Reconfirmare internaţională pentru directorul festivalului şi concursului „Enescu”

0
Directorul artistic al Concursului și Festivalului Internațional „George Enescu”, dirijorul Vladimir Jurowski (credit foto Matthias Creutziger), a fost distins cu titlul „Dirijorul Anului” pentru activitatea din 2017 în contextul premiilor „International Opera Awards”, dedicate excelenţei în domeniu, instituite în 2013 de omul de afaceri şi filantropul Harry Hyman şi de John Allison, editorul revistei „Opera Magazine”. Anul acesta se va desfăşura Concursul Internațional „George Enescu” – Bucureşti, 1-23 septembrie. Înscrierile pentru participare în competiţie se încheie la 15 aprilie. Festivalul Internaţional „George Enescu” se va desfăşura în septembrie 2019.

Performanţe şi nemulţumiri în Consorţiul Universitaria

Universităţi componente ale Consorţiului Universitaria primesc recunoaştere pe plan internaţional prin clasarea în ediţia la zi a topului Round University Ranking (RUR), iar pe plan intern, în acelaşi timp, aceleaşi universităţi se regăsesc între cele cărora le sunt diminuate numărul de locuri pentru admitere şi implicit finanţarea. Universităţile în cauză reacţionează. Ministerul Educaţiei Naţionale explică.

Universitatea din București (locul 581), Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (locul 604) și Universitatea de Vest din Timişoara (locul 647, prezenţă în premieră din România) pătrund în Round University Ranking realizat de Agenția RUR Rankings din Moscova după criterii precum apariţii în publicaţii ştiinţifice clasate la nivel mondial, citări, cercetare, calitatea profesorilor, a studenţilor, internaționalizare, sustenabilitate financiară. La ediţia actuală au fost luate în considerare 783 de universități din 74 de țări. Pe primele locuri se situează Harvard University, University of Chicago, California Institute of Technology, Imperial College London, Stanford University, Massachusetts Institute of Technology, Columbia University etc.; numai trei universităţi (elveţiene) din primele 20 sunt din afara SUA şi Marii Britanii.

Universităţile clasate de la noi în RUR fac parte din Consorţiul Universitaria, împreună cu Academia de Studii Economice din Bucureşti şi cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Toate aceste universităţi (şi alte trei) sunt singurele cărora li s-a micşorat numărul de locuri pentru admitere în anul 2018-2019, în condiţiile în care celelalte universităţi (din totalul de 58) beneficiază de creşteri sau de menţinere faţă de anul trecut.

Universitate din București, prin rectorul ei, prof. univ. dr. Mircea Dumitru şi președintele Senatului, prof. univ. dr. Marian Preda, semnalează ci i-au fost repartizate cu 60 de locuri mai puțin pentru ciclul de licență, cu 335 de locuri mai puțin pentru master (diminuare cu 10%) şi 59 de locuri la doctorat, „adică 17% față de locurile din anul precedent”. În acest fel, impactul bugetar va fi de 5,4 milioane de lei la master și licență şi de peste 3,6 milioane de lei la doctorat. Universitatea din București anunță că va acționa Ministerul Educației Naţionale în contencios administrativ pentru a afla „prin ce miracol <<criteriile>> de alocare a cifrelor de școlarizare pentru toamna acestui an au penalizat universitățile din Consorțiu și le-au recompensat pe aproape toate celelalte”.

La rândul ei, conducerea Universității „Babeș-Bolyai”, reamintind creșterea „semnificativă a numărului de candidați” în ultimii cinci ani, subliniază: „Calitatea procesului educativ și a cercetării științifice din cadrul universității noastre ne situează în topul universităților din România. În ciuda acestui fapt, observăm că Ministerul Educației Naționale a alocat universității noastre pentru anul universitar 2018-2019 un număr de locuri bugetate mult mai mic față de anii anteriori. Astfel, a scăzut cu 29 numărul de locuri la licență, 200 numărul de locuri la masterat și cu 48 la doctorat față de anul universitar 2017-2018”.

Rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, semnalează că numărul de locuri bugetate alocate acestei universități „este mai mic decât cel din anul universitar anterior (cu 10 locuri la ciclul de licență, cu 32 locuri la ciclul de master și cu 3 locuri la ciclul de doctorat)” şi apreciază că „asistăm astfel pentru prima dată după intrarea în vigoare a LEN 1/ 2011 la o schimbare importantă privind modul de alocare a locurilor bugetate. Atunci, schimbările au survenit ca urmare a clasificării universităților, iar UVT a suferit pierderi masive atât din perspectiva finanțării, cât și din perspectiva locurilor bugetate alocate (în special la doctorat)”. O nouă distribuție a locurilor determină întrebarea „dacă nu era util ca acest lucru să se întâmple după preconizatul proces de clasificare a universităților din România, proces asumat de MEN inclusiv printr-un proiect realizat împreună cu Banca Mondială” şi opinia rectorului că „o analiză realistă a sistemului, coroborată cu strategiile naționale asumate și cu acordurile cu Comisia Europeană, urmată de un proces transparent de consultare ar fi fost un instrument mult mai credibil pentru operaționalizarea unei strategii de care sistemul are mare nevoie, căci, într-adevăr, situația actuală corespunde mai degrabă unor situații conjuncturale în care plusurile de locuri bugetate la unele universități au fost consecința unor decizii subiective”.

În replică, Ministerul Educației Naționale precizează că prin Hotărârea de Guvern nr. 131/2018 au fost aprobate cifrele de şcolarizare pentru învăţământul superior de stat în anul universitar 2018-2019 la licență62.000 locuri finanțate de la bugetul de stat, din care 2000 pentru absolvenții de licee situate în mediul rural, 5000 pentru domeniile prioritare de dezvoltare a României; master – 35.600 locuri finanțate de la bugetul de stat, din care 4600 pentru domeniile prioritare de dezvoltare a României; doctorat – 3000 locuri finanțate de la bugetul de stat, din care 300 pentru domeniile prioritare de dezvoltare a României. „Domeniile prioritare de dezvoltare a României, definite în Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare și Inovare 2014-2020, respectiv în Strategia Națională pentru Competitivitate 2014-2020, sunt: bioeconomia; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; energie, mediu și schimbări climatice; eco-nanotehnologii și materiale avansate; sănătatea”. Ministerul Educaţiei Naţionale semnalează: „Numeroase studii și analize – inclusiv cele realizate în cadrul Raportului de audit al performanței realizat de Curtea de Conturi a României, Raportului privind analiza funcțională a sectorului învățământului superior realizat de Banca Mondială, cât și în cadrul proiectului România Educată – ajung la o concluzie comună, și anume aceea că structura instituțională și cea a ofertei educaționale nu sunt corelate cu nevoile pieței muncii. Din aceste studii reiese că peste 56% dintre programele oferite aparțineau științelor socio-umaniste (sursa ARACIS, 2017). Urmare a alocării a 8% din locurile la licență și a 12,5% din locurile la programele de studii de master pentru susținerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României, universitățile care nu aveau în portofoliu preponderent astfel de programe au suferit în acest an o ușoară diminuare a locurilor repartizate”.

De asemenea, sunt prezentate exemple de „derapaje” de la buna guvernanță universitară, cum ar fi că Universitatea din București, în anul universitar 2017-2018, are  80 de programe de licență (din 106) cu 20-40 studenți bugetați/an de studiu, 65 de programe cu mai puţin de 20 studenți bugetați/an de studiu și 36 de programe cu mai puțin de 10 studenți bugetați/an de studiu, „în condițiile în care sustenabilitatea financiară impune un minimum de 40 de studenți/an de studiu”. La master, 44 de programe „au un număr de studenți bugetați cuprins în intervalul 20-25 studenți bugetați/an de studiu, 144 programe de studii au un număr de studenți mai mic de 20 studenți bugetați/an de studiu și 86 de programe cu mai puțin de 10 studenți bugetați/an de studiu, în condițiile în care sustenabilitatea financiară impune un minimum de 25 de studenți/an de studiu”. La doctorat „din cei 1551 doctoranzi înmatriculați în perioada 2010-2013, doar 726 (46,81%) au obținut până la această dată titlul de doctor”.

