Coronavirus: Comisia adoptă un pachet de măsuri pentru a oferi mai mult sprijin sectorului agroalimentar

0

Comisia a publicat azi, 4 mai, cel mai recent pachet de măsuri excepționale pentru a oferi mai mult sprijin sectoarelor agricole și alimentare care sunt cele mai afectate de criza provocată de coronavirus.04/05/2020

Măsurile excepționale (anunțate la 22 aprilie) includ ajutoare pentru depozitarea privată pentru sectorul produselor lactate și cel al cărnii, autorizarea temporară ca operatorii din sectoarele grav afectate să-și autoorganizeze măsurile de piață și flexibilitate în ceea ce privește punerea în aplicare a programelor de sprijinire a pieței. În plus față de aceste măsuri de piață, Comisia a propus să se permită statelor membre să utilizeze fonduri destinate dezvoltării rurale pentru despăgubirea fermierilor și a micilor întreprinderi din sectorul agroalimentar, cu cuantumuri de până la 5 000 EUR și, respectiv, de până la 50 000 EUR.

Comisarul pentru agricultură și dezvoltare rurală, Janusz Wojciechowski, a declarat: „Am acționat rapid pentru a pune la dispoziție cât se poate de repede toate măsurile necesare pentru sprijinirea fermierilor și a celor care au nevoie de ajutor. Unele piețe agricole și alimentare au fost puternic afectate de criză. Totuși, acum sunt încrezător că adoptarea acestor măsuri va oferi un sprijin tangibil și va transmite piețelor semnalul corect, creând în curând o oarecare stabilitate. Acest pachet și măsurile de sprijin precedente demonstrează că Comisia este pregătită și va acționa în funcție de situație. Vom monitoriza în continuare situația, în strâns contact cu părțile interesate, cu Parlamentul European și cu statele membre.”

Măsurile de piață excepționale propuse la 22 aprilie sunt acum întru totul adoptate și publicate și includ:

  • Ajutoare pentru depozitarea privată: Comisia va sprijini acordarea de ajutoare pentru depozitarea privată a produselor lactate (lapte praf degresat, unt, brânză) și a produselor din carne (carne de vită, de oaie și de capră). Această măsură permite retragerea temporară a unor produse de pe piață, timp de minimum 2-3 luni și de maximum 5-6 luni. Cererile de participare la schemă vor putea fi transmise începând cu data de 7 mai 2020. Această măsură vizează stabilizarea pieței prin reducerea temporară a ofertei disponibile.
  • Flexibilitate pentru programele de sprijinire a pieței: Comisia va acorda flexibilitate în ceea ce privește punerea în aplicare a programelor de sprijinire a pieței în sectorul vitivinicol, în cel al fructelor și legumelor, în cel al măslinelor de masă și al uleiului de măsline și în cel apicol, precum și a programului UE pentru școli (care vizează laptele, fructele și legumele). Această flexibilitate vizează limitarea ofertei disponibile din fiecare sector, pentru a determina reechilibrarea piețelor. În plus, va permite reorientarea priorităților în materie de finanțare spre măsuri de gestionare a crizelor.
  • Derogare temporară de la normele Uniunii în materie de concurență: Articolul 222 din Regulamentul privind organizarea comună a piețelor (OCP) permite Comisiei să adopte derogări temporare de la anumite norme ale UE în materie de concurență în situații de dezechilibre grave pe piețe. Comisia a adoptat astfel de derogări pentru sectorul laptelui, pentru cel al florilor și pentru cel al cartofilor. Aceste derogări le permit operatorilor să se auto-organizeze și să pună în aplicare măsuri de piață fiecare la nivelul său pentru a-și stabiliza sectoarele, cu respectarea funcționării pieței interne, pentru o perioadă maximă de 6 luni. De exemplu, sectorul laptelui va putea planifica în mod colectiv producția de lapte, iar sectorul florilor și cel al cartofilor vor putea retrage produse de pe piață. De asemenea, va fi permisă depozitarea de către operatori privați. Evoluțiile prețurilor de consum și orice eventuală împărțire a pieței interne vor fi monitorizate îndeaproape pentru a se evita efectele negative.

