Vasile Pușcaș: Cine suntem noi?

Peluat din Cotidianul

Mărturisesc un context care m-a determinat să scriu aceste rânduri: tocmai am terminat lectura volumului N. Iorga, Jurnalul ultimilor ani, 1938-1940, o ediție îngrijită și publicată de profesorul Andrei Pippidi, la Humanitas (2019). Este o continuare a editării însemnărilor aproape zilnice ale marelui istoric, iar propunătorul acestei ediții a însoțit-o cu note explicative și bio-bibliografice de excepțională valoare, efortul intelectual și științific al d-lui Pippidi meritând toată recunoștința și lauda noastră.

Am decis să aștern aceste câteva gânduri încă înainte de a finaliza citirea volumului amintit pentru că propozițiile scurte și frazele clare ale istoricului Nicolae Iorga m-au presat să revin la o întrebare mai veche a mea, dar și a noastră, respectiv să chestionez cine suntem noi, românii, ca popor și națiune, acum, la începutul sec.al 21-lea. Am văzut că în ultimii ani mai mulți intelectuali de la noi au încercat și ei să răspundă la o astfel de întrebare, din perspectivă filosofică, sociologică, psihologică, istorică etc., având parcă aceleași nedumeriri ca și învățații din România începutului de veac 20. Dar eu tot nu am găsit un răspuns mulțumitorîn amintitele scrieri deoareceacestea aduc răspunsuri pretențios-savante, complexe(chiar complicate) la teme simple și grave care necesită deslușiri limpezitoare. Jurnalullui Nicolae Iorga, pentru ultimii săi ani de viață, este o colecție de învățături ajutătoare pentru cel care-și pune astfel de întrebări. Căci marele Istoric Iorgaexpune un adevărat curs aplicat de management al crizelor interne și internaționale, cu reale foloase pentru epoca pe care noi o trăim.

Ultimii ani ai deceniului al patrulea, din secolul trecut, au fost nu doar ani de criză, ci și ai debutului celui de-Al Doilea Război Mondial. De aceea am citit Jurnalul lui Iorga nu doar pentru a vedea cum ce evenimente din acea perioadă a receptat, dar mai ales am fost curios să aflu cum a perceput istoricul de mare întindere și profunzime acele întâmplări care au premers celei mai mari conflagrații globale. Și mai ales cum s-a raportat el la conduita liderilor politici și intelectuali din România acelei vremi, la starea de spirit a poporului român și a europenilor. Să precizăm că firul vieții lui Nicolae Iorga, ultimul personaj goethean care mai trăia pe această Planetă, a fost curmat în 27 noiembrie 1940, printr-un asasinat care va rămâne ca o pată permanentă pe istoria noastră. A fost omorât de un grup de cetățeni români care se pretindeau a fi o „generație nouă” de renovatori ai României. În fapt, în urmă cu opt decenii, românii au înregistrat cele mai mari dezastre succesivedin istoria lor de până atunci-pierderile teritoriale din vara și toamna anului 1940(BasarabiaNord-Vestul Transilvaniei, Cadrilaterul, punându-se capăt izbânzii naționale de la sfârșitul Primului Război Mondial), cutremurul devastator din luna noiembrie și, în aceeași lună, asasinarea lui Nicolae Iorga, dar și a altor lideri politici și intelectuali din România. Iar societatea românească și europenii au văzut cum românii nu și-au apărat teritoriul cu arma în mână, datorită defetismului și lașității liderilor proprii, iar o personalitate uriașă precum Nicolae Iorga a fost lăsată pradă acțiunilor criminale ale extremismului, fiindu-i refuzată până și o ceremonie de funeralii demnă de un adevărat Dascăl al Neamului Românesc. De aceea,când rememorez acest episod al trecutului nostru mă tot întreb: cine suntem noi, românii?

Dar să vedem cum erau românii în ultima parte a anilor ‚30, din veacul trecut, așa cum i-a văzut Nicolae Iorga. Chiar la începutul anului 1938, atunci când regele Carol al II-lea a dat țării o nouă Constituție, Iorga considera că aceasta avea justificare doar dacă era „o făgăduială de muncă națională” și nu pentru „corupția care continuă”. Românii primeau zilnic semnale că lumea era în schimbare, cu tonuri îngrijorătoare, dar liderii țării nu spuneau cetățenilor ce li s-ar putea întâmpla. Iar Consilierul regal, Nicolae Iorga atrăgea atenția suveranului că „Prea lucrează miniștrii fiecare pe seama sa”. Și văzând cine a fost în cortegiul funerar al Reginei Maria, el a exclamat: ”Apus de generație”Căci epoca se afla sub asaltul radicalismului politic al așa-zisei „generații de la 1922” care propunea doar tulburări și revoluții, dar nicidecum o viziune închegată de evoluție a societății românești. Sau, cum se exprima Ortega y Gasset despre fenomenul similar european, unele grupări de „tineri” considerau că aveau doar drepturi în societate, dar erau fără obligații față de societate. Iar într-o conferință din toamna anului 1938, Nicolae Iorga descria astfel epoca:”Stăm la un ceas greu al lumii. Nu a fost niciodată mai multă ură, unită cu o mai urâtă grosolănie în cererile nedreptățite care caută să se adauge, ori vrea să se întoarcă pentru a apăsa din nou. Omenirea pare a-și fi pierdut capul ori a se fi înșirat cu o supunere lașă pe urma tuturor rătăcirilor. Steaguri de moarte și nimicire se ridică de mâini fanatice, zguduite de frenezia omorului pentru a chema la nimicirea lucrurilor care cu atâta cinstită muncă s-au făcut de la isprăvirea măcelurilor Marelui Război”.

Despre toate acestea, Istoricul a atenționat regele, sefii de guverne și pe miniștri, a scris nenumărate articole de presă, a pledat la Universitate și la AcademieȘi, deși era la o vârstă înaintată, a continuat să meargă în orașele și satele țării, în importante locuri din Europa pentru a conștientiza populația românească și europeană asupra realității tulburi din România, mai ales în Transilvania și Basarabia, și că „războiul pare a se apropia”. În aceste călătorii, dar și din conversațiile aproape zilnice cu mediile politice și culturale românești, Iorga a constatat că propaganda Budapestei și Moscovei, pe diferite canale, dar mai ales radio, induceau o stare de spirit de nesiguranță și teamă în rândul populației. Propagandă care, în opinia lui Iorga, ar fi trebuit combătută viguros de autoritățile României, Istoricul însuși făcând-o de câte ori a avut ocazia.

