EximBank anunță că
„a coordonat o tranzacție de sindicalizare care asigură prelungirea
facilităților pentru capital de lucru în valoare de 150 de milioane de dolari
acordate companiei Alro Slatina, unicul producător local de aluminiu și aliaje
din aluminiu și unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integrați pe
verticală din Europa, după capacitatea de producție”. Acordul de finanțare
prevede extinderea valabilității facilităților de credit acordate în 2015 până
în 2023, „ceea ce va permite menținerea unei stabilități operaționale a
producătorului român de aluminiu”.
Sindicatul de bănci
care a acordat facilitatea este format din Unicredit Bank, OTP Bank România,
ING Bank, Raiffeisen Bank, CEC Bank, Intesa Sanpaolo România, Banca
Transilvania, Garanti Bank, Banca Internațională de Cooperare Economică și
EximBank, care a coordonat în premieră tranzacția. Consultanța juridică a fost
asigurată de Allen & Overy și Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA,
pentru sindicatul de bănci și de Simmons & Simmons și Zamfirescu Racoți
Vasile & Partners, pentru ALRO.
Marian Năstase,
preşedintele Consiliului de Administraţie al Alro: „Pentru a face faţă noilor provocări
economice, ALRO a adoptat un comportament strategic diferit, menit să-i
diminueze vulnerabilitatea şi să-i sporească oportunităţile. Am implementat
rapid un plan anti-criză de reducere a costurilor demarat încă dinainte de
schimbările radicale survenite în întreaga lume, pentru a ne optimiza
operațiunile și pentru a asigura continuitatea activității, în condiții de
siguranță maximă. Iar efectele nu au întârziat să apară: am înregistrat
rezultate financiare solide și ne-am menținut poziția competitivă pe piața UE.
Acest lucru ne-a creat o poziție favorabilă și în relația cu finanțatorii
noștri care ne sunt alături în demersul de continuare a activităților
întregului Grup. Cât privește planurile viitoare, vom continua să ne concentrăm
atenția pe derularea investițiilor curente și viitoare, pentru a putea face
față provocărilor viitoare potențiale, principalele direcții de acțiune fiind
creșterea mixului de producție și extinderea portofoliului în favoarea
produselor cu valoare adăugată mare și foarte mare, continuarea investițiilor
pentru creșterea eficienței energetice și integrarea de tehnologii inovatoare
pentru susținerea unui model de afacere sustenabil și atingerea țintelor de
neutralitate climatică”.
Alro este „o
subsidiară a Vimetco N.V. (Olanda), companie globală de aluminiu primar și
prelucrat, integrată pe verticală. Alro este parte a unui grup integrat pe
verticală cu facilități de producție de la bauxită și până la obținerea de
produse laminate plate cu valoare adăugată foarte mare pentru industrii
sofisticate cum ar fi cea auto și aero și are o capacitate de producție
instalată de 265.000 tpa, 35.000 tpa de aluminiu reciclat și 325.000 tpa de
aluminiu primar. Principalele piețe de desfacere pentru produsele Alro sunt UE,
dar compania are exporturi și în SUA și Asia. Combinatul este certificat cu ISO
9001 pentru managementul calității și are certificatele NADCAP și EN 9100
pentru unitățile de producție pentru industria aero, produsele sale respectând
standardele de calitate pentru aluminiul primar ale Bursei de Metale din Londra
(London Metal Exchange – LME), cât și standardele internaționale pentru
produsele laminate plate. Începând cu data de 18 martie 2019, Comitetul Index
al Bursei de Valori București a aprobat includerea ALRO (codul ALR) în BET,
indicele principal al pieței și în BET-TR (indice de tip total return).
Acțiunile Alro sunt listate la Bursa de Valori București din octombrie 1997,
iar Alro este prima companie din industria aluminiului prezentă în cei doi
indici. De asemenea, începând cu data de 16 noiembrie 2020, Alro este membră
a asociației internaționale ASI (AluminiumStewardship Initiative), care are ca
obiectiv îmbunătățirea sustenabilității pentru industria aluminiului”.
Retailer-ul Profi
(cea mai extinsă rețea de profil, între
cei mai mari angajatori privați din România) a realizat un parteneriat cu compania
antreprenorială Kangoopack (cu capital 100% românesc, axată pe optimizare
legată de echipamente de ambalare, produse și know-how în domeniu) obținând astfel o reducere a poluării prin
diminuarea cantităților de plastic si carton puse în piață, ca parte a strategiei companiei de a proteja
mediul înconjurător.
Bogdan Alecu, directorul Supply Chain
Profi Rom Food, subliniază:„Ne
extindem cu repeziciune rețeaua de magazine și sistemul logistic, iar această
creștere implică un grad
considerabil de tehnologizare. Printre prioritățile strategiei noastre se numără
protejarea mediului și totodată încurajarea firmelor românești, iar adoptarea
acestei soluții de ambalare inovatoare vine în susținerea ambelor direcții”.
Mariel Petric, CEO Kangoopack, spune la
rândul său: „În această perioadă plină de provocări, companiile caută
să-și optimizeze procesele operaționale investind în tehnologii noi, în
automatizarea proceselor de ambalare și obțin astfel o reducere a costurilor
aferente per unitatea de produs livrat. Mai departe, companiile obțin o
calitate ridicată și constantă a ambalării printr-un control
mai bun al procesului de aprovizionare evitând astfel sincopele ce pot apărea
ca urmare a lipsei de personal specializat sau vârfurile de sezon, când se
impune o flexibilitate foarte mare din partea firmelor”.
