Laborator digital pentru IMM-uri

0

Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din Romania a lansat proiectul „DigiL@b –Laboratorul digital” pentru „îmbunătățirea competențelor digitale ale angajaților care își desfășoară activitatea în sectoarele economice/domeniile identificate conform SNC și SNCDI, din regiunile de dezvoltare Nord-Est, Sud-Est și Sud”. Cel puțin 360 de angajați vor dobândi competențe digitale și cel puțin 36 de IMM-uri vor fi ajutate să introducă programe de învățare la locul de muncă pentru angajații proprii. Proiectul, implementat în perioada ianuarie 2020-iulie 2021, este finanțat prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

Inițiatorii proiectului subliniază că „programul de formare, dezvoltat în colaborare cu Google Atelierul Digital, reprezintă o oportunitate pentru angajați, care vor putea învăța despre ce înseamnă un profil virtual, SEO, Google Ads, cum pot folosi Youtube-ul în avantajul lor, despre importanța unei pagini de contact pe propriul website sau cum să își facă un formular de feedback online. Cele 360 de persoane așteptate să acceseze acest program vor avea la dispoziție o aplicație mobilă care va constitui suportul procesului de formare și va avea integrată partea practică a cursului (conținut digital multimedia). Cei interesați pot participa la evenimentele Tech Day, organizate în fiecare dintre cele trei regiuni, unde pot afla secretele prezenței digitale și importanța acesteia pentru dezvoltarea unei afaceri de la Ambasadorii Digitalizării, antreprenori sau experți în domeniul IT. În cadrul evenimentelor se vor organiza și expoziții de specialitate, cu prezentări de aplicații și inovații în domeniul tehnologiei și internetului. Implementarea proiectului va conduce la creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor care își desfășoară activitatea în sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC și din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI sau a angajatorilor care intenționează să-și adapteze activitatea la aceste domenii/specializări inteligente privind importanța și necesitatea participării angajaților la programe de formare continuă”.

Institutul de Studii Financiare este alături de cei care și-au pierdut locul de muncă din cauza crizei economice și sustine reconversia lor în intermediari de asigurări

0

Având în vedere situația de urgență, instituită prin Decretul Prezidențial nr. 195/2020, publicat în Monitorul Oficial numărul 212 din data de 16.03.2020, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară, la propunerea Institutului de Studii Financiare, a adoptat Decizia nr. 451/02.04.2020, prin care, se suspendă, până la data de 01.07.2020, plata taxei de examinare pentru pregătirea profesională inițială.

Președintele ISF – domnul Călin Rangu:

„Institutul de Studii Financiare este solidar cu piața financiară nebancară în această perioadă de criză și în acest sens a propus aprobării Consiliului ASF suspendarea pană pe data de 1 iulie 2020 a plății taxei de examinare aferentă examenului de pregătire profesională inițială pentru accederea în piața asigurărilor. Astfel vom facilita accesul a noi specialiști, mai ales în această perioadă de criză, în domeniul asigurărilor. Avand în vedere că datorită situației economice prin care trecem numărul persoanelor rămase fără un loc de muncă este de ordinul sutelor de mii, aceștia se pot reconverti ca intermediari de asigurări, o meserie care aduce multe satisfacții, inclusiv financiare. Impactul financiar suportat de către ISF pentru a sprijini piața de asigurări se ridică la aproximativ 600.000 de lei. În acelasi timp pentru susținerea profesioniștilor care activează în acest moment pe piață, validitatea certificatelor de competențe profesionale care ar expira în această perioadă se prelungește cu 3 luni”.

Vicepreședintele ISF – domnul Valentin Ionescu:

Având în vedere situația legată de impactul Covid-19, suspendarea cu 3 luni pentru plata taxelor de examinare ISF, coroborat cu prelungirea valabilității certificatelor care expirau în aceasta perioadă, reprezintă un demers normal, care ajută la reducerea presiunii pe costuri, pentru intermediarii în asigurări, și nu numai, în aceste momente dificile.

Detalii aici:https://www.isf.ro/ro/anunt-privind-suspendarea-taxei-de-examinare-pentru-pregatirea-profesionala-initiala-1

„Kurzarbeit”, propunerea comunității de business germane din România

0

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) a realizat un al doilea sondaj privind efectele pandemiei Covid-19 asupra afacerilor. Sondajul a fost sub formă de chestionar, în perioada  24-27 martie 2020, cu participarea a 120 de companii din România, în domeniile servicii (45%), industrie (42%), construcții (10%), energie (3%), cele mai multe, cu sediul central în București.

Problemele invocate în contextul actual au reieșit a fi scăderea cererii de produse și servicii (pentru 50% dintre companiile respondente), dificultăți în continuarea producției în primul rând din cauza ruperii lanţurilor de aprovizionare (27%), nesiguranța, lipsa de lichidități. La concedieri se gândesc 4% dintre cei chestionați, iar la intrarea în insolvență, 2%. Se întrevăd scăderi ale cifrei de afaceri cu 30%, chiar cu peste 40%, de către 19% din respondenți.

Măsurile luate de guvern până la 27 martie sunt considerate insuficiente (50% din cei chestionați) și nu foarte utile (27%). Cele mai relevante măsuri până la data respectivă sunt apreciate indemnizația pentru șomaj tehnic, prelungirea termenelor de plată și acordarea de zile libere pentru părinți; ca nerelevante apar suspendarea sau neinițierea executărilor silite, garanțiile de stat pentru împrumuturi.

Ca măsuri solicitate de companii se remarcă: rambursarea accelerată a TVA, reducerea contribuțiilor salariale, introducerea unui sistem de bonificație la plata la termen a taxelor și impozitelor, condiții mai bune pentru acordarea indemnizației de 75% a șomajului tehnic și criterii clare de acordare a acestuia. O solicitare vizează aplicarea conceptului german de Kurzarbeit/„muncă redusă”. Munca cu timp redus, flexibil, este caracterizată prin aceea că „presupune un parteneriat între angajatori, stat și salariaţi, cu avantaje pentru toate părțile implicate: salariaţii îşi păstrează contractele de muncă şi pot lucra cu timp redus, angajatorii beneficiază de munca salariaţilor, însă doar în măsura în care aceasta este necesară, iar statul contribuie în multe cazuri cu o sumă care este mai mică decât ajutorul de şomaj pe care l-ar suporta în cazul concedierii și evită concedierile. În afară de asta, acest concept ar ajuta mai ales firmele mici și mijlocii să iasă cu bine din această criză”.

Sebastian Metz, directorul general al AHK Romania, consideră „oportun şi necesar ca România să se orienteze spre modele aplicate cu succes în alte state membre UE, cum ar fi Germania, în vederea combaterii efectelor actualei pandemii. În acest sens s-a exprimat și Comisia Europeană, care propune implementarea modelului Kurzarbeit la nivel european”.

