RUSIA, MARELE CÂȘTIGĂTOR AL BLOCAJULUI DIN MAREA NEAGRĂ?
SUMAR (Marea Unire)
Volumul Marea Unire 1918 România Mare. Acte și documente (autor Vasile Pușcaș) propune o relatare a desăvârșirii procesului de constituire a statului național modern România prin îmbinarea narativului interpretativ cu prezentarea de documente istorice care să reconstituie istoriografic faptele, atmosfera și relevanța deciziilor din 1918 (Unirea Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei cu Vechiul Regat al României) care au dus la ceea ce în epocă s-a numit România Mare.
Elaborarea acestui volum a dat prilej autorului să evidențieze inteligența și abilitatea generației de oameni politici români de la începutul sec. al XX-lea, orientările lor politice constructive și atitudinile hotărâte de veritabili oameni de stat. Și nu este vorba doar de politicienii și partidele politice din Vechea Românie, ci și de politicienii și partidele românești din Transilvania, Bucovina și Basarabia. Iar în anul când se celebrează centenarul Marii Uniri, am considerat util să înfățișăm contemporaneității felul în care Generația Marii Uniri din 1918 a reușit să propună românilor și liderilor statelor occidentale proiectul național al realizării statului-națiune România, într-un context politic intern și internațional excepțional (Primul Război Mondial). Iar semnificația Marii Uniri din 1918 nu este doar istorică. Autorul o asociază contextului regional și global din zilele noastre, când suntem martorii procesului de restructurare a Sistemului Internațional și se rediscută locul, forma și rolul statului-națiune. Opinia autorului este că statul-națiune va continua să joace un rol foarte important în Noua Ordine Mondială care acum se reconfigurează, desigur cu ajustările de rigoare care vor fi aduse sensurilor suveranității statelor, având în vedere complexele interdependențe regionale și globale. Aici, autorul se asociază lui Francis Fukuyama, care arăta, cu un deceniu și jumătate în urmă, că liderii politici și oamenii de stat contemporani ar trebui să-și dedice o parte însemnată a meditației și acțiunii politice regândirii formei și funcțiilor statului în Sistemul Internațional al sec. al XXI-lea. Or, experiența istorică de acum un veac, când s-a desăvârșit statul național România, ca și alte state-națiuni din Europa Centrală și de Sud-Est, poate fi utilă și să inspire conduita actuală și viitoare a liderilor din amintita regiune, dar și a celor ai organizațiilor regionale, internaționale și transnaționale. Expunerea narativă a subiectului tratat în volumul de față urmează logica procesualității istorice, atât pentru înțelegerea evoluției ideii și acțiunii naționale românești până la 1918, dar și pentru a sublinia faptul că Marea Unire din 1918 nu a fost punctul terminal al unui proces istoric, ci doar un moment deosebit de important al istoriei modernității statului-națiune România. Precum ar trebui să îndemne liderii politici ai României actuale să evalueze cât mai realist istoria statului-națiune din ultimii 100 de ani pentru a găsi răspunsuri adecvate, cu rezonanțe constructive, provocărilor fenomenelor și evenimentelor care urmează a se derula în demersul redefinirii identității națiunii române și al viitoarei poziționări a statului-națiune România în Sistemul Internațional pe cale de reconfigurare. Dacă astfel de gânduri vor fi generate de lectura acestei cărți, atunci autorul și editorii ei vor considera că le-a fost interpretat corect mesajul discursului istoriografic.
Prezentând istoria modernității statului-națiune, primul capitol al cărții integrează procesul desăvârșirii statului național românesc (1918) în istoria procesului de modernizare a societății europene. Pentru mai buna înțelegere a fenomenului enunțat, autorul redă o schiță istorică a evoluției principiului naționalității de la instituirea Sistemului Westfalia (1648) până la începutul sec. al XX-lea. A fost făcută o paralelă între principiul dinastic și principiul naționalității în construcția și conducerea statelor europene, cu specificarea caracteristicilor revoluțiilor naționale și democratice din Europa sec. al XVIII-lea și al XIX-lea. S-a acordat o atenție aparte felului în care principiul naționalității și idealul statului-națiune au operat în Europa Centrală și de Sud-Est, în perioada menționată, cu referire la caracteristicile și politicile imperiilor habsburgic, otoman și țarist. În același context a fost reliefat modul cum s-a manifestat idealul statului-națiune în spațiul locuit de națiunea română, până la Primul Război Mondial. Analiza diacronică a respectivului fenomen în Principatele Române/România, Transilvania, Bucovina și Basarabia oferă cititorului perspectiva sincronicității valorilor naționale și specificității locale/regionale, ceea ce duce spre o cunoaștere aprofundată a etapelor și căilor care au dus la mobilizarea elitelor și populației românești, în 1918, pentru realizarea Marii Uniri.