Cooperarea a permis în ultimele 12 luni
reducerea cu 60 de tone a cantității de deșeuri de carton și cu 130 de tone a
celei de folie stretch utilizată la înfolierea paleților expediați zilnic din
depozitele regionale către rețeaua
de magazine Profi.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR),
organizație profesională și patronală care promovează și apără interesele transportatorilor
rutieri pe plan intern și internațional, face un comentariu asupra evaluării
obligației la nivel european de revenire în țara de origine a camioanelor la
fiecare 8 săptămâni:
UNTRR avertizează că studiul CE de evaluare a impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor ar putea conduce la concluzii prestabilite de Europa de Vest
Uniunea
Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR își exprimă
îngrijorarea cu privire la abordarea firmei de consultanță Ricardo care realizează studiul
Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației de întoarcere acasă
a camioanelor la 8 săptămâni prin includerea unor date distorsionante
legate de transportatorii vestici și transporturile internaționale bilaterale
care ar putea fi folosite pentru a conduce de fapt la concluzii prestabilite în
conformitate cu abordarea Europei de Vest, în dezavantajul transportatorilor
rutieri români.
Reamintim că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8
săptămâni a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a
regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de mărfuri
în UE, parte a Pachetului Mobilitate 1 publicat pe 31.07.2020 și ale cărui
prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022. La publicarea Pachetului Mobilitate
1 pe 31.07.2020, Comisia Europeană a declarat că regretă faptul că
noul set de reguli include elemente precum obligația întoarcerii acasă a
camioanelor care nu sunt în concordanță cu ambițiile Pactului Ecologic și
nu au făcut parte din propunerile Comisiei adoptate la 31 mai 2017 și nici
nu au făcut obiectul unei evaluări a impactului, precizând căva evalua
îndeaproape impactul acestor aspecte și dacă este necesar,
Comisia Europeană își va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă
specifică înaintea intrării în vigoare a obligației întoarcerii acasă a
camioanelor.
În acest context, CE a desemnat firma
Ricardo Energy & Environment să desfășoare un sondaj al principalelor
părți interesate din toate cele 27 de state membre ale UE, inclusiv operatorii
de transport rutier, expeditori de mărfuri și sindicatele naționale /
sindicatele lucrătorilor. Obiectivul declarat al acestui studiu este de a
identifica și evalua impactul obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8
săptămâni asupra climei și mediului, asupra congestionării traficului și asupra
pieței economice și interne.
UNTRR face apel la Comisia Europeană să se asigurecă studiul realizat de firma de consultanță Ricardo va evalua corect impactul obligației de întoarcere acasă a camioanelor.
Deși UNTRR a salutat declarațiile Comisarului de Transport UE și a promovat activ participarea transportatorilor români la studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, avertizăm că formularea întrebărilor adresate în cadrul studiului de către firma de consultanță Ricardo riscă să conducă la concluzii pre-stabilite în conformitate cu abordarea Statelor Europei de Vest. Este foarte probabil ca firma Ricardo, care realizează acest studiu de impact pentru Comisia Europeană, va arăta că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni este deja o facilitate în situația în care din studiu rezultă că acestea se întorc oricum cu o frecvență mai ridicată de 6 ori pe an. Acest aspect va fi posibil prin faptul că respondenții la chestionar sunt și din țările Europei de Vest – ale căror firme nu sunt afectate de această obligație, precum și prin faptul că firma Ricardo include în analiză și camioanele care operează transport rutier internațional bilateral, în condițiile în care prin definiție, acestea se întorc acasă după fiecare cursă, deci nu ar trebui să fie subiectul acestui studiu de impact. Considerăm că numărul de camioane implicate în transportul bilateral (care, prin definiție, se întorc în mod regulat acasă după fiecare cursă) nu este relevant pentru acest studiu care vizează evaluarea impactului obligației de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. În consecință, considerăm că acest studiu ar trebui să se concentreze asupra vehiculelor care sunt utilizate numai pentru transportul internațional cross-trade și cabotaj și nu amestecate cu transportul internațional bilateral. În acest sens, precizăm că transportul internațional bilateral este, de asemenea, exclus din noile reguli de detașare introduse de Pachetul Mobilitate 1.
UNTRR a solicitat consultantului CE să nu amestece transportul internațional bilateral cu transportul internațional cross-trade, pentru că în acest caz întregul studiu CE devine irelevant. Întoarcerea acasă a vehiculului nu se aplică transportului bilateral – deoarece aceste vehicule merg și se întorc la fiecare cursă.
Este evident că obligația întoarcerii regulate a vehiculului în statul membru de stabilire nu afectează camioanele din vestul UE și transportatorii rutieri din vestul UE, cu toate că aceștia sunt incluși în studiul de impact al Comisiei Europene. Reamintim că obligația întoarcerii acasă a camioanelor a fost introdusă în noua legislație europeană din domeniul transporturilor rutiere sub presiunea Statelor Europei de Vest, deși nu a fost propusă de Comisia Europeană și nu a fost fundamentată pe o analiză de impact fapt evidențiat și de Comisarul de Transport UE. Estul UE și țările periferice precum România sunt cele mai afectate de noua obligație de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. UNTRR a semnalat în numeroase rânduri instituțiilor europene faptul că deși noile reguli aduse prin Pachetul Mobilitate 1, precum întoarcerea acasă a camioanelor se vor aplica teoretic în condiții egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internațional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est. În consecință, considerăm că studiul CE ar trebui să se concentreze asupra evaluării impactului obligației de întoarcere regulată acasă a camioanelor pentru transportatorii rutieri din estul UE și țările periferice, pentru a fi relevant și a nu conduce în mod eronat la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest.
Impactul obligației de întoarcere regulată acasă a vehiculului este semnificativ pentru transportatorii rutieri români și pentru economia României.
Conform Studiului KPMG – Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă solicitat de UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane românești implicate în transport internațional cross-trade și cabotaj va duce la curse goale de 9.800 km / camion / an și, în consecință, la costuri suplimentare semnificative pentru companiile românești, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro. Aceste pierderi de venituri și creșteri ale costurilor vor determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte State Membre, estimându-se că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor scădea cu 4,5 miliarde euro, ceea ce reprezintă o diminuare de 1,4% a produsului intern brut național. Pe de altă parte, emisiile suplimentare de CO2 estimate ca urmare a curselor goale se ridică la aproximativ 456 886 t, ceea ce reprezintă o creștere cu 7,7% a emisiilor totale de CO2 provenite din transportul rutier cu camioane și autobuze.