În plus față de cele sus-menționate, Comisia propune ca statele membre cărora le rămân fonduri destinate dezvoltării rurale să poată folosi banii respectivi în 2020 pentru a acorda sprijin fermierilor și micilor întreprinderi din sectorul agroalimentar. Acesta ar trebui să fie un sprijin imediat pentru cei care au cel mai mult de suferit din cauza crizei. Statele membre pot oferi un sprijin de până la 5 000 EUR/fermier și de până la 50 000 EUR/întreprindere mică. Aceste ajutoare sunt acordate în plus față de ajutoarele de minimis destinate sectorului agricol și față de ajutoarele de stat cu plafon majorat adoptate anterior. Propunerea trebuie trimisă spre aprobare Consiliului și Parlamentului.

Aceste măsuri urmează unui amplu pachet de măsuri adoptat anterior de Comisie. Măsurile respective acordau sprijin sectorului agroalimentar în această perioadă dificilă prin majorarea cuantumurilor ajutoarelor de stat, un nivel mai ridicat al plăților în avans și prelungirea termenelor pentru depunerea cererilor de plată. Flexibilitatea sporită în ceea ce privește normele politicii agricole comune vizează reducerea sarcinii administrative a fermierilor și a administrațiilor naționale.

Informații suplimentare

Întrebări și răspunsuri

Sprijinirea sectorului agricol și a sectorului alimentar pe fondul crizei provocate de coronavirus

Răspunsul UE în contextul crizei provocate de coronavirus

Măsuri de piață în cadrul politicii agricole comune

O șansă în plus

0

Pentru românii care nu își mai pot plăti ratele la bănci, nu este totul pierdut. Pot găsi înțelegere chiar la bănci, iar beneficiile ajung la zeci de mii de euro pentru un consumator. Astfel, suspendarea ratelor nu este singura soluție în perioadă de criză, iar negocierea cu banca în cadrul Centrului de Soluționare a Litigiilor în domeniul Bancar poate avea mai multe avantaje. Acest centru înființat la cererea Uniunii Europene îi ajută pe consumatori să găsească înțelegeri amiabile cu băncile. Daniel Apostol ne spune mai multe. 

#RomâniaFuncționează. Peste 70 % din agribusiness muncește mult

0

Suntem prinși în criza economică și în tensiunile situației de urgență. Peste 1.200.000 mii de oameni șomează, tehnic sau definitiv.

Ce nu știm clar este dacă ne putem întoarce la viața noastră de consum excesiv în toate direcțiile?

Exact în aceeași perioadă magazinele alimentare și piețele sunt pline de marfă! Această marfă este produsă de oameni care muncesc zi de zi, uneori mai mult decât în perioadele normale. FoodBiz-ul cu excepția capătului de lanț din HoReCa funcționează la parametrii aproape maximi atât în agribusiness, cât și în producție alimentară, producție de băuturi, retail mai ales cel mare și mediu, cei mici suferă. HoReCa este la limita dispariției.

Trebuie să ne aducem aminte imediat că în România astazi se munceste, nu numai online, ci și pe câmpuri, în gradini, în livezi, în fabrici, în toate rețelele mari de difuzare, inventându-se mecanisme de business din ce în ce mai perfecționate. Adaptându-se la o situație de criză: ciudată, nesigură și amenințătoare!

FoodBiz.ro, Agrostandard.ro. Economistul.ro și nu numai încearcă să se uite la ceea ce funcționează, pentru că avem nevoie de această funcționare ca de aer.

Mihai Ungurenuș
Mihai Ungurenuș

Mihail Coman
Mihail Coman
Gheorghe Voica
Gheorghe Voica

Mâine, de la fața locului, Mihail Coman, directorul general al Institutului de Cercetare Dezvoltare pentru Pomicultură (ICDP) Pitești Mărăcineni o să ne explice cum se muncește zi de zi ca să se asigure fermierilor si grădinarilor producția de plante și pomi fructiferi obligatorii pentru existență.

Gheorghe Voica ne arată din livezile lui cum se face astăzi performanță.

Mihai Ungurenuș, un antreprenor multidisciplinar muncește de la răsăritul soarelui până târziu în noapte și în fabrica de procesare carne și în livada științific performantă și-n complexul agroturistic turistic de clasă internațională pe care-l pune pe picioare, și multi alții pe care o să-i vedeți împreună cu noi, azi, și la noapte, și mâine, muncesc!

