Coronavirusul și economia globală

0

Izbucnirea COVID-19, un nou coronavirus, este o urgență tragică de sănătate publică. Boala, să sperăm, va fi controlată rapid, însă Fondul Monetar Internațional avertizează deja că creșterea economică din China ar putea încetini. Pe măsură ce urmărim desfășurarea situației, trei riscuri mai extinse pentru economia globală devin de asemenea mai evidente.
Primul risc este, evident, în China însăși. Cu toate că originile precise ale bolii rămân neclare, este greu de luat în considerare dacă pot fi evitate focarele de acest tip – de exemplu, printr-un control mai bun asupra igienei în piețele alimentare. Dar este dureros de evident faptul că lipsa de transparență în China a contribuit la frică și chiar la semne de panică în întreaga lume.

Așa cum au demonstrat piețele financiare în 2007-2008, când incidența precisă a riscurilor mari era bine înțeleasă, oamenii tind să-și imagineze ce e mai rău. Scăderea rapidă a prețurilor activelor poate să nu conțină multe informații – cu excepția faptului că nu există prea multe informații care pot fi deținute.

Care este rata exactă a mortalității asociată cu COVID-19? De ce, după cum se presupune, mortalitatea variază semnificativ în funcție de localități? Ce anume explică ușurința cu care acest virus pare, uneori, să parcurgă distanțe mari? Care sunt efectele precise ale plasării în carantină a persoanelor dintr-o clădire, spital sau oraș?
Cu siguranță, autoritățile chineze nu au toate răspunsurile în acest moment, dar înclinația lor de a suprima datele și interpretarea este extraordinar de inutilă.

În al doilea rând, lipsa de leadership american este din ce în ce mai dureros de aparentă cu fiecare zi ce trece. Statele Unite au cel mai puternic sistem de sănătate medicală din lume, cu o capacitate de cercetare și dezvoltare (guvernamentală și privată) care este fără pereche. Cu toate acestea, administrația președintelui Donald Trump pare să fie preocupată în primul rând de reducerea riscurilor, păstrând virusul în afara SUA – o sarcină aproape imposibilă.

Sectorul privat lucrează din greu la un vaccin, iar acest lucru este vrednic de laudă. Din păcate, pe o perioadă mai lungă de timp, lipsa unei piețe consecvente pentru astfel de vaccinuri a subminat investițiile în acest sector. Prin crearea celei mai mari piețe din lume pentru multe medicamente, SUA sprijină în mod eficient cercetarea într-o gamă largă de suferințe medicale – dar numai pentru cele pentru care există o cerere mare și constantă în SUA.

Chiar și cel mai înverșunat apărător al sloganului „America pe primul loc” al lui Trump trebuie să fie dispus să admită că nu este în interesul Americii ca restul lumii să se îmbolnăvească. Este vorba despre aliați, prieteni și clienți ai SUA. De asemenea, fie că ne place sau nu, sunt puține bolile care se vor opri la granițele Americii. Într-adevăr, Centrele de Control și Prevenire a Bolilor din SUA (CDC) au declarat că nu se pune problema dacă, ci mai degrabă când, COVID-19 se va răspândi pe plan intern.
Al treilea risc este pe piețele emergente și în țările în curs de dezvoltare. Țările mai sărace sunt slab echipate pentru a face față acestui tip de boală, așa cum se vede în refuzul țărilor africane de a-și transporta cetățenii din China pe calea aerului.

Vestea că coronavirusul a ajuns în Italia a zguduit piețele financiare mondiale, dar Italia este o țară relativ bine organizată și bogată. O democrație
vibrantă asigură că oamenii (din interiorul și din afara țării) vor înțelege rapid dacă măsurile de control și tratament funcționează.
Ar trebui să fim mult mai preocupați de alte țări, unde hrana este mai precară, standardele de locuit sunt slabe, iar transmiterea bolilor poate apărea mult mai ușor. Dacă sistemele de sănătate ale acestor țări sunt sub presiune, SUA, Europa și nu numai ar trebui să facă rapid progrese în ceea ce privește aspectele de asistență tehnică și provizii esențiale. Dar și aici există până acum o lipsă îngrijorătoare de leadership.

Pare puțin probabil ca această boală să se dovedească la fel de mortală precum unele dintre cele pe care le-au experimentat strămoșii noștri. Practica medicală și sănătatea publică au avansat foarte mult. CDC este o organizație de excepție, iar Organizația Mondială a Sănătății are un palmares puternic în caz de forță majoră. Grupurile din sectorul privat de medici și asistente dedicate s-au comportat extraordinar de bine în cele mai dificile circumstanțe, cum ar fi tratarea Ebolei, atunci când li se oferă o șansă. Avem norocul să trăim într-o epocă care are atât de mulți eroi.
Totuși, acest coronavirus reprezintă un avertisment. Societățile neglijează accesul la sistemele de îngrijire a sănătății și reduc investițiile în cercetare și dezvoltare într-un ritm care reprezintă un adevărat pericol. Bolile sunt în continuă evoluție și trebuie să ne creștem continuu capacitatea de a înțelege și de a combate amenințările nou-apărute.

Cea mai bună cale de înaintare este prin consolidarea științei, formarea mai multor oameni de știință și construirea mai multor laboratoare. Țările care pot face acest lucru – precum SUA – ar trebui să împărtășească ideile și cunoștințele cât mai larg posibil.

A investi mai mult în știință este o propunere economică atrăgătoare. Având în vedere ratele foarte ridicate de rentabilitate socială, cercetarea de bază într-o gamă largă de activități face mai mult decât să amortizeze.
Dar aici nu este vorba despre economie. Mai probabil, într-o zi, un om de știință vă va salva viața sau viața unei persoane dragi deoarece munca sa anterioară a produs un medicament, un tratament sau doar o idee care a făcut o diferență critică. Ar trebui să investim în oameni de știință pentru a ne salva pe noi înșine și pe vecinii noștri. Și trebuie să ne amintim că avem vecini peste tot în lumea noastră interconectată până în străfunduri.

© Copyright: Project Syndicate

 

Șapte lecții timpurii

0

Măsurile de carantină și instituirea stării de urgență la nivel național pentru prevenirea diseminării accelerate a coronavirusului au deja consecințe economice importante asupra mediului de afaceri. Scăderi masive ale veniturilor sunt înregistrate în sectoare precum turismul, horeca, transporturi, organizarea de evenimente, construcții (în special zona de imobiliare rezidențiale) și afacerile de retail (cu excepția comercializării produselor alimentare sau medicamentelor).