ASE – 105 ANI DE PERFORMANŢĂ ACADEMICĂ

0

Înfiinţată prin Decret Regal la 6 aprilie 1913, sub denumirea de Academia de Înalte Studii Comerciale şi Industriale (AISCI), Academia de Studii Economice din Bucureşti, liderul învăţământului superior economic şi de administraţie publică din România, împlineşte anul acesta 105 ani de existenţă. În prezent, Academia de Studii Economice din Bucureşti are 12 facultăţi care oferă celor aproape 22 000 de studenţi posibilitatea de a urma în limbile română, engleză, franceză sau germană 24 de programe de licenţă, 86 de programe de masterat, studii doctorale în 10 domenii şi peste 145 de programe postuniversitare de formare şi dezvoltare profesională continuă.

ASE este astăzi o universitate de cercetare avansată şi educaţie, recunoscută şi la nivel internaţional, fapt atestat şi de pozițiile de top pe care le ocupă în clasamente de renume: ASE este pe locul 151-200 în Top Shanghai 2017 în domeniul Științe Economice şi, conform clasamentului QS World University Rankings 2018, ASE este universitatea cu cea mai bună reputație în rândul angajatorilor din România, peste 80% dintre absolvenţi fiind angajați în domeniul studiilor urmate încă din primul an de la terminarea studiilor. Evenimentele prin care Academia de Studii Economice din Bucureşti marchează 105 ani de la înfiinţare se desfăşoară în perioada 12 – 21 aprilie a.c. şi includ: Şedinţa festivă a Senatului Universitar din data de 18 aprilie cu participarea invitaţilor din mediul academic, diplomatic şi de afaceri naţional şi internaţional; Adunarea Festivă dedicată comunităţii ASE din data de 19 aprilie, care va cuprinde decernări de diplome şi evenimente editoriale; prima ediţie a Conferinţei universitare ASE: „Conferinţa Internaţională de Economie şi Ştiinţe Sociale – ICESS 2018” care va avea loc luni, 16 aprilie.

De asemenea, în zilele de 13 şi 16 aprilie a.c., Academia de Studii Economice din Bucureşti cinsteşte memoria înaintaşilor săi prin depunere de coroane la mormintele Regelui Carol I şi al Regelui Mihai I al României la Mănăstirea Curtea de Argeş, dar şi la Bucureşti la mormintele unor mari personalităţi din istoria ASE. Joi, 12 aprilie, la Centrul de Perfecţionare Complex Predeal ASE va avea loc dezvelirea bustului prof. univ. dr. Ion Gh. Roşca, Rector al ASE în perioada 2004 – 2012. Programul complet al manifestărilor aniversare poate fi consultat pe site-ul: „Aniversare ASE 105”- http://ase.ro/ase105/.

Vivat, crescat, floreat!

Rectorul Universității din București, Mircea Dumitru, ales președinte al Asociaţiei Universităţilor Balcanice

Rectorul Universităţii din Bucureşti, profesorul Mircea Dumitru, a fost votat în unanimitate preşedinte al Balkan Universities Association (BUA)/  Asociaţia Universităţilor Balcanice, la adunarea generală din cadrul celei de-a IV-a conferinţe, care a avut loc la Tetovo, în Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei (foto InfoUB). Mandatul are durata de un an. Profesorul Mircea Dumitru face parte din consiliul director al BUA, alături de actualul preşedinte, profesorul Leonidas Mitkas, rectorul Universităţii “Aristotel” din Salonic, Grecia şi de profesorul Erhan Tabakoğlu, rectorul Universităţii „Trakia” din Edirne, Turcia. BUA cuprinde peste 60 de universităţi din Grecia, Bulgaria, Turcia, Albania, FRI a Macedoniei, Bosnia şi Herţegovina, Muntenegru, Kosovo, Serbia şi îşi propune „să contribuie la consolidarea procesului de pace şi de stabilitate în Balcani prin dezvoltarea relaţiilor bi- şi multilaterale de conlucrare şi de colaborare academică şi ştiinţifică dintre universităţile membre”. La preluarea mandatului, profesorul Mircea Dumitru a subliniat: „Cultura, cercetarea ştiinţifică şi învăţarea, transmiterea tradiţiilor istorice noilor generaţii sunt instrumente puternice pentru cunoaşterea reciprocă, pentru acceptarea celuilalt şi pentru a clădi o reală toleranţă politică şi religioasă. Mai multă cunoaştere şi înţelegere înseamnă mai puţine confruntări şi războaie”. Între obiectivele președinției pe care o exercită de acum, rectorul Universităţii din Bucureşti a evidențiat „cooptarea altor universități prestigioase din zonă și o mai activă implicare socială, culturală și politică, mai ales în problemele geo-politice actuale, atât naționale, cât și regionale”. Universitatea din Bucureşti subliniază că „îşi propune să susţină candidatura altor universităţi importante din România pentru a deveni membre ale BUA în speranţa că instituţiile de învăţământ superior din România pot să contribuie substanţial şi activ la dezvoltarea cercetării ştiinţifice şi a educaţiei de calitate în această zonă”. În context, este reamintit faptul că „Universitatea din București este membru activ în cadrul mai multor organizații academice internaționale: Balkan Universities Association, UNICA – Network of Universities from the Capitals of Europe, Black Sea University Association, European University Association, Silk Road University Network”.