Necrolog: Prof. univ. dr. Niță DOBROTĂ (1931-2018)
Dumnezeu să îl odihnească în pace!
Schimbăm mentalitatea de business prin insolvență
Interviu cu av. dr. Nicoleta Munteanu – managing partner Euro Insol SPRL
Euro Insol SPRL este un nume premium în serviciile de asistență juridică, în procedurile de insolvență, dar mai ales în managementul de criză al societăților comerciale. Ce ne puteți spune despre reușitele sale de succes, ca lider de piață? Probabil modelul cel mai de succes, dacă mă pot exprima în felul acesta, îl reprezintă reinserția Hidroelectrica în sistemul economic național și european. Fără a crea ierarhii, deoarece managementul și echipele de specialiști ale Euro Insol tratează cu aceeași seriozitate fiecare dosar de insolvență, trebuie să recunosc că, în acest moment, compania noastră este asociată cu acest succes. Drumul spre succes este greu, bazat atât pe muncă, pe efort de echipă, cât și pe o strategie de management pe care noi o considerăm câștigătoare. Pentru noi dimensiunea managerială a insolvenței, alături de cea economică și juridică, este extrem de importantă, nu numai în întocmirea planului de reorganizare, cât mai ales în implicarea directă a noastră în managementul companiei aflate în insolvență pe toate nivelurile. Acest model de implicare directă l-am desăvârșit la Hidroelectrica, reușind să transformăm, în procedura insolvenței, cea mai îndatorată companie cu capital de stat, având datorii de peste 1 miliard de euro, în cea mai profitabilă companie din România și una din cele mai profitabile din sud-estul Europei. Am reușit, în același timp, plata integrală a tuturor datoriilor la valoarea nominală înscrisă în tabelul creditorilor. Cred că practicienii în insolvență trebuie să aibă cunoștințe solide în domeniul managementului, în special în managementul de criză, deoarece insolvența este o criză și ea trebuie gestionată prin măsuri mai degrabă excepționale, specifice gestionării crizelor, decât prin măsuri specifice managementului organizațional curent. La acestea se adaugă expertiza câștigată, seriozitatea, dorința noastră de a identifica toate soluțiile posibile pentru a da, în primul rând, o a doua șansă companiei de a se reîntoarce în circuitul economic.Comunicat de presă FPPG
Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) este persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, neguvernamentală, autonomă, independentă față de autoritățile publice, fără caracter politic; este reprezentativă la nivelului sectorului de activitate „Energie, Petrol și gaze și minerit energetic”. FPPG a susținut constant principiile stabilității, predictibilității și competitivității cadrului legislativ aplicabil domeniul energetic din România, precum și responsabilitatea companiilor din sector în ceea ce privește siguranța, sănătatea și securitatea operațiunilor și a personalului. FPPG este membru fondator al Confederației Patronale Concordia, singura confederație patronală românească afiliată la IOE (International Organization of Employers).
RUSIA, MARELE CÂȘTIGĂTOR AL BLOCAJULUI DIN MAREA NEAGRĂ?
Deputatul Virgil Popescu (PNL) afirmă la rândul său că de câștigat ar avea „prietenii” României, Rusia, Ungaria.„ Reprezentantul PSD, deputatul Georgian Pop are o viziune asemănătoare: „Cine ar câștiga? Simplu. Actualii furnizori internaționali de gaz natural din zonă. Nu ar avea un concurent în plus și nu s-ar confrunta cu un surplus de gaz în piață.” Avocatul Laurențiu Pachiu, Pachiu și Asociații:„În primul rând furnizorii externi alternativi (deocamdată unul singur, Gazprom) prin dispariția unui potențial concurent. Apoi, state vecine care rămân integrate prin interconectivități ce permit aprovizionarea din surse alternative (Coridorul Sudic, Coridorul Nord-Sud, Turk Stream) cu potențial real de a deveni acele «gas hubs», cu beneficii comerciale, investiționale, bugetare și geopolitice semnificative.” Profesorul Mircea Coșea e la fel de ferm: „Pe termen scurt și în mod sigur câștigă Rusia. Pe termen lung și puțin probabil poate câștiga și SUA în măsura în care se va reuși preluarea unei părți din exportul rusesc de către gazul de șist american adus lichefiat în Europa.” Care e contextul ne spune profesorul Mircea Coșea: „Există, paradoxal, o repetare a istoriei în ceea ce privește locul și importanța geopolitică a României. Se pare că retrăim perioada 1940-1944, când România a fost considerată un actor important al conflictului mondial, dar nu pentru potența sa militară, ci energetică. Petrolul românesc a alimentat în proporție de peste 70% mașina de război germană. Actualmente, noul tip de război care s-a declanșat între SUA și Rusia are ca obiect nu cucerirea de ”spațiu vital”, ci cucerirea pe termen lung a supremației economice pe o piață globală. Prin resursa de gaz din Marea Neagră România devine o posibilă ”armă” a partenerului nostru strategic în confruntarea cu Rusia prin concurența pe care gazul românesc o poate face exportului rusesc. Nu știm cu cât va afecta gazul românesc exportul rusesc, dar în mod sigur va diminua puterea politică a Rusiei.”„Stoparea proiectelor din Marea Neagră va face ca încrederea și percepția favorabilă legată de predictibilitate și corectitudine să dispară. Dacă acestea lipsesc, semnalul în piață va fi unul negativ.”
„Fără investiţii în alte perimetre extractive, onshore sau offshore, în următorii ani piaţa din România va fi dependentă în proporţie covârşitoare de importuri. În loc de independenţa vom avea o dependenţă de Gazprom sau de GNL din SUA.”
„In contextul militarizării peninsulei Crimeea, investiția din Marea Neagră ar avea o relevanţă strategică, iar parteneriatul strategic cu SUA ar căpăta noi valenţe.”
„Apărarea unei ţări nu se mai face, în secolul XXI exclusiv cu tancuri, avioane și trupe. Există investiţii cu relevanţă strategică și rol de apărare, conceptul modern de «defense» fiind mult mai complex decât în trecut.”
„Dezvoltarea sectorului offshore de gaze naturale este o oportunitate istorică pentru Romînia. Neagră ar devein o nouă Mare a Nordului.”
GEORGIAN POP, PSD
Deputatul Georgian Pop (PSD) privește problema într-o lumină similară: „Tema e foarte amplă. Regiunea extinsă a Mării Negre este scena unor conflicte îngheţate sau, după caz, în desfăşurare. Principala evoluţie geostrategică a ultimilor ani o reprezintă militarizarea peninsulei Crimeea. In acest context geopolitic, investiția Exxon – Omv ar avea, dacă se va realiza, şi o relevanţă strategică, pe lângă relevanţa economică şi energetică. În mod evident, parteneriatul strategic cu SUA ar căpăta noi valenţe. Pe lângă dimensiunea de cooperare militară şi de intelligence, bilateral recunoscută ca fiind foarte bună, acest proiect va impulsiona cooperarea economică, Exxon fiind exemplul unei mari companii americane care investeşte în România. Mai mult, localizarea investiţiei este exact pe frontiera estică a NATO. Apărarea unei ţări nu se mai face, în secolul XXI exclusiv prin capacitatea militară (număr de tancuri, avioane, nave de luptă etc). Există investiţii cu relevanţă strategică, pe lângă relevanţa pur economică. Practic, conceptul modern de apărare e mult mai complex comparativ cu secolul trecut. Din punctul de vedere al resurselor energetice, Marea Neagră este considerată de numeroși analiști ca fiind, potenţial, o nouă Mare a Nordului. Dezvoltarea sectorului offshore de gaze naturale este o oportunitate istorică pentru țara noastră, putând aduce beneficii de securitate energetică, economice și sociale.”„Stoparea proiectelor de exploatare din Marea Neagră s-ar putea explica prin incompetență și corupție sau chiar prin sabotarea economiei și trădare. La limită, blocarea proiectelor s-ar putea interpreta ca o poziție pro-rusă la nivel guvernamental sau parlamentar.”
MIRCEA COȘEA, ANALIST ECONOMIC
Deși de partea cealaltă a baricadei politice, deputatul liberal Virgil Popescu e de acord cu colegul său din Parlament: „Proiectele din Marea Neagră realizate împreuna cu partenerii americani de la Exxon și Black Sea Oil înseamnă mai mult decât exploatarea gazelor din Marea Neagră. Ele înseamnă prezență americană în zonă, protecție americană pentru investițiile americane din România și evident garanții de securitate sporite pentru România. Independența energetică și influența regională sunt un alt câștig pentru țara noastră. Toate aceste lucruri nu le putem cuantifica financiar, așa direct, de aceea cred că noi, decidenții politici, trebuie să ne uităm la toate aceste aspecte atunci când vorbim de proiectele respective.”„Abordarea industriei extractive strict din perspectiva unei surse rentiere pentru statul român este periculoasă și nedemnă de secolul XXI. Fără investiții noi, în 10-15 rămânem fără resurse.”