Nimeni nu este capabil să spună când anume va lua sfârșit pandemia de COVID-19. Nimeni nu poate, mai ales, să spună cum anume se va termina. Impactul asupra stării de sănătate a populației este devastator. Impactul asupra sistemului medical și spitalicesc este asemănător unui tsunami. Impactul administrativ este evident, căci acum iese la iveală criza de leadership și de management. Impactul economic abia începe și, din nou, nimeni nu poate ști când și cum se va termina. Putem însă să speculăm că va fi mai puternic, mai profund și de mai lungă durată decât criza economico-financiară din 2008-2009. Politologul bulgar Ivan Krastev, președintele Centrului pentru Strategii Liberale din Sofia, membru al boardului European Council of Foreign Relations, scria recent că, „într-o perioadă de criză, suntem infectați de incertitudine”.

Cu toată această sporită incertitudine, există ceva cert: e cert că economia este lovită astăzi de o criză fără precedent, cu caracteristici ieșite din comun, neasemănătoare cu ce am mai trăit în ultimele decade. Krastev a identificat cel puțin șapte aspecte care fac ca această criză să fie foarte diferită de cele anterioare. Putem spune că sunt totodată șapte posibile lecții timpurii pe care le învățăm „avant la lettre”, înainte ca șocul major să se fi produs deja.

Oamenii așteaptă salvarea de la guverne

Prima lecție este că pandemia de COVID-19 forțează revenirea guvernului intervenționist într-o măsură mult mai accentuată decât s-a manifestat în criza financiară din 2008-2009. Atunci economia a căzut din cauza neîncrederii generalizate în piețele financiare, iar multă lume a crezut că asta va spori încrederea în guverne. Dar paradoxul din 2008-2009 constă în faptul că neîncrederea în piață nu a dus la cererea unei intervenții guvernamentale mai mari. Acum însă, coronavirusul readuce guvernul în prim-plan într-un stil mare. Disperați, oamenii se bazează pe guvern că va organiza o apărare colectivă împotriva pandemiei. Aceiași oameni disperați – angajați sau angajatori – așteaptă de la guvern să salveze economia reală, „pe cale să se scufunde”. Dar astăzi eficiența unui guvern nu se mai măsoară în deficit bugetar, nici în numărul de investitori străini atrași în economie, nici în milioanele direcționate către autostrăzi, nici măcar în numărul de legi sau ordonanțe emise. Eficiența guvernului este măsurată azi mai ales prin capacitatea acestuia de a schimba comportamentul zilnic al oamenilor.

Ridicăm ziduri între indivizi

A doua lecție: coronavirusul oferă încă o dovadă a misticii frontierelor și va contribui la reafirmarea rolului statului național în cadrul Uniunii Europene. Acest lucru se vede deja în închiderea multor granițe dintre țări și în faptul că fiecare guvern din Europa se concentrează asupra propriilor săi oameni. Politologul Ivan Krastev susține că, în circumstanțe normale, statele membre nu ar face nicio distincție între naționalitățile pacienților din sistemele lor de sănătate, dar, în această criză, este probabil că vor acorda prioritate cetățenilor lor față de alții (acest aspect nu face la referire la imigranții din alte regiuni, ci la europenii cu pașapoarte UE). Prin urmare, coronavirusul va consolida naționalismul, deși nu și naționalismul etnic.

Pentru a supraviețui, guvernul le va cere cetățenilor să ridice ziduri nu doar între state, ci între persoane, deoarece pericolul fiecăruia de a fi infectat provine de la oamenii pe care îi întâlnește cel mai des. Nu străinul e cel mai mare risc, ci cei care sunt cel mai apropiați de tine.

Dacă ne e frică, ne protejăm mai bine

A treia lecție: să avem încredere în experți. Criza financiară și criza refugiaților din 2015 au generat o mulțime de nemulțumiri populare față de experți. Iar frișca și-au tras-o populiștii pe turta lor, pierderea încrederii în oamenii cu competențe și expertize reale a fost unul dintre succesele majore ale politicienilor populiști în ultimii zece ani. Lucrul acesta nu va mai continua, va fi inversat de coronavirus. Cei mai mulți oameni sunt foarte deschiși în a avea încredere în experți și în a ține cont de știință atunci când propriile vieți sunt în joc. Krastev observă că acest lucru conduce la o legitimitate crescândă acordată profesioniștilor care sunt în linia întâi în lupta împotriva virusului. Profesionalismul este din nou la modă.

A patra lecție lasă loc interpretărilor, dar nu este mai puțin importantă. Din păcate, din cauza coronavirusului ar putea crește apetitul pentru autoritarismul big data folosit de guvernul chinez. Liderii chinezi pot fi acuzați pentru lipsa de transparență care i-a făcut să
reacționeze lent în ceea ce privește răspândirea virusului, dar eficiența răspunsului lor și capacitatea statului chinez de a controla deplasările și comportamentul oamenilor sunt impresionante. În actuala criză, cetățenii compară în mod constant răspunsurile și eficacitatea guvernelor lor cu cele ale altor guverne. Politologul bulgar citat susține că nu ar trebui să fim surprinși dacă, la o zi după terminarea crizei, China va părea a ieși câștigătoare, iar Statele Unite va fi partea învinsă.

A cincea lecție ține de gestionarea crizelor. Dacă în timpuri normale panica populației este o amenințare, astăzi panica poate avea un efect benefic. Ceea ce au învățat guvernele legat de abordarea crizelor economice, a crizei refugiaților și a atacurilor teroriste a fost că panica a reprezentat cel mai mare dușman al lor. Dacă, luni întregi după un atac terorist, oamenii și-ar schimba comportamentul de zi cu zi și ar înceta să își mai părăsească casele, acest lucru i-ar ajuta pe teroriști să își atingă obiectivele, panica fiind unul dintre acestea. Liderii au răspuns la acele crize cu apelurile „rămâneți calmi”, „continuați-vă viața”, „ignorați riscul” și „nu exagerați”. Dar acum, guvernul e forțat să ceară cetățenilor să-și schimbe comportamentul și să rămână acasă. Iar succesul guvernelor legat de acest lucru depinde foarte mult de capacitatea lor de a speria oamenii să facă așa cum au fost obișnuiți anterior. „Nu vă panicați” este mesajul greșit pentru criza COVID-19. Pentru a limita pandemia, oamenii trebuie să intre în panică – și ar trebui să-și schimbe drastic modul de a trăi, spune politologul Ivan Krastev.