Noblesse Group lansează conceptul Good Life

0

În contrapartidă cu starea de spirit actuală și cu contextul economico-social, Noblesse Group lansează conceptul de Good Life, definit ca filozofie de viață fericită, sănătoasă, împreună cu cei dragi, „înconjurați de lucruri care să ne ofere bucurie și să ne împlinească”. Aportul brandului Noblesse Group în acest sens se va manifesta prin design interior, artă, evenimente, cursuri, servicii și produse „care să susțină un stil de viață sănătos”.

Noul brand coagulează brandurile de notorietate Noblesse Interiors, Studio inSIGN, Palatul Noblesse, Fusion Arts și Noblesse Academy, sub motto-ul „Noblesse Group Adds Value for the Good Life!”

Loredana Preda, General Manager & Co-founder Noblesse Group, subliniază: „Din iubire pentru frumos și pentru oameni am creat brandul Noblesse, un brand care de-a lungul timpului s-a dezvoltat aducând și mai multă valoare în viața clienților noștri și nu numai. Mi-am dorit mereu ca ceea ce facem și promovăm  să aibă un impact important în viața oamenilor, să-i inspire pentru a aspira la o viață plină de sens, autentică, fericită și care să-i împlinească pe fiecare într-un mod personal, unic. Cred cu toata ființa că cea mai nobilă artă este aceea de a aduce plus valoare în viața celorlalți. Credem în creativitate, în puterea de a inova și a ne dezvolta continuu, într-o lume mai frumoasă, în care valorile adevărate ne definesc ca oameni. Prețuim moștenirea și diversitatea noastră culturală, iar prin conceptul Good Life promovăm arta și orice formă de creativitate și inovație în proiectele noastre și susținem cu ardoare protejarea și valorificarea patrimoniului nostru cultural și mediul înconjurător. În plus, evoluția mea personală pe toate planurile, dar și a noastră ca echipă, ne ajută să ne definim astăzi ca oameni care pot aduce plus valoare în viața celorlalți, așa cum este și promisiunea noastră declarată. Această perioadă m-a determinat și mai mult să ne reinventăm și să fim mai aproape de clienții noștri și de oameni în general, propunându-ne să le oferim noi produse și servicii care să-i ajute în atingerea unui stil de viață care să reflecte conceptul de Good Life.” 

Noblesse Group are sediul în Palatul Noblesse, creație de la 1881 a arhitectului Alexandru Săvulescu, astăzi consolidat și restaurat, impus drept centru de referință în design și artă, evenimente și cultură din Europa. În context, este de reamintit că „proiectele de design interior ale echipei Noblesse Group au primit de-a lungul anilor numeroase premii precum Boutique Award, în cadrul The Most Officepentru proiectul de birouri Noblesse Group.În 2019, Noblesse Group a fost desemnatBest Interior Design Studio in Romaniaîn cadrul Architecture Awards,competiție organizată de Build Magazine, iar pentru rezultatele excepționale obținute anul trecut în inovație prin design interior, Noblesse Group a primit Premiul pentru excelență în inovație în design interior”,în cadrul Designer Awards,organizat de publicația Luxlife Magazine din Marea Britanie”.

Deocamdată, Noblesse Group își așteaptă partenerii, oaspeții pe rețelele sociale (FB/IN/LinkedIN) și pe noua platformă www.noblesse-group.com, din 1.05.2020.

Recuperarea părții pierdute din anul școlar

0

Repetarea anului școlar în curs ori recuperarea pierderilor din acest an prin restructurarea anului școlar viitor sunt respinse de majoritatea profesorilor participanți la o „cercetare evaluativă privind practicile didactice și dificultățile în desfășurarea activităților cu elevii în această perioadă”, organizată de Universitatea din București, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Institutul de Științe ale Educației.  Colectivul de cercetare a fost format din cerc. pr. I dr. Petre Botnariuc (Institutul de Științe ale Educației), prof. univ. dr. Constantin Cucoș (Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași), conf. univ. dr. Marian Ilie (Universitatea de Vest din Timișoara), drd. Daniel Iancu (Universitatea de Vest din Timișoara), conf. univ. dr. Olimpius Istrate (Universitatea din București), conf. univ. dr. Adrian Labăr (Universitatea Alexandru Iona Cuza din Iași), prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară (Universitatea din București), Doru Ștefănescu (Universitatea din București/proiectul CRED), cerc. pr. I, dr. Simona Velea (Institutul de științe ale Educației).

Soluția pentru care s-au pronunțat dominant participanții la sondaj este de păstrare a „structurii actuale a anului școlar în curs, cu reproiectări ale curriculumului și evaluărilor pentru clasele a VIII-a și a XII-a (42%) sau prelungirea cu 2-4 săptămâni a anului școlar în curs (44%)”.

Cercetarea s-a desfășurat în perioada 25-31 martie 2020, pe baza a 6.436 de chestionare completate online de cadre didactice din învățământul preuniversitar.

Disfuncțiile semnalate de profesorii chestionați se referă la „următoarele activități de suport pentru învățare: comunicare autentică și relaționare umană (65%), sprijin personalizat pentru elevii cu nevoi speciale de învățare (64%), monitorizarea ritmului învățării (52%), feedback pentru corectarea promptă sau pentru confirmarea achizițiilor (45%), explicații pentru înțelegerea conceptelor, relațiilor, fenomenelor (45%), consiliere individuală (36%)”.

Pentru lecțiile la distanță, profesorii și elevii folosesc Whatsapp sau Messenger (în proporție de 91%), apeluri telefonice (83%), resurse educaționale deschise și conținut digital de felul site-uri cu informații și ilustrații, biblioteci online, simulări, soft educațional, laboratoare virtuale, muzee virtuale, Digitaliada, LearningApps etc., platforme specializate de elearning, aplicații pentru apeluri video/videoconferințe precum Webex, Zoom, Meet, Teams.

Ritmul cu planificările pentru școala obișnuită reușesc să-l mențină 77% dintre elevii cu rezultate bune și foarte bune și 50% dintre elevii cu rezultate slabe.

Dificultățile școlii la distanță invocate de profesorii chestionați sunt: „Lipsa instrumentelor pentru gestionarea clasei, pentru feedback și evaluare (64%), dificultăți de ordin tehnic – platforme care trebuie instalate, care nu funcționează (62%), lipsa suportului pedagogic pentru realizarea de activități de învățare suficient de eficiente și/sau atractive pentru toți elevii (58%), lipsa instrumentelor potrivite pentru predare-învățare-evaluare la disciplina lor (57%), lipsa conținutului educațional (resurse digitale) în domeniul disciplinei (57%), lipsa unui computer suficient de performant (56%), lipsa timpului necesar pentru înțelegerea și utilizarea adecvată a instrumentelor și resurselor digitale (54%)”.

