De la începutul anului și până în prezent au fost înregistrate aproape 1.900.000 de aplicări la joburi pe platforma Bestjobs.eu, cu aproximativ 24% mai multe decât în perioada ianuarie-martie 2020. În același timp, numărul total de locuri de muncă disponibile de la începutul anului a fost de 66.000. Doar în luna martie candidații au efectuat peste 700.000 de aplicări la joburi, cele mai căutate domenii fiind financiar, inginerie, transporturi și IT.
În ceea ce privește
județele cu cei mai mulți candidați activi în luna martie, topul continuă să
fie condus de București-Ilfov (cu peste 270.000 de aplicări), Timiș (cu peste
60.000 de aplicări), Cluj Napoca și Brașov (cu puțin peste 37.000 de aplicări fiecare)
și Iași (cu peste 33.000 de aplicări). Joburile remote (work from home)
continuă să înregistreze un număr mare de aplicanți, iar oferta pentru astfel
de joburi rămâne și ea constantă – în medie, 10% din totalul joburilor
disponibile de la începutul anului au fost remote.
Per total, în luna
martie candidații care au realizat cele mai multe aplicări la joburi au fost cu
vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (38%), urmați de cei cu vârste cuprinse
între 35 și 44 de ani (20%) și de cei cu vârste cuprinse între 45-54 ani
(16%).
De cealaltă parte,
companiile au căutat să angajeze în luna martie mai ales personal din categoria
white collar (angajați birouri). Din totalul locurilor de muncă activate în
luna martie, aproape jumătate (49.8%) au fost din categoria white collar, 22%
au fost joburi din categoria blue collar, în timp ce 18% au fost joburi pentru
poziții de management și coordonare echipe și puțin peste 10% au fost joburi
remote.
Topul companiilor cu
cele mai multe aplicări a fost condus în luna februarie de către Enel (7.346
aplicanți), Alpha Bank (3.380 aplicanți), Allianz Technology (3.358 aplicanți),
Continental Automotive Romania (3.029 aplicanți) și DRÄXLMAIER România (3.012
aplicanți).
_________________
Despre BestJobs
BestJobs este una
dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o
experiență de peste 20 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în
transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi
tehnologii digitale de ultimă generație și servicii conexe recrutării pentru a
oferi cele mai eficiente soluții de angajare, recrutare și de dezvoltare
profesională și personală. În orice moment, pe BestJobs sunt peste 4,6 milioane
de profesioniști conectați la piața muncii, peste 25.000 de joburi și mii de
freelanceri, agenți de recrutare, coachi, mentori, terapeuți, avocați și alte
tipuri de specialiști.
Curtea de Conturi a României și colegi din instituțiile supreme de
audit (SAI) partenere din Polonia, Austria și Olanda au avut o întâlnire cu
membrii Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancă și piață de capital
din Senatul României și ai Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din Camera
Deputaților. Obiectivul l-a constituit îmbunătățirea calității rapoartelor de
audit și a consolidării relației dintre Curtea de Conturi a României și
principalul destinatar al acestor rapoarte, Parlamentul României. Întâlnirea a
avut loc în contextul în care în prezent SAI-urile menționate realizează o
analiză de tip peer-review (inter pares) a Curții de Conturi a României în
cadrul proiectului CCR-SAI pentru cetățean.
Curtea de Conturi informează că „discuțiile dintre experții din
SAI-urile partenere și membrii celor două comisii de specialitate au vizat
calitatea rapoartelor de audit transmise de instituția noastră către forul
legislativ, așteptările acestora de la Curtea de Conturi și posibile modalități
de aprofundare și dezvoltare a relației dintre instituția supremă de audit și
Parlamentul României, astfel încât rapoartele de audit să aibă un impact mai
mare în viața cetățeanului, în calitate de beneficiar final”.
Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României: „Este important să avem o relație strânsă cu Parlamentul
României, principalul destinatar al rapoartelor Curții de Conturi, astfel încât
acestea să fie dezbătute și evaluate în comisiile de specialitate, ca punct de
reper pentru buna gestionare a banului public. Recomandările din rapoartele
noastre își vor maximiza efectul dacă vor fi dezbătute și susținute de membrii
comisiilor de specialitate din Parlament în prezența reprezentanților
entităților auditate”.
Curtea de Conturi adaugă că evaluarea de față și „analiza funcțională
realizată de instituția supremă de audit a Statelor Unite ale Americii (GAO)
vor fundamenta demersurile ulterioare de reformă propuse în cadrul proiectului CCR
– SAI pentru cetățean: „Perioada de implementare a proiectului CCR-SAI pentru cetățean –
SIPOCA 744/MySMIS 129692 este cuprinsă între 09.09.2019 și 09.03.2023. Valoarea totală a
proiectului este 29.914.397.07 lei, din care cheltuielile totale nerambursabile
din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate
Administrativă 25.123.266,26 lei, iar contribuția proprie în valoare de 4.791. 130,81 lei. Obiectiv general: consolidarea
capacității instituționale a Curții de Conturi a României de a realiza
activitatea de audit public extern în acord cu standardele
internaționale în domeniu și așteptările societății”.
Cele mai importante
motive care îndepărtează oamenii de vaccin sunt teama față de reacțiile adverse
pe termen lung (32%), neîncrederea în eficiența vaccinului (20%), posibila
interacțiune cu alte boli (18%), conspirațiile (15%), alte motive (15%), după
cum rezultă dintr-un studiu elaborat de compania Buyer Brain, cu profil de
consumer neuroscience. Echipa de cercetare de la Buyer Brain coordonată de dr.
Ana Iorga a recurs la tehnologia de asociere implicită pentru a descoperi
percepțiile adânc înrădăcinate ale românilor despre vaccin. Cercetarea a fost
realizată în parteneriat cu compania Mednet Marketing Research, care a pus la
dispoziție panelul online de respondenți și a constat într-un survey online la
care au participat 1220 de respondenți din toată România. Reținem dintre
rezultate:
– femeile sunt dispuse
să se vaccineze imediat în proporție de 34%, bărbați, în proporție de 48%
– cei mai reticenți
față de vaccin sunt adulții tineri – 30% dintre cei cu vârste între 18 și 35 de
ani s-ar vaccina cu prima ocazie, cei mai mulți spunând că virusul nu
reprezintă un risc suficient de mare pentru ei încât să se vaccineze
– cei mai receptivi
sunt oamenii peste 65 de ani – doar 9% nu s-ar vaccina deloc
– motivele preventive
cele mai puternice care îi determină pe oameni să se vaccineze – teama de îmbolnăvire, declarată de 38% în
sensul că s-ar vaccina ca să nu se îmbolnăvească sau ca să nu le transmită
virusul celor dragi și de 15% pentru că fac parte dintr-o categorie de risc sau
că le este frică de o formă severă a bolii. Aceștia sunt respondenții care
reacționează puternic la mesaje de tip Prevention și pentru care cel mai
puternic trigger la nivel mental este frica de boală.