Ca să putem reporni ceea ce NU funcționează, ca să putem contrabalansa Criza și să recuperăm pierderea economică, TREBUIE să-i sprijinim pe cei care muncesc astăzi: pentru ca toți ceilalți să putem respira și spera.

#RomâniaFuncționează doar dacă scriitorii și cititorii sunt alături necondiționat de Producători!

Bogdan Popovici

Articol preluat de pe FOODBIZ

Librăriile încep să se redeschidă

0

Compania de Librării București (CLB) redeschide la 4 mai 2020 aproximativ jumătate dintre unități. Sunt librării și din centrul Capitalei, și din cartiere, cu sublinierea că au fost luate măsuri precum respectarea regulilor de distanțare socială, dotarea cu dezinfectanți pentru personal și clienți, pentru spații și suprafețele de vânzare, precum și dotarea fiecărui spațiu în parte cu măști de unică folosință, confecționate chiar de angajații CLB, în luna cât librăriile au fost închise”. Înaintea redeschiderii, spațiile au fost dezinfectate cu ajutorul unei firme specializate. CLB informează că „decizia pentru redeschiderea fiecărui spațiu în parte a fost luată de conducerea unității, în urma consultării cu librarii din fiecare unitate. Treptat, și celelalte librării din rețea urmează a fi repuse în funcțiune, lista lor urmând a fi actualizată atât pe pagina de Facebook (https://www.facebook.com/clbsa/), cât și pe site-ul CLB (www.clb.ro)”. Produsele pot fi comandate online, pentru a fi ridicate apoi de la orice librărie disponibilă.

Marieta Seba, directoarea generală a Companiei de Librării București: „Suntem foarte bucuroși că putem anunța redeschiderea a jumătate dintre librăriile rețelei Companiei de Librării București. Îi asigurăm pe toți prietenii noștri că accesul publicului se va desfășura în condiții de maximă siguranță, respectându-se reglementările în vigoare. Sunt convinsă că după o lună de izolare la domiciliu majoritatea bucureștenilor doresc să se întoarcă în librăriile noastre, răspândite în toate cartierele. Elevii și studenții care urmează cursurile online, părinții care lucrează de acasă, și nu numai ei, au cu siguranță nevoie de produse de papetărie și rechizite, ca să nu mai vorbim de cărți și manuale. Având convingerea că suntem deja pe cale să depășim cu bine această experiență complicată, suntem din nou la dispoziția clienților noștri și îi așteptăm cu drag să revină în «familia CLB»”.

Compania de Librării Bucureşti (CLB) împlinește anul acesta 70 de ani de la fondare, dovedindu-se „cea mai importantă rețea de librării care a supraviețuit cu succes după Revoluție”.

Studiu EY: Patru tendințe în comportamentul consumatorilor determinate de pandemia COVID-19

Criza generată de epidemia de COVID-19 definește patru categorii distincte de comportamente în rândul consumatorilor: „Redu drastic cheltuielile”, „Păstrează-ți calmul și cheltuie”, „Economisește și fă stocuri” și „Hibernează și cheltuie”, potrivit primei ediții a studiului EY Future Consumer Index.[1]

Consumatorii care se încadrează în segmentul „Redu drastic” (27,3%) cheltuiesc mai puțin în toate categoriile de consum, deoarece pandemia are un efect mai sever asupra statutului lor profesional. Cei din categoria „Păstrează-ți calmul și cheltuie” (26,2%) nu și-au schimbat obiceiurile de consum. Cei mai mulți consumatori (35,1%) se înscriu însă în categoria „Economisește și fă stocuri”, sunt pesimiști și privesc cu neîncredere viitorul. Consumatorii din segmentul „Hibernează și cheltuie” (11,4%) cheltuiesc cel mai mult pe toate categoriile de produse.

În timp ce 42% dintre cei intervievați se așteaptă la o schimbare permanentă a comportamentului lor cu privire la cumpărături, o treime sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele locale, un sfert pentru branduri mari pe care le consideră de încredere și un sfert pentru produse care respectă principiile etice. Înțelegerea modului în care se va schimba comportamentul clienților și ce noi sub-segmente sunt așteptate în următoarele luni este esențială pentru a avea un răspuns adecvat la noile dinamici de cumpărături”, spune Cristian Cârstoiu (foto), Partener, Asistență în afaceri, EY România.

