Conform statisticilor doar 30% dintre afacerile de familie supraviețuiesc la a doua generație, 10% ajung la a treia generație și doar 3% trec dincolo de acest prag.
Cum multe dintre marile afaceri de familie din România depășesc deja un sfert de secol de existenţă si multe se pregătesc pentru transferul conducerii către generaţia următoare, fondatorii acestora se întâlnesc luni 29 octombrie 2018 pentru a dezbate particularitățile afacerilor de familiesi si pentru a găsi soluții care să contrazică celebrul 30:10:3.
Luni 29 octombrie 2018, în București – Hotel Athenee Palace Hilton, va avea loc Conferința Afacerilor de Familie organizată de Family Business Network România pe tema „Guvernanța corporatistă în afacerile de familie. Soluții personalizate de investiții pentru administrarea bunurilor familiei”
Invitati speciali:
Domnul Charles Robinet-Duffo va vorbi de experienta transferul intre generatia a doua si a treia in cadrulgrupului PDG Henner Franţa
Jakub Kolodziej va vorbi despre experienta trecerii conducerii la a doua generatie in cadrul Roleski Group Polonia
In cadrul conferintei vor mai lua cuvantul Florin Madar – Președinte FBN România și fondator Temad, Sorana Baciu – Preşedintele Asociaţiei Administratorilor Independenți AAI, Lukas Puchinger – Portfolio Manager LGT Bank, Angela Roşca – Managing Partner Taxhouse, Gabriel Sincu, Corina Mindoiu, Andreea Cosmanescu – EY România Asociaţia Family Business Network România (FBN România) a fost înfiinţată în anul 2012 și urmărește să popularizeze în România conceptul „afacere de familie” și potențialul afacerilor de familie pentru dezvoltarea economică și socială a României.
Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles. Pentru detalii vizitati www.europeanfamilybusinesses.eu
Asociația Family Business Network România (FBN România), Strada I.G.Duca, nr. 36, Clădirea B2, camera 2211, Otopeni, județul Ilfov, 075100 România – www.fbn-romania.ro
Date: 6-8 November 2018
Venue: Budva, MontenegroOrganiser:Vostock Capital2nd annual International investment Summit and Exhibition“Hydropower Balkans 2018” (6-8 November 2018, Budva, Montenegro) is a dedicated platform bringing together ministers, major investors, decision-makers of flagship hydropower plants, and investment project initiators, as well as regulators, in a concerted effort to efficiently execute key projects for HPP construction and modernisation all over the Balkan region. Bronze sponsors: VOITH, AndritzHydro.
Among VIP guests and speakers 2018:
Andrei-Petrisor Maioreanu, Secretary of State, Ministry of Energy of Romania
Bogdan-Nicolae Badea, President of Management Board, Hidroelectrica
Dragan Minovski, General Manager, Macedonian Power Plants
Momchil Vanov, CFO, Bulgarian Energy Holding
Gordan Milinić, Director, FIPA
Ilir Shala, CEO, KOSTT – Kosovo Transmission System and Market Operator
Adrian Constantin Rusu, CEO, Transelectrica, and many others.
Among participants 2018: Voith Hydro, Fortum Corporation, Hydroplan, Lahmeyer International, AUMA Riester, Apis Centar, Naturspeicher, Carpi Tech, Sevinc Machine Industry and Trade Inc., Bulgarian Energy Holding, Elektroprivreda BiH, Elektroprivreda Republike Srpske (BiH), Hidroelectrica, Macedonian Powerplants (ELEM), NEK EAD – National Electrical Company EAD, PPC Reneawbles, PPC Greece, VERBUND Hydro Power GmbH, Hydro-Economic Enterprise Iber-Lepenc, MIGA, World Bank Group, Montenegrin Investment Promotion Agency, Foreign Investment Promotion Agency of Bosnia and Herzegovina – FIPA and many others.
Programme Highlights 2018:
Balkan greenfield projects with 2019-2025 implementation period: Albania, Serbia, Bosnia and Herzegovina, Macedonia, Croatia, Slovenia, Montenegro, Bulgaria, Romania and Kosovo
Energy Ministerial Meetingon international cooperation and effective implementation of the investment projects in the Balkans
Onsite visit to one of the most progressive HPPsin the Balkan region– explore effective project execution strategies!