– motivele pentru
beneficii care determină vaccinarea – 15% dintre respondenți s-ar vaccina ca să
poată călători, 15%, din responsabilitate față de ceilalți și 17%, datorită
altor beneficii
– decizia de
vaccinare este influențată cel mai mult de familie (44% dintre respondenți),
medicii (33% dintre respondenți), în procente similare pentru toate grupele de
vârstă, prietenii și colegii având de asemenea o anumită influență în segmentul
de vârstă 18-35 de ani
Dr. Ana Iorga, CEO
& Chief Neuroscientist, Buyer Brain, subliniază: „Deciziile noastre sunt
influențate puternic de credințele și percepțiile profunde, care depășesc sfera
declarativă. Cu cât este mai grea decizia sau mai ambiguă situația în care ne
aflăm, cu atât mai mult ne bazăm pe automatismele pe care le-am dezvoltat de-a
lungul timpului. De aceea, pentru a identifica motivele care influențează
decizia de vaccinare, trebuie să ne uităm pe de-o parte la contextul
respondenților și pe de altă parte la obiceiurile și bias-urile care le
influențează comportamentul zilnic”.
Denisa Berceanu,
cercetător la Buyer Brain, doctorand în psihologie la Universitatea din
București, semnalează: „Există o diferență mare între cum vor oamenii să fie
percepuți de către ceilalți în societate, cum se percep și cum sunt ei în
realitate. Astfel, oamenii ajung să declare lucruri pe care nu le cred neapărat
datorită nevoii accentuate de apartenență socială și acceptare din partea celor
din jur. Aceste motive, alături de mai multe bias-uri cognitive și bariere de auto-observație determină
diferența mare dintre ceea ce declară oamenii și ce cred ei de fapt”.
Compania Buyer
Brain este „specializată în neuroștiințe si comportamentul consumatorului cu
sediul la Londra, ce derulează proiecte de Customer Experience și Customer
& Employee Engagement în Europa, Asia și Middle East, pentru companii din
Top Fortune Global 500”.
WU
Executive Academy, parte a Universității de Economie și Afaceri din Viena (WU),
cea mai mare universitate de business din Europa, anunță deschiderea sesiunii
de burse de studii în valoare totală de 200.000 de euro, adresate studenților
români, cu sublinierea că „anul trecut la programul Executive MBA Bucharest
s-au înscris un record de
studenți, mai exact 33 de manageri și antreprenori români și străini”.
Programul de Executive MBA organizat de WU Executive Academy la București este singurul din
România care deține prestigioasa triplă acreditare internațională – EQUIS, AMBA
și AACSB, recunoscut și apreciat pentru criterii precum calitatea profesorilor,
aplicabilitatea cursurilor, oportunitățile de networking oferite și pentru cele
trei module internaționale desfășurate în Austria și SUA.
Prof. Phillip C.
Nell, director academic al Executive MBA Bucharest: „Experiența pe care am avut-o anul trecut ne-a
demonstrat faptul că profesioniștii români apreciază posibilitatea de a
participa la un program de EMBA de înaltă calitate în această perioadă
dificilă. În acest context, WU întâmpină nevoile aplicanților prin creșterea
valorii burselor, pentru a putea susține cât mai mulți manageri cu potențial să
își realizeze obiectivele educaționale și de accelerare a carierei. Cu toate că
pandemia a determinat amânarea unor module și implementarea învățământului
online, programa generațiilor viitoare de studenți de EMBA ar putea chiar să
beneficieze de impulsul digitalizării adus de pandemie. De exemplu, am început
o serie specială de evenimente online în care speakeri sunt manageri de top din
întreaga lume, speakeri pe care nu i-am adus la clase în trecut, dar care pot
transmite foarte bine cunoștințele și învățăturile în cadrul unei sesiuni
online scurte”.
Sesiunea începe
în noiembrie. Cursurile se desfășoară în regim part-time, pe parcursul a 16
luni, cu întâlniri periodice o dată la șase săptămâni. Programul cuprinde 14 module care acoperă o paletă largă de cursuri, de la management, HR, finanțe,
la inovații, change management și business analytics și se încheie cu un
proiect final, „Capstone Project”, care constă în realizarea unui proiect
antreprenorial. Cursanţii vor lucra cu 14 profesori care provin de la
Universitatea de Economie și Afaceri din Viena (WU) și de la alte universități
prestigioase din lume, precum IE (Spania), Frankfurt School of Finance &
Management (Germania) și Carlson School of Management (SUA).
Înscrierile
pentru burse se fac până la 30 iunie 2021. Bursele se acordă în ordinea
aplicațiilor, pe baza dosarului de înscriere în program, care trebuie să
conțină un set de documente în limba engleză (cerere de aplicare disponibilă pe
www.executiveacademy.at, curriculum vitae, 2 scrisori de recomandare, scrisoare
de motivație, copia tradusă și legalizată a diplomei de licență, foaia
matricolă cu notele obținute în timpul studiilor universitare, o fotografie
digitală recentă, copie a pașaportului).
Programul WU Executive MBA
Bucharest este pe piața românească de 15 ani. Are peste 400 de absolvenți până
în prezent, dintre care peste 70% au avansat în carieră. Media de vârstă a
participanților este de 37 de ani, iar industriile predominante sunt IT şi
telecomunicaţii, energie, transporturi și construcții/inginerie. Bursele sunt valabile pentru programul de
Professional MBA din Viena și programul de Executive MBA desfășurat la
București, care prezintă un interes crescut din partea managerilor și
antreprenorilor români.
WU se recomandă prin
prezența „în topul primelor 50 de universităţi de afaceri din lume[1],
fiind recunoscută la nivel internațional pentru calitatea educației executive
oferite. De asemenea, programul său Global Executive MBA ocupă locul 32[2]
în topul celor mai bune programe de Executive MBA la nivel mondial, obținând
scoruri de top la multiple categorii, printre care progresul în carieră,
experiența de lucru a studenților și experiența internațională de studiu.
Creșterile salariale înregistrate de un absolvent EMBA ajung la peste 60%.
