Piața berii 2020 s-a menținut la nivelul anului anterior

0

Asociația Berarii României, „vocea comună a industriei locale de bere”, informează că piața berii a înregistrat în 2020 o evoluție în volum de +0.5% față de anul precedent, ajungând la 16,75 milioane hl.

Dragoș Constantinescu, președintele Asociației Berarii României: „2020 a fost un an cu multe provocări pentru societate și pentru piața de bere din România. Restricțiile impuse din cauza situației generate de coronavirus au afectat puternic sectorul ospitalității și, implicit, industria noastră. Pierderile cauzate de închiderea horeca au fost compensate parțial de achizițiile din comerțul cu amănuntul, mutându-se consumul de bere acasă, precum și de faptul că a fost un an cu vreme bună. Totodată, presupunem că piața s-a menținut la nivelul anului anterior și datorită faptului că  mulți români din afara țării, din cauza restricțiilor din statele unde își desfășurau activitatea, au revenit pentru o perioadă acasă, au stat alături de familie și și-au petrecut aici concediile”.

Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României: „Pe fondul crizei sanitare, din dorința de a păstra distanțarea socială și de a evita călătoria necesară returnării ambalajelor, românii au optat în 2020 pentru ambalajele de unică folosință, fie că vorbim de sticlă sau de plastic. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creștere de 58% față de 2019, lucru datorat în mare măsură opririi sau diminuării activității în horeca. Ambalajul tip PET a avut un avans de 2,2%, ceea ce marchează o contra-tendință, după 5 ani de scădere constantă, în care a pierdut 9 pp din ponderea deținută între ambalaje”.

Dintre rezultatele anunțate de Berarii României reținem: ponderea sectorului horeca în vânzările de bere a scăzut la 8% în 2020, de la 15% anul anterior; ixurile de bere și berile aromatizate au crescut cu 6%, în timp ce specialitățile de bere au scăzut cu 28%; înainte de pandemie, berea servită în sectorul ospitalității genera 443 milioane de euro în economia românească, în vreme ce anul trecut a generat doar puțin mai mult de jumătate – 241 milioane de euro; industria berii asigură la nivelul întregii țări, direct și indirect, aproape 61.000 de locuri de muncă pentru români, acoperă exclusiv din producția locală aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura României; sectorul berii contribuie la creșterea economică a României, prin angajamentul său pe termen lung de a investi la nivel local și de a consolida o industrie responsabilă; contribuțiile membrilor Berarii României la bugetul statului înregistrează o tendință în creștere, acesta atingând doar anul trecut 289 milioane euro; nivelul contribuției cumulate din partea membrilor Asociației în ultimii 17 ani a depășit 4,17 miliarde euro; eforturile investiționale ale producătorilor de bere membri ai Asociației sunt și ele semnificative, acestea ridicându-se la 72,8 milioane euro în 2020; investițiile cumulate ale membrilor Berarii României în cei 17 ani de la înființarea Asociației au atins 1,7 miliarde euro.

Asociația Berarii României subliniază că „structura în funcție de ambalaj a pieței berii pe parcursul pandemiei Covid-19 nu a păstrat tendințele ultimilor ani. După o creștere constantă de peste 5 pp între 2015 și 2019, sticla a scăzut anul trecut față de 2019 cu 2,6%. A crescut preferința pentru ambalajele de unică folosință. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creștere de 58% față de 2019, iar ambalajul tip PET un avans de 2,2%. Totodată, berea ambalată la doză a crescut anul trecut cu 1,7 pp, păstrând tendința de creștere a ultimilor ani. Berea la draft a scăzut cel mai mult, datorită închiderii parțiale sau totale a sectorului ospitalității pe parcursul ultimului an, de la 3,4% în 2019 la 2% anul trecut. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj – sticlă: 27,4%, doză: 23,9%, butoi: 2%, PET: 46,7%. 

Tipologic, „berea lager a continuat să domine preferințele românilor și anul trecut, cu o pondere de 93,8%, în ușoară creștere față de anul anterior. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3,2% din piață, iar categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. 1,6% din piață. Berea fără alcool a deținut o pondere de 1,4%. În ceea ce privește dinamica segmentelor în 2020, tendința de creștere înregistrată în ultimii ani de mixurile de bere și berile aromatizate s-a menținut, chiar dacă 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (față de peste 32% anul anterior), în timp ce specialitățile de bere au scăzut cu 28%”.

Reveal Marketing Research: Românii la începutul lui 2021: furioși, dezamăgiți și nemulțumiți de venituri

0

Românii la începutul lui 2021: furioși, dezamăgiți și nemulțumiți de venituri, arată un studiu Reveal Marketing Research pe baza Barometrului „Românii AZI” despre evoluția emoțională a românilor.

  • La nivel național, persoanele mature singure reprezintă cel mai furios segment (peste 70%) la începutul lui 2021, în timp ce milenialii singuri resimt dezamăgirea în cea mai mare măsură (peste 45%).
  • Satisfacția față de venituri scade (de la 53% în ianuarie la 45% în martie), pe când satisfacția față de carieră/locul de muncă înregistrează o creștere (de la 56% în ianuarie la 62% în martie).
  • În luna martie, respondenții prioritizează cel mai mult relațiile sociale și unitatea (36%), fiind un teritoriu apreciat în mod constant de către români.