Din perspectiva grupei de vârstă, a statutului familial sau profesional, cele patru categorii au următoarele caracteristici:

  • Reduc drastic cheltuielile: Acești consumatori au, în general, peste 45 de ani și au fost cei mai afectați din punct de vedere profesional. Activitatea profesională a aproape un sfert dintre aceștia a fost suspendată temporar sau permanent. 78% dintre ei fac cumpărături mai rar, 64% cumpără doar produse de strictă necesitate, iar 33% consideră că marca produsului este mult mai puțin importantă pentru ei în contextul actual.
  • Păstrează-ți calmul și cheltuie: Acești consumatori nu se consideră direct afectați de pandemie și nu își modifică obiceiurile de cumpărare. Doar 21% dintre ei cheltuiesc mai mult pe produsele de băcănie, iar 18% cheltuiesc mai puțin.
  • Economisește și fă stocuri: Acest segment este cel mai îngrijorat de viitorul familiilor lor și de perspectivele pe termen lung. Peste o treime (36%) dintre aceștia cheltuiesc mai mult pe produse de băcănie, iar majoritatea cheltuiesc mai puțin pe îmbrăcăminte (72%) și produse destinate petrecerii timpului liber (85%).
  • Hibernează și cheltuie: Cuprinși majoritar în grupa de vârstă 18-44 de ani, acești consumatori sunt preocupați cel mai mult de impactul pandemiei. Cu toate acestea, doar 40% dintre membrii acestui segment au declarat că fac cumpărături mai rar. Și, deși 42% au spus că produsele pe care le cumpără s-au schimbat semnificativ, 46% au declarat că marca este acum mai importantă pentru ei.

Ar putea apărea cinci noi categorii odată cu evoluția comportamentului consumatorilor după pandemie

Cele patru segmente identificate s-ar putea transforma în cinci categorii distincte odată cu atenuarea crizei. Concluziile raportului sugerează că, în timp, majoritatea consumatorilor din segmentul „Economisește și fă stocuri” vor migra, de exemplu, către două noi segmente: „Păstrează moderația” și „Extravagant prudent”.

Prin urmare, noile segmente de consumatori, detaliate în studiu, care ar putea apărea după pandemia provocată de COVID-19, ar fi: „Continuă să reduci” (13,1%), „Păstrează moderația” (21,7%), „Revino la normal” (31,4%), „Extravagant prudent” (24,7%) și „Revenire spectaculoasă” (9,1%).

Se schimbă atitudinea consumatorilor față de confidențialitatea datelor și de binele general

Conform studiului EY Future Consumer Index, 54% dintre consumatori ar fi mai dispuși să își furnizeze datele cu caracter personal, dacă acest lucru ar ajuta la monitorizarea și urmărirea unui focar de infecție.

De asemenea, studiul arată că instituțiile medicale sunt considerate organizațiile cu cel mai înalt grad de autoritate, 47% dintre consumatori declarând că au încredere deplină în acestea, față de guverne (28%), mărci (17%) și instituții media (16%).

Timpul, abilitățile și resursele naturale ar putea fi considerate la fel de valoroase de către consumatori, iar noțiunile tradiționale de statut social pierd teren în favoarea binelui general și social. Astfel, 33% dintre consumatori declară că vor reevalua, în mod categoric, lucrurile pe care le prețuiesc cel mai mult ca urmare a pandemiei, în timp ce peste un sfert dintre ei sunt deja mai atenți la ce consumă și la impactul pe care îl are acest tip de comportament. Studiul EY Future Consumer Index va oferi periodic indicatori și perspective longitudinale cu privire la schimbările de comportament care vor reprezenta probabil reacții temporare la criza COVID-19, dar care indică modificări fundamentale. Vor fi incluse și alte țări, pe măsură ce analiza continuă. Cea mai recentă analiză este disponibilă la ey.com/futureconsumerindex1


[1] Studiul s-a derulat pe un eșantion de 4.859 de persoane și urmărește atitudinea și comportamentul consumatorilor din cinci mari piețe: SUA, Canada, Regatul Unit, Franța și Germania. Studiul a avut loc în săptămâna care a început cu 6 aprilie 2020.