WU Executive
Academy este parte a Universității
de Economie și Afaceri din Viena (WU), cea mai mare universitate de business
din Europa și a doua cea mai bună universitate din țările vorbitoare de limbă
germană. WU se bucură de mai bine de 100 de ani de o reputație excepțională în calitate de furnizor de educație în
domeniul managerial. Portofoliul educațional
al WU Executive Academy include de la programe de MBA, EMBA, Professional MBA,
Master of Laws, la certificări
universitare, programe corporate, dar și diverse seminarii, fiind unul dintre
principalii furnizori de educație
executivă din Europa
Centrală și de Est”.
[1]
Clasamentul Financial Times European Business Schools, 2020
[2]
Clasamentul Financial Times Executive MBA, 2020
THE DIPLOMAT-BUCHARESTorganizeaza cea de-a cincea editie a conferinteiWORKPLACE OF THE FUTUREpe 7 aprilie 2021, in intervalul 14:30 – 16:30 in format ONLINE, cu transmisie LIVE pe principalele platforme de socializare si pe site-ul evenimentului.
Seria de evenimente WORKPLACE
OF THE FUTURE descrie tendintele actuale din piata de birouri si modul in care acestea fac ca intregul mediu de lucru sa se schimbe in functie de nevoile angajatilor si ale companiilor.
Experientele anului 2020 si schimbarile din segmentul mediului
de munca continua si in 2021, obligand atat angajatorii, cat si angajatii sa isi revizuiasca procesele si strategiile in privinta proceselor
de munca. Acest lucru s-a reflectat puternic mai ales pe piata de birouri, care a trebuit sa se adapteze si sa vina cu solutii si strategii pentru a-si
mentine si a castiga noi chiriasi.
Astfel, dupa un an cu multe provocari,
avem la ce sa ne gandim in 2021:
Dupa toate framantarile din 2020, cum va arata structura pietei de birouri in 2021 si ce fel de strategii de
dezvoltare vor aborda dezvoltatorii si managerii de birouri?
La ce sa ne asteptam in 2021 in privinta relatiilor
dintre chiriasi, dezvoltatori si manageri de birouri? Va fi o
poveste de succes sau o relatie complicata?
Este viabil modelul hibrid de
spatiu de lucru pentru
dezvoltatorii de birouri si administratorii de proprietati?
Perspectiva resurselor umane si abordarea privind bunastarea, siguranta, WFH si strategiile back-to-office in cadrul companiilor
Unele abordari extreme in mediul
de lucru au fost aplicate pe parcursul anului 2020, sistemul de lucru flexibil si munca la distanta declansand schimbari majore pe piata de birouri. In acest
context, modelul hibrid de munca permite mentinerea structurilor si socializarea,
(la un birou) oferind in acelasi timp independenta si flexibilitate (acasa).
Este modelul hibrid o solutie viabilasi o alternativa pentru piata de birouri din Romania
pe termen lung?
Care este impactul alegerii spatiului de lucru
flexibil din perspectiva angajatilor si a angajatilor, si cu ce impact
pentru piata de birouri?
Ce modele de lucru inovatoare au fost create in ultimul
an in noul context la muncii?
Cum putem contura in mod clar responsabilitatile angajatilor in
noul mediu de lucru?
Cum se pot masura eficienta noilor modele de
lucru hibrid si la distanta?
MODELE DE COLABORARE INTRE CHIRIASI SI
DEVOLTATORII DE BIROURI
Relatia dintre chiriasi, dezvoltatori si managerii de birouri
s-a schimbat de-alungul lui 2020. Daca inainte de 2020,
relatiile dintre aceste forte din piata era „business as usual”, raportul acestora este acum oarecum schimbat. Chiriasii
cer modificari in contractele lor de inchiriere in curs de desfasurare, au solicitat o
structura diferita a birourilor, sau chiar anularea contractelor de
inchiriere. Pe de alta parte, dezvoltatorii si managerii spatiilor
si cladirilor de birouri trebuie sa isi pastreze si chiar sa isi mareasca volumul de clienti. Ce status si ce
viitor are relatia acestora in 2021?
Ce instrumente exista pentru a facilita colaborarea dintre chiriasi si dezvoltarorii de spatii de birouri?
Ce schimbari au avut loc in ceea ce priveste tranzactiile (investitii, retail, leasing) in ultimul an?
Care sunt cele mai
mari provocari in continuarea
contractelor de inchirere?
Cum arata viitorul tranzactiilor pe piata
spatiilor de birouri?
IMBUNATATIREA PROCESELOR DE
MUNCA PRIN TEHNOLOGIE
Utilizarea noilor
tehnologii in mediul de lucru a devenit o norma, cu un impact
puternic in schimbarea abordarii zilnice a
proceselor de munca, a planificarii si evaluarii. Fie de la birou, fie de la
distanta, abordarea flexibila a muncii face ca
tehnologia sa stea la baza comunicarilor, operatiunilor si managementului proceselor
de munca.
Care sunt tehnologiile
utilizate in cea mai mare parte pentru a imbunatati procesele colaborative in mediul de lucru?
La ce nivel sunt
utilizate tehnologiile bazate pe AI si alte aplicatii tech in cadrul companiei? Ce se poate imbunatati?
Ce noi abilitati si instrumente de imbunatatire a muncii sunt
necesare in noul context de lucru?
Ce impactau avut eforturile de imbunatatire si promovare a securitatii
cibernetice asupra mediului de lucru?
REDEFINIREA BINOMULUI VIATA-BIROU SI IMPACTPE PIATA BIROURILOR
Abordarea traditionala centrata pe desfasurarea
muncii la birou a dominat dintotdeauna peisajul mediului de lucru asa cum il
cunoastem de cel putin doua decenii. Cu toate acestea, pandemia a fortat majoritatea
companiilor cu sedii in spatii de birouri sa aplice strategiile si
programe de lucrul la distanta. Unele studii arata ca, odata ce angajatii s-au
obisnuit cu munca la distanta, 90% dintre ei tind
sa aleaga acest sistem pentru tot restul carierei. Acelasi studiu subliniaza, de asemenea, ca angajatii sunt confortabili
cu noua forma de libertate, deoarece le permite sa isi redefineasca echilibrul dintre viata profesionala si cea privata.
Cum abordeaza companiile aspecte
precum izolarea si deconectarea angajatilor in cadrul
companiei?
Cum se poate crea un echilibru intre viata profesionalasi viata personala a angajatilorin 2021?
Care sunt principalii indicatori in atingerea
echilibrului viata profesionala-viata personala la nivelul angajatilor si cum il masurati in cadrul companiei, ca si impact in eficienta si
productivitate?
Cum se poate imbunatati colaborarea si comunicarea
angajatilor in cadrul diverselor echipe de lucru in 2021?