Populismul nu poate câștiga, pentru că nu are soluții la criză

A șasea lecție. Criza COVID-19 are un impact puternic asupra relațiilor dintre generațiile extreme. În contextul dezbaterilor cu privire la schimbările climatice și riscul pe care îl prezintă, generațiile tinere au fost foarte critice față de bătrânii lor pentru că sunt egoiști și nu se gândesc serios la viitor. Coronavirusul inversează aceste dinamici: acum, vârstnicii sunt mult mai vulnerabili și se simt amenințați de caracterul refractar al milenarilor de a-și schimba modul de viață. Acest conflict între generații s-ar putea intensifica dacă criza durează mult timp.

În final, a șaptea lecție identificată de șeful Centrului pentru Strategii Liberale din Sofia este că, la un moment dat, guvernele vor fi obligate să aleagă între limitarea răspândirii pandemiei cu prețul distrugerii economiei sau să accepte costuri umane mai mari pentru salvarea economiei. Încă este foarte devreme să speculăm cu privire la impactul politic al COVID-19. Criza provocată justifică unele temeri antiglobaliste: aeroporturile închise și persoanele aflate în autoizolare par a fi punctul zero al globalizării.

Dar nu este deloc așa, eu cred că antiglobaliștii – majoritatea lor populiști – se grăbesc să cânte prematur prohodul globalismului. În mod paradoxal, pandemia COVID-19 și pandemia economică care provoacă fragmentări la nivel global ar putea slăbi actorii politici populiști, care, chiar și atunci când au dreptate, nu au o soluție.

Numărătoarea inversă a început!

0

Nu vă lăsați înșelați de aparențe. Există un ceas care, chiar dacă nu îl auziți, ticăie și măsoară timpul pe care îl mai avem până la începutul unui colaps economic. Nu avem cum să stăm acasă pe bani tipăriți de băncile centrale. Nu avem cum să ne păstrăm avuția individuală într-o țară care nu mai produce avuție. Nu vom putea supraviețui la nesfârșit cheltuind economiile făcute. Ele se vor epuiza. Nu vom putea amâna plata taxelor sau impozitelor la stat și să așteptăm de la același stat o asistență financiară din banii pe care nu-i are.

Nu vom putea crește deficitele bugetare oricât de mult, pentru ca vom sfârși prin a deveni total nefrecventabili de către investitori. Banca Națională nu va putea vinde la nesfârșit valută pentru a proteja leul, pentru că rezervele ei valutare se vor epuiza. Și nu ar trebui!


Suntem într-un moment în care până și în cazul SUA, unde tendințele sugerează o datorie raportată la PIB mai mare decât cea de după cel de-al doilea război mondial, apar întrebări despre cine va mai cumpăra datoria americană, în condițiile în care achizițiile investitorilor străini erau deja în scădere de mai multă vreme. Iar Rusia și China nu sunt străine de aceasta.
Încă visăm că putem sta liniștiți acasă oricât de mult, până când virusul va dispărea.

Problema este că nu știm când va dispărea și nu știm dacă va dispărea. Iar economiile țărilor afectate nu vor rezista până atunci pe modelul de „funcționare” de acum. Pe măsură însă ce timpul trece, disfuncționalitățile vor începe să aducă consecințe: șomaj, sărăcie, falimente personale, revolte și haos. Știrile anunță că în sudul Italiei, în disperare de cauză, oamenii se organizează în grupuri pentru a jefui magazine, în timp ce mafia încearcă să preia controlul în aceste regiuni.

Majoritatea țărilor afectate nu sunt încă acolo, pentru că ele sunt suficient de bogate pentru a-și permite luxul de a menține o perioadă de timp anomalia economică actuală. Dar cât timp vor avea India sau țările africane pentru a împiedica un haos generalizat? Și, în ultimă instanță, clepsidra se va scurge chiar și pentru țările dezvoltate, apropiindu-le de momentul colapsului.

Și nu am niciun dubiu că în locul unui colaps economic care să ne întoarcă înapoi cu 50 sau 100 de ani va fi preferată, cu orice preț, repornirea economiei, repornirea societății. Asta va presupune învățarea conviețuirii cu virusurile, prezente și viitoare, printr-o schimbare probabil fundamentală a societății umane în ce privește comportamentul său social, modul de lucru, modul de protecție sanitară și așa mai departe. Dar, fără doar și poate, economia va trebui repornită, iar resursele trebuie economisite pentru acel moment.

Nu discut dacă epidemia a fost sau nu supramediatizată sau amplificată în mod artificial. Până la urmă, spitalele copleșite sunt o realitate pe care nu o poate contesta nimeni. În egală măsură și deciziile de viață și moarte pe care doctorii au fost sau sunt obligați să le ia. Dar perspectivele destrămării societății umane vor deveni în scurt timp atât de prezente și atât de amenințătoare, încât niciun lider nu le va putea ignora.

Și analiza cost-beneficiu pe care o va face va arăta că întârzierea repornirii economiei și a societății ar putea duce la efecte recuperabile în decenii și la o distrugere amplă de avuție. Așa ceva nu va fi acceptat și vedem deja semne în acest sens: din Germania, Austria, Italia, SUA, ca să menționez doar câteva exemple.

Azi persistă o iluzie: statul trebuie să sprijine prezervarea cât mai multor afaceri. Ar fi o prostie. Multe afaceri nu vor mai avea niciun viitor, iar o alocare nediferențiată a banilor va duce la risipirea lor. Vom fi martorii unui episod important de „distrugere creativă”, prin care multe afaceri vor dispărea și foarte multe altele vor apărea. Statul va trebui să sprijine acest proces creativ prin sprijinirea antreprenorilor cu idei și viziune.
Statul va trebui să își aleagă războaiele pe măsura puterilor.

Va trebui să prioritizeze proiectele, favorizând finanțarea celor cu impact imediat și aplecându-se apoi asupra celor cu efect pe termen mediu. Statul va trebui să colecteze taxe și impozite, fără de care este doar o „mână moartă”.

Iar românii, indiferent că sunt angajați sau angajatori, va trebui să înțeleagă că cea mai mare slăbiciune a României este bugetul său minuscul raportat la valoarea economiei și la bugetele țărilor europene. Iar această slăbiciune ne limitează în mod clar opțiunile pe care le avem, la una singură: întoarcerea la muncă și la viață în maximum două luni. Și ne obligă la crearea contextului epidemiologic și sanitar care să o permită.

De ce economia românească are nevoie de „bani din elicopter” pentru cetățeni

O „lebădă neagră” nu este o criză obișnuită. Singurul mod în care poate fi evitat șocul unui blocaj la nivel global constă în aruncarea unui colac de salvare pentru întregul sistem, până când acesta poate funcționa din nou, iar modul de intervenție trebuie să fie substanțial, imediat și decisiv. Dacă permiți sistemului să se defecteze, atunci anii și costurile necesare pentru ca acesta să-și revină sunt mult mai ridicate decât însuși colacul de salvare. Asta ne-a învățat criza din 2008. Nu diferă cu nimic de un atac de cord și o operație de bypass. Doar că, de data aceasta, operația are loc într-un spital care este sub asediul unui virus.