LAURENȚIU PACHIU, avocat „Pachiu și Asociații”
Și totuși, viitorul offshore-ului românesc, cel puțin cu actualele companii în compoziție, devine tot mai neclar. Companiile trebuie să decidă în curând dacă vor continua investițiile, iar lucrul acesta îl vor face într-o mare proporție în funcție de legea offshore. Avocatul Laurențiu Pachiu se bazează pe lunga sa experiență cu marile companii internaționale când avansează pericolele ce ar pândi România în cazul blocării proiectelor din Marea Neagră: „ar fi un semnal deosebit de negativ în ceea ce privește mediul de afaceri/investițional și politic din România (ratingul de țară). Efectele s-ar transpune apoi în cascadă spre alte sectoare economice. În plan politic, puterea de la București (oricare ar fi) s-ar discredita în plan extern, îndeosebi în relația cu partenerul strategic SUA (doi mari operatori din Marea Neagră, Exxon și Carlyle, sunt de origine americană). Deloc de neglijat ar fi și deznodământul unor eventuale litigii declanșate de operatorii petrolieri în temeiul încălcării de către statul român a obligațiilor din contractele de concesiune și mă refer aici la eventuale despăgubiri din bugetul public, ce ar urma să fie suportate, evident, de consumatorul român. Scenariul dorit de unii de a elimina companiile americane din Marea Neagră și de a le înlocui cu operatori români sau cu operatori asiatici (care, evident, ținând cont de anvergura proiectelor, vor fi inevitabil conectați politic și statal) este, ținând cont de complexitatea tehnologică a proiectelor, nerealistă. Desigur, dacă dezideratele economice strategice stabilite pentru România sunt industria IT, agricultura, agroturismul și turismul de entertainment, atunci să le declarăm și să le implementăm ca atare, iar industria petrolieră română cu tradiție de peste un secol să rămână o temă cu care să ne mândrim în manualele de istorie.”„Blocarea proiectelor din Marea Neagră ar fi un semnal deosebit de negativ pentru mediul investițional și politic. Puterea de la București s-ar discredita în plan extern, iar eventuale litigii declanșate de operatorii petrolieri nu pot fi excluse.”
LAURENȚIU PACHIU, avocat „Pachiu și Asociații”
Virgil Popescu, deputat PNL: „Ar fi o catastrofă din punct de vedere reputațional ca aceste investiții să nu fie făcute din vina statului român și a incapacității sale administrative de a lua decizii. Semnalul dat în piață de investitori de talia Exxon Mobil ar fi că România nu este un stat în care să faci investiții, iar potențialii investitori în diferite domenii ne-ar ocoli pentru mult timp.” Georgian Pop, deputat PSD: „Stoparea proiectelor din Marea Neagră va avea asupra României un impact reputational negativ. Pe lângă evaluarea avantajelor economice, încrederea este un factor extrem de important în ecuaţia luării unei decizii de a realiza o mare investiţie. Încrederea şi percepţia favorabilă în stabilitatea, corectitudinea şi predictibilitatea mediului în care urmează să se realizeze o mare investiţie sunt decisive. Iar dacă acestea dispar, nimic nu mai e posibil. Din această perspectivă, orice viitor investitor va analiza România prin prisma proiectelor de success. Dacă acestea lipsesc, semnalul va fi unul negativ.”„În cazul în care nu se demarează proiectul offshore din Marea Neagră dependența de gazul rusesc poate induce riscuri de securitate energetică și putem avea chiar costuri mari indirecte cu privire la securitatea națională a României.”
VIRGIL POPESCU, PNL
Profesorul Mircea Coșea trage o concluzie foarte dură: „Stoparea proiectelor de exploatare a gazului din Marea Neagră ar fi un fapt extrem de grav pentru reputația României. O eventuală stopare nu s-ar putea explica altfel decât prin incompetență, corupție în favoarea unei concurențe sau chiar sabotarea economiei și trădare națională. La limită, s-ar putea interpreta și ca pe o poziție pro-rusească la nivel guvernamental sau parlamentar.” Și totuși, ar putea spune unii cititori, de ce să facem offshore? De ce n-am rămâne cu situația pe care o avem acum, când ne „descurcăm” și nici nu importăm mai mult de 10% din necesar?„Retrăim perioada 1940-1944, când România a fost considerată un actor important al conflictului mondial, dar nu pentru potența sa militară ci pentru cea energetică. Prin resursa de gaz din Marea Neagră România devine o posibilă «armă». Gazul românesc va diminua puterea Rusiei în regiune.”