PERSPECTIVE ACTUALE ALE STARII DE BINE, A SIGURANTEI
MEDIULUI DE LUCRU SI IMPACT ASUPRA IMPLICARII ANGAJATILOR
Starea de bine si siguranta angajatilor in era post-pandemica este reflectata in mod direct in
implicarea si productivitatea
angajatilor la locul de munca.
Cum abordeaza companiile si managerii diverselor
departamente aceste concepte care au devenit extrem de promovate si care au
suferit reglaje fine in 2020?
La ce sa ne asteptam in 2021 in acest sens din partea programelor, strategiilor si noilor abordari centrate pe angajat
in 2021?
• Cum pot fi implicati
mai mult angajatii in promovarea si
mentinerea sigurantei la locul de munca?
• Cum promovati si creati starea de
bine a angajatilor la locul de munca?
• Cum masurati impactul starii de
bine a angajatilor asupra productivitatii acestora?
• Care este rolul lidership-ului
si atributele sale in
crearea unui mediu de lucru placut si a unei atmosfere pozitive intr-un mediu de lucru al spatiilor
de birouri, fie hibrid , fie la distanta?
Pe 27 aprilie de la ora 18:00, timp de 2 ore, în cadrul unui eveniment LIVE, transmis online, tinerii vor avea ocazia să învețe din experiențele antreprenorilor de succes din România și să își prezinte ideile de business pentru a primi sprijin de la aceștia.
Tinerii
în Arenă este proiectul care ajută antreprenorii la început de drum să ajungă
la investitori cu multă experiență în a recunoaște și ghida idei de afaceri
inovatoare cu mare potențial, pentru a le transforma în realitate. În urma
acestor întâlniri care implică atât sesiuni de mentorat, cât și alte forme de
sprijin a ideilor câștigătoare, se pot naște chiar unicornii ecosistemului de
business din România.
„Tinerii sunt viitorul nostru. România are tineri cu potențial de Antreprenori de succes! Este datoria noastră să-i îndrumăm și să-i sprijinim în visul lor! Vino la Tinerii în Arenă!” – spune Dragoș Petrescu, Fondatorul Grupului City Grill, investitor și lider de proiect Vreau să fiu Antreprenor.
În contextul primei
ediții, desfășurate în toamna 2020, proiectul a adus laolaltă peste 1800 de
tineri care au aflat despre provocările antreprenoriatului și ce trebuie să
facă pentru a reuși să atragă atenția și ajutorul investitorilor.
Tinerii în Arenă popularizează și
ajută tinerii din România interesați de antreprenoriat să creeze planuri de
business și să le pună în practică încă din perioada de liceu și facultate.
Contextul creat îi pune în contact cu oameni-cheie din mediul antreprenorial
românesc, iar aceste conexiuni sunt menite să ghideze și sprijine proiectele
tinerilor cu motivație și idei coerente care s-ar putea converti, cu sprijinul
și cadrul corect de dezvoltare, în următorii unicorni ai României.
Ce
se întâmplă la Tinerii în Arenă?
Conform studiului Insights
PulseZ,
doi din trei tineri la nivel național au apetit pentru antreprenoriat, iar
organizatorii și-au propus ca prin Tinerii în Arenă să creeze un cadru în care
să coaguleze energia și dorința antreprenorială a Generației Z. În cadrul
acestui eveniment este celebrat spiritul antreprenorial și sunt puși în
evidență tineri ce pot reprezenta repere pentru alți tineri din generația
lor care au avut curajul și încrederea
că pot da viață planurilor și pasiunilor lor, prin realizarea unor planuri de
afaceri relevante
În cadrul ediției trecute, 6 antreprenori de succes precum Dragoș
Petrescu, Dragoș Anastasiu, Cristian Onețiu, Daniela Marișcu, Cristina Bâtlan
și Radu Constantin au fost prezenți la eveniment și le-au împărtășit tinerilor
motivația și sfaturile necesare implementării ideilor lor de afaceri. În plus,
aceștia au reușit să le transmită participanților anumite valori pentru a reuși
o transformare atât la nivel național, cât și la nivel personal, prin
antreprenoriat. Ca rezultat al interacțiunii cu ei, mai mulți tineri și-au
pornit propriile afaceri sau proiecte antreprenoriale. În ediția aceasta, 7
dintre cei mai mari antreprenori și investitori români vor fi prezenți la
eveniment. Primul care a fost anunțat de către organizatori este Dragoș
Petrescu. Totul se va întâmpla live, timp de două ore în care tinerii vor fi
inspirați de idei creative și povești pline de motivație.
Despre
tinerii care își vor prezenta ideea de business
În această ediție 15 tineri din toată țara au fost selectați
pentru a trece printr-un program de mentorat de o lună și jumătate, urmând ca
la final, 7 dintre aceștia să aibă șansa să își prezinte ideea de afacere în
fața antreprenorilor pentru a primi sprijinul acestora.
„Avem tineri în program foarte motivați și suntem aici să îi susținem pentru a-și transforma energia și ideile lor în realitate. Acesta este planul concret pentru cei 15 tineri cu care lucrăm, dar misiunea noastră este mai amplă decât atât. Vrem să punem în evidență latura nevăzută a antreprenorialului și să arătăm realitatea antreprenorială care, dincolo de succes înseamnă multă muncă, riscuri, perseverență, eșec, sacrificii și timp investit. Facem asta prin a aduce în prim-plan niște antreprenori de succes care pot fi modele pentru generația Z și care se implică, prin mentorat, în businessurile tinerilor din România.” – a declarat Alin Claudiu Apostu, gazda și organizatorul Tinerii în Arenă.
Vă puteți înscrie gratuit la eveniment aici
iar mai multe informații puteți obține de pe pagina evenimentului: https://fb.me/e/14LODVbGM
Tinerii în Arenă este un concept marca Vreau să fiu Antreprenor și Insights, un proiect Romanian Business Leaders.
Despre Vreau să fiu Antreprenor
VSFA este un program
național prin care ne propunem să promovăm gândirea și acțiunea antreprenorială
în rândul tinerilor din România. Desfășurăm conferințe în țară (peste 250
evenimente până acum, începând din 2013), avem 10 comunități locale de tineri
care creează și implementează proiecte locale, iar impactul lor a depășit 32.000
de tineri.
Despre Insights
Misiunea
Insights este aceea de a sprijini organizațiile să se dezvolte prin potențialul
și creativitatea unora dintre cei mai antreprenoriali și inovativi tineri din
România. Sprijinim astfel dezvoltarea tinerilor și apropierea lor de mediul de
business, în timp ce aducem un plus de valoare firmelor românești de toate
dimensiunile, pentru a susține dezvoltarea economică. Am organizat 9
bootcampuri până acum, iar proiectul a primit în 2019 premiul la categoria Top 10 Programe Globale pentru dezvoltare
ecosistem de inovație de la ITU, Agenția Națiunilor Unite pentru Informații
și Telecomunicații.