Doar că preocupările autorităților autohtone erau altele. Anume să cenzureze opiniile lui Nicolae Iorga. Și pentru că exista oficial „Cenzura”aceasta era preocupată a nu se mai ataca ungurii, sovieticii, germanii etc. pe motivul de a nu se întreține o psihoză de conflict și război. Criticând sistemul totalitar din România, Nicolae Iorga s-a trezit cu „dosar al Siguranței” care învinuia savantul că în cursurile sale universitare nu a vorbit cum ar fi trebuit de rege și miniștrii săi. Motiv pentru care a fost chemat a da explicații „la Ministeriu” și a avut probleme în familie și la Universitate. Context care l-a făcut pe Iorga să arate că frecvent i se deschidea corespondența și chiar i se sustrăgea din aceasta documente și fotografii, că „spioni” puși de cineva interpretau aiurea spusele sale, că se „fabricau” o serie de „mișelii” de cele „cinci Siguranțe” care se aflau la dispoziția regelui și premierului. Situație pe care o descrie ca fiind „Fanarul”-cu adresabilitate și către unii lideri ardeleni- fiind nevoit să constate că „trăiesc între nebuni și că Țara Românească a ajuns o casă de nebuni”. Iar în Consiliul de Coroană din 17 martie 1939, atrăgând iarăși atenția regelui și liderilor politici asupra gravelor pericole spre care se îndrepta țara, inclusiv pierderi teritoriale, îndemna la o reală uniune națională care să dea posibilitate României să reziste, căci, zicea Istoricul, „rezistența se impune ca o datorie”. Și, apropo de această datorie, Iorga nu se abține de la constatarea că la chemarea rezerviștilor „Țăranul nostru întrunește toate așteptările”, pe când „oamenii culți” au arătat o „infamă atitudine”.

Pentru rezistență a pledat Nicolae Iorga și când autoritățile statului român au fost puse în situația de a decide, în 1940, soarta Basarabiei și Transilvaniei. Doar că majoritatea liderilor politici români ai vremii una spuneau și alta făceau. După Consiliul de Coroană care a consimțit la cedarea Basarabiei (28 iunie 1940), Iorga descria astfel comportamentul celor chemați a decide: ”militarii au fost lamentabili, miniștrii tineri-pe care am fost condamnați să-i ascultăm pe rând-și mai lamentabili, iar Tătărescu,<<pelicanul sonor>>, și Argetoianu, odioși. Demni au fost reprezentanții Ardealului și ai Basarabiei”. Deosebit de virulent a fost Iorga la adresa liderilor politici și militari care au spus mereu că se cheltuiau sume enorme pentru înarmarea și modernizare Armatei, pentru a face față agresiunilor externe, iar când a apărut pericolul concret au susținut mai degrabă defetismul Armatei și l-au încurajat pe cel al poporului român, în timp ce corupția acelorași lideri a înghițit bugetul destinat pregătirii rezistenței țării.

Nicolae Iorga a presimțit o astfel de atitudine a liderilor politici din România chiar în 1939, după ce guvernul a acceptat să semneze cu Germania lui Hitler “al doilea Tratat de la București”.După ce și Primul Ministru Armand Călinescu a căzut pradă asasinatului politic, Nicolae Iorga a discutat cu unii lideri politici și militari (Văitoianu, Țenescu, Tătărescu,etc.) și a aflat opinia acestora că armata și Țara erau nepregătite a face față „tragediei înăuntru” și „tragediei afară”, că „nu ne batem” pentru Țară. Ceea ce l-a făcut pe marele Istoric să noteze(24 sept. 1939): ”Un vânt rece mă străbate în dimineața putredă, dar mai mult un incomensurabil dezgust. De ce aș merge și mai departe,în conversație intimă, ca un complice,cu acest grup de oameni, la guvern și lângă guvern, cari nu cred în țata lor? Mă desfac pentru a merge acasă”.

Da, Nicoale Iorga era deja demult „desfăcut” de astfel de lideri, dar a încercat să-i educe, să-i îndrume, chiar să-i ajute pentru că el credea că o „națiune nu moare” și avea inegalabilul simț al datoriei, al generației care a întregit România, că trebuia să facă tot ce putea pentru dezvoltarea Țării. Pentru toate acestea, recunoscându-și limite, Iorga avea să primească amenințări vulgare, înștiințări că va fi omorât – de care autoritățile vremii știau-umiliri pe scena politică și chiar în mediul academic. În toamna anului 1940, retras la masa lui de lucru, încă mai transmitea conducătorilor țării că „nu trebuie să jignim,cum o face totuși o presă controlată, pe aceia cari ne-au ajutat să facem acea Românie Mare care se destramă astăzi”. Deși puțină lume mai comunica sincer cu el, Istoricul a avertizat că nu va înceta să susțină adevărul și dreptatea poporului român. La 1 oct.1940 afla din ziare că a fost pensionat de la Universitate. Tot atunci, președintele Academiei Române i-a transmitea că nu mai avea voie să transmită mesajele sale. Pentru a supraviețui și a întreține câteva din instituțiile cultural-științifice și educaționale pe care le subvenționa personal,a fost nevoit să recurgă la împrumuturi care doar cu greu le-a obținut. Familia sa „rezista eroic nenorocirilor”. La poarta casei lui erau postați tot timpul „doi tineri”. Ultima sa însemnare din Jurnal este datată 26 noiembrie/1940/. Marele savant constata iarăși că liderii României au orientat țara într-o direcție periculoasă. În 27 noiembrie 1940, Nicolae Iorga a fost asasinat mișelește. Vestea aceasta a șocat lumea! Zeci de universități și academii din Europa și America au arborat drapelul în bernă. În România, înmormântarea sa s-a petrecut aproape clandestin, conform dorinței și instrucțiunilor liderilor de atunci. Anul 1940 a fost un dezastru pentru România! Aceasta au trăit românii în urmă cu 80 de ani!