Cum se simt românii la un an de la pandemie? (Rezultate comparative Aprilie 2020-Martie 2021)

Nivelul de furie a rămas și în primul trimestru al anului la fel că în 2020 (57%) și a crescut nivelul oboselii cu 4%. Nivelul de motivație al romanilor se menține în media de anul trecut (6%) după o scurtă creștere în iunie (perioadă de vacanțe, finalul lockdown-ului). Tot în luna iunie românii s-au simțit cel mai motivați și bucuroși (12%) cel mai probabil tot pe fondul finalului lockdown-ului. Este interesant de observat faptul că august înregistrează cel mai ridicat procent de furie (66%) din tot anul, cu toate că, în general, aceasta este o lună de concedii și de vacanțe.

În luna martie 2021, la nivel național, persoanele mature fără partener reprezintă cel mai furios segment (peste 70%). Pe lângă furie, observăm că românii se confruntă cu sentimente de dezamăgire. Milenialii singuri reprezintă cel mai dezamăgit segment (peste 45%).

Urban versus rural. În mediul urban, în martie 2021, segmentul care se confrunta cel mai mult cu sentimente de furie este cel al pensionarilor (peste 60% între ianuarie – martie). În mediul rural, familiile moderne care au copii sunt cele mai nervoase în aceasta luna. În ceea ce privește dezamăgirea, milenialii din mediul rural resimt în mai mare măsură această emoție (57%), comparativ cu cei din mediul urban (34%).

Deși scade satisfacția față de venituri, crește cea față de carieră și locul de muncă. Care sunt segmentele cele mai mulțumite de aceste aspecte?

Potrivit analizei Reveal Marketing Research, în luna februarie, la nivel național, s-au înregistrat creșteri ale procentului satisfacției vizavi de starea de spirit (7% în plus față de ianuarie), dar a scăzut apoi cu 6% în luna martie, probabil pe fondul noilor restricții impuse, dar și a faptului că s-a încheiat un an de la primul lockdown. Această scădere din luna martie privind starea de spirit se resimte în special în mediul rural (diferență de 10% între mediul urban și cel rural). De asemenea, datele arată o scădere de 10% din ianuarie până în martie legată de nivelul de mulțumire a românilor față de mediul în care trăiesc.

La nivel național, satisfacția generală a românilor față de diverse aspecte ale vieții scade de la 72% în februarie, la 65% în martie. Satisfacția față de venituri scade (de la 53% în ianuarie la 45% în martie), în timp ce satisfacția față de carieră/locul de muncă înregistrează creștere (de la 56% în ianuarie la 62% în martie). Familiile moderne care au copii sunt segmentul cel mai mulțumit de carieră / locul de muncă și de venituri.

Cum au evoluat prioritățile românilor la un an de la izbucnirea pandemiei? (Rezultate comparative Aprilie 2020-Martie 2021)

Teritoriul relațiilor sociale și al unității predomină în continuare în prioritățile românilor și creste gradual din ianuarie până în martie. După o scădere în luna februarie, teritoriul stabilității, responsabilității, credinței a crescut în martie cu 8%. Desi luna martie a văzut o creștere în teritoriul stabilității, aceasta a venit și cu o scădere cu 8% în teritoriul schimbării, al depășirii obstacolelor, acestea fiind de așteptat în contextul actual al noilor restricții impuse de autorități.

Comparativ cu 2020, a scăzut în importanta teritoriul depășirii obstacolelor și al schimbării (5%), dar a crescut importanța teritoriilor relațiilor sociale și al stabilității. Datele pot fi explicate, de altfel, prin finalizarea unui an de pandemie și de restricții, astfel că romanii se îndreaptă mai degrabă spre familie și prieteni, spre ceea ce este cunoscut și spre siguranță, decât spre necunoscut sau schimbare. În august s-au înregistrat cele mai ridicate procente în teritoriul schimbării (35%), cel mai probabil datorită dorinței românilor de a face lucruri diferite, de a ieși din rutina impusă de lockdown.

Urban versus rural. Teritoriul schimbării este mult mai important în mediul urban decât în mediul rural pe toate cele trei luni, dar mai ales în luna martie când diferență între cele două este de 17%. Pe de altă parte, în mediul rural predomină teritoriul stabilității, responsabilității, credinței în primul trimestru al anului, diferențele între rural – urban fiind de 15%.

_________________

Despre barometrul Românii AZI

Românii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research și funcționează ca instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru clienții din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evoluția lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie să comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile și motivațiile dominante din societatea românească din acea perioadă.

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa. 


Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Datele au fost colectate lunar, în perioada aprilie 2020-martie 2021, pe un eșantion reprezentativ national (urban și rural). Perioada de colectare a datelor din luna martie a fost 9-15.03.2021, pe un eșantion de 1022 respondenți. Marja de eroare este de +/-3%. Nivel de încredere: 95%.

ICOANEI GARDENS, CEL MAI NOU PROIECT IMOBILIAR AL HOMING PROPERTIES

0

Homing Properties anunță cel mai nou proiect din centrul Bucureștiului, Icoanei Gardens, situat pe strada Icoanei 2-8. Proiectul se întinde pe o suprafață de 4625m2 și are regim de înălțime P+2+3Retras+4Retras.

Icoanei Gardens este o premieră în București. Este primul proiect din zonă care integrează elemente din clădirile existente, deși acestea nu au valoare de patrimoniu. Conform documentelor furnizate de Ministerul Culturii, clădirile respective nu sunt clasate ca monumente istorice și nu sunt nici vizate pentru a fi clasate ca monumente istorice, deci nu există obligația păstrării lor.