Aflate probabil în fața celei mai importante crize economice din istoria modernă, care va urma unei crize de sănătate fără precedent, Uniunea Europeană și statele membre par din nou în stare de șoc și incapabile să acționeze rapid și decisiv pentru a oferi stabilitate și încredere unui sistem inflamat și fragil. Din nou, nu există nicio soluție europeană și nici finanțare comună europeană, așadar fiecare stat membru va trebui să gândească un plan național de redresare economică, adaptat particularităților economiei sale. În timpul Brexitului, Comisia Europeană a făcut declarații publice legate de nevoia de a reface arhitectura europeană și de a oferi motive clare și puternice statelor membre și cetățenilor lor pentru ca aceștia să contribuie la această refacere. Cred că acum este momentul pentru un răspuns coordonat, substanțial și rapid pentru această criză.

În majoritatea statelor europene, cea mai populară soluție pare să constea într-o serie de planuri de salvare a companiilor. Cel mai generos și clar program anunțat până acum pare a fi cel al Germaniei, care creditează fără a limita companiile și emite garanții prin banca de dezvoltare deținută de stat; soluția aceasta are sens pentru economia germană, care este dominată de corporații industriale mari orientate către exterior. 40% din PIB-ul Germaniei vine din exportul de astfel de bunuri. O criză globală generată de cerere ar putea elimina modelul economic industrial al țării și ar arunca Germania în recesiune puternică. Consumul intern nu ar putea niciodată contrabalansa reducerea substanțială a exporturilor nemțești. Prin urmare, colacul de salvare pentru corporațiile germane va ajuta oamenii să aibă în continuare locuri de muncă și să-și mențină puterea de cumpărare pentru a sprijini IMM-urile din Germania, în paralel cu menținerea modelului bazat pe export până în momentul în care cererea globală își va reveni.
Totuși, această soluție nu se aplică tuturor modelelor economice. Duplicarea soluției în România nu va avea neapărat aceleași rezultate pentru economia locală. Aici trebuie luate în calcul mai multe elemente: marile corporații din țară nu au acționari locali, capacitatea României de a-și controla moneda, avantajul competitiv al forței de muncă „ieftine” și, cel mai important, modelul economic bazat pe consum – care a dus economia României de la un PIB de 38 de miliarde de USD în 2000 la 212 miliarde de USD în 2017 – necesită o soluție bazată pe consumator, mai degrabă decât una bazată pe corporații. Cu alte cuvinte, economia românească va trebui să mențină puterea de cumpărare a individului, modelul său de consum și starea sa de spirit, pentru a putea susține sănătatea financiară a corporațiilor și a afacerilor locale medii, mici și ale microcompaniilor care determină cererea și oferta locală. Apoi, pe măsură ce economia globală își revine, exporturile României bazate pe resursele naturale și pe forța de muncă ieftină vor contribui din nou la economie și vor reduce subvențiile de stat. Un program de sprijinire a IMM-urilor prin intermediul ajutoarelor de stat, similar unui program de finanțare europeană, a dovedit că afacerile mici și micro nu pot parcurge procesele complexe birocratice și cronofage, prin urmare fondurile sunt rareori absorbite și chiar și mai rar decât atât ajung la beneficiarii cărora le sunt destinate.

Criza anterioară ne-a oferit o lecție din partea statelor din sudul și estul Europei: reducerea veniturilor și așteptările pesimiste privind cererea din partea consumatorilor nu fac decât să amplifice criza și să genereze efecte mai puternice asupra PIB-ului, orientarea băncilor către depozite, deprecierea activelor imobiliare, blocarea domeniului construcțiilor, imigrația în masă a oamenilor și falimentul oricărei corporații de orice mărime care depinde de cererea locală, creând astfel un cerc vicios care duce la șomaj și, prin urmare, la venituri mai mici și la perspective mai pesimiste privind cererea. Dar cum poate o țară să susțină consumul? Exact în modul în care a făcut-o economia românească până acum, complementat cu finanțarea și realizarea, în sfârșit, a infrastructurii, care, la rândul ei, va crea cerere de materiale și de forță de muncă locale. Un program substanțial de „bani din elicopter”, oferiți direct consumatorilor, ar fi colacul de salvare pentru economia locală. Acesta poate consta în reducerea impozitului pe venit, credite oferite de bănci persoanelor fizice la dobânzi preferențiale și activarea posibilității statului de a finanța direct. Totuși, în cazul unor astfel de măsuri, statul trebuie să se asigure că, înainte de toate, cetățenii sprijină businessurile locale prin cheltuielile pe care le fac, iar soluțiile ar fi prin folosirea sectorului bancar, emiterea de cupoane pentru anumite companii eligibile etc. În al doilea rând, businessurile care beneficiază de acest program, locale și internaționale, trebuie să facă cheltuieli pentru a menține și a crește numărul de locuri de muncă, fără a transforma beneficiile în dividende și fără a răscumpăra acțiuni, astfel încât excesul de lichiditate să rămână în sistem.

Întrebarea critică evidentă legată de această soluție ar fi: cum poate fi finanțată? Răspunsul este evident: prin împrumuturi făcute de stat și deprecierea monedei. Deși pare „scump”, este mult mai ieftin și mai rapid decât ar fi reconstruirea de la zero a economiei românești în următorii 30 de ani.

Ne place sau nu, coloana vertebrală a economiei locale este consumul, iar, pentru a evita o recesiune puternică sau pentru a contribui la revenirea din recesiune, prioritatea ar fi subvenționarea comportamentului de consum până la normalizarea situației.

Economia mondială azi

0

În virtutea dezvoltării societății globale, omenirea este în colaps. Un colaps generalizat, cu efecte dramatice, similar ca intensitate și, posibil, ca pagube celor două conflagrații mondiale sau altor evenimente cu efecte distructive asupra omenirii. Acest fapt este determinat nu neapărat de numărul persoanelor decedate, cât de numărul persoanelor care sunt lipsite de două libertăți fundamentale, libertatea de mișcare și dreptul la muncă, în urma distanțării sociale, izolării, carantinării și altor procese limitative. De fapt, virusul ucigaș creează probleme de adaptare la un alt fel de problemă globală a omenirii, care nu are de-a face cu sărăcia extremă sau sărăcia relativă, cu poluarea, cu încălzirea globală, ci cu posibilele efecte ale unei alienări în masă, a unei contagiuni în masă, a unei lipse de reacții care să nu inducă cel mai pervers dintre stări: starea de teamă.

