timp, 80% dintre liderii chestionați au declarat că pachetele de stimulente guvernamentale le influențează deciziile de investiții și că vor acorda prioritate țărilor care au implementat măsuri de sprijin mai solide în ceea ce privește combaterea efectelor provocate de pandemie.

Bogdan Ion

„Europa se poate menține atractivă pentru investiții cu condiția să acționeze și să reacționeze hotărât în trei direcții majore: adoptarea tehnologiei, sustenabilitate și rezistența la șocuri a lanțului de aprovizionare, deoarece acestea vor influența viitoarele decizii de investiții. E important ca Europa să rămână o destinație favorită pentru proiectele de investiții, iar, în acest sens, este vital ca guvernele să adopte mentalitatea specifică mediului de afaceri, să facă eforturi în direcția inovării și creării de noi strategii de atragere a investițiilor străine directe, nu numai pentru a reduce șomajul, ci și pentru a sprijini o creștere economică echilibrată”, consideră Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Harta investițiilor străine directe  

Datele relevă că 52% dintre proiectele ISD la nivel global din perioada 2015-2019 au provenit din țări europene, ceea ce arată că investițiile străine directe dinEuropa pot reprezenta o forță economică și transformațională incredibilă pentruEuropa. În 2019, șapte dintre principalele zece țări investitoare la nivel global au provenit din Europa. Aproape un sfert dintre proiecte (23%) au provenit din S.U.A.

În privința destinațiilor ISD, în 2019, Franța a înregistrat cea mai mare creștere anuală a proiectelor noi (17%, cu 1.197 de proiecte noi), depășind, pentru prima dată, Regatul Unit în topul celor mai atractive destinații din Europa. În pofida unei scăderi a numărului de proiecte de investiții în 2018, analiza arată că proiectele de investiții din Germania au rămas la același nivel în 2019 (971 de proiecte în 2019, 973 de proiecte în 2018). 

Regatul Unit rămâne însă o destinație atractivă, înregistrând o creștere de 5% a investițiilor, cu 1.109 de proiecte în 2019, la mică distanță în urma Franței. Creșterea investițiilor în Regatul Unit apare concomitent cu o diminuare a preocupărilor legate de Brexit în rândul investitorilor. Aproape un sfert dintre respondenți (24%, față de 38% în 2018) au indicat incertitudinile legate de Brexit drept unul dintre principalele trei riscuri în ceea ce privește atractivitatea la nivelul întregului continent european.

Raportul evidențiază creșterea înregistrată de sectoarele care necesită o forță de muncă specializată. De exemplu, construcțiile au marcat o creștere de 158% a proiectelor de investiții străine directe în 2019 (cu 124 de proiecte în 2019, față de 48 de proiecte în 2018), iar sectorul tehnologiei informației, comunicațiilor și media de 117% (cu 241 de proiecte în 2019, față de 111 proiecte în 2018).

În timp ce sectorul textilelor și articolelor de îmbrăcăminte din Europa Occidentală a înregistrat performanțe solide, proiectele de investiții străine directe în Europa Centrală și de Est au scăzut cu 22% la nivelul întregului sector. Cu toate acestea, studiul arată că aproape patru din zece companii (37%) iau în considerare o extindere a capacităților lor de producție în Europa.

Deși datele sugerează că proiectele din sectorul digital au înregistrat o ușoară scădere anuală (-1%), 55% dintre organizațiile care au participat la studiu intenționează să îmbunătățească experiența digitală a clienților și interacțiunile dintre companie și client. În același timp, 82% preconizează că ritmul de adopție a tehnologiei se va accelera în următorii trei ani.

Proiectele ISD și crearea de locuri
de muncă în Europa – o intersecție esențială

Între 2003 și 2017, proiectele de investiții străine directe au generat peste 11 milioane de noi locuri de muncă în Uniunea Europeană. Pe fondul pandemiei, raportul indică un potențial declin, de până la 50% al numărului de noi locuri de muncă create ca urmare a finalizării proiectelor de învestiții. Pentru a se proteja de astfel de potențiale scăderi, guvernele trebuie să își adapteze sistemele de educație, de pregătire și dezvoltare, astfel încât să asigure o forță de muncă cu abilitățile potrivite peisajului post-COVID-19.

Datele sugerează că sectorul digital și cel al serviciilor pentru întreprinderi (inclusiv serviciile juridice și profesionale) au generat aproape un sfert (24%) dintre noile locuri de muncă în 2019. Țări precum Irlanda, Polonia și Portugalia, care atrag proiecte de investiții străine directe ce vizează dezvoltarea de software și activități de cercetare-dezvoltare dedicate serviciilor, își vor menține, probabil, niveluri ridicate de noi locuri de muncă create.

Cu toate că pandemia COVID-19 are un impact asupra a numeroase sectoare și industrii, sectorul transporturilor (inclusiv producătorii și furnizorii din industria auto și industria aeronautică) se confruntă cu cel mai mare risc. Acest sector a contribuit cu 23% din numărul de noi locuri de muncă în 2019 (în scădere de la 25% în 2018). Studiul arată că acest sector a înregistrat cele mai mari perturbări la nivelul lanțurilor de aprovizionare și cele mai mari pierderi de venituri, ceea ce a dus la amânarea, reducerea sau anularea unui procentaj mai mare de proiecte în comparație cu alte sectoare.

Lanțurile de aprovizionare, durabilitatea și impactul COVID-19

Lanțurile de aprovizionare au fost perturbate la scară largă de pandemie, dar, pentru a restabili funcționarea acestora și pentru a asigura rezistența la șocuri în viitoarele lanțuri de aprovizionare de la nivelul întregii Europe, respondenții planifică reconfigurarea acestora, prin intermediul unei noi combinații de reshoring, nearshoring și offshoring.

Mulți respondenți consideră că pandemia COVID-19, riscul unor viitoare pandemii, schimbările climatice și o intensificare a tensiunilor geopolitice vor amplifica nevoia de lanțuri de aprovizionare flexibile și adaptabile la provocările viitoare.

83% dintre companii anticipează că lanțurile de aprovizionare regionalizate vor înlocui actuala lor infrastructură globală.

Pe lângă necesitatea unor lanțuri de aprovizionare regionalizate, pandemia a crescut gradul de conștientizare și exigențele legate de sustenabilitate în rândul consumatorilor, aproape șase din zece respondenți (57%) reiterându-și planurile de a-și concentra atenția asupra schimbărilor climatice și sustenabilității în următorii trei ani.

RAPORT AICI