Icoanei Gardens va avea un atrium de 10 m lățime și 10 m înălțime (echivalent cu 3 etaje), care permite reproducerea fațadei uneia dintre clădirile anterioare. Acest atrium comunică cu o grădină interioară de 750 m2, care reprezintă aproape 40% din suprafața proiectului. Denumirea de Icoanei Gardens vine de la localizarea clădirii între 2 grădini, respectiv Parcul Icoanei și grădina nou creată. De asemenea, întregul acoperiș al clădirii este gândit să fie o grădină de acoperiș.  Icoanei Gardens va avea 45 de apartamente, iar investiția se ridică la 10 milioane de euro.

În ceea ce privește integrarea proiectului cu arhitectura din zonă, Tomás Manjón, co-fondator Homing Properties, declară: “Am pornit inițial cu o arhitectură clasică, care pe lângă păstrarea elementelor din fosta clădire, să se plieze întru totul pe stilul existent în zonă. După ce am prezentat primele variante de proiect, specialiști din domeniul culturii ne-au recomandat să nu reproducem arhitectura din zonă pentru a lăsa să iasă în evidență clădirile Monumente Istorice din proximitate. Așadar, am ajuns la un melanj de stil contemporan în care am integrat cea mai mare parte din fațada existentă”.

“Deși volumetria din zonă ne permitea să construim P+4+5Retras, pentru acest proiect am renunțat la un etaj și am făcut doar P+3+4Retras. Este interesant că în anul 1934 a fost propus un proiect cu regim de înalțime P+7+8Retras si nu a fost aprobat, între alte considerente, pentru că nu era suficient de înalt pentru colț”, adaugă arh. Georgeta Gabrea, specializată în zone de patrimoniu și coordonatorul proiectului.

Din suprafața de teren de 1872 m2, amprenta clădirii este de 1122 m2. Clădirea  mai are un subsol pentru 63 de locuri de parcare subterane și este prevăzut un alt nivel subteran cu boxe și un adăpost pentru situații de urgență.

Primul proiect implementat de Homing Properties care a vizat clădiri în zone protejate a fost restaurarea integrală, în interior și exterior, a Casei Mița Biciclista din Piața Amzei, un monument istoric restaurat complet, în care fiecare detaliu de la fațadă până la sobele din interior au reprezentat, în sine, opere de artă.

“Spre deosebire de Mița Biciclista, aceste case nu au valoare de patrimoniu, sunt clădiri frumoase într-un stadiu avansat de degradare. Am realizat un studiu istoric din care nu a reieșit o istorie relevantă. Însă au multe elemente interesante. După nenumărate consultări alături de Comisia de Cultură, care a solicitat ajustări la proiect, am optat pentru o arhitectură contemporană în care spațiile verzi au suprafețe importante, am folosit tehnici pentru clădiri sustenabile – geamuri care să permită lumină naturală dar să și dea amploare vizuală zonei, am creat un acoperiș verde și am păstrat cea mai mare parte dintre elementele de fațadă existente”, explică Tomás Manjón.

“Am realizat un studiu de însorire pentru a verifica dinamica dintre clădirea nouă și celelalte din zonă. Însă datorită distanței dintre acestea, interacțiunea este foarte mică. Deși Certificatul de Urbanism și PUZ pentru zone protejate permit suprafețe construite de 5265 mp, Icoanei Gardens se încadrează într-o suprafață construită de 4625 mp”, adaugă Tomás Manjón.

După experiența cu restaurarea casei Mița Biciclista, momenument istoric de la începutul secolului al XX-lea, cu fațadă în stil Art Nouveau, a cărei restaurare completă a fost finalizată în anul 2019, Homing Properties vizează pe termen lung realizarea altor proiecte în zone protejate. Fie proiecte de restaurare, fie proiecte de construcție care implică integrarea în arhitectură contemporană a unor elemente din clădiri vechi.

Arhitecta Georgeta Gabrea, cea care a gândit întregul proiect Icoanei Gardens, este renumită pentru proiectele legate de patrimoiul arhitectural și istoric din România. Câteva din dintre lucrările sale – Lipscani 55 (Cărturești Carusel), Câmpineanu nr. 2, Căimaței nr. 10, Lipscani 76 (magazinul Adidas), Centrul Muzeal de la Buzău, Aeroportul Băneasa, Mânăstirea Plumbuita.

Compania de dezvoltare imobiliară Homing Properties a fost creată de 3 antreprenori spanioli, Tomás Manjón, Diego Stuyck și David Tortosa. Homing Properties mai are în portofoliu 2 ansambluri rezidențiale premium de tip butic, Triana, pe Șoseaua Pipera nr.146, cu 53 de apartamente, finalizat în 2021 și Trastevere, proiect finalizat în anul 2019, cu 48 apartamente, 3 spații comerciale și o piscină impresionantă pe acoperiș.  

UNTOLD ESTE PRIMUL FESTIVAL DIN LUME CARE LANSEAZĂ UN NFT

0

Organizatorii festivalului UNTOLD se pregătesc să lanseze primul NFT (NON FUNGIBLE TOKEN). Fanii festivalului, și nu numai, vor avea șansa să devină proprietarii unor momente memorabile sau a unei colecții de NFT-uri unice, care vor fi scoase la vânzare pe cea mai mare piață de bunuri digitale din lume.

Primul NFT UNTOLD va putea fi găsit în curând pe OpenSea. Aici se pot cumpăra, vinde și comercializa oricare dintre aceste articole cu oricine din lume. OpenSea este în prezent cea mai mare piață generală pentru bunurile digitale deținute de utilizatori, cu cel mai larg set de categorii, cele mai multe articole și cele mai bune prețuri pentru noile categorii de articole.