În epoca noastră este și mai evident că interesează cum sunt românii, dar cred că românii ar trebui ei înșiși să fie și mai interesați de ce lideri guvernează Țara. În Jurnalul ultimilor ani,1938-1940, Nicolae Iorga ne-a arătat cum erau românii și cum se comportau liderii lor. Țin neapărat să adaug faptul că, în ceea ce privește soarta națiunii române, el era un optimist iremediabil. Cred că judecățile lui ne pot ajuta să ne evaluăm mai realist, noi, cei de azi. Mulțumim profesorului Andrei Pippidi pentru că ne-a înlesnit accesul la acest document deosebit. Și subliniem că orice asemănare a descrierilor lui Nicoale Iorga cu prezentul este, cum se spune, absolut întâmplătoare. Oare?!

Sondaj BestJobs: Doar 4 din 10 angajați români au planuri de concediu pentru 2020. Îngrijorați de pandemie, peste 80% rămân în țară

0

Aproape trei sferturi dintre angajații români nu și-au luat anul acesta concediu de odihnă, dar 42% dintre ei plănuiesc totuși să facă o cerere în acest sens în perioada următoare, arată datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Îngrijorați mai ales că lumea s-a relaxat prea mult și nu mai respectă regulile de igienă și distanțare socială (42%), dar și că vine un nou val de epidemie și, implicit, noi restricții care le-ar putea da peste cap planurile de vacanță (23%), peste 80% dintre ei rămân în țară și au în plan să își petreacă zilele libere la mare sau la munte (57,4%) ori chiar acasă (24,8%).

Dintre cei care plănuiesc să plece anul acesta în vacanță, 34,2% se așteaptă să cheltuiască același buget planificat inițial, înainte de izbucnirea pandemiei, iar puțin peste 16% spun că vor reduce bugetul cu până la 30% față de anul trecut având în vedere incertitudinile actuale.

Când vine vorba de cazare, 50% dintre respondenții la sondajul BestJobs preferă hotelul sau pensiunea, și doar 12% iau în calcul posibilitatea de a-și petrece concediul într-un apartament închiriat în regim hotelier, cu rulota sau chiar cu cortul, pentru a elimina orice risc în ceea ce privește distanțarea socială.

Când se vor întoarce din concediu, 29% dintre angajații chestionați spun că revin direct la birou, fără vreo măsură de prevenție pentru siguranța colegilor lor, alți 28% declară că vor lucra remote până la sfârșitul anului, în timp ce 21% vor lucra de acasă 14 zile, pentru a-i proteja pe ceilalți în cazul în care au fost expuși la coronavirus. 18% au însă de gând chiar să-și facă analize și testul Covid-19.

În ceea ce privește călătoriile în interes de serviciu, 88% dintre angajații intervievați spun că nu pleacă nicăieri anul acesta și doar 10% au programate deplasări de afaceri în țară, iar alți mai puțin de 3% în străinătate. Majoritatea (74%) nu au fost informați despre politica firmei pentru care lucrează privind călătoriile de afaceri din perioada următoare, în timp ce alții spun că angajatorul a optat să anuleze orice deplasare de serviciu anul acesta (12%), permite călătorii doar în țară și doar managementului (15%) sau impune izolare după întoarcere pentru o perioadă de 14 zile și testare Covid-19 (5%).

Criza sanitară le-a adus multor angajați români, pe lângă temeri din cauza bolii, şi o scădere bruscă a veniturilor. Doar 36% dintre participanții la sondaj au reușit să-și păstreze intact bugetul familial, în timp ce 25% au declarat că în lunile de restricţii veniturile familiei au scăzut cu până la 25%, iar 24,5% susțin că scăderile depășesc chiar și 50%.

Sondajul a fost efectuat în perioada 15-25 iunie 2020, pe un eșantion de 804 utilizatori de internet din România.

Teme de master de la USAMV București, premiate de Brother România

0

Compania Brother, nume de referință în soluții pentru mediul deafaceri, a acordat două premii de câte 500 de euro unor absolvenți ai programelor de master de la Facultatea de Îmbunătățiri Funciare și Ingineria Mediului (FIFIM) a Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (USAMV): ing. Theodor Paul Digă – absolvent al programului de master de Geomatică pentru ingineria mediului, pentru lucrarea de disertație „Trasarea hărților de hazard ale inundațiilor istorice în b.h. Siret, zona nămoloasă”; absolventa programului de Ingineria și protecția mediului în spațiul rural autoare a lucrării „Diminuarea debitului de apă uzată de la Stația de Epurare Glina prin reducerea cantității de apă infiltrată în colectorul de canalizare A0 mal drept, Râul Dâmbovița”. Evaluarea lucrărilor a fost făcută de membrii comisiilor de examinare în cadrul sesiunii de susținere a lucrărilor pentru cele două programe de studiu. Reprezentantul companiei Brother, Monica Otlăcan, Country Manager Brother România, a selectat câștigătorii, având ca principal criteriu aplicabilitatea lucrărilor susținute de absolvenți: „Am fost impresionată de relevanța, gradul de implicare și originalitate al subiectelor alese, așa că am suplimentat bursele acordate pentru a acoperi ambele programe. Felicit proaspeții absolvenți pentru dedicarea pe care au arătat-o și le urez să continue să se implice în protecția mediului în România. Considerăm importantă stimularea viitorilor specialiști în domeniul protecției mediului, iar Brother este o companie care pune pe primul plan calitatea mediului înconjurător. Practic, în fiecare etapă din ciclul de viață al unui produs avem în vedere impactul asupra mediului. Încurajăm astfel viitorii specialiști în protecția mediului, cei care sunt liderii viitoarelor generații, să urmărească aspectele practice ale protejării mediului, așa cum s-au dovedit lucrările premiate anul acesta”.