Formare profesională pe scenă

Formarea profesională în ciclurile de licență și master ale Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC)  „I.L.Caragiale” cuprinde în luna aprilie spectacolele producție: – „Ani de pribegie”, de Aleksei Arbuzov – 12 aprilie, ora 19:00, Centrul European Cultural şi de Tineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, Str. 11 Iunie, nr. 41, sector 4 – „Slugă la 5 stăpâni”, de Mihai Gruia Sandu – 13, 18 aprilie, ora 19:00, Sala “Ileana Berlogea” UNATC – „Lecția”, de Eugène Ionesco – 14, 25, 30 aprilie, ora 19:00, Sala „Ileana Berlogea” UNATC – „Aniversarea”, de Jeroen van den Berg – 14, 27 aprilie, ora 19:00, Platoul „Ion Sava” UNATC, etaj 3 – „Cerere în căsătorie”, de A.P. Cehov – 14, 15 aprilie, ora 19:00, Pod A UNATC – „Chicago”, adaptare după Fred Ebb și Bob Fosse – 15, 20, 21, 24, 25 aprilie, ora 19:00, Sala Atelier UNATC – „Raptus”, după o idee de Lynn Nottage – 18, 22 aprilie, ora 19:00, Sala Atelier UNATC – „Caii la fereastră”, de Matei Vișniec – 18, 19 aprilie, ora 19:00, Platoul „Ion Sava” UNATC – „A fi sau a nu fi Hamlet”, după un text de Aldo Nicolaj – 19 aprilie, ora 19:00, Centrul European Cultural şi de Tineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, Str. 11 Iunie, nr. 41, sector 4 – „La Fantasia. Una storia dei zanni”, păpuși-marionete – 20 aprilie, ora 19:00, Sala Cinema UNATC – „Absinth”, de Magda Fertacz, premieră – 21 aprilie, ora 19:00, Platoul „Ion Sava” UNATC – „Bădăranii”, de Carlo Goldoni – 21, 22 aprilie, ora 20:00, Sala Cinema UNATC – „Acești îngeri triști”, de Dumitru Radu Popescu – 23 aprilie, ora 19:00, Platoul „Ion Sava” UNATC – „Orchestra Titanic”, de Hristo Boicev, premieră – 26 aprilie, ora 19:00, Platoul „Ion Sava” UNATC – „Îngrijitorul”, de Harold Pinter, premieră — 28, 29 aprilie, ora 18:00, Sala Cinema UNATC. Detalii despre spectacole, modalități de rezervare locuri și programul actualizat: http://unatc.ro/evenimente/. Economistul este partener media al UNATC.

Complexul Energetic Hunedoara va furniza servicii de sistem la o putere de 400 de MW