Elevii reclamă ca impedimente pentru învățare: „Dificultăți tehnice – conectare complicată pe anumite platforme, restricții de acces, limitări de browser, instalări de programe suplimentare (73%), lipsa obișnuinței de a învăța cu ajutorul noilor tehnologii (71%), nivelul insuficient al competențelor digitale (68%), lipsa unui computer/tabletă/telefon smart (65%), lipsa unui program bine structurat, determinând sincope în învățare (65%), lipsa controlului și monitorizării constante a activității lor (65%), acces limitat la Internet (64%), lipsa suportului/lipsa de interes/interdicții din partea adulților (59%)”.  

În utilizarea tehnologiei, cadrele didactice chestionate se consideră a fi la nivel mediu în proporție de 53%, în timp ce 4% se declară începători în utilizarea instrumentelor și resurselor digitale. Pentru ședințe și discuții cu colegi, cadrele didactice utilizează „grupuri de discuții asincrone, precum Whatsapp (94%), apel telefonic (75%), email (72%) și videoconferințe prin Zoom, Webex, Skype, Meet etc. (58%); pentru managementul claselor și al activităților de învățare, recurg la platforme de elearning: Google classroom (68%), Moodle (3%), Edmodo (3%), Easyclass (2%)”.

Cadrele didactice declară că în această perioadă primesc îndrumare de la „directorul școlii (35%), Ministerul Educației și Cercetării, inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre județene de resurse educaționale (25%), colegi cadre didactice (23%), colegi de informatică (9%), ONG-uri și companii private (4%), părinți (2%) și elevi (2%)”.

Din experiențe și inițiative anterioare în domeniul tehnologiei, cele mai folositoare acum sunt enunțate propriile „încercări de introducere a TIC în activități didactice (82%), diverse tutoriale găsite online (78%), grupurile de suport colegial precum grupuri ale profesorilor de pe Facebook (77%), programele de formare în domeniul TIC desfășurate prin CCD-uri (60%), portalul deschis de Ministerul Educației și Cercetării pe digital.educred.ro (60%), ideile de activități cu suport digital de pe digitaledu.ro (59%), atelierele CRED desfășurate prin videoconferință (57%), resursele educaționale deschise colectate de inspectoratele școlare în ultimii trei ani (56%), programele de formare în domeniul TIC desfășurate de ONG-uri/companii (50%), platforma eTwinning (47%)”.

Prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași: „Orice proiect de educație la distanță este, de bună seamă, un demers pedagogic ce presupune redimensionări de conținut și de strategie comunicațională. Profesorii noștri sunt, într-o bună măsură, pregătiți să facă față acestei provocări și să compenseze inconvenientul și deficiențele instrumentelor digitale disponibile prin creativitate didactică, proiectare minuțioasă, instruire personalizată. Oricum, vorbim despre un compromis și o încercare de a face tot posibilul într-un context de educație atipic și incomod, mai ales pentru clasele mici.”

Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, directorul Departamentului de formare a profesorilor, Universitatea din București: „Motivația rămâne un factor esențial în tot acest proces. Este vorba despre motivația cadrelor didactice de a proiecta și a desfășura activități de învățare semnificative, autentice, dar și de motivația elevilor pentru învățare.  Diferența este că acum feedbackul elevilor este mai dificil de obținut, iar dificultățile tehnice constituie câteodată un impediment serios. Cadrele didactice trebuie să dea dovadă de creativitate pedagogică pentru a trece dincolo de zona de confort pentru a face lucrurile ALTFEL în această perioadă.”

Conf. univ. dr. Marian Ilie, directorul Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, Universitatea de Vest din Timișoara: „Experiențele tuturor țărilor avansate arată că cele mai eficiente politici educaționale și mecanisme de suport sunt cele care iau în considerare cercetarea, iar deciziile bazate pe dovezi și pe consultarea tuturor actorilor implicați sunt cele care funcționează într-adevăr. Investigația noastră arată că profesorii și elevii au nevoie de sprijin diferențiat pentru a performa în situația atipică actuală. Nu ne referim aici doar la sprijin de ordin tehnic, ci pedagogic. Aproximativ 37% – însemnând peste 2400 de cadre didactice din eșantionul studiului nostru – au pus nevoia de sprijin pedagogic în prim plan în aceste momente. Indiferent că educația se face la distanță sau nu, în esență rămâne un act pedagogic, și colegii ne-au semnalat explicit acest aspect. Cercetarea noastră este proiectată pentru a ajuta Ministerul Educației și IȘJ-urile să ia măsuri adecvate și ne oferim să continuăm demersurile colaborative.”

Conf. univ. dr. Olimpius Istrate, Universitatea din București: „În România, aveam deja în derulare un proiect național de inovare curriculară și educație deschisă, proiectul CRED, dedicat profesorilor din ciclul primar și gimnaziu. Expertiza acumulată în acest proiect și resursele disponibile au fost utilizate pentru un răspuns relativ rapid, care însă trebuie acum nuanțat și extins pe mai multe paliere. Copiii noștri au nevoie de sprijin, în această perioadă, iar noi – cadrele didactice și părinții – avem nevoie de ajutorul concertat al specialiștilor și al guvernanților pentru a compensa educația «convențională» și pentru a face educație intelectuală, socială, emoțională în cadre noi, în care trebuie să colaborăm și să învățăm noi înșine.”

Dan Armeanu (ASF): Pensiile private ale românilor sunt în siguranță și nu sunt afectate de volatilitățile conjuncturale ale piețelor financiare

0

Vicepreşedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private – domnul Dan Armeanu, a declarat: 

„Economia mondială este influentata de pandemia COVID – 19, întreprinderile și-au redus producția  ca efect al cererii diminuate de produse și servicii iar unele chiar s-au închis temporar. Această perturbare a bunului mers al economiei se reflectă și asupra piețelor financiare, acestea inregistrand scaderi semnificative, prețul instrumentelor financiare nefiind imuabil.

Cu toate acestea, sistemul de pensii private, în considerarea termenului lung de economisire și investire  de 30-40 de ani, este cel mai puțin afectat, datorită unei diversificări echilibrate și prudente a investițiilor. În 3 – 4 decenii de acumulare și investire a contribuțiilor au loc episoade de volatilitate ridicată pe termen scurt, așa cum s-au consemnat în ultimii ani în august 2015, ianuarie 2016, iunie 2016, iunie 2017 și în decembrie 2018.