Meeting the investors: project initiators will discuss collaboration opportunities with international investors within prescheduled meetings
Leaders’ debate: Single region implies consolidated energy market! Projections of governments, initiators and investors. Finance and investment landscape
Case studies from companies, successfully carrying out their projects for HPPs’ construction and modernization across the region
Tailor-made session and exclusive exhibition: innovative solutions and equipment in the context of greenfield and brownfield development
Unparalleled networking opportunities: gala dinner, exhibition, champagne roundtables, and face-to-face meetings
FAST AND EFFICIENT!Roadshow of breakthrough technologies and equipment
Startul ediţiei 2019 a Festivalului Internațional George Enescu (31 august-22 septembrie 2019) a fost dat prin anunţarea primelor date organizatorice şi de conţinut. Directorul artistic al festivalului, Vladimir Jurowski, subliniază: „Am reușit să convingem o mulțime dintre invitați să fie prezenți cu lucrări compuse de ei; astfel, vom avea o permanentă alternanță între muzica clasică și cea contemporană în cadrul aceluiași concert. Prezența operelor în concert la această ediție este remarcabilă. Vor fi prezentate câteva lucrări în premieră în România, între acestea fiind și opera Leonore, de Beethoven, o lucrare monumentală, nereprezentată până acum în România”. Directorul artistic recomandă de asemenea „prezența violonistei Patricia Kopacinskaia în deschidere, alături de Filarmonica din Berlin, cu provocatorul concert pentru vioară de Schoenberg”, precum şi concertul de închidere sub bagheta lui Mariss Jansons, dirijor al Royal Concertgebouw Orchestra.
Mihai Constantinescu, directorul executiv al festivalului, oferă o primă imagine de ansamblu: „Avem premiere pe toate palierele. Propunem noi formule de repertoriu, cum ar fi opera în concert sau Mozart Week in residence. Avem 34 de noi artiști și orchestre de mare calibru, care se alătură marilor nume consacrate ale festivalului. Am organizat o secțiune dedicată lui George Enescu și contemporanilor săi pentru a asculta această muzică în contextul în care a fost creată. Am consolidat secțiunea de muzică contemporană, astfel încât publicul să și poată interacționa cu extraordinari compozitori care sunt activi și disponibili”.
Din perspectiva Ministerului Culturii și Identității Naționale, secretarul de stat Mădălin Voicu subliniază: „Facem în continuare toate eforturile, atât noi, cât și celelalte insitituții, pentru a asigura sprijinul necesar acestui eveniment care este unul dintre cele mai prestigioase din lume și care reușește să aducă România în prim-plan din punct de vedere cultural“.
Abonamentele vor fi achiziționate printr-un sistem tip loterie. Sistemul presupune o perioadă de înregistrare online sau offline, care a şi început şi se desfăşoară între 22.10.2018 şi 25.11.2018. Mai departe, informează organizatorii, „după expirarea timpului de înregistrare, un soft va selecta persoanele care vor avea rezervate abonamentele pentru un interval de două săptămâni, timp în care trebuie achitată contravaloarea abonamentului. Dacă aceasta nu se achită în perioada de două săptămâni alocată, abonamentele rămase sunt scoase din nou la vânzare”. Sistemul elimină presiunea epuizării abonamentelor în câteva minute de la deschiderea vânzării online şi este practicat de mari instituții culturale din lume. Vânzarea biletelor va începe la 6 martie 2019.
Cluj-Napoca, 22 octombrie 2018. Compania de asigurări de viață Aegon România, parte a grupului financiar internațional Aegon, estimează o creștere a segmentului asigurărilor de viață tradiționale, la nivelul pieței locale, de circa 11% în prima jumătate (S1) din 2018, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Reprezentanții Aegon România apreciază că tendința de majorare a acestui segment va continua și în cel de-al doilea semestru din 2018, chiar dacă se produce într-un ritm lent. În S1 2018, din totalul primelor brute subscrise, situat la 5,4 miliarde lei, numai 21% reprezintă prime brute aferente asigurărilor de viață.*
“S1 2018 a înregistrat cel mai mare volum al primelor brute subscrise, comparativ cu aceeași perioadă din ultimii patru ani, chiar dacă creșterea accelerată a vânzării asigurărilor de viață din 2017 a încetinit. Cred, astfel, că interesul românilor în ceea ce privește asigurările de viață este mai ridicat, dar încă la un nivel scăzut comparativ cu situația din alte țări din regiune. Statisticile din ultimii ani (2012-2016) arată că în Ungaria se încheie în medie de două ori mai multe asigurări de viață decât în România, iar în Polonia, un număr de trei ori mai mare”, a explicat Sînziana Maioreanu, CEO al Aegon România.