0
Guvernul a aprobat miercuri o ordonanță de urgență prin care Complexul Energetic Hunedoara va asigura servicii de sistem la o putere de 400 de MW până în 2020, potrivit unui comunicat al Ministerului Energiei, remis AGERPRES. „La propunerea Ministerului Energiei, Guvernul României a adoptat, astăzi, 05.04.2018, o Ordonanță de Urgență, necesară pentru asigurarea stabilității Sistemului Electroenergetic Național (SEN) și siguranței alimentării cu energie a populației și consumatorilor industriali. Potrivit Ordonanței, centralele din Complexul Energetic Hunedoara vor fi obligate să furnizeze servicii de sistem la o putere de 400 de MW în urmatorii doi ani (până în 2020). Actul normativ adoptat astăzi prevede că Transelectrica să stabilească lunar capacitatea necesară acestor servicii”, se arată în comunicat. De asemenea, reprezentanții ministerului arată ca decizia are la baza rezultatele studiului operatorului de transport și sistem care a analizat regimurile de funcționare ale SEN în lipsa producției de energie din termocentralele Mintia și Paroseni. În același timp, Transelectrica a recomandat menținerea grupului de la centrala termoelectrică Paroseni și cel puțin a unui grup în centrala termoelectrică Mintia până la finalizarea lucrărilor de trecere a axului ”Banat” (axul de 220 kV Porțile de Fier – Reșița – Timișoara – Sacalaz – Arad) de la tensiunea de 220 kV la tensiunea de 400 kV, investiție estimată a se finaliza în anul 2024. Complexul Energetic Hunedoara asigură 5% din totalul producției naționale de energie, fiind cel mai mare producător de energie electrică din partea de nord-vest a țării.

BCR intenționează să acorde dividende de peste 228 milioane lei

0
Banca Comerciala Română (BCR), membra a Erste Group, cea mai importantă bancă din România după valoarea activelor, intenționează să acorde acționarilor dividende în valoare totală de 228,1 milioane lei, cu plata cel mai tărziu la finele lunii iunie, conform datelor Profit.ro. De asemenea, profitul net aferent exerctiului financiar 2017 al băncii este de 570,3 milioane lei, circa 121 milioane lei reprezentând o pierdere din 2014 rămasă de acoperit. Valoarea totală a activelor a crescut anul trecut cu 5,1%, până la 70,94 miliarde lei. BCR a acordat anul trecut clienților retail și corporate credite noi în valoare totală de 8,1 miliarde lei. Aceasta a condus la un avans al soldului creditelor nete acordate clienților de 3,7% an pe an. În activitatea bancară de retail, BCR a acordat credite noi în valoare totală de 5,5 miliarde lei. Totodată, veniturile nete din dobânzi au scăzut cu 1,3 % la 1,764 miliarde lei (386,2 milioane euro) de la 1,786 miliarde lei (397,9 milioane euro) în 2016. Veniturile nete din comisioane au scăzut cu 1,2% la 700,7 milioane lei (153,4 milioane euro) de la 708,9 milioane lei (157,9 milioane euro) în 2016, pe seama reducerii veniturilor din comisioane aplicate tranzacțiilor bancare, parțial compensate de creșterea veniturilor din comisioane pentru intermedierea vânzărilor de produse ale subsidiarelor. BCR are o rețea de 22 de centre de afaceri și 22 birouri mobile dedicate companiilor și 507 unități. Este cea mai mare bancă din România pe piața tranzacțiilor bancare, are peste 2.500 de bancomate/multifuncționale și POS – 17.800 de terminale pentru plata cu cardul la comercianți. Grupul BCR avea în decembrie 2017 un număr de 7.265 salariați proprii.

Timişoara, Cluj-Napoca şi Bucureşti, au cele mai scumpe locuințe

0
Preţul mediu solicitat pentru locuinţe, la nivel naţional, a crescut cu 0,3% în luna martie comparativ cu februarie, până la 1.200 de euro pe metru pătrat util, în topul scumpirilor fiind Capitala, Timişoara, Cluj-Napoca, conform unei analize realizate de portalulImobiliare.ro, conform Agerpres. De asemenea, Timişoara ocupă, în luna martie, locul întâi în clasamentul scumpirilor din marile oraşe. Valoarea medie de listare a unui apartament, indiferent de anul construcţiei, este aici cu 1,7% mai mare decât luna trecută, situându-se la 1.187 euro/mp (faţă de 1.167 euro/mp). Locuinţele din blocurile vechi s-au apreciat cu 1,8% (de la 1.170 la 1.191 euro/mp), iar cele noi în aceeaşi măsură (de la 1.155 la 1.176 euro/mp). Totodată, Braşovul a avut luna trecută cea mai mică marjă de creştere a preţurilor, respectiv 0,3%, de la 1.013 la 1.016 euro/mp. Cele două segmente majore de piaţă au avut însă un comportament diferit. În vreme ce apartamentele vechi s-au scumpit cu 1,1% (de la 1.019 la 1.030 euro/mp), cele noi s-au ieftinit cu 0,6% (de la 997 la 991 euro/mp). În același timp, Iaşul este singurul dintre marile oraşe analizate în care preţurile apartamentelor au consemnat o scădere generalizată. Astfel, aşteptările proprietarilor s-au diminuat, per ansamblu, cu 1,8% (de la 990 la 972 euro/mp), tendinţa descendentă fiind resimţită pe ambele segmente de piaţă analizate. În vreme ce locuinţele vechi s-au depreciat cu 0,6% (de la 967 la 961 euro/mp), cele noi s-au ieftinit cu 2,2% (de la 1.001 la 979 euro/mp), conform analizei Imobiliare.ro.