Brother subliniază că obiectivul acordării premiilor este de „a sprijini desfășurarea de activități de protecție a naturii și conservare a biodiversității și recunoașterea implicării absolvenților în activitățile de protecție a mediului”. Totodată, Brother își reafirmă misiunea „de a dezvolta soluții, echipamente și tehnologii eficiente care să permită organizațiilor să își îmbunătățească performanțele și operabilitatea, simultan cu reducerea costurilor. Reducerea impactului asupra mediului reprezintă una din temele cheie ale implicării sociale a companiei Brother, inclusiv în România. Angajamentul Brother de a susține specialiștii și activitățile de cercetare în domeniul protecției mediului derulate în cadrul universității se vor concretiza și prin alte acțiuni corelate din cadrul parteneriatului. La nivel internațional, Brother colaborează cu diverse organizații și se implică în multiple acțiuni menite să reducă nivelul de poluare a mediului înconjurător. În România Brother a început o colaborare cu USAMVB în 2019 pe care o continuă susținut an de an. Această colaborare are scopul de conștientizare asupra riscurilor pe care le prezintă lipsa de atenție a oamenilor față de mediu, pentru a încuraja și susține rolul practic al viitorilor specialiști în protecția mediului înconjurător”.

Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti, definită ca „o universitate pentru viaţă şi agricultură prin educaţie şi cercetare de înaltă calitate”, este „o instituţie de învăţământ superior şi cercetare acreditată, cu personalitate juridică, ce face parte din reţeaua instituţiilor de învăţământ superior de interes public, având caracter nonprofit şi apolitic. USAMVB este organizată şi funcţionează în conformitate cu prevederile Constituţiei României, ale legislaţiei şi reglementărilor naţionale din domeniul învăţământului, cu Carta universitară şi regulamentele proprii pentru a-şi îndeplini misiunea asumată. Absolvenții Facultății de Îmbunătățiri Funciare și Ingineria Mediului, unica în ţară ce pregăteşte ingineri prin programul de studii de licenţă Îmbunătăţiri Funciare şi Dezvoltare Rurală, dobândesc calificări pentru a răspunde cerințelor pieței muncii, fiind pregătiți pentru a lucra în următoarele sectoare de activitate/instituții: construcții – proiectare și execuție, agenții de mediu, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, servicii/cadastru, administrația centrală și locală, cercetare și consultanță, Real Estate & Business”.

Brother, companie fondată în Japonia cu mai bine de un secol în urmă de frații Masayoshi și Jitsuichi, este „o marcă recunoscută la nivel mondial pentru inovație tehnologică. Compania desfășoară operațiuni în peste 40 de țări și regiuni. Printre produsele Brother, se numără imprimante, echipamente multifuncționale, scanere și soluții de etichetare. Oferta pentru o eră bazată tot mai mult pe tehnologie digitală și inteligentă include soluții mobile de tipărire și servicii de management al printurilor (Managed Print Services – MPS)”.

„Marea Neagră în Noua Economie”. Ultimul tren către independența energetică

0

România se află în fața unui examen de maturitate. În apele tulburi ale Mării Negre se află o resursă bogată de gaze naturale care ne vor asigura independența energetică pentru mulți ani de acum încolo, dar și dezvoltarea economică de care avem nevoie. Din păcate, curentul de opinie pornit de la un grup restrâns cu interese obscure că mai bine nu extragem aceste resurse s-a extins. Asta deși avem toate argumentele economice, sociale și geopolitice să o facem, iar exploatarea lor este susținută cu o majoritate largă de români în sondajele de opinie. 2020 este anul deciziei politice pentru a da undă verde sau a îngropa definitiv, în adâncimea Mării Negre, aceste resurse cu care am fost binecuvântați.

Despre importanța acestor resurse naturale pentru economie, pentru siguranța energetică a țării și despre implicațiile geopolitice actuale s-a discutat în cadrul dezbaterii „Marea Neagră în Noua Economie”, un eveniment de marcă organizat de România Durabilă și EM360, la care au participat numeroși experți din mediul economic și cel politic.

„Dacă România face pașii corecți pe care până acum a întârziat să-i facă, e o oportunitate fără precedent. Nu mai avem foarte mult timp la dispoziție, și nu neapărat din cauza Green Deal, dar și pentru că interesele vecinilor noștri nu sunt întotdeauna cu ale noastre”,a declarat Adrian Măniuțiu, jurnalist și antreprenor EM360, moderator al evenimentului alături de Daniel Apostol, jurnalist economic, fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG.

Depinde exclusiv de noi dacă în următoarele decenii vom continua să importam gaze din est. Ce blochează acest proiect strategic și cum poate fi deblocat? Poate această clasă politică să sară peste propria umbră și să ia în context electoral o decizie fundamentală pentru viitorul României? Și, mai ales, cine va răspunde politic pentru ratarea acestui proiect strategic, pe care suntem pe punctul de a-l rata? Cine va răspunde pentru un asemenea eșec?

La aceste întrebări, am încercat să găsim nu doar răspunsuri, ci și soluții în cadrul dezbaterii.

„Trăim cu speranța că lucrurile vor reveni în normalitate, că vom găsi împreună – politicieni, industrie, reglementatori – un echilibru care să dea o șansă unei oportunități enorme pentru toată țara noastră”, spune Vasile Ciolpan, Director Direcția Comercializare Energie, Romgaz, referindu-se la gazele naturale din Marea Neagră.

Industria de petrol și gaze naturale a fost dintotdeauna unul dintre motoarele economice ale României. Deblocarea exploatării înseamnă niște beneficii imense pentru țară. Dacă resursele de gaze naturale din Marea Neagră vor rămâne în pământ, importurile pot ajunge la 40% la nivelului lui 2030, conform estimării Transgaz, a declarat Alina Popa, Membru al Consiliului Director OMV Petrom.

Proiecțiile privind consumul de gaze naturale în UE arată o scădere puternică a cererii pentru acest combustibil după 2030, pe măsură ce ne îndreptăm spre țintele de neutralitate climatică din 2050, a afirmat Christian Egenhofer, Senior Research Fellow la Departamentul de Energie, Resurse și Schimbări Climatice în cadrul Centrului de Studii Politice Europene (CEPS), un think tank cu sediul la Bruxelles.

Andreea Mitiriță, Partener PWC, a expus în cadrul webinarului „Marea Neagră în Noua Economie” drumul recomandat din punct de vedere fiscal pe care România ar trebui să îl urmeze pentru a se asigura de un câștig cât mai pronunțat în urma exploatărilor resurselor offshore. Veniturile generate la bugetul de stat ar relansa economia României.