CEC Bank lansează și o ofertă de credit ipotecar pentru salariații din spitalele care luptă împotriva COVID-19

0

CEC Bank completează oferta de credite destinată salariaților instituțiilor medicale care luptă împotriva COVID-19 cu credite pentru locuințe mai avantajoase decât cele prin ”Prima Casă”: dobândă la lei de 4,19% anual (IRCC+ marjă anuală de doar 1,75pp) și comision de administrare de 0,15% anual.

Oferta se adresează salariaților din spitalele care luptă împotriva COVID-19 (spitale de asistență pentru cei bolnavi și spitale suport), conform Ordinului Ministrului Sănătății 623/2020 cu modificările ulterioare. 

Anterior, CEC Bank a lansat o ofertă pentru refinanțarea împrumuturilor de nevoi personale în lei, în condiții foarte avantajoase: dobândă fixă de 5,5% pe an, cea mai mică de pe piață în acest moment, fără alte comisioane, față de o dobândă medie la nivelul sistemului bancar de 10,5% pentru creditele de consum din portofoliu.

În cazul ofertei de credite ipotecare destinate salariaților din spitale, la un împrumut de 200.000 lei pe 25 de ani, rata lunară ajunge la 1.102 lei.  Dobânda anuală efectivă (DAE) este de 4,43%, față de 5,75% media pieței la creditele noi pentru locuințe. Astfel, pe întreaga durata de rambursare a creditului, costurile cu dobânzile și comisioanele sunt cu peste 50.000 de lei mai mici decât în cazul unui credit în condițiile medii de pe piață.

Valoarea maximă a creditului poate fi de 2,8 milioane de lei, avansul este de minimum 15%, iar durata de rambursare de până la 35 de ani. Dobânda este în prezent de 4,44% (IRCC + marjă de 2pp) și se percepe un comision anual de administrare de 0,15%, plătibil lunar.  De asemenea, în cadrul perioadei de rambursare, clienții pot opta pentru o perioadă de grație de până la 360 de zile la rambursarea principalului, timp în care vor fi achitate doar dobânzile. La cerere dobânda pentru primele 6 luni va putea fi achitata trimestrial.

Munca de acasă fără laptop de serviciu – o scurtă perspectivă a protecției datelor cu caracter personal

Material de opinie de Silvia Axinescu, Senior Managing Associate la Reff & Asociații, și Iulia Antonie, Senior Manager, Managementul Riscului, Deloitte România (foto)

În contextul creat de pandemia de COVD-19, dar nu numai, sunt situații în care angajatorii nu pot pune la dispoziția salariaților echipamente pentru continuarea desfășurării activității de acasă, însă le permit acestora să folosească propriile dispozitive – computer, tabletă, telefon mobil personal – în scop profesional. Care sunt riscurile pentru angajatori, dar și pentru angajați, în privința protecției datelor cu caracter personal?

Prin intermediul unei politici privind utilizarea propriilor dispozitive (politică de tip BYOD – Bring Your Own Device), angajatorii pot explica angajaților în ce condiții aceștia își pot utiliza echipamentele personale pentru desfășurarea activității profesionale și ce măsuri trebuie să ia pentru securitatea datelor procesate astfel.

Măsurile de siguranță care se impun

Practic, este vorba despre asigurarea protecției pentru două categorii de date: datele personale ale angajaților care își partajează echipamentul pentru efectuarea activității de serviciu și datele confidențiale ale companiei care sunt acum transferate între rețeaua companiei și echipamentele personale ale angajaților.

Pentru asigurarea protecției datelor (atât a celor care sunt salvate pe echipamentele angajaților, cât și a celor care aparțin companiei, dar sunt accesate la distanță prin intermediul acestor echipamente), este important să fie implementate anumite măsuri de siguranță. Acestea trebuie să se alinieze la măsurile de securitate pe care compania le aplică în cursul normal de desfășurare a activității și variază de la implementarea unei soluții antivirus, la obligativitatea parolelor complexe în vederea obținerii accesului la informație, la efectuarea actualizărilor de securitate ale sistemelor de operare, la instalarea de programe tip firewall, la criptarea echipamentelor etc. 