În ceea ce privește compania, Sînziana Maioreanu adaugă: „Suntem foarte mulțumiți de rezultatul pe care
l-am obținut în primul semestru al anului 2018. În segmentul de produse de asigurare pentru siguranța financiară pe termen lung am crescut cu 11,7%, creșterea confirmând aprecierea acestora de către public și partenerii de distribuție.”
Potrivit reprezentanților Aegon România, este de dorit ca românii să înțeleagă avantajele încheierii unei asigurări de viață, pentru a putea beneficia de un viitor financiar cât mai liniștit. „Este important să facem cu toții un efort în direcția educației financiare a românilor. Am observat că mulți oameni din jurul nostru sunt reticenți cu privire la asigurarea de viață pentru că, poate, încă nu înțeleg foarte bine ce înseamnă și nu se simt confortabil să ceară lămuriri. O mai bună înțelegere a funcționarii asigurărilor de viață și a beneficiilor va ajuta clientul în alegerea unei soluții adecvate nevoilor și posibilităților sale financiare. În acest scop, lucrăm constant atât la îmbunătățirea prezentării produselor noastre, cât și la simplificarea comunicării contractuale cu clienții existenți”, a conchis Sînziana Maioreanu.
În contextul asigurărilor de viață tradiționale, Aegon România a derulat o campanie promoțională pentru unul dintre cele mai importante produse de asigurare de viață din portofoliul companiei, Aegon de Viitor, distribuit exclusiv în rețeaua Alpha Bank. Prin această campanie, în iunie 2019, Aegon va plăti prima de asigurare a clienților care au cumpărat Aegon de ViitorPremium în perioada 1-20 octombrie 2018. Prima minimă lunară pentru Aegon de Viitor, varianta Premium, este de 260 lei. De asemenea, cei care au încheiat și asigurarea suplimentară pentru un co-asigurat minor, în valoare de 10 lei pe lună, au primit cadou la semnare, o pușculiță pentru a sprijini efortul adulţilor de a-i învăța pe copii ce înseamnă economisirea.
În perioada imediat următoare, Aegon România va derula o campanie promoțională adresată tuturor celor care aleg o asigurare de viață cu componentă de economisire Aegon Fii Sigur, pentru a premia responsabilitatea financiară față de cei dragi. Clienții care la încheierea asigurării Aegon Fii Sigur, în luna noiembrie, optează pentru cel puțin trei asigurări suplimentare (deces, invaliditate permanentă sau spitalizare din accident pentru asigurat sau spitalizare ori intervenții chirurgicale din accident pentru
coasiguratul minor), vor primi în mod gratuit serviciul de a doua opinie medicală Aegon Diagnose.me. Acest serviciu oferă posibilitatea obținerii unei a doua opinii medicale pe baza unui consult medical online realizat de un medic specialist internațional. Raportul medical este tradus în limba română și transmis în șapte zile lucrătoare. În cursul unui an de asigurare, se pot obține două rapoarte medicale privind două afecțiuni medicale diferite. Asigurarea Aegon Fii Sigur poate fi achiziționată exclusiv din rețeaua Banca Transilvania.
* Aceste cifre includ în calcul și rezultatele sucursalelor.
### Despre Aegon
Aegon România face parte dintr-unul dintre cele mai mari grupuri financiare din lume, specializat în asigurări de viață, planuri de pensie și soluții pentru investiții. Aegon are, la nivel mondial, o tradiție de peste 170 de ani și este prezent în peste 20 de țări. În total, cei peste 28.000 de angajați ai companiei oferă servicii financiare pentru aproximativ 30 de milioane de clienți din Europa, Asia și America.