Printr-o politică de investiții conservatoare, cu investiții de peste 60% în titluri de stat, administratorii de fonduri de pensii private asigură respectarea cerințelor privind securitatea, calitatea și profitabilitatea activelor. Politica de investiții are în vedere totodată și diversificarea  portofoliilor fondurilor de pensii private, rezultată din investirea într-un mix de instrumente financiare precum: acțiuni, obligațiuni corporative, obligațiuni supranaționale, depozite și investiții în fonduri mutuale, astfel încât să se diminueze riscul de piață aferent unei clase de active, într-un anumit moment, în care se înregistrează fluctuații ale prețului activelor financiare.

În ciuda acestor episoade temporare de volatilitate, activele totale ale fondurilor de pensii private au crescut de la an la an. Variațiile mai ample în anumite perioade ale prețului activelor financiare deținute de fondurilor de pensii private sunt conjuncturale și nu afectează valoarea pensiilor, acestea fiind rezultatul investițiilor pe termen lung.În pofida fluctuațiilor prețului anumitor instrumente financiare în diferite momente în timp, valoarea activelor fondurilor de pensii administrate privat s-a menținut la un nivel peste valoarea garantată.

Pensiile private sunt garantate la nivelul contribuțiilor nete ale participanților, legislația care stă la baza sistemului de pensii private prevăzând în acest scop constituirea de provizioane tehnice din resursele proprii ale administratorilor.

Mai mult, România are unul dintre cele mai moderne sisteme de pensii private de tip contribuții definite și totodată unul dintre cele mai puternice modele de siguranță. Nu mai puțin de zece elemente de siguranță contribuie la soliditatea și  siguranța Pilonului II de pensii în beneficiul celor peste 7 milioane de participanți, dintre care menționăm: rata minimă de rentabilitate, garantarea contribuțiilor nete, separarea activelor fondului de cele ale administratorului, supravegherea prudențială și Fondul de Garantare”. 

Colliers: China începe deja să-și revină după izbucnirea epidemiei de Covid-19. O evoluție asemănătoare ar putea fi așteptată și în România, în principal susținută de comerțul online, după ce va trece vârful epidemiei

0

București, 2 aprilie 2020: Mediul de afaceri din China a fost primul afectat de epidemia de Covid-19, dar scăderea rapidă a cazurilor noi în ultimele săptămâni oferă speranțe de revenire a situației în a doua jumătate a anului, cu impact pozitiv și pe piața de real estate. Pe baza situației din China, o evoluție similară ar putea fi așteptată și în România, susținută de comerțul online, după ce va trece vârful epidemiei și vor scădea cazurile noi, estimează consultanții Colliers International. Mai mult de atât, actuala situație poate aduce oportunități pentru unele industrii, inclusiv segmente ale pieței de real estate.

Chiar dacă o mare parte dintre angajații companiilor din China au lucrat, în primul trimestru al acestui an, din afara birourilor, și deși multe companii au fost afectate de epidemia de coronavirus, 85% dintre proprietarii clădirilor de birouri intervievați susțin că nu au existat intenții de a renegocia contractele de închiriere din partea chiriașilor, potrivit unui sondaj Colliers International realizat în rândul companiilor din segmentul imobiliar din China. Totuși, 92% dintre chiriași și-au anulat planurile de extindere pentru 2020.

Unele domenii, în general cele online, precum cumpărăturile, educația și jocurile, dar și produsele farmaceutice și asistența medicală sunt mai puțin lovite de criza provocată de noul coronavirus și vor stimula cererea de închiriere de birouri în China, ceea ce poate fi o referință pentru o recuperare potențială după epidemie și în alte părți ale lumii. În acest context, consultanții Colliers International consideră că proprietarii de clădiri de birouri ar trebui să se uite mai atent la aceste sectoare de business și să își diversifice mixul de chiriași. În cazul industriilor IT și de asistență medicală, care au suferit mai puțin în China sau care ar putea înregistra o creștere în vânzări, negocierea unor contracte favorabile de închiriere pe termen lung e de așteptat din partea chiriașilor.

În ceea ce privește chiriile, aproximativ 59% dintre proprietarii de clădiri de birouri intervievați din China cred că acestea se vor menține relativ stabile, potrivit sondajului Colliers International, în timp ce 29% se așteaptă la scăderi. Rata de neocupare rămâne și ea neschimbată, sunt de părere 40% dintre proprietarii de clădiri de birouri. În general, 34% dintre companiile din China care au răspuns sondajului Colliers International consideră că afacerea lor va rămâne neafectată de coronavirus în acest an, în timp ce 19% afirmă că au fost deja afectate negativ, iar 26% se așteaptă să le fie afectată activitatea în perioada următoare. Efectele negative ale epidemiei de Covid-19 asupra companiilor mici și mijlocii sunt mult mai evidente, 54% declarând că au resimțit impact negativ asupra activității în contextul coronavirusului.

„Există unele asemănări între piețele de birouri din România și cele din China, cum ar fi trecerea timpurie la un sistem de lucru de acasă și impactul mare asupra economiei orașelor regionale. Pe de altă parte, în China statul deține mare parte din piața imobiliară și 80% dintre companii sunt chineze. Astfel, statul s-a concentrat mai mult asupra redresării rapide a economiei și a redus riscurile de relocare a afacerilor în alte țări ”, explică Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory la Colliers International România.

O revenire a retailului din China, așteptată pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului

Epidemia i-a afectat serios pe chiriașii din segmentul de retail din China, veniturile scăzând cu 60% până la 100% de la izbucnirea acesteia, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Aproape toate segmentele au fost afectate, comercianții de alimente și băuturi fiind în situația cea mai dificilă. Totuși, circa 40% dintre companii așteaptă o revenire în acest segment pe parcursul acestui trimestru, potrivit sondajului Colliers International efectuat în China, iar 24% estimează că revenirea va avea loc în a doua jumătate a acestui an, pe măsură ce consumatorii tind să revină la vechile obiceiuri de consum, potrivit semnalelor din piață. Circa 12% dintre retaileri au declarat că nu au fost afectați, iar supermarketurile în general nu au fost nici ele afectate, susținute în special de vânzările efectuate prin platformele online. Unii jucători din zonele de îmbrăcăminte, articole pentru copii și educație online au înregistrat chiar o creștere în baza de consumatori și în venituri, parțial ca rezultat al promovării online și al discounturilor oferite consumatorilor.

Proprietarii de spații de retail ar putea, astfel, să creeze noi canale de comerț online împreună cu și pentru chiriași. Măsura ar putea impulsiona vânzările și, totodată, ar putea reprezenta o oportunitate pentru unele branduri să se extindă și să-și revină mai rapid, câștigând cotă de piață în fața competitorilor, potrivit consultanților Colliers International din China.