În aceste condiții este important să se stabilească un echilibru între măsurile de securitate solicitate și aplicate de către companie pe echipamentele angajaților și nevoia acestora din urmă de a păstra datele personale într-o zona privată – fără a exista un risc de expunere a acestora.

Cum stabilim echilibrul între personal și profesional?

Având în vedere că dispozitivele personale conțin, în mod evident, informații privind viața privată a angajaților, trasarea „graniței” între personal și profesional poate fi mai dificilă decât în situația utilizării echipamentelor companiei, iar implementarea măsurilor de securitate trebuie să fie proporțională cu nevoia companiei de a asigura protecția datelor. Cu cât soluțiile avute în vedere pentru asigurarea unor standarde înalte de securitate sunt mai sofisticate (precum monitorizarea activității angajaților, implementarea unor soluții de tip Data Loss Prevention sau Mobile Device Management), cu atât este mai importantă respectarea cerințelor legale aplicabile în materia protecției datelor.

Astfel, înainte de implementarea unor soluții de acest gen, compania trebuie să ia în calcul mai multe aspecte. În primul rând, este recomandată limitarea categoriilor de date cu caracter personal ale angajaților prelucrate prin intermediul acestor soluții doar la cele necesare atingerii scopurilor și intereselor legitime de asigurare a securității datelor. În al doilea rând, este necesară o analiză de evaluare a impactului pe care decizia de a permite angajatului să lucreze pe dispozitivul personal o va avea asupra protecției datelor. Nu în ultimul rând, este indicată efectuarea în mod corespunzător a testului de balanță pentru interesul legitim (având în vedere că, în urma analizei fiecărei situații specifice, cel mai probabil interesul legitim va fi temeiul legal în baza căruia pot fi prelucrate datele cu caracter personal ale angajaților stocate prin intermediul propriilor dispozitive).

Nerespectarea obligațiilor privind asigurarea securității datelor cu caracter personal sau privind respectarea drepturilor și libertăților persoanelor vizate (angajații în acest caz) poate expune compania la sancțiuni severe, de până la 4% din cifra de afaceri. Mai este de precizat faptul că o parte semnificativă din sancțiunile aplicate de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor în ultimele 12 luni (printre care și cea mai mare sancțiune aplicată până acum în România) au fost impuse ca urmare a unor breșe de securitate. În acest context, devine esențială asigurarea unui raport corect între securitatea datelor și protecția vieții private.

Avantajele muncii la distanță sunt de necontestat în noul context creat de pandemia de COVID-19, însă clarificarea tuturor aspectelor legale care țin de acest domeniu este esențială, având în vedere provocările cu care se confruntă deja întreg mediul de business.

EM360 Talk: BNR, la 140 de ani de la înființare. Ce rol joacă acum în furtuna pandemiei

0

Invitat: Dan Suciu, purtătorul de cuvânt al Băncii Naționale a României (BNR) România şi-a făcut bancă centrală cu 33 de ani înaintea Statelor Unite ale Americii, acum 140 de ani.

AHK România susține sistemul de muncă flexibilă

0

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) a realizat a treia ediție a chestionarului „Efectele Covid-19 asupra economiei” (22-24 aprilie 2020). Au participat 82 de companii din cadrul comunității de business româno-germane, preponderent din servicii, industrie prelucrătoare, construcții. Dintre efectele crizei actuale asupra companiilor, în măsură importantă sunt enumerate: scăderea cererii de produse/servicii – 28%, nesiguranță și incapacitate de a lua decizii de afaceri sau investiționale – 19%, lipsa de lichidități (Cashflow) – 15%. Cei mai mulți dintre respondenți – 28% –  estimează o scădere a cifrei de afaceri de 20%-30%. Activitățile au fost reduse cu 20%-40% de 28% dintre companiile chestionate, iar 13% au redus activitățile cu 80-100%. Producția a fost închisă în 31% dintre companii. 40% dintre subiecții chestionarului consideră măsurile de susținere economică ale guvernului ca insuficiente și greu de pus în aplicare. Alte măsuri concrete de susținere indicate ca așteptate din partea Guvernului României sunt „implementarea muncii cu timp redus și flexibil – Kurzarbeit – după modelul german”, precum și „reduceri de impozite, subvenții, investiții, împrumuturi etc.”, cu observația că „există o mare discrepanță între măsurile puse la dispoziția companiilor și utilizarea efectivă a acestora”.