Aegon a intrat pe piața din România în 2007, prin divizia de pensii private, și în 2008 prin compania de asigurări de viață. În prezent, Aegon România are peste 900.000 de clienți și 130 de angajați.
Notă: Rezultatele Aegon România nu se regăsesc în statisticile oficiale publicate de ASF, deoarece Aegon România este sucursală a Aegon Polonia, iar conform legislației în vigoare, rezultatele nu sunt în mod explicit prezentate în raport, ci sunt cumulate cu ale celorlalte sucursale active în segmentul asigurărilor de viață.
București, 22 Octombrie 2018 – Cea de- a doua ediție a Dezbaterilor de la Sinaia organizate de Fundația Alexandrion, se va desfășura în zilele de 26-27 octombrie 2018, la Hotelul New Montana din Sinaia.
Tema ediției este „Economia Estului. Postausteritatea și perspectivele”.
Scopul sistemului de dezbateri organizat la Sinaia de către Fundația Alexandrion este să asigure cadrul optim pentru dezbaterea pe podium a temelor de importanță crucială de pe agenda actualității, cu participarea unor specialiști de vârf în tema pusă în discuție. Se dă expresie diversității de abordări din viața reală și se încurajează căutarea cooperativă a soluțiilor în interes public.
Prima ediție a Dezbaterilor de la Sinaia a avut loc în martie 2018, cu tema „Statul de drept. Premise, condiții, funcționare”. Lucrările primei ediții au fost tipărite sub acest titlu de către Editura Meteor (București) și sunt accesibile publicului interesat.
La ediția a 2-a a Dezbaterilor de la Sinaia sunt invitați economiști și decidenți economici de largă notorietate din România și din alte țări ale Uniunii Europene, precum și din afara Europei, personalități de succes, actuali și foști miniștrii ai economiei, directori, manageri de firme și bănci, profesori universitari, lideri ai sindicatelor, edituri și publicații de specialitate. Reuniunile sunt deschise publicului.
Prof. univ. dr. Andrei Marga
Vicepreșeinte al Fundației Alexandrion
#####
Despre Fundația Alexandrion
Fundația Alexandrion a fost înființată ca urmare a numeroaselor activităţi sociale desfăşurate de firmele din cadrul Alexandrion Group. Astfel, proiectele de responsabilitate socială ale companiei au fost preluate şi au început să fie desfăşurate sub umbrela Fundaţiei Alexandrion de peste 20 de ani.
De-a lungul timpului, Fundaţia şi-a pus amprenta și în susţinerea performanţelor sportului românesc. Trofeele Alexandrion, care onorează performanța internațională a sportivilor români, au avut în 2018 cea de-a treia ediție. Fundația a fost alături de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român la Olimpiadele din 2004 de la Atena, din 2008 de la Beijing şi din 2012 de la Londra. Sprijinul acordat s-a concretizat în crearea unor condiţii de pregătire de înalt nivel care să le permită tinerilor sportivi obţinerea unor rezultate cât mai bune. Totodată a fost promovat un stil de viaţă sănătos, în care sportul ocupă un loc important.
Luni 29 octombrie 2018, în București – Hotel Athenee Palace Hilton, va avea loc Conferința Anuală Family Business Network România. Antreprenori a 25 de mari afaceri de familie, membri ai Asociatiei Family Business Network România (FBN România) alături de invitații lor, se întâlnesc pentru a dezbate particularitățile afacerilor de familie în conferința pe tema: „Guvernanța corporatistă în afacerile de familie. Soluții personalizate de investiții pentru administrarea bunurilor familiei”
Florin Madar – Președinte FBN România și fondator TemadVor lua cuvântul: Florin Madar– Președinte FBN România și fondator Temad,
Sorana Baciu– Preşedintele Asociaţiei Administratorilor Independenţi AAI,
Jakub Kolodziej – administrator independent, fost Membru non-family al Comitetului Director Roleski Group Polonia,
Charles Robinet-Duffo– PDG Henner Group Franţa,
Lukas Puchinger– Portfolio Manager LGT Bank,
Angela Roşca – Managing Partner Taxhouse,
Gabriel Sincu, Corina Mindoiu, Andreea Cosmanescu – EY România.