OpenSea permite cumpărarea sau vânzarea unor obiecte de colecție cripto, articole de joc, artă digitală și alte articole digitale bazate pe blockchain. Acestea pot fi vizualizate oriunde, schimbate în mod deschis și cu adevărat deținute într-un mod care nu a fost niciodată posibil înainte în lumea digitală.

Colecția de NFT-uri UNTOLD este pregătită în parteneriat cu StakeBorg. StakeBorg este o companie ce își propune, prin multiplele inițiative pe care le întreprinde, popularizarea industriei crypto și a beneficiilor tehnologiei blockchain.

Fanii festivalului și cei care vor să achiziționeze primul NFT UNTOLD trebuie să se înregistreze pe untold.com.

Cristi Pascu: „Asociația Naționala a Specialiștilor în Beauty din România – o nouă șansă pentru industria de beauty”

0

Asociația Națională a Specialiștilor în Beauty din România (ANSBR) s-a înființat oficial și vine în sprijinul industriei de beauty prin apărarea intereselor membrilor asociației, sprijinirea inițiativei si a parteneriatului public privat , elaborarea de proiecte de acte normative cu incidență asupra domeniului cât și prin monitorizarea modului de aplicare a legislației și strategiei în industria de beauty.

Cristi Pascu, Președintele ANSBR, a declarat: „ Am simțit nevoia de coagulare a tuturor celor implicați în activitățile industriei de beauty într-o singura voce, unitară, care să ne reprezinte interesele în fața autorităților. Perioada pandemică a afectat simțitor activitatea saloanelor de coafură și frizeriilor. În România, în prezent, după ultimele estimări există circa 7000 de saloane care în ultimul deceniu au ajuns la o cifră de afaceri de 300 de milioane de euro. Așadar, suntem o comunitate importantă, dar a cărei voce nu s-a făcut auzită în această perioadă grea din cauza fragmentării și a lipsei de unitate. În acest context s-a înființat Asociația Națională a Specialiștilor în Beauty din România (ANSBR), o ideea demarată în urmă cu trei ani care astăzi a devenit realitate. Astfel, fiecare membru va putea fi reprezentat în discuțiile cu instituțiile publice în vederea protejării și promovării activităților din domeniul.  Autoritățile statului au de astăzi un partener în noi și împreună dorim să construim o viziune comună, inovativă asupra sectorului.”

Profesioniști din sectorul de înfrumusețare s-au alăturat demersului lui Cristi Pascu de a înființa o Asociație care să răspundă nevoilor lor și să se transforme într-un partener de consultare și dialog credibil al autorităților statului.

„ Sectorul acesta de activitate este unul cu o dinamică rapidă, cu un nivel mare de inovare și implicare, ca urmare cred că, într-un timp foarte scurt, vocea noastră va fi cunoscută la nivel central și împreună cu autoritățile putem lucra la îmbunătățirea legislației, la apărarea drepturilor membrilor noștrii și nu în ultimul rând la îmbunătățirea pregătirii profesionale a angajaților. Invit pe aceasta cale pe toți cei care fac parte din sector să se alăture Asociației pentru că împreună suntem mai puternici”, a concluzionat Președintele ANSBR.

Membrii fondatori ai Asociației sunt: Cristi Pascu – profesionist recunoscut în domeniu, antreprenor, a terminat Facultatea de Drept, Irina Gârdea- creator, fondatorul celei mai mari comunități de cosmeticiene din România, Oxana Novacovici- antreprenor în industria frumuseții, Bobby Ioniță- co-fondator al celui mai mare grup de frizerie/coafor din România, Mariana- Mara Grigorescu- antreprenor în industria frumuseții, Geta Voinea- experiență de 40 de ani în domeniu, Ciprian Ungureanu- profesionist recunoscut în acest domeniu.

Premierul Florin Cîțu în dialog cu CONAF: „Am încercat să identificăm soluții pentru industria textilă”

0

Sectorul textil se află în impas în această perioadă pandemică, greu încercată din punct de vedere economic. Agenții economici au solicitat în nenumărate rânduri susținere din partea autorităților pentru a face față acestei provocări. Reprezentanții Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) – președintele CONAF, Cristina Chiriac, împreună cu Sorina Tulan, președintele sucursalei CONAF Satu Mare și Corina Por, vicepreședinte al sucursalei CONAF Satu Mare, alături de deputatul Adrian Cozma, au avut o întrevedere la Palatul Victoria, cu premierul Florin Cîțu, pentru a discuta despre problemele pe care angajatorii industriei textile le întâmpină de la declanșarea pandemiei și soluțiile care pot salva această ramură industrială.

Președintele CONAF, Cristina Chiriac, a declarat: „Întâlnirea cu premierul a avut ca scop identificarea de soluții pentru industria textilă. Domnia sa, a dat dovadă de receptivitate și deschidere la propunerile noastre și sperăm ca industria textilă să beneficieze de sprijin așa cum s-a întâmplat și cu celelalte ramuri din economie. Traversăm o perioadă dificilă din punct de vedere socio-economic, iar pandemia și–a pus amprenta în toate industriile, însă în acest sector de activitate lucrează oficial peste 175.000 de oameni, a căror speranță constă în continuarea activității. Dacă antreprenorii din industria textilă și-ar închide porțile, efectele în lanț ar fi dramatice, iar situația economică generală ar fi una și mai dificilă. De aceea, am făcut apel la premier să susțină industria textilă pentru că, așa cum bine știm, aceasta reprezintă un pilon de creștere economică prin crearea de valoare adăugată”.