Companiile și în special chiriașii din segmentul alimentar sunt așteptați să se extindă mai mult în online, ceea ce ar crea o nouă strategie de dezvoltare pentru viitor și ar contribui la creșterea bazei de clienți. Pentru a recupera pierderile suferite în timpul epidemiei, 52% dintre companiile din China au indicat dorința de a-și extinde prezența în online, iar cooperarea cu retailerii existenți este și aceasta o opțiune, potrivit sondajului Colliers.

Oportunități similare de repoziționare ar putea ajuta și retailerii români să-și revină după ce trece epidemia provocată de coronavirus. „Piața locală de retail a fost, desigur, afectată după ce tranzacțiile celor mai mulți dintre retailerii de produse nealimentare au fost oprite. De aceea chiriașii trebuie să fie bine pregătiți pentru momentul în care ne vom întoarce la viața noastră așa cum o știm, pentru a-și reveni cât mai repede posibil. Asta înseamnă un stoc suficient de produse pentru a acoperi cererea, măsuri de igienă luate foarte în serios și continuarea marketingului omnichannel”, a spus Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International Romania.

Rata de neocupare a spațiilor logistice scade în 2020

Epidemia de Covid-19 a afectat și majoritatea sectoarelor de producție și servicii din China. Cu toate acestea, comerțul online are în cea mai mare parte de câștigat de pe urma acestei situații dificile, după cum afirmă 47% dintre companiile de logistică și comerț online din China care au participat la sondajul Colliers International. Mai exact, 65% dintre companii consideră că vânzările online vor stagna sau chiar crește în 2020, 31% dintre acestea estimând o creștere de cel puțin 15% comparativ cu perioada similară a anului anterior. Deși unele industrii au avut de suferit pe termen scurt – cum ar fi produsele de lux, retailul de fashion, produsele cosmetice și electronicele sau electrocasnicele, o creșterea a vânzărilor este așteptată în segmente precum cel al produselor alimentare proaspete, dar și cele medicale și farmaceutice. Această creștere va fi susținută de consumatorii care dezvoltă tot mai mult obiceiul de a cumpăra astfel de produse online, precum și de seniorii care încep să cumpere online în general, tendință care se observă și pe plan local. 

”În România e deja vizibil că oamenii au câștigat multă încredere în shopping-ul online în această perioadă și este de așteptat ca acest mod de a face cumpărături să devină o obișnuință pentru un segment important din populație în viitor. Prin urmare, infrastructura necesară magazinelor online ar trebui să crească și implicit și depozitele de care este nevoie pentru a livra produsele comandate online ar trebui să aibă de câștigat”, spune Laurențiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International.

Producătorii ar putea să se îndrepte către soluții locale sau de proximitate pentru materii prime – adaugă Laurențiu Duică, pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din țări îndepărtate, inclusiv din China. Per ansamblu, efectele pe piața de logistică din China sunt așteptate să fie reflectate în valoarea chiriilor. Circa 43% dintre companiile participante la sondajul Colliers International se așteaptă ca chiriile să scadă pe fondul încetinirii operațiunilor logistice, a consumului scăzut în zona de produse nealimentare, a proceselor de producție întârziate și a posibilelor scutiri de plată acordate chiriașilor pe anumite perioade. Pe de altă parte, 40% dintre companii consideră că se va întâmpla opusul din cauza unei creșteri a cererii pentru produse specifice în zona de comerț online, care va duce la avansul pieței. Drept urmare, 73% dintre companii cred că ratele de neocupare ale spațiilor logistice vor scădea sau cel mult vor rămâne la fel ca înainte de izbucnirea epidemiei.  

Sondajul Colliers International a fost realizat în rândul a 700 de companii, reprezentând proprietari, chiriași și investitori pe piața imobiliară din China.

Despre Colliers International

Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capitalul nostru, a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre Colliers International puteți accesa corporate.colliers.com sau ne puteți urmări pe Twitter @Colliers și LinkedIn.

3 miliarde EUR pentru sanatatea europenilor

0

Ce propune Comisia pentru a sprijini sectorul sănătății?

Comisia dorește să sprijine în mod direct sistemele de sănătate din statele membre ale UE în lupta lor împotriva pandemiei de coronavirus printr-o serie de măsuri care pot fi adoptate cel mai bine la nivelul UE. În acest scop și pe baza principiului solidarității, Comisia va completa în mod rapid, flexibil și direct eforturile depuse în prezent la nivel național.

Mai concret, ca un prim pas, Comisia a elaborat o evaluare inițială a nevoilor și va colabora cu statele membre pentru a detalia necesitățile acestora și a stabili o listă de priorități.

Pentru a finanța această acțiune, Comisia mobilizează 3 miliarde EUR din bugetul UE, din care 2,7 miliarde EUR vor fi acordate prin intermediul Instrumentului dedicat sprijinului de urgență și 300 de milioane EUR prin intermediul capacității de echipamente medicale rescEU. Vor fi posibile contribuții suplimentare din partea statelor membre, precum și a persoanelor fizice și a fundațiilor și chiar prin intermediul finanțării participative.

Astfel, Comisia va fi în măsură:

  • să achiziționeze direct sprijin de urgență în numele statelor membre și să distribuie echipamente medicale, cum ar fi măștile și dispozitivele de protecție respiratorie;
  • să sprijine financiar și să coordoneze nevoile urgente, cum ar fi transportul de echipamente medicale și de pacienți în regiunile transfrontaliere;
  • să sprijine construirea de spitale de campanie mobile.

Pentru a valorifica creșterile de eficiență și a genera economii de scară, ori de câte ori este posibil, Comisia va efectua achiziții directe în numele statelor membre și va concentra sprijinul în zonele unde este nevoie de acesta.

Pe termen mediu și lung și grație acestor instrumente, UE va fi în măsură să sprijine capacitățile de testare ale statelor sale membre, precum și orice cercetare medicală relevantă. În acest mod, Comisia va oferi un răspuns din partea UE în contextul crizei sanitare, până la terminarea acesteia.

Pentru a pune în aplicare inițiativa, Comisia va colabora cu autoritățile sanitare naționale din statele membre, cu organizațiile internaționale și cu sectorul neguvernamental.

Ce acțiuni pot fi întreprinse prin intermediul Instrumentului dedicat sprijinului de urgență?

Instrumentul dedicat sprijinului de urgență îi va permite UE să ofere un răspuns coordonat în diferitele etape ale crizei.

Acțiunile concrete vor depinde de nevoile țărilor UE. De exemplu, Comisia va depune eforturi pentru:

  • a sprijini importurile, transportul și distribuția de echipamente de protecție, concentrându-se asupra regiunilor cel mai grav afectate;
  • a sprijini transportul pacienților care au nevoie de acest lucru către spitale transfrontaliere ce pot oferi o capacitate disponibilă;
  • a stimula dezvoltarea rapidă de medicamente și de metode de testare.