UNTRR a contestat la Curtea Generală a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționează grav activitatea transportatorilor români în UE, solicitând CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.
Pentru că unii dintre noi lucrează de acasă de mult timp, iar momentul întoarcerii la birou este incert, este important să ne creăm cel mai bun mediu de lucru posibil pentru a ne proteja sănătatea fizică și pe cea mintală.
48% dintre angajați apreciază faptul că nu mai petrec timp în trafic.
45% dintre respondenți se bucură de programul de lucru mai flexibil.
42% dintre angajati indică drept avantaj major faptul că pot petrece mai mult timp cu familia.
26% dintre respondenți spun că starea lor emoțională s-a înrăutățit.
Un studiu pe tema telemuncii realizat pentru LG Electronics în Romania de Reveal Marketing Research a arătat care sunt provocările și avantajele percepute de românii care lucrează de acasă în contextul actual, iar LG oferă sfaturi utile pentru creșterea confortului și eficienței, care te pot ajuta să lucrezi mai bine de acasă.
Suntem mai eficienți, dar petrecem mai mult timp la job
În ceea ce privește avantajele resimțite când vine vorba de work from home, 48% dintre angajați apreciază faptul că nu mai petrec timp în trafic, 45% dintre ei se bucură de programul de lucru mai flexibil, iar 42% indică drept avantaj major faptul că pot petrece mai mult timp cu familia. Cu toate acestea, un sfert dintre români simt că nu au intimitate atunci când lucrează, iar 26% dintre ei spun că starea lor emoțională s-a înrăutățit.
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a atras atenția încă din prima jumătate a anului asupra faptului că îngrijirea sănătății fizice și psihice este esențială. Este important să te ridici și să te miști puțin la fiecare jumătate de oră sau oră, să faci gimnastică și să iei pauze scurte de la ecrane, pentru sănătatea vederii. Studiul arată că deși 79% dintre români consideră că sunt la fel de eficienți sau mai eficienți decât atunci când lucrau de la birou, 44% dintre respondenți au declarat că muncesc mai multe ore zilnic. Dacă ești foarte prins în muncă, setează-ți alarme pe telefon pentru a-ți reaminti periodic să te miști și să te hidratezi.
Cum să îți creezi un birou ergonomic acasă
Cu toate că pentru aproape jumătate dintre respondenți telemunca oferă confort din anumite puncte de vedere, 56% dintre participanții la studiu au indicat faptul că nu lucrează într-un mediu potrivit, nu au un birou sau un scaun confortabil, iar 36% dintre ei consideră că un monitor mai mare le-ar oferi o experiență de muncă îmbunătățită.
Conform studiului Reveal Marketing Research, aproape jumătate dintre români aleg să lucreze de pe canapea sau la masa din bucătărie. O poziție incorectă în fața laptopului poate fi o povară mare pentru corpul nostru – deși cei mai mulți dintre noi sunt conștienți de acest lucru, tindem să uităm atunci când lucrăm din confortul casei noastre și cedăm tentației de a lucra de pe canapea.
Locul unde alegi să lucrezi și postura corporală pe care o adopți sunt extrem de importante. Cea mai neinspirată soluție este să te așezi pe canapea cu laptopul în brațe. În schimb, folosește un scaun cu înălțimea, poziția cotierei și înclinarea spătarului pe cât posibil reglabile. Dacă vrei să îți creezi un birou pentru munca de acasă pe termen lung, merită să investești într-un scaun de calitate, dar dacă trebuie să folosești un scaun obișnuit, îți poți îmbunătăți confortul și postura cu o pernă poziționată pe șezutul scaunului.
Este corectă poziția monitorului tău?
În situația ideală, ar trebui să ai un monitor și o tastatură separate, iar pentru sănătatea coloanei vertebrale, ar fi bine să plasezi display-ul la nivelul ochilor. Dacă ești nevoit să te uiți prea sus sau prea jos atunci când lucrezi pe monitor, vei avea o poziție care poate pune tensiune pe gât și pe umeri. Piciorul ultimelor modele de monitoare este în general reglabil în înălțime, iar cele mai multe monitoare de la LG au înălțimea, înclinația și gradul de rotire ajustabil, în așa fel încât să poată fi adaptate oricăror condiții de lucru.
Gaming-ul, un mediu esențial pentru socializare în contextul actual
Faptul că petrecem considerabil mai mult timp decât înaintea pandemiei în casă poate avea o serie de efecte psihologice negative. Jocurile video pot oferi o experiență comună reală, iar experții spun că poate fi și un instrument bun pentru minimizarea stărilor emoționale negative cauzate de izolare, confirmarea venind din partea celor 86% dintre participanții la studiu, care au spus că gaming-ul îi ajută să se relaxeze în această perioadă.
Gaming-ul oferă o modalitate rapidă și ușor accesibilă de a te conecta cu o comunitate și de a ne exercita spiritul competitiv. Prin intermediul jocurilor online putem rămâne în legătură cu prietenii, persoanele dragi și chiar să ne facem cunoștințe noi – pe unu din patru respondenți gaming-ul l-a ajutat să mențină legătura cu prietenii în perioada pandemiei.
Pentru început, nu trebuie să te gândești la o investiție mare în ceea ce privește echipamentul. Pentru a te bucura de lumea gaming-ului, nu ai nevoie decât de un calculator de nivel mediu, un mouse pad, o tastatură, o pereche de căști cu microfon și o conexiune stabilă la internet. Ca începător, merită să alegi un monitor cu o diagonala de minim 24 inch și rezolutie FullHD, de preferință un monitor IPS, pentru ca experiența de gaming să fie cu adevărat imersivă.
Potrivit portofoliului de produse LG, posibilitățile sunt aproape nelimitate în ceea ce privește monitoarele de gaming, deoarece producătorul oferă și toate categoriile disponibile în România, de la monitoare FullHD mai simple la monitoare profesionale special concepute pentru gaming, de până la 38 inch.
