Odată cu provocarea „Salvează Frumusețea în viață”, Concursul
Internațional George Enescu a lansat manifestul de responsabilitate socială și personală „Depinde numai
de noi să alegem ce pierdem și ce salvăm în vremea pandemiei”:
„Opusul dragostei nu e ura, ci indiferența. Opusul artei nu este urâțenia, ci indiferența. Opusul credinței nu este erezia, ci indiferența. Și opusul vieții nu e moartea, ci indiferența.” (Elie Wiesel)
Lucrurile cele mai prețioase în viață sunt chiar cele despre care credem
că vin de la sine. Până nu le pierdem, nu știm să le apreciem, să ne bucurăm de
ele, să le vedem valoarea.
În anul 2020, sănătatea, dragostea, echilibrul, emoția, frumusețea nu
doar că nu mai par să vină de la sine, ci sunt mai fragile și mai vulnerabile
ca oricând. Urmărim cu înfrigurare tot ce ține de imediat și de cuantificabil,
ca să ne salvăm viața, dar nu mai avem ochi pentru inefabilul care ne dă
trăirea.
Criza COVID-19 seceră vieți și face ravagii sociale și economice, iar
nouă ne e greu să vedem cum pandemia macină artele și cultura, deși, în vremuri
normale, ne hrănim spiritul cu frumusețea lor.
Consumați de supraviețuirea fizică, nu vedem agonia scenei creative.
Organizația Americani pentru Arte evaluează, până la 13 iulie, o pierdere
financiară directă estimată la peste 9.1 miliarde USD pentru domeniul artelor,
la care se adaugă o pierdere de peste 10.4 miliarde USD în sectoarele legate de
industria spectacolelor. În UE, Eurostat estimează că, până la finalul anului, vor fi
afectate peste 7.3 milioane de posturi în domeniul creativ și cultural, ridicând
problema prezervării “cu orice preț” a valorilor artistice și culturale ale
Europei. În România, subiectul
amenințării existențiale cu care se confruntă astăzi arta și artiștii nu a
generat nicio reacție concertată și nici coeziune. Se descurcă fiecare – în lungă tradiție
istorică – cum poate.
Între timp, cu fiecare zi care ne trece în frică, răzvrătiri confuze și
neatenție, pierdem câte ceva prețios. Pierdem emoție, apropierea de celălalt,
artă, însuflețire și inspirație. Pierdem libertate, îndrăzneala de a visa,
curajul de a ne urma visurile, energie, muzică, frumusețe.
Fără îndoială că vom privi cândva înapoi la acest timp necunoscut,
neașteptat, nedorit, nesigur și zbuciumat, în care pentru a-i supraviețui am
riscat ce era mai fragil și vulnerabil în viața noastră. Vom reflecta la modul
în care l-am străbătut și la felul în care ne-a transformat. Vom trăi mai
departe cu cei care am devenit la capătul celălalt al acestei provocări. Și
depinde numai de noi să facem diferența între ce am pierdut și ce am salvat din
această încercare.
Pentru români – artiști, muzicieni sau publicul larg – moștenirea lăsată
de George Enescu și tot ceea ce reprezintă astăzi pe plan mondial Festivalul și
Concursul care îi poartă numele sunt un reper de identitate, o restituire de
demnitate, o emoție definitorie. Festivalul și Concursul Internațional George
Enescu, artiștii, organizatorii, oamenii de culise, presa și publicul care l-au
făcut de fiecare dată posibil s-au mai întâlnit în trecut cu frica, cu cenzura și
interdicțiile, cu dezordinea socială, cu lipsurile financiare, cu perspectiva dispariției.
După 1989, Festivalul Enescu s-a transformat dintr-un instrument de
propagandă creat de Partidul Comunist în 1958, într-unul din cele mai apreciate
evenimente de profil din lume. Festivalul este cotat în Top 3, iar Concursul
Enescu în Top 5 la nivel internațional. Transformarea nu a venit de la sine, ci
are o istorie tumultoasă. În pofida turbulențelor, organizarea Festivalului și
a Concursului Enescu conform calendarului a rămas o constantă, un reper
spiritual, chiar și în cele mai negre momente.
Septembrie 1991: minerii erau chemați la București pentru a debarca
guvernul – un șoc pentru tânăra democrație românească. Festivalul Enescu a
continuat să aducă muzică și frumusețe în sălile de concerte. 2009, în plină
criză financiară: Festivalul și Concursul Enescu au supraviețuit tăierii de
fonduri. 2013: Guvernul a redus finanțarea cu 30%, iar de atunci a trebuit să
separăm Concursul de Festival și să apelăm la mai mulți sponsori ca să nu
scădem valoarea evenimentului. Concursul s-a reinventat, organizat de sine stătător
între edițiile Festivalului, cu o binemeritată personalitate nouă.
În toate aceste încercări au învins forța intrinsecă a Festivalului Enescu și
a celor care îi dau viață, muzica, spiritul și valorile lui George Enescu, pe
care le promovăm, capacitatea de adaptare, susținerea publicului,
responsabilitatea pe care o avem față de moștenirea și modelul marelui nostru
compozitor, față de spectatori și de artiști, precum și față de cei cărora le
lăsăm moștenire această sursă nesecabilă de frumusețe.
Pentru că muzica este frumusețe
în viață. Muzica nu se oprește de frică sau de singurătate. Muzica ne apropie
atunci când viața ne desparte, creând punți de solidaritate imune la geografie,
la spațiu, la timp. Așa că acum, când pandemia amenință și Concursul și
Festivalul Enescu, mergem cu inima înainte. “Muzica pornește de la inimă și se
adresează inimilor”, după cum spunea George Enescu.