Alte acțiuni vor fi, de asemenea, posibile, în funcție de evoluția nevoilor statelor membre, ale spitalelor, ale medicilor și ale pacienților.

Cum va fi finanțată această acțiune?

Pentru a asigura finanțarea necesară, Comisia recurge exclusiv la bugetul UE pentru perioada 2014-2020 și mobilizează toate resursele disponibile în limitele cheltuielilor pentru 2020.

Din acest motiv, Comisia a prezentat astăzi și un proiect de buget rectificativ, o propunere de reorganizare a unei părți a cheltuielilor UE pentru acest an în conformitate cu cele mai recente priorități, pentru a asigura:

  • 300 de milioane EUR pentru capacitatea de echipamente medicale rescEU, ceea ce va contribui la procurarea și distribuirea de materiale medicale suplimentare în întreaga UE. Finanțarea se va adăuga la cele 80 de milioane EUR deja alocate luna trecută.
  • mobilizarea directă a 2,7 miliarde EUR către Instrumentul Uniunii Europene dedicat sprijinului de urgență, al cărui obiectiv general constă în completarea celorlalte instrumente ale UE, în cazurile în care acestea nu pot acționa singure, răspunzând direct situațiilor de criză din întreaga UE, cu posibilitatea de a modifica acest instrument astfel încât să poată fi utilizat în contextul pandemiei de coronavirus.

Comisia va activa flexibilitatea restantă a bugetului actual pe termen lung – rezerve care depășesc plafoanele anuale – pentru a finanța această operațiune.

În mod evident, nevoile sunt mai mari decât bugetul de care dispuneți. Cum veți reduce acest decalaj?

Având în vedere perspectiva pe termen mediu și lung a acțiunii propuse, Comisia va explora noi modalități de a atrage finanțare. Printre acestea se numără donațiile individuale, fundațiile și chiar finanțarea participativă. Comisia caută să instituie toate modalitățile necesare pentru a permite colectarea rapidă a contribuțiilor și a donațiilor. Bugetul ar putea fi consolidat în continuare prin aceste mijloace, precum și prin noi credite bugetare în 2021, odată ce va fi instituit un buget pentru 2021 (pe baza unui acord privind CFM 2021-2027).

Cum vor fi distribuite aceste fonduri între statele membre?

Obiectivul inițiativei va fi acela de a oferi sprijin specific statelor membre și regiunilor celor mai afectate.

Având în vedere evoluția rapidă a crizei sanitare în întreaga Uniune, nu poate exista o alocare prestabilită pentru fiecare stat membru. Echipa care gestionează inițiativa va monitoriza evoluțiile în curs și va răspunde în funcție de gravitatea relativă a crizei în diferitele state membre, precum și în funcție de măsurile și instrumentele deja existente.

Comisia a început deja să colaboreze cu autoritățile sanitare naționale din statele membre, pentru a cartografia necesitățile cele mai stringente ale țărilor UE și pentru a fi în măsură să direcționeze finanțarea acolo unde este nevoie. Această evaluare preliminară va servi la identificarea primelor demersuri care trebuie întreprinse și a deciziilor care trebuie adoptate. De asemenea, vor fi luate în considerare și consultările suplimentare cu statele membre și cererile specifice din partea acestora.

Cine va pune în aplicare inițiativa?

Comisia va avea un rol central în punerea în aplicare a inițiativei. În acest scop, Comisia înființează un grup operativ la care participă personal din toate departamentele sale, care va lucra, pe o bază continuă, la punerea ideilor în practică. Echipa responsabilă va include experți în următoarele domenii: gestionarea crizelor, politica în domeniul sănătății, transporturi, achizițiile publice din UE și gestiunea financiară.

Desigur, Comisia va colabora îndeaproape cu autoritățile naționale ale statelor membre, precum și cu organizațiile internaționale și cu sectorul neguvernamental.

Care vor fi următoarele etape?

Astăzi, Comisia a prezentat o propunere legislativă cuprinzătoare pentru a finanța și a pune în aplicare acțiunea sa de sprijinire directă a sectoarelor sănătății din statele membre. Comisia invită Parlamentul European și Consiliul să aprobe această inițiativă cât mai curând posibil.

Între timp, Comisia va depune eforturi pentru a identifica și a pregăti primele acțiuni care trebuie întreprinse, astfel încât punerea în aplicare să poată începe imediat după adoptarea propunerilor legislative.

Ce alte acțiuni au fost sprijinite de bugetul UE?

UE a adoptat deja o serie de măsuri pentru a combate pandemia de coronavirus pe întreg teritoriul UE, în Balcanii de Vest și în țările din cadrul Parteneriatului estic.

Printre măsurile luate până în prezent se numără, în special, deblocarea de investiții în valoare de 37 de miliarde EUR din fondurile de coeziune ale UE pentru a le permite statelor membre să cumpere echipamente medicale, să plătească medicii și să ajute întreprinderile mici și mijlocii să își plătească în continuare personalul; crearea primei capacități rescEU de echipamente medicale și finanțarea repatrierii resortisanților UE blocați în întreaga lume. Până în prezent, mecanismul de protecție civilă al Uniunii a facilitat repatrierea a 10 017 cetățeni ai UE către Europa, cu 47 de zboruri.

Cu toate acestea, amploarea și gravitatea provocării necesită un răspuns coordonat și mai solid, orientat direct către sistemele de sănătate, care se bazează pe solidaritate și care consolidează cooperarea dintre statele membre ale UE.

Inițiativa de astăzi va completa acțiunile întreprinse până în prezent și va fi coerentă cu acestea. Obiectivul acesteia va fi să completeze ceea ce fac deja autoritățile sanitare naționale, creând sinergii și utilizând în mod optim economiile de scară.

Cum funcționează capacitatea medicală rescEU?

  • Capacitatea medicală va fi găzduită de unul sau mai multe state membre. Statul-gazdă va fi responsabil cu achiziționarea echipamentelor. Comisia va finanța 100 % din capacitatea medicală. Centrul de coordonare a răspunsului la situații de urgență va gestiona distribuția echipamentelor, pentru a se asigura că acestea ajung acolo unde este cea mai mare nevoie de ele.
  • Bugetul UE inițial al capacității este de 80 de milioane EUR, din care 70 de milioane EUR fac obiectul aprobării de către autoritățile bugetare.

Cine poate utiliza capacitatea strategică de active medicale critice în cadrul rescEU?

  • Capacitățile rescEU sunt disponibile în primul rând pentru a completa capacitățile naționale ale tuturor țărilor care fac parte din mecanismul de protecție civilă al Uniunii (UCPM): toate statele membre ale UE, Regatul Unit în perioada de tranziție și șase state participante (Islanda, Norvegia, Serbia, Macedonia de Nord, Muntenegru și Turcia).
  • În cazul în care capacitățile naționale, inclusiv cele angajate în prealabil în Rezerva europeană de protecție civilă din cadrul mecanismului, nu sunt suficiente pentru a asigura un răspuns eficace la o situație de urgență, capacitățile rescEU pot fi activate ca o soluție de ultimă instanță și ca rezervă strategică la nivel european.
  • Alte țări pot de asemenea, în principiu, să solicite sprijin din partea mecanismului de protecție civilă al UE. Dacă nu se oferă asistență în mod spontan sau prin intermediul mecanismului de protecție civilă al Uniunii, capacitățile rescEU, cum ar fi noua rezervă creată, pot fi utilizate în țări terțe, dar numai în cazul unei situații de urgență cu un impact major asupra statelor membre sau a cetățenilor UE.
  • Cu toate acestea, având în vedere cererea actuală mare de capacități medicale din cadrul mecanismului de protecție civilă al Uniunii din partea țărilor care participă la mecanism, este puțin probabil ca, în această etapă, capacitatea rescEU să poată fi utilizată pentru operațiuni de răspuns în țări care nu participă la mecanism.

Cum veți prezenta informații cu privire la punerea în aplicare a proiectului și la modul în care sunt cheltuite fondurile?

În spiritul deplinei transparențe, Comisia va crea o secțiune specifică pe site-ul său web, unde va prezenta informații cu privire la progresele înregistrate și la etapele următoare.

Procurarea echipamentelor medicale în contextul pandemiei COVID-19. Disonanță între cadru legislativ și nevoile sociale în prezent.

0

Cluj-Napoca, 2 aprilie 2020: De la momentul decretării stării de urgență de către Președintele României prin Decretul nr. 195/16.03.2020, în contextul extinderii rapide a pandemiei COVID-19 la nivel mondial, România în doar câteva zile de la momentul emiterii acestui act normativ, se confruntă cu o serie de probleme adminstrative, care pot afecta serios strategia de combatere a noului coronavirus. 

Principala problemă care se pune acum este procurarea de echipamente medicale pentru toate structurile sanitare din țară, având în vedere că există nenumărate cazuri mediatizate în prezent și care reflectă problema insuficienței echipamentului medical pe întreg teritoriul României.

„În conformitate cu prevederile art. 28 din Decretul Prezidențial nr. 195/16.03.2020 s-a oferit posibilitatea unităților sanitare respectiv direcțiilor de sănătate publică să achiziționeze prin procedura de achiziție directă echipamentele medicale necesare pentru prevenirea și combaterea răspândirii pandemiei COVID-19. Deși lucrurile aparent sunt rezolvate din punct de vedere administrativ, totuși ne punem întrebarea: Orice fel de produs poate fi comercializat? Trebuie respectat vreun standard? Ce se întâmplă cu produsele obținute din China, Coreea de Sud sau din orice alt loc din afara spațiului unional?” afirmă Bele Nona Ștefania, Avocat Iordăchescu & Asociații.

Cu privire la aceste întrebări vom încerca să oferim un răspuns în cele ce urmează. 

Astfel, Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale în România este în principiu, organismul abilitat să acorde avizul sau autorizația de comercializare pe piață a dispozitivelor medicale. Însă, în contextul stării de urgență, prin Ordonanța Militară nr. 4 din 29.03.2020 publicată în Monitorul Oficial nr. 257/29.03.2020, Partea I se derogă de la aceste prevederi și stabilește la art. 10 – „(1) Pe perioada stării de urgență se autorizează Centrul de Cercetări Științifice Medico-Militare, Centrul de Cercetare Științifică pentru Apărare CBRN și Ecologie, Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare și Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino” pentru avizarea/autorizarea materialelor, componentelor, echipamentelor și dispozitivelor medicale necesare pentru prevenirea și combaterea răspândirii, precum și pentru tratamentul infecției cu virusul SARS-CoV-2, respectiv a biocidelor. (2) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I .”  Prin urmare, competența de avizare/autorizare revine mai multor instituții, însă deocamdată nu există reglementări care să stabilească cu precizie ce atribuții îi revine fiecărei din aceste noi instituții abilitate, în domeniul avizării respectiv al autorizării. 

Din acest considerent, analiza va avea în vedere procedura existentă la momentul actual și care vizează rolul ANMDMR, care rămâne totuși principala autoritate în domeniul avizării/autorizării. 

Astfel, potrivit art. 926 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății,  „activităţile de comercializare, de distribuție şi de prestări de servicii în domeniul dispozitivelor medicale sunt supuse controlului prin avizare. Avizul se emite de ANMDMR.”  Emiterea unui astfel de aviz presupune pe de o parte înregistrarea oricărei persoane fizice/juridice desemnată de un producător care provine din afara Uniunii Europene să se înregistreze la ANMDMR, potrivit art. 6 din Ordinul nr. 1008/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a titlului XX din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, referitoare la avizarea activităţilor în domeniul dispozitivelor medicale. 

Pe de altă parte, același act normativ prevede obligația persoanei în cauză de a obține un aviz, care potrivit art. 9 presupune întocmirea unui raport de evaluare în maxim 90 zile de la depunerea cererii, iar dacă raportul este favorabil, în termen de 15 zile de la întocmirea raportului se va emite și avizul de funcționare. Prin urmare, abia peste 3 luni, un dispozitiv medical provenit din afara spațiului european ar putea fi folosit pe piața din România, ceea ce în condițiile actuale este imposibil de aplicat. 

De asemenea, prin Ordinul nr. 1009/2016 privind înregistrarea dispozitivelor medicale în baza naţională de date, se prevede obligația producătorului/reprezentantului autorizat stabilit în România de a înregistra dispozitivele medicale, pentru realizarea unei centralizări a bazei de date la nivel național și care potrivit art. 7 alin. 3 se va emite un Certificat de înregistrare a dispozitivelor medicale în termen de 60 de zile de la primirea formularului de notificare completat cu toate datele şi însoţit de documentele corespunzătoare. Precizăm faptul că un astfel de certificat nu înlocuiește avizul de funcționare prevăzut de Ordinul nr. 1008/2016. 

În condițiile date, ANMDMR prin comunicate recente de presă, aflându-se în fața unei situații de urgență, cu o legislație care nu prevede o procedură mai rapidă, a încercat să ofere soluții optime și fezabile cu noua situație. Prin urmare, a stabilit că: 

  1. Orice producător de echipamente medicale, cum ar fi cel de măști faciale de uz medical, îmbrăcăminte și câmpuri chirurgicale, etc. are obligația de a se înregistra la ANMDMR pentru a obține certificatul de înregistrare;
  2. Având în vedere numărul mare de solicitări din ultima vreme, instituția solicită potențialilor producători interni să respecte standardul de producție prevăzut de Regulamentul 2016/425 respectiv de Directiva 93/42/EEC. Doar cele care intră sub incidența Directivei sunt supuse controlului de către ANMDMR și necesită certificat de înregistrare deoarece este destinat uzului personalului medical.