Cu toate că aceste sfaturi generale te pot ajuta să ai o experiență de lucru mai plăcută și mai sănătoasă, nu uita că nu este obligatoriu ca ele să se potrivească tuturor celor care lucrează de acasă. Testează-le și ajustează-le în funcție de nevoile tale, dar indiferent de ce alegi să incluzi în rutina ta, nu uita să ții cont de sănătatea ta psihică și fizică.
Studiul a fost realizat în octombrie 2020, pe un eșantion de 600 de persoane cu vârsta peste 18 ani, din mediul urban mare, care lucrează parțial sau integral de acasă.
OMNIASIG
Vienna Insurance Group
continuă seria de acțiuni responsabile, în contextul pandemiei, prin inițiative
ce vizează susținerea și grija față de clienți și parteneri și lansează
serviciul Asistență COVID-19. Serviciul este menit să ofere informații
oficiale și relevante clienților companiei care solicită informații și ghidaj
pentru pașii necesari în cazul infectării cu virusul COVID-19.
Serviciul este
disponibil prin apel la call-center-ul companiei, 021.9669 – tasta 5. Clienții pot
obține de la consilierii din call-center informații cu privire la virusul COVID-19 și modalitatea
responsabilă de a acționa în diferite situații. Astfel, aceștia pot afla prin
intermediul acestui serviciu:
care sunt simptomele virusului;
ce trebuie să facă în cazul în
care prezintă simptome;
unde se poate face testul în
județul în care se află;
ce trebuie să facă în cazul în
care rezultatul testului este pozitiv;
care sunt datele de contact ale
Direcției de Sănătate Publice din județul de domiciliu;
care este situația actuală a
cazurilor în alte țări;
ce echipament medical trebuie să
aibă acasă;
cum să ia contact cu medicul și
care ar fi cadrul general de tratament recomandat;
unde se pot găsi farmacii
non-stop și supermarket-uri care pot livra la domiciliu cumpărăturile în caz de
izolare/carantinare;
ce proceduri pot fi urmate după
infectarea cu COVID-19 în cazul în care clientul deține o poliță de asigurare
de sănătate.
Consilierul din call-center oferă doar informații utile, care provin din
partea autorităților competente și va încerca să răspundă cât mai prompt
nelămuririlor clienților. Serviciul Asistență COVID-19 are rol strict
informativ, iar consilierul va oferi doar îndumare către centre specializate,
explicând clar pașii necesari de urmat.
OMNIASIG își
reafirmă astfel angajamentele față de asigurații săi și face demersurile
necesare prin care se asigură de informarea corectă a acestora cu privire la
situația actuală.
OMNIASIG Vienna Insurance Group este prezentă de 25
de ani pe piața asigurărilor din România, menținându-se constant în topul celor
mai mari asigurători din țară. Compania are un portofoliu de peste 100 produse
de asigurare și o rețea de sucursale și agenții extinsă la nivel național. Cei
peste 1.100 de angajați oferă constant clienților și partenerilor companiei
serviciile de calitate care ne-au consacrat de-a lungul celor 25 de ani. Prin
apartenența la Vienna Insurance Group, OMNIASIG oferă clienților și
partenerilor săi stabilitate și putere financiară, precum și expertiză complexă
pe toate liniile de asigurări generale.
OMNIASIG promovează excelența, responsabilitatea și integritatea în tot ceea întreprinde, cu obiectivul principal de a contribui la dezvoltarea societății și a comunității în care își desfășoară activitatea.
Vienna
Insurance Group (VIG) este
principalul expert pe piața asigurărilor în Austria precum şi în Europa
Centrală şi de Est. Grupul cu o tradiţie îndelungată, branduri puternice şi o
relaţie apropiată cu clienţii este format din aproximativ 50 de companii din 25
de ţări. VIG are o experienţă de aproape 200 de ani în domeniul asigurărilor.
Având peste 25.000 de angajaţi, Vienna Insurance Group este lider incontestabil
în Austria și în piețele ECE pe care activează. Grupul se bucură de o
poziţionare excelentă, care îi permite să valorifice oportunităţile de creştere
pe termen lung, într-o regiune cu 180 de milioane de locuitori. Vienna
Insurance Group este compania cel mai bine cotată dintre emitenţii care fac
parte din ATX, indicele principal al Bursei de Valori din Viena. Grupul este,
de asemenea, listat la Bursa din Praga.
Asociaţia Investitorilor de Real Estate din România (AREI – Association of Real Estate Investors) întărește și sprijină ideea de a considera centrele comerciale un spațiu controlat și sigur din punctul de vedere al limitării și reducerii riscului de transmitere a COVID-19.
AREI subliniază faptul că centrele
comerciale operate de membrii săi impun măsuri de siguranță în conformitate cu
deciziile autorităților, iar investițiile continue în implementarea și
îmbunătățirea distanțării și protejării sănătății demonstrează existența unui
grad ridicat de conformare la cerințele de distanțare și dezinfectare.
Astfel, atenția proprietarilor de centre
comerciale membre ale Asociației, cât și a partenerilor și colaboratorilor
acestora, s-a îndreptat încă de la bun început către implementarea unor soluții
avansate de protecție și dezinfectare a zonelor predispuse atingerii și
traficului, prin instalarea dispenserelor cu dezinfectant și a benzilor
autocolante nanosept pe suprafețele frecvent atinse, cât și în echipamente de
protecție și sisteme de monitorizare a temperaturii.
În ceea ce privește respectarea
obligației de a purta mască, controlul riguros al respectării acestei obligații
reprezintă în continuare o prioritate pentru administratorii centrelor
comerciale membre ale Asociației. Astfel, așa cum au menționat și autoritățile,
grație unor măsuri stricte de control, centrele comerciale oferă unele dintre
mediile cu cel mai înalt grad de conformare în privința obligației purtării
măștii.
Totodată, o atenție deosebită s-a
manifestat în asigurarea purificării intensive a spațiilor prin sisteme
avansate de filtrare a aerului, dar și controlului numărului de persoane în
spațiile comune pentru a asigura îndeplinirea și respectarea condiției de
distanțare socială.