Virusul care a provocat COVID-19 este un rezultat rezidual al injectărilor de fluxuri de capital, elemente de producție, cerere de consum din ultimii 30 de ani. Este o stare de încercare de reașezare a ordinii normale, naturale a economiilor lumii, în care cererea și oferta globale să se echilibreze în punctul de convergență al intereselor reale dintre producători și cumpărători, pornind de la necesarul de resurse pentru acoperirea nevoilor reținute spre a fi satisfăcute, nu pentru un consum care să poziționeze o persoană sau un grup de persoane pe o scală de valori care conferă putere.
Virusul oprește lumea în loc și pune la încercare autorități pentru atribuirea relevanței vieții, naturii umane și mijloacelor de supraviețuire în condiții de risc și incertitudine prelungite. Ce putem face pentru recăpătarea umanismului? Cum putem contribui la refacerea echilibrului societal? La demararea stării de normalitate a unei societăți în decădere ca urmare a înghețării economiilor?

Din istoria gândirii economice, în astfel de condiții se naște o nouă paradigmă care contribuie la propulsarea unor idei ce vor redefini lumea pentru următoarea decadă. Se pare că lumea în viitorul apropiat va fi guvernată de dataism, de puterea de utilizare a datelor care vor gestiona și vor identifica soluții la probleme curente, în special cele legate de biotehnologii, biodate, ciberdate care vor cunoaște în amănunt ceea ce face, cum face, unde se află, cum acționează sau cum gândește o persoană sau un grup de persoane, care constituie o masă, o populație convergentă cu un anumit scop sau obiectiv. Toți vom deveni date sau algoritmi, vom fi identificați în orice situație prin numere, vom acționa în baza unui cod de logare la o platformă sau baze de date.

Astfel că, în urma procesării datelor de către algoritmi, se vor cunoaște în orice moment informații despre subiect – individ sau grup – care pot determina sau influența comportamente configurate ale indivizilor. Deci o pierdere de indentitate, o programare a gândirii, comportamentelor și deciziilor prin intermediul unor tehnologii specifice, cum ar fi Internet of Thnings. Masele se vor adapta, piața muncii capătă noi valențe, oamenii trebuie să lucreze de acasă, să fie încartiruiți prin date, numere, calculatoare, platforme. Comunicarea devine individuală, intrinsecă, se pierd relațiile și legăturile sociale, afective, se va demitiza prietenia, se vor pierde legăturile între oameni, chiar dacă își petrec timp doar în propria familie. Dar, totuși, cum se creează valoarea adăugată, pentru care erau depuse atât de multe eforturi anterior COVID-19? De unde vor veni banii? Ce se va întâmpla cu piețele? Din ce vom trăi? Sau cine va supraviețui acestui sistem de dezintegrare socială?

Urmare a instaurării noii paradigme, a supremației datelor, dataismul, economia se va defragmenta într-o singură piață virtuală în care producția se măsoară în date furnizate sistemului global, date care vor ajuta economiile să producă, să consume prin intermediul economiei exclusiv digitale. Producția de date, de spații de stocare, de analiști de date vor fi elemente care configurează economia viitorului, iar oamenii, deveniți date și algoritmi, trebuie să valorifice propriul potențial prin gestionarea curentă a datelor de care dispun, de conversie a cunoștințelor și priceperilor proprii în alte date sau algoritmi, care prin interconectare participă la dezvoltarea megasistemului economiei globale. Vom fi un sat unic cu date de intrare și date de ieșire, cu informații foarte clare despre importanța fiecărei date și cum contribuie în mod simplist și relevant la economia digitală.

Crearea de locuri de muncă în economia digitală va fi marea provocare a lumii în viitorul apropiat. Acest fapt se suprapune cu prăbușirea sistemului bancar, cu apariția în forță a monedelor digitale, care devin singura monedă recognoscibilă. Oamenii trebuie să își reevalueze cunoștințele pentru participarea la noul sistem global instaurat în urma COVID-19. Oamenii trăiesc o schimbare de paradigmă în direct, va trebui să se reanalizeze sistemele de învățare, de participare la piața muncii, de valorificare a resurselor pentru a produce pentru un sistem digital, de plasare a comenzilor de producție, din orice domeniu, inclusiv agricultura, pe platforme care vor genera fluxuri de date pentru utilizatori cointeresați de un anumit bun, în funcție de capacitatea de absorbție și de stocare a datelor. Bun venit în lumea exclusiv digitală! La revedere, lumea consumerismului!

URGENȚE MANAGERIAL-ECONOMICE LA NIVEL NAȚIONAL

Economia mondială și economiile naționale se află într-o criză profundă, se produce așa numită ”înghețare a economiilor reale”, în aproape toate țările.

I. PREMISE

Analizele efectuate de specialiști din numeroase țări asupra crizei provocată de Coronavirus relevă trei elemente esențiale:

  1. Situația medicală și economică este și va fi foarte diferită de la o țară la altă, în funcție de anumiți determinanți medicali, economici, manageriali, sociali, culturali și ecologici
  • Fiecare țară trebuie să aibă o abordare proprie, în funcție de situația națională specifică.
  • Țările trebuie să colaboreze între ele și să se coordoneze din punct de vedere medical și economic pe anumite aspecte esențiale, având în vedere că se manifestă nu numai o pandemie medicală (molima la nivel internațional), ci și o pandemie economică, adică criză mondială care se diseminează și se adâncește rapid.

Acestea sunt premisele de la care trebuie să pornească deciziile și acțiunile în România.

II. VARIANTE DE SCENARII

România se află, ca de altfel cvasi-totalitatea țărilor lumii, într-o criză economică profundă, în curs de extindere. Experiență mondială arată că pentru ieșirea din orice criză economico-socială sunt posibile trei scenarii:

A.    Scenariul V, potrivit căruia, după o scădere bruscă și semnificativă a economiei, revenirea se realizează rapid și, într-o perioadă relativ scurtă, se ajunge la nivelul și performanțele economice anterioare, continuând dezvoltarea la nivelele anticipate anterior crizei (cazul Canadei în criză din 2008-2009)

B.     Scenariul U, caracterizat prin rămânerea economiei la un nivel scăzut o perioada îndelungată, după care se reia dezvoltarea, dar fără să se mai atingă performanțele naționale anticipate înainte de declanșarea crizei (cazul SUA în criză 2008-2009)

C.     Scenariul L, potrivit căruia criză se prelungește foarte mult, refacerea este înceată, îndelungată și dificilă, cu performanțe mult diminuate față de nivelurile prognozate înainte de declanșarea crizei (cazul Greciei în 2008-2009)

Evident, România trebuie să se pregătească pentru a fi capabilă să asigure o ieșire din criză după modelul sau scenariul V (modelul A)

III. DIRECȚII ȘI MODALITĂȚI DE ACȚIUNE

Pentru ca România să fie capabilă să asigure o relansare a economiei naționale de tip V, considerăm că managementul național este necesar să aibă în vedere, în principal, următorii cinci factori primordiali:

  • Cererea de produse și servicii, internă și externă
  • Asigurarea lanțurilor de aprovizionare a companiilor și populației în țară și din străînătate
  • Asigurarea de lichidități și finanțări pentru companii și populație
  • Realizarea de investiții substanțiale, publice și private, autohtone și străine
  • Asigurarea de resurse umane sănătoase, apte și disponibile pentru a munci.