La rândul său, deputatul Adrian Cozma, s-a declarat mulțumit în urma discuțiilor cu premierul Florin Cîțu și speră „ca sectorul textil să poată beneficia de sprijin, așa cum se întâmplă pentru HoReCa”. Domnia sa explică: „Satu Mare are în continuare multe fabrici de

profil și mulți angajați calificați în domeniu care resimt problemele apărute în ultimul an. Vorbim de o piață mare dar și foarte afectată de pandemie, cererea de produse  fiind extrem de mică în aceste luni complicate”.

Președintele CONAF, Cristina Chiriac, se arată încrezătoare după dialogul cu prim-ministrul României: „CONAF salută deschiderea prim-ministrului față de problemele din economia reală. Acest lucru dovedește că putem identifica, împreună, cele mai bune soluții, în urma unui dialog transparent, profesionist și echilibrat. Suntem un partener credibil de discuție care vine cu soluții la problemele identificate și sper ca în acest caz, industria textilă, va avea un sprijin real din partea Guvernului pentru a trece cu bine peste această perioadă nefavorabilă”.

România produce haine, fibre textile şi încălţăminte în valoare de 22 mld. lei (4,4 mld. euro) anual, adică echivalentul a 2% din PIB, industria având o pondere similară (circa 1,3-1,4%) în totalul cifrei de afaceri a mediului de business local în 2019. Oficial, fără a se lua în calcul munca la negru, în domeniu lucrează 175.000 de croitorese, cusătorese şi cizmari care pun eticheta de „made in Romania” pe haine şi pantofi. Aproape 4% din salariaţii din România lucrează în această industrie care utilizează în mod intens forţa de muncă, unele fabrici având chiar şi peste 1.000 de salariaţi.

Analiză KEYSFIN: Transportul local de mărfuri, în scădere în 2020

Cifra de afaceri a transportatorilor locali de marfă a crescut în 2019 cu 47% față de 2015 și cu 163% față de 2010, la 66,4 miliarde de lei. Cu toate acestea, pentru 2020, analiștii KeysFin estimează un declin de aproximativ 2%, până în apropierea nivelului de 65 de miliarde de lei, în baza schimbării comportamentului de consum (food retail în defavoarea bunurilor de folosință îndelungată) generată de pandemia de COVID-19.

România reprezintă un hub strategic pentru transportul de marfă din regiune, însă avantajele noastre competitive nu au fost valorificate la maximum în anul pandemiei. Chiar dacă există companii în creștere pe această piață, scăderea înregistrată de industrie arată lipsa unei strategii clare de valorificare a poziției țării noastre, precum și a resursei umane interne. De asemenea, din păcate, infrastructura deficitară limitează afacerile din transporturile de marfă. Pentru 2021, considerăm că situația se va redresa doar dacă business-ul pierdut va fi înlocuit cu surse noi de venit, precum transportul din pharma sau din alte domenii ale căror volume au crescut considerabil”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Numărul de companii din domeniu a crescut cu 22% față de 2015 și a fost cu 60% peste nivelul din 2010, la 41,5 mii de companii în 2019.

Rezultatul net al acestora a crescut cu 35% față de 2015 și a fost cu 2,8 miliarde de lei peste pierderea de 0,4 miliarde din 2010, la 2,4 miliarde de lei în 2019.

Dintre cele 41,5 mii de companii analizate, aproximativ 23,9 mii (58%) au înregistrat profit, 13,3 mii (32%) pierdere, iar restul au avut un rezultat net nul în 2019.

Pe tipuri de companii, companiile mari au avut cea mai slabă performanță, respectiv o pierdere de 126 de milioane de lei din cauza Societății Naționale de Transport Feroviar CFR Marfă, companie situată pe locul 4 după cifra de afaceri care a înregistrat de departe cea mai mare pierdere din industrie, de 237,4 milioane de lei (35% din cifra de afaceri) în 2019.

TOPUL TRANSPORTATORILOR LOCALI

AQUILA PART PROD COM SRL a rămas lider de piață și în 2019, cu o cifră de afaceri de 938,6 milioane de lei (1,4% din total) după scăderea de 3,6% înregistrată față de 2018.

GRUP FEROVIAR ROMAN SA a urcat pe locul al doilea după cifra de afaceri (este în același timp al doilea angajator și numărul 2 ca profitabilitate) în 2019 după ce se situa pe poziția a patra în 2018, în urma unui avans de 8,7% față de 2018, la aproape 733 milioane de lei în 2019. 

CARRION EXPEDITION SRL a coborât de pe locul secund, pe poziția a treia după cea mai mare scădere a cifrei de afaceri din top 5, de 781,7 milioane de lei în 2018, la 724,5 milioane de lei în 2019.

Cumulat, în 2019, primii 10 transportatori locali de marfă au avut o cifră de afaceri de 5,86 miliarde de lei, adică 8,9% din totalul industriei.

ANGAJAȚII DIN TRANSPORTURILE LOCALE DE MARFĂ

Numărul de angajați din industria transporturilor locale de marfă a crescut cu 18% față de 2015 și a fost cu 43% peste nivelul din 2010, la aproximativ 187.500 în 2019.

Pentru 2020, analiștii KeysFin estimează scădere a numărului de angajați până în apropierea nivelului de 178.000, în baza datelor de la Institutul Național de Statistică.