Totodată, asigurăm publicul și
autoritățile că centrele comerciale și mall-urile operate de membrii AREI sunt
pregătite pentru a evita supraaglomerarea în perioada de Black Friday și a
sărbătorilor de iarnă. În mod concret, acestea sunt pregătite să controleze și
să reducă, dacă se va impune, aglomerația în zonele în care numărul de
vizitatori depășește limita de siguranță, prin restricționarea temporară a
accesului în mall. În același timp, anul acesta centrele comerciale împreună cu
comercianții au dat startul promoțiilor și campaniilor sezonului de cumpărături
de iarnă, în mod anticipat, tocmai pentru a evita perioadele aglomerate și
cumpărăturile de ultim moment, așa cum eram obișnuiți până anul trecut.
Cumpărăturile realizate din timp le vor permite clienților să se simtă mult mai
în siguranță, respectarea distanței sociale fiind un factor extrem de
important.
În concluzie, AREI susține faptul că
centrele comerciale membre ale Asociației au implementat măsuri extinse de
sănătate și de siguranță pentru a asigura securitatea sanitară a clienților și
personalului.
Despre AREI:
Asociația Investitorilor în Real Estate (AREI –
Association of Real Estate Investors) este cea mai importantă organizație de
acest fel din domeniul imobiliar din România, care aduce laolaltă cei mai semnificativi
investitori, activi atât pe segmentul de birouri, cât și pe cele de clădiri
rezidențiale, spații comerciale și logistice.
Misiunea
AREI este de a reprezenta, promova, susține și proteja interesele
investitorilor din real-estate, membri ai asociației, cu un focus constant pe
colaborări profesionale de înaltă anvergură atât în mediul privat, cât și
public, prin participarea și contribuția constantă în cadrul procedurilor de
consultare publică.
Înțelegând importanța creării unor standarde înalte de lucru care să fie respectate de toți membrii organizației, AREI reunește 23 de companii inclusiv: AFI Europe România, Argo Capital Property, Bluehouse Capital, CA Immo Real Estate Management, Ceetrus România, Cordia România, CTP Invest, Estoria City, Forte Partners, Globalworth, GranVia România, Hercesa Imobiliara, Immofinanz România, Lion’s Head Investments, Mulberry Development, NEPI Rockcastle, Portico Investments România, Portland Trust, Professional Immo Partners, P3 Logistic Parks, S Immo România, Sonae Sierra România, Speedwell, Țiriac Imobiliare.Mai multe informații despre noi puteți găsi aici – Arei.ro.
Derulat în perioada octombrie 2020 – martie 2021, proiectul este susținut prin Fondul pentru un viitor mai bun în comunități, lansat împreună cu Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR, finanțat de Lidl România și implementat la Buftea prin Fundația Comunitară București.
Un
număr estimat de 200 de elevi de gimnaziu și liceu din Buftea își vor putea dezvolta
un comportament responsabil față de mediul înconjurător și consumul de resurse,
precum și spiritul de inițiativă și comportamentul civic în comunitate, prin
intermediul proiectului Resursele Viitorului.
Activitățile
educaționale, de tip learning by doing, se vor desfășura în instituțiile
de învățământ din Buftea, sub coordonarea profesorilor, pe baza kit-ului primit
și cu sprijin din partea echipei Junior Achievement, pentru implementare,
evaluare și feedback.
Proiectul
are ca scop promovarea educației pentru economie circulară și
pentru utilizarea responsabilă a resurselor, acasă, la școală și în comunitate.
Materialele educaționale vor fi disponibile gratuit pentru clasele înscrise în
proiect și includ resurse digitale interactive, cu ajutorul cărora se pot
realiza și experimente pentru a monitoriza calitatea aerului și a analiza
impactul activității umane asupra mediului.
Folosind
tehnologia și o platformă online de învățare, elevii vor avea ocazia să își
testeze și dezvolte atât capacitatea de a lua decizii responsabile de consum,
cât și competențele digitale. O parte dintre aceștia vor putea să participe la Digital
Innovation Camp, în cadrul căruia să gândească și să propună, într-un efort
de echipă, soluții concrete și inovatoare pentru o problemă reală de consum și
reintroducere în circuitul economic, în comunitatea Buftea.
Despre Junior Achievement (JA)
România
Junior Achievement România, organizație nonprofit, a fost fondată în anul 1993 și este parte a JA Worldwide® USA și JA Europe. Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație antreprenorială, economică, financiară și STEM, de orientare profesională, sănătate și dezvoltare a abilităților pentru viață, programele sale fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. În România, programele JA de tip „learning by doing” și „project based” sunt urmate anual de peste 230.000 de elevi și studenți din peste 1.700 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației, instituțiile de învățământ și comunitatea de afaceri. În 2019, Junior Achievement a celebrat 100 de ani de existență.
Despre Lidl
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu
sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de
retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume
și în prezent operează aproximativ 10.800 de magazine și peste 160 de centre
logistice în 29 de țări la nivel mondial. Lidl este o companie care acționează
sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de
a-și îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a
asigura un viitor mai bun pentru societate și mediu. Compania se implică activ
în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, concentrându-se
pe 5 piloni de activitate: sortimentul de produse, mediul, societatea,
angajații și partenerii de afaceri.
Opinie de Oana Buhăescu, Director Audit,
Deloitte România, lider al industriei de retail
Criza sanitară generată de pandemia de COVID-19 a exercitat
o presiune considerabilă asupra comunităților și mediului de afaceri, dar în
același timp a arătat capacitatea acestora de a rezista și de a se reinventa.
Acum, pe final de an, inovația și capacitatea de adaptare se regăsesc și
într-unul dintre cele mai importante evenimente globale, Black Friday, care a devenit sintagma universală ce exprimă
reducerile, dar și o stare de spirit care capătă valențe diferite de la cultură
la cultură.