Despre Romanian Business Leaders
Romanian Business
Leaders (RBL) este o organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care
oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii
de companii din mediul de business privat.
RBL face România o țară
mai bună pentru business și pentru români, prin proiecte care îmbunătățesc
educația, antreprenoriatul și buna guvernare în România. Proiectele RBL sunt
inițiate și dezvoltate pe bază de voluntariat de cei peste 200 de membri,
antreprenori și executivi de top din România.
După ediția Business, cel mai mare târg de carieră din țară, Angajatori de TOP, continuă cu cea de a 2-a ediție, cu focus pe tehnologie. În perioada 1 aprilie – 11 aprilie, toți candidații interesți de industria IT&C, indiferent de nivelul de experiență, au ocazia să își găsească oportunitatea de carieră potrivită, printre joburile și programele pentru tineri oferite de companiile din domeniu. Ediția Angajatori de TOP Tehnologie se desfășoara online, pe portalul Hipo.ro, la nivel national, cu focus pe marile orașe precum: București, Timișoara, Iași, Cluj-Napoca, Brașov, Ploiești, Pitești sau Sibiu.
Industria tehnologiei s-a afla în plină ascensiune în ultimii ani în România. Conform Institutului Național de Statistică, domeniul IT&C a avut o creștere economica de 2,4% în 2020 iar contribuţia acestui sector la formarea PIB a fost de 7%. Sectorul IT&C are un potential de dezvoltare foarte bun în România, în condițiile în care perioada pandemiei a precipitat nivelul de digitalizare la nivelul companiilor.
Conform raportului Hipo.ro, sectorul IT&C se situează pe prima poziție pentru al treilea an consecutiv în topul domeniilor în care se fac cele mai multe angajări. Domeniul tehnologiei se afla de asemenea pe primul loc și în topul industriilor cu cei mai bine plătiți angajați, salariul mediu atingând cifra de 7. 750 RON. Veștile sunt bune și pentru junorii care doresc să își clădească o carieră în domeniul IT. Raportul Hipo.ro arată că specializările cu cu cele mai multe oferte pentru studenți, absolvenți sau candidati entry-level sunt informatica și cibernetica.
Anul 2021 vine cu un număr semnificativ de companii care recrutează în domeniul IT&C. Echipa Angajatori de TOP Tehnologie a pregătit mai jos o selectie de angajatori activi din această industrie, pe care candidații ar trebui să-i urmărească mai atent dacă sunt în căutarea unui nou job:
Cognizant Softvision,
Continental, Bosch Service Solutions, WEBHELP România, The Estée Lauder Companies,
Veeam Software, MassMutual România, Automatic Data Processing (ADP) România,
ACCESA, BearingPoint România, METRO.digital, Dell Technologies, Accenture, ABA
– Work in Austria, Vodafone România, Grupul Enel, Societe Generale Global
Service Centre (SG GSC), Elektrobit Automotive România, Huawei, Nokia,
virtual7, msg Systems România, Hella România, TE Connectivity Sensor Solutions.
Faptul că domeniul IT este prosper o atestă și 2 companii multinaționale care au intrat recent pe piața muncii și care de asemnea vor recruta în cadrul Angajatori de TOP Tehnologie: The Estée Lauder Companies și MassMutual România.
„The Estée Lauder Companies, lider global în industria frumuseții, angajează pentru noul centru de tehnologie digitală din București, România. Tehnologia atinge practic fiecare parte a experienței consumatorilor în magazin și online, susține creșterea și agilitatea, prin alimentarea centrelor de producție și distribuție, eficientizând modul în care lucrează peste 48.000 de angajați la nivel global. Compania caută următoarea generație de inovatori, creatori și lideri de tehnologie care să se alăture echipei lor globale în creștere. Există roluri deschise disponibile pentru developers, solution architects, engineering leads, business, data analysts și multe altele. Industria frumuseții este interesantă, competitivă și dinamică, alimentată de tehnologie, iar ELC este dedicată promovării unui mediu în care angajații să poată prospera. Alătura-te echipei pentru a susține frumusețea împreună!” Jennifer Brant-Gargan, Vice President, Information Technology & Interim Bucharest Digital Technology – The Estée Lauder Companies
„Anul acesta recrutăm pentru 250 de roluri interne, în principal în următoarele arii: software development, data science și engineering, DevOps, SecurityOps, și cloud engineering. Vom completa astfel echipa în continuă creștere existentă în Statele Unite. Rolurile sunt distribuite aproximativ in mod egal intre cele doua centre deschise in Bucuresti si in Cluj. Ne dorim sa crestem o echipa de oameni capabili si talentati pe care sa ii sustinem printr-o investitie pe termen lung in tehnologie si digitalizare continua.” – Mihaela Berechet, Head of HR, MassMutual România
Pe lângă o paletă largă de joburi disponibile la Angajatori de TOP Tehnologie participanții vor putea dispune gratuit de serviciile din Centrul de Resurse în Carieră:
• Consultanță
pentru dezvoltarea și îmbunătățirea CV-ului;
• Discuții
live cu angajatorii;
• Consiliere
în carieră pentru tineri și pentru cei care aleg să își schimbe jobul;
• Profesioniști
HR care vor oferi informații și consiliere în carieră candidaților.
• Workshopuri
tehnice
• TechTalks
2021 – eveniment ce include conferințe tehnice dedicate pasionaților de
tehnologie
_________________
Despre Catalyst Solutions
Catalyst
Solutions este o companie românească de consultanță în resurse umane,
specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 14 ani de experiență,
Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari proiecte și evenimente
din domeniu, precum :
www.hipo.ro,
singurul portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare;
Angajatori de TOP, cel mai mare târg de carieră din România, care are loc online în
Timișoara și la nivel Național pe www.hipo.ro;
DevTalks, eveniment
care reunește profesioniști IT pasionați de Web, Java, Security, Big Data &
Cloud, DevOps, Emerging Tech, Product Management, Digital Transformation,
Mobile, QA&Testing și SAP
Top Talents România Connected, program care identifică și premiază cei mai valoroși
tineri români;
Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață, care
măsoară gradul de atractivitate al brandurilor de angajatori, precum și
așteptările pe care candidații le au de la aceștia.
77% dintre români declară că ar fi dispuși să aleagă electrocasnice smart, însă prețurile ridicate îi împiedică să le cumpere, arată un studiu Reveal Marketing Research despre comportamentul de achiziție al românilor privind categoria electrocasnicelor. Majoritatea consumatorilor (79%) aleg electrocasnice în funcție de preț, în timp ce performanța este pe locul al doilea ca importanță.