A.    Cererea

Prima condiție ca orice companie și orice economie să funcționeze este să existe cerere pentru produsele și servciile sale. Cererea este internă și externă. Guvernul poate să influențeze și trebuie să acționeze în primul rând asupra menținerii cererii interne din partea populației – prin măsurile pe care le ia în domeniile fiscal, asigurări sociale și salarial în sectorul public – și, în al doilea rând, asupra cererii interne din partea administrației de stat sistemului sanitar, învățământului, etc. Asupra cererii externe, poate interveni mai puțin, dar se poate acționa în cadrul Uniunii Europene, mai ales folosind abordările mai relaxante financiare și facilitățile recent acordate.

B.     Lanțurile de aprovizionare pentru populație și companii

Acestea sunt lanțuri interne din economia României și lanțuri externe implicând alte țări. Guvernul are un rol esențial asupra asigurării aprovizionării din surse interne, prin măsurile pe care le adoptă vis-a-vis de agricultură, transporturi, construcții, comerț, într-o prima fază a crizei și – ulterior – în industrie, turism, și toate celelalte componente ale economiei. Asupra lanțurilor de aprovizionare externe, capacitatea de intervenție  a guvernului trebuie să se manifeste un special în cadrul Uniunii Europene, în ceea ce privește transporturile și managerierea resurselor de bunuri de larg consum, unde urmează în mod inevitabil, o penurie la nivel internățional. În acest context, nu trebuie neglijate nici alte surse externe de aprovizionare, între care China și Turcia sunt cele mai promițătoare.

O atenție majoră trebuie acordată pe plan intern și extern asigurării de alimente, medicamente și celelalte produse de prima necesitate pentru populația României. O acțiune importantă, pe care alte țări o folosesc, este maparea surselor de aprovizionare strategice și protejarea lor.

C.    Lichidități și finanțări pentru companii și populație.

Înghețarea economiei  naționale și internaționale se reflectă treptat și crescând în diminuarea lichidităților la companii, populație, bănci și celelalte instituții financiare, și firește, la bugetele statului. Guvernul României, Banca Națională, băncile din România și Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, trebuie să adopte politici și abordări, transpuse imediat în decizii și acțiuni de natură să asigure lichiditățile strict necesare cererii solvabile a populației și companiilor pentru a se aproviziona, produce, vinde și – în sectoarele unde este posibil și necesar (agricultură, industriile agro-alimentare, medicamente, materiale sanitare, digitalizare, învățare continuă și altele) pentru a se dezvolta.

D.    Investiții

Ieșirea din starea de înghețare a economiei și relansarea sa depind decisiv de realizarea de investiții substanțiale. Principalele surse de investiții de avut în vedere sunt:

  • Investițiile publice, atât din surse naționale, cât mai ales internaționale, profitând de facilitățile oferite de Uniunea Europeană, BERD, Banca Mondială, s.a.- care nu vor ”dăinui” prea mult. Se recomandă constituirea rapidă a unui portofoliu de proiecte operaționalizabile pe termen scurt și mediu, începând cu faza a doua a anvelopării blocurilor, tronsoane de autostrăzi, s.a. (Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România – CNIPMMR are deja întocmit un astfel de portofoliu cu 18 proiecte).
  • Investițiile externe atrase din afara Uniunii Europene prin acțiuni rapide, în special de la marii investitori internaționali – China, țările arabe din Golf, Singapore, Coreea de sud, Hong Kong, Taiwan, s.a. – valorificând și negocierile anterioare blocate de restricții politice ale Uniunii Europene sau din alte cauze.
  • Investiții private autohtone, prin măsuri speciale de motivare și garantare din partea statului, FNGCIMM și băncilor.

Investițiile trebuie să fie performante, să aibă o influență multiplicatorie cât mai mare în economie. Fără investiții care să fie substanțiale și să înceapă imediat există pericolul ca România să aibă o ieșire din criză de tip L, trecând prin experiența dureroasă de un deceniu a Greciei, care continuă.

 E.     Resurse umane sănătoase, apte și disponibile pentru a munci

Psihologia oamenilor, așteptările, motivațiile și comportamentele individuale și de grup se modifică substanțial în această perioada de criză, multidimensională și intensă, cu consecințe dificil de anticipat. Piața muncii este total dereglată și nefuncțională. Pentru foarte multe persoane supraviețuirea – nu numai ca ființe – dar și economică și socială, este o problemă existențială. În aceste condiții, statul trebuie imediat să conceapă și să implementeze un set cuprinzător de măsuri care, pe lângă diminuarea pierderilor de vieți omenești și o sănătate cât mai bună populației, să asigure:

  • menținerea în activitate a unui numar cât mai mare de persoane
    • venituri minime în continuare, pentru populație în vederea asigurării  supraviețuirii și a păstrării liniștei și ordinei publice
    • diminuări ale veniturilor peste un anumit nivel la toate categoriile de persoane (salariați, pensionari și asistați sociali) la care banii provin din surse publice
    • funcționalitatea în continuare a sistemului de învățământ, inclusiv finalizarea ciclurilor educaționale la toate nivelurile, prin abordări inovative
    • servicii de consiliere și orientare profesională online pentru categoriile de persoane cele mai vulnerabile.

Acționarea, în strânsă colaborare cu partenerii sociali, pe zonele menționate – care nu sunt exhaustive – va avea efecte benefice asupra precedentelor patru domenii – cererea și oferta de produse și servicii, lanțurile de aprovizionare și desfacere, menținerea de lichidități, finanțările și investițiile.

Pentru a înscrie România în scenariul V, deciziile și acțiunile Președinției, Guvernului și Parlamentului trebuie să fie substanțiale și îndrăznețe, realizate în perioada imediat următoare.

Prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu (foto)

„Pandemia” economică reclamă un răspuns amplu

0

„E nevoie de un ajutor de minimum 15% din PIB”

Cred că suntem în faza în care toată lumea bâjbâie, constrânsă fie de rigoarea unui establishment nefuncțional în actualele condiții (mă refer la arbitrarul separării băncilor centrale de economia reală și la existența unor reglementări prudențiale neadecvate momentului), fie de încercarea unor guverne de a oferi soluții pe termen scurt cu cheltuieli cât mai mici.
După mine, pandemia care a lovit toate economiile importante pentru baza industrială și financiară a lumii reclamă un răspuns la fel de amplu. În primul rând trebuie să plecăm de la faptul că dependența în aprovizionarea mondială de aproape o singură piață necesită un timp mare de relocalizare și dispersie a producției, ceea ce înseamnă un consum mare de bani. În al doilea rând, băncile cu capital privat, comerciale sau de investiții, nu se pot desprinde de ideea de profit, ceea ce face improprie credința că ar acorda credite cu dobândă zero în măsură suficientă. În privința Uniunii Europene și a Băncii Centrale Europene, birocrația ambelor este greoaie și
formula de decizie prin vot unanim, dar care exprimă atitudini naționale, le restrânge și mai mult eficacitatea.

Ca atare, soluția este doar în mâna autorităților centrale naționale: guvernul și banca centrală. Practic, ar trebui ca formula mai veche „helicopter money” să fie ajustată la „drone money” și banca centrală să devină împrumutătorul nelimitat și pe termen lung al guvernului sau direct al unor sectoare, ocolindu-se intermedierea băncilor comerciale. Desigur, problema suscită un acord de principiu la nivelul mai multora (de exemplu membrii BCE).

Am în vedere aici necesitatea eliberării legale a băncilor centrale de actualele interdicții de împrumutare a guvernelor, dar operațiunea care trebuie întreprinsă nu este una cosmetică, ci este una de a da soluții durabile și responsabile pentru agenții economici și angajații lor.
Desigur, formula achiziționării titlurilor de stat de pe piața secundară este o modalitate de majorare a lichidității disponibile în sectorul bancar (existentă în portofoliul BCE al instrumentelor de intervenție, dar neaplicată anterior), dar ea nu aduce un beneficiu direct guvernului.

În schimb, suspendarea Pactului de stabilitate european este, pe fond, o măsură îndreptată spre același scop, al punerii resurselor financiare necesare la dispoziția statului. Dar canalul de alimentare cu fonduri ar fi mult scurtat prin dirijarea directă a lor dinspre banca centrală către autoritatea executivă.

Ar fi, ulterior, responsabilitatea guvernului de a distribui sumele primite direct de la banca centrală către sectoarele din economie sau sociale, cu luarea măsurilor de asigurare a unei administrări responsabile (inclusiv prin constituirea de participații directe ale statului).

Nu cred că durata de acordare a creditelor direct de către autoritatea monetară către stat poate fi mai scurtă de 15-20 ani, după cum nu cred că o sumă inițială mai mică de 15% din PIB va produce efecte necesare.
Desigur, o rigurozitate se impune pe durata întregului proces și la toate nivelurile. Mai ales dacă se dorește evitarea unei crize imediate sau a unora provocate de un prost management. Sunt convins că o atare propunere va fi întâmpinată cu rezerve din partea apărătorilor teoriilor  clasice. Dar acum nu este timp pentru purism, ci doar pentru acțiune și asumarea curajului.

În fond, am fi naivi dacă am crede că economia va mai fi la fel după coronavirus. Or, mare parte din aceste resurse, existente la nivelul băncilor centrale, ar trebui să sprijine tocmai conversia către altceva. Pe de altă parte, rolul băncilor comerciale și de investiții poate crește substanțial dacă formulele de garantare de către stat a creditelor se flexibilizează și se extind, inclusiv cu contragaranții din partea băncilor centrale. 
Părerea mea este că nu e cazul să invocăm teama de creșterea datoriei publice, atâta timp cât recunoaștem că o îndatorare bine administrată este furnizoare de creștere economică.

Propuneri pentru redresarea economiei

0
  1. Acordarea de facilități fiscale în trepte, în funcție de industrii. Amânarea la plata taxelor și impozitelor timp de 3-6 luni pentru IMM-urile din industriile direct și imediat afectate (horeca, turism, evenimente, retail non-food, transport). După termenul de 3-6 luni începe plata normală a taxelor plus taxe restante reeșalonate pe 12 luni. Aceasta se coroborează cu șomajul tehnic, dar este și măsura de redresare pentru imediat după ieșirea din starea de urgență.
  2. Posibilitatea amânării la plata taxelor cu maximum 3 luni pentru IMM-uri din alte industrii, în baza analizei de la caz la caz a modului în care fiecare companie a fost afectată (scăderea cifrei de afaceri).
  3. Creșterea ritmului de contractare a fondurilor europene, cu reducerea indicatorilor acolo unde este posibil. Creșterea ritmului de analiză de dosare și de plăți către cei care sunt în implementare.
  4. Prelungirea cu 3 luni a termenului de atingere a cifrei minime obligatorii de afaceri pentru start-up-urile finanțate prin„Romania Start-up Plus (cca 10.000 de firme în situația aceasta).
  5. Promovarea intensă a finanțărilor speciale acordate de Comisie pentru criză, în vederea atragerii de astfel de fonduri către România.
  6. Eliminarea condiției de neaflare în proces de insolvență pentru accesarea fondurilor pentru companii care au declanșat procedura începând cu 1 martie 2020. 
  7. Devansarea cât mai multor proceduri de achiziție publică, indiferent dacă implementarea contractelor nu permite încasări în 2020. Faptul însuși de a avea contracte încheiate cu autoritățile permite companiilor să obțină mai repede credite, dar și să aibă o stare mai bună de siguranță și să facă eforturile necesare să mențină activitatea.
  8. Definirea de către guvern a unui pachet de criterii simplificate și unitare pentru accesarea creditelor garantate de stat pentru capital de lucru și investiții, care să permită firmelor mici accesul la această facilitate. O măsură de tip Prima Casă, unde băncile participante se comportă unitar în evaluare. În absența unei astfel de abordări, cele mai multe companii mici, nefiind în general bancabile, nu vor putea beneficia de facilitate.
  9. Creșterea pragului pentru deducerea de la impozit a sponsorizărilor direcționate către ONG-uri care oferă servicii sociale, servicii medicale și educaționale (educație obligatorie, nu long life learning) la 40%.
  10. Reglementarea formării și examinării online pentru cursuri de perfecționare, care nu necesită practica dependență de utilaje.
  11. Lansarea unui program special de finanțare din fonduri de stat sau europene a digitalizării pentru microîntreprinderi și IMM-uri cu procedură simplificată și cu o alocare semnificativă pentru a sprijini cât mai multe companii pe de o parte și a stimula industria IT să susțină economia în perioada următoare (e cam singura în poziție favorizantă).
  12. Lansarea imediat după ieșirea din starea de urgență a unui amplu program de sprijinire a turismului românesc prin a) campanie agresivă de tip „fă-ți anul acesta concediul în România”; b) creșterea valorii voucherelor și extinderea acordării de vouchere la personalul din ONG-uri; c) scutirea de la impozitare a cheltuielilor cu vouchere de vacanță realizate de companii mici și de furnizori privați de servicii educaționale, sociale și medicale.
  13. Măsuri suplimentare de stimulare a exporturilor (nu sunt specialist în domeniu, dar cineva poate gândi o propunere de măsuri). n