Experiența recentă a arătat că apetitul pentru
cumpărăturile de Black Friday este
încă foarte ridicat, dar și adaptat contextului generat de pandemia de
COVID-19. Peste 40% dintre românii care au participat la chestionarele Deloitte
Romanian Consumer Trends, aplicate pe LinkedIn în prima jumătate a lunii
noiembrie, au menționat că vor cheltui mult mai mult anul acesta de Black Friday, comparativ cu anul trecut,
pe produse pentru casă, aspect confirmat ulterior și de cifrele de vânzări
înregistrate de marile platforme de comerț on-line. Deși vânzările continuă să
reprezinte un indicator relevant pentru evaluarea succesului evenimentului, în
ultimii ani, Black Friday s-a
transformat în ceva mult mai complex decât o sărbătoare a discounturilor. Ce au
adus nou edițiile de Black Friday organizate
în 2020 la nivel mondial, pe lângă vânzările record înregistrate, și cum va
evolua acest concept în următorii ani?
Companiile încep să valorifice puterea live streaming-ului și a divertismentului
În ultima perioadă, unele platforme de e-commerce au folosit live streaming-ul
pentru a le oferi clienților informații esențiale cu privire la beneficiile
produselor comercializate și pentru a crea comunități care împărtășesc aceleași
valori și preocupări. În cazul retailer-ului
chinez Alibaba, unul dintre cei mai
mari jucători în comerțul on-line, live streaming-ul
joacă un rol important în construirea relației cu cliențiiîn cadrul proiectului Singles’ Day, eveniment reprezentativ pentru consumatorii chinezi în
materie de reduceri, organizat anual pe 11 noiembrie și adoptat recent, deși
timid, și de mărci din România. Alibaba experimenta acum doi ani, pentru prima
dată, transmisiunile video live pe platforma sa, moderate de cele mai multe ori
de un influencer sau de o vedetă
locală care prezintă beneficiile unui produs și răspunde la întrebările
publicului, permițând clienților să cumpere articolele respective în timp real.
O abordare similară este și cea a
retailer-ului american Amazon,
care pune la dispoziția clienților
săi platforma Amazon Live, prin intermediul căreia transmite video prezentări
de produse și demonstrații ale furnizorilor.
Divertismentul este un
alt element care îmbunătățește semnificativ experiența Black Friday, transformând-o într-o adevărată sărbătoare. Tendința,
care se manifestă de mai multă vreme la nivel global, a început să fie preluată
și în România. De exemplu, eMAG a
dus Black Friday la următorul nivel
prin realizarea unei emisiuni televizate dedicate exclusiv evenimentului, prin
comunicări frecvente în timp real privind rezultatele înregistrate din vânzări,
prin concursuri cu premii considerabile pentru telespectatori, dar și prin
participarea activă în cadrul emisiunii a unor persoane cu notorietate în
rândul potențialilor clienți. Alibaba
a transformat ziua dedicată celor mai mari reduceri din an într-un adevărat spectacol
atât pentru publicul local, cât și pentru cel internațional, prin organizarea
unei gale virtuale în ajunul Singles’ Day care a inclus informări în timp real despre vânzările
înregistrate, apariții și concerte susținute prin live streaming de către renumiți artiști internaționali, precum
Katy Perry anul acesta și Taylor Swift în 2019, și cadouri extravagante.
Cursa pentru automatizare va fi diferențiatorul în ceea ce privește
satisfacția clienților
Vânzările înregistrate de comercianți în ultimii ani cu
ocazia celui mai mare eveniment dedicat reducerilor au evidențiat o creștere a
apetitului consumatorilor pentru acest gen de cumpărături. Un volum mai mare de
cumpărături atrage, de cele mai multe ori, necesitatea comercianților de a se
pregătiri din timp, prin dezvoltarea lanțului de aprovizionare pentru a face
față cererii în creștere. Amazon, spre exemplu, combină diferite
ingrediente-cheie care să-i permită o îmbunătățire permanentă a lanțului de
aprovizionare, de la construirea unei rețele vaste de depozite și utilizarea
roboților pentru ambalarea și inventarierea comenzilor, până la diversificarea
flotei de livrare, pe care deja a echipat-o cu roboți în 2019 – Amazon Scout,
„curierul” care livrează cumpărăturile până la ușa clientului. Pentru Alibaba,
care a introdus anul acesta două milioane de produse noi în oferta sa de Singles’s
Day, dublu față de
anul trecut, cheia succesului constă în investițiile efectuate într-o rețea
largă de furnizori de logistică și grupuri de curierat pentru a se asigura că livrările
pot fi efectuate în timp util, dar și în inteligență artificială și servicii de
tip cloud pentru soluțiile de gestionare
a transportului în viitor. De asemenea, pe întregul lanț de aprovizionare,
timpul de reacție este foarte important pentru Alibaba. Pentru a răspunde cât
mai bine cerințelor clienților săi, retailer-ul
folosește chiar și aplicații mobile pentru cumpărătorii care doresc să
negocieze prețurile, intermediind negocierea directă dintre aceștia și
furnizori.
Modul în care sunt gestionate fluxurile din lanțul de
aprovizionare este o provocare, în contextul în care gama de produse oferite de
marile platforme de e-commerce cu
ocazia Black Friday se diversifică de
la an la an, la nivel global. Acestea ajung să se transforme în adevărate
incubatoare de oferte și discounturi pentru companii din numeroase domenii
precum ospitalitate, imobiliare, automobile, divertisment, modă etc., în mare
parte puternic afectate de pandemia de COVID-19. O altă provocare a marilor
jucători din retail a fost aceea de a
găsi modalitatea ideală de a se apropia de clienții lor, apelând la soluții noi
din zona digitală și la divertisment, în condițiile în care cea mai importantă
perioadă a anului dedicată cumpărăturilor coincide cu introducerea unor noi
restricții în contextul declanșării celui de-al doilea val al pandemiei.