Prezent în cadrul webinarului „Marea Neagră în Noua Economie”, avocatul Laurențiu Pachiu, partener David & Baias, face o radiografie a proiectului resurselor naturale offshore. Concluzia este că am ratat, deja, șansa de a crește nivelul de siguranță geostrategică în regiune prin amânarea continuă a proiectului, din cauza legislației lipsite de predictibilitate și a unei  politici fiscale incorecte față de investitori. Asta în contextul în care românii își doresc cu adevărat deblocarea proiectului și începerea exploatării gazelor naturale care ne aparțin.

Reprezintă gazele naturale din Marea Neagră un colac de salvare pentru economia României? Cristian Păun, cercetător în cadrul ASE & ASPES, crede că da. Noul studiu pe care l-a prezentat în cadru conferinței online indică niște cifre care ar putea să ne dea speranță în cazul în care exploatările resurselor de pe fundul Mării Negre ar începe. Pe de altă parte, frânarea proiectului ar aduce o scădere semnificativă a veniturilor la stat.

Cine răspunde de blocarea proiectului de exploatare a resurselor offshore din Marea Neagră? Cum a fost posibil ca dezinformarea, populismul și propaganda să umbrească beneficiile uriașe pe care exploatarea gazelor naturale le-ar fi adus României? Radu Dudău, Director Executiv al Energy Policy Group, a reușit să pună punctul pe „i” în cadrul webinarului „Marea Neagră în Noua Economie”.

Este nevoie ca reprezentanții clasei politice să stea la aceeași masă și să înțeleagă că problema Mării Negre, problema energetică a României este o problemă comună. Depinde exclusiv de noi dacă în următoarele decenii vom continua să importăm gaze naturale de la Est. O spun chiar tineri din politica și administrația locală.

Unul dintre cele mai importante subiecte pentru România, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere geostrategic: MAREA NEAGRĂ. Un subiect care este deja dezbătut de mai mulți ani, din păcate fără nicio o concluzie. Lipsește decizia care ar transforma resursele offshore în colacul de salvare al economiei românești, toate acestea într-un context dificil de gestionat din punct de vedere al tranziției către un viitor decarbonizat.

NOUA ECONOMIE este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri. Mulțumim partenerilor media ai evenimentului „Marea Neagră în Noua Economie”: Agerpres, Profit.ro, Money.ro, Financial Intelligence, Europa FM, e-nergia.ro, InvesTenergy, Energy Industry Review, Energy Center, Focus Energetic, The Diplomat, G4Media.ro, Economistul, Club Economic.

„Marea Neagră în Noua Economie”. Ultimul tren către independența energetică

România se află în fața unui examen de maturitate. În apele tulburi ale Mării Negre se află o resursă bogată de gaze naturale care ne vor asigura independența energetică pentru mulți ani de acum încolo, dar și dezvoltarea economică de care avem nevoie. Din păcate, curentul de opinie pornit de la un grup restrâns cu interese obscure că mai bine nu extragem aceste resurse s-a extins. Asta deși avem toate argumentele economice, sociale și geopolitice să o facem, iar exploatarea lor este susținută cu o majoritate largă de români în sondajele de opinie. 2020 este anul deciziei politice pentru a da undă verde sau a îngropa definitiv, în adâncimea Mării Negre, aceste resurse cu care am fost binecuvântați.

Despre importanța acestor resurse naturale pentru economie, pentru siguranța energetică a țării și despre implicațiile geopolitice actuale s-a discutat în cadrul dezbaterii „Marea Neagră în Noua Economie”, un eveniment de marcă organizat de România Durabilă și EM360, la care au participat numeroși experți din mediul economic și cel politic.

„Dacă România face pașii corecți pe care până acum a întârziat să-i facă, e o oportunitate fără precedent. Nu mai avem foarte mult timp la dispoziție, și nu neapărat din cauza Green Deal, dar și pentru că interesele vecinilor noștri nu sunt întotdeauna cu ale noastre”,

a declarat Adrian Măniuțiu, jurnalist și antreprenor EM360, moderator al evenimentului alături de Daniel Apostol, jurnalist economic, fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG.

Depinde exclusiv de noi dacă în următoarele decenii vom continua să importam gaze din est. Ce blochează acest proiect strategic și cum poate fi deblocat? Poate această clasă politică să sară peste propria umbră și să ia în context electoral o decizie fundamentală pentru viitorul României? Și, mai ales, cine va răspunde politic pentru ratarea acestui proiect strategic, pe care suntem pe punctul de a-l rata? Cine va răspunde pentru un asemenea eșec?

La aceste întrebări, am încercat să găsim nu doar răspunsuri, ci și soluții în cadrul dezbaterii.

„Trăim cu speranța că lucrurile vor reveni în normalitate, că vom găsi împreună – politicieni, industrie, reglementatori – un echilibru care să dea o șansă unei oportunități enorme pentru toată țara noastră”, spune Vasile Ciolpan, Director Direcția Comercializare Energie, Romgaz, referindu-se la gazele naturale din Marea Neagră.

Industria de petrol și gaze naturale a fost dintotdeauna unul dintre motoarele economice ale României. Deblocarea exploatării înseamnă niște beneficii imense pentru țară. Dacă resursele de gaze naturale din Marea Neagră vor rămâne în pământ, importurile pot ajunge la 40% la nivelului lui 2030, conform estimării Transgaz, a declarat Alina Popa, Membru al Consiliului Director OMV Petrom.

Proiecțiile privind consumul de gaze naturale în UE arată o scădere puternică a cererii pentru acest combustibil după 2030, pe măsură ce ne îndreptăm spre țintele de neutralitate climatică din 2050, a afirmat Christian Egenhofer, Senior Research Fellow la Departamentul de Energie, Resurse și Schimbări Climatice în cadrul Centrului de Studii Politice Europene (CEPS), un think tank cu sediul la Bruxelles.

Andreea Mitiriță, Partener PWC, a expus în cadrul webinarului „Marea Neagră în Noua Economie” drumul recomandat din punct de vedere fiscal pe care România ar trebui să îl urmeze pentru a se asigura de un câștig cât mai pronunțat în urma exploatărilor resurselor offshore. Veniturile generate la bugetul de stat ar relansa economia României.

