Voucherele de vacanță, un succes

0
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat un studi prvind impactul macroeconomic al voucherelor de vacanţă, precum şi un studio de piaţă asupra efectelor folosirii acestora. Au participat beneficiari, lucrători în domeniul turismului, angajatori. La nivelul lunii august 2018, valoarea voucherelor de vacanță a fost de 17,1 milioane de euro: 1,3 milioane de tichete pe hârtie, în valoare de 14,1 milioane de euro și peste 264 de mii, pe suport electronic, în valoare de trei milioane de euro. Cea mai mare valoare a voucherelor emise a fost atinsă în iunie: 125 milioane de euro. Valoarea totală a voucherelor emise în perioada ianuarie-august a fost de 223 milioane de euro, de 7,7 ori mai mare decât valoarea voucherelor emise în tot anul trecut. În total, în 2018, s-au înregistrat 1,2 milioane de utilizatori x 1450 lei = cca 370 milioane euro. Cel mai mare beneficiu al folosirii voucherelor de vacanţă declarat de cei chestionaţi a rezultat a fi „redescoperirea României ca destinaţie de vacanţă interesantă”: 56,60%. Dintre beneficiari, 84,8% s-au declarat mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de sistemul voucherelor de vacanţă. Pentru operatorii din turism, creşterea numărului de clienţă a fost invocată drept rezultatul cel mai important al apelului la vouchere de vacanţă (78,80%), urmată de creşterea cifrei de afaceri şi creşterea ratei de ocupare (câte 72,70%). Agenţiile de turism chestionate s-au declarat mulţumite (43,70%) şi foarte mulţumite (29,10%) de acest sistem. Statul a recuperat ca venituri directe din sistemul voucherelor de turism 3,5% din venituri la o alocare de 400 milioane euro, precum şi 13,45% din taxarea sumelor asociate salariilor acordate, 7,5% din taxarea celorlalte cheltuieli, 12,53% din taxarea investiţiilor generate dîn turism. Se adaugă beneficii indirecte precum diminuarea muncii la negru, a evaziunii fiscale, creşterea productivităţii, efecte în ramuri economice complementare. Studiul conţine şi o serie de recomandări în ideea continuităţii şi eficienţei: „Este recomandabil ca în 2019 şi în viitor valoarea voucherelor de vacanţă să crească, cel puţin cu rata inflaţiei. Pentru o eficienţă crescută a sistemului de vouchere, atât din perspectiva angajaţilor, cât şi a unităţilor/agenţiilor turistice, este indicată acordarea acestui beneficiu la începutul anului calendaristic, astfel încât angajaţii să beneficieze de ofertele speciale de tip early booking, evitând astfel preţurile mai ridicate din perioadele de vârf de sezon. Este indicat ca voucherele de vacanţă să se acorde pe suport electronic, pentru a permite plăţi fracţionate, siguranţă sporită şi facilitarea utilizării”.

Barometrul industriei realizat de IRSOP şi SNSPA

0
IRSOP şi Facultatea de Management a Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA, foto) realizează lunar Barometrul Industriei din România, „pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie”. Din cele mai noi date, oferite de dr. Petre Datculescu, directorul general al IRSOP și conf. univ. dr. Florina Pînzaru, decanul Facultăţii de Management a SNSPA, reţinem: „Industria creşte valoric, dar nivelul activităţii raportat de manageri a rămas relativ neschimbat în ultimii 4 ani (2015-2018). Dinamica anuală a activităţii arată o volatilitate accentuată, cu două faze lungi de cădere – decembrie-ianuarie şi iunie-august. În luna decembrie 2018, activitatea s-a contractat puternic la toţi indicatorii măsuraţi. Comenzile pentru export au fluctuat moderat între 59-50 puncte în 2018, dar rata anuală a scăzut de la 59 în 2015 la 54 în 2018. Importurile de materii prime arată în 2018 o volatilitate mai mare decât comenzile la export (între 65 şi 48) şi o tendinţă de scădere anuală între 2016-2018. Forţa de muncă fluctuează pe parcursul anului în funcţie de tiparul de volatilitate sezonieră a activităţii, dar media anuală din ultimii 4 ani arată o uşoară contracţie permanentă. Costurile de producţie au urcat puternic începând din 2016. Preţurile încasate de firme au crescut şi ele, începând din 2016, dar mult mai modest decât costurile. Creşterea preţurilor este probabil unul dintre factorii care explică creşterea volumului valoric al industriei între 2016-2018. În ultimele 3 luni din 2018 industria a fost mai slabă decât în ultimele 3 luni din 2017. În general, aşteptările managerilor despre viitor se prăbuşesc atunci când activitatea scade, dar se înviorează la fiecare sfârşit şi început de an, din motive independente de nivelul activităţii. În pofida fluctuaţiilor lunare, aşteptările au rămas relativ neschimbate de la un an la altul, ceea ce arată că pe termen lung plafonarea activităţii determină şi plafonarea aşteptărilor”. Ca antecedente ale acestei stări, realizatorii barometrului indentifică: „Investiţii slabe, productivitate modestă, forţa de muncă plafonată numeric, dezechilibre generate de volatilitatea comenzilor şi a activităţii lunare, încetinirea economică din Zona Euro”. Consecinţele potenţiale, în opinia aceloraşi autori, sunt: „Vulnerabilitatea industriei la şocuri, posibilităţi limitate de creştere, adâncirea tendinţei de scădere din ultimele 3 luni”.  