În ceea ce privește cei mai mari angajatori, aceștia sunt SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TRANSPORT FEROVIAR SA, cu 5,4 mii de angajați, reprezentând 2,9% din total, GRUP FEROVIAR ROMAN SA, cu  2,2 mii  de angajați și 1,2% din total, și AQUILA PART PROD COM SRL, cu 2007 angajați și 1,1% din total. Primii 10 angajatori locali au avut pe statele de plată în 2019 18 mii de angajați, respectiv 7,2% din totalul angajaților industriei.

PESTE DOUĂ TREIMI DINTRE MĂRFURILE DIN ROMÂNIA, TRANSPORTATE RUTIER

Volumul mărfurilor transportate a scăzut cu 2% față de 2019, la 394 milioane de tone în 2020, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.

Transportul rutier de mărfuri a crescut cu 4% față de 2019, la 266,5 milioane de tone în 2020, în timp ce transportul feroviar de mărfuri s-a redus cu 15,5% la 49,7 milioane de tone, cel aerian a scăzut cu 14,9% la 40 de mii de tone, cel maritim s-a contractat cu 11,1% la 47,2 milioane de tone, iar transportul pe căile navigabile interioare a scăzut și el cu 8,2% față de 2019, la 30,5 milioane de tone în 2020.

Ca pondere a modului de transport în anul pandemiei analiștii KeysFin observă o creștere a transporturilor rutiere de 3,8 p.p. la 67,7%  din total. Urmează transportul feroviar cu 12,6% din total (scădere de 2 p.p. față de 2019), cel maritim cu 12% (reducere anuală de 1,2 p.p)  și cel pe căi navigabile interioare cu 7,7% din total (contracție anuală de 0,5 p.p.) în 2020.

GERMANIA – CEL MAI IMPORTANT PARTENER AL ROMÂNIEI ÎN PRIVINȚA TRANSPORTULUI RUTIER INTERNAȚIONAL DE MĂRFURI

În transportul rutier internațional de mărfuri, 92,9% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene și 91,8% din totalul celor încărcate au avut ca destinație state membre ale Uniunii Europene.

Cele mai mari cantități de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) și Italia (10,2%), iar în ceea ce privește încărcările, 20,1% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 14,8% Italia și 11,9% Ungaria.


Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre următoarele coduri CAEN: 4920 – transporturi de marfă pe calea ferată, 4941 – transporturi rutiere de mărfuri sau 5229 – alte activități anexe transporturilor. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la începutul lui 2021.

_________________

 DESPRE KEYSFIN

KeysFin oferă informații despre mediul de afaceri și companiile din România și din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate (rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, studii şi analize sectoriale, etc.). Cu un portofoliu de peste 700 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

KeysFin deţine şi aplicaţia mobilă KeysFinder, prin intermediul căreia utilizatorul poate accesa usor şi rapid situaţii financiare, indicatori şi informaţii juridice de la companiile active din România.

Calculul salarial – cum gestionăm riscul de conformitate în contextul actualelor schimbări fără precedent

0

Material de opinie de Maria Butcu (foto), Director Soluții de Servicii Externalizate, Deloitte România

Protecția angajaților, atât din perspectiva sănătății, cât și a veniturilor obținute, a reprezentat, încă de la debutul pandemiei de COVID-19, principala preocupare a autorităților, manifestată prin măsurile de sprijin adoptate, dar și a angajatorilor. Aceștia din urmă au întreprins toate demersurile necesare pentru a putea accesa facilitățile acordate de stat în favoarea salariaților și, în plus, cei care au dispus de resurse au oferit beneficii suplimentare. Doar de la începutul acestui an au intrat în vigoare o serie de măsuri dedicate salariaților, cum ar fi indemnizația pentru telemuncă, decontarea serviciilor de testare sau vaccinare pentru bolile care pun în pericol sănătatea publică sau decontarea serviciilor turistice. În aceste condiții, pachetele salariale capătă o flexibilitate tot mai mare, dar necesită și o atenție sporită din partea companiilor, în special în zona de resurse umane și salarizare.

Fiecare reglementare vine la pachet cu propriile „instrucțiuni de utilizare”. De la facilitatea privind șomajul tehnic, la Kurzarbeit, la concediul pentru părinți sau indemnizația pentru telemuncă, toate presupun documentație specifică și reguli clare pe care angajatorul trebuie să le respecte. Spre exemplu, indemnizația pentru telemuncă, pe care angajatorii pot să o ofere lunar anajaților, în limita a 400 de lei (sumă deductibilă pentru angajator, pentru care nu se plătesc taxe salariale), se acordă proporțional cu numărul de zile lucrate în regim de telemuncă. Asta înseamnă că angajatul este plătit diferit în zilele în care lucrează de acasă, față de cele în care lucrează de la sediul angajatorului. Și acesta este doar un exemplu de situație care complică destul de mult calculul salarial.

În aceste condiții, la care se mai pot adăuga aspecte legate de neclaritatea unor reglementări, dar și de dotările insuficiente ale angajatorului (lipsa personalului calificat, sistem informatic inadecvat etc.), managementul resurselor umane și gestiunea calculului salarial devin operațiuni tot mai complexe pentru majoritatea companiilor. Astfel, antreprenorii și directorii executivi trebuie să analizeze implicațiile acestor provocării asupra personalului și, implicit, asupra întregii activități, și să ia măsurile necesare pentru o gestionare eficientă, fie în sensul redimensionării acestor funcții pe plan intern, cu investițiile aferente, fie prin apelarea la un furnizor extern, care dispune de resurse specializate (profesioniști cu experiență, dotări tehnice, acces la informații și expertiză în implementarea legislației aplicabile în domeniu).