Pentru acreditarea reprezentanților mass-media, contactați
fbnromania@gmail.com sau 0746.25.25.05 Programul conferinței este:
• 09:30 -10:00 Înregistrarea participanților
• 10:00 Discurs introductiv – Florin Madar (Președintele Family Business Network România)
• 10:05 Sorana Baciu – Preşedintele Asociaţiei Administratorilor Independenţi AAI – Guvernanţa corporativă – beneficii pentru creşterea sustenabilă a companiilor de familie
• 10:45 Jakub Kolodziej – administrator independent, fost Membru non-family al Comitetului Director Roleski Group Polonia
• 11:45 Charles Robinet-Duffo – PDG Henner Group Franţa – Intre a doua si a treia generatie
•12:15-13:30 – Pauză de prânz
• 13:30 Lukas Puchinger – Portfolio Manager LGT Bank şi Angela Roşca – Managing Partner Taxhouse – Soluții personalizate de investiții pentru administrarea bunurilor familiei. Studiu de caz LGT
• 14:45 Gabriel Sincu, Corina Mindoiu, Andreea Cosmanescu – EY România – Mecanisme de finanțare pentru extinderea afacerii. Controlul fiscal – persoane fizice versus companii
• 16:00 – Ceremonia de decernare a recunoașterilor FBN România
• Închiderea conferinţei
Despre FBN Romania:
Asociaţia Family Business Network România (FBN România) a fost înfiinţată în anul 2012 și urmărește să popularizeze în România conceptul „afacere de familie” și potențialul afacerilor de familie pentru dezvoltarea economică si sociala a României.
În acest moment membrii Asociatiei FBN România sunt antreprenorii ce deţin companiile: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Autonom Services, Bog’Art, Class Living, Cris-Tim, Dinamic 92 Distribution, Electra, Eximtur, FAN Courier Express, Fildas Trading, Ivatherm, Global Vision, MBT Telecom, M&M Product, Novaintermed, Omnilogic, Secpral Pro Instalatii, Skela, Temad Co, Te-Rox, Tecnostar Consulting, Tester Grup, Transavia, Carrefour, Volkswagen, BMW, Ford Motor, Fiat, Porsche, L’Oreal, Arcelor Mittal, Samsung Electronics, Auchan, Cargill sunt câteva dintre cele mai cunoscute companii din lume care sunt afaceri de familie.
Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses , cu sediul la Bruxelles. Pentru detalii vizitati www.europeanfamilybusinesses.eu Fotografii si filme din cadrul evenimentului vor fi postate si in pagina de Facebook Family Business Network România.
De 25 de ani, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București premiază excelența în toate formele ei! Aduce în lumina reflectoarelor afaceri de succes, fară a uita că în spatele acestora sunt oameni: antreprenori vizionari, manageri consecvenți, echipe creative, implicate și pline de pasiune.
Topul Firmelor din Bucuresti este singurul clasament al companiilor bucureștene care se supune rigorilor legii și unei metodologii complexe, implementate unitar de sistemul cameral, la nivel național. În stabilirea clasamentelor finale au fost luaţi în calcul indicatori precum: cifra de afaceri netă, profitul din exploatare, rata profitului din exploatare, eficienţa utilizării resurselor umane şi eficienţa utilizării capitalului angajat, calculaţi în baza a 16 elemente extrase din situaţiile financiare depuse de companiila Ministerul Finanţelor Publice şi la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
Potrivit metodologiei de top, dintre cele 130.653 de firme cu sediul social în Capitală, care au depus bilanţul aferent anului 2017, au îndeplinit criteriile de eligibilitate 41.987 firme, adică 32,1% din total.
Ediția aniversară Topul Firmelor din Bucuresti 2018 premiază firmele clasate pe primele 10 locuri, (1-10), respectiv 6.922 firme din diferite sectoare de activitate: 1384 din industrie, 2379 din servicii, 1973 din comerț, 240 din turism, 387 din cercetare-dezvoltare și high-tech, 144 din agricultură, silvicultură și pescuit și 415 din construcții. Cele 6.922 companii performante însumează un total de cifră de afaceri de aproape 69 mld euro, un profit din exploatare de peste 6 mld euro și 578.060 de salariați.