Sebastian Metz, directorul general al AHK România, apreciază că „economia românească este cu spatele la zid și are nevoie de aer, pentru a putea respira – are nevoie cel puțin de o perspectivă clară, pentru a redobândi încredere și speranță și pentru a putea începe pregătirile pentru repornirea activității. Atmosfera este apăsătoare”.

Măsuri economice pentru sectorul cultural creativ

0

Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL) a organizat dezbaterea cu tema „Măsurile economice pentru sectorul cultural creativ”. În regim de videoconferință, au participat Răzvan Adrian Ailenei – managerul drepturilor de autor pentru aproximativ 300 de artiști, Alexandru Agarici – trainer, Andreea Bănică – artistă, Adrian Oianu – designer, Emil Pantelimon – managerul Corului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin”; moderator, Sebastian Buși – președintele COAL.

Ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu, a subliniat că va propune Ministerului Sănătății reluarea progresivă a activității în domeniu: într-o primă etapă – muzee, biblioteci și librării; ulterior, progresiv – evenimente cu 50, 100, 300 de participanți.

Alte propuneri, solicitări avansate de ministrul culturii:

– guvernul să analizeze oportunitatea modificării exigibilităţii TVA pentru veniturile obţinute din prestările de servicii din domeniul organizării de evenimente (servicii publicitare, marketing, producţie, sponsorizări), inclusiv din vânzarea biletelor pentru spectacole/festivaluri în sensul ca TVA să devină exigibil în luna în care are loc evenimentul, iar termenul de plată să fie la 25 ale lunii următoare sau în trimestrul în care a avut loc evenimentul

– organizatorii de spectacole să aibă posibilitatea să prelungească valabilitatea biletului pentru evenimentul/festivalul ce ar fi trebuit să aibă loc în perioada 8 martie-30 septembrie 2020, fără obligația de a rambursa contravaloarea, până la o dată ulterioară la care acesta va avea loc, evenimentul/festivalul în cauză trebuind să fie reprogramat până cel târziu la 30 septembrie 2021.

Măsurilor de sprijin financiar pentru artiști anunțate deja, cum sunt lansarea de proiecte de finanțare și suplimentarea bugetului Muzeului Național de Artă Contemporană pentru achiziționarea de lucrări, Ministerul Culturii anunță că le va adăuga și altele, „încât impactul crizei asupra sectorului cultural creativ să se reducă cât mai mult posibil”.

Bogdan Gheorghiu: „Sectorul cultural creativ trebuie să se adapteze noilor condiții de lucru și de trai, în baza principiilor precum siguranța publică, transparența și echitatea veniturilor. Vedem cum lumea afacerilor a găsit soluții în perioade de criză pentru a-și continua și dezvolta activitatea. La fel și ONG-urile sau organizatorii de evenimente. Această industrie se presupune a fi cea mai creativă și se află în situația de a găsi astfel de resurse. Noi, toți, trebuie să găsim și să ne adaptăm noilor condiții, să dezvoltăm granturi, proiecte noi, să concepem platforme online, să ne reinventăm. Ne concentrăm pe măsurile pe care le putem lua cu efecte pe termen scurt și mediu, însă analizăm și soluțiile pe termen lung care se referă la infrastructura culturală. Totul este realizat în baza dialogului social. Strategia principală a Ministerului Culturii este de a construi pârghiile necesare pentru protejarea domeniilor culturale. Am urmărit atât implementarea obiectivelor prevăzute în programul de guvernare, cât și a celorlalte provocări apărute de-a lungul timpului”.

Sebastian Buși: „Ne bucurăm că putem crea o platformă de comunicare nu numai pentru antreprenori, dar și pentru mediul cultural. Pentru că ne propunem să nu ignorăm niciun sector afectat de criză, în cadrul acestei întâlniri am dezbătut problemele întâmpinate de sectorul cultural – artistic, unul dintre cele mai afectate în această perioadă. Să nu uităm că acesta este, în definitiv, un segment de business, care are nevoie de susținere și de resurse financiare”.