Eveniment de prestigiu la Universitatea din Bucureşti
S-a deschis ediţia 58 a Cursurilor de vară de limbă, cultură şi civilizaţie românească organizate de Universitatea din Bucureşti, cu desfăşurare neîntreruptă de la începutul anilor ’60, la iniţiativa lui Alexandru Rosetti (1895-1990), sub conducerea îndelungată a lui Boris Cazacu (1919-1987), cu prezenţa în România a unor mari profesori, lingvişti, traducători.
Inaugurarea ediţiei actuale s-a desfăşurat în sala de lectură a bibliotecii Facultăţii de Litere, filială a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”, Facultatea de Litere asigurând, ca în fiecare an, centrul de greutate al evenimentului ştiinţific şi cultural pe care-l reprezintă Cursurile de vară ale Universităţii bucureştene. În acest an, participă 28 de cursanţi din Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Grecia, Elveția, Coreea, Bulgaria, Serbia, Croația, Belgia, Italia, Germania, Polonia, Danemarca, Macedonia, Olanda, Turcia, Nigeria, Bangladesh. În deschidere, ei au fost salutaţi de profesorii Liviu Papadima – prorector al Universităţii din Bucureşti, Sorin Costreie – prorector al Universităţii din Bucureşti, Emil Ionescu – decan al Facultăţii de Litere, Oana Murăruş – director al Departamentului de Studii Româneşti, Gabriela Biriş – director al Cursurilor de vară. La rândul lor, mai mulţi cursanţi şi-au afirmat succint afinităţi cu limba română, pe alocuri inclusiv prin descendenţă. Momentul inaugural a fost întregit printr-un recital de muzică clasică oferit de Alexandra Anca Teodoru şi Alexandra Tănase.
Programul Cursurilor de vară (până la 6 august) cuprinde cursuri intensive de limba română, ateliere – cu noutăţile tematice „Mass-media și publicitate” și „Bandă desenată” adresate cursanților de niveluri incipiente în studiul limbii române, conferinţe – dominante fiind sub aspect tematic centenarul Marii Uniri (1918) și comemorarea lui Nichita Stănescu (1933-1983), precum şi întâlniri cu scriitori și critici literari, concert la Ateneul Român, vizite la Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”, la Muzeul Național de Artă al României, la Muzeul Municipiului București – Casa Filipescu-Cesianu, excursie la Sinaia, Braşov, Poiana Braşov, Sâmbăta de Sus, Bran.
Școală de vară de ştiință și tehnologie pe platforma de la Măgurele
Pe platforma fizicii de la Măgurele, elevi de liceu și profesori de discipline STEM la liceu şi gimnaziu pot să participe la prima ediție a Școlii de vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele, în perioada 27 august-3 septembrie 2018. Organizatori sunt Universitatea din București, în colaborare cu Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară – Horia Hulubei (IFIN-HH) și cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INFP), sub egida Comunității Educație pentru Științe. Parteneri sunt Infrastructura de cercetare Extreme Light – Nuclear Physics (ELI-NP, foto), Institutul Național de Fizică a Materialelor (INFIM), Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și a Radiațiilor (INFLPR), Institutul de Ştiințe Spațiale (ISS), Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Optoelectronică (INOE). Proiectul beneficiază de sprijinul financiar al Fondului Științescu București, gestionat de Fundația Comunitară București.
În secţiunea pentru elevi se vor desfăşura diferite exerciții de laborator pentru familiarizare cu metodele științifice și cu tehnicile de cercetare de pe platformă, vor putea să se angreneze în proiecte de cercetare alături de oameni de știință.
Secţiunea dedicată profesorilor va permite cunoaşterea noutăților în domeniul STEM, a unor alternative de predare şi a unor resurse utilizabile în procesul didactic.
Vor fi abordate subiecte precum: „Dezvoltarea de ansamble cu interfață Internet of Things (IoT) pentru facilități experimentale, observații ale efectelor medicamentelor asupra celulelor tumorale expuse la radiații ionizante; analize privind comunicarea în lumea animalelor; aplicații ale inteligenței artificiale în analiza datelor științifice; prepararea şi caracterizarea structurilor nanometrice cu aplicabilitate în electronică și optoelectronică; astrofizică – galaxii și găuri negre; comportamentul sistemului teren-structură în timpul cutremurelor; sisteme de procesare cu plasmă pentru modificarea suprafețelor etc.”