Firmele clasate în Topul Firmelor din Bucuresti vor fi incluse în Catalogul TOPUL FIRMELOR DIN BUCUREŞTI 2018, ediţia a XXV-a.
Gala Topul Firmelor din Bucureşti 2018 va avea loc miercuri, 31 octombrie, la Sala Rondă, Hotel Intercontinental, începând cu ora 18:30, unde trofeele vor fi înmânate în prezența unor personalități de prim-plan din spaţiul economic, academic și diplomatic din România, alături de managerii celor mai performante companii bucureştene şi reprezentanţi ai mass media.
Comisarul european pentru politică regională Corina Crețu a aprobat miercuri, 17 octombrie, modificarea Programului Operațional Regional (POR) pentru România. Modificările vizează adaptarea la contextul socio-economic actual și răspund necesității de simplificare a programului.„Schimbările pe care le-am aprobat vin tocmai ca răspuns la nevoia de a ne adapta la realitățile curente și vor ajuta România să utilizeze într-o mai mare măsură fondurile pe care le are alocate. Acestea vor avea un efect benefic în special pentru mediul de afaceri, dar vor sprijini și proiecte ce vizează îmbunătățirea infrastructurii medicale din întreaga țară”, a declarat comisarul pentru politică regională Corina Crețu.
De asemenea, conform deciziei, vechiul Program Operațional „Inițiativa pentru IMM-uri” devine parte a Programului Operațional Regional, beneficiind de o realocare de peste 150 milioane de euro. Noua axă prioritară 15 din cadrul POR, „Inițiativa pentru IMM-uri”, va răspunde cererii tot mai crescute de instrumente financiare garantate de pe piață și va contribui la creșterea competitivității IMM-urilor din România.
Totodată, 72,5 milioane de euro sunt realocate acum către axa prioritară 8 „Dezvoltarea infrastructurii de sănătate și sociale„, pentru a finanța achiziția de ambulanțe și echipamente medicale. Aceste investiții vor asigura pe viitor o mai bună gestionare a urgențelor medicale, permițând în același timp accesul egal al populației la servicii de asistență medicală și prim-ajutor.
După debutul cu succes al programului DiscoverEU, Comisia Europeană va lansa o a doua rundă în această toamnă. Toți tinerii cu vârsta de 18 ani din UE au posibilitatea de a se înscrie în concursul pentru permisele de călătorie gratuite, în perioada 29 noiembrie – 11 decembrie 2018. Pentru România vor fi alocate peste 450 de tichete, persoanele selectate urmând să călătorească în întreaga Europă între 15 aprilie și 31 octombrie 2019.
Comisarul european Tibor Navracsics, responsabil pentru educație, cultură, tineret și sport, a declarat: „În această vară, circa 15.000 de tineri în vârstă de 18 ani au putut călători în UE. Ei au avut o experiență personală cu privire la ceea ce înseamnă să fii european. Ei au avut șansa de a descoperi diversitatea și bogăția culturală a Europei, precum și de a întâlni oameni din întreaga Uniune. Am auzit atâtea povești fantastice de la cei care au participat și sunt încântat că putem oferi această experiență mai multor tineri anul viitor!”
De asemea, pentru a se inscrie, tinerii trebuie să aibă vârsta de 18 ani la data de 31 decembrie 2018.
Totodată, tinerii vor putea călători în mod individual sau într-un grup de maximum cinci persoane. Pe durata călătoriei, principalul mijloc de transport va fi trenul, însă există posibilitatea de a lua și alte mijloace de transport.
Locurile le sunt alocate statelor membre în baza unor cote fixe. Astfel, la prima rundă au fost înregistrate 3.175 de solicitări din România, fiind selectați 576 de tineri. Pentru runda a doua 456 de bilete dintre cele 12.000 le vor fi alocate românilor.
Inițiativa DiscoverEU a debutat în iunie 2018, cu un buget initial de 12 milioane euro pentru anul în curs. Peste 15.000 de tineri au avut ocazia să călătorească gratuit prin Uniune în cadrul primei ediții.
Piața neagră a țigaretelor a scăzut în septembrie la 15,3% din totalul consumului (cu 2,9 p.p. mai puțin față de iulie 2018).