REI Finance Advisors: Producătorul de materiale de construcții Austrotherm a obținut cu succes ajutoare de stat pentru un proiect în valoare de 3 mil. EUR în acest an, prin HG 807/2014. „Capacitatea de producție a fabricii de polistiren extrudat din Roman va ajunge la 200.000 m3/an. Investițiile continuă și în 2021″
Piața construcțiilor este un sector cu un potențial uriaș pentru atragerea de fonduri europene și ajutoare de stat;
Austrotherm deține trei fabrici de polistiren expandat și una de polistiren extrudat în România;
Finanțările nerambursabile prin HG 807/2014, prelungite cu trei ani: Se pot depune proiecte în orice moment, iar evaluarea se face foarte rapid;
REI Finance Advisors, una dintre cele mai dinamice companii de consultanță specializate în atragerea de fonduri europene și ajutoare de stat pentru companii cu activitate pe piața din România, a gestionat cu succes pentru Austrotherm, unul dintre cei mai mari producători de materiale de construcții din România, obținerea unei finanțări pentru un proiect a cărui valoare totală se ridică la 3 milioane euro.
La
începutul acestui an, Austrotherm a decis extinderea capacității de producție de
polistiren extrudat (XPS) de la fabrica din Roman. Valoarea totală a investiției
s-a ridicat la 3 milioane de euro și va fi alocată
extinderii halei de producție și a unei linii moderne de fabricație XPS, care
va crește capacitatea fabricii la 200.000 m3/an. Proiectul a fost realizat prin HG 807/2014,
schemă ce asigură o finanțare nerambursabilă de 50% din costul de achiziție al
echipamentelor de producție.
„Analizăm de mai mulți ani
extinderea activității din România pentru cele două materiale termoizolante pe
care le producem deja în țară (polistiren expandat – EPS și polistiren extrudat
– XPS). Întrucât resursele financiare sunt de multe ori limitate, iar o
extindere a vânzărilor în paralel cu o investiție în creșterea capacității de
producție presupune un efort financiar serios, ne-am orientat spre această
sursă de finanțare nerambursabilă, care oferă o reducere considerabilă a
efortului financiar necesar pentru realizarea unei investitii în creșterea
capacității de producție. Nu excludem și alte viitoare extinderi ale
capacității de producție, evaluăm și pentru acestea posibilitatea solicitării de
ajutoare de stat în finanțarea acestor proiecte”, a declarat Laurențiu Istrate, director general
Austrotherm România.
Laurențiu Istrate, director general Austrotherm România
Austrotherm a accesat până în prezent ajutoare de stat prin
HG 495/2014 – scutirea de la plata
certificatelor verzi și HG 807/2014
– ce asigură 50% finanțare nerambursabilă din costul cu echipamentele de producție
pentru fabrica din Roman, județul
Neamț.
„Piața construcțiilor este
un sector cu un potențial uriaș pentru atragerea de fonduri europene și
ajutoare de stat, iar Austrotherm este un exemplu de succes, întrucât a
respectat cu mare atenție pașii necesari aplicării pentru finanțare, cât și
asumarea angajamentelor pe care le vor avea în perioada următoare. Nu suntem la
prima colaborare și tocmai datorită bunei relații pe care am construit-o lucrăm
deja la al treilea proiect, pentru care am depășit deja două etape importante
și suntem încrezători că în 2021 vom bifa un nou acord de finanțare pentru
Austrotherm. În ciuda perioadei mai dificile pe care o traversează inclusiv
domeniul construcțiilor, pe fondul incertitudinii din piață cauzată de
pandemie, apelarea la fonduri europene sau ajutoare de stat poate fi pariul
câștigător pentru depășirea unui anumit impas financiar pentru orice companie
din România”, a declarat Roxana Mircea,
partener REI Finance Advisors.
Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors
Austrotherm deține trei
fabrici de polistiren expandat și una de polistiren extrudat în România, localizate
în București (ieșire spre autostrada A1), în Arad și la Roman (județul Neamț),
capacitatea anuală de producție a acestora fiind de 700.000 m³ de polistirent
expandat și 200.000 m³ de polistiren extrudat.
„Echipa REI este formată din
profesioniști care cunosc foarte bine procedurile și metodologia de a întocmi
un dosar pentru obținerea fondurilor nerambursabile. Cel mai mare avantaj este
faptul că stăpânesc legislația în domeniu, iar acest lucru le conferă un mare
avantaj în evaluarea proiectului și în identificarea soluțiilor de succes. După
cele două proiecte pe care am lucrat, am decis să continuăm colaborarea și
pentru al treilea proiect pe care îl vizăm, în special datorită flexibilității,
modului operativ, cât și eficienței în suportul acordat pentru întocmirea
documentației solicitate de autorități. Întrucât firmele nu au, în general,
persoane specializate în organigramă pentru acest gen de proiecte, recomand
colaboararea cu firme specializate pentru suport în obținerea fondurilor
nerambursabile”, a adăugat Laurențiu
Istrate, director general Austrotherm România.
Finanțările
nerambursabile prin HG 807/2014, prelungite cu trei ani: Se pot depune proiecte
în orice moment, iar evaluarea se face foarte rapid
Ministerului
Finanțelor Publice (MFP) a anunțat în luna septembrie a acestui an prelungirea
cu încă 3 ani a HG 807/2014, ce acordă granturi de până la 37,5 milioane de euro destinate
start-up-urilor, IMM, dar și companiilor mari, până la 31.12.2023, sesiunea
fiind deschisa continuu, ceea ce înseamnă că se pot depune proiecte în orice
moment și se vor emite Acorduri de finanțare până la 31.12.2023 cu posibilitatea
de a implementa proiectele până la 31.12.2028.
Proiectele
se evaluează foarte rapid, în circa 3 luni, însă
companiile au și opțiunea de a demara proiectul de investiții imediat după ce
au depus proiectul la Ministerul Finanțelor – Departamentul de Ajutor de Stat.
Potrivit
Reviziei 4 a Ghidul Solicitantului[1],
elaborat în baza Hotărârii Guvernului nr. 807/2014 pentru instituirea unor
scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact
major în economie, cu modificările și completările ulterioare, au fost
publicate o serie de măsuri suplimentare de sprijin pentru ajutorul de stat
acordat solicitanților, fie aceștia start-up-uri, IMM sau companii
mari/multinaționale.