Alevia, creştere estimată cu 10-15% faţă de 2017
Alevia – companie românească producătoare de suplimente alimentare și ceaiuri înregistrate, aprobate și avizate integral de SNPMAPS, parte a Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare (IBA) București și de Ministerul Sănătății – estimează o creștere a cifrei de afaceri în acest an cu 10-15% faţă de 2017. Şi anul trecut creșterea a fost cu 10% faţă de anul precedent: 5.500.000 de euro cifră de afaceri în 2017, profit de peste 600.000 de euro. Ascensiunea se datorează inovării și dezvoltării, investițiilor în secțiile noi, lărgirii portofoliului cu peste 100 de produse, creșterii numărului de clienți, dezvoltării gamelor de produse comercializate în hypermarketuri, exportului în Republica Moldova. Cele mai mari creşteri s-au înregistrat la ceaiuri și la Coenzima Q10, cu 20%.
Performanță remarcabilă pentru fondurile de acțiuni cu expunere la BVB
București, 19.07: Bursa de Valori București și Asociația Administratorilor de Fonduri au organizat, în data de 18 iulie 2018, o dezbatere intitulate „Vara investițională”, la care au fost invitați directorii de investiții, pentru a oferi o imagine de ansamblu asupra evoluției fondurilor de acțiuni cu expunere pe piața locală.
La sesiunea plenară, au luat cuvântul Adrian Tănase, CEO Bursa de Valori București și Jan Pricop, Director Executiv Asociația Administratorilor de Fonduri.
„Evoluția acestor fonduri deschise de investiții este un barometru foarte important pentru că reflectă sentimentul investitorilor în legătură cu diferitele tipuri de instrumente financiare listate la Bursa de Valori București. Pentru bursă este foarte important să vedem cum performează aceste fonduri și ce trenduri există în ceea ce privește activele lor și numărul de investitori”, a declarat Adrian Tănase, CEO al BVB.
„După prima jumătate a anului, activele industriei s-au situat undeva la nivelul sfârșitului anului 2016, ca urmare a corecțiilor înregistrate anul acesta în special în zona fondurilor de obligațiuni. Deși piața per ansamblu a înregistrat o scădere de 6% în comparație aceeași perioadă a anului trecut, există anumite categorii de fonduri care au avut o creștere a activelor și a numărului de investitori. Segmentele care s-au încadrat pe un trend ascendent în perioada menționată au fost cele ale fondurilor diversificate (+27%), de randament absolut (+21%), fondurilor monetare (+20%) și ale fondurilor de acțiuni (+13%). Cele mai populare rămân, însă, fondurile de obligațiuni și fixed income, de unde ne putem explica și această influență consistentă pe care a avut-o scăderea lor asupra pieței în general”, a declarat Jan Pricop, Director Executiv Asociația Administratorilor de Fonduri.
În cadrul dezbaterii au fost implicați Alexandru Combei, Director Investiții BRD Asset Management, Robert Burlan, Head of Investment Raiffeisen Asset Management, Alexandru Ilisie, Director Investiții OTP Asset Management și Daniela Vasile, Manager de Investiții Certinvest. Moderatorul dezbaterii a fost Florin Cepraga, Senior PR Specialist Bursa de Valori București.
2018, între performanțe extraordinare și volatilitate
„În prima parte a anului curent, Bursa de Valori București a înregistrat o performanță extraordinară, mai ales în contextul în care, la nivel global, piețele emergente au avut o activitate deosebit de slabă, cu ieșiri masive”, a declarat Alexandru Combei, Director Investiții BRD Asset Management.
„În intervalul menționat, am asistat la o creștere a volumelor de tranzacționare și de compensare cu 30%, ceea ce s-a reflectat într-un profit consistent pentru emitentul BVB”, a punctat Daniela Vasile, Manager de Investiții Certinvest.
„Ceea ce ne-a surprins, anul acesta, nu a fost reîntoarcerea volatilității, ci amploarea ei. 2017 a fost un an atipic în care volatilitatea a fost cea mai scăzută din istoria burselor internaționale”, a remarcat Alexandru Ilisie, Director Investiții OTP Asset Management.
Modificarea legii distribuirii dividendelor
Un subiect foarte important abordat în cadrul dezbaterii a fost modificarea cadrului legal privind distribuirea dividendelor. Începând din data de 15 iulie a.c., companiile pot să distribuie trimestrial dividende ce provin din profitul exercțiului financiar în curs, ca urmare a publicării în Monitorul Oficial a legii 163/2018.
„Din punctul de vedere al investitorului, această modificare reprezintă un factor pozitiv. El va putea să-și primească beneficiul mai devreme, mai ales dacă ne gândim la faptul că salariații își primesc remunerația la finalul lunii, în vreme ce acționarul trebuia să aștepte cel puțin 6 luni după încheierea exercițiului financiar. O astfel de măsură există în principalele țări europene, deci nu este neapărat o noutate”, a afirmat Robert Burlan, Head of Investment Raiffeisen Asset Management.