„Regiunea nord-est continuă să fie și în septembrie cea mai afectată de piața neagră, cu o pondere de 33,5%, deși înregistrează o scădere substanțială de 6 p.p., față de luna iulie. Cea mai importantă scădere este notată însă în sud-vest, de 15,1 p.p. comparativ cu studiul precedent, din vară. Un nivel la fel de scăzut în această zonă a țării, de circa 11%, s-a mai înregistrat în urmă cu cinci ani. De asemenea, piața neagră scade abrupt și în nord-vest, cu 9,2.p.p., regiune unde în iulie era notată cea mai mare creștere și un nivel record al comerțului ilegal. În vest, se menține un nivel ridicat constant, de 26,1%. Din punct de vedere al provenienței, „cheap whites” (țigarete no-name, produse legal sau ilegal și destinate pieței negre) continuă să fie principala sursă, cu 62,5%. Ponderea produselor din tutun provenite ilegal din Moldova, Ucraina și Serbia este relativ constantă”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.
„Scăderea pieței negre la nivel național în septembrie se datorează, în bună parte, reducerii comerțului ilegal cu peste 15 p.p. în sud-vest. Conform analizei Novel, vorbim despre cea mai mare scădere a contrabandei în această regiune, din ultimii zece ani! Acest record este consecința directă a unor acțiuni complexe derulate de autoritățile de aplicare a legii din țările vecine. În Serbia, au fost distruse în septembrie aproape 100 de tone de tutun, cultivate pe o suprafață de circa 50 de hectare. Operațiuni similare continuă și în cursul lunii octombrie. De asemenea, în Bulgaria autoritățile au descoperit la sfârșitul lui august patru fabrici ilegale, care produceau circa 100.000 de pachete pe zi. Fabricile aveau echipamente de producție de ultimă generație, iar pachetele produse ilegal erau transportate de două trei ori pe săptămână și vândute în afara Bulgariei. Pentru a continua trendul descendent la nivel național, este absolut necesar ca, în lunile următoare, autoritățile de aplicare a legii să acționeze în strânsă colaborare, iar procesul de modernizare a vămilor, promis de ministrul Finanțelor, să demareze in forță”, a declarat GildaLazăr,Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova și Bulgaria.
„În septembrie, consumul produselor de contrabandă a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimele 12 luni, de doar 15,3%, mulțumită intensificării acțiunilor anti-contrabandă în a doua jumătate a anului. Conform datelor de pe <<stopcontrabanda.ro>>, un exemplu bun este cel al Poliției de Frontieră, care în iulie și august a capturat cu circa 10% mai multe țigarete de contrabandă față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce a condus la o scădere a consumului de produse netaxate și neverificate aduse ilegal de peste graniță. Un alt exemplu este cel al acțiunilor coordonate ale Poliției Române și DIICOT care, în ultimele 3 luni, au destabilizat mai multe structuri organizate specializate în traficul ilicit cu tigarete, „perturbând” piața ilicită cu peste 200 de percheziții și arestări. Totuși, finalul de an aduce de obicei creșteri ale contrabandei, așa că, în absența continuării acțiunilor tuturor structurilor statului, s-ar putea ca acest rezultat să fie doar o bătălie câștigată într-un război fără sfârșit”, a declarat Ileana Dumitru, director Juridic și Relații Publice, British American Tobacco.
„O scădere a pieței negre de aproape 3 p.p. este un semnal pozitiv, dar pentru a putea vorbi despre un trend descendent, ar trebui ca aceste reduceri să continue și în lunile următoare. Suntem încă departe de nivelul mediu de circa 10% al comerțului ilegal din Uniunea Europeană. Studiul Novel arată că în luna iulie zona de nord-vest înregistra cea mai abruptă creștere, iar în septembrie în aceeași regiune contrabanda a scăzut cu peste 9 p.p.. Acest lucru demonstrează flexibilitatea rețelelor infracționale și capacitatea acestora de a se adapta. Pentru a putea lupta împotriva acestor rețele este necesară o Strategie Națională de combatere a comerțului ilegal cu țigarete, care să implice toți factorii cu putere de decizie”, a precizat Alexandra Olaru, Director Corporate Affairs, Philip Morris România.