MIRCEA COȘEA, ANALIST ECONOMIC
Georgian Pop, deputat PSD, răspunde ferm: „Fără investiţii în alte perimetre extractive, onshore sau offshore, în următorii ani piaţa din România va fi dependentă în proporţie covârşitoare de importuri. Adică, în loc să ne asigurăm independenţa vom avea o dependenţă crescută faţă de importuri, indiferent de provenienţa lor (de la Gazprom sau GNL din SUA etc.).” „România s-ar confrunta cu vulnerabilități de securitate energetică, cel puțin până în 2030, rezultate din expunerea mărită la crize de întrerupere a livrărilor prin Ucraina, în special pe timp de iarnă. În plus, România ar avea mari costuri de oportunitate, rezultate din nevalorificarea unor resurse unice în regiunea sud-est europeană și din pierderea unor ample efecte de multiplicare în economie.” afirmă Radu Dudău și Vasile Iuga, EPG.„Proiectele din Marea Neagră înseamnă prezență americană în zonă și evident garanții de securitate sporite pentru România.”
VIRGIL POPESCU (PNL)
„În cazul în care nu se demarează proiectul offshore din Marea Neagră, dependența de import de gaze a României va crește mai mult urmând să devenim in 5-6 ani importator net dacă nu vom descoperi alte rezerve onshore. De asemena dependența de gazul rusesc poate induce riscuri de securitate energetică și putem avea chiar costuri mari indirecte cu privire la securitatea națională a României.” spune Virgil Popescu, deputat PNL.„Gazul din Marea Neagră reprezintă poate singura oportunitate pe care România o are pe termen lung de a ieși din marginalizare și de a deveni relevantă în Europa.”
Profesorul MIRCEA COȘEA
Profesorul Mircea Coșea: „Din punctul meu de vedere, resursa de gaz din Marea Neagră reprezintă cea mai importantă, poate singura, oportunitate pe care România o are pe termen lung de a ieși din marginalizarea în care se află și de a deveni o țară și o economie importantă în plan european. România nu dispune nici acum și nici în perspectivă de alte posibilități pentru a-și îmbunătăți locul și poziția în economia europeană.”„Federația Rusă câștigă din nerealizarea investiției în Marea Neagră, prin faptul că ar fi blocată dezvoltarea unui rival de relevanță regională în sectorul gazelor naturale, într-o zonă dominată de importante interese de control politic.”
RADU DUDĂU / VASILE IUGA, EPG
Cireașa de pe tort, deși aici e mai degrabă colivă, o pune avocatul Laurențiu Pachiu, care atrage atenția asupra unui pericol cel puțin la fel de mare: „Momentan, atenția este concentrată pe disputa privind resursele gazeifere din Marea Neagră, însă este complet neglijată situația explorării, exploatării și dezvoltării resurselor onshore, supuse unui grad ridicat de epuizare (10% pe an) și unei nerentabilități progresive. Și în acest sector ne confruntăm cu paralizie legislativă, instituțională și investițională. De aproape 10 ani o serie de măsuri legislative destinate să faciliteze dezvoltarea acestui sector sunt pierdute pe circuitul legislativ. Abordarea industriei petroliere aproape strict din perspectiva unei surse rentiere pentru statul român nu este demnă de secolul XXI.”„O Românie fără gazul din Marea Neagră ar însemna, în primul rând, un câștig pentru furnizorii externi alternativi – deocamdată unul singur, Gazprom.”
LAURENȚIU PACHIU
România importă, în prezent, doar 10% din necesarul de gaze, având șanse să atingă, dacă investește acum, autosuficiența pe piața gazelor naturale. Deocamdată, timpul trece degeaba, iar rezervele actuale îmbătrânesc și devin tot mai puțin performante. În 10-12 ani, fără să investească masiv în exploatări noi, așa cum sunt și cele din Marea Neagră, România rămâne fără gaz. Astfel, nevoia și dependența de importuri vor fi aproape totale. E atât de simplu: la București, în aceste zile, decidenții politici pecetluiesc soarta României și direcția pe care o vom alege: EST sau VEST. Interviu realizat de EM360.ro„Dacă Marea Neagră nu se face sau se amână, pe termen scurt și în mod sigur câștigă Rusia.”
MIRCEA COȘEA