Conform
noului document, cea mai importantă modificare a fost eliminarea noțiunii de
„standard de cost” limitat la 1.650 RON/mp, prin urmare se va deconta între 10%
din valoarea eligibila a proiectului – zona București (maximum 7,5 mil. EUR),
35% – Ilfov și Vest (maximum 26,25 mil. EUR), respectiv 50% – restul tarii
(37,5 mil. EUR) din costul efectiv/mp al clădirii, ceea ce va permite și finanțarea de hoteluri, spitale și alte tipuri
de clădiri, cu un cost mai mare /mp.
Schema
de ajutor de stat are ca obiectiv dezvoltarea regională, prin realizarea de
investiții iniţiale în active fixe de înaltă tehnologie pentru realizarea de
produse cu valoare adăugată mare, indiferent de dimensiunea beneficiarilor.
Valoarea unui proiect de investiții
trebuie să fie de minimum 4,5 milioane lei.
Această valoare a fost determinată prin raportarea la o valoare echivalentă de
aproximativ 1 milion euro (calculată la un curs de 4,5 lei/euro). Bugetul maxim
al schemei este de 4.070 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 925
milioane euro.
Austrotherm
România, face parte din grupul austriac Schmid-Industrie-Holding și deține în
prezent 18 fabrici de polistiren în 11 țări în Europa Centrală și de Est. Având
la bază tehnologia și calitatea austriacă, Austrotherm deține în România trei
fabrici de polistiren expandat și una de polistiren extrudat, în București,
Arad și localitatea Horia, jud. Neamț, capacitatea anuală de producție a
acestora fiind de 700.000 m³ de polistirent expandat și 200.000 m³ de
polistiren extrudat.
În
cei 20 ani de activitate pe piața din România compania și-a concetrat atenția
pe producția de materiale termoizolante. Pe lângă termoizolații, Austrotherm
produce și profile pentru fațadă, într-o gamă impresionantă, de la ancadramente
pentru uși și ferestre, solbancuri și cornișe, chei de boltă și capiteluri, la
pietre de basaj și multe altele.
***
Austrotherm Roman
Despre
REI Grup
REI FINANCE ADVISORS și REI
INTERNATIONAL CONSULTING, parte a REI
Grup (reigrup.ro), sunt
companii specializate în elaborarea, implementarea și monitorizarea proiectelor
de investiții atât prin fonduri europene nerambursabile (Programul Operational
Regional, Programul Operational Infrastructura Mare), cât și pe scheme de
ajutor de stat (HG 495/2014, HG 807/2014, HG 332/2014, OUG 81/2019, OUG
130/2020).
Cu o experiență de peste 10
ani în acest domeniu, specialiștii REI Grup se adaptează ușor cerințelor
pieței, cunoscând foarte bine mecanismele fondurilor nerambursabile și
identifica oportunitățile de obținere de finanțări din surse interne și
externe. Aceștia gestionează eficient activitățile proiectelor, relația cu
autoritățile publice și pe cea cu companiile private, atât companii multinaționale,
cât și companii antreprenoriale, românești. Echipa REI Grup numără în prezent peste
50 de consultanți în cele șapte
birouri regionale, cu o vastă experiență în domeniul atragerii
de fonduri nerambursabile pentru companiile cu activitate pe plan local sau
internațional.
REI a reușit cu succes atragerea
finanțării pentru peste 250 de proiecte la nivel național, cu peste 100 de
proiecte implementate și o rată de succes – lider în domeniu – de 99%. În 2019,
REI Grup a înregistrat proiecte aprobate în cuantum de 80 milioane EUR, iar în
acest an valoarea proiectelor aprobate va depăși pragul de 200 mil. EUR. Mai
multe detalii despre activitatea REI, aici.
Firmele
micro și PFA-urile ce sunt eligibile pentru ajutorul de stat din programul de
microgranturi – Măsura 1 au la dispoziție 5 zile lucrătoare pentru a semna
contractele cu Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (MEEMA).
Peste
2.000 de firme micro și PFA-uri au selectat Banca Comercială Română drept
partener pentru Măsura 1
După
semnarea contractului cu ministerul, cei care au selectat BCR vor primi banii în maximum 7 zile lucrătoare.
București, 23
noiembrie 2020 – Banca Comercială Română este
pregătită să facă plățile în cadrul măsurii Microgranturi acordate din
fonduri externe nerambursabile. Măsura
1 a programului deGranturi nerambursabile pentru capital de
lucru, acordate sub formă de sumă forfetară, s-a adresat firmelor micro fără
niciun angajat, PFA-urilor, ONG-urilor cu activitate economică și cabinetelor
medicale.
Astfel, pe măsură ce contractele de finanțare
dintre clienții BCR și MEEMA vor fi semnate, BCR va efectua plățile în valoare
de 2000 de euro/client. Pentru ca toate etapele să fie îndeplinite cât mai
repede, aplicanții trebuie să urmeze toți pașii necesari detaliați în cadrul
platformei https://granturi.imm.gov.ro/.
Programul de granturi nerambursabile derulat
de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (MEEMA) prin Programul Operațional
Competitivitate 2014-2020, permite PFA-urilor, microîntreprinderilor și
firmelor mici și mijlocii să acceseze granturi din fonduri europene, în valoare
totală de peste 1,7 miliarde de euro prin trei scheme de finanțare: microgranturi, granturi pentru
capital de lucru pentru IMM-uri și granturi pentru investiții pentru
IMM-uri.
Măsura
1: Micro și PFA-uri Granturi nerambursabile, buget total 100 mil. Euro – Granturi
nerambursabile pentru capital de lucru, acordate sub formă de sumă
forfetară, pentru IMM-uri/PFA-uri în valoare de 2.000 de euro (echivalent lei)
Măsura
2: Granturi pentru capital de lucru pentru IMM-uri, buget total 1,067 miliarde
euro, acordate sub formă de sumă forfetară reprezentând 15% din
cifra de afaceri înregistrată în anul 2019, de până la 150.000 EUR (în echivalent lei)
Măsura
3: Granturi pentru investiții în producție pentru IMM-uri, buget total 550 mil.
euro în baza evaluării proiectului de investiții care face
obiectul cererii de finanțare, investiții între 50.000 de euro și 200.000 EUR (în echivalent lei).