Muzica
trebuie să continue. Music Must Go On. Mesajul nostru pentru voi –
oameni de cultură, artiști, muzicieni, lideri de opinie, spectatori, iubitori
de muzică și iubitori de viață – este că, în condiții de criză, avem cu toții
responsabilitatea de a ne adapta cu grație, de a acționa pentru ca viața să
continue, păstrând în același timp loc și pentru frumusețe și pentru planuri și
pentru visuri, și pentru realizarea lor.
Noi,
Festivalul și Concursul George Enescu, păstrăm frumusețea pe care o aduc muzica, talentul,
dedicația, munca, onestitatea și întregul univers inefabil pe care marii
artiști îl creează dând o valoare inestimabilă umanității. Și mergem înainte,
de data asta în variantă online.
Vino alături de
Concursul Enescu 2020 care se desfășoară anul acesta ONLINE cu mesajul Frumusețe în viață!
Fă un exercițiu de reflecție și împărtășeste cu noi – care este acea
frumusețe pe care ai vrea să o păstrezi cu tine, în viața care va urma după
pandemie? Tu ce-ai salva, cu orice preț, din ce este frumusețe în viața ta?
Spune povestea public, inspiră-i pe cei care te urmăresc, răspândește
frumusețe în vremea pandemiei prin povestea ta și, dacă vrei,
însoțește-o cu muzica visurilor împlinite la Concursul Enescu.
#SalveazăFrumusețeaÎnViață #SaveBeautyInLife
„Salvează Frumusețea în viață” este provocarea prin care Concursul
Internațional George Enescu „invită întreaga societate să răspundă și să ia
atitudine în fața fricii, adversității și incertitudinii generate de pandemie,
dând valoare vieții și frumuseții care dă sens și bucurie fiecărui om”.
Oana Marinescu,
directorul de comunicare al Festivalului și Concursului George Enescu,
reiterează mesajele Concursului Enescu pentru regăsirea puterii și reinventarea
dincolo de criza actuală:
„1.Pandemia este o perioadă tranzitorie. Este
important să privim dincolo de ea, la felul în care vom arăta, ca oameni, când
lucrurile se vor așeza. Avem resursele ca să trecem prin pandemie, sunt în noi,
în lucrurile care contează și pe care ne temem că le-am pierdut sau că le
pierdem. Ne putem reinventa dacă, în locul fricii, ne reconectăm la frumusețea
lor și luptăm pentru a le duce mai departe, în viața noastră de după pandemie.
Iar acest lucru poate fi realizat simplu: punând în prim-plan ceea ce contează
mai mult în viețile noastre.
2.Suntem împreună în această confruntare brutală și doar împreună putem
ieși din ea. Deși frica și fragilitatea ne divizează, suntem toți oameni și
avem nevoie unii de alții. Umanitatea noastră ne leagă. Avem nevoie să ne conectăm
la ea. De fiecare dintre noi depinde atât viața noastră cât și a celorlalți.
Când purtăm sau nu mască, când respectăm sau nu regulile de igienă, când stăm
la distanță sau ne înghesuim, alegem sau nu alegem viața atât pentru noi, cât
și pentru ceilalți. Când ne susținem unii pe alții, când ne împărtășim
frumusețea din viețile noastre, când ne tratăm cu respect și compasiune, când
funcționăm ca o echipă, alegem viața și lăsăm loc pentru frumusețe.
3.Artele și cultura, indiferent de domeniu, sunt vitale pentru a ne salva
frumusețea din viața noastră și, implicit, umanitatea. Pandemia le-a afectat
profund în întreaga lume, inclusiv în România. Este nevoie de sprijin pentru
artiști, atât din partea publicului, cât și a autorităților, pentru ca artiștii
să continue să creeze. Artele asigură expresia profundă a umanității noastre.
Iar pandemia ne afectează tocmai umanitatea.
4.Concursul Enescu a refuzat să își anuleze ediția din acest an, deși
evoluția pandemiei spre asta îl împingea. S-a reorganizat online și în două
faze, pentru a continua să aducă muzică în viața publicului său și pentru a-i
ajuta pe tinerii concurenți să-și continue cariera, oricât de greu ar fi.
Concursul Enescu a ales viața, protejând publicul și artiștii, și frumusețea
muzicii. Iar acum, spune atât că muzica trebuie să continue, chiar dacă online,
cât și că de fiecare dintre noi depinde dacă Semifinalele si Finalele
Concursului din 2021 și Festivalul Enescu 2021 se vor ține cu public în sală”.
Primii care au răspuns Provocării sunt actrița Ana Ularu, actrița Maia Morgenstern, poetul și dramaturgul Matei
Vișniec, compozitorul Dan Dediu, artistul plastic Mircea Cantor, producătoarea
de film Ada Solomon, soprana Bianca Ionescu, violonistul Alexandru Tomescu,
actrița Medeea Marinescu, dirijorul Tiberiu Soare, pianistul Mihai Ritivoiu,
dansatorul și coregraful Gigi Căciuleanu, criticul de film Irina Margareta
Nistor, actorul Marius Manole,
jurnalistul de cultură Marius Constantinescu, promotorul de cultură și
fondatorul ARCEN, Edmond Niculușcă, directorul executiv al Festivalului Enescu,
Mihai Constantinescu.
Provocarea lansată de
Concursul Internațional George Enescu este promovată de actrița Ana Ularu prin
clipul de campanie.
Programat în perioada 29 august-20 septembrie, concursul se va desfășura
reorganizat în două faze: primele două etape – online, în septembrie, conform
calendarului inițial; semifinalele și finalele fiecărei secțiuni (vioară,
violoncel, pian, compoziție) – la Ateneul Român din București, în mai 2021.
Accesul publicului la gala de deschidere și la primele două etape este exclusiv
online, gratuit.