„Această scădere a contrabandei se datorează exclusiv autorităților de aplicare a legii care, așa cum s-a văzut și din știrile apărute în presă, au continuat să deruleze acțiuni de combatere a comerțului ilegal. Pentru ca aceste eforturi să fie consistente, iar în viitorul studiu Novel să nu vedem o nouă creștere, este nevoie de cooperare între instituții, nu doar între cele care aplică legea, ci și între cele care elaborează cadrul de reglementare. De exemplu, suntem în curs de implementare a sistemului de trasabilitate a țigaretelor (Track & Trace), conform unui Regulament european care trebuie aplicat la nivel național. Sistemul va monitoriza exclusiv produsele fabricate în UE. Așa cum se vede din studiile Novel, peste 60% din țigaretele de pe piața neagră sunt „cheap whites”, care sunt produse în cea mai mare parte în afara Uniunii, iar mai mult de 30% provin din Moldova, Ucraina și Serbia. Toate aceste produse nu vor fi urmărite de acest sistem complicat și costisitor” a declarat Valentin Canura, Sales Development Manager, Imperial Tobacco Romania.
„Procesul de modernizare a birourilor vamale și de îmbunătățire a dotărilor se află în linie dreaptă. În același timp, acțiunile de combatere a traficului ilegal au fost intensificate. Recent au fost capturate peste 25.000 țigarete la Porțile de Fier. În același punct vamal, câinele Thor a depistat peste 20.000 țigarete fără timbru fiscal. La începutul lunii septembrie, la Halmeu, au fost descoperite 40.000 pachete. Astfel de acțiuni specifice, precum și de cooperare cu autoritățile vamale din regiune, cu instituțiile competente la nivel național, precum și cu companiile private legale, vor continua. De asemenea, a fost elaborată și este transmisă spre avizare Strategia autorității vamale în domeniul prevenirii și combaterii traficului ilicit cu tigarete și produse din tutun 2018 -2020.”, a declarat Vicepreședintele ANAF, Bogdan Lari Mihei.
„Contrabanda cu ţigări continuă să rămână în atenţia Poliţiei de Frontieră, ca una dintre principalele forme de manifestare a infracţionalităţii transfrontaliere, sens în care continuăm acţiunile în toate zonele de competenţă, independent sau în colaborare cu celelalte instituţii abilitate, atât pe segmentul de prevenire, cât si pe cel de combatere a acestui tip de infracţionalitate. Deoarece lupta împotriva traficului ilegal de ţigări necesită acțiuni de cooperare extinsă între autorități, companiile producătoare, consumatori și reprezentanții societății civile, apreciem iniţiativele de colaborare şi participare activă la prevenirea și combaterea acestui fenomen, într-un moment în care actul de cooperare, eforturile conjugate reprezintă calea pentru obţinerea unor rezultate relevante în raport cu obiectivele comune. Traficanţii îşi diversifică modul de acţiune, dar ne adaptăm misiunile la situaţia existentă în teren şi la specificul fiecărei zone de frontieră, iar un rol important îl au, pe lângă resursa umană, şi echipamentele utilizate. De aceea, la nivel instituţional s-au căutat soluţii pentru accesarea de fonduri astfel încât să achiziţionăm echipamente care să vină în sprijinul poliţiştilor de frontieră în lupta împotriva traficului ilicit de ţigarete”, a declarat Comisar șef de poliție Adrian Popescu, Împuternicit inspector general al Poliţiei de Frontieră Române.
Producătorii de țigarete consideră că, pentru reducerea traficului ilicit, sunt necesare adoptarea unei Strategii naționale de combatere a comerțului ilegal cu țigarete, pe modelul celei elaborate în 2011, precum și mai multe schimbări legislative pe care, împreună cu autoritățile de aplicare a legii, le solicită de ani de zile. Astfel, pe lângă reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracțiunii de contrabandă cu țigarete, este necesară intensificarea operațiunilor la punctele de trecere a frontierei interne, cu Ungaria și Bulgaria, precum și stabilirea unor atribuții specifice pentru poliția locală și jandarmerie, întrucât comerțul ilegal cu țigarete se desfășoară aproape nestingherit în zona de competență a acestora – piețe, oboare, stații de metrou.
Sectorul tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după cel petrolier.
infografic_ait_092018 (003)