Provocările din departamentele de salarizare

În această perioadă dificilă, dar nu numai, atenția factorilor de decizie se concentrează în special asupra activității de bază, pentru a asigura continuitatea afacerii, iar departamente care, la prima vedere, par a funcționa de la sine, beneficiază de o atenție mai redusă. Însă provocările cu care acestea se confruntă, dacă nu sunt conștientizate la timp, își pot pune amprenta pe întreaga activitate a companiei. Spre exemplu, suprasolicitarea personalului din departamentul de resurse umane, cauzată de sporirea complexității activității pe care o desfășoară, poate duce la creșterea numărului de greșeli și, implicit, la scăderea calității în gestionarea calculului salarial. Apariția greșelilor cu regularitate reprezintă un indiciu că personalul poate fi suprasolicitat și, prin urmare, este timpul să se ia măsuri pentru remedierea situației.

Un alt efect al îngreunării procedurilor poate fi creșterea timpului de așteptare, iar lipsa unui răspuns la timpul potrivit poate amâna sau chiar anula anumite decizii ce țin de strategia de dezvoltare. În special în cazul unei afaceri în creștere, timpul dedicat calculului salarial este tot mai mare, aspect care limitează capacitatea personalului de a se ocupa de alte activități esențiale în bunul mers al companiei.

Nu în ultimul rând, aspectele menționate pot genera tot mai multe întrebări din partea angajaților cu privire la salariul lor, în special în condițiile neclarităților legislative sau a modului defectuos de transmitere și interpretare a informațiilor (de exemplu, anunțul autorităților cu privire la acordarea unei facilități fiscale pentru angajați poate genera un val de întrebări: de când se aplică, cine poate beneficia, în ce condiții, de ce nu se aplică și în cazul meu etc.). În plus, flexibilizarea programului de muncă poate duce la neclarități referitoare la compensațiile corespunzătoare pentru munca suplimentară, la numărul de ore pentru care un angajat este plătit sau la dreptul de a beneficia sau nu de anumite facilități.

Soluții pentru protejarea angajaților

Evoluțiile din ultima vreme arată, fără niciun dubiu, că resursa umană trebuie susținută prin soluții bazate pe tehnologie în activitățile care se pretează la automatizare, astfel încât să se poată dedica zonelor care necesită mai multă creativitate, cu efecte benefice atât pentru afacere, cât și în direcția dezvoltării profesionale. În mod special în departamentele de salarizare, programele informatice pot gestiona calendarele angajaților, pot efectua calculul salarial, pot ajuta la rezolvarea diferitelor solicitări și, în cele din urmă, generează economie de timp la un raport cost/beneficiu avantajos, mai ales dacă este vorba de o soluție adaptabilă la schimbările procedurale sau în funcție de evoluția afacerii.

Un alt aspect care poate fi abordat eficient cu ajutorul unui sistem informatic performant este cel legat de confidențialitatea datelor privind salariile angajaților. Orice scurgere de informații în această zonă poate genera discuții între angajați și poate compromite situația financiară a angajatorului sau a salariatului. În plus, o astfel de situație poate supune conturile bancare ale angajaților și angajatorilor riscurilor de fraudare. Limitând numărul de persoane care au acces la datele privind salariile, se reduce riscul ca persoane neautorizate să primească informații confidențiale de acest gen.

Gestionarea corectă a calulului salarial este componenta cheie a relației dintre orice organizație și angajații săi. Susținerea forței de muncă depinde de calitatea aceastei relații și de greșelile care o pot pune în pericol.

Încrederea în serviciile de salarizare este, așadar, esențială pentru bunul mers al oricrei afaceri, indiferent dacă sunt administrate intern sau prin intermediul unui furnizor extern. În această privință, un angajator trebuie să pună în balanță avantajele și dezavantajele fiecărui mod de lucru și să ia decizia potrivită pentru afacerea pe care o derulează.

POTENȚIALUL IMPACT AL TUTUNULUI ÎN ECONOMIE: 5,7 MILIARDE EURO ANUAL LA BUGET, 2,56% DIN PIB

Într-un scenariu optimist luat în calcul de ASPES (Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale), sectorul tutunului ar putea contribui la economia românească cu 5,7 miliarde de euro anual, ceea ce ar însemna 2,56% din Produsul Intern Brut (PIB).

Valoarea finală a contribuției în PIB a sectorului (mld. Euro)

Cercetarea analizează contribuția sectorului de tutun la formarea PIB și, de asemenea, evidențiază o serie de scenarii cu privire la evoluția industriei în diverse ipoteze și impactul acestei evoluții asupra economiei.

Scenariul optimist se bazează pe o ipoteză de creștere economică la nivelul potențialului României, precum și pe o revizuire a modului ostil în care sunt văzute în momentul de față industriile considerate indezirabile, inclusiv tutunul. În acest scenariu, contrabanda se situează la nivelul mediu din Uniunea Europeană, de circa 10%. Pe baza acestor variabile, cifra de afaceri a sectorului se majorează cu 8%, iar în domeniile conexe cu 9-12%. Această dezvoltare adaugă PIB un plus de 2,16 miliarde de euro pe an, ceea ce duce contribuția efectivă a sectorului de la circa 3,6 miliarde de euro (nivelul corespunzător anului 2019) la peste 5,7 miliarde de euro anualcorespunzând unui procent de 2,56% la formarea PIB (un plus de 0,96% pe an).