În prezent, electrocasnicele devin bunuri indispensabile consumatorilor, întrucât îndeplinesc nevoi esențiale pentru o calitate bună a vieții. Astfel, Reveal Marketing Research a derulat un studiu despre comportamentul de achiziție al românilor privind categoria electrocasnicelor, a analizat criteriile importante de alegere, precum și deschiderea consumatorilor față de cumpărarea produselor smart.
Românii sunt dispuși să plătească cel mai mult pentru mașina de spălat rufe, TV și espressorul de cafea
Deși peste jumătate dintre români declară că aleg în funcție de performanță, doar 19% spun că ar achiziționa brandurile mai scumpe și consideră că merită să investească în calitatea ridicată a produselor. Mașina de spălat (rufe) (32%), televizorul (33%) și espressorul de cafea (25%) sunt principalele electrocasnice pentru care respondenții ar fi dispuși să plătească mai mult pentru a se bucura de o calitate mai bună.
Mai mult de jumătate dintre români (53%) declară că ar alege branduri cu prețuri de mijloc, considerând că este important să găsească un echilibru între preț și calitate. Consumatorii caută astfel de mărci, în special pentru produse precum: aspiratoare (64%), aragazuri (60%), frigidere (60%), cuptoare cu microunde (60%) sau blendere (59%). Această tendință se reflectă și în criteriile cele mai relevante în decizia de cumpărare a românilor. Potrivit Reveal Marketing Research, 79% dintre români afirmă că prețul este principalul criteriu de alegere a electrocasnicelor. Performanța se află pe locul al doilea ca importanță, fiind menționată de către 61% dintre respondenți.
Doar 15% dintre respondenți declară că ar opta pentru mărci mai ieftine și nu consideră că merită să investești foarte mult în aceste produse. Mixerul (22%), foehnul (22%), fierul de calcat (20%) sau hota (17%) sunt produse pentru care românii ar sacrifica o calitate ridicată pentru a putea plăti un preț mai mic.
Achiziția electrocasnicelor smart: un paradox pentru români. Deși le-ar alege pentru reducerea cheltuielilor la energie, ei nu se arată dispuși să investească suma inițială pentru economisirea pe termen lung
Pe lângă preț și performanță, în decizia de achiziție contează și consumul de energie a electrocasnicelor, aspect menționat de către 50% dintre români. Tocmai de aceea, cei mai mulți dintre consumatori (77%) declară chiar că ar fi dispuși să investească în electrocasnice smart, dintre care 62% ar face acest lucru pentru a-și reduce costurile de energie electrică. 48% dintre respondenți sunt de părere că aceste dispozitive sunt mai eficiente decât cele convenționale. Cu toate acestea, ceea ce i-ar opri pe români să cumpere electrocasnice smart ar fi prețul ridicat al acestora, motiv menționat de către 78%. Doar 12% dintre români consideră că nu sunt utile, iar un procent de doar10% este de părere ca sunt greu de folosit.
_________________
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa.
Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1004 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, online users, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 18-22 februarie 2021. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%.
Federația Sindicatelor din Silvicultură „Silva” trage un nou semnal de
alarmă și se adresează din nou autorităților față de intensificarea
agresiunilor comise asupra silvicultorilor, odată cu persistența lipsei de
dotare pentru intervenție:
În doar câteva luni – 6 pădurari agresați de hoții de
lemne!
În urmă cu doar o
lună, Federația Sindicatelor Silva trăgea un semnal de alarmă, anunțând că, pe
fondul creșterii presiunii asupra pădurii, trei silvicultori aflați în timpul
serviciului de pază a fondului forestier național au fost agresați de hoții de
lemn, iar de atunci, alți trei pădurari din județele Bacău, Hunedoara și
Vâlcea, au devenit victime ale infractorilor surprinși în timp ce tăiau ilegal
sau sustrăgeau material lemnos.
Aceste noi cazuri
vin să completeze tabloul sumbru al agresiunilor îndreptate împotriva
personalului silvic, în urma cărora, în ultimii ani, apărând pădurea, 6
pădurari au fost omorâți de hoții de lemn, iar peste 700 de silvicultori au
fost atacați de infractori, suferind agresiuni și vătămări corporale grave,
amenințări cu moartea, precum și distrugerea unor bunuri (autovehicule,
locuințe, anexe gospodărești, sedii administrative etc.).
Federația Sindicatelor Silva a atras
atenția încă din anul 2019, în nenumărate rânduri, că personalul silvic de
teren se confruntă cu o presiune tot mai ridicată asupra pădurii și face față
cu dificultate acestei presiuni, în principal din cauza lipsei dotărilor
absolut necesare în cadrul acțiunilor pentru asigurarea pazei și a integrității
fondului forestier (armament de serviciu, mijloace de comunicare, de
intervenție și de apărare, uniforme de serviciu, echipament individual de
protecție precum și mijloace de transport adecvate).
În prezent, situația este una cel puțin
alarmantă, jumătate din cei peste 7000 de silvicultori (pădurari și șefi de
districte din cadrul administratorului fondului forestier proprietate publică a
statului român), care au ca obligație de serviciu paza pădurilor și asigurarea
integrității fondului forestier, nu sunt dotați cu armament de serviciu așa cum
prevede legea (Codul silvic și Statutul personalului silvic), desfășurându-și
activitatea doar sub protecția divină. Lipsirea de armament a personalului
silvic a fost posibilă printr-o decizie absolut aberantă a Guvernului, care
prin Hotărârea nr. 11/2018, a interzis utilizarea anumitor categorii de armament, între care și cel cu
care era dotat o bună parte a personalului silvic din România.
În afara lipsei de
armament și de dotări, la această situație îngrijorătoare a agresiunilor asupra
personalului silvic s-a ajuns și din cauza dimensionării insuficiente a
personalului silvic cu atribuții de pază, precum și din cauza dimensionării
cantoanelor și districtelor silvice, fără a se ține seama de complexitatea și
specificul activității de pază a pădurilor la nivel local și regional.
Urmare acestor noi cazuri de agresare a
personalului silvic, în data de 31.03.2021, Federația Sindicatelor Silva a
solicitat oficial, din nou, sprijinul și intervenția conducerii Ministerului
Mediului, Apelor si Pădurilor și a conducerii Regiei Naționale a Pădurilor –
Romsilva pentru urgentarea dotării
personalului silvic, ce are ca responsabilități paza pădurilor, cu armament de
serviciu, cu uniformă de serviciu, cu mijloace de apărare și de intervenție, cu
mijloace de comunicație și mijloace de deplasare, așa cum sunt prevăzute de
lege, astfel încât riscul de producere în viitor a unor astfel de evenimente
nedorite, să se reducă cât mai mult posibil.