Prezent în cadrul webinarului „Marea Neagră în Noua Economie”, avocatul Laurențiu Pachiu, partener David & Baias, face o radiografie a proiectului resurselor naturale offshore. Concluzia este că am ratat, deja, șansa de a crește nivelul de siguranță geostrategică în regiune prin amânarea continuă a proiectului, din cauza legislației lipsite de predictibilitate și a unei  politici fiscale incorecte față de investitori. Asta în contextul în care românii își doresc cu adevărat deblocarea proiectului și începerea exploatării gazelor naturale care ne aparțin.

Reprezintă gazele naturale din Marea Neagră un colac de salvare pentru economia României? Cristian Păun, cercetător în cadrul ASE & ASPES, crede că da. Noul studiu pe care l-a prezentat în cadru conferinței online indică niște cifre care ar putea să ne dea speranță în cazul în care exploatările resurselor de pe fundul Mării Negre ar începe. Pe de altă parte, frânarea proiectului ar aduce o scădere semnificativă a veniturilor la stat.

Cine răspunde de blocarea proiectului de exploatare a resurselor offshore din Marea Neagră? Cum a fost posibil ca dezinformarea, populismul și propaganda să umbrească beneficiile uriașe pe care exploatarea gazelor naturale le-ar fi adus României? Radu Dudău, Director Executiv al Energy Policy Group, a reușit să pună punctul pe „i” în cadrul webinarului „Marea Neagră în Noua Economie”.

Este nevoie ca reprezentanții clasei politice să stea la aceeași masă și să înțeleagă că problema Mării Negre, problema energetică a României este o problemă comună. Depinde exclusiv de noi dacă în următoarele decenii vom continua să importăm gaze naturale de la Est. O spun chiar tineri din politica și administrația locală.

Unul dintre cele mai importante subiecte pentru România, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere geostrategic: MAREA NEAGRĂ. Un subiect care este deja dezbătut de mai mulți ani, din păcate fără nicio o concluzie. Lipsește decizia care ar transforma resursele offshore în colacul de salvare al economiei românești, toate acestea într-un context dificil de gestionat din punct de vedere al tranziției către un viitor decarbonizat.

NOUA ECONOMIE este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri. Mulțumim partenerilor media ai evenimentului „Marea Neagră în Noua Economie”: Agerpres, Profit.ro, Money.ro, Financial Intelligence, Europa FM, e-nergia.ro, InvesTenergy, Energy Industry Review, Energy Center, Focus Energetic, The Diplomat, G4Media.ro, Economistul, Club Economic.

Studiu: Circa 85% dintre români au făcut doar achiziții de bază de la declanșarea pandemiei COVID-19

0

  • Peste 40% dintre români s-au concentrat în această perioadă pe depășirea dificultăților vieții de zi cu zi și pe cheltuielile zilnice, iar un procent similar a adoptat o atitudine statică
  • Peste 50% declară că actualul context i-a determinat să ia în calcul cumpărarea unei asigurări de viață
  • 43% dintre cei chestionați doresc să achiziționeze o asigurare de viață online, inclusiv după ce restricțiile au fost ridicate

Circa 85% dintre români au cumpărat doar produse care să le acopere nevoile de bază, care țin de supraviețuire, siguranță și sănătate, de la decretarea stării de urgență, arată un studiu realizat de Aegon România în prima jumătate a lunii aprilie. Din punct de vedere al priorităților emoționale, s-a observat că majoritatea respondenților, 84%, s-a împărțit egal între cei cu o mentalitate orientată spre depășirea greutăților și cei care au rămas în expectativă. Astfel, rezultatele arată că aproximativ 42% dintre respondenți s-au concentrat în această perioadă pe valori precum grijă, stabilitate și învățare, iar alți 42% au adoptat o mentalitate bazată pe depășirea obstacolelor, explorare și divertisment, pentru a reuși să se detensioneze. 

Principalele obiective ale cercetării au inclus determinarea modului în care românii s-au adaptat situației actuale, schimbările care au survenit în comportamentul lor de consum, percepția pe care respondenții o au cu privire la viitor, precum și identificarea nivelului de interes pentru asigurările de viață. 

Din aceeași cercetare reiese faptul că declanșarea epidemiei în România și îngrijorarea legată de starea de sănătate și de stabilitatea locurilor de muncă i-au determinat pe 55% dintre respondenți să considere că este necesară încheierea unei asigurări de viață. Din totalul participanților la studiu, ideea de a avea o asigurare de viață a suscitat cel mai ridicat interes pentru persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 44 ani, cu studii medii sau superioare, venituri medii sau mari și cu copii de până în 14 ani. Astfel, 62% dintre respondenții care provin din această categorie consideră necesară încheierea unei asigurări de viață. Această percepție este împărtășită și de 63% dintre adulții de vârstă mijlocie, necăsătoriți și fără copii. 

Studiul a evidențiat o deschidere semnificativă către cumpărarea de asigurări online și după ridicarea restricțiilor. Astfel, 43% dintre respondenți menționează că ar prefera să achiziționeze o asigurare de viață online. Femeile s-au arătat interesate de achiziționarea asigurărilor online
într-un procent de 48%. De asemenea, 4 din 10 respondenți ar prefera în continuare să meargă la sediile băncilor sau brokerilor, în special bărbați (45%).

„Am demarat acest studiu pentru a înțelege mai bine impactul pe care pandemia COVID-19 și perioada de stat acasă l-au avut asupra comportamentului românilor. Totul pentru a le putea oferi actualilor și potențialilor clienți servicii și produse de care au cu adevărat nevoie. Rezultatele ne-au confirmat că, momentan, românii se limitează la achiziții care vizează produse de strictă necesitate. Mă bucură, totuși, să văd că oamenii încearcă să rămână optimiști și că tot mai mulți încep să înțeleagă că suntem fragili, că viața așa cum o știam ni se poate schimba într-o secundă și că este important să ne pregătim cât de bine putem pentru neprevăzut. De asemenea, un alt aspect important este avântul pe care l-a luat online-ul și care tinde să continue și după încheierea stării de urgență. Cred că viitorul asigurărilor stă în simplitate și interconexiune, în adaptarea produselor la mediul online și în dezvoltarea platformelor și a magazinelor online. Tocmai de aceea, în perioada aceasta am pus accentul pe promovarea www.aegonmarket.ro, magazinul nostru online de asigurări, unde principalele produse se adresează celor care sunt preocupați de sănătatea lor și a celor dragi”, a punctat Sînziana Maioreanu, CEO al Aegon România.