Scenariul de scădere accentuată se bazează pe ipoteza unei recesiuni la nivelul Uniunii Europene și implicit în România, însoțită de intensificarea restricțiilor și barierelor de piață în sectorul de tutun. Pe fondul prăbușirii puterii de cumpărare, contrabanda cu țigarete ar crește cu 10 p.p. față de un nivel mediu de 16 p.p.  În acest scenariu, este estimată o scădere abruptă de 18% a cifrei de afaceri a industriei și o reducere a cifrelor de afaceri în domeniile conexe între 12-7%. În acest scenariu pesimist, pierderea PIB ar fi de circa 1,46 miliarde euro/an. Contribuția sectorului s-ar diminua la doar 2,1 miliarde euro, reprezentând echivalentul a circa 0,95% din PIB față de contribuția sectorului în 2019, adică 1,6% în PIB, echivalentul a 3,6 miliarde euro.

În scenariul de creștere moderată, cifra de afaceri a sectorului crește cu doar 3%, iar în domeniile conexe cu 3-5%. Contrabanda se situează la un nivel mediu de 16%. În aceste condiții, sectorul va vira la buget aproximativ 4,6 miliarde euro anual și va avea o pondere în PIB de 2,04%. 

Conform datelor evaluate, 75-80% din cifra de afaceri a industriei de profil reprezintă sume virate la bugetul statului, însemnând circa 3,6 miliarde de euro în 2019. Sumele virate la Buget în 2020 au fost cu 10,9% mai mari decât în anul precedent, conform Ministerului Finanțelor.

Potrivit INS, în 2020, totalul exporturilor a fost de peste 1,3 miliarde euro, în creștere cu 45% față de anul precedent. Ca urmare, contribuția pozitivă a tutunului la balanța de plăți a ajuns la circa un miliard de euro.

România este al treilea producător european de țigarete, după Germania și Polonia. Contribuția sectorului la PIB este substanțială, 1,6% în 2019.


Cercetarea ASPES se bazează pe date ale instituțiilor publice, fiind realizată cu sprijinul JTI.

_________________

Despre ASPES

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES)  România, este o asociație profesională privată, non profit, ne-partizană, dedicată înțelegerii mai bune a economiei și problemelor sale si își orientează activitatea pe linia susținerii interesului național și dezvoltării economiei românești în cadrul UE.  De asemenea ASPES este editor al revistei ECONOMISTUL.

ASPES  se  concentrează  pe:

  • analiza  stadiului  de dezvoltare a diferitelor  sectoare, dar și  al economiei naționale
  •  evaluarea diferitelor  modele  de comportament  economic  și a  efectelor politicilor publice
  • prognoza efectelor propunerilor alternative de politici economice și sociale.

Cercetarea problematicilor economico-sociale și comunicarea rezultatelor desprinse – deopotrivă actorilor privați și autorităților publice responsabile – sunt direcții esențiale ale activității ASPES.

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) privind tratamentul fiscal al tichetelor cadou și clarificarea facilităților aplicabile pentru educația timpurie

0

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) consideră că dialogul constant între autorități și mediul de afaceri este fundamental pentru elaborarea unor politici publice sustenabile și pentru asigurarea predictibilității și stabilității cadrului legislativ în general, inclusiv al celui fiscal. În materie de fiscalitate, CDR este deschisă la dialog cu Ministerul Finanțelor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu Guvernul și Parlamentul în general, pentru a identifica cele mai potrivite măsuri care să servească deopotrivă obiectivelor legate de echilibrul bugetar, cât și nevoii de a asigura un climat investițional atractiv, precum și pentru a clarifica teme fiscale importante și de actualitate.În prezent, un astfel de dialog este necesar pe subiecte precum reglementarea viitoare clară a tratamentului fiscal al tichetelor cadou sau clarificarea facilităților aplicabile pentru educația timpurie (a căror aplicabilitate a fost recent suspendată prin OUG nr. 19/2021). Lipsa dialogului real pe aceste teme importante pentru întregul mediu de afaceri a ridicat nivelul de impredictibilitate în materie fiscală, într-o perioadă oricum dominată de incertitudine și nesiguranță. Experții CDR semnalează în continuare lipsa de claritate a legislației privind tratamentul fiscal al tichetelor-cadou și consideră că se impune o poziție tranșantă din partea autorităților fiscale asupra modului de impozitare a acestora în prezent și în viitor. Aceste clarificări sunt necesare pentru o aplicare unitară în piață a fiscalității acestor instrumente de plată, eliminând concurența neloială, pe criterii fiscale, la care s-a ajuns în prezent.În ceea ce privește facilitățile fiscale pentru educație timpurie, mediul de afaceri a salutat măsura adoptată anul trecut de Parlamentul României și și-a manifestat interesul de a contribui la elaborarea normelor de aplicare, având în vedere că o parte din companii au acordat încă de la începutul anului 2021 aceste facilități angajaților. CDR consideră că măsura este benefică pentru creșterea nivelului de educație din România și pentru stimularea angajaților cu copii și consideră că, prin dialog, se pot găsi soluții alternative, în urma unei analize de impact transparente. Coaliția pentru Dezvoltarea României reiterează disponibilitatea și deschiderea către un dialog constructiv cu autoritățile, atât pe marginea subiectelor semnalate precum și în contextul mai larg al reformei ANAF și al efortului continuu de modernizare a cadrului fiscal

DR este o inițiativă privată construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi și reunește organizații cum sunt Camera Americană de Comerț în România (AmCham), Camera Franceză de Comerț în România(CCIFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerț și Industrie Română-Germană (AHK), Romanian Business Leaders (RBL), Consiliul Investitorilor Străini (FIC), Confederația Patronală Concordia (CPC) şi Consiliul Naţional al Ȋntreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR)