Competiție de cercetare asupra pandemiei Covid-19

0

Ministerul Educației și Cercetării, prin Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), a lansat competiţia pentru proiecte de cercetare privind limitarea răspândirii pandemiei Covid-19 pe teritoriul României. Competiția se înscrie în Programul 2 – Creşterea competitivităţii economiei româneşti prin cercetare, dezvoltare şi inovare (PNCDI III).

Obiectivele generale ale competiției sunt accelerarea cercetărilor științifice care pot contribui la combaterea răspândirii Covid-19 (prin prevenție eficientă, diagnosticare rapidă și facilitarea îngrijirilor optime pentru toți cei afectați prin integrarea deplină a inovației în fiecare domeniu tematic de cercetare), susținerea intervențiilor eficiente în limitarea efectelor pandemiei Covid-19 pe teritoriul României, oferirea de soluții pentru reducerea impactului asupra cetățenilor.

Temele sunt aprobate de Ministerul Sănătății. Obiectivele specifice fiecărei teme de cercetare sunt:

  • Tehnici avansate de management a epidemiei în comunitate: realizarea unor instrumente și metode moderne și eficiente de prevenire, predicție, control și monitorizare a transmiterii asimptomatice și simptomatice în cadrul comunităților
  • Abordări inovative în tratamentul și controlul pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2:realizarea și testarea unor produse sau dispozitive inovative sigure, eficiente și eficace cu rol în tratamentul și/sau controlul infecției la pacienții cu forme medii și severe
  • Evaluarea eficacității și siguranței utilizării unor protocoale de tratament inovative:aplicarea practică și evaluarea eficacității și siguranței unor protocoale de tratament inovative sau utilizate în alte țări
  • Tehnici avansate și creșterea performanței în detecția precoce a virusului SARS-CoV-2:obținerea şi validarea de metode de diagnosticare rapidă și fiabilă a infectării
  • Secvențierea genomului SARS-CoV-2 și analiza filogenetică a tulpinilor circulante în România:tehnici de monitorizare a patogenității tulpinilor circulante în diferite regiuni geografice din România în relație cu exprimarea fenotipică a infecției la persoanele SARS-CoV2 pozitive și a potențialului de adaptare la organismele umane, bazate pe secvențierea genomului SARS-CoV-2
  • Dezvoltarea de noi tehnologii, medicamente și vaccinuri pentru prevenirea SARS-CoV-2: obținerea de metode, instrumente și mijloace medicale eficiente cu scop profilactic
  • Dinamica transmiterii virusului SARS-CoV-2 pe teritoriul României:identificarea de metode epidemiologice de control și atenuare a transmiterii a virusului SARS-CoV-2 pe bază de modele de propagare și de estimare a potențialului de evoluție a epidemiei

Soluțiile sunt date de către conducătorul consorțiului (organizația publică de cercetare) la o problemă ridicată de administrația publică, sub formă de produse, servicii și/sau procese de fabricație inovatoare.

Competiția se desfășoară sub formă de licitație restrânsă („top-down”), organizată conform HG 1265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanțarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificările si completările ulterioare. Detalii, pe pagina https://uefiscdi.gov.ro/solutii. Idei de proiecte de cercetare sunt colectate pe pagina Ministerului Educației și Cercetării: http://www.research.gov.ro/ro/articol/5165/bursa-de-idei-de-cercetare-pentru-noul-coronavirus-sars-cov-2.

Războiul celor două turnuri asupra ordonanței moratoriului în România

0

Material de opinie de Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner, Reff & Asociații (foto)

Motto: Atunci s-a apropiat Ilie de tot poporul şi a zis: „Până când veţi şchiopăta de amândouă picioarele?” (Cartea a treia a Regilor – Biblia)

Chiar și în perioada de criză fără precedent pe care o traversează România, Parlamentul și Guvernul nu reușesc să aibă o viziune unitară asupra deciziilor de luat și a modului în care acestea se cuvine a fi legiferate, ceea ce, din păcate, adaugă la incertitudinea pe care o trăim toți în aceste zile și neclaritățile legislative, cu consecințe potențiale prejudiciante pentru stabilitatea economică și socială a României, deja șubrezită de pandemia cauzată de coronavirusul SARS-CoV-2. Regulile jocului economic se schimbă de la o zi la alta și asistăm la o succesiune de acte normative redactate, inerent, în viteză, și, din păcate, la ceea ce pare a fi un concurs de legiferare între decidenții politici, nealiniați nici măcar în al doisprezecelea ceas.

În contextul instituirii stării de urgență pe teritoriul României, Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 37/2020 privind unele facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și de IFN-uri anumitor categorii de debitori, scopul declarat de legiuitor fiind de a răspunde problemelor de lichiditate ale persoanelor fizice și juridice și de limitare a efectelor negative ce derivă din limitarea sau întreruperea activităților socio-economice. Însă, la mai puțin de o săptămână de la publicarea ordonanței, Parlamentul urmează să voteze o lege cu același obiect. Dacă proiectul de lege privind suspendarea rambursării creditelor, deja aprobat în Senat, trece de votul Camerei Deputaților, legea ar urma să fie trimisă spre promulgare și, dacă va fi promulgată, va intra în vigoare.

Între OUG 37/2020, deja în vigoare din 30 martie (însă cu aplicare dificilă, în lipsa normelor de aplicare, care își așteaptă încă publicarea) și proiectul de lege din Parlament există o suprapunere de reglementare, dar și câteva diferențe semnificative, dintre care ies în evidență cele privind tipurile de contracte pentru care se poate solicita amânarea la plată (proiectul adăugând și contractele de leasing) și criteriile de eligibilitate aplicabile debitorilor, spre exemplu cele privind situația de conformare a debitorilor la obligațiile de plată din contracte (în timp ce, în temeiul OUG 37/2020, pot solicita amânarea doar acei debitori care nu au restanțe la plată sau care le-au remediat până la data efectuării cererii, conform proiectului de lege vor putea solicita  amânarea plăților debitorii  care  înregistrează întârzieri la plată de până la 90 de zile).

Reducând aria de aplicare la IMM-uri, proiectul de lege schimbă semnificativ și criteriile de eligibilitate pentru persoanele juridice, care trebuie să facă numai o declarație pe proprie răspundere din care să rezulte faptul că veniturile sau încasările s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs raportat la media celor două luni anterioare (fără a necesita demonstrarea impactului situației generate de pandemia COVID-19). Conform OUG 37/2020 în vigoare, sunt eligibile orice persoane juridice ce dețineau certificatul de situație de urgenţă și au fost afectate direct (prin interdicţia de a-şi desfăşura activitatea, total sau parţial) sau indirect (prin reducerea încasărilor sau veniturilor) de măsurile luate de autorităţi în acest context.

O altă modificare semnificativă pe care își propune să o aducă proiectul de lege aflat în dezbatere în Parlament este extinderea posibilității debitorilor de a solicita amânarea la plată  a creanțelor deținute împotriva lor de către entitățile care desfășoară activitatea de recuperare de creanțe. Suplimentar, proiectul de lege propune suspendarea până la 31 decembrie 2020, la cerere, a oricăror proceduri de executare silită, inclusiv urmărirea silită a bunurilor mobile, urmărirea silită imobiliară sau popririle de orice fel.

Față de OUG 37/2020 în vigoare, proiectul de lege din Parlament nu prevede garantarea de către statul român a dobânzii amânate din creditele ipotecare acordate persoanelor fizice (conform ordonanței, statul român, prin Ministerul Finanțelor Publice, le garantează în totalitate creditorilor plata dobânzii ipotecare amânate).

În măsura în care Camera Deputaților votează proiectul de lege, rămâne de văzut dacă va urma sau nu promulgarea, iar, dacă va fi legea ar fi promulgată, vom fi în situația nefericită de a avea două acte normative în vigoare cu suprapunere de obiect, dar cu neconcordanţă de reglementare (fiind discutabil dacă OUG 37/2020 ar putea fi abrogată de Parlament prin însăși noua lege, dat fiind că ordonanța nu a fost încă dezbătută în Parlament). Am ajunge în acest fel într-o situație aflată nu doar în contradicție cu normele de tehnică legislativă, ci și de natură a bulversa și mai mult cetățenii României, mediul de afaceri și societatea românească în ansamblul ei, deja greu încercată de dificultățile fără precedent cu care se confruntă. Tocmai faptul că întreaga societate se confruntă cu o situație de criză ar trebui să motiveze mai ales forumul legislativ și forumul executiv să se alinieze pentru realizarea unui obiectiv comun: buna guvernare a țării, atât cât se poate în condițiile dificile și presante pe care le traversăm, ceea ce presupune cel puţin ca provocările suportate de ţară să nu fie accentuate și prin măsurile guvernanţilor.

1949TÂRNAVA: ÎN DOUĂ SĂPTĂMÂNI FABRICA NOASTRĂ A ÎNCEPUT PRODUCȚIA DE ECHIPAMENTE MEDICALE

0

BUCUREȘTI, 2 aprilie 2020. 1949Târnava din Sighișoara, prima fabrică românească de bluze și cămăși, a început producția de echipamente medicale.

Cu o capacitate de producție lunară de 40.000-45.000 de articole medicale de unică folosință, fabrica va produce măști și halate, dar și articole auxiliare cum sunt cearșafurile pentru spitale.

Echipamentele medicale sunt realizate din țesături speciale certificate Oeko-tex și au standardul ISO 9001:2015 și sunt achiziționate din România și Germania.

La sfârșitul acestei săptămâni 1949Târnava va finaliza prima serie de combinezoane medicale, capacitatea de producție pentru acestea fiind de aproximativ 2000 de bucăți pe zi.

“Veniturile fabricii noastre erau asigurate de producția articolelor de modă și de uniforme. În două săpămâni însă a trebui să ne adaptăm, am găsit furnizori de materii prime și am dat drumul la producția de echipamente medicale, ca să ne putem ține angajații și să asigurăm continuitatea business-ului, dar în același timp să susținem instituțiile medicale cu produse românești la prețuri juste”, declară Cristina Hâncu, director general 1949Târnava.

“Noi suntem o afacere românească 100%, fabrica Târnava România funcționează din anul 1949. Pentru această perioadă, ne-am descurcat singuri, ne-am reorganizat, ne-am găsit furnizori, însă avem nevoie ca Statul să ne ajute cu achiziții centralizate și transparente pentru articolele medicale, ca să avem acces la piața de desfacere locală”, explică Cristina Hâncu.

În acest moment fabrica 1949Târnava are 121 de angajați și a terminat anul 2019 cu o cifră de afaceri de aproximativ 4.500.000 lei. Pentru articole vestimentare de modă, în funcție de gradul de complexitate, 1949Târnava are o capacitate de producție de 20.000-30.000 articole lunar.

Târnava Sighișoara sau ‘1949Tarnava’, așa cum este cunoscut brandul la târgurile internaționale, este una dintre primele fabrici din România care a produs cămăși pentru bărbați.

Fabrica a pornit ca o cooperativa meșteșugărească, devenind companie de stat în 1962, iar în anul 1997 a devenit o companie privată având capital exclusiv românesc.

La nivel internațional, 1949Tarnava a asigurat producția pentru branduri de referință, între care – Maison Labiche, MaxMara, Marella, Luisa Cerano, Maison Kitsune, Maison Margiela, Paper London, Wappen etc..

Devansând țări cu tradiție în domeniul confecțiilor, în anul 2000 Târnava S.A. a obținut medalia de platină la Târgul Mondial al Confecțiilor de la Geneva, iar în anul 2004 compania a fost medaliată cu aur la Madrid.

Campania UNICEF „Salvează vieți în siguranță”

0

UNICEF România desfășoară campania „Salvează vieți în siguranță” pentru strângere de „fonduri destinate achiziționării de echipamente de protecție specială pentru profesioniștii din domeniul serviciilor de asistență socială și medicală, servicii esențiale pentru copiii vulnerabili din România și familiile lor, precum și pentru sprijinul pe termen lung necesar acestor profesioniști”. Campania beneficiază de sprijinul acordat de România TV. Vor fi achiziționate de la Supply Division din Copenhaga măști și mănuși de protecție, ochelari și costume de protecție, termometre cu infraroșu. UNICEF a trimis deja dezinfectanți și mănuși de protecție în zeci de comunități din județul Bacău.

Participarea la campanie se poate face prin donarea a 2 euro lunar prin trimiterea unui SMS gratuit cu textul COPIL la numărul 8844. Numărul este valabil în rețelele Digi Mobil, Orange România, Telekom Romania Mobile și Vodafone România. După trimiterea SMS-ului cu textul COPIL la 8844 și confirmarea donației, contravaloarea celor 2 euro se va regăsi pe factura de telefonie lunară. În cazul cartelelor PrePay, suma se retrage din creditul cartelei.  Donațiile se pot face și online, prin intermediul paginii https://www.unicef.ro/doneazapentrucopii/siguranta. Companiile pot să direcționeze către UNICEF o parte din impozitul pe profit datorat statului sau alte sume, fără niciun cost suplimentar.

Pieter Bult, reprezentatul UNICEF în România, apreciază că „pentru copiii din comunitățile dezavantajate și familiile lor, prezența în teren a asistenților medicali comunitari, a mediatorilor sanitari și lucrătorilor sociali este esențială. În contextul acestei pandemii, copiii vulnerabili sunt expuși unor riscuri și mai mari, cum ar fi separarea de familie, lipsa accesului la servicii medicale, abuz, neglijență. De aceea, profesioniștii din teren  au nevoie urgentă de protecție și de echipamente speciale, care să le permită să-și desfășoare munca în condiții de siguranță atât pentru ei, cât și pentru copiii pe care îi ajută”.

FOTO:© UNICEF – Adrian Câtu

Laborator digital pentru IMM-uri

0

Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din Romania a lansat proiectul „DigiL@b –Laboratorul digital” pentru „îmbunătățirea competențelor digitale ale angajaților care își desfășoară activitatea în sectoarele economice/domeniile identificate conform SNC și SNCDI, din regiunile de dezvoltare Nord-Est, Sud-Est și Sud”. Cel puțin 360 de angajați vor dobândi competențe digitale și cel puțin 36 de IMM-uri vor fi ajutate să introducă programe de învățare la locul de muncă pentru angajații proprii. Proiectul, implementat în perioada ianuarie 2020-iulie 2021, este finanțat prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

Inițiatorii proiectului subliniază că „programul de formare, dezvoltat în colaborare cu Google Atelierul Digital, reprezintă o oportunitate pentru angajați, care vor putea învăța despre ce înseamnă un profil virtual, SEO, Google Ads, cum pot folosi Youtube-ul în avantajul lor, despre importanța unei pagini de contact pe propriul website sau cum să își facă un formular de feedback online. Cele 360 de persoane așteptate să acceseze acest program vor avea la dispoziție o aplicație mobilă care va constitui suportul procesului de formare și va avea integrată partea practică a cursului (conținut digital multimedia). Cei interesați pot participa la evenimentele Tech Day, organizate în fiecare dintre cele trei regiuni, unde pot afla secretele prezenței digitale și importanța acesteia pentru dezvoltarea unei afaceri de la Ambasadorii Digitalizării, antreprenori sau experți în domeniul IT. În cadrul evenimentelor se vor organiza și expoziții de specialitate, cu prezentări de aplicații și inovații în domeniul tehnologiei și internetului. Implementarea proiectului va conduce la creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor care își desfășoară activitatea în sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC și din domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI sau a angajatorilor care intenționează să-și adapteze activitatea la aceste domenii/specializări inteligente privind importanța și necesitatea participării angajaților la programe de formare continuă”.

Institutul de Studii Financiare este alături de cei care și-au pierdut locul de muncă din cauza crizei economice și sustine reconversia lor în intermediari de asigurări

0

Având în vedere situația de urgență, instituită prin Decretul Prezidențial nr. 195/2020, publicat în Monitorul Oficial numărul 212 din data de 16.03.2020, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară, la propunerea Institutului de Studii Financiare, a adoptat Decizia nr. 451/02.04.2020, prin care, se suspendă, până la data de 01.07.2020, plata taxei de examinare pentru pregătirea profesională inițială.

Președintele ISF – domnul Călin Rangu:

„Institutul de Studii Financiare este solidar cu piața financiară nebancară în această perioadă de criză și în acest sens a propus aprobării Consiliului ASF suspendarea pană pe data de 1 iulie 2020 a plății taxei de examinare aferentă examenului de pregătire profesională inițială pentru accederea în piața asigurărilor. Astfel vom facilita accesul a noi specialiști, mai ales în această perioadă de criză, în domeniul asigurărilor. Avand în vedere că datorită situației economice prin care trecem numărul persoanelor rămase fără un loc de muncă este de ordinul sutelor de mii, aceștia se pot reconverti ca intermediari de asigurări, o meserie care aduce multe satisfacții, inclusiv financiare. Impactul financiar suportat de către ISF pentru a sprijini piața de asigurări se ridică la aproximativ 600.000 de lei. În acelasi timp pentru susținerea profesioniștilor care activează în acest moment pe piață, validitatea certificatelor de competențe profesionale care ar expira în această perioadă se prelungește cu 3 luni”.

Vicepreședintele ISF – domnul Valentin Ionescu:

Având în vedere situația legată de impactul Covid-19, suspendarea cu 3 luni pentru plata taxelor de examinare ISF, coroborat cu prelungirea valabilității certificatelor care expirau în aceasta perioadă, reprezintă un demers normal, care ajută la reducerea presiunii pe costuri, pentru intermediarii în asigurări, și nu numai, în aceste momente dificile.

Detalii aici:https://www.isf.ro/ro/anunt-privind-suspendarea-taxei-de-examinare-pentru-pregatirea-profesionala-initiala-1

„Kurzarbeit”, propunerea comunității de business germane din România

0

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) a realizat un al doilea sondaj privind efectele pandemiei Covid-19 asupra afacerilor. Sondajul a fost sub formă de chestionar, în perioada  24-27 martie 2020, cu participarea a 120 de companii din România, în domeniile servicii (45%), industrie (42%), construcții (10%), energie (3%), cele mai multe, cu sediul central în București.

Problemele invocate în contextul actual au reieșit a fi scăderea cererii de produse și servicii (pentru 50% dintre companiile respondente), dificultăți în continuarea producției în primul rând din cauza ruperii lanţurilor de aprovizionare (27%), nesiguranța, lipsa de lichidități. La concedieri se gândesc 4% dintre cei chestionați, iar la intrarea în insolvență, 2%. Se întrevăd scăderi ale cifrei de afaceri cu 30%, chiar cu peste 40%, de către 19% din respondenți.

Măsurile luate de guvern până la 27 martie sunt considerate insuficiente (50% din cei chestionați) și nu foarte utile (27%). Cele mai relevante măsuri până la data respectivă sunt apreciate indemnizația pentru șomaj tehnic, prelungirea termenelor de plată și acordarea de zile libere pentru părinți; ca nerelevante apar suspendarea sau neinițierea executărilor silite, garanțiile de stat pentru împrumuturi.

Ca măsuri solicitate de companii se remarcă: rambursarea accelerată a TVA, reducerea contribuțiilor salariale, introducerea unui sistem de bonificație la plata la termen a taxelor și impozitelor, condiții mai bune pentru acordarea indemnizației de 75% a șomajului tehnic și criterii clare de acordare a acestuia. O solicitare vizează aplicarea conceptului german de Kurzarbeit/„muncă redusă”. Munca cu timp redus, flexibil, este caracterizată prin aceea că „presupune un parteneriat între angajatori, stat și salariaţi, cu avantaje pentru toate părțile implicate: salariaţii îşi păstrează contractele de muncă şi pot lucra cu timp redus, angajatorii beneficiază de munca salariaţilor, însă doar în măsura în care aceasta este necesară, iar statul contribuie în multe cazuri cu o sumă care este mai mică decât ajutorul de şomaj pe care l-ar suporta în cazul concedierii și evită concedierile. În afară de asta, acest concept ar ajuta mai ales firmele mici și mijlocii să iasă cu bine din această criză”.

Sebastian Metz, directorul general al AHK Romania, consideră „oportun şi necesar ca România să se orienteze spre modele aplicate cu succes în alte state membre UE, cum ar fi Germania, în vederea combaterii efectelor actualei pandemii. În acest sens s-a exprimat și Comisia Europeană, care propune implementarea modelului Kurzarbeit la nivel european”.

Noblesse Group lansează conceptul Good Life

0

În contrapartidă cu starea de spirit actuală și cu contextul economico-social, Noblesse Group lansează conceptul de Good Life, definit ca filozofie de viață fericită, sănătoasă, împreună cu cei dragi, „înconjurați de lucruri care să ne ofere bucurie și să ne împlinească”. Aportul brandului Noblesse Group în acest sens se va manifesta prin design interior, artă, evenimente, cursuri, servicii și produse „care să susțină un stil de viață sănătos”.

Noul brand coagulează brandurile de notorietate Noblesse Interiors, Studio inSIGN, Palatul Noblesse, Fusion Arts și Noblesse Academy, sub motto-ul „Noblesse Group Adds Value for the Good Life!”

Loredana Preda, General Manager & Co-founder Noblesse Group, subliniază: „Din iubire pentru frumos și pentru oameni am creat brandul Noblesse, un brand care de-a lungul timpului s-a dezvoltat aducând și mai multă valoare în viața clienților noștri și nu numai. Mi-am dorit mereu ca ceea ce facem și promovăm  să aibă un impact important în viața oamenilor, să-i inspire pentru a aspira la o viață plină de sens, autentică, fericită și care să-i împlinească pe fiecare într-un mod personal, unic. Cred cu toata ființa că cea mai nobilă artă este aceea de a aduce plus valoare în viața celorlalți. Credem în creativitate, în puterea de a inova și a ne dezvolta continuu, într-o lume mai frumoasă, în care valorile adevărate ne definesc ca oameni. Prețuim moștenirea și diversitatea noastră culturală, iar prin conceptul Good Life promovăm arta și orice formă de creativitate și inovație în proiectele noastre și susținem cu ardoare protejarea și valorificarea patrimoniului nostru cultural și mediul înconjurător. În plus, evoluția mea personală pe toate planurile, dar și a noastră ca echipă, ne ajută să ne definim astăzi ca oameni care pot aduce plus valoare în viața celorlalți, așa cum este și promisiunea noastră declarată. Această perioadă m-a determinat și mai mult să ne reinventăm și să fim mai aproape de clienții noștri și de oameni în general, propunându-ne să le oferim noi produse și servicii care să-i ajute în atingerea unui stil de viață care să reflecte conceptul de Good Life.” 

Noblesse Group are sediul în Palatul Noblesse, creație de la 1881 a arhitectului Alexandru Săvulescu, astăzi consolidat și restaurat, impus drept centru de referință în design și artă, evenimente și cultură din Europa. În context, este de reamintit că „proiectele de design interior ale echipei Noblesse Group au primit de-a lungul anilor numeroase premii precum Boutique Award, în cadrul The Most Officepentru proiectul de birouri Noblesse Group.În 2019, Noblesse Group a fost desemnatBest Interior Design Studio in Romaniaîn cadrul Architecture Awards,competiție organizată de Build Magazine, iar pentru rezultatele excepționale obținute anul trecut în inovație prin design interior, Noblesse Group a primit Premiul pentru excelență în inovație în design interior”,în cadrul Designer Awards,organizat de publicația Luxlife Magazine din Marea Britanie”.

Deocamdată, Noblesse Group își așteaptă partenerii, oaspeții pe rețelele sociale (FB/IN/LinkedIN) și pe noua platformă www.noblesse-group.com, din 1.05.2020.

Recuperarea părții pierdute din anul școlar

0

Repetarea anului școlar în curs ori recuperarea pierderilor din acest an prin restructurarea anului școlar viitor sunt respinse de majoritatea profesorilor participanți la o „cercetare evaluativă privind practicile didactice și dificultățile în desfășurarea activităților cu elevii în această perioadă”, organizată de Universitatea din București, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Institutul de Științe ale Educației.  Colectivul de cercetare a fost format din cerc. pr. I dr. Petre Botnariuc (Institutul de Științe ale Educației), prof. univ. dr. Constantin Cucoș (Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași), conf. univ. dr. Marian Ilie (Universitatea de Vest din Timișoara), drd. Daniel Iancu (Universitatea de Vest din Timișoara), conf. univ. dr. Olimpius Istrate (Universitatea din București), conf. univ. dr. Adrian Labăr (Universitatea Alexandru Iona Cuza din Iași), prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară (Universitatea din București), Doru Ștefănescu (Universitatea din București/proiectul CRED), cerc. pr. I, dr. Simona Velea (Institutul de științe ale Educației).

Soluția pentru care s-au pronunțat dominant participanții la sondaj este de păstrare a „structurii actuale a anului școlar în curs, cu reproiectări ale curriculumului și evaluărilor pentru clasele a VIII-a și a XII-a (42%) sau prelungirea cu 2-4 săptămâni a anului școlar în curs (44%)”.

Cercetarea s-a desfășurat în perioada 25-31 martie 2020, pe baza a 6.436 de chestionare completate online de cadre didactice din învățământul preuniversitar.

Disfuncțiile semnalate de profesorii chestionați se referă la „următoarele activități de suport pentru învățare: comunicare autentică și relaționare umană (65%), sprijin personalizat pentru elevii cu nevoi speciale de învățare (64%), monitorizarea ritmului învățării (52%), feedback pentru corectarea promptă sau pentru confirmarea achizițiilor (45%), explicații pentru înțelegerea conceptelor, relațiilor, fenomenelor (45%), consiliere individuală (36%)”.

Pentru lecțiile la distanță, profesorii și elevii folosesc Whatsapp sau Messenger (în proporție de 91%), apeluri telefonice (83%), resurse educaționale deschise și conținut digital de felul site-uri cu informații și ilustrații, biblioteci online, simulări, soft educațional, laboratoare virtuale, muzee virtuale, Digitaliada, LearningApps etc., platforme specializate de elearning, aplicații pentru apeluri video/videoconferințe precum Webex, Zoom, Meet, Teams.

Ritmul cu planificările pentru școala obișnuită reușesc să-l mențină 77% dintre elevii cu rezultate bune și foarte bune și 50% dintre elevii cu rezultate slabe.