Pentru descurajarea actelor de agresiune
asupra silvicultorilor, a fost solicitată intervenția d-lui Tánczos Barna,
Ministrul mediului, apelor și pădurilor în vederea modificării și completării
Codului penal, prin includerea personalului silvic în categoriile prevăzute la
art. 257, alături de polițiști și jandarmi, în cazul cărora faptele de
amenințare, lovire și vătămare corporală comise asupra acestora se sancționează
cu pedepse mult mai aspre.
Totodată, în
data de 01.04.2021, Federația Sindicatelor Silva a solicitat sprijinul
Procurorului General al României pentru
monitorizarea actelor de cercetare şi urmărire penală ce se efectuează în
cazurile de agresiune îndreptată împotriva personalului silvic şi dispunerea de
măsuri în scopul efectuării cu
celeritate a cercetărilor pentru identificarea, anchetarea și pedepsirea
autorilor acestor agresiuni.
Federația
Sindicatelor Silva va susține în continuare, prin toate mijloacele legale,
respectarea prevederilor Statutului personalului silvic, modificat și completat
prin Legea nr. 234/2019, dimensionarea cantoanelor, districtelor și ocoalelor
silvice în funcție de activitățile specifice și de realitățile din teren,
precum și dotarea personalului silvic conform legislației în vigoare.
Criza sanitară a amplificat
îngrijorările cu privire la schimbările climatice și a subliniat importanța
creșterii sustenabilității și a protecției mediului în întreaga lume.
Necesitatea decarbonării a generat schimbări în strategiile globale ale
guvernelor și companiilor în ceea ce privește eficiența energetică și sursele
de energie regenerabile. La nivel global,
marile puteri și, în același timp, cei mai mari poluatori, China și SUA își
dispută lupta pentru decarbonare, în timp ce în Europa, Pactul Verde European angajează
țările membre către o economie curată și circulară.
În România, decarbonarea sectorului energetic se bazează în mare măsură pe sprijinul oferit de Pactul Verde European. Potențialul energiei regenerabile pe piața locală poate deveni motorul decarbonării sectorului energetic românesc, atâta timp cât inițiativele publice se sincronizează cu intențiile de business, conform analizei EY – Decarbonarea sectorului energetic din România prin energii regenerabile.
Mihai Drăghici, Senior Manager, Consulting, EY România: „România are
un ușor avans din perspectiva ponderii energiei din surse regenerabile față de
media Uniunii Europene. În aceleași timp, suntem în topul țărilor din UE din
perspectiva dependenței de cărbune pentru generarea energiei electrice la un
cost cu aproximativ 50% peste prețul mediu din piața de energie în 2020.
Accelerarea tranziției către energie regenerabilă este un obiectiv economic
necesar în contextul prețurilor CO2 actuale, al prețurilor tehnologiilor
regenerabile, al fondurilor europene, dar și al unui mix energetic sustenabil.
Mihai Drăghici
EY susține această tranziție prin contribuția proprie, EY este „carbon negative” în 2021, dar și prin soluțiile oferite companiilor cu privire la decarbonare, îmbunătățirea eficienței energetice și atragerea fondurilor europene pentru atingerea acestor obiective.“
Cum arată piața energiei din România?
România a atins în 2020 obiectivul de 24% din consumul de energie total
provenit din surse regenerabile. Pentru 2030, noul obiectiv stabilit de
guvernul român este de 30,7%, realizabil prin adăugarea a 7GW în capacitate
regenerabilă.
În ceea ce privește consumul de energie, conform datelor Eurostat, în
2019, puțin peste 24% din consumul de energie a provenit din surse regenerabile
de energie, plasând România pe locul 10 în UE și peste nivelul mediu al
Uniunii.
În 2020, producția de energie electrică din România provenea în
proporție de 12,4% energie eoliană, 3,4% din panouri solare fotovoltaice și
27,6% din hidroenergie. În total, producția de energie regenerabilă (eoliană,
fotovoltaică și biomasă) a reprezentat 16% din total.
Emisiile de gaze cu efect de seră ale României au scăzut cu peste 50%
față de nivelurile din 1990 datorită unei reduceri semnificative a cererii de
energie și a activității industriale, creșterii eficienței energetice și
conformării treptate la standarde de mediu mai restrictive. În prezent, energia
reprezintă încă sursa principală de emisii, reprezentând 2/3 din emisiile
naționale de gaze cu efect de seră, urmate de agricultură și industrie[1].
Tranziția energetică către emisii reduse de carbon în România se poate
realiza prin sincronizarea inițiativelor private și publice
În ultimii ani, România a suferit o scădere a atractivității în ceea ce
privește investițiile în energie regenerabilă, parțial din cauza lipsei de
reglementări și a sprijinului guvernamental adecvat. Potrivit celui mai recent
clasament EY Renewable Energy Country
Attractiveness Index (RECAI), în ciuda faptului că România s-a
poziționat printre primele 40 de țări cele mai atractive în materie de energie
regenerabilă în 2015 (locul 34), în 2020, țara noastră a scăzut sub acest top,
fiind depășită de țări europene precum Polonia, Grecia și Austria.
Cu toate acestea, în contextul introducerii Pactului Verde European, mai
multe companii multinaționale din domeniul energiei au asimilat valul de
schimbări și au implementat agenda sustenabilității în strategia lor de
afaceri. În același timp, și-au anunțat intenția de a investi în proiecte de
energie curată la nivel local.
La nivel guvernamental, în 2020 au fost introduse acorduri de cumpărare
a energiei electrice, pentru a stimula investițiile în sectorul surselor
regenerabile de energie prin dereglementarea pieței locale de energie
electrică, conform reglementărilor UE privind piața comună, permițând astfel
investitorilor să minimizeze riscurile tranzacțiilor. Până când această
modificare legislativă va intra în vigoare, toate tranzacțiile cu energie
electrică pot fi efectuate exclusiv pe piața centralizată într-un mod
transparent, public, competitiv și nediscriminatoriu. Această restricție asupra
acordurilor negociate în mod liber a fost văzută ca principalul obstacol care
împiedică investițiile în capacitățile de nouă generație, în special în
sectorul regenerabil.
Mai mult, o schemă de contracte pentru diferență este evaluată în
prezent la nivelul Ministerului Energiei, cu sprijin financiar din partea BERD,
pentru a sprijini investitorii interesați de dezvoltarea de proiecte de energie
curată în România.