Investiţie Daimler la Sebeş

0
Daimler a inaugurat două hale de producție la Sebeș, în judeţul Alba, cu o suprafață de aproximativ 54.000 mp (foto). Aici, Star Assembly, Subsidiara Daimler în România, a început fabricarea cutiei de viteze automate cu dublu ambreiaj cu opt trepte 8G-DCT. Importanţa investiţiei este reliefată de Frank Deiss, director de producție la Powertrain Mercedes-Benz Cars: „Extinderea producției de cutii de viteze la Sebeș subliniază importanța, flexibilitatea și performanța ridicată a centrelor de producție din România în cadrul rețelei globale powertrain Mercedes-Benz Cars. Unitatea din Sebeș joacă un rol cheie în strategia de furnizare a transmisiilor de ultimă generație către fabricile de autoturisme Mercedes-Benz din toată lumea, într-un mod flexibil și eficient”. În contextul inaugural, Ștefan-Radu Oprea, ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, a subliniat: „Suntem astăzi martori la încă un rezultat pozitiv al parteneriatului de lungă durată dintre Daimler și România, ca locație de producție. Salutăm decizia companiei, unul dintre cei mai mari jucători din lume ai industriei mobilității, de a implementa un nou proiect semnificativ în România. Profit de această ocazie pentru a exprima, din nou, sprijinul deplin al Guvernului față de toate proiectele de investiție demarate în România”. Caracteristici care accentuează importanţa noii investiţii sunt evidenţiate de Klaus Eichhorn, directorul general al Star Transmission și Star Assembly: “Suntem prima și singura locație din rețeaua de producție powertrain Mercedes-Benz Cars care produce noua transmisie în opt trepte cu dublu ambreiaj. Pentru această responsabilitate, ne-am pregătit intens și am făcut toate demersurile necesare pentru a livra cutii de viteze Mercedes-Benz de cea mai înaltă calitate. Angajamentul și investițiile grupului Daimler în ceea ce privește dezvoltarea locațiilor din România, de la Sebeș și Cugir, reprezintă o puternică declarație de încredere în echipa noastră extrem de bine pregătită și devotată, precum și o recunoaștere a muncii remarcabile”.

Platforma Infoquick, oglinda partenerilor de afaceri

0
Coface România anunţă că a relansat platforma Infoquick (www.infoquick.ro), unde firmele pot să găsească „imaginea completă asupra partenerilor de afaceri”. După cum informează iniţatorii, „firmele din România au acces la rapoarte despre: incidente de plată | CIP-uri, datorii fiscale restante, procese în instanță, informații negative despre acționariat, structura grupului de firme relaționate direct sau indirect prin acționar sau administrator”. Iancu Guda, Services Director, Coface România, nuanţează argumentele în favoarea noii realizări: „Având în vedere riscurile existente, și în contextul creșterii costului de finanțare, firmele trebuie să monitorizeze constant riscul partenerilor existenți și să fie foarte atente la analiza noilor clienți. InfoQuick oferă firmelor soluția acestor nevoi, printr-o radiografie completă a situațiilor financiare extinse și o analiză a comportamentului de plată înregistrat de firma analizată“. În sens cuprinzător, subliniază Eugen Anicescu, Country Manager, Coface România, „contextul economic actual devine din ce in ce mai volatil, influentat de un mix de măsuri legislative interne și evoluții politice și economice externe, astfel că estimăm că mediul de afaceri din România va fi influențat negativ în 2019 din cauza accesului mai dificil la finanțare și a creșterii dobânzilor. Microîntreprinderile active în România sunt mult mai vulnerabile la șocuri, astfel că o eventuală încetinire a procesului de finanțare și creștere  a costului acesteia vor influența semnificativ supraviețuirea acestora. Noua taxă asupra activelor băncilor poate conduce la scăderea creditelor nou acordate, astfel că în 2019 ne putem aștepta la presiuni suplimentare asupra companiilor, creșterea riscului de insolvență a multor firme mici, amplificând astfel polarizarea mediului de afaceri.”