Cum schimbă digitalizarea tratamentul TVA pentru serviciile financiare?

0

Un text de Jean-Marc Cambien, Partener EY România (foto)

  În mod tradiţional, activitatea bancară este scutită de TVA, fără drept de deducere. Astfel, ca regulă generală, băncile nu colectează TVA pentru activităţile realizate şi nici nu deduc TVA pentru achiziţiile efectuate. Însă, este această abordare cea mai benefică pentru bănci? Există soluţii de reducere a costurilor cu TVA? Dacă da, unde găsim aceste soluţii şi cum le putem implementa? Singura direcţie în care ne putem îndrepta pentru a găsi răspunsuri la astfel de întrebări este jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. În timp ce abordarea tradiţională poate fi sigură din perspectiva controalelor fiscale, costurile aferente pot fi semnificativ îmbunătăţite prin aplicarea principiilor jurisprudenţei europene. Aceste principii pot schimba perspectiva şi pot susţine aplicarea tratamentului de TVA dorit de bănci, în practică anumite principii fiind deja acceptate şi confirmate de autorităţile române în cadrul controalelor fiscale. Însă, cum va arata mediul bancar pe termen lung? Ca în orice industrie, observăm o tendinţă ascendentă a digitalizării mediului bancar. Online banking, automatizarea proceselor interne (cum ar fi colectarea datelor de la clienţi, emiterea automatizată a unor documente bancare), externalizarea unor componente ale serviciilor bancare sunt câteva exemple de procese puternic tehnologizate. Schimbă această tehnologizare tratamentul de TVA al serviciilor bancare? De reţinut este că serviciile de natură financiar-bancară nu ar trebui să fie afectate de modul în care sunt prestate – electronic sau nu. Pe de altă parte, locul prestării serviciilor către persoane neimpozabile, posibilitatea aplicării scutirii de TVA, deschiderea dreptului de deducere a TVA aferentă achiziţiilor sunt o parte dintre aspectele ce pot fi afectate semnificativ în contextul digitalizării, cu impact pozitiv sau negativ asupra băncilor. Urmând aceeaşi direcţie, observăm că tot mai multe activităţi, în mod tradiţional nebancare, au potenţialul de a intra în sfera serviciilor financiare. Startup-urile fintech dezvoltă soluţii digitale foarte uşor de folosit, la îndemâna utilizatorilor de smartphone, prin care aceştia au acces mobil imediat la efectuarea de plăţi, la transferul de fonduri, verificarea soldului, încheierea asigurărilor etc. Este cunoscută concurenţa făcută băncilor de companiile fintech, însă ar putea impactul fiscal al acestor tehnologii să tempereze această concurenţă? Fiind o industrie la început, aşteptăm cu interes să vedem în ce măsură pot beneficia aceste business-uri de scutire de TVA, astfel încât să ofere tarife competitive utilizatorilor sau, din contră, dacă pot taxa aceste activităţi pentru a beneficia de o deducere mai mare – pentru, spre exemplu, investiţii semnificative în tehnologie. Jurisprudenţa europeană existentă ne poate da răspunsuri la întrebările ridicate. Toţi jucătorii din industria serviciilor finaciar-bancare aşteaptă în viitorul apropiat evoluţia acesteia, având în vedere creşterea digitalizării şi a nevoii de clarificare a tratamentului de TVA.