Când trece criza asta…

0

„Când trece criza asta, sper ca Uniunea Europeană să fie sinceră cu ea însăși și să se recunoască în acest tablou: familia europeană e compusă din mamă și tată (Germania și Franța), niște copii răsfățați, dar nedisciplinați (Italia, Spania și Grecia), frații lor cu apucături adolescentine (Belgia și Olanda), mătușile ursuze (Suedia, Danemarca și Finlanda), nepoata care se îmbracă ciudat (Irlanda), verii pe care uită uneori să îi cheme la aniversări (Austria, Polonia, Cehia, Croația, Slovenia, Slovacia), ăia doi mai mici cu care nu știi niciodată ce fel de rudă ești (Cipru și Malta), exoticul care face senzație când apare (Portugalia), vecina care susține că e rudă cu mătușa din partea socrului (Luxemburg), alții pe care îi vezi doar la nunți, botezuri și înmormântări (Estonia, Letonia și Lituania), afurisitul de nepot care se urcă pe mese și trântește porțelanuri (Ungaria) și verii de la țară, despre care toată lumea crede că-s adoptați (România și Bulgaria). Și bunica senilă care a zis că ea-și bagă picioarele în familia asta. O știți, da?”

sursa: Internet

ECONOMIA POST-COVID-19: PRIORITĂȚI PENTRU IMM

0

Un instrument important în configurarea politicilor cu privire la IMM-uri post-COVID-19 este Carta Europeană pentru Firme Mici, ce a avut și are obiectivul unic de creare a celui mai bun mediu de afaceri posibil pentru firmele mici și pentru antreprenoriat.

Acțiunile sunt structurate pe următoarele zece domenii care se pot regăsi și într-un plan actual în condițiile crizei actuale:

  1. Educația și instruirea antreprenorială la nivel local și interconectarea antreprenorilor locali, regionali și naționali. În scopul construirii unui spirit antreprenorial la tineri încă de la o vârstă fragedă, sunt propuse măsuri de încurajare a inițiativelor antreprenoriale ale tinerilor, mai ales la nivelul educației secundare și universitare, și de dezvoltare a unor programe de instruire pentru întreprinderile mici.
    Dezvoltarea antreprenorială la nivel local interconectat sectorial (unități mici de producție agro-alimentară, mici unități pentru materiale de construcții etc.) poate să constituie o soluție în actuala criză.
  2. Înființarea mai rapidă și cu costuri minime (limitate) de noi firme. Se identifică măsuri pentru ca înființarea de firme să se realizeze mai rapid și cu costuri minime (limitate), mai ales prin intermediul înregistrării online.
  3. Adoptarea de reglementări mai bune pentru mediul de afaceri. Se propune reducerea impactului negativ pe care îl pot avea asupra firmelor mici reglementările privind falimentul precum și orice nouă reglementare a domeniului. Firmele mici vor fi exceptate de la anumite cerințe administrative, mai ales în ceea ce privește avizele și alte tipuri de documentații.
  4. Asigurarea calificărilor necesare online. Instituțiile de formare profesională vor putea furniza calificările cerute de firmele mici și adaptate la nevoile acestora online.
  5. Extinderea accesului online la servicii. Administrația publică ar trebui să permită serviciile online în relația cu agenții economici.
  6. Accesul efectiv la piața internă unică. Statele vor facilita accesul la piața unică astfel încât firmele mici să beneficieze cât mai mult de oportunitățile pe care aceasta le furnizează. În același timp se va urmări aplicarea tuturor reglementărilor privind concurența, urmărindu-se asigurarea egalității de șanse a firmelor mici în ceea ce privește accesul pe piață și posibilitatea de a concura cu celelalte firme.
  7. Caracterul stimulativ al fiscalității și reglementărilor financiare. Sistemele naționale de taxe și impozite va trebui să conducă la recompensarea succesului economic al firmelor mici, la favorizarea extinderii afacerilor și la crearea locurilor de muncă. Se prevede îmbunătățirea accesului firmelor mici la finanțare prin mai multe tipuri de credite (microcredite, credite de investiții, credit fiscal, chiar și intervenția de tip parteneriat a statului prin intermediul un Fond Național de Sprijinire a IMM-urilor – FNSIMM).
  8. Consolidarea capacității tehnologice a firmelor mici. Vor fi depuse eforturi pentru promovarea noilor tehnologii în rândul firmelor mici, pentru implementarea brevetului european de invenții și pentru facilitarea accesului firmelor mici la rezultatele cu caracter comercial ale programelor de cercetare. Va fi de asemenea încurajată cooperarea între firme, precum și cea între acestea și instituții de învățământ și de cercetare.
  9. Susținerea modelelor de succes de e-business și a micilor companii de înaltă performanță. Firmele vor fi încurajate să adopte bune practici și modele de afaceri de succes care să le permită să se dezvolte. Vor fi create servicii de asistență online pentru firmele mici.
  10. Dezvoltarea unei reprezentări mai solide și mai eficiente a intereselor firmelor mici la nivel național și la nivelul Uniunii Europene (reprezentnați la Bruxelles care să susțină mediul de afaceri din România). Vor fi analizate soluții, inclusiv referitoare la o mai eficientă coordonare a politicilor naționale și comunitare, în scopul realizării unei mai bune reprezentări a firmelor mici la nivel național și la cel al Uniunii Europene
    Mai mult, considerăm că un pachet de măsuri la nivel guvernamental ar trebuie să fie orientate spre mediul micilor afaceri prin: măsuri de tip fiscal  (intervenție asupra taxelor la nivelul IMM-urilor, respectiv contribuțiile fiscale ale angajaților și ale angajatorilor, impozit 0 pe profit cu condiția ca acest profit să fie reinvestit), măsuri de tip investițional, respectiv stimularea investițiilor prin credite garantate de stat 100% prin intermediul Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM SA-IFN), inclusiv credite privind stimularea exporturilor acordate IMM-urilor de EximBank România.