Guvernul a aprobat bugetul pentru 2019

0
Guvernul a aprobat vineri proiectul de buget pe 2019. Acesta a fost fundamentat pe creștere economică de 5,5% și un deficit bugetar de 2,55% din PIB, conform datelor Curs de guvernare. De asemenea, veniturile bugetare ar urma să se ridice la 342,7 miliarde de lei (341,4 miliarde de lei în varianta publicată la sfârșitul lunii ianuarie), echivalentul a 33,5% din PIB și cheltuieli totale de 368,8 miliarde de lei (față de 367,5 miliarde de lei în varianta publicată anterior), echivalentul a 37,1% din PIB. Principalele cheltuieli: asistență socială – 107,6 miliarde de lei, cheltuieli de personal – 102,5 miliarde de lei, investiții – 49,6 miliarde de lei și bunuri și servicii – 46,5 miliarde de lei. Totodată, Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a precizat, după ședința de Guvern, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) are în buget un target de venituri fiscale colectate de 28%, însă plafonul cerut de Finanțe este de 30%. ”Nivelul pe care ANAF trebuie să îl aducă în acest an este de 30%. Este obligația ANAF pentru acest an, pentru că trebuie să luăm acele măsuri de care tot vorbim an de an, o colectare mai bună a TVA, scăderea evaziunii fiscale, la vamă lucrurile nu stau cum ne-am dori”, a declarat Teodorovici.

ANRE a stabilit prețul energiei pentru trei ani

0
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat, miercuri, metodologia de stabilire a tarifelor reglementate şi a preţurilor aplicate de furnizorii de ultimă instanţă clienților finali, conform Hotnews. Potrivit metodologiei, timp de trei ani, tarifele aplicate de furnizorii de ultimă instanță (Enel, CEZ, E.On, Electrica) nu vor crește. De asemenea, ANRE spune că au fost stabilite trei perioade de aplicare a tarifelor reglementate: prima perioadă de aplicare – 1 martie 2019 – 31 decembrie 2019; a doua perioadă de aplicare – 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2020; a treia perioadă de aplicare – 1 ianuarie 2021 – 28 februarie 2022 „Prin aplicarea Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate şi a preţurilor aplicate de furnizorii de ultimă instanţă (FUI) clienților finali, prețurile la clienții casnici care beneficiază de furnizarea energiei electrice în regim reglementat nu vor crește”, se mai arată în comunicatul ANRE.

Înscrieri la WU Executive Academy

0
Au început înscrierile la programul WU Executive MBA Bucharest, derulat de WU Executive Academy, parte a Universității de Economie și Afaceri din Viena, definită drept „cea mai mare universitate de business din Europa”. Sunt aşteptaţi să se înscrie manageri și antreprenori români și străini, cu precizarea că participanţii care vor aplica până la 31 martie beneficiază de early bird discount de 5% din valoarea totală a taxei de școlarizare. Cursurile vor începe la 6 noiembrie 2019 şi se vor desfășura la București și Viena. Programul „se plasează în top 3 al celor mai apreciate programe de educație executivă din țară și este singurul care beneficiază de tripla acreditare – EQUIS, AMBA și AACSB”. În România, a fost desemnat cel mai bun program de Executive MBA în 2008, 2010, 2014. 2015 Prof. Phillip C. Nell, directorul academic al programului Executive MBA Bucharest, subliniază: „Pentru a avea succes în mediul de afaceri global, extrem de competitiv și dinamic al zilelor noastre, executivii trebuie să-și actualizeze în permanență cunoștințele, abilitățile și perspectivele. Executive MBA Bucharest a fost proiectat exact pentru acest scop. Programul oferă studenților un mediu educațional competitiv și multicultural în care aceștia pot dobândi cunoștinte aprofundate în toate ariile de business de interes, în același timp accentul fiind pus pe dezvoltarea competențelor necesare pentru adaptarea la tendințele, tehnologiile emergente și atingerea potențialului de lider în afaceri. Îndemnăm managerii și antreprenorii să afle mai multe despre avantajele pe care acest program unic le are de oferit și să ne aleagă ca partener educațional”.