Dificultățile școlii la distanță invocate de profesorii chestionați sunt: „Lipsa instrumentelor pentru gestionarea clasei, pentru feedback și evaluare (64%), dificultăți de ordin tehnic – platforme care trebuie instalate, care nu funcționează (62%), lipsa suportului pedagogic pentru realizarea de activități de învățare suficient de eficiente și/sau atractive pentru toți elevii (58%), lipsa instrumentelor potrivite pentru predare-învățare-evaluare la disciplina lor (57%), lipsa conținutului educațional (resurse digitale) în domeniul disciplinei (57%), lipsa unui computer suficient de performant (56%), lipsa timpului necesar pentru înțelegerea și utilizarea adecvată a instrumentelor și resurselor digitale (54%)”.

Elevii reclamă ca impedimente pentru învățare: „Dificultăți tehnice – conectare complicată pe anumite platforme, restricții de acces, limitări de browser, instalări de programe suplimentare (73%), lipsa obișnuinței de a învăța cu ajutorul noilor tehnologii (71%), nivelul insuficient al competențelor digitale (68%), lipsa unui computer/tabletă/telefon smart (65%), lipsa unui program bine structurat, determinând sincope în învățare (65%), lipsa controlului și monitorizării constante a activității lor (65%), acces limitat la Internet (64%), lipsa suportului/lipsa de interes/interdicții din partea adulților (59%)”.  

În utilizarea tehnologiei, cadrele didactice chestionate se consideră a fi la nivel mediu în proporție de 53%, în timp ce 4% se declară începători în utilizarea instrumentelor și resurselor digitale. Pentru ședințe și discuții cu colegi, cadrele didactice utilizează „grupuri de discuții asincrone, precum Whatsapp (94%), apel telefonic (75%), email (72%) și videoconferințe prin Zoom, Webex, Skype, Meet etc. (58%); pentru managementul claselor și al activităților de învățare, recurg la platforme de elearning: Google classroom (68%), Moodle (3%), Edmodo (3%), Easyclass (2%)”.

Cadrele didactice declară că în această perioadă primesc îndrumare de la „directorul școlii (35%), Ministerul Educației și Cercetării, inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre județene de resurse educaționale (25%), colegi cadre didactice (23%), colegi de informatică (9%), ONG-uri și companii private (4%), părinți (2%) și elevi (2%)”.

Din experiențe și inițiative anterioare în domeniul tehnologiei, cele mai folositoare acum sunt enunțate propriile „încercări de introducere a TIC în activități didactice (82%), diverse tutoriale găsite online (78%), grupurile de suport colegial precum grupuri ale profesorilor de pe Facebook (77%), programele de formare în domeniul TIC desfășurate prin CCD-uri (60%), portalul deschis de Ministerul Educației și Cercetării pe digital.educred.ro (60%), ideile de activități cu suport digital de pe digitaledu.ro (59%), atelierele CRED desfășurate prin videoconferință (57%), resursele educaționale deschise colectate de inspectoratele școlare în ultimii trei ani (56%), programele de formare în domeniul TIC desfășurate de ONG-uri/companii (50%), platforma eTwinning (47%)”.

Prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași: „Orice proiect de educație la distanță este, de bună seamă, un demers pedagogic ce presupune redimensionări de conținut și de strategie comunicațională. Profesorii noștri sunt, într-o bună măsură, pregătiți să facă față acestei provocări și să compenseze inconvenientul și deficiențele instrumentelor digitale disponibile prin creativitate didactică, proiectare minuțioasă, instruire personalizată. Oricum, vorbim despre un compromis și o încercare de a face tot posibilul într-un context de educație atipic și incomod, mai ales pentru clasele mici.”

Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, directorul Departamentului de formare a profesorilor, Universitatea din București: „Motivația rămâne un factor esențial în tot acest proces. Este vorba despre motivația cadrelor didactice de a proiecta și a desfășura activități de învățare semnificative, autentice, dar și de motivația elevilor pentru învățare.  Diferența este că acum feedbackul elevilor este mai dificil de obținut, iar dificultățile tehnice constituie câteodată un impediment serios. Cadrele didactice trebuie să dea dovadă de creativitate pedagogică pentru a trece dincolo de zona de confort pentru a face lucrurile ALTFEL în această perioadă.”