Noua lege a energiei electrice, aflată în proces de redactare, cu
sprijinul BERD, va include prevederi relevante legate de legislația UE de
mediu, flexibilitatea sistemului, interconectarea sporită și liberalizarea
pieței, care reprezintă facilitatori pentru tranziția către o economie cu
emisii reduse de carbon.
Șase recomandări pentru un plan integrat de tranziție către energii regenerabile:
Actualizarea politicilor și a legislației pentru a
stimula investițiile în energii regenerabile. Armonizarea cadrului legal cu cel
de reglementare va favoriza o implementare susținută a capacităților de energie
regenerabilă.
La nivel național, proiectele strategice trebuie
definite, prioritizate și abordate în contextul potențialului semnificativ de
finanțare a facilității de recuperare și reziliență și a altor fonduri UE
disponibile.
Dezvoltarea unei infrastructuri rezistente și
flexibile va fi elementul central al integrării surselor regenerabile de
energie – un grad ridicat de stabilitate a rețelei poate ușura tranziția
energetică.
Adoptarea de noi tehnologii pentru stocarea
energiei, îmbunătățirea eficienței energetice și creșterea producției
descentralizate vor crește cota de energie curată ce va fi instalată.
Dezvoltarea unor mecanisme specifice pieței pentru
a asigura beneficii maxime pentru participanți și pentru a valorifica întregul
potențial al integrării surselor regenerabile de energie.
Abordarea bazată pe agilitate pentru atingerea
obiectivelor Pactului Verde European – evaluarea stării actuale, stabilirea
obiectivelor, urmărirea progresului, evaluarea din partea sectorului și
adaptarea din mers sunt pașii cheie ai procesului de transformare.
Ce prevede Pactul Verde European
Neutralitatea în emisiile de gaze cu efect de seră
a fost definită ca o țintă pentru 2050 și pentru Uniunea Europeană, un
deziderat stipulat în cadrul Pactul Verde European. El reprezintă un angajament
legal, un set de inițiative care vizează ușurarea tranziției Europei către o
economie curată și circulară prin utilizarea eficientă a resurselor, restaurarea
biodiversității și reducerea poluării sub toate formele.
Până în 2030, obiectivul pentru reducerea gazelor
cu efect de seră este de cel puțin 50% și spre 60% comparativ cu nivelurile din
1990. Una dintre principalele modalități prin care Comisia Europeană își
propune să realizeze neutralitatea climatică este decarbonarea sectorului
energetic.
Tranzacționarea emisiilor de carbon sau proiectele
de compensare și reducere a carbonului reprezintă soluții pe termen scurt la o
problemă stringentă. 75% din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE provin
din producția și utilizarea energiei în sectoarele economice[2].
Pentru decarbonarea sectorului energetic și atingerea obiectivelor
stabilite în cadrul acordului au fost instituite mai multe mecanisme europene de
finanțare. Dintre acestea, principalii
beneficiari ai Mecanismului de Tranziție Justă sunt Polonia, Germania și
România, având în vedere dependența ridicată de combustibilii fosili pentru
consumul de energie. România va putea accesa până la 4,4 miliarde EUR ca parte
a acestui mecanism, care promite să sprijine tranziția către energie cu emisii
reduse de carbon și, de asemenea, să îmbunătățească infrastructura energetică
și să creeze noi locuri de muncă în cadrul economiei verzi.
Marile puteri în lupta pentru decarbonare – China versus SUA
Principalele economii ale lumii care au adoptat
energia regenerabilă sunt, paradoxal, cei mai mari poluatori din lume: China,
urmată de Statele Unite. China este lider mondial în domeniul electricității
din surse de energie curate, generând 28,7% din producția eoliană globală și
31,9% din producția solară globală. SUA este al doilea cel mai mare producător
atât de energie eoliană, cât și de energie solară, generând 21,7% din producția
eoliană globală și 14,7% din producția globală de energie solară (date din
2018).
În ultimii ani, China și-a manifestat dorința de a
investi în infrastructura de energie verde și a respectat acest angajament prin
dublarea noii capacități regenerabile în 2020. Cu toate acestea, cererea de
energie din aceste două economii majore rămâne foarte dependentă de
combustibilii fosili.
În Statele Unite, Donald Trump, sceptic în privința
schimbărilor climatice, a retras Statele Unite din Acordul de la Paris privind
Schimbările Climatice, tratat internațional cu caracter juridic obligatoriu privind reducerea emisiilor de
gaze cu efect de seră, și a acordat prioritate creșterii economice, ignorând
necesitatea reducerii emisiilor de CO2 și susținând că reglementările de mediu
ar putea afecta milioane de locuri de muncă.
După 4 ani de zero acțiune climatică, cetățenii
americani s-au orientat către un lider foarte diferit, care a poziționat
protejarea mediului în topul priorităților viitoarei administrației. În ziua 1
a președinției sale, Biden a aderat la Acordul de la Paris, a revocat permisul
pentru un nou sistem de conducte petroliere și a promis că va susține
inițiative care vor conduce la o economie americană bazată 100% pe energie
curată, cu zero emisii nete cel târziu în 2050 și reducerea emisiilor de carbon
din stocul imobiliar american cu 50% până în 2035.
Pe 22 aprilie, Ziua Pământului, Statele Unite vor găzdui un summit climatic, unde liderii marilor națiuni, poluatori majori din lume, vor discuta despre promisiuni ambițioase în ceea ce privește decarbonarea. Cu toate acestea, punerea promisiunilor în acțiuni, mai precis în legislație și reglementări se poate dovedi mai dificilă decât pare, cu un Congres American divizat și, în plus, influența generată de lobby-ul marilor corporații de combustibili fosili. China și Statele Unite vor juca însă cel mai important rol la nivel mondial în procesul de combatere a schimbărilor climatice.
EY este una dintre cele mai mari firme de
servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de
birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul
fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la
nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim
clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga
lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor
profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova
furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și
tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri
în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat
în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY
Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în
finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În
finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai
multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com
Despre raport
Sprijinul
prevăzut de Pactul Verde European este un factor cheie pentru tranziția către
industriile energetice cu emisii reduse de carbon în întreaga Uniune Europeană.
Nivelul investițiilor în domeniul energiei regenerabile în România va depinde
de sprijin guvernamental și reglementări adecvate și de o sincronizare perfectă
cu intențiile actuale de afaceri. Raportul analizează tendințele actuale de pe piața
energiei din România, precum și alte evoluții din economiile mari ale lumii,
care evidențiază importanța adoptării energiei regenerabile pe tot globul
pentru un răspuns adecvat la schimbările climatice.
Surse analiză: Agenția
Internațională de Energie, Eurostat, Institutul Național de Statistică,
Transelectrica, BERD, Comisia Europeana.