Verificare asupra amenajamentului silvic al municipiului Târgu Mureș

0
Ministerul Apelor și Pădurilor informează că ministrul Ioan Deneș a efectuat „o verificare în teren a modului în care s-a respectat legislația silvică în ceea ce privește întocmirea, recepționarea și avizarea amenajamentului silvic al municipiului Târgu Mureș”. Fondul forestier respectiv este situat pe Platoul Cornești, are suprafața de 849,9 ha, este proprietate a primăriei și este administrat de Ocolul Silvic Târgu Mureș. Ministrul a fost însoțit de directorul general al Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva, George Mihăilescu și de reprezentanți ai Gărzii Forestiere Brașov (foto MAP). În urma verificării, Ministerul Apelor şi Pădurilor anunţă că „ministrul i-a convocat pe administratorii fondului forestier la sediul Direcției Silvice Mureș, unii dintre aceștia făcând parte din comisiile care au participat la efectuarea lucrărilor în teren și au recepționat lucrările de birou în vederea întocmirii și transmiterii, spre avizare la Ministerul Apelor și Pădurilor, a amenajamentului silvic. În timpul ședinței de lucru ministrul le-a comunicat factorilor implicați că, în urma analizei hărților satelitare care prezentau situația la momentele 2010 respectiv 2018, a constat diferențe în ceea ce privește fondul forestier. Totodată, ministrul Deneș a precizat că a primit informații referitoare la situația fondului forestier și din alte surse, motiv pentru care nu este dispus să semneze ordinul de aprobare a amenajamentului silvic până când nu vede situația reală din teren. În urma deplasării în teren s-a constatat că datele scriptice prezentate de reprezentații Ocolului Silvic Târgu Mureș nu concordă cu realitatea, iar amenajamentul silvic întocmit și transmis spre aprobare nu este conform cu situația existentă în teren. Astfel, s-a constatat că de-a lungul timpului, inclusiv în ultimii ani, au fost efectuate de către Primăria Târgu Mureș mai multe amenajări, inclusiv în zona grădinii zoologice, cu afectarea fondului forestier național și fără a fi evidențiate în amenajamentul silvic, fără a se respecta legislația referitoare la schimbarea categoriei de folosință a terenului și regimul scoaterilor din fondul forestier național cu realizarea compensărilor prevăzute de lege. Prin aceste amenajări a fost afectată o suprafață de fond forestier de aproximativ 22 de hectare și s-a constatat reducerea fondului forestier cu o suprafată de 3.7 hectare. Urmare a celor constatate, Ioan Deneș a dispus ca în perioada imediat următoare Corpul de Control al ministrului să facă un control tematic din care să rezulte suprafața de fond forestier afectată, precum și măsurile legale care se impun pentru intrarea în legalitate. De asemenea, se impune refacerea lucrărilor de amenajare astfel încât să reflecte realitatea din teren și să permită aprobarea de către Ministerul Apelor și Pădurilor a amenajamentului silvic întocmit pentru suprafată de 849.9 hectare, proprietatea Municipiului Târgu Mureş”.  