Despre Asociația Administratorilor de Fonduri
Asociația Administratorilor de Fonduri (A.A.F.) este organizația profesională independentă neguvernamentală a operatorilor din industria Organismelor de plasament Colectiv (O.P.C) din România care reunește 19 societăți de administrare a investițiilor (S.A.I.), care administrează 78 de fonduri deschise de investiții (O.P.C.V.M.) și 26 fonduri închise de investiții (A.O.P.C.), 4 Societăți de Investiții Financiare (S.I.F), Fondul Proprietatea și 4 bănci depozitare.
Membrii Asociației Administratorilor de Fonduri gestionează, în prezent, peste 42 mld. RON, dintre care peste 23 mld. sunt în zona fondurilor deschise de investiții, 1,23 mld. în zona fondurilor închise de investiții, iar diferența de 18,3 mld. reprezintă activele celor cinci S.I.F.-uri și ale Fondului Proprietatea.
Aflați mai multe pe site-ul Asociației Administratorilor de Fonduri: www.aaf.ro
RCS&RDS a fost amendat pentru prelucrarea unor date cu caracter personal fără consimțământul persoanelor vizate
Operatorul de telecomunicații RCS&RDS, controlat indirect de omul de afaceri Zoltan Teszari, a fost amendat cu 7.000 de lei cu argumentul că, prin colectarea și stocarea copiilor de pe actele de identitate, ar fi prelucrat excesiv date cu caracter personal fără consimțământul expres al persoanelor vizate, conform informațiilor oferite de Profit.ro.
Sancțiunea a fost aplicată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), în urma unei investigații din oficiu, și a fost contestată de companie.
RCS&RDS a raportat la Ministerul Finanțelor Publice o cifră de afaceri de 4,227 miliarde de lei (925,4 milioane de euro), în creștere cu 28,3% față de 2016. Anul trecut, compania a trecut pe plus, cu un profit net de 294,5 milioane de lei (64,5 milioane de euro), comparativ cu o pierdere de 59 milioane de lei în 2016, potrivit sursei citate. Datoriile totale ale companiei au atins 5 miliarde de lei la 31 decembrie 2017, în scădere cu 1% față de anul anterior. Principalul acționar indirect al companiei este antreprenorul Zoltan Teszari din Oradea.
Rompetrol va deține prima benzinărie din România cu resurse regenerabile în proporție de 42%
Evoluția tehnologiei din domeniul producției de energie regenerabilă a permis Rompetrol ca, după trei ani de analize și cercetări, să lanseze prima benzinărie din regiune care se alimentează din energie fotovoltaica, conform Profit.ro.
Stația-pilot care își va putea asigura consumul în proporție de 42% din energie regenerabilă se situează pe șoseaua de centură a Capitalei și în apropierea depozitului de carburanți din localitatea Mogoșoaia. “Prin implementarea acestui proiect, ne așteptăm ca circa 42% din necesarul energetic al stației să fie asigurat din surse regenerabile, ceea ce ar genera și o reducere cu circa 30% a emisiilor de CO2. De exemplu, sistemul a produs în luna mai circa 4.600 KWh, cu o medie zilnică de 148 KWh – consumul unei combine frigorifice de clasa A într-un an de zile”, spune Vlad Rusnac, Chief Retail Officer al KMG International și Director General al Rompetrol Downstream.
De asemenea, panouri fotovoltaice sunt prevăzute cu un sistem care le ghidează în mod continuu spre sursa de lumină, asigurând randamentul maxim și producând cu 44% mai multă energie în comparație cu un sistem static.
În același timp, acestea au funcții de dezghețare în timpul iernii și sistem incorporat pentru protecția împotriva vânturilor puternice.
ROPEPCA: Importurile vor crește datorită prețului gazelor
Plafonarea prețului de vânzare al gazelor din producția internă la 55 lei/MWh, sub nivelul de dinainte de liberalizarea pieței, de 60 lei/MWh, este o măsură contraconcurențială, menită să pună producătorii autohtoni într-o poziție discriminatorie în raport cu importul de gaze naturale, susține într-un comunicat, Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA).
În opinia ROPEPCA, această măsură conduce, pe termen mediu și lung, la creșterea dependenței de sursele externe. Creșterea cantităților importate va genera un impact negativ atât în ceea ce privește siguranța în aprovizionare a consumatorilor cât și asupra prețului suportat de aceștia. “ROPEPCA consideră că tocmai pentru asigurarea unui mediu concurențial corect pentru sectorul de gaze naturale din România, Guvernul trebuie sa ia măsuri care să nu descurajeze investițiile în producția autohtonă de gaze naturale”, precizează Haralad Kraft, Președintele asociației.
De asemenea, investițiile în dezvoltarea de zăcăminte, care se realizează cu costuri mari de producție, sunt puse în pericol de o astfel de decizie a Guvernului României, conform datelor Profit.ro.