Instituția a comunicat că în ambele situații ( obținerea avizului de funcționare respectiv a certificatului de înregistrare) vor fi respectate procedurile standard, dar că se vor prioritiza cererile care vizează pandemia COVID-19.

Dată fiind lipsa unei proceduri urgente care să permită instituției să demareze proceduri mai eficiente de verificare a calității și conformității produselor care intră pe piața din România, în situația actuală, problemele nu au întârziat să apară. Astfel, prin diverse comunicate de presă, instituția atrage atenția că numeroase dispozitive medicale care au intrat pe piața din România, sunt însoțite de certificate false de conformitate și au o proveniență promiscuă, venind de la distribuitori care nu se află în baza de date existentă la nivel național. 

Situația este identică și în ceea ce privește donațiile de echipamente medicale, deoarece  și acestea din urmă necesită obținerea unui aviz din partea ANMDMR care să certifice respectarea standardelor în vigoare pentru producerea și comercializarea de dispozitive medicale conform art. 5 din Ordinul nr. 1032/2011 pentru aprobarea Normelor privind donaţiile de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale, vaccinuri, seruri şi consumabilele aferente. Nefiind alte mențiuni făcute în acest sens, considerăm că acest lucru presupune parcurgerea procedurii standard prevăzută de Ordinul nr. 1008/2016 respectiv Ordinul nr. 1009/2016, cu o durată de cel puțin 2-3 luni de zile.

Prin urmare, existând un interes general, manifestat la nivelul întregii societăți civile de a veni în sprijinul sistemului medical, considerăm că este necesară intervenția rapidă la nivel legislativ astfel încât să se asigure și un control eficient al calității și conformității produselor din partea organismelor de control, dar și o urgentare a procedurilor astfel încât să nu se creeze un blocaj comercial al echipamentelor medicale necesare și în consecință o criză neavenită în strategia de combatere și prevenire a răspândirii  virusului SARS-CoV-2.

Cel puțin 9 din 10 români afectați de măsurile împotriva pandmeiei COVID-19

0

• 92% dintre români resimt impactul adus de pandemia de Covid-19
• 69% dintre români resimt mai ales limitările legate de libera mișcare
• 1 din 4 români au suferit deja o reducere a veniturilor


Pentru marea majoritate a românilor (92%), epidemia de Coronavirus se traduce în o îngrădire a unor libertăți. Limitarea posibilității de liberă mișcare este resimțită de 69% dintre români, și a condus la schimbarea planurilor personale (44%) și profesionale (18%), mai ales a celor legate de călătorii.

Femeile și persoanele cu vârsta peste 55 de ani resimt cel mai intens măsurile de distanțare socială. De asemenea, persoanele cu venituri mari sunt afectate de limitările referitoare la deplasări, care le-a afectat planurile de călătorie personale și profesionale.

Pe lângă aspectele legate de libertatea de mișcare, după nici trei săptămâni de la declanșarea restricțiilor ca urmare a epidemiei de Coronavirus, aproape 1 din 4 persoane au suferit deja o reducere a veniturilor.
Mai mult, 19% din populația activă a intrat în situație de risc în această perioadă, în urma suspendării temporare a contractului de muncă (8%), a intrării în șomaj tehnic (7%) sau chiar a pierderii locului de muncă (4%).

Cei mai afectați de reducerea sau, în unele cazuri, oprirea activității econimice a companiilor, tind să fie cei mai tineri dintre români (18-34 ani), mai ales angajați ai microîntreprinderilor și ai întreprinderilor mici. Tinerii sunt cei care au suferit mai mult comparativ cu restul populației, în urma șomajului tehnic, a suspendării contractului de muncă sau chiar a pierderii locului de muncă. Veniturile s-au redus în această perioadă pentru 39% dintre cei care lucrează în microîntreprinderi și întreprinderi mici, iar contractele de muncă au fost suspendate pentru 18% dintre aceștia.
Companiile mari au apelat mai degrabă la șomajul tehnic, 13% dintre angajații acestora aflându-se deja în șomaj tehnic.

Românii care lucrează în instituții publice sunt cel mai puțin afectați de criza cauzată de epidemia de Coronavirus. 9% dintre ei nu au fost afectați deloc, în timp ce unii și-au pierdut locul de muncă (2%) ori au intrat în șomaj tehnic (4%).

„Din analizele noastre, distanțarea socială este înțeleasă, respectată și încurajată puternic de români. Totuși, oamenii sunt conștienți de impactul asupra relațiilor interumane, iar schimbarea radicală a rutinei duce la o stare de confuzie și șoc pentru aceștia.

Dorul de copiii lăsați la bunici, imposibilitatea de a-și vizita membrii familiei, prietenii sau partenerii este dureroasă, dar este recunoscut ca fiind un lucru benefic pentru a trece cât mai repede și cu cât mai puține daune peste această perioadă.

Suntem convinși că acest tip de înțelegere a impactului distanțării sociale va lăsa urme în mentalul colectiv și în societatea de consum, așa cum o cunoaștem. Iar rolul nostru, ca cercetători, este să reflectăm cât mai bine aceste schimbări, așa încât autoritățile, companiile și oamenii să poată lua decizii informate pentru viitor.” a menționat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.

Raportul complet al studiului poate fi accesat gratuit la adresa https://mkor.ro/studii/studiu-coronavirus-romania-2020/
Studiul a fost realizat în perioada 26-28 martie 2020, pe un eșantion de 1621 de respondenți, reprezentativ la nivel național pe criterii de gen, vârstă (18+) și distribuție geografică. Nivel de încredere 95%, eroare maximă +/-2,4%.

Studiul Complet realizat de MKOR poate fi consultat aici


MKOR Consulting este o agenție de cercetare de piață inovativă, care combină experiența practică în afaceri, know-how-ul la nivel MBA și expertiza de top pentru a oferi o înțelegere aprofundată a mediului de business. În activitatea sa, MKOR Consulting acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței.
MKOR Consulting dezvoltă o serie de proiecte de cercetare proprii, pe care vă invităm să le parcurgeți în mod gratuit pe site-ul agenției: https://mkor.ro/studii-proprii/
MKOR Consulting este fondat de către Corina Cimpoca, un profesionist cu peste 12 ani de experiență în marketing și cercetare de piață. Corina are titlul de MBA, obținut la Cotrugli Business School. De-a lungul carierei sale, a colaborat cu mai multe organizații în calitate de manager de marketing și PR și a inițiat mai multe proiecte antreprenoriale.