Laserul de la Măgurele: precizări ale Ministerului Cercetării

0
Ministerul Cercetării și Inovării a transmis o serie de precizări pornind de la declarația comisarului european Corina Crețu privind proiectul Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics – ELI-NP: „Având în vedere faptul că neînțelegerile apărute între Institutul Național pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei (IFIN-HH) și Asocierea EuroGammaS (EGS)  au la baza nerespectarea clauzelor unui contract comercial de catre EGS, conflictul ajungând la nivelul de litigiu în instanță, Ministerul Cercetării și Inovării, împreună cu celelalte autorități responsabile, nu pot interveni direct în acest conflict. Singurul rol pe care MCI și-l poate asuma și pe care și l-a și asumat este acela de mediator între părțile implicate în conflict acordând sprijin Beneficiarului pentru realizarea și a acestei componente până la finalizarea Programului Operațional Competitivitate. În acest sens, la data de 9 ianuarie 2019, a avut loc la Bruxelles, o Reuniune de Lucru organizată de Comisarii Europeni Corina CREȚU (DG REGIO – Dezvoltare Regională) și Carlos MOEDAS (DG R&I – Cercetare și Inovare) unde au fost discutate aspecte legate de continuarea Proiectului ELI-NP și posibile moduri de soluționare a conflictului juridic (aflat la acest moment pe rolul instanței, Tribunalul Ilfov) dintre IFIN-HH și consorțiul EuroGamaS, coordonat de Italia. La această reuniune unde au fost prezenți reprezentanți la nivel ministerial din Italia, Franța, Suedia precum și funcționari de rang înalt din partea DG REGIO și DG R&I, ministrul cercetării și inovării, Nicolae HURDUC, a manifestat deschidere privind  propunerea Comisiei, dar a atras atenția asupra dificultăților juridice privind retragerea rezoluțiunii, temeri din păcate confirmate la momentul actual. În aceste condiții, dat fiind faptul că rezoluțiunea asupra contractului încheiat între IFIN-HH și Consorțiul EuroGamaS poate fi anulată doar printr-o hotărâre a instanței pe rolul căreia se află procesul la acest moment, nici Ministerul Cercetării si Inovării și nici Guvernul României nu pot influența în niciun fel situația creată. De asemenea, mai menționăm faptul că, Sistemul Fascicul Gamma (cel care face obiectul neînțelegerilor apărute între Institutul Național pentru Fizică și Inginerie Nucleară ”Horia Hulubei” (IFIN-HH) si Asocierea EuroGammaS (EGS) este doar o componentă a Proiectului ”Extreme Light Infrastructurii – Nuclear Physics” (ELI-NP), celelalte componente fiind finalizate sau în curs de finalizare conform graficului de execuție. Astfel: Clădirile ELI-NP au fost finalizate în anul 2016 și sunt funcționale în integralitatea parametrilor proiectați, având toate autorizațiile de funcționare și îndeplinind toate condițiile tehnice și legale. Sistemul laser de mare putere (HPLS) se realizează în limitele bugetului și termenelor contractuale, furnizorul – asocierea Thales Franța și Thales România îndeplinindu-și toate obligațiile contractuale. Sistemul, a cărui instalare în clădirea ELI-NP a început în septembrie 2016, se află în procedura de testare finală, atingându-se, în acest moment, o putere intermediară de 7 PW. Este prevăzut ca HPLS să atingă în prima parte a anului 2019 puterea nominală de 10 PW, cea mai mare putere din lume. Recentul laureat al premiului Nobel pentru Fizică, profesorul Gerard Mourou, sublinia public  rolul major cu care construcția acestui sistem în România a contribuit în acordarea acestei distincții. Ansamblurile experimentale ELI-NP se realizează conform proiectelor stabilite de cercetători și ingineri din comunitatea științifică din România, din Uniunea Europeană și din lume și sunt descrise în Technical Design Reports (TDR). Ansamblurile experimentale sunt în curs de instalare și testare și vor fi puse la dispoziția cercetătorilor începând cu anul 2019”.    

Prețurile imobiliarelor rămân ridicate

0
Piața imobiliară rezidențială din România va funcționa cu două viteze în acest an, pe fondul accentuării discrepanțelor între mediul urban și cel rural, conform datelor Profit.ro. În București și în marile orașe, cererea în creștere de spații de locuit va continua să pună presiune pe ofertă, în timp ce, în zonele rurale, mare parte din investiții pot fi înghețate, mai ales în domeniul locuințelor unifamiliale, arată o analiză realizată de firma de consultanță Frames. De asemenea, prețurile relativ mici ale locuințelor în comparație cu alte țări din regiune și apetitul românilor pentru proprietăți imobiliare vin să accentueze dezechilibrul dintre cerere și ofertă. Totodată, creșterea euro la un nivel de peste 5 lei ar putea pune presiune pe grila de prețuri, nefiind exclusă varianta să asistăm la o scădere a prețului în euro al imobilelor pentru a se adapta la puterea de cumpărare a cererii, care câștigă preponderent veniturile, economisește și contractează credite în monedă națională, potrivit sursei citate.