La deschiderea ședinței de tranzacționare a BVB, titlurile Romgaz se depreciau cu aproximativ 4% pe volume de aproape 2,5 milioane euro. Impuls descendent înregistrau și acțiunile OMV Petrom. Impactul pe bursă se poate înrăutăți dacă stirea devine concretă, susțin analiștii.
Un miliard de euro pentru investiţii în cultură
În contextul centenarului Marii Uniri, Guvernul României, prin Ministerul Culturii și Identității Naționale, a aprobat Programului de investiţii în domeniul Culturii. Concret, este vorba despre alocarea sumei de 1 miliard de euro pentru implementarea programului prin contracte de finanţare multianuale.
Finanțarea vizează următoarele categorii de cheltuieli de investiții:
“a) achiziția de imobile monumente istorice și de bunuri culturale mobile clasate, prin exercitarea dreptului de preemțiune al statului, în condițiile legii;
- b) construirea de obiective culturale,reprezentând construcții cu destinație culturală sau în care se desfăşoară activităţi în domeniul cultural, de informare şi de educaţie permanentă, se oferă servicii culturale de utilitate publică, cu rol în asigurarea coeziunii sociale şi a accesului la informaţie;
- c) realizarea de lucrări de intervenţie, reabilitare şi/sau modernizare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice, definite la art. 3 lit. a) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările și completările ulterioare, înscrise în Lista monumentelor istorice, actualizată, cu respectarea prevederilor Legii nr. 422/2001privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- d) realizarea de lucrări de intervenţie, reabilitare şi/sau modernizare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a obiectivelor culturale cum ar fi biblioteci, muzee, centre culturale, instituţii de spectacole sau concerte, și alte obiective cu destinație culturală”.
Maşini fără şofer testate de Bosch și Daimler în California
Compania Bosch anunţă că în parteneriat cu Daimler „accelerează dezvoltarea conducerii complet automatizate, fără șofer (nivel 4/5 SAE) în zone urbane și pregătește terenul în acest sens”.
Concret, aşa ceva se produce pentru testare în California, în a doua jumătate a anului 2019, printr-un serviciu de navetă cu autovehicule autonome pe trasee selectate dintr-o metropolă. Operatorul preconizat al flotei este Daimler Mobility Services. Furnizor pentru platforma de inteligență artificială va fi compania americană Nvidia.
Dr. Michael Hafner, directorul departamentului de conducere automatizată din cadrul Daimler AG, subliniază: „Factorul decisiv este introducerea unui sistem sigur, fiabil și matur. Siguranța este pe primul loc și stă la baza tuturor aspectelor și etapelor de dezvoltare în vederea lansării producției de
serie. În caz de dubii, rigurozitatea este mai importantă decât viteza”.
Dr. Stephan Hönle, vicepreședintele senior al diviziei Conducere automatizată a Robert Bosch GmbH, accentuează: „Dezvoltarea conducerii automatizate până la nivelul de pregătire pentru producția de serie este ca o competiție de decatlon. Nu este suficient să fii bun în unul sau două domenii. La fel ca noi, trebuie să stăpânești perfect toate disciplinele. Doar atunci vom reuși să aducem conducerea automatizată în siguranță pe șosele și în orașe”.
Din perspectiva creatorilor sistemului, “analizarea și interpretarea diverselor date obținute și traducerea lor în comenzi de conducere în timp foarte scurt necesită o putere de calcul imensă: autovehiculele complet autonome, fără șofer, vor fi niște super-computere mobile. În același timp, conducerea complet automatizată, fără șofer, în zone urbane necesită o arhitectură versatilă, redundantă și cel mai înalt nivel de siguranță funcțională. Pentru a asigura acest nivel de siguranță, operațiile de calcul necesare sunt efectuate în paralel în circuite diferite. Aceasta înseamnă că sistemul recurge în mod instantaneu la aceste rezultate de calcul paralel atunci când este necesar”.
Colaborarea Bosch-Daimler pentru conducerea complet automatizată a maşinilor (fără șofer) în zone urbane datează din aprilie 2017. Din a doua jumătate a anului viitor, informaţia este că „partenerii Bosch vor oferi clienților un serviciu pentru navetă cu autovehicule autonome pe trasee selectate dintr-o zonă a golfului San Francisco, în Silicon Valley”. Viziunea este că „autovehiculul vine la șofer și nu șoferul la autovehicul. În cadrul unei anumite zone urbane, utilizatorii pot comanda în mod confortabil autovehicule prin serviciile de covoiajare sau unele care rulează fără șofer. De asemenea, „oamenii își vor putea utiliza cât mai eficient timpul petrecut în autovehicul, iar cei fără carnet de conducere, de exemplu, vor avea oportunități noi de mobilitate”.