Riscurile asociate COVID-19, o preocupare pentru aproape jumătate dintre români

Un alt aspect este legat de beneficiile pe care oamenii doresc să le includă o asigurare de viață. Criza generată de COVID-19 a dus la apariția unei noi nevoi: acoperirea riscului de îmbolnăvire cu noul coronavirus. Astfel, circa 45% dintre respondenți consideră că este necesar ca o asigurare de viață să acopere și această eventualitate și au declarat că vor urmări existența acestui beneficiu pentru o perioadă de timp mai lungă, nu doar pentru următoarele luni. 

Studiul a fost realizat prin intermediul chestionarelor online, pe un eșantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, format din bărbați și femei cu vârste de peste 18 ani, care provin din mediul urban.

În ceea ce privește particularitățile demografice ale eșantionului analizat, acesta se împarte astfel: 34% este reprezentat de familii tradiționale formate din persoane de 30 – 54 ani, cu copii și venituri mici sau medii, având studii primare sau medii; 21% din familii moderne constituite din adulți căsătoriți sau divorțați de 25 – 44 ani, cu studii medii sau superioare și venituri medii sau mari și având în grijă copii de până în 14 ani; 19% familii formate de persoane pensionate de peste 55 ani, din toate categoriile de venit și de studii, ai căror copii nu mai locuiesc cu ei; 10%, mileniali (18 – 30 ani) fără o relație stabilă, cu studii superioare sau care încă studiază și care au venituri diverse; 10%, tineri profesioniști (25-35 ani) căsătoriți sau aflați în relații stabile, fără copii, absolvenți de studii superioare și având venituri medii sau mari; iar 6% reprezintă adulți de vârstă mijlocie (35 – 55 ani), care nu sunt implicați într-o relație stabilă, nu au copii și fac parte din toate categoriile de venit și educație.  

________________

Despre Aegon

Aegon România face parte dintr-unul dintre cele mai mari grupuri financiare din lume, specializat în asigurări de viață, planuri de pensie și soluții pentru investiții. Aegon are, la nivel mondial, o tradiție de peste 175 de ani și este prezent în peste 20 de țări. În total, cei peste 28.000 de angajați ai companiei oferă servicii financiare pentru aproximativ 30 de milioane de clienți din Europa, Asia și America. Aegon a intrat pe piața din România în 2007, prin divizia de pensii private, și în 2008 prin compania de asigurări de viață. În prezent, Aegon România are circa 1 milion de clienți și 150 de angajați.

Piața peștelui de acvacultură, 50% din întreaga piață piscicolă de la noi

0

Compania Alfredo Seafood, brand românesc reprezentativ pentru importul şi distribuția de produse din peşte şi fructe de mare, semnalează tendința din perioada de izolare și imediat după relaxarea restricțiilor de creștere a vânzărilor fructelor de mare certificate ASC – Aquaculture Stewardship Council: în intervalul martie-iunie, vânzările de creveți au crescut cu 30% față de perioada similară din 2019. Mihai Cristian Dărmănescu (foto), fondatorul Alfredo Seafood, subliniază: „În lunile în care oamenii au stat preponderent acasă, am observat o creștere a vânzărilor fructelor de mare cu certificare ASC, în special a creveților. S-a gătit mai mult acasă și observ că a crescut interesul românilor pentru rețetele mediteraneene, pe bază de creveți, pe fondul preocupării tot mai mari de a mânca sănătos, de a consuma mai multe produse de calitate și, probabil, și al încercării de a găti preparate asemănătoare cu cele servite la restaurante”.

Alfredo Seafood informează că piața locală de pește de acvacultură reprezintă 50% din totalul pieței de pește, atingând circa 60.000 t anual, din care 10% este certificat ASC. La rândul lor, crescătoriile de unde provin acești pești sunt certificate ASC, recunoscute pentru respectarea normelor internaționale în ceea ce privește protecția habitatelor naturale și pescuitul sustenabil. Exigențele certificării și costurile vânzării determină ponderea atât de scăzută.

Înaintea declanșării pandemiei Covid-19, segmentul de acvacultură se afla într-o creștere susținută, de 3-4% pe an. Prognozele Alfredo Seafood arată că, dacă ritmul se păstrează, în mai puțin de zece ani, peștele de cultură va depăși ca pondere peștele sălbatic. Mihai Cristian Dărmănescu accentuează că „direcția actuală pe care merge piața, atât în România cât și la nivel internațional, este de majorare a ponderii peștelui și a fructelor de mare de crescătorie. În ultimii cinci ani, segmentul de pește de acvacultură vândut în România a crescut cu circa 4% în fiecare an. Produsele de acvacultură, fie că vorbim de pește, fie de fructe de mare, iau un mare avânt pe piață și nu pentru că nu ar mai fi aceeași cerere pentru sortimentele sălbatice, ci pentru că resursele din oceane și mări sunt în scădere”. În contextul economic și sanitar actual, fondatorul companiei Alfredo Seafood apreciază: „Segmentul alimentar în general, și cel al produselor pescărești în special, nu cred că va fi afectat major de pandemie, decât dacă aceasta va provoca o criză economică gravă. Este nevoie ca jucătorii din industrie să se adapteze noului context, iar această adaptare presupune găsirea unor modele noi, mai eficiente. Cred că soluția stă în investițiile în aparatură și echipamente de automatizare și robotizare. Totuși, acestea sunt costuri pe care întreprinderile mici și mijlocii nu și le permit. De aceea, programele guvernamentale cum este IMM Invest sunt salutare și trebuie implementate cât mai rapid, cu atât mai mult în această perioadă”.