Conf. univ. dr. Marian Ilie, directorul Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, Universitatea de Vest din Timișoara: „Experiențele tuturor țărilor avansate arată că cele mai eficiente politici educaționale și mecanisme de suport sunt cele care iau în considerare cercetarea, iar deciziile bazate pe dovezi și pe consultarea tuturor actorilor implicați sunt cele care funcționează într-adevăr. Investigația noastră arată că profesorii și elevii au nevoie de sprijin diferențiat pentru a performa în situația atipică actuală. Nu ne referim aici doar la sprijin de ordin tehnic, ci pedagogic. Aproximativ 37% – însemnând peste 2400 de cadre didactice din eșantionul studiului nostru – au pus nevoia de sprijin pedagogic în prim plan în aceste momente. Indiferent că educația se face la distanță sau nu, în esență rămâne un act pedagogic, și colegii ne-au semnalat explicit acest aspect. Cercetarea noastră este proiectată pentru a ajuta Ministerul Educației și IȘJ-urile să ia măsuri adecvate și ne oferim să continuăm demersurile colaborative.”

Conf. univ. dr. Olimpius Istrate, Universitatea din București: „În România, aveam deja în derulare un proiect național de inovare curriculară și educație deschisă, proiectul CRED, dedicat profesorilor din ciclul primar și gimnaziu. Expertiza acumulată în acest proiect și resursele disponibile au fost utilizate pentru un răspuns relativ rapid, care însă trebuie acum nuanțat și extins pe mai multe paliere. Copiii noștri au nevoie de sprijin, în această perioadă, iar noi – cadrele didactice și părinții – avem nevoie de ajutorul concertat al specialiștilor și al guvernanților pentru a compensa educația «convențională» și pentru a face educație intelectuală, socială, emoțională în cadre noi, în care trebuie să colaborăm și să învățăm noi înșine.”

Dan Armeanu (ASF): Pensiile private ale românilor sunt în siguranță și nu sunt afectate de volatilitățile conjuncturale ale piețelor financiare

0

Vicepreşedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private – domnul Dan Armeanu, a declarat: 

„Economia mondială este influentata de pandemia COVID – 19, întreprinderile și-au redus producția  ca efect al cererii diminuate de produse și servicii iar unele chiar s-au închis temporar. Această perturbare a bunului mers al economiei se reflectă și asupra piețelor financiare, acestea inregistrand scaderi semnificative, prețul instrumentelor financiare nefiind imuabil.

Cu toate acestea, sistemul de pensii private, în considerarea termenului lung de economisire și investire  de 30-40 de ani, este cel mai puțin afectat, datorită unei diversificări echilibrate și prudente a investițiilor. În 3 – 4 decenii de acumulare și investire a contribuțiilor au loc episoade de volatilitate ridicată pe termen scurt, așa cum s-au consemnat în ultimii ani în august 2015, ianuarie 2016, iunie 2016, iunie 2017 și în decembrie 2018.

Printr-o politică de investiții conservatoare, cu investiții de peste 60% în titluri de stat, administratorii de fonduri de pensii private asigură respectarea cerințelor privind securitatea, calitatea și profitabilitatea activelor. Politica de investiții are în vedere totodată și diversificarea  portofoliilor fondurilor de pensii private, rezultată din investirea într-un mix de instrumente financiare precum: acțiuni, obligațiuni corporative, obligațiuni supranaționale, depozite și investiții în fonduri mutuale, astfel încât să se diminueze riscul de piață aferent unei clase de active, într-un anumit moment, în care se înregistrează fluctuații ale prețului activelor financiare.

În ciuda acestor episoade temporare de volatilitate, activele totale ale fondurilor de pensii private au crescut de la an la an. Variațiile mai ample în anumite perioade ale prețului activelor financiare deținute de fondurilor de pensii private sunt conjuncturale și nu afectează valoarea pensiilor, acestea fiind rezultatul investițiilor pe termen lung.În pofida fluctuațiilor prețului anumitor instrumente financiare în diferite momente în timp, valoarea activelor fondurilor de pensii administrate privat s-a menținut la un nivel peste valoarea garantată.

Pensiile private sunt garantate la nivelul contribuțiilor nete ale participanților, legislația care stă la baza sistemului de pensii private prevăzând în acest scop constituirea de provizioane tehnice din resursele proprii ale administratorilor.

Mai mult, România are unul dintre cele mai moderne sisteme de pensii private de tip contribuții definite și totodată unul dintre cele mai puternice modele de siguranță. Nu mai puțin de zece elemente de siguranță contribuie la soliditatea și  siguranța Pilonului II de pensii în beneficiul celor peste 7 milioane de participanți, dintre care menționăm: rata minimă de rentabilitate, garantarea contribuțiilor nete, separarea activelor fondului de cele ale administratorului, supravegherea prudențială și Fondul de Garantare”.