Aproximativ 10% din produse Alfredo Seafood sunt certificate ASC, inclusiv somonul și creveții de acvacultură, cu sublinierea că „atestarea ASC este destinată peștelui de acvacultură provenit de la fermele piscicole care cresc pești în ape nepoluate și asigură o hrană naturală, nealterată chimic. Procesarea, depozitarea și transportul sunt făcute în condiții foarte stricte, impuse la nivel global. Alfredo Seafoodși-a reînnoit, în 2019, certificările ASC, pentru pește de acvacultură și MSC (Maritime Stewardship Council), destinată peștelui sălbatic, pescuit și procesat în mod sustenabil. În afară de proveniența peștelui și modul în care acesta a fost crescut și pescuit, atestarea ASC este acordată și pentru îndeplinirea criteriilor de depozitare, procesare și flux logistic.

În ansamblu, „succesul Alfredo Seafood se datorează experienţei şi relaţiilor internaţionale cu marii producători de peşte din lume, a celor trei linii de procesare și ambalare automatizate şi de înaltă productivitate din fabrica situată în Bucureşti și a unui sistem logistic de transport optimizat. Produsele cu marca Alfredo Seafood sunt distribuite în cele mai importante lanţuri de hypermarketuri şi supermarketuri din ţară. Printre acestea se numără: Kaufland, Carrefour, Mega Image, Metro, Cora, Profi, Auchan etc. şi în peste 5.000 de magazine din comerţul tradiţional, și rețeaua HoReCa. Produsele sunt transportate, procesate, ambalate și distribuite în condiții adecvate de păstrare a aromei și texturii cărnii, de la recoltarea din fermele piscicole internaționale sau capturare”.

Xiaomi între cele mai inovatoare 50 de companii din lume

0

Xiaomi s-a clasat pe locul 24 pentru eforturile sale de a împinge limitele inovației

Este cea de a treia oară când compania ajunge în topul BCG, după ce anterior a ocupat locul 35 în anii 2014 și 2016

Xiaomi, lider global în tehnologie s-a clasat pe locul 24 între cele mai inovatoare companii globale în anul 2020, astfel revenind în listă, conform celui mai recent raport al Boston Consulting Group (BCG).

Raportul BCG “The Most Innovative Companies 2020: The Serial Innovation Imperative”, aduce companiei Xiaomi recunoașterea pentru eforturile sale active de inovare în mai multe industrii, bazat pe un nou mod de acordare a scorurilor, care analizează varietatea și intensitatea inovațiilor aduse.

Conform raportului “într-o lume în care fiecare industrie devine, într-o anumită măsură, o industrie tech, acest tip de abordare care provoacă limitele inovației ajunge să fie o capabilitate cheie pentru o companie”.

“Acest rezultat este în concordanță cu misiunea noastră de face tehnologia de vârf accesibilă tuturor oamenilor, pentru ca aceștia să se bucure de o viață mai bună prin intermediul inovațiilor din tehnologie. Este un efort recunoscut la scară largă de fanii MI și de utilizatorii noștri din peste 90 de piețe din întreaga lume unde suntem prezenți”, declară Shou Zi Chew, Președinte Internațional, Xiaomi.

La Xiaomi, îmbrățișăm o cultură a inovației îndrăznețe pentru a împinge limitele a ceea ce tehnologia poate oferi. În compania noastră există un spirit de inovație care ne ghidează în eforturile de a crea produse uimitoare, pentru a aduce la îndemâna oamenilor tehnologii inovatoare”, a mai adăugat Shou.

Xiaomi se angajează să investească cel puțin 50 mld RMB (~ 7 mld USD) în următorii cinci ani în “5G+AIoT” pentru a-și consolida avantajul competitiv în sfera “5G+AI+IoT” (5G+AIoT) și în următoarea generație de super internet, și pentru a își asigura poziția de lider în noua eră a internetului inteligent.

De asemenea, compania și-a mărit continuu investițiile în cercetare și dezvoltare (R&D). În 2019, investiția în R&D a companiei a atins suma de 7,5 miliarde RMB, o creștere de 29,7% față de anul anterior, pe fondul extinderii substanțiale a companiei din ultimii 3 ani. În 2020, investiția se așteaptă să crească la 10 miliarde RMB. La 31 martie 2020, echipa de cercetare și dezvoltare, formată din 8.984 specialiști, a fost împărțită în diferite departamente, reprezentând 48,6% din totalul angajaților full-time.

Portofoliul de brevete Xiaomi acoperă multe domenii din sfera telefoanelor inteligente, hardware inteligent, tehnologii de internet, producția și design-ul de dispozitive. La 31 decembrie 2019, compania deținea peste 14.000 de brevete acordate și peste 16.000 de cereri de brevete în curs. Printre cele acordate, peste 6.500 de brevete au fost înregistrate în diferite țări în care compania este prezentă.

Aceasta este cea de a treia oară când Xiaomi ajunge în clasamentul BCG. Compania s-a clasat pe locul 35 în primele 50 cele mai inovatoare companii din lume din anul 2014 și 2016.  

Prețurile carburanților vor crește

0

OMV Petrom, principala companie comerciantă de carburanți din România a scumpit în această săptămână de două ori, luni și miercuri, benzina în stațiile sale, cu câte 4 bani pe litru, conform Profit.ro.

Astfel, miercuri au fost înregistrate scumpiri și la motorină în unele stații Petrom, ca urmare a dublării prețului petrolului din ultimele două luni și a ieșirii economiei și populației din carantina impusă de Guvern.

De asemenea, Petrom nu este singura companie care a efectuat scumpiri de la începutul acestei luni, Lukoil, de exemplu, majorând prețul benzinei la stațiile din zona Șoselei Alexandria cu 12 bani/l (de la 4,2 la 4,32 lei/l) și cel al motorinei cu 10 bani/l (de la 4,42 bani la 4,52 bani/l).

Ridicarea restricțiilor de deplasare a impulsionat cererea de carburanți, care în plus s-a suprapus și peste o apreciere a prețului internațional al petrolului. Drept urmare, trendul de ieftinire a benzinei și motorinei din perioada de urgență s-a inversat, în prezent piața autohtonă traversând o perioadă de scumpiri.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas constant

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a rămas joi la nivelul de miercuri, de 2,20%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

Indicele ROBOR la 6 luni s-a menţinut la rândul său la 2,25%, scrie News.ro.

Cei doi indici au revenit pe creştere începând de săptămâna trecută, după ce s-au aflat pe un trend descendent începând din 29 mai.

BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referinţă trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuieşte ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.